Reizen op Saldo - OV Chipkaart
Forum: Algemeen - Algemeen
01-01-2013 16:44:21
AgentX
AgentX
Ook met NS Weekend Vrij kun je op vrijdagavond al om 18:25 met 100% korting inchecken. Zeker weten, want ik doe dat al bijna een jaar, elke vrijdagavond.  

01-01-2013 17:08:00
john2
john2
Quote
Bert13 (di 01 jan 2013 15:48:48 https://www.somda.nl/forum/8952/p427782/): Ja, dat is hoe de 5-minutenregel werkt Bij 08.55 krijg je korting die je normaal na 09.00 zou krijgen, en je mag dan ook gewoon in de trein van 08.56 stappen als je dat zou willen.

Heb altijd gedacht en gemeend dat het een 3 minuten regel was en is. Om 8.57 uur zou je op werkdagen voor korting in mogen checken.
 

01-01-2013 17:25:05
AgentX
AgentX
Nee, het is 5 minuten.  

01-01-2013 18:31:14
sfj
Quote
AgentX (di 01 jan 2013 16:44:21 https://www.somda.nl/forum/8952/p427786/): Ook met NS Weekend Vrij kun je op vrijdagavond al om 18:25 met 100% korting inchecken. Zeker weten, want ik doe dat al bijna een jaar, elke vrijdagavond.

Hmmmmmm dan zal ik wel om 18.24 hebben ingechecked ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


01-01-2013 18:50:52
AgentX
AgentX
Ik vrees van wel. Had mijn vader laatst ook last van. Die kwam ook klagend thuis na een reisje na de spits te hebben gemaakt.

"Je kan toch vijf minuten voor tijd al met korting inchecken? Nou, hij heeft toch mooi gewoon vol tarief gerekend! *Oplichters!*"

Bleek hij ook een minuut te vroeg te hebben ingecheckt...
 

01-01-2013 18:59:38
timtrein
timtrein
Geeft het paaltje ook de (juiste) tijd aan?  

01-01-2013 19:09:32
AgentX
AgentX
In het geval van mijn vader wel. Hij was zelf een minuut te vroeg.

Overigens loopt de klok op alle paaltjes gelijk (Mits 100% up and running)
 

01-01-2013 19:18:49
sfj
Ik denk dat ik gewoon op m'n telefoon of de stationsklok heb gekeken ipv het paaltje zelf dan ...


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

02-01-2013 14:15:59
dvdhoven
dvdhoven
Quote
Chopper (wo 05 dec 2012 12:38:01 https://www.somda.nl/forum/8952/p422833/): Okay, het is blijkbaar niet meer mogelijk om een papieren kaartje mét korting en zónder datum te kopen in de automaat (het bijbehorende getier hou ik wel voor me). Kan dat nog wel aan het loket?
Vandaag een papieren kaartje met korting uit de automaat gehaald en je krijgt nog steeds de keuze tussen "Vandaag geldig" en "Andere datum". Dat laatste is datumloos.


Dick van den Hoven
 

02-01-2013 15:42:30
tochjo
tochjo
Als je voor Andere datum kiest, moet je ook daadwerkelijk een andere datum kiezen. Je krijgt dus een papieren kaartje met datum in de toekomst, geen kaartje zonder datum.  

02-01-2013 16:42:22
dvdhoven
dvdhoven
Dan is mijn ervaring anders. Ik heb een tijdje geleden een kaartje met andere datum gekocht en hoefde geen datum in te geven, zoals ik verwacht had, maar kreeg een kaartje zonder datum. De keuze zonder datum heb ik nog nooit gezien.


Dick van den Hoven
 

02-01-2013 16:46:38
john2
john2
Tot nu toe kon ik bij de kaartautomaat in Nuth voor de datum van vandaag en zonder datum kiezen. En bij zonder datum afstempelen bij een stempelautomaat op het perron.  

02-01-2013 17:02:18
waalkade
waalkade
Quote
dvdhoven (wo 02 jan 2013 14:15:59 https://www.somda.nl/forum/8952/p427851/):
Quote
Chopper (wo 05 dec 2012 12:38:01 https://www.somda.nl/forum/8952/p422833/): Okay, het is blijkbaar niet meer mogelijk om een papieren kaartje mét korting en zónder datum te kopen in de automaat (het bijbehorende getier hou ik wel voor me). Kan dat nog wel aan het loket?
Vandaag een papieren kaartje met korting uit de automaat gehaald en je krijgt nog steeds de keuze tussen "Vandaag geldig" en "Andere datum". Dat laatste is datumloos.
Op welk station?
Tussen NSR en Arriva schijnt nog iets te wezen met de OV-Chip programmatuur waardoor men daar langer van de papieren kaartjes kan genieten.
Of men durft het nog niet aan. Op bijvoorbeeld de lijnen naar de Achterhoek wordt nog meer op papier gereisd dan op saldo.

Laatst bewerkt door waalkade op 02-01-2013 17:04
 

02-01-2013 17:38:48
dvdhoven
dvdhoven
Dit was op station Enschede uit de bekende gele NS automaat. Je moet wel liegen, want je drukt op de knop "Nee, ik heb geen OV Chipkaart" terwijl je er 2 bij je hebt.
Maar de keuze "Vandaag Geldig" versus "Andere datum" heb ik de afgelopen tijd meerdere malen gehad bij NS automaten, maar dan voor de papieren fietsdagkaart.
Vandaag had ik naast een fietsdagkaart een papieren kaartje met korting voor mezelf nodig.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 02-01-2013 17:40


Dick van den Hoven
 

02-01-2013 19:02:07
tochjo
tochjo
Volgens http://www.ns.nl/reizigers/blind/losse-vervoerbewijzen/veranderingen-assortiment.html zijn vervoerbewijzen zonder datum sinds 14 november niet meer te koop.  

03-01-2013 10:30:57
john2
john2
Quote
dvdhoven (wo 02 jan 2013 17:38:48 https://www.somda.nl/forum/8952/p427890/): Dit was op station Enschede uit de bekende gele NS automaat. Je moet wel liegen, want je drukt op de knop "Nee, ik heb geen OV Chipkaart" terwijl je er 2 bij je hebt.
Maar de keuze "Vandaag Geldig" versus "Andere datum" heb ik de afgelopen tijd meerdere malen gehad bij NS automaten, maar dan voor de papieren fietsdagkaart.
Vandaag had ik naast een fietsdagkaart een papieren kaartje met korting voor mezelf nodig.

In Nuth heb ik in december nog papierentreinkaartjes gekocht door eerst mijn OV chipkaart voor het OV chipkaart logo tehouden en hierna had ik via het scherm de mogelijkheid om papieren treinkaartes tekopen. Dus ik hoefde niet te liegen.
 

04-01-2013 12:29:11
mren
mren
Quote
sfj (di 01 jan 2013 19:18:49 https://www.somda.nl/forum/8952/p427805/): Ik denk dat ik gewoon op m'n telefoon of de stationsklok heb gekeken ipv het paaltje zelf dan ...

De paaltjes lopen precies gelijk met de stationsklok. Dus als de secondewijzer de 12 bereikt om 8:55, springt het paaltje ook naar 8.55 en is het tijd om in te checken
 

04-01-2013 12:45:16
localhero
localhero
Ben inmiddels blij dat ik de OV sh*tkaart definitief vaarwel heb gezegd. Afgelopen week m'n studentenreisproduct eraf moeten laten halen. Wat doet 't ding? Zet 't er twee keer op! Da's heel handig aangezien niemand begrijpt wat er dan moet gebeuren... Na veel telefonisch overleg (naast ontzettend lang wachten ook ontzettend duur), langs 3 verschillende stations (natuurlijk niet met het OV want je hebt immers geen kaart meer) en vele baliemedewerkers om dat verdomde ding eindelijk stop te kunnen zetten... Maar ik ben er vanaf. In het vervolg toch maar de auto, sneller en goedkoper...  

