Reizen op Saldo - OV Chipkaart
Forum: Algemeen - Algemeen
12-10-2012 06:33:17
nohab
nohab
Die kaart is toch ook in geld uitgedrukt? Toen hij in 1991 werd geintroduceerd werd elke student 60 gulden op zijn maandelijkse beurs gekort. Zowel thuiswonend als uitwonend (onderscheid tussen weekend- en weekkaart was er toen nog niet).


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

12-10-2012 11:10:23
bnv
bnv
Natuurlijk is het zo dat die kaart in geld uitgedrukt werd en wordt. De vraag is echter hoeveel dat anno 2014 het geval zal zijn. Ik wil alleen wijzen op de mogelijke gevolgen: dat studenten mogelijk meer keuzevrijheid hebben wel/niet met OV te gaan wat vervolgens invloed heeft op de capaciteitsberekeningen van de OV bedrijven. Lastige klus als je niet goed weet wat het gedrag zal zijn.

Topic:deze zat er het dichtste bij zonder een nieuw topic te willen openen.
 

17-10-2012 13:07:22
gummbahla
gummbahla
Naar aanleiding van een verstoring vandaag vroeg ik me het volgende af:
Stel ik reis met een Altijd Vrij abbo van Ledn naar Rtd. Ik check bij NS in op Ledn. Tussen Gv en Rtd treed een verstoring op, waardoor ik op Gv moet uitstappen. Omdat vervangend vervoer (nog) niet geregeld is, besluit ik met alternatief OV te reizen naar Rtd. Ik check dus bij NS uit op Gv.

Nu wil ik een claim indienen vanwege de opgelopen vertraging, maar omdat ik via in/uitchecken reis, is alleen mijn reis Ledn-Gv geregistreerd. Aangezien er op dat traject geen verstoring was... kan ik dan überhaupt een claim indienen?
 

17-10-2012 13:38:07
jorgo
jorgo
Quote
bnv (vr 12 okt 2012 11:10:23 https://www.somda.nl/forum/8952/p413704/): Natuurlijk is het zo dat die kaart in geld uitgedrukt werd en wordt. De vraag is echter hoeveel dat anno 2014 het geval zal zijn.


50 gulden in 1991 zou in 2014 neerkomen op eurootje of 35, denk ik zo. Veel jaartrajectabonnement krijg je niet voor dat geld.
 


17-10-2012 13:53:03
john2
john2
Volgens de rekenmachine op mijn mobiel is 50 gulden, 50 delen door 2.20371 is 22.689011. Oftewel 22,69 euro.

Laatst bewerkt door john2 op 17-10-2012 17:20, reden: type fout hersteld.
 

17-10-2012 14:11:20
dennistd
dennistd
Je moet natuurlijk ook rekening houden met de inflatie  

17-10-2012 16:58:45
gummbahla
gummbahla
Quote
jorgo (wo 17 okt 2012 13:38:07 https://www.somda.nl/forum/8952/p414701/):
Quote
bnv (vr 12 okt 2012 11:10:23 https://www.somda.nl/forum/8952/p413704/): Natuurlijk is het zo dat die kaart in geld uitgedrukt werd en wordt. De vraag is echter hoeveel dat anno 2014 het geval zal zijn.


50 gulden in 1991 zou in 2014 neerkomen op eurootje of 35, denk ik zo. Veel jaartrajectabonnement krijg je niet voor dat geld.


Het is momenteel al mogelijk geld te vangen voor de OV-kaart, wanneer je naar het buitenland gaat. http://www.ib-groep.nl/particulieren/reizen/buitenland.asp verteld je dat je dan een kleine 100 euro per maand krijgt.
 

17-10-2012 17:59:49
tochjo
tochjo
Dat is ook het bedrag dat per maand als voorlopige schuld wordt genoteerd en een gift wordt als je binnen tien jaar je diploma haalt.  

17-10-2012 18:12:57
kleine_man
kleine_man
Quote
gummbahla (wo 17 okt 2012 13:07:22 https://www.somda.nl/forum/8952/p414698/): Naar aanleiding van een verstoring vandaag vroeg ik me het volgende af:
Stel ik reis met een Altijd Vrij abbo van Ledn naar Rtd. Ik check bij NS in op Ledn. Tussen Gv en Rtd treed een verstoring op, waardoor ik op Gv moet uitstappen. Omdat vervangend vervoer (nog) niet geregeld is, besluit ik met alternatief OV te reizen naar Rtd. Ik check dus bij NS uit op Gv.

Nu wil ik een claim indienen vanwege de opgelopen vertraging, maar omdat ik via in/uitchecken reis, is alleen mijn reis Ledn-Gv geregistreerd. Aangezien er op dat traject geen verstoring was... kan ik dan überhaupt een claim indienen?


De reis de je wilde maken heb niet via de NS af kunnen maken, hoewel dat wel je intentie was. Verder heb met alternatief OV gereisd, dus dat is ook vastgelegd. Gewoon claimen (de extra reistijd, minimaal 30 minuten + de kosten van het alternatieve vervoer) en kijk maar wat er gebeurd.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

19-10-2012 23:24:25
mren
mren
Ten behoeve van het onaantrekkelijker maken van papieren kaartjes, zal over 3 weken de kaartautomaat worden aangepast, zie http://www.ns.nl/reizigers/producten/producten/waar-te-koop

Laatst bewerkt door mren op 19-10-2012 23:24
 

20-10-2012 07:00:32
dvdhoven
dvdhoven
Voor een overzicht van de wijzigingen per 14-11 zie: http://www.ns.nl/reizigers/blind/losse-vervoerbewijzen/veranderingen-assortiment.html

Lastig is weer dat bepaalde producten wel op de OV-Chip kunnen, maar dan weer niet bij andere vervoerders gelden. Zoals de Dagkaart Fiets. Als ik de fiets meeneem, moet ik dus nu gaan afvragen of ik een papieren kaartje zal doen of hem op de OV-Chipkaart zet.
En verder speelt er nog een klein probleem met diverse producten. Zoals bijv. Dagkaart Fiets. Die wordt na het op de OV-Chipkaart zetten, pas actief bij het inchecken. Als je meerdere OV Chipkaarten hebt met diverse producten erop, moet je dus wel goed uitkijken dat je hem op de goede OV-Chipkaart zet anders ben je ook met een ander product ingecheckt.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 20-10-2012 09:20


Dick van den Hoven
 

20-10-2012 09:50:43
thom
thom
Quote
mren (vr 19 okt 2012 23:24:25 https://www.somda.nl/forum/8952/p415224/): Ten behoeve van het onaantrekkelijker maken van papieren kaartjes, zal over 3 weken de kaartautomaat worden aangepast, zie http://www.ns.nl/reizigers/producten/producten/waar-te-koop

Volgens mij lees ik iets anders, te weten;

Quote

De NS-kaartautomaten veranderen, zodanig dat de indeling handiger wordt voor de groeiende groep OV-chipkaartreizigers.


Zie ens niet overal alleen maar het negatieve van in en doe niet of alles een complot is, dat wordt wat vervelend...

