Reizen op Saldo - OV Chipkaart
Forum: Algemeen - Algemeen
20-03-2011 22:33:36
kleine_man
kleine_man
Ik kijk ook door de ogen van een reiziger.

Als ik eerst mijn NAW gegevens moet afstaan voor een wettelijk geregelde korting (60+), dan is er toch echt iets mis.

Als ik eerst een boete moet betalen omdat de de aanbieder zijn zaakjes niet op orde heeft is niet klantgericht. Ik heb al diverse malen gehoord dat mensen boetes hebben gekregen omdat ze met veel moeite een OVC hadden gekregen en vervolgens met Veolia gingen reizen.

Er staat "dood"geld op de pas. Ik heb het in de knip.

Dan heb ik nog niet over het feit dat als de vervoerder "onregelmatigheden" ontdekt jouw kaart ongeldig maakt. Dan kan je dus niet meer reizen. Prettig als je in Amsterdam staat en weer naar huis wil.

Kaartsoorten worden opgeheven omdat de OVC "dat niet aankan".

Dat ik moet nadenken als ik in Nijmegen overstap om bij de NS uit te checken en bij Veolia in noem ik niet echt klantgericht denken. Zeker niet als ik Veolia in combinatie met de 3100 neem. Deze overstap wordt gewoon door de OVC om zeep geholpen.

Hetzelfde geld voor de overstappen van Syntus op de 3000 in Arnhem.

Bij de introductie had men het over "1 kaart voor al uw OV-reizen". Nu is het een versnipperd geheel.

Wil ik het goed doen met al mijn reisjes dan heb ik het volgende nodig:
- NS-Trajectkaart
- Zone Arnhem
- Zone Nijmegen
- Kortingskaart Veolia
- Dalurenkaart Breng
- Kortingskaart Syntus (Bus)
- Kortingskaart Arriva
- Saldo

Dit heb ik nodig om gemiddeld mijn week door te komen. Voor de invoering van de OVC had ik dit allemaal niet nodig.

Dan heb ik nog niet eens alle kinderziekten en programmeerfouten behandeld.

Gisteren maar weer gezien dat de Chippers een halte verder afgerekend werden dan ze werkelijk gereden hadden.
 

20-03-2011 22:37:39
ZJ37
ZJ37
Intern NS en uit diverse propagandamolens verneem ik echter geregeld dat die OVC wel een groot succes is anders.  

20-03-2011 23:02:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Tuurlijk is het een succes voor de vervoerders... extra veel inkomsten van reizigers die vergeten uit te checken of domweg door apparatuur die verkeerd staat afgesteld%06% Voor de reiziger echter...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-03-2011 23:55:46
waalkade
waalkade
Quote
kleine_man (zo 20 mrt 2011 22:33:36 https://www.somda.nl/forum/8952/p324801/): Ik kijk ook door de ogen van een reiziger.

.....
Wil ik het goed doen met al mijn reisjes dan heb ik het volgende nodig:
.....
- Dalurenkaart Breng
.....

Echt niet, Je hebt een (P) dalurenkaart Breng nodig en een aparte (A) gewone kaart Breng nodig wanneer je wel eens overstapt rond 9.00 uur.
De software van CXX kan anders niet de juiste prijs berekenen.

Ben trouwens benieuwd wat Veolia en CXX straks na de fusie gaan doen met de Chip-apparaten. Het zijn twee geheel verschillende systemen.
 


21-03-2011 06:09:52
nohab
nohab
Quote
ZJ37 (zo 20 mrt 2011 22:37:39 https://www.somda.nl/forum/8952/p324805/): Intern NS en uit diverse propagandamolens verneem ik echter geregeld dat die OVC wel een groot succes is anders.
Kan ook moeilijk anders als je je reizigers geen andere keuze laat. En dat het aantal reizigers dat met de OVC in de trein reist zal ongetwijfed samenhangen met het feit dat al veel OV volledig is overgegaan op de OVC. En helaas hebben heel veel mensen niet door wa een enorme impact die kaart heeft op het reizen per trein. Dat ellendige reizen op salsdo maakt dat het een kaart is met een zeer uitgebreide gebruiksaanwijzing en wie moet die volgen? Juist, de reiziger moet het allemaal weer doen. Nee, niet het OV-bedrijf. Die kunnen met hun handen over elkaar blijven zitten. Daar zorgen ze wel voor.

Laatst bewerkt door nohab op 21-03-2011 06:14
 

21-03-2011 17:10:36
mren
mren
Quote
kleine_man (zo 20 mrt 2011 22:33:36 https://www.somda.nl/forum/8952/p324801/):

Er staat "dood"geld op de pas. Ik heb het in de knip.


Op zich is dat nog geen verschil met de strippenkaart of 5-retourenkaartjes; dat was ook vooraf betalen.
Quote



Wil ik het goed doen met al mijn reisjes dan heb ik het volgende nodig:
- NS-Trajectkaart
- Zone Arnhem
- Zone Nijmegen
- Kortingskaart Veolia
- Dalurenkaart Breng
- Kortingskaart Syntus (Bus)
- Kortingskaart Arriva
- Saldo

En weet je wat het leuke is? Er kunnen maar max. 10 'producten' op die kaart, nummer 11 overschrijft nummer 1. Dus nog een aparte 3-dagen toeristenkaart voor Amsterdam of een dalurenkorting Twents en je bent de klos. Voordeeluren en reizen op saldo zijn ook al weer 2 producten...
 

21-03-2011 18:24:17
john2
john2
Vanmiddag op station Sittard erachter gekomen, dat men aldaar bij de NS balie, geen abonnement kan activeren op de OV chipkaart en dat men hier ook geen saldo kan opladen op de OV chipkaart. Omdat op station Sittard daar niet de apperatuur had voor dit tedoen. Dat elk groter station wel de mogelijkheid hiervoor heeft, maar station Sittard niet. Men wordt vriendelijk naar een kaartjes automaat verwezen. Toen ik opmerkte dat ik dit wel vreemd vond dat men op een groter station zoals station Sittard dit niet heeft. Kreeg ik als antwoord. Als u een beetje begrijpend Nederlands kunt lezen, dan kunt u ook bij de kaartjesautomaat saldo op Uw kaart zetten. Heb ik de eer aan mij zelf gelaten, niks meer gezegd, zelfs geen goedendag meer, omgedraaid en weg wezen.  

21-03-2011 20:40:07
kleine_man
kleine_man
Quote
john2: Als u een beetje begrijpend Nederlands kunt lezen, dan kunt u ook bij de kaartjesautomaat saldo op Uw kaart zetten. Heb ik de eer aan mij zelf gelaten, niks meer gezegd, zelfs geen goedendag meer, omgedraaid en weg wezen.


Begrijpend Nederlands is voor een Limburger ook erg moeilijk %08%%08%%08%%08%%08%

Over rest zal ik mij maar niet uitlaten. Het is alleen wel tekenend voor de interesse die er heerst.
 

