Reizen op Saldo - OV Chipkaart
Forum: Algemeen - Algemeen
15-05-2011 11:47:19
abbm
abbm
In Heerlen staan in de tunnel minstens 2. Een aan de kant van het busstation en een andere aan de kant van het centrum.
Overigens zijn dat alleen NS paaltjes. De Veolia palen staan op de perrons.

Laatst bewerkt door abbm op 15-05-2011 11:50
 

30-06-2011 10:20:33
oudeaap
oudeaap
Ook een commissie die de werking van de OV Chipkaart heeft onderzocht heeft het licht gezien: in en uit checken bij de verschillende vervoerders is niet handig! Jammer dat die 'ontwikkeling' dan drie jaar moet duren.. http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/2459932/2011/06/30/Overstappen-met-ov-chipkaart-moet-eenvoudiger.dhtml  

30-06-2011 11:16:36
mich
mich
hehe, eindelijk verstandig. Nu nog elke Nederlander zo'n kaart opsturen, met duidelijke (beeld)instructie in jip en janneke taal hoe op de laden en te gebruiken.  

30-06-2011 12:05:58
john2
john2
Op de radio nieuwsdienst van 12.00 uur was het bericht dat er gekeken werd of er over enkele jaren niet meer apart in en uitgecheckt hoefde teworden als er met verschillende vervoerders werd gereisd.  


30-06-2011 12:27:25
mdj
mdj
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/rapporten/2011/06/30/persbericht-commissie-meijdam-over-ov-chipkaart-trein.html
(even het PDF'je downloaden).

Goed nieuws dus


Bij twijfel: gebruik beton.
 

30-06-2011 17:37:53
kleine_man
kleine_man
Quote
MDDM (zo 15 mei 2011 09:25:40 https://www.somda.nl/forum/8952/p335011/): @John2, Volgens de huidige geldende regels zou je al in het bezit moeten zijn van een geldig vvb om het perron te mogen betreden. Als straks het station is afgesloten met poortjes, dan moet je inderdaad in-en uitchecken. Doe je dat binnen 20 minuten of zo, dan wordt er geen saldo afgeschreven.

Voor wat betreft de controle bij vervangende bus vervoer. Daarvoor dien je ook gewoon een geldig vvb te hebben hoor. En ja, daar wordt gewoon op gecontroleerd. Zoals ik eerder al heb aangegeven. Als er mensen zijn, en die zijn er zo te lezen, die geen controle hebben gehad, hebben ze geluk gehad. Het is namelijk WEL de bedoeling dat er gecontroleerd wordt.


Bij vervangend busvervoer is mijn ingecheckte kaart gewoon geldig. Dat een conducteur vraagt om een kaartje te kopen is extra kassa voor de NS. Het is niet aan mij als reiziger dat er geen controle van de Chipkaart kan plaatsvinden. Lekker handig dan zo'n Chipkaart %03%
 

30-06-2011 18:08:22
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Heeft @MDDM het over het moeten kopen van een kaartje als je met een OV-chipkaart aankomt? Volgens mij stelt hij alleen dat mensen zonder geldig vervoerbewijs van de bus weggestuurd worden. En terecht.


Met vriendelijke groet, Robin
 

30-06-2011 21:42:52
thom
thom
Quote
mich (do 30 jun 2011 11:16:36 https://www.somda.nl/forum/8952/p342996/): hehe, eindelijk verstandig. Nu nog elke Nederlander zo'n kaart opsturen, met duidelijke (beeld)instructie in jip en janneke taal hoe op de laden en te gebruiken.

Dat lijkt me wel wat enthousiast, je ID kaart moet je ook zelf ophalen en dokken...
 

30-06-2011 22:25:52
mich
mich
Klopt, maar veel ouderen en gezinnen met kinderen die niet thuis zijn met treinreizen laat staan de ins en outs van de OV chipkaart verwachten niet dat ze voor het hele gezin zo'n kreng nodig hebben. Veel gaan dan maar gewoon niet of met de auto.  

30-06-2011 23:21:29
edje
edje
Uberhaupt ga ik met het gezin liever met de auto dan met de trein.
veel makkelijker en voor de treinreizigers ook veel rustiger.
 

30-06-2011 23:22:34
eix
eix
Sowieso doet me het moeten betalen voor de OV-chipkaart direct denken aan de klantkosten reclame van Ditzo (http://www.youtube.com/watch?v=_3VVKkW3uBs).

Het kan best zijn dat het heel logisch is omdat er ook kosten aan het maken van de kaart zitten, maar het wordt er niet toegankelijker op.

Bovendien vind ik de voor treinreizen minimale borg van €10,- / €20,- ook onhandig. Een gezin gaat zoals Mich terecht opmerkt nooit 4*€7,50 betalen voor de kaart en dan ook nog eens 4*€10,- op iedere kaart laden om maar te kunnen reizen. Dan is de auto toch echt goedkoper.

Ik ben benieuwd hoe men daar in de toekomst mee omgaat. De railrunner wordt volgens mij wel een soort reisproduct toch? En blijven e-ticket actie dagkaarten (Kruidvat etc) gewoon bestaan?
 

01-07-2011 01:40:13
AgentX
AgentX
Tuurlijk, de reiziger betaalt mee aan een overstapsysteem. Het werkt vandaag de dag niet erg handig, maar er is m.i. wel aan te wennen. Het is zó simpel. Station Hengelo bijvoorbeeld: daar staan netjes twee paaltjes: één van NS en één van Syntus. Groot bord ernaast met instructies: éérst uitchecken bij vervoerder 1, dan inchecken bij vervoerder 2. Hoe moeilijk is het?

3 cent per reis meebetalen aan mensen die dit niet begrijpen? Als we hier daadwerkelijk aan moeten meebetalen, en we reizen elke doordeweekse dag met de trein heen en weer kost ons dat een hoop geld! Gemiddeld heeft een jaar 260 doordeweekse dagen. 260 * 2 * 0,03 = € 15,6 per jaar.

En waarom kost een softwareupdate 2 miljoen euro? Zit daar zoveel arbeidsloon in?
 

01-07-2011 06:04:48
dvdhoven
dvdhoven
De moeilijkheid zit hem hierin dat reizigers erop moeten gaan letten met welke vervoerder ze reizen. Voor een Somdaër misschien niet voorstelbaar, maar voor veel reizigers is een trein een doos op wielen, die ze van A naar B brengt en ze hebben geen idee wat er op of in die trein staat. Nu moeten reizigers dus onthouden met welke vervoerder ze gereisd hebben en ook opzoeken welke vervoerder hun de vervolgreis aanbiedt. En dat zou niet moeten naar mijn idee.


Dick van den Hoven
 

01-07-2011 07:30:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Daarnaast is er dan wellicht aan te wennen, maar het grootste probleem zit 'm natuurlijk erin dat de teller opnieuw begint te lopen en je dus veel meer gaat betalen...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-07-2011 09:33:01
Kars
Kars
Quote
AgentX (vr 01 jul 2011 01:40:13 https://www.somda.nl/forum/8952/p343178/): 3 cent per reis meebetalen aan mensen die dit niet begrijpen? Als we hier daadwerkelijk aan moeten meebetalen, en we reizen elke doordeweekse dag met de trein heen en weer kost ons dat een hoop geld! Gemiddeld heeft een jaar 260 doordeweekse dagen. 260 * 2 * 0,03 = € 15,6 per jaar.
Het gaat dan ook niet om 3 cent maar om 0,03 cent! Je bent overigens niet de enige die die fout maakt.. Diverse media spreken ook van 3 cent.
 

01-07-2011 10:04:34
waalkade
waalkade
Blz. 57 heeft het over euro 0,03, dus 3 cent.
Even verder op staat nog iets over de automaten.
Zou 36 miljoen kosten, door het papieren kaartje te handhaven.
Echter met de Chip heb je ook automaten nodig om bijvoorbeeld een fietskaartje te laden, je tegoed te checken en zo.
Deze kosten blijven, ook zonder papieren kaartje.
 

01-07-2011 10:18:03
mdj
mdj
Quote
waalkade (vr 01 jul 2011 10:04:34 https://www.somda.nl/forum/8952/p343213/): Blz. 57 heeft het over euro 0,03, dus 3 cent.

