Spenotrein door stootjuk te Stavoren
Forum: Algemeen - Algemeen
26-07-2010 01:11:45
icetha
icetha
Rond 23.30u was een goederentrein in Stavoren door stootjuk gegaan: gevolg grote ravage en 2 gewonden, aldus NOS tt 108

Laatst bewerkt door spiketrain op 28-07-2010 07:34

26-07-2010 01:15:00
dlm4yjp
dlm4yjp
Stavoren? komen daar goederentreinen dan? Zal waarschijnlijk een werktrein geweest zijn.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

26-07-2010 01:27:16
ijnte
ijnte
Quote
icetha: Rond 23.30u was een goederentrein in Stavoren door stootjuk gegaan: gevolg grote ravage en 2 gewonden, aldus NOS tt 108

Ik hoorde er iemand over op 538. Ik dacht dat het een dronken gast was die uit zijn nek kraamde, maar als het op TT komt... Best wel een blunder, aangezien daar (corrigeer me als ik het niet goed heb) ATB-NG ligt.. Het moet dan haast wel een werktrein geweest zijn.
[edit]Speno slijptrein! www.112fryslan.nl

Laatst bewerkt door spiketrain op 26-07-2010 05:49, reden: d8 -> dacht. Geen MSN-taal a.u.b..

26-07-2010 01:31:09
broek53
broek53
De Speno slijptrein, en aan de beelden te zien heeft hij nauwelijks in de gaten gehad dat het spoor ophield.

Laatst bewerkt door broek53 op 26-07-2010 01:34


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-07-2010 01:35:35
ijnte
ijnte
Nou broek53, even snel de boot pakken en je kan het zien.. Ongelovelijk zeg...
Daar heeft de ProRail ongevallenbestrijding ook nog een flink ritje aan!

Laatst bewerkt door ijnte op 26-07-2010 01:41

26-07-2010 01:47:03
dlm4yjp
dlm4yjp
Zo, beste klapper! Hoe is het mogelijk?

Ligt het aan mij of heeft de Speno geen ATB(-NG)? dan zou er max. 40 mogen gereden worden.

Haastige spoed, zelden goed gevalletje? %09%

Trouwens, voor iemand die een indicatie wilt hebben hoe ver hij door het stootblok is geknald: even een korte tekening gemaakt op basis van de foto's, volgensmij is dat pand behoorlijk in puin als ik dat zo bekijk i25.tinypic.com

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 26-07-2010 02:49, reden: Extra info


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

26-07-2010 05:25:15
icetha
icetha
Toen ik dit bericht maakte, kon ik het eerst niet geloven, want nergens anders was er nieuws over, op moment van typen ( rond 01.00u)
Meer feiten staat nu op tt pag 106.
Ik dacht ook van: hier een goederentrein...

26-07-2010 10:03:13
taigagaai
Moderator
taigagaai
De Speno die doorgeschoten is, is de grote, 9-delige RR48M5.

26-07-2010 10:10:05
keesje
keesje
Echt 9-delig is ie ook niet meer...

26-07-2010 14:39:50
broek53
broek53
Quote
ijnte: Nou broek53, even snel de boot pakken en je kan het zien.. Ongelovelijk zeg...
Daar heeft de ProRail ongevallenbestrijding ook nog een flink ritje aan!
Ik wil niet al te egoïstisch overkomen, maar ik ben toch wel blij dat hij dat geintje aan de andere kant van het IJsselmeer gedaan heeft. Mijn bed staat niet lijnrecht achter de stootjukken van Ekz, maar toch...

26-07-2010 14:50:12
ijnte
ijnte
Je verwacht het daar gewoon niet. Goed een stootjukje wat om zeep gaat, ok.. maar een heel station wat aan puin ligt + een winkel.

Laatst bewerkt door spiketrain op 26-07-2010 14:55, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

26-07-2010 16:02:51
keesje
keesje
Heb vandaag de hele dag weer genoten van het gezever van persvoorlichters die diverse oorzaken niet uitsloten, zoals 'het negeren van een rood sein' en dat 'de trein hoe dan ook nooit harder dan 40 km/u KON rijden vanwege de ATB'.

26-07-2010 16:21:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Een stootjuk geldt toch als rood sein, nou, dan heeft 'ie dat dus zeerzeker genegeerd


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

26-07-2010 16:45:58
keesje
keesje
Ik zal wel te simpel gedacht hebben. %08%

26-07-2010 16:49:34
broek53
broek53
Quote
keesje: Heb vandaag de hele dag weer genoten van het gezever van persvoorlichters die diverse oorzaken niet uitsloten, zoals 'het negeren van een rood sein' en dat 'de trein hoe dan ook nooit harder dan 40 km/u KON rijden vanwege de ATB'.
Ja, geweldig. Persvoorlichting is op zich een vak dat je aan voorlichters zou moeten overlaten, maar dat laat onverlet dat je dan de voorlichters wel goed moet voorlichten . Ik wil maar zeggen: een hoop dingen zal de buitenwereld niet weten of zien, maar iedereen met normaal verstand begrijpt dat dit ding niet met 40 door het juk heen is gegaan (maar met een km of 80).
Dat hij iets genegeerd heeft, zal niemand ontkennen. Nu is alles wat je daar tegenkomt een drieplanks-baak (een zig-zagbaak zelfs) en een afrembord 40, dus mocht je als machinist geprogrammeerd zijn op gekleurde lampen, dan kom je sowieso bedrogen uit.
Duidelijk is uiteraard dat er geen ATB-NG in bedrijf is geweest op dat apparaat (of ATB-E). De persvoorlichters die beweren dat er niet harder gereden kon worden dan 40 km/h "vanwege de ATB" zijn dus ook niet goed voorgelicht over hoe ATB-NG werkt en draaien feitelijk het standaard ATB-EG-verhaal af ("ATB werkt niet onder de 40 km/h") en dat is bij NG nu juist niet van toepassing.

Laatst bewerkt door broek53 op 26-07-2010 16:50

26-07-2010 17:07:32
mich
mich
Leek mij ook al sterk dat je met 40km/h zo'n ravage kan veroorzaken. Als ik het goed heb een veel voorkomende situatie bij de Speno is een Italiaanse machinist/machinebedienaar die wordt begeleid door een Nederlandse machinist die dienst doet als Pilot.