21-03-2011 20:42:28
kleine_man
kleine_man
Quote
mren En weet je wat het leuke is? Er kunnen maar max. 10 'producten' op die kaart, nummer 11 overschrijft nummer 1. Dus nog een aparte 3-dagen toeristenkaart voor Amsterdam of een dalurenkorting Twents en je bent de klos. Voordeeluren en reizen op saldo zijn ook al weer 2 producten...


Dat wist ik. Vandaar dat ik ook de benodigde "producten" voor een weekje reizen liet zien.

Wanneer wordt er een "Schönes Wonchende Niederlände" ingevoerd? Kan niet wachten.
 

21-03-2011 23:56:17
dh3201
dh3201
Quote
kleine_man (ma 21 mrt 2011 20:42:28 https://www.somda.nl/forum/8952/p324949/): Wanneer wordt er een "Schönes Wonchende Niederlände" ingevoerd? Kan niet wachten.

Als DB de HRN concessie van 2015 in de wacht weet te slepen %08%


Shqiperise-lopers?
 

22-03-2011 07:22:39
mdeen
mdeen
Quote
kleine_man (ma 21 mrt 2011 20:42:28 https://www.somda.nl/forum/8952/p324949/):
Wanneer wordt er een "Schönes Wonchende Niederlände" ingevoerd? Kan niet wachten.

Die heb je eigenlijk al, de Blokker/Kruidvat/AH kaartjes.

Een algemeen erg goedkoop weekendkaartje zal niet snel ingevoerd worden. De redenen van invoering van het SWT in Duitsland was het gevuld krijgen van stoptreinen in het weekend. Die waren namelijk leeg.
In Nederland heb je zelfs in het weekend goed gevulde treinen bij een kwartiersdienst, dus NS heeft geen belang bij een goedkoop kaartje om treinen te vullen. Daarbij heb je al de dagkaart, ook al is die wat duurder dan een SWT.
En een kaartje voor alleen de stoptreinen is niet in te voeren omdat er trajecten zijn zonder stoptreinen.
 

22-03-2011 07:31:52
treinfan
treinfan
Als de NS geen belang heeft bij goedkope dagkaartacties, waarom krijg ik dan nu per e-mail een actie om 2 dagkaarten voor €25,- te kopen, nadat ik zondag gratis met het boekenweekgeschenk reisde, woensdag met een dagkaart van €10,- (actie via CJP; ik had hier ook een dag in het weekend kunnen kiezen) en voor komend weekend een dagkaart van de kruidvat had kunnen kopen?

Laatst bewerkt door treinfan op 22-03-2011 07:32
 

22-03-2011 08:58:42
Pim530
Pim530
Die 2 voor 25 heb ik het laatst ook van iemand met een VDU gehoord, alleen heb ik zelf niks ontvangen  

22-03-2011 09:15:52
mdeen
mdeen
Dat is klantenbinding, geen treinvulling en zijn incidentele acties. Ik heb het over een algemeen kaartje als het SWT.  

22-03-2011 09:29:54
Pim530
Pim530
Reken maar van yes dat alle actiekaarten voor het weekend en na negen uur óók voor vulling zijn. Echter klopt het wat dat betreft inderdaad wel dat onze stoptreinen in het weekend ook goed vol zitten.  

22-03-2011 09:52:02
waalkade
waalkade
Is dat niet omdat men kleiner is gaan rijden?  

22-03-2011 11:15:28
john2
john2
Quote
kleine_man (ma 21 mrt 2011 20:40:07 https://www.somda.nl/forum/8952/p324948/):
Quote
john2: Als u een beetje begrijpend Nederlands kunt lezen, dan kunt u ook bij de kaartjesautomaat saldo op Uw kaart zetten. Heb ik de eer aan mij zelf gelaten, niks meer gezegd, zelfs geen goedendag meer, omgedraaid en weg wezen.


Begrijpend Nederlands is voor een Limburger ook erg moeilijk %08%%08%%08%%08%%08%

Over rest zal ik mij maar niet uitlaten. Het is alleen wel tekenend voor de interesse die er heerst.

Kon wel glimlachen om jouw reactie over het begrijpend lezen. Limburgers hebben ook zo'n reacties over hollanders. Dus dat moeten we elkaar kunnen verdragen. Trouwens had vandaag een E - mail van de NS klantenservice, dat de NS kaartverkoop door medewerkers van de Albert Hein winkel terplekke wordt verzorgd, de AH to go. Deze medewerkers van Ah to go hebben terplekke geen apperatuur om abonnementen te activeren en saldo te laden op OV chipkaarten.
 

22-03-2011 11:15:40
mren
mren
Quote
waalkade (di 22 mrt 2011 09:52:02 https://www.somda.nl/forum/8952/p325000/): Is dat niet omdat men kleiner is gaan rijden?
Dat zal zeker meehelpen, in Brabant bergen solo v'tjes in de weekends.

Ook bij IC's merk je dat: solo viertjes in de 800 's avonds bijvoorbeeld geeft je als reiziger toch de indruk dat het behoorlijk druk is.

Laatst bewerkt door mren op 22-03-2011 11:15
 

22-03-2011 11:57:54
reisthijs
reisthijs
Quote
ZJ37 (zo 20 mrt 2011 22:37:39 https://www.somda.nl/forum/8952/p324805/): Intern NS en uit diverse propagandamolens verneem ik echter geregeld dat die OVC wel een groot succes is anders.
Dat beeld ontstaat mede doordat NS als maatstaf voor het 'succes' het aantal reizigers telt dat beschikt over een OV-chipkaart waar het product "reizen op saldo" op staat. Daarbij horen dus ook de houders van een studenten-chipkaart of een voordeelurenkaart (waarbij "reizen op saldo" automatisch geactiveerd is). Daar zijn dus ook veel reizigers bij die daar helemaal niet om gevraagd hebben en gewoon nog met papieren kaartjes reizen.

NS redeneert dat al deze reizigers (meer dan 1 miljoen) "om" zijn wat natuurlijk niet zo is.
 

22-03-2011 12:02:10
mren
mren
Quote
reisthijs (di 22 mrt 2011 11:57:54 https://www.somda.nl/forum/8952/p325020/): voordeelurenkaart (waarbij "reizen op saldo" automatisch geactiveerd is)

Is dat nieuw? Ik meen me te herinneren dat ik dat apart moest activeren.
 

22-03-2011 13:30:37
john2
john2
Als er nu een nieuw abonnement wordt aangevraagd bij de NS wordt de persoonlijke OV chipkaart die hierbij hoort bij de NS al geactiveerd voordat deze bij de NS op de post gaat. Bij de belastingdienst geweest. Bij het invullen van de belastingpapieren vroeg de belastingdienst medewerkster naar bonnetjes van reiskosten van de NS die we gemaakt hadden vanwege ziekenhuis bezoek. Bij voor gaande jaren werd er hier niet naar gevraagd. Maar bij op saldo reizen heeft men toch geen bonnetjes. Bij een papierentreinkaartje kan men nog een pintransactiebonnetje pakken als men doet pinnen. Zijn erbij de somda gebruikers belastingtechneuten die weten hoe je bij op saldoreizen aan reisbewijzen komt voor de belastingdienst.  