Laatst bewerkt door thom op 20-10-2012 09:51
 

20-10-2012 10:07:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Mwoh, als ik die indeling zo zie kost het meer handelingen om bij de papieren kaartjes te komen dan om nu in het chipkaartmenu te komen. Dat laatste vereist immers nu slechts één druk op de knop of het voor de lezer houden van een chipkaart.
Voor een dagelijkse chipkaartreizigers wordt het door de extra startpagina met de keuze of je wel of geen chipkaart hebt trouwens niet eens sneller. Die moeten nog net zoveel handelingen als nu doen om hun chipkaart op te laden.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 20-10-2012 10:08


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-10-2012 10:10:11
dennistd
dennistd
Van het Locov is er een advies gekomen over het wel/niet afschaffen van (papieren) kaartjes: http://locov.nl/Images/Locov%202012-197068%20advies%20afschaffen%20papieren%20vervoerbewijzen_tcm311-334788.pdf  

20-10-2012 10:23:58
dvdhoven
dvdhoven
Quote
daniël_ddr (za 20 okt 2012 10:07:22 https://www.somda.nl/forum/8952/p415277/): Mwoh, als ik die indeling zo zie kost het meer handelingen om bij de papieren kaartjes te komen dan om nu in het chipkaartmenu te komen. Dat laatste vereist immers nu slechts één druk op de knop of het voor de lezer houden van een chipkaart.
Voor een dagelijkse chipkaartreizigers wordt het door de extra startpagina met de keuze of je wel of geen chipkaart hebt trouwens niet eens sneller. Die moeten nog net zoveel handelingen als nu doen om hun chipkaart op te laden.
Het aantal handelingen wordt meer. Weer even mijn stokpaardje, de Dagkaart Fiets.
Als ik hem nu wil hebben, is het Overige Kaartsoorten, Dagkaart Fiets, Vandaag geldig, 1x en betalen.
Dan moet je eerst de OV chipkaart voor de automaat houden, kiezen voor ophalen, dan dagkaart Fiets selecteren, betalen en nogmaals de OV chipkaart voor de automaat houden. En dan vervolgens nog inchecken. Dat hoeft bij een papieren kaartje niet.
Overigens sta ik er neutraal tegenover. Het is mooi als papierverbruik wordt gereduceerd, dus dat is positief. Als je vreselijk veel moet goochelen is dat niet prettig, zeker niet als je niet meer zo helder bent, zoals ik. Voor veel senioren zal het lastiger worden.


Dick van den Hoven
 

20-10-2012 10:27:56
kleine_man
kleine_man
Dick,

Ik schaar mij nog lang niet tot de senioren in dit land (Ben net NVBS jongeren af) maar zelfs voor mij zijn een hoop zaken lastig en onbegrijpelijk.

Sinds de volledige invoering van de OVC heb ik wel geteld 5 reizen per bus gemaakt. Waar ik er eerst zo'n 5 per maand maakte.

Laatst bewerkt door kleine_man op 20-10-2012 10:28


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

20-10-2012 14:05:01
mren
mren
Quote
thom (za 20 okt 2012 09:50:43 https://www.somda.nl/forum/8952/p415274/):
Quote
mren (vr 19 okt 2012 23:24:25 https://www.somda.nl/forum/8952/p415224/):
Zie ens niet overal alleen maar het negatieve van in en doe niet of alles een complot is, dat wordt wat vervelend...


Ik bekijk alles vrij neutraal, maar het bijna verplichte gebruik van de OVC terwijl deze aantoonbaar duurder is, kan je zien als iets negatiefs. Tenzij je graag de NS sponsort.

Trouwens, altijd de houding dat NS/ProRail heilige boontjes zijn die altijd alles goed doen, wordt ook snel vervelend
 

20-10-2012 14:27:58
thom
thom
Dat heb en zal je mij niet horen zeggen, maar het gaat mij om het punt dat men altijd maar denkt dat NSR/Prorail aan moedwillig reizigers pesten doet en dat is gewoon onzin.

Dat er weleens dingen mis gaan, of een andere uitwerking hebben dan eigenlijk bedoeld is, is een ander verhaal maar dat is niet moedwillig noch kwaadaardig.
 

20-10-2012 15:21:50
MDDM
MDDM
Thom, de termen "reizigers pesten" en "kwaadaardig" doen het nou juist zo goed onder de meeste gebruikers hier. Zelfs mensen van NS zelf doen er naar hartelust aan mee.

Daarom ga ik hier ook niet uit de doeken doen dat m'n senioren schoonmoeder met veel plezier gebruikt maakt van die vervloekte en verguisde OVC. Past niet in het algemene beeld wat er hier op Somda ( en andere fora) heerst omtrent die zelfde OVC. Dat m'n schoonmoeder zegt dat ze die kaart veel eerder hadden moeten invoeren, omdat het zo makkelijk is als ze bijvoorbeeld naar Amsterdam gaat winkelen met haar eveneens senioren vriendin past ook niet in dat beeld

Laatst bewerkt door MDDM op 20-10-2012 15:22, reden: Typfout aangepast.


Gr Joop mcn Lls
 

20-10-2012 16:17:37
Harold27
Harold27
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. De OVC kan heel makkelijk zijn, en is dat ook voor mij.
Maar wat heel kwalijk is, dat het mensen door de strot wordt geduwd.
Net als in veel andere landen had het een duaal systeem moeten zijn: kiezen of je het wil, of dat je liever op papieren kaartjes blijft reizen.
Papier is dan weer ongemakkelijk voor de bedrijven.
Zodat als je die mogelijk niet biedt, je minstens de verdenking op je laadt, dat de OVC er voor de behoeften van de bedrijven is en niet voor het gemak van de reiziger.

Laatst bewerkt door Harold27 op 20-10-2012 16:23
 

20-10-2012 20:34:58
timtrein
timtrein
Weet je hoeveel vertwijfelde reizigers op een gemiddelde zondag aan het STAR-loket in Veendam komen met de vraag of wij dan misschien een kaartje voor de trein naar Groningen verkopen? Elke zondag wel een handvol. Incidentele reizigers willen geen OV-chipkaart en gedoe met saldo, die willen gewoon een kaartje kopen. Klaar.  

22-10-2012 20:02:03
thom
thom
Quote
Harold27 (za 20 okt 2012 16:17:37 https://www.somda.nl/forum/8952/p415329/):
Maar wat heel kwalijk is, dat het mensen door de strot wordt geduwd.
Net als in veel andere landen had het een duaal systeem moeten zijn: kiezen of je het wil, of dat je liever op papieren kaartjes blijft reizen.


Waarom moet die mogelijkheid er zijn? Had je soms ook nog willen kiezen tussen stroomtrein en modern materieel?

Soms is het gewoon de tijd om iets achter je te laten en met de tijd mee te gaan...
 

22-10-2012 20:18:16
Harold27
Harold27
Ik zeg dit bijna nooit omdat ik iedereen in zijn waarde wil laten, maar wat een belachelijke vergelijking.
Het uitrangeren van de stoomtrein heeft veel voordelen gebracht voor personeel, passagiers en het milieu.
Het doordrukken van de OVC is alleen goed voor de bedrijven.
En inderdaad voor SOMMIGE gebruikers (zoals ik die er mee kunnen en willen omgaan)
Sommigen gaan wel heel ver in hun loyaliteit aan de zogenaamde vooruitgang. Je kan inderdaad op deze manier wel alles goedpraten.
Terug naar een serieuze discussie graag.

Laatst bewerkt door Harold27 op 22-10-2012 20:28
 

22-10-2012 21:39:24
kleine_man
kleine_man
Quote

Soms is het gewoon de tijd om iets achter je te laten en met de tijd mee te gaan...


In het Verenigd Koninkrijk is men ook aan het overstappen op een OVC-achtig iets. Stations worden daar ook afgesloten. Dusdanig iig dat er altijd een doorloop mogelijk blijft door het station. Geen gekke fratsen zoals in Amsterdam met aparte tunnels.

Verder staat er bij de meeste batterij aan poortjes aan weerszijden een bediende. Hij of zij helpt je met vragen en als je toch nog met een papieren kaartje aankomt (en die is geldig) dan openen ze voor jouw de poortjes.

De OVC heeft veel potentie en zou veel reizigersgemak kunnen opleveren. Echter kiezen de vervoerders voor de meest klantonvriendelijke manier om dit door de strot van de reizigers te duwen. Onder het mom van vooruitgang lossen ze hun verrekeningsprobleem op over de rug van de klant.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

22-10-2012 22:30:06
ricohallo
ricohallo
Ik weet niet of deze dingen al besproken zijn:
Wat ik waarschijnlijk erg vervelend zal vinden, is dat ik aan het begin van de reis niet gelijk weet hoeveel iets me gaat kosten, als ik nou bijvoorbeeld 20 euro op mijn OVC heb, en ik wil van Asd naar Ut, dan kan ik niet snel zien hoeveel dat gaat kosten, en of ik wel genoeg op mijn kaart heb staan. Als je een kaartje koopt bij de kaartautomaat, weet je meteen al de prijs en als je niet genoeg geld hebt kún je niet eens reizen. En het instaptarief vind ik ook maar niks, sommige mensen (zoals kinderen) reizen incidenteel met de trein en hebben maar weinig geld op hun rekening, je moet wel in 1 keer minimaal 10 euro erop zetten, als je een reisje maakt van 4 euro en je hebt 5 euro op je rekening staan? Dan gaat het reisje niet door.
 

