ETMET
Forum: Algemeen - Algemeen
22-09-2010 08:17:22
gvttreinen
gvttreinen
Als de 1/2/6000 als sneltrein tussen Ut en Gdm rijden is er idd nix geregeld voor de reizigers van Utl, Cl naar Zbm of Tl e.v. dus een half uurtje wachten...  

22-09-2010 08:20:46
gvttreinen
gvttreinen
Gisteren ff een 10 minuten stop op Gdm gemaakt (om de 'Volvo'trein vanaf de nieuwe traverse te fotograferen), was de NOS druk bezig aan `t filmen en interviewen.
Ze hebben mij ook nog om een mening gevraagd maar ik heb ze ff bedankt omdat ik de Volvo echt niet wil missen.
S`avonds bij het 8 uur Journaal de repo gezien, kwam nog een NVBS`r in beeld.
 

22-09-2010 10:01:34
nielsie21
nielsie21
Op verschillende nieuws site's zie ik momenteel een bericht dat de NS langere treinen gaat inzetten tussen Utrecht en Geldermalsen, wie weet hier wat meer over te vertellen ?  

22-09-2010 10:13:10
microshit
microshit
Ik denk dat ze dan proberen hier en daar een extra stelletje erbij proberen te zetten. Ik zag daarnet dat in de 26000 in ieder geval een setje van 2x Plan V rondrijdt, wat op zich wel een leuke capaciteit heeft. Maar de 6026 reed met 2x SGMm II, wat wel krap was.  


22-09-2010 10:19:18
gvttreinen
gvttreinen
6018 vanmorgen op 'gebruikelijke' samenstelling d.w.z. 5 bakken SGM welke normaal best druk worden.
Maar omdat de 26018 te laat was fungeerde deze als veegtrein en bleef de 6018 lekker rustig.
Over de 26018 (2 x plan V) hoorde ik dat ie gezellig druk was, heel gezellig druk!
----------------------------
Vanaf april 1989 (werk)dagelijks Tl - Ut v.v.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 22-09-2010 10:20
 

22-09-2010 11:42:51
reisthijs
reisthijs
Er zijn blijkbaar veel verschillen in samenstellingen, er was vanochtend ook een setje van 8 bakken SGM actief (trein 6020 of 16020).

Laatst bewerkt door reisthijs op 22-09-2010 11:43
 

22-09-2010 13:04:23
gvttreinen
gvttreinen
Vanmiidag (12.00 - 12.15) ff op viaduct Waterlinieweg gestaan en viel op dat enkele (1)6000 vrij lang waren resp. 7 en 6 bakken!
Tis natuurlijk een kleine steekproef maar wie weet....
 

22-09-2010 15:11:09
microshit
microshit
6045 reed met een SGMm-II, alle zitplaatsen bezet en hier en daar iemand staand op het balkon. Balkons halfvol na Gdm. Een drietje had zeker geen kwaad gekund!  

22-09-2010 15:42:02
smw
smw
Dit lijkt mij juist een uitermate passende samenstelling, het grootste gedeelte van de rit kan bijna iedereen zitten en de laatste 10 minuten zijn er wat mensen die staand doorbrengen. Als er voor elke trein met halfvolle balkons extra bakken geregeld moeten worden dan is NSR binnen afzienbare tijd failliet.  

22-09-2010 16:36:11
microshit
microshit
Een extra stel had niet gehoeven, maar als ik het niet verkeerd zag stond er een drietje GDST op Ut

Laatst bewerkt door spiketrain op 22-09-2010 17:56, reden: Quoot verwijderd i.v.m. verwijdering tussenbericht
 

22-09-2010 17:58:45
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele off-topic berichten verwijderd. Dit topic gaat over ETMET.


Groet, Spiketrain
 

22-09-2010 23:26:16
thom
thom
Quote
microshit: Een extra stel had niet gehoeven, maar als ik het niet verkeerd zag stond er een drietje GDST op Ut

Als ie op Ut stilstaat, is ie vast alwel bestemd om een andere trein te gaan rijden. Anders staat ie wel op Oz of Ctw, en dan nog kan ie maar zo een half uur later een trein moeten rijden.
 

22-09-2010 23:37:15
WesselE
WesselE
Quote
microshit: 6045 reed met een SGMm-II, alle zitplaatsen bezet en hier en daar iemand staand op het balkon. Balkons halfvol na Gdm. Een drietje had zeker geen kwaad gekund!
6045... veel rustiger heb je ze niet hoor. Ik krijg sterk het gevoel dat mensen de trein als vol ervaren wanneer alle 2- en 4-zitters door één of twee mensen bezet zijn. Ik zie zelf ook vaak in de 16021 dat mensen gewoon gaan staan terwijl er toch nog zeker zitplaatsen beschikbaar zijn, maar ze geen zin hebben om naast een onbekende te gaan zitten. Dan moeten ze ook niet zeuren!

