Spenotrein door stootjuk te Stavoren
Forum: Algemeen - Algemeen
03-08-2010 23:56:13
thom
thom
Ironisch genoeg krijg je dat wel met ATB-E, maar niet met ATB-EG...  

04-08-2010 09:34:22
rolandrail
rolandrail
Quote
broek53: @ edit: o ja. Het vervoeren van de speno per locomotief met als voordeel dat er dan niet twee anderstaligen op de bok zitten, duidt er natuurlijk sterk op dat communicatieproblemen ook een achterliggende oorzaak van de klap geweest is/ kan zijn geweest.
Het met een locomotief naar de werkplek vervoeren van een Speno is pas in zwang gekomen een jaar of wat terug toen Prorail als spoorbeheerder zich realiseerde dat de daadwerkelijk inzet van de slijptreinen zich beperkte tot een paar uur per keer omdat de werkuren van de Speno-mcn incl. aan- en afvoer van de Speno-trein anders te lang werden.
De (lange) aan- en afvoer ritten zijn het gevolg van het her en der niet meer gedogen van overstaande slijptreinen.
Door het met een locomotief overbrengen van een slijptrein zijn er weliswaar bijkomende kosten maar de veel efficiëntere inzet van de slijptrein omdat de mcn daarvan pas op of nabij de werkplek begint te rijden maakt dat (ruimschoots) goed.
 

04-08-2010 10:19:11
jacokran
jacokran
In het geval van Stavoren. Volgens de (nieuwe) regels had een loc de trein naar Stavoren moeten slepen, maar er is in Stavoren geen ruimte om een loc aan de kant te zetten of om te lopen. Het lijkt mij dat de slijptrein dan alsnog op eigen kracht vanuit Leeuwarden naar Stavoren had moeten rijden. Behalve Stavoren zullen nog wel meer van dit soort situaties zijn.  

04-08-2010 10:38:58
broek53
broek53
Volgens de nieuwe regels en de planning zoals hij was, had een loc de trein naar Sneek moeten slepen en daar moeten wachten tot de slijptrein van het buiten dienst gestelde spoor terug was gekomen.
Of, bij een andere planning: met loc voorop naar Staveren, terugweg slijpen met de loc achterop, na binnenkomst in Sneek loc omlopen en weer weg.

Laatst bewerkt door broek53 op 04-08-2010 10:39
 


04-08-2010 11:25:56
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
manuel25: Trein heeft helemaal niet geslepen, zie mijn eerdere post
Nouja, misschien alleen langs het perron van Stv, daar stonden namelijk duidelijke remsporen in de ochtend van de volgende dag. Dus men had het pas laat in de gaten en heeft toen heel hard geremd. Kennelijk greep de ABS niet in.


Speno heeft volgensmij geen "ABS", om je meteen te corrigeren: het zou dan ABI hebben geheten.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-08-2010 11:28:20
keesje
keesje
Kunnen we dan stellen dat mede door het rijden van de slijptrein zonder locomotief, als gevolg van bezuinigingen bij Prorail, het veroorzaken van het ongeval als achterliggende oorzaak kunnen noemen?  

04-08-2010 12:17:41
broek53
broek53
De bezuinigingen bij ProRail snap ik in dit verband niet.  

04-08-2010 12:22:07
rolandrail
rolandrail
Terecht want daar is geen sprake van m.b.t. de inzet van slijptreinen. Een ad-hoc gewijzigd werkplan heeft niets te maken met bezuinigingen en juist het slepen tot nabij het werktraject is juist een veiliger maatregel want loc met ATB enz. Dat gesleep is geen bezuiniging, het is eerder een m.i. terechte efficiënciemaatregel.

Laatst bewerkt door rolandrail op 04-08-2010 12:22
 

04-08-2010 12:22:46
edje
edje
keesje snapt het niet helemaaal.

Die loc er gewoon voor dat je
* met ATB-NG naar je eindbestemming kan rijden op ATB- NG baanvakken
* Dat die Bambino de fiasco van een machinist niet zelfstandig op volle snelheid rijdt door NL
* De Pilot gewoon machinist is van een trein en dus alerter zal zijn op zijn werk.
In plaats van suffig er naast zitten te slapen.
 

04-08-2010 12:46:17
keesje
keesje
Dan moet ik mijn vraag anders stellen: betaalt Prorail meer voor de inzet van de slijptrein als Speno wel of niet de loc inzet? Of bepaalt Speno zelf wanneer ze dat doen?

Maar los van dat dit alles dat er iemand voorin de cabine lag te pitten, dat was mij ook wel duidelijk.
 

04-08-2010 13:05:26
john2
john2
Als in dit geval een machinist als pilot op een trein mee gaat, vanwege wegbekend. En deze machinist zit zoals in dit topic wordt aangehaald te "pitten". Dus met andere woorden niet aan het opletten. Kan zo'n machinist dan geschort worden of in het ergste geval op staande voet ontslagen? Dit voor NS en regionale vervoerders machinisten. Of kan zo'n machinist met een officiele waarschuwing er vanaf komen? Een machinist die een pilot aan boord heeft, in dit geval een Itialiaanse machinist. Die verlaat zich natuurlijk op de pilot. Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat deze machinist niet behoord op te letten.

Laatst bewerkt door john2 op 04-08-2010 13:21, reden: Meer er bij gezet.
 

04-08-2010 13:28:28
broek53
broek53
Quote
keesje: Dan moet ik mijn vraag anders stellen: betaalt Prorail meer voor de inzet van de slijptrein als Speno wel of niet de loc inzet? Of bepaalt Speno zelf wanneer ze dat doen? Maar los van dat dit alles dat er iemand voorin de cabine lag te pitten, dat was mij ook wel duidelijk.
Het wordt nu een wat schimmige discussie. Hoe dan ook kunnen kosten bij Staveren geen achterliggende oorzaak geweest zijn, want toen bestond de (nu verzonnen) verplichting tot het stellen van een loc op in dienst zijnd spoor nog niet.

