10-08-2010 19:45:33 | ||
---|---|---|
treintim
|
Beste mensen, Wie kan mij via een screenshot van Google Earth aanwijzen waar vroeger (tijdens W.O.-II) de aansluiting van doorvoerkamp Westerbork op de hoofdspoorlijn Zwolle-Groningen lag? En wanneer is deze aansluiting weggehaald? Ook wel frapant, het onderhoud van de aansluiting werd tijdens W.O.-II door Joodse mensen verricht (die toen nog niet doorhadden wat er daadwerkelijk in Auschwitz gebeurde, geen arbeid die vrij maakte zoals het bordje boven de toegang van het kamp deed vermoeden dat het alleen maar een werkkamp was). Dit n.a.v. de documentaire "Sporen" die gisteren op Geschiedenis24 te zien was. B.v.d. Tim. Laatst bewerkt door treintim op 10-08-2010 19:54 |
10-08-2010 20:16:17 | ||
---|---|---|
edje
|
op google maps kun je de verloop van het spoor naar het kamp mooi volgen, voor een groot gedeelte loopt de weg er langs heen, de enigste weg die naar het kamp ging en die ze eerst moesten lopen. Vanaf het kamp, liep de route langs de weg "hemeloor" dus, aan het eind van de weg liep hij links van de meeuwenplas, waarna hij richting de spoorlijn Zwolle - Groningen liep. De aansluiting was zo gemaakt dat treinen uit de richting Zwolle gelijk door konden rijden naar het kamp. Een aanrader voor iedereen is om eens een bezoek te brengen aan het voormalig kamp Westerbork, zeer indrukwekend. Je moet wel even een stukje lopen, want auto's mogen daar niet komen ivm de radiozenders die er staan. |
10-08-2010 20:22:05 | ||
---|---|---|
bultena
|
Kleine aanvulling: de lijn takte af bij (het voormalige emplacement) Hooghalen. Dat emplacement is nog wel te herlennen. |
10-08-2010 20:34:15 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Als je in Google Maps zoekt op Hemeloor, dan krijg je "Hemeloor, Zwiggelte, Midden-Drenthe". Als je nu een beetje inzoomt en de aansluiting van het Hemeloor op Oosthalen zoekt, dan zie je iets links daarvan een lijn (een soort insnijding) met een bocht door het bos lopen naar links (naar Hooghalen) toe. Dat kan het tracé zijn. Ik heb meer oude spoortracé's gezocht en dit ziet erg tracé achtig uit. Dick van den Hoven |
10-08-2010 20:54:07 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, dat is 'm. Wil je de tracé's van deze en vele andere verwenen lijnen op Google Earth zien, richt je browser dan voor een download op http://www.hiddenplaces.nl/googleearth/ |
10-08-2010 21:01:22 | ||
---|---|---|
treintim
|
@Broek53 en anderen, bedankt! Erg makkelijke software van Broek53, nu weet ik waar de aansluiting precies lag, bij welke huidige overweg het dichtste bij en in welke richting het wissel lag (had het ook wel aan de videofragmenten proberen te herkennen). Even een screentje gemaakt, dit was 'm dus: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/08/10/1281455981-30.jpg Overigens had ik vanuit de documentaire begrepen dat er ook afvoer-treinen via Leer reden. Dan zou dat wissel richting Zwolle toch een beetje 'onhandig' voor de Duitsers zijn geweest. Laatst bewerkt door treintim op 10-08-2010 21:03 |
10-08-2010 23:54:02 | ||
---|---|---|
dh3201
|
De loc uit Groningen reed dan schoorsteen voor naar Assen, waar de loc werd gedraaid. Met tender voor werd dan verder naar Hooghalen gereden en vervolgens met schoorsteen voor naar Westerbork. Na aanhaken van de wagens trok de loc de trein naar Hooghalen en duwde deze vervolgens naar Assen, waar de loc omliep. Shqiperise-lopers? |
11-08-2010 08:58:34 | ||
---|---|---|
orselinus
|
Mijn (overleden) Moeder kwam van Assen die vertelde dat Dinsdag's avonds het stations gebied volledig werdt afgezet door de duitsers tot dat de trein vertrokken was. |
11-08-2010 12:23:20 | ||
---|---|---|
Nelis
|
Dat gebeurde met alle stations waar een reëele ontsnappingskans was. Dus overal waar even halt gehouden werd. de vermoedens van vernietigingskampen die tijdens de 2de WO bij mensen ontstonden kwamen ook door het spoor. Want naar Auschwitz reden alleen treinen met mensen maar nooit met voedsel. Dat is dus iemand opgevallen (vrij logisch) en die heeft dat doorgebriefd naar de BBC. |
11-08-2010 12:37:24 | ||
---|---|---|
orselinus
|
Bij het station van Zuidbroek staat nog een monument ter herhinnering aan de "vaste stop" bij dit station. |
11-08-2010 13:16:30 | ||
---|---|---|
john2
|
Ik neem aan dat er bij overheids instanties en in archieven waar oorlogsdocumentatie is opgeslagen, ook nog wel uit te halen is waar de aftakking vanaf de hoofdlijn richting Westerborg was. En bij de mensen die de tweede wereldoorlog hebben meegemaakt en in die streek hebben gewoond en misschien nog wel wonen. |
16-08-2010 12:19:43 | ||
---|---|---|
mren
|
Inderdaad, daar rijdt Arriva Touring meen ik. Overigens is wandelen ook niet erg, is geen verkeerde route en niet overdreven lang. |
16-08-2010 12:33:45 | ||
---|---|---|
salieri
|
En je komt met het pad langs allemaal interessante dingen, waar je zeker iets van kan leren |
