Herstelwerkzaamheden Shl a.g.v. breuk bovenleiding
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
16-07-2010 16:55:03
dlm4yjp
dlm4yjp
Op 13 Juli kwam op Shl de bovenleiding naar beneden, ik hoor inmiddels van meerdere kanten dat het herstel meerdere weken nog kan gaan duren.

Weet iemand wat er precies is gebeurd?
Ik weet enkel tot nu toe dit:
-Ca. 3km bovenleiding naar beneden is gekomen
-Ophangbeugels zijn van de tunnelwand geslagen
-Een trein beschadigd is geraakt door de brokstukken

Is er toevallig meer informatie/beeldmaterieel?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

16-07-2010 21:02:32
bjornl
bjornl
Ik heb geen idee wat er bij Shl gebeurd is, maar je beschrijving doet denken aan een incident in naar ik meen de Velsertunnel, waarbij de stra van een SGM "omsloeg" en over een flinke afstand de bovenleiding van het tunnelplafond heeft "geschoren". Herstel kostte toen ook enige tijd. Exacte details weet ik niet meer, maar broek53 was toen degene die de meeste info had.

Laatst bewerkt door bjornl op 16-07-2010 21:02

16-07-2010 21:16:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
dlm4yjp: Is er toevallig meer informatie/beeldmaterieel?
Hier een foto van de schade aan een deur van het betrokken treinstel: http://content.nos.nl/data/image/xxl/2010/07/13/171803.jpg


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

16-07-2010 21:33:51
dlm4yjp
dlm4yjp
Die wist ik inderdaad al, daarom vroeg ook om meer informatie/beeldmateriaal.
Evengoed bedankt


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.


16-07-2010 21:46:09
nielske90
nielske90
Op het SPTN-forum (http://www.spoortechniek.nl/Railcam/phpBB3/index.php) onder "Spoornieuws" is een topic te vinden met meer foto's, maar die mogen niet elders gepubliceerd worden.

Laatst bewerkt door nielske90 op 16-07-2010 21:46

16-07-2010 21:57:28
dlm4yjp
dlm4yjp
zo, beste klapper inderdaad, dat zal vast een flinke lading kabaal gemaakt hebben in die tunnel! Bedankt voor de link


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

16-07-2010 22:06:32
Nelis
Nelis
ik snap nu waarom het nog wel een week gaat duren. maar hoe krijg je dit voor me kaar. want de stra gaat eerder kapot dan dat je zo'n immens iets sloopt.

Laatst bewerkt door spiketrain op 16-07-2010 22:13

16-07-2010 22:10:12
thom
thom
Ansich stelt een stra opzichzelf niet zoveel voor, maar als zo'n ding van het dak gereten is wordt dat wel een projectiel wat niet na de eerste klap niet spontaan verdwijnt en in die rondte blijft slaan....

Laatst bewerkt door thom op 16-07-2010 22:11

16-07-2010 22:11:54
2296
2296
Stroomafnemer kapot -> draad kapot. Blijft hangen waardoor volgende stroomafnemer (zelfde trein of volgende)de boel helemaal van de muur en plafont trekt met dit als gevolg. Alleen nu dus een langere herstel periode als gevolg.

16-07-2010 23:40:51
keesje
keesje
Laatste gerucht is minstens zestien weken...

16-07-2010 23:52:42
mdj
mdj
Maatregelen zijn dit zo ongeveer?
2100: via Hlm, extra op Ass
2600: extra op Hfd
3300: rijdt Ass-Asd ipv Ass-Hfd
3700: opgeheven
3900: opgheven Asd-Lls
4300: extra naar Lls

Of is de 3100 ook opgheven voor een deel?


Bij twijfel: gebruik beton.

16-07-2010 23:52:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Hallo zeg hoe is dat mogelijk?

*doet een gok* zijn de ophangbeugels toevallig niet op voorraad?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

16-07-2010 23:55:21
keesje
keesje
Ik denk dat DVM voorlopig ook wel even is uitgeschakeld. %08%

17-07-2010 00:19:22
mren
mren
Quote
dlm4yjp: Hallo zeg hoe is dat mogelijk?

*doet een gok* zijn de ophangbeugels toevallig niet op voorraad?

16 weken is wel erg extreem, dus dan zal er ook wel wat schade zijn aan de betonnen tunnelcontructie waaraan de bvl bevestigd was.
Hoewel je dan nog zou verwachten dat je met wat hakwerk, bekisting, storten, uitharden en bvl trekken toch met 2+2+1+4+1=10wk wel klaar zou moeten zijn.

17-07-2010 00:47:22
dlm4yjp
dlm4yjp
Je moest is eens weten hoelang iets kan duren, heb zelf stage gelopen bij een installatie bedrijf waarbij ik ook langs een staalbedrijf kwam.
Omdat ik daar een bepaald certificaat niet had mocht ik daar helaas geen werk verrichten, maar een van de onderchef's aldaar had me rond geleid en liet mij zien hoe iets van papier naar erts naar object ging, dat was toch al snel 12 weken.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

17-07-2010 10:39:37
MasterE
MasterE
Quote
mdj: Maatregelen zijn dit zo ongeveer?
2100: via Hlm, extra op Ass
2600: extra op Hfd
3300: rijdt Ass-Asd ipv Ass-Hfd
3700: opgeheven
3900: opgheven Asd-Lls
4300: extra naar Lls

Of is de 3100 ook opgheven voor een deel?


Even een paar aanpassingen:

2100: Asd-Ledn via Hlm/Ledn-Asd via Shl (geen stop op Ass).
3300: rijdt gewoon Hfd-Hnk.
3900: opgeheven Asd-Hfd.
4300: rijdt niet naar Lls maar gewoon tot Almo.

18-07-2010 18:42:58
dlm4yjp
dlm4yjp
Weet trouwens iemand om welke sporen het gaan?

Als ik het zo bekijk zijn de sporen 122, 103, 112 (doorhalen wat van toepassing is) buiten gebruik, als ik de AV mag geloven. klopt dit?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

18-07-2010 22:05:53
lekbrug
lekbrug
Quote
Nelis: ik snap nu waarom het nog wel een week gaat duren. maar hoe krijg je dit voor me kaar. want de stra gaat eerder kapot dan dat je zo'n immens iets sloopt.


