Treinseries in het buitenland
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
26-07-2010 13:21:14
martw
martw
Nu we toch een buitenland-categorie hebben, lijkt me dit een goede plek om de volgende vraag te stellen.
Op somda staat een keurige lijst met treinseries in Nederland, waar hun traject is en waar ze allemaal stoppen.

Nu heb ik weleens via google gezocht naar vergelijkbare lijsten voor bijvoorbeeld Duitsland, België, Engeland, Denemarken, Frankrijk en Zwitserland. Maar die heb ik niet kunnen vinden. Ook via de internationale treinplanner (en ICE-reisepläne) word ik niet veel wijzer uit de verschillende treinseries.

Dus: zijn er ook andere (buitenlandse), complete treinserielijsten zoals somda die ook heeft?

Martijn
 

26-07-2010 13:29:19
HZwoferink
HZwoferink
Ik denk het zelf niet.


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

26-07-2010 14:02:48
nielsie600
nielsie600
In duitsland kun je van elk willekeurig station een trenenoverzicht inclusief treinummers vinden.  

26-07-2010 14:07:41
maurits
maurits
Via de Duitse Wikipedia kun je vrij veel informatie vinden:
Regionale spoorlijnen per Bundesland: http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_SPNV-Linien_nach_Bundesland (hier kun je ook bij veel lijsten per treinserie zien wat voor materieel er rijdt, erg handig als je een SWT wil plannen).
Lijst van Kursbuchstrecken met bijbehorende artikelen op Wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_deutschen_Kursbuchstrecken
Lijst van ICE-verbindingen: http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Intercity-Express-Linien
Lijst van Duitse IC-verbindingen: http://de.wikipedia.org/wiki/Intercity#Aktuelles_Liniennetz


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 


26-07-2010 14:15:15
qj7141
qj7141
De organisatie die de internationale treinnummering voor lange afstandstreinen beheert is de Union Internationale des Chemins de fer (UIC), http://www.uic.asso.fr.
De UIC stelt zogenoemde fiches vast, treinnummers voor internationaal verkeer zijn vastgelegd in UIC Fiche 419.
Daarnaast zou de netverklaring van de nationale capaciteitsbeheerder uitsluitsel moeten geven.
 

26-07-2010 14:30:54
jorgo
jorgo
Voor Duitsland zal het inderdaad waarschijnlijk hierbij blijven ja, omdat de afbakening niet zo duidelijk is als in Nederland.

Via http://www.fernbahn.de/ en dan naar Wagenreihungen kun je bijvoorbeeld zien welke treinen in de 2300 geordend zijn: Zowel treinen over de Linke Rheinstrecke, naar Hamburg, Stralsund, Binz, Erfurt, Karlsruhe, Osnabrück en Berlijn. Met de beste wil van de wereld kan ik die niet als product van één IC-lijn meer beschouwen... Trein 2389 bijvoorbeeld is Stralsund-Hamburg, trein 2390 is Stuttgart-Frankfurt.

Wel vindt je hier iets over de systematiek op basis waarvan treinen een nummer krijgen: http://de.wikipedia.org/wiki/Zugnummer. Daar staat ook dat er kennelijk bij gelegenheid ook wel dubbel genummerd wordt... En dat alle treinen in de 2300 in ieder geval binnen de categorie "DB Fernverkehr, nationaler Taktverkehr (IC)" vallen.
 

26-07-2010 14:52:13
martw
martw
Kijk, daar kan ik al heel wat mee. Ik zal de links eens bekijken.

't Lijkt er trouwens wel op dat Nederland nog een heel geordend treinnummersysteem heeft. Vergeleken met de Duitse 'treinserie' 2300 dan...

In ieder geval vast bedankt!%02%

Martijn
 

26-07-2010 17:01:56
taigagaai
Moderator
taigagaai
De oude 14X nummers (van voor 2006) waren in de jaren '90 ook nog 234X nummers. Heb nog ergens zo'n blaadje liggen van trein 2346, wat later trein 146 werd.  

26-07-2010 17:55:56
sander14
sander14
In België en Luxemburg hebben ze ook treinseries. De IC en IR verbindingen in België hebben een letter als aanduiding. Zo is de Belgische IC Oostende-Eupen v.v. daar bekent als de IC-A met treinnummer 5xx. Qua nummering verschillen de Belgen ook: de eerste IC van Oostende naar Eupen heeft nummer 504, die van een uur later heeft nummer 505. Nogal anders dan bij ons dus.  

