Reizen op Saldo - OV Chipkaart
Forum: Algemeen - Algemeen
22-04-2011 11:22:35
ruysdael
ruysdael
Quote
nohab (do 21 apr 2011 07:43:22 www.somda.nl): Wat is BS?
Stierenpoep (bullshit).

23-04-2011 18:47:18
bloemkool
bloemkool
Vanmiddag een mooie terugsteekactie bedacht van RAI naar Ut bij gebrek aan een IC op dat tijdstip.

Via Asdz naar Ut. Wel netjes uit- en ingecheckt op Asdz.
Kostte me eenmaal € 1,20. Andere kant op was kennelijk evenveel tariefeenheden als een virtuele rechtstreekse reis RAI - Ut. Wel ongemakkelijk reizen.

Alternatief was de 5700 of een combi met 2 overstaps in Dvd en Asb of Bkl.

06-05-2011 15:49:44
john2
john2
Vanmiddag een medewerker van NS aan de telefoon gehad. De papieren treinkaartjes blijven nog voor onbepaalde tijd verkrijgbaar. Tenminste net zolang tot de problemen met de OV chipkaart weg gewerkt zijn. En het probleem van als men met OV chipkaart op saldo reizen van de ene naar de andere vervoerder, dat men dan duurder uit is als met een papieren treinkaartje, is bekend en wordt ook nog aan gewerkt voor dit verschil uit het land te krijgen.

06-05-2011 17:57:53
phantom
phantom
Zal het verhaal over de ov chip en reizen op saldo komedie nog zotter maken.
Een week of 3 terug mijn persoonlijke ovc gekregen,en gelijk reizen op saldo aan gevraagd.
Mailtje in de box u kunt uw bestelling ophalen met uw ovc bij een bezoek aan een kaartjes automaat in de buurt.(incl 3 pagina's aan hoe activeer je t)
Zaterdag s'morgens moest ik voor een ritje met de trein naar Rtd CS pak pas en volg de stappen.
Wat is t verbazing wekkende,geen producten om op te halen vertelde dat lijpe apparaat.
Gelukig pinpas bij dus dan maar weer een kaartje kopen.(om 6:15 in de ochtend)
Heb ondertussen 4 mailtjes gehad van NS met de melding u heeft reizen op saldo niet geactivveerd,doe dit bij een z.s.m. bij een station/kaartjes automaat in de buurt .
NS maar gebeld,en wat blijkt nadat ik bovenstaande heb verteld word me verteld : ja meneer we hebben al ruim een maand dat probleem en hopen het na dit weekend te hebben verholpen sorry voor t ongemak %03%
Handig hoor een automaat waar je wat producten moet kunnen activeren maar t niet kan %09%

Laatst bewerkt door phantom op 06-05-2011 18:00


06-05-2011 18:29:16
bart84
Moderator
bart84
In dat geval kan ik ook nog wel een duit in het zakje doen.
Vandaag is mijn OVC kapot gegaan. Ik zal in de stoptrein van Ehv naar Nm en werd voor de verandering eens gecontroleerd. De HC had grote moeite om mijn OVC te scannen, na een tijdje deed die het dan eindelijk. Wat was het probleem, er zal een scheur in mijn kaart. Bij het loket in Nm maar even gemeld dat de kaart kapot is gegaan. Kan ik wel een duplicaatkaart krijgen, maar mag ik daarvoor wel de som van elf euro voor betalen, want hij deed het nog. Ik kan inderdaad nog wel in- en uitchecken bij NS en de busbedrijven, maar als de kaart helemaal doorgescheurd is, zal dat niet meer gaan. Beetje flauw dat ik daar op zou moeten wachten om een nieuwe kaart te mogen krijgen (zonder kosten).
Al met al krijg ik dus nu een nieuwe kaart voor slechts 11,01 euro, want het verhaal is nog niet klaar.
Omdat mijn kaart kapot is, heb ik het automatisch opwaarderen ook maar stopgezet. Als je dit echter wilt stopzetten, moet je wel via Ideal 0,01 euro betalen. Translink is dus volgens is bij mijn weten het enige bedrijf dat geld vraag om iets stop te zetten. Ik kan me voorstellen dat je bij het aanvragen een rekeningcheck wilt doen, maar bij het stopzetten toch niet.


Mvg. Bart

06-05-2011 18:50:36
thom
thom
Quote
bart84 (vr 06 mei 2011 18:29:16 somda.nl): Kan ik wel een duplicaatkaart krijgen, maar mag ik daarvoor wel de som van elf euro voor betalen, want hij deed het nog. Ik kan inderdaad nog wel in- en uitchecken bij NS en de busbedrijven, maar als de kaart helemaal doorgescheurd is, zal dat niet meer gaan. Beetje flauw dat ik daar op zou moeten wachten om een nieuwe kaart te mogen krijgen (zonder kosten).

*SCHEUR* *OEPS! %08%*

Mag ik een nieuwe

Kunnen die dingen trouwen tegen magnetisme ?

Laatst bewerkt door thom op 06-05-2011 18:51

06-05-2011 19:51:56
AgentX
AgentX
Dacht het wel, RFID is volgens mij niet gevoelig voor magnetische velden.

06-05-2011 20:15:00
dlm4yjp
dlm4yjp
Klopt, alleen de (zwarte) magneetstrip op een Bankpas, of een NS-Jaarkaart o.i.d. is hier gevoelig voor, maar dan spreken we over goed krachtige (elektro-)magneten.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

06-05-2011 22:35:38
timtrein
timtrein
Ja, dan breek je m toch helemaal door en kom je de volgende dag terug. Bijna helemaal doorgescheurd is toch ook stuk, kom nou zeg...

06-05-2011 23:04:52
kleine_man
kleine_man
"Het vervangen van de kaart duurt 6-8 weken."
"Nee, wij kunnen uw saldo niet terug storten. U heeft namelijk het automatisch opwaarderen niet ingeschakeld."

Vandaag stond er een stukje in de krant dat ongeveer 0,5-0,7% van de Chipreizigers vergeet uit te checken. Volgens de gegevens van de NS zelf reizen ongeveer 1.000.000 mensen per dag met de trein. Dat houdt in dat ongeveer 5.000-7.000 per dag straks niet zullen uitchecken. Kassa!!!!!!! (= €100.000-€140.000 per dag extra winst voor de NS). Ik begin in 1 keer te snappen waarom men zo standvastig aan de OVC vasthoudt %03%.

Studenten waren trouwens kampioen. 2% checkt niet uit, maar er zit nog geen verplichting aan. Gaan ze nu wel invoeren.

"De OV-Chipkaart: leuker kunnen we niet maken (voor onszelf)"

07-05-2011 01:28:49
thom
thom
Met alle respect, maar het blijft toch echt dat de reizigers zélf niet uitcheckt.

Da's net zoiets als nu een strippenkaart niet stempelen, of vergeten een treinkaartje van datumprint te voorzien, je doet het écht zelf of juist niet...

En volgens mij word je er in de bus en trein toch vaak genoeg aan herinnerd, of wil iedereen een persoonlijke mental coach die je het doet herinneren?
Het staat bijvoorbeeld IN de bus, OP de bus en het word om de haverklap omgeroepen. Bedoel, wie kent niet het "Reist U met de UV-Chipkaart, vergeet dan niet uit te checken" riedeltje ?

Als die een gedachte gang is om te zeggen dat de OVC geen invoering had mogen hebben, dan had de strippenkaart ook nooit ingebruik genomen mogen worden. Die kun je ook vergeten af te stempelen.

Verschil is alleen dat je dan zwart reist met de kans geen boete te krijgen en bij de OVC je standaard je borg kwijt bent. Oftewel, je geluk dat je geen boete krijgt is weg, en daarom deugt het systeem niet ?
Maar nogmaals, je doet het zelf (niet)....

