15-05-2006 18:07:32 | ||
---|---|---|
niels arno
|
Vanmiddag van een mcn gehoord dat het een wegleer rit betreft. De 140 serie zal vaker als omleidingsroute via Utm gaan rijden. Omdat een aantal van deze treinen wordt gereden met mcn van standplaats Hgl en deze daar nu nog geen wegbekendheid hebben krijgen ze deze nu. |
15-05-2006 20:02:42 | ||
---|---|---|
julius
|
Blijkbaar zijn er een hoop werkzaamheden nog gepland tussen Asd en Amf dan... O ja: Martin, nieuwe kansen |
15-05-2006 20:04:02 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Klinkt goed. %02% Ik heb zaterdag genoten van een omleidingsreis met de 146. Was heel leuk, dus als ik dat kan herhalen... Dick van den Hoven |
15-05-2006 20:09:12 | ||
---|---|---|
julius
|
:P Ik zat in de 145 gisteren...het leverde de nodige verbaasde gezichten op in de buurt van Utm. |
15-05-2006 20:10:14 | ||
---|---|---|
rudolfph
|
En ik kon zaterdag en zondag niet, dus ik hoop dat ik de volgende keer wel kan! |
15-05-2006 20:12:47 | ||
---|---|---|
aestudent
|
Als we toch O/T gaan doen , dan stel ik de volgende triviale? vraag: waarom is dat ritje Amf-Asd nou zo bijzonder? Want ik zie echt nog veel meer wegleerritten in de serie 82100. |
15-05-2006 20:19:18 | ||
---|---|---|
kniesoor
|
Om erin te zitten is wat ander Koen. %02% Enj o ja, dat wil ik ook nog wel eens zien. Liefst op het achterste balkon. %02% |
15-05-2006 20:20:24 | ||
---|---|---|
julius
|
Koen: de rit is niet Amf-Wp-Asd, maar Amf-Utm-Ln-Ut-Ac-Asd en extra treinen rond Utm is best apart. Laatst bewerkt door julius op 15-05-2006 20:20 |
15-05-2006 20:24:59 | ||
---|---|---|
job
|
Alleen is er op het achterste balkon niet zoveel te zien als met loc V en L wordt gereden... |
15-05-2006 20:28:52 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Loc Voor en Achter was alleen op Lunetten - Amsterdam. Van Lunetten tot Bentheim werd met 1 lok gereden. Dus nog uitzicht genoeg. Dick van den Hoven |
15-05-2006 20:35:35 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
Er zal inderdaad de komende tijd nog wel meer buiten dienst gaan daar: Hilversum moet een extra perron gaan krijgen, dat gaat vast niet zonder buitendienststelling. |
15-05-2006 20:42:43 | ||
---|---|---|
aestudent
|
Ok, bedankt voor de antwoorden. |
15-05-2006 21:06:29 | ||
---|---|---|
kwant_ban
|
Waarom worden de treinejn van de serie 140 uit Betlijn bij werkzaamheden omgeleid via Utm en niet gewoon via Ut. De IC-treinen werden tussen Amf en Adz ook via Ut omgeleid. En waarom werden de IC-treinen niet gesplitst met een deel naar Asd. Nu ging de hele trein naar Shl en omdat deze over de Utrechtboog reed stopte ze niet op Dvd, terwijl je het station vanuit de trein zag liggen! Als ze hadden gesplitst in Ut en ook een deel naar Asd hadden gestuurd, dan had dat treindeel (boven) kunnen stoppen in Dvd. |
15-05-2006 21:08:38 | ||
---|---|---|
julius
|
Nog eens in twee delen Ut-Asd/Shl past m.i. gewoonweg niet. Als je het slim aanpakt had je trouwens al wel in Dvd kunnen zijn: in Amf overstappen naar overzijde perron, met de trein van .57/.27 mee naar Ut a .12/.42 en dan in de 3000 v .16/.46 naar Dvd a .33/.03. Omleiden via Utm en Ln: drukte in Ut denk ik... |
16-05-2006 07:07:10 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Quote Omleiding van de getrokken treinen via Lunetten is doodgewoon omdat je daar uit de voeten kunt met omlopende E-lokken. Een omlopende E-lok in Utrecht CS staat gelijk met een ramp. Daar zijn gewoon geen mogelijkheden voor. Het enige alternatief is lok-voor, lok-achter rijden, maar dat geeft de nodige problemen in Bentheim. Dat station is niet ingericht op zulke Strapazen. Dan het in zijn geheel doorrijden naar Schiphol. Luc gaf het ook al aan: - Eenvoud in de bijsturing. Dit was een simpel model, ging vlot en bovendien pastte de 700/1600 serie keurig in de 3500 serie, zij het met 10 minuten eerder vertrek uit Schiphol (op