Reizen op Saldo - OV Chipkaart
Forum: Algemeen - Algemeen
12-07-2014 19:25:52
dennistd
dennistd
Quote
edje (za 12 jul 2014 13:11:31 https://www.somda.nl/forum/8952/p501086/): 1 euro om de meerkosten te dekken. Mag ik dat die 1 euro per kaartje absoluut niet waard vinden. Productiekosten van een blanco kaartje zal nog geen 10 cent zijn. NS is bezig met pure oplichting.
In Lille betaalde ik gisteravond 20 cent extra voor mijn verchipte dagkaart. Maar dit papieren chipkaartje is wel vaker op te laden, en als je dat de vijfde keer doet wordt de aanschafprijs van 20 cent daarop in mindering gebracht. Het kan dus wel...
 

12-07-2014 23:06:51
charta
charta
Dat begrijp ik niet goed. Voor de fiscus moet het toch voldoende zijn dat je betaalt? Of je het product gebruikt of niet is toch jouw probleem?  

13-07-2014 08:34:48
kleine_man
kleine_man
Quote
thom (za 12 jul 2014 15:55:17 https://www.somda.nl/forum/8952/p501114/): Jullie hebben gelijk, het is allemaal een complot van NS tegen de reiziger en alle medewerkers hebben dat ook als opdracht gekregen... !%08%


Een complot vind ik te ver gaan. Maar zoals vaker hier betoogd is de manier van invoering verreweg van klantvriendelijk. Helaas moet het NS personeel het klantonvriendelijke beleid ten uitvoer brengen en controleren.

@Thom: Ik daag je uit om 2 voordelen van de OVC tov het papieren systeem hier te noemen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

13-07-2014 11:00:44
john2
john2
Quote
dennistd (za 12 jul 2014 19:25:52 https://www.somda.nl/forum/8952/p501129/):
Quote
edje (za 12 jul 2014 13:11:31 https://www.somda.nl/forum/8952/p501086/): 1 euro om de meerkosten te dekken. Mag ik dat die 1 euro per kaartje absoluut niet waard vinden. Productiekosten van een blanco kaartje zal nog geen 10 cent zijn. NS is bezig met pure oplichting.
In Lille betaalde ik gisteravond 20 cent extra voor mijn verchipte dagkaart. Maar dit papieren chipkaartje is wel vaker op te laden, en als je dat de vijfde keer doet wordt de aanschafprijs van 20 cent daarop in mindering gebracht. Het kan dus wel...

Als je oplaad dan zit je wel traject gebonden, van station A naar station B wat op het kaartje staat.
 


13-07-2014 12:05:32
dennistd
dennistd
Quote
kleine_man (zo 13 jul 2014 08:34:48 https://www.somda.nl/forum/8952/p501160/): @Thom: Ik daag je uit om 2 voordelen van de OVC tov het papieren systeem hier te noemen.
Het gaat sneller bij het instappen van de passagiers in de bus, en de chauffeur hoeft niet alle zones meer te kennen. Voor de trein zie ik eigenlijk vooral nadelen %08%
 

13-07-2014 12:35:18
ZJ37
ZJ37
Of het sneller gaat bij het instappen kun je over discussieren, bij het uitstappen gaat het in ieder geval langzamer.

Wat betreft het in en uitchecken door NS personeel: het recht op vrij vervoer is inmiddels dermate uitgekleed dat je die kaart minstens 2 a 3 dagen moet hebben gebruikt t.b.v. woon-werkverkeer. Als achteraf blijkt dat die norm niet is gehaald kun je een forse naheffing tegemoet zien.
 

13-07-2014 13:14:33
ZJ37
ZJ37
Kijk eens aan, de eerste automaten zijn al leeg! %08%
http://www.gelderlander.nl/regio/wijchen-beuningen/losse-chipkaart-is-al-op-in-wijchen-1.4446435
 

13-07-2014 13:26:52
dvdhoven
dvdhoven
Ik zie best voordelen in de OV Chipkaart. Vorig jaar kon ik dankzij de kaart een al zowat vertrekkende trein in Emmen nog halen. Had ik eerst een kaartje moeten kopen, was ik het haas geweest. Nu kaart voor de paal en racen naar de trein.
Verder is in de basis de kaart gewoon gemakkelijker dan met kaartjes. Kaart voor de paal, piep en aan het eind van de rit kaart voor de paal, piep, piep. Klaar. Kan het nog makkelijker? Geen gedoe meer met de automaat, tich handelingen om een kaartje te krijgen, geen hip van de ene voet op de andere omdat oma voor jou, eerst alle instructies wil lezen en nog een keer lezen en je trein elk moment kan vertrekken.
Veel zaken, die ik hier lees, zijn bijzondere dingen, zoals meereiskaartjes, speciale kortingen, etc, etc en dan wordt het lastiger.
En ook het extra in- en uitchecken bij wisselen vervoerder is gewoon een extra handeling, die bovendien je korting kan kosten. Als je 15:46 uit Tl vertrekt naar Dv, kan het met gemak zijn, dat NS je vanaf Ah vol tarief rekent. Nog niet uitgeprobeerd.


Dick van den Hoven
 

13-07-2014 13:53:15
gvttreinen
gvttreinen
Het kan praktisch zijn en gemakkelijk buiten de spits maar de tijdwinst tijdens spits gaat wel verloren als een treinlading voor één paaltje (Tpsw bijvoorbeeld) moet uitchecken.
En krap overstappen van b.v. trein op bus wordt gevaarlijker.
 

13-07-2014 14:44:17
lol
lol
Wat betreft de 1 euro toeslag: wat is de reden dat de deze toeslag wordt geheven? Ik kan me niet voorstellen dat het puur de chip is die erin is verwerkt. 1 euro vind ik wel erg veel. 10 of 20 cent kan ik nog wel begrijpen.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

13-07-2014 15:50:44
MasterE
MasterE
Men wil gewoon dat iedereen op saldo gaat reizen. Net als in de bus/tram/metro is een eenmalige kaart duurder, dat is altijd al zo geweest een los kaartje in de bus/tram/metro was/is vaak meer dan 2x zo duur dus dan valt een toeslag van 1 euro wel mee.


Mcn Asd
 

13-07-2014 15:55:05
sfj
Bij het GVB Amsterdam kwam er ook ongeveer een euro bij toen ze volledig overgingen op de chip inderdaad.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

13-07-2014 17:38:47
henri1972
henri1972
Iedereen moet inchecken met een OV-chipkaart, waarom een medewerker dan niet? Als die medewerker reist is ie reiziger namelijk (klinkt logisch?) dus waarom zou die niet in en uit moeten checken?
En oow oow oww, wat worden we er moe van he? Een pasje tegen een paaltje houden ......
 

13-07-2014 17:43:27
gvttreinen
gvttreinen
Inchecken lijkt m.i. overbodig als je al een geldig vervoersbewijs heb (netkaart b.v.), die check-in/uit is leuk voor de statistieken t.b.v. NS.
Waar ik me wel aan kan storen is dat als je vergeet in te checken je als een zwartrijder wordt behandeld terwijl je een betaalde kaart heb.
 

