Reizen op Saldo - OV Chipkaart
Forum: Algemeen - Algemeen
14-02-2018 20:52:20
dvdhoven
dvdhoven
Fijn dat ik kon helpen.


Dick van den Hoven
 

04-02-2022 13:34:09
seinhuis
seinhuis

Gps-proef moet eind maken aan meervoudig in- en uitchecken in ov.

Vraag me af hoe dit gaat werken met spoorlijnen waar meerdere vervoerders rijden.

Zelf ben ik voor een minder privacy gevoelige systeem, want kan translink je ook volgen naar huis?

 

04-02-2022 14:03:48
robert5591
robert5591

Er was van de week een uitnodiging voor deelname aan die proef [ik was te laat]. Als ik het goed begrijp, start je een reis via een app op je telefoon als je vlakbij een station bent. De app genereert dan een QR code waarmee je eventuele poortjes door kan en aan een ditto conducteur kan laten zien. GPS + dienstregeling worden gebruikt om te bepalen in welke trein je zou kunnen zitten, en die vervoerder krijgt betaalgegevens over die reis, als ik het goed begrijp inclusief wat nodig is om toeslagen te verwerken. Aan het eind van de reis kan je die afsluiten; als je dat niet doet, gebeurt het automatisch aan het einde van de dienstregelingsdag.

Of dat jouw privacy vraag oplost, hangt natuurlijk op de exacte wijze van programmeren

 

04-02-2022 15:04:01
AlexNL
AlexNL

Het enige waar dat dan problemen oplevert is als je op trajecten reist waar je met twee vervoerders kunt reizen, zoals bijvoorbeeld Elst-Arnhem. Daar kun je niet toe met plaatsbepaling op basis van locatie alleen.

Maar dat hoeft ook helemaal niet: er is genoeg technologie voorhanden om op andere manieren, en meer nauwkeurig, te kunnen bepalen met welke vervoerder je reist. Elke vervoerder heeft tegenwoordig wifi in de trein, en dat kun je ook gebruiken.

Als je gedurende de hele rit een netwerk in de buurt hebt genaamd "WiFi in de trein" is het aannemelijk dat je met een NS-trein reist. Daarnaast is er ook nog technologie als 'Bluetooth Low Energy' waarmee wat informatie uitgewisseld kan worden ("deze trein is van Arriva").

Wat privacy betreft: de app zal je alleen hoeven te volgen wanneer je aan het reizen bent. Wanneer de reis klaar is, en je je netjes hebt afgemeld, is er geen noodzaak meer. Als je vergeet om je af te melden zal de app je waarschijnlijk wel blijven volgen, maar kan die informatie worden vergeten omdat het niet relevant is voor het doel.

Helemaal nieuw is dit systeem ook niet, in Zwitserland bestaat het al een paar jaar onder de naam "EasyRide".

 


04-02-2022 18:22:08
kleine_man
kleine_man

Hoewel dit idee leuk is, is dit een techocratische oplossing geboren uit klanthaat.

Als de overheid zelf of een onafhankelijke organisatie verantwoordelijk maakt voor de kaartverkoop en verdeling van de gelden is het probleem ook opgelost voor de klant.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

04-02-2022 18:24:22
mren
mren

Goed idee. Laten we er meteen een passende naam met pakkend acroniem voor verzinnen. Ik doe een voorzet: "Werkgroep Reizigers Omvang en Omvang Verkopen"

 

04-02-2022 18:36:24
Xander140
Xander140
Quote
seinhuis (04-02-2022 13:34:09):

Gps-proef moet eind maken aan meervoudig in- en uitchecken in ov.

Vraag me af hoe dit gaat werken met spoorlijnen waar meerdere vervoerders rijden.

Zelf ben ik voor een minder privacy gevoelige systeem, want kan translink je ook volgen naar huis?


Ik ben een van de gelukkige die mag testen en wat ik er van begrepen heb is dat er geen aparte handelingen meer nodig zijn en je je reis van A naar B maakt. Dus niet meer dat je bij een andere vervoerder moet aanmelden ofzo... Dus met een dubbele vervoerder is dus niet relevant. De HC op de trein ziet waar jij bent en dus niet relevant met wie je reist. Het gaat immers om GPS.

 

05-02-2022 02:04:45
seinhuis
seinhuis
Quote
kleine_man (04-02-2022 18:22:08):

Hoewel dit idee leuk is, is dit een techocratische oplossing geboren uit klanthaat.

Als de overheid zelf of een onafhankelijke organisatie verantwoordelijk maakt voor de kaartverkoop en verdeling van de gelden is het probleem ook opgelost voor de klant.


Bijvoorbeeld ProRail.

Aan de hand van in en uitcheck tijd (natuurlijk ook stations) kan een inschatting worden gemaakt met welke vervoerder is gereist en dus waar het geld heen moet.

 

05-02-2022 06:13:44
thom
thom

Dat kan dus niet, want als jij incheckt en eerst een frietje gaat eten is niet meer te herleiden welke trein je genomen hebt ;)

 

05-02-2022 09:40:35
mdeen
mdeen
Quote
seinhuis (04-02-2022 13:34:09):

Gps-proef moet eind maken aan meervoudig in- en uitchecken in ov.

Vraag me af hoe dit gaat werken met spoorlijnen waar meerdere vervoerders rijden.

Tijd en plaats moet je kunnen localiseren in een bepaalde trein. Met vertraginsinfo van Prorail moet dat goed gaan. Het wordt pas lastig als je op 4-sporige trajecten twee treinen naast elkaar hebt rijden.

Zelf ben ik voor een minder privacy gevoelige systeem, want kan translink je ook volgen naar huis?


Met geofencing is dat te verhinderen. Alleen locaties in de buurt van spoor worden doorgegeven. Moet je wel vertrouwen hebben dat dat goed geïmplementeerd wordt.

 

05-02-2022 09:45:15
PKP
PKP

En dan is halverwege de reis de batterij van je mobilie leeg. En dat gebeurt bij veel reizigers, de hele eerste klasse zit er soms vol om (zgn ?) op te laden.

 

05-02-2022 11:48:24
mren
mren
Quote
thom (05-02-2022 06:13:44):

Dat kan dus niet, want als jij incheckt en eerst een frietje gaat eten is niet meer te herleiden welke trein je genomen hebt ;)


Inderdaad: laten we er nog een paar miljoen tegenaan gooien zodat niet ergens een vervoerder een kwartje te weinig krijgt.

 

05-02-2022 12:52:03
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Dat klopt wel, ik meen dat tussen Breng en Arriva een bedrag verdeeld mag worden wanneer men afziet van een nauwkeurige verdeling van de opbrengsten.

Is een keuze die de provincie Gelderland bij de aanbesteding gegeven heeft.

 

06-02-2022 11:15:48
kleine_man
kleine_man
Quote
thom (05-02-2022 06:13:44):

Dat kan dus niet, want als jij incheckt en eerst een frietje gaat eten is niet meer te herleiden welke trein je genomen hebt ;)


Het is een reisrecht om je reis op een logische plaats te onderbreken. Maar ja, de NS gaat ervan uit dat de gemiddelde reiziger een een potentiele zwartrijder is en alles in het werk zet om de NS te flessen. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

06-02-2022 11:21:22
Oldskool
Oldskool

Dat geldt dan ook voor jou!😜

 

06-02-2022 16:15:15
kleine_man
kleine_man

O, dus je vind mij een gemiddelde reiziger? πŸ˜ƒπŸ˜ƒ Gelukkig 😜




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

06-02-2022 16:39:39 1
Oldskool
Oldskool

Betrof meer de opmerking: Zoals de waard is vertrouwd hij z'n gasten. Volgens mij gaat NS helemaal niet uit van dat de gemiddelde reiziger de boel probeert te flessen.