Niet zomaar iets aannemen. Ik kan me herinneren dat van een flat in Maastricht de balkons naar beneden stortten, spontaan, tgv van een constructiefout.
Verkeerd poreus beton, verkeerde oxiderende moeren en bouten - gegalvaniseerd ipv roestvrij - in die tunnel die meters onder NAP en grondwaterspiegel staat - in dat veenmoeras dat West-Nederland heet?? Verkeerd bezuinigd?? Of gewoon: risico van iets dat kan gebeuren??
IV&W bestaat niet voor niets.
33 jaar 5 dagen/week per trein reizen (want geen auto) en je ogen openhouden (horen, zien en zwijgen) geeft genoeg aanleiding om dit soort zaken verder te onderzoeken op malafide praktijken.


SGdm!

18-07-2010 22:09:50
keesje
keesje
Quote
dlm4yjp: Weet trouwens iemand om welke sporen het gaan?

Als ik het zo bekijk zijn de sporen 122, 103, 112 (doorhalen wat van toepassing is) buiten gebruik, als ik de AV mag geloven. klopt dit?

De trein die het veroorzaakte kwam uit Asd en ging naar Ledn, dus je zou verwachten dat het een buitenspoor zou moeten zijn (gezien het DVM-spoorgebruik dat ter plekke geldt).

Laatst bewerkt door keesje op 18-07-2010 22:10

18-07-2010 22:35:23
2296
2296
Wat houdt DVM in

18-07-2010 22:40:50
mren
mren
Dynamisch Verkeers Management, hoewel het dynamisch beperkt is tot het op het laatste moment toewijzen van een spoor (1/2 of 5/6) aan een trein.

18-07-2010 22:42:12
mvd
mvd
Dynamisch verkeersmanagement. Om een goede doorstroom van het treinverkeer te bevorderen wordt pas op het laatste moment besloten op welk spoor een trein binnen wordt genomen.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!

18-07-2010 22:48:31
mren
mren
Quote
lekbrug:
Quote
Nelis: ik snap nu waarom het nog wel een week gaat duren. maar hoe krijg je dit voor me kaar. want de stra gaat eerder kapot dan dat je zo'n immens iets sloopt.


Niet zomaar iets aannemen. Ik kan me herinneren dat van een flat in Maastricht de balkons naar beneden stortten, spontaan, tgv van een constructiefout.


Oftewel: niet spontaan, 'gewoon' een constructiefout wegens het niet integraal beschouwen van als los element berekende elementen. Dat ging bijvoorbeeld ook mis bij het Bos en Lommerplein.
Quote

Verkeerd poreus beton, verkeerde oxiderende moeren en bouten - gegalvaniseerd ipv roestvrij - in die tunnel die meters onder NAP en grondwaterspiegel staat - in dat veenmoeras dat West-Nederland heet?? Verkeerd bezuinigd?? Of gewoon: risico van iets dat kan gebeuren??


Elke beton is permeabel en elk (niet edel) metaal oxideert
De schade van het blijven hangen van een IRM-stroomafnemer (wat op zich niet heel ongewoon is) wijten aan frauduleus gedrag van de aannemerij is een erg grove insinuatie die je echt niet hard kunt maken.
Ja, er is wat geld 'verdwenen' bij de bouw van de diverse Schipholtunnels, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Bostonse Central Artery/Tunnel project waar de maffia negatieve invloed had op de gebruikte materialen en dus op de kwaliteit, daag ik je toch uit om de link tussen deze defecten, fraude en slechte kwaliteit hard te maken.
Quote

IV&W bestaat niet voor niets.
33 jaar 5 dagen/week per trein reizen (want geen auto) en je ogen openhouden (horen, zien en zwijgen) geeft genoeg aanleiding om dit soort zaken verder te onderzoeken op malafide praktijken.

In sommige gevallen ook wel complotdenken genoemd.

18-07-2010 23:59:24
thom
thom
Tjonge, jullie doen echt alsof er een olifant door die tunnel gerend is

Op eea manier geeft een schuitje of de stroomafnemer de geest en omdat dat ding in en tunnel rijdt schuurt die vervolgens van het tochal lagere plafond een rits bevestiging van het plafond als een kaasschaaf.

Lullig genoeg allemaal en omdat het in een tunnel gebeurt is nu eenmaal het gevolg een stuk groter dan op de vrije baan.

Maar kom op zeg, constructiefouten, fabricagefouten, malafide praktijken en complottheorieën
Wanneer landen jullie weer terug op aarde

Laatst bewerkt door thom op 19-07-2010 00:00

19-07-2010 01:39:59
dlm4yjp
dlm4yjp
@Mren: moet ik dat nog kunnen begrijpen of willen lezen?

Maargoed, het betreft spoor 114, inmiddels vernomen van een MCN, spoor 106 is daardoor niet te gebruiken. Mijn eerder genomen conclusie was dus fout omdat ik van de AV uit ging, welke vandaag een beetje in de war was


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

19-07-2010 07:03:07
keesje
keesje
Op de actule verstoringen wordt Shl niet meer genoemd. Alles dus weer gerepareerd of vindt Prorail dat we 'gewoon' al aan gewend zijn aan de beperkte treindienst?

19-07-2010 09:05:15
visscher
visscher
Op de mobiele NS site staat hij nog wel "gewoon" vermeld, net als op teletekst eerder vanmorgen.

19-07-2010 14:25:16
raymond16
raymond16
Nu er in de media vermeldt wordt dat er enkel minder treinen rijden de komende maanden tussen Hfd-Shl-Lls. Met andere woorden: dat betekent dat de 2100 dus weer gewoon over Shl kan gaan. Is daar al een prognose voor?

Laatst bewerkt door raymond16 op 19-07-2010 14:25

19-07-2010 14:53:42
dlm4yjp
dlm4yjp
ga er maar vanuit dat deze juist de gene is die word omgeleid


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-07-2010 14:54:16
dionysus
dionysus
Maar goed dat Shl niet in het ETMET baanvak zit, anders ging het nog krap worden. ETMET (Elke Tien Minuten Een Trein)

19-07-2010 15:00:13
robbertc
robbertc
Quote
dlm4yjp: ga er maar vanuit dat deze juist de gene is die word omgeleid
Wacht nou maar even af...

