Reizen op Saldo - OV Chipkaart
Forum: Algemeen - Algemeen
13-02-2013 10:46:52
AgentX
AgentX
Quote
thom (wo 13 feb 2013 10:28:25 https://www.somda.nl/forum/8952/p435248/): Vanmorgen in het nieuwsblokje;

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2013/02_februari/12/binnenland/eind-maart-einde-aan-dubbel-opstaptarief-ov.xml


"De oplossing kost 1,2 MILJARD euro"??? Waarom zo veel geld?
Voor die 1,2 mjd kun je m.i. een heel nieuw OV-reisproduct ontwikkelen.
 

13-02-2013 10:56:07
Apda
Apda
Dat moet 1,2 miljoen euro zijn.
Even rekenen: 1,2 miljoen gedeeld door euro 0,83 = 1,5 miljoen overstappen. Dat zijn ruim 5.000 overstappen per dag à 0,83 euro.

Laatst bewerkt door Apda op 13-02-2013 11:11
 

13-02-2013 11:05:36
jorgo
jorgo
Ik vraag me ook af waarom vervoerders gecompenseerd moeten worden voor het niet meer kunnen incasseren van ten onrechte geïncasseerde opstaptarieven.

De grap zou nog duurder worden dan 1,2 miljoen, als het bedrag dat mensen de afgelopen jaren ten onrechte hebben gespendeerd aan dubbele opstaptarieven, door deze mensen zou worden teruggevorderd!

Hoe dat bedrag zo hoog heeft kunnen worden terwijl mensen uitdrukkelijk is geadviseerd een papieren treinkaartje te kopen voor treinreizen met twee vervoerders, is mij weliswaar onduidelijk - kennelijk zijn er nog zat mensen geweest die hun eigen portemonnee hebben bestolen door voor deze reizen te chippen. Misschien dachten ze ooit 'gecompenseerd' te worden?

Nee, dat gebeurt natuurlijk niet. Laten we vooral nog wat in de tekorten van opportune regionale vervoerders stoppen, die ondertussen het vervoersniveau ten opzichte van de concessieverleningen lustig verder afbreken (bussen in Zuid-Limburg). En die beschuldigen NSH ondertussen van opportunisme. Gejank.
 

13-02-2013 11:12:15
thom
thom
Quote
bultena (wo 13 feb 2013 10:33:25 https://www.somda.nl/forum/8952/p435249/): Het zal wel een domme vraag zijn, maar moet je bij overstap van bv NS naar Arriva dan nog wel uit- en inchecken of kan ik bv van Hgv naar Uhz afleggen zonder tussentijds gechip?

lijkt me duidelijk;
Quote

Verder laat de staatssecretaris nog onderzoeken of het mogelijk is om maar één keer in en uit te hoeven checken als gebruik wordt gemaakt van meerdere spoorvervoerders. Daar komt naar verwachting in maart advies over.
 


13-02-2013 11:25:05
jorgo
jorgo
Quote
sfj (wo 13 feb 2013 10:35:08 https://www.somda.nl/forum/8952/p435250/): In- en uitchecken doe je bij elke vervoerder waar je mee reist. In Zutphen staan daarom zelfs drie paaltjes tegenwoordig.


Dat is dus geen oorspronkelijk systeemprincipe maar een administratieve oplossing, waarvan het afschaffen gelukkig onderzocht wordt.

Een systeemprincipe dat gestuurd werd door een integrale toekomstgerichte visie op het openbaar vervoer had het gebruikmaken van het nationale tarief zelfs volledig onafhankelijk gemaakt van de vervoerder, ergo, enkel roze paaltjes.

Maar omdat men kennelijk zo zat was met (strippenkaartachtige) verdeelsleutels heeft men er voor de OVC initieel voor gekozen dat geen enkele verdeelsleutel meer hoeft te worden toegepast, hoe automatisch dat ook zou kunnen gebeuren. Daardoor is de software eigenlijk dommer gehouden dan hij zou kunnen zijn. Zo is het combineren van verschillende producten (bijv. regionale dagkaartjes, jaartrajectkaart en saldo) op één OVC nagenoeg onmogelijk - het is de software niet aan het verstand gebracht welke formule voorrang te geven en hoe de diverse producteigenschappen tot een zo goedkoop mogelijke reis te combineren. Tijd dat daar eens werk van gemaakt wordt, lijkt me.
 

13-02-2013 12:23:40
nohab
nohab
Quote
bultena (wo 13 feb 2013 10:33:25 https://www.somda.nl/forum/8952/p435249/): Het zal wel een domme vraag zijn, maar moet je bij overstap van bv NS naar Arriva dan nog wel uit- en inchecken of kan ik bv van Hgv naar Uhz afleggen zonder tussentijds gechip?
Dat staat er toch? Je moet blijven in- en uitchecken per vervoerder.

Laatst bewerkt door nohab op 13-02-2013 12:25


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

13-02-2013 12:50:04
mren
mren
En natuurlijk geen woord over het verbreken van het degressieve km-tarief waar je met een papieren kaartje geen last van hebt en met OVC wel, ook al betaal je geen opstaptarief meer.  

13-02-2013 13:08:17
ZJ37
ZJ37
Evenals het wonderlijke gebeuren dat de kortere Hanzelijn Zl-Wp toch even lang blijkt te zijn als de route via Amf. Ook Zl-Kpn is ineens 2 kilometer uitgerekt... Op zich ook een manier om prijzen verhoogd te krijgen, al is het op een tamelijk gniepige wijze.  

13-02-2013 13:30:07
geert
geert
Quote
jorgo (wo 13 feb 2013 11:05:36 https://www.somda.nl/forum/8952/p435260/):
Hoe dat bedrag zo hoog heeft kunnen worden terwijl mensen uitdrukkelijk is geadviseerd een papieren treinkaartje te kopen voor treinreizen met twee vervoerders, is mij weliswaar onduidelijk - kennelijk zijn er nog zat mensen geweest die hun eigen portemonnee hebben bestolen door voor deze reizen te chippen. Misschien dachten ze ooit 'gecompenseerd' te worden?

Ik denk dat dit bedrag vooral betaald is door zakelijke reizigers die 'verplicht' een OV-chipkaart gebruiken. Zo accepteert mijn werkgever alleen nog OV-chipkaart rekeningen cq heb ik een OV-chipkaart van mijn werkgever (NS-Businesscard). Dus dat betekent dat je automatisch dit dubbele tarief moet betalen (de werkgever in dit geval dus).
 

