05-11-2012 16:38:39 | ||
---|---|---|
jorgo
|
En voor het 'bijchippen' bij een jaartrajectabonnement (als je reis verder gaat dan je abonnementstraject), moet je straks de trein uit om met een andere chipkaart in te checken... want het saldo op je jaartrajectabo is overal bruikbaar, behalve bij NS. (Het is nu overigens ook gebruikelijk dat je dan op de nullijn begint door een los kaartje bij te kopen, maar straks ben ik verplicht twee chipkaarten op zak te hebben én uit te stappen). De afgelopen drie jaar al wordt trajectkaarthouders aangeraden een papieren kaartje te blijven kopen. Nog niks van gehoord dat hier verandering in komt. Allemaal technisch-conceptuele problemen die al jaren spelen, en die we met zijn allen hier al bij het begin konden voorspellen, maar waar ik in de oplossingensfeer nog weinig van gezien heb. |
05-11-2012 17:10:28 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
NS heeft toegezegd dat de trajectabonnementen "in de loop van 2013" zullen worden verchipt. Tot die tijd mag je gewoon met een papieren kaartje met korting blijven reizen. Alleen, vanaf het moment dat NS de trajectabonnementen in hun huidige vorm niet meer aanbiedt (de opvolger schijnt heel origineel "Traject Vrij" te gaan heten) lopen de oude abonnementen nog een jaar door. Het kan dan nog wel even duren voor alle abonnementhouders over zijn naar de nieuwe formule. |
05-11-2012 17:20:43 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Het blijft vreemd, maar kijk niet gek op als je medio volgend jaar opeens een papieren wegwerp-OVchip-kaart hebt. Misschien dat de NS en Kruidvat een contract hebben voor een vast tarief om de kaartjes te verkopen, waarbij een chipkaart niet in de inkoopprijs valt? Ik zeg maar wat? Laatst bewerkt door aarclay op 05-11-2012 17:21 Choo choo..... |
05-11-2012 17:29:59 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Quote In feite zijn ze dat nu al, ze staan immers als reisproduct op de chipkaart. Dus men zal meer moeten regelen dan alleen de naam wijzigen. Het werkt nu gewoon nog niet... Quote Het interessante is dan, hoe men daarmee medio 2014 mee wil omgaan. |
05-11-2012 18:01:49 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Het had natuurlijk veel beter geweest om iedereen tot de laatste dag papieren kaartjes te laten kopen met als effect dat de dag daarna niemand weet dat we over gaan op de OVC, en ook niemand weet hoe dat werkt en we straks met zijn allen in een enorme rij staan... t'Is echt geen complot hoor.... |
05-11-2012 18:07:48 | ||
---|---|---|
mren
|
Ik zeg nergens dat het complot is, maar je kan niet ontkennen dat NS druk doende is om iedereen aan de OVC te krijgen. |
05-11-2012 18:11:16 | ||
---|---|---|
Bert13
|
En dat heeft dus onder meer de reden die @thom beschrijft. Ik ben er zeer op tegen dat de papieren kaartjes worden afgeschaft voor de OVC-kinderziektes eruit zijn, maar dat mensen er geleidelijk meer aan moeten wennen is onvermijdbaar, denk ik. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
05-11-2012 18:37:03 | ||
---|---|---|
mren
|
Ja dat is onvermijdelijk, maar dat is een *keuze* van NS omdat iedereen aan de OVC moet en niet een natuurwet omdat in 2016 ineens papier niet meer zou bestaan. |
05-11-2012 18:42:20 | ||
---|---|---|
Harold27
|
Hoe vaak is deze discussie hier al gevoerd? Met altijd dezelfde mensen die voor zijn, en anderen tegen. We weten het inmiddels wel, ik althans wel. |
05-11-2012 18:55:41 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Daarmee lossen de vervoerders hun afrekenenprobleem helemaal op over rug van de reiziger. Ik durf wel te voorspellen dat we binnen enkele jaren voor elke vervoerder aparte OVC moeten hebben en dat je echt moet puzzelen om nog betaalbaar te kunnen reizen. Van de week een brief van de NS gehad. De klantvriendelijkheid van de inhoud is weer mooi voer voor een Kassa of Radar. Mijn doorlopend contract wordt opgezegd zonder dat daar een alternatief tegenover gezet wordt. Moet ik zelf maar gaan regelen. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
05-11-2012 19:59:25 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Ik heb zelfs twee kaarten voor één vervoerder: kortingsproducten Twente (cxx) en Brabant (ook cxx) werken beide niet meer als je ze op één kaart zet. Eén kaart voor al het OV, wat een giller! Intussen ook nog twee NS-OVC's: DalVrij op de ene kaart en VUK op de andere, maar dat was tenminste nog mijn eigen keuze. Laatst bewerkt door mren op 05-11-2012 20:00 |
