Reizen op Saldo - OV Chipkaart
Forum: Algemeen - Algemeen
18-10-2013 14:58:42
dvdhoven
dvdhoven
Het heeft een duidelijke analogie met privé gebruik van de lease-auto.
Al jaren zit NS te steggelen met de belastingdienst over het vrij reizen van het personeel. NS heeft een aantal jaren geleden zelfs een naheffing van de fiscus gekregen ter grootte van een miljoenenbedrag.
Het blijvende issue is steeds, dat het moeilijk vast te stellen is, wat er privé gebruikt wordt. En dus ook moeilijk vast te stellen is, in welke mate de kaart verkapt loon is (naar fiscale maatstaven).
Mogelijk dat men hoopt door verplicht in- en uitchecken daar meer zicht op te krijgen, hoewel ik denk dat dat nog niet meevalt. Dan moet je het woon/werkverkeer eruit filteren, dat is nog te doen, en de dienstreizen en dat wordt een stuk lastiger, want lang niet alle dienstreizen worden vastgelegd. Of je moet daar een omvangrijke boekhouding van bij gaan houden.


Dick van den Hoven
 

18-10-2013 15:29:36
mren
mren
Het is net waar je als werkgever voor kiest. In de tijd dat ik een personeelspas had (niet NS overigens) werd gewoon een bedrag aangenomen voor de waarde van die pas en daar kon je vrolijk inkomstenbelasting over betalen. Was in die tijd enkele euro's per maand meen ik. Maar in de praktijk werd die pas natuurlijk ook bij de collega-bedrijven geaccepteerd, dus had eigenlijk meer belast moeten worden  

29-10-2013 07:37:07
dvdhoven
dvdhoven
Vorig week een brief gekregen van SPF Beheer. Ook de gepensioneerden gaan aan de NS Businesskaart. Dat betekent dat de gepensioneerden nu ook met de avondspits te maken krijgen. Vreemd genoeg is de avondspits voor Dalvoordeel langer dan voor een fiets, nl 18:30 tegen 18:00. En altijd in- en uitchecken.
De gepensioneerden krijgen DalVoordeel + Weekendvrij, net als nu dus.
De 20 vrije reisdagen zijn op een originele manier opgelost. Op jaarbasis wordt gekeken welke reizen de 20 duurste zijn, die worden dan niet afgerekend.


Dick van den Hoven
 

29-10-2013 08:11:39
tochjo
tochjo
Quote
dvdhoven (di 29 okt 2013 07:37:07 https://www.somda.nl/forum/8952/p473454/): Vreemd genoeg is de avondspits voor Dalvoordeel langer dan voor een fiets, nl 18:30 tegen 18:00.

De spitstijden voor fietsvervoer zijn ooit op verzoek van het Locov zo gelaten.
 


29-10-2013 08:16:21
dvdhoven
dvdhoven
Ah, is het dat. Bedankt voor de info.


Dick van den Hoven
 

29-10-2013 12:44:34
MDDM
MDDM
Quote
mren (vr 18 okt 2013 15:29:36 https://www.somda.nl/forum/8952/p471623/): Het is net waar je als werkgever voor kiest.
Helaas, dit is niet waar NS voor gekozen heeft maar gewoon opgelegd heeft gekregen van de Belastingdienst. (in de brief die we gekregen hebben staat het hoe en waarom) Overigens betalen wij (NS-medewerkers) ook een bijdrage per maand voor de kaart.


Gr Joop mcn Lls
 

29-10-2013 12:51:44
mren
mren
De geldigheid en daarmee de fiscale waarde wordt weldegelijk door de werkgever bepaald.  

29-10-2013 12:56:20
MDDM
MDDM
Ow, dat zal ook vast wel. Maar het in en uitchecken wat we nu moeten gaan doen, dat is een opdracht van de blauwe floppen brigade.


Gr Joop mcn Lls
 

30-10-2013 06:57:58
ZJ37
ZJ37
Werknemers moeten vanaf 2014 kunnen aantonen dat ze minstens de helft van de week de kaart gebruiken voor woon-werkverkeer. Vandaar ook het in- en uitchecken.  

30-10-2013 07:07:50
nohab
nohab
En alle werknemers die die kaart niet van de belasting kunnen aftrekken mogen fijn meedoen met dat in- en uitchecken. Waarmee maar weer voor de zoveelste keer is aangetoond dat die kaart niets met klantvriendelijkheid te maken heeft terwijl dat vanuit de politiek toch echt het uitgangspunt was.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

13-12-2013 10:50:16
jorgo
jorgo
Quote
jorgo (do 05 sep 2013 14:03:25 https://www.somda.nl/forum/8952/p465452/): Ik begrijp overigens dat NS de Jaartrajectabonnementen eenzijdig gaat opzeggen en deze klanten TrajectVrij gaat voorstellen?
In dat geval verdwijnt dus ook nog het aller- allerlaatste voordeel van het JTA: de inbegrepen vdu-kaart volgens 'oude' voordeeluren (=ook in de avondspits).


Misschien alsnog in dit kader de werkwijze, motivatie en planning van NS interessant zoals een aantal maanden geleden aan Locov voorgelegd: http://www.locov.nl/Images/Locov%202013-127387%20Adviesaanvraag%20Traject%20Vrij_tcm311-344303.pdf
 

05-01-2014 09:12:55
dvdhoven
dvdhoven
Quote
ZJ37 (do 17 okt 2013 21:59:43 https://www.somda.nl/forum/8952/p471521/):
Quote
Wellie (do 17 okt 2013 20:22:35 https://www.somda.nl/forum/8952/p471496/): Alle NS-ers krijgen in 2014 een business card met daarop een abonnement. Wel balen dat de conducteurs nu niet meer kunnen zien welke "reizigers" collega's zijn.
Ik denk dat het wel zichtbaar blijft als identiteitskaart, zoals nu.
Ik heb de businesscard afgelopen vrijdag ontvangen. Bij mij - als gepensioneerde - staat er Post-Actief op.
De kaart heeft voor mij toch diverse nadelen.
Er kan geen klassewissel op gezet worden. Ik reis veel met de fiets en dan reis ik nooit 1e klas. Ik heb ook een Dalurenkaart en daar kun je een klassewissel op zetten.
En gisteren in Zl dacht ik een fietskaartje op de businesscard te zetten, hield het ding voor de automaaat, geen "Laden overige producten". Check met de Dalurenkaart, wel "Laden overige producten". Nog een keer gechecked, maar nee. Maar papieren fietskaartje gekocht.
Het is een zakelijk product en kennelijk gaat men er vanuit dat die groep reizigers nooit een fiets of hond meeneemt en ook nooit van klasse wisselt.
Naar mijn idee heeft de NS het verkeerde product aan de verkeerde doelgroep gegeven.
Tsja, nu zijn er nog papieren fietskaartjes, maar als die er binnenkort niet meer zijn, heb ik toch een probleem.


Dick van den Hoven
 

05-01-2014 10:59:30
kleine_man
kleine_man
Dick, dan is het heel simpel.

Als de dienstverlenende partij het niet mogelijk maakt om voor een dienst te betalen, is deze dienst gratis. Jij hebt de wil om te betalen.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

05-01-2014 19:49:11
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
@dvdhoven: Vreemd. Ik heb een business card voor mn werk, maar daarbij kan ik wel degelijk voor een klassewissel kiezen (diverse keren al gedaan). Misschien heeft het te maken met de partij die de business card aanschaft? (specifieke afspraken)  

05-01-2014 20:23:09
thom
thom
Quote
kleine_man (zo 05 jan 2014 10:59:30 https://www.somda.nl/forum/8952/p481775/): Dick, dan is het heel simpel.

Als de dienstverlenende partij het niet mogelijk maakt om voor een dienst te betalen, is deze dienst gratis. Jij hebt de wil om te betalen.

Dat ga je natuurlijk niet redden zolang je daar een papieren kaartje voor kunt kopen...
 

05-01-2014 20:36:01
dvdhoven
dvdhoven
Quote
SleutelMan (zo 05 jan 2014 19:49:11 https://www.somda.nl/forum/8952/p481849/): @dvdhoven: Vreemd. Ik heb een business card voor mn werk, maar daarbij kan ik wel degelijk voor een klassewissel kiezen (diverse keren al gedaan). Misschien heeft het te maken met de partij die de business card aanschaft? (specifieke afspraken)
Ik kwam op ns.nl bij het verhaal over de businesscard dit stukje tegen:
Heeft u een 1e klas NS-Business Card? Dan is het niet mogelijk een (tijdelijke) klassewissel uit te voeren. U kunt echter wel uw abonnement wijzigen naar 2e klas. Via Mijn NS Zakelijk bij de kaartdetails van de betreffende kaart kunt u een wijziging op uw abonnement doorvoeren en vervolgens ophalen bij de NS-kaartautomaat.

Daaruit heb ik opgemaakt dat ik met mijn 1e klas kaart geen klassewissel kan uitvoeren.
Ik heb er gisteren in Zwolle niet verder opgelet, ik had wachters achter me bij de automaat.
Ik kan het nog wel een keer in Dvc checken of het nu wel of niet kan.

Met een gewoon daluren abo kun je wel van 1e naar 2e klas.

Maar goed die businesscard heeft meer onhandigheden:
Automatisch opladen is niet mogelijk
OV fiets abo kan er niet op, je kunt er wel een OV fiets mee huren voor zakelijk tarief.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 05-01-2014 20:36


Dick van den Hoven
 

05-01-2014 20:47:54
thom
thom
Is het niet zo dat de kosten die je met de kaart maakt, verrekend worden met je salaris aan het eind van de maand omdat het een NS medewerkerskaart betreft?
Dan lijkt het me logisch dat je hem niet kunt opwaarderen.

Laatst bewerkt door thom op 05-01-2014 20:48
 

05-01-2014 21:42:20
dvdhoven
dvdhoven
Ik begrijp het allemaal wel, maar het is gewoon lastig. Dat is het punt.
Ze geven aan dat je handmatig er een saldo op moet zetten en dan ben je dus een groot voordeel van de OV chipkaart kwijt. Als alternatief wordt dan een aparte OV chipkaart genoemd. Ja, op het laatst heb je een hele bundel OV Chipkaarten.
En bij mij vindt verrekening plaats met het pensioen. Ik krijg geen salaris meer


Dick van den Hoven
 

06-01-2014 06:51:07
mdeen
mdeen
Quote
thom (zo 05 jan 2014 20:23:09 https://www.somda.nl/forum/8952/p481860/):
Quote
kleine_man (zo 05 jan 2014 10:59:30 https://www.somda.nl/forum/8952/p481775/): Dick, dan is het heel simpel.

Als de dienstverlenende partij het niet mogelijk maakt om voor een dienst te betalen, is deze dienst gratis. Jij hebt de wil om te betalen.

Dat ga je natuurlijk niet redden zolang je daar een papieren kaartje voor kunt kopen...


Daarom zegt Dick dan ook
Quote
dvdhoven (zo 05 jan 2014 09:12:55 https://www.somda.nl/forum/8952/p481758/):

Tsja, nu zijn er nog papieren fietskaartjes, maar als die er binnenkort niet meer zijn, heb ik toch een probleem.
 

06-01-2014 07:54:53
evangoor
evangoor
En niet kan inloggen op NS Zakelijk en geen transactie overzicht kan krijgen bij OV-Chipkaart.nl. Alles wat een NS-Businesscard een NS-Businesscard maakt is nu juist uitgeschakeld. Schijnbaar zodanig dat je nog een tweede kaart nodig hebt om met de fiets te kunnen reizen. Mijn vriendin moet haar zakelijke stads- en streekreizen nu ook via mijn werk gaan declareren. Alleen ik kan daar een transactie overzicht voor haar maken. Heerlijk product, maar goed het is dan ook 'gratis'.  

06-01-2014 10:40:02
dvdhoven
dvdhoven
Dat inloggen heb ik ook al gemerkt, ik heb geprobeerd een account aan te vragen, maar ik krijg geen activatiemail.
En niet alleen de fiets, ook een hondekaartje kun je niet opladen. Er zullen best mensen zijn, die de hond mee willen nemen.
Maar goed er zullen ook actieven en niet actieven zijn, die het niet zo nauw met de regels nemen en gewoon geen fietskaart kopen. Voor hc's is het toch lastig om collega's en ex collega's op de bon te slingeren.
Ik sprak kortgeleden 2 gepensioneerden, die zich zorgen maakten over het inchecken. Wat bleek, zij gebruikten 1 vrije reis het hele jaar door. Stempelden nooit af en de hc's vonden het best.
Als nu op hun kaart kwam te staan dat ze gepensioneerd waren, dan checkten ze niet in en konden zo weer verder met gratis reizen.
Tsja, wat moet je daarop zeggen?

Ik heb de afgelopen jaren ook diverse discussies met hc's gehad, die vonden dat ik als NS'er geen fietskaartje moest kopen. Maar ja, dan kom je weer andere hc's tegen, die je juist een pluim geven. "Oh, met fietskaartje! Goed zeg"

Ok, dat voert nu allemaal te ver. Persoonlijk houd ik me het liefst zoveel mogelijk aan de regels, dan hoop je discussies te vermijden, al blijkt dat in praktijk toch soms anders uit te werken.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 06-01-2014 10:40


Dick van den Hoven
 

06-01-2014 15:47:03
thom
thom
Quote
mdeen (ma 06 jan 2014 06:51:07 https://www.somda.nl/forum/8952/p481916/):
Quote
thom (zo 05 jan 2014 20:23:09 https://www.somda.nl/forum/8952/p481860/):
Quote
kleine_man (zo 05 jan 2014 10:59:30 https://www.somda.nl/forum/8952/p481775/): Dick, dan is het heel simpel.

Als de dienstverlenende partij het niet mogelijk maakt om voor een dienst te betalen, is deze dienst gratis. Jij hebt de wil om te betalen.

Dat ga je natuurlijk niet redden zolang je daar een papieren kaartje voor kunt kopen...


Daarom zegt Dick dan ook
Quote
dvdhoven (zo 05 jan 2014 09:12:55 https://www.somda.nl/forum/8952/p481758/):

Tsja, nu zijn er nog papieren fietskaartjes, maar als die er binnenkort niet meer zijn, heb ik toch een probleem.


Je moet mijn opmerking niet uit zijn verband trekken, het ging mij erom dat je nú niet kunt zeggen ik betaal niets want er is geen alternatief want dat is er dus wel degelijk dus die discussie ga je nooit winnen.

Tzt als de papieren kaartjes er niet meer zijn zal je een punt kunnen hebben maar zover is het nog niet en tegen die tijd zal er vast wel verder over nagedacht zijn...
 

18-01-2014 13:21:41
AgentX
AgentX
Update: De poortjes op het station in 's Nederlands meest gemiddelde stad (Woerden) gaan vanaf komende maandag dicht.

http://www.dichtbij.nl/woerden/regionaal-nieuws/artikel/3335815/volgende-proef-ns-alle-poortjes-dicht-op-station.aspx
 

18-01-2014 16:21:06
kleine_man
kleine_man
Er staan tijdens de proefperiode medewerkers bij de poortjes voor mensen met een papierenkaartje of Internationaal ticket. Als de proefperiode voorbij is, blijven de medewerkers dan? De reizigers met papierenkaartjes of internationaal ticket blijven wel.

Wat mij trouwens in Arnhem opviel, er is niet voldoende capaciteit om reizigers straks te laten opchecken van Arriva NS. Omchecken duurt 5 seconde, dus per combi kan je 12 mensen per minuut omchecken. Dat is in de spits bij lange na niet voldoende (op weekenddagen ook niet). Mag je een half uur vertraging claimen omdat je niet voldoende tijd hebt om in te checken? Het alternatief is extra €20 kwijt + boete van €35.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

18-01-2014 16:39:58
ricohallo
ricohallo
De reizigers met papieren kaartjes zullen binnen een aanzienlijk korte tijd met een wegwerp-OV-Chipkaart gaan reizen.

Een goede oplossing voor het internationale reizen lijkt mij dat je een soort passeerkaart kunt krijgen: niet geldig in de trein, uitsluitend te gebruiken voor het openen van de poortjes.
 

18-01-2014 18:45:40
thom
thom
Quote
kleine_man (za 18 jan 2014 16:21:06 https://www.somda.nl/forum/8952/p483280/): Er staan tijdens de proefperiode medewerkers bij de poortjes voor mensen met een papierenkaartje of Internationaal ticket. Als de proefperiode voorbij is, blijven de medewerkers dan? De reizigers met papierenkaartjes of internationaal ticket blijven wel.

Wie zegt dat na de proef periode de poorten dicht blijven?

Het is immers een proef natuurlijk, geen begin van een uitrol.
 

18-01-2014 18:53:41
AgentX
AgentX
Er wordt wel gesproken over een "langdurige proef". Duur grapje, al dat extra personeel.  

18-01-2014 21:05:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
ricohallo (za 18 jan 2014 16:39:58 https://www.somda.nl/forum/8952/p483284/): Een goede oplossing voor het internationale reizen lijkt mij dat je een soort passeerkaart kunt krijgen: niet geldig in de trein, uitsluitend te gebruiken voor het openen van de poortjes.
Men wilde hiervoor barcodes gaan gebruiken als ik me niet vergis. Overal zou daartoe één poortje worden uitgerust met een barcodelezer.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

18-01-2014 23:16:24
AgentX
AgentX
Correct. Daarmee is vorig jaar al meerdere malen getest, onder andere op Asd.
Ik heb daar toen foto's gemaakt.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-01-2014 23:34:44
ricohallo
ricohallo
Kijk, weer wat wijzer.  

19-01-2014 19:26:07
charta
charta
Quote
daniel_ddr (za 18 jan 2014 21:05:54 https://www.somda.nl/forum/8952/p483307/):
Quote
ricohallo (za 18 jan 2014 16:39:58 https://www.somda.nl/forum/8952/p483284/): Een goede oplossing voor het internationale reizen lijkt mij dat je een soort passeerkaart kunt krijgen: niet geldig in de trein, uitsluitend te gebruiken voor het openen van de poortjes.
Men wilde hiervoor barcodes gaan gebruiken als ik me niet vergis. Overal zou daartoe één poortje worden uitgerust met een barcodelezer.


Op de gewone papieren kaartjes, abonnementen of wat dan ook, had je ook een barcode kunnen zetten. Was al dat gedoe met chipkaarten niet nodig geweest. Maar de chipkaart was uitgangspunt, simpeler oplossingen werden weggehoond.
 

14-02-2014 19:02:25
waalkade
waalkade
Ook zo'n ondoorzichtig hoesje voor Uw chip kaart van de NS gekregen?
Bij de collega in Groningen heeft men al heel lang doorzichtige hoesjes voor een euro.
En ik kreeg er nog een doos speeltjes bij ook.
 

14-02-2014 21:51:26
train85
train85
Waar koop je die dan?  

14-02-2014 22:59:50
waalkade
waalkade
Arriva Store of zoiets, in Dordrecht heb ik er ook wel eens een gekocht.  

12-05-2014 20:24:28
Coryza
Coryza
Ik weet niet of dit het juiste forum is voor mijn vraag, maargoed.

Nathan Reinds ‏@NathanReinds 10 mei
@NS_online Mag je met een studentenreisproduct (weekabbo) geen gebruik maken van papieren kaartjes in het weekend?

NS online ‏@NS_online 8 u
@NathanReinds Nee, ook dan ben je verplicht om in - en uit te checken. ^LL

NS online ‏@NS_online 8 u
@NathanReinds Je bent verplicht om in- en uit- te checken, dit omdat de papieren kaartjes gaan verdwijnen. Dit geldt ook voor de NS-abo's^JW

Is dit echt waar? Mag je als student niet met je weekOV een 40% korting kaartje in het weekend kopen? (ook al zit er 40% korting op je OV voor het weekend). ?
 

12-05-2014 22:34:02
AgentX
AgentX
Dat mag wel. Het is voor buiten de "Vrij Reizen"-periode gewoon een kortingskaart. Al meerdere malen gedaan om "Reizen op Saldo" te voorkomen. (Ik laat TLS geen rente trekken van de verplichte €20 die op mijn kaart moet staan.)  

12-05-2014 23:01:29
treinfan
treinfan
Voor OVC's met geldig kortingsabbonnement (zoals de SOV-week in het weekend) hoeft er geen €20,- op je kaart te staan, dat bedrag ligt lager.  

12-05-2014 23:17:36
AgentX
AgentX
Naja een tientje dan, tegenwoordig. Maar alsnog, met mijn saldo van -€4,00 (negatief) ben ik dus €14 kwijt voordat ik één reisje kan maken. Nou, omdat dat slechts incidenteel voorkomt, ga ik daarvoor dus niet mijn chipkaart laden en TLS rente laten trekken.  

13-05-2014 09:39:15
jor[D]1
jor[D]1
Ik maak bijna weekelijks gebruik van papiere 40% korting kaartjes icm studenten OV. Nog nooit gehoord dat het niet mag. 9/10 keer kijken ze niet eens naar de chipkaart.
Afgelopen zondag nog icm spoordeelweken 2-1 overgang, is wel een berg kaartjes bij controle...
 

13-05-2014 11:53:30
reisthijs
reisthijs
Quote
AgentX (ma 12 mei 2014 23:17:36 https://www.somda.nl/forum/8952/p494078/): Naja een tientje dan, tegenwoordig. Maar alsnog, met mijn saldo van -€4,00 (negatief) ben ik dus €14 kwijt voordat ik één reisje kan maken.

Je hoeft er in dat geval toch maar een tientje op te laden want met een saldo van minimaal 6 euro kan je inchecken bij NS.
 

13-05-2014 12:02:50
Bert13
Bert13
Toch heb ik het vermoeden dat dat @AgentX niet over de drempel gaat helpen
Maar handig dat @NS_online haar eigen reglement niet kent.
 

13-05-2014 13:32:24
j.jager
j.jager
Er schijnt een incheck plicht te zijn bij o.a. de studentenkaart, evenals de dal xxx kaarten. Reizen met een papieren kaarten zijn dus in combie dus niet gewenst en daar kan je door een controleur op gewezen worden.  

13-05-2014 13:53:31
reisthijs
reisthijs
Bij de nieuwe abonnementen (Dal vrij enz.) is vanaf het begin duidelijk aangegeven dat die niet geldig zijn in combinatie met papieren kortingskaartjes.

Bij het studentenreisproduct is het niet duidelijk, zie de FAQ op ns.nl http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/studentenreisproduct.html :
Quote
Wanneer moet ik in- en uitchecken?
ALTIJD*.


Quote
* Uitzondering: je checkt niet in of uit als je met een papieren vervoerbewijs reist tijdens de kortingsuren.
 

13-05-2014 15:58:12
j.jager
j.jager
Dat laatste is het maar met hoe je dat bekijkt. Er staat nog bij dat:

"NS adviseert dit te doen wanneer je de grens overgaat. Check in dit specifieke geval niet in of uit"
 

13-05-2014 16:00:25
AgentX
AgentX
Dat heeft niets met het StudentenOV te maken. Dat geldt voor ALLE reizen die gemaakt worden met de OVC, als je de grens over gaat, zul je een kaartje moeten kopen, omdat je op/over de grens niet kunt uitchecken. (Muv Leer)  

13-05-2014 18:58:07
MasterE
MasterE
Juist en alleen dan reis je dus met je studenten-OV met een papierenkaartje, op alle andere momenten check je dus in.


Mcn Asd
 

13-05-2014 19:49:07
mren
mren
Maar dat is dus niet verplicht.

Net zoals je met bepaalde abonnementen (en tijden) juist weer geen papieren kaartje hoeft te kopen voor het NL-deel (en ook niet inchecken) van een internationale reis.
 

13-05-2014 20:29:04
AgentX
AgentX
Precies. Het spreekt voor zich dat je incheckt, maar je kunt net zo goed met een papieren kaartje reizen. Enige nadeel is "vrij" reizen, daarvoor moet je wel (verplicht) inchecken; er zijn immers geen gratis papieren kaartjes te krijgen.  

14-05-2014 06:48:22
mdeen
mdeen
Quote
Bert13 (di 13 mei 2014 12:02:50 https://www.somda.nl/forum/8952/p494116/):

Maar handig dat @NS_online haar eigen reglement niet kent.

NS (via welke communicatiemiddelen dan ook) vertelt graag hoe ze willen dat je je gedraagt, niet noodzakelijk wat allemaal mogelijk is.
Adviezen wat allemaal mogelijk is krijg je eerder bij de reizigersorganisaties. Die hebben de klant namelijk wel op nummer 1, 2 en 3.
 

14-05-2014 17:51:50
john2
john2
Ns start met eenmalige wegwerp OV chipkaart vervanging van het papieren treinkaartje. Een enkel wegwerp kaartje is duidelijk voor eenmalig gebruik. Van station A naar station B. Dan zou men voor de terug reis weer zo'n ding moeten kopen. Wat me met de dagkaart niet duidelijk is of men ook een keer extra uit en in moet checken? http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/ns_start_proef_met_eenmalige_chipkaart-146215  

15-05-2014 06:41:35
jor[D]1
jor[D]1
Op Asd staat de automaat waarschijnlijk aan het begin van de westtunnel. De voorste automaat aan rechterzijde lag afgelopen zondag uit elkaar/is vervangen.

Nu is het natuurlijk de vraag of mensen met een wegwerpkaart niet vergeten in te checken als een deel van de poortjes nog open staan.
 

15-05-2014 07:58:20
daniel_ddr
daniel_ddr
Inchecken met je wegwerpkaart is nog niet verplicht zolang deze proef er nog mee loopt. Pas aan het begin van de zomer gaat men de balies ombouwen en daarna alle automaten, waarna je er dus wel mee moet in- en uitchecken.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-05-2014 08:17:31
jor[D]1
jor[D]1
Zal wel verstandig zijn. Ondanks dat op de kaart staat "Geldig na inchecken".  

15-05-2014 10:54:29
jorgo
jorgo
Ik vind het raar... want wat wil je testen?
- Of mensen niet vergeten in- en uit te checken;
- Of de wegwerpchip deugdelijk is.
Als je mensen niet verplicht in- en uit te checken, kom je daar moeilijk achter. Je hebt dan eigenlijk gewoon een ouderwets kaartje in andere vorm. Bovendien moet je dan na enkele maanden de regels weer wijzigen ("Heeft uw een wegwerpchipkaart? Vanaf nu wel uitchecken!"). Dat vraagt om problemen.
 


15-05-2014 11:23:38
reisthijs
reisthijs
Quote
john2 (wo 14 mei 2014 17:51:50 https://www.somda.nl/forum/8952/p494232/): Ns start met eenmalige wegwerp OV chipkaart vervanging van het papieren treinkaartje. Een enkel wegwerp kaartje is duidelijk voor eenmalig gebruik. Van station A naar station B. Dan zou men voor de terug reis weer zo'n ding moeten kopen.
Als het goed is blijf het gewoon mogelijk om een retourtje te kopen. Eenmalig betekent in dit geval dat er eenmaal een product op geladen kan worden.
 

15-05-2014 11:48:53
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
jorgo (do 15 mei 2014 10:54:29 https://www.somda.nl/forum/8952/p494266/): - Of mensen niet vergeten in- en uit te checken;
Dat kan je sowieso niet eerlijk testen: met dichte poortjes kan je het al niet meer vergeten

Quote
- Of de wegwerpchip deugdelijk is.
Gezien dergelijke chips al gebruikt worden (bv. in de kruidvatkaartjes) zal dat al wel bekend zijn.

Lijkt me meer dat men wil testen of de uitgifte via de kaartautomaat goed functioneert.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-05-2014 21:35:46
kleine_man
kleine_man
Omdat de kennis hier zit en niet bij de NS.

Binnenkort ga ik met een InterRail de grens over. Het binnenlandse gedeelte wil ik afleggen met een dalvrij abo. Mag ik dan in de international trein stappen? Het vertrek is op vrijdagavond na 21 gepland. Ik kom op een zaterdag weer terug.

Alvast bedankt.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

19-05-2014 21:40:37
mren
mren
Zonder inchecken de int. trein in. Staat wel ergens op de site van Hispeed geloof ik, maar vraag me niet waar.  

19-05-2014 21:40:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Ik weet zo even niet exact hoe het zit met de geldigheid van je InterRail, maar als die vanaf het grenspunt geldig is moet dit mogen.
Je hebt dan immers een internationaal VVB vanaf de grens en mag dan zonder inchecken op je DalVrij het Nederlandse trajectdeel afleggen. Voorwaarde is wel dat je de chipkaart met je DalVrij ook meeneemt, zodat de HC kan zien dat je ook een geldig VVB voor het Nederlandse trajectdeel hebt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-05-2014 21:44:57
kleine_man
kleine_man
InterRail is geldig vanaf de grens, tenminste dat was hij altijd wel.

Kaart gaat zeker mee. Ik moet een kaartje kunnen tonen. Het is aan de NS om de geldigheid ervan te controleren. Als dat niet mogelijk is, is dat niet mijn probleem.

Daniel bedankt voor het snelle antwoord.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

19-05-2014 22:31:49
dennistd
dennistd
http://www.nshispeed.nl/nl/tickets-kopen/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-en-internationaal-reizen is de pagina bij NS Hispeed daarover.  

25-06-2014 20:15:20
mdj
mdj
Es heeft inmiddels enkele QR-codescanners. Dat was iig vanavond zo, maar het had ook al eerder geinstalleerd zijn. Vanochtend was mijn hoofd nog in den ruste, waardoor ik daar zeker niet op gelet heb.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

25-06-2014 21:41:06
dvdhoven
dvdhoven
Vanmiddag zag ik dat in Nijmegen de automaten een groot infobord erop gekregen hadden met welke functie ze hebben. Er wordt voortaan onderscheid gemaakt tussen bolbuiken en slanke apparaten. Alleen de bolbuiken hebben eenmalige kaartjes met chip erin.


Dick van den Hoven
 

25-06-2014 21:46:50
daniel_ddr
daniel_ddr
In Amersfoort hebben ze al die infoborden weer afgedekt door er een vel papier overheen te plakken, gezien de automaten nog helemaal niet omgebouwd zijn en er dus nog losse kaartjes uit komen op plekken waar dat niet op dat infobord staat.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-06-2014 22:01:30
train85
train85
Op Utrecht Centraal zijn ook al de borden erop geplaatst. Pas later, wel voor 9 Juli, worden ze omgebouwd.  

25-06-2014 23:51:43
charta
charta
Ik las in Asd in de Metro (lijn 51) dat die lijn gedurende een groot deel van de maand juli niet rijdt. Aan het eind van het bericht stond: GVB-kaartjes zijn geldig op de NS-treinen. Werken de poortjes ook de GVB-kaartjes?  

26-06-2014 07:25:45
train85
train85
Er blijft denk ik wel poortje open. Dat gebeurde tot nu toe altijd. En anders staat er een NS-medewerker bij.  

26-06-2014 09:34:19
sfj
Treinpoortjes in Amsterdam heb ik nog op geen enkel station allemaal gesloten gezien. Ik moet twee dagen in de week naar Amstelveen met de 51 dus zal als het zo ver is, en het niet vergeten ben, wel even rapporteren hoe dat gaat.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

29-06-2014 12:17:04
john2
john2
Vanaf 9 juli zijn de papieren treinkaartjes niet meer verkrijgbaar. De papieren kortingkaartjes zijn die tot 9 juli wel nog gewoon verkrijgbaar bij NS kaartautomaat en aan een NS servicebalie?  

29-06-2014 21:57:52
train85
train85
Ja. Sommige automaten zijn al omgebouwd en bij de andere kan je papieren kortingkaartjes nog kopen, maar ook aan de loketten.

Laatst bewerkt door train85 op 29-06-2014 21:58
 

30-06-2014 00:18:46
ricohallo
ricohallo
Gisteren moest ik een Fyra *ahum* Intercity direct toelsagkaartje kopen. Toen kwam bij mij de vraag in me op hoe ze die gaan verkopen tot het begin van de nieuwe dienstregeling, waar de toeslag niet meer betaald hoeft te worden. Je kunt niet dubbel inchecken voor 1 persoon bij een poortje.

Laatst bewerkt door ricohallo op 30-06-2014 00:36
 

30-06-2014 00:26:50
dennistd
dennistd
@ricohallo: volgens mij er is geen sprake van dat de ICD-toeslag afgeschaft gaat worden in december. Een een toeslag koop je bij de toeslagzuil op het perron, dat gaat gewoon van je saldo af: http://www.ns.nl/reizigers/producten/waar-te-koop/toeslagzuil-intercity-direct.html
Quote
train85 (zo 29 jun 2014 21:57:52 https://www.somda.nl/forum/8952/p499465/): Ja. Sommige automaten zijn al omgebouwd en bij de andere kan je papieren kortingkaartjes nog kopen, maar ook aan de loketten.
In Amersfoort kan dat niet meer aan het loket getuige deze poster die er al zeker een week hangt: http://dennistd.nl/temp/tr/kortingskaartjesamf1.jpg
Ook waren woensdag de nieuwe borden op de kaartautomaten heel professioneel afgedekt: http://dennistd.nl/temp/tr/kortingskaartjesamf2.jpg %03%

Laatst bewerkt door dennistd op 30-06-2014 00:28
 

30-06-2014 00:35:35
ricohallo
ricohallo
Quote
dennistd (ma 30 jun 2014 00:26:50 https://www.somda.nl/forum/8952/p499490/): @ricohallo: volgens mij er is geen sprake van dat de ICD-toeslag afgeschaft gaat worden in december. Een een toeslag koop je bij de toeslagzuil op het perron, dat gaat gewoon van je saldo af: http://www.ns.nl/reizigers/producten/waar-te-koop/toeslagzuil-intercity-direct.html

Ik denk niet dat je op een wegwerpkaartje een toeslag kunt laden, daar doelde ik ook eigenlijk op. Verder heb ik in de ICd een mededeling gezien dat vanaf ## december 2014 geen toeslag meer betaald hoefde te worden. Ook heb ik het hier op somda eens voorbij zien komen.
 

30-06-2014 08:04:33
MasterE
MasterE
De toeslagkaartjes blijven gewoon uit de automaat komen met chip zonder de toeslag van 1,-.

Laatst bewerkt door MasterE op 30-06-2014 08:05


Mcn Asd
 

30-06-2014 11:45:08
john2
john2
Quote
train85 (zo 29 jun 2014 21:57:52 https://www.somda.nl/forum/8952/p499465/): Ja. Sommige automaten zijn al omgebouwd en bij de andere kan je papieren kortingkaartjes nog kopen, maar ook aan de loketten.

Zojuist even bij de NS kaartautomaat in Nuth gekeken. Hier kan men nog papieren treinkaartjes kopen, met en zonder korting. Met korting is wel 1 euro duurder als met op saldo reizen met de OV chipkaart. Ik wou dit even weten omdat ik dan in Sittard niet binnen 5 minuten 2 sprintjes moet maken om 1 OV chipkaart uit te checken, of te Sittard een 20 minuten wachten op de volgend IC. Dit in verband met een meereiskaart. Met 1 euro duurder bij een NS kaartautomaat ben ik abuis mee.

Laatst bewerkt door john2 op 30-06-2014 13:16, reden: Meer tekst er bij gezet
 

30-06-2014 13:15:53
reisthijs
reisthijs
Quote
ricohallo (ma 30 jun 2014 00:35:35 https://www.somda.nl/forum/8952/p499493/): Verder heb ik in de ICd een mededeling gezien dat vanaf ## december 2014 geen toeslag meer betaald hoefde te worden. Ook heb ik het hier op somda eens voorbij zien komen.
In de nieuwe concessie staat dat NS toeslag mag blijven vragen voor Shl-Rtd en ook dat die toeslag verhoogd mag worden bij de komst van sneller materieel. Het klinkt dan heel onwaarschijnlijk dat die toeslag zomaar ineens gaat verdwijnen.
 

30-06-2014 14:56:22
dennistd
dennistd
Quote
ricohallo (ma 30 jun 2014 00:35:35 https://www.somda.nl/forum/8952/p499493/): Verder heb ik in de ICd een mededeling gezien dat vanaf ## december 2014 geen toeslag meer betaald hoefde te worden. Ook heb ik het hier op somda eens voorbij zien komen.
Dat was de mededeling van december 2013, dat de toeslag Asd-Shl en Rtd-Bd verviel. Die hangt nog steeds op sommige plekken.
 

02-07-2014 07:21:37
mdeen
mdeen
Quote
john2 (ma 30 jun 2014 11:45:08 https://www.somda.nl/forum/8952/p499558/):

Zojuist even bij de NS kaartautomaat in Nuth gekeken. Hier kan men nog papieren treinkaartjes kopen, met en zonder korting. Met korting is wel 1 euro duurder als met op saldo reizen met de OV chipkaart. Ik wou dit even weten omdat ik dan in Sittard niet binnen 5 minuten 2 sprintjes moet maken om 1 OV chipkaart uit te checken, of te Sittard een 20 minuten wachten op de volgend IC. Dit in verband met een meereiskaart. Met 1 euro duurder bij een NS kaartautomaat ben ik abuis mee.

Waarom is de prijs met korting 1 euro duurder? Dat is toch niet al de 1 euro wegwerpchikaarttoeslag? Afgelopen zondag heb ik in Maastricht een wegwerpchipkaart naar Echt gekocht en die was (met normaaltarief) de prijs die NS en 9292ov aangeeft als zijnde de prijs voor "enkele reis met OV-chipkaart zonder korting".
 

02-07-2014 10:06:40
john2
john2
Ik had al aangegeven dat ik abuis ben met die 1 euro duurder.  

02-07-2014 13:59:21
mdeen
mdeen
Oh, zo ver had ik het nog niet eens doorgelezen  

02-07-2014 14:39:02
john2
john2
Niet erg mdeen, ik maak ook fouten, die ik later na moet herstellen.  

12-07-2014 10:26:56
john2
john2
Als men in een NS kaartautomaat als sporadische reiziger een eenmalige OV chipkaart koop voor 7.50 euro van station A naar station B, dan moet men ook nog een saldo op dit kaartje gaan laden vanwege de 20.00 euro borg die er bij het inchecken word afgeschreven. Volgens is mij ben vervolgens bij het uitchecken het resterende geld kwijt, zeker bij een korte reis. Dit is dan gauw verdiend bij de uitgifte van dit kaartje. Zeker als dit op jaarbasis word opgeteld. Als ik het verkeerd weer geef, dan graag een reactie in de vorm van een correctie hoe het dan zit.  

12-07-2014 10:34:30
nohab
nohab
Een eenmalige chipkaart is ten eerste al totaal iets anders dan een anonieme kaart die 5 jaar te gebruiken is. Een eenmalige chipkaart kost 1 euro bovenop het bedrag van de reis. En die 7.50 voor een anonieme chipkaart euro ben je inderdaad wel kwijt, maar die 20 euro borg uiteraard niet, zo erg is het natuurlijk ook weer niet met die ov-chipkaart. Het bedrag wat je voor je reis moet betalen wordt van die 20 euro afgetrokken en de rest blijft er op (of beter gezegd: wordt er weer op teruggeschreven). Wil je dat bedrag weer terug op je bankrekening, dan zul je naar het loket moeten om dat te laten doen.

Laatst bewerkt door nohab op 12-07-2014 10:35


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

12-07-2014 10:35:40
mtlx
mtlx
Voor een sporadische reis koop je dan ook gewoon een normaal kaartje uit de automaat, net als vroeger, met het enige verschil dat er nu een chipje in zit voor het in- en uitchecken en je een toeslag van €1.- betaald.  

12-07-2014 10:49:53
john2
john2
Ik had al de bibbers dat de dit geld naar de noppes was. Maar als men hier een extra gang naar een NS service balie moet maken voor dit geld terug te krijgen minus de reiskosten en tijd die men hier voor moet maken. Dan heeft men inderdaad zijn geld terug op zijn of haar bankrekening. Kan men alleen met zo'n eenmalige chipkaart alleen enkele reizen maken, of kan er ook een retour op zo'n kaartje gezet worden. Een retour is dan een betere mogelijkheid voor je beurs dan 2 maal enkel.

Laatst bewerkt door john2 op 12-07-2014 10:50, reden: typfout herstelt
 

12-07-2014 10:53:59
Bert13
Bert13
Staat vast allemaal op de site van de NS, maar de eenmalige kaartjes met chip vervangen "gewoon" de papieren kaartjes - dus: ja, je kunt ook een retour kopen.
En verder is het inderdaad niet zo erg met het op saldo reizen. Dat saldo blijft inderdaad jaren op je (anonieme OV-chip)kaart staan, waarmee je gewoon kunt reizen. Als je na een periode klaar bent met reizen, kun je inderdaad aan de balie het resterende bedrag terug naar je rekening laten storten. Maar het lijkt me vanzelfsprekend dat daar een extra handeling voor nodig is, ja.

Laatst bewerkt door Bert13 op 12-07-2014 10:56


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

12-07-2014 10:57:08
nohab
nohab
Retourtjes, wat zijn dat? Die zijn al jaren niet meer verkrijgbaar. Ga je met eenmalige chipkaarten heen en terug, ben je dus een eenmalige kaart kwijt voor de heenreis en een eenmalige kaart voor de terugreis. Eenmalige extra kosten voor zo'n trip dus 2 euro bovenop de ritprijs. Aantrekkelijk he, die ov-chipkaart? Nee, dit systeem gaat het ov echt niet aantrekkelijker maken. Zeker niet voor mensen die toch al weinig met het ov reizen, voor buitenlanders, voor mensen met een minimum inkomen (er gaat meteen 20 euro van je rekening af, ook als je maar een klein reisje maakt) en voor gezinnen (alle gezinsleden hebben tenslotte een eigen kaart nodig).


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

12-07-2014 10:59:23
Bert13
Bert13
Nee nohab, je kunt (tenminste, dat was in Cas zo) echt één eenmalig kaartje met een dagretour kopen, dat is dus €1 bovenop de ritprijs.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

12-07-2014 11:25:35
Apda
Apda
Enkele reis, Dagretour en Railrunner zijn ook te koop als e-ticket. http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/e-ticket.html
Dat bespaart 1 euro per kaartje. Maar dan moet je hem wel zelf printen.
 

12-07-2014 11:51:58
john2
john2
Bert13, je raad even opgevolgd en op de NS website gekeken. http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/kaartkeuze/eenmalige-chipkaart.html
Je hoeft niet extra saldo op deze kaart te laden volgens de gegevens. Vermoedelijk worden de ritprijs dan gelijk bovenop de 7.50 euro geteld die de eenmalige chipkaart kost. En men kan volgens de gegevens die hier staan enkel, retour en dagkaarten kopen. De retour zal dan de prijs zijn van twee maal enkel. Plus de 1 euro extra die men moet betalen. Dat bespaart dan een gang naar een NS service balie voor geld terug gave op je bankrekeningnummer.
 

12-07-2014 11:59:49
nohab
nohab
Neehee, die eenmalige chipkaart kost 1 euro, geen 7.50 euro!! De eenmalige chipkaart is NIET hetzelfde als een 'gewone' chipkaart die 5 jaar geldig is.

En bedankt Bert voor de correctie aangaande de retourtjes.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

12-07-2014 12:08:45
john2
john2
Misverstand. Ik heb nog eens via de link eens nagelezen. Het is voltarief plus een toeslag van 1 euro om de meerkosten te dekken.  

12-07-2014 13:11:31
edje
edje
1 euro om de meerkosten te dekken. Mag ik dat die 1 euro per kaartje absoluut niet waard vinden. Productiekosten van een blanco kaartje zal nog geen 10 cent zijn. NS is bezig met pure oplichting.  

12-07-2014 13:42:14
ZJ37
ZJ37
Nee hoor, allemaal bedoeld omdat de reiziger op 1, 2 en 3 staat. Alleen probeer ik nog te achterhalen wat dat dan in de praktijk inhoudt.  

12-07-2014 13:45:38
john2
john2
Quote
edje (za 12 jul 2014 13:11:31 https://www.somda.nl/forum/8952/p501086/): 1 euro om de meerkosten te dekken. Mag ik dat die 1 euro per kaartje absoluut niet waard vinden. Productiekosten van een blanco kaartje zal nog geen 10 cent zijn. NS is bezig met pure oplichting.

De schade die NS heeft opgelopen in verband met Ansaldo Breda zal toch ergens aan terug verdiend moeten worden. Of zie ik dit verkeerd.?
 

12-07-2014 13:48:35
phantom
phantom
Die reizigers staan op 1,2 en 3 in de lijst van hoe kunnen we die reizigers het beste nog meer geld afhandig maken voor nog meer salaris voor de ns topmensen en consorten,terwijl er niks extra's voor word geboden behalve ongemak en extra handelingen alvorens men met de trein mee mag %03%

Laatst bewerkt door phantom op 12-07-2014 13:49


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

12-07-2014 13:52:01
nohab
nohab
Dat zie je niet verkeerd, maar dat komt uit dingen als treinen zonder toilet, geen spoorboekje meer, gele borden weg, (nog) kortere treinen, zoveel mogelijk materieel aan de kant, enzovoort.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

12-07-2014 15:15:27
ZJ37
ZJ37
Nieuws over dit onderwerp met een knipoog
http://www.speld.nl/2014/07/12/papieren-wc-rol-maakt-plaats-voor-plastic-kaart/
 

12-07-2014 15:55:17
thom
thom
Jullie hebben gelijk, het is allemaal een complot van NS tegen de reiziger en alle medewerkers hebben dat ook als opdracht gekregen... !%08%

Laatst bewerkt door thom op 12-07-2014 15:55
 

12-07-2014 17:05:35
ZJ37
ZJ37
Voor de medewerkers is het ook niet klantvriendelijker gemaakt. Eerst kon je zonder handelingen in en uitstappen. Nu moet je ook in en uitchecken, puur om aan te tonen voor de belastingdienst dat je de kaart voldoende gebruikt. Verder dient het nu totaal geen doel.