13-02-2013 13:37:26
reisthijs
reisthijs
Quote
ZJ37 (wo 13 feb 2013 13:08:17 https://www.somda.nl/forum/8952/p435298/): Evenals het wonderlijke gebeuren dat de kortere Hanzelijn Zl-Wp toch even lang blijkt te zijn als de route via Amf. Ook Zl-Kpn is ineens 2 kilometer uitgerekt... Op zich ook een manier om prijzen verhoogd te krijgen, al is het op een tamelijk gniepige wijze.
Dat creatief omgaan met tariefeenheden heeft alleen niets te maken de invoering van de chipkaart. In het papieren tijdperk ging dat net zo met nieuwe spoorlijnen.
 

13-02-2013 14:25:31
broek53
broek53
Voor het eerst ben ik gillend van het lachen onder de tafel gegaan toen de Kamer de ene dag stemde voor het verzelfstandigen van het spoor en letterlijk de dag erna Vragen begon te stellen over een toenmalige prijsverhoging.
Wat een vertoning / waar bemoeit men zich mee? De Markt regeert toch?
 

14-02-2013 18:58:43
dh3201
dh3201
Quote
jorgo (wo 13 feb 2013 11:05:36 https://www.somda.nl/forum/8952/p435260/): Hoe dat bedrag zo hoog heeft kunnen worden terwijl mensen uitdrukkelijk is geadviseerd een papieren treinkaartje te kopen voor treinreizen met twee vervoerders, is mij weliswaar onduidelijk - kennelijk zijn er nog zat mensen geweest die hun eigen portemonnee hebben bestolen door voor deze reizen te chippen. Misschien dachten ze ooit 'gecompenseerd' te worden?

Zeker dezelfde soort mensen die hun eigen portemonnee ook laten bestelen door te tanken bij de duurdere pompen langs de snelwegen, terwijl precies dezelfde liters brandstof elders goedkoper is.


Shqiperise-lopers?
 

20-02-2013 21:26:12
dvdhoven
dvdhoven
Papieren kortingskaartje wordt toch nog niet afgeschaft. %02% http://www.treinreiziger.nl/actueel/ns:_papieren_treinkaartje_blijft_toch_weer_wel-145024

Laatst bewerkt door dvdhoven op 20-02-2013 21:28


Dick van den Hoven
 

20-02-2013 23:32:17
sjoerd
sjoerd
Ik snap wel waarom de afschaffing van de papieren kaartjes nu vanavond wordt herroepen, maar niet waarom ik juist vandaag een brief kreeg dat ze werden afgeschaft. De reden die wordt gegeven om de kaartjes te handhaven was al maanden bekend en het was op zijn minst te voorzien dat dit nodig is. Het verschil tussen leken en deskundigen wordt dagelijks kleiner.  

20-02-2013 23:41:01
ruud.h
ruud.h
dus kan de prullenbak in papier verknoeien is dit lijkt mij zo
wacht eerst rustig af voor je het nieuws naar buiten brengt


ruud.h
 

21-02-2013 09:09:25
nohab
nohab
Quote
sjoerd (wo 20 feb 2013 23:32:17 https://www.somda.nl/forum/8952/p436862/): Ik snap wel waarom de afschaffing van de papieren kaartjes nu vanavond wordt herroepen, maar niet waarom ik juist vandaag een brief kreeg dat ze werden afgeschaft. De reden die wordt gegeven om de kaartjes te handhaven was al maanden bekend en het was op zijn minst te voorzien dat dit nodig is. Het verschil tussen leken en deskundigen wordt dagelijks kleiner.
Waarschijnlijk was de opdracht voor het versturen van die dingen al eerder naar de drukker gegaan en die voeren hem dan keurig uit. En dan wil zoiets wel eens achterhaald zijn.

Maar dit is natuurlijk goed nieuws. Nu de laatste stap: dat die kortingkaartjes gewoon blijven. Als je kaartjes zonder korting handhaaft kan dat ook met kaartjes met korting.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

21-02-2013 09:36:49
daniel81
daniel81
Waarbij de gang van zaken mij nogal amateuristisch over komt.
Het lijkt me toch dat je als NS eerst met de regionale vervoerders gaat overleggen, in plaats van publiekelijk afschaffing aankondigen en dat een paar dagen later weer herroepen. Of is het een bewuste actie, waarbij de protesten van de FNM waren ingecalculeerd?
 

21-02-2013 13:44:43
localhero
localhero
Tja, en daar heb je inderdaad weer het amateuristisch karakter van dit onding. Als men éérst had nagedacht alvorens het ding in te voeren, correcties uit te moeten voeren, eindeloos moeten vergaderen, er nog niet uitkomen en dan toch maar vasthoudt aan het oude systeem lijkt mij toch echt duidelijk dat die OVC veel en veel te snel is ingevoerd. Dit soort situaties had men op de tekentafel allang kunnen voorzien en destijds met een relatief kleine ingreep kunnen voorkomen. Helaas moet het weer de vorm aannemen van een prestigeproject met alle gevolgen van dien. Schaf het ding af, kijk er nog eens goed naar, test het op het droge en voer het pas in zodra het systeem goed genoeg is om in de praktijk de reiziger te ondersteunen in zijn of haar behoefte. Niet het alternatief af proberen te schaffen en mensen je product door de strot duwen. Dit zal, net als de V250, wel een eindeloos verhaal worden... Zonde van het geld!  

21-02-2013 15:32:02
thom
thom
Ja, dat ding misschien te snel ingevoerd is is een punt waar we het al vaker over gehad hebben hier, maar de zaak weer afschaffen tot nader order is natuurlijk ook onzin.

Er zijn genoeg mensen die de OVC wé naar behoeven en tevredenheid gebruiken en ik denk toch dat dat er meer zijn dan die er nadeel van ondervinden.

Daarnaast, als je het afschaft krijgen we de discussie van iedereen die een kaart aangeschaft heeft en zijn geld terug wilt, net zo zonde van dat geld.
 

21-02-2013 16:12:52
Harold27
Harold27
Zoals hier al eerder geconcludeerd is: niet afschaffen, maar de vrije keuze laten.  

27-02-2013 13:58:21
john2
john2
Vanmorgen naar Sittard geweest. Met overstap naar een Veolia lijnbus werd er rekening meer gehouden dat dit een overstap was. NS trein naar Veolia lijnbus. Maar met de terug reis werd er geen rekening meegehouden dat dit een overstap was, Veolia lijnbus naar NS trein. Het in en uit checken was in beide gevallen binnen de 35 minuten. Moest te Sittard wel even op de sprinter wachten maar het uit en weer in checken op de terug reis was binnen de 35 minuten. Waar dit aan ligt? Heb na het uitchecken in Nuth bij de NS kaartjesautomaat dit extra nagekeken hoe het in en uit checken was verlopen.  