19-07-2010 15:17:13
smarkie
smarkie
Quote
dlm4yjp: Maargoed, het betreft spoor 114, inmiddels vernomen van een MCN, spoor 106 is daardoor niet te gebruiken.


dit klopt, alleen is spoor 106 vlakbij wissel 1061 voorzien van een fix-stop stootjuk dus in theorie zou je vanuit de richting hfd wel spoor 106 op kunnen, in de praktijk is dit weer niet handig maar het zou wel kunnen)


Mcn NS International Rtd

19-07-2010 16:47:43
dlm4yjp
dlm4yjp
zou voor de fyra wel handig zijn, belast je het spoor minder en bovendien, who care's about fyra? %08%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

19-07-2010 16:50:38
gertjan
gertjan
*Mompelt iets over een loc, getrokken trein, omrijden en een fix-stop.*

Laatst bewerkt door gertjan op 19-07-2010 16:50


- - - Hierlangs afscheuren - - -

19-07-2010 16:52:32
dlm4yjp
dlm4yjp
ups is er geen reserveloc dan?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

19-07-2010 16:55:29
gertjan
gertjan
Jahoor, die is er wel. Maar ik vraag me af of je dat wil als vervoerder.
Loc moet dan, achter de trein aan, vanaf Hfdo komen. Na vertrek weer een losse loc die naar Hfdo gaat.
Verder hebt je nog een rangeerder nodig, omdat je zo nodig 1x per uur een trein laat keren op 106 in Shl.


- - - Hierlangs afscheuren - - -

19-07-2010 17:10:34
dlm4yjp
dlm4yjp
zat meer te denken aan stammetjes met 2 loc's


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

19-07-2010 19:39:20
Iceman
Iceman
Waarom is de hele 3700 eigenlijk opgeheven? Je kan hem toch keren op dat kopspoortje te Asdz?%06%


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

19-07-2010 19:56:53
maurits
maurits
Lijkt me een logische keuze, je hebt in Asdz een prima overstap op de 3100. En het gros vanuit Lls en Alm zal toch naar Dvd en Asdz moeten.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

19-07-2010 20:08:43
vrijgezel
vrijgezel
Quote
Iceman: Waarom is de hele 3700 eigenlijk opgeheven? Je kan hem toch keren op dat kopspoortje te Asdz?%06%


Dat gaat ook gebeuren volgens http://www.ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl/artikel/include/1268998978343/werkzaamheden+schiphol?p=1160724828566

Werkzaamheden Schiphol
OptiesPrinten Lees voor . Uitgebreide informatie Verberg extra tekstSamenvattingVorige week is er in de Schipholtunnel grote schade ontstaan door een breuk in de bovenleiding over een afstand van 3 kilometer. De reparatie aan een spoor in de Schipholtunnel gaat nog enkele maanden duren. Spoorbeheerder ProRail heeft daarvoor speciaal materiaal nodig dat apart moet worden gemaakt.
Aanvankelijk waren twee van de vier sporen in de tunnel beschadigd. Één spoor is inmiddels gerepareerd. Het herstel aan het andere beschadigde spoor gaat maanden duren. Omdat er tijdens de herstelwerkzaamheden over het naastliggende spoor niet gereden mag worden, wordt er voornamelijk in de nacht gewerkt. De hinder voor de treinreizigers wordt hierdoor zoveel mogelijk beperkt. Helaas kunnen we niet voorkomen dat er minder treinen dan normaal tussen Hoofddorp en Schiphol en tussen Lelystad en Schiphol rijden.

Dit heeft de volgende beperkingen tot gevolg:

tot en met zondag 25 juli:

•De Intercity van Lelystad-Amsterdam Zuid tot Schiphol vice versa rijdt niet
•De Intercity van Lelystad-Amsterdam Centraal-Schiphol-Hoofddorp rijdt alleen tussen Lelystad en Amsterdam Centraal en vice versa. Hij rijdt niet tussen Amsterdam Centraal-Hoofddorp en vice versa
•De Intercity van Amsterdam Centraal naar Dordrecht (-Vlissingen) rijdt tussen Amsterdam Centraal-Leiden via een andere route en stopt niet in Schiphol. In plaats daarvan kunnen reizigers VAN Amsterdam naar Schiphol gebruik maken van de Fyra. Dit geldt ook voor de reizigers VAN Schiphol naar Rotterdam. Zij betalen in deze richting geen toeslag.

vanaf maandag 26 juli:

•De Intercity Lelystad-Amsterdam Zuid tot Schiphol rijdt alleen tussen Lelystad en Amsterdam Zuid en vice versa
•De stoptrein Almere Oostvaarders-Amsterdam Zuid-Schiphol-Hoofddorp rijdt alleen tussen Almere Oostvaarders en Amsterdam Zuid en vice versa.
•De Intercity Lelystad-Amsterdam Centraal -Schiphol-Hoofddorp rijdt alleen tussen Lelystad en Amsterdam Centraal en vice versa. Deze rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp en vice versa.
Uw reis voorbereiden
Voor een compleet reisadvies met de exacte vertrek- en aankomsttijden vanaf beginpunt tot eindbestemming van uw reis, raadpleegt u de NS Reisplanner . Eenmaal onderweg kunt u via mobiel.ns.nl deze actuele informatie opnieuw opvragen.

19-07-2010 20:51:42
fff604
fff604
Mooi dat het volgende week weer beter wordt, van de huidige situatie is Lelystad extreem de dupe met opeens maar half zoveel treinen als normaal.

Laatst bewerkt door fff604 op 19-07-2010 20:52

19-07-2010 20:53:19
Iceman
Iceman
Precies, daarom vroeg ik me ook af waarom ze het nog niet deden.


Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

19-07-2010 20:53:51
himym
himym
Ik ga komend weekend dus mooi even gratis (studenten weekend-ov) in de FYRA zitten van Shl naar Rtd %08%

20-07-2010 12:36:04
rolandrail
rolandrail
Waarom wordt er geen DM '90 ingezet? Voldoende stellen beschikbaar, zat standplaatsen in het westen die ook DM '90 bevoegde mcn'n hebben, rijtijden zijn ruim genoeg voor DM '90 en er is geen expliciet dieselverbod voor de Shl-tunnel toch? Dus hopla, prop de stellen in Ah maar weer vol met de nodige prut en zet ze in op Hfd-Lls %08%

20-07-2010 12:40:04
bjornl
bjornl
Maar DM'90 is niet geschikt voor de Intercity, dus moet je dan ook weer ICK uit Nijmegen ophalen en tussen twee 6400'en hangen. Of je gebruikt de stoomtreinen van VSM en SSN.

Dit om de hele lijst met onhaalbare suggesties maar alvast gehad te hebben...