Vervolgens denk ik dat Prorail het wel in de prijs van het slijpen zal gaan merken als voor elke overbrenging een loc + machinist gesteld moet worden in plaats van alleen een ("verantwoordelijk") machinist - dat lijkt me logisch.
 

04-08-2010 13:31:34
rolandrail
rolandrail
Quote
keesje: Dan moet ik mijn vraag anders stellen: betaalt Prorail meer voor de inzet van de slijptrein als Speno wel of niet de loc inzet? Of bepaalt Speno zelf wanneer ze dat doen?
Ik vertelde net al dat de Speno-slijptreinen kunnen langer werken per nacht doordat ze naar nabij het werktraject worden overgebracht en weer opgehaald. De feitelijk huur wordt dus beter benut! Speno zelf bepaalt dat niet, de door Prorail ingehuurde aannemer c.q. baanvakverantwoordelijke bepaalt dat in overleg met Speno.

@broek53: de overbrenging zijn al veelvuldige praktijk. Als in het geval van Stv de Speno vanuit Rtng naar Sk i.p.v. Zlr wordt getrokken savonds en de volgende ochtend weer retour dan zal dat voor de mcn+loc inzet bijna niets uitmaken, er is dan al sprake van minstens 2 mcn-diensten.

Laatst bewerkt door rolandrail op 04-08-2010 13:34
 

04-08-2010 13:44:57
keesje
keesje
Dank voor de verduidelijking.  

05-08-2010 09:28:14
103 220-0
103 220-0
Alsjeblieft:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7332663/__Treinbegeleiders_geschorst__.html?p=6,2
 

05-08-2010 09:36:01
103 220-0
103 220-0
En:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7332124/__Slijptreinen_Speno_mogen_weer_rijden__.html?p=16,1
 

05-08-2010 10:06:41
keesje
keesje
Quote
103 220-0: Alsjeblieft:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7332663/__Treinbegeleiders_geschorst__.html?p=6,2
Als er dan al zoveel mis is gegaan, waarom moet het dan pas flink mis gaan voordat er een medewerker wordt geschorst?
 

05-08-2010 10:12:19
103 220-0
103 220-0
't Is als ik het goed begrijp niet eens één medewerker, maar een compleet bedrijf(onderdeel).  

05-08-2010 10:13:17
broek53
broek53
Er wordt geen medewerker gschorst, maar een heel bedrijf. Daartoe ga je niet lichtzinnig over.  

05-08-2010 10:13:32
Apda
Apda
Er is niet een medewerker geschorst, maar Spoorflex Safety First is geschorst. Niet vanwege één incident, maar omdat de veiligheidscultuur binnen het bedrijf onvoldoende zou zijn.  

05-08-2010 10:33:34
keesje
keesje
Van wie mag Spoorflex eigenlijk niet meer personeel leveren om dienst te doen op het Nederlandse spoor? Dat haal ik niet uit het stukje. Is Prorail bevoegd om daarvan wat te vinden of eisen?

Hier nog een artikel waar Prorail blijkbaar de vergunning heeft ingetrokken. Er wordt gekopt dat de 'beveiliging is geschorst'! %08%http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/7083845/Beveiliging-geschorst-na-ongeval-Stavoren.ece

Laatst bewerkt door keesje op 05-08-2010 10:35
 

05-08-2010 10:37:06
stefanvdw
stefanvdw
Het ligt iets genuanceerder; ProRail schorst tijdelijk de erkenning van Spoorflex om werktrein- en werkplekbeveiligers te mogen leveren aan Nederlandse spooraannemers. Dus Spoorflex kan wel mcn's blijven leveren aan o.a. NSR bijv.  

05-08-2010 13:32:32
Gast
Gast
Rijden er toevallig Somda`ers op het trajects Sk - Stv ?  

05-08-2010 14:43:33
103 220-0
103 220-0
Reactie van Spoorflex: http://www.spoorflex.nl/?pers=2  

05-08-2010 20:35:54
klaass16
klaass16
Quote
ikleesmee: Rijden er toevallig Somda`ers op het trajects Sk - Stv ?


ik rij het tot Ijlst.
 

05-08-2010 21:00:14
timtrein
timtrein
Rijden, niet meerijden...  

05-08-2010 21:34:15
keesje
keesje
Quote
103 220-0: Reactie van Spoorflex: http://www.spoorflex.nl/?pers=2
Het is een nette en duidelijk reactie, zonder natuurlijk het incident goed te willen praten. Ik krijg van Prorail een beetje het gevoel dat ze wat betreft die schorsing weer een beetje stoer lopen te blaffen, terwijl ze eerst maar eens hun eigen handel maar eens op orde moeten krijgen. Want als er één organisatie is die goed is om hun eigen disfunctioneren goed te praten met propaganda en censuur, dan is het Prorail wel...
 

05-08-2010 22:16:56
Gast
Gast
ik heb geruchten opgevangen dat de 40 borden er niet meer staan.

klopt dat of is dat alleen een gerucht?
 

05-08-2010 22:18:13
ems
ems
Vreemd genoeg spreekt Prorail zelf ook over de aannemer BAM-Rail die Speno heeft ingehuurd voor het slijpen van de Rails. Maar dit is juist andersom: Prorail heeft rechtstreeks een contract met Speno voor het slijpwerk (hoe komt het anders dat Speno wél netjes ingerichte opstelplaatsen heeft in den lande en de overige aannemers het maar moeten doen met wat roestige spoortjes die hier en daar nog "over" zijn). Speno huurt voor leveren van personeel en gebruik van veiligheidsattest etc BAM-Rail in (die volgens mij op haar beurt weer Spoorflex inhuurt voor de levering van veiligheidspersoneel). Dat er Italianen op de trein zitten kan Prorail niets aan doen, daar voor moet u bij BAM-Rail zijn. Ja,ja...verschikkelijk bedrijf dat Prorail...  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-08-2010 22:23:33
thom
thom
Quote
ikleesmee: ik heb geruchten opgevangen dat de 40 borden er niet meer staan.

klopt dat of is dat alleen een gerucht?