 

06-02-2022 17:53:48
robert5591
robert5591
Quote
kleine_man (06-02-2022 11:15:48):
Quote
thom (05-02-2022 06:13:44):

Dat kan dus niet, want als jij incheckt en eerst een frietje gaat eten is niet meer te herleiden welke trein je genomen hebt ;)


Het is een reisrecht om je reis op een logische plaats te onderbreken. Maar ja, de NS gaat ervan uit dat de gemiddelde reiziger een een potentiele zwartrijder is en alles in het werk zet om de NS te flessen. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.


dit gaat helemaaal niet over een reisonderbrekening en ook niet om iets waar je als reiziger iets van merkt omdat het achter de schermen gebeurt. En graag een t en geen d



Laatst bewerkt door robert5591 op 06-02-2022 17:55
 

07-02-2022 17:48:10
kleine_man
kleine_man
Quote
Oldskool (06-02-2022 16:39:39):

Betrof meer de opmerking: Zoals de waard is vertrouwd hij z'n gasten. Volgens mij gaat NS helemaal niet uit van dat de gemiddelde reiziger de boel probeert te flessen.


Helaas doen ze dat wel 😒, omdat ik niet gereisd heb is er geen check in. En omdat er geen check-in is kan er niet bepaald worden of ik had willen reizen. Dus ik heb mijn klacht bij ILenT bekend gemaakt.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

07-02-2022 19:29:38
Ehvdegekst
Ehvdegekst

Maar reizen registreren via GPS doet de tijdslijn van Google Maps al. Hij ziet perfect dat ik de bus, trein of op de fiets zat.

 

07-02-2022 20:00:35 2
Henk1619
Henk1619
Quote
kleine_man (07-02-2022 17:48:10):
Quote
Oldskool (06-02-2022 16:39:39):

Betrof meer de opmerking: Zoals de waard is vertrouwd hij z'n gasten. Volgens mij gaat NS helemaal niet uit van dat de gemiddelde reiziger de boel probeert te flessen.


Helaas doen ze dat wel 😒, omdat ik niet gereisd heb is er geen check in. En omdat er geen check-in is kan er niet bepaald worden of ik had willen reizen. Dus ik heb mijn klacht bij ILenT bekend gemaakt.


Is er ondertiteling beschikbaar voor deze wartaal?

Je bent niet ingecheckt en hebt niet gereisd. Wat is dan het probleem waarover moet worden geklaagd? Stond er ineens een conducteur bij je thuis op de stoep om je OV-chipkaart te controleren???

 

07-02-2022 20:48:43
mren
mren

Ik vermoed iets als afzien van een reis -bijvoorbeeld wegens uitval of grote vertraging- waarbij je recht hebt op vergoeding van je kosten. Maar geen check-in = geen bewijs van afzien van je reis.

 

08-02-2022 18:44:00
kleine_man
kleine_man

Inderdaad, in november toen er op dagen geen verkeersleider was is de lijn Utrecht Arnhem volledig treinloos geweest. Voor mijn dagelijkse reis ben ik hiervan wel afhankelijk. Maar omdat er gemeld werd dat er geen treinen reden heb ik vanuit huis gewerkt. Die klachten worden nu allemaal afgewezen omdat ik niet aan de NS kan aan tonen dat ik van plan was om te reizen.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

09-02-2022 12:19:14
AgentX
AgentX

Ben ik nou gek? Je hebt niet gereist. Welke kosten wil je dan vergoed krijgen?

 

09-02-2022 12:29:55
john2
john2

Dat er nu thuis onkosten worden gemaakt, vanwege het thuis werken.

Ik weet dit zijn geen reiskosten, maar kosten die indirect te maken hebben dat er niet gereisd kan worden.

 

09-02-2022 12:33:39
MasterE
MasterE

Die kosten zou je dan moten specificeren en indienen bij de veroorzaker van het probleem en niet bij een mede 'slachtoffer'. Overigens geef ik je weinig kans, iets met overmacht. En een melding maken bij IL&T heeft al helemaal geen zin, je zou dan bij een klachtencommissie o.i.d. aan moeten kloppen.




Mcn Asd
 

09-02-2022 12:41:42
mren
mren
Quote
AgentX (09-02-2022 12:19:14):

Ben ik nou gek? Je hebt niet gereist. Welke kosten wil je dan vergoed krijgen?


Onder andere terugbetaling van je abonnement.

 

09-02-2022 15:33:45
Henk1619
Henk1619
Quote
MasterE (09-02-2022 12:33:39):

Die kosten zou je dan moten specificeren en indienen bij de veroorzaker van het probleem en niet bij een mede 'slachtoffer'. Overigens geef ik je weinig kans, iets met overmacht. En een melding maken bij IL&T heeft al helemaal geen zin, je zou dan bij een klachtencommissie o.i.d. aan moeten kloppen.


Je hebt een vervoersovereenkomst met een vervoerder. Als het probleem wordt veroorzaakt door de toeleveranciers van de vervoerder dan is dat nog steeds het probleem van de vervoerder. Aangezien het voor NSR en anderen gedwongen zaken doen is met Prorail zouden ze het wel op overmacht kunnen gooien.

Melden bij IL&T heeft nut in de zin dat als er duizenden klachten binnen komen er wel wordt gekeken of er gehandhaafd moet worden. Maar om een individuele klacht opgelost te krijgen kun je je beter (ook) melden bij een ander loket.

 

09-02-2022 15:41:40
MasterE
MasterE

Maar op wat zou IL&T dan moeten handhaven? Wat zou er hier niet kloppen volgens de regels en richtlijnen van IL&T?

Eens, dat je wel bij NS moet zijn in eerste instantie. Maar die hebben de klacht al afgewezen. Je kunt dan altijd hoger in de boom je beklag doen, maar je zal overal worden afgewezen als gevolg van overmacht.




Mcn Asd
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


09-02-2022 15:44:08
Henk1619
Henk1619
Quote
mren (09-02-2022 12:41:42):
Quote
AgentX (09-02-2022 12:19:14):

Ben ik nou gek? Je hebt niet gereist. Welke kosten wil je dan vergoed krijgen?


Onder andere terugbetaling van je abonnement.


Als ik het goed begrijp ontkent NSR het bestaan van een vervoersovereenkomst, bij een abonnement zou het gemakkelijk aan te tonen zijn dat die er wel is. Als de argumentatie is dat iemand een kaartje had willen kopen maar dat niet heeft gedaan omdat er geen treinen zouden gaan rijden dan zou ik daar als vervoerder denk ik ook maar niet intrappen.

 

09-02-2022 15:55:35
mren
mren
Quote
MasterE (09-02-2022 15:41:40):

Maar op wat zou IL&T dan moeten handhaven? Wat zou er hier niet kloppen volgens de regels en richtlijnen van IL&T?

Eens, dat je wel bij NS moet zijn in eerste instantie. Maar die hebben de klacht al afgewezen. Je kunt dan altijd hoger in de boom je beklag doen, maar je zal overal worden afgewezen als gevolg van overmacht.


IL&T is wettelijk aangewezen als handhavingsinstantie op het spoor, oa voor reisrechten. Maar IL&T weigert vrijwel altijd om ook daadwerkelijk handhavend op te treden in welke situatie dan ook.

 

09-02-2022 15:58:12
Henk1619
Henk1619
Quote
MasterE (09-02-2022 15:41:40):

Maar op wat zou IL&T dan moeten handhaven? Wat zou er hier niet kloppen volgens de regels en richtlijnen van IL&T?

Ik ben even kwijt in welk topic we dat recent uitgebreid hadden besproken maar er zijn wettelijke regels voor als een vervoerder de vervoersovereenkomst niet kan nakomen volgens het oorspronkelijke plan. Platgeslagen moet de vervoerder je de keuze geven tussen je terug brengen naar het startpunt (dat heeft NSR in dit geval gedaan, want daar was de reiziger al😜), de reis op een ander moment laten plaats vinden (als de vervoersovereenkomst niet bepaalt dat je er op een specifieke dag of tijdstip gebruik van moet maken dan biedt een verwijzing naar de reisplanner al meer keuze dan NSR zou hoeven doen) of via een andere reisroute (ook die zijn in het geval van Ah-Ut riant voor handen). In bepaalde gevallen hoort er ook nog een bepaalde restitutie bij.