05-11-2012 20:03:09 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Geldt voor mij ook. SOV en Weekend Vrij op één kaart. Werkte perfect (m.u.v. tussen vrijdagavond 18:30 en zaterdagochtend 04:00), tot ik reisde bij Veolia. Sindsdien kan ik dat tweede abonnement niet meer gebruiken. Klacht loopt inmiddels al ruim een maand, en wordt niet opgelost. Fantastisch systeem, ik blijf het maar grappig vinden. |
05-11-2012 20:53:17 | ||
---|---|---|
maurits
|
Quote Heel herkenbaar, ik heb ook een DalVrij en een klassieke VDU. Daarbij staat het kortingsproduct Twente op de DalVrij-kaart en komt er waarschijnlijk nog een Arriva kortingsproduct op de VDU-kaart zodra Arriva hier in Leiden de buslijnen overneemt op 9 december. Als je echt voor iedere regio een kortingsproduct of abonnement witl hebben, dan heb je een flinke collectie OV-Chipkaarten nodig. De OV-Chipkaart, 34 verschillende kaarten voor al het openbaar vervoer Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
05-11-2012 21:42:25 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Zelfs de NS-apparatuur herkent je Weekend Vrij-product niet meer? Dat klinkt als een defect product... misschien kun je dan nog wel het beste je kaart als verloren opgeven zodat je een nieuwe krijgt toegestuurd met een niet-defect product? |
05-11-2012 21:51:46 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Klopt. Bij Veolia ging het mis, hij rekende 0,92 € (oid) voor een reisje Hrl-Vrd, en na zonder ingecheckt door te reizen naar Mt werkte het niet meer. Bij een check-in spreek hij vrolijk mijn Student Week Korting aan. Echter, dit reisproduct kan er net zo goed af, want die zou in geen geval aangesproken moeten worden. Immers overlappen de geldigheden van Weekend Vrij en Student Week Vrij elkaar. En inderdaad, zelfs de NS apparatuur ziet 'm niet meer. Kaart opnieuw indelen is "administratief te veel werk" voor NS, en Veolia "mag" niet de reisproducten van een andere vervoerder wijzigen. Typisch, want dat hebben ze in Hrl ook gedaan Wel komisch, overigens, dat ik inmiddels al 4 weekenden reis zonder in- en uitchecken en nog niet één keer gecontroleerd ben. Maar goed, een andere kaart zou de oplossing zijn, maar ik ga uiteraard geen 7,50 voor een nieuw stukje plastic betalen. En dat vindt NS niet zo leuk. Dan niet En schriftelijk contact opnemen met de klantenservice wil ik best doen, maar niet via Eva. Laatst bewerkt door AgentX op 05-11-2012 21:53 |
05-11-2012 22:20:26 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote Gewoon vervangen door reizen op saldo, zeker? Shqiperise-lopers? |
05-11-2012 23:22:43 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
QuoteWat een bijzondere situatie! Dat de kaart opnieuw indelen teveel werk is voor NS betekent waarschijnlijk "We weten het zelf ook niet". Mocht je ooit een boete krijgen (wegens niet inchecken) dan lijkt het me een mooie zaak voor de ombudsman. Quote Er staat me iets van bij dat een vervangende kaart gratis is bij diefstal/verlies, of wanneer de kaart stuk is gegaan buiten de schuld van de reiziger om? Eva is niet serieus te nemen, zelfs de meest basale vragen weet ze niet te beantwoorden. De ontwikkeling van Eva is voor mijn gevoel geldverspilling... > U zegt:Wat kost een OV-chipkaart? > EVA zegt: Dat begreep ik niet. Ik zou graag nog een keer van u willen horen waarmee ik u van dienst kan zijn. Laatst bewerkt door AlexNL op 05-11-2012 23:24 |
05-11-2012 23:56:54 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Wordt het niet tijd dat de kaart controleurs in dienst van de overheid komen. En de vervoerders boetes gaan geven wanneer er iets niet klopt of gebeurt zoals in bovenstaand geval. |
05-11-2012 23:59:34 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Och, een boete, daar praat ik me wel onderuit. En als de hij het er toch niet mee eens is, dan krijgt Veolia diezelfde dag nog een aangetekende brief met het verzoek de boete en alle verder gemaakte (on)kosten per direct richting mijn bankrekening te boeken. Het is echter wel in-en-in triest dat er gewoon niets te regelen valt. Mijn verzoek tot restitutie en bij behorende beschrijving van de software-fout is in het postbakje "Tarieven OV-chipkaart" geflikkerd, en heeft inmiddels de status "Afgehandeld", volgens Mijn Veolia. Ik zie niet in wat er afgehandeld is, want ik heb nog steeds mijn geld niet terug, mijn OV-chipkaart is nog steeds stuk, en het softwareprobleem bestaat nog steeds. Nee, lekker klantvriendelijk hoor... Tijd om een koude douche uit te delen? |
06-11-2012 00:05:05 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Ik heb het idee dat ze er bij Veolia niet veel verstand van hebben. Waarschijnlijk zitten degenen die er wat van weten in India of zo. In ieder geval liggen er van mij in het zelfde postbakje 2 gevalletjes. En reis ik op "papier" zolang het nog kan. Laatst bewerkt door waalkade op 06-11-2012 00:06 |
