Werkzaamheden Limburg in het najaar
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
09-07-2010 08:33:47
cuijk
cuijk
Uit: dagblad de Limburger. http://www.limburger.nl/article/20100709/REGIONIEUWS01/100709589/1056#Maanden_overlast_op_spoor  

09-07-2010 09:42:59
fastguy84
fastguy84
En hier het complete overzicht:

Het gaat telkens om de weekenden
Nm-Br: week 32, 33, 36, 38, 42, 44, 45
Ehv-Vl: week 46
Ehv-Wt: donderdag en vrijdag van week 42 (niet weekend)
Br-Rm: week 38, 42
Wt-Rm: week 33, 38
Rm-Std: week 32, 39
Std-Mt: week 39, 40, 41, 43, 44, 45
Mt-Visé: week 36, 37
Mt-Hrl: week 36, 38, 45

Std-Hrl-Krd/Herzogenrath zijn vrij van werkzaamheden.

In de krant staat nog een link naar www.ns.nl/treinverkeerlimburg maar deze link werkt (nog) niet.

In schema:
ROUTE 32.33.34.35.36.37.38.39.40.41.42.43.44.45.46
Nm-Br: XX.XX.__.__.XX.__.XX.__.__.__.XX.__.__.XX.__
Ehv-Vl: __.__.__.__.__.__.__.__.__.__.__.__.__.__.XX
Ehv-Wt: _.__.__.__.__.__.__.__.__.__.DV.__.__.__.__
Br-Rm: __.__.__.__.__.__.XX.__.__.__.XX.__.__.__.__
Wt-Rm:__.XX.__.__.__.__.XX.__.__.__.__.__.__.__.__
Rm-Std:XX.__.__.__.__.__.__.XX.__.__.__.__.__.__.__
Std-Mt: __.__.__.__.__.__.__.XX.XX.XX.__.XX.XX.XX.__
Mt-Visé:__.__.__.__.XX.XX.__.__.__.__.__.__.__.__.__
Mt-Hrl: __ .__.__.__.XX.__.XX.__.__.__.__.__.__.XX.__

Laatst bewerkt door fastguy84 op 09-07-2010 09:50
 

09-07-2010 11:03:41
maxime
maxime
Std-Mt is dus 2x 3 weekenden achter elkaar de pineut..ingrijpend zeg.

Ik neem aan dat er dan gewoon weer sprake is van omrijden via Hrl en de Heuvellandlijn?
 

09-07-2010 13:02:18
visscher
visscher
Het laatste weekend iig niet, dan ligt die er ook uit.  


17-07-2010 11:37:30
fastguy84
fastguy84
De link http://www.ns.nl/treinverkeerlimburg is inmiddels live. Hier staan nu ook voor een aantal weken al de omleidingen. Kort samengevat:

week 32 (14+15 augustus)
Bus Bmr-Vlb-Vry (pas vanaf 14/8 23:00)
Bus Rm-Ec-Srn-Std
Snelbus Wt-Std
Snelbus Rm-Std

week 33 (21+22 augustus)
Bus Bmr-Vlb-Vry (pas vanaf 21/8 23:00)
Snelbus Wt-Std (%05% niet via Rm %05%)
NIETS Wt-Rm

week 36 (11+12 september)
Bus Mt-Hrl (onbekend of snelbus rijdt)
Bus Mt-Mtr
Bus Mt-Fvs

week 37 (18+19 september)
Bus Mt-Mtr
Bus Mt-Fvs

week 38 (25+26 september)
Bus Bmr-Vlb-Vry (pas vanaf 25/9 23:00)
Bus Tg-Rv-Sm-Rm (alleen 26/9 tot 17:00)
Snelbus Mz-Std (%05% niet via Wt of Rm %05%)
Bus Mt-Hrl (onbekend of snelbus rijdt. Alleen 26/9)
NIETS Wt-Rm

week 39 (2+3 oktober)
Bus Rm-Ec-Srn-Std-Lut-Bk-Bde-Mt
Snelbus Wt-Std
Snelbus Wt-Mt %05%
Snelbus Rm-Std-Mt

