Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Spenotrein door stootjuk te Stavoren

Dinsdag 08 nov 2011 - 00:13:05
thom
thom
Quote
waalkade (ma 07 nov 2011 16:21:41 somda.nl):
Quote
sjoerd (ma 07 nov 2011 16:08:08 www.somda.nl): Wel, zoals ik hierboven al betoogde, en zoals Broek ook al opmerkt, is er op Leeuwarden - Stavoren geen treindienstleider. De wissels en seinen worden ter plaatse bediend door het treinpersoneel.
Ik neem aan dat er wel iets is van een treindienstleider, immers bij vertragingen of verstoringen zal er iemand het heft in handen moeten nemen.
Blijft dat het treinpersoneel de seinen/wissels bedient.
Ik vind het trouwens vreemd dat anno 2011 er nog treinen in een zwart gat rijden.
Men zou toch her en der een balise in het spoor kunnen plaatsen.
En wanneer de trein er overheen rijdt per GSM een berichtje naar een centrale post kunnen sturen.
Zelfs bussen hebben een systeem aan boord om hun doorkomst tijden te melden.
En wat is dan het nut dat een treindienstleider [die er nu dus niet is] dan weet waar die trein zich bevind? Rijwegen instellen hoeft die toch niet...

En bij vertraging kunnen ze nooit te vroeg ingesteld worden, immers kan dat pas als je bij het kastje bent...

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 08 nov 2011 om 00:13:41

Dinsdag 08 nov 2011 - 08:56:27
waalkade
waalkade
Reizigers en afhalers die geinformeerd willen worden.

Dinsdag 08 nov 2011 - 10:06:43
sjoerd
sjoerd
Tja, dat was ooit ook de taak van de treindienstleider als hij alleen zat op zijn stationspostje. Nu zeker niet meer; op een grote post is dat de taak van Tuffy of hoe zij en haar vriendinnen ook mogen heten. Soms is het een vriendje van haar, zoals die te Roosendaal die totaal onverstaanbaar is.

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 08 nov 2011 om 10:07:01

Dinsdag 08 nov 2011 - 13:09:22
maigoda
maigoda
Er zal ongetwijfeld een treindienstleider zijn die het baanvak onder z'n hoede heeft. Want wie moet anders een GSMR-alarmoproep afhandelen en de hulpdiensten moeten inlichten waar ze moeten zijn. En als er overwegen in de storing gaan moeten er toch echt aanwijzingen worden afgegeven.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Dinsdag 08 nov 2011 om 13:09:49

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 08 nov 2011 - 14:10:45
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
waalkade (ma 07 nov 2011 16:21:41 www.somda.nl): Ik vind het trouwens vreemd dat anno 2011 er nog treinen in een zwart gat rijden. Men zou toch her en der een balise in het spoor kunnen plaatsen.
En wanneer de trein er overheen rijdt per GSM een berichtje naar een centrale post kunnen sturen.
Dat is al uitgevonden www.intraffic.nl
En ja, er is wel een verkeersleider of treindienstleider, hoe het formeel heet weet ik niet. Maar die kan dus geen treindienst leiden

Dinsdag 08 nov 2011 - 21:46:19
waalkade
waalkade
Dat werkt met GPS zo te lezen.
Voor de provincie Gelderland zal dat betekenen dat de geldbuidel opengetrokken kan worden. (ondanks dat er waarschijnlijk al GPS op zit voor de halte displays in de trein)
Werk je met balises zoals gebruikt bij ETCS kost het niets, nieuwe treinen moeten hier namelijk mee uitgerust zijn.
Behoudens de balises dan, maar die zouden volgens ""Europa"" bijna niets meer kosten.

Dinsdag 08 nov 2011 - 21:55:25
waalkade
waalkade
Quote
broek53 (ma 07 nov 2011 12:42:34 www.somda.nl):
Quote
broek53 (ma 26 jul 2010 21:47:57 www.somda.nl):
Quote
ijnte:
Quote
gerard4653: Broek53 spreekt over het als machinist geprogrammeerd zijn op lampen. Is niet in de haak natuurlijk, maar je kan je er iets bij voorstellen.
En wat is de zichtbaarheid van zo'n baken bij donker?
En zo'n sein hoeft niet duur te zijn, want het kan altijd hetzelfde beeld tonen, ongeacht de bezetting van het betreffende baanvak.
Het plaatsen van een sein kost ten minste 12.500 euro (alleen het plaatsen). Daarnaast zou dan de beveiliging aangepast moeten worden etc etc. Normaal is ATB-NG gewoon actief, en zal een aanrijding van deze omvang niet voor kunnen komen. Voor die 3x per jaar dat er een aparte trein op dat baanvakje rijdt, rechtvaardigd geen extra sein of nog meer veiligheidsmaatregelen.
Ik denk dat je de gevolgen van een onderzoek door IVW onderschat, alsmede datgene wat in naam van (een iets hogere graad van) Veiligheid allemaal gedaan wordt, zo niet opgelegd. Daar kunnen jij en ik met onze gewone, nuchtere redeneringen niet tegenop. Overigens zou je in dit geval alleen maar een altijd geel brandend voorzein hoeven neerzetten op de plaats van de keperbaak. Hoef je niks aan ATB-NG te doen ook.
Het heeft even geduurd, maar het is zover, het hierboven voorspelde gebeurt. Op 5 december as. wordt een permanant geel tonend voorsein in dienst gesteld ter vervanging van de zigzagbaak. Het was ook TE voorspelbaar dat dat zou gebeuren
Moet dat niet een geel sein worden met een knipperend getal erboven.
(Anders moeten de Arriva treinen al lang van te voren veel te langzaam rijden.)
En ergens tussen dat sein en het stootblok 2 stuks snelheidsborden boven elkaar.
(Zoals in Veendam waar de personenlijn en de goederenlijn bij mekaar komen)
Het ene bord met het hoge cijfer voor de goed remmende personentreinen en een bord met een lager getal voor de overige treinen.