Dat zal wel onzin zijn, er staat echt niet ineens een sein met een week....
 

05-08-2010 22:28:37
thom
thom
Quote
ems: Vreemd genoeg spreekt Prorail zelf ook over de aannemer BAM-Rail die Speno heeft ingehuurd voor het slijpen van de Rails. Maar dit is juist andersom: Prorail heeft rechtstreeks een contract met Speno voor het slijpwerk (hoe komt het anders dat Speno wél netjes ingerichte opstelplaatsen heeft in den lande en de overige aannemers het maar moeten doen met wat roestige spoortjes die hier en daar nog "over" zijn). Speno huurt voor leveren van personeel en gebruik van veiligheidsattest etc BAM-Rail in (die volgens mij op haar beurt weer Spoorflex inhuurt voor de levering van veiligheidspersoneel). Dat er Italianen op de trein zitten kan Prorail niets aan doen, daar voor moet u bij BAM-Rail zijn. Ja,ja...verschikkelijk bedrijf dat Prorail...

Misschien heeft Speno die mooie opstelplaatsen wel omdat dat tevens hun uitvals basis is om de machines schoon te maken ed terwijl andere aannemers gewoon een werkplaats voor hun machines hebben.

Daarnaast hebben die aannemers echt niet alleen roestige spoortjes, Mrnge is onderlaatst opnieuw ingericht, en ook het spoor in de Hlm'se driehoek is ook genoeg vernieuwd...
 

06-08-2010 07:55:58
ijnte
ijnte
Quote
thom:
Quote
ikleesmee: ik heb geruchten opgevangen dat de 40 borden er niet meer staan.

klopt dat of is dat alleen een gerucht?

Dat zal wel onzin zijn, er staat echt niet ineens een sein met een week....

Er wordt toch niet gesteld dat er al een sein geplaatst is?? Ikleesmee vraagt zich alleen af op dat bord 40 er nog staat.

Quote
thom:
Daarnaast hebben die aannemers echt niet alleen roestige spoortjes, Mrnge is onderlaatst opnieuw ingericht, en ook het spoor in de Hlm'se driehoek is ook genoeg vernieuwd...

Mrnge is inderdaad een jaar of 2 geleden opnieuw opgebouwd, alleen jammer dat ze er helemaal niets mee doen..
 

06-08-2010 11:21:55
Gast
Gast
inderdaad,
volgens de laatste door ProRail uitgegeven tekening
staat vlak na de overweg een 40 bord.

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=stavoren&ie=UTF8&hq=&hnear=Stavoren,+Nijefurd,+Friesland&gl=nl&ei=P9JbTJL3KouBOPWnsZoP&ved=0CCYQ8gEwAA&ll=52.896011,5.370898&spn=0,0.045276&z=15&layer=c&cbll=52.887921,5.373412&panoid=alLkXWl1d4lfczOy_jY6_A&cbp=12,334.28,,1,0.14

ik zie hem niet als je de link volgt
na dit bord is er nog minder dan een kilometer spoor,
en met 28mtr/sec heb je dan nog weinig beslis momenten lijkt me
 

06-08-2010 15:33:21
roeter
roeter
Quote
ajwkam: Hoeveel vergelijkbare situaties als in Stavoren zijn er eigenlijk in Nederland? Dus dan bedoel ik andere locaties waar je van de vrije baan met 80 km/uur (of meer) zonder lichtsein op een kopspoor terecht komt. Delfzijl heb je een inrijsein en doorschietruimte na het station. Kampen heeft een dwergsein als je het kopspoor oprijdt. Harlingen Haven is slechts 40 km/uur. Roodeschool heeft het hoofdsein bij Rda net voor het station. Hlds, Zvt, Hdr, Ekz en Vs hebben een wisselstraat voor het perron. Rhenen misschien? Is daar een voorsein, of ook alleen keperbakens? Verder kan ik zo geen locaties bedenken.


De situatie welke er het meest op lijkt hier in Nederland is niet in een kopstation en wordt niet door Nederlandse treinen bereden . Dat is nl. het kopspoortje is Es voor de treinen richting Gronau. Daar zijn ook in het geheel geen wissels o.i.d. Ik weet zo niet of er vanuit de richting Gronau nog een sein staat.
 

06-08-2010 16:14:32
gvttreinen
gvttreinen
Glanerbrug.  

06-08-2010 16:39:08
himym
himym
Vlak voor Rhn staat wel een voorsein meen ik mij te herinneren  

06-08-2010 16:46:45
AlbertP
AlbertP
Rhn heeft een voorsein, maar niet alleen dat: ook een uitrijder (P-sein). Dit is bij deze situatie en dienstregeling vrij onzinnig, het lijkt me alleen bruikbaar als er een trein in Rhn wordt gesplitst. Stv heeft/krijgt alleen het voorsein.

Laatst bewerkt door AlbertP op 06-08-2010 16:50
 

06-08-2010 16:48:45
ijnte
ijnte
Er worden dingen herhaald in dit topic, maar dat terzijde. Het lijkt me niet dat er nu al een voorsein staat als vervanging van de keperbakens bij Stv. Bij Rhn is het inderdaad een unieke situatie, aangezien je daar een vrije baan beveiliging hebt waar je kan keren. Het is een rijrichting neutraal baanvak.  

06-08-2010 19:22:00
thom
thom
Quote
Quote
ijnte:
Quote
thom:
Quote
ikleesmee: ik heb geruchten opgevangen dat de 40 borden er niet meer staan.

klopt dat of is dat alleen een gerucht?

Dat zal wel onzin zijn, er staat echt niet ineens een sein met een week....

Er wordt toch niet gesteld dat er al een sein geplaatst is?? Ikleesmee vraagt zich alleen af op dat bord 40 er nog staat.



