Ertsspoorlijn Kiruna-Narvik
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
24-07-2010 12:38:41
maurits
maurits
Nu de admin een nieuwe forumcategorie heeft aangemaakt (goed idee trouwens%05%), wil ik daar gelijk even gebruik van maken.

Begin september ga ik met een mede-Somda-er op pad naar Scandinavië. Één van de reisdoelen is om de laatste Dm3-locomotieven op de erstspoorlijn tussen Kiruna en Narvik vast te leggen, dit voordat de nieuwe Bombardier-machines instromen. Hiervoor had ik enige vragen, mogelijk is iemand recent die kant op geweest en kan ons verder helpen:
- Hoeveel ertstreinen rijden per dag tussen Kiruna en Narvik? Volgens berichten die ik op internet vindt, was het vervoer vorig jaar in elkaar gezakt door de crisis, maar mogelijk heeft de recente economische opleving weer meer vervoer gebracht.
- Hoeveel van de treinen worden nog met Dm3-en gereden?
- Welke plaats biedt de beste fotomogelijkheden (we reizen overigens per trein daar naartoe), is dit Kiruna of toch de wildernis rond Abisko?


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

24-07-2010 15:07:57
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik had me per toeval hier ook al heel erg diep in verdiept, de Dm3's rijden niet zo lang meer, ik geloof dat er nog maar een stuk of 4 er nog zijn, maar daar ben ik niet 100% zeker van.

verder:
Van Kiruna 10-12 treinen per dag naar Narvik.
Van Kiruna is één trein per dag naar Luleå.
Van Malmberget zijn vier treinen per dag naar Luleå.
Van Kiruna zijn vier treinen per dag naar Svappavaara.

Dat verhaal van de crisis is gelukkig niet het gevolg van de economische crisis, alhier de oorzaak in het engels:

Ore Railway a vulnerable bottleneck for LKAB
Fire at the Torneträsk station has exposed weaknesses in the Ore Railway. LKAB is losing millions.
A signal substation was knocked out, which halted ore traffic for several hours. Transport capacity was subsequently limited. In the space of a month, the company will miss some 20 percent of its deliveries. Delays in rail transport can be expected for the rest of the year. It will take six months for Trafikverket to replace the damaged signal equipment. There is no reserve capacity. LKAB is losing deliveries valued at several hundred million kronor as a result of these problems. In addition, the company faces costs for delays to incoming vessels at Narvik, as well as costs for shipping from buffer stocks.

Damaging to LKAB
“These conditions place LKAB in an unacceptable situation. We are losing hundreds of millions and our reputation as a reliable supplier is at risk. This damages LKAB in the marketplace,” says LKAB president Lars-Eric Aaro.
The situation is aggravated by a serious lack of reserve capacity for traffic on the Ore Railway.

“The Ore Railway is filled to the breaking point with ore traffic and other traffic. There is no way to compensate by running more traffic to make up for the losses. We cannot operate more trains. The meeting places for trains are too few and too short, and the signal system is highly vulnerable,” says LKAB planning manager Tage Sennland.

LKAB’s planned production increases, from 30 to 40 million tonnes, with the opening of new mines, cannot be realized if transport capacity continues to lag. Transport capacity is inhibiting LKAB’s development.

No reserve capacity
There are at present plans for investment in rail sidings and a new European standard signal system, but if there are no substations with reserve capacity, these measures will be to no avail. Besides, there is no room for more trains to compensate for the disruptions.

“Therefore, the transport administrations must speed up infrastructural investments. LKAB cannot produce more ore and pellets than we can ship,” says Lars-Eric Aaro.

LKAB has already taken the issue to Swedish infrastructure minister Torstensson.

“LKAB is pushing for more and longer rail sidings for meetings, partial dual tracks, and more reliable signal systems. A transport system that hinders industrial development is damaging for Sweden,” says Lars-Eric Aaro.

The Ore Railway is Sweden’s largest rail transport system. Between Luleå and Riksgränsen, the Ore Railway alone accounts for 35 percent of the country’s rail freight traffic.

