Routewijziging museumpendel
Forum: Algemeen - Algemeen
10-07-2010 12:47:23
qj7141
qj7141
Met ingang van 26 juli 2010 wijzigt de route van de museumpendel tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan, waarbij voortaan via Blauwkapel Oost (kopmaken) wordt gereden. In Utrecht C vertrekt men van spoor 1. De dienstregeling is aangepast met andere vertrek- en aankomsttijden en het ritje duurt nu maar 15 minuten.
Bron: NS reisplanner
 

10-07-2010 12:58:02
john2
john2
In het spoorboekje de spoorkaart van Nederland bekeken. Maar ik kan hier geen station Blauwkapel Oost vinden. Omdat ik terplekke niet bekend ben. Kan er een nadere plaatsaanduiding vertelt worden?  

10-07-2010 13:05:11
qj7141
qj7141
Blauwkapel Oost is geen station maar een aansluiting van de Oosterspoorbaan op de spoorlijn Utrecht-Bilthoven-Amersfoort. Je kunt er dus ook niet in- of uitstappen.  

10-07-2010 13:06:15
mdj
mdj
Dat is het punt tussen Uto-Bhv waar de "Hoge sporen" samenkomen met de "Lage sporen", waar het van 4 sporig naar 2 sporig gaat dus.


Bij twijfel: gebruik beton.
 


10-07-2010 13:06:33
daniel
daniel
Dat ligt tussen de stations Utrecht Overvecht en Bilthoven, net ná de kruising met de spoorlijn Hilversum - Maliebaan. Zie ook deze http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=blauwkapel&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.915464,11.590576&ie=UTF8&hq=&hnear=Blauwkapel,+Utrecht&z=15  

10-07-2010 13:25:17
john2
john2
Dank jullie wel voor de informatie. Nu begrijp ik het. Dit punt ligt op de lijn utrecht centraal - Amersfoort - Zwolle, even voorbij het punt waar het linksaf gaat richting Hilversum.  

10-07-2010 14:28:49
dwem
dwem
Volgens mij is Blauwkapel Oost het punt waar de boog die het Oosterspoor (vanuit Utrecht Maliebaan) verbindt met de lijn Utrecht--Amersfoort )in de richting Bilthoven).

Dat is dus NIET de samenkomst vande hoge en de lage sporen, maar een punt veekl dichter bij de kruising Blauwkapel.

Of niet, Michiel ??

Dirk
 

10-07-2010 14:31:12
wouderobva
wouderobva
Kijk eens even op http://www.sporenplan.nl/ . Dan zie je dat een trein komende van Ut - Uto direct na Blo weer de Oosterspoorbaan op kan. Of dit zo zal gaan weet ik niet. Maar het ligt wel voor de hand gegeven de aanpassingen die nu plaatsvinden op de Oosterspoorbaan. Anders is het doorrijden tot en met Bhv.  

10-07-2010 14:52:28
dionysus
dionysus
Als ik naar sporenplan.nl kijk, zou het volgende kunnen gebeuren. Vertrekken vanaf Ut, Uto passeren, na Uto via wissel 1047 A en B naar spoor BJ. Daar kopmaken, en dan via wissel 1015 richting de maliebaan. De terugweg zal dan gaan via Spoor BV. Dit alles in verband met verkeerd spoor op de maliebaan. Zou dat een beetje kunnen kloppen zoals ik het bedenk. Zie namelijk via sporenplan geen mogelijkheid om vanaf spoor BV naar het rechterspoor te komen op de maliebaan

Edit, zie overigens geen keermogelijkheid op Utm, dus mijn plannetje boven lukt niet voor de terugweg

Laatst bewerkt door dionysus op 10-07-2010 14:57
 

10-07-2010 14:55:58
TheKnitter
TheKnitter
Betekent het ook dat de museumpendel aan het middenperron van de Maliebaan komt?
Hij kan niet meer aan het huidige perron komen vanaf die kant lijkt mij.
 

10-07-2010 15:14:22
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Interessante vraag. Lijkt me niet dat hij op zijn huidige spoor aan blijft komen; dan moet hij Utm eerst voorbijrijden, kopmaken, en dan weer terug naar het kopspoortje. Beetje onwaarschijnlijk.  

10-07-2010 15:17:19
qj7141
qj7141
De infra (incl. beveiliging) is aangepast voor de route:
Heen: rechterspoor tot middenperron Utm.
Terug: linkerspoor vanaf middenperron tot Blauwkapel Aansl. Oost.
Ook het kopmaken op het (lage) spoor is dan mogelijk gemaakt.
En inderdaad wordt het kopspoor te Utm niet meer gebruikt. Misschien iets voor de heimwee-express?

Laatst bewerkt door qj7141 op 10-07-2010 15:19
 

10-07-2010 15:17:32
dionysus
dionysus
Hij zou zo te lezen dus aankomen op het perron, nadeel is alleen dat er een overweg is, tussen het perron en het sein, dus als je daar staat, is de overweg altijd dicht. Tenminste, zo heb ik het vorig jaar een keer gehad, toen ik een slagje moest doen, via Hvs en Db

edit: gj was net te snel

Laatst bewerkt door dionysus op 10-07-2010 15:30
 

10-07-2010 15:55:17
Pim530
Pim530
Uhm, hoe gaat men de bezoekers eerst via het loket sturen?  