Laatst bewerkt door WesselE op 22-09-2010 23:37


'Okeh'
 

23-09-2010 09:09:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Klopt helemaal die veronderstelling... tijdje terug nog stond een mevrouw in de trein door de ruit van de balkondeur te kijken zeggend "dat zit allemaal vol". Na haar uit de weg gekregen te hebben bleek ik toch echt nog uit meerdere zitplaatsen te kunnen kiezen...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-09-2010 10:10:30
dennis82
dennis82
gisteren avond even de ETMET proef opgevolgd in Btl aan de spoorowegovergang Tongeren (samen komst lijnen Ht-Btl en Tb-Btl)
er worden daar heel maand telling gedaan door 3 verkeersopzichters, hoeveel autos er voor de gesloten bomen staan en hoelang 1 of beide overwegen dicht liggen
prorail is er ook aanwewig voor de rood rijders van een bon te voorzien

aangezien er meer treinen rijden verloopt het wegverkeer toch behoorlijk vlot. het is daar altijd hectisch ook zonder de proef
tussen 15-19hr hebben de verkeersopzichters 2 maal ingegrepen op het wegverkeer om een lange file uit de richting oisterwijk op te lossen

enkele cijfers van de afgelopen maand
prorail schreef de eerste dag 28 bekeuringen uit voor door rood rijden
na 3 weken is dit gezakt naar ongeveer 10 per dag
langste sluiting afgelopen weken van een of beide overweg(en)was 7min20sec ( paseerde 5 reizigerstreinen en 3 cargotreinen)
in de spits stonden met momenten 35 wagens aan te schuiven na een aantal treinpasages
 

23-09-2010 10:59:43
rolandrail
rolandrail
Wat mij betreft het dieptepunt van de ETMET-proef: het mogen laten vervallen van de stop in Zbm van de treinen 160xx in geval van veel vertraging. De mogelijkheid is opgenomen in het draaiboek en al minstens één keer is het treinpersoneel verzocht de stop in Zbm over te slaan. Dat is volkomen terecht door het treinpersoneel geweigerd, er is dus gewoon gestopt te Zbm.
Verder is het ook te verwachten dat de TSB tussen Btl en Lpe die nu vervallen is (maar de borden hangen er nog) en er eentje is uit de categorie "flankbeveiliging" op initiatief van Prorail op 2/10 gewoon weer actief wordt.
Daarnaast is de materieelproblematiek met als argument dat een spoor b.d. is ook een voorbeeld van gebrekkige logistiek planning (er wordt naar gemakzucht gegrepen zodat het managment niet wil inzien dat ze nooit hadden moeten bezuinigen op personeel), de eerder sporen die b.d. gingen dan sp 11 gaven niet de met gebrek aan respect voor de reiziger doorgevoerde materieelwijzigingen.
 

23-09-2010 11:22:11
WesselE
WesselE
Quote
rolandrail: Dat is volkomen terecht door het treinpersoneel geweigerd, er is dus gewoon gestopt te Zbm.
Hulde! Stop overslaan op Zbm slaat natuurlijk nergens op, maar dat geldt eigenlijk voor alle stations langs de route...

Laatst bewerkt door WesselE op 23-09-2010 11:22


'Okeh'
 

23-09-2010 11:48:26
gvttreinen
gvttreinen
Quote
rolandrail: Wat mij betreft het dieptepunt van de ETMET-proef: het mogen laten vervallen van de stop in Zbm van de treinen 160xx in geval van veel vertraging. De mogelijkheid is opgenomen in het draaiboek en al minstens één keer is het treinpersoneel verzocht de stop in Zbm over te slaan. Dat is volkomen terecht door het treinpersoneel geweigerd, er is dus gewoon gestopt te Zbm..
Opgenomen in de TAD net als het niet stoppen in Cl en Utl bij grote vertragingen IC`s.
Dit soort 'ontluchtingsmaatregelen' (zo noemt men deze) kan `m.i. slecht verkocht worden aan de reizigers, vooral wanneer het de 6000/16000 betreft en je buiten het ETMET proefgebied verder moet reizen want dan heb je meteen 30 minuten vertraging!
Frustrerend is dan dat 'jouw' stoptrein met volle snelheid voorbij rijdt!

Laatst bewerkt door gvttreinen op 23-09-2010 11:50
 

23-09-2010 13:12:19
daniel81
daniel81
Ten diepste kun je dit volgens mij terugvoeren op de idee dat treintjes laten rijden belangrijker is dan mensen vervoeren. Met name bij Prorail leeft dat -voor zover ik het kan inschatten- nog heel sterk.  

27-09-2010 07:44:11
WesselE
WesselE
http://www.ed.nl/regio/eindhovenregio/7349595/ProRail-niet-ontevreden-over-proef-met-tienminutentrein.ece een beetje humor voor op de maandagochtend!
"In tegenstelling tot veel treinreizigers is spoorbeheerder ProRail tot op heden 'niet ontevreden' over de proef met het spoorboekloos reizen tussen Eindhoven en Amsterdam.". Tuurlijk, als ProRail maar tevreden is!

Laatst bewerkt door WesselE op 27-09-2010 07:44


'Okeh'
 

27-09-2010 08:37:07
qj7141
qj7141
In Geldermalsen zou vanaf vandaag de 6000/16000 richting Utrecht op spoor 3B worden behandeld in plaats van 3A. Misschien heeft gvttreinen dit waargenomen?  

27-09-2010 08:48:46
broek53
broek53
Quote
daniel81: Ten diepste kun je dit volgens mij terugvoeren op de idee dat treintjes laten rijden belangrijker is dan mensen vervoeren. Met name bij Prorail leeft dat -voor zover ik het kan inschatten- nog heel sterk.
Jawel, daar is prorail dan ook voor besteld - treinpaden. Reizigers vervoeren doen de vervoerders.
(Dat dat op een flink aantal gebieden niet goed te scheiden valt en dat dat de basis is van wat er fout was aan het opsplitsen van de vroegere NS is een andere dicussie)
 

27-09-2010 09:23:10
gvttreinen
gvttreinen
Quote
qj7141: In Geldermalsen zou vanaf vandaag de 6000/16000 richting Utrecht op spoor 3B worden behandeld in plaats van 3A. Misschien heeft gvttreinen dit waargenomen?
Ah, ik vond het al 'vreemd' deze ochtend, we werden binnengenomen op 3a/b waardoor de overstap op de 16000 naar `t zuiden beter was geworden.
Idd een goede maatregel alleen was 3b oorspronkleijk als bufferperronspoor gedacht.
Overigens was 'mijn' 6018 vanmorgen weer 'ouderwets' 5 bakken SGM....
 