Wat valt hier op?
%01% Om te beginnen het compleet overslaan van Rm door de bussen. Is natuurlijk ook een onhandige omweg en een aardige geste naar de reizigers naar Std en verder.
%01% Week 38 - je zult maar Wt-Rm willen doen. Met de trein naar Mz (IC stopt extra), met de bus naar Std en dan weer met de trein naar Rm.
%01% Werkzaamheden Veolia Maaslijn vallen mee (zowel duur als lengte traject). Veolia heeft zo te zien geen info aangeleverd - ik vermoed minstens een snelbus Mt-Hrl (evt via Vk) naast de stopbussen.
%01% De snelbus Wt-Mt in week 39 - is dit een record qua gepland busvervoer wat betreft de afstand?

Laatst bewerkt door fastguy84 op 17-07-2010 11:40, reden: Verkortingen gecorrigeerd
 

17-07-2010 18:40:24
WesselE
WesselE
Quote
mdeen± De snelbus Wt-Mt in week 39 - is dit een record qua gepland busvervoer wat betreft de afstand?
Denk het niet. Ik had een keer een bus op Zl-Lw, dat is écht ver.


'Okeh'
 

19-07-2010 09:55:32
jbt
jbt
Quote
fastguy84: %01% Week 38 - je zult maar Wt-Rm willen doen. Met de trein naar Mz (IC stopt extra), met de bus naar Std en dan weer met de trein naar Rm.


Dat wordt die week dus van hier uit gewoon de auto! Ik ga toch zeker van hier uit niet eerst naar Std om dan de bus naar Mz te nemen! Met alle respect, maar dit slaat nergens op!
 

19-07-2010 14:05:58
jorgo
jorgo
Is er uitdrukkelijk gezegd dat Wt-Rm NIETS rijdt, of kan het ook nog gewoon vergeten zijn bij week 38?  

19-07-2010 16:02:10
berkel73
berkel73
In de folder van week 38 staat over 25+26 september:
Quote
Reist u van Roermond, Echt of Susteren naar Weert, Eindhoven of
verder?
Reis met de trein naar Sittard. Vanaf Sittard rijden er NS-Snelbussen naar
Maarheeze. Vanaf Maarheeze rijden er weer treinen naar Eindhoven en
verder en naar Weert.
Dus ik ben bang dat ze niets vergeten zijn...

Over de afstanden: Leeuwarden-Zwolle is ongeveer 90 kilometer, Weert-Maastricht is ongeveer 60 kilometer.

Laatst bewerkt door berkel73 op 19-07-2010 16:05
 

19-07-2010 17:06:23
Lenny
Lenny
Er zijn ook nog buslijnen van Wt naar Rm, maar dan moet je natuurlijk een extra kaartje kopen en deze gaat via verschillende kerkdorpen geloof ik dus je zal ook best lang onderweg zijn.


The idea is to die young as late as possible.
 

19-07-2010 23:32:02
jorgo
jorgo
Als de aansluiting van de maaslijn op de 1900 niet zo beroerd was, kon men misschien beter via Vl reizen voor Ehv.

Het niet laten rijden van een snelbus Rm - Wt - Maarheeze is trouwens een brutaliteit van de grootste orde. Het toont geen enkel respect voor de reizigers, laat staan voor degene die het openbare spoorwegvervoer op het hoofdnet subsidieert. Ik zou ze met alle rechtsgeldige middelen dwingen godbetert te doen waar ze voor betaald worden.
 

20-07-2010 00:48:42
broek53
broek53
Tsja, daar worden "ze" nou net niet voor betaald, dat is ongeveer de basis van het probleem, denk ik. Los van het feit dat het vervoer op het hoofdnet niet gesubsidieerd wordt.

Laatst bewerkt door broek53 op 20-07-2010 00:49
 

20-07-2010 02:59:18
jorgo
jorgo
Ja maar, de werkzaamheid is toch infrastructureel van aard? Dáárdoor moet de dienstverlening toch worden aangepast. Kennelijk wordt dat niet projectmatig meebegroot als last ten gunste van NSR?