10-07-2010 16:10:50
keesje
keesje
Quote
dionysus: Als ik naar sporenplan.nl kijk, zou het volgende kunnen gebeuren. Vertrekken vanaf Ut, Uto passeren, na Uto via wissel 1047 A en B naar spoor BJ. Daar kopmaken, en dan via wissel 1015 richting de maliebaan. De terugweg zal dan gaan via Spoor BV.

Via wissel 1047AB kan niet, dat is een half Engelsman waarbij je niet van spoor BT naar BH kan. Dit was in een recent verleden overigens wel mogelijk.

De pendel gaat daarom na spoor 301 al naar linkerspoor BG-BH en achter sein 1016 is het nieuwe keerspoor 9001 verrezen (als verlengde van spoor BJ). Daarna via LB-LD naar het middenperron van Utm, alwaar ook een keervoorziening is gekomen vanwege de overwegen, posities van de seinen en het mogelijk maken om via linkerspoor terug te rijden.
 

10-07-2010 17:41:06
maurits
maurits
Quote
Pim530: Uhm, hoe gaat men de bezoekers eerst via het loket sturen?


Staat er op het middenperron geen verkoophuisje? Kwestie van ieder uur daar even een kassamedewerker parkeren om kaartjes te verkopen. Nog handiger zou natuurlijk zijn om toegangskaarten in de NS-kaartautomaten te verkopen, kun je die gelijk aanschaffen met je kaartje voor de museumpendel.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

10-07-2010 21:48:26
kleine_man
kleine_man
Dat staat er wel, maar geen functionele kassa. Je kan daar dan alleen contante afhandelingen doen. Tenminste.......De laatste keer dat ik er was en dat is al weer ff terug.

Laatst bewerkt door kleine_man op 10-07-2010 21:48
 

10-07-2010 23:50:33
TheKnitter
TheKnitter
Via OHIH heb ik vernomen dat er een overkapping op het middenperron komt, en je een entreeticket kan verkrijgen in de kaartautomaat als Combikaart.
Grote kans is nu ook dat de museumpendel ook doordeweeks gaat rijden, want het is een stuk sneller geworden qua reistijd.

Ook de Heimwee express krijgt vanaf September een wijziging qua planning: Deze gaat gereden worden vanaf spoor 410 (het huidige spoor waar de pendel aankomt), en niet meer de laatste weekend van de maand, maar het tweede weekend. Ook zal deze niet meer tot Hilversum rijden, maar naar Maarn Goederen.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 11-07-2010 01:13
 

11-07-2010 01:15:00
thom
thom
Quote
TheKnitter:
Grote kans is nu ook dat de museumpendel ook doordeweeks gaat rijden, want het is een stuk sneller geworden qua reistijd.

Nou, geen grote kans, het aanpassen van infra en route is juist omdat men weer dagelijks wil gaan rijden
Quote
kleine_man: Dat staat er wel, maar geen functionele kassa. Je kan daar dan alleen contante afhandelingen doen. Tenminste.......De laatste keer dat ik er was en dat is al weer ff terug.

Ook niet eens, want de entree tickets komen juist uit de printer van de kassa

Laatst bewerkt door thom op 11-07-2010 01:16
 

12-07-2010 01:14:41
Pim530
Pim530
Vandaag lag het halve middenperron op z'n kop.  

12-07-2010 09:33:13
gvttreinen
gvttreinen
Maandag 26 juli zal een Hondekop de eerste rit van Ut nmaar Utm via de nieuwe route rijden, vertrek uit Ut om 9.47.
Betreft een rit alleen voor genodigden.
 

12-07-2010 12:13:24
broek53
broek53
Quote
keesje:
Quote
dionysus: Als ik naar sporenplan.nl kijk, zou het volgende kunnen gebeuren. Vertrekken vanaf Ut, Uto passeren, na Uto via wissel 1047 A en B naar spoor BJ. Daar kopmaken, en dan via wissel 1015 richting de maliebaan. De terugweg zal dan gaan via Spoor BV.

Via wissel 1047AB kan niet, dat is een half Engelsman waarbij je niet van spoor BT naar BH kan. Dit was in een recent verleden overigens wel mogelijk. De pendel gaat daarom na spoor 301 al naar linkerspoor BG-BH en achter sein 1016 is het nieuwe keerspoor 9001 verrezen (als verlengde van spoor BJ). Daarna via LB-LD naar het middenperron van Utm, alwaar ook een keervoorziening is gekomen vanwege de overwegen, posities van de seinen en het mogelijk maken om via linkerspoor terug te rijden.
Juist. daarbij aangetekend dat spoor 9001 geen spoor is, maar een benummering van spoor BJ, omdat anders de VPT-systemen (planning en procesleiding) de hik krijgen . Het keren aan het middenperron van het museum zonder dat er problemen met de overwegen ontstaan, wordt bewerkstelligd doordat sein 362 (zie sporenplan) vóór het overpad van het museum wordt geplaatst. Voor de terugweg komt er (uiteraard) een nieuw sein en een linkerspoorbeveiliging naar Blauwkapel (wat voornamelijk de ombouw van de vijf overwegen betekent).
 