27-09-2010 11:45:23
microshit
microshit
Ik zat in de 6030, in de achterste bak. Deze kwam op Gdm ter hoogte van de Kiosk terecht, dus ik neem aan dat deze op 3a terecht is gekomen.  

27-09-2010 13:30:39
lex_t
lex_t
Quote
WesselE:
"In tegenstelling tot veel treinreizigers is spoorbeheerder ProRail tot op heden 'niet ontevreden' over de proef met het spoorboekloos reizen tussen Eindhoven en Amsterdam.".


Het resultaat van een proef kan zijn dat je het niet zo moet doen, de proef als zodanig kan dan wel geslaagd zijn. Dat wordt nogal eens verward.
 

27-09-2010 20:22:16
daniel81
daniel81
Quote
broek53:
Quote
daniel81: Ten diepste kun je dit volgens mij terugvoeren op de idee dat treintjes laten rijden belangrijker is dan mensen vervoeren. Met name bij Prorail leeft dat -voor zover ik het kan inschatten- nog heel sterk.
Jawel, daar is prorail dan ook voor besteld - treinpaden. Reizigers vervoeren doen de vervoerders.
(Dat dat op een flink aantal gebieden niet goed te scheiden valt en dat dat de basis is van wat er fout was aan het opsplitsen van de vroegere NS is een andere dicussie)

OK dan heb ik nog een vraag:
Hebben Prorail en NSR samen scenario's uitgeschreven en bepaald dat als het zo uitkomt, er stops moeten worden overgeslagen? Of is dat een éénrichtingsbevel van Prorail naar het treinpersoneel?
Je mag toch aannemen dat NSR wél het belang van stoppen inziet.
Of is het NSR er soms stiekem aan gelegen dat de proef mislukt; om zo de politiek duidelijk te maken dat er meer in het spoorwegnet geïnvesteerd moet worden om de door hun gewenste hogere frequenties mogelijk te maken?
 

27-09-2010 20:27:56
MDDM
MDDM
Prorail zegt mij niet dat ik een station over moet slaan. Bijsturing van NSR zou bij mij het verzoek neer kunnen leggen. En bevelen geven ze bij de strijdkrachten, niet in het burgerleven.


Gr Joop mcn Lls
 

27-09-2010 20:40:14
bart84
Moderator
bart84
Quote
lex_t:
Quote
WesselE:
"In tegenstelling tot veel treinreizigers is spoorbeheerder ProRail tot op heden 'niet ontevreden' over de proef met het spoorboekloos reizen tussen Eindhoven en Amsterdam.".


Het resultaat van een proef kan zijn dat je het niet zo moet doen, de proef als zodanig kan dan wel geslaagd zijn. Dat wordt nogal eens verward.

Een beetje OT, maar toch:
Dit is ongeveer hetzelfde als de tekst van (bijv) de Consumentenbond.
"Als beste getest". Het kan wel zo zijn dat bij het bepaalde product de test het beste was, maar wat is uiteindelijk het resultaat van die test.


Mvg. Bart
 

28-09-2010 13:39:28
evangoor
evangoor
Quote
gvttreinen:
Quote
rolandrail: Wat mij betreft het dieptepunt van de ETMET-proef: het mogen laten vervallen van de stop in Zbm van de treinen 160xx in geval van veel vertraging. De mogelijkheid is opgenomen in het draaiboek en al minstens één keer is het treinpersoneel verzocht de stop in Zbm over te slaan. Dat is volkomen terecht door het treinpersoneel geweigerd, er is dus gewoon gestopt te Zbm..
Opgenomen in de TAD net als het niet stoppen in Cl en Utl bij grote vertragingen IC`s.
Dit soort 'ontluchtingsmaatregelen' (zo noemt men deze) kan `m.i. slecht verkocht worden aan de reizigers, vooral wanneer het de 6000/16000 betreft en je buiten het ETMET proefgebied verder moet reizen want dan heb je meteen 30 minuten vertraging!
Frustrerend is dan dat 'jouw' stoptrein met volle snelheid voorbij rijdt!


Tja, en dat is precies de reden dat ik deze maand met de fiets van Lunetten naar Centraal ga (en terug). De trein is te onvoorspelbaar geworden op deze drie minuten reizen. Schijnbaar behoor ik als Utrechter niet tot de doelgroep van Randstadspoor.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-09-2010 14:01:11
broek53
broek53
Van Randstadspoor vast wel; niet voor niets wordt het baanvak tot Houten verdubbeld. Van die stationvoorbijrijgein zul je tussen Houten en Utrecht straks geen last meer hebben als er ETMET gereden wordt.  

28-09-2010 18:49:19
jacokran
jacokran
Quote
daniel81: OK dan heb ik nog een vraag:
Hebben Prorail en NSR samen scenario's uitgeschreven en bepaald dat als het zo uitkomt, er stops moeten worden overgeslagen? Of is dat een éénrichtingsbevel van Prorail naar het treinpersoneel?
Je mag toch aannemen dat NSR wél het belang van stoppen inziet.
Hier OT: Gezien de "winterproef" kun je je afvragen of NSR het belang van de reiziger voor ogen heeft...
 