22-10-2012 22:52:28
timtrein
timtrein
De bedenkers van het systeem weten waarschijnlijk niet hoe het is als je elke maand maar weer moet zien of je uitkomt met je geld. En dus niet altijd 10 of 20 euro extra beschikbaar hebt. Ja die mensen zijn er genoeg...  

22-10-2012 23:23:23
MDDM
MDDM
Ja, hallo! Zo kan je wel meer zaken verzinnen om maar iets vooral niet in te voeren of te gaan gebruiken.


Gr Joop mcn Lls
 

23-10-2012 00:44:56
mren
mren
Volgens het Nederlandse verbintenissenrecht is overeenstemming over de prijs één van voorwaarden om tot een rechtsgeldige overeenkomst te komen.  

23-10-2012 01:02:44
MDDM
MDDM
Staan in de algemene voorwaarden. Kan men daar niet aan voldoen, dan heeft men een probleem.


Gr Joop mcn Lls
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-10-2012 01:10:17
mren
mren
Wie is "men"?
Me dunkt overigens dat de Nederlandse wet boven de voorwaarden van TLS gaan
 

23-10-2012 01:14:35
MDDM
MDDM
Men is degene die treintim bedoelt. TLS zal zich heus wel conformeren aan de Nederlandse wetgeving. Spelregels horen van te voren bekent te zijn. En die zijn bekent.


Gr Joop mcn Lls
 

23-10-2012 08:44:16
john2
john2
Quote
MDDM (ma 22 okt 2012 23:23:23 https://www.somda.nl/forum/8952/p415701/): Ja, hallo! Zo kan je wel meer zaken verzinnen om maar iets vooral niet in te voeren of te gaan gebruiken.

MDDM, timtrein heeft gelijk. Er zijn legio mensen die maandelijks moeten budgeteren om te zien of ze het eind van de maand financieel halen. En of er dan nog centjes over zijn om iets op een OV chipkaart tezetten.
 

23-10-2012 09:48:53
smarkie
smarkie
Dan hadden ze met de papieren kaartje ook niet ver gekomen, zelfs niet als je og een strippenkaart moest kopen.

Lkt me heel simpel toch, heb je geen geld, kan je niet tanken, kan je niet met ov kan je niet op reis.
Je kan voor alles wel een argument bendenken om ergens tegen te zijn, wel je foto er op of niet want stel j voor dat ze je herkennen, en dan weten e je ook te vinden. Dat wisten ze toch al omdat haast iedereen een mobieltje in zak of tas heeft zitten.

En trouwens mensen die geen geld hebben of moeten bugeteren zijn redelijk creatief hoor, denk maar aan de dagkaarten die er regelmatig zijn...... Maar ook dat zal vast wel een probleem met zich mee brengen hier.

Vroeger had je voor alles een appart kaartje nodig, toen kwam de strippenkaart om een deel te vergemakkelijken, gelukkig waren er toen nog geen internetfora, maar toen kwam de ovc 1 kaartje voor alles..... Duurder voor de een goedkoper voor de ander...... Thats life mensen,

Laatst bewerkt door smarkie op 23-10-2012 09:52


Mcn NS International Rtd
 

23-10-2012 09:55:41
smarkie
smarkie
Quote
ricohallo (ma 22 okt 2012 22:30:06 https://www.somda.nl/forum/8952/p415692/): Ik weet niet of deze dingen al besproken zijn:
Wat ik waarschijnlijk erg vervelend zal vinden, is dat ik aan het begin van de reis niet gelijk weet hoeveel iets me gaat kosten, als ik nou bijvoorbeeld 20 euro op mijn OVC heb, en ik wil van Asd naar Ut, dan kan ik niet snel zien hoeveel dat gaat kosten, en of ik wel genoeg op mijn kaart heb staan. Als je een kaartje koopt bij de kaartautomaat, weet je meteen al de prijs en als je niet genoeg geld hebt kún je niet eens reizen. En het instaptarief vind ik ook maar niks, sommige mensen (zoals kinderen) reizen incidenteel met de trein en hebben maar weinig geld op hun rekening, je moet wel in 1 keer minimaal 10 euro erop zetten, als je een reisje maakt van 4 euro en je hebt 5 euro op je rekening staan? Dan gaat het reisje niet door.


En je kijkt niet op ns.nl of welke site dan ook hoe laat je tram metro of bus gaat, je gaat gewoon op de gok naar het station? Op de sites staan gewoon de kosten dus dan weet je toch wat het kost.

Laatst bewerkt door smarkie op 23-10-2012 11:00, reden: Quote toegevoegd


Mcn NS International Rtd
 

23-10-2012 10:29:49
thom
thom
Quote
Harold27 (ma 22 okt 2012 20:18:16 https://www.somda.nl/forum/8952/p415670/): Ik zeg dit bijna nooit omdat ik iedereen in zijn waarde wil laten, maar wat een belachelijke vergelijking.
Het uitrangeren van de stoomtrein heeft veel voordelen gebracht voor personeel, passagiers en het milieu.
Het doordrukken van de OVC is alleen goed voor de bedrijven.
En inderdaad voor SOMMIGE gebruikers (zoals ik die er mee kunnen en willen omgaan)
Sommigen gaan wel heel ver in hun loyaliteit aan de zogenaamde vooruitgang. Je kan inderdaad op deze manier wel alles goedpraten.
Terug naar een serieuze discussie graag.

Waarom moet ik over gaan op een serieuze discussie, als jij je punt zo stelt dat er nagenoeg geen voordeel aan de OVC kan zitten?

Je kunt me veel vertellen, maar met automatisch opwaarderen op de OVC hoef ik mooi niet meer in de rij te staan voor de kaartautomaat en kan ik na een korte *blieb* zo doorrennen naar mijn trein waar ik net op tijd voor was...

Geen voordeel aan de OVC voor de reiziger?
 

23-10-2012 10:33:12
abbm
abbm
Ik zal eerlijk toegeven dat ik tot nog toe geen problemen heb ondervonden. Sinds 2009 reis ik met mijn kaart en sinds april 2012 reis ik met de studentenOV. Veel studenten geven aan problemen te hebben, maar ik heb nergens problemen mee.

Ook gebruik ik al sinds het begin automatisch opladen en heb sindsdien geen treinkaartjes meer gekocht. Acties niet meegerekend.
 

23-10-2012 10:35:59
waalkade
waalkade
Tot het moment dat een instantie een onterechte afschrijving doet op je rekening en je "rood" komt te staan.  

23-10-2012 10:37:42
Bert13
Bert13
Quote
thom (di 23 okt 2012 10:29:49 https://www.somda.nl/forum/8952/p415759/): Je kunt me veel vertellen, maar met automatisch opwaarderen op de OVC hoef ik mooi niet meer in de rij te staan voor de kaartautomaat en kan ik na een korte *blieb* zo doorrennen naar mijn trein waar ik net op tijd voor was...

Geen voordeel aan de OVC voor de reiziger?
Of 7 korte bliebjes, omdat je iedere keer alle poortjes af moet rennen, omdat er telkens "Probeer opnieuw" verschijnt. Natuurlijk is het 9 van de 10 keer sneller, maar het moment dat je die tijd niet inbouwt, mis je dus net je trein


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

23-10-2012 10:39:23
thom
thom
Dat is dan weer consistent aan het pinnen met en ING pas aan de kaartautomaat  

23-10-2012 10:42:19
smarkie
smarkie
Quote
Bert13 (di 23 okt 2012 10:37:42 https://www.somda.nl/forum/8952/p415763/):
Quote
thom (di 23 okt 2012 10:29:49 https://www.somda.nl/forum/8952/p415759/): Je kunt me veel vertellen, maar met automatisch opwaarderen op de OVC hoef ik mooi niet meer in de rij te staan voor de kaartautomaat en kan ik na een korte *blieb* zo doorrennen naar mijn trein waar ik net op tijd voor was...