26-07-2010 17:17:42
spiketrain
Moderator
spiketrain
Quote
sik214: Inderdaad, een Nederlandse pilot van een NL-erkende vervoerder. Speno heeft geen eigen licentie in NL.



Groet, Spiketrain

26-07-2010 17:18:46
klaass16
klaass16
op de radio zeiden ze: hij is op volle snelheid door het stootjuk gebotst.

26-07-2010 17:27:30
broek53
broek53
Quote
sik214: Inderdaad, een Nederlandse pilot van een NL-erkende vervoerder. Speno heeft geen eigen licentie in NL.
Dan kan de NL-erkende vervoerder zijn lol wel op. Als Speno geen eigen licentie/erkenning heeft in NL, dan levert die vervoerder niet alleen een pilot, maar rijdt de trein helemaal op diens attest, bij mijn beste weten.

26-07-2010 17:42:17
klaass16
klaass16
Er is nu ook sprake van: een onbekende machinist.

mogelijk heeft de ATB niet gewerkt?

Laatst bewerkt door klaass16 op 26-07-2010 18:33

26-07-2010 17:46:58
wimhoekema
wimhoekema
waar zijn de tijden gebleven van de geel gestreepte afsluitlantaarn aan het inrijbordes...

Was toch iets handiger om aan te geven dat je een kopspoor op zal gaan.
Het zielige Rawie-stootjukje (waardoor het stevige NS Stavast-juk zo nodig moest worden vervangen) kan op de schroot. Maar zelfs een betonnen keerjuk houdt een trein die met 80 km/u aankomt nog niet tegen. Geslepen actie...

26-07-2010 17:47:18
salieri
salieri
Er zijn wel stoomlocs met ATB, ik noem als voorbeeld de VSM 23.076
Maar dat is geen ATB-NG of EG, dat is ATB-E.

26-07-2010 17:48:04
sik214
sik214
Elke stoomloc die je op het hoofdnet ziet in Nederland heeft tegenwoordig wel degelijk atb(-e).%05%

26-07-2010 17:48:38
sander14
sander14
Mocht er geen ATB in gezeten hebben, dan had ie nooit over een baanvak mogen rijden waar de ATB actief was. ATB is tegenwoordig verplicht voor ALLE materieel en dus ook de Speno slijptreinen zijn uitgerust met ATB.

Laatst bewerkt door sander14 op 26-07-2010 17:50

26-07-2010 17:51:55
sik214
sik214
Dat is niet helemaal waar. Als werktrein heb je dat niet nodig! Misschien was de boel wel buiten dienst op Stv-Wk en stond in Wk een V100 om de boel weer naar Lw te brengen bijvoorbeeld (of op eigen kracht met ATB). Als werktrein mag je natuurlijk niet zo hard rijden als dat er lijkt dat er gereden is!

Laatst bewerkt door sik214 op 26-07-2010 17:52

26-07-2010 17:58:48
sander14
sander14
Het is volgens mij met uitgeschakelde ATB niet mogelijk harder dan 40 km/h te rijden. En ook werktreinen hebben ATB nodig, want ze komen regelmatig op eigen kracht op de hoofdbaan.

26-07-2010 18:01:34
Duitje
Duitje
Met uitgeschakelde ATB kan je zo hard rijden als je maar wilt.


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

26-07-2010 18:09:06
TheKnitter
TheKnitter
Spenotreinen hebben ATB-e, en het traject is BD tijdens slijpwerkzaamheden, zoals daar ook het geval was.
Speculaties hebben we weinig aan.. Wachten IVW en de Onderzoeksraad voor Veiligheid maar af.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 26-07-2010 18:09

26-07-2010 18:13:13
timtrein
timtrein
Precies, dus of de SPENO had ATB-E (en daarmee kun je op een NG-baanvak prima met 80 km/u door een juk raggen...), of hij reed als werktrein met max. 40 km/u op een buiten dienst zijnd baanvak... maar dan dus met een beetje meer dan 40
We zullen het zien. Technisch defect kan natuurlijk ook altijd nog.

TheKnitter, volgens mij wordt er tijdens het slijpen niet met dergelijke snelheden gereden.

Laatst bewerkt door timtrein op 26-07-2010 19:04

26-07-2010 18:31:18
keesje
keesje
Overigens komt het IVW de Speno niet voor het eerst tegen, zie een eerder onderzoeksrapport over met hoge snelheid voorbij rijden van een stoptonend sein te Zlgea: www.ivw.nl

Interessant is dat in dit rapport het nodige staat beschreven over hoe het er aan toe gaat t.a.v. de bediening van een dergelijke trein, al was het in dit geval niet bezig met slijpen.

26-07-2010 18:40:54
sik214
sik214
Quote
sander14: Het is volgens mij met uitgeschakelde ATB niet mogelijk harder dan 40 km/h te rijden. En ook werktreinen hebben ATB nodig, want ze komen regelmatig op eigen kracht op de hoofdbaan.
Werktreinen hebben niet per definitie ATB nodig! Als ze zorgen dat ze niet de BD uit komen is er niets aan de hand. Het is wel praktischer om ATB te hebben op de werktrein, anders heb je bij einde BD'stelling een loc nodig om je werktrein weg te rangeren.

26-07-2010 18:48:04
maarten83
maarten83
Vooral de laatste alinea op pagina 3, er zijn dus vaker incidenten geweest met de slijptrein.

26-07-2010 20:14:12
tjabbe73
tjabbe73
Quote
broek53: Dan kan de NL-erkende vervoerder zijn lol wel op. Als Speno geen eigen licentie/erkenning heeft in NL, dan levert die vervoerder niet alleen een pilot, maar rijdt de trein helemaal op diens attest, bij mijn beste weten.
Yep, de SPENO rijdt/reed onder attest van een bekende aannemer, die ook de verantwoordelijk mcn stelt. Althans niet zo lang geleden was dit nog zo.

26-07-2010 20:28:00
Arjen-V
Arjen-V
Quote
TheKnitter: Spenotreinen hebben ATB-e, en het traject is BD tijdens slijpwerkzaamheden, zoals daar ook het geval was.
Speculaties hebben we weinig aan.. Wachten IVW en de Onderzoeksraad voor Veiligheid maar af.