de vertrektijd van de 700/1600), maar na Amersfoort zaten ze weer keurig in het pad. Ik vond het een geweldige vondst, zeer creatief. Had je gecombineerd en gesplitst met een Amsterdams gedeelte, dan hadden de treinen naar Amsterdam ingelegd moeten worden met alle perikelen van extra paden vinden, personeel regelen, etc, etc erbij. Bovendien een stuk kwetsbaarder qua bijsturing, extra personeel in Utrecht regelen, nou ja, noem het. - Werkzaamheden in Amsterdam. In Amsterdam CS was een complete spoorgroep buiten dienst vanwege wisselvernieuwing. Ik kan me dus goed voorstellen dat men bij de planning blij was de 21600/20700 serie kwijt te zijn. Mijn korte momentopname van afgelopen zaterdag liet al zien dat het licht chaotisch was in Amsterdam. Dick van den Hoven |
16-05-2006 07:21:04 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
QuoteOp de vertrektijd uit Schiphol van de 3500 dus. Laatst bewerkt door dumpy_dump op 16-05-2006 07:21 |
16-05-2006 07:36:32 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Ik bedoel dus te zeggen dat ze uit Schiphol vertrokken in de dienstregeling van de 3500 serie (.43/.13) en dat is 8 minuten vroeger dan dat de 1600/700 uit Schiphol vertrekt (.51/.21). Dus het totale rijtijdverlies Schiphol - Oosten/Noorden bedroeg 8 minuten. Naar mijn idee heel netjes. Dick van den Hoven |
16-05-2006 08:45:47 | ||
---|---|---|
julius
|
QuoteTot Lunetten was dat wel het geval, er werd dus niet omgelopen maar alleen aan-/afgekoppeld. In hoeverre dat in Ut ook tot grote problemen had geleid kan ik zo niet beoordelen, maar ik had totaal geen moeite met deze omleidingsroute |
16-05-2006 09:04:21 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
In Lunetten werd idd naar de letter genomen niet omgelopen. Maar de lok, die bij de ene 140 werd afgekoppeld, werd wel bij de andere bijgeplaatst. En juist daarvoor heeft Utrecht Centraal geen plek meer. En als je dus lok-voor, lok-achter gaat rijden, moet dus ergens tussen Asd en Bh, die lok in de ene richting eraf en in de andere richting erbij. En voor zoiets is Lunetten prima geschikt. Ik zelf had geen enkel probleem met deze route, in tegendeel! Het is erg jammer dat de Maliebaan eind van dit jaar van Lunetten wordt losgekoppeld. Het is een prachtig traject. Dick van den Hoven |
16-05-2006 10:14:04 | ||
---|---|---|
julius
|
QuoteZeker waar; waarom moet dat gaan gebeuren eigenlijk? Vormt de Lak zo'n gigantisch probleem/oponthoud voor de lijn Ut-Ah dat het echt niet meer kan? En betekent dat dan ook meteen het einde voor de 28300 en voor dit soort omleidingen of moet dat dan helemaal via Db gaan rijden allemaal? |
16-05-2006 10:38:36 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Loskoppeling van Lunetten heeft te maken met de geplande werkzaamheden voor de spoorverdubbeling Lunetten - Utrecht. En kennelijk kan men dan zo'n verbinding niet meer gebruiken. Persoonlijk gesproken vindt ik het stom. Het is een prachtige omleidingsroute, die ze - mijns inziens - beter kunnen upgraden en bijv. voorzien van extra aansluiting vanuit richting Utrecht. Dick van den Hoven |
16-05-2006 12:57:42 | ||
---|---|---|
rudolfph
|
Ik begrijp dat het Maliebaantraject als zodanig blijft bestaan, maar dat het Maliebaantraject alleen nog maar aansluit in de ri Ah en de aansluiting in de ri Ht komt te vervallen? En wat is de toekomst voor emplacement(je) Ln dan? Tsja, blijkbaar geeft Prorail er de voorkeur aan om alle cargo's ri Ht via Ut te laten rijden, extra spoorbelasting dus op het traject Bkp-Ut-Ln. En Prorail kennende zullen ze geen probleem hebben met wat extra vertragingen voor reizigers en zo. Voor de 28300 zeg ik: maak een nieuw keerspoortje te Ln dat aansluit op de sporen ri Ah, voor directe verbindingsboog is daar de ruimte niet. |