20-07-2010 12:43:49
dlm4yjp
dlm4yjp
NS20 is er sowieso er al een keer doorheen geweest 1,5 jaar terug

Ene, stoomtreinen mogen er volgensmij er niet door heen (iets met overdruk, heel veel rook en schipholplaza ).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

20-07-2010 12:44:33
rolandrail
rolandrail
Tssk, niet zo kortzichtig. Ik zeg net al dat de rijtijden haalbaar zijn met DM'90 (max 140 km/h, 6400'n max 120 km/h en geen treinverwarming), comfort is een ander verhaal maar de klant heeft liever een trein met minder comfort dan géén trein. Ik vind mijn suggestie absoluut haalbaar%05%

Laatst bewerkt door rolandrail op 20-07-2010 12:45

20-07-2010 12:48:28
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
wat betreft een dieselverbod: losse locs en werktreinen mogen wel, maar goederentreinen niet geloof ik (en dat heeft zo nu en dan wat vreemde gevolgen...)

20-07-2010 13:13:40
luytjes
luytjes
Gewoon inleggen als werktrein en iedere keer een schroefje afleveren.

20-07-2010 13:18:02
mren
mren
Quote
bjornl: Maar DM'90 is niet geschikt voor de Intercity

Waarom niet?

Sterker nog: door het relatief trage optrekken is DM'90 juist eerder geschikt voor IC dan voor een stoptrein.

20-07-2010 13:28:23
broek53
broek53
Het "geen diesel"-spook speelt al zolang ik de Schipholtunnel ken en al net zo lang ligt het nergens eenduidig vast, zover ik weet. Het is wel zo dat de werktreinen die langdurig in de tunnel bezig waren bij de aanleg van de tweede tunnel, rookvergassers hadden, maar dat was meer uit praktisch oogpunt. Een verbod op dieselmaterieel in reizigerstreinen kom ik ook niet tegen in de Netverklaringen van ProRail - waar wel de beperkingen voor goederenvervoer in vermeld staan (maar die beperking heeft niets te maken met diesel of elektrisch).

20-07-2010 13:49:49
bjornl
bjornl
Quote
mren:
Quote
bjornl: Maar DM'90 is niet geschikt voor de Intercity

Waarom niet?

Nou ja, niet anders dan dat het stoptreinmaterieel is, en met een lichte verwijzing naar het "er zit geen SLT in de 5700 omdat die op een IC keert"-verhaal.

Er waren trouwens ook 6400en die als energieloc mee konden rijden. Maar dan gaan we wel heel hard het fantasiepad op, dus ik laat het verder hierbij

20-07-2010 13:56:07
edje
edje
Als je een reperatieduur van een zeer lange tijd heb, mag je rustig gaan denken over een alternatief en DM'90 is volgens mij een prima optie.
max van 140km/h,
genoeg ruimte voor koffers.
Comfortabel genoeg, of moeten de mensen uit het westen anders zitten dan in het oosten.
Dus hopla 3x DM90 aan elkaar en rijden maar.

20-07-2010 14:00:19
tonnie12
tonnie12
Quote
bjornl:
Quote
mren:
Quote
bjornl: Maar DM'90 is niet geschikt voor de Intercity

Waarom niet?

Nou ja, niet anders dan dat het stoptreinmaterieel is, en met een lichte verwijzing naar het "er zit geen SLT in de 5700 omdat die op een IC keert"-verhaal.

Er waren trouwens ook 6400en die als energieloc mee konden rijden. Maar dan gaan we wel heel hard het fantasiepad op, dus ik laat het verder hierbij
die energieloc s rijden g-treinen nr duitsland heb er vorige week n aantal dr emmerich zien komen%08%%08%.en ook n aantal staan terzijde.


20-07-2010 14:01:46
broek53
broek53
De vroegere energielocs zijn de voorzieningen inmiddels kwijt en kunnen niet meer als zodanig dienst doen.

20-07-2010 14:07:10
tonnie12
tonnie12
Quote
rolandrail: Tssk, niet zo kortzichtig. Ik zeg net al dat de rijtijden haalbaar zijn met DM'90 (max 140 km/h, 6400'n max 120 km/h en geen treinverwarming), comfort is een ander verhaal maar de klant heeft liever een trein met minder comfort dan géén trein. Ik vind mijn suggestie absoluut haalbaar%05%
hozo geen comfort bij DM90?? kan mij geen andere trein voorstellen met zulke luxe stoelen%08%, het enige zeer grote minpunt aan dit mat is het ontbreken vasn de AIRCO,"RIJDENDE BAKOVEN" onder t motto CROMA BAKT EN BRAADT BETER.%06%

Laatst bewerkt door admin op 20-07-2010 14:29, reden: Aantal smileys drastisch verminderd

20-07-2010 16:36:38
keesje
keesje
Herstel Schiphol en comfort DM'90... Snap ik het nog?

20-07-2010 19:57:46
admin
Moderator
admin
Roland begon met de suggestie om DM'90 in te zetten zolang de bovenleiding niet gerepareerd is. Jammer dat veel van dat soort opmerkingen uiteindelijk eindigt in een comfort danwel zitplaatsen discussie.
admin: bij deze gaan we terug naar de Schiphol tunnel


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

20-07-2010 21:13:19
smarkie
smarkie
dm'90 inzetten is natuurlijk een optie maar vergeet niet dat er veel personeel (uit de randstad) hier geen bevoegdheid op heeft, voordat je dan iedereen weerop geleid hebt ben je net zo ver als dat ze doorwerken en zorgen dat ze voldoende reserve onderdelen in huis hebben.


Mcn NS International Rtd

20-07-2010 21:57:42
keesje
keesje
Hoe wil je dat spul dan inzetten? Welke series? Haalt die de rijtijden? Past dat in de tunnelbuis/buizen die (deels?) buiten dienst zijn? Krijg je je personeel zo snel opgeleid?

Enfin... Eerst antwoorden op deze andere vragen, dunkt me.

Laatst bewerkt door keesje op 20-07-2010 21:58

20-07-2010 22:44:19
robbertc
robbertc
Waar moet je eigenlijk heen om te tanken?

20-07-2010 22:53:30
dennistd
dennistd
Llso heeft een tankplaat volgens sporenplan.nl, maar anders kun je altijd nog naar Awhv gaan (daar is sowieso een tankplaat volgens mij)

20-07-2010 23:04:26
MDDM
MDDM
Llso heeft geen tankplaat.


Gr Joop mcn Lls

20-07-2010 23:14:58
keesje
keesje
Kortom: nu al voer voor een van de vele 'fantasie'-topics...