13-07-2014 18:16:35
nohab
nohab
Wat maar weer bewijst dat het 'gemak' van de ov-chipkaart zich vrijwel uitsluitend aan de kant van de vervoerbedrijven ligt. Het werk wordt overgelaten aan de reiziger.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

13-07-2014 18:46:34
sjoerd
sjoerd
Ja, als je boodschappen doet moet je ze ook naar huis sjouwen. We mogen al gelijkvloers instappen hier in Nederland, we hoeven onderweg niet te trappen, we zitten droog, we hoeven niet naar een parkeerplek te zoeken en dan een parkeerautomaat te zoeken, we hoeven niet helemaal weer terug te lopen naar de auto, we hoeven de trein niet schoon te maken, ook al hebben we hem gebruikt, maar nee, het is nog niet gemakkelijk genoeg. Sorry hoor, ik word deze week 62 maar ik begin me steeds jonger te voelen door al dat geweeklaag.
Ik zie nog de Haagse tramconducteur langs komen in mijn jeugd met zijn blikken trommel van wel 700 gram waarin al die verschillende kaartjes. Hij kon zich net overeind houden in de schommelende drukke tram, waarbij hij zijn leren geldtas goed in de gaten moest houden. Hij zou het nu in elk geval een stuk gemakkelijker hebben. Nu al die chipkaartklagers nog...
 

13-07-2014 18:58:20
nohab
nohab
Die ov-chipkaart is bedoeld om het ov (nog) beter te maken dan het als is. Althans, de vervoerbedrijven worden niet moe dat altijd en overal aan iedereen die het wel of niet wil horen te verkopen. En onder die belofte werd dat ding opgenomen in de Wet personenvervoer 2000. Maar of het ov echt beter gaat worden moeten we nog maar afwachten. De vervoergegevens die binnenstromen bij de vervoerders kunnen namelijk net zo goed gebruikt worden om het ov te verslechteren i.p.v. te verbeteren, er is geen enkele garantie afgegeven. Er wordt in de ov-sector te veel gedacht 'wat goed is voor ons, is goed voor de reiziger'. En dat is nu eenmaal lang niet altijd zo.

Laatst bewerkt door nohab op 13-07-2014 19:07


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

13-07-2014 18:58:39
lol
lol
Quote
gvttreinen (zo 13 jul 2014 17:43:27 https://www.somda.nl/forum/8952/p501224/): Inchecken lijkt m.i. overbodig als je al een geldig vervoersbewijs heb (netkaart b.v.), die check-in/uit is leuk voor de statistieken t.b.v. NS.
Waar ik me wel aan kan storen is dat als je vergeet in te checken je als een zwartrijder wordt behandeld terwijl je een betaalde kaart heb.

Echt overbodig is het niet. Je moet op een aantal stations door de poortjes om op het perron te komen. Je kan er moeilijk overheen springen...
Wat betreft het ''zwartrijden'' met een betaalde kaart ben ik het wel met je eens. Zo ben ik een keer met mijn OV studentenkaart uit een trein gezet omdat ik was vergeten in te checken (doordeweeks)terwijl ik in principe ook niet zwart reisde.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

13-07-2014 20:59:37
gvttreinen
gvttreinen
Niet alle stations krijgen poortjes, vooralsog is men daar op terug gekomen.  

13-07-2014 21:53:43
lol
lol
Dat weet ik, maar stel dat je op een station komt waar je door de poortjes heen moet, moet je toch in checken om er doorheen te komen of uitchecken om het station te verlaten. Vergelijkbaar met de ov studentenkaart. Ik reis als student gratis, maar moet toch in/uitchecken om een station met poortjes binnen te komen/te verlaten.

Laatst bewerkt door lol op 13-07-2014 21:54


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

13-07-2014 21:54:47
mren
mren
Quote
MasterE (zo 13 jul 2014 15:50:44 https://www.somda.nl/forum/8952/p501214/): Men wil gewoon dat iedereen op saldo gaat reizen. Net als in de bus/tram/metro is een eenmalige kaart duurder, dat is altijd al zo geweest een los kaartje in de bus/tram/metro was/is vaak meer dan 2x zo duur dus dan valt een toeslag van 1 euro wel mee.

Dit is een grove generalisatie.

Ik betaal in de bus voor een ritje van mij thuis naar het station 1,58 en dat is mét een kortingsabonnement. Koop ik een kaartje bij de chauffeur, ben ik 1,50 kwijt...
 

13-07-2014 21:57:32
mren
mren
Quote
lol (zo 13 jul 2014 18:58:39 https://www.somda.nl/forum/8952/p501231/): Zo ben ik een keer met mijn OV studentenkaart uit een trein gezet omdat ik was vergeten in te checken (doordeweeks)terwijl ik in principe ook niet zwart reisde.
Dat is allemaal 'keurig' ondervangen door de regels: een vvb is pas geldig met geldige check-in en check-out. Dus zelfs als je met je verchipte enkele reis op een éénmalige kaart niet uitcheckt, heb je met terugwerkende kracht zwartgereden.

Laatst bewerkt door spiketrain op 14-07-2014 16:26, reden: Quoot hersteld.
 

13-07-2014 23:13:50
thom
thom
Volgens mij staat er een stukje oude quote in je bericht Maikel waardoor de tekst van Gerard lijkt te zijn  

14-07-2014 16:19:18
charta
charta
Quote
mren (zo 13 jul 2014 21:57:32 https://www.somda.nl/forum/8952/p501265/):
Quote
lol (zo 13 jul 2014 18:58:39 https://www.somda.nl/forum/8952/p501231/): Zo ben ik een keer met mijn OV studentenkaart uit een trein gezet omdat ik was vergeten in te checken (doordeweeks)terwijl ik in principe ook niet zwart reisde.
Dat is allemaal 'keurig' ondervangen door de regels: een vvb is pas geldig met geldige check-in en check-out. Dus zelfs als je met je verchipte enkele reis op een éénmalige kaart niet uitcheckt, heb je met terugwerkende kracht zwartgereden.
Je kunt de regels ook zo opstellen dat ze naar jouw doelstellingen toewerken. Of dat voor de reiziger goed is, doet er dan niet toe. Het is gewoon volgens de regels.

Laatst bewerkt door spiketrain op 14-07-2014 16:27, reden: Quoot hersteld.
 

14-07-2014 17:49:42
gvttreinen
gvttreinen
Regels moeten wel logisch en handelbaar zijn anders kan je als regel opstellen dat men alleen kruipend mag uitchecken.
Wij, de reizigers, moeten niet het telslaafje worden van de vervoerders.
 

14-07-2014 18:21:50
sjoerd
sjoerd
Tjonge jonge, blijft dat geklaag nou voortduren? Nu zijn we weer telslaaf, nadat we al check- en uncheckslaaf waren, en we zijn stilteslaaf in de stiltecoupe, en sta-slaaf als er weer eens geen zitplaatsen zijn en overstapslaaf en omreisslaaf. Pfff.
Aan hoeveel regels heb je je op de weg wel niet te houden? En hoe vaak wordt je nummerbord wel niet gechecked? En hoe vaak moet je wel niet extra remmen voor eenden, honden, kinderen, fietsende jeugd, een oudere dame? En dat alles kan mij ook allemaal niets schelen want daarmee kan ik omgaan. Ja, elk systeem kent de nodige startpoblemen. Grow up.
Ik voel me elke dag weer jonger worden omdat ik me nog steeds heel vrij voel in het OV met mijn OV-chipkaart.
 