12-07-2010 13:44:27
pmichiels
pmichiels
Op dit moment is men al drie weken druk aan het knutselen voor die beveiligingswijziging. Zie hier een plaatje van de seinen die al klaarliggen: http://www.flickr.com/photos/wandelaar030/4777461997/  

12-07-2010 16:11:18
tjabbe73
tjabbe73
Zaterdag wordt er proefgereden met de 121 van de SHD
Tijdtafel wordt binnenkort wel geplaatst...
 

12-07-2010 17:18:00
rickarends
rickarends
Mag ik nu concluderen dat het spoor tussen de Maliebaan en Lunetten niet meer gebruikt gaat worden voor de museumpendel? Dat heeft dat stuk eigenlijk helemaal geen functie meer ondertussen.  

12-07-2010 17:19:42
AlbertP
AlbertP
Inderdaad niets anders dan het brengen van materieel in het museum. Voor deze verandering was het stuk Maliebaan-Blauwkapel net zo rustig, als Lunetten-Maliebaan na de routewijziging.  

12-07-2010 17:27:37
broek53
broek53
Het loopt ook (een beetje onbedoeld) vooruit op de situatie waarin de maliebaan tussen Lunetten en het museum buiten dienst gaat in het kader van de verdere verbouwing van Lunetten voor Randstadspoor. Ruim 2 jaar, heb ik mij laten vertellen, en inmiddels heeft de gemeente Utrecht een begerige blik laten vallen op dat baanvakje vanwege de aanleg van een HOV-baan - dus of het ooit terug zal komen, is maar de vraag.
Maar de museumpendel is voorlopig veilig, dus !
 

12-07-2010 17:33:56
dennistd
dennistd
Ik lees op OHIH dat de Heimwee-Expres nu het kopspoor bij het Spoorwegmuseum gaat gebruiken, en in het vervolg Utm-Mrg-Utm gaat rijden ipv Utm-Hvs-Utm + leeg Utm-Mrg-Utm. Zie http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?p=294387#p294387

Laatst bewerkt door dennistd op 12-07-2010 17:34
 

12-07-2010 18:36:02
timtrein
timtrein
Is er (voor de toekomst) nog het plan om ooit een kopje aan de Arnhemse zijde van de aansluiting bij Lunetten te maken, en daar te keren?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-07-2010 19:06:02
keesje
keesje
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk nu er een bak met geld is uitgegeven voor de infrawijzigingen die bij Blo en tussen Blz en Utm zijn aangebracht.  

12-07-2010 20:02:32
kleine_man
kleine_man
Quote
rickarends: Mag ik nu concluderen dat het spoor tussen de Maliebaan en Lunetten niet meer gebruikt gaat worden voor de museumpendel? Dat heeft dat stuk eigenlijk helemaal geen functie meer ondertussen.


Dat mag je, maar de heimwee-expres gaat in het najaar die kant op rijden
 

12-07-2010 20:04:12
kleine_man
kleine_man
Quote
timtrein: Is er (voor de toekomst) nog het plan om ooit een kopje aan de Arnhemse zijde van de aansluiting bij Lunetten te maken, en daar te keren?


Mijn informatie stamt van eind maart dit jaar en toen werd er nog gesproken over de mogelijkheid om in hoek een kopspoortje van ongeveer 100m daar aan te leggen. Maar of dat definitief gebeurd heb ik niet kunnen zien in dat informatiebestand van ProRail
 

12-07-2010 20:23:47
thom
thom
Quote
broek53: Het loopt ook (een beetje onbedoeld) vooruit op de situatie waarin de maliebaan tussen Lunetten en het museum buiten dienst gaat in het kader van de verdere verbouwing van Lunetten voor Randstadspoor. Ruim 2 jaar, heb ik mij laten vertellen, en inmiddels heeft de gemeente Utrecht een begerige blik laten vallen op dat baanvakje vanwege de aanleg van een HOV-baan - dus of het ooit terug zal komen, is maar de vraag.
Maar de museumpendel is voorlopig veilig, dus !

Wanneer het stuk Ln - Utm geschrapt wordt, is er zonder verdere infrawijzigingen niet meer op het achter terrein van het NSM te komen, dat is nu niet aangepast namelijk...
 

12-07-2010 21:40:40
pmichiels
pmichiels
Quote
kleine_man:
Quote
rickarends: Mag ik nu concluderen dat het spoor tussen de Maliebaan en Lunetten niet meer gebruikt gaat worden voor de museumpendel? Dat heeft dat stuk eigenlijk helemaal geen functie meer ondertussen.


Dat mag je, maar de heimwee-expres gaat in het najaar die kant op rijden
Lunetten-Maliebaan en verder wordt incidenteel ook nog steeds voor werktreinen, schouwtreinen, goederentreinen en allerlei soorten omleidingen gebruikt. Met nadruk op incidenteel.
 