Over speculaas gesproken wie zegt dat het baanvak buiten dienst was?

26-07-2010 21:06:39
orselinus
orselinus
Er zijn "slechts" 4 licht gewonden. Wat als de tankauto (geparkeerd tussen de winkel en het stootblok) gevuld was met dieselolie...

26-07-2010 21:11:41
Arjen-V
Arjen-V
Dieselolie kan niet zomaar vlam vatten ook niet als er een open vlam bij komt daarvoor ligt de ontbrandingstemperatuur te hoog, daarom wordt diesel ook voor verwarmd en ontstoken met gloeispiralen ipv bougies

26-07-2010 21:16:20
gerard4653
gerard4653
Quote
broek53:
Dat hij iets genegeerd heeft, zal niemand ontkennen. Nu is alles wat je daar tegenkomt een drieplanks-baak (een zig-zagbaak zelfs) en een afrembord 40, dus mocht je als machinist geprogrammeerd zijn op gekleurde lampen, dan kom je sowieso bedrogen uit.


Als niet mcn komt mij zoiets qua veiligheid wel erg mager over. Is er geen voorseinbeeld (met lampen) wat aangeeft dat er een juk aankomt? Zo niet: wordt het dan geen tijd dat het er komt?

Laatst bewerkt door gerard4653 op 26-07-2010 21:16

26-07-2010 21:21:08
Arjen-V
Arjen-V
Waarvoor zou je een lichtsein neer zetten op een enkelsporig baanvak dat eindigt in een stootjuk en je toch geen enkel ander verkeer kan verwachten?
Wordt al aangekondigd door een Keper-baken wat ook een snelheidsbegrenzing oplegt tot 40 km/u zelfde als een geel lichtsein.
Gewoon kosten besparend plaatje, daarbij is wegbekendheid ook een belangrijke factor ook al kom je er zelden.

Laatst bewerkt door Arjen-V op 26-07-2010 21:21

26-07-2010 21:27:01
gerard4653
gerard4653
Broek53 spreekt over het als machinist geprogrammeerd zijn op lampen. Is niet in de haak natuurlijk, maar je kan je er iets bij voorstellen.
En wat is de zichtbaarheid van zo'n baken bij donker?
En zo'n sein hoeft niet duur te zijn, want het kan altijd hetzelfde beeld tonen, ongeacht de bezetting van het betreffende baanvak.

Laatst bewerkt door gerard4653 op 26-07-2010 21:28

26-07-2010 21:28:07
orselinus
orselinus
Quote
Arjen-V: Dieselolie kan niet zomaar vlam vatten ook niet als er een open vlam bij komt daarvoor ligt de ontbrandingstemperatuur te hoog, daarom wordt diesel ook voor verwarmd en ontstoken met gloeispiralen ipv bougies

wat dacht van de vonken? metaal op metaal.

Laatst bewerkt door orselinus op 26-07-2010 21:31

26-07-2010 21:31:24
mich
mich
tank maar eens diesel in je benzineauto, kun je zien hoe goed, of niet dat ontbrand met alleen vonken.

Laatst bewerkt door mich op 26-07-2010 21:31

26-07-2010 21:32:12
Arjen-V
Arjen-V
Quote
gerard4653: Broek53 spreekt over het als machinist geprogrammeerd zijn op lampen. Is niet in de haak natuurlijk, maar je kan je er iets bij voorstellen.
En wat is de zichtbaarheid van zo'n baken bij donker?
En zo'n sein hoeft niet duur te zijn, want het kan altijd hetzelfde beeld tonen, ongeacht de bezetting van het betreffende baanvak.

En daar komt juist de wegbekendheid en vakmanschap van de MCN om de hoek kijken, we kennen in het Nederlandse diverse borden die ons het sein "STOP" of snelheid begrenzen op leggen die gaan we toch ook niet vervangen voor een duur lichtsein omdat we te lui zouden zijn om op een bordje te letten ipv een lampje.
Baken zijn net als verkeersborden voorzien van reflecterende folie en zullen gewoon op lichten in het donker helemaal met de felle frontseinen van een Speno Slijptrein.

Laatst bewerkt door Arjen-V op 26-07-2010 21:34

26-07-2010 21:35:29
ijnte
ijnte
Quote
gerard4653: Broek53 spreekt over het als machinist geprogrammeerd zijn op lampen. Is niet in de haak natuurlijk, maar je kan je er iets bij voorstellen.
En wat is de zichtbaarheid van zo'n baken bij donker?
En zo'n sein hoeft niet duur te zijn, want het kan altijd hetzelfde beeld tonen, ongeacht de bezetting van het betreffende baanvak.

Het plaatsen van een sein kost ten minste 12.500 euro (alleen het plaatsen). Daarnaast zou dan de beveiliging aangepast moeten worden etc etc. Normaal is ATB-NG gewoon actief, en zal een aanrijding van deze omvang niet voor kunnen komen. Voor die 3x per jaar dat er een aparte trein op dat baanvakje rijdt, rechtvaardigd geen extra sein of nog meer veiligheidsmaatregelen. Straks willen ze er ook nog eens ATB-VV aan gaan leggen %01%

26-07-2010 21:37:56
sik214
sik214
Quote
gerard4653:
Quote
broek53:
Dat hij iets genegeerd heeft, zal niemand ontkennen. Nu is alles wat je daar tegenkomt een drieplanks-baak (een zig-zagbaak zelfs) en een afrembord 40, dus mocht je als machinist geprogrammeerd zijn op gekleurde lampen, dan kom je sowieso bedrogen uit.


Als niet mcn komt mij zoiets qua veiligheid wel erg mager over. Is er geen voorseinbeeld (met lampen) wat aangeeft dat er een juk aankomt? Zo niet: wordt het dan geen tijd dat het er komt?


Nee natuurlijk niet. De situatie is duidelijk en vooraf bij iedereen bekend die daar mag komen. Omdat daar nu mogelijk niet naar gehandeld is, plaats je maar aanvullende seinen....? Als je dat me elk ongeval in Nederland doet (Spoor of niet), staat Nederland helemaal snel dichtgebouwd.
Zonder één enkel sein zou je via je wegbekendheid al moeten weten dat het spoor daar eindigt. Goedkoper kan het niet. Is je wegbekendheid niet in orde, heb je er niets te zoeken!!