Laatst bewerkt door waalkade op Dinsdag 08 nov 2011 om 21:56:21

Dinsdag 08 nov 2011 - 21:57:59
thom
thom
Een keperbaken betekend ook afremmen naar 40 en rekenen op stop. Een geel tonend sein doet hetzelfde.

Daarnaast, als je er een cijfer aan vast knoopt, moet er daarna nog een geel sein gaan volgen, het stootjuk heeft een zelfde functie als een rood sein en mag je altijd maar met max 40 naderen...

Dinsdag 08 nov 2011 - 22:03:46
waalkade
waalkade
Maar ik wil er eigenlijk een 3 in laten knipperen.

Dinsdag 08 nov 2011 - 22:31:25
thom
thom
Hm, dat is geen bestaand seinbeeld dus dat gaat hem niet worden...

Daarnaast betekend een knipperend getal dat de snelheid nog niet bereikt hoeft te zijn bij het volgende sein. Het volgende sein is de afsluitlantaren op het stootjuk, dus dat lijkt me nogal onhandig

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 08 nov 2011 om 22:35:01

Dinsdag 08 nov 2011 - 22:47:12
ZJ37
ZJ37
Het is sowieso niet te hopen dat de volgende Spenotrein niet blijft doortuffen na dat gele voorsein, net zo lang tot het een rood sein ziet...

Dinsdag 08 nov 2011 - 22:53:43
thom
thom
Lol, ja, da's de volgende stap

Ik zeg het is bijna kerst, haal een rode lichtslang en versier het juk

Dinsdag 08 nov 2011 - 23:27:58
broek53
broek53
Quote
waalkade (di 08 nov 2011 21:55:25 www.somda.nl):
Quote
broek53 (ma 07 nov 2011 12:42:34 www.somda.nl): Het heeft even geduurd, maar het is zover, het hierboven voorspelde gebeurt. Op 5 december as. wordt een permanant geel tonend voorsein in dienst gesteld ter vervanging van de zigzagbaak. Het was ook TE voorspelbaar dat dat zou gebeuren
Moet dat niet een geel sein worden met een knipperend getal erboven.
(Anders moeten de Arriva treinen al lang van te voren veel te langzaam rijden.)
En ergens tussen dat sein en het stootblok 2 stuks snelheidsborden boven elkaar.
(Zoals in Veendam waar de personenlijn en de goederenlijn bij mekaar komen)
Het ene bord met het hoge cijfer voor de goed remmende personentreinen en een bord met een lager getal voor de overige treinen.
nou nee, dan introduceer je iets in het seinstelsel dat er niet thuis hoort. Geel met een cijfer, of het nu knippert of niet, kan niet gevolgd worden door een roodsein - en een stootjuk = een rood sein. Snelheidsborden zijn niet meer dan dat: snelheidsborden. Zij kunnen ook geen stoptonend sein (of wat voor sein dan ook) aankondigen.
Verder: een geel sein zegt in dit geval precies hetzelfde als een keperbaak snelheid begrenzen tot maximaal 40 km/h en rekenen op stop bij het volgende sein). Qua snelheid gaat niemand er dus op vooruit of op achteruit.

Laatst bewerkt door broek53 op Dinsdag 08 nov 2011 om 23:28:16

Dinsdag 08 nov 2011 - 23:36:56
wimhoekema
wimhoekema
Bij de invoering in '72 van de TPRB op Lw-Stv zat de baanvakleider nog op Post T in Leeuwarden. Na de modernisering van de beveiliging werd en wordt NX Lw vanuit Gn bediend. Een taak van de baanvakleider was bij de start het bijhouden van een zogenaamd treinregister, waarin de treinbewegingen werden aangetekend evenals het e.v.t. verleggen van kruisingen. Of men dit op de post in Gn heden ten dage nog steeds zo doet weet ik niet. Bedenk daarbij dat er in den beginne ter communicatie alleen de Rijkstelefoon en op enkele stations waar kruisingen plaatsvonden de diensttelefoon was.

Woensdag 09 nov 2011 - 21:30:25
jeanne
jeanne
Ja, in de begintijd TRBP waren dat nog telefoonkasten die afgesloten waren met een spoorsvierkantslot en een rijkstelefoon. Dat duurde niet lang of Jan en alleman stond daar dan (gratis) te bellen en het personeel mocht zich achter in de rij aansluiten!