04-01-2013 14:42:46
bultena
bultena
Gisteren in Hoogeveen probleemloos een papieren kaartje gekocht, ook de keuze zonder datum kwam als vanouds voorbij.
Bij de discussie over de juiste kloktijden (08:55) rees bij mij de vraag of je ook al om 08:55 mag instappen en reizen (met een papieren kaartje)? Sinds drl 2013 vertrekt de sprinter naar Gn uit Hgv namelijk om .55 Ik meen dat er 'vroeger' toen er alleen papier was niet moeilijk werd gedaan, maar heb het nooit zelf geprobeerd.
 

04-01-2013 14:53:12
Bert13
Bert13
Niet moeilijk doen en niet mogen is een verschil natuurlijk. Het papieren kaartje is vanaf 09.00 geldig, de OV-chip vanaf 08.55. Dus in principe mag je met een papieren kaartje niet om 08.56 de trein in, wat op Amr en Cas altijd lastige taferelen oplevert. De meeste conducteurs doen er misschien niet moeilijk over, maar het mag niet.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

04-01-2013 16:07:10
mren
mren
En sommigen doen er nu eenmaal wel moeilijk over. Het was vrij gebruikelijk dat ik er in de IC van 18:57 uit Es massaal bonnen werd geschreven aan studenten-Weekendkaarthouders die pas van 19:00 mee mogen.  

04-01-2013 16:12:19
mren
mren
Quote
localhero (vr 04 jan 2013 12:45:16 https://www.somda.nl/forum/8952/p428236/): In het vervolg toch maar de auto, sneller en goedkoper...

Sneller meestal wel, maar goedkoper vrijwel nooit. Tenzij je de auto bij je ouders meeneemt en zonder te tanken weer terugzet en hun kosten negeert.
 

04-01-2013 17:10:00
john2
john2
Quote
Bert13 (vr 04 jan 2013 14:53:12 https://www.somda.nl/forum/8952/p428251/): Niet moeilijk doen en niet mogen is een verschil natuurlijk. Het papieren kaartje is vanaf 09.00 geldig, de OV-chip vanaf 08.55. Dus in principe mag je met een papieren kaartje niet om 08.56 de trein in, wat op Amr en Cas altijd lastige taferelen oplevert. De meeste conducteurs doen er misschien niet moeilijk over, maar het mag niet.

In Nuth staat het vertrek van een sprinter richting Sittard gepland om 8.56 uur. Dit is problematisch. Heb al eens op dit tijdstip naar Sittard gemoeten en voor 8.55 uur in gecheckt en dus vol tarief. Of ik moet net op het laatste nippertje inchecken als de stationsklok al de 8.55 is gepasseerd. Bij de betreffende trein had deze net enkele minuten vertraging, maar had al in gescheckt.
 

04-01-2013 17:32:48
dennistd
dennistd
Quote
mren (vr 04 jan 2013 16:12:19 https://www.somda.nl/forum/8952/p428265/):
Quote
localhero (vr 04 jan 2013 12:45:16 https://www.somda.nl/forum/8952/p428236/): In het vervolg toch maar de auto, sneller en goedkoper...

Sneller meestal wel, maar goedkoper vrijwel nooit. Tenzij je de auto bij je ouders meeneemt en zonder te tanken weer terugzet en hun kosten negeert.
Voor een aantal trajecten durf ik dat wel te betwijfelen, neem bijvoorbeeld Enschede-Winterswijk, €15,60 enkele reis met de trein. Met de auto 37,4 kilometer. Om nog maar niet te spreken over de reistijd: 1.39u met de trein en 50 minuten met de auto. Met de bus is het wel sneller, en goedkoper waarschijnlijk ook wel.
 

04-01-2013 18:14:43
reisthijs
reisthijs
Quote
bultena (vr 04 jan 2013 14:42:46 https://www.somda.nl/forum/8952/p428250/): Gisteren in Hoogeveen probleemloos een papieren kaartje gekocht, ook de keuze zonder datum kwam als vanouds voorbij.
Is die automaat overgeslagen bij de laatste updateronde? Bij de automaten met de nieuwe softwareversie is zonder datum echt niet mogelijk.
 

04-01-2013 18:57:42
socios
socios
Er wordt heden geen starttarief meer van het saldo afgetrokken indien men met een treinabonnement 'gratis' reist.

Overigens heb ik altijd al gezegd dat men te allen tijde met een papieren treinkaartje kan blijven reizen. Jarenlang -met succes- voor gestreden.
 

04-01-2013 19:46:37
nohab
nohab
Helaas alleen als je voor de volle prijs reist. In de nabije toekomst zal reizen met korting echt alleen op saldo kunnen.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

04-01-2013 20:49:05
dvdhoven
dvdhoven
Hopelijk duurt dat nog een jaar. Anders hebben de NS gepensioneerden een flink probleem. Die kunnen niet anders dan met papieren kaartjes met korting reizen.


Dick van den Hoven
 

04-01-2013 20:51:55
sfj
Quote
socios (vr 04 jan 2013 18:57:42 https://www.somda.nl/forum/8952/p428294/): Er wordt heden geen starttarief meer van het saldo afgetrokken indien men met een treinabonnement 'gratis' reist.

Betekent dat dan dat een weekend vrij bijvoorbeeld ook geen 10 euro saldo meer hoeft te hebben op vr1825+, za, zo?
Quote
dvdhoven (vr 04 jan 2013 20:49:05 https://www.somda.nl/forum/8952/p428304/): Hopelijk duurt dat nog een jaar. Anders hebben de NS gepensioneerden een flink probleem. Die kunnen niet anders dan met papieren kaartjes met korting reizen.

Moet je dan een kaartje kopen
Ik zou verwachten dat je als eeuwige dank vrij mag reizen? Dat was toch (vroeger) zo ?

Laatst bewerkt door sfj op 04-01-2013 20:55


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-01-2013 20:54:15
sfj
Weg! Samengevoegd

Laatst bewerkt door sfj op 04-01-2013 20:56


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

04-01-2013 21:05:41
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
reisthijs (vr 04 jan 2013 18:14:43 https://www.somda.nl/forum/8952/p428287/): Is die automaat overgeslagen bij de laatste updateronde? Bij de automaten met de nieuwe softwareversie is zonder datum echt niet mogelijk.
Recentelijk kaartjes uit de automaat gehaald te Kpn, Dron, Amf, Ledn, Ddr, Lw, Ed, Lls, Ddrs en Rtd en al die automaten hebben er nog een optie "andere vertrekdatum" in zitten. Te Amf heb ik ondertussen in de laatste week elke automaat wel een keer gehad en geen verschillen ontdekt. Hoewel te Dron en Kpn in mijn herinnering de keuze voor 1e en 2e klasse precies andersom staat.

@sfj & dvdhoven: en de trajectkaarthouders uiteraard ook nog, alhoewel dat in het voorjaar 2013 ook niet meer nodig was als ik me niet vergis.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 04-01-2013 21:06


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-01-2013 22:06:06
tochjo
tochjo
Maar "andere vertrekdatum" is iets anders dan "zonder datum", want je moet bij de eerste wel een datum kiezen.  

05-01-2013 07:03:18
dvdhoven
dvdhoven
Ja, daar heb je gelijk in. Dat heb ik van de week uitgeprobeerd en ik kreeg inderdaad een datumkies scherm. In een wat verder verleden heb ik bij een fietsdagkaart wel eens Andere datum gekozen en kreeg toen geen datumkiesscherm, maar een kaartje zonder datum.

Quote
sfj (vr 04 jan 2013 20:51:55 https://www.somda.nl/forum/8952/p428305/):
Quote
dvdhoven (vr 04 jan 2013 20:49:05 https://www.somda.nl/forum/8952/p428304/): Hopelijk duurt dat nog een jaar. Anders hebben de NS gepensioneerden een flink probleem. Die kunnen niet anders dan met papieren kaartjes met korting reizen.

Moet je dan een kaartje kopen
Ik zou verwachten dat je als eeuwige dank vrij mag reizen? Dat was toch (vroeger) zo ?
Gepensioneerden van NS mogen een gepensioneerdenkaart kopen, die kost € 9 per maand voor de 1e klas. Dat bedrag houdt het SPF in op het uitgekeerde pensioen.
Deze kaart geeft recht op 40% korting op doordeweekse dagen na 9:00, dus in feite een kortingskaart oud regiem en in de weekenden vrij reizen. Verder krijg je per jaar 20 vrije reizen. Die gelden op doordeweekse dagen ook vanaf 9:00 uur en zijn ook op vrijdag geldig. Dit in tegenstelling tot de 60+ keuzedagen, die niet op vrijdag geldig zijn. Die vrije reizen krijg je per jaar in de vorm van 2 bladen met 10 kaartjes en ongeacht het tijdstip waarop de gepensioneerdenkaart in gaat. Zo kreeg ik dus voor 1-9-2012 t/m 31-12-2012 ook 20 vrije reizen en nu in 2013 heb ik er 20 voor een heel jaar.

Vertaald naar de huidige abo's, kun je zeggen dat gepensioneerden een Dal Voordeel + Weekend Vrij hebben met 20 keuzedagen voor € 108 per jaar (1e klas), zij het dat de voorwaarden wat ruimer zijn, want geen avondspits beperking.

Ooit in een ver verleden bleven gepensioneerden vrij reizen houden, maar dat is lang geleden al afgeschaft.
Op zich niet zo vreemd als je ziet wat het personeel van NS inmiddels al aan beperkingen op het vrijvervoer heeft.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 05-01-2013 07:15


Dick van den Hoven
 

05-01-2013 11:32:58
AgentX
AgentX
Quote
sfj (vr 04 jan 2013 20:51:55 https://www.somda.nl/forum/8952/p428305/):
Quote
socios (vr 04 jan 2013 18:57:42 https://www.somda.nl/forum/8952/p428294/): Er wordt heden geen starttarief meer van het saldo afgetrokken indien men met een treinabonnement 'gratis' reist.

Betekent dat dan dat een weekend vrij bijvoorbeeld ook geen 10 euro saldo meer hoeft te hebben op vr1825+, za, zo?


Daar lijkt het nu wel op. Gisteravond nog uitgeprobeerd.

Laatst bewerkt door AgentX op 05-01-2013 11:33
 

05-01-2013 17:48:37
daniel81
daniel81
Quote
dvdhoven (vr 04 jan 2013 20:49:05 https://www.somda.nl/forum/8952/p428304/): Hopelijk duurt dat nog een jaar. Anders hebben de NS gepensioneerden een flink probleem. Die kunnen niet anders dan met papieren kaartjes met korting reizen.

Daarvoor zal er dan vast wel een product gemaakt worden dat op een OV-chipkaart geladen kan worden. Of ligt het ingewikkelder? Het 'inhouden op pensioen' gaat dan natuurlijk wel lastig.
 

05-01-2013 18:30:02
john2
john2
Vandaag van Nuth naar Heerlen Woonboulevard geweest. Normaal gesproken doe ik dit met een papierentreinkaartje maar nou eens met de OV chipkaart gedaan omdat ik uit wou proberen met het dubbel opstap tarief en het pakken van het voordeeluren abonnement door de Veolia checkpelen. Weet niet of het gratis Veolia produkt op mijn OV chipkaart al geblokkeerd is. Volgens een Veolia medewerker van het Veolia servicepunt te Heerlen is dit per 31 december gebeurd. Als deze goede man gelijk heeft, dan hebben de Veolia checkpalen het voordeeluren abonnement van mij gepakt. Bij inchecken werd 10.00 euro geregistreed in plaats van de 20.00 euro met zonder korting reizen. Dus ik heb bij Veolia met korting gereisd maar ik weet nog niet met welk produkt. En het opstap tarief is volgens mij bij het overstappen heen en terug niet berekend. Hoeveel tijd tussen het overstappen tussen 2 vervoerders mag zijn weet ik niet. Iemand een idee? Trouwens een papieren treinkaartjes Nuth - Heerlen Woonboulevard is nog steeds goedkoper. Dit kost enkel 1.30 euro, met op saldo reizen met de OV chipkaart kost enkel 1,48 euro.  

05-01-2013 19:48:34
Joey666
Joey666
Ik vermijd de OV chipkaart zoveel mogelijk.
Vele keren bij het uit checken 10,- af geschreven.
Weer bellen naar de NS.
Ik vind het een hoop gedoe en als je het niet in de gaten heb word je 10 euro opgelicht.

Als ik met de fiets kan gebruiken, dan doe ik dat zeker

Ben deze week al met de fiets van Bussum naar Almere centrum gefietst in ongeveer 50 min
Ik ga nu dagelijks met de fiets van Bussum naar Almere.

En zit dan ook niet in een volle SLT !!!
 

05-01-2013 20:45:14
AgentX
AgentX
In het kader van betaald reizen kan er nog een hoop verbeterd worden. Ik reis uitsluitend vrij (NS Weekend Vrij en Student Week Vrij), en dat werkt prima, behalve dat die twee abonnementen volgens NS niet bij elkaar op een kaart kunnen.  

12-01-2013 18:09:11
john2
john2
Met NS sprinter naar Sittard, overgestap op Veolia lijnbus. Bij terug reis niet gelijk overstap van Veolia lijnbus naar NS trein. Op de heenreis werd er kennelijk rekening meegehouden dat ik overstap had. Want er werd niet zoveel saldo van de OV chipkaart afgehouden als op de terug reis. Als ik gelijk was overstap van bus naar trein wist ik ook of dit ook omgekeerd het geval zou zijn geweest dat ik een overstap had van bus naar trein.  

12-01-2013 19:00:12
dvdhoven
dvdhoven
Afgelopen woensdag nog een akkefietje met mijn Dalvoordeel kaart. Ik wilde met een keuzedag naar de Vakantiebeurs gaan. Maar de automaat gaf aan dat er geen bestelling klaar stond. (Bestellingen en keuzedagen zijn dezelfde knop) Andere automaat precies hetzelfde. En op het overzicht producten stond wel de keuzedag, die ik in november had gebruikt, maar niet de 2 keuzedagen, die ik nog heb.
Tsja, dan maar weer naar huis. Thuis ingelogd en daar staan wel 2 keuzedagen klaar. Helpdesk gebeld, die zag ook mijn keuzedagen staan, maar kon niet aangeven of er een storing is of wat anders. Ik moet het maar weer proberen. Wel kreeg ik voor het ongemak een dagkaart 1e klas. Maar erg vertrouwen in het systeem krijg je niet zo. Het jammere is dat je die keuzedagen bij een automaat moet activeren. Als dat gewoon thuis online kon, zou het veel makkelijker zijn.


Dick van den Hoven
 

15-01-2013 23:17:24
mren
mren
Enkele verhalen over een bakker: https://sites.google.com/site/mogebakker/ons-dagelijks-brood  

16-01-2013 00:06:50
Roy
Roy
Het betalen van 10 of 20 euro is gewoon een beveiliging tegen niet betalende klanten. Zo moet je vaak ook je credit-kaart eerst in de automaat stoppen bij het tanken. Als er geen controle van mensen meer is kan ik weinig anders bedenken.

Dat ze nog steeds 7,50/11,00 vragen voor die chipkaart snap ik echt niet, laat de vervoerders dit vergoeden, die willen dat we met dat ding gaan reizen.

De kosten voor z'n kaart worden steeds hoger terwijl een bank een pasje ook gratis kan verstrekken.



Mijn chipkaart was stuk vorige week, de aardige mevrouw aan de ns balie hielp me. Volgens haar kon ik het beste bellen en zeggen dat ik mijn chipkaart verloren had, ik kreeg binnen 4 werkdagen een nieuwe thuis gestuurd, anders had het 3 weken kunnen duren. Het koste me maar 11 euro.

Waarom moet het bij een defect zo lang duren en bij een verloren kaart niet?