26-07-2010 21:39:30
mich
mich
Je kunt ook niet alles afdekken. Borden en soms zelfs seinen zijn met sneeuw/mist/storm niet meer zichtbaar, en als je een bocht omkomt moet je ook weten wat daarachter is. Wegbekendheid en vakmanschap zijn o zo belangrijk op het spoor.

26-07-2010 21:46:09
ajwkam
ajwkam
Op een luchtfoto* is te zien dat er twee stellages/karretjes met gasflessen net naast de winkel staan. Als dat karretje een paar meter naar achteren had gestaan, dan was er waarschijnlijk een behoorlijke explosie geweest en had de bemanning van de trein het wellicht niet kunnen navertellen. Het had dus veel erger kunnen zijn... %03%

Ik kan met trouwens voorstellen dat bij Stavoren naar aanleiding van dit incident een geel voorsein geplaatst gaat worden. Een voorsein naar een kopspoor kan toch uitsluitend geel tonen, dus je hoeft daarvoor niks in de beveiliging aan te passen. Het is alleen een kwestie van het sein neerzetten. De schade loopt nu in de miljoenen, daar vallen de kosten van het voorsein bij in het niets. En zoals gezegd, als die gasflessen 10 meter naar achteren stonden hadden we het wellicht over een ongeval met 4 doden...

*Deze foto: www.dumpert.nl

26-07-2010 21:47:57
broek53
broek53
Quote
ijnte:
Quote
gerard4653: Broek53 spreekt over het als machinist geprogrammeerd zijn op lampen. Is niet in de haak natuurlijk, maar je kan je er iets bij voorstellen.
En wat is de zichtbaarheid van zo'n baken bij donker?
En zo'n sein hoeft niet duur te zijn, want het kan altijd hetzelfde beeld tonen, ongeacht de bezetting van het betreffende baanvak.

Het plaatsen van een sein kost ten minste 12.500 euro (alleen het plaatsen). Daarnaast zou dan de beveiliging aangepast moeten worden etc etc. Normaal is ATB-NG gewoon actief, en zal een aanrijding van deze omvang niet voor kunnen komen. Voor die 3x per jaar dat er een aparte trein op dat baanvakje rijdt, rechtvaardigd geen extra sein of nog meer veiligheidsmaatregelen. Straks willen ze er ook nog eens ATB-VV aan gaan leggen %01%
Ik denk dat je de gevolgen van een onderzoek door IVW onderschat, alsmede datgene wat in naam van (een iets hogere graad van) Veiligheid allemaal gedaan wordt, zo niet opgelegd. Daar kunnen jij en ik met onze gewone, nuchtere redeneringen niet tegenop. Overigens zou je in dit geval alleen maar een altijd geel brandend voorzein hoeven neerzetten op de plaats van de keperbaak. Hoef je niks aan ATB-NG te doen ook.
En voor de niet-tot-op-de-bodem kenners: dat van AB-VV van IJnte is een grapje, hoor

Laatst bewerkt door broek53 op 31-07-2010 11:05

26-07-2010 21:48:17
sik214
sik214
Quote
ajwkam: Het is alleen een kwestie van het sein neerzetten. De schade loopt nu in de miljoenen, daar vallen de kosten van het voorsein bij in het niets.

Punt is alleen even dat dat sein door ProRail betaald wordt en de schade door de verzekeraar van Speno of de bekende aannemer!

26-07-2010 21:48:40
Arjen-V
Arjen-V
(edit: verkeerd gelezen idd)

Laatst bewerkt door Arjen-V op 26-07-2010 21:52

26-07-2010 21:50:48
broek53
broek53
Er is niks besloten, wij speculeren en filosoferen hier alleen maar wat er zou kunnen gebeuren n.a.v. van dit gebeuren.

26-07-2010 22:10:11
ijnte
ijnte
Quote
broek53: Ik denk dat je de gevolgen van een onderzoek door IVW onderschat, alsmede datgene wat in naam van (een iets hogere graag van) Veiligheid allemaal gedaan owrdt, zo niet opgelegd. Daar kunnen jij en ik met onze gewone, nuchtere redeneringen niet tegenop. Overigens zou je in dit geval alleen maar een altijd geel brandend voorzein hoeven neerzetten op de plaats van de kerperbaak. Hoef je niks aan ATB-NG te doen ook.
En voor de niet-tot-op-de-bodem kenners: dat van AB-VV van IJnte is een grapje, hoor

Uiteraard is dat ATB-VV een grapje, maar wel met een bepaalde ondertoon.

Men beseft blijkbaar niet wat het neerzetten van een sein tot gevolgen heeft.. Je kunt niet zomaar ergens lukraak een sein neerzetten. Het moet nut hebben om daar een (voor)sein neer te zetten. Ik kan me zeker voorstellen dat bij een ATB-NG baanvak al helemaal geen voorsein neer gaat zetten omdat ATB-NG een dusdanig intelligent systeem (redelijk vergelijkbaar met ERTMS L1)is. Remcurves komen vanuit de baan de trein in en die zorgt ervoor dat de trein ruim voor het stootjuk tot stilstand gekomen is. Bij een ATB-NG baanvak zou je in theorie niet eens seinen nodig hebben..
Mochten ze trouwens, om wat voor een reden dan ook, besluiten er toch een voorsein neer te gaan zetten dan moet er weldegelijk iets in de beveiliging gebeuren. De voeding voor die gele lamp komt tenslotte uit een relaiskast.. Daarnaast moet deze lamp ook dimbaar kunnen zijn.

26-07-2010 22:18:08
manuel25
manuel25
Heb gisteravond die trein om 23:13 door de voortuin zien rijden. Daarna een paar uur gewacht tot hij weer slijpend terug kwam, maar dat kwam die niet, toen ben ik maar rustig gaan slapen, nog niet wetende van het ongeval.
Nadat ik vanmorgen wakker werd gemaakt met dit bericht ben ik natuurlijk gelijk, nèt voor mijn werk, naar Stv gegaan, voor mij is het om de hoek %08% Hier nog wat foto's. www.flickr.com

Rond een uur of 10:45 kwamen er twee kranen van Mammoet.