Laatst bewerkt door thom op 07-05-2011 01:36

07-05-2011 02:00:49
Pim530
Pim530
Quote
timtrein (vr 06 mei 2011 22:35:38 somda.nl): Ja, dan breek je m toch helemaal door en kom je de volgende dag terug. Bijna helemaal doorgescheurd is toch ook stuk, kom nou zeg...


De chip loopt door de hele kaart heen, en bij het kleinste scheurtje is deze defect. Overigens werd mij verteld dat alleen van buiten onbeschadigde kaarten waarvan de chip 'et niet doet gratis worden vervangen.

07-05-2011 02:11:43
mren
mren
Quote
thom (za 07 mei 2011 01:28:49 www.somda.nl): Met alle respect, maar het blijft toch echt dat de reizigers zélf niet uitcheckt.

Dus? Wat is er mis met het gebruiksvriendelijk ontwerpen van een systeem?

'Tik bij het verlaten van de bus uw BSN-nummer, het lijnnummer, voertuignummer en tijd in' is ook een simpele regel, maar ook daar zullen de nodige fouten gemaakt worden. Het is na 150 jaar reizen met (strippen)kaartjes nou eenmaal vrij onnatuurlijk om nogmaals een handeling te verrichten bij het uit- of overstappen.
Niet in de laatste plaats omdat je vaak bezig bent met het bedenken waar je aansluiting vertrekt, of je nog op tijd bent, wat je nog voor je werk moet doen, je bent in gesprek, etc. etc.

07-05-2011 08:04:21
Dre
Dre
Quote
thom (za 07 mei 2011 01:28:49 somda.nl): Da's net zoiets als nu een strippenkaart niet stempelen, of vergeten een treinkaartje van datumprint te voorzien, je doet het écht zelf of juist niet...

Ik denk aan iets met appels en peren (zoals jezelf later eigenlijk toegeeft). Als ik in de bus gecontroleerd zou worden zonder afgestempelde strippenkaart (je kunt op grote busstations immers instappen op het moment dat de buschauffeur pauze houdt) dan krijg ik een boete aan m'n broek, hetzelfde geldt voor een niet van datum voorzien treinkaartje. Daar ligt het financiële nadeel van het vergeten bij de vervoerder en dus moet dat zwaar bestraft worden met een boete van € 30,-. Als je wel incheckt maar vergeet uit te checken (wat me nogal vreemd lijkt, maar soit... er zijn dus horden mensen die wel inchecken maar dan opeens worden overvallen door een acute aanval van geheugenverlies) dan ben je dus mooi € 4, 10 of zelfs 20,- kwijt.

Quote
thom (za 07 mei 2011 01:28:49 somda.nl):
Als die een gedachte gang is om te zeggen dat de OVC geen invoering had mogen hebben, dan had de strippenkaart ook nooit ingebruik genomen mogen worden. Die kun je ook vergeten af te stempelen.

Zou 't lukken? De bus inlopen zonder een kaartje te kopen of je strippenkaart af te laten stempelen door de chauffeur?

07-05-2011 09:33:35
ZJ37
ZJ37
Dat mensen vergeten uit te checken is toch niet zo vreemd? Iedereen is gewend om 1 handeling voor het reizen te doen en dat is het kopen van een kaartje en that's it (over een gemakkelijk systeem gesproken).

Nu je na de reis een 2e handeling moet doen, zal nog gewenning zijn. Bovendien vind ik het ook vreemd dat je pas na je reis ziet wat het heeft gekost en er niks meer aan kan doen.

07-05-2011 11:26:45
john2
john2
Quote
mren (za 07 mei 2011 02:11:43 www.somda.nl):
Quote
thom (za 07 mei 2011 01:28:49 www.somda.nl): Met alle respect, maar het blijft toch echt dat de reizigers zélf niet uitcheckt.

Dus? Wat is er mis met het gebruiksvriendelijk ontwerpen van een systeem?

'Tik bij het verlaten van de bus uw BSN-nummer, het lijnnummer, voertuignummer en tijd in' is ook een simpele regel, maar ook daar zullen de nodige fouten gemaakt worden. Het is na 150 jaar reizen met (strippen)kaartjes nou eenmaal vrij onnatuurlijk om nogmaals een handeling te verrichten bij het uit- of overstappen.
Niet in de laatste plaats omdat je vaak bezig bent met het bedenken waar je aansluiting vertrekt, of je nog op tijd bent, wat je nog voor je werk moet doen, je bent in gesprek, etc. etc.

Met de strippenkaart kon je in een keer de hoeveelheid strippen laten afstempelen of zelf afstempelen die je nodig had, met de overstap inbegrepen. Voor de invoering van de strippenkaart moest je een kaarte kopen bij de chauffeur en als je een overstap had, weer een kaartje kopen. Nu heb je met de OV chipkaart dit in feite ook weer. Bij een overstap eerst uitchecken overstappen en weer inchecken. Is me wel opgevallen als er veel mensen uitstappen die moeten uitchecken in een lijnbus, dat dit dan meer tijd kost voor de buschauffeur voor tewachten, als bij de strippenkaart, waarbij de reiziger gewoon de lijnbus uit kan lopen. Dit even ontopic.

Laatst bewerkt door john2 op 08-05-2011 11:51, reden: type fout hersteld.

07-05-2011 13:36:36
thom
thom
Quote
Dre (za 07 mei 2011 08:04:21 somda.nl):
Quote
thom (za 07 mei 2011 01:28:49 somda.nl):
Als die een gedachte gang is om te zeggen dat de OVC geen invoering had mogen hebben, dan had de strippenkaart ook nooit ingebruik genomen mogen worden. Die kun je ook vergeten af te stempelen.

Zou 't lukken? De bus inlopen zonder een kaartje te kopen of je strippenkaart af te laten stempelen door de chauffeur?

Bus zal niet altijd lukken, de tram was geen probleem

07-05-2011 13:45:51
MDDM
MDDM
Quote
mren (za 07 mei 2011 02:11:43 www.somda.nl):
Quote
thom (za 07 mei 2011 01:28:49 www.somda.nl): Met alle respect, maar het blijft toch echt dat de reizigers zélf niet uitcheckt.

Dus? Wat is er mis met het gebruiksvriendelijk ontwerpen van een systeem?

Dus? Wat is er mis met een stukje eigen verantwoordlijkheid?


Gr Joop mcn Lls

07-05-2011 13:57:56
kleine_man
kleine_man
Quote
mren Dus? Wat is er mis met het gebruiksvriendelijk ontwerpen van een systeem?



Kijk, dat is nu het hele eieren eten.

Ik ben in principe niet tegen het invoeren of gebruiken van de OVC. Alleen wel tegen de klantonvriendelijke manier van invoeren en gebruiken.

07-05-2011 15:22:34
mren
mren
Quote
MDDM (za 07 mei 2011 13:45:51 www.somda.nl):
Quote
mren (za 07 mei 2011 02:11:43 www.somda.nl):
Quote
thom (za 07 mei 2011 01:28:49 www.somda.nl): Met alle respect, maar het blijft toch echt dat de reizigers zélf niet uitcheckt.

Dus? Wat is er mis met het gebruiksvriendelijk ontwerpen van een systeem?

Dus? Wat is er mis met een stukje eigen verantwoordlijkheid?

Je reageert nu maar op één zin uit mn reactie. De rest hoort er ook bij.
Vooral het deel dat vervoerders het allemaal wel leuk kunnen bedenken zodat 'de procedure van Het Systeem' te begrijpen is voor de klant.

07-05-2011 17:02:15
ZJ37
ZJ37
En er bedoeld (het systeem rekent voor busreisjes bijna per definitie meer af dan omgerekend met de huidige strippenkaart) of onbedoeld (mensen die vergeten uit te checken = kassa!) ook nog extra aan verdienen.