Bron: www.lkab.com



De rest zal ik later nog verder voor je uitzoeken

Overigens een waarschuwing: Houd rekening met de korte dagen aldaar, rond september zijn er maar 4 tot 6 uren zon per dag en staat deze zeer laag. (In de winter is soms daar gewoon een hele dag donker!) Ook daar geld de regel dat er niet geflitst mag worden richting de cabine, mocht je willen flitsen doe dit dan van achteren zodat de MCN er géén last van heeft.

Ook tevens een waarschuwing qua veiligheid: Zorg voor goede noodvoorzieningen, al helemaal als je langs de vrije baan gaat staan (denk er aan dat er zelden mensen langs komen) en de weersinvloeden extreem afwisselend kunnen zijn (binnen een kleine 2 uur kan het van 20C omgaan in een sneeuwstorm, op meerdere forums en persberichten gelezen dat er vele toeristen hierdoor overvallen zijn en dit niet hebben kunnen navertellen).
Onderschat dit dus niet %05%

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 24-07-2010 15:14


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-07-2010 15:29:53
taigagaai
Moderator
taigagaai
In Railmagazien 268 en 269 staan een tweetal artikelen over deze spoorlijn. Misschien dat hier nog wat bruikbaars tussen staat? Er staat ook een complete dienstregeling in, maar die was maar geldig tot 12-12-2009.  

25-07-2010 21:35:23
qj7141
qj7141
Het is een hele tijd geleden dat ik er was, maar ik heb volgende tips:

Voor dienstregelinggrafieken in Zweden:
http://banportalen.banverket.se/Banportalen/templates/bvSubPage_filelist.aspx?id=2344&epslanguage=SV

Voor spoorinfo over Noorwegen: http://www.jernbaneverket.no/no/

Treinsamenstellingen in Noorwegen: http://home.broadpark.no/~opin/

Let erop dat ertstreinen die op een grafiek staan ook facultatief kunnen zijn!
Dat wil zeggen: ze rijden mogelijk niet allemaal, maar je krijgt wel een idee qua tijd, als ze rijden.
 


25-07-2010 23:02:20
maurits
maurits
Bedankt voor alle nuttige tips en links, hier kan ik veel mee. Overigens zullen we rekening houden met de weersomstandigheden en niet ver van de stations af gaan.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

28-07-2010 15:35:09
jacokran
jacokran
Toevallig ben ik net terug van een vakantie in Scandinavië. Het is mij, helaas niet gelukt om zo'n ertstrein op de foto te krijgen (mede door een buitendienststelling van het traject. Ik vond een mooie spotplek bij het Abisko Turiststation. Loop van het station af in de richting van Narvik. Kruis het spoor niet!. Na korte tijd kom je bij een brug. Je kan hier kiezen uit twee mogelijkheden. Aan de linkerkant van de brug heb je een heuveltje waarvandaan je een mooi uitzicht hebt op het viaduct, of je gaat naar rechts en onder de brug staan. Wat je ook kan doen is een hogere berg op gaan via de stoeltjeslift. Boven kan je veel meer van de trein zien. Je hebt dan wel een telelens nodig natuurlijk. In de zomer heb je geen last met daglicht, het wordt er niet donker. Als je de berg niet op gaat blijf je erg dicht in de buurt van Abisko Turist, als het weer omslaat kun je dat redelijk snel bereiken.

Veel succes!
 

28-07-2010 15:54:58
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik heb even wat uitgezocht voor je qua lichttijden, uitgegaan van 10 September 2010:

Zonsopkomst ca.: 6:00
Zonsondergang ca.: 19:00

Dat valt gelukkig dus nog mee.
Zoals ik al zei: wees alert voor de weersomstandigheden.

Zelf ben ik daar ook al een keer overvallen door de spontane weersschommelingen. Mij overkwam dat de temperatuur van 35C binnen nog geen 20 minuten gedaald was naar 12C, dit heeft er mee te maken dat de bergen de koustromen blokkeren, echter wanneer de koustroom over de bergtoppen heen slaat is het heel snel gedaan met de warme lucht (het zogeheten "kom" effect is heel erg, alle warme lucht is vrijwel meteen weg). Dit gaat meestal in combinatie met mist en/of sterke wind.
Een van de signalen dat dit gaat gebeuren kun je zien bij de inkepingen bij de berglijn, je zit hier een wolken/mist over de bergtop heen komen en vrijwel meteen er na verdwijnen (overigens wel mooi om te fotograveren!)

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 28-07-2010 15:55


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.