12-07-2010 22:56:26
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Ik lees over een kopspoortje in de richting Arnhem. Zou het niet mogelijk zijn om een keerlus te creëren langs de A12; vanaf waar Ut-Ht onder de A12 door gaat, tot waar A12 en Ut-Ah parallel lopen?

http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=Mereveldseweg&daddr=52.063501,5.164373&hl=nl&geocode=FZNZGgMdNZtOAA%3B&mra=mi&mrsp=1,0&sz=18&sll=52.063105,5.163977&sspn=0.002358,0.004823&ie=UTF8&ll=52.06476,5.153232&spn=0.018864,0.038581&t=h&z=15 van A naar B op dat kaartje.
Is waarschijnlijk niet haalbaar, maar wel praktisch om materieel te keren. (Is bijna alleen handig voor stoomritten richting Ut, maar toch %08%)
 

12-07-2010 23:02:28
pmichiels
pmichiels
Droom rustig verder... Je weet dat er geen verbinding meer is en ook niet komt vanaf Den Bosch richting de Maliebaan?
Overigens reed zojuist (23:00) een werktrein met twee seinpalen richting het NSM. Men maakt er zelfs nachtwerk van!
 

12-07-2010 23:14:41
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Wie weet is het te combineren met een soort overstapmogelijkheid van de A12 op de trein naar Utrecht. Zoals ook het geval is bij station Noorderkempen (België). Dan financiert de overheid wellicht ook nog wat mee, om de A12 te ontlasten.
Het zou in ieder geval leuk zijn, maar ik acht het niet reëel...
 

13-07-2010 00:01:56
broek53
broek53
Quote
thom:
Quote
broek53: Het loopt ook (een beetje onbedoeld) vooruit op de situatie waarin de maliebaan tussen Lunetten en het museum buiten dienst gaat in het kader van de verdere verbouwing van Lunetten voor Randstadspoor. Ruim 2 jaar, heb ik mij laten vertellen, en inmiddels heeft de gemeente Utrecht een begerige blik laten vallen op dat baanvakje vanwege de aanleg van een HOV-baan - dus of het ooit terug zal komen, is maar de vraag.
Maar de museumpendel is voorlopig veilig, dus !

Wanneer het stuk Ln - Utm geschrapt wordt, is er zonder verdere infrawijzigingen niet meer op het achter terrein van het NSM te komen, dat is nu niet aangepast namelijk...
Onder ons gezegd en gezwegen heb ik het idee dat ProRail (als geheel) zich dat niet realiseert. Dergelijke beveiligingsdetails die je niet van tekening kunt halen, daar kijkt men overheen.
 

13-07-2010 10:22:20
pmichiels
pmichiels
Het heeft me ook verbaasd dat niet dat spoor wordt aangepakt, want bij rangeringen op/ van het museumterrein houd je nu dus nog steeds de lang dichtliggende overwegen.  

13-07-2010 10:33:54
Nelis
Nelis
daar heb je dubbel enkelspoors beveiliging voor nodig. het rechterspoor gezien vanaf de biltstraat naar Utm heeft dat wel maar links niet. al ga je uit het spoorweg museum over het linkerspoor naar Lak dan moet je de overweg dichtrijden en hand matig openen. Dit is een onhandig situatie. Maar al zou je linkerspoor vanaf Blo afkomen moet er een speciale toestemming komen van de gemeente want zo gauw je Blo voorbij bent moeten alle overwegen gesloten worden, wat dus een zeer onwenselijke situatie is. Deze onwenselijke situatie is ergens in 2004 voor het laatst langsgekomen. Maar het ontbreken van enkelsspoorsbeveiliging is dus de reden dat er via Lak ingereden word naar Utm en naar Blo uit.  

13-07-2010 10:51:57
pmichiels
pmichiels
Daarom ook dat het me verbaast, aansluitend op de post van Broek53, dat men het andere spoor nu aanpakt, en niet het spoor met de aansluiting naar het NSM. Maar ach, wie ben ik...  

13-07-2010 10:58:30
Nelis
Nelis
Het is heel simpel eigenlijk. Het gaat zo goed als nooit gebruikt worden dus het kosten baten plaatje loopt wel heel erg scheef dus word er niets aan gedaan. en de overweg in kwestie is er niet 1 in de drukste straat van utrecht. Had het de overweg aan de andere kant van het station geweest dan was het een heel ander verhaal geweest.  

13-07-2010 11:02:47
pmichiels
pmichiels
Ik wil niet zeuren, maar bij het uitrijden van museummaterieel richting Bkp ligt vanwege het geklooi met de wissels e.d. zowel de Burg. Reigerstraat als de Museumlaan en de Biltstraat lang dicht (minuutje of 5 à 10). Dat zijn toch echt wel drukke wegen!  