Geen voordeel aan de OVC voor de reiziger?
Of 7 korte bliebjes, omdat je iedere keer alle poortjes af moet rennen, omdat er telkens "Probeer opnieuw" verschijnt. Natuurlijk is het 9 van de 10 keer sneller, maar het moment dat je die tijd niet inbouwt, mis je dus net je trein

Iedere keer???? Kan je ook hebben bij een kaartautomaat waar je bij betalen merkt dat je pas niet wordt geaccepteerd door de machine, kan je bij de volgend weer opnieuw beginnen. Helaas kan gebeuren....


Mcn NS International Rtd
 

23-10-2012 10:44:28
Bert13
Bert13
Nee, zoals gezegd gaat dat 9 van de 10 keer wel goed, maar die ene keer onthouden de mensen altijd, en dan zien ze het invoeren van de OVC ook niet meer als een voordeel.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

23-10-2012 10:52:00
waalkade
waalkade
Quote
thom (di 23 okt 2012 10:39:23 https://www.somda.nl/forum/8952/p415764/): Dat is dan weer consistent aan het pinnen met en ING pas aan de kaartautomaat
Het lijkt dat dit probleem opgelost is.
De laatste tijd komt het bij mij in ieder geval niet meer voor.
Alleen het nieuwe mondje, je moet vaak je tas neerzetten om je kaart er weer uit te wurmen.
Alhoewel het lijkt dat de kaart de laatste tijd wat minder vast zit en je de kaart er makkelijker uit kan wurmen.
 

23-10-2012 10:54:56
smarkie
smarkie
Denk dat je beter je tas neer kan zetten om je kaart er uit te wurmen dan er achter te komen dat je kaart geskimed is en je rekening geplunderd toch?

Laatst bewerkt door smarkie op 23-10-2012 11:03


Mcn NS International Rtd
 

23-10-2012 11:02:46
smarkie
smarkie
Quote
waalkade (di 23 okt 2012 10:35:59 https://www.somda.nl/forum/8952/p415761/): Tot het moment dat een instantie een onterechte afschrijving doet op je rekening en je "rood" komt te staan.

Als dit gebeurd dan heb je dus een machtiging afgegeven en met 1 telefoontje naar je eigen bank kan je dit ongedaan maken


Mcn NS International Rtd
 

23-10-2012 11:11:56
abbm
abbm
Quote
waalkade (di 23 okt 2012 10:35:59 https://www.somda.nl/forum/8952/p415761/): Tot het moment dat een instantie een onterechte afschrijving doet op je rekening en je "rood" komt te staan.


Ik weet altijd hoeveel geld ik heb en anders reis ik gewoon niet
 

23-10-2012 12:22:09
DingeZ
DingeZ
Quote
abbm (di 23 okt 2012 10:33:12 https://www.somda.nl/forum/8952/p415760/): Ik zal eerlijk toegeven dat ik tot nog toe geen problemen heb ondervonden. Sinds 2009 reis ik met mijn kaart en sinds april 2012 reis ik met de studentenOV. Veel studenten geven aan problemen te hebben, maar ik heb nergens problemen mee.

Ook gebruik ik al sinds het begin automatisch opladen en heb sindsdien geen treinkaartjes meer gekocht. Acties niet meegerekend.

Idemdito hier. Overigens ben ik sterk voor poortjes. Ten eerste omdat je dan haast niet meer kan vergeten in of uit te checken. En daarnaast, als je omreist en opnieuw in en uit moet checken heb je geen last van de 3 min.
Mijn oma (van half de 70) heeft een ook een OVC. Ik heb alleen geholpen met aanvragen, direct automatisch opladen erop, en ze heeft nooit problemen.
 

23-10-2012 13:30:58
mren
mren
Quote
DingeZ (di 23 okt 2012 12:22:09 https://www.somda.nl/forum/8952/p415779/): Overigens ben ik sterk voor poortjes.

Ja leuk: extra betalen bij overstappen.
Amf-Hvsp via spoor 1 te Hvs betekent door poortjes dus wordt je reisje 3,30 ip 2 euro.
 

23-10-2012 13:39:28
waalkade
waalkade
Quote
smarkie (di 23 okt 2012 11:02:46 https://www.somda.nl/forum/8952/p415770/):
Quote
waalkade (di 23 okt 2012 10:35:59 https://www.somda.nl/forum/8952/p415761/): Tot het moment dat een instantie een onterechte afschrijving doet op je rekening en je "rood" komt te staan.

Als dit gebeurd dan heb je dus een machtiging afgegeven en met 1 telefoontje naar je eigen bank kan je dit ongedaan maken
Dan ben je ondertussen wel een paar treinen verder. Zeker wanneer te terug komt van vakantie en de "snelle" terugstort regeling verlopen is.
Overigens, onterecht storten op je rekening komt ook voor%02%, het is niet alleen kommer en kwel.
 

23-10-2012 13:45:47
maurits
maurits
Quote
DingeZ (di 23 okt 2012 12:22:09 https://www.somda.nl/forum/8952/p415779/):
Overigens ben ik sterk voor poortjes. Ten eerste omdat je dan haast niet meer kan vergeten in of uit te checken. En daarnaast, als je omreist en opnieuw in en uit moet checken heb je geen last van de 3 min.


Ik moet zeggen dat je met poortjes inderdaad bijna niet vergeet om in- en uit te checken omdat je er doodeenvoudig doorheen moet, daarvoor zijn die dingen alleen al nuttig. Maar de palen midden in het looppad naar de stationshal zetten (zoals bijvoorbeeld in Ut) werkt ook prima.

Dat men op grote schaal de poortjes gaat sluiten zie ik niet snel gebeuren, alleen al hier in Leiden voert de gemeente daar een regelrechte oorlog tegen (terecht, Leiden Centraal is ook een belangrijke looproute door de stad). Daarbij zul je bij de poortjes altijd servicepersoneel moeten neerzetten voor bijvoorbeeld reizigers met internationale tickets.

En dan nog kun je makkelijk achter iemand aan wandelen door de poortjes, of een illegale route naar het perron nemen op de kleinere stations. De toegangspoortjes zullen hoogstens wat impulsieve zwartrijders tegenhouden.

Wil je het zwartrijden terugdringen dan zul je de trefkans HC drastisch moeten verhogen, met name hier in de Randstad is de kans op controle dramatisch laag omdat die 1e klas of onbediende cabine blijkbaar zo lekker zit....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

23-10-2012 13:58:19
rh_ii
rh_ii
Regelrechte onzin, met 2 HC's en 12 bakken aardig gevulde VIRM op stap betekent gewoon dat je niet overal tegelijk kunt zijn. Zeker als je dan zo'n zwartrijder treft en een uitstel van betaling gunt ben je gewoon een tijd bezig. En als we dan toch aan de trefkans willen voldoen en een 'servicerondje' gaan lopen is het weer niet goed. Met lange drukke treinen op korte trajecten in de randstad kun je gewoon niet verwachten dat je altijd een HC ziet, dat heeft niets te maken met 1e klas of onbediende cabines.

Bas
 

23-10-2012 14:24:33
mren
mren
Hoe verklaar je dan dat er op het complete stuk Gvc-Es (in de avonduren) precies NUL keer een hc langskomt? Gewoon laksheid.

Laatst bewerkt door mren op 23-10-2012 14:25
 

23-10-2012 14:59:11
maurits
maurits
Quote
rh_ii (di 23 okt 2012 13:58:19 https://www.somda.nl/forum/8952/p415797/): Regelrechte onzin, met 2 HC's en 12 bakken aardig gevulde VIRM op stap betekent gewoon dat je niet overal tegelijk kunt zijn. Zeker als je dan zo'n zwartrijder treft en een uitstel van betaling gunt ben je gewoon een tijd bezig. En als we dan toch aan de trefkans willen voldoen en een 'servicerondje' gaan lopen is het weer niet goed. Met lange drukke treinen op korte trajecten in de randstad kun je gewoon niet verwachten dat je altijd een HC ziet, dat heeft niets te maken met 1e klas of onbediende cabines.