26-07-2010 19:16:44
jorgo
jorgo
Die lijnnummers en treinnummers hebben in principe weinig met elkaar te maken- hoewel ze in België inderdaad wel consequent overeenkomen. De lijnnummers (cq letters) zijn meer communicatief van aard, de treinnummers administratief.

Lijnnummers heb je in Duitsland ook: het IC/ICE en in verleden IR- systeem kent ook lijnnummers, hoewel door het grote tijdsbeslag, waardoor de randen van de dag de lengte inkorten, en de neiging op de knooppunten van lijn te wisselen, er veelal nauwelijks twee treinen van eenzelfde lijn zijn die volledig hetzelfde traject rijden!

In Nederland had je in de jaren '80 ook lijnletters voor de lange-afstandsverbindingen, die met name in het Intercity-boekje (gratis, jawel) een rol speelden. Ik heb er hier geen liggen, maar ik meen dat de IC-D tabel Limburg-Zandvoort was.
 

26-07-2010 21:26:15
daniel81
daniel81
Ho ho een lijnnummer is weer heel wat anders. Dat is namelijk het nummer van de SPOORlijn. In België was dat vroeger gekoppeld aan de nummering in het spoorboekje maar dat schijnt losgelaten te zijn.  

26-07-2010 23:44:25
jorgo
jorgo
Inderdaad heeft België ook lijnnummers als trajectnummers, zoals KBS in Duitsland. Maar ik borduurde voort op sander14's aanduiding van routeletters/nummers. dus IC-A en IR-n. En dat is meer gebaseerd op het tramlijnen idee -- dus communicatief.  

27-07-2010 00:43:13
Dre
Dre
Quote
taigagaai: De oude 14X nummers (van voor 2006) waren in de jaren '90 ook nog 234X nummers. Heb nog ergens zo'n blaadje liggen van trein 2346, wat later trein 146 werd.

In die tijd hadden die treinen zelfs nog namen. 2340/2341 heetten Wesertal, 2342/2343 Havelsee, 2344/2345 Ijsselmeer en 2346/2347 Emsland. Vanaf 14 december 2002 werd de InterRegio opgewaardeerd tot IC en werd het serienummer gewijzigd in 14x. Overigens werden de LLT nummers pas een dienstregeling later gewijzigd. (in de drgl 2003 kwam LLT 82306 nog van trein 143, in de volgende drgl werd dat de 82343).
 

27-07-2010 10:04:46
gvttreinen
gvttreinen
In België zijn de eerste 50 nummers voor een richting, de volgende 50 voor de terugrichting.
In NL en DB land zijn de even nummers voor een richting en oneven nummers voor de terugrichting waarbij de even nummers richting Asd zijn.
 

27-07-2010 11:23:01
mark
mark
Waarbij er ook weer genoeg uitzonderingen zijn want bijvoorbeeld de series 4500 en 14500 rijden met de oneven nummers richting Asd  

27-07-2010 12:14:36
himym
himym
Wat te denken van de 3400 die in de avonduren en weekenden Hn-Hlm rijdt, je komt dan wel niet langs Asd maar Hn-Hlm (wat toch redelijk richting Asd is) rijdt onder oneven nummers.

Laatst bewerkt door himym op 27-07-2010 12:15
 

27-07-2010 12:27:25
broek53
broek53
Quote
mark: Waarbij er ook weer genoeg uitzonderingen zijn want bijvoorbeeld de series 4500 en 14500 rijden met de oneven nummers richting Asd
Ja, men is vergeten dat Asd als het centrale punt voor de treinnummering diende. Of hanteert dat expres niet meer. Sinds Asd geen kopstation meer is, is dat sowieso niet meer vol te houden.
Grappig is wel dat de 4500 in de loop der jaren is omgedraaid. De serie ontstond al in 1974 (bij de elektrificatie van de Enkhuizerlijn) en was toen netjes oneven genummerd richting Ekz.
 