Halverwege het pfdje uit mijn eerdere bericht staat "0.03 cent per treinreis"


Bij twijfel: gebruik beton.
 

01-07-2011 10:41:56
Kars
Kars
En blz 57 van? In het PDF-bestand staat duidelijk dat het om 0,03 eurocent gaat.

Echter, aangezien het om 50 miljoen euro gaat en de afschrijftermijn 5 jaar is gaat het om 10 miljoen euro per jaar. Ongeveer één miljoen reizigers per dag en dat vermenigvuldigen met 0,03 euro (wat dus niet in het persbericht staat) en 365 dagen, komt uit op een ruime 10 miljoen euro.. Dus het persbericht zal onjuist zijn en 0,03 euro of 3 eurocent moeten vermelden.
 

01-07-2011 11:42:41
waalkade
waalkade
Blz. 57 van: rapport-meijdam-ov-chipkaart...
1.493kB
 

01-07-2011 17:12:10
AgentX
AgentX
Nu begin ik toch heel benieuwd te worden of het 3 cent of 0,03 cent per reis wordt  

01-07-2011 17:27:38
john2
john2
3 cent of 0.03 cent, dan hebben we tocht over hetzelfde. Alleen anders neer gezet. 3 cent is op zijn Nederlands en 0.03 cent is rekenkundig.  

01-07-2011 17:30:18
AgentX
AgentX
Dan had jij zeker een onvoldoende voor rekenen op de basischool

Nee serieus, voor de Nederlanders onder ons:

3 (euro)cent = € 0,03 (3/100 euro)
0,03 (euro)cent = € 0,0003 (3/10000 euro)

Immers is '3 peren' ook niet hetzelfde als '0,03 peren'.
Hebben we allemaal al in groep 3 geleerd dacht ik zo

Laatst bewerkt door AgentX op 01-07-2011 17:37
 

01-07-2011 17:53:26
john2
john2
Ja meester, maar ik hou graag van een bepaalde manier van discussie voeren. Als de een vol houd dat het zwart is, om dan zelf vol te houden dat het wit is. In Limburg zeggen we hier strevelen tegen. Of stegelen. %08%  

01-07-2011 18:56:47
bart84
Moderator
bart84
Ik denk dat de discussie of het 3 cent of 0,03 cent is wel klaar is. Daarbij is het enkel nog een (serieus) advies. Of het echt zover gaat komen is natuurlijk nog even afwachten (zal vroeg of laat wel gebeuren).


Mvg. Bart
 

01-07-2011 19:29:16
kleine_man
kleine_man
Quote
dvdhoven (vr 01 jul 2011 06:04:48 https://www.somda.nl/forum/8952/p343185/): De moeilijkheid zit hem hierin dat reizigers erop moeten gaan letten met welke vervoerder ze reizen. Voor een Somdaër misschien niet voorstelbaar, maar voor veel reizigers is een trein een doos op wielen, die ze van A naar B brengt en ze hebben geen idee wat er op of in die trein staat. Nu moeten reizigers dus onthouden met welke vervoerder ze gereisd hebben en ook opzoeken welke vervoerder hun de vervolgreis aanbiedt. En dat zou niet moeten naar mijn idee.


Ik zie het nu al in Ahp. Als de incheck bij NS niet lukt, dan probeert men het "gewoon" bij de Syntus paal. Komt er een NS trein, reis je dus zwart. Degene die dat doen zijn van alle leeftijden......

Verder blijf ik het als klant vreemd vinden dat ik moet betalen voor iets waar de vervoeders niet eens over kunnen worden.

Ook dat hele opstaptarief is onzin. Als je naar de supermarkt gaat, ga je toch ook niet eerst €20 lappen om uberhaupt te mogen winkelen. Daarna verrekenen we die €20 met de boodschappen.

Als laatste waar ik mij persoonlijk aan stoor is dat vervoerders erg vaag doen over hun tarieven. Ik heb bij Connexxion via FAQ de tarieven gevonden. Daaruit blijkt ook dat ik voor hetzelfde stukje meerdere tarieven heb. Het stadsvervoer is goedkoper dan het streekvervoer. De halte waar ik opstap heeft beide. Moet ik nog opletten in welke bus ik stap %03%
 

01-07-2011 21:46:22
daniel_ddr
daniel_ddr
Voor de liefhebbers: uit betrouwbare bron vernomen dat NS vanaf het najaar een dagkaart, zowel voor 1e als 2e klas, als reisproduct voor de OV-chipkaart gaat aanbieden. Gewoon verkrijgbaar via de kaartautomaten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-07-2011 22:01:02
AgentX
AgentX
Ik had niet anders verwacht, immers is de toeslag voor de Fyra ook al beschikbaar voor de OV-chipkaart...

@john: Ik hou er van om er met een paar regeltjes humor er dan een punt aan de breien
 

01-07-2011 22:20:57
nohab
nohab
Quote
daniël_ddr (vr 01 jul 2011 21:46:22 https://www.somda.nl/forum/8952/p343332/): Voor de liefhebbers: uit betrouwbare bron vernomen dat NS vanaf het najaar een dagkaart, zowel voor 1e als 2e klas, als reisproduct voor de OV-chipkaart gaat aanbieden. Gewoon verkrijgbaar via de kaartautomaten.
Als dat zo is kunnen ze het ook best mogelijk maken om enkeljes en retourtjes op je kaart te laden. Dan komen ze eindelijk eens tegemoet aan de wens van veel reizigers.
 

01-07-2011 22:27:44
Kars
Kars
Wat is daarvan dan het voordeel?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-07-2011 22:47:33
MDDM
MDDM
Quote
kleine_man (do 30 jun 2011 17:37:53 https://www.somda.nl/forum/8952/p343068/):
Quote
MDDM (zo 15 mei 2011 09:25:40 https://www.somda.nl/forum/8952/p335011/): @John2, Volgens de huidige geldende regels zou je al in het bezit moeten zijn van een geldig vvb om het perron te mogen betreden. Als straks het station is afgesloten met poortjes, dan moet je inderdaad in-en uitchecken. Doe je dat binnen 20 minuten of zo, dan wordt er geen saldo afgeschreven.

Voor wat betreft de controle bij vervangende bus vervoer. Daarvoor dien je ook gewoon een geldig vvb te hebben hoor. En ja, daar wordt gewoon op gecontroleerd. Zoals ik eerder al heb aangegeven. Als er mensen zijn, en die zijn er zo te lezen, die geen controle hebben gehad, hebben ze geluk gehad. Het is namelijk WEL de bedoeling dat er gecontroleerd wordt.


Bij vervangend busvervoer is mijn ingecheckte kaart gewoon geldig. Dat een conducteur vraagt om een kaartje te kopen is extra kassa voor de NS. Het is niet aan mij als reiziger dat er geen controle van de Chipkaart kan plaatsvinden. Lekker handig dan zo'n Chipkaart %03%
Een conducteur zal, als je al in het bezit bent van een geldig vvb niet nogmaals vragen om een kaartje te kopen hoor. Dat staat ook nergens zo beschreven in mijn bovenstaande reactie


Gr Joop mcn Lls
 

01-07-2011 22:58:15
nohab
nohab
Quote
Kars (vr 01 jul 2011 22:27:44 https://www.somda.nl/forum/8952/p343345/): Wat is daarvan dan het voordeel?
Dat je vantevoren weet wat je reis kost, en niet pas achteraf. Dat je achteraf niet voor onaangename verrassingen komt te staan als een of ander systeem zijn werk weer eens niet goed heeft gedaan. Dat je niet voor 9:00 moet uitchecken en na 9:00 weer moet inchecken om de korting te krijgen waar je recht op hebt (en het kost je geen half uur reistijd extra want die trein waar je in zat is anders intussen weg). Dat je niet een (behoorlijk!) saldo op je kaart moet hebben staan om überhaupt die trein in te kunnen (voor mensen op minimumniveau is 20 euro heel veel geld). Bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt door nohab op 01-07-2011 22:58
 

01-07-2011 23:16:50
timtrein
timtrein
Quote
AgentX (vr 01 jul 2011 01:40:13 https://www.somda.nl/forum/8952/p343178/): Het is zó simpel.

Sure. Zolang reizigers nog bij het STAR-loket in Veendam komen vragen hoe laat "de trein" (naar Groningen) gaat en je ze niet aan het verstand kan brengen dat "de NS" hier niet rijdt, en verderop vertrekt, heb je nog een lange weg te gaan voordat de gemiddelde reiziger in Zutphen of Arnhem (of waar dan ook) een overstap van Arriva op Syntus of weetikwat gaat snappen.
 

01-07-2011 23:29:28
AgentX
AgentX
Ik kan me niet voorstellen dat twee "check"-paaltjes, één met SYNTUS en één met NS en een bord van 3 bij 2 meter met toch wel duidelijke instructies mensen niet aan het denken zet. Weet je, misschien is dat wel het probleem... Die borden met stappenplannen zetten reizigers aan het denken, dat moet helemaal niet!

---

Alvorens de reis gemaakt te hebben weten wat het kost kan sowieso via NS.nl, 9292ov.nl én via de kaartautomaat.
 

01-07-2011 23:42:52
mdj
mdj
Hoe wil je zoiets zien in Zutphen als straks Syntus (Zupthen-Oldenzaal), NS (Zutphen-Nijnmegen, Zwolle-Roosendaal) en Arriva (Winterswijk-Zutphen, Zutphen-Apeldoorn) rijden eruit laten zien?

Laatst bewerkt door mdj op 01-07-2011 23:43


Bij twijfel: gebruik beton.
 

01-07-2011 23:45:33
daniel_ddr
daniel_ddr
Probleem met het aanbieden van enkele reizen/retours als product is dat je (aantal stations) X (aantal stations - 1) reisproducten nodig hebt... dat schijnt iets teveel van het goede te zijn voor de database van TLS

Daarnaast is je OV-chipkaart vol na 10 producten, dus hoe minder je er nodig hebt hoe beter. (Of verlopen producten zouden zichzelf moeten verwijderen)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-07-2011 23:46:08
dh3201
dh3201
Quote
AgentX (vr 01 jul 2011 23:29:28 https://www.somda.nl/forum/8952/p343353/): Ik kan me niet voorstellen dat twee "check"-paaltjes, één met SYNTUS en één met NS en een bord van 3 bij 2 meter met toch wel duidelijke instructies mensen niet aan het denken zet. Weet je, misschien is dat wel het probleem... Die borden met stappenplannen zetten reizigers aan het denken, dat moet helemaal niet!

Eigenlijk off-topic, maar in het kader van vergelijking tussen OV-gebruikers en autogebruikers kan het hier ook wel:
Nu snap ik ook waarom ik zoveel automobilisten bij die dure bemande benzinepompen zie tanken (en dan niet alleen van die lease-rijders waarvan de baas toch wel de brandstof betaalt) in plaats van bij de vele malen goedkopere onbemande pompen: dat snappen die mensen niet! %08%


Shqiperise-lopers?
 

02-07-2011 00:46:22
AgentX
AgentX
Precies! Met jou kan ik praten  

02-07-2011 00:52:46
thom
thom
Quote
AgentX (vr 01 jul 2011 23:29:28 https://www.somda.nl/forum/8952/p343353/): Ik kan me niet voorstellen dat twee "check"-paaltjes, één met SYNTUS en één met NS en een bord van 3 bij 2 meter met toch wel duidelijke instructies mensen niet aan het denken zet. Weet je, misschien is dat wel het probleem... Die borden met stappenplannen zetten reizigers aan het denken, dat moet helemaal niet!


Alsof de reizigers allemaal weten, welke vervoerder op welk traject reist....

Mensen moeten gewoon bij 1 paaltje in kunnen checken en gewoon in de trein kunnen stappen en zouden er verder helemaal niet over hoeven moeten nadenken...

Dát is simpel
 

02-07-2011 02:37:54
ruud.h
ruud.h
volgens mij word het dan wel duurder het reizen met de ov-chipkaart
of is dit niet zo.
en er is me nog niet iets duidelijk
wanneer moet ik nu in en uitchecken


ruud.h
 

02-07-2011 08:12:24
MDDM
MDDM
Ruud.H. Als je bij Ns reist, dan check je in bij aanvang rit, en op de bestemming check je uit. Moet je overstappen van de ene NS trein naar de andere NS trein, hoef je niks te doen. Stap je bijvoorbeeld in Nm over op Veolia, dan moet je (helaas) uitchecken bij NS en inchecken bij Veolia.


Gr Joop mcn Lls
 

02-07-2011 11:21:05
Thtc
Thtc
Quote
AgentX (vr 01 jul 2011 23:29:28 https://www.somda.nl/forum/8952/p343353/): Ik kan me niet voorstellen dat twee "check"-paaltjes, één met SYNTUS en één met NS en een bord van 3 bij 2 meter met toch wel duidelijke instructies mensen niet aan het denken zet. Weet je, misschien is dat wel het probleem... .


Het probleem is idd dat er nagedacht moet worden. Het overstappen moet al met een bord van 3 bij 2 meter worden uitgelegd. De instructies op station Arnhem Velperpoort vereisen een bord van 6 bij 4, omdat er ook nog moet worden uitgelegd dat als je de trein neemt naar Arnhem je goed op moet letten van welke vervoersmaatschappij de trein is die je wilt nemen en dat je zwart reist indien je in een trein van een andere maatschappij reist dan waarbij je bent ingecheckt.

Daarnaast lijkt het mij vrij lastig om uit te leggen aan een passagier die verder reist naar bijvoorbeeld Schiphol, dat hij afhankelijk van de vervoerder tussen Arnhem Velperpoort en Arnhem in Arnhem moet in- en uitchecken en dan een ander tarief betaald voor een reis tussen dezelfde begin en eindbestemming en via dezelfde route.
 

02-07-2011 11:31:56
john2
john2
Dan maar hopen dat het systeem van eenmaal in en uitchecken waar spraken van is, zo spoedig mogelijk wordt ingevoerd. En niet over een jaar of drie zoals afgelopen week op de radio was.  

02-07-2011 11:38:56
waalkade
waalkade
Quote
thtc (za 02 jul 2011 11:21:05 https://www.somda.nl/forum/8952/p343410/):
Quote
AgentX (vr 01 jul 2011 23:29:28 https://www.somda.nl/forum/8952/p343353/): Ik kan me niet voorstellen dat twee "check"-paaltjes, één met SYNTUS en één met NS en een bord van 3 bij 2 meter met toch wel duidelijke instructies mensen niet aan het denken zet. Weet je, misschien is dat wel het probleem... .


Het probleem is idd dat er nagedacht moet worden. Het overstappen moet al met een bord van 3 bij 2 meter worden uitgelegd. De instructies op station Arnhem Velperpoort vereisen een bord van 6 bij 4, omdat er ook nog moet worden uitgelegd dat als je de trein neemt naar Arnhem je goed op moet letten van welke vervoersmaatschappij de trein is die je wilt nemen en dat je zwart reist indien je in een trein van een andere maatschappij reist dan waarbij je bent ingecheckt.

Daarnaast lijkt het mij vrij lastig om uit te leggen aan een passagier die verder reist naar bijvoorbeeld Schiphol, dat hij afhankelijk van de vervoerder tussen Arnhem Velperpoort en Arnhem in Arnhem moet in- en uitchecken en dan een ander tarief betaald voor een reis tussen dezelfde begin en eindbestemming en via dezelfde route.
Andersom, van Nijmegen naar Arnhem of Arnhem Velperpoort is het op papier een zelfde prijs. Koop mijn papieren kaartje dan ook altijd tot Arnhem Velperpoort.
 

02-07-2011 11:47:47
john2
john2
De klantenservice van NS en Veolia hebben me allebei aangeraden om zolang als de papieren treinkaartjes door de NS verkocht worden. Om deze papieren treinkaartjes dan ook tekopen als van de ene naar de andere vervoerder overgestapt moet worden. De NS klantservice medewerker zei er nog bij, papieren treinkaartjes blijven kopen tot de problemen met het prijs verschil opgelost zijn, zolang zouden er nog zeker papieren treinkaartjes verkocht worden. Deze mededeling was nog voordat bekend werd dat de papieren treinkaartjes in 2012 eruit zouden gaan.

Laatst bewerkt door john2 op 02-07-2011 12:07, reden: type fout hersteld.
 

02-07-2011 12:04:30
ZJ37
ZJ37
Goh, en in die TV reclame enige tijd terug haalden alle Chip-gebruikers de trein wel en die met het papieren kaartje natuurlijk net niet. Nu begrijp ik waarom ze die reclame niet meer laten zien! %08%  

02-07-2011 15:00:55
kleine_man
kleine_man
Quote

Daarnaast lijkt het mij vrij lastig om uit te leggen aan een passagier die verder reist naar bijvoorbeeld Schiphol, dat hij afhankelijk van de vervoerder tussen Arnhem Velperpoort en Arnhem in Arnhem moet in- en uitchecken en dan een ander tarief betaald voor een reis tussen dezelfde begin en eindbestemming en via dezelfde route.


Waarbij het aanbod van de ene vervoerder gemiddeld beter is dan bij de andere. NS stopt 2x p/u in Ahp, syntus 4x p/u. Op Zondag is dit gehalveerd.

Aangezien zowel Syntus als NS te vroeg vertrekken vanaf Ahp (oplopend tot 4 minuten) ben je dus een uur langer onderweg als je op zondag naar Amsterdam wilt. Of je "mag" €2 extra betalen omdat je met Syntus gaat %03%

De Chipkaart. Moeilijker kunnen we het maken, niet goedkoper.
 

02-07-2011 15:05:13
kleine_man
kleine_man
Quote
john2 (za 02 jul 2011 11:31:56 https://www.somda.nl/forum/8952/p343413/): Dan maar hopen dat het systeem van eenmaal in en uitchecken waar spraken van is, zo spoedig mogelijk wordt ingevoerd. En niet over een jaar of drie zoals afgelopen week op de radio was.


Waarom is dit niet vanaf begin af aan gedaan? Na 7 jaar prutsen moet de reiziger nog 3 jaar wachten op een goed systeem. %03%

Die marketingmanager is wel een goede. Eerst een beroerd product aan de man brengen en vervolgens voor een "meerprijs" verbeteren. Volgens mij is dit een goede voor allerlei consumenten programma's %08%
 

02-07-2011 18:03:34
nohab
nohab
Quote
thtc De instructies op station Arnhem Velperpoort vereisen een bord van 6 bij 4, omdat er ook nog moet worden uitgelegd dat als je de trein neemt naar Arnhem je goed op moet letten van welke vervoersmaatschappij de trein is die je wilt nemen en dat je zwart reist indien je in een trein van een andere maatschappij reist dan waarbij je bent ingecheckt.
En op Arnhem een bord met dito afmetingen dat reizigers die hun reis daar beëindigen dan wel overstappen op een andere vervoerder eerst moeten uitchecken bij dezelfde vervoerder als waar ze op Velperpoort hebben ingecheckt. "Welke was dat ook al weer?". Vergeet je dat of doe je het verkeerd, dan kun je tientallen euro's teveel kwijt zijn en vervolgens ook nog in de trein een boete moeten betalen. Terwijl je absoluut niet de intentie had om zwart te reizen.
 

02-07-2011 19:27:18
john2
john2
Quote
kleine_man (za 02 jul 2011 15:05:13 https://www.somda.nl/forum/8952/p343454/):
Quote
john2 (za 02 jul 2011 11:31:56 https://www.somda.nl/forum/8952/p343413/): Dan maar hopen dat het systeem van eenmaal in en uitchecken waar spraken van is, zo spoedig mogelijk wordt ingevoerd. En niet over een jaar of drie zoals afgelopen week op de radio was.


Waarom is dit niet vanaf begin af aan gedaan? Na 7 jaar prutsen moet de reiziger nog 3 jaar wachten op een goed systeem. %03%

Die marketingmanager is wel een goede. Eerst een beroerd product aan de man brengen en vervolgens voor een "meerprijs" verbeteren. Volgens mij is dit een goede voor allerlei consumenten programma's %08%

De vraag waarom dit niet vanaf begin af aan is gedaan kan ik je niet beantwoorden. Dit zal je toch echt aan de marketingmanager moeten vragen waar je het over heb!
 

02-07-2011 21:00:10
ruud.h
ruud.h
en als ik bij arriva reis ik heb ook een kortingskaart van de ns
mag ik dan ook bij arriva reizen en krijg ik daar dan ook 40% korting
Bij veolia moet je er een extra daluren korting op je ov-chipkaart laten zetten
of moet ik daar ook z'n korting op mijn ov-chipkaart laten bij zettn.

Vriendelijke groet Ruud.h


ruud.h
 

02-07-2011 21:52:17
Hansxxx
Hansxxx
Wie kan me helpen. Ik ga wel eens een dagje treinen en koop dan een dagkaart. Maar hoe moet ik dat doen met de ov-chip. Ik heb niet een bepaalde eindbestemming.
Moet ik dan 's ochtends op station A inchecken en als ik weer thuis ben op het zelfde station A 's avonds weer uitchecken.

En kan een conducteur nu wel of niet zien waar ik ben ingecheckt. Of ziet hij alleen maar dat ik ben ingecheckt.
 

02-07-2011 22:13:01
dh3201
dh3201
Voorlopig gewoon een papieren dagkaart blijven kopen.


Shqiperise-lopers?
 

02-07-2011 22:22:06
Kars
Kars
Quote
ruud.h (za 02 jul 2011 21:00:10 https://www.somda.nl/forum/8952/p343513/): en als ik bij arriva reis ik heb ook een kortingskaart van de ns
mag ik dan ook bij arriva reizen en krijg ik daar dan ook 40% korting

Bij Arriva (bij de overige regionale vervoerders NIET!) wordt dan automatisch 40% korting berekend.
 

02-07-2011 22:30:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Hansxxx (za 02 jul 2011 21:52:17 https://www.somda.nl/forum/8952/p343520/): Wie kan me helpen. Ik ga wel eens een dagje treinen en koop dan een dagkaart. Maar hoe moet ik dat doen met de ov-chip.
Vanaf het najaar kan je een dagkaart op je chipkaart laden (wel maximaal 12 keer, dan is de kaart vol), voor nu zoals gezegd is een papieren dagkaart de oplossing.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 


03-07-2011 06:42:49
nohab
nohab
Hoe moet ik dat zien? Is dat 12 keer per jaar, of 12 kaarten tegelijk misschien? Of nog anders? Hoe kan zo'n kaart nu 'vol' raken?  

03-07-2011 08:47:55
dh3201
dh3201
Een kaart (of iets anders) op je kaart zetten kost geheugen. Als er geen geheugen meer vrij is om er nog iets bij op te zetten is de kaart vol.
Vergelijk het maar met een geheugenkaart van een fotocamera. Na een bepaald aantal foto's is de kaart vol en kan er geen foto meer bij.
Er zal voor de ovchipkaart vast ook wel een functie zijn om oude 'kaartjes' of 'producten' op te ruimen zodat er weer ruimte voor nieuwe is.


Shqiperise-lopers?
 

03-07-2011 09:39:21
Dre
Dre
Da's eigenlijk ook wel chronisch amateuristisch. Kan die dagkaart er niet afgegooid worden zodra het 23:59:59 is op de dag waarop je met die dagkaart ingecheckt hebt?

Quote
dh3201 (vr 01 jul 2011 23:46:08 https://www.somda.nl/forum/8952/p343361/):
Eigenlijk off-topic, maar in het kader van vergelijking tussen OV-gebruikers en autogebruikers kan het hier ook wel:
Nu snap ik ook waarom ik zoveel automobilisten bij die dure bemande benzinepompen zie tanken (en dan niet alleen van die lease-rijders waarvan de baas toch wel de brandstof betaalt) in plaats van bij de vele malen goedkopere onbemande pompen: dat snappen die mensen niet! %08%

Vergelijkingen tussen auto- en OV-verkeer loopt over 't algemeen vrij snel spaak, ik zou er niet aan beginnen als ik jouw was.

Maar omdat je zo aandringt. Aan de pomp wordt je niet belazerd (iets anders kan ik het niet noemen) als je zowel E10-brandstof als gewone E95-brandstof wil tanken. Daarnaast, een onbemande pomp is daadwerkelijk goedkoper dan een bemande pomp, dat is immers eenvoudig na te gaan bij tankstations waar beide soorten zijn (ja, die zijn er). In de tijd dat de strippenkaart en de OV-chipkaart naast elkaar bestonden reisde ik zoveel mogelijk met de strippenkaart*, aangezien dat goedkoper was dan dezelfde reis afrekenen per OV-chipkaart. Zelfs een kaartje kopen bij de chauffeur (vroeger de witte strippen), dat duurder was dan het reizen met een blauwe strippenkaart, was goedkoper dan de reis per OV-chipkaart.

Daarnaast, een tankstation heeft directe concurrentie. (er zijn talloze andere tankstations die precies hetzelfde product aanbieden) In het OV is dat niet (zelfs niet tussen de verschillende OV-modaliteiten). Je kunt het pas goed vergelijken als je tussen Asd en Ut vijf sporen parallel aan elkaar legt en daar vijf vervoerders precies dezelfde dienst laat aanbieden (alles exact hetzelfde, materieel, vertrektijd, etc.)

*) Waarbij ik mij overigens geheel terzijde ook niet wenste te laten belazeren als de OV-chipkaart apparatuur uit stond (vaak het gevolg van een chauffeur die te lam was om effe in te loggen op InfoXX . Da's een discussie waar geen enkele buschauffeur zich aan wil branden (mij laten betalen omdat ik met de strippenkaart reis, terwijl een OV-chipkaart zonder controle mee mag riekt immers naar discriminatie).
 

03-07-2011 10:51:57
Kars
Kars
Quote
Dre (zo 03 jul 2011 09:39:21 https://www.somda.nl/forum/8952/p343575/): Da's eigenlijk ook wel chronisch amateuristisch. Kan die dagkaart er niet afgegooid worden zodra het 23:59:59 is op de dag waarop je met die dagkaart ingecheckt hebt?
Het ding bestaat nog niet eens en het gezeik is alweer begonnen. Wacht nou eens rustig af. En daarbij is 23:59:59 niet zo handig aangezien een kaartje altijd geldig is tot 4:00 uur de volgende dag. %03%
 

03-07-2011 10:56:52
maurits
maurits
Ik heb al een paar keer met de Fyra gereisd met een toeslag op de OV-Chipkaart en ik zie die nu ook niet meer op de chip staan. Je kunt er dus vanuit gaan dat een dagkaart na enkele dagen van je chipkaart verdwijnt.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

03-07-2011 11:01:59
waalkade
waalkade
Je kan meerdere OV-Chip kaarten kopen.
Heb je meer geheugenruimte.
Is overigens wanneer je rond 9.00 uur reist bij mijn weten de enige mogelijkheid om van de dalkorting te kunnen profiteren. (of je moet ruim meer dan 3 minuten overstaptijd hebben)
 

03-07-2011 11:25:43
ZJ37
ZJ37
Meerdere OV-Chipkaarten kopen betekent ook extra meelappen aan de beperkingen van die kaart?  

03-07-2011 11:59:38
thieskes
thieskes
even een simpele vraag, geen zin om 3 pagina's onzin over 3 cent enzo door te spitten:
Stel ik heb een jaarabbonement op men ov chipkaart geinstalleerd. Ik reis van Helmond naar Groningen en besluit halverwege de reis om te Utrecht de stad even in te gaan, waar moet ik dan allemaal inchecken en uitchecken. Als ik het tot nu toe goed begrepen heb moet ik te Helmond inchecken, te Utrecht uitchecken en later weer inchecken, gevolgd door het in Groningen uitchecken? Waarom al dat in- en uitchecken als ik toch een abbonement heb?


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

03-07-2011 12:42:28
bart84
Moderator
bart84
Was dat niet omdat een HC niet kan/mag zien wat voor abonnement je hebt. De HC mag alleen kijken of je ben ingecheckt en zo ja, waar.
Maar om mijn eigen reden al weer om zeep te helpen. Met een papieren abonnement kon de HC vrijwel alles zien.

Laatst bewerkt door bart84 op 03-07-2011 12:43


Mvg. Bart
 

03-07-2011 12:49:22
john2
john2
Quote
ruud.h (za 02 jul 2011 21:00:10 https://www.somda.nl/forum/8952/p343513/): en als ik bij arriva reis ik heb ook een kortingskaart van de ns
mag ik dan ook bij arriva reizen en krijg ik daar dan ook 40% korting
Bij veolia moet je er een extra daluren korting op je ov-chipkaart laten zetten
of moet ik daar ook z'n korting op mijn ov-chipkaart laten bij zettn.

Vriendelijke groet Ruud.h

Je moet niks. Als je bij Veolia geen daluren korting op je OV chipkaart hebben laten zetten, betaal je gewoon het volle tartief. Bij Veolia is het voordeeluren abonnement niet geldig. Als er een daluren korting van Veolia op je OV chipkaart staat is het geen probleen. Trouwens, op 7 juni bij Veolia controlle gehad, de desbetreffende controleur keek alleen maar naar de papieren NS treinkaartjes maar naar de OV chipkaart werd niet naar gevraagd om te controleren, terwijl ik die toch in mijn handen had.

Laatst bewerkt door john2 op 03-07-2011 12:56, reden: type fout hersteld.
 

03-07-2011 12:52:48
bart84
Moderator
bart84
Ja, maar daar kan je op inspelen.
Als je een papieren kaartje toont en je OVC gereed houdt (in het zicht zelfs) dan zullen veel HC's en/of Stewards het wel geloven (je zit al klaar om het te geven). Als je je OVC niet paraat hebt, zullen ze er meestal wel naar vragen.

Laatst bewerkt door bart84 op 03-07-2011 12:53


Mvg. Bart
 

03-07-2011 13:22:08
AgentX
AgentX
Quote
thieskes (zo 03 jul 2011 11:59:38 https://www.somda.nl/forum/8952/p343597/): even een simpele vraag, geen zin om 3 pagina's onzin over 3 cent enzo door te spitten:
Stel ik heb een jaarabbonement op men ov chipkaart geinstalleerd. Ik reis van Helmond naar Groningen en besluit halverwege de reis om te Utrecht de stad even in te gaan, waar moet ik dan allemaal inchecken en uitchecken. Als ik het tot nu toe goed begrepen heb moet ik te Helmond inchecken, te Utrecht uitchecken en later weer inchecken, gevolgd door het in Groningen uitchecken? Waarom al dat in- en uitchecken als ik toch een abbonement heb?


Je hoeft in elk geval niet uit en in te checken als je later op de dag in dezelfde richting door reist.

Voorbeeld:
Als ik van Gd naar Bkl reis, en ik moet er in Wd uit om iets af te geven reis ik bijvoorbeeld met trein 4020. In Wd stap ik uit en een half uur later reis ik met de 4022 door naar Bkl. In zo'n geval hoef je niet uit te checken.

Met een jaar-net-kaart hoef je in mijn ogen helemaal niet in en uit te checken, dat voegt toch niets toe, je hebt immers al betaald voor het hele jaar. Is die dan eigenlijk al beschikbaar voor de OV-chipkaart? (Waarom zou hij eigenlijk op de chipkaart moeten staan?)

Het in- en uitcheck verhaal is nog altijd vaag, zo bracht eens een kwestie Bkl - Wd via Ut in combinatie met een abonnement onder het licht. Laatst ben ik vanuit Bkl via Ut naar Wd gereisd, zonder uit en in te checken in Ut. Bij controle was alles oke...

Laatst bewerkt door AgentX op 03-07-2011 13:25, reden: Jaarkaart
 

03-07-2011 13:49:15
john2
john2
Kan ik dan ook met op saldo reizen met de OV chipkaart, met of zonder voordeeluren abonnement ergens in dezelfde richting mijn reis onderbreken, net zoals met een papieren treinkaartje?  

03-07-2011 14:24:27
Apda
Apda
Ja; uit de Algemene Voorwaarden van NS:
"Artikel 6.9
Een reis mag op elk Station op de kortste of snelste Reisroute worden onderbroken, en op dezelfde Dag weer worden voortgezet." Er wordt hierbij geen verschil gemaakt tussen een papieren kaartje en reizen op saldo. (En ook niet in "Artikel 18 - Gebruik OV-chipkaart".)

***edit:
Het bovenstaande antwoord is fout.
En het leek eerst zo simpel. Iemand stelt een vraag en je kijkt even op www.ns.nl onder "Service", "Folders en voorwaarden" wat de reisregels hierover zeggen.
Helaas, zo simpel is het niet. NS verstopt ook voorwaarden elders op de site.

Laatst bewerkt door Apda op 04-07-2011 17:12
 

03-07-2011 15:42:55
daniel_ddr
daniel_ddr
En wat als je nu je reis wilt onderbreken op een station met poortjes? Dan wordt je dus tijdens je onderbreking gegijzeld op het station en maken de poortjes een recht volgens de AVR onmogelijk


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

03-07-2011 18:00:19
john2
john2
En hoe als je met een papieren trein kaartje reist en je komt op een station met poortjes. Als een treinstation met poortjes je eind of begin station is. Of je wilt op een station met poortjes je reis onderbreken. Zijn hier dan aparte door gangen voor als men nog met een papieren treinkaartje reist?  

03-07-2011 18:05:17
rogier
rogier
Bij reizen op saldo dient bij onderbreken van de reis extra in- en uitgecheckt te worden, zie http://www.ns.nl/media/ros/pdf/Voorwaarden_reizen_op_saldo.pdf artikel 2.3. De volgende verkapte tariefsverhoging...
Ik hoor overigens verdacht weinig meer over de ooit beloofde mogelijkheid om reisproducten (zoals ook een enkele reis of retour) op de chipkaart te zetten.

Laatst bewerkt door rogier op 03-07-2011 18:06
 

03-07-2011 18:19:12
john2
john2
Hoe controleert men bij de NS en de regionale vervoerders dit of men een reis met op de OV chipkaart op saldo reizen heeft onderbroken? Valt dit wel te controleren? Een idee van mijn kant. De reistijd tussen het incheck station en het uitcheck station.  

03-07-2011 18:26:23
rogier
rogier
Het is nu in feite irrelevant, als je je reis wilt onderbreken koop je gewoon een papieren kaartje, daarmee mag het namelijk wel.  

03-07-2011 18:47:10
Apda
Apda
Toch wel interessant, dat er een document Algemene Voorwaarden Voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) bestaat van 3 dec. 2009 met daarin een paragraaf Artikel 18 - Gebruik OV-chipkaart zonder dat daarin wordt verwezen naar het document Voorwaarden Reizen op Saldo bij NS van 10 sept. 2009. En dat terwijl dat laatste document op ns.nl bijna niet te vinden is.
Maar ja, de reiziger heeft bij het aanvragen van Reizen op Saldo zelf aangevinkt dat hij akkoord gaat met al die voorwaarden. Geen probleem dus %03%
 

03-07-2011 20:06:24
Dre
Dre
Quote
ZJ37 (zo 03 jul 2011 11:25:43 https://www.somda.nl/forum/8952/p343588/): Meerdere OV-Chipkaarten kopen betekent ook extra meelappen aan de beperkingen van die kaart?

Uiteraard! De meerkosten van alle beperkingen worden immers afgewend op de enige partij die er niet voor gekozen heeft (de gebruiker).
 

03-07-2011 23:21:40
kleine_man
kleine_man
Quote
Apda (zo 03 jul 2011 14:24:27 https://www.somda.nl/forum/8952/p343625/): Ja; uit de Algemene Voorwaarden van NS:
"Artikel 6.9
Een reis mag op elk Station op de kortste of snelste Reisroute worden onderbroken, en op dezelfde Dag weer worden voortgezet." Er wordt hierbij geen verschil gemaakt tussen een papieren kaartje en reizen op saldo. (En ook niet in "Artikel 18 - Gebruik OV-chipkaart".)


(bedankt rogier %08%) Bij reizen op saldo dient bij onderbreken van de reis extra in- en uitgecheckt te worden, zie link artikel 2.3. De volgende verkapte tariefsverhoging...

(en apda)Toch wel interessant, dat er een document Algemene Voorwaarden Voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) bestaat van 3 dec. 2009 met daarin een paragraaf Artikel 18 - Gebruik OV-chipkaart zonder dat daarin wordt verwezen naar het document Voorwaarden Reizen op Saldo bij NS van 10 sept. 2009. En dat terwijl dat laatste document op ns.nl bijna niet te vinden is.
Maar ja, de reiziger heeft bij het aanvragen van Reizen op Saldo zelf aangevinkt dat hij akkoord gaat met al die voorwaarden. Geen probleem dus


Nu ik: Zie hier de paradox van de OV-C en de reisregels. Volgens mij zou er nu een jurist moeten opstaan. Dit is namelijk een beperking van consumentenrechten wanneer er per OV-C gereisd wordt. Minder Service gaat meestal hand-in-hand met een goedkoper product. Het wordt alleen maar duurder %03%

Voor degene die het willen weten hoe goed de regels gelezen worden, kijk SouthPark Seizoen 15 aflevering 1 "the HumansentiPad"
 

03-07-2011 23:31:16
nohab
nohab
Quote
AgentX Je hoeft in elk geval niet uit en in te checken als je later op de dag in dezelfde richting door reist.
Je moet bij een reisonderbreking altijd in- en uitchecken, ongeacht in welke richting je verder reist, ongeacht op wat voor kaart je reist, ongeacht wat dan ook. Probeer die OVC nou eens te zien als wat het nog meer is: voor reizigers is het puur en alleen een middel om te betalen, maar voor de OV-bedrijven is het ook een markeringinstrument. Men wil precies weten welke vervoermiddelen je wanneer hebt gebruikt, en daarom moet je altijd in- en uitchecken. Ook als je op een abonnement reist, ook als je een reisonderbreking maakt op het traject van je abonnement. Altijd, altijd, altijd.

Laatst bewerkt door nohab op 04-07-2011 12:28
 

04-07-2011 10:10:41
waalkade
waalkade
Vroeger valideerde de conducteur met een knipje het kaartje/vervoerbewijs.
Zou nu nog steeds kunnen. Bij controle door de HC wordt de reis bevestigd.
Ben je meteen goed bezig bij omreizen.
Geen controle, dan krijg je bij uitchecken je incheckbedrag weer terug.
 

04-07-2011 11:09:01
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Hoe vaak is het al niet ter sprake gekomen dat je in Nederland een vervoerbewijs koopt? Je koopt niet het recht op een zitplaats of een controle, maar het recht om vervoerd te worden. Wat jij nu voorstelt lijkt me een zoveelste idee om de kluit te belazeren.


Met vriendelijke groet, Robin
 

04-07-2011 12:39:43
AgentX
AgentX
Quote
nohab (zo 03 jul 2011 23:31:16 https://www.somda.nl/forum/8952/p343708/):
Quote
AgentX Je hoeft in elk geval niet uit en in te checken als je later op de dag in dezelfde richting door reist.
Je moet bij een reisonderbreking altijd in- en uitchecken, ongeacht in welke richting je verder reist, ongeacht op wat voor kaart je reist, ongeacht wat dan ook. Probeer die OVC nou eens te zien als wat het nog meer is: voor reizigers is het puur en alleen een middel om te betalen, maar voor de OV-bedrijven is het ook een markeringinstrument. Men wil precies weten welke vervoermiddelen je wanneer hebt gebruikt, en daarom moet je altijd in- en uitchecken. Ook als je op een abonnement reist, ook als je een reisonderbreking maakt op het traject van je abonnement. Altijd, altijd, altijd.


Komt er dus op neer dat je de vervoerder zelfs betaalt om NIET in de trein te zitten. Immers betaal je meer als je tussendoor de trein verlaat dan wanneer je blijft zitten. Interessant...