22-03-2011 13:32:47
Kars
Kars
Op www.ov-chipkaart.nl een account aanmaken en dan bij de privacygegevens aangegeven dat je reisgegevens zichtbaar mogen zijn. Die kun je dan daar downloaden.  

22-03-2011 13:37:43
john2
john2
Bedank Kars. Als ik deze reisgegevens gedownload heb, dan kan ik ze uitprinten.

Laatst bewerkt door john2 op 22-03-2011 13:38, reden: type fout hersteld.
 

22-03-2011 13:41:38
Kars
Kars
Inderdaad, het kan even duren voordat de reisgegevens uit het verleden zichtbaar worden. Nieuwe transacties worden gewoonlijk binnen uiterlijk 48 uur getoond, maar dat kan soms langer duren.

In het hoofdmenu van ¨mijn ov-chipkaart¨ ga je naar kaartgegevens -> privacyinstellingen. En op den duur moet je dan kiezen voor ¨Toon haltes, stations en productnamen bij mijn transacties.¨ Dan komt het allemaal goed.

Voor het downloaden: je moet bij de optie ¨transactieoverzicht¨ zijn, je kunt het als PDF of als Excel-bestand downloaden.

Laatst bewerkt door Kars op 22-03-2011 13:42
 

22-03-2011 17:43:51
john2
john2
Kars, heb ingelogd. Links is er een lijstje favorieten. Op transactie overzicht en saldo geklik. Hier had ik de keuze uit welke transactie. Heb alle transacties geklik. En ik had de keuze uit welke tijdsperiode ik een overzicht wou hebben. Op PDF geklik krijg het bedoelde overzicht en hier staat ook bij dat dit ook goed is voor de belastingdienst. Dus als ik een declaratie overzicht moet hebben komt het goed.

Laatst bewerkt door john2 op 22-03-2011 17:44, reden: type fout hersteld.
 

02-04-2011 18:24:56
john2
john2
Bij Syntus kan je maar 3 keer bij vergeten uitcheck een resitutie vragen. Die 3 keer zal wel per kalender jaar zijn. Kan me er wel iets bij voorstellen dat Syntus die 3 keer regeling heeft. Maar hoe het bij de andere openbaar vervoerders is, heb ik geen zicht op. Wie heeft hier inzicht in?  

13-04-2011 17:24:30
kleine_man
kleine_man
Vandaag bericht gekregen dat mijn voordeelurenabo verlengd is. Daarbij werden de nieuwe reisregels gevoegd. Er wordt alleen nog maar gesproken over de NS. Andere vervoerders worden buiten beschouwing gelaten.

Dus de VDU is alleen nog maar bij de NS geldig %03%

"1 kaart voor al uw reizen"
 

17-04-2011 13:23:37
6414
6414
Stel: morgenochtend check ik in op station Lombardijen. Ik pak de stoptrein naar Rotterdam Centraal, en vervolgens de Benelux naar Amsterdam. In Den Haag HS kom ik er achter dat ik wat vergeten ben, dus reis ik direct terug naar Lombardijen en check daar vervolgens weer uit. Wat betaal ik dan? Enkel het opstaptarief? De kaart weet immers niet dat ik ondertussen naar Den Haag geweest ben...  

17-04-2011 13:40:09
himym
himym
Als je na meer dan een uur weer uitcheckt op je beginstation ben je je inderdaad opstaptarief kwijt. Tevens mag je bij een controle in de richting van Lombardijen een goede smoes hebben waarom je weer richting je begin-(en dus incheck)station reist. Je dient dan minimaal ergens uitgecheckt te hebben en nieuwe enkele reis moeten hebben gestart.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-04-2011 18:01:04
john2
john2
Ziet een conducteur met zijn apperatuur, op welk NS station je ingecheckt heb? En je komt thuis en je hebt vergeten uit techecken, dan kan je nog tot 04.00 uur de ander dag gaan uitchecken.  

17-04-2011 19:09:51
6414
6414
Maar als ik een rondje Nederland wil maken, bijvoorbeeld Lombardijen-Tilburg-Den Bosch-Utrecht-Lombardijen, hoe doe ik dat dan? Dan zou je onafgebroken reizen, waarmee je dus pas uit zou hoeven te checken op je eindbestemming...  

17-04-2011 19:11:42
dh3201
dh3201
Je mag nadat je bent ingecheckt alleen nog maar van je incheckstation vandaan reizen. Reis je weer richting je incheckstation toe, dan moet je eerst uitchecken en weer opnieuw inchecken.


Shqiperise-lopers?
 

17-04-2011 19:21:26
6414
6414
Maar wie bepaalt dan vanaf waar ik weer begin met het reizen naar m'n incheckstation? Vanaf het moment dat ik bij Lombardijen vertrokken ben, reis ik immers alweer richting m'n incheckstation...  

17-04-2011 19:44:33
ZJ37
ZJ37
Dit is wat de site van de OV-Chipkaart erover zegt:

Moet ik ook in- en uitchecken bij het overstappen?
Antwoord
In- en uitchecken is altijd nodig. Dus ook wanneer u een overstap maakt.

Reist u met NS? Dan hoeft u niet uit te checken als u overstapt. U checkt alleen uit op de eindbestemming.

Ik zou zeggen: probeer het eens uit! %08%
 

17-04-2011 19:51:17
AgentX
AgentX
Het blijft heel lastig, en ik denk zelfs dat er letterlijk niemand is die het écht weet.

Volgens deze regel is het trouwens mogelijk om heel Nederland door te reizen tegen opstaptarief.

Laatst bewerkt door AgentX op 17-04-2011 19:53
 

17-04-2011 19:52:52
edje
edje
ik denk als je dit zwart op wit meeneemt, dat je dan wel aardig sterk staat.  

17-04-2011 19:55:06
AgentX
AgentX
Bij de klantenservice van de OV-chipkaart zeggen ze weer iets anders dan bij de klantenservice van de NS. En als je bij een servicebalie van NS komt hoor je weer iets anders. Er is in mijn ogen écht niemand die het weet.

Edit: één ding is zeker: ik reis voortaan zonder onderweg uit te checken en met een printje van http://www.ov-chipkaart.nl/allesoverdeov-chipkaart/reizenmetdeov-chipkaart/overstappen/ op zak

Laatst bewerkt door AgentX op 17-04-2011 20:03
 

17-04-2011 20:17:48
mark
mark
Als je een enkele reis maakt die meer dan €10,- kost ga je toch sowieso niet uitchecken?
Dan ben je alleen het instaptarief kwijt.
 

17-04-2011 20:34:09
AgentX
AgentX
Het instaptarief is bij mijn weten altijd al € 20,- geweest, bovendien neemt TLS maatregelen na drie keer bewust te zijn vergeten uit te checken.  