27-02-2013 17:55:15
abbm
abbm
Veolia lijnbus op NS trein? Lijkt me niet dat daar een overstap in hoort te zitten. Is een ander vervoersmiddel. Veolia trein op NS trein daar in tegen wel.  

27-02-2013 18:21:37
john2
john2
Heb inmiddels info gekregen dat overstap van NS trein naar Veolia lijnbus wel lukt, volgens de kaartgegevens op de NS kaartjes automaat in Nuth. Maar omgekeerd niet, van Veolia lijnbus naar NS trein niet. Volgens een medewerker van Veolia klantenservice lukt het van Veolia lijnbus naar NS trein niet omdat er door Veolia en NS een ander systeem wordt gehanteerd wordt met de saldo berekening, hoeveel men kwijt is na het uitchecken.  

01-03-2013 10:09:07
jorgo
jorgo
Volgens mij hoort NS alleen degressief door te rekenen als de reiziger uit een andere trein, hetzij van NS, hetzij van een andere vervoerder (en die laatste weet ik niet eens zeker) komt. En dat in de Veolia bus geen opstaptarief wordt berekend als je uit de NS-trein komt, lijkt me jouw voordeel.

Er is natuurlijk een onderscheid tussen opstaptarief (waarvan de dubbeling onlangs is afgeschaft) en degressief kilometertarief (dat bij mijn weten nog altijd gewoon op 0 begint als je overstapt op een andere vervoerder). Over de rechtmatigheid van dat laatste kun je twisten, want het papieren kaartje met nationaal tarief telt ook gewoon door.

Omdat die verschijnselen altijd een beetje door elkaar lopen en niet duidelijk/correct worden berekend, weet je eigenlijk niet meer echt waar je nu voor betaalt in dit soort situaties.
 

01-03-2013 12:32:01
john2
john2
Wat de medewerker van Veolia klantenservice bedoelde is wat Jorgo ook al naar voren haalt. NS hanteert een kilometer tarief en Veolia een zone tarief. En dit is ook mijn voordeel als er van NS trein naar in dit geval Veolia, geen opstap tarief gerekend wordt.  

05-03-2013 18:34:05
john2
john2
De checkpalen van de andere trein vervoerders accepteren de NS abonnementen. Er zijn vervoerders zoals bijvoorbeeld Veolia die 's middags enkele uren geen dalkorting hebben. Is dit ook voor het Voordeelurenabonnement?  

15-06-2013 14:52:09
john2
john2
Even iets anders als mijn bovenstaande berichten. Eerst iets uitleggen wat niet strookt met het treinen topic. Heb afgelopen week in een Veolia lijnbus ingecheckt, bus was iets te vroeg en moest daarom op zijn tijd wachten. Bijna voor de vertrektijd viel me iets in dat ik wat vergeten was. Vroeg aan de chauffeur of ik weer kon uitchecken omdat ik wat vergeten was. Probeer maar achter zei de chauffeur, ging niet, naar voorgelopen, toen ging het uitchecken wel. Hier zeten 2 minuten tussen. Binnen 35 minuten weer ingecheckt, maar ik merkte bij het uitchecken dat het opstap tarief er niet bij geteld was. Als ik bij een treinen incheckpaal, om het even welke vervoerder, hetzelfde doe als het bus verhaal. Wordt er dan ook niet het instap tarief geteld, omdat het systeem dan schijnbaar denkt dat er een overstap plaats vind.

Laatst bewerkt door john2 op 15-06-2013 17:03, reden: type fout hersteld.
 

15-06-2013 15:32:42
waalkade
waalkade
Veolia blijft toch wel iets aparts, wanneer die je kaart controleren komt er een bericht op je kaart te staan dat de kaart gecontroleerd is.
Bij NS is dat niet zo, althans niet zichtbaar.
 

15-06-2013 18:40:04
martijn24
martijn24
Ook bij Arriva in Noord-Nederland komt het bericht op je kaart te staat als hij gecontroleerd is.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-06-2013 03:23:56
AlexNL
AlexNL
Oh? Dat is nieuw voor me.

Dat zal wel gedaan worden om bij het in- en uitchecken die controleacties te kunnen synchroniseren met de TLS-backend, om zodoende mensen die rommelen met hun kaart (zoals het terugzetten van een oude kopie) op te kunnen sporen.
 

19-08-2013 19:28:58
bart84
Moderator
bart84
Misschien niet helemaal de juiste plaats (topic), maar ik kon geen betere vinden.

http://www.limburger.nl/article/20130819/REGIONIEUWS04/130819165/1055#NS_test_poortjes_op_station_Sittard
De poortjes op het NS-station van Sittard worden gesloten op 26, 27 en 28 augustus. Nu staan de poortjes in Sittard aan het begin en einde van de tunnel onder de sporen door en moet je sowieso die poortjes langs als je met de trein wilt.
Hoe gaat men om met personen die de tunnel enkel willen gebruiken om vanaf het busstation (centrum) naar de P+R (industriegebied Bergerweg) willen gaan, zonder de trein te hoeven hebben, de tunnel is immers ook een drukke (voetgangers)verbinding. Zonder deze tunnel moeten voetgangers kilometers omlopen.
Naast NS-station Sittard zijn er natuurlijk veel meer stations die naast toegang tot de trein ook een doorgaande verbindende functie hebben.


Mvg. Bart
 

19-08-2013 19:52:46
Harold27
Harold27
Er staat: iin werking gesteld. Dat is niet hetzelfde als allemaal gesloten. Zolang er nog papieren kaartjes zijn blijft er minimaal 1 open.  

19-08-2013 20:45:12
bart84
Moderator
bart84
Ja, maar die poortjes werken al (op in/uitcheck gebied), dat de poortjes wel/niet open en dicht gaan is iets anders inderdaad.


Mvg. Bart
 

20-08-2013 01:50:37
jorgo
jorgo
Misschien staat er die drie dagen een servicemedewerker om mensen door te laten, zoals in Engeland.

Apart idd dat men zo'n proef niet in het weekend doet. Talloze werknemers van Sabic en DSM en andere bedrijven achter station hebben een jaartrajectkaart (net als ik overigens), en hoefden tot nu toe nooit in-/uit te checken. Heb niet eens ooit geprobeerd of dat wel ging. Zal wel, want met saldo reizen bij NS kan je er nog altijd niet mee combineren (oftewel omdat de JTK op inchecken werkt, zou je kortsluiting krijgen als je erbij saldo checkt).

Heb een JTK Mt-Std en als ik naar Ehv moet, wordt mij nog altijd geadviseerd daar een papieren kaartje bij te kopen. Inchecken in Mt en uit in Ehv met aftrek van Mt-Std gaat nog altijd niet, zelfs al zou er in Std zoals vroeger op de nullijn begonnen worden.
 