16-05-2006 13:06:07 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Klopt, er blijft een aansluiting op de lijn naar Arnhem. In het laatste nummer van "Op de Rails" stond dat alle treinen, die nu nog via het museum gaan vanaf december 2007 via CS worden geleid en dat geen enkele vervoerder tot dusver een aanvraag had gedaan voor een pad vanaf de Arnhemse lijn richting museum en verder of omgekeerd. Verder denk ik dat van het emplacement Lunetten niet veel over zal blijven als ze eenmaal aan het werk gaan. Op Utrecht CS worden momenteel 2 nieuwe CARGO wachtsporen aangelegd (16 en 17) op de plek van het vroegere Utge. Die zullen voor een deel Lunetten vervangen. Verder leeft bij het management nog steeds de gedachte om ingaande 2007 Utrecht - Arnhem cargo-vrij te maken en alle cargo Ut - Ah vv te "verbannen" naar de Betuweroute. Ik moet het nog zien gebeuren, maar de idee is er. Dick van den Hoven |
16-05-2006 13:43:17 | ||
---|---|---|
rudolfph
|
Ja leuk hoor, alle cargo's verbannen naar de Betuweroute. Ik ben het met je eens dat dat niet zo snel zal gebeuren als de tarieven van de Betuweroute niet snel worden aangepast. Maar cargo's van Asd naar Ah moeten straks dus de volgende route rijden als het aan Prorail (?) ligt: Asd-Hvs-Bkp-Ut-Ln-Mbtwan (Meteren Betuweroute aansluiting noord, wat een naam)-Ebtwa (Elst dus)-Ah en kĂșnnen niet eens meer via de Maliebaan. Afgezien van de extra spoorbelasting op het traject Bkp-Ut-Ln betekent dat dus ook extra spoorbelasting op het traject Ln-Mbtwan, en de viersporigheid van dat traject is nog niet gereed als de Betuweroute gereed is. Voor reizigerstreinen op het traject Ut-Ah zal het misschien een verbetering zijn, maar ik houd mijn hart vast voor de puinhopen op Ut-Mbtwan totdat de viersporigheid gereed is. Zal nog leuk worden als ze daar echt aan het werk gaan Laatst bewerkt door rudolfph op 16-05-2006 13:45 |
16-05-2006 13:52:32 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Nee, niet via Hvs, maar via Utrecht CS! En eventueel wachten op de nieuwe wachtsporen 16 en 17. Utrecht - Geldermalsen kent nu per uur per richting 2 Intercity's, 2 sneltreinen en 4 stoptreinen. Dus tel uit je winst als je daar nog wat cargo's tussen propt. Op Ut - Ah zijn daarvoor een aantal jaren geleden een aantal stoptreinen gesneuveld. Dick van den Hoven |
16-05-2006 14:09:25 | ||
---|---|---|
julius
|
QuoteOf dat nodig was betwijfel ik nog altijd, ook in de spits rijden er nu enkele goederentreinen op Ut-Ah en dat kan in zekere zin ook wel: Ah .08 .12 .23 .38 .42 (.50) .53 Ed .20 .26 .34 .50 .56 xxxxx .04 Ut .43 .57 .00 .13 .27 (.26) .30 In het gat tussen 2000 en 3000 kan een goederentrein rijden. Het allerkromste van het verhaal is dan nog wel dat Ut-Ah dus *goederenvrij* zou moeten worden, maar dat tegelijkertijd de 7500 - waar dan juist ruimte zat voor komt - ook helemaal gaat verdwijnen daar. Buiten dat kan het leiden via de Betuweroute van alle treinen nooit...de Linz via die route kan ik me zeer weinig bij voorstellen. Alternatief zou die natuurlijk weer wel helemaal onderlangs kunnen beide richtingen. Laatst bewerkt door julius op 16-05-2006 14:09 |
16-05-2006 14:31:26 | ||
---|---|---|
rudolfph
|
QuoteIk bedoel via Hvs en Ut! Veel cargo's Asd-Ah rijden via Hvs, en ik ga er vanuit dat ze dat straks ook blijven doen. Of gaan de cargo's straks wel Asd-Ut direct rijden via Dvd? Dat zou natuurlijk kunnen vanwege de viersporigheid. |
16-05-2006 16:27:03 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Nee, de meeste cargo's tussen Asd en Ut rijden langs km 32.4 Dus via Bkl en Ac. Via Hvs is alleen een omleidingsroute. En waarom kan de Linz niet via de Betuweroute? Die start al op de Betuweroute (zeg Havenspoorlijn), dus gaat straks rechtstreeks vanaf Kfh de Betuweroute op en ziet Arnhem niet meer. Laatst bewerkt door dvdhoven op 16-05-2006 16:31 Dick van den Hoven |
16-05-2006 16:48:47 | ||
---|---|---|
julius
|