Het was eerst de bedoeling om vanaf 12 uur de treinen door te laten rijden naar Stavoren, dit was, nadat ik om 8 uur klaar was op mijn werk nog niet het geval.

Ben erg benieuwd hoelang het nog gaat duren en wat men er nu gaat doen.

26-07-2010 22:23:33
ajwkam
ajwkam
Hoeveel vergelijkbare situaties als in Stavoren zijn er eigenlijk in Nederland? Dus dan bedoel ik andere locaties waar je van de vrije baan met 80 km/uur (of meer) zonder lichtsein op een kopspoor terecht komt. Delfzijl heb je een inrijsein en doorschietruimte na het station. Kampen heeft een dwergsein als je het kopspoor oprijdt. Harlingen Haven is slechts 40 km/uur. Roodeschool heeft het hoofdsein bij Rda net voor het station. Hlds, Zvt, Hdr, Ekz en Vs hebben een wisselstraat voor het perron. Rhenen misschien? Is daar een voorsein, of ook alleen keperbakens? Verder kan ik zo geen locaties bedenken.

De situatie in Stavoren is dus vrij uniek in Nederland. Het lijkt mij niet onredelijk om in Stavoren (en Rhenen?) een voorsein te plaatsen. In bijvoorbeeld Veendam staat ook een voorsein voorafgaand aan een S-bord (bij een overweg), terwijl keperbakens daar ook hadden kunnen volstaan. Keperbakens op de hoofdbaan zijn zeer zeldzaam; je ziet ze hooguit op Verkeerd Spoor.

26-07-2010 22:25:37
Arjen-V
Arjen-V
Goed we hebben het nu wel weer over de ATB-NG die op dit baanvak aanwezig is, maar vergeet niet dat dit voertuig slechts voor zien is van ATB-e wat niet werkzaam is op dit baanvak, dan kan je nog zoveel lichtseinen (Hoofd- of Voor-sein) neer zetten maar dat heeft toch geen nut.
Wil men dit soort dingen naar de veilige kant doen, dan zal men het baanvak gewoon buiten dienst moeten nemen en dan maar met Vmax 40km/u ROZ (rijden met een dusdanige snelheid van max 40km/u afhankelijk van zicht en beremming om voor iedere belemmering of obstakel te kunnen stoppen) naar de eindbestemming sukkelen.
En om nou (mocht het zover komen) voor die 3 of 4 werktreintjes die er in een jaar komen een duur lichtsein neer te zetten, terwijl er alleen maar materieel komt wat normaliter voorzien is van de juiste beveiligingssysteem, en dus ook gewoon aan de ATB-NG remcurves zal voldoen.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


26-07-2010 22:36:41
wimhoekema
wimhoekema
Met Mammoet-kranen worden de rijtuigen van de slijptrein vannacht weggetakeld en via pontons/duwbakken over het IJsselmeer afgevoerd.

Voor het eerst sinds 1936 wordt de Staverse spoorpont dus weer nieuw leven ingeblazen (afgezien van die Sail IRM-boot).

Wat plaatjes van de ravage die ik vanavond heb gemaakt:

picasaweb.google.nl


grtz,
Wim

Laatst bewerkt door wimhoekema op 26-07-2010 22:37

26-07-2010 22:37:29
ijnte
ijnte
Voor Rhn staat voorsein 569 welke inderdaad continu geel brand. Rhenen is uniek omdat het een halte aan de vrije baan is waar gekeerd kan worden. Voor de komende 4 weken trouwens is dit niet uniek, aangezien station Oosterbeek nu ook een automatische keervoorziening heeft (aan de vrije baan).

Terug naar Stavoren.
De omschrijving voor een voorsein SR219:
Quote

Snelheid begrenzen tot 40 km/h en afhankelijk van zicht en beremming met een zodanige snelheid verder te rijden om voor het eerstvolgende sein, dat stoppen gebiedt, te kunnen stoppen.


Omschrijving van het betreffende bord (driehoek, punt naar beneden, geel, cijfer 4) SR313:
Quote

Snelheid begrenzen tot de door het getal aangegeven snelheid.



Ik wil eerst eigenlijk zelf even de OBE bladen zien voordat ik er nog wat informatiefs over kan zeggen..

Laatst bewerkt door ijnte op 11-08-2010 09:53

26-07-2010 22:45:47
broek53
broek53
Voordat we overigens onszelf op het verkeerde been zetten: op een buiten dienst gesteld baanvak mag je niet met baanvaksnelheid zonder ATB gaan rijden. Ik betwijfel zelfs of je sneller mag dan 40 en of je iets anders mag dan op zicht rijden.

26-07-2010 22:47:57
Arjen-V
Arjen-V
Quote
broek53: Voordat we overigens onszelf op het verkeerde been zetten: op een buiten dienst gesteld baanvak mag je niet met baanvaksnelheid zonder ATB gaan rijden. Ik betwijfel zelfs of je sneller mag dan 40 en of je iets anders mag dan op zicht rijden.

Quote
Arjen-V: dan zal men het baanvak gewoon buiten dienst moeten nemen en dan maar met Vmax 40km/u ROZ (rijden met een dusdanige snelheid van max 40km/u afhankelijk van zicht en beremming om voor iedere belemmering of obstakel te kunnen stoppen) naar de eindbestemming sukkelen.

of een door de WTI opgelegde snelheid

Laatst bewerkt door Arjen-V op 26-07-2010 22:48

26-07-2010 22:49:42
wimhoekema
wimhoekema
wie zegt dat het baanvak buiten dienst was gesteld?

De slijprit reed weliswaar na de laatste eguliere Arrivatrein, maar volgens verschillende ooggetuigen kwam 'ie niet bepaald met 40 km/u Stv binnen denderen.

26-07-2010 22:50:57
timtrein
timtrein
Maar ja, ook het buiten dienst nemen is geen garantie dat er 40 wordt gereden, zie het rapport van de Speno die een paar jaar geleden met 90 vanuit Olst naar Zwolle scheurde en daar een stel wissels openreed...