28-09-2010 21:36:47
broek53
broek53
Zeker OT, te meer daar het totaal verschillende zaken betreft. Inhoudelijk: ETMET is een 100 % coproductie van NSR en ProRail en er is geen sprake van een dictaat van ProRail over het overslaan van stations, noch van een eigengereid initiatief van NSR om door te rijden. Het hoort gewoon tot het experiment, en juist dit hoort ertoe, omdat men vooral wilde testen hoe "robuust" ETMET is, c.q. hoe snel het duurt voordat een vertraging uit het systeem gehaald kan worden.
Dat men bij het pakket maatregelen zoiets bedenkt, vind ik persoonlijk nogal twijfelachtig, c.q. vragen om krigtiek op je proef - dus ik zou maar eerst eens gekeken hebben hoe lang het duurt voordat een vertraging uit het systeem is zonder ingrijpen op deze wijze - maar dat is iets anders.
 

30-09-2010 14:46:32
gvttreinen
gvttreinen
Quote
broek53: Van Randstadspoor vast wel; niet voor niets wordt het baanvak tot Houten verdubbeld. Van die stationvoorbijrijgein zul je tussen Houten en Utrecht straks geen last meer hebben als er ETMET gereden wordt.
mijn ervaring met ETMET is dat het echt niet kan met de huidige infra, het moet m.i. met partiëele spoorverdubbeling en andere infrastructurele maatregelen.
Kortom, een duur projectje lijkt me.
 

30-09-2010 15:25:43
WesselE
WesselE
Zo zie ik het ook inderdaad. Overigens zou men wellicht kunnen proberen om in de toekomst een extra pendeltrein te maken tussen (Wd-)Ut en Htnc, in plaats van de huidige 26000. Aangezien er tussen Ut en Htn(c) de meeste vraag is naar extra treinen en er tussen Ut en Htn 4-sporigheid komt, lijkt deze optie mij nog best reëel.


'Okeh'
 

30-09-2010 15:39:59
gvttreinen
gvttreinen
Er wordt niet voor niets een keerspoor te Htnc gemaakt...  

30-09-2010 15:45:49
broek53
broek53
Als ik mij het bedrag goed herinner, heeft de minister in juni nog iets van 3,4 MILJARD gereserveerd en toegezegd voor PHS-projectn (Programma Hoogfrequent Spoor = ETMET all over the place). Dus duur is het zeker, ja (en op voorhand is eigenlijk al geconstateerd dat het op de bestaande infra niet kan, kennelijk).

Laatst bewerkt door broek53 op 30-09-2010 15:46
 

30-09-2010 16:00:29
AlbertP
AlbertP
Quote
gvttreinen: Er wordt niet voor niets een keerspoor te Htnc gemaakt...

Sterker nog: de lijn wordt viersporig tot Htnc, met te Htnc een eilandperron tussen de middelste sporen, en in het verlengde van de binnensporen komen twee kopsporen om te keren.
 

30-09-2010 19:39:35
martw
martw
En voor zover ik weet staat voor na komende zomer ook de bouw van de keervoorziening bij Woerden Molenvliet (aan de lijn naar Apn) op het programma. Dus dan (m.i.v. DRGL 2012 of 2013) kan de nieuwe treinserie Wd-Ut-Htnc er komen!

Martijn
 

30-09-2010 20:12:42
daniel81
daniel81
Ik kan mij voorstellen dat 4-sporigheid Ut-Htnc ruim voldoende is om op Ut-Gdm ETMET te rijden, tussen Htnc en Gdm ligt immers slechts één tussenstation dus dat moet gemakkelijk passen.  

01-10-2010 11:46:00
rolandrail
rolandrail
Quote
broek53: Zeker OT, te meer daar het totaal verschillende zaken betreft. Inhoudelijk: ETMET is een 100 % coproductie van NSR en ProRail en er is geen sprake van een dictaat van ProRail over het overslaan van stations, noch van een eigengereid initiatief van NSR om door te rijden. Het hoort gewoon tot het experiment, en juist dit hoort ertoe, omdat men vooral wilde testen hoe "robuust" ETMET is, c.q. hoe snel het duurt voordat een vertraging uit het systeem gehaald kan worden.
Dat men bij het pakket maatregelen zoiets bedenkt, vind ik persoonlijk nogal twijfelachtig, c.q. vragen om krigtiek op je proef - dus ik zou maar eerst eens gekeken hebben hoe lang het duurt voordat een vertraging uit het systeem is zonder ingrijpen op deze wijze - maar dat is iets anders.
Gisteren las ik een infoblaadje waarin werd gemeld dat het stations overslaan vooral slecht viel door gebrekkige communicatie daarover aan de reiziger. Ja, zoiets valt toch niet redelijk uit te leggen of wel?? Verder is na 2 weken gestopt met uitdelen van flyers omdat de mensen wel op de hoogte waren inmiddels maar óók omdat het uitdelende personeel veelvuldig kritiek te verduren kreeg. Wat een struisvogelpolitiek zeg. Ook stelt men voor zover mogelijk wat gedaan te hebben aan te korte treinen tussen Tiel en Utrecht (ja, daar wel want ook de zg. HGB'ers willen graag zitten. Als de HGB's in Asd hadden gestaan en de HGB'ers dus voor een groot deel in Zaanstreek e.o. hadden gewoond had er nu nog steeds DDM gereden of MDDM gejat van b.v. Zl-Ut).
 

01-10-2010 13:01:00
martw
martw
Misschien een domme vraag, maar wat zijn HGB'ers?  

01-10-2010 13:02:01
microshit
microshit
Dat het uitdelend personeel kritiek krijgt dat geloof ik best, aangezien zij dan "opeens" het eerste aanspreekpunt zijn.
En tussen twee haakjes, wat zijn HGB'ers?
 

01-10-2010 13:05:01
robbertc
robbertc
Mensen die werken in het hoofdgebouw van NS.

Ben wel benieuwd hoe rolandrail zo stellig weet dat dát de achterliggende reden is.
 