De Linz niet via de Betuweroute omdat ik ACTS eerlijk gezegd geen locs speciaal zie kopen om dan over de Betuweroute naar Em te rijden. Die 1250+6700-combinatie waarmee nu gereden wordt zou je dan niet mee kunnen rijden, een 7100 is ongewenst gezien het treingewicht en dgl met de klaas alle Linzen rijden lukt je niet. Alleen de mogelijkheden van een 5800 op die lijn zijn me niet duidelijk. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
16-05-2006 17:02:54 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
En de cargo's die langs Hvs komen, komen bij Bh de grens over en rijden Bh-Dv-Amf-Dmn-Ac-Bkl-Wd-Gd-Rtd. |
16-05-2006 17:22:18 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
De stoptreinen zijn gesneuveld omdat je ook een doorgaand pad richting Rotterdam wil hebben. Een pad tot Ut is leuk, maar Ut is zeker niet de plek waar je even een goederentreintje laat staan om m in te halen met een IC... In plaats van de 7500 komt er op Ah-Ut een extra 15900 op Vnd, daarna wordt het proppen om nog een doorgaande 7500 (die wel tot Ed blijft rijden, en 2x per uur gaat rijden daar) erin te mikken. |
16-05-2006 17:32:53 | ||
---|---|---|
nsanderail
|
QuotePssst, maar NTC heeft opdracht gekregen om een aantal G1206jes van o.a. ACTS toe te laten op de BR, en 2 x G1206 met de Linz gaat ook prima. Laatst bewerkt door nsanderail op 16-05-2006 17:34 |
16-05-2006 19:45:49 | ||
---|---|---|
stephan90
|
Nog even iets op de dienstregeling van trein 82187 (zie onderstaande drgl) Asd 12.36 Ac 12.54-13.25 Ut 13.39-13.41 Ln 13.46-14.14 Amf 14.33 Hoe kan deze trein ooit een halfuur in Ac aan de kant worden gezet, als ook de 7300 naar Ut daar nog eens van 13.01 tot 10.06 halteert? Stephan |
16-05-2006 20:27:52 | ||
---|---|---|
julius
|
QuoteAha, ja zeker gaat dat goed, maar kunnen die elders zonder meer gemist worden dan? |
16-05-2006 20:30:48 | ||
---|---|---|
daniel
|
QuoteOp het uitwijkspoor in het midden. Niet lang genoeg om er een fatsoenlijke cargo aan de kant te nemen, maar een ICM'etje moet wel lukken hoor. |
16-05-2006 20:35:35 | ||
---|---|---|
stephan90
|
Stom...Dat middenspoor was ik helemaal vergeten. Is het zeker trouwens dat een ICM deze rit rijdt. Raar dat er dan een halfuur in Ac wordt gewacht Stephan |
16-05-2006 20:36:29 | ||
---|---|---|
daniel
|
Neu, maar bij wijze van. Om de een of andere reden was dat het eerste materieel wat in me op kwam. |
17-05-2006 00:24:41 | ||
---|---|---|
blizzard_r
|
Middenspoor? abcoude? jij bent zeker in de war met Mas, Daar hebben ze wel een middenspoor. |
17-05-2006 00:52:44 | ||
---|---|---|
daniel
|
Abcoude heeft (nog) wel degelijk een middenspoor. Na de perrons, en dan in de Utrechtse richting, kun je er naartoe wisselen. Dat middenspoor loopt overigens in zowel de Utrechte als Amsterdamse kant uit in een kopspoor (Amsterdamse kant een stuk langer dan Utrechtse). Kijk maar eens op www.sporenplan.nl , en dan niet bij de 'actuele' tekeningen, want die zijn van na de gereedkoming van de viersporigheid op Asd-Ut, maar bijvoorbeeld situatie 1985. Het huidige station van Abcoude wordt daar nog correct weergegeven. |
17-05-2006 11:53:26 | ||
---|---|---|
blizzard_r
|
Daar staat inderdaad nog wel een middenspoor jah ik kom daar niet zo vaak meer dus wanneer wat verdwijnt/ buitendienst of in dienst gaat ben ik het zicht totaal op verloren, en dacht dat het middenspoortje in Ac allang verdwenen was. |
17-05-2006 16:09:17 | ||
---|---|---|
stephan90
|
In oktober gaat het oude Abcoude er uit en wordt het vervangen door het nieuwe trace met de daarbij behorende tunnel en het nieuwe station. snik snik.........%04% Stephan |
17-05-2006 17:20:54 | ||
---|---|---|
edegroot
|
Voor zover ik op OVL kan terughalen is dat ook meteen de laatste mogelijkheid dit jaar. Had eigenlijk in het weekend van 6/7 mei moeten gebeuren. Anders heeft men ook aan het begin van 2007 maar 2 spoortjes. |
17-05-2006 19:37:13 | ||
---|---|---|
nsanderail
|
QuoteHm, wieweet komen er nog wel is materieeluitbreidingen enzo... |