Als daaraan op een of andere manier niet aan is voldaan dan zou IL&T kunnen handhaven. Maar of er een reden is om te handhaven weten we niet want daarvoor ontbreken te veel details.

 

09-02-2022 18:07:40
treinhobby
treinhobby

Een Abonnement is een contract tussen u en NS Reizigers B.V. (NS). Op basis van dat contract zal NS er voor zorg dragen dat u met korting vervoerbewijzen kunt aanschaffen voor bepaalde reizen in het openbaar vervoer. Het Abonnement geeft u dus geen recht op vervoer maar het recht om vervoer­ bewijzen met korting aan te schaffen. Afhankelijk van uw Abonnement kan die korting oplopen tot 100%, zodat u feitelijk zonder extra kosten kunt reizen. De 100% korting kan ook beperkt zijn tot een bepaald traject.

Bovenstaande uit de algemene voorwaarden. Dus je hebt met een abonnement recht om een vervoersbewijs aan te schaffen (door in te checken).

Dat recht heb je niet genomen, dus er is ook geen vervoersovereenkomst, dus ook geen recht op geld teruggave.

 

09-02-2022 18:08:12
treinhobby
treinhobby

Door het inchecken én uitchecken per rit en per vervoerder heeft u een vervoerbewijs en dus een reisrecht zodat u niet zwart rijdt. Uiteraard dient
het inchecken en uitchecken wel op een geldige manier te gebeuren. Vervoerbewijzen schaft u dus aan door steeds bij de vervoerder met wie u reist, in te checken én uit te checken of (indien dat nodig is) bij elk vervoermiddel in te checken én uit te checken. Op ns.nl/ov­chipkaart kunt u onder meer lezen hoe u kunt controleren of uw incheck gelukt is.



Laatst bewerkt door treinhobby op 09-02-2022 18:10
 

09-02-2022 20:02:40
kleine_man
kleine_man

EU verordening 1371/2007 artikel 3, lid 13:

(13) „reispasje” of „abonnement”: een vervoersbewijs voor een onbeperkt aantal reizen, dat de rechtmatige houder toestaat met de trein te reizen op een bepaald traject of net gedurende een bepaalde periode;

De algemene voorwaarden van de NS zijn in conflict met bovenstaande.

Overigens verwacht ik weinig concreets van ILenT, maar als er genoeg mensen klagen kan het probleem wel opgepakt worden.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

09-02-2022 20:59:28
Henk1619
Henk1619

Volstrekt kansloos. In die EU verordening staat slechts aangegeven wat daarin onder de term abonnement wordt verstaan. Wat NSR onder het merk abonnement verkoopt is geen vervoersbewijs dus dat is voor die verordening geen abonnement. Daar kan IL&T ook niks mee want niet in strijd met wetgeving waarover ze iets te zeggen hebben.

Als je echt iets wilt bereiken dan kun je beter eens bij de ACM aankloppen. Iets aanprijzen als Onbeperkt reizen en altijd vrij reizen en vervolgens in de voorwaarden roepen: dit is alleen maar een kortingskaart waarmee je 100% korting krijgt op een nog aan te schaffen vervoersbewijs grenst aan misleiding.

 

10-02-2022 10:46:49
mdeen
mdeen
Quote
treinhobby (09-02-2022 18:07:40):

Een Abonnement is een contract tussen u en NS Reizigers B.V. (NS). Op basis van dat contract zal NS er voor zorg dragen dat u met korting vervoerbewijzen kunt aanschaffen voor bepaalde reizen in het openbaar vervoer. Het Abonnement geeft u dus geen recht op vervoer maar het recht om vervoer­ bewijzen met korting aan te schaffen. Afhankelijk van uw Abonnement kan die korting oplopen tot 100%, zodat u feitelijk zonder extra kosten kunt reizen. De 100% korting kan ook beperkt zijn tot een bepaald traject.

Bovenstaande uit de algemene voorwaarden. Dus je hebt met een abonnement recht om een vervoersbewijs aan te schaffen (door in te checken).

Dat recht heb je niet genomen, dus er is ook geen vervoersovereenkomst, dus ook geen recht op geld teruggave.


En dan nog, je schaft een vervoersbewijs "met 100% korting aan", dus als je gereisd had dan kreeg je die prijs terug en dat is € 0.

Maar goed, je koopt voor veel geld een abonnement en NS rijdt niet. Dat zie je ofwel thuis waardoor je niet de moeite neemt naar het station te gaan, of je ziet het op het station voordat je incheckt. Met die redenatie zou NS nooit geld hoeven teruggeven bij een abonnement. Want je hebt toch nooit gereisd. Dat dat komt omdat NS niet gereden heeft doet er toch niet toe? En als NS de volgende dag de trein weer laat uitvallen, en stel dat die elke dag uitvalt, dan kun je nooit naar je werk met je abonnement, of je bent altijd te laat en daar kun je ook niks op claimen want bewijs maar eens dat je een trein eerder had willen nemen.

Ergens moet dat toch geregeld zijn dat je met een abonnement wel geld terugkrijgt? Want ook vroeger met een papieren abonnement kon je niet aantonen dat je niet gereisd had omdat de trein uitviel.

 

10-02-2022 11:00:43
bacr
bacr

Het riekt vooral naar een juridische slimmigheid om het zo te formuleren/definiëren. Het zou me niets verbazen wanneer een rechter van deze juridische slimmigheid gehakt maakt. Om te beginnen gebruikt NS blijkbaar in de AV zelf het woord 'abonnement' al. En de algemeen aanvraarde definitie die bij abonnement hoort, is nou juist niet 'recht op korting' maar eerder een 'recht om periodiek iets te ontvangen (krant) of te gebruiken (Netflix)'. Een 'recht op korting' zou ik in ieder geval niet als abonnement kunnen zien.

Het puur verwijzen naar de AV waarin de definitie is opgenomen, zou twijfelachtig zijn. Waarom in de AV kijken naar een afwijkende definitie, wanneer iets met een algemeen aanvaarde term verkocht wordt?

Wie start de juriidische procedure?

 

10-02-2022 11:30:00
Oldskool
Oldskool

Jij, samen met Kleine_man?

 

10-02-2022 11:58:51
thom
thom
Quote
bacr (10-02-2022 11:00:43):

Het riekt vooral naar een juridische slimmigheid om het zo te formuleren/definiëren. Het zou me niets verbazen wanneer een rechter van deze juridische slimmigheid gehakt maakt. Om te beginnen gebruikt NS blijkbaar in de AV zelf het woord 'abonnement' al. En de algemeen aanvraarde definitie die bij abonnement hoort, is nou juist niet 'recht op korting' maar eerder een 'recht om periodiek iets te ontvangen (krant) of te gebruiken (Netflix)'. Een 'recht op korting' zou ik in ieder geval niet als abonnement kunnen zien.

Het puur verwijzen naar de AV waarin de definitie is opgenomen, zou twijfelachtig zijn. Waarom in de AV kijken naar een afwijkende definitie, wanneer iets met een algemeen aanvaarde term verkocht wordt?

Wie start de juriidische procedure?


Omdat je met het afsluiten van het abonement ongetwijfeld accoord gegaan zal zijn met de Algemene Voorwaarden ;)

 

10-02-2022 12:03:14
AgentX
AgentX

Wat NS met hun abonnementen eigenlijk heeft gedaan is de rit van de prijs losgetrokken. Je betaalt een bedrag, en daarmee mag je "reizen", maar er wordt niet bepaald hoeveel. Daarmee is het niet makkelijk om te bepalen wat je precies voor je rit hebt betaald.