20-07-2010 23:43:01
broek53
broek53
Hahaha, eerder het bewijs dat elke vorm van ondernemingsgeest bij een commercio-bureaucratie als NS ontbreekt. Ik ken het bedijf goed genoeg om te weten dat je bij het lanceren van een tamelijk ongewoon idee de eerste tien meest voor de hand liggende tegenwerpingen wel van een soort antwoord moet hebben voorzien, anders kun je net zo goed je mond houden. Van "het bedrijf" zal het niet komen.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-07-2010 23:43

21-07-2010 00:02:46
jorgo
jorgo
Kijk, zijn het dan toch nog ambtenaren? "Een ambtenaar weet altijd wel tien manieren waarop iets niet opgelost kan worden" zei een plaatselijke horecaondernemer een keer...

Dieselimprovisatie is wel meer voorgekomen in het verleden. De laatste dagen van de de verbinding Maastricht-Aken (1992) reed er vanwege drukte een compositie van sandwich 2200-en met drie Plan W's mee. En toen ergens medio jaren '90 gewerkt werd bij Overvecht reed er tussen Ut en Hilversum ICR met 6400'en, hoewel dat van iets langere voorbereiding geprofiteerd zal hebben.

21-07-2010 00:53:02
broek53
broek53
Het is op zijn minst gezegd een bedachtzame organisatie, ja. Ik heb niets tegen eerst links en rechts kijken voordat je oversteekt, maar daarna nog eens bedenken of je wel zult oversteken en waarom je dat zou doen en of het aan de overkant niet erg gevaarlijk is, dat kenmerkt inmiddels ook de uitvoerende organisatie van NS. Jammer hoor.
Let wel: het lijkt mij erg nuttig om eerst even je licht op te steken of dieselmaterieel wel de Schipholtunnel in mag, maar (in het onwaarschijnlijke geval dat het zou mogen) dan zou ik direct al het beschikbare DM '90 in orde laten maken, starten en overbrengen naar de Randstad. Ik weet best wat er allemaal aan moeilijkheden aan vast zit en ik begrijp zelfs wel dat die moeilijkheden zodanig geïnstitutionaliseerd zijn dat steeds eerder het punt bereikt wordt van "laat maar", maar elk gevoel van avontuurlijkheid en van leiderschap is in het huidige bestel geheel afwezig - en daar bloedt mijn hart wel eens een beetje van (al wen je aan alles..).
Waar is de tijd dat er vanwege beschadigde bovenleiding over enkele kilometers met een DE3 enkele weken werd gependeld tussen Zaandam en Purmerend, met machinisten van buiten de Randstad en een Alkmaarder of Amsterdammer als pilot. En een tankwagen in Zaandam... Gelukkig hebben we de foto's nog .

21-07-2010 01:18:52
aaron
aaron
Volgens mij heb jij voldoende contacten binnen het bedrijf om op z'n minst eens een balletje in die richting op te werpen... Of zie ik dat verkeerd?

21-07-2010 01:29:07
dlm4yjp
dlm4yjp
ongetwijfeld, maar het onderhoud blijft het grootste struikelpunt dacht ik zo, overigens heeft Zd ook een tankplaat (voor oa. Speno).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

21-07-2010 01:41:33
treintim
treintim
Quote
dlm4yjp: NS20 is er sowieso er al een keer doorheen geweest 1,5 jaar terug .


Ja, of was dat de Blauwe Engel? Volgens mij is die er ook een keer doorheen geweest, maar dan wat langer geleden. Of misschien ben ik in de war. Dennis Koster heeft er in elk geval foto's van gemaakt te Shl. Dus het kán wel, of het is iemand wat door de vingers heeft gezien.

Laatst bewerkt door treintim op 21-07-2010 09:42

21-07-2010 01:55:46
dlm4yjp
dlm4yjp
Het was echt NS20

En prorail is gewoon weer de slag kwijt, storing is er nogsteeds, en spoor 114 is nogsteeds een diesel-only spoor


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

21-07-2010 02:15:24
dlm4yjp
dlm4yjp
De ChristenUnie is weer is eens het spoor bijster en denk het beter te weten:


ChristenUnie boos om problemen Schipholtunnel
dinsdag 20 juli 2010

ChristenUnie Kamerlid Arie Slob heeft genoeg van de vertragingen in de Schipholspoortunnel. Vorige week raakte de bovenleiding ernstig beschadigd met als gevolg uitval van treinen. Slob: "Nu een week later blijkt dat ProRail te weinig reserveonderdelen heeft. Het gevolg is dat er nog maandenlang sprake zal zijn van uitval van treinen. Dat is ongelofelijk knullig. Minister Eurlings heeft wat uit te leggen!"

Slob is verbaasd dat er niet geleerd is van vergelijkbare incidenten in het verleden. Zo waren er in 2002 een maand lang vertragingen rond Alphen aan de Rijn door een tekort aan onderdelen. De gevolgen zijn nu veel groter omdat het om het drukste punt in ons spoorwegnet gaat. "Ik moet er niet aan denken als niet één, maar alle vier de sporen bij Schiphol maandenlang zouden uitvallen. Dat zou een waar verkeersinfarct opleveren! Er zijn nu door de vakantie minder forenzen, maar ik houd mijn hart vast wat er gebeurt als straks de drukte in de spits weer toeneemt.”

De ChristenUnie wil daarom dat minister Eurlings ProRail op het matje roept. Slob: "Kritieke onderdelen moeten op voorraad zijn. We zijn wel in staat wegen in één of hooguit een paar nachten te repareren. Waarom lukt dat niet bij het spoor?"

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 21-07-2010 02:16


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

21-07-2010 09:08:52
martijnmet
Moderator
martijnmet
Waarom moeten ze het spoor bijster zijn dan? Ik kan de denkwijze van Arie Slob zeker wel begrijpen. Want om eerlijk te zijn vind ik het ook aardig knullig dat het maanden gaat duren, alleen maar doordat er te weinig reservemateriaal is.
Het scheelt in ieder geval al wel dat ze genoeg reservemateriaal hadden voor het andere spoor, want anders waren de gevolgen denk ik wel groter geweest.

21-07-2010 09:16:30
broek53
broek53
Quote
dlm4yjp: ongetwijfeld, maar het onderhoud blijft het grootste struikelpunt dacht ik zo, overigens heeft Zd ook een tankplaat (voor oa. Speno).
Tanken kan met wat voorzieningen met een tankauto op allerlei plaatsen, NedTrain kan bevoegde storingsmonteurs van elders stellen voor het dagelijks nakijkwerk en voor onderhoud zullen ze (de stellen) gewoon naar Onnen moeten.