17-04-2011 21:07:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Hoe weet TLS dan dat je het bewust en niet perongeluk vergeten bent


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

17-04-2011 21:27:13
kleine_man
kleine_man
Quote
ZJ37 (zo 17 apr 2011 19:44:33 https://www.somda.nl/forum/8952/p330096/): Dit is wat de site van de OV-Chipkaart erover zegt:

Moet ik ook in- en uitchecken bij het overstappen?
Antwoord
In- en uitchecken is altijd nodig. Dus ook wanneer u een overstap maakt.

Reist u met NS? Dan hoeft u niet uit te checken als u overstapt. U checkt alleen uit op de eindbestemming.

Ik zou zeggen: probeer het eens uit! %08%


Het ligt aan wat logisch is. Als je van Lombardijen naar Rotterdam reist is het logisch wanneer je weer richting Lombardijen rijdt.

Doe je bijvoorbeeld van Lombardijen naar Den Bosch reizen wordt het al wat moeilijker. Meest richt is via Dordrecht-Geldermalsen. Dat zijn 2 overstappen + extra kosten omdat met een particuliere vervoerder reist. Via Breda is het meest logisch. Via NS en met 1 overstap. Via Utrecht zou dus kunnen, alleen wat meld je de HC. Dat de trein in Lombardijen gemist heb?

Eens kijken of dit sneller afgeschoten wordt dan het EPD.
 

17-04-2011 21:28:15
kleine_man
kleine_man
Quote
AgentX (zo 17 apr 2011 19:55:06 https://www.somda.nl/forum/8952/p330100/): Bij de klantenservice van de OV-chipkaart zeggen ze weer iets anders dan bij de klantenservice van de NS. En als je bij een servicebalie van NS komt hoor je weer iets anders. Er is in mijn ogen écht niemand die het weet.

Edit: één ding is zeker: ik reis voortaan zonder onderweg uit te checken en met een printje van http://www.ov-chipkaart.nl/allesoverdeov-chipkaart/reizenmetdeov-chipkaart/overstappen/ op zak


Gewoon met een papierenkaartje. Burgelijke ongehoorzaamheid!!! %08%
 

17-04-2011 21:29:14
dh3201
dh3201
Quote
6414 (zo 17 apr 2011 19:21:26 https://www.somda.nl/forum/8952/p330095/): Maar wie bepaalt dan vanaf waar ik weer begin met het reizen naar m'n incheckstation? Vanaf het moment dat ik bij Lombardijen vertrokken ben, reis ik immers alweer richting m'n incheckstation...

Als de afstand via het spoor vanaf je incheckstation groter wordt reis je vanaf je incheckstation af. Als de afstand via het spoor tot je incheckstation kleiner wordt reis je naar je incheckstation toe.


Shqiperise-lopers?
 

17-04-2011 21:33:14
AgentX
AgentX
Precies zoals ik het had willen verwoorden.

Die algemene voorwaarden blijven vaag...
 

17-04-2011 21:49:20
ZJ37
ZJ37
Het antwoord staat er toch? Uitchecken op je eindpunt. En als je een rondreis maakt van Rlb via weet-ik-waar naar Rlb dan is Rlb dus je eindpunt en check je daar weer uit.

Dat het systeem met een hoop bombarie in gebruik is genomen en daarbij over veel dingen niet is nagedacht, mag niet het probleem zijn van de reiziger?
 

17-04-2011 21:52:05
AgentX
AgentX
Tsja, dat is ook zo. Daarom ga ik ook op stap met een printje van internet  

17-04-2011 22:01:07
6414
6414
Ik ga het van de week gewoon eens proberen. Wordt vervolgd.  

17-04-2011 22:02:42
ruysdael
ruysdael
Quote
nohab (vr 18 mrt 2011 23:42:47 https://www.somda.nl/forum/8952/p324530/): Nee hoor, ik loop wel zolang als het kan naar de kaartautomaat, hou ik de controle tenminste. Ik ben heel goed in staat om te bepalen wat voor kaartje ik op welk moment nodig heb, in tegenstelling tot wat ze bij NS schijnen te denken. Ik vind dat hele reizen op saldo alleen maar iets voor luie donders.
Hoe doe je dit dan in bus of tram, waar in principe het 'reizen-op-saldo' gebeuren verplicht is, tenzij je een abonnement hebt of een kaartje in de wagen koopt?
 

17-04-2011 22:09:53
AgentX
AgentX
Quote
6414 (zo 17 apr 2011 22:01:07 https://www.somda.nl/forum/8952/p330133/): Ik ga het van de week gewoon eens proberen. Wordt vervolgd.


Wordt vervolgd? Voor het niet kunnen tonen van een geldig vervoersbewijs?
 

17-04-2011 22:16:22
6414
6414
Hopelijk ziet men ook dat Rlb toch echt je eindbestemming blijft  

17-04-2011 22:46:53
AgentX
AgentX
Dat blijft het toch altijd... Je zult toch ooit eens weer naar huis moeten  

17-04-2011 23:07:00
broek53
broek53
Ach ja. Waarom gaan de langste topics eigenlijk bijna altijd de manier waarop je de zaak kunt flessen en de kans dat je ermee wegkomt? Walgelijk.  

17-04-2011 23:16:35
bart84
Moderator
bart84
Omdat we (ze) Hollanders zijn?


Mvg. Bart
 

17-04-2011 23:19:23
AgentX
AgentX
Wat is daar mis mee?

Dan doen we dat hier toch niet? Ik verwacht dat het hier dan (buiten de OD'en) een saaie boel gaat worden...
 


17-04-2011 23:31:06
broek53
broek53
Dan maar saai, zou ik zeggen.  

17-04-2011 23:33:03
MDDM
MDDM
Lekker laten gaan Broek53. Er zullen vast wel een aantal zijn die tegen een lampje lopen. En dat lezen we hier dan weer terug %08%


Gr Joop mcn Lls
 

17-04-2011 23:39:58
broek53
broek53
Ieder diertje z'n pleziertje, leven en laten leven, ik weet 't. Maar zo heel af en toe wil ik toch even laten weten wat ik van het verval van morele zeden en gewoonten vind. Ook dat moet kunnen, vind ik.
En ik maak er geen gewoonte van, weest niet bang.

Laatst bewerkt door broek53 op 17-04-2011 23:42
 

17-04-2011 23:41:39
MDDM
MDDM
Moet ook zeker kunnen. Ik ben er ook niet bang voor dat het een gewoonte van je gaat worden hoor.


Gr Joop mcn Lls
 

18-04-2011 22:33:25
mren
mren
Quote
dh3201 (zo 17 apr 2011 19:11:42 https://www.somda.nl/forum/8952/p330093/): Je mag nadat je bent ingecheckt alleen nog maar van je incheckstation vandaan reizen. Reis je weer richting je incheckstation toe, dan moet je eerst uitchecken en weer opnieuw inchecken.

Het wordt ook een interessante discussie als je geen tijd hebt om uit/in te checken op het zelfde station omdat je dan je overstap gaat missen.

Ik heb enkele weken terug de reis Ehv-Ut-Asd-Hlm-Hil (trein uit, iets oppikken, zelfde trein weer in) - Ledn - Shl - Es gedaan. Keurig inchecken in Ehv, uitchecken in Es en diverse malen gecontroleerd onderweg en niemand die er iets van zei.