13-07-2010 11:10:40
broek53
broek53
Om een tip van de sluier op te lichten: de gewijzigde route voor de museumpendel is een project dat door ProRail bijzonder laat is gestart (vorig najaar, terwijl het eigenlijk al in juni in dienst had gemoeten). Dat betekende een keus voor de eenvoud, omdat beveiligingswijzigingen in stationsinstallaties een doorlooptijd van minstens een jaar hebben. Een wijziging van de beveiliging van de "vrije baan" gaat wat dat betreft sneller.
Aan de functionele kant is het spoor om treinen op Blauwkapel kop te laten maken (het vroegere hoofdspoor Amersfoort - Utrecht) het enige waarop dat kan; het zit namelijk niet in de standaardplanning, omdat alle treinen uit de richting Bilthoven over de vrije kruising heen rijden. Vanaf dit spoor BJ kun je alleen maar op het spoor Blauwkapel - Maliebaan komen (LD) en niet op het andere (LN). Daarvoor zou je een wissel moeten leggen (kruispunt vervangen door een engelsman bijvoorbeeld). Dat is niet alleen meteen duurder dan het hele project nu kost, maar het vereist ook een wijziging van de stationsbeveiliging van Blauwkapel - en daar ontbrak, zoals gezegd, de tijd voor. Verder zou, juist door de aanwezigheid van de aansluitingen van het NSM aan dat spoor (grendels met een OTC-sectie en nog meer ingewikkelds) de ombouw van dat spoor bij het museum veel groter geworden zijn; er zou dan een nieuwe stationsbeveiliging van het NSM gebouwd hebben moeten worden. En ook daar ontbraken de tijd en de miljoenen voor. Vandaar deze oplossing die quick (echt waar) en dirty (in de zin van niet optimaal) is - en van alle oplossingen ook de goedkoopste (voor dit moment dan).

Laatst bewerkt door broek53 op 13-07-2010 11:11
 

13-07-2010 11:19:08
ns1700
ns1700
om terug te komen op dat keerlus idee, ik denk niet dat de golfvereniging hun golfbaan doorkruist wilt hebben met een spoorlijn waar bijna niks over rijd en al helemaal om hun baantje op te ruimen.  

13-07-2010 12:35:32
Nelis
Nelis
Quote
pmichiels: Ik wil niet zeuren, maar bij het uitrijden van museummaterieel richting Bkp ligt vanwege het geklooi met de wissels e.d. zowel de Burg. Reigerstraat als de Museumlaan en de Biltstraat lang dicht (minuutje of 5 à 10). Dat zijn toch echt wel drukke wegen!

Ja dat zijn zeker drukke wegen. Ik dacht dat het alleen de andere kant op gebeurde. Ik vind dit wel opvallend dat het mijn nog nooit gezien heb terwijl ik al 2 jaar op een school met uitkijk op de overweg bij de biltstraat zit. Maar ok. zowieso blijven de overwegen langer dicht dan gebruikelijk want je mag de hele lijn 40 rijden terwijl er nu door de meeste treinen niet harder dan 10 gereden wordt.
 

13-07-2010 12:39:52
pmichiels
pmichiels
@Broek53: Ik verbaasde me ook al over de snelheid. Toch een pluimpje voor P-Rail wat dat betreft. En ach, dat er uberhaupt wordt geinvesteerd in de Maliebaan is op zich al prima: het laat zien dat men zijn oren niet naar de gemeente Utrecht laat hangen die de lijn maar al te graag kwijt wil. Nu is er bovendien één dubblezijdig berijdbaar spoor over de gehele lengte, wat wellicht in de toekomst een argument kan zijn om de gehele lijn voor allerlei doeleinden te behouden, maar dan als enkelspoor.
@Nelis: Het gedeelte Burg. Reigerstraat-Bkp is 60 km/u. Dat men bij de overwegen stapvoets rijdt is iets van de laatste maanden, en is meer ingegeven door ongegronde paniek bij de verkeersleiding dan dat het noodzakelijk is (aldus iemand met meer verstand van zaken daarover die me dat laatst vertelde). De goederentreinen kachelden vroeger altijd gewoon op volle kracht door de Maliebaan, dik 60 op stukken waar dat mocht. Was altijd wel leuk hoor, een sterk aanzettende 1300, 1600 of 189er... (de overgang van 40 naar 60 ligt voor mijn deur)

Laatst bewerkt door pmichiels op 13-07-2010 12:49
 

13-07-2010 12:56:05
broek53
broek53
Het gaat erom dat er niet vaak genoeg over de Maliebaan gereden wordt. Een incidentele trein die dat wel doet, moet dan "roestrijden" en krijgt aanwijzingen mee voor alle overwegen, die (geheel theoretisch overigens) door roestvorming op het spoor wel eens niet goed zouden kunnen werken. Voor het spoor Bkp - Utm is dat binnenkort natuurlijk verleden tijd.  

13-07-2010 12:59:43
pmichiels
pmichiels
Dat van de incidentele ritten weet ik en is ook logisch; maar ik was zelf niet specifiek genoeg: de heimwee-express die laatst een weekend reed, heeft dat het hele weekend gedaan met lastgeving aan de overwegen, en dat was een beetje overdreven bij schitterend zonnig weer
Overigens zijn vannacht de seinen geplaatst. Grappig, opeens een nieuwe seinpaal (bijna) voor je deur als je 's morgens wakker wordt

Laatst bewerkt door pmichiels op 13-07-2010 13:00
 

13-07-2010 13:02:26
Nelis
Nelis
Ik zal straks wel even fotos gaan maken van de nieuwe seinen (ik moet er toch langs). Hoeveel nieuwe zijn er eigenlijk geplaatst?  