Een sein zou de enige andere mogelijkheid zijn van vervanging van dat bord...

En stel als een bord gejat wordt, zal dat na het melden van de eerste machinist die hem mist binnen notime terug gehangen worden. En in tussentijd zal alles een aanwijzing daarvoor krijgen...
 

10-08-2010 01:11:51
broek53
broek53
Quote
ikleesmee: inderdaad,
volgens de laatste door ProRail uitgegeven tekening
staat vlak na de overweg een 40 bord.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&q=stavoren&ie=UTF8&hq=&hnear=Stavoren,+Nijefurd,+Friesland&gl=nl&ei=P9JbTJL3KouBOPWnsZoP&ved=0CCYQ8gEwAA&ll=52.896011,5.370898&spn=0,0.045276&z=15&layer=c&cbll=52.887921,5.373412&panoid=alLkXWl1d4lfczOy_jY6_A&cbp=12,334.28,,1,0.14
ik zie hem niet als je de link volgt
na dit bord is er nog minder dan een kilometer spoor,
en met 28mtr/sec heb je dan nog weinig beslis momenten lijkt me
Het lijkt er heel sterk op dat de wegwijzertekening van Staveren ten onrechte het afrembord 4 en het snelheidsbord 4 aangeven. Nog aangeven, moet ik zeggen, want vroeger stonden ze er wel en nu niet meer - aannemelijk sinds de grote beveiligingswijziging in 2006 bij de introductie van o.a. ATB-NG.
Dat heeft er overigens niets mee te maken (die ATB): de borden 40 stonden er altijd al overbodig en zijn bij gelegenheid van die wijziging kennelijk verwijderd. Op de beveiligingstekeningen staan ze netjes niet meer, maar op de wegwijzer (het notoire stiefkindje van Prorail overigens) zijn ze ten onrechte blijven staan.
Overbodig waren ze omdat er geen civieltechnische beperkingen zijn (bogen in het spoor) waarom je op een bepaalde plek voor het station al 40 zou moeten rijden, terwijl de keperbaak die opdracht om de snelheid te beperken tot max. 40 km/h (en te rekenen op stop bij het volgende vaste sein) nog vóór het afrembord 4 staat/stond.
 

10-08-2010 08:00:35
ijnte
ijnte
Correct. Volgens de laatste tekeningen, en filmpjes op internet staat het afrembord en het bord 4 er al enige tijd niet meer. Ze waren (verkeerstechnisch) overbodig.  

10-08-2010 15:44:55
maigoda
maigoda
Quote
AlbertPool: Rhn heeft een voorsein, maar niet alleen dat: ook een uitrijder (P-sein). Dit is bij deze situatie en dienstregeling vrij onzinnig, het lijkt me alleen bruikbaar als er een trein in Rhn wordt gesplitst. Stv heeft/krijgt alleen het voorsein.

De situatie in Rhenen is identiek aan die van Stavoren, op één ding na: in Rhenen staat een voorsein en in Stavoren staat een Keperbaken. Zodra er een trein binnen is in Rhenen/Stavoren, wordt automatisch de rijrichting gekeerd en komt het P-sein (In Rhenen P-sein 570, In Stavoren P-sein 1286) uit de stand stop (in beide gevallen het seinbeeld groen: volgende sein is een voorsein).

En overbodig zou ik dat P-sein niet willen noemen. Zonder wordt het wat lastig de snelheid te mogen verhogen: het snelheidsbord, in beide hierboven genoemde stations 100 km/h, mag je namelijk pas opvolgen als je vertrokken bent met een groen sein.
Groetjes,
Emiel
 

11-08-2010 08:20:04
daniel_ddr
daniel_ddr
'Borden ontbraken bij Stavoren'
Geplaatst op: woensdag 11 augustus 2010 08:15
Laatst bijgewerkt: woensdag 11 augustus 2010 08:16

AMSTERDAM - Twee borden die de machinist moeten waarschuwen vaart te minderen ontbraken op het spoor bij Stavoren. Dat schrijft De Telegraaf woensdag. Twee weken geleden reed een onderhoudstrein daar door een winkel heen.
In een vertrouwelijke brief van spoorbeheerder Prorail staat volgens de krant dat een snelheidsverminderingsbord en een snelheidsbord op de tekening wel langs het spoor staan, maar in werkelijkheid niet.
Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2309979/borden-ontbraken-bij-stavoren.html


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-08-2010 11:33:53
john2
john2
Ook al staan er borden, die in de winter onder kunnen sneeuwen. Dan moet een machinist ook aan zijn waarschuwingen kunnen komen.  

11-08-2010 11:36:45
keesje
keesje
En hiermee is wel bevestigd hoe belangrijk wegbekendheid is.  

11-08-2010 11:53:56
luytjes
luytjes
Maar er staat wel een keperbaken, dat wel noodzakelijk is als je het einde van het spoor nadert. Dit in tegenstelling tot een snelheidsverbindingsbord en een snelheidsbord. Als de oorzaak werkelijk met het ontbreken van de snelheidsborden heeft, zou dat betekenen dat de machinist niet het keperbaken, maar de snelheidsbordjes als herkenningspunt heeft genomen? Of is dat te vergezocht?  

11-08-2010 12:19:02
Nelis
Nelis
Waarom heb ik het flauwe vermoeden dat de kranten ook van somda houden. Maar de vraag die mij nu boven komt is de vraag hoelang de borden al weg zijn. En heeft de machinist het traject een keer bereden na dat de borden verwijdert zijn?  

11-08-2010 12:24:53
MDDM
MDDM
Keperbakens geven ook een remopdracht. Wat mij verbaasd is dat er kennelijk geen enkele melding is gedaan over het ontbreken van die bordjes door de mcn die daar dagelijks hun slag rijden. Dat is, net als het ontbreken van wegbekendheid van de pilot, ook een kwalijke zaak.
@Nelis; hoe lang die borden weg zijn gaat Prorail nu onderzoeken.