Met een papieren kaartje was zo'n reis 2x zo duur geweest.

Laatst bewerkt door mren op 18-04-2011 22:35
 

19-04-2011 01:24:46
Pim530
Pim530
Het wordt pas leuk als je van Lombardijen naar Blaak reist via Groningen € 1,20 aftellen, ach, vooruit, € 2 1e klasse.  

19-04-2011 06:51:51
dlm4yjp
dlm4yjp
via bestaat niet meer...

Dus dat word lombardijen - groningen en groningen - braak a €94,00 voltarief.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

19-04-2011 07:41:00
mdeen
mdeen
Quote
6414 (zo 17 apr 2011 19:21:26 https://www.somda.nl/forum/8952/p330095/): Maar wie bepaalt dan vanaf waar ik weer begin met het reizen naar m'n incheckstation? Vanaf het moment dat ik bij Lombardijen vertrokken ben, reis ik immers alweer richting m'n incheckstation...


Van de website van NS onder OV-Chipkaart, Overstappen:
Quote
Overstappen

Overstappen op een andere NS-trein

Stapt u over op een andere NS-trein, dan hoeft u niet uit en weer in te checken. Reist u niet rechtstreeks van begin- naar eindpunt maar neemt u een omweg via een ander station? Checkt u dan uit en weer in op dit tussenstation.


Het staat er niet met zoveel woorden, maar je mag er van uitgaan dat onder "dit tussenstation" het station bedoeld wordt dat anders als viapunt op je papieren kaartje staat.
 

19-04-2011 10:53:28
john2
john2
Hoe wilt een conducteur controleren of je niet rechtstreeks reist, maar via. als je op saldo reist. Met een papieren treinkaartje is dit nog wel tezien. Alleen met uitchecken qua tijd, zou je nog kunnen zien dat de reis langer heeft geduurd met via, als met de korste reisweg. Maar zoals met een papierentreinkaartje zou men de reis kunnen onderbreken, om op een later tijdstip de reis tehervatten. Dus de tijd met uitchecken zegt dan nog niet zoveel.  

19-04-2011 11:06:20
reisthijs
reisthijs
Quote
mdeen (di 19 apr 2011 07:41:00 https://www.somda.nl/forum/8952/p330394/): Het staat er niet met zoveel woorden, maar je mag er van uitgaan dat onder "dit tussenstation" het station bedoeld wordt dat anders als viapunt op je papieren kaartje staat.
In de "Voorwaarden Reizen op Saldo" (die blijkbaar niemand leest, want anders waren er hier niet zo veel vragen) staat het met iets meer woorden: je moet uit/inchecken op het station vanaf waar je afwijkt van de gewone reisroute, of (als dat niet kan) op het eerstvolgende station waar je overstapt.

Quote
john2 (di 19 apr 2011 10:53:28 https://www.somda.nl/forum/8952/p330420/): Maar zoals met een papierentreinkaartje zou men de reis kunnen onderbreken, om op een later tijdstip de reis tehervatten.
Ook dat is volgens de Voorwaarden niet toegestaan... (de regel is dat je dan moet uit- en later weer inchecken).
 

19-04-2011 11:31:23
john2
john2
Als je op een station waar je afwijkt van je reisroute, of het het eerst volgende overstap station. Zit je weer met de 3 minuten wacht tijd bij NS. Om na het uitchecken weer in techecken. Met de kans dat je een aansluitende overstap mist. Daarom moet die 3 minuten regeling er zo vlug mogelijk afgedankt worden.  

19-04-2011 12:04:10
AgentX
AgentX
Quote
reisthijs
Quote
john2 (di 19 apr 2011 10:53:28 https://www.somda.nl/forum/8952/p330420/): Maar zoals met een papierentreinkaartje zou men de reis kunnen onderbreken, om op een later tijdstip de reis tehervatten.


Ook dat is volgens de Voorwaarden niet toegestaan... (de regel is dat je dan moet uit- en later weer inchecken).


Waarom zou dat niet mogen? Als je geen chipkaart hebt, maar een papieren kaartje koop je toch ook niet twee kaartjes? Bovendien maakt het niet uit of je zonder in- en uit te checken er even uit gaat en met een volgende trein in dezelfde treinserie weer door gaat.

Quote
john2 (di 19 apr 2011 11:31:23 https://www.somda.nl/forum/8952/p330430/): Als je op een station waar je afwijkt van je reisroute, of het het eerst volgende overstap station. Zit je weer met de 3 minuten wacht tijd bij NS. Om na het uitchecken weer in techecken. Met de kans dat je een aansluitende overstap mist. Daarom moet die 3 minuten regeling er zo vlug mogelijk afgedankt worden.


Die drie minuten zijn waardeloos. Het is ingevoerd om te voorkomen dat je direct weer uitchekt als je je kaart te lang voor het paaltje houdt. Waarom niet tien seconden, of een halve minuut? Als ik ergens overstap, moet ik dus uitchecken, 3 minuten wachten en dan weer inchecken. Niet handig als je een korte overstap hebt.
 

19-04-2011 12:26:56
nohab
nohab
Quote
AgentX Waarom zou dat niet mogen?
Met een papieren kaartje mag dat ook wel, maar met de OVC niet. Waarom niet? Wij reizigers beschouwen die kaart als puur en alleen een betaalmiddel. Maar in werkelijkheid is het ook een marketinginstrument voor de OV-bedrijven. Die willen het reisgedrag zo nauwkeurig mogelijk in kaart brengen o.a. i.v.m. toekomstige aanbestedingen. En daarom moet je bij een reis van bijvoorbeeld Utrecht naar Arnhem waarbij je in Ede een tussenstop maakt in Ede bij aankomst uitchecken en als je verder reist weer inchecken. Het is al eerder geconstateerd: die kaart is puur en alleen voor de OV-bedrijven waarbij al het werk afgeschoven wordt op de reiziger. Stel je voor dat je als OV-bedrijf zijnde je eigen problemen oplost...

Laatst bewerkt door nohab op 19-04-2011 12:27
 

19-04-2011 12:41:44
gvttreinen
gvttreinen
Wat is er verkleerd aan als vervoersbedrijven behoorlijk precies de bezetting en gebruik van hun treinen kunnen monitoren?
Dit kan ook positief zijn (meer materieel, andere drgl etc).
 

19-04-2011 12:43:47
nohab
nohab
Niks, maar wat mij betreft zoeken ze maar lekker zelf uit hoe ze aan die gegevens komen. Val je reizigers niet lastig met kaarten met een enorme gebruiksaanwijzing die dat mogelijk moeten maken maar denk eens aan het oorspronkelijke uitgangspunt van de OVC: reizen per OV moet makkelijker en aantrekkelijker worden en dat is die kaart echt niet.  

19-04-2011 13:09:09
gvttreinen
gvttreinen
Chip in je lichaam laten inspuiten en ons aller Overheid (en andere belanghebbende) kunnen je zo traceren en belasten  

19-04-2011 15:16:14
Joey666
Joey666
is een beetje off-topic maar het zal mij niets verbazen dat dat in 2025 definitief gaat bestaan.