Ik zit me daarom af te vragen of dan er geen enkele wijze meer te bedenken is waarop overheden kunnen protesteren tegen de wijze waarop deze alternatieven verzorgd worden. Ik snap dat resterende NS-subsidies projectmatig van aard zijn (bijv. tbv diverse aspecten van kwaliteitsverbetering), dat wil toch niet zeggen dat daarmee niet een deel van de essentiële dienstverlening (om klanten te houden om de reguliere activiteiten mee te betalen) wordt meegefinancierd? En bovendien: als ik een subsidieaanvraag toegekend krijg voor een project van mijn organisatie, ben ik doorgaans eraan gehouden geen andere activiteiten te ontplooien die een (sub)doel van het project in kwestie tegenspreken (good governance van verstrekker).

Vergelijkbaar met de Limburgse situatie is die van deze week: de reisplanner geeft voor een reis naar Asd vanuit Mt morgen aan dat ik, tenzij ik in de plaatselijke spitsuren reis wanneer er wél een snelbus tussen Ht en Ut rijdt (maar wat voor mij de verkeerde tijd is), maarliefst 3 uur en 37 minuten onderweg ben. Kan echt niemand verplichten een bus te laten rijden? Zijn ze bang dat daar buiten de spitsuren een stoel leegblijft? Of juist dat in de spitsuren de treinen rondom Rtd overbelast raken door alle zuiderlingen?

Het probleem met Limburg is altijd, het duurt sowieso allemaal al lang genoeg.
 

20-07-2010 09:12:15
jbt
jbt
Men bedenkt (helaas) ook niet dat die snelbus uit Maarheeze ook (maar) tot Echt kan rijden. De 'schade' blijft dan tenminste nog wat beperkt, omdat Echt - Sittard dan niet 'dubbel' hoeft. Het station van Echt is vanaf de A2 prima te bereiken.  

20-07-2010 10:51:15
hellfire
hellfire
Mja... Deels mee eens. Station Echt is inderdaad vanaf de A2 goed te bereiken, maar de ruimte rondom dat station houdt niet over. Meer dan drie bussen kan je daar niet met goed fatsoen tegelijk laten stoppen. Wat dat betreft is het station in Sittard een stuk beter uitgerust.

Ik zou eerlijk gezegd voor de verbinding met het noorden meer heil zien in een bus tussen Roermond en Venlo in week 38. Over de A73 zou dat prima moeten kunnen.
 

20-07-2010 11:49:35
abbm
abbm
Quote
hellfire: Mja... Deels mee eens. Station Echt is inderdaad vanaf de A2 goed te bereiken, maar de ruimte rondom dat station houdt niet over. Meer dan drie bussen kan je daar niet met goed fatsoen tegelijk laten stoppen.


Ben ik niet met je eens. Naast het station is een grote parkeerplaats. Als je daar een stuk van reserveert voor de bussen, dan heb je voldoende plaats. En desnoods vraag je de gemeente om de weg voor het station tijdelijk eenrichtingsverkeer te maken.

Laatst bewerkt door abbm op 20-07-2010 11:50
 

20-07-2010 21:04:48
ruud_mz
ruud_mz
Quote
fastguy84:
%01% Week 38 - je zult maar Wt-Rm willen doen. Met de trein naar Mz (IC stopt extra), met de bus naar Std en dan weer met de trein naar Rm.



Het weekend van 25 en 26 september is er kermis in Wt en dan is het station waarschijnlijk onbereikbaar voor bussen. Het is wel een grote kermis, jammer voor de potentiële bezoekers uit Rm en verder die met de trein hadden willen komen. Std - Mz en Std - Wt zijn wel ongeveer even snel per bus, aangezien station Mz zowat aan de A2 ligt en station Wt juist niet.
 

