1 Dode bij ontsporing in Zwitserland
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
24-07-2010 12:01:30
admin
Moderator
admin
Quote
gerard4653: Het betreft hier geen aanrijding maar een ontsporing.
Vreemd genoeg zijn de loc en de eerste 3 wagons van de betreffende trein in het spoor gebleven, de achterste 3 rijtuigen echter ontspoord en omgeslagen.
Helaas is 1 passagier omgekomen en zijn er 42 gewonden, waarvan 10 tot 15 zwaar.
Medeleven natuurlijk met deze slachtoffers en de nabestaanden.
De Zwitserse spoorwegen staan als zeer veilig bekend, ook de smalspoorbedrijven, zoals er nu een getroffen is.
Gedacht wordt aan een asbreuk of te hoge snelheid in deze linkse boog. De trein bestond trouwens uit het nieuwste matarieel. Onderzoek moet uitsluitsel geven.



Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

24-07-2010 17:06:16
dlm4yjp
dlm4yjp
voor foto's van het ongeluk en de bergingsoperatie zie: http://bazonline.ch/panorama/bildstrecke.html?id=30298


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

24-07-2010 17:59:57
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Volgens de laatste berichten voorloopt de berging spoedig. Eveneens is er duidelijkheid over de slachtoffers. Het dodelijk slachtoffer is een 64 jarige vrouw uit Japan. Onder de 40 personen die naar het ziekenhuis afgevoerd zijn, zijn 28 Japanners, 5 Zwitsers, 4 Spanjaarden, 2 Oostenrijkers en 1 Indiër. Twee van hen verkeren nog in kritieke toestand. Er zijn veel gewonden gevallen door rondvliegend glas; niet echt opmerkelijk bij panoramarijtuigen.

De oorzaak staat nog niet vast, maar er bestaan wel vermoedens. Als ik het goed begrijp, is de temperatuur in een behoorlijk korte tijd gedaald van ruim 30 naar krap 20 graden. Men heeft het vermoeden dat dit wellicht onregelmatigheden heeft veroorzaakt door het uitzetten en krimpen van de spoorstaven. Dat lijkt me een logische verklaring. Ik meen me te herinneren dat er een jaar of wat terug in juni een spoorspatting was nabij Zwammerdam. Van de trein die hierdoor getroffen werd (2x Plan V) was ook alleen het achterste draaistel uit de rails gelopen.

Hier enkele uitzendingen over het ongeval:
http://videoportal.sf.tv/video?id=e6e351d3-9958-4bf4-85a7-85625f19ea7b SF Schweiz Aktuell (Gisteravond)
http://videoportal.sf.tv/video?id=d0e84dba-bd84-4d17-88a6-b33838c82617 SF Tagesschau (Gisteravond)
http://videoportal.sf.tv/video?id=3cef0eeb-d9cc-4d0b-a578-7143479fdbed SF Tagesschau (Vanmiddag)

Schweiz Aktuell is mogelijk minder goed te volgen voor mensen die het Schwyzerdütsch niet goed beheersen, verder zijn er in de nieuwsuitzending van vanmiddag beelden te zien van de bergingswerkzaamheden.
 

30-07-2010 18:23:05
maurits
maurits
Inmiddels heeft men (nog geen week na het ongeluk) al een mogelijke oorzaak gevonden. Een persbericht van de Matterhorn Gotthard Bahn is hier te vinden: http://www.matterhorngotthardbahn.ch/Config/Lists/Press/Attachments/16/Medienmitteilung_Untersuchungsbericht_100730_DE.pdf

Voor wie het Duits niet zo goed machtig is een korte samenvatting:
Op het betreffende traject geldt een maximumsnelheid van 35 km/h. Vlak na de bocht waar het ongeluk gebeurd is, mag de snelheid verhoogd worden naar 55 km/h. Uit onderzoek blijkt dat de machinist te snel heeft gereden. De machinist is 8 jaar in dienst bij de MGB, is in shock en ontvangt bijstand. Het traject is op 25 juli weer heropend en de treinen rijden weer volgens plan.

Laatst bewerkt door maurits op 30-07-2010 18:23


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 


31-07-2010 21:51:39
RSK-Mat92
RSK-Mat92
SF.tv (http://www.tagesschau.sf.tv/Nachrichten/Archiv/2010/07/30/Schweiz/Ungluecks-Lokfuehrer-wird-nie-mehr-Glacier-Express-fuehren?WT.zugang=front_top&WT.zugang=front_top) meldt ons dat de machinist nooit meer een trein zal mogen besturen voor de Matterhorn-Gotthard Bahn (MGB), vanwege het voor dit soort voorvallen geldende nultolerantie-beleid. De MGB laat hem echter niet aan zijn lot over; er wordt voor hem een andere functie binnen de MGB gezocht.

Men speculeert ook over een te krappe dienstregeling als reden voor de machinist om zo snel te gaan. Maar of dit zo is, en of het bewezen kan worden is natuurlijk zeer sterk de vraag.

P.S.: SF Schweiz Aktuell heeft er gisteren ook aandacht aan besteed. http://www.videoportal.sf.tv/video?id=0b60b361-07a2-4037-aff2-953baf4db886 In het filmpje zijn onder andere delen van de presentatie van het onderzoek te zien. Duidelijk is te zien dat de trein is versneld naar 56 kilometer per uur, en dat daarna een snelremming is ingezet.

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 31-07-2010 22:10