1 ding, je kan je pasje niet meer verliezen
Maar wel om de 5 jaar de chip laten verwijderen en vervangen %03%
En dat kost geen 50,- maar 500,- euro.
Uiteraard zonder reis tegoed erop.
 

19-04-2011 16:01:54
Pim530
Pim530
Quote
dlm4yjp (di 19 apr 2011 06:51:51 https://www.somda.nl/forum/8952/p330387/): via bestaat niet meer...

Dus dat word lombardijen - groningen en groningen - braak a €94,00 voltarief.


Ik doe Groningen-Middelburg-Groningen altijd voor € 13,40 1e klasse met de chipkaart
 

19-04-2011 17:20:22
6414
6414
Ik heb het in ieder geval nog niet goed kunnen testen: tijdens het rondje Rlb-Tb-Ut-Rlb ben ik alleen vlak na Rlb gecontroleerd en de rest van de reis niet meer ...  

19-04-2011 17:30:01
john2
john2
Quote
nohab (di 19 apr 2011 12:26:56 https://www.somda.nl/forum/8952/p330437/):
Quote
AgentX Waarom zou dat niet mogen?
Met een papieren kaartje mag dat ook wel, maar met de OVC niet. Waarom niet? Wij reizigers beschouwen die kaart als puur en alleen een betaalmiddel. Maar in werkelijkheid is het ook een marketinginstrument voor de OV-bedrijven. Die willen het reisgedrag zo nauwkeurig mogelijk in kaart brengen o.a. i.v.m. toekomstige aanbestedingen. En daarom moet je bij een reis van bijvoorbeeld Utrecht naar Arnhem waarbij je in Ede een tussenstop maakt in Ede bij aankomst uitchecken en als je verder reist weer inchecken. Het is al eerder geconstateerd: die kaart is puur en alleen voor de OV-bedrijven waarbij al het werk afgeschoven wordt op de reiziger. Stel je voor dat je als OV-bedrijf zijnde je eigen problemen oplost...

Ik was me aan het overdenken, na de discussie over het via reizen, dat als men een papierentreinkaartje koop om over een via station tereizen. Bij de koop van dit via kaartje al rekening mee wordt gehouden dat men meer kilometers reist oftewel meer tariefeenheden. Als men op saldo reist met de OV chipkaart wordt er vantevoren bij het inchecken geen rekening mee gehouden met de afstand die men reist. Dit wordt pas gedaan met het uitchecken. En met het uitchecken weet het TLS systeem waarschijnlijk niet of men via heb gereisd. Daarom zal het oook wel teverklaren zijn, als men via reist. Dan op het via station eerst uit moet checken en dan weer inchechken.
 

19-04-2011 17:38:35
Pim530
Pim530
Precies, en daarom is een papieren kaartje Rotterdam - Den Haag via Gouda dan ook de prijs van een enkeltje Rotterdam-Gouda, PLUS Gouda-Den Haag.  

19-04-2011 18:23:42
kleine_man
kleine_man
Quote
nohab (di 19 apr 2011 12:26:56 https://www.somda.nl/forum/8952/p330437/):
Quote
AgentX Waarom zou dat niet mogen?
Met een papieren kaartje mag dat ook wel, maar met de OVC niet. Waarom niet? Wij reizigers beschouwen die kaart als puur en alleen een betaalmiddel. Maar in werkelijkheid is het ook een marketinginstrument voor de OV-bedrijven. Die willen het reisgedrag zo nauwkeurig mogelijk in kaart brengen o.a. i.v.m. toekomstige aanbestedingen. En daarom moet je bij een reis van bijvoorbeeld Utrecht naar Arnhem waarbij je in Ede een tussenstop maakt in Ede bij aankomst uitchecken en als je verder reist weer inchecken. Het is al eerder geconstateerd: die kaart is puur en alleen voor de OV-bedrijven waarbij al het werk afgeschoven wordt op de reiziger. Stel je voor dat je als OV-bedrijf zijnde je eigen problemen oplost...


Wat een afbreuk is van de reisregels, want je mag je reis onderweg onderbreken op een logische plaats. Ede-Wageningen ligt op de lijn Utrecht-Arnhem en is dus zo'n logische plaats.

Amersfoort-Arnhem is ook zo'n leuke route. Ik kan tussen Amersfoort en Ede reizen met Connexxion. Dit is korter (Eigenlijk dus goedkoper) en ik moet er extra voor betalen omdat Connexxion er rijdt. Met een beetje pech sta ik 25 minuten stil in Ede-wageningen. Ook is er op deze route geen toilet aanwezig. Ik reis dus via Utrecht en nu wordt ik gedwongen om hiervoor ook extra te gaan betalen.

Door deze 2 voorbeelden laten de vervoerders zien dat ze totaal geen interesse hebben in de reiziger en alleen maar zo snel mogelijk het geld bij deze reiziger vandaan willen halen. Ik heb van de week een een documentaire uit de jaren '70 zitten kijken. Een conclusie was dat de reiziger gebaat is bij een goed werkend OV, waarbij aansluitingen goed zouden zijn (max 10 minuten).

@ Broek53: Door deze desinteresse in de reiziger laat de NS zien dat zij de reizigers niet serieus neemt. Moeten de reizigers de NS wel serieus nemen? (Daar waar NS kan net zo goed elke andere vervoerder staan, helaas doen ze niet voor elkaar onder %04%)
 

19-04-2011 20:05:51
mdj
mdj
Ah-Amf mag via Ut (3000/1700 of 3000/500; maar ook 3100/2800 indien rijden) en via CXX met de 7500-31300 of 3000/31300.

Dus je hoeft niet in/uit te checken in Ut. Wel te Ed indien Cxx.

Laatst bewerkt door mdj op 19-04-2011 20:06


Bij twijfel: gebruik beton.
 

19-04-2011 20:29:58
daniel_ddr
daniel_ddr
Leuk voorbeeldje, vraag me toch af wat ik als houder van een trajectkaart Amf-Ut nu voor dat reisje Amf-Ah betaal als dat mogelijk zou zijn met de OVC: met Connexxion is 't € 8,40, als ik over m'n abonnementstraject reis en vanaf Ut moet betalen is 't € 9,40


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-04-2011 07:49:57
mdeen
mdeen
Quote
john2 (di 19 apr 2011 10:53:28 https://www.somda.nl/forum/8952/p330420/): Hoe wilt een conducteur controleren of je niet rechtstreeks reist, maar via. als je op saldo reist. Met een papieren treinkaartje is dit nog wel tezien. Alleen met uitchecken qua tijd, zou je nog kunnen zien dat de reis langer heeft geduurd met via, als met de korste reisweg. Maar zoals met een papierentreinkaartje zou men de reis kunnen onderbreken, om op een later tijdstip de reis tehervatten. Dus de tijd met uitchecken zegt dan nog niet zoveel.