06-11-2012 00:08:15 | ||
---|---|---|
mren
|
En TLS aanspreken in hun rol als OVC-'beheerder' is ook al zinloos: ze sturen je voor elke vraag terug naar een vervoerder. |
06-11-2012 00:16:23 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Exact. Daarom weiger ik mijn reiskosten voor te schieten, zoals zowel NS als Veolia wel voorstelden. Dat kost me honderden euro's per maand. Ik ben ook maar een arme student! "Ja, maar dan riskeert u een boete van 35 euro, meneer." Ach, ze weet niet beter. Zij zit voor een knaak de hele dag achter de telefoon. Je moet ook niet willen dat ze er iets van af weet, of van de gebruikelijke procedures wil/kan afwijken. |
06-11-2012 06:22:42 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteNee vervangen door "TrajectVrij". Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
06-11-2012 09:07:41 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Mijn vermoeden over TrajectVrij: inchecken verplicht, borg is € 10 ook als je niet buiten je traject reist. |
06-11-2012 09:18:57 | ||
---|---|---|
nohab
|
Dat laatste zou erg vreemd zijn want dan dwing je mensen die nooit buiten hun abonnementstraject reizen om dat hele circus van op saldo reizen (wat ze dus nooit doen) te doorlopen dus ook geld op die kaart te zetten, geld dat daar gedurende de hele geldigheidsduur van die kaart niks staat te doen. Laatst bewerkt door nohab op 06-11-2012 09:20 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
06-11-2012 12:06:01 | ||
---|---|---|
mren
|
Je moet reizigers (financieel) prikkelen om in en uit te checken als je ze zo grasg wil volgen. Ik gebruik mijn Dalvrij ook alleen in het dal (anders VUK), maar kost me toch steeds 10 euro inckeckkosten. |
06-11-2012 12:42:07 | ||
---|---|---|
nohab
|
Dat is helemaal niet nodig. Als je simpelweg in- en uitchecken verplicht stelt voor alles en iedereen (wat ook gebeurt) ongeacht op wat voor plaatsbewijs je reist ben je ook klaar en heb je ook je reisgegevens. Daar hoeft geen cent reistegoed aan te pas te komen. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
06-11-2012 17:42:32 | ||
---|---|---|
tochjo
|
Quote Dit wordt nu bevestigd door Rover op http://www.metronieuws.nl/nieuws/zo-zit-het-met-het-verdwijnen-van-de-papieren-treinkaartjes/SrZlkf!vPYuHNWtrk22o/. Quote Die 10 euro instaptarief klinkt best aannemelijk. Bij inchecken is immers niet bekend of je niet buiten je traject gaat reizen. Sterker nog, momenteel wordt die 10 euro ook al verlangd bij reizen met Dal Vrij en Weekend Vrij, terwijl je bij die abonnementen op het moment van inchecken wel precies kunt nagaan of er op dat moment vrij gereisd mag worden. |
06-11-2012 19:10:45 | ||
---|---|---|
nohab
|
Als dat laatste zo is toont dat maar weer eens aan wat een klanthatend systeem die chipkaart toch is. De chipkaart komt tegemoet aan alle behoeften van de ov-bedrijven maar als het om de reiziger gaat wordt alleen maar gekeken naar de techniek. Biedt de techniek geen oplossing? Heel simpel: je laat de reiziger het werk voor je doen, dus die moet maar overal in- en uitchecken. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
06-11-2012 20:18:26 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteIn de bus is dat ook niet bekend als je op een abonnement reist. Desondanks wordt er, in ieder geval bij het stad/streeksupplement maar aannemelijk ook bij een verchipt sterabonnement, 0 euro instaptarief afgeschreven. Reis je buiten het abonnement dan wordt dat alsnog verrekend bij het uitchecken. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
07-11-2012 18:09:50 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Om nog even op dit verhaal terug te komen, ik heb zojuist antwoord gehad van Veolia Limburg naar aanleiding van mijn restitutieverzoek van het ten onrechte afgeschreven saldo van een reisje over de Heuvellandlijn, eerder beschreven. "Wanneer het door u verloren voorwerp bij ons terecht is zullen wij met u hierover contact opnemen." Klachtenafhandeling van "have I got you there" of "lick my little sweater". |
07-11-2012 18:21:19 | ||
---|---|---|
Salesman
|
Quote Op de productpagina staat dat het product niet op een OV-chipkaart met studentenreisproduct kan worden gezet. Direct van de NS-site: "Heeft u een OV-chipkaart met Studentenreisproduct of NS-Business Card? Dan heeft u voor Weekend Vrij een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart nodig" Eerlijk is eerlijk, het is dus je eigen schuld dat het mis is gegaan. Wat overigens niet betekent dat het nergens op slaat dat Weekend Vrij niet met SOV op één kaart te combineren is. Laatst bewerkt door Salesman op 07-11-2012 18:22 |