Laatst bewerkt door Roy op 16-01-2013 00:11
 

16-01-2013 08:33:41
nohab
nohab
'Maar' 11 euro????? Het is allereerst een grof schandaal dat er uberhaupt geld wordt gevraagd voor dat pasje. Jij en ik liggen niet zo wakker van 11 euro maar er zijn ook mensen voor wie dat een enorm bedrag is dat ze niet zomaar kunnen opbrengen. Dat reizen met de chipkaart moest zo nodig alleen op saldo mogelijk zijn want 'dat is zo makkelijk want je hoeft alleen maar dat pasje voor de lezer te houden en de rest gebeurt vanzelf'. Jaja, gebeurde het maar vanzelf. Dat verplichte reizen op saldo brengt met zich mee dat die kaart een zeer uitgebreide gebruiksaanwijzing met zich meebrengt. En wie moet het allemaal maar weer doen en overal aan denken? Juist, de reiziger die niet gevraagd heeft om dat stomme ding.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

16-01-2013 11:52:05
jorgo
jorgo
Quote
Roy (wo 16 jan 2013 00:06:50 https://www.somda.nl/forum/8952/p430141/):

De kosten voor z'n kaart worden steeds hoger terwijl een bank een pasje ook gratis kan verstrekken.


Even ter nuancering: die bank moet ik nog meemaken. Je betaalt bij de boerenleenbank 'pakketkosten' en daar zit dat mooi in verdisconteerd. En ik kan me niet voorstellen dat je gratis een nieuwe krijgt, als je het kwijtraakt.

Toen internetbankieren pas bestond, moest je daarvoor betalen, als 'extra service' (en nu zit het waarschijnlijk ook in die pakketkosten). Wat onzin is, want we nemen de bank vrijwel al het werk uit handen. Eigenlijk had je geld toe moeten krijgen, omdat internetbankieren een aanzienlijke bezuiniging op de personeels- en filiaalkosten van de bank implementeert.

Eigenlijk zou je bij ov-chipkaartgebruik in afgesloten systemen (poortjes) ook geld toe moeten krijgen, omdat je controleploegen overbodig maakt. En je maakt al die rekenmeesters overbodig, die vroeger de verdeelsleutel van bijv. de strippenkaartopbrengst regelden. Lagere tarieven? Nee, je moet 7,50 dokken.
 

16-01-2013 12:52:38
waalkade
waalkade
Quote
nohab (wo 16 jan 2013 08:33:41 https://www.somda.nl/forum/8952/p430169/): 'Maar' 11 euro????? Het is allereerst een grof schandaal dat er uberhaupt geld wordt gevraagd voor dat pasje. Jij en ik liggen niet zo wakker van 11 euro maar er zijn ook mensen voor wie dat een enorm bedrag is dat ze niet zomaar kunnen opbrengen. Dat reizen met de chipkaart moest zo nodig alleen op saldo mogelijk zijn want 'dat is zo makkelijk want je hoeft alleen maar dat pasje voor de lezer te houden en de rest gebeurt vanzelf'. Jaja, gebeurde het maar vanzelf. Dat verplichte reizen op saldo brengt met zich mee dat die kaart een zeer uitgebreide gebruiksaanwijzing met zich meebrengt. En wie moet het allemaal maar weer doen en overal aan denken? Juist, de reiziger die niet gevraagd heeft om dat stomme ding.
Waarom geeft men bij een nieuwe kaart niet gelijk twee pasjes af? (Met een verschillende kleur en motief)
Dan heb je er een als reserve.
Alhoewel reserve, ik heb nu ook twee kaarten in gebruik omdat sommige produkten op een kaart niet samengaan.
 

16-01-2013 14:42:11
AgentX
AgentX
Het probleem van twee producten op een OVchipkaart heeft bij mij ook ruim twee maanden geduurd. NS erkende het probleem, maar kon het niet oplossen door een nieuwe OV-chipkaart te sturen met de beide producten erop (terwijl het dan wel werkt), maar adviseerde mij mijn abonnement opnieuw aan te vragen.

Aanvankelijk was ik het daar niet helemaal mee eens, omdat ik dan niet meer "Een kaart voor al het OV" zou hebben. Maar door deze fout heb ik nog mooi even gebruik kunnen maken van de NS Weekend Vrij voor €25 aanbieding. Komende zomer mijn SRP maar even opnieuw op die kaart zetten, dan zijn we van het gezeur af.

Maar goed, kern van de zaak:
- Nieuwe OVC op kosten van NS.
 

16-01-2013 14:55:49
localhero
localhero
Quote
mren (vr 04 jan 2013 16:12:19 https://www.somda.nl/forum/8952/p428265/):
Quote
localhero (vr 04 jan 2013 12:45:16 https://www.somda.nl/forum/8952/p428236/): In het vervolg toch maar de auto, sneller en goedkoper...

Sneller meestal wel, maar goedkoper vrijwel nooit. Tenzij je de auto bij je ouders meeneemt en zonder te tanken weer terugzet en hun kosten negeert.


Nou, retourtje Eindhoven vanaf Maastricht kost dagretour € 31,20. Aan benzine met de auto ben ik € 20 kwijt, waarbij ik feitelijk rianter zit dan met een 1e klas kaartje, waar je bij NS maar liefst € 53 mag aftikken. Reken onderhoud en dergelijke mee, dan ben je met de auto nog altijd goedkoper uit èn veel sneller op je eindbestemming. NS rijdt namelijk niet van deur tot deur, mijn auto wel.
 

16-01-2013 14:59:14
MDDM
MDDM
Dat weten we nu wel. Btw, er is geen enkele vervoerder die je van deur tot deur brengt, dus dat argument, om NS maar weer even de zwarte piet toe te spelen, raakt kant nog wal.

Laatst bewerkt door MDDM op 16-01-2013 15:00


Gr Joop mcn Lls
 

16-01-2013 15:00:36
mren
mren
Quote
localhero (wo 16 jan 2013 14:55:49 https://www.somda.nl/forum/8952/p430257/):
Quote
mren (vr 04 jan 2013 16:12:19 https://www.somda.nl/forum/8952/p428265/):
Quote
localhero (vr 04 jan 2013 12:45:16 https://www.somda.nl/forum/8952/p428236/): In het vervolg toch maar de auto, sneller en goedkoper...

Sneller meestal wel, maar goedkoper vrijwel nooit. Tenzij je de auto bij je ouders meeneemt en zonder te tanken weer terugzet en hun kosten negeert.


Nou, retourtje Eindhoven vanaf Maastricht kost dagretour € 31,20. Aan benzine met de auto ben ik € 20 kwijt, waarbij ik feitelijk rianter zit dan met een 1e klas kaartje, waar je bij NS maar liefst € 53 mag aftikken. Reken onderhoud en dergelijke mee, dan ben je met de auto nog altijd goedkoper uit èn veel sneller op je eindbestemming. NS rijdt namelijk niet van deur tot deur, mijn auto wel.

Eén voorbeeldje zegt niets. Als je alleen dat ene ritje maakt in de maand, zijn je autokosten ruim 250 euro hoger. Vergeet niet dat alleen al afschrijving voor veel auto's al snel 200 euro in de maand is.

Begin eens om per maand of jaar te kijken en ook alle kosten mee te tellen.
 

16-01-2013 15:11:45
jorgo
jorgo
Dan ga je er van uit dat degene die voor de trein kiest, nooit een auto gebruikt. Als je die toch moet bezitten, dan betaal je én het treinkaartje én de afschrijving van de auto.

Voor je argument spreekt wel weer het bedrijfsvoordeel: mijn baas vergoedt voor elke zakelijke kilometer 25 cent, óf een treinkaartje. Dat laatste is dan op de lange afstand aanmerkelijk goedkoper voor hem. Maar dat komt dan weer omdat die royale 25 cent wel erg veel meer is dan benzinekosten (nl: afschrijving en onderhoud...).

Maar we dwalen af.
 

16-01-2013 18:30:26
john2
john2
Kan een werkgever dan niet van zijn personeel gaan verlangen om vanwege het goedkopere treinkaartje, om met de trein tereizen?  

16-01-2013 18:31:59
mvboetzela
mvboetzela
Quote
waalkade (wo 16 jan 2013 12:52:38 https://www.somda.nl/forum/8952/p430232/):
Alhoewel reserve, ik heb nu ook twee kaarten in gebruik omdat sommige produkten op een kaart niet samengaan.

Tsja. Dat is natuurlijk het failliet van het systeem. Ons was beloofd: 1 kaart voor het hele OV. Dat was in de praktijk al opgerekt tot 1 fysieke kaart met daarop een veelvoud van de hoeveelheid reisproducten die we in het papieren tijdperk kenden en nu dus alsnog meerdere kaarten.
En zo worden een voor een alle beloftes aan de reiziger gebroken.
 

16-01-2013 18:48:48
nohab
nohab
Quote
john2 (wo 16 jan 2013 18:30:26 https://www.somda.nl/forum/8952/p430308/): Kan een werkgever dan niet van zijn personeel gaan verlangen om vanwege het goedkopere treinkaartje, om met de trein tereizen?
Natuurlijk kan een werkgever dat, maar of het verstandig is is een tweede. Kan hem wel eens z'n werknemers kosten.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

16-01-2013 20:42:52
kleine_man
kleine_man
Quote
mren (di 15 jan 2013 23:17:24 https://www.somda.nl/forum/8952/p430132/): Enkele verhalen over een bakker: https://sites.google.com/site/mogebakker/ons-dagelijks-brood


Ze slaan de spijker op hun kop!!!!


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 


16-01-2013 20:47:03
kleine_man
kleine_man
Quote
nohab (wo 16 jan 2013 18:48:48 https://www.somda.nl/forum/8952/p430315/):
Quote
john2 (wo 16 jan 2013 18:30:26 https://www.somda.nl/forum/8952/p430308/): Kan een werkgever dan niet van zijn personeel gaan verlangen om vanwege het goedkopere treinkaartje, om met de trein tereizen?
Natuurlijk kan een werkgever dat, maar of het verstandig is is een tweede. Kan hem wel eens z'n werknemers kosten.


Vergeet daarbij ook niet dat veel bedrijven slecht per OV te bereiken zijn en dat werkgevers (tenminste de mijne wel) de reistijd ook als werk zien. Voor mijn werk reis ik eens per maand naar Nijmegen Dukenburg. Met de auto is dit max 5 kwartier, met de trein 6-7 kwartier afhankelijk van de verbinding, dus een kwartier tot een half uur langer, terwijl het verschil in kosten niet groot is. Vandaag duurde de reis overigens 2,5 uur.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

16-01-2013 21:33:07
Roy
Roy
Vervolg op het opnieuw aanvragen van mijn ov chipkaart.

Ik had automatischopladen aan staan, dus dat moest opnieuw geactiveerd worden.

Daarvoor moet je normaal gesproken je id kaart voor mee nemen naar de balie van een willekeurige vervoerder, aldus de brief. Bij de klantenservice van ns op Enschede had je de brief zelf ook nodig en dus wouden ze het niet doen. Echter na even in Hengelo uitgestapt te zijn om het daar te proberen wouden ze het zelfs activeren zonder mijn id kaart gezien te hebben.

Eenduidigheid en regels.

Laatst bewerkt door Roy op 16-01-2013 21:34
 

16-01-2013 21:40:54
localhero
localhero
Quote
MDDM (wo 16 jan 2013 14:59:14 https://www.somda.nl/forum/8952/p430258/): Dat weten we nu wel. Btw, er is geen enkele vervoerder die je van deur tot deur brengt, dus dat argument, om NS maar weer even de zwarte piet toe te spelen, raakt kant nog wal.


Ging meer om het feit dat je van en naar het station vaak nog gebruik moet maken van ander OV zoals bus of tram, hetgeen ook weer extra kosten met zich meebrengt die relatief duur zijn t.o.v. de afgelegde afstand. NS en/of andere vervoerders kunnen moeilijk op iedere straathoek een station bouwen. Dan werd 't wel erg druk in dit land. Als je vanaf een halte 300 meter moet lopen tot je deur, dan is dat feitelijk wel 'recht voor de deur'.
 

16-01-2013 23:30:05
DingeZ
DingeZ
Quote
kleine_man (wo 16 jan 2013 20:42:52 https://www.somda.nl/forum/8952/p430374/):
Quote
mren (di 15 jan 2013 23:17:24 https://www.somda.nl/forum/8952/p430132/): Enkele verhalen over een bakker: https://sites.google.com/site/mogebakker/ons-dagelijks-brood


Ze slaan de spijker op hun kop!!!!


Ik hoop dat je zelf wel kunt bedenken waarom deze vergelijk nogal scheef gaat.
 

16-01-2013 23:38:49
mren
mren
Vertel eens...  

17-01-2013 00:01:35
DingeZ
DingeZ
Een bakker kan zien dat zijn klanten betalen en daarna pas het brood geven. De NS moet dit controleren dat haar klanten betalen. Dus op het moment dat er gecontroleerd wordt (tijdens de reis) moet deze al betaald zijn. Aangezien het nog niet bekend is hoe ver deze reis gaat wordt er een bedrag afgeschreven wat in 99% van de gevallen meer is dan de reis. Tenzij je gegevens bekend zijn, dan kun je als je probeerde fraude te plegen vervolgd worden.  

17-01-2013 00:05:07
mren
mren
Toch is de analogie prima. Ik moet bij de AH (groter en onoverzichtelijker dan een eenvoudige bakkerij) ook geen 150 euro achterlaten bij de ingang en later het restant terugkrijgen. Maar alleen als ik er zelf om vraag, want elke risico ligt bij de klant dat is lekker gemakkelijk namelijk.

Maar ook deze discussie is hier al uit en te na besproken, dus die hoeft van mij niet over.
 

17-01-2013 00:57:18
DingeZ
DingeZ
Dat hoeft van mij ook niet. Het moge duidelijk zijn: er zijn nadelen, maar ook voordelen (ik vind het ideaal). Dan zou ik ook graag willen dat dingen die deze discussie weer oproepen niet meer worden aangehaald.  

18-01-2013 10:28:04
kleine_man
kleine_man
De analogie is perfect. Ook de andere colums zijn perfect in hun analogie. Voor bakker, kan je elke andere winkel invullen, zoals een AH, H&M of Mediamarkt. Wat alle vervoerders gedaan hebben is de complete verantwoordelijkheid voor de OVC bij de gebruiker neergelegd. Dat beetje wat overbleef, hebben ze dusdanig afgedekt dat niemend weet wie nu eigenlijk verantwoordelijk is. Dit is in strijd met consumenten wetgeving. De verkopende partij is namelijk gedurende de economische levensduur verantwoordelijk voor het deugdelijk functioneren van een product.

Een leuker voorbeeld: In Nederland hebben we ongeveer 200.000 mensen die geen ziektekosten premie betalen. Om dit te ondervangen in de belastingdienst op 1 januari 2013 van elke Nederlander €3000, dit dient direct betaald te worden. Van dit bedrag betaald de Belastingdienst maandelijks jou zorgverzekeraar. Met je belasting aangifte van 2013 wordt het overgebleven bedrag verrekend. Iedereen krijgt een pasje, met een chip. Bij elk bezoek aan dokter, ziekenhuis, apotheek of andere medische instelling moet je dat pasje voor de lezer houden. Hiermee wordt gelijk je eigen bijdrage verrekend.
Dit is namelijk precies wat de gedachte achter de OVC is. De colums laten dat in een banale situatie zien.

DingeZ dat jij zoveel voordelen uit de OVC haalt is natuurlijk geweldig. Ik zie ook een hoop voordelen, maar dan voor de vervoerders. Jou reactie kan ik dus ook omdraaien. Omdat ik alleen maar nadeel ondervind van de OVC, wil ik dat dingen die de kaart positief in het licht brengen ook niet meer gepost worden.

Ik weet dat mijn vorige opmerking je reinste kolder is, we leven in een vrij land. Dus een ieder mag zeggen en schrijven wat hij/zij wil. Echter als jij roept dat jij de kaart ideaal vind zou ik daarvoor ook graag argumenten willen zien. Wellicht dat ik dan mening kan bij stellen.

Vooralsnog zijn dit de nadelen van de kaart:
- Meer handelingen
- Alle verantwoordelijkheid ligt bij de eindgebruiker. Ook als duidelijk blijkt dat de vervoerder in gebreke is gebleven.
- Dood geld
- Onduidelijke tariefstelling. Voor een reis is het niet duidelijk wat een reis gaat kosten. Het reizen per trein op hetzelfde traject kan zomaar 2x duurder worden.
- Saneren van een hoop treinkaarten, de trajectkaart gaat er uiteindelijk ook uit.
- Uitkleden van de reisrechten. Het recht om je reis op een logische plaats te onderbreken is afgeschaft. Dit wordt als een nieuwe reis gezien.
- Versoberen van de GTBV.

Hier een voorbeeld enkele voorbeelden van het uitkleden van de GTBV regeling:

1) Voor mijn werk vertrek ik met de trein van 06:08 uit Ahp en stap ik in Ah over op de trein 06:16 naar Ut. Als alles een beetje goed gaat kan ik in de middag de trein van 16:38 weer terugnemen naar Ah en stap daar over op de trein van 17:18 naar Ahp. Deze verbinding gaat elk kwartier, maar vanaf 12 uur geeft elke trein van .53 op het even uur geen aansluiting in Ah.

Nu met de winterdienstregeling heeft de NS de treinen tussen Nm en Shl geschrapt. Op de heenweg neem ik nu trein van 06:24 vanuit Ahp en stap over op de trein van 06:31 naar Ut. In de middag ben ik nu aangewezen op de trein van 16:53 Hierdoor heb ik dus een halfuur vertraging tov van de reis die ik normaal zou maken. Aankomst in Ahp is 17:50 ipv 17:20.

Als ik deze reis wil claimen wordt dat dus een uitdaging want conform de rijdende treinen heb ik geen vertraging gehad, sterker nog, in de normale dienstregeling ook niet. Dit terwijl ik wel degelijk hinder ondervonden heb de afgelopen dagen.

2) Deze is voor de echte kenners: Gisteren moest ik van Ut naar Apd. Doordat de treinen tussen Amf en Apd niet reden, moest ik omreizen via Zp. Hier moest ik overstappen op Arriva. Ondertussen heb ik 5 kwartier vertraging opgelopen. Echter dit staat niet op mijn OVC. Hierop ben ik namelijk 10 minuten later aangekomen in Zp. De reis van Zp naar Apd is een "nieuwe" reis en die is zonder problemen verlopen. Heb ik nu recht op GTBV?


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

18-01-2013 13:14:08
DingeZ
DingeZ
Het probleem van meerdere vervoers zie ik zeker ook, maar ik ben sowieso tegenstander van de spoorliberalisering en de overstapproblemen met de OVC zie ik als onderdeel daarvan. Het GTBV probleem voor meerdere vervoerders is dan ook wel echt een probleem. Maar ik snap sowieso niet dat het nodig is dat elke vervoerder zijn eigen incheckpalen heeft. Bij het papieren kaartje werd ook geen vervoerder gespecificeerd, dat zou nu ook niet moeten. Overigens zijn de palen van Arriva en Veolia echt prut. Erg ongevoelig, geen geluid en slechts een klein groen vinkje. Overigens is het voorbeeld van Ahp - Ut niet geldig. Dat de aansluiting niet gehaald wordt is van te voren bekend, dan heb je nooit recht op GVBT, ook niet in de regeling voor papieren kaartjes. Voor de reis Ut - Apd is wel een probleem. Maar dat licht weer aan de liberalisering. Elke vervoerder wil zijn eigen GVBT regeling uitvoeren, in plaats van dat aan de NS over te laten.

Over de veranderingen met GVBT voor de OVC bij de NS ben ik zeer tevreden. In plaats van dat je nu eerst naar een station met loket moet gaan om een formulier aan te vragen, die in te vullen en op sturen kun je nu gewoon naar de website gaan, de reis met vertraging aangeven aan klaar.

Waar ik zelf vooral voordelen van zie is de kortingskaart met automatisch opladen. Je kunt altijd reizen. Vooral met de bus is dat handig, want dan kom je geen automaat tegen en kaartjes in de bus zijn duur. Ik gebruik nu ongeveer 3 jaar de OVC waarvan ongeveer 2,5 jaar met automatisch opladen en ik ben er erg blij mee.
 

18-01-2013 22:31:51
localhero
localhero
Tja, die chipkaart zou 'handig' zijn als je bij begin en eind in- en uitcheckt en het systeem verder uitzoekt wie of welke vervoerder van jou geld zou moeten krijgen. Dat je achteraf een rekening krijgt en klaar. Of je laadt een digitaal kaartje 'van-naar' of 'retour' op dat ding en je hebt ook geen discussie.

Helaas is dit systeem een opeenstapeling van nadelen. Op een papieren kaartje staat duidelijk waar je vandaan komt en waar je heen gaat. Geen discussie mogelijk of dat klopt of niet, het staat letterlijk zwart op wit. Bij een OVC is het afwachten of het systeem het doet. Aangezien het systeem bestaat uit tig verschillende schakels kunnen er ontzettend veel verschillende fouten optreden. 1 fout en het systeem werkt niet goed en je moet als reiziger allerlei handelingen uitvoeren om je geld terug te krijgen. Stel dat op een klein station het paaltje niet werkt, heb je pech, kun je niet uitchecken. Vervolgens moet je een lijdensweg volgen om eindelijk je gelijk te krijgen terwijl je alleen maar reist.

Daarnaast vreten die servers, poortjes, klokken ook flink wat stroom, is het qua infrastructuur kwetsbaar en daarmee dus ook nog eens milieu-onvriendelijk (heel hot item in NL). Een papieren kaartje kun je nog eens recyclen.
 

18-01-2013 22:44:32
mren
mren
Quote
localhero (vr 18 jan 2013 22:31:51 https://www.somda.nl/forum/8952/p430904/): Op een papieren kaartje staat duidelijk waar je vandaan komt en waar je heen gaat. Geen discussie mogelijk of dat klopt of niet, het staat letterlijk zwart op wit.

Ik reisde anders altijd op een kaartje Enschede-Ommen als ik van Enschede naar Zwolle wilde. 's Avonds uiteraard een kaartje van of naar Mariënberg terwijl ik pas in Zwolle in stap.
 

18-01-2013 23:02:55
DingeZ
DingeZ
@localhero
We moeten zeker terug naar de tijd van de ponskaarten. Stel je voor, vooruitgang, dat is eng.
 

19-01-2013 00:45:53
sjoerd
sjoerd
Vooruitgang is niet eng. Achteruitgang wel.  

19-01-2013 10:15:24
dh3201
dh3201
Als je vroeger een papieren kaartje van Rotterdam naar Amersfoort kocht, was dat ofwel met de SS via Gouda en Utrecht, ofwel met de HSM via Haarlem. Als je eenmaal je kaartje had mocht je niet met de andere vervoerder mee, want daar was je kaartje niet geldig.


Shqiperise-lopers?
 

19-01-2013 10:17:34
ZJ37
ZJ37
Quote
mren (do 17 jan 2013 00:05:07 https://www.somda.nl/forum/8952/p430433/): Toch is de analogie prima. Ik moet bij de AH (groter en onoverzichtelijker dan een eenvoudige bakkerij) ook geen 150 euro achterlaten bij de ingang en later het restant terugkrijgen. Maar alleen als ik er zelf om vraag, want elke risico ligt bij de klant dat is lekker gemakkelijk namelijk.

Maar ook deze discussie is hier al uit en te na besproken, dus die hoeft van mij niet over.
Had je vroeger waarschijnlijk ook al grote moeite met de strippenkaart waarbij je ook een aardig bedragje van te voren moest aftikken voor 45 strippen. Of wil je die toch weer terug?
 

19-01-2013 10:32:31
dh3201
dh3201
Je kon ook een 15 strippen kaart kopen als een 45 strippenkaart je te duur was (gemiddeld per strip iets duurder maar zoveel ook weer niet).
En bij de laatste strip had je het hele aanschafbedrag voor reizen gebruikt, en was er niet 7,50 in rook opgegaan en was niet ook nog 10,00 of 20,00 dood geld over die je niet kunt verreizen.


Shqiperise-lopers?
 

19-01-2013 10:35:45
Harold27
Harold27
En je wist van tevoren hoe duur het zou worden (nu is dat vaak een tombola, alleen NS doet het goed). En je kon op je kaart zelf zien hoeveel je nog te verreizen had.
En je kon gedachtenloos uitstappen, zonder risico op geldverlies bij vergeten uit te checken.
En je kon met meerderen op 1 kaart.
Er zijn vast nog meer dingen te bedenken.
 

19-01-2013 10:40:37
ZJ37
ZJ37
En binnen het uur voor het zelfde bedrag terug en dus geen extra enkele reis te betalen.  

19-01-2013 11:40:03
john2
john2
Het met de strippenkaart reizen scheelde ook of je aan de eerste halte van een zone uitstapte of aan de laatste halte uitstapte. Je was evenveel strippen kwijt en dus geld.  

19-01-2013 11:42:22
mren
mren
En soms scheelde 100m verder lopen naar een andere halte meteen een hele strip. En als je met meerdere mensen naar de stad ging, kon iedereen op één strippenkaart mee ipv ieder eerst voor 7,50 een ovc kopen. Maar die argumenten zijn de afgelopen 40 pagina's ook vast al eens benoemd.  

19-01-2013 11:48:28
Harold27
Harold27
Quote
Harold27 (za 19 jan 2013 10:35:45 https://www.somda.nl/forum/8952/p430952/): En je wist van tevoren hoe duur het zou worden (nu is dat vaak een tombola, alleen NS doet het goed). En je kon op je kaart zelf zien hoeveel je nog te verreizen had.
En je kon gedachtenloos uitstappen, zonder risico op geldverlies bij vergeten uit te checken.
En je kon met meerderen op 1 kaart.
Er zijn vast nog meer dingen te bedenken.

Voorbeeld van de tombola:
Op 11/1 reisde ik met een Voordeelurenkaart en OVC van Apd naar Zp met Arriva.
9292 had mij voorgerekend dat ik 2,31 kwijt zou zijn. Het werd 2,40.
Op 17/1 maakte ik dezelfde rit, en betaalde 1,88.
Een papieren kaartje moet 2,20 kosten.
Duidelijk weer dus.
 

19-01-2013 13:11:58
localhero
localhero
Quote
DingeZ (vr 18 jan 2013 23:02:55 https://www.somda.nl/forum/8952/p430911/): @localhero
We moeten zeker terug naar de tijd van de ponskaarten. Stel je voor, vooruitgang, dat is eng.


Nou, dat zeg ik niet. Punt is dat men nu een systeem introduceert en het oude, nog goed werkende systeem afschaft voordat het nieuwe fatsoenlijk draait. Vooruitgang is niet erg, maar het moet ook daadwerkelijk een vooruitgang zijn. Zodra een nieuw systeem geen toegevoegde waarde heeft die zowel op papier als in de praktijk (dus beide) te verantwoorden is, moet je volgens mij geen ander systeem introduceren en daarbij het oude al de nek omdraaien.

Overigens: als ponskaartjes werken, dan werken ze. De idiote neiging om overal techniek in te moeten proppen heeft weinig zin. Het maakt dingen alleen onnodig duur en kwetsbaar. Als bijna afgestudeerd ingenieur (ir) heb ik toch enigszins zicht op systemen die wel en niet goed functioneren. Helaas functioneren de meeste systemen niet...
 

19-01-2013 13:38:15
DingeZ
DingeZ
Dat het nieuwe systeem te snel geïntroduceerd wordt vind ik een nogal vreemd argument. De orginele planning was dat de poortjes ergens rond 2008/2009 zouden sluiten. Nu, 4/5 jaar later doen ze dat nog steeds niet.  

19-01-2013 14:10:43
mren
mren
Quote
localhero (za 19 jan 2013 13:11:58 https://www.somda.nl/forum/8952/p430991/):
Quote
DingeZ (vr 18 jan 2013 23:02:55 https://www.somda.nl/forum/8952/p430911/): @localhero
We moeten zeker terug naar de tijd van de ponskaarten. Stel je voor, vooruitgang, dat is eng.



Overigens: als ponskaartjes werken, dan werken ze.


Nee hoor, juist de grootste meningsverschillen bij de presidentsverkiezingen Bush-Gore ging over het al dan niet goed gedrukt zijn van gaatjes in ponskaarten van de stemmachines in Florida.

Laatst bewerkt door mren op 19-01-2013 14:11
 

19-01-2013 14:17:02
localhero
localhero
Die planning dat het in 2008/2009 geïntroduceerd had moeten worden zal ongetwijfeld kloppen. Simpele vraag: werkt het systeem op dit moment probleemloos? Nee. Is het dan te snel ingevoerd? Ik denk het wel. Een autofabrikant levert ook geen nieuwe auto af met de mededeling "ja de achterdeuren zijn er nog niet, die krijgt u waarschijnlijk volgend jaar". Ik begrijp goed dat vervoerders zo'n systeem liever vandaag dan morgen volledig operationeel hebben. Zodra je het invoert en je moet tijdens gebruik het systeem aanpassen, levert dat meer problemen op dan wanneer men daar nog heel even mee wacht. Iets uitstellen hoeft niet persé erg te zijn. De meeste projecten leveren vertraging op. In het geval van de OVC had men het systeem een tijd lang 'op het droge' kunnen testen en enkele scenario's kunnen doorvoeren om de problemen voortijdig te kunnen opsporen en verhelpen. That's all.  

21-01-2013 17:00:57
mren
mren
CXX meldt dat 'dubbel opstaptarief' is opgelost. Wat natuurlijk enigszins bezijden de waarheid ligt, want je degressieve km-tarief ben je nog altijd kwijt waardoor de prijs van de OVC nog altijd hoger is dan die van het papieren kaartje.

Nieuwsbericht: http://www.connexxion.nl/reizen-met-connexxion/14/dubbel-betalen-van-opstaptarief-opgelost/2688
 

21-01-2013 18:06:40
kleine_man
kleine_man
Quote
DingeZ (za 19 jan 2013 13:38:15 https://www.somda.nl/forum/8952/p431007/): Dat het nieuwe systeem te snel geïntroduceerd wordt vind ik een nogal vreemd argument. De orginele planning was dat de poortjes ergens rond 2008/2009 zouden sluiten. Nu, 4/5 jaar later doen ze dat nog steeds niet.


Mwah, ze zijn al ergens sinds eind jaren '90 bezig met dit systeem. Na pak hem beet 15 jaar zou je mogen verwachten dat het systeem foutloos werkt.

Voorlopig is de NS coulant. Ik heb mijn vertragingen vergoed gekregen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

21-01-2013 18:21:28
john2
john2
Quote
mren (ma 21 jan 2013 17:00:57 https://www.somda.nl/forum/8952/p431513/): CXX meldt dat 'dubbel opstaptarief' is opgelost. Wat natuurlijk enigszins bezijden de waarheid ligt, want je degressieve km-tarief ben je nog altijd kwijt waardoor de prijs van de OVC nog altijd hoger is dan die van het papieren kaartje.

Nieuwsbericht: http://www.connexxion.nl/reizen-met-connexxion/14/dubbel-betalen-van-opstaptarief-opgelost/2688

Op zaterdag 12 januari heb ik in dit topic al gemeld dat het dubbel opstap tarief ook niet geteld word van trein naar bus. Dit was mijn ervaring. Omdat ik binnen 35 minuten van trein naar bus overstapte, op de heenreis. Op de terugreis was ik niet binnen de gestelde 35 minuten. Maar ik ga er van uit dat het dubbel opstap tarief ook niet geld van bus naar trein.
 

21-01-2013 18:30:29
mren
mren
Dat is enkel zo bij een overstap van Veoliabus naar Veoliatrein of omgekeerd.  

22-01-2013 06:29:53
anton_
anton_
Ik heb het ook weleens gehad bij een overstap van NS trein op Amsterdamse tram.

Laatst bewerkt door spiketrain op 22-01-2013 12:51, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

22-01-2013 13:19:15
waalkade
waalkade
Weet je dat zeker.
Wanneer je met de bus naar Sloterdijk ging, met de trein naar Zandvoort en je stapte daar op lijn 81, had je met geluk in Zandvoort een "overstapje".

Laatst bewerkt door waalkade op 22-01-2013 13:19
 

23-01-2013 14:54:14
rysz
rysz
Klopt. Vroeger, toen ik nog op saldo reisde, had ik ook vaak dat ik in Utrecht van bus op trein stap, en op Bijlmer weer incheckte bij de metro en hij "Overstap OK" aangaf.

Laatst bewerkt door rysz op 23-01-2013 14:56
 

23-01-2013 18:16:05
nohab
nohab
Net de ontdekking gedaan dat ik op mijn via mijn werkgever verkregen jaartrajectkaart tevens chipkaart niet zelf saldo kan laden. Welke klantautistische redenering zal daar nu weer achter schuil gaan?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

23-01-2013 18:30:41
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
localhero (za 19 jan 2013 13:11:58 https://www.somda.nl/forum/8952/p430991/):
Quote
DingeZ (vr 18 jan 2013 23:02:55 https://www.somda.nl/forum/8952/p430911/): @localhero
We moeten zeker terug naar de tijd van de ponskaarten. Stel je voor, vooruitgang, dat is eng.


Nou, dat zeg ik niet. Punt is dat men nu een systeem introduceert en het oude, nog goed werkende systeem afschaft voordat het nieuwe fatsoenlijk draait.

Wie weet welke discussie ik hiermee oprakel, maar ik kan het niet laten om de vergelijking te trekken met een afgeschafte Beneluxdienst voordat de Fyra zich had bewezen.


Met vriendelijke groet, Robin
 

23-01-2013 19:04:06
geert
geert
Quote
nohab (wo 23 jan 2013 18:16:05 https://www.somda.nl/forum/8952/p432003/): Net de ontdekking gedaan dat ik op mijn via mijn werkgever verkregen jaartrajectkaart tevens chipkaart niet zelf saldo kan laden. Welke klantautistische redenering zal daar nu weer achter schuil gaan?
Dan is er iets mis met je kaart want saldo lukt op die van mij prima. Dit saldo werkt overigens niet in de trein omdat de OV-chippaaltjes van NS hun eigen producten niet herkennen. Dus is je kaart voor de trein geblokkeerd. Bij bus/tram/metro doet ie het prima bij mij en hij herkend zelfs of ik in dat gebied wel of niet vrij mag reizen. In dat laatste geval betaal ik niks, ook geen 4 euro start geld.
 

23-01-2013 19:40:30
rysz
rysz
Quote
Quote
RSK-Mat92 (wo 23 jan 2013 18:30:41 https://www.somda.nl/forum/8952/p432006/):

Nou, dat zeg ik niet. Punt is dat men nu een systeem introduceert en het oude, nog goed werkende systeem afschaft voordat het nieuwe fatsoenlijk draait.

Wie weet welke discussie ik hiermee oprakel, maar ik kan het niet laten om de vergelijking te trekken met een afgeschafte Beneluxdienst voordat de Fyra zich had bewezen.


Dat had ik ook ja... Er begint een patroon zichtbaar te worden.

Laatst bewerkt door rysz op 23-01-2013 19:41
 

23-01-2013 23:50:52
AgentX
AgentX
Toch niet, want papieren kaartjes zijn nog gewoon verkrijgbaar, terwijl de OV-chipkaart geleidelijk in het hele land wordt uitgerold. Je zou hier van een "geleidelijke overgang" gedurende enkele jaren kunnen spreken.

Benelux vs. Fyra is *pats-boem* van de ene dag op de andere omgeschakeld. (Waarbij ik de serie 900 die al eerder reed niet meereken)
 

24-01-2013 07:08:59
nohab
nohab
Quote
geert (wo 23 jan 2013 19:04:06 https://www.somda.nl/forum/8952/p432013/):
Quote
nohab (wo 23 jan 2013 18:16:05 https://www.somda.nl/forum/8952/p432003/): Net de ontdekking gedaan dat ik op mijn via mijn werkgever verkregen jaartrajectkaart tevens chipkaart niet zelf saldo kan laden. Welke klantautistische redenering zal daar nu weer achter schuil gaan?
Dan is er iets mis met je kaart want saldo lukt op die van mij prima. Dit saldo werkt overigens niet in de trein omdat de OV-chippaaltjes van NS hun eigen producten niet herkennen. Dus is je kaart voor de trein geblokkeerd. Bij bus/tram/metro doet ie het prima bij mij en hij herkend zelfs of ik in dat gebied wel of niet vrij mag reizen. In dat laatste geval betaal ik niks, ook geen 4 euro start geld.
Als ik naar ov-chipkaart ga en het nummer intik om mijn kaart te registreren (dat schijnt noodzakelijk te zijn) krijg ik de volgende mededeling: 'Deze kaart is niet bekend. Is het een Bedrijvenkaart? Deze kan niet aan uw account worden toegevoegd.' Natuurlijk zetten we er op deze sowieso erg mistige site er niet bij hoe het dan wel moet. Maar gevolg hiervan is dat ik dus nergens op saldo kan reizen met deze kaart en dus als NS tot het onzalige besluit komt het papieren kaartje in de ban te doen ik buiten mijn abonnementstraject niet meer kan reizen met de trein.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

24-01-2013 08:50:34
jorgo
jorgo
Degene die de kaart voor je gekocht heeft (baas cq fin. adm.) kan mss alleen maar voor je opladen (maw eigenaar bepaalt welke producten er op zijn kaart komen). Als jouw kaart als sec. arbeidsvoorwaarde wordt gezien (niet het trajectproduct, maar de kaart an sich) mag je hem mss niet voor privé gebruiken, en wordt dat zo gewaarborgd. Ik zeg maar wat, je weet nooit met de huidige regels.  

31-01-2013 12:13:21
waalkade
waalkade
De gene die met bus 58 naar Kleef willen zullen contant geld moeten meenemen.
De chipkaart lezers zijn uit de bussen van deze lijn verwijdert.
 

03-02-2013 21:45:51
martijnham
martijnham
Regelmatig reis ik tussen Houten en Utrecht Centraal met een OV chipkaart tweede klas vol tarief en reizen op saldo. Als ik op Utrecht Centraal blijf check ik pas uit tegen de tijd dat ik weer terug wil reizen. Een paar minuten later check ik dan weer in.
Ik betaal dan voor de heenreis van Houten naar Utrecht 2,10 euro. Voor de terugreis echter maar 1,30 euro ...
Het lijkt erop of het systeem de terugreis ziet als een overstap en vervolg van de heenreis. Dat klopt precies met de kosten van 8 en 16 tariefeenheden (afstand Houten- Utrecht Centraal = 8 tariefeenheden).
 

04-02-2013 17:44:20
AlbertP
AlbertP
Ik heb zaterdag ook €2 betaald voor Amf-Ut met korting, en even later €1,98 voor de terugreis. Mogelijk speelt het hier ook een rol dat ik in Amf net uit de Connexxion trein kwam (CXX chippaaltjes geven niet aan hoeveel je hebt betaald).  

13-02-2013 10:28:25
thom
thom
Vanmorgen in het nieuwsblokje;

http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2013/02_februari/12/binnenland/eind-maart-einde-aan-dubbel-opstaptarief-ov.xml
 

13-02-2013 10:33:25
bultena
bultena
Het zal wel een domme vraag zijn, maar moet je bij overstap van bv NS naar Arriva dan nog wel uit- en inchecken of kan ik bv van Hgv naar Uhz afleggen zonder tussentijds gechip?  

13-02-2013 10:35:08
sfj
In- en uitchecken doe je bij elke vervoerder waar je mee reist. In Zutphen staan daarom zelfs drie paaltjes tegenwoordig.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.