13-07-2010 13:06:59
broek53
broek53
Vier, als ik het goed heb. Het sein langs het museumperron, het inrijsein (linkerspoor) van Blauwkapel (was een dwergje, wordt een hoge) en de beide voorseinen van deze seinen. Kan zijn dat de seinen voor Blauwkapel op het rechterspoor ook vervangen worden (led-seinen), maar dat weet ik niet zeker.  

13-07-2010 14:21:24
keesje
keesje
Quote
broek53: Om een tip van de sluier op te lichten: de gewijzigde route voor de museumpendel is een project dat door ProRail bijzonder laat is gestart (vorig najaar, terwijl het eigenlijk al in juni in dienst had gemoeten).
De dienstregelingstudies waren er overigens 2 jaar geleden al, dus daar heeft het niet aan gelegen. Wel een projectje met een hoog Bert & Bert gehalte.
 

13-07-2010 14:38:33
gvttreinen
gvttreinen
Quote
pmichiels: de overgang van 40 naar 60 ligt voor mijn deur
Dan ligt je deur bij (spoor) km 15.695 alwaar bord SR314 staat!
Dwergsein 1058 te Bkp wordt vervangen door idd hoogsein.
Sein 362 te Utm zal verplaats worden naar `t perron.
Sein 756 is nieuw en staat aan de andere kant van `t perron (uitrijder zijde Bkp)
Voorsein 754 zal verplaatst worden van km 15.163 naar 15.830.
De 4e sein, misschien vervanging van voorsein 750?.
Gérard

Laatst bewerkt door gvttreinen op 13-07-2010 14:40
 

13-07-2010 14:42:33
broek53
broek53
Het is zelfs een zuivere Bert & Bert. Het ingenieursbureau heeft zijn ogen uitgekeken bij wat er binnen het anders zo onbuigzame Prorail allemaal op redelijk korte termijn mogelijk bleek te zijn. Eigenlijk is het tamelijk treurig dat de naam van de directeur daarvoor rond moet zingen, maar laten we het positief zien!  


13-07-2010 15:13:37
pmichiels
pmichiels
Nu wordt het heeeeeel cryptisch, ik ken wel Bert&Ernie
@Gérard: ik woon inderdaad vlakbij km 15.6
@Nelis: Zie hier voor een nieuw sein: http://www.flickr.com/photos/wandelaar030/4789485217/
@Broek53: Er is ook een nieuw voorsein geplaatst vlak voor de overweg Burg. Reigerstraat. Dat vervangt het inmiddels verdwenen voorsein vlak voor de ow Biltstraat. Voor een plaatje van de verwijderde seinen: http://www.flickr.com/photos/wandelaar030/4789493105/in/photostream/
Overigens lagen er vorige week 7 nieuwe seinen gereed: http://www.flickr.com/photos/wandelaar030/4777461997/

Laatst bewerkt door pmichiels op 13-07-2010 15:20
 

13-07-2010 15:29:42
broek53
broek53
Bert Klerk & Bert Meerstadt, daar gaat het om. Een opzetje NS / Prorail op hoog niveau, zogezegd.  

13-07-2010 17:38:39
keesje
keesje
Een gezamelijke hobby kun je het ook noemen.  

13-07-2010 18:16:56
dvdhoven
dvdhoven
Dat is nu eenmaal de manier waarop je het bij ProRail voor elkaar krijgt. Krijg een hoge baas/politicus op je hand en het lukt, anders verzandt je compleet in de draaiboeken, formulieren, eindeloze vergaderingen en alles rond lijkt, begint er weer één te ja maren en begint het circus opnieuw.
Binnen ProRail heerst een complete angstcultuur. Alles moet dicht getimmerd worden. En dat lukt never nooit.
Ik herinner me nog goed, dat een tijdje geleden toen Connexxion Amersfoort - Ede zou gaan rijden, er kort voor de overname, nog steeds niets aan de keervooziening Barneveld Noord was gedaan. Connexxion heeft toen aan de bel getrokken, het proces werd in gang gezet, maar een of andere Prorailer begon onmiddelijk dwars te liggen, dat paste niet in de planning, dat duurde nog wel een jaar of langer voor het gerealiseerd kon worden, etc. etc. Connexxion is toen - heel wijs - naar de Provincie gestapt en boven over is het een en ander in gang gezet en razend snel en nog op tijd is de keervoorziening gerealiseerd.


Dick van den Hoven
 

13-07-2010 18:27:48
pmichiels
pmichiels
zoveel circus voor EEN seintje? Ze moeten toch gewoon doen wat die duurbetaalde heren wordt opgedragen?  