07-11-2012 19:13:49 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Dat is niet mijn eigen schuld, want ik heb mij persoonlijk laten informeren bij de NS Klantenservice, die mij destijds meldde dat alle problemen met gecombineerde kaarten waren gefixt. Bovendien heb jij het hier over een kaart waar reeds een SRP op staat, en een WkndVrij bij gezet moet worden. Bij mij is het omgekeerde het geval. Bovendien heeft het maanden gewerkt, totdat Veolia met corrupte software op hun paaltjes mijn kaart ombracht. De keuze om mijn SRP destijds op mijn kaart met WkndVrij te laten zetten is overigens best simpel. Na twee telefoontjes met NS en Groningen (DUO) bleek dat ik dus wel degelijk zelf voor de kosten van een nieuwe OVChipkaart op zou draaien. Daar had ik geen zin in, bovendien beweerde NS dat het werkte. En het werkte inderdaad (m.u.v. vrijdagavond 18:30 t/m zaterdagochtend 04:00). Het is dus alles behalve mijn schuld, bovendien geldt voor de OVC nog steeds het motto "Een kaart voor al het OV"! |
07-11-2012 19:15:50 | ||
---|---|---|
thom
|
Gaat we het persoonlijke "wellus-nietes-spel" tussen jou en de vervoerders nu hier afspelen..? |
07-11-2012 19:24:39 | ||
---|---|---|
mren
|
Het is m.i. gewoon een duidelijke illustratie dat "één kaart voor al het OV" op zijn minst misleidend is. |
07-11-2012 19:50:06 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Is het niet, alleen moet men van al die verschillende vormen van reizen af. En het zou handig zijn als alle vervoerders eens stoppen met geleuter, maar gewoon eens op 1 lijn gaan zitten. Gaat nu al veel te lang zo, tijd dat de minister ingrijpt en duidelijke regels opstelt waar iedereen zich aan moet houden. Gr Joop mcn Lls |
07-11-2012 20:31:22 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Wie herrinnert zich deze reclamespot nog? http://www.youtube.com/watch?v=DEoBbPJHh2g Jammer dat ze geen opname hebben gedaan die wat meer bij de realiteit hoort: alle reizigers met een OVC staan in Nm bij de overstap van NS naar Veolia te dringen bij het uitchecken en inchecken, missen allemaal de trein en Romero zwaait ze allemaal uit omdat hij kon doorlopen met het papieren kaartje! %08% |
07-11-2012 20:40:43 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Neuh. Daar heb ik geen behoefte aan. Het illustreert alleen wat voor falend product door ons geliefde ministertje is ontwikkeld. Je gelooft toch niet dat ik de enige ben? |
08-11-2012 06:34:49 | ||
---|---|---|
nohab
|
Was het maar door het ministerie ontwikkeld. De minister heeft een blunder van formaat gemaakt toen de ontwikkeling van de ovc werd uitbesteed aan de ov-bedrijven. Die hebben er een kaart van gemaakt die aan al hun behoeftes tegemoetkomt maar amper aan die van de reiziger. Wat betreft de reiziger werd alleen gekeken of het technisch allemaal werkte. Werkt het technisch niet of kun je het zelf niet oplossen als ov-bedrijf? Dan laat je gewoon de reiziger het werk voor je doen. Laat maar lekker overal in- en uitchecken en dat gedonder met opladen doen. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
08-11-2012 06:51:59 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Wanneer zal - ook verband houdend met die OVC - het eerste poortje eens een keer gaan sluiten? En echt, vroeg of laat vindt een slimmerik wel weer het papieren treinkaartje uit hoor. |
08-11-2012 11:23:43 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Quote Daar ben ik juist bang voor, dat men zo gaat redeneren. Het zou zeker veel oplossen, maar het zou vooral neerkomen op capituleren aan het niet werken van de techniek (cq het niet willen laten werken van de techniek). |
08-11-2012 11:27:18 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Een raket die het niet doet wordt ook niet gelanceerd. De nieuwe katrol waar ik geen stekker in kreeg, heb ik stukgeslagen zodat ik tenminste een verlengsnoer had. Waar de techniek je in de steek laat, ga je oplossingsgericht te werk. Dat is geen schande, ook geen afgang voor de techniek, maar de enige uitweg. |
08-11-2012 14:31:16 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Daar ben ik het dan niet mee eens. Het is wel een schande, want het was niet de bedoeling van het hele project/investering. Wat niet weg neemt dat je vervolgens oplossingsgericht te werk moet gaan - For the time being, althans, anders is de capitulatie definitief. Techniek moet problemen oplossen, niet versterken. |
08-11-2012 14:34:55 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Oplossingen worden niet door de techniek bedacht, maar nog altijd door de mensen. En als de mensen, welke er verstand van hebben geen oplossing vinden, dan houd het op. Dan maar minder technisch, maar wel een effectieve oplossing. Gr Joop mcn Lls |