20-08-2013 15:51:38
reisthijs
reisthijs
Quote
jorgo (di 20 aug 2013 01:50:37 https://www.somda.nl/forum/8952/p463524/): Misschien staat er die drie dagen een servicemedewerker om mensen door te laten, zoals in Engeland.
Of zoals bij de proef die NS een paar maanden geleden gehouden heeft in Hilversum. Dan worden alle poortjes dus gesloten.
 

20-08-2013 16:28:17
john2
john2
Quote
bart84 (ma 19 aug 2013 19:28:58 https://www.somda.nl/forum/8952/p463492/): Misschien niet helemaal de juiste plaats (topic), maar ik kon geen betere vinden.

http://www.limburger.nl/article/20130819/REGIONIEUWS04/130819165/1055#NS_test_poortjes_op_station_Sittard
De poortjes op het NS-station van Sittard worden gesloten op 26, 27 en 28 augustus. Nu staan de poortjes in Sittard aan het begin en einde van de tunnel onder de sporen door en moet je sowieso die poortjes langs als je met de trein wilt.
Hoe gaat men om met personen die de tunnel enkel willen gebruiken om vanaf het busstation (centrum) naar de P+R (industriegebied Bergerweg) willen gaan, zonder de trein te hoeven hebben, de tunnel is immers ook een drukke (voetgangers)verbinding. Zonder deze tunnel moeten voetgangers kilometers omlopen.
Naast NS-station Sittard zijn er natuurlijk veel meer stations die naast toegang tot de trein ook een doorgaande verbindende functie hebben.

Als de poortjes in Sittard, of elders in den lande, een stationstunnel afsluiten dat men alleen met een OV chipkaart erdoor kan. Dan zou men van de ene kant in kunnen checken door lopen naar de andere kant en daar weer uitchecken. Dan hebben de mensen die geen OV chipkaart in hun bezit hebben een probleem en de mensen die alleen een papieren treinkaartje hebben. Met een papierentreinkaartje kan men dan ook niet door. Ben benieuwd hoe dit opgelost word?
 

20-08-2013 17:17:07
edje
edje
De afspraak was dat de poortjes pas dichtgaan, als NS helemaal is overgstapt op de OV-chipkaart. Dus het verhaal van problemen met papieren kaartjes is dan niet aan de order.  

29-08-2013 13:15:19
Roy
Roy
Het perron in Enschede is met de verbouwing geschikt gemaakt voor poortjes. In de grond is al duidelijk te zien waar de poortjes later moeten komen te staan. Natuurlijk alleen naar de ns treinen en niet richting gronau. Met een L vorm van spoor 1 tot de opening tussen spoor 4a en 4b. 2 rijen poortjes aan het einde van perron 1&2 en 3&4. Daartussen komen schermen.  

29-08-2013 19:03:53
mvd
mvd
Quote
bart84 (ma 19 aug 2013 19:28:58 https://www.somda.nl/forum/8952/p463492/): Misschien niet helemaal de juiste plaats (topic), maar ik kon geen betere vinden.

http://www.limburger.nl/article/20130819/REGIONIEUWS04/130819165/1055#NS_test_poortjes_op_station_Sittard
De poortjes op het NS-station van Sittard worden gesloten op 26, 27 en 28 augustus. Nu staan de poortjes in Sittard aan het begin en einde van de tunnel onder de sporen door en moet je sowieso die poortjes langs als je met de trein wilt.
Hoe gaat men om met personen die de tunnel enkel willen gebruiken om vanaf het busstation (centrum) naar de P+R (industriegebied Bergerweg) willen gaan, zonder de trein te hoeven hebben, de tunnel is immers ook een drukke (voetgangers)verbinding. Zonder deze tunnel moeten voetgangers kilometers omlopen.
Naast NS-station Sittard zijn er natuurlijk veel meer stations die naast toegang tot de trein ook een doorgaande verbindende functie hebben.

Gisteren ben ik even uitgestapt in Std en hier waren de poortjes gewoon open. Wel maar twe in de stationshal zelf.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

04-09-2013 09:05:41
jorgo
jorgo
Weet iemand al hoe het nieuwe station Maastricht Noord getarifeerd wordt?
Dit ligt bij Bha, maar alleen aan de lijn naar Meerssen liggen perrons.
Als ik van Maastricht Noord naar Std wil, wat betaal ik dan?

Op saldo heb je met twee vervoerders te maken, dan zul je ongetwijfeld via Mt afgerekend worden... Maar een los kaartje?
Laat ik hopen dat je je onvrijwillige retourtje Maastricht Noord-Mt dat je eerst moet maken, niet hoeft te betalen!
Zelf heb ik een jaartrajectabo Mt-Std. Is dat nu ook geldig voor Maastricht Noord-Std, cq voor Maastricht Noord-Mt?
 

04-09-2013 10:49:35
broek53
broek53
Waarom zou je Maastricht Noord - Maastricht niet hoeven te betalen? Als men daartoe over zou gaan, is het hek van de dam - want dan hoeven ook alle reizen tussen Valkenburg en Bunde en noem-maar-op die omweg niet te betalen. En als Maasticht Noord een paar honderd meter noordelijker zou hebben gelegen, dan kraaide er geen haan naar.

Laatst bewerkt door broek53 op 04-09-2013 10:49
 

04-09-2013 11:01:32
daniel81
daniel81
Zo betaal je voor Apd-Bnn ook al jaren +/- 60 tariefeenheden, terwijl het maar 30 km is en je vanaf Bnva Bnn op een steenworp afstand ziet liggen.

Zelfs bij Apd-Hvl betaal je via Amf.

Overigens erg curieus in de reisplanner: reizen van Apd naar Hvl duren bijna 2 uur omdat je óf via Zl óf via Ah gestuurd wordt
 

04-09-2013 11:11:51
john2
john2
Quote
broek53 (wo 04 sep 2013 10:49:35 https://www.somda.nl/forum/8952/p465249/): Waarom zou je Maastricht Noord - Maastricht niet hoeven te betalen? Als men daartoe over zou gaan, is het hek van de dam - want dan hoeven ook alle reizen tussen Valkenburg en Bunde en noem-maar-op die omweg niet te betalen. En als Maasticht Noord een paar honderd meter noordelijker zou hebben gelegen, dan kraaide er geen haan naar.

Met de OV chipkaart moet je vanaf Maastricht Noord naar Maastricht bij Veolia in en uit checken. Om vervolgens weer bij NS in te checken. Dus er moet toch links of rechts om betaald worden. Nu zal Maastricht Noord - Maastricht niet een rib uit je lijf zijn wat dit stukje aan geld kost.
 