07-05-2011 20:00:09
frenkel
frenkel
Bij het gebruik van de strippenkaart wordt er door de klant die niet bekend is in het gebied natuurlijk (voor de zekerheid) vaak te veel strippen afgestepeld en zelfs busschauffeurs in voornamelijk het streekvervoer kunnen per ongeluk een zone te veel afstempelen omdat ze door vele zones rijden, als je dat als reiziger niet in de gaten had was je die ook kwijt. dat systeem is natuurlijk ook verre van perfekt.
Voor de Tram/bus/metro bevalt mij de OVchip een stuk beter, ook aangezien ik met de OVchip juist vaker goedkoper uit ben dan met de strippenkaart.
Dat laatste komt omdat ik meestal vanuit een centraal station reis dat centraal in een ov zone ligt, zo is scheveningen vanuit het CS van Den Haag met de chipkaart goedkoper dan met de strippenkaart.

07-05-2011 20:59:02
bart84
Moderator
bart84
Ik denk dat dat voor iedereen anders kan zijn. Ik ben zelf als ik van Boekel naar Eindhoven ga met de bus 3,- euro kwijt voor een Dalurendagkaartje (dus een retourkaartje). Als ik met de OVC zou gaan, ben ik ongeveer 3,62 of 3.70 euro kwijt (hangt af van welke halte ik in Boekel pak) voor een enkele reis. Dus dan betaal ik dubbel zoveel.
Het zal voor iedereen anders kunnen zijn.

Laatst bewerkt door bart84 op 07-05-2011 21:00


Mvg. Bart

08-05-2011 03:58:59
ruysdael
ruysdael
Quote
thom (za 07 mei 2011 13:36:36 www.somda.nl): Bus zal niet altijd lukken, de tram was geen probleem
Vast in Rotterdam of Den Haag dan, want in Amsterdam hebben we conducteurs op de tram

08-05-2011 07:25:14
frenkel
frenkel
Ik ben ook wel benieuwd wat er in plaats van het dalurenkaartje in brabant gaat komen, wat overigens een sponserkaartje van de provincie is.
Er zal dus wel hard onderhandeld worden tussen de vervoerders en de provincie maar met de huidige besparingen die de provincies moeten doorvoeren zal het er niet beter op worden ben ik bang.

08-05-2011 09:58:07
TheKnitter
TheKnitter
Quote
maccerr (zo 08 mei 2011 03:58:59 www.somda.nl):
Quote
thom (za 07 mei 2011 13:36:36 www.somda.nl): Bus zal niet altijd lukken, de tram was geen probleem
Vast in Rotterdam of Den Haag dan, want in Amsterdam hebben we conducteurs op de tram

Den Haag is er weinig controle (en dus geen conducteurs). Daar komen zo af en toe controleteams langs. Rtd heeft standaard conducteurs op de tram.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

08-05-2011 11:54:53
john2
john2
Quote
frenkel (za 07 mei 2011 20:00:09 www.somda.nl): Bij het gebruik van de strippenkaart wordt er door de klant die niet bekend is in het gebied natuurlijk (voor de zekerheid) vaak te veel strippen afgestepeld en zelfs busschauffeurs in voornamelijk het streekvervoer kunnen per ongeluk een zone te veel afstempelen omdat ze door vele zones rijden, als je dat als reiziger niet in de gaten had was je die ook kwijt. dat systeem is natuurlijk ook verre van perfekt.
Voor de Tram/bus/metro bevalt mij de OVchip een stuk beter, ook aangezien ik met de OVchip juist vaker goedkoper uit ben dan met de strippenkaart.
Dat laatste komt omdat ik meestal vanuit een centraal station reis dat centraal in een ov zone ligt, zo is scheveningen vanuit het CS van Den Haag met de chipkaart goedkoper dan met de strippenkaart.

Bij mij ligt het eraan welke afstand ik reis of ik goedkoper of duurder uit ben als met de strippenkaart, zelfs met dalurenkorting. Bijvoorbeeld, met 2 zones, 3 strippen ben ik goedkoper uit, met 4 zones, 5 strippen, ben ik duurder uit.

Laatst bewerkt door john2 op 08-05-2011 17:24, reden: Tekst veranderd

08-05-2011 12:13:22
Dre
Dre
Quote
frenkel (zo 08 mei 2011 07:25:14 somda.nl): Ik ben ook wel benieuwd wat er in plaats van het dalurenkaartje in brabant gaat komen, wat overigens een sponserkaartje van de provincie is.
Er zal dus wel hard onderhandeld worden tussen de vervoerders en de provincie maar met de huidige besparingen die de provincies moeten doorvoeren zal het er niet beter op worden ben ik bang.

Iets zoals "Dalurenkorting Oost-Nederland? Waar je in de gebieden van de concessors Twente, Overijssel, Gelderland, Arnhem-Nijmegen en Flevoland (excl. Lelystad en Almere) met 20% korting reist?

08-05-2011 15:19:51
6414
6414
Quote
maccerr (zo 08 mei 2011 03:58:59 www.somda.nl):
Quote
thom (za 07 mei 2011 13:36:36 www.somda.nl): Bus zal niet altijd lukken, de tram was geen probleem
Vast in Rotterdam of Den Haag dan, want in Amsterdam hebben we conducteurs op de tram
Ahh, was die gozer die van de week in een vreemd hokje z'n krantje zat te lezen een conducteur?%08%


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-05-2011 16:48:50
Wievank
Wievank
Ook zo'n leuke: de stations afsluiten met poortjes om zwartrijden tegen te gaan. Echter worden de gangen in de meeste grote stations ook gebruikt als doorgaande route voor mensen die alleen maar aan de andere kant van het station moeten zijn.
Alternatief: poortjes direct voor de trappen/roltrappen. Echter als je dan moet overstappen met verschillende perrons dan moet je uit-checken en weer in-checken en betaalt de reiziger dus heel veel meer.
De oplossing die ze nu op Asd aan het uitvoeren zijn is de meest dure variant. 3 extra onderdoorgangen maken zodat de gangen met toegang naar de perrons afgesloten kunnen worden en er toch voldoende mogelijkheden blijven om door het station te kunnen gaan.

Of een andere: op Ass is in december het busstation verplaatst naar een klein donker hoekje aan de zuidzijde van het station (denken vanuit de reiziger hè). De bussen die het station vanuit het noorden benaderen rijden nu voor het oude busstation langs waar ze niet mogen stoppen om drie minuten later op het nieuwe busstation aan te komen. De reiziger is niet alleen langer onderweg (wat al irritant genoeg is) maar mag ook nog eens meer neertellen voor deze ongein.

Zo kan ik nog tientallen voorbeelden noemen.

08-05-2011 17:00:03
nohab
nohab
In Amsterdam wordt maar 1 nieuwe onderdoorgang gemaakt, geen drie.

08-05-2011 17:22:15
dlm4yjp
dlm4yjp
@Wievank: beetje onzinnig verhaal, wat je nu noemt over Sloterdijk is allemaal van tijdelijke aard, de complete stationshal gaat op de schop, Spoor 9 en 10 worden verbonden met het station (onder spoor 11 en 12 komt een nieuw gedeelte van het station). Bovendien word de weg naar het nieuwe busstation duidelijk aangegeven dus zo donker is dat gat niet (verreweg zelfs).
Dat de bus voorlangs het station gaat is tijdelijk, ook deze zullen (wellicht) een andere route nemen als het station gereed is en de in de omgeving gelegen infrastructuur afgebouwd is, je zit immers midden in een overgangsfase.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

08-05-2011 18:09:01
Wievank
Wievank
Op Asd is nu begonnen met een tunnel voor fietsers en voetgangers ten westen van de bestaande westgang. Deze krijgt geen winkels en is alleen bedoeld voor de mensen die vanuit de binnenstad direct naar de ponten willen. Maar er zijn ook al concrete plannen voor nog 2 tunnels tussen de oostgang en de middengang, en tussen de middengang en de westgang. Deze moeten ook winkels e.d. krijgen, aangezien de winkels in de rest van het station vrijwel onbereikbaar worden voor de mensen die niet met de trein willen, maar bijvoorbeeld overstappen tussen tram en bus die apart van elkaar aan weerszijden van het station gaan komen.

