Hoe kom je aan een spoorwegvergunning?
Forum: Algemeen - Algemeen
22-07-2010 09:05:48
AlexNL
AlexNL
Ik zat net het BerglandExpres-topic door te lezen, en daar stond in een post een citaat van de BerglandTrein, wat kennelijk een doorstart is. Wat ik me al vrij snel afvroeg is hoe zo'n partij aan een spoorwegvergunning kan komen, want TTC heeft nou niet echt een solide achtergrond.

Als ik het aanvraagformulier doorlees (http://www.ivw.nl/Images/IVW.121.03%20-%20Aanvraag%20bedrijfsvergunning%20spoorwegonderneming_tcm247-258772.pdf) zie ik zo een aantal dingen waardoor BerglandTrein niet eens een spoorwegvergunning zou kunnen krijgen.

Hoe kan het dat zij dan toch treinen kunnen laten rijden? En hoe doet bijvoorbeeld EETC dit met hun autoslaaptreinen? Hebben zij eigen vergunningen of huren ze iemand in die de treinen voor hun rijdt?

Als ik het aanvraagformulier doorlees, staat er bijvoorbeeld als eis: "Jaarrekeningen of jaarbalansen van de aanvragende onderneming van de afgelopen drie jaar." Hoe kan een onderneming die jonger is dan 3 jaar dan zo'n vergunning aanvragen?

Alvast bedankt %02%
 

22-07-2010 09:32:53
broek53
broek53
TTC is nooit een spoorwegonderneming geweest in de zin zoals hier bedoeld. Het was een soort touroperator en bezat zelfs geen eigen rijtuigen. Rijtuigen werden gehuurd (en niet betaald) en voor het rijden van treinen werd een spoorwegonderneming ingehuurd (en niet betaald). EETC was tot voor kort ook geen spoorwegonderneming, al bezit het wel een heleboel rijtuigen. Het bedrijf liet (en laat nog steeds) het rijden van de treinen over aan NSR, al heeft het dan nu sinds kort een eigen toelating als spoorvervoerder en kan het ook zelf treinen rijden. EETC heeft zo'n formulier dus succesvol ingevuld.  

22-07-2010 10:05:14
jorgo
jorgo
Worden hun 1200-en dan ook door NSR gereden?  

22-07-2010 10:10:20
WesselE
WesselE
Nee, dat rijdt EETC onder eigen vlag. Daarvoor was DB Schenker tractieleverancier.


'Okeh'
 


22-07-2010 10:27:41
broek53
broek53
Nu dwalen we in hoog tempo af van TTC/Bergland (mijn schuld) en met EETC is het nog wat ingewikkelder dan dat (de 1200-en zijn niet van EETC zelf (maar particulier eigendom) en ze rijden nou net niet hun eigen treinen, maar treinen van CityNightLine), maar bottom-line is wel dat EETC nu een spoorwegonderneming is, maar al die voorgaande jaren dus niet.  

23-07-2010 08:32:42
AlexNL
AlexNL
Okay, duidelijk, thanks voor de toelichting. Dat verklaart ook waarom ik vaak een 1700 zie voor EETC-treinen %02%

Maar stel nou dat een particuliere maatschappij grensoverschrijdend vervoer wil aanbieden, bijvoorbeeld een intercity Utrecht - Arnhem - Emmerich - Oberhausen - Düsseldorf Flughafen, en dit ieder uur. Ik denk niet dat NSR dan nog gaat helpen, omdat dat bedrijf dan rechtstreeks met een andere NS-bedrijfstak concurreert.

Wat kan zo'n bedrijf in die hypothetische situatie dan het beste doen?
 

23-07-2010 08:59:45
nohab
nohab
Zich beroepen op Europese regelgeving want sinds 1 januari is dat toegestaan. En qua materieel: gewoon langsgaan bij leasemaatschappijen voor in beide landen toegelaten locomotieven en rijtuigen.  

23-07-2010 09:16:31
broek53
broek53
Quote
AlexNL: Okay, duidelijk, thanks voor de toelichting. Dat verklaart ook waarom ik vaak een 1700 zie voor EETC-treinen %02%
Maar stel nou dat een particuliere maatschappij grensoverschrijdend vervoer wil aanbieden, bijvoorbeeld een intercity Utrecht - Arnhem - Emmerich - Oberhausen - Düsseldorf Flughafen, en dit ieder uur. Ik denk niet dat NSR dan nog gaat helpen, omdat dat bedrijf dan rechtstreeks met een andere NS-bedrijfstak concurreert. Wat kan zo'n bedrijf in die hypothetische situatie dan het beste doen?
Ofwel een "vervoerder" (dat is dus een spoorwegondernemening-met-toelating) vragen/inhuren onder wiens attest de treinen in NL kunnen en mogen rijden (dat kan NSR zijn, maar ook een van de andere), ofwel zichzelf als spoorwegonderneming op het Nederlandse net laten toelaten en dus zelf gaan rijden. Zie bijvoorbeeld de nachttreinen (CNL) van DB Autozug, die door DB Schenker, maar aanvankelijk dus door Railion van machinist en trekkracht werden voorzien.

Laatst bewerkt door broek53 op 23-07-2010 09:18
 

23-07-2010 09:22:02
broek53
broek53
Quote
nohab: Zich beroepen op Europese regelgeving want sinds 1 januari is dat toegestaan. En qua materieel: gewoon langsgaan bij leasemaatschappijen voor in beide landen toegelaten locomotieven en rijtuigen.
Waarom zou je je moeten beroepen op die regelgeving in dit verband? NSR is niet verplicht te helpen of zo, ook niet onder die regelgeving. Het kan alleen zo'n grensoverschrijdende dienst niet tegenhouden met een beroep op de "exclusieve" concessie voor het hoofdrailnet, maar daar gaat het hier niet om.