04-09-2013 11:20:00
reisthijs
reisthijs
Quote
daniel81 (wo 04 sep 2013 11:01:32 https://www.somda.nl/forum/8952/p465250/): Overigens erg curieus in de reisplanner: reizen van Apd naar Hvl duren bijna 2 uur omdat je óf via Zl óf via Ah gestuurd wordt
Dat is duidelijk een gevolg van het toepassen van de regel dat je het vertrekstation niet voorbij mag reizen. (Waar in dit geval natuurlijk een uitzondering op gemaakt had moeten worden.)
 

04-09-2013 13:11:36
reisthijs
reisthijs
Hoe het tarief voor een reis van/naar Maastricht Noord zal worden berekend is goed te zien op de laatste tariefeenhedenkaart http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/tariefeenhedenkaart-van-nederland-2013 (pdf)  

04-09-2013 13:45:29
jorgo
jorgo
Quote
john2 (wo 04 sep 2013 11:11:51 https://www.somda.nl/forum/8952/p465255/):
Quote
broek53 (wo 04 sep 2013 10:49:35 https://www.somda.nl/forum/8952/p465249/): Waarom zou je Maastricht Noord - Maastricht niet hoeven te betalen? Als men daartoe over zou gaan, is het hek van de dam - want dan hoeven ook alle reizen tussen Valkenburg en Bunde en noem-maar-op die omweg niet te betalen. En als Maasticht Noord een paar honderd meter noordelijker zou hebben gelegen, dan kraaide er geen haan naar.

Met de OV chipkaart moet je vanaf Maastricht Noord naar Maastricht bij Veolia in en uit checken. Om vervolgens weer bij NS in te checken. Dus er moet toch links of rechts om betaald worden. Nu zal Maastricht Noord - Maastricht niet een rib uit je lijf zijn wat dit stukje aan geld kost.



Dan zal ik wel de enige zijn voor wie het zuur is: mijn achtertuin grenst aan het spoor bij Bha, iets ten zuiden van het nieuwe station Noord. Nu fiets ik naar Mt en neem daar de trein naar Std waar ik werk. Vervolgens passeer ik mijn achtertuin.

Aangezien dit om een aantal redenen inmiddels niet meer concurrerend is met de auto, was ik blij met de plannen voor een nieuw station op loopafstand van mijn woning. Vervolgens bleek dat er geen perrons naar Std kwamen. Vervolgens blijkt dat het ook tariefmatig aan een andere lijn ligt. Dus mijn jaartrajectabo Mt-Std covert dit niet. Wil ik er iets aan hebben, moet ik dus mijn jaartrajectabo uitbreiden (!) van Mt-Std naar MtNoord-Std. Dan passeer ik twee keer mijn achtertuin voordat ik naar Std op weg ben. Ook als ik 's even naar de stad (Mt) wil zit er geen voordeeltje in; moet gewoon blijven chippen in bus of trein.

Ik vind het oprecht jammer dat daarmee ook het laatste argument om mijn jaartrajectabo te behouden vervalt. Zuid-Limburg is al zo'n autodomein.

Overigens zal de kans dat er nog ooit perrons naar Std komen niet toenemen als blijkt dat dat dan minder tariefinkomsten tot gevolg gaat hebben. Dom, zoals betoogd in het 'nieuwe stations' draadje. Ik hoop van harte dat mensen het (zoals beoogd) zullen gaan gebruiken als P+R station voor de binnenstad van Mt, maar ik ben bang dat er hooguit wat studenten naar Hrl gaan instappen 's morgens.
 

04-09-2013 14:25:31
john2
john2
Jorgo, jouw argument snap ik. Het zou niet alleen voor jou gunstigere zijn als aan de lijn Sittard - Maasticht ook NS perrons waren gekomen. Dit had ook wel ergens verwacht. Nu heb je hetzelfde als met Heerlen Woonboulevard. Ik moet eerst van Nuth uit naar Heerlen en dan met Veolia vanaf Heerlen Naar Heerlen Woonboulevard. Ook meer geld kwijt, als er een NS station Heerlen Woonboulevard was. Maar ja, wat (nog) niet is kan nog komen!  

04-09-2013 15:21:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
jorgo (wo 04 sep 2013 13:45:29 https://www.somda.nl/forum/8952/p465276/): Overigens zal de kans dat er nog ooit perrons naar Std komen niet toenemen als blijkt dat dat dan minder tariefinkomsten tot gevolg gaat hebben.
Mwoh, als je ziet hoe NS nu bij TrajectVrij de ritprijs berekent dan zijn ze in ieder geval niet bang om minder inkomsten te hebben


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-09-2013 15:44:45
jorgo
jorgo
Want?  

04-09-2013 19:34:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Die is juist heel erg reizigersgericht: je betaalt altijd de laagst mogelijke prijs voor je reis, onafhankelijk van hoe je werkelijk reisde en zover ik nu in de proef zie ook in gevallen waar je het met een papieren kaartje niet gauw zo zou doen.
(Asd - Shl - Amf icm abo Amf - Ut werd bv. gerekend als Asd - Ut - Amf ondanks check-uit/in op de omweg, maar moet nog zien of dat ook zo hoort als NS uiteindelijk de logboeken vergelijkt met wat ze gerekend hebben)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

05-09-2013 12:18:34
john2
john2
Hoe weet het systeem wat achter de OV chipkaart zit of je met een omweg heb gereisd?  

05-09-2013 13:37:04
dlm4yjp
dlm4yjp
Als je reist op Saldo, zonder vrij reizen dus, moet je volgens de regels verplicht uit en weer inchecken op het station waar je extra op overstapt.
Dus als je van Ut naar Hvs wilt, maar je reist om via Amf zul je in Amf extra uit en weer in moeten checken.
Doe je dit niet, valt dat onder zwart rijden.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-09-2013 13:55:01
john2
john2
Dus een conducteur kan niet alleen zien of je bent ingecheckt, maar ook waar je bent ingecheckt. En derhalve hieraan zien of je met een omweg reist of niet? Als je tenminste zoals in het aangehaalde voorbeeld van Utrecht via Amersfoort naar Hilversum wilt. Dan zal dit wel pas bij een conducteur opvallen al je gecontroleerd word op het stuk Amersfoort - Hilversum.  

05-09-2013 14:03:25
jorgo
jorgo
Ik begrijp overigens dat NS de Jaartrajectabonnementen eenzijdig gaat opzeggen en deze klanten TrajectVrij gaat voorstellen?
In dat geval verdwijnt dus ook nog het aller- allerlaatste voordeel van het JTA: de inbegrepen vdu-kaart volgens 'oude' voordeeluren (=ook in de avondspits).
 