Tsja, ik reis vooral lange trajecten vanuit de Randstad naar het oosten van het land en weer terug, in de daluren (uren waarin NS de treinen tegenwoordig aardig kort laat rondrijden). Dus je stelling over "lange treinen in de Randstad in de spits" gaat voor mijn ervaringen helaas niet op....

Laat ik voorop stellen dat er een groot deel van het HC-korps is, wat haar werk prima doet. Ze komen regelmatig langs, roepen netjes om en zijn een echte gastvrouw of -heer voor de reiziger. En als ze na een controleronde even uitrusten in de onbediende cabine of 1e klas, lijkt me dat niet meer dan terecht.

Maar er is een aardig deel van de HC's, met name in de Ranstad, die er gewoon met de pet naar gooit. Kijk maar eens naar de sleutelkastjes bij de 1e klas of onbediende cabine, die zijn stukken meer versleten dan de exemplaren bij de 2e klas.

En hoeveel ritjes Ut-Ledn heb ik niet met de 8800 gemaakt (waarbij ik altijd achterin zit), waarbij je na ieder station het kenmerkende dichtslaan van de cabinedeur hoort. Hoeveel ritten Ledn-Rsn waarbij je tot Dv überhaupt geen HC ziet en vervolgens in de 7000 bijna altijd gecontroleerd wordt. Of ritten Ledn-Asd vv (heen vlak na de avondspits, terug laat in de avond) waarbij je ook niemand ziet. Je kunt je ogen er wel voor sluiten, maar ik vind het opvallend te noemen, zo niet vreemd...

Als men serieus iets aan zwartrijden wil doen, dan moet de trefkans HC drastisch omhoog. Je kunt dan wel ieder station volzetten met poortjes, maar een zwartrijder zal pas echt gaan nadenken als die op 75% van de ritten een boete krijgt van 35 Euro+ritprijs.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

23-10-2012 15:02:57
treinfan
treinfan
Quote
mren (di 23 okt 2012 13:30:58 https://www.somda.nl/forum/8952/p415793/):
Quote
DingeZ (di 23 okt 2012 12:22:09 https://www.somda.nl/forum/8952/p415779/): Overigens ben ik sterk voor poortjes.

Ja leuk: extra betalen bij overstappen.
Amf-Hvsp via spoor 1 te Hvs betekent door poortjes dus wordt je reisje 3,30 ip 2 euro.
Je haalt dingen uit de verkeerde context. We kunnen erop rekenen dat wanneer de poortjes standaard gesloten zijn, zo'n overstap ook als overstap wordt herkend door het systeem. Als ik van de ene HTM-bus naar een andere HTM-bus overstap krijg ik ook de melding 'overstap OK' (andere busmaatschappijen niet getest).
 

23-10-2012 15:04:12
mren
mren
Waarom kunnen we daar volgens jou op rekenen?  


23-10-2012 15:16:09
timtrein
timtrein
Er is momenteel nog weinig voortgang in het verdwijnen van de opstaptarieven TUSSEN vervoerders... (ongeacht modaliteit)  

23-10-2012 15:21:45
treinfan
treinfan
Quote
mren (di 23 okt 2012 15:04:12 https://www.somda.nl/forum/8952/p415811/): Waarom kunnen we daar volgens jou op rekenen?
Omdat ik vaker heb gelezen dat papieren kaartjes pas worden afgeschaft als het probleem van het dubbel instaptarief bij een overstap is opgelost en dat de poortjes pas standaard gesloten zullen zijn als er geen papieren kaartjes meer verkrijgbaar zijn.
 

23-10-2012 15:39:24
mren
mren
En hoe zal het gaan met tijdsgebonden abonnementen? Stel je vertrek met een DalVrij voor 16:00 dan reis je gratis tot je bestemming, maar passeer je een poortje zou het goed kunnen dat je tegen 0% korting verder reist. Of zou dat ook onder deze overstap-regeling vallen?  

23-10-2012 16:20:55
rh_ii
rh_ii
Quote
maurits (di 23 okt 2012 14:59:11 https://www.somda.nl/forum/8952/p415809/): *KNIP*


Kijk, dat is een veel meer genuanceerde onderbouwing van je stelling. Ik ben het wat dat betreft met je eens. Als ik privé met de trein reis valt het me ook op dat ik op sommige (lange) trajecten heel weinig of zelfs helemaal niet wordt gecontroleerd.

Met de 8800 kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Veel machinisten rijden daar bewust niet de baanvaksnelheid omwille van het reizigerscomfort, maar als ze dat wel doen wordt ons HC's het door de trein lopen vrijwel onmogelijk gemaakt. Je maakt constant zulke rare sprongen dat je knieen er behoorlijk onder lijden. Ik ben regelmatig halverwege m'n rondje maar gaan zitten omdat ik of bij mijn reizigers op schoot werd gelanceerd of ongewild een aantal treden van de trap oversloeg.

Desalniettemin ben ik het eens met je stelling dat helaas niet alle HC's even goed hun werk doen én dat de trefkans HC omhoog moet om zwartrijders te ontmoedigen. Ik denk zelf dat het helpt om op trajecten waarop veel zonder geldig vervoerbewijs wordt gereisd (vaak korte trajecten) regelmatig een flinke ploeg service & veiligheid mee te sturen die de hele trein tussen twee haltes schoon kan vegen. Als HC op je sprintertje kun je helaas ook niet overal tegelijk zijn en zijn de zwartrijders gevlogen voor je de kans hebt ze een uitstel te schrijven...

Bas
 

23-10-2012 16:30:52
Harold27
Harold27
Quote
thom (di 23 okt 2012 10:29:49 https://www.somda.nl/forum/8952/p415759/):
Quote
Harold27 (ma 22 okt 2012 20:18:16 https://www.somda.nl/forum/8952/p415670/): Ik zeg dit bijna nooit omdat ik iedereen in zijn waarde wil laten, maar wat een belachelijke vergelijking.
Het uitrangeren van de stoomtrein heeft veel voordelen gebracht voor personeel, passagiers en het milieu.
Het doordrukken van de OVC is alleen goed voor de bedrijven.
En inderdaad voor SOMMIGE gebruikers (zoals ik die er mee kunnen en willen omgaan)
Sommigen gaan wel heel ver in hun loyaliteit aan de zogenaamde vooruitgang. Je kan inderdaad op deze manier wel alles goedpraten.
Terug naar een serieuze discussie graag.

Waarom moet ik over gaan op een serieuze discussie, als jij je punt zo stelt dat er nagenoeg geen voordeel aan de OVC kan zitten?

Je kunt me veel vertellen, maar met automatisch opwaarderen op de OVC hoef ik mooi niet meer in de rij te staan voor de kaartautomaat en kan ik na een korte *blieb* zo doorrennen naar mijn trein waar ik net op tijd voor was...

Geen voordeel aan de OVC voor de reiziger?


Je bent zo overtuigd van je gelijk, dat je niet goed leest.
Ik ben het voor een groot gedeelte met je eens: Voor mij persoonlijk zit er heel veel voordeel aan de OVC, en ik gebruik hem heel veel.
Maar de mevrouw van 83 die ik voor De Zonnebloem bezoek snapt daar niets van. En kan dat op haar leeftijd ook niet meer leren. Een papieren kaartje kopen aan het loket waarop ze kan lezen (met leesbril, dat wel) waar ze heen gaat, welke klasse en hoeveel het kost, dat begrijpt ze opperbest.
En juist door de keuzevrijheid blijven deze mensen mobiel, dus waarom die mogelijkheid niet bieden? De maatschappij is al onpersoonlijk en hard genoeg.
De voordelen toegeven OK en dat doe ik, maar alle nadelen moet je ook willen zien, alle zogenaamde kinderziektes, die nu al jaren voortduren.
Ik heb wel eens de indruk dat de hardst roepende voorstanders van de OVC deze kaart wel aan iedereen willen opdringen, maar dat ze deze kaart wellicht zelf weinig gebruiken (vrij reizen?) zodat ze de nadelen nog niet hebben ervaren.
 