Laatst bewerkt door MDDM op 11-08-2010 12:26


Gr Joop mcn Lls
 

11-08-2010 13:01:40
luytjes
luytjes
Quote
Nelis: Waarom heb ik het flauwe vermoeden dat de kranten ook van somda houden.

Ik weet niet waar je dat vermoeden vandaan haalt. Zoals in de nieuwsberichten wordt vermeld, komt de informatie uit een interne brief van ProRail.

Laatst bewerkt door luytjes op 11-08-2010 13:02
 

11-08-2010 13:11:35
Nelis
Nelis
Het ontbreken van de borden is hier eerder besproken namelijk. Maar zullen we hier maar niet over uitwijden.  

11-08-2010 13:24:42
broek53
broek53
Het meest logische moment van het weghalen van de borden is de grote beveiligingswijziging van eind 2006, toen het baanvak werd voorzien van assentellers en ATB NG. Als het toen gebeurd is (wat logisch is omdat toen ongetwijfeld alle nieuwe remwegen bekeken zijn, etc), is men "alleen" vergeten ze van de BVS-tekening af te halen. Daarmee blijven ze dan ook min of meer automatisch op de wegwijzers staan.
Let wel: ik zeg niet dat het zo is, maar dat is het meest voor de hand liggende moment & gang van zaken. Qua fout ook veel logischer dan dat men "zomaar" tussentijds borden weggehaald zou hebben.
 

11-08-2010 13:27:55
Nelis
Nelis
Hoeveel mensen hebben geen verkeersborden thuis hangen? Maar dan zou je verwachten dat de seinpalen er nog wel staan.  

11-08-2010 13:57:38
broek53
broek53
jawel, en dat iemand van de machinisten die daar dagelijks komen, het gemeld zou hebben.  

11-08-2010 14:36:24
john2
john2
Hebben de machinisten dan geen meldplicht, als er ergens iets niet in de haak is?  


11-08-2010 22:51:56
thom
thom
Uiteraard...%05%  

13-08-2010 00:06:11
waalkade
waalkade
Quote
thom: Een sein zou de enige andere mogelijkheid zijn van vervanging van dat bord...
Dat sein hoeft volgens mij niet meer te zijn dan een geel reflecterende stippel op een achtergrondscherm met 3 ronde hoeken en een rechte hoek.
Nog een zwart-witte paal met een nummertje erop en klaar is Kees.
Hoeft de vogelwerkgroep ook niet te klagen dat hun troeteldiertjes verdwalen.
 

13-08-2010 00:17:10
broek53
broek53
Niet om te zeuren, maar dan moet je eerst wel het seinreglement veranderen. In tijd gezien kun je dan 10 keer sneller een sein plaatsen waar wel licht in brandt  

13-08-2010 12:14:22
waalkade
waalkade
Die gele stippel staat anders al tientallen malen langs het spoor in Nederland.
Bijvoorbeeld op de lijn naar de Afrikahaven in Amsterdam.
Het Sloehaven gebied heeft er ook de nodige.
 

13-08-2010 13:38:06
maigoda
maigoda
Ik denk dat je het over het volgende hebt: sein 226b, "Overwegsein, Wit licht met geelvlak" (Berijden van de overweg(en) toegestaan) of sein 226c "Overwegsein,Gedoofd licht met geel vlak" (Stoppen voor de overweg(en).).

Dit sein staat inderdaad o.a. in de Houtrakpolder, op onbeveiligd spoor. Dit sein kom je langs de hoofdbaan niet tegen en kan zelf niet eens gebruikt worden op het hoofdspoor. Laat staat dat het de funktie van een voorsein of keperbaken kan overnemen, uitgaande van het huidige seinenboek.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 13-08-2010 13:39
 

13-08-2010 18:25:17
dh3201
dh3201
Voor een sein zonder lampje is er ook een oplossing: namelijk een keperbaak.
Oh wacht, die staat daar al


Shqiperise-lopers?
 

13-08-2010 19:16:00
rh_ii
rh_ii
In Utrecht hebben ze vrij recent het voorsein dat alleen 'geel' kon tonen vervangen ivm ombouw van de Oosterspoorlijn tbv de museumpendel. Wie weet ligt dat sein nog ergens opgeslagen? Het viel me trouwens laatst op dat voor Rhn een volwaardig voorsein staat, terwijl dat sein volgens mij ook alleen 'geel' hoeft te tonen. Rekening gehouden met mogelijk doortrekken van de lijn naar Kesteren?

Bas
 

13-08-2010 21:11:10
waalkade
waalkade
Quote
dh3201: Voor een sein zonder lampje is er ook een oplossing: namelijk een keperbaak.
Oh wacht, die staat daar al
Maar wel een oplossing uit de tijd dat naast de meester nog iemand stond kolen te scheppen.
 

14-08-2010 16:07:09
maigoda
maigoda
Quote
rh_ii: Het viel me trouwens laatst op dat voor Rhn een volwaardig voorsein staat, terwijl dat sein volgens mij ook alleen 'geel' hoeft te tonen. Rekening gehouden met mogelijk doortrekken van de lijn naar Kesteren?

Bestaat er ook een onvolwaardig voorsein dan?...

Dat voorsein in Rhenen is gewoon de aankondiging van een stoptonend sein: het afsluitbord dat op het juk zit gemonteerd. Dit voorsein kan dus niets anders tonen dan geel, ook al wekt de mogelijke aanwezigheid van meer seinlampen de suggestie dat groen ook mogelijk zou zijn.

Heeft ook niets te maken met een eventuele doortrekking naar Kesteren. Daar was indertijd in elk geval geen sprake van. Sterker nog: in eerste instantie was er zelfs alleen sprake van een heropening tot Veenendaal. Maar omdat het met het keren van de treinen ongunstig uitkwam, heeft men tot de heropening tot aan Rhenen besloten.
Groetjes,
Emiel
 

14-08-2010 20:43:29
timtrein
timtrein
Waarom is er destijds in Rhn geen keperbaak geplaatst? Iemand een idee?  