Woensdag 09 nov 2011 - 22:34:53
waalkade
waalkade
Quote
broek53 (di 08 nov 2011 23:27:58 www.somda.nl):
Quote
waalkade (di 08 nov 2011 21:55:25 www.somda.nl):
Quote
broek53 (ma 07 nov 2011 12:42:34 www.somda.nl): Het heeft even geduurd, maar het is zover, het hierboven voorspelde gebeurt. Op 5 december as. wordt een permanant geel tonend voorsein in dienst gesteld ter vervanging van de zigzagbaak. Het was ook TE voorspelbaar dat dat zou gebeuren
Moet dat niet een geel sein worden met een knipperend getal erboven.
(Anders moeten de Arriva treinen al lang van te voren veel te langzaam rijden.)
En ergens tussen dat sein en het stootblok 2 stuks snelheidsborden boven elkaar.
(Zoals in Veendam waar de personenlijn en de goederenlijn bij mekaar komen)
Het ene bord met het hoge cijfer voor de goed remmende personentreinen en een bord met een lager getal voor de overige treinen.
nou nee, dan introduceer je iets in het seinstelsel dat er niet thuis hoort. Geel met een cijfer, of het nu knippert of niet, kan niet gevolgd worden door een roodsein - en een stootjuk = een rood sein. Snelheidsborden zijn niet meer dan dat: snelheidsborden. Zij kunnen ook geen stoptonend sein (of wat voor sein dan ook) aankondigen.
Verder: een geel sein zegt in dit geval precies hetzelfde als een keperbaak snelheid begrenzen tot maximaal 40 km/h en rekenen op stop bij het volgende sein). Qua snelheid gaat niemand er dus op vooruit of op achteruit.
Wanneer een machinist bij helder weer een geel schijnsel ziet en hij ziet verderop niets roods dan denkt hij misschien wel aan een lantaarnpaal. Hij heeft nl een bepaald verwachtingspatroon bij het zien van een gekleurde lamp.
Het zelfde heb jij nu ook, geel met cijfer ... kan niet ....
Natuurlijk kan dat wel, de bedoeling is dat dat punt opvalt.
En snelheidsborden tonen wel degelijk een seinbeeld en zijn dus seinen.
Over een afsluitbord twijfel ik, dat bord geeft het einde van de spoorweg aan en is daarmee een grensteken en vermoedelijk geen sein.
En om even OT te gaan, sluitseinen en frontseinen zijn geen seinen maar slechts tekens die de omvang van de trein en de mogelijke rijrichting aangeven.
(Pas op een bepaalde wijze ontstoken wordt het een gevaarsein.)

Laatst bewerkt door waalkade op Woensdag 09 nov 2011 om 22:36:05

Woensdag 09 nov 2011 - 22:45:49
thom
thom
Nou, een Mcn die denkt dat een geel sein een lantarenpaal is, doordat hij geen rode in de verte ziet is niet goed bezig.
Er zijn tig situatie's te bedenken waar je bij passage van het gele sein, de erop volgende rode nog helemaal niet ziet...

Daarnaast heeft een Mcn wegbekendheid, en weet hij waar hij een sein kan verwachten...

Verder trek je de definitie van het seinwezen een beetje uitmekaar.
Een afsluitbord is zeker een sein.
Die dingen staan niet per defenitie op een juk, die kunnen ook gewoon als vrijstaand bord op een spoor staan en betekenen het zelfde als een rood tonend sein. Voor bijrijden niet toegestaan.

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 09 nov 2011 om 22:51:44

Woensdag 09 nov 2011 - 22:49:09
MDDM
MDDM
Waalkade. Als een mcn een juk "kust" heeft ie in feite al een STS gereden. Geel 3 bestaat niet en is zoals gezegd een onjuist seinbeeld. Wat ik deze hele discussie mis is het feit dat jullie het alleen over seinen hebben, en niet over wegbekendheid. Als een mcn een geel sein ziet, weet hij in de meeste gevallen dat er een rood sein volgt ( of zoals in Stavoren een juk, al dan niet verlicht). En een verwachtings patroon is niet de bedoeling dat we dat hebben ( al is het niet geheel uit te bannen)

Edit: Thom heeft het ook over weg bekendheid, dat had ik nog niet gelezen, was een reactie aan het tikken

Laatst bewerkt door MDDM op Woensdag 09 nov 2011 om 22:50:49

Gr Joop mcn Lls

Woensdag 09 nov 2011 - 23:11:01
waalkade
waalkade
Wat niet bestaat kan ingevoerd worden.
Met 40km/h op een stootblok af komen rijden, is dat niet wat te heftig.
Bij de buren, bij mij 34 fiets kilometers verderop, brandt er wel degelijk een 3 op het sein wanneer je op een spoor met een stootblok binnenkomt.