13-07-2010 23:34:49
thom
thom
Quote
broek53: Het gaat erom dat er niet vaak genoeg over de Maliebaan gereden wordt. Een incidentele trein die dat wel doet, moet dan "roestrijden" en krijgt aanwijzingen mee voor alle overwegen, die (geheel theoretisch overigens) door roestvorming op het spoor wel eens niet goed zouden kunnen werken. Voor het spoor Bkp - Utm is dat binnenkort natuurlijk verleden tijd.

Inderdaad, een puur voorbeeld van bureaucratische theoretische idioterie van Prorail...

Als een baanvak 24 uur niet bereden is, zijn 20 assen voldoende om de aanwijzingen op te heffen. Als dat langer geleden is moet het baanvak ook roestvrij verklaard worden door de aannemer.
Iets wat Prorail niet meer doet omdat dat teveel geld kost in verhouding tot het aantal treinen wat er nog rijdt...

Het effect is dat een HWE dus de 4 slagen per dag, 2 dagen lang continu met aanwijzingen over de lijn mag rijden wat uitmond in totaal 96 keer aanwijzingen AKI/AHOB.

Om het helemaal mooi af te schilderen, noemt Prorail dat voor die paar treinen ook gewoon een werkbare situatie...

Laatst bewerkt door thom op 13-07-2010 23:36
 

13-07-2010 23:45:36
Nelis
Nelis
Ik heb laatst eens berekend dat als het 50 graden celsius buiten is en de luchtvochtigheid honderd procent je na 100 uur net 0,7 mm roest hebt en dat is niet genoeg om de spoorstroom in gevaar te brengen. en deze omstandigheden kunnen nergens op aarde voor komen. dit bewijst de puur theoretische insteek van prorail maar weer eens.  

13-07-2010 23:50:55
broek53
broek53
Men neme roest ook niet al te letterlijk. Een filmpje vuil is al genoeg om treinen die van zichzelf slecht detecteren, te doen "verdwijnen". Waarmee niet gezegd is dat de voorschriften niet aan de heeeeel voorzichtige kant zitten en het hanteren ervan zonder verder na te mogen denken, leidt tot zaken als met de heimwee-expres. ProRail is dan ook het landelijk toppunt van een techno-bureaucratie, de zwaarste vorm van bureaucratie.  

13-07-2010 23:59:03
thom
thom
Na de tweede slag geloof ik toch echt wel dat alle overwegen correct werken...

Heb ik het trouwens nog niet over het feit dat de ene rit wel aanwijzingen krijgt voor overwegen die ook door de pendeltrein worden bereden, en een rit later niet...
 

14-07-2010 00:04:19
broek53
broek53
Dat eerste: natuurlijk. Dat tweede: wees blij dat er ten minste ook nog mènsen bij Prorail werken..  

14-07-2010 01:07:37
thom
thom
Hmm, dat laatste is zo, maar vind ik een beetje een dooddoener.

Voor een aanwijzing is een procedure en dan kan het niet zo zijn dat die door meerdere mensen een andere invulling krijgt...

In geval van 'vergeten', zouden we dat dan ook zeggen bij een aanwijzing met personen in het spoor bijvoorbeeld ?

Laatst bewerkt door thom op 14-07-2010 01:08
 

14-07-2010 02:12:40
aaron
aaron
Juist daarom: wees blij dat er mensen werken. Dan gebeurt het namelijk wel.

Laatst bewerkt door aaron op 14-07-2010 02:12
 

14-07-2010 08:22:04
broek53
broek53
Quote
thom: Hmm, dat laatste is zo, maar vind ik een beetje een dooddoener.

Voor een aanwijzing is een procedure en dan kan het niet zo zijn dat die door meerdere mensen een andere invulling krijgt...
Kijk, dat is nu het wezen van de bureaucratie die Prorail heet.
 

14-07-2010 12:12:16
pmichiels
pmichiels
Zullen we het maar weer gewoon over "Routewijziging museumpendel" hebben? Vandaag is er door de mannen van Strukton weer hard gewerkt in de volle zon....  

12-08-2010 13:55:24
john2
john2
De vertrekstaat van Utrecht maliebaan is (nog) niet aangepast. Hieronder hoe het nog op de website van de NS staat.

Laatst bewerkt door mvd op 12-08-2010 17:33, reden: kpoie vertrekstaat verwijderd
 

12-08-2010 14:02:40
berkel73
berkel73
Een linkje naar die pdf was misschien handiger %02% : http://www.ns.nl/vertrekstaten/utm0.pdf  

12-08-2010 14:14:09
gvttreinen
gvttreinen
-.03 vertrek uit Ut, misschien in `t weekeinde maar daar buiten vertrok ie om -.33! (tijdens vakantieseizoen)
Maar goed, vertrekstaat is van april 2010 en de route is inmiddels gewijzigd dus niet meer geldig....
 

12-08-2010 14:33:14
berkel73
berkel73
Gelinkte vertrekstaat is van Maliebaan.  

12-08-2010 14:45:05
gvttreinen
gvttreinen
Oeps, beter lezen
Maar goed, een nieuwe vertrekstaat lijkt me dan ook noodzakelijk, zeker omdat de museumpendel ook buiten schoolvakantieseizoen dagelijks gaat rijden (toch?).
 

12-08-2010 15:35:18
train85
train85
Ja behalve de maandag.  

12-08-2010 16:00:04
gvttreinen
gvttreinen
Lijkt me idd handig als het museum toch dicht is...  

12-08-2010 17:07:30
john2
john2
Quote
train85: Ja behalve de maandag.

Behalve op maandag, behoudens de officiele schoolvakanties. Dan is het spoorwegmuseum op maandag open. Dus nu nog op de maandagen 16, 23 en 30 augustus geopend.

Laatst bewerkt door john2 op 12-08-2010 17:07
 

16-08-2010 10:10:42
john2
john2
Quote
maurits:
Quote
Pim530: Uhm, hoe gaat men de bezoekers eerst via het loket sturen?


Staat er op het middenperron geen verkoophuisje? Kwestie van ieder uur daar even een kassamedewerker parkeren om kaartjes te verkopen. Nog handiger zou natuurlijk zijn om toegangskaarten in de NS-kaartautomaten te verkopen, kun je die gelijk aanschaffen met je kaartje voor de museumpendel.

Navraag gedaan bij het spoorwegmuseum. Na aankomst op het midden perron wordt men meegenomen naar de kassa.
 

16-08-2010 10:14:36
TheKnitter
TheKnitter
Ik heb ergens gelezen dat het mogelijk is om in de NS-automaat een combi kaart te kopen (inclusief toegang museum)  

16-08-2010 10:24:37
abbm
abbm
Volgens mij zijn ze daar wel nog mee bezig.
Een automaat aanpassen kost tijd.
 

16-08-2010 10:33:51
reisthijs
reisthijs
Quote
john2:
Quote
maurits:
Quote
Pim530: Uhm, hoe gaat men de bezoekers eerst via het loket sturen?


Staat er op het middenperron geen verkoophuisje? Kwestie van ieder uur daar even een kassamedewerker parkeren om kaartjes te verkopen. Nog handiger zou natuurlijk zijn om toegangskaarten in de NS-kaartautomaten te verkopen, kun je die gelijk aanschaffen met je kaartje voor de museumpendel.

Navraag gedaan bij het spoorwegmuseum. Na aankomst op het midden perron wordt men meegenomen naar de kassa.
Ter aanvulling: als de pendeltrein aankomt wordt de looproute van het middenperron naar de kassa even afgezet met rood/witte hekken, zodat je niet direct het museum in kan.
 

16-08-2010 10:51:39
gvttreinen
gvttreinen
En als iedereen uit de trein is staan 2 mueseummedewerkers bij de toegang perron te controleren op treinkaartjes.
Inderdaad een omslachtige methode, vanuit de trein via een afgezette route wordt je naar buiten geleid zodat je via de hoofdingang het museum in kan gaan.
Het is zo wel mogelijk om een enkeltje Ut - Utm te reizen zonder het museum te bezoeken, andersom gaat helaas niet of je verblijft op `t perron maar dat zal men wel geen goed idee vinden.
 

16-08-2010 23:33:17
dh3201
dh3201
Het spoorwegmuseum treinkaartje is een v.v.-kaartje, dus altijd een retourtje


Shqiperise-lopers?
 

17-08-2010 09:43:29
WesselE
WesselE
Toen de pendel nog gewoon op spoor 1 kwam, kon ik ook al gewoon op en neer reizen zonder een toegangskaartje te kopen. Men deed daar niet moeilijk over.


'Okeh'
 

17-08-2010 09:46:22
TheKnitter
TheKnitter
Heb ik laatst ook een keer gedaan. Ze deden nergens moeilijk over.
Je bent namelijk niet verplicht om het museum te bezoeken %08%
Toen de trein op het kopspoortje kwam kon je ook zo weglopen zonder het museum te bezoeken.
 

17-08-2010 14:11:43
WesselE
WesselE
Volgens mij is het wel verplicht.


'Okeh'
 

17-08-2010 14:16:30
keesje
keesje
Er is in ieder geval niemand aanwezig die je het gaat verplichten: je moet na het uitstappen vanaf het middenperron toch via een hek naar de voorkant van het stationsgebouw. Dat was in de situatie dat je aankwam op het kopspoor, ook al zo.  

17-08-2010 17:04:28
reisthijs
reisthijs
Quote
dh3201: Het spoorwegmuseum treinkaartje is een v.v.-kaartje, dus altijd een retourtje
Je mág met dit kaartje een retourrit maken, het is niet verplicht...
 

17-08-2010 17:09:36
bjornl
bjornl
Dat geldt evengoed voor een "gewoon" retourtje bij NS (of een andere vervoerder). Er komt echt geen incassobureau aan je deur om je de trein in te proppen voor de terugreis.  

17-08-2010 17:23:21
dennistd
dennistd
Ik heb hier nog een kaartje liggen van 21 juli jl. en daarop staat onderaan:
'Alleen geldig bij bezoek aan Spoorwegmuseum'
 

17-08-2010 17:39:18
bjornl
bjornl
Dat stond er ook vorige week woensdag nog op, maar ik denk dat dat vooral was voor toen hij nog via Db reed. Een enkeltje Db-Ut zonder korting is al duurder dan 2,-.