05-09-2013 14:13:27
reisthijs
reisthijs
Ja, precies zoals NS al heel lang van plan was.
Overigens vind ik het aller- allerlaatste voordeel van het JTA dat je niet in- en uit hoeft te checken. (Nog altijd door NS genoemd als een van de grote voordelen: "Stap zonder nadenken in uw vertrouwde trein met het Jaartrajectabonnement.")

Quote
dlm4yjp (do 05 sep 2013 13:37:04 https://www.somda.nl/forum/8952/p465448/): Als je reist op Saldo, zonder vrij reizen dus, moet je volgens de regels verplicht uit en weer inchecken op het station waar je extra op overstapt.
Ik zie nergens in de voorwaarden staan dat die eis vervalt bij "vrij reizen" met een OV-chipkaart.
 

05-09-2013 14:53:18
dlm4yjp
dlm4yjp
Gaat er niet om dat het vervalt, gaat er om wat je WEL moet doen

M.a.w. het staat er wel, maar dan anders.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-09-2013 16:33:57
reisthijs
reisthijs
Wat je WEL moet doen is dus op de juiste momenten in- en uitchecken. Ook al reis je gratis.  

05-09-2013 20:47:41
dh3201
dh3201
En zo weet de marketingmachine precies wie wanneer waar reist. En daar gaat het ze ook om.


Shqiperise-lopers?
 

05-09-2013 22:07:45
train85
train85
Quote
john2 (do 05 sep 2013 13:55:01 https://www.somda.nl/forum/8952/p465450/): Dus een conducteur kan niet alleen zien of je bent ingecheckt, maar ook waar je bent ingecheckt. En derhalve hieraan zien of je met een omweg reist of niet? Als je tenminste zoals in het aangehaalde voorbeeld van Utrecht via Amersfoort naar Hilversum wilt. Dan zal dit wel pas bij een conducteur opvallen al je gecontroleerd word op het stuk Amersfoort - Hilversum.
Een conducteur kan dat zien ja.
 

05-09-2013 23:07:36
dlm4yjp
dlm4yjp
En wel meer dan dat hoor, geboortedatum en naam is ook geen prive meer, maar dat staat immers óók op de pas zelf (visueel).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-09-2013 23:36:58
ricohallo
ricohallo
De voornaam wordt dan wel weer niet helemaal weergegeven, alleen voorletter(s).  

06-09-2013 00:36:58
mren
mren
Quote
dlm4yjp (do 05 sep 2013 23:07:36 https://www.somda.nl/forum/8952/p465581/): En wel meer dan dat hoor, geboortedatum en naam is ook geen prive meer, maar dat staat immers óók op de pas zelf (visueel).

Er stond bij het aanmeldproces nergens aangegeven dat dit je echte naam moet zijn.

Laatst bewerkt door mren op 06-09-2013 00:37
 

06-09-2013 00:49:57
dlm4yjp
dlm4yjp
wel dus, je gaat akkoord met de voorwaarden van AVR-NS, en daarin staat dat dus weer.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-09-2013 12:18:41
jorgo
jorgo
Ik weet even niet meer wat hier het probleem is, de geboortedatum staat al eeuwen op abonnementen zoals de SOV in mijn tijd.  

06-09-2013 15:39:51
AlbertP
AlbertP
Inderdaad op de oude voordeeluren OV Chipkaart staat ook gewoon een geboortedatum.  

06-09-2013 19:24:54
berendtrei
berendtrei
Lijkt me sterk dat je verplicht bent je echte naam te gebruiken.
Mijn echte naam werd door de leverancier van de OV-chipkaart met een extra letter "verrijkt".
Uiteraard hierover gereclameerd.
Mij werd door OV-chipkaart BV geadviseerd met deze valse naam te gaan reizen.
Het maken van een nieuwe kaart nam al snel 3 weken in beslag en zo lang wilde ik vast niet wachten.
Om het nog leuker te maken; de OV-chipkaart met de juiste te naam stelling moest ik dan natuurlijk ook betalen.
Als na onderzoek zou blijken dat ik mijn eigen naam juist had opgegeven zou er mogelijk terugbetaling plaatsvinden.
Het onderzoek duurde natuurlijk langer dan 3 weken.
Uiteindelijk kreeg ik de kosten van de eerste kaart "uit coulance" op mijn rekening teruggestort.
Moraal van dit verhaal: reizen op een andere naam is zonder meer oke.


berendtrein
 

06-09-2013 23:19:23
jorgo
jorgo
Dat laatste is natuurlijk onzin.  

07-09-2013 01:07:48
dlm4yjp
dlm4yjp
Sterker nog, hoewel het niet in de voorwaarden staat is dit wèl strafbaar!
Volgens de wet dient een persoonlijk geregistreerd wettelijk betaalmiddel (bankpas, creditcard, chipkaart, e.d.) naar waarheid ingevuld te zijn.
Het gebruik van valse gegevens valt onder de categorie fraude.

Een openbaar, onpersoonlijk, betaalmiddel valt buiten deze wet. (anonieme chipkaart, anonieme/blanco waardepassen, zogeheten giftcards, e.d.).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-09-2013 02:16:11
AgentX
AgentX
En daarom staat er ook op een niet-persoonlijke OVC geen naam en geboortedatum.  

07-09-2013 11:19:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
dlm4yjp (za 07 sep 2013 01:07:48 https://www.somda.nl/forum/8952/p465826/): Sterker nog, hoewel het niet in de voorwaarden staat is dit wèl strafbaar!
Dan mag NS weleens haast maken met het in orde brengen van z'n interne processen, want wat daar gebeurd...
M'n vader heeft bv. een aantekening in het systeem mochten er ooit problemen door ontstaan omdat hij een OVC kreeg met zijn eerste en mijn tweede voorletter (op de aanvraag stonden de voorletters gewoon juist).
Net zoiets heb ik zelf nu voor de TrajectVrij proef: toen kreeg ik er opeens een extra voorletter bij (op de kaart staan trouwens hier geen voorletters, maar staat alleen "Dhr" voor m'n achternaam)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-09-2013 21:15:20
AlexNL
AlexNL
Quote
daniël_ddr (za 07 sep 2013 11:19:28 https://www.somda.nl/forum/8952/p465858/):
Net zoiets heb ik zelf nu voor de TrajectVrij proef: toen kreeg ik er opeens een extra voorletter bij (op de kaart staan trouwens hier geen voorletters, maar staat alleen "Dhr" voor m'n achternaam)


Dat had ik ook! En om het feest compleet te maken waren mijn initialen in mijn 'Mijn NS'-account ook meteen gewijzigd. @NS_online heeft dat weer terug kunnen wijzigen, maar toch is het raar dat zoiets kan gebeuren...
 