Woensdag 09 nov 2011 - 23:15:15
broek53
broek53
Quote
waalkade (wo 09 nov 2011 22:34:53 www.somda.nl):
Quote
broek53 (di 08 nov 2011 23:27:58 www.somda.nl):
Quote
waalkade (di 08 nov 2011 21:55:25 www.somda.nl):
Quote
broek53 (ma 07 nov 2011 12:42:34 www.somda.nl): Het heeft even geduurd, maar het is zover, het hierboven voorspelde gebeurt. Op 5 december as. wordt een permanant geel tonend voorsein in dienst gesteld ter vervanging van de zigzagbaak. Het was ook TE voorspelbaar dat dat zou gebeuren
Moet dat niet een geel sein worden met een knipperend getal erboven.
(Anders moeten de Arriva treinen al lang van te voren veel te langzaam rijden.)
En ergens tussen dat sein en het stootblok 2 stuks snelheidsborden boven elkaar.
(Zoals in Veendam waar de personenlijn en de goederenlijn bij mekaar komen)
Het ene bord met het hoge cijfer voor de goed remmende personentreinen en een bord met een lager getal voor de overige treinen.
nou nee, dan introduceer je iets in het seinstelsel dat er niet thuis hoort. Geel met een cijfer, of het nu knippert of niet, kan niet gevolgd worden door een roodsein - en een stootjuk = een rood sein. Snelheidsborden zijn niet meer dan dat: snelheidsborden. Zij kunnen ook geen stoptonend sein (of wat voor sein dan ook) aankondigen.
Verder: een geel sein zegt in dit geval precies hetzelfde als een keperbaak snelheid begrenzen tot maximaal 40 km/h en rekenen op stop bij het volgende sein). Qua snelheid gaat niemand er dus op vooruit of op achteruit.
Wanneer een machinist bij helder weer een geel schijnsel ziet en hij ziet verderop niets roods dan denkt hij misschien wel aan een lantaarnpaal. Hij heeft nl een bepaald verwachtingspatroon bij het zien van een gekleurde lamp.
Het zelfde heb jij nu ook, geel met cijfer ... kan niet ....
Natuurlijk kan dat wel, de bedoeling is dat dat punt opvalt.
En snelheidsborden tonen wel degelijk een seinbeeld en zijn dus seinen.
Over een afsluitbord twijfel ik, dat bord geeft het einde van de spoorweg aan en is daarmee een grensteken en vermoedelijk geen sein.
En om even OT te gaan, sluitseinen en frontseinen zijn geen seinen maar slechts tekens die de omvang van de trein en de mogelijke rijrichting aangeven.
(Pas op een bepaalde wijze ontstoken wordt het een gevaarsein.)
ik ga niet dimdammen over begrippen en definities, want dat is een heilloze weg om in dit geval een discussie te voeren. Je hebt gelijk dat borden net zo goed seinen zijn in de zin van de wet. je hebt volkomen ongelijk als je veronderstelt dat een snelheidsbord iets anders kan aanduiden dan de snelheid die gereden mag worden (wit vierkant met zwart cijfer) of aangeeft dat afgeremd moet worden naar de snelheid die is aangegeven (gele driehoek met cijfer). Een snelheidsbord kan niet aangeven dat er ergens gestopt moet worden.
Verder is de opzet / logica van het seinstelsel zodanig dat geel met een cijfer niet gevolgd kan en mag worden door een rood sein, een stootjuk of welke andere stopplaatsaanduiding dan ook. Geel met een getal betekent afremmen tot die snelheid en betekent niet dat er daarna op 'stop" gerekend moet worden. Ook dat is een definitiekwestie, maar wel eentje die in de wet is vatsgelegd. Daarom kan het dus niet op die manier.

Woensdag 09 nov 2011 - 23:24:20
MDDM
MDDM
Quote
waalkade (wo 09 nov 2011 23:11:01 www.somda.nl):
Met 40km/h op een stootblok af komen rijden, is dat niet wat te heftig.
Gebeurd anders ook gewoon op Ut en op diverse andere stations.

Gr Joop mcn Lls

Woensdag 09 nov 2011 - 23:41:06
sjoerd
sjoerd
Waar nog eens bijkomt dat de snelheidstrappen die in de ATB worden vertaald, als volgt zijn: 40, 60, 80 en 120. Er is geen code voor 30.
Ooit waren er wel lichtbakken 30 en 70 maar die zijn juist met het oog op de vertaling in ATB-codes veranderd in 40 en 60/80, naar gelang de te passeren wissels.
Het plaatsen van een geel sein te Stavoren maakt dit station (?) gelijk aan Rhenen waar wel een voorsein staat. Het gele bordje 4, afremmen tot 40, maar ook alle andere gele snelheidsverminderingsborden, gaan gepaard met een codewisseling in de ATB; daar voegt een nieuw sein niets aan toe. Het sein is alleen maar beter zichtbaar dan het bord, vooral als je er rijdt met uitgeschakelde ATB.
In feite wordt Stavoren daarmee gelijk aan alle andere enkelsporige kopstations. De andere meersporige kopstations liggen in een bediend gebied, dus een station.
Dit laatste geldt in mindere mate voor Harlingen, maar daar mag je al niet sneller heen dan met, ik meen, 40 km/h. Ook te Winterwijk, in feite een dubbelkophalte, staan voorseinen en zelfs inrijders. Kampen, Delfzijl en Roodeschool idem. Derhalve een goede ingreep voor Stavoren.

Donderdag 10 nov 2011 - 01:11:09
maigoda
maigoda
Quote
waalkade (wo 09 nov 2011 22:34:53 www.somda.nl):
Wanneer een machinist bij helder weer een geel schijnsel ziet en hij ziet verderop niets roods dan denkt hij misschien wel aan een lantaarnpaal. Hij heeft nl een bepaald verwachtingspatroon bij het zien van een gekleurde lamp.
Het zelfde heb jij nu ook, geel met cijfer ... kan niet ....
Natuurlijk kan dat wel, de bedoeling is dat dat punt opvalt.
En snelheidsborden tonen wel degelijk een seinbeeld en zijn dus seinen.
Over een afsluitbord twijfel ik, dat bord geeft het einde van de spoorweg aan en is daarmee een grensteken en vermoedelijk geen sein.
En om even OT te gaan, sluitseinen en frontseinen zijn geen seinen maar slechts tekens die de omvang van de trein en de mogelijke rijrichting aangeven.
(Pas op een bepaalde wijze ontstoken wordt het een gevaarsein.)
Naast lichtseinen en snelheidsborden is een afsluitbord echt een officiëel sein. Namelijk een sein met een stopopdracht (zo staat hij ook in het seinenboek) en er kan dus een geel sein aan vooraf gaan, zowel als voorsein (zoals bij Rhenen) of als hoofdsein (op vele stations in Nederland). Front- en sluitseinen staan ook gewoon in het seinenboek (in het hoofdstuk "Seinen op kracht- en overige voertuigen).