Begrijp mij overigens niet verkeerd: ik zit niet te springen om inzet van dieselmaterieel daar waar er in dit geval zeer aanvaardbare alternatieve regelingen zijn, met een keer extra overstappen en max. een minuut of tien reistijdverlies voor de reizigers. Het zou wat anders zijn als de keuze was tussen diesel rijden of helemaal niets of een halfuurdienst of zo.
Het ging mij meer om de reacties op het idee, die zich beperken tot alle mogelijke problemen die je zou kunnen tegenkomen en die eerst allemaal getackled zouden moeten worden voordat je er zelfs maar aan zou beginnen. Ik bedoel: wat wil je nou: voldoende rijtijdspeling of reizigers vervoeren (om het maar eens retorisch te zeggen)? De huidige NS (opgejaagd door Prorail) gaat inmiddels meer voor het eerste dan voor het laatste.
Ik begrijp wel hoe dat zo allemaal gekomen is, maar dat wil niet zeggen dat ik dat te billijken vind.

Laatst bewerkt door broek53 op 21-07-2010 10:56

21-07-2010 10:29:35
dlm4yjp
dlm4yjp
@martijnmet: Die zijn zeker het spoor bijster: als jij een huis koopt, dan heb je toch ook niet alles dubbelop klaarliggen zodat wanneer het ooit kapot gaat er een nieuwe klaar ligt?

Het zijn speciale onderdelen, en daar hadden ze inderdaad een kleine voorraad van, maar je gaat er niet vanuit dat over de lengte van 3 km al die dingen van het plafond worden gehaald

M.a.w.: er moet gekeken worden waar wel en niet in geïnvesteerd moet worden op reserveonderdelen, veel treinspotters hebben waanideeën, maar je moet toch ook echt naar de portemonnee van het onderhoudsbedrijf kijken.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

21-07-2010 10:54:35
martijnmet
Moderator
martijnmet
Nee ik heb zeker niet alles dubbelop klaar liggen. Maar als er iets in m'n huis kapot is is dat ook niet zo heel vervelend.

Maar als je een cruciaal onderdeel hebt (wat mijn inziens de Schipholtunnel toch wel is) moet je er voor zorgen dat je als Prorail servicecontracten hebt afgesloten met aannemers/leveranciers zodat je binnen notime nieuwe onderdelen hebt. Kijk zoiets kost wel geld, maar dan heb je wel de zekerheid dat problemen redelijk snel opgelost worden.

Als ik nou bijvoorbeeld TenneT (de hoogspanningsbeheerder van Nederland) neem. Die hebben voor tientallen miljoenen aan computersystemen om de balans in het elektriciteitsnet te behouden. Alle computersystemen zijn daar ook redundant (dus dubbelop) uitgevoerd.
Daarnaast hebben ze ook voor tientallen miljoenen euro's (meer dan de kosten van de aanschaf) aan servicecontracten met de fabrikanten, waardoor ze verzekerd zijn dat er 24/7 onderdelen per koerier worden verstuurd, en dat er desnoods gelijk een monteur komt. Want als er bij hun computersysteem uitvalt veroorzaakt dit een disbalans in het elektriciteitsnet, en daardoor valt dan in heel Nederland(!) de elektriciteit uit!

Het lijkt mij ook meer dan logisch dat Prorail ook zo iets hoort te doen bij de Schipholtunnel, de HSL en het normale spoorwegnet!

21-07-2010 10:59:10
broek53
broek53
ProRail heeft zelfs van wissels 1:34,7 geen of nauwelijks kritische reservedelen (beweegbare puntstukken en zo) liggen. In die zin heeft de CU wel een punt.

21-07-2010 11:18:26
bjornl
bjornl
Er is wel een verschil tussen helemaal geen reserve en een beperkte reserve. Als er nu drie bevestigingen naar beneden waren gekomen en het had maanden geduurd om dat te repareren was het een ander verhaal. Maar als je nu 3 km "reservebovenleiding" klaarlegt en er gebeurt vervolgens vijf jaar niets krijg je weer op je kop omdat je niet efficient werkt en veel te grote voorraden aanhoudt. In die zin is deze discussie in grote lijnen gelijk aan een deel van de sneeuwdiscussie afgelopen winter.

Nog breder kan je stellen dat het hele "just in time"-gebeuren ervoor gezorgd heeft dat veel bedrijven efiicienter (en dus goedkoper) werken en daarmee bij hebben gedragen aan de gestegen welvaart. Daarbij loop je dan wel een hoger risico dat je bij afwijkingen van het gebruikelijke patroon opeens door je voorraden heen bent.

21-07-2010 11:34:46
martijnmet
Moderator
martijnmet
Maar Prorail is wel (net als TenneT) een staatsbedrijf. Ik vind niet dat je van een staatsbedrijf moet verwachten dat ze zo veel mogelijk winst maken, maar dat ze juist zorgen voor zo veel mogelijk transportzekerheid (bij Prorail) c.q. leveringszekerheid (bij TenneT).

Edit: nog een voorbeeld: stel dat TenneT de tientallen miljoenen op de servicecontracten/redundante systemen had bespaard, dan was wel vorige week het elektriciteitsnetwerk in heel Nederland er uitgeknald. Ze hadden dan in eerste instantie de overheid wel heel wat geld bespaard, maar of minister Van der Hoeven er uiteindelijk blij mee zou zijn geweest...?

Prorail zou gewoon veel 'ellende' hebben kunnen voorkomen door gewoon die onderdelen op voorraad te hebben gehad (ondanks dat het veel geld kost).

Laatst bewerkt door martijnmet op 21-07-2010 12:09

21-07-2010 12:28:27
bjornl
bjornl
Dat is dan iets voor de overheid om ProRail op aan te sturen. Vooralsnog is bezuinigen het credo, ook bij de overheid, dus ik verwacht niet dat hier opeens extra geld voor gaat worden uitgetrokken.

21-07-2010 12:44:30
ijnte
ijnte
Quote
broek53: ProRail heeft zelfs van wissels 1:34,7 geen of nauwelijks kritische reservedelen (beweegbare puntstukken en zo) liggen. In die zin heeft de CU wel een punt.

Nu wil ik zeker niet meedoen aan de borrelpraat, maar Prorail zelf heeft geen onderdelen. De PCA's hebben van wissels de meest belangrijke en storingsgevoelige (elektrische en mechanische) onderdelen wel op voorraad (anders RailPro wel). Een 1:34,7 vormt hierop zeker geen uitzondering, ware het niet dat dit soort wissel puur maatwerk zijn (bijna elk wissel is uniek). In de begintijd werd er flink op los gekrukt, en wanneer men dan een steller vergeten was te krukken (het waren het maar 7 of 8) was het wissel aan puin.