De conducteur moet twee dingen combineren: waar je bent ingestapt en waar je op dat moment gecontroleerd wordt. Als dat met elkaar klopt dan is er geen probleem. Als je echter op een vreemd punt bent (iets wat je met je papieren kaartje ook kan proberen) dan zal hij zeggen dat je zwart reist.
Het nadeel voor NS aan de OV-Chipkaart is dat je een controlemogelijkheid minder hebt. Met een papieren kaartje kun je iemand die in de verkeerder richting rijdt al aanpakken, met de OV-Chipkaart niet.

Bijvoorbeeld: Rotterdam - Amsterdam.
Als je met een papieren kaartje in de trein Rtd-Ut gecontroleerd wordt dan reis je al zwart. Met de OV-Chipkaart niet want er staat nergens waar je heen wil.
Je gaat verder van Ut naar Asd. Als je in Ut niet uit- en ingecheckt hebt zal een conducteur pas dan aan je OV-Chipkaart zien dat je verkeerd zit.

Het hele hoera-verhaal van voor de introductie "er is geen controle meer nodig" is dus compleet onzin. Je hebt meer controle nodig en je controle wordt minder effectief.
 

20-04-2011 09:40:47
john2
john2
Dus samen gevat. Bij een papieren treinkaartje kan men eerder zien of je zwart of grijs reist. Bij het op saldo reizen, kan het zwart reizen bij het niet uit en op nieuw inchecken, pas op een later tijdstip in je reis geconstateerd worden. Alleen het grijs vervalt bij het op saldo reizen.  

20-04-2011 09:55:46
gvttreinen
gvttreinen
Quote
mdeen (wo 20 apr 2011 07:49:57 https://www.somda.nl/forum/8952/p330580/):Het hele hoera-verhaal van voor de introductie "er is geen controle meer nodig" is dus compleet onzin. Je hebt meer controle nodig en je controle wordt minder effectief.
Volgens mij is het nog steeds de bedoeling om stations geheel af te sluiten d.w.z. er alleen via poortjes en OV Chip in te komen is.
Dan is controle in de trein niet meer nodig!

Bij de weg, a.d.h. van `t papieren kaartje kan een conducteur je tips geven over b.v. overstappen (perron) enzo, bij OV Chip kan dat dus niet meer en moet de klant zelf vragen over het hoe en waar overstappen.

Over via, stel een reisje van Rsd naar Zl, via Rtd - Ut en rechtsreeks via Ah mogelijk, qua km`s zal het uitmaken maar als ik voor kies om overstaploos te reizen (dus via Ah) zal ik onderweg ergens ff de trein moeten verlaten om uit/in te checken.....
 

20-04-2011 10:47:18
Dr_Thodt
Dr_Thodt
Quote
gvttreinen (wo 20 apr 2011 09:55:46 https://www.somda.nl/forum/8952/p330607/): Volgens mij is het nog steeds de bedoeling om stations geheel af te sluiten d.w.z. er alleen via poortjes en OV Chip in te komen is.
Dan is controle in de trein niet meer nodig!

dat geld niet voor alle stations, en dan nog als ze niet controleren kan je dus van rotterdam naar amsterdam via groningen en als je daar tussen door niet uit checkt betaal je alleen rotterdam amsterdam


Zoomzoomzoom
 

20-04-2011 11:11:27
nohab
nohab
Quote
gvttreinen Volgens mij is het nog steeds de bedoeling om stations geheel af te sluiten d.w.z. er alleen via poortjes en OV Chip in te komen is.
Dan is controle in de trein niet meer nodig!

Het is gelukkig niet de bedoeling om alle stations van poortjes te voorzien. De minister had daar wel geld voor ter beschikking gesteld maar tot verbazing van de Tweede Kamer bleek dat NS er voor gekozen had om maar een deel van de stations daar daadwerkelijk van te voorzien. En zoals door mdeen terecht gecosntateerd is en blijft controle nodig. Als je op de reis van Rotterdam naar Amsterdam besluit via Utrecht te reizen en daar over te stappen zonder het station te verlaten wordt controle een moeilijke zaak en ligt misbruik op de loer. Als je zo slim bent om je reis met de 4000 te maken kun je tussen Rotterdam en Utrecht en tussen Breukelen en Amsterdam nooit geconfronteerd worden met vragen van de hc. Alleen tussen Utrecht en Breukelen zou een hc kunnen vermoeden dat je de boel aan het flessen bent.

Laatst bewerkt door nohab op 20-04-2011 11:13
 

20-04-2011 11:25:04
Kars
Kars
Alle stations van poortjes voorzien heeft dan ook geen enkele zin. Op de grotere stations gaat dat nog lukken. Maar er zijn ook stations als Nml (om maar wat te noemen). Je stapt daar dan gewoon over het poortje heen als je niet in wil checken.  

20-04-2011 11:37:27
RSK-Mat92
RSK-Mat92
En hoe kom je dan weer 'uit' een groot station?

In het begin vond ik dit nog wel een interessant topic over de grenzen van de wet, maar inmiddels vervalt het tot spijkers op laag water zoeken bij goedkope oplichtingstrucs...


Met vriendelijke groet, Robin
 

20-04-2011 11:56:40
Kars
Kars
Goedkope oplichtingstrucs??? Dat raakt echt kant noch wal, zoiets zou gewoon zwart reizen heten, je hebt immers nog steeds de controle van de conducteur..

Ik geef gewoon een simpele reden waarom het zetten van poortjes op kleinere stations weinig zin heeft... Er zijn genoeg mensen die nu zonder kaartje reizen, dat wordt NIET voorkomen door op alle stations poortjes te plaatsen want daar kom je dan zo overheen..

Laatst bewerkt door Kars op 20-04-2011 11:57
 

20-04-2011 15:24:02
maxje
maxje
Quote
gvttreinen (wo 20 apr 2011 09:55:46 https://www.somda.nl/forum/8952/p330607/):
Quote
mdeen (wo 20 apr 2011 07:49:57 https://www.somda.nl/forum/8952/p330580/):Het hele hoera-verhaal van voor de introductie "er is geen controle meer nodig" is dus compleet onzin. Je hebt meer controle nodig en je controle wordt minder effectief.
Volgens mij is het nog steeds de bedoeling om stations geheel af te sluiten d.w.z. er alleen via poortjes en OV Chip in te komen is.
Dan is controle in de trein niet meer nodig!

Bij de weg, a.d.h. van `t papieren kaartje kan een conducteur je tips geven over b.v. overstappen (perron) enzo, bij OV Chip kan dat dus niet meer en moet de klant zelf vragen over het hoe en waar overstappen.

Over via, stel een reisje van Rsd naar Zl, via Rtd - Ut en rechtsreeks via Ah mogelijk, qua km`s zal het uitmaken maar als ik voor kies om overstaploos te reizen (dus via Ah) zal ik onderweg ergens ff de trein moeten verlaten om uit/in te checken.....


Nee je hoeft in Ah niet uit te checken. Omdat dit geen via route is.
Je neemt namelijk de reis met minste overstappen. Volgens de regels van NS is dit gewoon toegestaan.
 