15-08-2010 16:41:22
maigoda
maigoda
Ik denk omdat die in die tijd niet meer nieuw geplaatst werden.
Groetjes,
Emiel
 

25-08-2010 15:36:18
aarclay
aarclay
We zijn nu al een maand verder. Hoe ziet Stavoren er nu uit?
De ravage is opgeruimd, ik neem aan dat de witte schermen weg zijn, het plein is weer gerepareerd en dat de winkel afgeschermd is en deels gestut wordt?

Tja, het is jammer dat Stavoren wat lastig te bereiken is voor mij. Maar ik was even benieuwd....
Er zijn vast treinspotters en Somda'ers die Stavoren recent nog bezocht zullen hebben.

Laatst bewerkt door aarclay op 25-08-2010 15:37


Choo choo.....
 

25-08-2010 21:47:10
wimhoekema
wimhoekema
De winkel is nog in 2 delen met daartussen op last van de verzekering geplaatste hekken. Firma De Groot heeft een soort noodwinkeltje geopend in een leegsstaand pand een 30 meter verderop naast het VVV-kantoor.

Op het spoor is een Fixstop-juk geplaatst met daarop een afsluitbord. Bestrating etc is weer hersteld en de laatste door diesel vervuilde grond is afgegraven en vervangen door schoon zand.
En de keperbaken staan nog steeds op de plek waar ze al bijna 38 jaar staan, ruim voor Stv!


grtz,
Wim
 

25-08-2010 23:41:32
broek53
broek53
Heb mij bedacht dat het wel leuk zou zijn de keperbaak te ondersteunen door een klassiek armsein (een voorsein uiteraard). Die hoeft immers niet bedienbaar te zijn en het past aardig bij een stoomdienst Sneek - Stavoren  

26-08-2010 00:32:56
waalkade
waalkade
Dan wel met een gaslamp, gas leverancier zit toch in de buurt.
(Of zou een reflecterende gele stippel op dat sein nu wel kunnen. Locs/treinstellen/werktreinen hebben tegenwoordige felle elektrische frontseinen i.p.v. zwakke petroleum pitjes)
 

26-08-2010 00:33:50
thom
thom
Misschien is een reflecterend speciaal bord daar wel een goed idee voor %05%%08%  

26-08-2010 17:14:00
Somda
Somda
Zag vanmdaag een Spenotrein in Zaandam staan RR48 permanent gekoppeld aan dieseloc RRF 18. Blijkbaar bedoeld om situaties als in Stavoren te voorkomen. Dat is beter dan reflecterend bord.  

26-08-2010 23:25:43
thom
thom
Slangen los, haak eraf, en die lok is ineens niet zo permanent gekoppeld hoor...

Als ze die lok elders in kunnen zetten, zal dat vast ook wel gebeuren...
 

26-08-2010 23:47:33
broek53
broek53
Hij moet er volgens mij sowieso af als de trein wil gaan slijpen.  

27-08-2010 08:18:21
Nelis
Nelis
kunnen ze niet slijpen met die loc in opzending? het lijkt mij logisch dat als je die loc in zijn vrij zet dat je hem gewoon mee nemen kan.  

27-08-2010 08:57:08
broek53
broek53
Vast wel, maar hij moet dus hoe dan ook af en toe naar de andere kant. Het is dus geen vaste combinatie die per definitie veiliger is, wil ik maar zeggen. Als iedereen zich aan de regels houdt wel (loc er altijd voor als er overgebracht wordt en niet geslepen), maar als iedereen zich aan de toen al bestaande regels gehouden had, was het ongeval in Stavoren ook niet gebeurd. Waarmee ik dan maar weer wil aangeven dat regelgeving maar regelgeving is en geen harde (technische) garantie.  

27-08-2010 09:47:44
Somda
Somda
Voor het ongeval in Stavoren stond de Spenotrein vaak in Zaandam gestald. Daar stond nooit permanent een nederlandse dieselloc bij. Dus na Stavoren is er wel iets veranderd, aangezien die RRF loc er altijd voor of achter gekoppeld is. Voor het ongeval kwam hoogstens voor overbrengingen een loc. Die stond er niet dagen achtereen aan vast gekoppeld.  

27-08-2010 13:56:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Overigens kwam er gisteravond een Spenotrein voortgetrokken door de bewuste RRF-loc door Amf (ri Ama)... kennelijk stond 'ie er dan toch voor ter overbrenging

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 27-08-2010 13:57


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-08-2010 13:59:26
smarkie
smarkie
de speno voertuigen mogen namelijk niet meer op eigen kracht overgebracht worden. er moet dus altijd een loc voorstaan voorzien van een werkende atb installatie

Laatst bewerkt door smarkie op 27-08-2010 14:30, reden: verplaatst vervangen voor overgebracht


Mcn NS International Rtd
 

27-08-2010 14:23:10
john2
john2
De loc die voorop staat en dus de ATB heeft. Moet die ook dan de tractie leveren? Of kan de ATB ook werken zonder dat de voorop loc aan staat? Dat de tweede (Speno)loc gewoon de tractie levert en de voorop loc de ATB.  

27-08-2010 14:24:03
broek53
broek53
Ik verval erg in herhalingen (maar jullie ook kennelijk): dat gaat allemaal over overbrengingen en niet als hij aan het werk is. Bovendien moet de loc wel eens naar de andere kant. Ergo: het is geen vaste combinatie. Dat de loc er nu doorgaans bij blijft, komt omdat de slijptreinen vrijwel elke nacht moeten uitrukken, vermoed ik.  