Om dan weer even ontopic te geraken, persoonlijk kan ik ProRail in dit geval niet echt als zwarte piet aanwijzen. De politiek mag roepen wat ie wilt en vinden wat ze er van willen vinden, maar er bestaat ook nog zoiets als overmacht. Zo ook vorig jaar toen bij Vtn de hele boel over een lengte van 5km verrot gereden is, is ook overmacht geweest. Men heeft toen gelukkig door snel handelen van aannemers en IB's de boel kunnen herstellen om treinverkeer mogelijk te maken. In dit geval (bij Shl dus) ligt de Bvl eruit en kan je weinig anders doen dan dat stuk spoor afsluiten. Op dit moment ligt dus gewoon de bal bij de NS (voor zover dat kan natuurlijk) lijkt mij.

21-07-2010 12:57:35
broek53
broek53
Volgens mij gaat het niet om het balspel, maar om de vraag of je redelijkerwijs kan en mag verwachten wat er aan reservespul is. Ik kan mij goed voorstellen dat je niet een aantal reservebruggen in je achtertuin hebt liggen en van dergelijke draaconstructies is het de vraag of je daar voor 100 meter, 2 kilometer of 25 km (de halve Schipholtunnel) reservespul moet hebben liggen. Ik kan niet goed schatten wat redelijk is om te verwachten.

21-07-2010 13:05:43
edje
edje
Quote
broek53:
Quote
dlm4yjp: ongetwijfeld, maar het onderhoud blijft het grootste struikelpunt dacht ik zo, overigens heeft Zd ook een tankplaat (voor oa. Speno).
Tanken kan met wat voorzieningen met een tankauto op allerlei plaatsen, NedTrain kan bevoegde storingsmonteurs van elders stellen voor het dagelijks nakijkwerk en voor onderhoud zullen ze (de stellen) gewoon naar Onnen moeten.

Begrijp mij overigens niet verkeerd: ik zit niet te springen om inzet van dieselmaterieel daar waar er in dit geval zeer aanvaardbare alternatieve regelingen zijn, met een keer extra overstappen en max. een minuut of tien reistijdverlies voor de reizigers. Het zou wat anders zijn als de keuze was tussen diesel rijden of helemaal niets of een halfuurdienst of zo.
Het ging mij meer om de reacties op het idee, die zich beperken tot alle mogelijke problemen die je zou kunnen tegenkomen en die eerst allemaal getackled zouden moeten worden voordat je er zelfs maar aan zou beginnen. Ik bedoel: wat wil je nou: voldoende rijtijdspeling of reizigers vervoeren (om het maar eens retorisch te zeggen)? De huidige NS (opgejaagd door Prorail) gaat inmiddels meer voor het eerste dan voor het laatste.
Ik begrijp wel hoe dat zo allemaal gekomen is, maar dat wil niet zeggen dat ik dat te billijken vind.


Waarom voor onderhoud naar Onnen, als ze in Hengelo in onderhoud zijn.
Eigenlijk kun je gewoon de inzet doet op Enschede - Schiphol en een tussenslag Amersfoort - Schiphol, onderhoud en tanken kan dan gewoon in Hengelo gebeuren.

21-07-2010 13:11:48
maurits
maurits
Als onderhoudsslag lijkt me het nachttreinpaar 2471/2470 dan erg geschikt.

Een andere uitdaging is dan nog een omloop te vinden die over het bovenleidingloze spoor kan en waarin het DM90 de rijtijden goed weet te halen. En verder lijkt me het voor Prorail nog wel een uitdaging om het e.e.a. zo te regelen dat alleen het DM90 het bovenleidingloze spoor opgestuurd wordt.

Laatst bewerkt door maurits op 21-07-2010 13:14


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

21-07-2010 13:14:43
ijnte
ijnte
Quote
broek53: Volgens mij gaat het niet om het balspel, maar om de vraag of je redelijkerwijs kan en mag verwachten wat er aan reservespul is. Ik kan mij goed voorstellen dat je niet een aantal reservebruggen in je achtertuin hebt liggen en van dergelijke draaconstructies is het de vraag of je daar voor 100 meter, 2 kilometer of 25 km (de halve Schipholtunnel) reservespul moet hebben liggen. Ik kan niet goed schatten wat redelijk is om te verwachten.

Correct, daar ben ik het mee eens. Er zal vast wel wat statistische informatie beschikbaar zijn om het een en ander vast te stellen, maar dat blijft theorie. In de praktijk moet je snel kunnen schakelen en snel kunnen handelen, ook al betekend dat dat er 16 weken een deel van de tunnel uitligt.

21-07-2010 13:34:50
broek53
broek53
Niet dat ik er een fantasie-topic van wil maken, maar het is jammer dat NS geen materieel bezit zoals de Stadlers van Veolia, waarbij je elektrische en dieselversies kunt koppelen. Een soort SM '90 en DM '90-combi, waarbij op het bovenleidingloze stuk het dieselstel even alleen trekt of duwt. Volgens mij zou ProRail totaal van de leg raken als je met zoiets aan zou komen

21-07-2010 13:46:39
2296
2296
Ik denk dat het wel handig is om meer onderdelen op voorraad te nemen. Er komen ook steeds meer tunnels bij waarbij dit ook kan gebeuren. Of het nu de tunnel bij Rotterdam is of bij Rijswijk, Almelo, Best, HSL traject of in de toekomst Delft. Zijn toch wel kwetsbare punten als het mis gaat.

21-07-2010 13:57:44
ijnte
ijnte
Blijft nog de vraag: Hoeveel reserve houdt je aan..

21-07-2010 14:08:52
MasterE
MasterE
Je kan toch moeilijk voor alle tunnels in het land reserve onderdelen hebben liggen voor als er misschien eens een keertje iets zou kunnen gebeuren. Materiaal dat op reserve ligt kost ook geld en tegenwoordig moeten alle bedrijven het een stuk rustiger doen met de centjes. Daarnaast is Prorail geen Staatsbedrijf meer maar net als bij NS is de Staat voor 100% aandeelhouder, dat betekent dat er gewoon winst gemaakt moet worden (langleve de privatisering).