20-04-2011 20:45:01
Pim530
Pim530
Dan wordt het natuurlijk helemaal makkelijk. Check in -> loop door poortje, direct weer uitchecken en het poortje open laten staan (heeft een ander ook nog wat aan), indien je uitstapt op een tevens met poortjes beveiligd station loop je gewoon achter iemand aan...  

20-04-2011 20:47:48
ruysdael
ruysdael
En daarvoor zijn er conducteurs op de trein...  

20-04-2011 20:56:12
Pim530
Pim530
Er wordt hier gesuggereerd dat er dan geen controle meer nodig zou zijn  

20-04-2011 21:04:16
kleine_man
kleine_man
Quote
Pim530 (wo 20 apr 2011 20:45:01 https://www.somda.nl/forum/8952/p330752/): Dan wordt het natuurlijk helemaal makkelijk. Check in -> loop door poortje, direct weer uitchecken en het poortje open laten staan (heeft een ander ook nog wat aan), indien je uitstapt op een tevens met poortjes beveiligd station loop je gewoon achter iemand aan...


Nope, de poortjes zijn beveiligd tegen "achteraanlopers". Schijnt. Zal mij niets verbazen als die beveiliging net zo goed is als de chip zelf.%03%

Het was eerst de bedoeling om alle stations af te sluiten. Daarna werden het de 120 grootste stations en nu spreekt men over 90 grote stations. Het worden er steeds minder.

Las vandaag trouwens dat de busvervoerders een compensatie willen omdat de invoering van de OVC te lang duurt. Ze zijn ok tevreden met een "kleine" prijsverhoging.
 

20-04-2011 21:18:33
Pim530
Pim530
Kleine prijsverhoging, gooi het maar weer op de klant. Oh, en hoe doe je dat dan met kinder van drie die achter je aan huppelen?  

20-04-2011 22:02:08
mdj
mdj
Een kind van drie is niet zo zwaar dat je die niet kan optillen, toch?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

20-04-2011 22:08:11
waalkade
waalkade
Quote
kleine_man (wo 20 apr 2011 21:04:16 https://www.somda.nl/forum/8952/p330759/):
Quote
Pim530 (wo 20 apr 2011 20:45:01 https://www.somda.nl/forum/8952/p330752/): Dan wordt het natuurlijk helemaal makkelijk. Check in -> loop door poortje, direct weer uitchecken en het poortje open laten staan (heeft een ander ook nog wat aan), indien je uitstapt op een tevens met poortjes beveiligd station loop je gewoon achter iemand aan...


Nope, de poortjes zijn beveiligd tegen "achteraanlopers". Schijnt. Zal mij niets verbazen als die beveiliging net zo goed is als de chip zelf.%03%


Het was eerst de bedoeling om alle stations af te sluiten. Daarna werden het de 120 grootste stations en nu spreekt men over 90 grote stations. Het worden er steeds minder.

Las vandaag trouwens dat de busvervoerders een compensatie willen omdat de invoering van de OVC te lang duurt. Ze zijn ook tevreden met een "kleine" prijsverhoging.
Daar was mijn buschauffeur vandaag al mee begonnen, gewoon 100 meter na de halte pas (nood)stoppen, leverde toch weer een paar centen op.
"achteraanlopers" = glippers
 

20-04-2011 22:15:19
Pim530
Pim530
Quote
mdj (wo 20 apr 2011 22:02:08 https://www.somda.nl/forum/8952/p330770/): Een kind van drie is niet zo zwaar dat je die niet kan optillen, toch?


Ligt eraan hoeveel je het voert. Maar dan nog, zo'n kind kan gewoon zelf lopen, moet je er dan met je OVC rekening mee gaan houden dat je hem dan ineens nog op moet tillen? (en overigens improviserend ook nog eens één hand met kaart bij de kaartlezer moet houden)
 

20-04-2011 22:22:40
mdj
mdj
Je hebt problemen zoeken en je hebt problemen zoeken...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

20-04-2011 23:36:30
ZJ37
ZJ37
Bestaat er dan niet iets als een gratis OV-Chip
voor kinderen onder de 4 jaar? Met 2 kids over die poortjes heen wordt wel erg onhandig (en gevaarlijk).

Bovendien geef je met die methode dan al het verkeerde voorbeeld ook...
 

20-04-2011 23:53:41
thom
thom
Quote
mdj (wo 20 apr 2011 22:22:40 https://www.somda.nl/forum/8952/p330774/): Je hebt problemen zoeken en je hebt problemen zoeken...

Volgens mij wordt hier ook totaal vergeten dat het systeem gebouwd is voor treinreizigers die gewoon reizen van A naar B en niet voor idiote hobbyisten met de meest nutteloze en onmogelijke reizen proberen te maken.
Waarbij ze ook nogeens alle mazen in het systeem proberen te vinden zodat ze minder betalen dan ze eigen verschuldigd zijn voor die reis.

Dat iets kan, betekend niet dat het ook toegestaan is. Ik kan in een supermarkt een krat bier pakken en hard ermee wegrennen. Het *kan* maar dat maakt mij niet minder strafbaar.

Waarom vinden we het ineens wel normaal bij een OV-Chipkaart systeem?
 

21-04-2011 07:34:16
mdeen
mdeen
Quote
mdj (wo 20 apr 2011 22:22:40 https://www.somda.nl/forum/8952/p330774/): Je hebt problemen zoeken en je hebt problemen zoeken...

Ik vind het vrij normaal dat je met de OV-Chipkaart hetzelfde reisgemak hebt als met een papieren kaartje. Heb je dat niet, dan is de OV-Chipkaart sowieso gefaald. Het is niet zoeken naar problemen om alle problemen en onmogelijkheden van de OVC te benoemen.

Ja, het is een goede vraag hoe het met kinderen < 4 jaar gaat. Maar ook met railrunners. Hebben die straks een extra OVC nodig? En medereizigers die met jou mee op korting reizen, hoe zit dat?
NS heeft daar nog altijd geen oplossing voor. Vreemd, want het project OVC is toch al jaren geleden gestart. Je zou toch op zijn minst mogen verwachten dat ze voor alle huidige kaartvormen een oplossingstraject hebben. Net zoals voor het retourtje: "we verkopen de reiziger wat BS dat de OVC hier niet mee om kan gaan en maken een retourtje gelijk aan 2x enkele reis". Dat is een oplossing. Geen elegante, maar daar is er blijkbaar nog over nagedacht. Voor veel dingen lijkt het alsof ze er nu nog niet eens achter zijn dat ze er een oplossing voor moeten verzinnen.
 

21-04-2011 07:43:22
nohab
nohab
Wat is BS? En nog een probleem: hoe zit het nou met internationaal vervoer? Kunnen mensen uit Almere (waar op alle stations poortjes staan) die normaal nooit met de trein gaan zonder allerlei overbodige poespas gewoon met de trein naar Parijs? En kunnen mensen die normaal nooit met de trein gaan maar wel 1 keer per jaar met de trein naar Schiphol gaan voor hun vakantie dat ook gewoon doen zonder allerlei gedoe?

Laatst bewerkt door nohab op 21-04-2011 07:44