26-07-2010 22:52:42
Arjen-V
Arjen-V
Quote
Arjen-V:
Quote
TheKnitter: Spenotreinen hebben ATB-e, en het traject is BD tijdens slijpwerkzaamheden, zoals daar ook het geval was.
Speculaties hebben we weinig aan.. Wachten IVW en de Onderzoeksraad voor Veiligheid maar af.

Over speculaas gesproken wie zegt dat het baanvak buiten dienst was?

Psssst wim misschien ook handig om het hele topic door te lezen voor verder oordelen

26-07-2010 23:01:03
Arjen-V
Arjen-V
Quote
timtrein: Maar ja, ook het buiten dienst nemen is geen garantie dat er 40 wordt gereden, zie het rapport van de Speno die een paar jaar geleden met 90 vanuit Olst naar Zwolle scheurde en daar een stel wissels openreed...

Dit kwam ook mede door falen van de WTB'r en het niet aanwezig zijn van de ATB in welke vorm dan ook.
Maar goed timtrein: als een baanvak buitendienst genomen wordt en de werktrein wil dat gebied binnen rijden zal de WTB'r toch eerst de WTI moeten tekenen en in ontvangst nemen, daarbij staan de nodige gegevens voor de WTB'r welke opgevolgd dienen te worden.
Als jij als WTB'r de WTI niet begrijpt mag jij ehm ook niet tekenen of in ontvangst nemen.

26-07-2010 23:08:13
Rolffiej19
Rolffiej19
Nog even terugkomend op die tankwagen , Er mag niet eens een gevulde tankwagen binnen de bebouwdekom geparkeerd staan dus dat probleem kan zo ie zo de prullenbak weer in

26-07-2010 23:27:54
keesje
keesje
Quote
timtrein: Maar ja, ook het buiten dienst nemen is geen garantie dat er 40 wordt gereden, zie het rapport van de Speno die een paar jaar geleden met 90 vanuit Olst naar Zwolle scheurde en daar een stel wissels openreed...

... En daar was het baanvak dus nog wel officieel buiten dienst, aangezien de mcn van de Speno aan de begeleider vroeg om toestemming harder te gaan rijden en hiervoor toestemming gaf. Maar alleen de trdl had die toestemming mogen verlenen nadat het eerst het baanvak formeel had vrijgegeven.

26-07-2010 23:37:13
keesje
keesje
Nog even wat betreft de infra voor Stv, komend vanuit Lw:

37.597 Laatste snelheidsbord (tot kmr 49.375) na uitrijden Wkm: baanvaksnelheid 100 km/u.
41.119 Laatste sein is bediend sein 1633 dat gepasseerd wordt bij na het verlaten of passeren van station Hnp.
49.000 Keperbakens (sein 249a seinenboek) dat aangeeft de snelheid te begrenzen tot 40 km/u
49.375 Snelheidsbord begrenzen naar 40 km/u
50.000 Snelheidsbord 40 km/u
50.224 Station Stv
50.300 Stookjuk Stv

* Er staat geen verkenningsbord 'S' als aankondiging van station Stv. Het station ervoor (Kmw) heeft wel een dergelijk bord op remafstand van het station.

Laatst bewerkt door keesje op 26-07-2010 23:47

27-07-2010 09:55:25
orselinus
orselinus
Quote
Rolffiej19: Nog even terugkomend op die tankwagen , Er mag niet eens een gevulde tankwagen binnen de bebouwdekom geparkeerd staan dus dat probleem kan zo ie zo de prullenbak weer in

Deze was leeg (mag het dan wel?) Hoewel ik het zelf heb aangeslingerd laten we bij de topic blijfen.

Laatst bewerkt door orselinus op 27-07-2010 09:58

27-07-2010 10:28:04
ijnte
ijnte
Quote
keesje: Nog even wat betreft de infra voor Stv, komend vanuit Lw:

37.597 Laatste snelheidsbord (tot kmr 49.375) na uitrijden Wkm: baanvaksnelheid 100 km/u.
41.119 Laatste sein is bediend sein 1633 dat gepasseerd wordt bij na het verlaten of passeren van station Hnp.
49.000 Keperbakens (sein 249a seinenboek) dat aangeeft de snelheid te begrenzen tot 40 km/u
49.375 Snelheidsbord begrenzen naar 40 km/u
50.000 Snelheidsbord 40 km/u
50.224 Station Stv
50.300 Stookjuk Stv

* Er staat geen verkenningsbord 'S' als aankondiging van station Stv. Het station ervoor (Kmw) heeft wel een dergelijk bord op remafstand van het station.

Ik heb denk ik een iets nieuwer blad dan dat jij hebt, maar die keperbakens zeggen al genoeg. Keperbakens (SR249A):
Quote

Snelheid begrenzen tot 40 km/h en afhankelijk van zicht en beremming met een zodanige snelheid verder te rijden om voor het eerstvolgende sein, dat stoppen gebiedt, te kunnen stoppen.


Het eerstvolgende sein is een stootjuk. Ik heb nog even gekeken naar andere stations, maar er staat niet overal een stationsbord. B.v. voor Bnk staat wel een stationsbord, maar voor Vndw b.v. niet. De Mcn/WTB had dus die keperbakens moeten zien. Daarnaast is wegbekendheid natuurlijk essentieel. Ook is het niet een station wat in een rare bocht ligt ofzo, dus je kan volgens mij ruim van tevoren het perron zien.

Laatst bewerkt door ijnte op 11-08-2010 09:54

27-07-2010 10:41:39
edje
edje
Quote
37.597 Laatste snelheidsbord (tot kmr 49.375) na uitrijden Wkm: baanvaksnelheid 100 km/u.
41.119 Laatste sein is bediend sein 1633 dat gepasseerd wordt bij na het verlaten of passeren van station Hnp.
49.000 Keperbakens (sein 249a seinenboek) dat aangeeft de snelheid te begrenzen tot 40 km/u
49.375 Snelheidsbord begrenzen naar 40 km/u
50.000 Snelheidsbord 40 km/u
50.224 Station Stv
50.300 Stookjuk Stv

* Er staat geen verkenningsbord 'S' als aankondiging van station Stv. Het station ervoor (Kmw) heeft wel een dergelijk bord op remafstand van het station.


Wel helemaal op schrijven he.
Snelheid begrenzen tot 40km/h en afhankelijk van zicht en beremming met een zodanige snelheid verder te rijden om voor het eerst volgend sein dat stoppen gebiedt te kunnen stoppen.
Maar nu is de vraag, welk sein?
Een stootblok is geen sein, dat is namelijk een onderdeel van een spoorinrichting wat verder rijden verhinderd. Op elk stootblok hoort een afsluitbord te staan, met de betekenis, "stop voor het sein"
op deze foto van Niels Karsdorp is het afsluitbord van achter te zien op het stootjuk buffel.diesel-trein.nl
En op deze foto het bordje van voren www.etsspoor.nl
Zo zie je maar elk bordje op het spoor heeft zo zijn functie al is het alleen maar wetgeving technisch, want elke krukkendraaier zal weten dat hij uiteraard niet verder kan rijden bij een stootjuk.

Laatst bewerkt door edje op 27-07-2010 10:44

27-07-2010 10:41:58
gvttreinen
gvttreinen
Voor het perron buigt de lijn iets naar rechts en staan er dichte struiken rechts langs de baan (althans, najaar 2009)....niet echt optimaal.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 27-07-2010 10:44

27-07-2010 10:47:09
edje
edje
En hoe zit het trouwens met de stationsverlichting.
Aangezien het treinverkeer al was afgelopen, was de stationsverlichting aan of uit.
Ook met de andere halte's een interresant ding om te bekijken, omdat je in het donkere vlakke friesland, dan al snel iets mist, vooral als je er niet vaak komt zoals het Speno Team.
Weet toevallig ook iemand of ze al vaker die week daar zijn geweest.

Laatst bewerkt door edje op 27-07-2010 10:50

27-07-2010 11:06:43
ijnte
ijnte
Quote
gvttreinen: Voor het perron buigt de lijn iets naar rechts en staan er dichte struiken rechts langs de baan (althans, najaar 2009)....niet echt optimaal.

Ik zie het inderdaad op wat foto's van mezelf. Ik ga toch het onderzoek afwachten (duurt nog wel een jaar) voordat ik er conclusies aan ga verbinden. Het is een heel vreemd ongeluk (achteraf misschien eenvoudig).

27-07-2010 11:12:00
gvttreinen
gvttreinen
In het donker ziet de wereld heel anders uit........

27-07-2010 11:36:14
mren
mren
Quote
ajwkam: Op een luchtfoto* is te zien dat er twee stellages/karretjes met gasflessen net naast de winkel staan. Als dat karretje een paar meter naar achteren had gestaan, dan was er waarschijnlijk een behoorlijke explosie geweest en had de bemanning van de trein het wellicht niet kunnen navertellen. Het had dus veel erger kunnen zijn... %03%


Dat klinkt altijd spannend, gasflessen. Maar zuurstof is ook een gas en gezien het feit dat het een watersportzaak was, is de kans dat het vulling voor (duik)persluchtflessen is niet gering.

27-07-2010 11:59:15
visscher
visscher
Het is niet alleen een watersport zaak, het is tevens een olie handel (De tankwagen welke is meegenomen door de trein was eigendom van de winkel). Daarnaast wordt er op het water ook gekookt, dit met behulp van gasflessen. Daarom denk ik dat gasflessen zeker aannemelijk is.

Maar volgens mij is de kans op ontploffing niet heel reeel, tankwagens en ook gasflessen moeten tegen een bepaalde impact kunnen. Kijk ook maar naar de tankwagen, hoe heel deze nog is.

27-07-2010 12:01:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Aan de soort gasflessen te zien gaat 't om campinggas achtig spul wat dus wel degelijk ontvlambaar is.
Als je trouwens een persluchtcilinder raakt heb je 'n grote kans dat de afsluiter afbreekt en krijg je een ongeleid projectiel dat met flinke snelheid rondvliegt... niet echt een prettig vooruitzicht bij 'n drukke haven in de buurt. Zo'n fles gaat echt wel door de romp van een boot heen hoor...


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

27-07-2010 12:21:55
broek53
broek53
Zullen we het weer over het spoor hebben?

27-07-2010 15:39:29
daniel81
daniel81
Quote
wimhoekema: Wat plaatjes van de ravage die ik vanavond heb gemaakt:

Is hiermee de schuldvraag beantwoord?%02%%08%

27-07-2010 15:44:21
gvttreinen
gvttreinen
De Speno slijptrein zal over water worden afgevoerd, naar Duitsland!

27-07-2010 17:33:20
wimhoekema
wimhoekema
Ja, eerst op pontons naar Amsterdam en vandaar op een ander varend geval naar Brandenburg (D).

27-07-2010 17:35:49
klaass16
klaass16
Er is nu sprake van: Machinist mocht er niet op rijden.
Hij heeft de bevoegdheid niet.

27-07-2010 17:38:29
TheKnitter
TheKnitter
En waarom denk je dat er een Nederlandse pilot op de trein aanwezig was
De machinist mocht er inderdaad niet alleen rijden, maar door de pilot wel.

27-07-2010 17:41:08
smarkie
smarkie
zou dan nog steeds kunnen dat de machinist niet op die speno mocht rijden, een pilot is er alleen voor de wegbekendheid en om aanwijzingen te geven


Mcn NS International Rtd

27-07-2010 17:53:24
nielske90
nielske90
Zullen we de geruchtenmachine maar weer stoppen tot er echte feiten aan het licht komen? We weten er nog niks van, dan hoeven we ons dus ook nergens druk om te maken...

27-07-2010 18:03:16
103 220-0
103 220-0
Net op het nieuws: Speno is voorlopig de toegang tot het Nederlandse spoorwegnet ontzegd...

----
Kijk ook eens hier: www.raymondkies.nl

27-07-2010 18:17:29
sik214
sik214
Is zoiets vergelijkends weleens opgelegd aan een spoorwegonderneming in Nederland?

27-07-2010 18:18:30
john2
john2
Mede ook, toegang ontzegt, door dat al eens eerder problemen met een speno trein bij Zwolle zijn geweest, wissel.

Laatst bewerkt door john2 op 27-07-2010 18:19

27-07-2010 18:22:25
103 220-0
103 220-0
Je kunt je afvragen wat de gevolgen voor het Nederlandse spoorwegnet zijn, als je Speno de toegang ontzegd...

----
Kijk ook eens hier: www.raymondkies.nl

27-07-2010 18:54:57
Arjen-V
Arjen-V
speno is niet de enige spoorslijper in europa

27-07-2010 19:06:06
timtrein
timtrein
nos.nl

27-07-2010 19:23:33
wilcot
wilcot
Hoe gaat speno dan de slijptrein uit Br wegkrijgen? Deze staat namelijk bij oude werkplaats sinds vandaag. Is de RR48M4. precies hetzelfde type. Of mogen ze wel versleept worden?

27-07-2010 19:27:30
orselinus
orselinus
de N.S. had vroeger een eigen slijptrein....

27-07-2010 19:56:40
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
TheKnitter: En waarom denk je dat er een Nederlandse pilot op de trein aanwezig was
Volgens het AD van vandaag was die pilot wel aanwezig van Rtd tot Zl, maar zou de Italiaanse machinist daarna zonder begeleiding verder naar Stv gereden zijn!


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

27-07-2010 19:59:26
lamartjuh
lamartjuh
Hoor net op de radio dat SPENO voorlopig niet meer mag rijden in Nederland
Edit: oud nieuws
maar ik vraag me af of het wel een slimme actie is, of ze moeten daar zelf goede ideen op hebben.

Laatst bewerkt door lamartjuh op 27-07-2010 20:01

27-07-2010 20:13:57
Arjen-V
Arjen-V
Quote
wilcot: Hoe gaat speno dan de slijptrein uit Br wegkrijgen? Deze staat namelijk bij oude werkplaats sinds vandaag. Is de RR48M4. precies hetzelfde type. Of mogen ze wel versleept worden?
Gesleept zal waarschijnlijk geen probleem zijn omdat dan Nederlands personeel en ook een Nederlandse vervoerder de tractie levert en dus onder hun eigen toelating rijdt.
Ook bestaat de kans dat IVW zegt van alle spenotreinen nu in Nederland liggen bij deze aan de ketting en komen niet eerder van hun plaats tot dat IVW een verdere beslissing heeft genomen. (let wel dit is even speculaas)

Quote
daniël_ddr:
Quote
TheKnitter: En waarom denk je dat er een Nederlandse pilot op de trein aanwezig was
Volgens het AD van vandaag was die pilot wel aanwezig van Rtd tot Zl, maar zou de Italiaanse machinist daarna zonder begeleiding verder naar Stv gereden zijn!

Kan het AD dit ook bevestigen door een verklaring van iemand die betrokken is bij het onderzoek, Lijkt me niet, dus denk dat we voorlopig het speculaas maar moeten laten voor wat het is en ons verder focussen op het afhandelen van het schade oplappen.

27-07-2010 20:14:19
rob46
rob46
Aangezien "varen" geen probleem is, werd vanmorgen rond 6.00 uur de RR 48 M-5 op een ponton geplaatst, om 13.00 uur volgde slijpunit C6, gevolgd door slijpunit C5 die om 14.30 uur op een ponton werd geplaatst. De complete 9-delige slijptrein zal op deze wijze naar Duitsland worden afgevoerd. Zie
www.flickr.com

27-07-2010 20:17:04
Arjen-V
Arjen-V
geheel zal eerst via een omweg, namelijk amsterdam, naar Brandeburg gaan.
In Amsterdam wordt alles overgeladen in een schip dat het geheel wel weer naar Duitsland, Brandenburg, brengt

27-07-2010 20:41:39
keesje
keesje
Als ze alleen op het laatste lichtsein afgaan bij Hnp, dan zal die groen hebben getoond en daarna kom je geen enkel lichtsein meer tegen. Daarna wel drie keperbakens, een bord om de snelheid te verlagen naar 40 km/u én een nieuw snelheidsbord dat verbiedt harder te rijden dan 40 km/u. Als je die allemaal mist, dan liggen ze met z'n 4-en toch een aardig tukkie te doen voorin die cabine, als je het mij vraagt... Behoudens dat die trein een technisch mankement had uiteraard.

Ik vraag me daarnaast af wie er in dergelijke treinen als pilot meegaan en hoe ze hun wegbekendheid op peil houden. Want behalve de machinisten van Arriva, zullen er verder toch weinig machinisten zijn die daar geregeld komen.

Benieuwd waar het IVW mee komt!

27-07-2010 20:48:28
mdj
mdj
Nouja, als -zoals het AD meldt- die pilot niet helemaal naar Stv is geweest, zou het kunnen dat die machinist niets van Keperbakens weet... (kan me heel goed voorstellen).

Maar we wachten af totdat er meer duidelijk wordt


Bij twijfel: gebruik beton.

27-07-2010 20:58:43
broek53
broek53
Voor in de pers klinkt het wat makkelijker, en daarom zal er wel bericht worden dat de Speno-treinen niet meer mogen rijden in Nederland, wat al snel vertaald wordt in dat ze niet meer toegelaten zijn. Dat is dus niet zo. IVW heeft BAM, dat de verantwoordelijk vervoerder is, verboden om de slijptreinen nog door het land te laten rijden met het veiligheidsplan zoals het nu bestaat - dat is eigenlijk alles. Hoe het Veiligheidsplan dan wel in elkaar moet zitten, dat is dan nog de vraag - IVW schrijft nooit iets voor, maar toetst alleen maar.

27-07-2010 22:18:07
thom
thom
Quote
mdj: Nouja, als -zoals het AD meldt- die pilot niet helemaal naar Stv is geweest, zou het kunnen dat die machinist niets van Keperbakens weet... (kan me heel goed voorstellen).

Maar we wachten af totdat er meer duidelijk wordt
Een machinist zal echt niet zomaar gaan rijden als ie niet weet wat ie tegenkomt...

Ik heb het idee dat de kranten hier ook maar wat an horen en zeggen hebben, en er ook een hooponzin in de krant staat wat volledig uit zijn verband gerukt is...

Even afwachten op een officiele mededeling van IVW en stoppen hier met mensen veroordelen terwijl we hier nog niet voor de helft weten hoe of wat, lijkt me een erg goed idee...

Laatst bewerkt door admin op 28-07-2010 09:27, reden: God is er niet bij nodig