27-07-2010 17:03:02
reisthijs
reisthijs
Quote
gvttreinen: In België zijn de eerste 50 nummers voor een richting, de volgende 50 voor de terugrichting.
Dat klopt niet helemaal, de Belgen gebruiken namelijk de eerste 25 nummers voor de heenrichting en de volgende 25 voor de terugrichting. Omdat men in België alleen uurdiensten kent is er dus voor iedere verbinding maar een 'halve' treinserie nodig. Zie bijvoorbeeld de Maastricht-Brussel-expres die nummers tussen 450 en 499 heeft.
 

28-07-2010 11:53:20
qj7141
qj7141
Met ingang van dienstregeling 2011 verandert er een aantal treinseries van nummer:
29000-29049 wordt 20600-20649 Es-Münster
29050-29099 wordt 20650-20699 Es-Dortmund
8900-8999 wordt 11900-11999 Hrl-Stolberg
9000-9099 wordt 20200-20249 Vl-Hamm
8400-8499 wordt 20300-20349 Gn-Leer

(Bron: Prorail treinnummerlijst d.d. 31-05-2010).

Laatst bewerkt door qj7141 op 28-07-2010 14:28
 

28-07-2010 14:08:08
dennistd
dennistd
En Syntus krijgt 20100-20149 voor Hgl-Bh (met 20150-20159 voor LM)

Laatst bewerkt door dennistd op 28-07-2010 14:08
 

28-07-2010 18:43:22
spotter83
spotter83
In Duitsland is het regionaalverkeer en het lange-afstands verkeer strikt gescheiden. In het lange afstands verkeer worden er niet echt strikte series gehanteerd. De treinnummers die in de reeks 2300-2399 vallen rijden niet perse op dezelfde verbinding.

In het regionale verkeer wordt per Bundesland meestal een treinserie met een nummer en naam samengevat. Zo heb je in de deelstaat Nordrhein-Westfalen onder andere:

RE 1 "NRW-Express" Aachen Hbf - Hamm (Westf)
RE 2 "Rhein-Haard-Express" Mönchengladbach - Münster Hbf
RE 5 "Rhein Express" Emmerich - Koblenz Hbf

De treinnummers zijn daar ook op aangepast. Zo heeft de RE 1 de treinnummers 10101 t/m 10199. Daarbij staat de eerste 1 voor het treinsoort, in dit geval een regionale personentrein. De volgende twee cijfers geven het lijnnummer aan (01 is dus voor de RE1) en het laatste nummer dan de rit, zoals dat eigenlijk in Nederland ook gebruikelijk is. Alle standaard ritten in de uurdienst worden doorgenummerd. Als er dan bijvoorbeeld in de spits extra slagen rijden, dan worden die aan het eind doorgenummerd. Dus in het voorbeeld van de RE1 zijn de treinnummers 10101 t/m 10151 toegekend aan de standaard treinen en de spitsslag, die ergens in de namiddag rijdt krijgt dan bijvoorbeeld nummer 10153.

Voor de deelstaat Nordrhein Westfalen heb ik wel een complete lijst met treinseries in het regionale verkeer voor je. Bij interesse even een PM sturen. Voor elke andere deelstaat kan een dergelijke lijst gemaakt worden, maar die heb ik helaas niet voor je.

Mvg, Peter

Laatst bewerkt door spotter83 op 28-07-2010 18:44, reden: Spelfoutje
 

28-07-2010 19:24:08
Apda
Apda
Om nog eens een ander land te noemen: in Zwitserland komt het gebruik van treinseries vrijwel overeen met Nederland. Zie bijvoorbeeld http://www.thurbo.ch/fileadmin/user_upload/fahrplan/Netzgrafik2009-sma.pdf (grafische weergave van het spoorwegnet met treinseries en aankomst- en vertrektijden op elk station in 2009).  

28-07-2010 21:18:53
daniel81
daniel81
@spotter83

Jouw redenatie voor NRW mag voor de RE 1 dan kloppen, voor de RE 2 en 4 klopt-ie ook, maar voor andere series die ik probeer klopt-ie niet. De RE 5 is genummerd in de serie 11000, de RE 9 in de 4800, de RE12 in de 12000
Verder ook in Duitsland particuliere vervoerders met exotische treinnummers, die dus buiten deze redenering om gaan.
De eerste 1 lijkt overigens niet te wijzen op 'regionale trein' maar op 'RE', aangezien RB's in de 20.000 serie genummerd lijken te zijn