21-07-2010 09:05:05
jbt
jbt
Quote
ruud_mz: Het weekend van 25 en 26 september is er kermis in Wt en dan is het station waarschijnlijk onbereikbaar voor bussen. Het is wel een grote kermis, jammer voor de potentiële bezoekers uit Rm.


Och, het beste uit Wt is nog altijd de laatste trein naar Rm (die dat weekend niet rijdt, dus blijven we maar thuis)

Laatst bewerkt door jbt op 21-07-2010 09:06
 

21-07-2010 19:14:20
fastguy84
fastguy84
@jorgo, even zonder op de rest van je betoog in te gaan:

Quote
jorgo: Het niet laten rijden van een snelbus Rm - Wt - Maarheeze is trouwens een brutaliteit van de grootste orde.


Er rijden wel treinen Wt-Mz, de IC's stoppen zelfs extra in Mz. Het gaat dus alleen om het traject Rm-Wt dat trein+busloos is. De enigen die baat hebben bij die bus zijn reizigers van Rm naar Mz vv. Maar die hebben nu ook al 1 overstap, krijgen dus feitelijk al meer mogelijkheden tijdens de werkzaamheden.
 

17-08-2010 13:33:57
fastguy84
fastguy84
Op www.ns.nl/treinverkeerlimburg zijn weer een aantal weken omleidingen toegevoegd. Opvallendste is de omgeleide IC Std-Mt via Hrl. Bij eerdere omleidingen was het niet toegestaan (cq niet mogelijk gemaakt) om in Hrl in of uit te stappen van/naar Mt. Een en ander vermoedelijk onder druk van Veolia, dat de concessie reizigersvervoer per spoor op Hrl-Mt heeft.

Bij deze omleidingen (althans de eerste 4 van de 6, rest is nog niet bekend) rijdt de IC vanaf Std gewoon door naar Hrl (op de vertrektijd van de IC naar Mt, dus 2 min. eerder) en stopt 'extra' in Hrl en rijdt dan naar Mt.

Daarnaast rijdt ook de stopbus Mt-Std. Afhankelijk van de creativiteit van de chauffeur is dit al dan niet sneller dan via de trein (m.n. de wijze van aanrijden van Lut).
 

18-08-2010 10:16:22
mdeen
mdeen
Quote
fastguy84: Op www.ns.nl/treinverkeerlimburg zijn weer een aantal weken omleidingen toegevoegd. Opvallendste is de omgeleide IC Std-Mt via Hrl. Bij eerdere omleidingen was het niet toegestaan (cq niet mogelijk gemaakt) om in Hrl in of uit te stappen van/naar Mt. Een en ander vermoedelijk onder druk van Veolia, dat de concessie reizigersvervoer per spoor op Hrl-Mt heeft.

Zou de inkomstenverdeling dan zijn gebaseerd op treinbewegingen? Want ik zou het als treinvervoerder prima vinden als ik de concessie op een traject had, maar de reizigers met de concurrent reizen.
 

18-08-2010 11:40:54
jorgo
jorgo
Ga er maar niet van uit dat NS een cent eraan overhoudt vanuit de concessie aan Veolia... Ook als reizigers een kaartje Mt-Hrl kopen en vervolgens met de NS gaan, wordt Veolia daar niet slechter van. Wat ik me wel kan voorstellen is dat ze er niet blij mee zijn, als ze minder Veolia-dagkaarten verkopen ten gunste van reguliere tariefkaartjes. En ik kan me natuurlijk een imago kwestie voorstellen: voor reizen door het Heuvelland gebruik je namelijk Veolia en dat moet dan ook de zichtbare partij zijn.

Laatst bewerkt door jorgo op 18-08-2010 11:41
 

18-08-2010 15:29:14
jacokran
jacokran
In de praktijk werd bij de vorige omleidingen in de loop van de dag vaak besloten om niet meer te splitsen/ combineren in Std, maar dat te doen in Hrl. Zeker als je toch al sporen (en dus capaciteit) mist in Std of het emplacement kun je extra treinbewegingen daar missen als kiespijn.