De nieuwe routes rond Ass zijn niet bepaald tijdelijk te noemen. Het enige wat (mogelijk) nog verbetert gaat worden is dat de Connexxion bussen vanuit Zaandam ter hoogte van de Arlandaweg een nieuwe afrit gaan krijgen vanaf de A10 (oftewel lijn 85). Maar de lijnen 36, 48, 82, 231, 232, 233, 237, 238 en 239 mogen vrolijk het rondje blijven rijden. Hier is niets tijdelijk aan. (Tenzij we gaan kijken naar wat er binnenkort opgeheven gaat worden wegens bezuinigingen.)
Er is van verschillende kanten al vele malen geprobeerd om op het Orlyplein (het oude busstation) een halte te krijgen, maar om een raadselachtige reden kan dat niet.
En een niveau lager onder de sporen richting Shl tussen hoge kantoorgebouwen en slechts via onoverzichtelijke zij-ingangen bereikbaar busstation noem ik niet bepaald een vooruitgang. Zeker niet als ik nog eens extra mag betalen voor een langere rit waar ik nooit om gevraagd heb.
Verder is de oorspronkelijke reden voor het verplaatsen van het busstation ook alweer verdwenen. Er zouden hoge kantoorgebouwen op de plek van het oude busstation moeten komen. Echter komen ze er nu pas achter dat de constructie eronder dat helemaal niet aankan en het dus veel lager bebouwd mag worden.

08-05-2011 18:58:22
dlm4yjp
dlm4yjp
Dus ik begrijp heel kort door de bocht dat U een kaarsrechte weg van het station naar uw bestemming wilt en zo minimaal mogelijk betaald? Heel erg realistisch natuurlijk%09%

De routes zijn wel degelijk tijdelijk, enig idee waar dat nieuwe viaduct voor dient?
Juist, doorstroming zodat U snel op uw bestemming bent.
Dat het Orlyplein geen bushalte meer krijgt is geheel logisch, het station word naar voren vergroot en daarmee word het Orlyplein volledig overdekt.

En de onoverzichtelijk toegang tot het busstation is onzin, ik weet niet of U het al weet maar daar komt een grote uitbouw van het station bij, incl. Winkels, daarmee word het zeer duidelijk aangeven waar het busstation is.
Blijft overigens nog steeds het feit dat het een bouwlocatie is en dit verreweg van de definitief is.

Hierbij de nodige info www.oga.amsterdam.nl daar ziet ook meteen hoe dat "donkere gat" uit eindelijk word. Nogmaals, het is momenteel een bouwlocatie en verreweg van definitief.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 08-05-2011 19:00


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

08-05-2011 19:19:51
Wievank
Wievank
Volgens mij verwar je nu een brug voor fietsers en voetgangers voor iets anders. Alle bussen vanaf de Basisweg/Kastrupstraat rijden sinds december over de Radarweg voor het Orlyplein langs om via de Arlandaweg naar het nieuwe busstation te gaan. Dit is niet tijdelijk, maar permanent.
De meest ideale situatie is natuurlijk een rechte lijn van A naar B zonder tussenstoppen. Dat is logisch maar tegelijkertijd niet realistisch natuurlijk, maar een achteruitgang zonder dat daar gegronde redenen voor zijn is natuurlijk belachelijk.
Reden 1: kantoren op de plek van het oude busstation. Blijkt nu niet meer te kunnen.
Reden 2: het oude busstation zou te klein geworden zijn. Totale onzin, ruimte zat.
Reden 3: omdat het station wordt afgesloten d.m.v. poortjes zou het moeilijk worden om vanaf de bus/tram bij de metro te komen. Danmaar het hele busstation verplaatsen naar de zijkant van het station zodat men via een zij-ingang zonder poortjes bij de metro kan komen.

Ik kom er dagelijks (ook tijdens de spits) en met een kleine opknapbeurt zou het nog tientallen jaren meekunnen. Ik ken ook alle plannen, die volg ik al maanden. Als je alle plannen wil weten moet je niet alleen naar de gemeente/prorail/ns kijken. Ze zullen echt niet alle nadelen groots gaan verkondigen. Als echter ook alle stukken van o.a. het RAR worden meegenomen, blijkt er opeens een heel andere kant van het verhaal te zijn.

Het probleem is in het algemeen dat de laatste jaren steeds meer vanuit de systemen wordt gedacht. Een probleem dat ontstaat door een wijziging in het systeem wordt niet opgelost door de wijziging iets anders door te voeren, maar wordt buiten het systeem om gezocht. Hierdoor ontstaan de meest omslachtige "oplossingen", die vaak voor de gebruikers alleen maar nadelig zijn.

08-05-2011 19:25:46
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: on-topic a.u.b..


Groet, Spiketrain

08-05-2011 19:50:04
Dre
Dre
Quote
dlm4yjp (zo 08 mei 2011 18:58:22 somda.nl): Dus ik begrijp heel kort door de bocht dat U een kaarsrechte weg van het station naar uw bestemming wilt en zo minimaal mogelijk betaald? Heel erg realistisch natuurlijk %09%

Nee, maar we willen ook niet dat routes verlegt worden omdat de OV-chiprommel dan torenhoge kosten gaat berekenen. Immers een bus in principe de hele dag rondjes rijden in één zone, en dan kost je dat maar 1 opstapstrip plus één strip voor de zone waarin je rijdt. Bij de OV-chipkaart worden de kosten per 50? meter bepaald, dus betaal je gewoon voor wat die bus in theorie rijdt. (deze situatie is puur hypothetisch)

Vroegâh (u weet wel, de tijd dat je geen drempels had, alleen kuilen) kon je met de bus van Overdinkel en Denekamp rechtstreeks naar het centrum van Enschede (dat nou niet bepaald bij het station ligt, maar eerder bij 't Van Heekplein).

Maarja, de OV-chipkaart kwam eraan en de gemeente Enschede (die over 't algemeen nu niet bepaald bekend staat als een gemeente die vaak een sluitende begroting heeft) had nog ergens wat geld liggen voor een busbaan door Roombeek. Dat sloeg twee vliegen in één klap, want de buslijnen 60, 61 en 62 waren mooi van de Oldenzaalsestraat af in de spits (waar het vaak filerijden was) en daarnaast loste dat ook mooi het probleem met de route m.b.t. de OV-chipkaart op (vroeger gingen die lijnen direct om het stadscentrum achter de V&D langs, iets wat met de OV-chipkaart vele malen duurder zou worden dan met de oude vertrouwde strippenkaart).

Gevolg is dat je geen directe verbinding meer hebt met het van Heekplein én dat je ook nog eens opgescheept zit met die luitjes die bij Roombeek/Mekkelholt in- of uitstappen... mateloos irritant, laat dat soort lui lijn 2 naar Deppenbroek nemen ofzo... %07%

08-05-2011 20:23:35
dlm4yjp
dlm4yjp
Het gaat om exact 750 meter extra, in de oude situatie was het helemaal niet zo ideaal als hier word voorgedaan, het kruispunt Raderweg-naridaweg stond vaak vast door de kerende bussen.
Omdat de Raderweg nu -eindelijk-verdubbeld word (dit zou al jaren eerder gebeuren maar is er nooit van gekomen), kijk voor de gein eens op google maps, zodra de Radarweg in de buurt van Sloterdijk komt word het letterlijk een bottleneck! (van 2 naar 1 rijbaan) Precies op het drukste punt!
Straks is die bottleneck weg, zoef je met de bus zonder filegetoeterij naar de nieuwe bushalte, waar je in een zeer luxe entree Sloterdijk binnen stapt.
Om te voorkomen dat het weer vast loopt door stoppende bussen en trams moest de halte wel verwijderd worden.
En voor die 750 meter, de kleine extra tijd en die paar cent zou ik daar best voor over hebben om de doorstroming daar te kunnen bevorderen.

Zo, en nu zoals frank als zei: On-topic verder, we zijn hier bij een treinenforum nietwaar?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

08-05-2011 20:38:04
ruysdael
ruysdael
Quote
6414 (zo 08 mei 2011 15:19:51 www.somda.nl): Ahh, was die gozer die van de week in een vreemd hokje z'n krantje zat te lezen een conducteur?%08%
Nee, dat was de bestuurder.

08-05-2011 20:42:27
waalkade
waalkade
Quote
maccerr (vr 22 apr 2011 11:22:35 www.somda.nl):
Quote
nohab (do 21 apr 2011 07:43:22 www.somda.nl): Wat is BS?
Stierenpoep (bullshit).
Zitten we hier op een boeren forum? In spoor wereld is BS bovenkant spoorstaaf.

08-05-2011 20:46:37
ruysdael
ruysdael
Als "reizigers de bovenkant van een spoorstaaf verkopen" een gezegde is, dan was ik abuis.

08-05-2011 20:48:37
thom
thom
Misschien ook even de context lezen van wat er bedoeld wordt, ipv te denken dat iemand een afkorting alleen 'grappig' kan verklaren

08-05-2011 20:55:55
ruysdael
ruysdael
En verstand van boeren heb ik ook al niet Allicht wel een beetje van de OV-chipkaart...

In dat kader ben ik dan ook benieuwd of er percentueel nou veel mensen zijn die dat "reizen op saldo" gebruiken... Ik zie mezelf namelijk niet genoodzaakt het te gebruiken zolang er nog papieren kaartjes bestaan.

08-05-2011 22:46:05
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
tja, je kunt lopen klooien met kaartjes, maar als je toch al een VDU hebt dan is het reizen op saldo wel zo handig. En al helemaal als je je reiskosten moet/kunt declareren bij het werk (zoals ik). Ja, het zal niet altijd even voordelig of handig zijn als een papieren kaartje, maar ik vind dat nog steeds de uitzonderingsgevallen. Voor standaard, rechttoe, rechtaan met de trein is reizen op saldo ideaal...

08-05-2011 23:04:59
kleine_man
kleine_man
Zolang binnen het vervoersgebied van 1 vervoerder blijft wel. Daarbuiten is het allemaal minder rooskleurig.

Dagelijks neem ik de trein van 06:17 vanuit Ahp naar Nm, een vrij standaard reisje. Althans als ik hem haal. Dat ligt niet aan mijn snelheid. Ik ben meestal om 06:15 al op het station. Gemiddeld zie ik hem zo'n 1-2 keer per week voor mijn neus wegrijden. Ook de sprinter van 06:34 vertrekt te vroeg. Ook hier sta ik gemiddeld 1 keer per 2 weken op vertrektijd Ahp al in Ah te wachten. De eerstvolgende trein is er 1 van Syntus. Kan ik überhaupt niet met de OVC reizen. Mocht ik dat wel willen dan kost mij dat, los van de extra reistijd, extra geld. Kortom, duurder reizen voor een non-service.

Er zijn meer van dit soort voobeelden te bedenken, waarbij een "normale" reis flink duurder wordt, simpelweg omdat er een overstap van de ene naar de andere vervoeder op zit.

Om nog even aan te haken op de discussie over het "afsluiten" van de stations. Dit was al vanaf begin af aan bekend en is 1 van de redenen waarom de OVC invoering vertraging oploopt.

08-05-2011 23:13:59
ZJ37
ZJ37
En op korte stukjes wordt het ook relatief duur als je steeds van vervoerder moet wisselen. Neem het stukje Nm-Nmh er maar eens bij:

Een enkeltje vol tarief Nmh-Ahp kost 4,10 Euro.
Met die OVC betaal je Nmh-Nm (2,00 Euro) + Nm-Ah (3,70 Euro) + Ah-Ahp (2,00 Euro) = 7,70 Euro

4,10 of 7,70... Ik vind het nogal wat schelen! Geen wonder dat vervoerders roepen dat die OVC zo super en ideaal is.

Laatst bewerkt door ZJ37 op 08-05-2011 23:14

08-05-2011 23:19:34
mren
mren
Het meest schofterige is dat nu allerhande papieren kaartjes af worden geschaft vanwege de Ov-chipkaart.
Sja, en maar zeggen dat steeds meer mensen de OVC gebruiken... straks kan je niet eens meer zonder OVC naar het toilet op het station, of breng ik ze nu op ideeën?

09-05-2011 09:01:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
kleine_man (zo 08 mei 2011 23:04:59 www.somda.nl): Zolang binnen het vervoersgebied van 1 vervoerder blijft wel. Daarbuiten is het allemaal minder rooskleurig.
Nouja, Arriva accepteert inmiddels de NS VDU ook op de OV-chipkaart... het begin is er dus, nu nog doorgaand reizen zonder uit- en inchecken op het overstapstation mogelijk maken.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

09-05-2011 09:43:02
waalkade
waalkade
Quote
mren (zo 08 mei 2011 23:19:34 www.somda.nl): Het meest schofterige is dat nu allerhande papieren kaartjes af worden geschaft vanwege de Ov-chipkaart.
Sja, en maar zeggen dat steeds meer mensen de OVC gebruiken... straks kan je niet eens meer zonder OVC naar het toilet op het station, of breng ik ze nu op ideeën?
Een slot op de WC deur in de trein wat alleen open kan met een OV-Chip%08%
En nu er toch internet op de trein komt meteen een automatisch berichtje op Twitter.

09-05-2011 09:53:33
john2
john2
Als je een toiletdeur van een trein met je OV chipkaart open moet doen, wordt er zeker al gelijk 0.50 eurocent van het tegoed van je OV chipkaart afgeschreven. %08%

09-05-2011 10:24:38
Pim530
Pim530
Een halve eurocent? Daar lig ik niet wakker van.

09-05-2011 11:16:39
reisthijs
reisthijs
Quote
ZJ37 (zo 08 mei 2011 23:13:59 www.somda.nl): Een enkeltje vol tarief Nmh-Ahp kost 4,10 Euro.
Met die OVC betaal je Nmh-Nm (2,00 Euro) + Nm-Ah (3,70 Euro) + Ah-Ahp (2,00 Euro) = 7,70 Euro
Dat klopt overigens niet helemaal, want je gaat nu uit van de NS-tarieven. Het tarief van Veolia is bij korte ritjes iets goedkoper, Nmh-Nm is bijv. 1,21 euro.

Quote
daniël_ddr (ma 09 mei 2011 09:01:32 www.somda.nl): nu nog doorgaand reizen zonder uit- en inchecken op het overstapstation mogelijk maken.
Bedenk wel, dat hier eigenlijk twee problemen spelen. Het onderweg uit/in moeten checken is onhandig, maar dat zou ik nog kunnen accepteren als daar tegenover zou staan dat altijd de voordeligste prijs berekend zou worden voor de gehele reis. Het grootste probleem is dat dit juist niet gebeurt: in plaats van dat de reiziger wordt beloond voor z'n goede gedrag (op saldo reizen en onderweg uit/inchecken, in plaats van oudewets een papieren kaartje te kopen) wordt je daar juist voor gestraft.

Dit terwijl als iedereen op de juiste punten uit of incheckt, de vervoerders precies weten welke route je volgt en het dus heel eenvoudig zou moeten zijn de juiste prijs te berekenen voor het totaal van meerdere achtereenvolgende 'reizen'.

09-05-2011 11:24:30
ZJ37
ZJ37
Quote
reisthijs (ma 09 mei 2011 11:16:39 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (zo 08 mei 2011 23:13:59 www.somda.nl): Een enkeltje vol tarief Nmh-Ahp kost 4,10 Euro.
Met die OVC betaal je Nmh-Nm (2,00 Euro) + Nm-Ah (3,70 Euro) + Ah-Ahp (2,00 Euro) = 7,70 Euro
Dat klopt overigens niet helemaal, want je gaat nu uit van de NS-tarieven. Het tarief van Veolia is bij korte ritjes iets goedkoper, Nmh-Nm is bijv. 1,21 euro.
NS tarieven, Veolia tarieven, OVC tarieven, ... Het wordt er zo niet duidelijker op. En in dit voorbeeld slechts iets minder duur.

09-05-2011 11:47:35
waalkade
waalkade
Quote
reisthijs (ma 09 mei 2011 11:16:39 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (zo 08 mei 2011 23:13:59 www.somda.nl): Een enkeltje vol tarief Nmh-Ahp kost 4,10 Euro.
Met die OVC betaal je Nmh-Nm (2,00 Euro) + Nm-Ah (3,70 Euro) + Ah-Ahp (2,00 Euro) = 7,70 Euro
Dat klopt overigens niet helemaal, want je gaat nu uit van de NS-tarieven. Het tarief van Veolia is bij korte ritjes iets goedkoper, Nmh-Nm is bijv. 1,21 euro.

Quote
daniël_ddr (ma 09 mei 2011 09:01:32 www.somda.nl): nu nog doorgaand reizen zonder uit- en inchecken op het overstapstation mogelijk maken.
Bedenk wel, dat hier eigenlijk twee problemen spelen. Het .... gestraft.

Dit terwijl als iedereen op de juiste punten uit of incheckt, de vervoerders precies weten welke route je volgt en het dus heel eenvoudig zou moeten zijn de juiste prijs te berekenen voor het totaal van meerdere achtereenvolgende 'reizen'.
Ik heb begrepen dat de vervoerders ieder een eigen deel van de chipkaart beheren. En niet of beperkt kunnen kijken in het deel van de concurrenten.
En bijna iedere vervoerder schijnt nog eens zijn eigen software leverancier te hebben die allemaal hun eigen kijk op het systeem hebben.
Plus de ontwikkeling is al zo lang gaande, dat de huidige generatie ogenschijnlijk niet meer weet wat hun voorgangers gedaan hebben.
Voorts moet binnen 0,2 seconden de complete cyclus van uitchecken en berekenen klaar zijn.
Dat berekenen schijnt in de uitcheck paal te gebeuren.
De technologie in die palen zal ook wel niet meer de nieuwste zijn en waarschijnlijk niet eens in staat zijn om een dergelijke berekening te maken.


09-05-2011 11:47:40
Dre
Dre
Quote
waalkade (zo 08 mei 2011 20:42:27 somda.nl):
Quote
maccerr (vr 22 apr 2011 11:22:35 www.somda.nl):
Quote
nohab (do 21 apr 2011 07:43:22 www.somda.nl): Wat is BS?
Stierenpoep (bullshit).
Zitten we hier op een boeren forum? In spoor wereld is BS bovenkant spoorstaaf.

Je bent duidelijk niet bekend in de agrarische sector, iets dergelijks noemt een boer 'mest'.

Quote
mren (zo 08 mei 2011 23:19:34 somda.nl): Het meest schofterige is dat nu allerhande papieren kaartjes af worden geschaft vanwege de Ov-chipkaart.

Het meest schofterige is de invoering van die hele kaart. Onder Minister Karla Peijs is men er ooit aan begonnen. Volgens mij is het aantal kilometers dat zij (en haar ambtsopvolgers) jaarlijks per OV afleggen op één hand te tellen. Maarja, voorleggen in een referendum durft men niet omdat men weet dat het weggestemd wordt door de daadwerkelijke gebruikers.

Laatst bewerkt door Dre op 09-05-2011 11:48, reden: Quote gerepareerd

09-05-2011 15:13:42
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: topic opgeschoond. On-topic blijven a.u.b..


Groet, Spiketrain

12-05-2011 17:23:51
john2
john2
Hoe zit het met reizen op saldo als er een omreis advies is, door werkzaamheden of een camiliteit? Met papieren treinkaartjes is dit geen probleem. Maar hoe zit het met uitchecken met reizen op saldo?

12-05-2011 17:27:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Simpel, je checkt in op A en je checkt uit op B, en dat gaat altijd op, ook al ga je tegen je bedoeling in via bestemming C (als je bewust omreist gaat dit uiteraard niet op).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

12-05-2011 17:31:00
nohab
nohab
Het kan zelfs goedkoper uitvallen als dat busvervoer plaatsvindt tussen 2 stations waar poortjes staan en in die bus geen mogelijkheid is om in- en uit te checken.

12-05-2011 18:02:55
john2
john2
Als tussen A en B busvervoer plaast vind, dan is het tussen aanhalings tekens voor niks voor de reizer. Of de conducteurs die zo'n vervangende bus begeleiden, moeten eerst verlangen dan men op het vertrekkende station waarvan daan bus vervoer is, in gecheckt wordt. Als ik van bijvoorbeeld vanaf Heerlen naar Amsterdam Centraal wil en tussen Eindhoven en Den Bosch is busvervoer. Dan ga ik toch niet voor dat bus vervoer in Eindhoven uitchecken en in Den Bosch inchecken.

12-05-2011 18:04:55
abbm
abbm
Ik verwacht dat hij bedoelt:

Een bus kan niet binnen de poortjes stoppen.
Je zult dus moeten uitchecken.

12-05-2011 18:32:05
MDDM
MDDM
Vervangend busvervoer is altijd met geldig vervoer bewijs @John2. Dus je moet ook eerst inchecken voordat je gebruik mag maken van de vervangend busvervoer. Uitchecken doe je dan weer als je op plaats van bestemming bent. Als er op een deel van je traject busvervoer is, dan hoef je niet eerst uit te checken.

Laatst bewerkt door MDDM op 12-05-2011 18:33


Gr Joop mcn Lls

12-05-2011 18:42:04
mren
mren
John heeft wel deels gelijk: bij vervangend busvervoer wordt nooit naar plaatsbewijzen gevraagd.

12-05-2011 18:43:40
Pim530
Pim530
't Laatst op Emmen-Coevorden werd mij er nog naar gevraagd hoor...

12-05-2011 18:45:16
treinfan
treinfan
zeg niet nooit. Ik ben al welgeteld éénmaal gecontroleerd alvorens een treinvervangende bus in te gaan (en wel te Ht bij werkzaamheden op Ht-Ut).

12-05-2011 18:46:00
MDDM
MDDM
@mren. Zeker weten van wel. Laatst bij almo toen er werkzaamheden waren op de flevolijn zelf bus dienst regeling gedaan. En de reizigers konden mooi hun vvb laten zien. Geen geldig vvb konden ze er 1 halen. Het meeste wat we toen te horen kregen was " Is die bus niet gratis dan? " Nee dus. Het is vervangend vervoer ivm werkzaamheden.%08%

Laatst bewerkt door MDDM op 12-05-2011 18:47


Gr Joop mcn Lls

12-05-2011 18:52:22
nohab
nohab
Quote
MDDM (do 12 mei 2011 18:32:05 www.somda.nl): Vervangend busvervoer is altijd met geldig vervoer bewijs @John2. Dus je moet ook eerst inchecken voordat je gebruik mag maken van de vervangend busvervoer. Uitchecken doe je dan weer als je op plaats van bestemming bent. Als er op een deel van je traject busvervoer is, dan hoef je niet eerst uit te checken.
Leg dan eens uit hoe dat moet op stations met poortjes: ik moet het station uitlopen om die bus in te stappen, maar die poortjes gaan echt niet open zonder dat ik uitcheck. Vervolgens sta ik op straat. Hoe ga ik weer inchecken voor die bus? Ik kan natuurlijk inchecken (na eerst 3 minuten te gewacht te hebben) zonder door het poortje te lopen maar hoe check ik vervolgens uit op het aankomststation? Dan zal ik toch eerst zonder iets te doen door dat poortje moeten want die zijn richtinggevoelig.

12-05-2011 18:56:50
Kars
Kars
Dat kan natuurlijk heel simpel opgelost worden, op het gestremde traject worden de poortjes gewoon opengesteld en dienen ze als gewone incheckpaal.

12-05-2011 19:11:53
nohab
nohab
Dat kan prima bij geplande werkzaamheden, maar hoe zal dat gaan bij plotselings stremmingen? Als er een vervangende bus klaar staat zonder dat NS het geregeld heeft dat iemand die poortjes open kan doen check ik toch echt uit en loop die bus in. En ook als dat toevallig een bus is met incheckmogelijkheid ga ik dat niet doen want in de trein krijg ik korting, in die bus niet.

12-05-2011 19:13:19
Kars
Kars
Bussen staan nooit gelijk klaar bij een stremming, in die tijd kunnen de poortjes echt wel opengesteld worden hoor.

12-05-2011 19:14:58
nohab
nohab
Dat mag je hopen. Als die medewerkers van heinde en ver moeten komen en die bussen er eerder zijn, wat dan?

12-05-2011 19:18:36
MDDM
MDDM
Nohab. Bij werkzaamheden gaan de poortjes open. Als er bus vervangend vervoer is, geregeld door/voor NS,dan gaan de poortjes ook open, en hoef je dus niet uit te checken, in de bus weer in te checken enz. Poortjes zijn op afstand te bedienen

Laatst bewerkt door MDDM op 12-05-2011 19:19


Gr Joop mcn Lls

12-05-2011 19:30:36
nohab
nohab
Goed, in theorie klopt het dus. Nu maar afwachten hoe het in de praktijk zal gaan. Niet zelden blijken dingen die in theorie kloppen in de praktijk heel wat weerbarstiger te zijn.

12-05-2011 19:34:46
dh3201
dh3201
Als je eindbestemming ook het einde van de stremming is, mag je dus nadat je op het stationsplein of zo uit de bus gestapt bent eerst het station in lopen om uit te checken. En omgekeerd als je vertrekpunt ook het begin van de stremming is moet je dus eerst het station in om in te checken en dan weer naar buiten naar de bus toe.


Shqiperise-lopers?

12-05-2011 19:40:26
Kars
Kars
Inderdaad. Papieren kaartjes moest je ook eerst kopen of afstempelen op het station, nu moet je alleen nog een keertje extra naar het station om uitchecken.

Iets anders: het kan ook nog dat er mobiele ov-chipkaartlezers worden gebruikt die bij de bussen worden gezet. Dit is al eens eerder gedaan namelijk.

12-05-2011 19:47:28
MDDM
MDDM
Quote
dh3201 (do 12 mei 2011 19:34:46 www.somda.nl):
Dat moet je dan wel even doen ja, anders kost het je geld. En, het is toch een kleine moeite?


Gr Joop mcn Lls

12-05-2011 19:48:37
MDDM
MDDM
Quote
Kars (do 12 mei 2011 19:40:26 www.somda.nl):
Die mobiele dingen worden wel op Alms in gezet, straks als de libelle week er weer is.


Gr Joop mcn Lls

12-05-2011 20:40:05
ZJ37
ZJ37
Als er een stremming is tussen Rta en Rtd dan wordt er nog wel eens verwezen naar het gebruik mogen maken van de metro. Gaan de poortjes dan ook open of sta je dan met je papieren kaartje voor het poortje (of mag je voor straf eerst nog uitchecken en inchecken en dus meer dokken).

12-05-2011 20:52:56
Kars
Kars
Dan worden de poortjes normaal gesproken inderdaad geopend.

12-05-2011 21:29:20
TheKnitter
TheKnitter
Dat zijn afspraken die de vervoerders gemaakt hebben. Ook als er een stremming is bij RET/GVB mogen die reizigers ook nog wel met de NS mee, maar ook alleen wanneer NS of andere vervoerder dit heeft gecommuniceerd naar betreffende vervoerder.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

12-05-2011 21:40:43
MDDM
MDDM
Quote
ZJ37 (do 12 mei 2011 20:40:05 www.somda.nl):
Kom op. Je weet echt wel hoe het bij NS werkt


Gr Joop mcn Lls

12-05-2011 21:49:21
ZJ37
ZJ37
Heb net na de introductie van die poortjes te Rtd al eens voor gesloten poortje gestaan dat me leek te zeggen "zoek jij het even lekker verder uit met je NS-pas"! Die waren toen dus niet open gedurende een stremming Rta-Rtd.

Ben dus benieuwd hoe dat vandaag de dag geregeld is/wordt.

12-05-2011 21:51:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Kars (do 12 mei 2011 19:40:26 www.somda.nl): Iets anders: het kan ook nog dat er mobiele ov-chipkaartlezers worden gebruikt die bij de bussen worden gezet. Dit is al eens eerder gedaan namelijk.
Klopt ja, meen dat men dat laatst heeft gedaan met de werkzaamheden in Ah. Als ik me niet vergis stond er toen te Ed een incheckpaal bij de bussen.

Quote
Kars (do 12 mei 2011 19:40:26 www.somda.nl): Inderdaad. Papieren kaartjes moest je ook eerst kopen of afstempelen op het station, nu moet je alleen nog een keertje extra naar het station om uitchecken.
Papieren kaartjes kan je nog vooraf kopen met andere datum (bv. een E-ticket), inchecken kan je natuurlijk niet vooraf doen. Of nouja, het kan wel is gebleken maar da's niet legaal


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

12-05-2011 22:15:55
kleine_man
kleine_man
Vanaf vandaag kan er ook bij Syntus in de trein gereist worden.

Op de vraag van de interviewer waarom het niet mogelijk is om in Dtc in te checken en bv in Utrecht weer uit, gaf de Syntuswoordvoerster het volgende antwoord: "Dat zou inderdaad makkelijker zijn, maar zo zit het systeem niet in elkaar. Anders blijft het probleem dat er een verrekeningsmodel tussen de vervoerders in stand gehouden moet worden, dat is niet wenselijk. Door in Arnhem uit en weer in te checken krijgen de vervoerders gelijk de opbrengsten."

Het systeem is er dus om een probleem tussen de vervoerders op te lossen over de rug van de reiziger.

Aangezien ik in Arnhem woon heb ik de afgelopen weken een beetje naar de Syntuspalen lopen zoeken. Tot op heden heb ik er 1 in de traverse, 1 vooraan het 2e perron en 1 bij de trap Sonsbeekzijde gezien. Los van alle systeemtechnische beperkingen zijn dit er bij langena niet genoeg om de forenzen te kunnen verwerken die 's morgens overstappen van de 30900 naar de 3000%05%

Laatst bewerkt door kleine_man op 12-05-2011 22:16

12-05-2011 22:17:43
TheKnitter
TheKnitter
Quote
kleine_man (do 12 mei 2011 22:15:55 www.somda.nl): Vanaf vandaag kan er ook bij Syntus in de trein gereist worden.

Kon dat nog niet dan, bij sintus in de trein reizen?

Laatst bewerkt door TheKnitter op 12-05-2011 22:18


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

12-05-2011 22:19:10
mren
mren
In welk topic zitten we hier

12-05-2011 22:31:32
ZJ37
ZJ37
In Zp wordt het dan een heel OV-Chippalenpark met 3 vervoerders straks.

12-05-2011 22:54:40
mren
mren
En betaal je voor een reisje Duiven-Lochem straks de hoofdprijs als je dat met de OVC wil doen.

Laatst bewerkt door mren op 12-05-2011 22:55

12-05-2011 23:29:03
waalkade
waalkade
Of je blijft lekker thuis, hebben de vervoeders samen 3 (6 bij retour) nieten.

13-05-2011 00:24:18
Pim530
Pim530
Quote
TheKnitter (do 12 mei 2011 22:17:43 www.somda.nl):
Quote
kleine_man (do 12 mei 2011 22:15:55 www.somda.nl): Vanaf vandaag kan er ook bij Syntus in de trein gereist worden.

Kon dat nog niet dan, bij sintus in de trein reizen?


Bij mijn weten niet, wel bij Syntus.

Trouwens, mobiele lezers? En dan tweemaal opnieuw bij Te 0 beginnen omdat ik een half uur extra reistijd heb?

13-05-2011 00:25:47
thom
thom
Waarom zou je bij een mobiele paal inchecken als je al ingecheckt bent op een ander station ?

13-05-2011 08:24:13
gvttreinen
gvttreinen
Quote
nohab Hoe ga ik weer inchecken voor die bus? Ik kan natuurlijk inchecken (na eerst 3 minuten te gewacht te hebben).
Er worden ook touringcarbussen bij stremmingen of werkzaamheden ingezet en die bussen hebben geen OV Chipapperatuur aan boord.
Misschien wel handig voor een bustour naar Spanje, in NL inchecken en in Spanje weer uitchecken

Laatst bewerkt door gvttreinen op 13-05-2011 08:25

13-05-2011 08:55:49
Kars
Kars
Quote
Pim530 (vr 13 mei 2011 00:24:18 somda.nl)
Trouwens, mobiele lezers? En dan tweemaal opnieuw bij Te 0 beginnen omdat ik een half uur extra reistijd heb?

Iedereen maakt het zichzelf wel erg moeilijk zeg... Als je al op je begin station hebt ingecheckt en er zijn halverwege werkzaamheden ga je natuurlijk niet bij het station uitchecken en bij de paal bij de bus weer inchecken. Als de stremming echter op je beginstation is, check je bij de eventuele mobiele paal bij de bus in en hoef je niet het station binnen..

13-05-2011 19:48:43
thom
thom
Quote
gvttreinen (vr 13 mei 2011 08:24:13 somda.nl):
Quote
nohab Hoe ga ik weer inchecken voor die bus? Ik kan natuurlijk inchecken (na eerst 3 minuten te gewacht te hebben).
Er worden ook touringcarbussen bij stremmingen of werkzaamheden ingezet en die bussen hebben geen OV Chipapperatuur aan boord.
Misschien wel handig voor een bustour naar Spanje, in NL inchecken en in Spanje weer uitchecken

Dat was eigenlijk al beantwoord;
Quote
daniël_ddr (do 12 mei 2011 21:51:12 somda.nl):
Quote
Kars (do 12 mei 2011 19:40:26 www.somda.nl): Iets anders: het kan ook nog dat er mobiele ov-chipkaartlezers worden gebruikt die bij de bussen worden gezet. Dit is al eens eerder gedaan namelijk.
Klopt ja, meen dat men dat laatst heeft gedaan met de werkzaamheden in Ah. Als ik me niet vergis stond er toen te Ed een incheckpaal bij de bussen.

Mobiele lezers náást de bus dus.

Laatst bewerkt door thom op 13-05-2011 19:49

14-05-2011 11:28:59
john2
john2
Bij vervangend busvervoers tussen Nuth en Heerlen moest ik eens naar Heerlen. Voor station Nuth stonden conducteurs voor de reizigers van info en advies tedienen. Mij werd vriendelijk vezocht om een treinkaartje tekopen bij de kaartjesautomaat. Kunnen ze ook voor het instappen de reizigers controleren of ze ingecscheckt hebben. Of een kaartje gekocht hebben.

14-05-2011 11:50:55
bart84
Moderator
bart84
Klein beetje O.T.
Ik heb meerdere malen tussen Std-Rm-Wt met de bus mogen reizen, maar nog nooit een controle gehad bij het in- of uitstappen.


Mvg. Bart

14-05-2011 12:43:45
Dre
Dre
Quote
Pim530 (vr 13 mei 2011 00:24:18 www.somda.nl):
Quote
TheKnitter (do 12 mei 2011 22:17:43 www.somda.nl):
Quote
kleine_man (do 12 mei 2011 22:15:55 www.somda.nl): Vanaf vandaag kan er ook bij Syntus in de trein gereist worden.

Kon dat nog niet dan, bij Syntus in de trein reizen?

Bij mijn weten niet, wel bij Syntus.

Syntus had al tijden panelen staan waar in- en uitgecheckt kon worden. Eerst stond er op de displays dat het systeem getest werd en dat je de kaart niet voor de lezer moest houden omdat er anders onterecht tegoed van de kaart afgeschreven werd. De laatste maanden toonde de apparatuur zelf alleen de stationsverkorting met tijd (bijv. Odz 12:35:40). Alleen in Hgl werd bij die panelen (die naast de NS-palen staan) gemeld dat je de kaart bij Syntus niet voor de lezer moest houden omdat er dan onterecht tegoed afgeschreven werd (en dat je bij Syntus met een papieren kaartje moest reizen).

Quote
waalkade (do 12 mei 2011 23:29:03 www.somda.nl): Of je blijft lekker thuis, hebben de vervoeders samen 3 (6 bij retour) nieten.

Of je koopt je een fatsoenlijk fiets. Duiven-Lochem is per fiets toch best te doen?
Die hele OV-chipkaart is gewoon een overheidsactie om mensen de auto in te jagen, enkel kun je autogebruik niet openbaar propageren omdat je als overheid dan allerlei milieuorganisaties op je dak krijgt, dus dan maar zo. %08%

14-05-2011 13:11:32
john2
john2
Zie er nog eens van komen dat je moet inchecken om alleen maar op een perron wilt zijn. Om bijvoorbeeld mensen uit tezwaaien of af tehalen. Of om te spotten. Als kind weet ik me nog te herinneren dat je een perronkaartje moest kopen als je alleen maar op een perron hoefde te zijn. Vanaf dat men op saldo kan reizen met de OV chipkaart heb ik in Heerlen geen ingang controle meer gezien. Die controles hielden ze dan onderaan de trappen naar de perrons en bij de liften in Heerlen. Dit omdat de stations tunnel in Heerlen ook een verbindings looproute is vanaf de binnenstad van Heerlen naar Heerlen busstation, Hoppenhof.

15-05-2011 09:25:40
MDDM
MDDM
@John2, Volgens de huidige geldende regels zou je al in het bezit moeten zijn van een geldig vvb om het perron te mogen betreden. Als straks het station is afgesloten met poortjes, dan moet je inderdaad in-en uitchecken. Doe je dat binnen 20 minuten of zo, dan wordt er geen saldo afgeschreven.

Voor wat betreft de controle bij vervangende bus vervoer. Daarvoor dien je ook gewoon een geldig vvb te hebben hoor. En ja, daar wordt gewoon op gecontroleerd. Zoals ik eerder al heb aangegeven. Als er mensen zijn, en die zijn er zo te lezen, die geen controle hebben gehad, hebben ze geluk gehad. Het is namelijk WEL de bedoeling dat er gecontroleerd wordt.


Gr Joop mcn Lls

15-05-2011 10:55:20
john2
john2
@MDDM, op station Heerlen moet je eerst een perron oplopen voor dat je kunt inchecken. Dan moeten ze de poortjes, zoals jij die bedoeld onderaan de trappen zetten en bij de liften. Als ik me goed herinner staat er in Heerlen in de station tunnel maar 1 paal voor in en uit techecken. Misschien weet koosmat64 of dit klopt.