Maar goed, betaal jij maar lekker extra, maar op een reisje Gd-Bkl met een tussenstop in Wd ga ik toch mooi niet uitchecken hoor!
Edit door SleutelMan: Dat soort zaken gaan we hier dus niet bespreken!

Laatst bewerkt door SleutelMan op 05-07-2011 18:26
 

04-07-2011 15:17:00
nohab
nohab
Quote
AgentX Komt er dus op neer dat je de vervoerder zelfs betaalt om NIET in de trein te zitten. Immers betaal je meer als je tussendoor de trein verlaat dan wanneer je blijft zitten. Interessant...

Maar goed, betaal jij maar lekker extra, maar op een reisje Gd-Bkl met een tussenstop in Wd ga ik toch mooi niet uitchecken hoor!

Je hebt hem door, en dan ben je inderdaad duurder uit dan in de huidige situatie. En wees maar niet ongerust, op stations waar ik mijn reis onderbreek en waar geen poortjes staan ga ik ook niet uit- en inchecken. Maar het blijft tegen de regels.
 

04-07-2011 16:22:09
jorgo
jorgo
Ik bezit een jaartrajectabonnement Mtr-Std. Afgelopen weekend heb ik, mede met het oog op het verdwijnen van de strippenkaart bij Veolia deze week, besloten maar eens wat saldo en producten op deze kaart te zetten, die immers ook een ovc is. De hele toestand doorgevoerd: aanmelden op de site ov-chipkaart.nl, automatisch opladen aanvragen, naar de kaartautomaat om automatisch opladen op te halen en wat saldo bij te pinnen, naar het Veolia loket voor de Veolia korting, wijzigen van allerhande privacyinstellingen en instellingen transacties bijhouden op de site...

Bij thuiskomst bleek het om een of andere reden niet mogelijk de zojuist verzilverde transacties en producten meteen te zien op de site... kon pas een dag later. Wel raar. Bij het scannen van de kaart bij de kaartjesautomaat kon het wel: ik zag 50 euro tegoed en de producten automatisch opladen, jaartrajectabo en het ietwat cryptische 'een Veolia product'.

Nu dacht ik, waarom staat het product VDU kaart er niet bij? Per slot van rekening geeft mijn trajectabo ook recht op VDU korting.

Het antwoord moet zijn dat het product VDU korting op mijn kaart geen zin zou hebben, aangezien reizen op saldo met mijn (door NS uitgegeven) kaart overal mogelijk is, behalve bij NS! Aanvragen van reizen op saldo bij NS aan het loket heeft kennelijk ook geen zin! Dat kan alleen bij neutrale P of A OV-Chipkaarten (waar ik dan mijn NS-trajectabo weer niet bij zou kunnen laten zetten), de VDU kaart en de studentenkaart...

Tamelijk belachelijk, NS krijgt het nog altijd niet klaar een routeabonnement met saldo te combineren. Waarom niet? Omdat het systeem er niet op ingericht is mijn reisje Mt-Rm pas vanaf Std in rekening te brengen?
 

04-07-2011 18:22:24
john2
john2
Verzilverde transacties, geld bijzetten op de OV chipkaart en reizen bij Veolia zijn pas 24 uur later zichtbaar in mijn ov chipkaart overzicht. Dit geld ook voor de andere regionale trein vervoerders incluis bus vervoerders en de NS. Op mijn NS is het inzien van de reis gegevens vlugger zichtbaar. Dit alleen voor de trein reizen die bij de NS zijn gemaakt.  

04-07-2011 19:15:30
kleine_man
kleine_man
Quote
RSK-Mat92 (ma 04 jul 2011 11:09:01 https://www.somda.nl/forum/8952/p343781/): Hoe vaak is het al niet ter sprake gekomen dat je in Nederland een vervoerbewijs koopt? Je koopt niet het recht op een zitplaats of een controle, maar het recht om vervoerd te worden. Wat jij nu voorstelt lijkt me een zoveelste idee om de kluit te belazeren.


Wellicht omdat de vervoerders volkomen sch.... lak hebben aan de reizigers. Je oogst wat je zaait. Als je je reizigers dus jarenlang (letterlijk) in de kou laat staan, kan je dit soort acties verwachten. Hoe verachtelijk ze ook zijn. Als ik mijn winkel zou runnen zoals de vervoerders was ik allang failliet.
 

04-07-2011 19:41:51
bart84
Moderator
bart84
Quote
john2 (ma 04 jul 2011 18:22:24 https://www.somda.nl/forum/8952/p343862/): Verzilverde transacties, geld bijzetten op de OV chipkaart en reizen bij Veolia zijn pas 24 uur later zichtbaar in mijn ov chipkaart overzicht. Dit geld ook voor de andere regionale trein vervoerders incluis bus vervoerders en de NS. Op mijn NS is het inzien van de reis gegevens vlugger zichtbaar. Dit alleen voor de trein reizen die bij de NS zijn gemaakt.
En dat komt omdat alle mutaties in de nacht pas verwerkt worden. Daardoor kan je de gegevens pas in de loop van de volgende dag inzien op ov-chipkaart.nl


Mvg. Bart
 

04-07-2011 21:20:09
thom
thom
Quote
RSK-Mat92 (ma 04 jul 2011 11:09:01 https://www.somda.nl/forum/8952/p343781/): Hoe vaak is het al niet ter sprake gekomen dat je in Nederland een vervoerbewijs koopt? Je koopt niet het recht op een zitplaats of een controle, maar het recht om vervoerd te worden. Wat jij nu voorstelt lijkt me een zoveelste idee om de kluit te belazeren.

Volgens mij willen sommige hier gewoon altijd een knipje van de conducteur, maar zijn ze te verlegen om het te vragen als hij niet langs komt %08%
 

04-07-2011 21:38:04
bloemkool
bloemkool
Quote
Quote
nohab% (ma 04 jul 2011 15:17:00 https://www.somda.nl/forum/8952/p343828/):

Je hebt hem door, en dan ben je inderdaad duurder uit dan in de huidige situatie. En wees maar niet ongerust, op stations waar ik mijn reis onderbreek en waar geen poortjes staan ga ik ook niet uit- en inchecken. Maar het blijft tegen de regels.


Waarom zou dat tegen de reisregels zijn? Bij een papieren vervoerbewijs mag je het stationsgebied ook verlaten als je de reis onderbreekt.
Over een eventuele onregelmatigheid in de reisregels kun je zo een procedure voeren
 

04-07-2011 22:14:45
Apda
Apda
Quote
bloemkool (ma 04 jul 2011 21:38:04 https://www.somda.nl/forum/8952/p343899/): Waarom zou dat tegen de reisregels zijn?
Voorwaarden Reizen op Saldo bij NS
"2.3 In aanvulling op het bepaalde in art. 6.9 AVR-NS dient met Reizen op Saldo bij NS bij het onderbreken van de reis de Rit afgesloten te worden met een Check-uit op het betreffende station. Bij het vervolgen van de reis dient opnieuw Ingecheckt te worden. Zo bestaat bijvoorbeeld een reis die tussentijds is onderbroken uit twee Ritten."
"Onderbreken/onderbroken: De situaties waarbij Reiziger de laatste NS-kaartlezer(s) passeert om het station te verlaten of om gebruik te maken van een voorziening binnen het station die buiten het door de NS-kaartlezers omsloten gebied ligt."
 

04-07-2011 22:16:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
jorgo (ma 04 jul 2011 16:22:09 https://www.somda.nl/forum/8952/p343839/): Tamelijk belachelijk, NS krijgt het nog altijd niet klaar een routeabonnement met saldo te combineren. Waarom niet? Omdat het systeem er niet op ingericht is mijn reisje Mt-Rm pas vanaf Std in rekening te brengen?
Tja, belachelijk he. Zit hier met precies hetzelfde: ik wil best op saldo reizen, maar het mag nogsteeds niet van NS.
Maar met deze post herinner je me eraan dat ik daar nog eens achteraan moest...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

04-07-2011 22:25:58
nohab
nohab
Quote
bloemkool Waarom zou dat tegen de reisregels zijn?
Zoals gezegd, omdat ze precies willen weten welke trein je genomen hebt. Met papieren kaartjes is dat moeilijk vast te leggen en daarom worden al die enqueteurs de trein in gestuurd om elk kaartje "te registreren". Ik laat ze altijd doorlopen. Maar via de OVC worden alle ritgegevens volautomatisch geregistreerd en aan de hand van je in- en uitchecktijden is te reconstrueren welke trein je genomen hebt. Maar dan moet je natuurlijk wel meteen na aankomst uitchecken en dat doe je niet als je bij een reisonderbreking zo het station uit loopt. Ze krijgen alle gewenste gegevens tot op het hoogste detailniveau (persoonlijke kaart!) en ze hoeven er nauwelijks iets voor te doen. Jij als reiziger doet het werk.