23-10-2012 16:49:38
elizabeth
elizabeth
Hoe zit het nu met de dagkaart met korting? De dagkaart is nog wel op je ov kaart te laden, maar dan zonder korting. Dus mocht ik ineens door de weeks het plan opvatten om eens te gaan treinen ben ik minimaal 48/ 47 euro kwijt ipv zo rond de 28 euro. Vind dat niet echt klant vriendelijk. Per e ticket gaat ie er ook uit.


jaapfan.
 

23-10-2012 17:24:47
maurits
maurits
Quote
rh_ii (di 23 okt 2012 16:20:55 https://www.somda.nl/forum/8952/p415825/):
Met de 8800 kan ik me daar nog iets bij voorstellen. Veel machinisten rijden daar bewust niet de baanvaksnelheid omwille van het reizigerscomfort, maar als ze dat wel doen wordt ons HC's het door de trein lopen vrijwel onmogelijk gemaakt. Je maakt constant zulke rare sprongen dat je knieen er behoorlijk onder lijden. Ik ben regelmatig halverwege m'n rondje maar gaan zitten omdat ik of bij mijn reizigers op schoot werd gelanceerd of ongewild een aantal treden van de trap oversloeg.


Voor de 8800 tussen Ledn en Bdg kan ik me dat goed voorstellen, dat is een soort achtbaan. Maar de sporen tussen Bdg en Wd zijn vorig jaar uitgebreid vernieuwd en Wd-Ut ligt er ook redelijk strak in, dus je zou verwachten dat je in de 8800 dan altijd tussen Bdg en Ut gecontroleerd wordt, en dat is absoluut niet het geval.

Quote
rh_ii (di 23 okt 2012 16:20:55 https://www.somda.nl/forum/8952/p415825/):Desalniettemin ben ik het eens met je stelling dat helaas niet alle HC's even goed hun werk doen én dat de trefkans HC omhoog moet om zwartrijders te ontmoedigen. Ik denk zelf dat het helpt om op trajecten waarop veel zonder geldig vervoerbewijs wordt gereisd (vaak korte trajecten) regelmatig een flinke ploeg service & veiligheid mee te sturen die de hele trein tussen twee haltes schoon kan vegen. Als HC op je sprintertje kun je helaas ook niet overal tegelijk zijn en zijn de zwartrijders gevlogen voor je de kans hebt ze een uitstel te schrijven...



Ook daar kan ik wel weer in komen, je kunt als HC immers niet een hele trein controleren tussen Leiden Centraal en Lammenschans, Wierden en Almelo of Souburg en Vlissingen, om eens een paar Sprinter-trajecten te noemen. Voor het bestrijden van de zwartrijders die even een halte meeliften, zul je inderdaad met controleploegen moeten werken. Gelukkig zie ik die wel regelmatig op dat soort korte trajecten.

Maar buiten de Sprinters zie ik op de IC's de conducteurs veel te weinig langskomen. Daarbij zie je regelmatig dat één of meerdere HC's consequent na iedere halte de deuren dichtgooien en zich direct in de onbediende cabine of 1e klas opsluiten, dat vind ik dus ten opzichte van je werkgever én de reiziger absoluut niet kunnen...


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

23-10-2012 17:32:45
waalkade
waalkade
Quote
Harold27 (di 23 okt 2012 16:30:52 https://www.somda.nl/forum/8952/p415827/): Je bent zo overtuigd van je gelijk, dat je niet goed leest.
Ik ben het voor een groot gedeelte met je eens: Voor mij persoonlijk zit er heel veel voordeel aan de OVC, en ik gebruik hem heel veel.
Maar de mevrouw van 83 die ik voor De Zonnebloem bezoek snapt daar niets van. En kan dat op haar leeftijd ook niet meer leren. Een papieren kaartje kopen aan het loket waarop ze kan lezen (met leesbril, dat wel) waar ze heen gaat, welke klasse en hoeveel het kost, dat begrijpt ze opperbest.
En juist door de keuzevrijheid blijven deze mensen mobiel, dus waarom die mogelijkheid niet bieden? De maatschappij is al onpersoonlijk en hard genoeg.
De voordelen toegeven OK en dat doe ik, maar alle nadelen moet je ook willen zien, alle zogenaamde kinderziektes, die nu al jaren voortduren.
Ik heb wel eens de indruk dat de hardst roepende voorstanders van de OVC deze kaart wel aan iedereen willen opdringen, maar dat ze deze kaart wellicht zelf weinig gebruiken (vrij reizen?) zodat ze de nadelen nog niet hebben ervaren.
Die indruk hebben ze in ieder geval al op een persoon overgebracht.
Die dacht namelijk dat je al helemaal geen kaartjes kon kopen en dus maar het OV links liet liggen.
Het was dat hij samen met kennissen op stap was die naar de Floriade gingen en hem konden overtuigen door voor hem een kaartje te kopen.

Laatst bewerkt door spiketrain op 23-10-2012 17:36, reden: Omvangrijke quoot ingekort.
 

23-10-2012 18:43:06
dh3201
dh3201
Quote
treinfan (di 23 okt 2012 15:21:45 https://www.somda.nl/forum/8952/p415816/):
Quote
mren (di 23 okt 2012 15:04:12 https://www.somda.nl/forum/8952/p415811/): Waarom kunnen we daar volgens jou op rekenen?
Omdat ik vaker heb gelezen dat papieren kaartjes pas worden afgeschaft als het probleem van het dubbel instaptarief bij een overstap is opgelost en dat de poortjes pas standaard gesloten zullen zijn als er geen papieren kaartjes meer verkrijgbaar zijn.

Papieren kaartjes met 40% korting worden per 1-1-2013 al afgeschaft, en ik geloof er niet meer in dat het probleem van dubbel instaptarief bij een overstap voor 31-12-2012 is opgelost.

Als de heren/dames boekhouders zo op de centen letten, dan zouden de niets uitvoerende HC's uit het personeelsbestand kunnen worden geschrapt. Die leveren niets op en kosten alleen maar. Als iemand op kantoor of in een fabriek niets uitvoert, kan die ook worden ontslagen.


Shqiperise-lopers?
 

23-10-2012 18:51:52
MDDM
MDDM
Wat een vingerwijzingen weer zeg. Nooit zien jullie ze, maar weten nagenoeg exact waar ze zitten en/of wat ze aan het doen zijn. Hou toch eens op met dat gezeik over de hc!


Gr Joop mcn Lls
 

23-10-2012 19:12:39
mren
mren
Hoezo gezeik? Je moet het toch eens zijn als ik zeg dat sleutelen op de stations en de eerste klas of de cabine invluchten geen servicetaak is waarvoor deze persoon betaald wordt.  

23-10-2012 19:22:01
smarkie
smarkie
Wat een vooroordelen weer zeg, dus ja gezeik. Je weet toch niet waarom dit gebeurd.
Je wilt toch niet zeggen dat jij iedere dag je werk het zelfde doet als de dag er voor? Dat is met een hc dus het zelfde en misschien sleuteld er we, een machinist.

Misschien eens handig om zelf hc te worden dan snap je misschien hoe het zit ipv altijd maar te klagen dat je ze niet ziet.

Heeft allemaal geen zak met topic te maken maar goed


Mcn NS International Rtd
 

23-10-2012 19:22:38
MDDM
MDDM
Vooropgesteld dat ik dus helemaal niks moet , weet jij niet wat de hc aan het doen is. Kan zomaar zijn/haar eerder gedane werk aan het invoeren zijn. Oordelen, zonder enige wetenschap wat een hc voor werk doet is wel zo lekker makkelijk. Probeer eens via NS te regelen of je niet eens een dienst mee kan/mag lopen. Daarna klets je wel anders ( je is in dit geval niet persoonlijk, maar in z'n algemeenheid)


Gr Joop mcn Lls
 

23-10-2012 19:24:25
mren
mren
Hoezo vooroordelen? Ik snap best dat je je collega's niet wil afvallen, maar je moet toch toegeven dat er een behoorlijk aantal de kantjes er vanaf lopen...