16-08-2010 21:23:33 | ||
---|---|---|
willy84
|
Quote Lijkt me een handig programma. Weet iemand hoe ik het bestand kan uitpakken? Ik ben daar niet zo handig in. |
16-08-2010 21:38:35 | ||
---|---|---|
R-ekz
|
Umh, ga naar je ''downloads'' map en daar staan ze tussen, die klik je dan weer aan en start google earth vanzelf. Bij mij teminste. |
16-08-2010 21:51:31 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Humor moet je op het goeie moment toepassen. Soms moet je je bedenken dat het niet het goeie moment is... |
16-08-2010 22:06:56 | ||
---|---|---|
edje
|
Quote Bij het Bezoekerscentrum kun je gewoon de auto kwijt. Naar het voormalig kamp Westerbork kun je vanaf het bezoekerscentrum met een pendelbusje (Mercedes Sprinter = max 8 personen) worden gebracht en opgehaald Heen en terug ritje van het busje duurt ongeveer 20 minuten. Bij een flink doorlopen ben je er ook in 30 minuten, dus bij grote aantal wachtenden kun je beter lopen. Het busje is gratis te gebruiken en is van het bezoekerscentrum zelf. Loop je via de aangegeven route dan zul je niet eens in de buurt van het trace lopen, je loopt dan de melkweg route ( aangelegd ivm het radiosignaal ontvangststation, wat ook voor de helft over het voormalig kamp Westerbork ligt. Wil je meer terug proberen te vinden van het trace, dan kun je het beste via de weg lopen waarover ook het pendelbusje rijdt. Het is het enigste auto die er rijdt. Dus je loopt daar lekker rustig Overig gemotoriseerd verkeer is niet toegestaan, dit ook weer vanwege het radiosignaal ontvangsstation. Op het voormalig kamp zul je ook het trace makkelijk kunnen volgen. Vanaf de hoofdpoort tot aan het welbekende monument aan de andere kant van het kamp. Wil je meer info zoeken, dan kun je het beste het bezoekerscentrum bezoeken. Op het kamp zelf is verder weinig tot geen info te vinden. Zelf genoot ik verder van de stilte die daar echt heerst en ook kenmerkend is voor die plek. Laatst bewerkt door edje op 16-08-2010 22:10 |
16-08-2010 22:09:38 | ||
---|---|---|
mren
|
Ah, dat is dan nieuw. Toen ik er voor het laatst was (maar dat zal al zo'n 6-8 jaar terug zijn), werd er nog met touringcars gereden en kostte het 3,50 oid. |
16-08-2010 22:14:24 | ||
---|---|---|
edje
|
de vrouw zegt nu net ook dat je er voor moet betalen, sorry mijn fout |
19-08-2010 11:38:46 | ||
---|---|---|
john2
|
Over hoeveel kilometers heb je het dan? |
19-08-2010 12:27:01 | ||
---|---|---|
rjybema
|
Als je in google maps een route uitstippelt langs de weg 'Hemeloor' dan kom je uit op 2.7 km van het herinneringscentrum tot aan het hart van de open plek waar het kamp zelf stond. |
19-08-2010 14:39:29 | ||
---|---|---|
maigoda
|
QuoteOp de site www.watwaswaar.nl zijn oude luchtfoto's van Hooghalen uit 1944 te vinden. Samen met een kadastrale kaart uit 1954 heb ik een reconstructie gemaakt in Google Earth. Een van de luchtfoto's is te vinden met deze link: http://watwaswaar.nl/#iO-o4-5-1-1v-1-4WrA-3PlI---fdD Hier staat het eerste stukje op vanaf Hooghalen. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 19-08-2010 14:43 |
21-08-2010 21:02:50 | ||
---|---|---|
Pim530
|
In het hoogseizoen zouden er grote bussen van Touring moeten rijden en daarbuiten het pendelbusje. Maar de wandelroute is zeker een aanrader. |
23-08-2010 08:49:05 | ||
---|---|---|
rjybema
|
Mede aangespoord door dit topic ben ik gisteren even naar Westerbork geweest. Het voormalige spoortracé is ook in werkelijkheid duidelijk te vinden. Op het kampterrein is het overduidelijk, vervolgens volgt het tracé de weg Hemeloor tot aan de parkeerplaats van het kamp. Daarna vervolgt het tracé zijn route richting de hoofdbaan Zwolle-Groningen in de vorm van een zandpad. Dit start halverwege de plek waar de weg Hemeloor op de weg Oosthalen uit komt en de toegang tot het parkeerterrein van het herinneringscentrum. Dit zandpad ligt in een hoek van 45 graden ten opzichte van de weg Oosthalen, loopt vrijwel door tot aan de hoofdbaan en kruist daarbij onderweg nog een bangalowpark. een meter of 100 voor de hoofdbaan komt dit zandpad uit de bossages en is de plek van de verbindingsboog met de hoofdbaan niet meer te herkennen. Het zandpad zelf gaat door naar de overweg net ten noorden van de weg Oosthalen (in het verlengde van de Hof van Halenweg in Hooghalen). Dan nog over de bus: dit was gisteren (hoogseizoen) een geheel in rood geschilderde Daf MB230. Het gehele jaar door pendelt een bus elke dag op en neer tussen het herinneringscentrum en het kampterrein. Het rijdt elke 20 minuten van 11u00 tot 16u45 (van 1 oktober tot 1 april in het weekend van 13u00 tot 16u45) met pauzes van 12u15 tot 13u00 en van 14u30 tot 15u00. Buskaartjes (te koop bij de chauffeur) kosten €1,50 enkele reis en €2,00 retour. Zoals gezegd is de afstand van het herinneringscentrum naar het kampterrein rond de 2½ kilometer; om het terrein zelf te verkennen ben je ook al snel 2 kilometer aan de wandel. |