07-09-2013 21:17:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Inderdaad ja, bij mij waren ze ook in MijnNS meegewijzigd. Maargoed, ik verbaas me nergens meer over nadat ooit zelfs een verhuizing spontaan weer teruggedraaid was in MijnNS%03%


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-10-2013 22:50:51
Apda
Apda
De Consumentenbond zegt: "De OV-chip kaart werkt nog steeds niet optimaal. Bij problemen of vragen worden reizigers van het kastje naar de muur gestuurd. De Consumentenbond wil één centraal laagdrempelig loket waar iedereen terecht kan met vragen en klachten over de ov-chip kaart. Wil jij dit ook, teken dan de petitie!"
Zie https://www.consumentenbond.nl/campagnes/haal-je-recht/ov-petitie/ en http://www.consumentenbond.nl/campagnes/haal-je-recht/stop-ov-chip-chaos/
 

17-10-2013 00:05:48
ICE11
ICE11
Als ik de discussie hier volg heb ik de indruk dat er in de ogen van NS vanaf een gegeven moment op aarde geen enkel mens meer zonder OV-Chipkaart hoeft te zijn.... Ik woon in Duitsland en reis meerdere keren per jaar met de trein van thuis naar de kust. Het kaartje koop ik steeds hier bij de DB, dus is het een papieren kaartje. Wat zal ik nu doen, als eens op elk station in Nederland poortjes staan? Ik kan mij echter niet voorstellen dat op elk station de hele dag iemand staat, die voor mij met mijn papieren DB-ticket de poort open doet!?

Laatst bewerkt door ICE11 op 17-10-2013 00:06
 

17-10-2013 01:13:57
Roy
Roy
De poortjes komen alleen op stations waar personeel aanwezig is lijk mij. Ik zie ze op mijn kleine stationnetje Almelo de riet echt geen poortjes plaatsen... Moeten ze eerst hoge hekken plaatsen langs het hele perron. In Almelo is het perron alleen via een tunnel te bereiken(zelfde situatie is bijvoorbeeld Deventer en Hengelo), ideaal voor poortjes, je kan er onmogelijk langslopen, maar omdat hier ook geen personeel aanwezig is zullen poortjes naar mijn verwachting ook hier niet komen. %09%  

17-10-2013 01:33:00
scooter
scooter
Jawel,poortjes komen ook op stations zonder personeel.De boel wordt dan dmv cameras in de gaten gehouden.De centralist kan dan op afstand evt de poortjes openen.Verder zijn er natuurlijk nog de info/alarm zuilen waar je direct contact kunt krijgen met de centralist.
En @ICE11, buitenlandse tickets krijgen naar alle waarschijnlijkheid een soort barcode op het ticket waarmee het poortje is te openen
 

17-10-2013 07:03:52
nohab
nohab
Quote
Roy (do 17 okt 2013 01:13:57 https://www.somda.nl/forum/8952/p471350/): De poortjes komen alleen op stations waar personeel aanwezig is lijkt mij.
Moet je eens in de Randstad komen kijken of op de Flevo- en Hanzelijnen. Alle stations daar hebben poortjes en de meeste zijn onbemenst. Was het niet zo dat er op de poortjes een barcodelezer komt voor internationale papieren kaartjes?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

17-10-2013 11:34:03
scooter
scooter
Is dus wat ik al zeg%09%  

17-10-2013 11:45:34
ZJ37
ZJ37
Al het spoorpersoneel mag vanaf 1 januari ook gaan deelnemen aan het in- en uitchecken. Iets waar ik al zo lang naar heb uitgezien!  

17-10-2013 12:04:15
john2
john2
Quote
ZJ37 (do 17 okt 2013 11:45:34 https://www.somda.nl/forum/8952/p471389/): Al het spoorpersoneel mag vanaf 1 januari ook gaan deelnemen aan het in- en uitchecken. Iets waar ik al zo lang naar heb uitgezien!

Het spoorpersoneel heeft toch zeker een dienstingang. Of is het in en uit check gebeuren voor het spoorpersoneel als een soort prikklok?
 

17-10-2013 12:38:49
mich
mich
Spoorwegpersoneel moet ook langs de poortjes af en toe.  

17-10-2013 13:12:06
Bert13
Bert13
... en spoorwegpersoneel gaat ook soms met de trein naar het werk Of, zoals in mijn geval, familie van spoorpersoneel die nu ineens verplicht mag gaan 'checken'.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

17-10-2013 13:13:16
ZJ37
ZJ37
Nu hoeven we niet in- en uit te checken (lekker gemakkelijk dus), ook niet bij de andere spoorvervoerders.  

17-10-2013 13:16:48
john2
john2
Ik neem dan aan det spoorwegpersoneel een aparte OV chipkaart hebben, een soort personeelspas, waarmee ze langs en door de OV chippoortjes kunnen. Een OV chipkaart waar geen saldo op staat, maar waar mee de OV chippoortjes toch op reageren. En ook als privé reizen maken naar familie en de familie zelf van spoorwegpersoneel zoals Bert13 laat weten.

Laatst bewerkt door john2 op 17-10-2013 13:24, reden: type fout hersteld.
 

17-10-2013 13:18:12
ZJ37
ZJ37
Dat vrijvervoerbewijs heeft een chip John, die we ook kunnen gebruiken om bijvoorbeeld in de bus te betalen.  

17-10-2013 14:12:34
plant
plant
Haha, wij studenten heten al het spoorwegpersoneel alvast welkom in de onnodige polonaises langs de chippaaltjes!


Youri
 

17-10-2013 15:35:18
john2
john2
Quote
ZJ37 (do 17 okt 2013 13:18:12 https://www.somda.nl/forum/8952/p471413/): Dat vrijvervoerbewijs heeft een chip John, die we ook kunnen gebruiken om bijvoorbeeld in de bus te betalen.

Dan moet het NS trein personeel toch saldo op hun vrijvervoerbewijs laden om met een bus tereizen. Trouwens het regionaal treinvoerders personeel ook, als zij buiten hun vervoersregio waar hun bussen rijden ook met een andere vervoerder met de bus kunnen rijden. Heeft een trein machinist om het even van welke trein vervoerder met elke trein van welke trein vervoerder ook vrij reizen?
 

17-10-2013 16:33:26
Bert13
Bert13
Mochten dat drie vragen zijn, dan is in de praktijk het antwoord "Driewerf ja". Vaak een stukje collegialiteit.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

17-10-2013 17:48:16
dvdhoven
dvdhoven
Quote
john2 (do 17 okt 2013 13:16:48 https://www.somda.nl/forum/8952/p471412/): Ik neem dan aan det spoorwegpersoneel een aparte OV chipkaart hebben, een soort personeelspas, waarmee ze langs en door de OV chippoortjes kunnen. Een OV chipkaart waar geen saldo op staat, maar waar mee de OV chippoortjes toch op reageren. En ook als privé reizen maken naar familie en de familie zelf van spoorwegpersoneel zoals Bert13 laat weten.
De kaart, die het spoorpersoneel heeft en ook de gepensioneerdenkaart zijn wel geblokkeerd voor NS. Als je die voor een incheckpaal houdt, dan krijg je een knalharde piep met de boodschap Ongeldige kaart en hetzelfde geldt ook voor de lezer van de kaartautomaat.
Zo kan ik een fietsdagkaart niet op mijn gepensioneerdenkaart laden, daarvoor moet ik mijn Dalurenkaart gebruiken. Maar in het weekend heb ik vrij reizen, dus moet ik dan in ieder geval met een papieren fietsdagkaartje reizen.
Maar voor bus, tram en metro is de kaart wel te gebruiken en ook voor de OV-fiets.
Ik verwacht overigens wel dat de gepensioneerdenkaart binnenkort wel te gebruiken is als chipkaart voor NS. Het is in feite een Dalvoordeelkaart met Weekendvrij. Hoe moeilijk is het om dat op de kaart te zetten. Alleen hebben de gepensioneerden 20 keuzedagen per jaar, terwijl je bij Dalvoordeel 7 keuzedagen kan krijgen. Maar de techniek zal wel het zelfde zijn, dus heel moeilijk moet het niet zijn om de gepensioneerden ook hun keuzedagen bij de automaat te laten ophalen. Nu krijgen we elk jaar 2 vellen met 10 kaartjes, die in de stempelautomaat gestempeld moeten worden en die stempeldingen gaan toch een keer weg.

En verder, niet elke NS'er heeft automatisch recht op vrijvervoer. NS'ers, die voor het woonwerkverkeer geen gebruik maken van de trein, hebben geen recht op vrijvervoer. Die kunnen wel een privilegekaart krijgen. Bijv. Een NS'er, die in Nieuwengein woont en in Utrecht op HGB werkt, heeft geen recht op vrijvervoer.
Verder geldt er een aantal uren bepaling. Ik ben even kwijt hoeveel, maar het komt erop neer dat je voor een substantieel deel van je woonwerkverkeer de trein moet gebruiken. Als je een paar dagen thuis werkt, staat je vrijvervoer al snel op de tocht.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 17-10-2013 18:02


Dick van den Hoven
 

17-10-2013 17:58:55
Bert13
Bert13
Dat eerste is overigens niet waar (misschien is het alleen de gepensioneerdenkaart): ik check al een tijdje - om eraan te wennen - in en uit, ook bij NS, en dan komt er keurig "NS Vervoersbewijs 2e klas" te zijn. Via de kaartautomaat laad ik braaf m'n saldo op. Bij andere treinvervoerders check ik niet in, omdat het me geld gaat kosten (die 10 euro borg willen ze aan het einde niet terug geven), en bij andere OV-soorten check ik vanzelfsprekend als ieder ander in.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

17-10-2013 18:52:50
spiketrain
Moderator
spiketrain
Een aantal berichten is verwijderd. De auteurs zullen begrijpen waarom.


Groet, Spiketrain
 

17-10-2013 20:07:30
ICE11
ICE11
Quote
scooter (do 17 okt 2013 01:33:00 https://www.somda.nl/forum/8952/p471353/): En @ICE11, buitenlandse tickets krijgen naar alle waarschijnlijkheid een soort barcode op het ticket waarmee het poortje is te openen


Ok. Bedankt voor de info, dat wist ik nog niet. Even afwachten of de Duitsers dat dan ook weten, dat zoiets op ieder ticket naar Nederland geprint moet worden.... Moet dan ja ook bij voorbeeld in alle bussen rond Aken gebeuren, omdat men met deze ticket ook op de trein naar Heerlen kan. Even afwachten!
 

17-10-2013 20:15:47
mren
mren
Of de spoorwegen in verder weg gelegen buitenlanden...  

17-10-2013 20:22:35
Wellie
Wellie
Alle NS-ers krijgen in 2014 een business card met daarop een abonnement. Wel balen dat de conducteurs nu niet meer kunnen zien welke "reizigers" collega's zijn.  

17-10-2013 21:26:04
scooter
scooter
Quote
ICE11 (do 17 okt 2013 20:07:30 https://www.somda.nl/forum/8952/p471493/):
Quote
scooter (do 17 okt 2013 01:33:00 https://www.somda.nl/forum/8952/p471353/): En @ICE11, buitenlandse tickets krijgen naar alle waarschijnlijkheid een soort barcode op het ticket waarmee het poortje is te openen


Ok. Bedankt voor de info, dat wist ik nog niet. Even afwachten of de Duitsers dat dan ook weten, dat zoiets op ieder ticket naar Nederland geprint moet worden.... Moet dan ja ook bij voorbeeld in alle bussen rond Aken gebeuren, omdat men met deze ticket ook op de trein naar Heerlen kan. Even afwachten!

Voor zover ik weet is men nog steeds in gesprek hierover met de buitenlandse maatschappijen.Enige tijd geleden is er al eens een proef gedaan met een losse barcode die oa in de ICE werd uitgedeeld door de trainmanager
 

17-10-2013 21:59:43
ZJ37
ZJ37
Quote
Wellie (do 17 okt 2013 20:22:35 https://www.somda.nl/forum/8952/p471496/): Alle NS-ers krijgen in 2014 een business card met daarop een abonnement. Wel balen dat de conducteurs nu niet meer kunnen zien welke "reizigers" collega's zijn.
Ik denk dat het wel zichtbaar blijft als identiteitskaart, zoals nu.
 

18-10-2013 13:43:35
gvttreinen
gvttreinen
Oke, ook Prorailers krijgen een business kaart maar als je minder dan een halve werkweek zakelijke reist/woon-werkverkeer moet je een dalvrij abo nemen.
Er moet verplicht in- en uitgechecken, dit voor eventuele controle belastingdienst!
 

18-10-2013 14:08:21
Amazonous
Amazonous
Ah, gooit men het nu weer op controle van de fiscus. Deja vu.

Laatst bewerkt door Amazonous op 18-10-2013 14:09
 

18-10-2013 14:23:09
ZJ37
ZJ37
Zo is het ook, precies zoals gvttreinen het zegt. Het spoorpersoneel heeft er ook niet om gevraagd.  

18-10-2013 14:33:22
Amazonous
Amazonous
Ik wil ook niet impliceren dat het spoorpersoneel erom gevraagd heeft, maar er is maar een selecte groep waarvoor het daadwerkelijk nodig is voor een eventuele controle. De bijkomende voordelen van het iedereen laten inchecken kan volgens mij iedereen wel bedenken.