En ook met poortjes zal controle nodig blijven. En met de brakke informatiesysteem van de laatste weken is ook de serviceverlening nog altijd belangrijk.
 

23-10-2012 19:32:05
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: terug naar de OV-chipkaart.


Groet, Spiketrain
 

23-10-2012 19:34:25
MDDM
MDDM
Behoorlijk aantal? Ga toch weg man. Overdrijven in overtreffende trap, daar hou je je mee bezig. Nu weet ik wel dat er helemaal niks deugt, in jouw ogen in wat de vervoerders, en met name NS allemaal doet. Ik kan dus lullen als brugman, jouw overtuigen zal never nooit lukken.

Over maar tot de OVC, waar ook niks van deugt, en die door je strot geduwd wordt.


EDIT: tijdens het typen van mijn reactie was jouw ingreep Spiketrain

Laatst bewerkt door MDDM op 23-10-2012 19:35, reden: EDIT toegevoegd.


Gr Joop mcn Lls
 

24-10-2012 12:32:44
AlbertP
AlbertP
Ik heb ook aardig wat problemen gehad met de OV-chip sinds ik een Dal Voordeel abonnement heb. Ik heb dit aangevraagd om op 29 september in te gaan, en die dag zei een conducteur dat het abonnement goed op mijn kaart stond, maar NS blijft beweren dat mijn abonnement op 1 oktober is ingegaan en vindt dat ik dus geen geld kan terugkrijgen over een reis die ik op 29 september heeft gemaakt.

Laatst bewerkt door AlbertP op 24-10-2012 12:32
 

30-10-2012 12:44:55
waalkade
waalkade
Een vraagje hoe het werkt met een verchipt fietskaartje en bijvoorbeeld een kruidvat kaartje.
Naar ik begrepen heb moet je eerst een fiets produkt op je kaart laden en wordt het produkt geldig wanneer je de eerste keer incheckt.
Moet je dan drie minuten wachten om je gewone reis weer uit te checken?
Je hebt immers al reisrecht omdat je een kruidvat kaartje hebt.
Ik ben ook benieuwd of het werkt op de chippalen van de andere vervoerders.
Of moet je je fietskaartje inchecken op een NS paal en je gewone reis op bijvoorbeeld een Veolia paal wanneer je van Nm naar Vl wilt?
 

30-10-2012 12:57:26
dvdhoven
dvdhoven
Op de NS site staat aangegeven dat de Fiets Dagkaart op een OV Chipkaart alleen geldig is bij NS, niet bij andere vervoerders. Daarvoor moet je nog steeds een papieren fietsdagkaart kopen.
Wat die fietsdagkaart betreft, heb ik ook nog een leuk probleempje.
Ik heb nu een gepensioneerdenkaart en die geeft vrij reizen in het weekend en door de weeks 40% korting volgens het oude regiem, dus vanaf 9:00 en geen avondspits.
Daarnaast heb ik, vooral voor de keuzedagen, een dalvoordeel kaart. Maar ook voor het gemak, gaat wat sneller zonder papieren kaartje. Inchecken, klaar.
Maar in de weekenden moet ik dus een fietsdagkaart niet op de dalvoordeelkaart laden, maar op de gepensioneerdenkaart. Anders wordt het een dure grap

Laatst bewerkt door dvdhoven op 30-10-2012 13:02


Dick van den Hoven
 

30-10-2012 16:36:57
elizabeth
elizabeth
De dagkaart die er zonder korting voor op de ov chipkaart gaat komen is voorlopig alleen bij NS geldig. Dus ze dwingen je mocht je niet weten waar je heen wil een voltarief dagkaart te kopen en mocht je met een andere vervoerder mee willen, dan moet je of een papieren kaartje kopen of alsnog inchekken. (als dat al kan)


jaapfan.
 

03-11-2012 01:05:37
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Even een ontwikkeling die wellicht hier het meest op zijn plaats is.
Quote
Bodegraven - Per 14 november plaatst de NS nieuwe kaartautomaten, je kan dan geen papieren kortingskaartjes meer kopen, ook voor meereiskorting is dit niet meer mogelijk. Om deze kaartjes te kunnen kopen moet u voortaan op de grote stations zijn, maar daar zijn ze wel duurder.

Bron: Digitale Bodegraafse Krant, http://digitalebodegraafsekrant.nl/

Dit bericht viel mij nogal op; iemand die hier het fijne van weet?


Met vriendelijke groet, Robin
 

03-11-2012 05:16:24
AlexNL
AlexNL
Wat mij vooral verwondert is dat sommige kaartsoorten worden afgeschaft zonder dat hiervoor een goede reden voor gegeven kan worden. Als voorbeeld de Dagkaart met 40% korting. Nu gebruik ik de dagkaart met korting niet zo heel vaak (dit kalenderjaar 3x gebruikt) maar toch vind ik het een fijne mogelijkheid om tegen een gunstige prijs een dag lang veel te kunnen treinen - of dat nou hobby, werk of ontspanning is.

Volgens NS is "Reizen op Saldo" een alternatief, en zijn er vaak genoeg acties bij diverse winkels (Kruidvat, enz). Daar ben ik het niet mee eens: RoS is al snel duurder dan de dagkaart met korting, en die acties zijn er niet voortdurend en vaak zijn er allerlei beperkende voorwaarden.

Waarom zou deze dagkaart met korting ineens moeten verdwijnen, en waarom zou deze dan óók als e-ticket moeten verdwijnen?
 

03-11-2012 07:17:56
mren
mren
Omdat iedereen aan de OV Chip moet.  

03-11-2012 07:20:58
nohab
nohab
Waarschijnlijk omdat die kaart naar de mening van de vervoerbedrijven teveel kost (veel kilometers voor weinig geld). En als er commentaar komt verzin je de smoes dat het technisch niet mogelijk is. Geen minister die zich over zo'n detail druk gaat maken dus als reiziger verlies je dat altijd. Zoals de reiziger toch al zwaar de verliezer is met die chipkaart. De enige die er bij winnen zijn de vervoerbedrijven.

Laatst bewerkt door nohab op 03-11-2012 07:24


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

03-11-2012 09:53:05
dennistd
dennistd
Overigens komen er volgens mij geen nieuwe kaartautomaten zoals in het bericht dat RSK-Mat92 plaatste, maar alleen een nieuwe software-versie voor de huidige automaten.  

03-11-2012 10:31:00
daniel_ddr
daniel_ddr
En in die nieuwe softwareversie kan je ook nog gewoon kaartjes met korting kopen, alleen zijn ze alleen nog geldig in combinatie met een jaartrajectabonnement


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-11-2012 11:43:28
sfj
Voor wie het leuk vindt: gisteravond heb ik aan de centrumzijde van Ut een stuk of tien automaten gezien met de nieuwe softwareversie al actief. Had dat hier nog niet gelezen.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

03-11-2012 15:47:58
AlexNL
AlexNL
Quote
mren (za 03 nov 2012 07:17:56 https://www.somda.nl/forum/8952/p417522/): Omdat iedereen aan de OV Chip moet.


Maar tegelijkertijd wel de Kruidvatkaartjes promoten als alternatief? Ikke niet begrijp.
 

03-11-2012 15:55:10
dvdhoven
dvdhoven
Quote
daniël_ddr (za 03 nov 2012 10:31:00 https://www.somda.nl/forum/8952/p417539/): En in die nieuwe softwareversie kan je ook nog gewoon kaartjes met korting kopen, alleen zijn ze alleen nog geldig in combinatie met een jaartrajectabonnement
Niet alleen, ik en vele ex-collega's met mij, moeten ze ook nog hebben. De gepensioneerdenkaart van NS is doordeweeks een kortingskaart oud regiem, dus met papieren kaartjes 40% korting en geen avondspits.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 03-11-2012 15:55


Dick van den Hoven
 

03-11-2012 17:47:09
tochjo
tochjo
Quote
RSK-Mat92 (za 03 nov 2012 01:05:37 https://www.somda.nl/forum/8952/p417519/): over wijzigingen per 14 november

Op http://www.ns.nl/reizigers/blind/losse-vervoerbewijzen/veranderingen-assortiment.html staat meer informatie.