01-10-2010 15:57:06
daniel81
daniel81
Mocht men het stations overslaan 'structureel' willen gaan toepassen, dan moet men sowieso ophouden te plannen op de volnorm: je zult dan treinen op zodanige lengte moeten plannen dat-ie de reizigers erbij kan hebben die met een doorgereden trein mee hadden gewild.
Bovendien zou dan op z'n minst de regel dat je je bestemmingsstation niet voorbij mag rijden, geschrapt moeten worden, omdat ik vermoed dat in veel gevallen dat de schade nog enigszins kan beperken.
 

03-10-2010 00:58:25
lucasschui
lucasschui
Er komt geen treinlijn/dienst die tot Houten Castellum gaat. Alle treinen zullen door gaan rijden naar Geldermalsen om vanaf daar terug te gaan, of door richting het zuiden.  

03-10-2010 10:46:26
WesselE
WesselE
Quote
daniel81: Mocht men het stations overslaan 'structureel' willen gaan toepassen, dan moet men sowieso ophouden te plannen op de volnorm: je zult dan treinen op zodanige lengte moeten plannen dat-ie de reizigers erbij kan hebben die met een doorgereden trein mee hadden gewild.
Nee hoor, als het structureel wordt ingevoerd kom je zeker niet met een tekort aan materieel, dan reist er namelijk geen hond meer met de trein...%09%


'Okeh'
 

03-10-2010 21:21:56
broek53
broek53
Dergelijke ferme uitspraken moet je wel waar kunnen maken - en dat kun je absoluut niet.  

04-10-2010 07:42:17
ijnte
ijnte
Quote
AlbertPool:
Quote
gvttreinen: Er wordt niet voor niets een keerspoor te Htnc gemaakt...

Sterker nog: de lijn wordt viersporig tot Htnc, met te Htnc een eilandperron tussen de middelste sporen, en in het verlengde van de binnensporen komen twee kopsporen om te keren.

Onjuist. Er komen dan wel 4 sporen tot Htnc en ook komt er een eilandperron, maar niet om daar structureel te keren.
 

04-10-2010 11:16:00
reisthijs
reisthijs
Bedoel je hiermee dat NS niet wil gaan keren bij Castellum, of dat de hele keervoorziening (die altijd was beloofd in de plannen van Randstadspoor) er niet komt?

Laatst bewerkt door reisthijs op 04-10-2010 11:17
 

04-10-2010 11:21:38
ijnte
ijnte
Ik ga niet in op de keuzes die door ProRail gemaakt zijn. Ik kan alleen opmerken dat op dit moment er geen "echte" keervoorziening ontwikkeld is voor Htnc (gebasseerd op de seinplaatsing bij Htnc). Ik sluit voor de toekomst andere inzichten niet uit.  

04-10-2010 13:16:42
gvttreinen
gvttreinen
Quote
robbertc: Ben wel benieuwd hoe rolandrail zo stellig weet dat dát de achterliggende reden is.
Naast de Veenendaallijn is ook de 6000/16000 een HGB 'lijntje' geworden en tijdens de spits is dat ook duidelijk te merken..
 

04-10-2010 15:25:34
microshit
microshit
Wat bedoel je daar exact mee?  

04-10-2010 15:40:10
MDDM
MDDM
Op die lijnen zitten veel HGB-ers in de trein, en dat is te merken aan het materieel wat ingezet wordt.

Laatst bewerkt door MDDM op 04-10-2010 15:41


Gr Joop mcn Lls
 

04-10-2010 15:44:13
train85
train85
Oh is dat zo is me nooit zo opgevallen, ben zelf ook een HGB'er.  


04-10-2010 16:05:54
gvttreinen
gvttreinen
Zeker geen 'ouwe' want in NS tijd een gewoon begrip  

04-10-2010 17:28:22
robbertc
robbertc
Dan ga ik er van uit dat het een afnemend begrip is. Mag ik hopen, althans..

Bovendien worden er ook buiten de regio Ut best wel treinen versterkt, vanwege klachten. Meest recent Sprinters op de Flevolijn, dacht ik.
 

04-10-2010 20:00:28
broek53
broek53
Quote
MDDM: Op die lijnen zitten veel HGB-ers in de trein, en dat is te merken aan het materieel wat ingezet wordt.
Ja, dat is een broodje-aap-verhaal dat volledig onuitroeibaar is.
 

04-10-2010 20:03:07
MDDM
MDDM
Jaja. Je hebt helemaal gelijk.


Gr Joop mcn Lls
 

04-10-2010 20:04:26
mren
mren
Bespeur ik daar een sarcastische ondertoon?  

04-10-2010 20:09:14
broek53
broek53
Vast wel. Ik doe overigens ook gezellig hypocriet mee, hoor. Het is een feit (zij het moeilijk bewijsbaar) dat de vijfwagenstammen DDM-1 zijn geformeerd om op Rhenen te kunnen rijden in een ochtend en eenavond-slag in de tijd dat Döbken de baas was (en die woonde in Veenendaal) - en dat ze verdwenen zodra hij weg was, trouwens.
Maar ik zeg niks .
 

04-10-2010 20:12:05
MDDM
MDDM
Quote
broek53: Vast wel.
Ik mag toch hopen dat dit een vermoeden is?


Gr Joop mcn Lls
 

07-10-2010 08:26:10
gvttreinen
gvttreinen
Proef is inmiddels voorbij en NS & Prorail sturen het volgende persbericht naar de media:

Tweede proef “Elke tien minuten een trein” afgerond

ProRail en NS zijn redelijk tevreden over het verloop van de proef waarbij de afgelopen vier weken op het traject Eindhoven en Amsterdam (Intercity's) en tussen Geldermalsen en Utrecht (Sprinters) elke tien minuten een trein reed. Deze proef had tot doel helder te krijgen aan welke voorwaarden moet worden voldaan om ETMET op de A2-corridor uitvoerbaar en rendabel in te voeren.