14-07-2014 19:48:50
train85
train85
Quote
gvttreinen (zo 13 jul 2014 17:43:27 https://www.somda.nl/forum/8952/p501224/): Inchecken lijkt m.i. overbodig als je al een geldig vervoersbewijs heb (netkaart b.v.), die check-in/uit is leuk voor de statistieken t.b.v. NS.
Waar ik me wel aan kan storen is dat als je vergeet in te checken je als een zwartrijder wordt behandeld terwijl je een betaalde kaart heb.
Als je een Business kaart hebt van NS of Prorail en je vergeet in te checken loop je gewoon even naar de HC en je verteld het en er is niks aan de hand, ze registeren alleen iets in de railpocket en verder niks aan de hand. Mij al paar keer overkomen.
 

14-07-2014 21:57:18
dvdhoven
dvdhoven
Ja, voor jou maakt het niets uit. De baas betaald wel.
Als ik met mijn businesscard vergeet in te checken, ben ik aan de goden, pardon hc's overgeleverd. Op zaterdag en zondag zal dat nog niet zo'n probleem zijn, maar doordeweeks wel.
A propos, businesscard, sinds kort kan er een fietskaart op geladen worden. %02% Me is very happy.


Dick van den Hoven
 

15-07-2014 06:00:37
kleine_man
kleine_man
Het vervelende is dat de vervoerders een betalingssysteem afdwingen, maar de verantwoordelijkheid bijvde eindgebruiker leggen. En passant worden de plichten verzwaard en de rechten versoberd voor diezelfde eindgebruiker. Terwijl vervoerders volhouden dat de OVC voordelen oplevert.

Ik heb door veel landen gereisd en in veel landen diverse kaartjes gebruikt. Ik heb gezien hoe het ook kan, zelfs met een ovc.

Dat we als Nederlanders graag klagen, hoeft niet in te houden dat alle klachten gemarginaliseerd moeten worden.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-07-2014 13:23:37
sjoerd
sjoerd
Nee, marginaliseren doe ik de problemen niet; er kleven zeker nadelen aan. Ik mag toch aannemen dat men internationaal eens rondkijkt wat er is aan bewezen technieken. Alhoewel, dat blijkt bij materieelwensen ook niet erg te gebeuren.
In mijn tak van sport denken we in oplossingen en niet in problemen; van allerlei opgeworpen problemen word ik wel eens beroerd. Toen ik nog treinkaartjes moest kopen was er veel meer ellende. Ik moest eerst naar het andere perron, 50 m lopen inclusief twee trappen van 40 treden nemen, naar die ene kaartautomaat, zorgen dat ik 15 min voor vertrek aanwezig was omdat de rij wel eens meer dan 10 min lang was, ongeveer 15 keuzeknoppen induwen, betalen met een bankpas die het dan eens wel, dan eens niet deed, en in de trein mijn kortingkaart en het treinkaartje laten controleren. Over gedoe gesproken.
Nu zorg ik drie minuten voor vertrek voor inchecken. Punt.

Laatst bewerkt door sjoerd op 15-07-2014 17:36
 

15-07-2014 14:15:40
nohab
nohab
Dat is het grote probleem met die ov-chipkaart: wat ze je continu proberen wijs te maken is dat 'je alleen maar die kaart voor de lezer hoeft te houden en dat de rest vanzelf gaat'. Jaja, wat daar aan voorafgaat en achteraan komt vertellen ze er natuurlijk niet bij. Eerst een kaart kopen voor 7.50 euro waarvoor ook een levertijd geldt van een week of 3, dan minstens 20 euro er op want anders mag je die trein niet in. En na de reis weer naar het loket om het overgebleven geld terug te krijgen. Dat reizen op saldo kan best handig zijn voor mensen die veel van het ov gebruik maken maar voor mensen voor wie dat niet zo is roept het juist drempels op. En zo beantwoordt het systeem niet aan de meest elementaire eis die er aan gesteld werd, namelijk dat het ov er aantrekkelijker (lees: makkelijker toegankelijk) van zou worden, integendeel zelfs.

Laatst bewerkt door nohab op 15-07-2014 14:16


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-07-2014 14:45:40
Apda
Apda
Quote
nohab (di 15 jul 2014 14:15:40 https://www.somda.nl/forum/8952/p501446/): ... En na de reis weer naar het loket om het overgebleven geld terug te krijgen. ...

Kan dat dan zonder je kaart in te leveren? https://tls.helptu.nl/%28S%28coyvzj554ynedq55bxj0ab55%29%29/p_sn_li.aspx?ClickType=2&NodeID=1478
 

15-07-2014 14:55:01
john2
john2
Bij het ontvangen van een nieuwe persoonlijke OV chipkaart ben ik naar de NS service balie in Heerlen gegaan en daar het saldo om laten zetten van de oude naar de nieuwe kaart. Boven de 30 euro moest ik het geld uitlaten betalen op mijn bankrekening en zelf nieuw saldo zetten op de nieuwe chipkaart. Dit kon ook alleen maar als het saldo minder was als 30 euro. Kan dit evenals geld terug gaaf bij de NS of bij elke andere vervoerder, of het nu trein of bus is? Of moet dit specifiek bij de vervoerder waarbij men een persoonlijke OV chipkaart eventueel met abonnement heeft aangeschaft? En een anonieme OV chipkaart kan men hiermee ook bij elke vervoerder terecht voor saldo over te laten zetten en saldo teruggave?

Laatst bewerkt door john2 op 15-07-2014 14:57, reden: Meet tekst er bij gezet
 

15-07-2014 15:17:50
Bert13
Bert13
Jazeker, dat staat ook in de link van @Apda: "Ga naar een balie van een OV-bedrijf"


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

15-07-2014 15:40:43
john2
john2
Excuus, niet goed gelezen.  

15-07-2014 15:43:38
reisthijs
reisthijs
Quote
nohab (di 15 jul 2014 14:15:40 https://www.somda.nl/forum/8952/p501446/): Jaja, wat daar aan voorafgaat en achteraan komt vertellen ze er natuurlijk niet bij. Eerst een kaart kopen voor 7.50 euro waarvoor ook een levertijd geldt van een week of 3, dan minstens 20 euro er op want anders mag je die trein niet in. En na de reis weer naar het loket om het overgebleven geld terug te krijgen. Dat reizen op saldo kan best handig zijn voor mensen die veel van het ov gebruik maken maar voor mensen voor wie dat niet zo is roept het juist drempels op.
Een anonieme kaart heeft een levertijd van een seconde of 3. Als je niet veel met de trein reist heb je geen persoonlijke kaart nodig.

Als je maar 1 keer met de trein wilt reizen heb je helemaal geen kaart nodig, daar is de wegwerpkaart voor uitgevonden die net zo makkelijk aan te schaffen is als een papieren kaartje.

En geld terug krijgen? Bij de strippenkaart kreeg je ook geen geld terug als je er maar 1 ritje mee wilde maken. Daar werd ook niet massaal over geklaagd. Men vond het juist handig om die strippen (= saldo) te bewaren voor een volgende keer.
 

15-07-2014 15:45:31
nohab
nohab
Dan heb je toch gemist dat daar regelmatig over werd geklaagd.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-07-2014 16:26:49
john2
john2
Quote
reisthijs (di 15 jul 2014 15:43:38 https://www.somda.nl/forum/8952/p501459/):
Quote
nohab (di 15 jul 2014 14:15:40 https://www.somda.nl/forum/8952/p501446/): Jaja, wat daar aan voorafgaat en achteraan komt vertellen ze er natuurlijk niet bij. Eerst een kaart kopen voor 7.50 euro waarvoor ook een levertijd geldt van een week of 3, dan minstens 20 euro er op want anders mag je die trein niet in. En na de reis weer naar het loket om het overgebleven geld terug te krijgen. Dat reizen op saldo kan best handig zijn voor mensen die veel van het ov gebruik maken maar voor mensen voor wie dat niet zo is roept het juist drempels op.
Een anonieme kaart heeft een levertijd van een seconde of 3. Als je niet veel met de trein reist heb je geen persoonlijke kaart nodig.

Als je maar 1 keer met de trein wilt reizen heb je helemaal geen kaart nodig, daar is de wegwerpkaart voor uitgevonden die net zo makkelijk aan te schaffen is als een papieren kaartje.

En geld terug krijgen? Bij de strippenkaart kreeg je ook geen geld terug als je er maar 1 ritje mee wilde maken. Daar werd ook niet massaal over geklaagd. Men vond het juist handig om die strippen (= saldo) te bewaren voor een volgende keer.

Men kon ook bij de buschauffeur en ik denk ook bij de trambestuurder strippen kopen waarmee je voldoende had voor je enkele reis. Dit waren 2 of 3 strippen. Maar natuurlijk duurder als in de voorverkoop. Kan men nog herinneren dat je bij de buschauffeur ook een kaart kon kopen waar 10 strippen op stonden, ook in verhouding duurder als in de voorverkoop. Dus als reiziger die weinig gebruik maakte van een bus of eventueel tram kon men aangepaste strippen aantal kopen. Maar ook net zoals nu dagkaarten en in een stadgebied een retourkaartje wat 1 uur geldig is.
 

15-07-2014 16:59:42
reisthijs
reisthijs
Precies wat ik bedoelde, hetzelfde idee heeft NS nu dus ook ingevoerd. De incidentele reiziger die niet met saldo wil blijven zitten heeft de mogelijkheid een los wegwerpkaartje kopen maar dan is de prijs per rit wel hoger.

Met dit idee is eigenlijk niet veel mis, maar er kleven wel wat bezwaren aan de uitvoering. De toeslag is aan de hoge kant, zeker voor korte ritten (was 50 cent echt niet genoeg geweest?), en NS heeft volkomen onnodig de kortingskaartjes afgeschaft.
 

15-07-2014 17:02:11
thom
thom
Nouja, een kaartje bij de buschauffeur kopen was in verhouding met de normale ritprijs nogwel meer dan een euro duurder volgens mij.  

15-07-2014 19:05:53
reisthijs
reisthijs
Tarief bij de chauffeur was ongeveer 60% hoger dan de voorverkoop. Dat scheelde dus ongeveer 60 cent bij een korte rit.

Voor het streven van NS om zo veel mogelijk mensen op saldo te laten reizen was een kleine toeslagje al genoeg geweest. De calculerende regelmatige treinreiziger kiest toch wel voor het voordeligste alternatief.

Net zoals de meeste mensen snel zijn overgestapt naar de kaartautomaat toen de balietoeslag werd ingevoerd.
 

15-07-2014 20:12:00
bloemkool
bloemkool
Wat een gekrakeel toch... Ik reis al ruim 4 jaar met de OVC.
Daar zitten zeker nadelen aan, maar ik ervoer enkel moeilijkheden met het installeren van Reizen op Saldo. Voor de rest gaat het voorspoedig %06%
 

15-07-2014 21:07:09
AgentX
AgentX
Quote
reisthijs (di 15 jul 2014 15:43:38 https://www.somda.nl/forum/8952/p501459/): (...)

Een anonieme kaart heeft een levertijd van een seconde of 3. Als je niet veel met de trein reist heb je geen persoonlijke kaart nodig.


Hartstikke leuk, maar als ze om de haverklap niet meer in de automaten zitten omdat ze op zijn is die levertijd wel wat langer.
 

16-07-2014 06:42:11
nohab
nohab
Quote
bloemkool (di 15 jul 2014 20:12:00 https://www.somda.nl/forum/8952/p501496/): Wat een gekrakeel toch... Ik reis al ruim 4 jaar met de OVC.
Daar zitten zeker nadelen aan, maar ik ervoer enkel moeilijkheden met het installeren van Reizen op Saldo. Voor de rest gaat het voorspoedig %06%
Het haat er niet om dat het technisch niet werkt want het werkt allemaal prima. Waar het om gaat is dat we nu een systeem hebben waarvan ons beloofd is dat het gebruikt zal worden voor verbeteringen t.b.v de reiziger maar in plaats daarvan een systeem hebben dat alleen aan de bedrijfseconomische behoeften van de vervoerders tegemoet komt. En daar is dan ook nog een bedrag ergens tussen de 1 en 2 miljard euro in gestoken om het te ontwikkelen. Alsof AH het voor elkaar zou krijgen dat het ministerie van economische zaken de invoering van de bonuskaart gaat betalen! Het enige verschil tussen AH en NS in dit geval is dat AH particulier is en NS niet.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

16-07-2014 10:02:24
R1-2010
R1-2010
Zo'n beetje de hele OV chipkaart is betaald uit FENS geld, dat afkomstig was uit de verkoop van het NS aandeel in Telfort. Dat je voor al dat geld veel andere dingen had kunnen doen staat buiten kijf, maar in feite was het 'gratis' geld.  

16-07-2014 15:42:33
jorgo
jorgo
Bij de actie "persoonlijke OV-chipkaart voor 2 euro" kun je ook alvast automatisch opladen op de kaart laten zetten. Je kunt daarbij uit een aantal bedragen kiezen, waaronder 20 euro of 50 euro. Er wordt bij vermeld dat 20 euro wordt aanbevolen voor mensen die af en toe reizen en 50 euro voor mensen die vaak langere afstanden afleggen.

Toch vraag ik me af wat dat voor zin heeft. Het hoogste bedrag dat je bij een vervoerder nodig hebt om in te kunnen checken is 20 euro (NS). Waarom zou je dan überhaupt 50 euro op je kaart willen hebben? Het tekort wordt toch altijd weer aangevuld? Daar dient automatisch opladen toch voor?

Voorbeeld: ik ga van Mt naar Gn. Dat kost 25,40. Op mijn kaart is automatisch opladen met 20 euro geactiveerd. Ik heb bij aanvang nog 4 euro.
- Na inchecken heb ik -16 euro.
- Automatisch opladen vult 20 euro bij: saldo wordt 4 euro.
- Bij uitchecken krijg ik het verschil (-5,40) terug. Saldo wordt -1,40.
- Automatisch opladen vult wederom 20 euro bij: saldo wordt 18,60.
Verschil tussen begin en eind is +14,60, maar ik heb 40 opgeladen, dus 25,40 betaald.

Waarom zou ik dan 50 euro automatisch opladen op mijn kaart zetten? Of werkt het niet zoals ik het in het voorbeeld omschrijf?
 

16-07-2014 16:45:56
Apda
Apda
Op ov-chipkaart.nl heb ik alles nagelezen wat hierover gaat en volgens mij heb je helemaal gelijk. Het werkt zoals je in het voorbeeld beschrijft. Opladen met 20 euro is dus (meer dan) genoeg.

Laatst bewerkt door Apda op 16-07-2014 16:49
 

16-07-2014 17:00:54
rolandrail
rolandrail
(kan weg, sorry)

Laatst bewerkt door rolandrail op 16-07-2014 17:02
 

16-07-2014 17:17:02
kleine_man
kleine_man
Klopt helemaal, behalve als je rood staat. Dat wordt de incasso gestorneerd en moet de NS achter het geld aan.
Het zal ze al iets te vaak gebeurd zijn.
 

16-07-2014 19:02:28
Bert13
Bert13
@phantom hieronder... Nooit geweten dat dit allemaal alleen bij NS is...  

16-07-2014 19:06:26
phantom
phantom
Men zal bij NS vast niet rouwig zijn om vele mensen die geld niet terug vragen als ze saldo over hebben op een anonieme kaart of mensen die niet naar de balie willen lopen om met een hoop gezeur het restant saldo te laten overboeken naar hun rekening.
(of niet weten dat dat kan)
Zoals recentelijk ook al in het nieuws werd verteld,door argeloze en onwetende mensen krijgt men bij NS sinds het introduceren van de ov chip letterlijk sloten met geld op de rekening geschreven omdat mensen niet weten hoe en wat en dus het geld maar "weg gooien" zodat het bij NS wordt geincasseerd.
Of het bewust voor de dagjes mensen zo onduidelijk is gedaan dat je door de bomen het bos niet meer zit laat ik in het midden.
En als iemand rood staat dan zal men dmv geldbedrag plus incasso kosten en boete ook het geld vast wel weten te krijgen.
Ok kost wat moeite,maar dat kost het de doorsnee reiziger ook als het gaat om normaal en duidelijk en atsoenlijk te kunnen reizen met de trein,voor en normaal tarief


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

16-07-2014 20:53:49
thom
thom
Ga nou alsjeblieft niet overdrijven door te denken dat NS bewust voor dit systeem gekozen heeft om allemaal rijk te worden.
Ten eerste komt dat nieteens in de gedachtes op bij NS, en ten tweede zijn er zoveel partijen met het OVC systeem gemoeid dat hun dat wel voorkomen hadden, maarnogmaals, zo debiel denkt NS niet hoor.... %07%

Verder ga je toch niet na elke reis naar het loket om het resterende saldo van je OVC te halen, die berg je toch op tot je volgende reis?
Als je niet meer kwijt wilt dan dan je reis daadwerkelijk kost moet je gewoon een kaartje uit de automaat trekken...

E n als je een Chipkaart weg gooit waar saldo op staat, dan heeft dat niks met NS te maken, maar met je eigen domheid... %03%

Laatst bewerkt door thom op 16-07-2014 20:56
 

16-07-2014 22:33:17
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
kleine_man (wo 16 jul 2014 17:17:02 https://www.somda.nl/forum/8952/p501592/): Klopt helemaal, behalve als je rood staat. Dat wordt de incasso gestorneerd en moet de NS achter het geld aan.
Het zal ze al iets te vaak gebeurd zijn.


Ligt maar net aan je type bankrekening, ik kan niet eens rood staab, maar bij een incasso bijvoorbeeld wel.
Bij de meeste gangbare rekeningen kunnen incasso's gewoon doorgang vinden ondanks het rood staan.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-07-2014 23:19:33
mren
mren
bij voortdurende roodstand boven het maximum wordt er weldegelijk gestorneerd.  


16-07-2014 23:25:29
dlm4yjp
dlm4yjp
Nogmaals, dat is bankrekeningtype afhankelijk, storneren komt eerder voor bij creditcardrekeningen die buiten hun limiet raken. Een reguliere bankrekening heeft dit veel minder snel of zelfs niet (vertrouwde incasso's kunnen bij bepaalde rekeningen onbeperkt afschrijven%05%), hetzij afhankelijk van het type rekening.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 16-07-2014 23:27


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-07-2014 23:33:43
AgentX
AgentX
Quote
thom (wo 16 jul 2014 20:53:49 https://www.somda.nl/forum/8952/p501620/): Ga nou alsjeblieft niet overdrijven door te denken dat NS bewust voor dit systeem gekozen heeft om allemaal rijk te worden.
Ten eerste komt dat nieteens in de gedachtes op bij NS, en ten tweede zijn er zoveel partijen met het OVC systeem gemoeid dat hun dat wel voorkomen hadden, maarnogmaals, zo debiel denkt NS niet hoor.... %07%


Klinkt voor jou misschen gek, Thom, maar opzich zou het me niets verbazen als dat een achterliggende gedachte achter de OVC is. Rentetrekken van kredieten die je met je klant bent aangegaan. Best een aantrekkelijk verdienmodel, want dit is praktisch gezien gewoon geld lenen met een negatieve rente...

Quote
Als je niet meer kwijt wilt dan dan je reis daadwerkelijk kost moet je gewoon een kaartje uit de automaat trekken...

Even afgezien van de discussie van wat de reis waard is, dit ging op tot 9 juli jl. Sinds die datum betaal je voor zo'n kaartje een euro extra.

Laatst bewerkt door AgentX op 16-07-2014 23:34
 

17-07-2014 00:42:09
broek53
broek53
Quote
AgentX (wo 16 jul 2014 23:33:43 https://www.somda.nl/forum/8952/p501631/):
Quote
thom (wo 16 jul 2014 20:53:49 https://www.somda.nl/forum/8952/p501620/): Ga nou alsjeblieft niet overdrijven door te denken dat NS bewust voor dit systeem gekozen heeft om allemaal rijk te worden.
Ten eerste komt dat nieteens in de gedachtes op bij NS, en ten tweede zijn er zoveel partijen met het OVC systeem gemoeid dat hun dat wel voorkomen hadden, maarnogmaals, zo debiel denkt NS niet hoor.... %07%


Klinkt voor jou misschen gek, Thom, maar opzich zou het me niets verbazen als dat een achterliggende gedachte achter de OVC is. Rentetrekken van kredieten die je met je klant bent aangegaan. Best een aantrekkelijk verdienmodel, want dit is praktisch gezien gewoon geld lenen met een negatieve rente...

Het is echt zo dat niets ons te dol is als we ons fijn de dupe en benadeeld willen voelen - daar is dit hele, volslagen eindeloze topic van doortrokken. Inmiddels is de complottheorie waar we nog doller op zijn, ook bij gekomen. Iemand die een studie naar paranoia doet, moet smullen van dit topic.
Voor degenen die echt bij hun volle verstand denken dat de OV-bedrijven een jaar of tien geleden met deze gedachte het OV-chipproject in gegaan zijn: ik wens jullie een spoedige genezing toe.
 

17-07-2014 00:42:41
lol
lol
Quote
thom (wo 16 jul 2014 20:53:49 https://www.somda.nl/forum/8952/p501620/): Ga nou alsjeblieft niet overdrijven door te denken dat NS bewust voor dit systeem gekozen heeft om allemaal rijk te worden.
Ten eerste komt dat nieteens in de gedachtes op bij NS, en ten tweede zijn er zoveel partijen met het OVC systeem gemoeid dat hun dat wel voorkomen hadden, maarnogmaals, zo debiel denkt NS niet hoor.... %03%

Nee? De NS is een private onderneming (dus winst maken). Een private onderneming zoekt telkens mogelijkheden om steeds meer geld in het laatje te krijgen. Dat kan zijn besparen/bezuinigen (zo kort mogelijke treinen inzetten, bakkilometers besparen dus) maar ook een ander betaalsysteem hanteren. Want waarom zou een private onderneming investeren in een systeem dat verliesgevend is of niks tot weinig (extra) geld oplevert? Ik heb begrepen (ik weet het dus niet zeker) dat het saldo dat op je chipkaart staat de NS rente oplevert (extra inkomsten). Misschien datgene wat Agentx hierboven heeft geschreven.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

17-07-2014 00:44:55
mren
mren
Los van de complottheoriën: het geld ligt niet bij NS maar bij TLS. Rente op gewone zakelijke bankrekeningen is nul. En met de strippenkaart (die ook nog een sneller verliep dan de OVC) financierde de reiziger de reis ook voor, dus daar is principieel ook weinig veranderd.  

17-07-2014 07:13:37
mdeen
mdeen
De strippenkaart was voor de bus en niet voor de trein en daar hoefde niet altijd een minimum van 20 euro te bedragen.  

17-07-2014 07:21:34
thom
thom
Quote
lol (do 17 jul 2014 00:42:41 https://www.somda.nl/forum/8952/p501638/):
Want waarom zou een private onderneming investeren in een systeem dat verliesgevend is of niks tot weinig (extra) geld oplevert?

Omdat de OV chipkaart wél zorgt dat de opbrengst van kaartverkoop daadwerkelijk terecht komt bij de vervoerder waar mee gereisd is...
 

17-07-2014 09:12:53
jorgo
jorgo
Alles goed en wel, die hele discussie over roodstaan, maar als antwoord op mijn oorspronkelijke vraag waarom je 50 euro automatisch kunt laten opladen deugt-ie niet echt. Want ik zie nog altijd niet waarom je dat als klant zou willen, en de OV-bedrijven hebben er m.i. ook niks aan.  

17-07-2014 10:04:02
nohab
nohab
Het is ook helemaal niet nodig. Gewoon op 10 of 20 euro zetten, al ga je van Delfzijl naar Vlissingen.

Laatst bewerkt door nohab op 17-07-2014 10:04


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

17-07-2014 10:29:42
john2
john2
Quote
mdeen (do 17 jul 2014 07:13:37 https://www.somda.nl/forum/8952/p501644/): De strippenkaart was voor de bus en niet voor de trein en daar hoefde niet altijd een minimum van 20 euro te bedragen.

Er waren bij bepaalde trein trajecten waar je een strippenkaart kon afstempelen, met het aantal zones plus basisstrip. Dacht dat dit alleen bij de regionale vervoerders was. NS denkelijk ook.
 

17-07-2014 10:43:59
sfj
Strippenkaart was ook in en om Amsterdam geldig tot een paar jaar geleden.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

17-07-2014 10:53:37
Mat75
Mat75
Nu het papieren treinkaartje is afgeschaft vroeg ik mij af of het nog mogelijk is om in de daluren nog met 40% van 2 naar 1 te reizen.

Ik heb een NS businesscard met daarop "Trein vrij" en het enige wat ik volgens mij kan doen is de klasse voor een hele dag aanpassen.

Voorheen haalde ik een 2-1 kaartje uit de automaat uitsluitend voor het traject waarop ik dit wilde.

Daarnaast wil mijn werkgever de meerkosten 2-1 niet betalen dus was de optie met het kaartje prima voor mij omdat ik dat dan zelf betaalde.

Zijn er hier deskundigen aanwezig die weten hoe het nu werkt? En of het uberhaupt nog kan van 2 naar 1 met een businesscard alleen op het traject dat je wenst ipv een hele dag aanpassen?

Laatst bewerkt door Mat75 op 17-07-2014 11:02
 

17-07-2014 11:11:49
Bert13
Bert13
"Overgangetjes" zijn inderdaad helaas niet meer mogelijk, je kunt alleen nog voor een hele dag de kaart omzetten naar eerste klas. Totaal niet nodig, maar toch zomaar afgeschaft. Maar goed, wij zijn natuurlijk ook uitzonderingen op de normale reizigers


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

17-07-2014 11:20:28
Apda
Apda
Quote
lol (do 17 jul 2014 00:42:41 https://www.somda.nl/forum/8952/p501638/): ... Ik heb begrepen (ik weet het dus niet zeker) dat het saldo dat op je chipkaart staat de NS rente oplevert (extra inkomsten). ...

Dat klopt - behalve dat het niet om NS gaat, maar om TLS (zoals mren ook al opmerkte). http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/tls_bewaakt_100_miljoen:_vervoerders_willen_af_van_borg-146349
 

17-07-2014 13:24:03
R1-2010
R1-2010
Ja, en wie is de grootaandeelhouder van TLS? Juist ja. Wat betreft dat automatisch opladen: 1 incasso van 50 euro kost TLS minder dan 2 van 20.  

17-07-2014 13:45:01
john2
john2
Hopelijk is dit het goede topic voor het volgende. Als men als treinspotter op een treinstation wilt komen waar de poortjes gesloten zijn, dan moet inloggen voor op een van de perrons te komen. Dit levert geen probleem op omdat het TLS systeem niet weet of je ook daadwerkelijk met een trein mee gaat of alleen wilt spotten of iemand wilt uitzwaaien. Of afhalen. Maar bij uitchecken op het zelfde station met poortjes voor er weer uit te komen. Hoe lukt dit? Accepteert het TLS systeem dit?

Laatst bewerkt door john2 op 17-07-2014 13:50, reden: Meer tekst er bij gezet
 

17-07-2014 13:49:58
Apda
Apda
ja, dat lukt: https://www.ov-chipkaart.nl/reizen/gebruikovchipkaart/ophalenofuitzwaaien/  

17-07-2014 13:50:08
Bert13
Bert13
@john2 hieronder: Jawel, dat kan je het instaptarief kosten. Moet ook ergens in de voorwaarden staan, of in dit topic.  

17-07-2014 13:54:10
john2
john2
Dan heeft men voor bijvoorbeeld spotten via een NS poortje 60 minuten de tijd voor zonder kosten weer uit te checken. Hoe hoog de kosten zijn bij tijdsoverschrijding bij NS en bij Veolia is zeker niet bekend? Heb bij Veolia weleens in bus of trein verkeerd ingecheckt. Bij Veolia trein bij een andere paal weer uitgecheckt, bij bus 2 minuten wachten en dan weer uitchecken. Hier werden er geen kosten voor berekend. https://www.ov-chipkaart.nl/pdf/22246/pdfalgemenevoorwaarden Dit is een link van de algemene voorwaarden van de OV chipkaart die ik van de website van de OV chipkaart heb gehaald. Hier staat niks in over eventuele onkosten van afhalers en wegbrengers die door poortjes moeten.

Laatst bewerkt door john2 op 17-07-2014 19:42, reden: Meer teks er bij gezet.
 

17-07-2014 19:44:27
dh3201
dh3201
Geen idee hoe het binnen NS-poortjes is, maar bij het spotten op Diemen Zuid vanaf het GVB metroperron werd €0,87 of zo van mijn OVC afgeschreven bij het weer door de poortjes naar buiten gaan.


Shqiperise-lopers?
 

17-07-2014 19:45:45
mren
mren
Bij meer dan 60 minuten ben je je instaptarief kwijt. Maar bij veel abonnementen is dit toch al 0 euro, bij voordeelurenabonnement 10 en bij anonieme kaarten 20 euro.

Ik weet niet wat er gebeurt als je op een met poortjes afgesloten station incheckt en op datzelfde station na > 1 uur uit wil checken. Foutmelding en opgesloten achter de poortjes?
 

17-07-2014 19:51:34
sfj
Wel precies het dilemma waar een medespotter nu mee zit. Hij zal straks elk uur langs de poortjes moeten om gratis treinen te spotten een aantal uren per dag op Hn.
Ik stem voor het weder invoeren van een perronkaartje van een euro o.i.d.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

17-07-2014 20:50:42
lol
lol
Quote
mren (do 17 jul 2014 19:45:45 https://www.somda.nl/forum/8952/p501730/):
Ik weet niet wat er gebeurt als je op een met poortjes afgesloten station incheckt en op datzelfde station na > 1 uur uit wil checken. Foutmelding en opgesloten achter de poortjes?

Dan ben je ook je instaptarief kwijt (20 euro). Dat is mij een keer overkomen in Wd. Je kan dus wel gewoon door de poortjes. Let wel: dit is mij in het weekend overkomen, met mijn studentenkaart. Doordeweeks reis ik gratis. Ik weet niet hoe het dan zit. Misschien dat na 3 keer uitchecken op hetzelfde station als waar je hebt het ingecheckt je kaart wordt geblokkeerd?


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

17-07-2014 22:04:48
Ovindel
Ovindel
Dat is toch belachelijk? Al sta je 10 uur op dat station te hangen, ze kunnen je daarvoor geen 20 euro rekenen. Het lijkt me dat ze een standaard tarief voor een 'perronkaartje' moeten gaan introduceren, inclusief een wegwerpvariant. In bv. Japan hebben ze dat ook en daar gaat het zover ik weet prima.  

18-07-2014 06:33:26
kleine_man
kleine_man
Dat is lekker. Begin je je reis met een verstoring. Regelt de NS na ruim een bussen, kan je extra betalen......:-(  

18-07-2014 07:49:34
sfj
Je moet dan uitchecken op je eindpunt, dus zal je toch gewoon exact hetzelfde betalen ? Of bedoel je gezien de poortjes dicht zijn?
Dan zou je inderdaad uit moeten checken. Wat nou als je dan gelijk weer incheckt maar niet door de poortjes gaat? Zou dat overstap betekenen, of zou dan opnieuw een borgbedrag worden gerekend?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

18-07-2014 08:11:16
Bert13
Bert13
Aangezien dit nog wel eens wil voorkomen, zal er wel een oplossing voor zijn bedacht, zoals het tijdelijk openzetten van de poortjes bijvoorbeeld. Wanneer er bussen zijn geregeld, is er (soms) ook wel personeel om je te helpen.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

18-07-2014 10:52:57
thom
thom
Quote
Ovindel (do 17 jul 2014 22:04:48 https://www.somda.nl/forum/8952/p501735/): Dat is toch belachelijk? Al sta je 10 uur op dat station te hangen, ze kunnen je daarvoor geen 20 euro rekenen. Het lijkt me dat ze een standaard tarief voor een 'perronkaartje' moeten gaan introduceren, inclusief een wegwerpvariant. In bv. Japan hebben ze dat ook en daar gaat het zover ik weet prima.

Zullen we er wel even over nadenken dat treinenspotten niet tot de basis behoeftes valt op een station en dus ook geen 'recht' is...
Immers moest je voorheen op het perron ook in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs en anders had je er officieel niets te zoeken...
 

18-07-2014 12:35:16
john2
john2
Daarom zou de herinvoering van een perronkaartje een goed idee zijn. Tenminste bij stations waar poortjes zijn. De perronkaartjes bij NS servicebalies en kaartautomaten te verkrijgen, met barcode. Dan heeft men bij ingang controle ook geen problemen en men hoeft niet binnen een x tijdsbestek weer uit te checken en weer in te checken voor verder te spotten, voor onkosten te voorkomen. En ook op stations waar (nog) geen poortjes zijn heeft men dan een geldig kaartje bij de hand.  

18-07-2014 14:09:34
nohab
nohab
Ik pleit voor de speciale spotterskaart: voor laten we zeggen 20 euro een jaar lang onbeperkt toegang tot de perrons.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

18-07-2014 14:40:55
jorgo
jorgo
De poortjes zijn bedoeld om zwartrijden tegen te gaan. Perronkaartjes, spottersabo's en wat niet al bieden die gelegenheid juist weer. Ik hoop niet dat zoiets wordt ingevoerd, want dat we miljoenen euro's uitgeven aan poortjes is prima, maar dan wil ik dat er ook niet meer zwartgereden wordt.  

18-07-2014 15:31:15
Ovindel
Ovindel
Het gaat mij niet specifiek om het spotten maar gewoon om het idee. En verder lijkt het mij een praktisch probleem dat als je bijvoorbeeld iemand komt ophalen op het station en die vertraging van meer dan een uur heeft, of je in elk geval daardoor langer dan een uur staat te wachten want je haalt ook nog effe iets te eten op het station ofzo, je dan ineens 20 euro mag dokken.  

18-07-2014 15:34:04
Bert13
Bert13
Dat is echter een non-existent praktisch probleem, want meestal vertelt de persoon die je ophaalt dat wel, en anders check je even uit en in als je wat te eten hebt gehaald... Je kunt de problemen ook opzoeken
Kijk, ik ben zelf ook niet 100% enthousiast, maar we moeten er niet nog minder van maken dan het al is.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

18-07-2014 16:13:16
lol
lol
Quote
sfj (vr 18 jul 2014 07:49:34 https://www.somda.nl/forum/8952/p501753/): Je moet dan uitchecken op je eindpunt, dus zal je toch gewoon exact hetzelfde betalen ? Of bedoel je gezien de poortjes dicht zijn?
Dan zou je inderdaad uit moeten checken. Wat nou als je dan gelijk weer incheckt maar niet door de poortjes gaat? Zou dat overstap betekenen, of zou dan opnieuw een borgbedrag worden gerekend?

Dat betekent dan idd overstap. Het schermpje geeft dan "overstap OK" aan.


Student HBO-Rechten in Nijmegen. 4 dagen per week Woerden-Nijmegen
 

22-07-2014 13:33:56
jorgo
jorgo
Een beetje ondergesneeuwd door het recente gedoe over een euro toeslag op een wegwerpchip, is inmiddels wel het volgende bereikt:

Sinds 25 juni 2014 geldt de lange-afstandskorting ook bij overstap naar een andere vervoerder.
http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven/lange-afstandskorting.html
Het dubbel opstarttarief is sinds 2013 al verleden tijd, dus is er behoudens de euro toeslag geen verschil meer met een papieren kaartje.

Omdat de kilometertarieven voor regionale vervoerders en NS wel verschillend zijn, kan een terugreis nu een wat ander tarief hebben dan de heenreis, aangezien het tarief bij de laatste vervoerder van de reis de basis basis vormt voor de degressie.

Een retour is zo dus weliswaar twee keer enkele reis, maar dan twee keer het gemiddelde van de twee enkele reizen. Zoek bijvoorbeeld eens het tarief Std-Mtn op: enkel € 4,94 - retour € 9,60.
Andersom (Mtn-Std): enkel € 4,66 - retour € 9,60.

Daarom heeft het laden van een 'retour' nog altijd alleen maar zin als je geen twee keer naar de kaartautomaat wil.
 

22-07-2014 13:57:15
reisthijs
reisthijs
Die 1 euro toeslag is een goede reden om geen twee keer naar de kaartautomaat te willen.  

22-07-2014 18:44:06
AgentX
AgentX
Huh? De ritprijs Std-Mtn verschilt per richting??  

22-07-2014 19:22:09
john2
john2
Een voorbeeld van mijn eigen reis ervaring. Genoemde prijzen zijn enkel reis prijzen. Reis Nuth - Maastricht Randwyck met in Heerlen overstap in Heerlen op Veolia. Heenreis Nuth - Heerlen 1,30 euro, overstap te Heerlen, Heerlen - Maastricht Randwyck 2.82 euro. Totaal 4.12 euro. Terug reis. Maastricht Randwyck - Heerlen 3.35 euro, overstap te Heerlen, Heerlen - Nuth 0.70 euro. Totaal 4.05 euro. Verschil 0.07 eurocent.  

22-07-2014 19:26:04
tochjo
tochjo
Quote
AgentX (di 22 jul 2014 18:44:06 https://www.somda.nl/forum/8952/p502245/): Huh? De ritprijs Std-Mtn verschilt per richting??


Ja, dat kan, zoals ook op http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven/routekeuze.html#lange-afstandskorting wordt aangegeven.

In deze specifieke situatie geldt dat VAN Std NAAR Mtn eerst 21 tariefeenheden bij NS worden afgerekend. Dat kost 4,40 euro (vol tarief), zo kunnen we terugvinden in http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/prijzen-enkele-reiezen-2014. Vervolgens moet je nog drie tariefeenheden betalen aan Veolia voor het stukje Mt-Mtn. Op https://www.veolia-transport.nl/limburg/ov-chipkaart/regionale-tarieven/tarieven-en-leeftijdskorting/index.html vinden we dat Veolia op de Heuvellandlijn 0,181 cent per kilometer rekent. Dat geeft dus 3 × 0,181 ≈ 0,54 euro. Opgeteld betaal je 4,94 euro voor het hele traject.

Dan de omgekeerde route VAN Mtn NAAR Std. Je reist bij Veolia eerst 3 tariefeenheden. Veolia brengt echter altijd minstens zes tariefeenheden in rekening (pagina 6 van https://www.mijnbabs.nl/babsapi/publicdownload.aspx?site=Limburg&id=16354), dus daarvoor betaal je 6 × 0,181 + 0,87 ≈ 1,96 euro. Inderdaad, Veolia brengt je ook het basistarief van 87 cent in rekening voor deze reis, omdat je bij Veolia je reis begint. Vervolgens betaal je nog 2,70 euro aan NS voor de resterende 21 tariefeenheden. Dat wil zeggen, het bedrag dat hoort bij 24 tariefeenheden volgens eerder aangehaalde tabel (4,80 euro), verminderd met het bedrag voor 3 tariefeenheden van eerder aangehaalde tabel (2,10 euro), want die heb je al aan Veolia betaald.

En merk op dat dit nog een simpel geval is, omdat er nog helemaal geen lange-afstandskorting aan te pas gekomen is. Zie http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?p=317387#p317387 voor wat rekenvoorbeelden en kortingspercentages daarvoor.

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkel... oh nee, dat was een ander bedrijf.

Laatst bewerkt door tochjo op 22-07-2014 19:31
 

23-07-2014 00:35:05
jorgo
jorgo
Mooie uitleg.
Iets van lange-afstandskorting is er toch wel al van toepassing, aangezien het trajectdeel NS indien het de eerste 21 km zijn 4,40 kost, en indien het de laatste 21 km zijn 2,10?
edit: dat is natuurlijk omdat de eerste 8 km bij NS een duurder basistarief vormen, dus feitelijk geen lange-afstandskorting.

Laatst bewerkt door jorgo op 23-07-2014 00:39
 

05-08-2014 19:03:43
kleine_man
kleine_man
Nog een voordeel:

Als je reist met meerdere vervoerders en de NS veroorzaakt de vertraging heb je geen recht op geld terug bij vertraging als je deze via de persoonlijke inlog van NS terugvraagt. Ze kijken dan sec naar het stuk wat je met NS aflegt.

Dit geld dus ook als je je reis onderweg afbreekt en alternatief vervoer gebruikt ivm verstoringen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

05-08-2014 19:49:48
Bert13
Bert13
Er wordt inderdaad niet coulant naar alternatief vervoer gekeken. In oktober vorig jaar werd Asd een middag afgesloten omdat de kap mogelijk in kon storten. Als ik een vergoeding gestort had willen hebben, had ik drie uur in de hal van Amsterdam Centraal moeten blijven. Via de Fast Flying Ferry en bus naar Bv kostte me meer geld, maar de GTBV-gedachte is blijkbaar dat de tijd die ik daarmee "bespaarde" (120 minuten vertraging ipv >180) geld oplevert


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-08-2014 15:30:14
waalkade
waalkade
Voor wie het Parool leest, de krant van 5 augustus, pagina PS11.
Het gaat over de moeite die toeristen met de automaat hebben om een (chip)kaart uit de automaat te trekken.
En de lange wachttijd die ze daardoor veroorzaken voor andere reizigers.
 

06-08-2014 17:04:28
mren
mren
Is ook online te vinden: http://www.parool.nl/parool/nl/14628/RECENSIES/article/detail/3713140/2014/08/05/Toeristen-die-op-Amsterdam-Centraal-met-de-trein-willen-staan-voor-raadsels.dhtml  

06-08-2014 17:33:16
phantom
phantom
Al met al goede reclame voor de NS en dat wonderbaarlijke product dat ov chip heet en waar we hier al zo blij van worden %08%
Ik snap niet dat NS voor toeristen of andere mensen uit het buitenland niets doet om uit te leggen wat men moet doen om "simpel" in het bezit van een chipkaartje te komen.
Men wil wel hun geld maar graag zonder er iets voor te hoeven doen %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

06-08-2014 19:01:39
thom
thom
Maar is het probleem met de kaartautomaat nou wel te wijten aan de OV chip wegwerkaartjes?
Of je vroeger een papieren kaartje kocht of nu een wegwerpkaartje koopt scheelt procedureel niet veel, alleen komt er nu wat anders uit de automaat vallen...

Volgens mij hadden toeristen vroeger net zo veel moeite met de automaten, alleen is het kopen van een kaartje nu toevallig een hot-item door de OVC kaart, volgens mij valt daardoor ineens een probleem op wat al jaren bestaat en wordt het nu onterecht aan de invoering van de Chipkaart gekoppeld...

Het artikel ondersteund de gedachte ook, klagen over niet met papiergeld en creditkaart niet te kunnen betalen staat natuurlijk los van de Chipkaart.

Laatst bewerkt door thom op 06-08-2014 19:06