27-08-2010 14:29:06
smarkie
smarkie
Quote
john2: De loc die voorop staat en dus de ATB heeft. Moet die ook dan de tractie leveren? Of kan de ATB ook werken zonder dat de voorop loc aan staat? Dat de tweede (Speno)loc gewoon de tractie levert en de voorop loc de ATB.

nee dit werkt niet, de loc moet in de rijrichting voorop zitten en dan dus ook tractie leveren


Mcn NS International Rtd
 

27-08-2010 16:53:15
Somda
Somda
Speno heeft al sinds 2 jaar een vaste stalling in Zd. compleet met hekken. Daar is nu permanent een loc te zien. Al is het maar voor overbrengingen. In 2 jaar tijd stond er nooit permanent een loc bij. Wat toch een dure grap is.  

27-08-2010 17:52:44
robins
robins
waarom zou je hem elke dag weg halen???

mvg,
Robin
 

27-08-2010 17:59:55
ruysdael
ruysdael
Benieuwd wanneer de Zaanse Hooligans ontdekken dat er "Rotterdam"-loc geparkeerd staat naast dat grasveld...  

27-08-2010 20:27:38
Somda
Somda
Blijkbaar is er een Rotterdamse hooligan voor nodig om een glijdende italiaan in de gaten te houden%08%%08%%08%  

01-09-2010 19:07:30
MvdK
MvdK
Zeg ik nou iets heel doms als ik voorstel om in vergelijkbare situaties, een spookdonkere nacht, de laatste reguliere trein is vertrokken, een kopspoor, om dan, maar ook alleen dan een knalsein te laten aanbrengen op het spoor door de machinist van de laatst vertrekkende trein ? Desnoods laat je er een ventje voor uit Leeuwarden of Zwolle voor rijden, ik denk zelfs als je 20 keer per jaar zo'n ritje moet maken dat het voordeel oplevert. 't Is toch eigenlijk een beetje raar om zo te werken ? Ik werk zelf voor een energiebedrijf, maar als wij op deze wijze zouden werken,zouden we gauw allemaal dood zijn.  

01-09-2010 19:13:55
john2
john2
Dan neem ik aan dat zo'n knalsein een heel stuk voor het stootblok. In dit geval een stuk voor station Stavoren geplaats moet worden. Omdat reactie tijd en remweg geteld moet worden.  

01-09-2010 19:16:30
dlm4yjp
dlm4yjp
Nouhjah, op het stootblok zat ook een stoptonend sein, Speno zag die kennelijk aan als een "knalsein"

maargoed, zo'n knalsein lijkt mij niet meer nodig zolang de RRF loc voorop zit.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-09-2010 20:09:39
MvdK
MvdK
Een machinist die dagelijks z'n baantjes trekt op een van die noordelijke lijnen, kent z'n lijn door en door. Hij weet exact waar een beroerde las zit, kent elk putje in het spoor. Hetzelfde met automobilisten, die het laatste stukje huistoe rijden, de putten en oneffenheden op de laatste honderd meter, het voelt zo bekend als je bed. Het bestaat gewoon niet dat een machinist op zo'n aannemerstrein die een veel groter gebied van het nederlandse net rijdt, zo'n zelfde bekendheid heeft. Hoeft ook niet, maar dan moeten er wel ondersteunende middelen zijn, en dan bedoel ik dus geen onverlichte borden. Ik blameer geen rijdend personeel, maar ik vind wel dat die mannen toch wel een beetje raar op pad worden gestuurd. Ben ook reuze benieuwd wat hier voor aanbevelingen uit gaan komen. Loc voorop zetten is al een verbetering, maar ze zullen dan toch af en toe iets moeten verzinnen als ze de laatste 30 mtr ook een keer willen slijpen..  

01-09-2010 21:19:55
Somda
Somda
waarom huurt BAM geen machinisten van Arriva in die bekend zijn op noordelijke dieselijnen? Of is het een centen kwestie en is Spoorflex goedkoper?  

01-09-2010 21:21:11
abbm
abbm
Goedkoop is duurkoop zou je beginnen te denken.  

01-09-2010 21:24:15
gertjan
gertjan
Quote
kaaikspoor: waarom huurt BAM geen machinisten van Arriva in die bekend zijn op noordelijke dieselijnen?
Misschien omdat men in Lw iets te weinig (combi)machinisten heeft rondlopen, en je anders zelf niet uitkomt met je planning en reeds gegeven verlof aan het personeel


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

01-09-2010 21:36:44
broek53
broek53
Quote
MvdK: Een machinist die dagelijks z'n baantjes trekt op een van die noordelijke lijnen, kent z'n lijn door en door. Hij weet exact waar een beroerde las zit, kent elk putje in het spoor. Hetzelfde met automobilisten, die het laatste stukje huistoe rijden, de putten en oneffenheden op de laatste honderd meter, het voelt zo bekend als je bed. Het bestaat gewoon niet dat een machinist op zo'n aannemerstrein die een veel groter gebied van het nederlandse net rijdt, zo'n zelfde bekendheid heeft. Hoeft ook niet, maar dan moeten er wel ondersteunende middelen zijn, en dan bedoel ik dus geen onverlichte borden. Ik blameer geen rijdend personeel, maar ik vind wel dat die mannen toch wel een beetje raar op pad worden gestuurd. Ben ook reuze benieuwd wat hier voor aanbevelingen uit gaan komen. Loc voorop zetten is al een verbetering, maar ze zullen dan toch af en toe iets moeten verzinnen als ze de laatste 30 mtr ook een keer willen slijpen..
De mannen worden niet zo erg raar op pad gestuurd. Ze moeten zich alleen dan wel aan de werkinstructies houden en - in dit geval - kalmpjesaan op buitendienstgesteld spoor vanaf Sneek hun werkzaamheden verrichten - en niet onbevoegd en/of onbekend naar Stavoren scheuren.
 

01-09-2010 21:50:42
jeanne
jeanne
Dit is wat Speno International SA er zelf over kwijt wil:
Quote

Een Speno slijptrein is in de nacht van 25/26 juli 2010 in Stavoren zwaar ontspoord. Gelukkig waren er geen gewonden en hebben we het alleen over materiële schade.