Laatst bewerkt door nohab op 04-07-2011 22:26
 

04-07-2011 23:19:03
broek53
broek53
"Just because you're paranoid, don't mean they're not out to get you".  

04-07-2011 23:32:53
eix
eix
Quote
nohab (ma 04 jul 2011 22:25:58 https://www.somda.nl/forum/8952/p343905/): e krijgen alle gewenste gegevens tot op het hoogste detailniveau (persoonlijke kaart!) en ze hoeven er nauwelijks iets voor te doen. Jij als reiziger doet het werk.

Waarom zou men tot in detail willen weten dat ene 'Jan Janssen, geboren op xx getrouwd met - etc' de trein nam om xx.xx in naar ...?

Ik verwacht dat men de OV-chipkaart gegevens gebruikt voor het correct verdelen van de geldpot. En daarnaast zal men globaar vervoerskundige informatie willen verkrijgen zoals het aantal reizigers dat op een bepaald ergens naartoe reist. En daarmee kan men beter het aanbod (=aantal treinen) aanpassen aan de vraag(aantal reizigers). Dat kan in je voor of nadeel werken.

En met een beetje geluk krijg je nog eens een mooie persoonlijke aanbieding voor een voordelig prijsje.

Niet dat privacy onbelangrijk is, maar ik verwacht echt niet dat er ook maar iemand bij NS (1,1 miljoen reizigers per dag) geïnteresseerd is in mijn gegevens tot op het hoogste detailniveau.
 

05-07-2011 14:29:05
AgentX
AgentX
Zoals je zelf zegt gebruiken ze de massa van die gegevens. Dat 'Jan Janssen, geboren op xx' hoeven ze niet te weten, alleen 'nam om xx.xx de trein naar xx'.

Maar ach, onze persoonsgegevens staan tóch al op de kaart, dus waarom zouden ze die er dan nog uit filteren?

De resultaten van dit filteren leidt tot feiten die over een jaar in Spits, Metro en andere reizigerskranten staan. Bijvoorbeeld:

Quote
Wist u dat?
- Er jaarlijks ruim 15 miljoen mensen met de trein meegaan?
- Er dagelijks bijna 300.000 reizigers verwerkt worden in de stationshal van Utrecht Centraal?
- Bijna 25% van in de provincie Utrecht woonachtige reizigers naar de regio Rotterdam reist?


Wat moet je er anders mee doen?
 

05-07-2011 15:41:02
reisthijs
reisthijs
Quote
jorgo (ma 04 jul 2011 16:22:09 https://www.somda.nl/forum/8952/p343839/): Tamelijk belachelijk, NS krijgt het nog altijd niet klaar een routeabonnement met saldo te combineren. Waarom niet? Omdat het systeem er niet op ingericht is mijn reisje Mt-Rm pas vanaf Std in rekening te brengen?
Het systeem gaat er ook niet op ingericht worden, dat is kennelijk te moeilijk, daarom zullen de trajectabonnementen over enige tijd worden afgeschaft. Voor wie nu met een trajectkaart reist heeft NS beloofd nog een "passende oplossing" te gaan bedenken.
 

05-07-2011 17:57:49
AgentX
AgentX
En wat moet dat dan wel voor "passende oplossing" zijn?  

05-07-2011 18:16:47
john2
john2
Quote
bart84 (ma 04 jul 2011 19:41:51 https://www.somda.nl/forum/8952/p343881/):
Quote
john2 (ma 04 jul 2011 18:22:24 https://www.somda.nl/forum/8952/p343862/): Verzilverde transacties, geld bijzetten op de OV chipkaart en reizen bij Veolia zijn pas 24 uur later zichtbaar in mijn ov chipkaart overzicht. Dit geld ook voor de andere regionale trein vervoerders incluis bus vervoerders en de NS. Op mijn NS is het inzien van de reis gegevens vlugger zichtbaar. Dit alleen voor de trein reizen die bij de NS zijn gemaakt.
En dat komt omdat alle mutaties in de nacht pas verwerkt worden. Daardoor kan je de gegevens pas in de loop van de volgende dag inzien op ov-chipkaart.nl

En als je met het nachtnet reist. Ligt de grens van verwerking om 04.00 uur 's nachts? Want met een papieren treinkaartje kan je ook nog tot 04.00 's nachts reizen van de dag ervoor. Of wordt het vanaf middernacht nul uur opgeschoven naar de nacht ernaar?
 

05-07-2011 18:28:05
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Vriendelijk verzoek om de discussie hier op de feiten te voeren en niet op onderbuikgevoelens...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 05-07-2011 18:30
 

05-07-2011 18:55:20
thieskes
thieskes
SleutelMan: Lezen is klaarblijkelijk moeilijk...

Laatst bewerkt door SleutelMan op 05-07-2011 22:41


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

05-07-2011 19:07:18
bart84
Moderator
bart84
Quote
john2 (di 05 jul 2011 18:16:47 https://www.somda.nl/forum/8952/p344088/):
Quote
bart84 (ma 04 jul 2011 19:41:51 https://www.somda.nl/forum/8952/p343881/):
Quote
john2 (ma 04 jul 2011 18:22:24 https://www.somda.nl/forum/8952/p343862/): Verzilverde transacties, geld bijzetten op de OV chipkaart en reizen bij Veolia zijn pas 24 uur later zichtbaar in mijn ov chipkaart overzicht. Dit geld ook voor de andere regionale trein vervoerders incluis bus vervoerders en de NS. Op mijn NS is het inzien van de reis gegevens vlugger zichtbaar. Dit alleen voor de trein reizen die bij de NS zijn gemaakt.
En dat komt omdat alle mutaties in de nacht pas verwerkt worden. Daardoor kan je de gegevens pas in de loop van de volgende dag inzien op ov-chipkaart.nl

En als je met het nachtnet reist. Ligt de grens van verwerking om 04.00 uur 's nachts? Want met een papieren treinkaartje kan je ook nog tot 04.00 's nachts reizen van de dag ervoor. Of wordt het vanaf middernacht nul uur opgeschoven naar de nacht ernaar?
Het overzetten van de gegevens van je OVC heeft niets te maken met de nachtgrens van NS. Translink beheert deze gegevens. Ook op de site van je OVC staat ook de het precieze tijdstip (dag en tijd) van in-/uitchecken, daar heeft ook de nachtgrens van de NS niets mee van doen.


Mvg. Bart
 

05-07-2011 21:39:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
AgentX (di 05 jul 2011 14:29:05 https://www.somda.nl/forum/8952/p344014/): Zoals je zelf zegt gebruiken ze de massa van die gegevens. Dat 'Jan Janssen, geboren op xx' hoeven ze niet te weten, alleen 'nam om xx.xx de trein naar xx'.
Ach, wees niet bang... NS is nog nieteens in staat een mail naar de juiste persoon te sturen...

M'n vader is vorig jaar testreiziger geweest voor de nieuwe dalabonnementen en vandaag kreeg ik ineens een mailtje bestemd voor de testreizigers van vorig jaar

Die kunnen we mooi toevoegen aan het lijstje NS-administratieblunders
- een brief aan mij met de aanhef "geachte mevrouw..." (zowel ik als m'n moeder hadden toen een VDU)
- de OV-chipkaart van m'n vader met een voorletter van hemzelf en eentje van mij%08%
- een zich spontaan terugdraaiende adreswijziging (ik was verhuisd, m'n ouders niet)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl