Rover klaagt over ov-chip reclame op treinstel Ns
Forum: Algemeen - Algemeen
06-08-2010 16:31:16
Rolffiej19
Rolffiej19
AMSTERDAM - Een reclame op de zijkant van een trein over de OV-chipkaart is misleidend en moet worden aangepast. Volgens Rover wordt met de tekst 'De OV-chipkaart brengt je nu door heel Nederland' ten onrechte gesuggereerd dat je overal met de kaart kan reizen.
De reizigersorganisatie stapt naar de Reclame Code Commissie voor een oordeel over de slogan van het ministerie van Verkeer.

Nog niet alle vervoerders ondersteunen de kaart. Zo wordt de OV-chipkaart in de treinen van Connexxion, Syntus en Veolia nog niet geaccepteerd. Ook zijn trams of bussen in sommige delen van het land nog niet zover.


Borg

Een woordvoerder van Rover benadrukt dat reizigers door de misleiding van de NS op kosten gejaagd kunnen worden. "Als ik in de trein stap in Amsterdam en naar Doetinchem ga en daar niet kan uitchecken dan kost me dat twintig euro borg. Bovendien rij je met je OV-chipkaart zwart als je daar overstapt."

"Als de reclame alleen had gezegd dat je met de NS door heel Nederland kan reizen met de OV-chipkaart, dan klopt dat wel. Maar zolang dit niet voor alle vervoerders geldt klopt de reclame niet", aldus een woordvoerder van Rover.

Slogan

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat laat in een reactie weten dat met de slogan bedoeld is dat mensen met de NS door heel Nederland met de OV-chipkaart kunnen reizen. Het ministerie wil verder het oordeel van de Reclame Code Commissie afwachten en niet inhoudelijk op de klacht van Rover reageren.

Volgens de NS kunnen inmiddels zeshonderdduizend mensen hun treinreis met hun OV-chipkaart afrekenen. Het aantal in- en uitcheckpalen op stations wordt steeds verder uitgebreid, meldde het bedrijf woensdag.


Bron:
http://www.nu.nl/economie/2307381/rover-klaagt-ov-chipreclame-ns.html


Ze nemen bij dat rover wel heel veel serieus %05%
 

06-08-2010 17:01:39
rick
rick
Quote
Rolffiej19: "Als de reclame alleen had gezegd dat je met de NS door heel Nederland kan reizen met de OV-chipkaart, dan klopt dat wel. Maar zolang dit niet voor alle vervoerders geldt klopt de reclame niet", aldus een woordvoerder van Rover.


En dan nog kan je niet naar o.a de Waddeneilanden, die NS toch...
 

06-08-2010 19:18:36
thom
thom
Als dit nou het belangrijkste zou zjn waar Rover zich druk om zou kunnen maken bij het OV-Chipkaart verhaal...  

06-08-2010 22:33:38
raymond16
raymond16
De 4 weken durende buitendienststelling van Ah was "op de plank blijven liggen" en vervolgens komen ze hiermee aanzetten? Vreemde prioriteit  


06-08-2010 22:37:24
dlm4yjp
dlm4yjp
ach, ik vond de 9525 en de 9520 al erg veel te maken had met Rover: zodra je er naar kijkt of aan denkt word je er al doodmoe van


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-08-2010 23:11:11
jorgo
jorgo
Verder hebben ze natuurlijk gewoon gelijk.

Als iedereen in reclame maar alles kon vertellen wat niet waar is, werd het een nog grotere roepwereld. Zeggen dat je 'het leukste tijdschrift van Nederland' bent mag nog wel (want iedereen weet dat dat subjectief is), maar roepen dat je de 'allerbeste bereikbaarheid' hebt bijvoorbeeld, moet al minstens met iets worden gestaafd. En hier zie je iets dat tenminste misleidend is: als mensen spoorwegen of openbaar vervoer zien als het onderwerp van de ov-chipkaart, terwijl ze de NS niet als exclusief eigenaar van de chipkaart zien (beide juiste zienswijzen), dan is deze reclameboodschap aanvechtbaar.

Met prioriteiten stellen heeft dat denk ik weinig te maken, want een bedrijf of stichting met enige omvang richt zich nooit op slechts één onderwerp tegelijk. Het is dus hooguit ietwat onhandig geen rekening te houden met de populistische mening die denk dat dat wel zo is.

Overigens vestigen ze mooi nog eens de aandacht op het feit dat de bedrijven in kwestie aan de late kant zijn, wat tijdelijk leidt tot een chaotische tarievenjanboel.
 

07-08-2010 07:45:54
treinfan
treinfan
Anderzijds wordt het 'ik kies bewust'-logo dat we enkel op producten van Unilever vinden ook niet afgestraft. Ik ben het er dan ook gewoon mee eens dat de OV Chipkaart mij door heel Nederland brengt, ik kan immers in alle uithoeken komen (Hdr, Vs, Gn en Mt) en ik kan al op nog geen 100m voor mijn eigen deur inchecken bij de bus.  

07-08-2010 09:14:14
kniesoor
kniesoor
Opzich hebben ze natuurlijk wel enigzins gelijk, maar het is wel erg gezocht allemaal. Bovendien vind ik dat ze er opmerkelijk lang over hebben gedaan voor ze die VIRM's hebben gezien en actie ondernemen...  

07-08-2010 09:15:58
keesje
keesje
Het reclamespotje van NS waarbij de OV-Chipkaart zo wordt aangeprezen en natúúrlijk degene met het papieren kaartje de trein mist, vind ik al zo'n prachtige stuk pravda of propaganda.

Als dat stukje nog eens werd opgevoerd in - laat ik zeggen Rm - dan zwaait degene met het papieren kaartje de Chipkaartgebruikers uit omdat zij wel nog even moeten uit- en opnieuw inchecken, terwijl de gebruiker van het papieren kaartje gewoon door kan lopen. En last but not least: hij haalt zijn trein én wordt niet besodemieterd met een dubbel opstaptarief!

Maar laten we dat het Nederlandse publiek maar vooral niet wijsmaken... Hoewel ik geen fan ben van Rover, hebben ze hier absoluut een punt.
 

07-08-2010 11:59:19
eix
eix
Quote
keesje: Als dat stukje nog eens werd opgevoerd in - laat ik zeggen Rm - dan zwaait degene met het papieren kaartje de Chipkaartgebruikers uit omdat zij wel nog even moeten uit- en opnieuw inchecken, terwijl de gebruiker van het papieren kaartje gewoon door kan lopen.
Bij een overstap in Rm van NS op Veolia mag de OVC-gebruiker nog even een papieren kaartje kopen. De OVC is namelijk niet geldig bij Veolia Limburg. Was het maar zo simpel dat je alleen maar moet in en uit checken. %08%

Laatst bewerkt door admin op 08-08-2010 21:28, reden: Quote ingekort
 

07-08-2010 12:08:30
john2
john2
Koop tot nu toe nog altijd een papieren trein kaartje, voor het gehannes met in en uit checken en een papieren kaartje te voorkomen, dit vooral in Limburg, waar je, zoals hier al aangehaald, bij Veolia nog niet met de ov chipkaart kan reizen. Lekker ongemakkelijk dat in Nederland niet alles in een keer op elkaar kan zijn afgestemd. Wou zo wie zo tot op het laatste moment papieren treinkaartjes blijven kopen, zeker voor de meereis korting van mijn partner. Want hier moet toch nog een papieren kaartje voor gekocht worden, tenminste zo heb ik het begrepen.  

07-08-2010 18:47:02
kleine_man
kleine_man
Quote
treinfan: Anderzijds wordt het 'ik kies bewust'-logo dat we enkel op producten van Unilever vinden ook niet afgestraft. Ik ben het er dan ook gewoon mee eens dat de OV Chipkaart mij door heel Nederland brengt, ik kan immers in alle uithoeken komen (Hdr, Vs, Gn en Mt) en ik kan al op nog geen 100m voor mijn eigen deur inchecken bij de bus.


Het "ik kies bewust" logo heeft geen enkele toegevoegde waarde. Het namelijk een keurmerk wat door de voedingsindustrie opgericht is en dusdanig breed is dat bijna alles een bewuste "keuze" wordt. Ben je producent van jus d'orange en je verdunt je sinaasappelsap iets meer met water en voegt er wat sinaasappelaroma aan toe, dan bevat het product minder suikers en is accuut een "bewuste keuze".

De OV-Chipkaart is daarintegen geen "bewuste keuze".
 

07-08-2010 18:48:17
kleine_man
kleine_man
Quote
eix:
Quote
keesje:

Als dat stukje nog eens werd opgevoerd in - laat ik zeggen Rm - dan zwaait degene met het papieren kaartje de Chipkaartgebruikers uit omdat zij wel nog even moeten uit- en opnieuw inchecken, terwijl de gebruiker van het papieren kaartje gewoon door kan lopen.

Bij een overstap in Rm van NS op Veolia mag de OVC-gebruiker nog even een papieren kaartje kopen. De OVC is namelijk niet geldig bij Veolia Limburg. Was het maar zo simpel dat je alleen maar moet in en uit checken. %08%


En dus dubbel opstaptarief betalen , iets wat je met het papierenkaartjes momenteel niet hebt......
 

07-08-2010 18:49:21
mren
mren
Maar dat gaat wel komen omdat via-kaartjes opgesplitst gaan worden in twee enkele reizen  

07-08-2010 21:31:06
nohab
nohab
Quote
kleine_man:
De OV-Chipkaart is daarintegen geen "bewuste keuze".
Dat is het wel. Maar dan wel een verplichte keuze uit slechts 1 mogelijkheid. En eentje waarbij je niet (ik niet althans) het gevoel krijgt dat je iets goeds doet.
 

07-08-2010 21:43:27
kbrandsma
kbrandsma
Quote
treinfan: Ik ben het er dan ook gewoon mee eens dat de OV Chipkaart mij door heel Nederland brengt, ik kan immers in alle uithoeken komen (Hdr, Vs, Gn en Mt) en ik kan al op nog geen 100m voor mijn eigen deur inchecken bij de bus.

Als je echt alle uithoeken van Nederland noemt, houdt dan niet op bij Groningen maar ga door tot aan Roodeschool. Net zo goed als Kerkrade, in plaats van het noemen van Maastricht.
 

07-08-2010 21:45:28
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
mren: Maar dat gaat wel komen omdat via-kaartjes opgesplitst gaan worden in twee enkele reizen
Waarmee je dus ook reizigers met de regionale vervoerders op de kosten jaagt. Die moeten immers een via-kaartje kopen (tegenwoordig ook op Ddr-Gdm, wanneer volgt Limburg?) voor een prijsberekening over het juiste traject maar betalen daarmee zelfs twee keer opstaptarief voor 'n enkele reis.
Tegelijk kunnen ze nieteens voor de chipkaart kiezen (waarmee je wel het dubbele opstaptarief zou voorkomen als je volledig over de bewuste lijn reist en niet met NS)

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 07-08-2010 21:46


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-08-2010 23:11:56
keesje
keesje
Ach en straks wordt dat alleen maar erger en duurder als de Achterhoek ook weer verder wordt opgeknipt in stukjes en ook overstappers in Zl die richting Emn willen aan die oplichterij mee mogen doen.  

07-08-2010 23:21:49
dh3201
dh3201
De reclame is dan net zo misleidend als bij de aankondiging van een nieuwe cd van menig artiest met "nu overal te koop" welke 's avonds na sluitingstijd wordt uitgezonden op radio en tv. En daarnaast zijn er ook genoeg winkels waar die cd (ook tijdens openingstijden) niet te koop is. Maar dat is verder offtopic hier.


Shqiperise-lopers?
 

21-08-2010 21:12:08
Pim530
Pim530
De via-kaartjes worden al sinds de Groningen - Noord via Rotterdam C truc bekend is, dus dat is niet iets wat nog moet komen...

Verder vind ik dat ROVER helemaal gelijk heeft. Ik kan ook slechts chippen tot Gn en dan zal ik op een andere manier verder moeten..