Immers kun je bijvoorbeeld met een Dal Vrij abonnement 30 keer per maand "voordelig" van Venlo naar Utrecht en terug reizen, maar ook in die ene maand alleen een keer een enkeltje van Woerden naar Gouda. Er is dan geen sprake van een consistente ritprijs. Als het zo zou zijn dat je geld terugkrijgt als er zich een situatie voordoet waarbij je een reis niet hebt kunnen maken, waar je feitelijk wél voor betaald hebt, dan is het een hele uitdaging om te bepalen welke kosten je precies hebt gemaakt.

 

10-02-2022 12:44:35
robert5591
robert5591
Quote
Henk1619 (09-02-2022 20:59:28):

Volstrekt kansloos. In die EU verordening staat slechts aangegeven wat daarin onder de term abonnement wordt verstaan. Wat NSR onder het merk abonnement verkoopt is geen vervoersbewijs dus dat is voor die verordening geen abonnement. Daar kan IL&T ook niks mee want niet in strijd met wetgeving waarover ze iets te zeggen hebben.

Als je echt iets wilt bereiken dan kun je beter eens bij de ACM aankloppen. Iets aanprijzen als Onbeperkt reizen en altijd vrij reizen en vervolgens in de voorwaarden roepen: dit is alleen maar een kortingskaart waarmee je 100% korting krijgt op een nog aan te schaffen vervoersbewijs grenst aan misleiding.


Als in een verordening of andere wet iets gedefinieerd wordt, kan je er van uit gaan dat dat begrip elders in die tekst terugkomt. Dat is ook hier het geval, in artikel 17:
Reizigers in het bezit van een reispasje of een abonnement die herhaaldelijk geconfronteerd worden met vertragingen of uitval gedurende de looptijd ervan, kunnen om passende schadevergoeding verzoeken overeenkomstig de regelingen inzake schadevergoedingen van de spoorwegonderneming. In deze regelingen worden de criteria inzake vertragingen voor de berekening van de schadevergoeding vastgesteld.

Het spannende hierin is natuurlijk wat is herhaaldelijk.

Overigens: als NS iets als abonnement verkoopt [of NMBS als reispasje] dan valt het hier onder, er staat hier niet dat dit een [volledig] vervoerbewijs zou moeten zijn.
Misleiding zie ik hier ook niet

 

10-02-2022 13:02:19
mdeen
mdeen
Quote
thom (10-02-2022 11:58:51):

Omdat je met het afsluiten van het abonement ongetwijfeld accoord gegaan zal zijn met de Algemene Voorwaarden ;)


Algemene voorwaarden die onevenredig bezwarend zijn voor de klant of die strijdig zijn met de wet, zijn nietig, zelfs als de klant daarmee (en zeker impliciet) accoord is gegaan. Je kunt wel in je algemene voorwaarden zetten dat je geen geld teruggeeft bij vertraging, maar dat houdt voor de rechter of de ACM geen stand.

 

10-02-2022 13:34:33
john2
john2

Mijn voordeelurenabonnement is omgezet naar dalvoordeel.

Als ik met een van beide, vorig jaar, of dit jaar met de nieuwe benoeming 12 maanden dat het kortingabonement geldig is geen enkele moment met een trein rijdt, ongeacht van welke treinvervoerder, dan krijg ik ook geen resitutie van het belaalde abonement. Dan ben ik dit geld gewoon kwijt.

 

12-02-2022 08:08:57
AgentX
AgentX

Ja goed, maar een abonnement waar je geen gebruik van maakt zeg je toch gewoon op, dan?

 

12-02-2022 10:25:51
john2
john2

Een abonnement waar ik geen gebruik van maak of geen gebruik meer van wil maken, ongeacht welk abonnement dit is, zeg ik gewoon op.

Mijn reactie was een reactie op de discussie in dit topic over geld terug gaven.

 

13-02-2022 15:46:58
AgentX
AgentX

Ik begrijp het niet helemaal, denk ik. Wat is je punt dan precies?



Laatst bewerkt door AgentX op 13-02-2022 15:47
 

13-02-2022 16:11:18
john2
john2

Dat je voor een niet gebruik abonnement, kortings abonnement, geen geld terug kunt krijgen.

Wel voor een gekocht kaartje of een incheck, de reis door een calemiteit niet kunt uitreizen of vertraging oploopt.

Hoe het bijvoorbeeld met een traject abonnement zit, weet ik niet.



Laatst bewerkt door john2 op 13-02-2022 16:56, reden: Typfout hersteld
 

13-02-2022 16:30:52
AgentX
AgentX

Dat is toch ook logisch? Je krijgt toch ook niet een deel van je wegenbelasting en je autoverzekering terug als er ergens een weg is afgesloten en je besluit thuis te blijven?

Volgens mij is het nog steeds zo dat NS ervoor zal (moeten) zorgen dat je je eindbestemming redelijkerwijs kunt bereiken. Zo zetten ze bij calamiteiten en werkzaamheden bussen of taxi's in, en als het toch niet gelukt is of als je meer dan 30 minuten vertraging hebt krijg je (een deel) van je geld terug. Ook voor abonnementen is daar gewoon iets voor geregeld.

Logischerwijs moet je natuurlijk wel gereist hebben, anders kan iedereen wel zeggen dat hij de intentie had om een reis te maken. Als het ooit zal voorkomen dat je langer dan een week of twee vindt dat je beter niet met de trein op pad kunt gaan, kun je je (Flex-)abonnement beter stop zetten. Lijkt me een prima oplossing, zo.

 

13-02-2022 17:05:46
evangoor
evangoor

En daar zit de crux. Laatst niet terug kunnen reizen vanuit Geldermalsen vanwege een fantastische en langdurige storing. Tot drie uur na aanvang geen vervangend vervoer en de kinderen moesten toch van school worden gehaald. Dan is het of alles op de vouwfiets (zo veel van te voren begon de storing dus) of lijn 85 vanuit Leerdam. Denk maar niet dat NS op enig verzoek van restitutie ingaat, want geen check-in (sic). Dezelfde afdeling NS Zakelijk rekent wel de rit met lijn 85 met me af. Zeg dan tenminste 'geen voor ons relevante check-in'. Ze weten alles van mijn reisgedrag, maar een standaard dagelijkse terugreis wil NS dan ineens niet zien.



Laatst bewerkt door evangoor op 13-02-2022 17:07
 

14-02-2022 07:14:56
mdeen
mdeen
Quote
AgentX (13-02-2022 16:30:52):

Dat is toch ook logisch? Je krijgt toch ook niet een deel van je wegenbelasting en je autoverzekering terug als er ergens een weg is afgesloten en je besluit thuis te blijven?


Ik vind het een nogal een vrijheid van definitie om dit logisch te vinden.

Vergelijk het met een abonnement op een tijdschrift. In plaats van het elke week in je brievenbus te krijgen wordt het abonnement omgezet naar een waardebon waarmee je elke week naar de boekenwinkel kunt gaan om het tijdschrift gratis op te halen. Haal je het niet op, tja, dat is je eigen verantwoordelijkheid. Is de boekenwinkel dicht? Geen probleem want het is een waardebon voor een gratis tijdschrijft, het vertegenwoordigd geen monetaire waarde dus je hoeft er ook niet voor gecompenseerd te worden. Sluit de boekenwinkel permanent en moet je 10 km naar de volgende dichtstbijzijnde boekenwinkel? Geen probleem want zie boven.

Dat is dezelfde redenatie als NS met hun "je hebt koopt een gratis vervoersbewijs". Dat houdt geen stand.

 

14-02-2022 12:32:20
phantom
phantom
Quote
AgentX (13-02-2022 16:30:52):

Dat is toch ook logisch? Je krijgt toch ook niet een deel van je wegenbelasting en je autoverzekering terug als er ergens een weg is afgesloten en je besluit thuis te blijven?


Dat is een beetje een vaag gebied.

Een soort gelijk voorbeeld:
Je moet dringend naar de enige supermarkt in de buurt voor b.v. vlees,maar je hebt van de buurvrouw gehoord dat dat er nu niet is.
Dan kan je 2 dingen doen,je voornemen om er heen te gaan,laten varen,of eigenwijs zijn en er wel heen gaan om zelf te zien dat het er niet is.
Dat de meeste zullen kiezen voor optie 1 lijkt me duidelijk.

Je voorbeeld met wegenbelasting is ook een leuke om op voor te borduren.
Stel je hebt je gezin belooft om met z'n alle naar een pretpark te gaan met de auto,maar je hoort dat de enige weg erheen is afgesloten vanwege b.v. een ongeluk.
Kan je 2 dingen doen,iedereen toch in die auto proppen en een poos gaan rijden,om vervolgens terug te keren naar huis omdat je er echt niet kunt komen.
Of je besluit die afspraak een week te verzetten,

Ook hier is de keuze simpel,toch ?

Bij beide heb je een keuze,maar bij de 2e betaal je voor je transportmiddel ongeacht of je het kan gebruiken voor datgene waar je heen wil,en waar je dus niet kan komen.



Laatst bewerkt door phantom op 14-02-2022 12:34
 

14-02-2022 18:01:05
kleine_man
kleine_man
Quote
evangoor (13-02-2022 17:05:46):

En daar zit de crux. Laatst niet terug kunnen reizen vanuit Geldermalsen vanwege een fantastische en langdurige storing. Tot drie uur na aanvang geen vervangend vervoer en de kinderen moesten toch van school worden gehaald. Dan is het of alles op de vouwfiets (zo veel van te voren begon de storing dus) of lijn 85 vanuit Leerdam. Denk maar niet dat NS op enig verzoek van restitutie ingaat, want geen check-in (sic). Dezelfde afdeling NS Zakelijk rekent wel de rit met lijn 85 met me af. Zeg dan tenminste 'geen voor ons relevante check-in'. Ze weten alles van mijn reisgedrag, maar een standaard dagelijkse terugreis wil NS dan ineens niet zien.


Waarbij je recht hebt op de vergoeding van het alternatieve transport.

In jouw verhaal lees ik ook dat je 3 hebt moeten wachten, de NS MOET conform de censessie binnen 90 minuten na de eerste melding vervangend vervoer geregeld hebben.

Mijn grootste "probleem" is dat de NS keer op keer weer een manier vind om de reizigers te schofferen door zich niet aan de regels te houden. Maar als ik als reiziger ook maar 1 fout maak wordt je tot op de grond afgebrand of uitgemaakt voor fraudeur.

Als ik mijn klanten zou behandelen als de NS, dan was ik binnen een week failliet.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

14-02-2022 18:58:20
sjoerd
sjoerd

Of: je geeft je geld niet langer uit aan dat bedrijf. Dat bedrijf, dat ook nog 5 miljoen tevreden klanten heeft.πŸ˜‰

 


15-02-2022 07:32:51
mdeen
mdeen

Wat een ongelofelijke dooddoener. Ja, zo kun je elke discussie wel kapotmaken.

 

15-02-2022 09:14:10
sjoerd
sjoerd

De suggestie werd gewekt dat klanten door NS slecht worden behandeld. Dat lijkt me de dooddoener. Elk bedrijf heeft wel klanten die reden hebben tot ontevredenheid, maar of je dan als bedrijf het risico loopt om failliet te gaan?

 

15-02-2022 13:28:15
phantom
phantom

En om daarop te antwoorden met een dood doener.

Nee daar hoeft NS niet bang voor te zijn want het is de enigste en grootste speler op het nederlandse spoornet.
Een vervanger is er niet,dat weten ze,en daarom denkt men god te zijn en alles te kunnen maken,want wie gaat de plek in nemen en het "beter" doen.

Met zo'n instelling en die machtspositie,ben je redelijk vrij om te doen en te laten wat je wil πŸ‘Ž

 

15-02-2022 13:58:44 1
thom
thom

Wat een onzinnig idee dat dat de instelling zou zijn van een bedrijf met duizenden medewerkers zeg...

Er zijn genoeg zaken vast gelegd in de HRN concessie dat dat ook nooit zou kunnen.



Laatst bewerkt door thom op 15-02-2022 13:59
 

15-02-2022 16:23:27 1
sjoerd
sjoerd

Ik reis al bijna 70 jaar met NS en alle andere monopolisten (?) en heb altijd alleen maar medewerking gekregen, als er iets niet helemaal goed was gegaan. Zo blijven al mijn vrije reisdagen (door corona opgespaard) allemaal keurig staan tot hun einddatum. Ik die houd ik wel in de gaten.

 

15-02-2022 17:20:02
kleine_man
kleine_man

Ik reis als bijna 40 jaar met de trein en ook flinke stukken door Europa als het kan. Helaas moet ik constateren dat de NS heel langzaam aan het afglijden is. Op dit moment verwacht de NS van mij als reiziger een performance van 99.9%. Ik verwacht van de NS niets minder. Helaas laat de NS keer op keer blijken dat 50% nog te veel is.

Als ik niet tevreden over de service van een bedrijf dan ga ik naar de concurrent. Dat overweeg ik nu ook, helaas werkt de benzineprijs niet mee.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

15-02-2022 18:29:29
TimH8
TimH8
Quote
kleine_man (15-02-2022 17:20:02):

Ik reis als bijna 40 jaar met de trein en ook flinke stukken door Europa als het kan. Helaas moet ik constateren dat de NS heel langzaam aan het afglijden is. Op dit moment verwacht de NS van mij als reiziger een performance van 99.9%. Ik verwacht van de NS niets minder. Helaas laat de NS keer op keer blijken dat 50% nog te veel is.

Als ik niet tevreden over de service van een bedrijf dan ga ik naar de concurrent. Dat overweeg ik nu ook, helaas werkt de benzineprijs niet mee.


Ik deel jouw beeld totaal niet. Voor de pandemie reisde ik dagelijks met de trein naar de universiteit en had ik amper te maken met vertraging en misschien een aantal keren per jaar dat een trein uitviel. Nu reis ik niet meer dagelijks, maar die keren dat ik reis heb ik bijna nooit te maken met vertraging of uitval. Al helemaal sinds de SNG op dit traject rijdt (Rijssen - Enschede Kennispark v.v.), is de punctualiteit naar mijn mening juist verder toegenomen.

 

15-02-2022 18:42:33 1
sjoerd
sjoerd

Van mij werd die performance van 99,9 % niet gevraagd. Hoewel ik (afkloppen) nauwelijks één dag heb verzuimd in mijn werkzame leven (dan heb ik ook geluk!) heb ik waarschijnlijk altijd voldoende gepresteerd, te oordelen naar waar ik uitkwam. Doorgaans was dat kennelijk voldoende om een voor de omgeving en voor mij bevredigend resultaat op te leveren.

Ik heb gelukkig weinig mensen ontmoet die 99.9 % leverden. Die wordt ook van niemand verwacht, en NS verwacht die ook niet van reizigers. Wat een kletskoek. En van een bedrijf 99,9% verwachten is ook al onzinnig. Perfectie bestaat niet.



Laatst bewerkt door sjoerd op 15-02-2022 18:43
 

15-02-2022 19:20:23
Apda
Apda
Quote
sjoerd (15-02-2022 18:42:33): En van een bedrijf 99,9% verwachten is ook al onzinnig.

Nooit van Six SIgma gehoord? Daar gaan ze tot 99.99966%.

 

15-02-2022 19:32:50
moderator
Moderator
moderator

En terug on topic.

 

23-06-2022 00:01:14
seinhuis
seinhuis

Vanaf nu is (als het goed is) de OV chipkaart ook geldig naar Emmerich Elten en Emmerich. Na Leer, Gronau en Aachen is dit het 4de grensovergang waar de OV chipkaart geldig is.

Ook zijn Nederlandse abonnementen op OV chipkaart geldig naar Emmerich door in en uit te checken.

In en uitchecken moet je bij Arriva doen.

Bron: Gelderlander en OV magazine

 

23-06-2022 03:21:20
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Denk wel om een mondkapje vanaf de grens!

 

06-07-2022 10:40:08
seinhuis
seinhuis

Translink is in samenwerking met alle vervoerders begonnen met het vervangen van alle OV chipkaart palen.

De huidige OV chipkaart palen zijn aan het einde van de levensduur en niet voorbereid op de toekomst.

In de toekomst moet het mogelijk zijn om met andere betaalmiddelen te reizen, bijvoorbeeld met bankpas of creditcard. Dit onder de naam OVpay.

Binnenkort worden ook poortjes vervanging ten behoeve van de nieuwe betaalmethoden.

 

06-07-2022 12:49:24
AlexNL
AlexNL

Ik zag gisteren in Arnhem dat de NS-lezers op de perrons zijn vervangen door nieuwe exemplaren. Ze zijn ook wat afgevallen, de 'bolle buik' waar je je OV-chipkaart moet houden is vervangen door een vlak exemplaar. Hierop staat zowel een OV-chipkaart als het 'hou hier je pas'-symbool dat gebruikelijk is voor contactloos betalen afgebeeld.

Het vervangen lijkt alleen te gaan om de lezers, op de paal zelf zaten duidelijk zichtbare gebruikssporen (dus die is niet vervangen). Wellicht is er nog wel wat veranderd aan het binnenwerk, dat kon ik natuurlijk niet zien.

 

06-07-2022 12:53:36
pascalgerr
pascalgerr
Quote
AlexNL (06-07-2022 12:49:24):

Ik zag gisteren in Arnhem dat de NS-lezers op de perrons zijn vervangen door nieuwe exemplaren. Ze zijn ook wat afgevallen, de 'bolle buik' waar je je OV-chipkaart moet houden is vervangen door een vlak exemplaar. Hierop staat zowel een OV-chipkaart als het 'hou hier je pas'-symbool dat gebruikelijk is voor contactloos betalen afgebeeld.

Het vervangen lijkt alleen te gaan om de lezers, op de paal zelf zaten duidelijk zichtbare gebruikssporen (dus die is niet vervangen). Wellicht is er nog wel wat veranderd aan het binnenwerk, dat kon ik natuurlijk niet zien.


De lezer en de paal zijn twee losse delen. De lezer kan van de paal afgehaald worden. In de paal zelf niks veranderd, hierin zit alleen een glasvezel naar ethernet omvormer en een zekering ter veiligheid van de lezer.

 

06-07-2022 12:55:50
BVisser
BVisser

Hopelijk zijn die nieuwe beter afleesbaar in de zon en ook als ze bekrast zijn.

 

06-07-2022 14:56:57
wouterder
wouterder

Ook in Hgl zijn de nieuwe lezers te vinden sinds gisteren. Scherm lijkt er op vooruit gegaan te zijn qua helderheid. Wel is het geluid enorm schel en hard op dit moment. Handig voor als men oordopjes of koptelefoon op heeft. 😜

 

06-07-2022 17:29:30
Amazonous
Amazonous
Quote
pascalgerr (06-07-2022 12:53:36):
Quote
AlexNL (06-07-2022 12:49:24):

Ik zag gisteren in Arnhem dat de NS-lezers op de perrons zijn vervangen door nieuwe exemplaren. Ze zijn ook wat afgevallen, de 'bolle buik' waar je je OV-chipkaart moet houden is vervangen door een vlak exemplaar. Hierop staat zowel een OV-chipkaart als het 'hou hier je pas'-symbool dat gebruikelijk is voor contactloos betalen afgebeeld.

Het vervangen lijkt alleen te gaan om de lezers, op de paal zelf zaten duidelijk zichtbare gebruikssporen (dus die is niet vervangen). Wellicht is er nog wel wat veranderd aan het binnenwerk, dat kon ik natuurlijk niet zien.


De lezer en de paal zijn twee losse delen. De lezer kan van de paal afgehaald worden. In de paal zelf niks veranderd, hierin zit alleen een glasvezel naar ethernet omvormer en een zekering ter veiligheid van de lezer.


Beetje beeldvorming, in het prachtige Heino is er ooit eens eentje uit de grond getrokken:

www.dumpert.nl



Laatst bewerkt door Amazonous op 06-07-2022 17:30, reden: link klikbaar


Niet gehinderd door enige kennis van zaken
 

12-08-2022 10:51:27
seinhuis
seinhuis

NS gaat inchecken met betaalpas en telefoon testen, in de toekomst is er geen ov chipkaart nodig.

 

26-01-2023 11:28:16
seinhuis
seinhuis

Vanaf dinsdag 31 januari het mogelijk om bij Arriva, Qbuzz en NS in en uit te checken met pinpas of creditcard, met als enige voorwaarde dat contactloze betalingen aan staat (en voldoende geld op betaalrekening).

Ook door middel van mobiele telefoon met NFC en pinpas app is dit mogelijk. Wel is het belangrijk om altijd hetzelfde pas te gebruiken.

Voorlopig is het alleen mogelijk om 2de klas vol tarief te reizen. OV chipkaart blijft bestaan (in de toekomst in een nieuw jasje). Ook het kopen van een treinkaart uit de kaartjesautomaat zal op korte termijn niet verdwijnen.

Vooral voor toeristen en reizigers die minder dan 1x per jaar met het OV reizen wordt het reizen dankzij OVpay makkelijker gemaakt.

 

26-01-2023 11:53:49
john2
john2

Met contactloos betalen in een winkel gaat tot een maximum bedrag, als men hierboven komt moet men de pincode invoeren. Ook als men meerdere keren contactloos betaalt heeft.

Is het systeem van contactloos betalen bij een OV chippaal of poortje een ander systeem dan contactloos betalen in een winkel?

Want als je men op een dag het halve land door reis dan ben je al over het bedrag wat in winkels geld, waarna de pincode moet worden ingevoerd.

 

26-01-2023 11:59:16
AlbertP
AlbertP

Er zijn al uitzonderingen op die regel voor bijv. koffieautomaten die geen PIN-toetsenbord hebben, en bij de metro in Londen is het ook altijd mogelijk om contactloos te betalen (ook met Nederlandse bankpassen.)

 

26-01-2023 12:42:20
brun
brun

In Brussel kan het ook (tram en bus, metro weet ik niet). Vind dat wel erg handig.

 

26-01-2023 13:17:54
Jorn
Jorn

Ook op een aantal plekken in Nederland kan het volgens mij al. In ieder geval kan het sinds een paar maanden al bij de HTM.

 

26-01-2023 13:27:05
Oldskool
Oldskool

Dat was dan ook onderdeel van de proef/pilot.

 

26-01-2023 13:37:08
bert
bert

Wordt de check in dan op de bankpas geschreven (zoals nu op de chipkaart)? En wat kan de hc de op bankpas uitlezen?



Laatst bewerkt door bert op 26-01-2023 13:37
 

26-01-2023 14:16:15
jor[D]1
jor[D]1

Er wordt centraal bij OVpay/translink het nummer oid van de bankpas als ingecheckt gemarkeerd. Er wordt (en kan) niks op de pas zelf gezet worden. Vandaar alleen vol tarief 2e klas. Willen ze abbonemenren en dergelijke aan passen koppelen dan moeten ze meer registreren onderandere wie de bankpas bezit en het zou best kunnen dat dat uit privacy overwegingen niet mag.

Bij controle checkt de scanner dus met de centrale server of die pas als ingecheckt geregistreerd staat. op de OVpat website staat dit:

Hoe wordt er gecontroleerd dat ik ben ingecheckt?

Bij een controle leg je de betaalpas of creditcard tegen het controleapparaat. De controleur ziet alleen of je bent in- of uitgecheckt en recente check-ins of check-uits. Ze zien geen verdere gegevens van je betaalpas of creditcard. Je hoeft je pas nooit weg te geven.

Hierdoor gaat inchecken dus ook bijvoorbeeld in de bus een stuk langzamer omdat bij aanbieden van de kaart contact gemaakt moet worden met de servers voor dat het apparaat incheck oke zegt.

Sinds een aantal weken kan je een OVpay transactie ook aan mijn NS koppelen en dan zie je automatisch alle andere reizen met die zelfde pas in mijnNS. die mogelijkheid lijkt weer uit de app verdwenen te zijn, online is hij er wel. Dat was wel makkelijk want die kon wel een door de belastingdienst geaccepteerd reisovericht genereren. bij OV pay zelf gaat dit niet. Helaas staan reizen bij andere vervoerders er niet bij.



Laatst bewerkt door jor[D]1 op 26-01-2023 14:26
 

26-01-2023 14:29:25
aarclay
aarclay

Het systeem werkt prima, en ik doe mee aan de proefpilot. Het enige wat ik jammer vind is dat bij elke transactie per dag een ander OV-Pay transactiecode er aan vast hangt. Dat maakt het weer lastig voor anderen om bijvoorbeeld declaraties in te dienen, omdat je steeds moet zoeken in je afschriften welke code je steeds hebt. Het was fijn geweest als deze gelijk bleef per rekeningnummer of betaalpas. Een OV-chipkaart nummer verandert immers ook niet om de haverklap.

Bij NS wordt dit wel netjes per betaalpas zichtbaar gemaakt in MijnNS. Dus het filteren kan wel. Of de NS houdt de transacties blijkbaar apart in hun systemen bij.



Laatst bewerkt door aarclay op 26-01-2023 14:31
 

26-01-2023 16:27:50
john2
john2

Hoe zit het met overstappen met een bankpas of creditcard?

Met de ov chipkaart wordt er met overstappen, binnen de 35 minuten, rekening gehouden, dat je omcheck van de ene treinvervoerder naar de andere treinvervoerder. Dit ook met andere openbaar vervoer middelen, bijvoorbeeld van bus naar een andere lijnbus. Of trein naar bus.

Er zijn nog wel meer mogelijkheden te noemen.

Vanmiddag was een afspaak van mij in Sittard zou vlug klaar dat ik binnen de 35 minuten weer een bus kon pakken. Houd het systeem met de bankpassen hier ook rekening meer?

Heb naar het klantenservice nummer van ov pay gebeld en me bovenstaande vragen laten uitleggem. Het overstap systeem werkt hetzelde als bij een ov chipkaart.

Bij het contactloos betalen geld een bedrag van 50,00 euro.

Als men van te voren bij een winkel contactloos betaalt heb dan staat dit bedrag los van het in en uitcheck gebeuren bij het openbaar vervoer.

Verder werd er me nog aangeraden om met mijn OV chipkaart te reizen, vanwege het kortingsabonnement van de NS en de leeftijdskorting.

De ov chipkaart zou blijven bestaan maar een ander uiterlijk krijgen.



Laatst bewerkt door john2 op 26-01-2023 17:50, reden: Meer tekst er bij gezet
 

26-01-2023 19:49:30
kleine_man
kleine_man
Quote
seinhuis (26-01-2023 11:28:16):

Vanaf dinsdag 31 januari het mogelijk om bij Arriva, Qbuzz en NS in en uit te checken met pinpas of creditcard, met als enige voorwaarde dat contactloze betalingen aan staat (en voldoende geld op betaalrekening).

Ook door middel van mobiele telefoon met NFC en pinpas app is dit mogelijk. Wel is het belangrijk om altijd hetzelfde pas te gebruiken.

Voorlopig is het alleen mogelijk om 2de klas vol tarief te reizen. OV chipkaart blijft bestaan (in de toekomst in een nieuw jasje). Ook het kopen van een treinkaart uit de kaartjesautomaat zal op korte termijn niet verdwijnen.

Vooral voor toeristen en reizigers die minder dan 1x per jaar met het OV reizen wordt het reizen dankzij OVpay makkelijker gemaakt.


Als je wilt zien hoeveel ellende dit oplevert ga dan eens in Arnhem. Zeker de internationale reizigers. Geweldige systemen. 😜




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

26-01-2023 20:26:49
treinfan
treinfan

Buitenlanders die naar NL willen, moeten dus weer verplicht de tickets gaan printen. PDF tonen op een mobiel is al een tijdje problematisch.

 

26-01-2023 22:21:22
Henk1619
Henk1619
Quote
kleine_man (26-01-2023 19:49:30):
Quote
seinhuis (26-01-2023 11:28:16):

Vanaf dinsdag 31 januari het mogelijk om bij Arriva, Qbuzz en NS in en uit te checken met pinpas of creditcard, met als enige voorwaarde dat contactloze betalingen aan staat (en voldoende geld op betaalrekening).

Ook door middel van mobiele telefoon met NFC en pinpas app is dit mogelijk. Wel is het belangrijk om altijd hetzelfde pas te gebruiken.

Voorlopig is het alleen mogelijk om 2de klas vol tarief te reizen. OV chipkaart blijft bestaan (in de toekomst in een nieuw jasje). Ook het kopen van een treinkaart uit de kaartjesautomaat zal op korte termijn niet verdwijnen.

Vooral voor toeristen en reizigers die minder dan 1x per jaar met het OV reizen wordt het reizen dankzij OVpay makkelijker gemaakt.


Als je wilt zien hoeveel ellende dit oplevert ga dan eens in Arnhem. Zeker de internationale reizigers. Geweldige systemen. 😜


Eeehm, ik ben eerlijk gezegd te lui om een wereldreis naar Arnhem te maken. Praat ons even bij over die zogenaamde ellende die een extra mogelijkheid om te betalen gaat opleveren.

 

26-01-2023 22:27:19
Henk1619
Henk1619
Quote
treinfan (26-01-2023 20:26:49):

Buitenlanders die naar NL willen, moeten dus weer verplicht de tickets gaan printen. PDF tonen op een mobiel is al een tijdje problematisch.


Huh, ik zal dan wel achter lopen met een mobiel die 2.5 jaar oud is (fysiek, de software is wel helemaal uptodate) maar wat moet ik me voorstellen bij het problematisch zijn van een PDF? Filetje aanklikken en de inhoud wordt zichtbaar dus geen idee waar je het over hebt.

 

26-01-2023 22:32:26
DDZ7504
DDZ7504

Het is voor sommige mensen/telefoons een hele klus om een QR code leesbaar te maken voor een poortje. De truc is de helderheid zo hoog mogelijk, en de telefoon op ongeveer 5 centimeter van de lezer houden. NFC uitzetten werkt bij sommige merken ook beter.




DDZ in dienst, ik blij!
 

26-01-2023 22:44:02
aarclay
aarclay

Ja, de NFC lezer zit in de weg, en **bliep** je checkt met je telefoon in, in plaats van dat je de PDF aanklikt, en die voor de lezer wilt houden.

Ik heb op het NS forum gelezen dat de NS Internationaal app een aanpassing heeft die bij het openen NFC uit zou zetten. Ik weet niet hoe dit bij de NS-app werkt, en hoe dit daar met Android en iOS werkt.

 

26-01-2023 22:57:33
TtC
TtC
Quote
aarclay (26-01-2023 22:44:02):

Ja, de NFC lezer zit in de weg, en **bliep** je checkt met je telefoon in, in plaats van dat je de PDF aanklikt, en die voor de lezer wilt houden.

Ik heb op het NS forum gelezen dat de NS Internationaal app een aanpassing heeft die bij het openen NFC uit zou zetten. Ik weet niet hoe dit bij de NS-app werkt, en hoe dit daar met Android en iOS werkt.


OVpay maakt juist weer gebruik van NFC. Indien je met OVpay wilt reizen is dat geen probleem; je checkt dan weer uit op de eindbestemming voor de betaling. Had je niet met OVpay willen reizen, omdat je een internationaal kaartje hebt gekocht via bijvoorbeeld de Interrail-app, de NS International-app of de DB-navigator dan check je op het perron voor vertrek op hetzelfde station waar je zojuist bent ingecheckt weer uit.



Laatst bewerkt door TtC op 26-01-2023 22:58
 

27-01-2023 00:01:16
AlexNL
AlexNL
Quote
aarclay (26-01-2023 22:44:02):

Ja, de NFC lezer zit in de weg, en **bliep** je checkt met je telefoon in, in plaats van dat je de PDF aanklikt, en die voor de lezer wilt houden.

Ik heb op het NS forum gelezen dat de NS Internationaal app een aanpassing heeft die bij het openen NFC uit zou zetten. Ik weet niet hoe dit bij de NS-app werkt, en hoe dit daar met Android en iOS werkt.


De NS-app zou dat ook moeten hebben. Als je gewoon een PDF toont werkt dat echter niet, dan zal NFC alsnog voorrang krijgen. Dan check je dus in met OVpay (mits je Apple Pay of Google Pay hebt ingeschakeld).

Dat is alleen maar op te lossen door de poortjes te verbouwen en de barcodescanner los te trekken van de NFC-lezer.

 

27-01-2023 07:46:22
treinfan
treinfan
Quote
Henk1619 (26-01-2023 22:27:19):
Quote
treinfan (26-01-2023 20:26:49):

Buitenlanders die naar NL willen, moeten dus weer verplicht de tickets gaan printen. PDF tonen op een mobiel is al een tijdje problematisch.


Huh, ik zal dan wel achter lopen met een mobiel die 2.5 jaar oud is (fysiek, de software is wel helemaal uptodate) maar wat moet ik me voorstellen bij het problematisch zijn van een PDF? Filetje aanklikken en de inhoud wordt zichtbaar dus geen idee waar je het over hebt.


Telefoons met NFC-lezers triggert op de NFC-communicatie van de poortjes op stations in Nederland. Een open PDF verdwijnt dan van het beeld, wanneer men de code wil scannen om het poortje te openen. Er zijn een paar niet-intuitieve workarounds (zoals telefoon verkeerdom tegen de scanner houden, dan terugswitchen naar de PDF en telefoon snel omdraaien). Een toerist die al 5 minuten loopt te strijden met een poortje is dan blij dat hij/zij na hulp van een andere reiziger zoals ik het poortje door kan.

Nu OVpay daadwerkelijk aan is gezet bij de poortjes, loopt men ook het risico om met de bankpas-app in te checken in plaats van de code op het eerder gekochte PDF-ticket. Het poortje gaat open, dus iemand die dit issue niet kent, denkt gewoon de barcode te hebben gescand. Goed voor de inkomsten van Nederlandse OV-bedrijven, maar zeer ongewenst voor iemand die gewoon op vakantie gaat naar Nederland.

 

27-01-2023 10:55:02
Amazonous
Amazonous
Quote
treinfan (26-01-2023 20:26:49):

Buitenlanders die naar NL willen, moeten dus weer verplicht de tickets gaan printen. PDF tonen op een mobiel is al een tijdje problematisch.


Ja, om die reden wil NS het nu ook gaan verplichten om een ticket bij haar gekocht 1) te printen, of 2) in de app te importeren. De aanpassing in de regels van een paar jaar terug, toen PDF geaccepteerd gingen worden, wordt nu dus teruggedraaid (in aangepaste vorm).

Zelf heb ik er ook veel gedoe mee, want ik haal mijn tickets bij SNCB. Daarmee krijg je enkel poortjes open - in de app - door de barcode op maximale grote op relatief grote afstand van de lezer aan te bieden. Je moet er een beetje handigheid in hebben, en dan nog mislukt het vaak. Er is al een tijdens de pilot van inchecken met bankkaart een situatie geweest dat ook niet-aangemelde kaarten geaccepteerd werden. Sindsdien ben ik er extra alert op en gebruik altijd m'n Businesscard om binnen/buiten te geraken.

 

27-01-2023 11:34:24
jor[D]1
jor[D]1

Gewoon achter iemand aanlopen bij gebruik QR code. Na 3 maal klote ermee probeer ik het niet eens meer.

 

27-01-2023 11:40:44
anton_
anton_

zo verlaat ik ook het station. Met OV kaart het station binnengaan en dan direct weer terug verlaten (waarbij je dan "vergeet" door de poortjes te gaan)

 

27-01-2023 11:44:59
Amazonous
Amazonous

In mijn geval zitten daar wat praktische bezwaren aan. En on the other hand, die BC heb ik toch. Goed, wat ik probeerde aan te geven, "wij" hier vinden wel een oplossing. Maar een willekeurige, buitenlandse toerist staat daar mooi te martelen met zo'n poortje.

 

27-01-2023 12:01:32
Jorn
Jorn
Quote
Amazonous (27-01-2023 10:55:02):
Quote
treinfan (26-01-2023 20:26:49):

Buitenlanders die naar NL willen, moeten dus weer verplicht de tickets gaan printen. PDF tonen op een mobiel is al een tijdje problematisch.


Ja, om die reden wil NS het nu ook gaan verplichten om een ticket bij haar gekocht 1) te printen, of 2) in de app te importeren. De aanpassing in de regels van een paar jaar terug, toen PDF geaccepteerd gingen worden, wordt nu dus teruggedraaid (in aangepaste vorm).

Zelf heb ik er ook veel gedoe mee, want ik haal mijn tickets bij SNCB. Daarmee krijg je enkel poortjes open - in de app - door de barcode op maximale grote op relatief grote afstand van de lezer aan te bieden. Je moet er een beetje handigheid in hebben, en dan nog mislukt het vaak. Er is al een tijdens de pilot van inchecken met bankkaart een situatie geweest dat ook niet-aangemelde kaarten geaccepteerd werden. Sindsdien ben ik er extra alert op en gebruik altijd m'n Businesscard om binnen/buiten te geraken.


Ik heb verder geen verstand van hoe NFC precies werkt, maar zou het een optie zijn om in plaats van zo'n QR code die je moet laten scannen in te checken via een NFC-communicatie vanuit de NS app op basis van het ticket dat je daarin hebt geimporteerd? Dan heb je het hele gedoe met uitlezen van een QR code uberhaupt niet meer.

 

27-01-2023 12:02:55
AlbertP
AlbertP

In de NS-app bestaat het probleem niet omdat die NFC blokkeert. Het probleem zit in andere apps, zoals bijv. die van Interrail, die NFC (nog) niet blokkeren; of als iemand een PDF-bestand gebruikt en met een gewone PDF-lezer opent.

 

27-01-2023 12:15:09
wouterder
wouterder

Weet iemand of OVPay op IBAN, of bankpasnummer gaat? Dit kan ik moelijk terugvinden.
Stel ik check in met m'n telefoon, batterij is op eindstation leeg en check uit met fysieke bankpas. Ben ik dan 2x ingecheckt of?

 

27-01-2023 12:15:15
Amazonous
Amazonous

Dat zou, in theorie, inderdaad ook kunnen, maar is een stuk complexer. In feite zou je altijd NFC willen onderdrukken, maar dat is lastig. De makkelijkste stap is misschien nog wel om beide lezers te scheiden als er op termijn nieuwe poortjes komen. Dan gaat het hooguit nog fout door gebruikers die bij het verkeerde vakje aanbieden. Tot die tijd zou je de mogelijkheid kunnen ontwikkelen om buitenlandse tickets in de NS/NSI app te laden, in principe zijn al die codes conform UIC 918, dus dat moet wel met elkaar overweg kunnen. Niet ideaal, maar als workaround op zijn minst een begin.

Tot de komst van inchecken met betaalkaarten was het probleem een stuk minder groot en hooguit ongemakkelijk. Op een Android-toestel kon je reizigers uitleggen om NFC uit te schakelen. Op een iPhone moest je wat klooien of naar buiten geholpen worden met een andere pas. Of je haalde een keycard bij het informatiepunt, die kenden het klappen van de zweep ook wel.

Gevaar nu zit hem er in, dat wanneer je kaart per ongeluk wordt gelezen, je direct ingechecked wordt, inclusief bijbehorende kosten. In principe is dat allemaal wel weer terug te vragen, maar leg dat diezelfde toerist maar eens uit.