Voor een verdere opsomming van wat er zoal in het seinenboek staat (en dus "seinen" zijn), zie: www.railmeester.nl (stand 2007).

Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Donderdag 10 nov 2011 om 01:14:11

Donderdag 10 nov 2011 - 07:02:43
ZJ37
ZJ37
In de discussie zag het toepassen van een seinbeeld geel-knipper voorbij komen als aankondiging van een stootjuk en dat dit niet kan.

Ik herinner me dat enkele jaren geleden dat een trein die vanuit Tb spoor 923 te Tbwt (kopspoortje voor de 5200) naderde, als laatste een seinbeeld geel-knipper kreeg. Inmiddels is dat veranderd in seinbeeld geel.

Kan iemand dit verklaren? Het bedoelde sein is overigens een dwergsein.

Donderdag 10 nov 2011 - 08:26:40
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Het spoor liep nog door (Baarle Nassau) en later afgekapt tot het onderstation, misschien dus omdat je vroeger voorbij het perron nog door kon rijden!

Donderdag 10 nov 2011 - 09:06:36
broek53
broek53
De discussie ging hier niet over geel of geel flikker, maar over geel of geel met een knipperend getal. Dat is een seinbeeld dat aangeeft dat je een remming moet inzetten in de richting van de door het getal aangegeven snelheid, maar die snelheid hoef je bij het volgende sein nog niet bereikt te hebben (de zogenoemde 'doorgaande remming'). Dat maakt het seinbeeld voor Stavoren dus dubbel ongeschikt.
Geel met constant brandend cijfer geeft aan dat je een remming inzet naar de betreffende snelheid en die bij het volgende sein bereikt moet hebben.
Geel flikker is een seinbeeld dat niet meer aangeeft dan dat je op elke plaats achter het sein tot stilstand moet kunnen komen. Het kan daarom niet in een voorsein getoond worden, alleen in een hoofdsein. Het wordt gebruikt voor rijwegen naar niet-geïsoleerd spoor en naar bezet spoor, bijvoorbeeld. In het geval van Tilburg West kan het goed zijn dat het beveiligingstechnisch nog ging om een rijweg naar niet-geïsoleerd spoor, restant van de lijn richting Baarle-Nassau.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 10 nov 2011 om 09:07:10

Donderdag 10 nov 2011 - 09:12:06
broek53
broek53
Quote
sjoerd (wo 09 nov 2011 23:41:06 www.somda.nl): Waar nog eens bijkomt dat de snelheidstrappen die in de ATB worden vertaald, als volgt zijn: 40, 60, 80 en 120. Er is geen code voor 30.
Ooit waren er wel lichtbakken 30 en 70 maar die zijn juist met het oog op de vertaling in ATB-codes veranderd in 40 en 60/80, naar gelang de te passeren wissels.
Dat is op zichzelf waar, maar eigenlijk alleen voor ATB EG. In Stavoren zit ATB NG en daarin kun je elke snelheid aangeven en laten bewaken die je wilt. Op dit soort baanvakken zou je theoretisch dus genoemde seinbeelden kunnen her-introduceren.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 10 nov 2011 om 09:12:24

Donderdag 10 nov 2011 - 09:53:57
sjoerd
sjoerd
Dank voor de aanvulling, Broek. Op nog vier plekken in ons land staan keperbaken en wel bij binnenkomst over verkeerd spoor, wat niet zo vaak zal voorkomen. Maar toch: als je de baak mist, met uitgeschakelde ATB, rijd je bij binnenkomst door rood. Dat is te Zwolle bij VS van Olst, te Olst bij VS van Zwolle, te Oldenzaal voor VS van Bentheim, en te Lunetten Aansluiting bij VS van Maliebaan. Bij ingeschakelde ATB krijg je gewoon code of moet je kwiteren omdat je geen code krijgt wegens opdracht afremmen tot 40 km/h. Een vast geel licht met een voorafgaande gewone baak hoeft niet duur te zijn, als je afziet van het inbouwen van linkerspoorbeveiliging. Tevens een goede aanvulling op de baken en borden en uniformiteit in seingeving.
Verder komen nog keperbaken voor op spoorwegen die geen technische beveiliging hebben, zoals Wildervanck en Veendam in het baanvak van de STAR.

Laatst bewerkt door sjoerd op Donderdag 10 nov 2011 om 11:13:33

Donderdag 10 nov 2011 - 11:34:10
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Alleen is die laatste al jaren geleden vervallen.

Donderdag 10 nov 2011 - 11:53:59
sjoerd
sjoerd
Staan nog wel op de nu geldende machinistenwegwijzers. Plaatsing was inderdaad dubieus omdat de STAR er toch niet harder rijdt dan 40 km/h.

Donderdag 10 nov 2011 - 12:34:49
daniel81
daniel81
Quote
ZJ37 (do 10 nov 2011 07:02:43 www.somda.nl): In de discussie zag het toepassen van een seinbeeld geel-knipper voorbij komen als aankondiging van een stootjuk en dat dit niet kan.

Ik herinner me dat enkele jaren geleden dat een trein die vanuit Tb spoor 923 te Tbwt (kopspoortje voor de 5200) naderde, als laatste een seinbeeld geel-knipper kreeg. Inmiddels is dat veranderd in seinbeeld geel.