Het onderzoek naar de oorzaken door de bevoegde autoriteiten is nog niet afgerond en een definitief verslag van de deskundigen over de omstandigheden van dit ongeval zal volgen. Speno verleent natuurlijk volledige medewerking. De ontsporing lijkt te zijn veroorzaakt door operationele fouten, technische defecten van de machine als oorzaak, kunnen echter al worden uitgesloten.

12.08.2010 – IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat, Utrecht):
De Inspectie heft op 26 juli 2010 aan de geïnspecteerde delen van de spoorstaafslijptrein geen kenbare gebreken geconstateerd.

De formele onderzoeken zullen nog even duren voordat de definitieve oorzaken kenbaar zijn. Wij zullen natuurlijk zo spoedig mogelijk, aanvullende informatie publiceren.

Vriendelijk bedankt voor het begrip.

 

01-09-2010 21:54:13
MvdK
MvdK
Ja maar, wij werken ook met werkinstructies, de e wereld moet zich aan de norm nen50110 houden, dus bordjes, veel papier, veel baasjes. Maar ook voorzieningen dat als iemand een fout maakt, dat er niet direct ongelukken gebeuren. Bij het spoor hoor ik toch altijd, "de mcn moet op z'n seinen letten" Maar de geschiedenis is vol van voorbeelden waar het fout ging. Berucht is het experiment met radioverkeersleiding op de noordelijke lijnen. Ze ( de mannen in Utrecht ) zeiden met droge ogen : "de luchtvaart werkt al jaren zo". Ze vergaten er wel bij te zeggen dat verkeersvliegtuigen over radar beschikken. (Zodat je van elkaar weet waar je zit)  

01-09-2010 23:06:51
broek53
broek53
Dit zijn discussies van het type 'ja maar" die ik op deze plek niet aanga - niet omdat ze niet interessant zijn, maar omdat ze verder nergens toe leiden. . Jouw mening is dat je alles niet alleen full proof moet maken, maar ook fool proof. Nu, dat is een van de basisdiscussies in (spoorweg)veiligheidsland.

Laatst bewerkt door broek53 op 01-09-2010 23:07
 

01-09-2010 23:20:28
dh3201
dh3201
Daarom is het baanvak ook voorzien van ATB-NG, alleen moet de trein dat wel kunnen ontvangen....


Shqiperise-lopers?
 

01-09-2010 23:56:16
thom
thom
En dat zou ook een beter vangnet zijn, dat NG verplicht moet zijn op het aanwezige materieel.
Of dat dan in de vorm van een voorspan lok is, of gewoon een werktrein die ervan voorzien is, doet er niet zo toe.

De definitie dat er overal een lok voor moet, voegt natuurlijk op ATB-EG baanvakken niks toe als de werktrein al voorzien is van ATB-E.
Of nou die Mcn een werktrein begeleid of alleen in de lok zit, maakt zijn vergissingskans niet anders...

Knalseinen zullen daar weinig aan toe voegen denk ik,
"Oh, die zijn vroeg met vuurwerk voor oud en nieuw.."

(Per stom toeval die gedachte van de week ook, echter was dat een schietpartij... %07%)

Laatst bewerkt door thom op 01-09-2010 23:58
 

02-09-2010 17:09:58
MvdB
MvdB
Beste MvdK,

Hoewel uit je opmerking blijkt dat je niet heel bekend bent de spoorweg regelgeving en richtlijnen heb je wel een duidelijk zicht op het probleem. Alleen ben ik het niet helemaal eens met de conclusies die je daaraan verbindt.
Uiteraard zou het handiger zijn om overal maar seinen neer te plaatsen zodat iedereen overal kan rijden. Helaas is het spoor geen autoweg welke wel geschikt is voor iedereen om te gebruiken. Het spoor in Nederland heeft namelijk onder andere te maken met plaatselijke regelgeving welke in veel gevallen niet in seinen of borden is uit te drukken. Deze kennis doe je onder andere op door je "wegbekendheid". Dit begrip behelst veel meer dan alleen plaatselijke regelgeving. Als je wegbekend bent op een bepaald traject wordt onder andere van je verwacht dat je het bewuste baanvak "kent" met al zijn plaatselijke regelgeving, plaatsing van seinen etc. Het is dan ook niet voor niets dat volgens de richtlijnen iedere machinist de trajecten waarop hij wegbekendheid heeft minimaal 1x per jaar moet berijden om deze bekendheid te behouden.
Je geeft terecht aan dat machinisten van Arriva de noordelijke lijntjes kennen als hun broekzak en machinisten van aannemers met "landelijke bekendheid" minder bekend zijn met deze lijntjes en de daarvoor geldende borden/regelgeving etc. Hoewel dat een heel andere discussie is, is het de vraag of "landelijke bekendheid" uberhaupt bestaat aangezien machinisten een groot gedeelte van hun werktijd kwijt zijn aan het onderhouden van deze wegkennis.
In plaats van de noordelijke lijnen voor veel geld "uniform te maken" zou je er natuurlijk veel beter voor kunnen kiezen om machinisten op deze trajecten in te zetten die bekend zijn met de plaatselijke regelgeving, met andere woorden die wegbekend zijn op dit traject. Dit zijn nou eenmaal de regels zoals deze omschreven staan in de spoorweg wetgeving waar iedereen zich aan moet houden.

Ik zeg overigens niet dat het ongeluk in Stavoren is ontstaan doordat de machinist geen wegbekendheid heeft gehad. Dat is voor de wijzen om te bepalen.
 

02-09-2010 19:21:17
Somda
Somda
OK . Dit is een heel duidelijk verhaal. Dat neemt niet weg het mogelijk is dat de Spoorflex machinist een of het ander over het hoofd heeft gezien omdat hij traject in vorgaande jaar heeft bereden. Maar natuurlijk is het aan de autoriteiten op dat gebied om deze zaak verder uit te zoeken.