Quote
daniël_ddr (za 03 nov 2012 10:31:00 https://www.somda.nl/forum/8952/p417539/): En in die nieuwe softwareversie kan je ook nog gewoon kaartjes met korting kopen, alleen zijn ze alleen nog geldig in combinatie met een jaartrajectabonnement

Ik ben van mening dat aan de geldigheid van papieren kaartjes met korting niets wijzigt per 14 november. Een van de redenen daarvoor is dat in de adviesaanvraag aan het LOCOV wordt gesproken van afschaffing van die kaartjes voor reizigers met een Voordeelurenabonnement, voor samenreiskorting en voor kinderen tot 12 jaar per januari 2013. Maar ik denk dat er ook vanaf dan nog niets zal veranderen. Immers, een voorwaarde voor afschaffing was dat het probleem van het "dubbele opstaptarief" zou zijn opgelost, en daarover heb ik nog niets mogen vernemen. Wel las ik enkele weken geleden een artikel in Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3338306/2012/10/27/Papieren-treinkaartjes-nog-heel-jaar-te-koop.dhtml) dat mijn vermoeden lijkt te bevestigen. Maar als iemand mij een bron kan aanhalen waarin de afschaffing juist bevestigd wordt, dan houd ik me aanbevolen.

Quote
AlexNL (za 03 nov 2012 05:16:24 https://www.somda.nl/forum/8952/p417520/): Wat mij vooral verwondert is dat sommige kaartsoorten worden afgeschaft zonder dat hiervoor een goede reden voor gegeven kan worden. Als voorbeeld de Dagkaart met 40% korting.

In de adviesaanvraag van NS wordt gesproken over de zeer lage afzet ervan: circa 1300 per maand (minder dan 0,05 procent van alle verkochte vervoerbewijzen met reductie). Kennelijk is dat voor NS voldoende reden voor afschaffing.

Laatst bewerkt door tochjo op 03-11-2012 17:48
 

03-11-2012 17:52:32
Salesman
Salesman
Quote
AlexNL (za 03 nov 2012 15:47:58 https://www.somda.nl/forum/8952/p417612/):
Quote
mren (za 03 nov 2012 07:17:56 https://www.somda.nl/forum/8952/p417522/): Omdat iedereen aan de OV Chip moet.


Maar tegelijkertijd wel de Kruidvatkaartjes promoten als alternatief? Ikke niet begrijp.


Die worden vroeg of laat ook verchipt (worden dan wegwerpchipkaarten). De eerste proef daarmee (de Blokker-actie eerder dit jaar) is succesvol verlopen.
 

04-11-2012 20:51:51
AlbertP
AlbertP
Over de nieuwe software: dat je direct je OV-chip tegen de automaat kunt houden, vind ik juist erg handig. Al heb ik nog niet gezien hoe moeilijk het wordt om kaartjes te kopen ipv OV-chip.
Het verdwijnen van kortingskaartjes uit de automaat gaat overigens toch pas op 1 januari in?
 

04-11-2012 20:57:36
mren
mren
Je kon toch al gewoon je ovc tegen de automaat houden waardoor automatisch het ovc-menu in beeld komt?

Verdwijnen van kortingskaartjes mag niet zolang het dubbel opstaptarief niet is opgelost.
 

04-11-2012 21:03:29
dvdhoven
dvdhoven
Quote
AlbertP (zo 04 nov 2012 20:51:51 https://www.somda.nl/forum/8952/p417804/): Al heb ik nog niet gezien hoe moeilijk het wordt om kaartjes te kopen ipv OV-chip.
Je kunt op ns.nl al oefenen. Papieren kaartjes is niks moeilijk. Links onder zit een knop voor papieren kaartjes. Die drukken en je hebt het oude menu weer terug. %02% Kan ik zelfs snappen.


Dick van den Hoven
 

04-11-2012 21:45:45
AgentX
AgentX
Quote
mren (zo 04 nov 2012 20:57:36 https://www.somda.nl/forum/8952/p417808/): Je kon toch al gewoon je ovc tegen de automaat houden waardoor automatisch het ovc-menu in beeld komt?


Dat is inderdaad ook nu al mogelijk.
 

04-11-2012 21:47:34
mren
mren
Het is dus vooral de bedoeling om reizigers die een papieren kaartje willen zo veel mogelijk te ontmoedigen...  

04-11-2012 22:42:21
Harold27
Harold27
Je hebt het door.  

05-11-2012 14:28:43
AlbertP
AlbertP
Quote
AgentX (zo 04 nov 2012 21:45:45 https://www.somda.nl/forum/8952/p417820/):
Dat is inderdaad ook nu al mogelijk.

Wist ik nog niet. Bedankt voor de tip. Zo'n verbetering is de nieuwe software dus niet, behalve dat deze mogelijkheid duidelijk in beeld is.
 

05-11-2012 15:20:15
ZJ37
ZJ37
Quote
mren (zo 04 nov 2012 21:47:34 https://www.somda.nl/forum/8952/p417822/): Het is dus vooral de bedoeling om reizigers die een papieren kaartje willen zo veel mogelijk te ontmoedigen...
En dus vooral meer gaan dokken als deze reiziger via verschillende vervoerders reist. Zolang het papieren kaartje blijft bestaan, moet je gewoon niet in zulke gevallen met een OVC reizen omdat je dan veel meer betaalt. Alleen vertelt de commercial op TV dat niet.
 

05-11-2012 15:30:31
dennistd
dennistd
Uit het besluit Tarieven 2013 van NS op de site van het Locov:
Quote
Voor 2013 handhaven wij het minimumtarief op korte afstanden tot 8 tariefeenheden. We snappen uw bezwaar ten aanzien van het minimumtarief in relatie tot het dubbel-opstaptarief bij overstappen op regionale treinen. De treinvervoerders in Nederland zijn gezamenlijk bezig het 'dubbel opstaptarief' op te lossen voor de klant. Naar verwachting wordt dit probleem voor januari 2013 opgelost en ondervinden klanten die reizen met de OV-chipkaart vanaf die datum geen hinder meer van dit probleem. Alleen als een klant op de concessiegrens wijzigingen in de reisvoorwaarden aanbrengt zal dit worden gezien als een nieuwe reis en wordt wel opnieuw een opstaptarief in rekening gebracht.


Laatst bewerkt door dennistd op 05-11-2012 15:30
 

05-11-2012 16:04:01
jorgo
jorgo
Hoe kan ik als reiziger 'wijzigingen in de reisvoorwaarden aanbrengen'? Wat een bureaucratische praat. Ze bedoelen gewoon, dat je tijdens de overstap uitgebreid de stad in gaat, lijkt me. Maar dat mag nooit.  

05-11-2012 16:05:23
jorgo
jorgo
Of natuurlijk, bij nader inzien, dat je bij je overstap van kaartsoort wisselt.  

05-11-2012 16:06:40
mren
mren
Zou er een afwijkend km-tarief onder kunnen vallen? Zodat een overstap op Syntus of Veolia (met ander km-tarief dan NS) volgens dit gelul een nieuwe reis zou zijn?  

05-11-2012 16:12:06
jorgo
jorgo
Dan lost het niks op.  

05-11-2012 16:14:28
dennistd
dennistd
Een klant die wijzigingen aanbrengt. Eigenlijk kan ik me daarbij alleen een klassewissel of een wissel tussen korting/geen korting indenken.

En NS->Regionaal is duidelijk (hele traject NS-tarief), maar wat gaat er gebeuren als je Regionaal->NS reist. Betaal je dan ook voor het NS-gedeelte gewoon het regionale kilometertarief? Dat betekent dus dat het èn veel duurder wordt èn dat de heen- en terugreis nogal een prijsverschil hebben...

Laatst bewerkt door dennistd op 05-11-2012 16:14
 

05-11-2012 16:23:10
mren
mren
En wat te denken van het passeren van een kortingsgrens -zoals de 16:00-grens voor de nieuwe abonnementen- bij een overstap naar een andere vervoerder (of via poortjes NS-NS)?