Kan iemand dit verklaren? Het bedoelde sein is overigens een dwergsein.
Hetzelfde principe wordt gebruikt in Apd. De 7000 komt binnen op spoor 101 en krijgt dan geelknipper naar het doodlopende spoortje 112. Hier gaat het om een 'gewoon' hoofdsein, dus geen dwergsein.

Donderdag 10 nov 2011 - 12:56:21
maigoda
maigoda
Quote
ZJ37 (do 10 nov 2011 07:02:43 www.somda.nl): In de discussie zag het toepassen van een seinbeeld geel-knipper voorbij komen als aankondiging van een stootjuk en dat dit niet kan.

Ik herinner me dat enkele jaren geleden dat een trein die vanuit Tb spoor 923 te Tbwt (kopspoortje voor de 5200) naderde, als laatste een seinbeeld geel-knipper kreeg. Inmiddels is dat veranderd in seinbeeld geel.

Kan iemand dit verklaren? Het bedoelde sein is overigens een dwergsein.
De hoofdreden van het seinbeeld "geel-knipper" bij het binnenrijden van het kopspoortje van Tbwt (nu Tbu) was eenvoudig: dat spoor zat niet in de beveiliging en had dus geen spoordetectie. De beveiliging kan dus niet waarnemen of dat spoor wel of niet bezet is. Door geel-knipper als seinbeeld te tonen, wordt de machinist opgelegd daar zelf op te letten. Het maakt overigens geen verschil dat het een dwergsein is. Met een hoog sein kan het ook en komt ook her en der voor.

Wanneer de situatie in Tbu gewijzigd is, weet ik niet. Maar dat kopspoor zit nu dus wel in de beveiliging en zodoende kan er dan met geel binnengekomen worden.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 10 nov 2011 - 13:02:59
john2
john2
Als er in Sittard vanuit Heerlen/Maastricht gekoppeld moet worden door de I.C., Vrim. Dan wordt voor het tweede stel wat binnen komt ook een geel knipper sein gegeven, hoog sein. Het eerste stel is de wisselstraat in Sittard dan dikwijls niet compleet gepasseerd, dus ook niet voor dat het betreffend sein op geel of groen kan staan.

Donderdag 10 nov 2011 - 13:04:19
MDDM
MDDM
Dan spreken we over bezet spoor.

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 10 nov 2011 - 13:18:43
maigoda
maigoda
Quote
sjoerd (do 10 nov 2011 09:53:57 www.somda.nl): Dank voor de aanvulling, Broek. Op nog vier plekken in ons land staan keperbaken en wel bij binnenkomst over verkeerd spoor, wat niet zo vaak zal voorkomen. Maar toch: als je de baak mist, met uitgeschakelde ATB, rijd je bij binnenkomst door rood. Dat is te Zwolle bij VS van Olst, te Olst bij VS van Zwolle, te Oldenzaal voor VS van Bentheim, en te Lunetten Aansluiting bij VS van Maliebaan. Bij ingeschakelde ATB krijg je gewoon code of moet je kwiteren omdat je geen code krijgt wegens opdracht afremmen tot 40 km/h. Een vast geel licht met een voorafgaande gewone baak hoeft niet duur te zijn, als je afziet van het inbouwen van linkerspoorbeveiliging. Tevens een goede aanvulling op de baken en borden en uniformiteit in seingeving.
Verder komen nog keperbaken voor op spoorwegen die geen technische beveiliging hebben, zoals Wildervanck en Veendam in het baanvak van de STAR.
Bij het VS-rijden is er geen ATB-code. Dat zou ook raar zijn. VS-rijden kun je alleen bij vertrek op geel-knipper, er volgt een VS-bord, dat alleen voorbijgereden mag worden als je de speciale lastgeving met beeldinstructie in bezit hebt en er volgt (in het geval van Zwolle Olst) een ATB-uitschakelbord. De snelheid is dan ook max 40 km/h, gesteld dat je dat haalt tussen de overwegen in, die je allemaal zelf moet aanrijden.

Wat betreft het VS-rijden zelf: tussen Zwolle en Olst en op de Maliebaan wordt dat niet meer gedaan.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 10 nov 2011 - 14:54:41
sjoerd
sjoerd
We dwalen wel af van het topic maar de verhalen geven wel duidelijkheid voor de lezers.
De meeste overwegen, ook op Olst - Zwolle VS, hebben ook een aankondiging voor linksrijden zodat je, zo was dat in principe in elk geval wel, bij VS de normale baanvaksnelheid 130 km/h mag aanhouden. Dit staat op de VS-lastgeving vermeld en ook staat erop welke overweg je wel moet aanrijden omdat deze dan geen aankondigingssectie heeft.
Als je Zwolle of Olst over VS nadert, passeer je eerst een geel bord met daarop ATB. Dan volgt de keperbaak en meteen erachter het inschakelbord ATB. Daar moet je inschakelen. Inderdaad krijg je daar dan geen code, maar dat ligt aan de plaatselijke situatie. Dat betekent, zoals ik al schreef, kwiteren tot de inrijder.
Als je vroeger Zutphen naderde uit Deventer over VS en de hoge inrijder voorbij de keperbaak (nu staat daar een voorsein) stond veilig, dan kreeg je na de baak meteen code 80 en mocht dan je snelheid behouden. Er zijn meer plekken geweest waar je na de baak wel code kreeg, bijvoorbeeld bij Snippeling als je naderde over VS uit Zutphen.

Donderdag 10 nov 2011 - 16:01:27
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
sjoerd (do 10 nov 2011 11:53:59 www.somda.nl): Staan nog wel op de nu geldende machinistenwegwijzers. Plaatsing was inderdaad dubieus omdat de STAR er toch niet harder rijdt dan 40 km/h.
Ik wil niet vervelend doen, maar hij staat toch echt niet op de nu geldende beeldinstructie. Ik neem aan dat die keperbaak geplaatst is toen in 1989 (?) de klassieke beveiliging van de lijn is verdwenen; op dat moment is de baanvaksnelheid ook naar 40 teruggegaan vermoed ik. Reden van plaatsing zal zijn geweest dat je op een overweg afrijdt, afgedekt door een S-bord. Waarom er dan aan de andere kant geen keperbaak staat, en waarom bij de andere te beveiligen overwegen ook niet, weet ik niet.

Donderdag 10 nov 2011 - 16:26:05
sjoerd
sjoerd
Nou, is niet vervelend hoor, hoogstens attent. Dan loopt de machinistenwegwijzer dus achter... Er staat er een ten zuiden van Veendam voor nadering uit Wildervanck, en twee aan weerszijden van het wissel naar het zijspoor te Wildervanck ingetekend.

Donderdag 10 nov 2011 - 19:14:32
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik weet van maar ééntje het bestaan, en dat is die aan de noordkant van de overweg Dalweg 12 te Wildervank (op oude tekeningen: C.W. Lubbersstraat).
Maar die tekeningen zullen ongetwijfeld oud zijn want het baanvak is sinds begin 2003 STAR-eigendom. De NS/Prorail machinistenwijzer zal dus vast niet meer geactualiseerd worden.

Donderdag 10 nov 2011 - 19:18:02
MDDM
MDDM
NS mcn rijden ook niet meer op de diverse haven-lijnen. Maar we krijgen gewoon nog de gewijzigde spoorwijzers

Heb even gekeken en er is zelfs een tekening beschikbaar die geldig is vana 15-11-11.

Laatst bewerkt door MDDM op Donderdag 10 nov 2011 om 19:29:50, reden: aanvullende reactie

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 10 nov 2011 - 19:27:40
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Maar die zullen toch neem ik aan in opdracht van ProRail of Keyrail gemaakt worden?

Zaterdag 12 nov 2011 - 07:50:18
dh3201
dh3201
Als men de lijn naar Stavoren met ETCS Level 2 had uitgerust, hoeven er helemaal geen seinen meer te staan (hooguit die stopplaatsmarkeringsborden).

Shqiperise-lopers?

Zondag 13 nov 2011 - 13:56:54
thom
thom
Als men het aansluitwissel van de lijn weghaalt, is het probleem ook over...

Wat wil je met die opmerking nou daadwerkelijk toevoegen aan deze discussie?
Want het probleem blijft hetzelfde, als je daar dan met zonder de benodigde veiligheidssystemen rijdt, kan het nog steeds misgaan...

Laatst bewerkt door thom op Zondag 13 nov 2011 om 13:58:09

Vrijdag 13 apr 2012 - 12:45:22
john2
john2
Op de nieuwsberichten van gisteravond 12 november 2012 kwam de melding dat de machinist van de Spenotrein die door het stootblok is gegaan, geheel is vrij gesproken. Over de pilot is niks gezegd.

Vrijdag 13 apr 2012 - 12:57:06
MDDM
MDDM
De vrijgesproken mcn was de pilot.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 13 apr 2012 - 13:18:42
mren
mren
Hij is niet vrijgesproken, het OM gaat niet over tot vervolging. Dat is nogal een verschil.

Vrijdag 13 apr 2012 - 13:19:14
john2
john2
Op de nieuwsberichten zeiden ze nog dat de werktekening die de pilot machinist had, niet klopte met de werkelijkheid, wat er echt langs de baan stond aan seinen.

Laatst bewerkt door john2 op Vrijdag 13 apr 2012 om 13:19:26, reden: type fout hersteld.

Vrijdag 13 apr 2012 - 13:38:18
MDDM
MDDM
Quote
mren (vr 13 apr 2012 13:18:42 www.somda.nl): Hij is niet vrijgesproken, het OM gaat niet over tot vervolging. Dat is nogal een verschil.
Zijn naam is gezuiverd, en daar gaat het om.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 13 apr 2012 - 13:41:15
MDDM
MDDM
Quote
john2 (vr 13 apr 2012 13:19:14 www.somda.nl): Op de nieuwsberichten zeiden ze nog dat de werktekening die de pilot machinist had, niet klopte met de werkelijkheid, wat er echt langs de baan stond aan seinen.
Dat gegeven is al 18 maanden bekent, niks nieuws dus.

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 13 apr 2012 - 13:48:36
mren
mren
Quote
MDDM (vr 13 apr 2012 13:38:18 www.somda.nl):
Quote
mren (vr 13 apr 2012 13:18:42 www.somda.nl): Hij is niet vrijgesproken, het OM gaat niet over tot vervolging. Dat is nogal een verschil.
Zijn naam is gezuiverd, en daar gaat het om.
Niet helemaal, dat is nu net het juridische verschil.

Als het OM niet tot vervolging over gaat, wil dat alleen maar zeggen dat ze geen veroordeling verwachten, maar pas bij een uitspraak van de rechter is iemands onschuld bewezen. Sterker nog: het kan best zijn dat de mcn nog steeds als verdachte geldt, ook al komt er geen rechtszaak.

Vrijdag 13 apr 2012 - 14:06:09
MDDM
MDDM
Heb net een uitgebreid artikel gelezen, wat je zegt klopt idd. Beetje te voorbarige conclusie van mij

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 13 apr 2012 - 17:37:45
pluisje
pluisje
Quote
mren: maar pas bij een uitspraak van de rechter is iemands onschuld bewezen.
Het OM kan een hoop denken en vinden; je bent onschuldig totdat een rechter anders heeft bepaald.

Vrijdag 13 apr 2012 - 17:44:00
mren
mren
En als als je onschuld niet is bewezen, ben je verdachte.

Vrijdag 13 apr 2012 - 18:14:56
robert55
robert55
Nee, dat is ook weer niet waar. In Nederland [andere landen, andere regels] heeft het OM een zekere beleidsvrijheid om al dan niet tot een strafrechtelijke vervolging over te gaan. maar als het OM besluit te seponeren, is de zaak in principe voorbij, de vervolging wordt gestaakt en dat is definitief. Dat betekent dat degene die vervolgd had kunnen worden niet meer van een strafbaar feit verdacht wordt.

Een vrijspraak, voor bijvoorbeeld een moord, wil overigens niet per se zeggen dat bewezen is dat jij het niet gedaan hebt. Het betekent alleen dat niet wettig en overtuigend bewezen kon worden dat je het wel gedaan hebt. Denk aan OJ Simpson.
Meer kan je helaas van het strafrecht niet verwachten.

Eigenlijk was het raar dat het OM in eerste instantie aankondigde dat ze wilden vervolgen, want eigenlijk was toen al duidelijk dat ze geen kans maakten, en dan worden ze geacht te stoppen en dat te zeggen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 13 apr 2012 - 21:11:18
bart84
Moderator
bart84
Quote
pluisje (vr 13 apr 2012 17:37:45 www.somda.nl):
Quote
mren: maar pas bij een uitspraak van de rechter is iemands onschuld bewezen.
Het OM kan een hoop denken en vinden; je bent onschuldig totdat een rechter anders heeft bepaald.
Precies, het is net andersom, je bent pas schuldig als het bewezen is. In Nederland kunnen er zeg maar vijf mogelijkheden zijn bij/voor de rechter.
1. Je wordt niet vervolgt (geen maatregel/straf).
2. Je wordt vervolgt, maar men kan het voor de rechter NIET wettelijk en overtuigend bewijzen. Dan volgt vrijspraak (geen maatregel/straf).
3. OVAR(1) (Ontslag van alle rechtvervolging). Je wordt vervolgt, hetgeen het Openbaar Ministerie (Officier van Justitie) stelt kan wettig en overtuigend worden bewezen, maar er is iets anders aan de hand. Wat bewezen is, is niet strafbaar. Er kan ten laste worden gelegd dat je een appel hebt gekocht, dit zal makkelijk bewezen kunnen worden (zelfs een bekentenis is goed mogelijk), maar het kopen van een appel is niet strafbaar. (geen maatregel/straf)
4. OVAR(2). Je wordt vervolgt, hetgeen het Openbaar Ministerie (Officier van Justitie) stelt kan wettig en overtuigend worden bewezen, maar er is iets anders aan de hand. Je had bijvoorbeeld een rechtvaardigingsgrond of geen schuld (denk aan Ontoerekeningsvatbaarheid, overmacht, noodweer [zelfverdediging]). (geen of lagere maatregel/straf).
5. "Schuldig" Vervolging, bewijs, strafbaar, geen straf- of schulduitsluitingsgronden. (maatregel/straf).

En dan is het zelfs nog mogelijk om iemand schuldig (strafbaarverklaring) te bevinden, zonder dat er een straf wordt opgelegd (art. 9a Wetboek van strafrecht).

In het geval van de Mcn, gaat puntje 1 op. Mocht het OM toch gaan vervolgen, dan is het zeer goed mogelijk dat ze bij punt 4 uitkomen.

Laatst bewerkt door bart84 op Vrijdag 13 apr 2012 om 21:12:24

Mvg. Bart

Zondag 15 apr 2012 - 18:19:45
MvdK
MvdK
Het is een goed besluit. Heeft iemand hier een linkje naar het bericht hierover ? Ik ben wel een beetje benieuwd op welke gronden het OM tot dit besluit gekomen is.

Zaterdag 25 okt 2014 - 22:30:43
mvboetzela
mvboetzela
Quote
broek53 (ma 07 nov 2011 12:42:34 www.somda.nl):
Het heeft even geduurd, maar het is zover, het hierboven voorspelde gebeurt. Op 5 december as. wordt een permanant geel tonend voorsein in dienst gesteld ter vervanging van de zigzagbaak. Het was ook TE voorspelbaar dat dat zou gebeuren
en uit het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, pagina 60:
Quote
ProRail gaat in 2011 het keperbaak bij Stavoren vervangen door een lichtsein. Deze aanpassing houdt verband met het feit dat de lay-out van de sporen op het station Stavoren wordt gewijzigd ten behoeve van het gaan rijden met een historische stoomtrein op het traject Leeuwarden - Stavoren.
Recent reed ik weer eens per trein naar Stavoren en volgens mij staat het Keperbaak er nog steeds, vergezeld van een grote berg nieuw spoor en enkele nooit meer te plaatsen wissels. Ik heb er niet specifiek op gelet, maar zag daar zo gauw geen permanent-geel voorsein.

Donderdag 30 okt 2014 - 10:52:58
illyavaes
illyavaes
Volgens het BVS staat er een voorsein 1282 bij km 49.115.