21-07-2010 15:42:51
rolandrail
rolandrail
Quote
smarkie: dm'90 inzetten is natuurlijk een optie maar vergeet niet dat er veel personeel (uit de randstad) hier geen bevoegdheid op heeft, voordat je dan iedereen weerop geleid hebt ben je net zo ver als dat ze doorwerken en zorgen dat ze voldoende reserve onderdelen in huis hebben.
O.a. standplaatsen Ut, Asd, Hfdo en Amf hebben hele series (Ut bijna 60) mcn'n met DM '90 bevoegdheid omdat zij diensten hebben op Zl-Nvdw resp Nvd-Es dus DM '90-bevoegdheid is geen probleem.

21-07-2010 15:57:34
keesje
keesje
En de standplaatsen Ht, Vl, Nm en Ah hebben in ieder geval die bevoegdheid gehad ten tijde van dat de Maaslijn nog door NS werd gereden. En vandaag de dag zullen Lw, Gn, Zl, Hgl, Es en Zp die bevoegdheid ook ongetwijfeld nog hebben.

Overigens over onderdelentekorten gesproken: Te Rlb ligt hogesnelheidswissel 917AB ook al een poos weg te roesten. Dit wissel wordt voornamelijk door de 1900 richting Rtd gebruikt om van het buiten- naar het binnenspoor door te wisselen en zo niet in het vaarwater te komen van cargo's die vanuit de Havenspoorlijn of Kfh de Willemspoortunnel inmoeten. Maar omdat Prorail kennelijk totaal geen haast heeft om dat te repareren, zit dit conflict er elk half uur wel in tussen wissel 969 en 971 te Rtst. Bovendien moet de 1900 terug naar 80 km/u.

Geeft in ieder geval aan dat die organisatie niet erg snel is of wilt zijn.

Laatst bewerkt door keesje op 21-07-2010 15:59

21-07-2010 16:39:32
keesje
keesje
Quote
broek53: Het ging mij meer om de reacties op het idee, die zich beperken tot alle mogelijke problemen die je zou kunnen tegenkomen en die eerst allemaal getackled zouden moeten worden voordat je er zelfs maar aan zou beginnen. Ik bedoel: wat wil je nou: voldoende rijtijdspeling of reizigers vervoeren (om het maar eens retorisch te zeggen)? De huidige NS (opgejaagd door Prorail) gaat inmiddels meer voor het eerste dan voor het laatste.
Ik begrijp wel hoe dat zo allemaal gekomen is, maar dat wil niet zeggen dat ik dat te billijken vind.
Geldt dit niet voor de hele spoorsector, waar diverse spoorbedrijven bij een tekort aan dienstvaardig materieel het verrekken om tijdelijk ander materieel te huren, terwijl dit ook gewoon voorhanden is?

21-07-2010 17:32:12
broek53
broek53
In zekere zin wel natuurlijk, al is dat veeleer en domweg een centenkwestie.

21-07-2010 18:16:52
keesje
keesje
Misschien hier ook wel, al ben ik het wel met je andere argumenten eens.

21-07-2010 21:11:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
broek53: Niet dat ik er een fantasie-topic van wil maken, maar het is jammer dat NS geen materieel bezit zoals de Stadlers van Veolia, waarbij je elektrische en dieselversies kunt koppelen. Een soort SM '90 en DM '90-combi, waarbij op het bovenleidingloze stuk het dieselstel even alleen trekt of duwt.
Als ik me niet vergis kan dat toch alleen andersom? Anders ben je niets anders aan 't doen als slepen en dat kan je met NS-materieel ook

Wat betreft de onderdelen: is het toverwoord hier niet gewoon standaardisatie? Als je voor elke tunnel een andere bevestiging voor de bovenleiding hebt dan is het natuurlijk niet rendabel om ook voor elke tunnel reservedelen op voorraad te hebben. Heb je echter voor een groot aantal tunnels eenzelfde bevestiging dan is het kostentechnisch al een stuk interessanter. Immers is de kans wel zeer klein dat in alle tunnels tegelijk de bovenleiding naar beneden gehaald wordt, maar is het tegelijk ook zeer onwaarschijnlijk dat er maandenlang nergens een onderdeel vervangen hoeft te worden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

23-07-2010 19:14:46
robbertc
robbertc
Quote
vrijgezel: vanaf maandag 26 juli:

•De Intercity Lelystad-Amsterdam Zuid tot Schiphol rijdt alleen tussen Lelystad en Amsterdam Zuid en vice versa
•De stoptrein Almere Oostvaarders-Amsterdam Zuid-Schiphol-Hoofddorp rijdt alleen tussen Almere Oostvaarders en Amsterdam Zuid en vice versa.
•De Intercity Lelystad-Amsterdam Centraal -Schiphol-Hoofddorp rijdt alleen tussen Lelystad en Amsterdam Centraal en vice versa. Deze rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Hoofddorp en vice versa.
Uw reis voorbereiden
Voor een compleet reisadvies met de exacte vertrek- en aankomsttijden vanaf beginpunt tot eindbestemming van uw reis, raadpleegt u de NS Reisplanner . Eenmaal onderweg kunt u via mobiel.ns.nl deze actuele informatie opnieuw opvragen.
Aanvulling daarop:
- In de vroege ochtenduren rijden er nog wel enkele 3900'en tussen Asd en Hfd.
- In de avonduren rijdt de 4300 wel van/naar Hfd (denk ongeveer vanaf het moment dat de 3100 niet meer rijdt)
- De 700 / 1600 / 140 krijgen Hfd als begin- en eindbestemming (i.p.v. Shl)

28-07-2010 19:45:34
raymond16
raymond16
Voor de volledigheid: de prognose staat op dit moment op 13 december! Die enkele maanden waar Prorail in eerste instantie over sprak zijn er dus nog iets meer geworden. Gezien Fyra er in oktober ook nog extra bij komt, zal het die omgeving flink onder druk zetten verwacht ik.

28-07-2010 20:12:39
dlm4yjp
dlm4yjp
En het vreemde is nog wel dat de bovenleiding er nog/alweer hangt Er ontbreken enkel een hoop ophangbeugels (bij de tunnelingang is dat heel mooi te zien, hangt er eentje naar beneden).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

28-07-2010 22:36:43
thom
thom
Dus is de rijdraad niet echt berijdbaar dus heb je daar ook geen fluit aan...

28-07-2010 23:09:41
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik zou er ook niet op gaan rijden

Maar hij hangt in de bochten gewoon netjes, alleen het rechte stuk loopt hij in 1 stuk rechtdoor ipv. het zigzag-patroon


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.