Ik ben niet op de hoogte van de verdeling van inkomsten, maar wat ik mij kan voorstellen is het volgende: De verkochte kaartjes Mt-Hrl gaan naar Veolia. Voor de kosten van NS maakt het weinig uit of de deuren van het treindeel naar Mt wel of niet geopend worden in Hrl. Dan kan je beter voor de makkelijkste oplossing gaan.
 

18-08-2010 17:21:52
fastguy84
fastguy84
Wellicht dat dat nu ook is doorgedrongen bij Veolia, het heeft geen zin om daar moeilijk over te doen. Het enige voordeel is er voor de heel creatieven: een kaartje Mt-Std (2e klas, enkel, vol tarief) kost € 4, Mt-Hrl is € 4,80. Je kunt dus op een kaartje Mt-Std ook Mt-Hrl reizen en bent dan iets goedkoper uit.  

18-08-2010 18:54:15
john2
john2
Als ik vanuit Nuth naar Maastricht of Maastricht Randwyck reis, dan kan ik dit voor hetzelfde geld en tariefeenheden over Heerlen en dus met Veolia naar Maastricht (Randwyck). Of met de NS over Sittard en vanuit Sittard naar Maastricht (Randwyck). Hoe weet men nou hoe ik reis en dus of Veolia een aandeel van dit kaartje moet hebben?  

18-08-2010 19:52:04
jacokran
jacokran
Als ik een reisadvies van Nuth naar Maastricht Randwijck vraag, dan krijg ik een route via Sittard. De opbrengsten gaan dan waarschijnlijk naar NS.  

18-08-2010 20:59:54
john2
john2
Heb navraag gedaan bij 9292ov en de NS. En beide kwamen ze met hetzelfde antwoord. Vanwege de tariefeenheden, 33 stuks. Maakte het voor mij geen verschil of ik vanuit Nuth, over Heerlen, of over Sittard naar Maastricht (Randwyck) reis. Heb in de Veolia trein Kerkrade centrum - Maastricht Randwyck al verschillende keren kaart controle gehad. Geen problemen gehad.  

22-08-2010 18:10:40
mvd
mvd
Van twee HC's heb ik de reden gehoord van de verbussing Std-Wt ipv Rm-Wt: de burgemeester van Rm gaf geen toestemming dat touringcars door het centrum van Rm mochten rijden. De reizigers uit die streek hebben de extra reistijd dus te danken aan hun eigen burgemeester. Spijtig genoeg kan ik het verhaal zelf niet bevestigen door middel van een artikel of iets dergelijks...


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

22-08-2010 19:08:51
mren
mren
Op grond waarvan zou een burgemeester het gebruik van de openbare weg door op die weg toegelaten voortuigen kunnen verbieden? Met beroep op de magische 'veiligheid' waarmee je in dit land elke maatregel goed kan praten?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-08-2010 21:45:15
jeroen1990
jeroen1990
Waarschijnlijk vanwege de Eneco Tour die zowel op zaterdag de finish had bij het station en op zondag daar ook langsreed. Dit verklaart echter niet waarom er in het weekend van 25 en 26 september eveneens geen bussen rijden.

Laatst bewerkt door jeroen1990 op 22-08-2010 21:46
 

22-08-2010 22:15:03
Lenny
Lenny
Station Wt is dan zeer moeilijk berijkbaar voor bussen imv de kermis hier. Op de P&R parkeerplaats waar de bussen normaal dan aankomen en vertrekken staan carravans van kermisexploitanten.  

22-08-2010 23:35:40
abbm
abbm
Konden ze dan niet beterdit werkweekend later kunnen plannen?  

28-08-2010 17:57:23
john2
john2
Als ik www.ns.nl/treinverkeerlimburg bij google invoer en klik op de bovenste link, dan krijg ik de navolgende tekst te zien. "De werkzaamheden zijn voorbij. De informatie die u zoek is niet meer van toepassing. De betreffende werkzaamheden zijn voorbij. Wij danken u voor uw medewerking en geduld. Klik hier voor een overzicht van de huidige werkzaamheden." Wie weet hier iets meer vanaf? Bijvoorbeeld of de ingeplande werkzaamheden alsnog door gaan? Op de NS website bij werkzaamheden staat dat er op 11 en 12 september tussen Heerlen en Maasticht werkzaamheden zijn en tussen Maastricht - Maastricht Randwyck - Visé. Deze werkzaamheden stonden ook op wwe.ns.nl/treinverkeerlimburg.

Laatst bewerkt door john2 op 28-08-2010 18:01, reden: Meer er bij gezet
 

29-08-2010 11:54:15
fastguy84
fastguy84
Hier werkt die site nog wel gewoon... Misschien heb je je cache geheugen vol staan? Probeer deze links eens: 1: http://www.ns.nl/treinverkeerlimburg en 2: http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/plan-uw-reis/extra-reisinformatie#groot-onderhoud-aan-het-spoor-in-limburg-id (links moeten op dezelfde site uitkomen). Info hoe je de cache leegmaakt vind je op http://www.overweg.com/cache.php  

29-08-2010 12:52:25
floriss
floriss
Ik ben geen jurist. Maar volgens mij moet een wegbeheerder, in dit geval de gemeente Roermond, toestemming geven voor bijzondere of uitzonderlijke transporten. Gezien de grote hoeveelheid bussen die je nodig hebt om een Intercitytrein te vervangen in combinatie met de omgeving van het station, kan het zijn dat op basis van de verkeersveiligheid (mogelijke onveilige verkeersituaties) de burgemeester geen toestemming geeft voor dit soort transporten. Hetzelfde heeft ook nog gespeeld bij de situatie in Arnhem, waarbij de burgemeester van Oosterbeek ook geen toestemming gaf voor grootschalig busvervoer van en naar Arnhem. Uiteindelijk is dat overgenomen door station Ede-Wageningen.  

29-08-2010 13:15:48
john2
john2
Quote
fastguy84: Hier werkt die site nog wel gewoon... Misschien heb je je cache geheugen vol staan? Probeer deze links eens: 1: http://www.ns.nl/treinverkeerlimburg en 2: http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/plan-uw-reis/extra-reisinformatie#groot-onderhoud-aan-het-spoor-in-limburg-id (links moeten op dezelfde site uitkomen). Info hoe je de cache leegmaakt vind je op http://www.overweg.com/cache.php

Fastguy84, je bijgevoegde links werken bij mij prima. Voor het cache geheugen, zoals jij het noemt, moet ik een vriend van mij vragen om hier bij mij even na te kijken. Want zo computer technisch ben ik ook al weer niet. De term cache geheugen hoor ik, in dit geval lees ik, voor het eerst.
 

31-08-2010 09:07:36
jbt
jbt
Quote
floriss: Ik ben geen jurist. Maar volgens mij moet een wegbeheerder, in dit geval de gemeente Roermond, toestemming geven voor bijzondere of uitzonderlijke transporten. Gezien de grote hoeveelheid bussen die je nodig hebt om een Intercitytrein te vervangen in combinatie met de omgeving van het station, kan het zijn dat op basis van de verkeersveiligheid (mogelijke onveilige verkeersituaties) de burgemeester geen toestemming geeft voor dit soort transporten.


Hoewel ik hierboven heb aangegeven geen enkel begrip te hebben voor het niet inzetten van bussen in Roermond (en ik zaterdag 21 augustus 2010 dus inderdaad de auto heb genomen), begrijp ik het nu volledig en heb er ook begrip voor. Die Eneco-Tour had de finish vlak bij het Stationsplein. De hele binnenstad - inclusief de routes waarover bussen naar en van Weert hadden moeten rijden - was volledig afgezet. Pendelbussen hadden er gewoon niet bij gekund; ze hadden de stad niet ingekund. Ook zondag was het hier nog een (wieler)circus. Maar het blijft inderdaad een raadsel waarom er op 25 en 26 september geen bussen rijden