08-11-2012 14:51:50 | ||
---|---|---|
Harold27
|
Je slaat de spijker op de kop Joop. Nu nog aan het verstand peuteren van de verantwoordelijken! |
08-11-2012 14:58:20 | ||
---|---|---|
mren
|
Waar een wil is, is een weg. We kunnen mensen op de maan zetten, als ik hier iets verstuur is het binnen de seconde in de VS, en met radar kunnen we al vele decennia vliegtuigen in de lucht zien. Maar twee OVC-"producten" op één kaart werkt niet. Dat is gewoon een gebrek aan wil (want: geen belang voor de vervoerders) en geen gebrek aan technische kennis. |
08-11-2012 15:11:58 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Precies. Waar een wil is, is een weg. En wat mij betreft missen deze beide belangrijke elementen. |
08-11-2012 15:26:51 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Ook op station Deventer hebben de automaten al het nieuwe OVChip menu. Dat is volgens mij 6 dagen te vroeg. Dick van den Hoven |
08-11-2012 15:41:33 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteEn toch zit er ergens een conflict. De vraag is meer..... Waarom wil je zonodig 2 verschillende reis producten hebben? Maak het zo dat het niet nodig is. 1e klas of 2e klas reizen met al dan niet een korting. En voor studenten een traject product. En mochten ze een keer op stage naar een andere locatie moeten, dan geeft het product automatisch 40% korting. Gr Joop mcn Lls |
08-11-2012 15:41:51 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Quotepak jij je motor maar Gr Joop mcn Lls |
08-11-2012 15:47:32 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Quote Marketing heeft zo vanuit de diverse bedrijven weinig zin meer he? Ik snap de gedachtengang, maar op die manier worden de belangen van zowel de bedrijven als de reiziger ondergeschikt gemaakt aan de starheid van het systeem. Dat is weer nieuw: eerst was het alleen de reiziger. |
08-11-2012 15:51:17 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Laat ik voorop stellen dat de belangen van de bedrijven me een zorg zijn. Het moet voor de reiziger makkelijk zijn, en daar had de toenmalige minister al bij stil moeten staan. En door het aan de Ov. Bedrijven over te laten, en die hebben alleen maar verstand van reizigers vervoeren, is het mis gegaan. Gr Joop mcn Lls |
08-11-2012 16:12:06 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Ghehe, het gaat er bijna naar neigen Ik heb trouwens nog een leuke. Zojuist nog een keer reactie van Veolia ontvangen. "Uit controle van uw kaartgegevens is gebleken, dat er op 16-01-1970 €0,92 teveel van uw OV-chipkaart is afgeschreven." Laatst bewerkt door AgentX op 08-11-2012 16:16 |
08-11-2012 16:17:30 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Ah, dus ze horen de klok al luiden. Ben benieuwd of ze er nog achter gaan komen waar de klepel hangt... He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
08-11-2012 16:21:08 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Dit mailtje kreeg ik overigens twee keer: Een keer met de melding dat inmiddels de paaltjes het weer doen, en de NS abonnementen weer herkend zouden moeten worden en de 92 cent binnen 8 werkdagen wordt overgemaakt. De andere keer alleen met dat het restitutie verzoek is goedgekeurd en dat er netjes 92 cent wordt overgemaakt, binnen 8 werkdagen. Ik benieuwd of ik volgende week niet toevallig € 1,84 rijker ben. Blijft lachen, elke keer weer. |
08-11-2012 16:59:09 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteAlleen loopt deze klok 42 jaar achter |
08-11-2012 17:08:16 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Klopt, want "slechts" ruim 22 jaar later werd ik geboren. Volgens mij kenden mijn ouders elkaar toen nog niet eens... Dus één ding is zeker: ik ben het niet geweest |
09-11-2012 18:42:10 | ||
---|---|---|
mren
|
NS lost prijsverschil tussen reizen met papieren kaartje of op OVC weer 'creatief' op: het tarief gaat gewoon omhoog tot OVC-niveau van de som van de enkele reizen. Hoezo techniek dient de mens ipv mens volgt de mogelijkheden... http://locov.nl/actueel/publicaties/locov_2012__besluit_afschaffen_papieren_vervoerbewijzen.aspx (laatste pagina) |
09-11-2012 23:12:38 | ||
---|---|---|
Apda
|
Interessante redenering in dat document:Quote Vrij vertaald staat hier: Het kaartje dat u wilt hebben, verkopen wij niet meer. Omdat er weinig andere kopers zijn, is dit voor u acceptabel. |
