08-08-2010 19:09:54 | ||
---|---|---|
Gast
|
Ik zal vast wel verkeerd zitten hier, maar zou niet weten waar op dit forum ik deze vraag kan stellen. Sorry ben een newbie Mijn vader (machinist) vraagt zich al heel lang af waarom stuurstanden 109 en 110 van de oude dubbeldekkers en beneluxtreinen niet bestaan. Er zal vast wel een reden zijn dat ze tijdens het nummeren de 109 en 110 hebben overgeslagen. Weet misschien iemand waarom? We hadden het er toevallig over tijdens het avondeten gisteravond (we praten normaal nooit over treinen, hoor ) dus besloot ik maar even op onderzoek uit te gaan. Hoop dat jullie mij en mijn vader blij kunnen maken Laatst bewerkt door mark op 08-08-2010 19:17 |
08-08-2010 19:16:21 | ||
---|---|---|
mark
|
Dat heb ik me ook weleens afgevraagd Sofie... als het goed is staat er nog wel ergens een topic over, ik ga even zoeken Edit: kan het niet vinden... heb er maar even een nieuw topic van gemaakt Laatst bewerkt door mark op 08-08-2010 19:18 |
08-08-2010 19:25:50 | ||
---|---|---|
mdj
|
Er is iets, meen ik mij te herinneren, dat de controlenummers, -om te controleren of je echt het goede nummer hebt, en niet ergens een cijfer verkeerd hebt- niet zou uitmaken, omdat dit hetzelfde zou zijn, of samenvallen met een ander nummer uit een eerdere reeks, de 101-108. Zoiets speelt zich ook af bij de BNL-stuurstanden. Bij twijfel: gebruik beton. |
08-08-2010 19:31:30 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Hoi Sofie Bij rijtuigen werden vroeger bij NS de cijfers 9 en 0 niet gebruikt bij de nummering, omdat bij verwisseling van deze cijfers geen uniek controlenummer bestaat (het laatste cijfer, achter het streepje). Alle series lopen dus van 1 t/m 8 en beginnen dan bij 11 weer (tot 18, dan weer vanaf 21 enzovoort). In de jaren '90 is men hier eigenlijk vanaf gestapt, vandaar dat series als ICK en ICL en gemoderniseerd ICR wel gewoon de normale tientallige nummering heeft. De Benelux-stuurstanden zijn dus nog een uitzondering. Volgende maand gaat DDM-1 aan de kant, dan is deze achttallige nummering volgens mij ook verdwenen... Laatst bewerkt door timtrein op 08-08-2010 19:33 |
08-08-2010 19:47:21 | ||
---|---|---|
koetszy
|
Zie ook de vraag Wat betekenen die lange nummers die je op de ICR-rijtuigen of die dubbeldekkers? op de volgende pagina: http://www.xs4all.nl/~ramdyne/trains/nsdiscussies/src/faq6a.htm |
08-08-2010 20:18:44 | ||
---|---|---|
Gast
|
Thanks allemaal! Timtrein, dit is precies het antwoord wat ik zocht! Heeeeeeeeeel erg bedankt!! %02%%02% (het is trouwens niet zo dat ik nu weer weg ben hoor, vind het wel leuk om hier rond te neuzen ) |
09-08-2010 19:51:22 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Hartelijk welkom op Somda dan! Er staat her & der genoeg leuks om doorheen te snuffelen, zeker voor iemand uit een spoorfamilie |