In de afgelopen vier weken is bevestigd dat het mogelijk is elke tien minuten een Intercity en een Sprinter te laten rijden tussen Eindhoven en Amsterdam en tussen Utrecht en Geldermalsen. De reiziger heeft aangegeven dit te waarderen. Toch ging er vooral in de eerste weken een aantal zaken niet goed. Zo waren er tussen Utrecht en Geldermalsen klachten over te volle treinen in combinatie met de inzet van Sprinters en het incidenteel voorbijrijden van een stoptreinstation bij vertragingen. NS heeft hier op gereageerd door enkele treinen te verlengen en door een betere spreiding van de reizigers over de perrons. Daarnaast werd het incidenteel voorbijrijden van een stoptreinstation om de doorstroming te bevorderen gestaakt.

Het laten rijden van meer treinen heeft impact op de omgeving. Verkeersregelaars hebben bij enkele drukke overwegen een veilige afhandeling van het verkeer ondersteund. Tijdens deze proef zijn de effecten van het toegenomen treinverkeer op een aantal spoorwegovergangen gemeten. Er hebben zich tijdens de proef geen incidenten bij overwegen voorgedaan.

Ook is er intensief onderzoek gedaan naar de punctualiteit en bezetting van treinen e.d., zijn zo'n 2000 reizigers geïnterviewd, is onderzoek onder medewerkers verricht en zijn gegevens over overwegen verzameld. Begin 2011 zullen ProRail, NS en de goederenvervoerders besluiten of en wanneer “elke tien minuten een trein” op het traject Amsterdam – Eindhoven wordt ingevoerd.

==================
Mijn mening.

Zonder infratructurele maatregelen (4-sporigheid, alle overwegen wegsaneren, vrije kruisingen etc.) is ETMET niet mogelijk, met deze infra en zoals het nu is gegaan liever niet!
 

07-10-2010 08:38:17
ZJ37
ZJ37
Waar het allemaal precies aan ligt kan ik niet helemaal overzien, maar dat de proef ditmaal beslist slechter is verlopen dan vorig jaar heeft naar mijn idee mede te maken met de mindere beschikbaarheid van de infra in Utrecht Centraal. Hierdoor waren de bijsturingsmogelijkheden ook veel beperkter en vertragingen op 'een' corridor werden zo doorgegeven.

Over de stoppers Gdm-Ut is veel gezegd en geschreven wat betreft materieelinzet. Heb zelf ook treinen gezien te echt te vol waren, maar heb ook de indruk dat reizigers ook met geen stok naar de achterste (legere) delen van de trein zijn te porren om in Ut niet te ver te hoeven lopen.

NS noemt ook dat reizigers moeten wennen aan de volnorm met Sprinters. Los van of je reizigers moet dwingen te gaan wennen aan iets waar ze zelf geen zin in hebben (en dat is hutjemutje staan), draagt het gedrang onderweg natuurlijk niet bij tot een vlotter in- en uitstapproces.

Al met al vind ik dat NS/Prorail wel iets te positief doet over deze proef en dat ze wel wat kritischer de spiegel (naar buiten toe) mogen voorhouden.
 

07-10-2010 10:24:37
gvttreinen
gvttreinen
Quote
ZJ37: Over de stoppers Gdm-Ut is veel gezegd en geschreven wat betreft materieelinzet. Heb zelf ook treinen gezien te echt te vol waren, maar heb ook de indruk dat reizigers ook met geen stok naar de achterste (legere) delen van de trein zijn te porren om in Ut niet te ver te hoeven lopen..
Klopt en waarom zou je verder lopen als je aansluitingen moeten halen, een betere positie t.o.v. (rol)trappen zal de oplossing zijn maar ja, Ut heeft die perroncapaciteit (nog) niet!

Verder waren vorig jaar de stoptreinen ook te kort dus die les had men niet geleerd....

Gérard
 

07-10-2010 12:18:29
jacokran
jacokran
Verder naar achter in de trein zitten heeft als nadeel dat de overstaptijd in Utrecht rustig verdrievoudigd kan worden ten opzichte van voorin staan. Zolang NS het accepteert dat een trein ongeveer bij Utva halteert, moet NS het ook accepteren dat reizigers zicht slecht verspreiden.  

07-10-2010 12:28:37
robbertc
robbertc
Als reizigers dan ook accepteren dat het voorin ontzettend vol is, is dat verder geen probleem..  

07-10-2010 12:33:56
MDDM
MDDM
Dan kan er ook naar materieel inzet gekeken worden. Kan korter worden Heeft verder niks met ETMET te maken overigens

Laatst bewerkt door MDDM op 07-10-2010 12:34


Gr Joop mcn Lls
 

07-10-2010 14:09:42
daniel_ddr
daniel_ddr
De oplossing: korte hoge treinen%08% Passen er zoveel mogelijk mensen voorin.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-10-2010 14:23:33
broek53
broek53
Ach, men wil het invoeren in 2012, als Eindhoven, Den Bosch, Utrecht en Amsterdam allemaal in grote tot zeer grote mate "open liggen" wegens verbouwing. In die zin/ dat opzicht was het een hartstikke realistische proef, dus.  

07-10-2010 14:26:20
AlbertP
AlbertP
Het is hier ook al voorgekomen dat men zelfs in SLT slecht verspreidt. Dan had NS maar dubbeldeks materieel moeten bestellen en geen SLT. Was het verlengde perron van bijv. Vndc ook niet nodig. Als we zo blijven zeuren, doet NS dan nog iets goed? Nee, lijkt het antwoord. De voordelen van ETMET hoor je hier nauwelijks wat over. En het slecht verspreiden ligt toch echt aan de mensen zelf.  

07-10-2010 14:37:31
microshit
microshit
Dubbeldeks SLT/SGMm laten ontwikkelen, bestaande uit resp. 4 en 3 bakken waarvan de voorste en achterste dubbeldeks zijn uitgevoerd? Dan kan zoals men zo graag wilt toch voorin/achterin zitten (afhankelijk van eindstation en bestemming) om zo toch gunstig uit te komen? (Voorin: van Tl naar Ut ivm trap, of van Tl naar Gdm achterin voor overstap naar Ht of voorin naar Ddr etc)  

07-10-2010 14:46:59
robbertc
robbertc
Alleen maar omdat reizigers weigeren de 'ruimte' achterin te gebruiken?
Gaat beetje ver..
 

07-10-2010 15:08:14
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
AlbertPool: En het slecht verspreiden ligt toch echt aan de mensen zelf.
Vergeet ook niet de invloed van het op volstrekt onvoorspelbare plaatsen stoppen door machinisten, met name met de NoordOost in Ut. Met de 12500/12700 staat de trein de ene dag nog compleet op de B-fase en de volgende dag weer met de voorste bak bij de noordertunnel


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-10-2010 15:13:24
broek53
broek53
Quote
microshit: Dubbeldeks SLT/SGMm laten ontwikkelen, bestaande uit resp. 4 en 3 bakken waarvan de voorste en achterste dubbeldeks zijn uitgevoerd? Dan kan zoals men zo graag wilt toch voorin/achterin zitten (afhankelijk van eindstation en bestemming) om zo toch gunstig uit te komen? (Voorin: van Tl naar Ut ivm trap, of van Tl naar Gdm achterin voor overstap naar Ht of voorin naar Ddr etc)
Doet mij denken aan een tamelijk belegen Belgenmop (waarom is een Belgische bus 20 meter breed? - Iedereen wil voorin zitten).
 

22-09-2011 15:36:00
b2py
b2py
Wordt dit nog ingevoerd komende jaren? Zijn hier al vorderingen?  

03-10-2011 22:20:53
qj7141
qj7141
Niet in 2012, en ook lijkt 2013 onwaarschijnlijk door de vele werkzaamheden op de knooppunten op de route Eindhoven-Amsterdam, namelijk: in Ehv, Ht, Ut en Asd die het allemaal met minder sporen moeten doen. Het wordt nog een helse klus om de reguliere treinen in te passen, laat staan dat er treinen bij kunnen.  

04-10-2011 07:56:28
Klaasje
Klaasje
In de plannenmakerij staat als ik me niet vergis dat de bijbehorende inframaatregelen in 2020 af moeten zijn. Ik denk zelf dat we van ETMET voor 2016/2018 niet veel van gaan zien omdat het gebrek aan economische groei ook zijn weerslag heeft op het aantal treinreizigers. Daarnaast speelt de vervoersconcessie natuurlijk nog mee.
Al schijnt men in 2013 wel met 6 echte IC's Arnhem - Nijmegen te gaan rijden getuige een overbelastverklaring op de website van Prorail.
 

04-10-2011 07:59:29
ZJ37
ZJ37
Dat er 6x IC Ah-Nm gereden wordt heeft alleen te maken met het feit dat de 3600 nonstop Ah-Nm rijdt ipv stoppend.  

04-10-2011 08:05:39
Klaasje
Klaasje
Daarom staat het (zoals impliciet in mijn verhaal stond) los van verder ETMET.  

04-10-2011 12:29:58
rogier
rogier
De economische ontwikkelingen zijn vooralsnog beperkt; daarnaast wordt vanaf 2015 een afname van de beroepsbevolking verwacht. Als je lang genoeg wacht is ETMET vanzelf niet meer relevant...  

04-10-2011 17:05:13
Hoera63
Hoera63
Ook al vallen de economische ontwikkelingen tegen en neemt de beroepsbevolking af, in 2015 kost een litertje euro95 als het zo doorgaat €2,50. Dan wordt ETMET ineens weer wél een alternatief!  

04-10-2011 17:10:38
Klaasje
Klaasje
De beroepsbevolking mag wel afnemen, maar de beroepsbevolking trekt ook steeds meer naar economisch sterke regio's als de Randstad, Bandstad Brabant en de stadsregio Arnhem-Nijmegen. Dat is ook een reden dat men rustig huizen blijft bouwen in Amsterdam en Almere.  

04-10-2011 18:06:55
bloemkool
bloemkool
Quote
Hoera63 (di 04 okt 2011 17:05:13 https://www.somda.nl/forum/8974/p358312/): Ook al vallen de economische ontwikkelingen tegen en neemt de beroepsbevolking af, in 2015 kost een litertje euro95 als het zo doorgaat €2,50. Dan wordt ETMET ineens weer wél een alternatief!

Lijkt me niet dat de trein ineens heel veel drukker wordt bij scherp stijgende brandstofprijzen. Is in het verleden ook niet massaal gebeurd %03%
 

04-10-2011 20:56:42
Pim530
Pim530
En gelukkig worden de kosten voor de spoorwegen ook hoger waardoor de prijs van de kaartjes weer zal stijgen...  

04-10-2011 23:54:19
daniel81
daniel81
Met ETMET heeft dit allemaal vrij weinig te maken dus ik stel voor dat we het daar weer over gaan hebben; of als er niets inhoudelijks over te melden is dat we er weer een dekentje over dit topic doen

Laatst bewerkt door daniel81 op 04-10-2011 23:54
 

05-10-2011 01:32:03
mren
mren
Quote
bloemkool (di 04 okt 2011 18:06:55 https://www.somda.nl/forum/8974/p358326/):
Quote
Hoera63 (di 04 okt 2011 17:05:13 https://www.somda.nl/forum/8974/p358312/): Ook al vallen de economische ontwikkelingen tegen en neemt de beroepsbevolking af, in 2015 kost een litertje euro95 als het zo doorgaat €2,50. Dan wordt ETMET ineens weer wél een alternatief!

Lijkt me niet dat de trein ineens heel veel drukker wordt bij scherp stijgende brandstofprijzen. Is in het verleden ook niet massaal gebeurd %03%

Dat kan je vrijwel niet meten omdat het om langetermijneffecten gaat die pas een rol gaan spelen als men bijvoorbeeld een nieuwe baan of auto gaat zoeken.
 

11-10-2011 23:02:16
jeanne
jeanne
Quote
b2py (do 22 sep 2011 15:36:00 https://www.somda.nl/forum/8974/p356499/): Wordt dit nog ingevoerd komende jaren? Zijn hier al vorderingen?


Kijk hier eens http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm/documenten-en-publicaties/rapporten/2011/10/10/actieplan-groei-op-het-spoor-en-programma-hoogfrequent-spoorvevoer.html .
 

11-10-2011 23:23:05
b2py
b2py
Wordt minimaal 2018-2020 als ik het zo lees..  

02-11-2011 09:27:14
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Uiterlijk 2020, aldus deze http://www.nu.nl/binnenland/2657160/treinen-zonder-spoorboekje-in-2020.html.


Met vriendelijke groet, Robin
 

02-11-2011 09:28:18
ZJ37
ZJ37
Benieuwd wanneer Veolia en/of Arriva gaan roepen dat ze het veel eerder al kunnen toepassen...  

02-11-2011 09:32:56
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Breng ze nou niet op ideeën %08%

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 02-11-2011 09:33


Met vriendelijke groet, Robin
 

20-11-2012 12:47:12
timtrein
timtrein
Spoorprojecten geschrapt
Er worden miljarden bespaard op een aantal treinprojecten. Dit geld hoeft dan niet te worden weggehaald bij asfaltprojecten. Dat melden bronnen aan het Binnenhof. Een van de spoorprojecten die hoogst waarschijnlijk sneuvelen, is het zogenaamde programma ’Hoogfrequent Spoor’.
Zie verder http://www.telegraaf.nl/binnenland/21094771/__Projecten_spoor_geschrapt__.html
 

20-11-2012 13:10:44
ZJ37
ZJ37
Het zijn nog ideeen, er is nog niks besloten.  

20-11-2012 13:16:01
slifor2
slifor2
Op een of andere mannier is de asfaltlobby in dit land toch altijd slimmer dan de spoorsector lobby......

Zou wel zonde zijn van al dat weggegooide belastinggeld in bijvoorbeeld dat propaganda DSSU project, die werd aangekondigd als de start van het PHS....
 

20-11-2012 13:29:40
broek53
broek53
DSSU heeft op zichzelf weinig met PHS te maken, overigens. Corridorrijden en wisseluitroeing waren al bedacht lang voordat PHS om de hoek kwam kijken. Omgekeerd is wel waar dat men propageerde dat DSSU nodig zou zijn om PHS te rijden; iets wat ik waag zeer te betwijfelen.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-11-2012 13:30
 

20-11-2012 13:36:22
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (di 20 nov 2012 13:10:44 https://www.somda.nl/forum/8974/p420352/): Het zijn nog ideeen, er is nog niks besloten.
Maak je maar geen enkele illusie; dit kon je maanden geleden al zien aankomen en dat gaat als de spreekwoordelijke haar door de melk. De minister heeft geld nodig voor de beloofde invoering van ERTMS, waarvan sommigen ook nog volhouden dat het de capaciteit beter benut. Anderzijds zakt het vervoer per spoor in en zal ook nog een korte vrije val maken als de Studentenkaart afgeschaft wordt. PHS als capaciteitsaanbod is dus overbodig en als kwaliteitsaanbod was het altijd al veel te duur (NS is trouwens nooit van plan geweest die frequenties de hele dag te rijden), kortom: tenzij je gelooft in mirakels, is het met PHS voor de komende jaren echt wel gebeurd.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-11-2012 13:36
 

20-11-2012 15:59:41
waalkade
waalkade
Vergeet de na-oorlogse geboorte golf niet. Die komt er ook aan om thuis achter de geraniums te gaan zitten i.p.v. in de spits te reizen.  

20-11-2012 16:23:19
ZJ37
ZJ37
Ik geloof ook zeker niet dat PHS op korte termijn (zeker niet voor 2017) wordt ingevoerd, al is het alleen maar omdat veel infra-projecten op de beoogde corridors niet gereed zijn (Ut, Ehv). Dat is al voldoende reden om er niet in te geloven, daar hoeft geen minister voor aan te pas te komen.  

20-11-2012 16:50:23
dvdhoven
dvdhoven
Quote
waalkade (di 20 nov 2012 15:59:41 https://www.somda.nl/forum/8974/p420379/): Vergeet de na-oorlogse geboorte golf niet. Die komt er ook aan om thuis achter de geraniums te gaan zitten i.p.v. in de spits te reizen.
Dat ze niet in de spits reizen, is zo helder als glas, dat is veel te duur. Maar dat ze achter de geraniums gaan zitten, is nog maar ernstig de vraag


Dick van den Hoven
 

20-11-2012 17:39:47
b2py
b2py
PHS is ook veel te ambitieus. Ambitie is uitstekend, maar ze beweren ook dat het beter voor de reiziger is doordat die meer ruimte heeft. Want treinen tover je uit het niks en je hebt ineens meer zitplaatsen oid?