09-11-2012 23:18:12 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Waarom zou zo'n kaartje eigenlijk afgeschaft moeten worden? Ik begrijp dat in het geval van een winkel, waarin een bepaald product totaal niet loopt, en dus alleen maar geld kost op een zeker moment uit het assortiment wordt gehaald. Maar in mijn ogen is de dagkaart met 40% korting slechts een virtueel product wat geen geld kost als het niet verkocht wordt. Dus waarom moet dit dan geschrapt worden? De achterliggende gedachte is dus wel duidelijk... (Correct me if I'm wrong) |
09-11-2012 23:42:29 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Je zou kunnen zeggen "Door het product te schrappen kunnen wij onze klantenservice en opleidingen beter stroomlijnen, want we hoeven met minder producten rekening te houden". Echter, dat is niet waar: - Het product "Dag Vrij" is de verchipte variant op de dagkaart vol tarief. - Actiedagkaarten (zoals Kruidvatkaartjes) zijn een variant op de dagkaart met korting, maar dan vaak met aanvullende beperkingen. De toekomst van Dag Vrij is overigens onzeker: als de andere vervoerders niet mee willen werken aan Dag Vrij wil NS dat product ook weer schrappen... |
10-11-2012 01:01:27 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Maar ik vind wel dat actiekaartjes als Kruidvatkaartjes, Albert Heijnkaartjes etc. niet meegerekend moeten worden. Immers zijn deze niet altijd verkrijgbaar, en niet altijd geldig, en dus kun je niet altijd met korting reizen, terwijl je daar met een VDU of ander abonnement wél recht op hebt! |
10-11-2012 01:13:22 | ||
---|---|---|
sander_gd
|
Ik vind het wel een beetje vreemd uitgangs punt. Het kost toch immers niks om het in de automaat te laten zitten als optie?! Mijn website: www.sandersspoorplaatjes.nl |
10-11-2012 04:15:57 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Die moeten evenzogoed meegerekend worden: het treinpersoneel moet verteld worden dat de kaartjes bestaan en wat de voorwaarden zijn (die wisselen ook nog eens per actie!) en ook bij de klantenservice moet men er rekening mee houden, bijvoorbeeld bij afhandeling GtbV. |
10-11-2012 06:06:39 | ||
---|---|---|
nohab
|
QuoteNog vrijer vertaald: wij willen dat u de ovc gaat gebruiken en als u dat niet wilt, dwingen wij u daartoe. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
10-11-2012 08:50:34 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Dan kunnen ze beter doen en zeggen: "Door alle kortingen en ...-vrij abonnementen te schrappen kunnen wij onze klantenservice en opleidingen beter stroomlijnen, want we hoeven met minder producten rekening te houden." En het treinpersoneel hoeft dan ook niet meer verteld te worden dat die bestaan en wat de voorwaarden zijn. Een en al win-situatie voor de vervoerder dus! Shqiperise-lopers? |
10-11-2012 11:47:34 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Pfoeh, wat een moeite allemaal! Ik zou er niet aan beginnen! /sarcasmmode off |
10-11-2012 14:08:24 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote En mijn voorspelling is uitgekomen. Er is kerug netjes tweemaal 0,92 overgemaakt. :D |
10-11-2012 14:12:44 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Als je nou heel sportief bent, stort je die 0,92 teveel weer netjes terug Gr Joop mcn Lls |
10-11-2012 14:14:17 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Helaas ben ik niet zo sportief. |
10-11-2012 14:16:03 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Je kunt die 92 cent goed gebruiken voor die tarieven die al aardig omhoog schieten, dus heel veel armer worden ze er niet van. |
10-11-2012 14:19:56 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Bovendien heb ik ruim 20 minuten aan de telefoon gehangen om dit probleem aan een slecht Nederlands sprekende vrouw proberen uit te leggen. Als we dat er bij optellen kom ik nog te kort! Kortom, ze kunnen de boom in! |
15-11-2012 13:19:32 | ||
---|---|---|
Chopper
|
Quote Er komt dus helemaal geen variant op de "dag vrij" met korting? Het blijft €47...? Ik heb potverdorie geen dikke €60 neergeteld voor een voordeelurenkaart om vervolgens €47 voor te dagkaart te gaan betalen. %07% Gisteren hebben we uit nood maar die stikdure "dag vrij" aangeschaft, maar ik had gedacht dat er toch minstens later wel een variant met korting bij zou komen. |
15-11-2012 18:48:37 | ||
---|---|---|
Totreintje
|
Ik reisde, wanneer ik met de trein lang weg ging, altijd met een Dagkaart met korting, want ik heb een VDU. Zo'n dagkaart is makkelijk, ik stapte in Hdr in en kriskras door Nederland, s'ochtends nog in bijv. Hlds en s'middags op Zp. |
16-11-2012 10:17:54 | ||
---|---|---|
koetszy
|
Quote Dit is precies wat NS Klantenservice mij de afgelopen week - na een vraag van mij (via Eva) - in een mailtje heeft geschreven. Er komt geen reductie-variant van DagVrij. Het mailtje was taalkundig van een dermate laag niveau dat ik dacht dat het een grap was, maar telefonisch werd het mij bevestigd. Ik heb in elk geval per direct mijn voordeelurenabonnement beeindigd (althans, ik moet eerst het product "Beeindigen Voordeelurenabonnement" op mijn kaart zien te laden) omdat ik alleen in weekenden, een paar keer per jaar reis met een dagkaart met korting.... |
28-11-2012 12:12:11 | ||
---|---|---|
ruysdael
|
Weet even niet waar ik de vraag anders moet stellen. Maar weet iemand precies te voorwaarden die gelden voor geld terug bij vertraging? Afgelopen zaterdag weer eens een hel van een treinreis gehad, waar ik graag geld bij terug wil vragen. Vertrok om 18.46 uit Amsterdam met de 19200 (vervangende trein naar Rsd). Te Gv voor de zoveelste keer gestrand door een zelfdoding bij Delft. Uiteindelijk via randstadrail in Rtd aangekomen, waar ik om 21.55 de 9272 te pakken had. Met +10 kwamen we aan in Antwerpen waar geen machinist was voor deze trein (...). met +30 vertrokken uit Antwerpen en rond 23.40 kwam ik aan in Mechelen. Laatste trein naar Leuven was al vertrokken waardoor ik met de auto opgehaald moest worden en om 01.30 aankwam in Leuven. Totale vertraging: 5 uur! Kan ik mijn geld terug krijgen? Aangezien het om een zelfdoding gaat vraag ik me af of ze geld uitkeren? De tweede verstoring (ontbreken van mcn in antwerpen) was de schuld van de NMBS wellicht, dus geeft NS dan geld terug? |
28-11-2012 12:27:00 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Wat mij betreft heel simpel. Het is een trein waarmee jij in Nederland al vertraging op hebt gelopen. Die aanrijding kan NS natuurlijk ook niets aan doen, dus om hen daar verantwoordelijk voor te stellen en om die reden geld terug te vragen lijkt me niet helemaal gepast, maar het kán wel. Over het stuk in België: normaal gesproken kun je je reiskosten claimen via Mijn NS, maar omdat je niet met de OV-chipkaart gereisd hebt kan dat natuurlijk niet. Hoe dat precies zit, weet ik niet. |
28-11-2012 13:56:35 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Gepast of niet, uiteindelijk is het een stukje bijdrage aan/oorzaak van vijf uur vertraging. Hier http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/hulp-als-het-even-tegen-zit/meer-dan-een-uur-vertraging.html wordt het niet als uitzondering genoemd. Het zou ongepast zijn van NS om vervolgens de nabestaanden aansprakelijk te stellen, maar daar heb je verder niet mee van doen. Misschien heeft NS er wel een verzekering voor, daar hoef jij althans geen beoordeling van te maken. Waarschijnlijk is de mededeling 'aanrijding met een persoon' gekomen, moet iedereen dan maar weten wat er precies aan de hand is? Niet om hard te doen, maar als elke oorzaak die NS in principe niet zelf schuld zou kunnen zijn je in dubio zou brengen over het wel of niet gebruik maken van de regeling, wat valt er dan wel nog te claimen. Ik bedoel: een aantal oorzaken is waarschijnlijk al door NS verrekend in de, evenzeer louter financieel beoordeelde, eindbalans. Of de internationaliteit van de rit nog een verschil maakt, weet ik niet. Laatst bewerkt door jorgo op 28-11-2012 14:00 |
28-11-2012 14:51:49 | ||
---|---|---|
MDDM
|
QuoteZegt dat niet genoeg, of wil je alle details ook weten, vooraf gegaan met foto's en verklaringen van hc en mcn? Wat een rare passage is dit zeg. Laatst bewerkt door MDDM op 28-11-2012 14:52 Gr Joop mcn Lls |
28-11-2012 15:15:56 | ||
---|---|---|
Bert13
|
jorgo zegt toch ook dat die details helemaal niet bekend hoeven gemaakt? He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
28-11-2012 15:17:44 | ||
---|---|---|
MDDM
|
Hij wil dat dus juist wel, want hij suggereert dat de reizigers nu maar moet gissen wat er aan de hand is. Gr Joop mcn Lls |
28-11-2012 15:36:05 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Ik wil niks. Het feit dat een dergelijke mededeling niet voor iedereen meteen 'geval zelfdoding' impliceert, duidt erop dat NS er niet op rekent dat mensen uit piëteit niet van de regeling gebruik maken. In dat geval zouden ze moeten zeggen: vanwege een zelfdoding is er geen treinverkeer mogelijk (waarbij geen enkel verder detail nodig is hoor). "Aanrijding met een persoon" kan door de leek bijv. ook worden opgevat als dat iemand zijn voet geschampt is door een vertrekkende trein bij het oversteken van een overpad op een halte. Er is dan geen enkele reden niet te declareren. Dat wij als spottersvolk wel weten wat er met zo'n mededeling bedoeld wordt, plaatst ons qua geweten in een ietwat bijzondere positie. Dan denk ik overigens nog, zoals ik uitgelegd had in mijn vorige post, dat het afzien van het declareren van € 10,80 noch NS, noch de betroffen machinist, noch de nabestaanden helpt. |
28-11-2012 15:49:56 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Oké oké, ho maar weer. Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat de mogelijkheid bestaat om beroep te doen op GTBV, ook bij een aanrijding. En of de vervoerder daarvoor verzekerd is doet niet eens terzake, jij hebt in dat geval gewoon recht op GTBV. |
02-12-2012 12:24:51 | ||
---|---|---|
Hoera63
|
Op de eerdergenoemde link staat ook dat bij vertraging bij NS HiSpeed de regeling van HiSpeed geldt. IC Brussel is toch NS HiSpeed? |
03-12-2012 12:10:59 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Met een collega wil ik donderdag van Std naar Ah. Het reisadvies geeft de route via de maaslijn, maar met twee keer overstappen. De mogelijkheid via Ht, met één keer overstappen maar een langere route (zowel in km als tijd) wordt niet meer gegeven. Nu hebben we geen trek in de maaslijn, want dat betekent meer overstappen en bovendien leent die zich niet voor lange reizen (ik wil mijn collega overtuigen van de trein, niet afschrikken, en eerste klas is van hoger hand uitgesloten). Concrete vraag: mag ik nu wel of niet voor het normale tarief (dus zonder uitchecken te Ht) via Ht reizen? Tnx! |
03-12-2012 12:15:53 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Absoluut, omdat je altijd óf de kortste reis, óf de reis met het minste aantal overstappen mag kiezen. Dat is in dit geval via Ht (ook via Ut, maar goed), dus dat mag zeker. Raar dat de planner hem niet geeft. Laatst bewerkt door Bert13 op 03-12-2012 12:16 He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
03-12-2012 12:21:53 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Als het in tijd meer dan zoveel minuten scheelt wordt ie niet gegeven. Voor Rotterdam Alexander-Etten=Leur wordt ook geen reisadvies via Deventer gegeven terwijl dat wel mag (ook maar 1 overstap ipv 2) |
03-12-2012 12:29:25 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Dat zal het wel zijn... vanaf volgende week wordt ie weer gegeven, maar de overstap te Ht normaliseert dan ook aanmerkelijk (nu hadden we een broodje gepland). |
03-12-2012 15:02:01 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Ik heb het idee dat Veolia defacto failliet is. Men is in ieder geval niet meer in staat om hun kortingsprodukt van mijn bestaande OV-Chip kaart af te halen. En over te zetten op een speciaal daar voor aangeschafte nieuwe chipkaart. |
03-12-2012 17:53:18 | ||
---|---|---|
thom
|
En dan zijn ze gelijk failliet ? |
03-12-2012 19:38:20 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Ja, als men niet in staat is zijn eigen reisprodukt te verkopen en te behandelen. |
03-12-2012 20:50:37 | ||
---|---|---|
broek53
|
De directeur Spoor is 'm al gesmeerd naar het succesvoller Arriva en hij wordt als zodanig niet opgevolgd bij Veolia. Dat zegt wel 't een en ander, denk ik. |
05-12-2012 12:38:01 | ||
---|---|---|
Chopper
|
Okay, het is blijkbaar niet meer mogelijk om een papieren kaartje mét korting en zónder datum te kopen in de automaat (het bijbehorende getier hou ik wel voor me). Kan dat nog wel aan het loket? |
05-12-2012 14:43:36 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Alles kan. Ik kreeg enkele dagen geleden ook nog een vers geprint 1e klasse dagkaartje toegestuurd. |
05-12-2012 22:15:40 | ||
---|---|---|
mren
|
Einde dubbel opstaptarief, maar de reiziger betaalt uiteindelijk natuurlijk toch: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21135981/__Einde_dubbel_opstaptarief_in_zicht__.html |
01-01-2013 14:55:45 | ||
---|---|---|
kniesoor
|
Een simpele vraag: ik heb gehoord van de ' vijf-minuten regel,' maar weet niet precies hoe het nu zit. ALs ik om 08:55 uur incheck, check ik dan in met korting of niet? |
01-01-2013 15:48:13 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Even een paar pagina's teruglezen naar een van mijn vorige posts maakt je een ongelofelijk stuk wijzer. |
01-01-2013 15:48:48 | ||
---|---|---|
Bert13
|
Ja, dat is hoe de 5-minutenregel werkt Bij 08.55 krijg je korting die je normaal na 09.00 zou krijgen, en je mag dan ook gewoon in de trein van 08.56 stappen als je dat zou willen. He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
01-01-2013 16:00:15 | ||
---|---|---|
kniesoor
|
QuoteDat had ik uiteraard gedaan, echter niet gevonden. @ Bert: Dankjewel, dat was namelijk ook precies mijn plan. Laatst bewerkt door kniesoor op 01-01-2013 16:00 |
01-01-2013 16:16:56 | ||
---|---|---|
sfj
|
Maar afgelopen vrijdag ontdekte ik dat weekend vrij niet om 18.25 maar 18.30 begint. Helemaal consequent lijkt het niet te zijn ... Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |