Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
WK_2010
RailWiki.nl
Voeg discussie toe aan je favorieten

Huldiging Oranje (13-07-2010)

Donderdag 08 jul 2010 - 12:24:55
Duitje
Duitje
Quote
Route huldiging Oranje bekend
AMSTERDAM Als Oranje aanstaande zondag wereldkampioen wordt dan maakt ze dinsdag een eretocht door de grachten van Amsterdam. De huldiging is op het Museumplein.

Ze vertrekken vanaf de IJhaven, gaan vervolgens naar de Noordwal en Buiten IJ via de Brouwersgracht naar de Herengracht en de Leidsegracht naar het Rijksmuseum. Langs deze route liggen maar een paar woonboten.

Als Nederland in de finale verliest van Spanje is er geen vaartocht, maar komt er wel een huldiging op het Museumplein. Amsterdam verwacht meer bezoekers dan tijdens koninginnedag.
Bron: www.rtvnh.nl

Amsterdam verwacht meer bezoekers dan met Koninginnedag, dus dat gaat nog leuk worden. Hoorde van een machinist dat de NS met een aangepaste dienstregeling gaat rijden.
Ik gok dat ze de draaiboeken van Koninginnedag weer tevoorschijn toveren, of heb ik dat mis?

Laatst bewerkt door spiketrain op Donderdag 08 jul 2010 om 12:59:30, reden: Wijziging topictitel

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Donderdag 08 jul 2010 - 12:43:54
train85
train85
Ja die komen weer tevoorschijn, vandaag en morgen daarmee druk aan het plannen met heel veel man.

www.mat64.nl

Donderdag 08 jul 2010 - 12:53:50
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Als ze nu maar geleerd hebben van afgelopen keer. Want toen met Koninginnedag het treinverkeer tot stilstand kwam en de gevaarlijke situaties op het spoor ontstonden.... tja.

Dat had echt wel voorkomen kunnen worden ben ik van mening. Extra personeel op de trein natuurlijk. Dan maar wat minder conducteurs op de lijnen buiten Noord Holland, of wat meer beveiligingspersoneel in de risico-treinen daar Asd.

Laatst bewerkt door aarclay op Donderdag 08 jul 2010 om 12:55:41

Choo choo.....

Donderdag 08 jul 2010 - 12:57:17
mren
mren
Kan iemand de titel wijzigen in ofwel huldiging ofwel intocht?

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 08 jul 2010 - 12:57:20
Duitje
Duitje
@Aarclay Gewoon alle treinen als risicotreinen laten rijden Dus, noodremmen buitendienst en op elk balkon 2 man beveiliging.
Dan kan er weinig mis gaan lijkt mij.

Laatst bewerkt door Duitje op Donderdag 08 jul 2010 om 13:00:03

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Donderdag 08 jul 2010 - 13:02:49
MDDM
MDDM
2e topic over het zelfde zie hier nr1: www.somda.nl

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 08 jul 2010 - 13:16:16
broek53
broek53
Quote
Duitje: @Aarclay Gewoon alle treinen als risicotreinen laten rijden Dus, noodremmen buitendienst en op elk balkon 2 man beveiliging.
Dan kan er weinig mis gaan lijkt mij.
Ik heb het idee dat jullie geen idee hebben over hoeveel mensen je het dan hebt. bevoegde mensen, welteverstaan. "Gewoon" suggereert dat het een kwestie is van op een fluitje blazen, c.q. dat je tamelijk gestoord bent als je het niet doet. Niets is minder waar.

Donderdag 08 jul 2010 - 13:18:26
keesje
keesje
Draaiboeken van Koninginnedag, zaterdagse dienst, ehhh... is het geen dinsdag dan?

Donderdag 08 jul 2010 - 14:11:24
bloemkool
bloemkool
Je hebt ook nog met regulier woon-werkverkeer in de regio Amsterdam te maken

Donderdag 08 jul 2010 - 18:23:49
keesje
keesje
Daar niet alleen, in het hele land werken volop mensen. Maar als ik het goed begrijp mogen die zich met zijn allen pas na 6.30/7.00 uur in de eerste treinen gaan proppen?

Vrijdag 09 jul 2010 - 12:59:04
Duitje
Duitje
En er is weer nieuws:
Quote
Dinsdag OV gratis,trein alcoholvrij
AMSTERDAM Bussen, trams en metro's van het GVB in Amsterdam zijn dinsdag gratis in verband met de huldiging van het Nederlands elftal.
Deze maatregel moet de doorstroom bevorderen, zo maakte de gemeente Amsterdam vrijdag bekend. Het GVB probeert het centrum van Amsterdam bereikbaar te houden, maar rijdt zelf niet in de binnenstad. Ook busvervoerder Connexxion mijdt het centrum.
Gezien de verwachte drukte op Centraal Station kunnen reizigers het beste via station Amsterdam Amstel en station Zuid reizen, om vervolgens verder te gaan richting het Museumplein.
Alcohol
In alle treinen en op alle stations in Nederland geldt dinsdag een totaal alcohoholverbod. Het is verboden om alcohol te nuttigen of dronken te zijn op een station of in de trein.
Auto
De gemeente adviseert iedereen om dinsdag niet met de auto naar de hoofdstad te komen. Autobezitters kunnen aan de rand van de stad parkeren en er komen looproutes naar de binnenstad.
Musea
Het Van Gogh Museum en het Rijksmuseum blijven dinsdag gesloten wegens de huldiging. Beide kunstinstellingen liggen aan het Museumplein. Ook als Nederland de WK-finale niet wint, gaat het eerbetoon op het Museumplein door.
Bron: www.rtvnh.nl

Laatst bewerkt door Duitje op Vrijdag 09 jul 2010 om 14:31:19

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Vrijdag 09 jul 2010 - 13:46:23
visscher
visscher
Quote
keesje: Daar niet alleen, in het hele land werken volop mensen. Maar als ik het goed begrijp mogen die zich met zijn allen pas na 6.30/7.00 uur in de eerste treinen gaan proppen?
Dat hoeft niet, Koninginnedag is een nationale feestdag, dan is het grootste gedeelte van Nederland vrij. Hierop is dan ook de dienstregeling aangepast naar de genoemde zaterdagdienst. Komende dinsdag is het wel gewoon een normale werkdag (Al zal wellicht ook half nederland vrij zijn, maargoed), dus verwacht ik dat de NS niet negatief in de eerste/laatste treinen zal gaan snoeien.
Met negatief bedoel ik dat er wellicht enkele extra laate treinen zullen rijden, welke normaal enkel in het weekend rijden.

Vrijdag 09 jul 2010 - 13:47:42
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
NSR is er dusdanig mee bezig dat gisteren zelfs op veel standplaatsten er nog geen zg. donderdagse weekindeling (= rooster voor rijdend personeel e.d. van a.s. maandag t/m volgende week zondag) is uitgegeven. In Ut deels wel met dien verstande dat het rooster nog niet definitief is.
Ik ben genaaid met een extra nachtdienst a.s. dinsdag van 21u19 tot 03u24 (dan is het inmiddels woensdag) en dat wordt dan mijn 6e dienst achter elkaar als parttimer én m'n vrije woensdag is praktisch ndk.
Dat NSR de meute wil vervoeren is prima, de uitwerking daarvan is beroepsmatig ronduit slecht en het rijdend personeel door de strot gedouwd. Volksfeest of niet, het kan niet zo zijn dat NSR-persooneel dat ongezien moet opvreten.

Laatst bewerkt door rolandrail op Vrijdag 09 jul 2010 om 13:48:32

Vrijdag 09 jul 2010 - 16:07:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
En het wordt dus iets zaterdagsdienst-achtigs al lijkt NS dat woord krampachtig te vermijden: portal.ovinnederland.nl

Zullen de forensen blij mee zijn...

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 09 jul 2010 - 16:09:21
mren
mren
Paar gevolgen op NRC website vanmiddag, zie www.nrc.nl

Vrijdag 09 jul 2010 - 16:22:29
keesje
keesje
Absurd om te stellen dat de ochtendspits moet worden uitgedund voor het extra vervoer in de middag. Absolute kolder! Men zet gewoon het Koninginnedagplan over op die bewuste dinsdag en klaar.

Ik voorzie een hoop gelazer in de ochtendspits en met name wanneer de eerste treinen een uur tot anderhalfuur later komen aankakken. En hééél veel boze mensen.

Blunder van de eeuw!

Vrijdag 09 jul 2010 - 16:31:53
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
En de site van de NS zelf: www.ns.nl
Vanaf vanavond staat de dienstregeling in de reisplanner als ik het goed lees.


Vrijdag 09 jul 2010 - 16:52:38
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Ben benieuwd of de hele toestand die ze overhoop halen nog iets in petto heeft voor de 8800! Als ze VIRM nodig hebben mogen ze het van mij hier komen halen, mits in ruil voor twee of drie maal Plan V (En in de spits 4 )

Alleen zie ik persoonlijk niet in, waarom de eerste spitstreinen pas later kunnen rijden Als er voor dit soort gelegenheden hele dienstregelingen omgegooid moeten worden om genoeg materieel op de juiste plaatsen te krijgen, dan denk ik nog wel eens dat het anders kan. Als je al het (nu afgedankte) ICK een klein beetje onderhoudt, zijn die treinen toch ideaal voor dit soort evenementen? In de vaste dienst is het nergens nodig, je kunt treinen van verschillende lengtes maken, er hoeven geen stoptreinen mee gereden te worden... Lijkt mij ideaal evenementenvervoer

Vrijdag 09 jul 2010 - 16:54:57
Lenny
Lenny
Maar wel een lage capaciteit per wagon (hier zou evt nog wel iets aan gedaan kunnen worden maar toch), en dat kost allemaal centjes om het te onderhouden (zal wel meteen het grootste struikelblok zijn).

Vrijdag 09 jul 2010 - 16:59:45
Stefanovic
Stefanovic
Quote
RSK-Mat92: Lijkt mij ideaal evenementenvervoer
Ja totdat die 2000 mensen per trein uit willen stappen. Lekker robuuste dienstregeling krijg je dan

Vrijdag 09 jul 2010 - 18:14:16
himym
himym
Al het Mat '64 van de Dgr weghalen plus de reserve optrommelen?

Vrijdag 09 jul 2010 - 18:17:49
keesje
keesje
Dit is zo laat besloten dat er in het hele land in de vroege morgen in forens- en Schipholreizigers (!) het slechtste geval een uur of anderhalf uur te vroeg voor jo-dokus naar het station zijn gekomen. Zoiets kun je echt niet maken en ik kan me werkelijk niet voorstellen dat dit geen consequenties gaat krijgen.

Het later starten van de ochtendspits heeft louter te maken met het 'standaard' uit de kast trekken van een zaterdagse (Koninginnedag)dienstregeling en daar verder niet aan (willen) sleutelen (= we hebben schijt aan de forens). Elk ander argument dat een persvoorlichter straks gaat gebruiken als excuus, kan nu al in de vuilnisbak.

Vrijdag 09 jul 2010 - 18:47:11
robbertc
robbertc
Er zijn vandaag nog een hele rits vroege treinen ingevoerd. Ben benieuwd naar dinsdag; bijsturing en treinpersoneel hebben een uitdaging.

Vrijdag 09 jul 2010 - 18:51:44
broek53
broek53
Volgens mij zijn er nog zeker twee dagen om de dienstregeling en wat dies meer zij te vervolmaken.

Vrijdag 09 jul 2010 - 19:15:49
keesje
keesje
Kan dat zo laat nog in de reisplanner komen dan?

Vrijdag 09 jul 2010 - 19:26:43
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Quote
Lenny: Maar wel een lage capaciteit per wagon (hier zou evt nog wel iets aan gedaan kunnen worden maar toch), en dat kost allemaal centjes om het te onderhouden (zal wel meteen het grootste struikelblok zijn).
Centjes zijn waarschijnlijk het struikelblok; maar ik denk dat ze toch niet helemaal doorrekenen. Want de imagoschade "er hoeft maar dit te gebeuren, en het is chaos" jaagt veel mensen de auto in. Of het op de snelweg zoveel beter is, valt te bezien, maar met het stuur in eigen hand voelt men zich wel mans om iets aan de situatie te doen; op een perron ben je volledig afhankelijk van anderen. Als de NS iets ruimer in het materieel zit, kunnen ze ook dit soort gebeurtenissen aan. Lijkt me een goede promotie; "Zelfs met zulke drukte is de trein te vertrouwen!"
Quote
Stefanovic:
Quote
RSK-Mat92: Lijkt mij ideaal evenementenvervoer
Ja totdat die 2000 mensen per trein uit willen stappen. Lekker robuuste dienstregeling krijg je dan
Is dat nu dan geen probleem? de ICK-deurtjes kunnen dan 1 persoon tegelijk hebben, maar ik heb zelf nog niemand met twee tegelijk een VIRM-trap zien bedwingen. Daarnaast lijkt het me geen immens probleem om één perron te reserveren voor die speciale treinen, en dan maakt het ook niet veel uit of die trein nu met 2 minuten of met 10 weg is.

Vrijdag 09 jul 2010 - 19:39:10
raymond16
raymond16
Ik hoop wel dat men het ICRm in de 1900 laat rijden en niet zoals normaal op feestdagen massaal VIRM inzet, wat je veel en veel harder nodig hebt voor de 800 die gewoon met 12 bakken moet rijden dinsdag.

Vrijdag 09 jul 2010 - 19:43:00
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Inmiddels zijn de aanpassingen in de reisplanner verwerkt zo te zien. Leuk voor de vroege Schipholreiziger uit Enschede onder andere: eerste trein 6.27u ipv 4.55u, aankomst 8.44u (via Ut) ipv 7.09u...

Laatst bewerkt door dennistd op Vrijdag 09 jul 2010 om 19:43:09


Vrijdag 09 jul 2010 - 19:44:04
broek53
broek53
Wat je op Koninginnedag had, krijg je nu ook in principe.

Vrijdag 09 jul 2010 - 19:58:59
rogier
rogier
Flickr rogierp
Leuk! Volgens de NS-planner rijden er in de nacht van maandag op dinsdag treinen van Ztm naar Gvc!

Dat vroege treinen uitvallen is uiteraard een grof schandaal. Mensen willen gewoon naar hun werk vervoerd worden en betalen daar ook voor. Er wordt hier gewoon moedwillig niet geleverd wat (in de jaardienst) beloofd is.

Laatst bewerkt door rogier op Vrijdag 09 jul 2010 om 19:59:33

Vrijdag 09 jul 2010 - 19:59:23
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ik ben heel benieuwd of men nog vroege reguliere treinen gaat toevoegen... je kan toch niet allerlei mensen van hun trein "beroven" omdat een stel voetbalgekken zich klem wil zuipen??

Vrijdag 09 jul 2010 - 20:01:03
keesje
keesje
Quote
broek53: Wat je op Koninginnedag had, krijg je nu ook in principe.
Of de ochtendspitsreizigers daar boodschap aan hebben is een tweede.

Vrijdag 09 jul 2010 - 20:13:36
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Beetje raar inderdaad, ik had eerder de DDM-1 er uit gehaald (zijn nu toch zwaar onderbezet, 14500 was zover ik zag eigenlijk overbodig omdat de normale 4500 dit met gemak kon vervoeren) en deze op de broodnodige plekken ingezet, heb je al een flinke kluit om te vervoeren, verder kunnen er hier en daar wel het een en ander worden "gehalveerd", denk aan de 3300 met 2xSGM, kan makkelijk met een Solo 3'tje, wellicht staanplaatsen maar zeker geen achterblijvers.

Andere optie is om de 9100 te verwisselen met de warme reserve van de DM'90 en via die weg ICM vrij te spelen.

Maargoed, we zien wel wat er gebeurd, ben benieuwd of NS/Prorail ook al een nooddienstregeling klaar heeft liggen als het weer raak is bij Asd om dan te Ass, Asdm en Dvd te keren (metro overstap).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 09 jul 2010 - 20:14:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Ik kom nu merkwaardige dingen tegen...
- vanuit Vs rijdt de 2116 gewoon als reguliere eerste trein, maar vanaf Bgn tot Rtd rijdt de 2112 niet (volgens za-dienst) en de 2114 wel (doordeweekse dienst)
- een trein die een mooi alternatief voor de 2112 zou zijn is de 5112 maar die rijdt niet volgens de planner terwijl dat een trein is die normaal juist wel op zaterdagen rijdt

Maar het opvallendste is nog wel dat ik Nachtnet Brabant-treinen tegenkom in de reisplanner.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 09 jul 2010 - 20:27:05
bogger
bogger
Quote
rogier: Leuk! Volgens de NS-planner rijden er in de nacht van maandag op dinsdag treinen van Ztm naar Gvc!

Dat vroege treinen uitvallen is uiteraard een grof schandaal. Mensen willen gewoon naar hun werk vervoerd worden en betalen daar ook voor. Er wordt hier gewoon moedwillig niet geleverd wat (in de jaardienst) beloofd is.
Is dit niet iets TE letterlijk overgenomen uit de Koninginne-nach DRGL. Dat zou namelijk wel erg slordig zijn van de NS/planner/eindverantwoordelijke

Vrijdag 09 jul 2010 - 20:43:46
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Voor Gn hanteert men een Zaterdagdienstregeling. Reizigers zijn hierdoor minimaal 1,5 uur later in de randstad...

Laatst bewerkt door Pim530 op Vrijdag 09 jul 2010 om 20:44:01

Vrijdag 09 jul 2010 - 20:48:06
keesje
keesje
Ja, alles voor Oranje. Er zijn immers geen werkende mensen die dag.

Vrijdag 09 jul 2010 - 20:56:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dat is wel érg bizar, 14500 zijn inderdaad opgeheven (rijden normaal wel doordeweeks), 4590 rijdt dan weer wel (rijd alleen vr-za nacht en op za-zo nacht).

Hier gaan ongetwijfeld flinke klappen uitgedeeld worden

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 09 jul 2010 - 20:59:20
bart84
Moderator
bart84
In Mt maken ze het helemaal mooi
Eerste trein zou dinsdags (vanaf 12 juli) om 05.26 moeten vertrekken naar Amr (ipv Sgn) zie vertrekstaat, komende dinsdag is dit wel een half uur later. Gek dat dit de eerste keer al gelijk anders is.

Mvg. Bart

Vrijdag 09 jul 2010 - 21:02:04
keesje
keesje
Quote
daniël_ddr: Maar het opvallendste is nog wel dat ik Nachtnet Brabant-treinen tegenkom in de reisplanner.
Ja en dan alleen die na 2 uur rijden! Zo duikelt er zomaar en ineens een 21454 op te Tb die nergens vanaf komt, maar wel naar Ht moet. Belangstelling zal enorm zijn in de nacht van maandag op dinsdag. Zou toch een grove schande zijn als personeel hun verlof wordt ingetrokken om zo'n totaal nutteloze nachtdienst te moeten gaan rijden.

De pendel Gs-Vs rijdt trouwens ook weer elk half uur ten behoeve van Koni... eh ik bedoel de huldiging te Asd!

Laatst bewerkt door keesje op Vrijdag 09 jul 2010 om 21:03:32

Vrijdag 09 jul 2010 - 21:27:05
broek53
broek53
Uit dit alles krijg ik het idee dat het systeemtechnisch (VPT is een van de meest klant- en gebruikersonvriendelijke systemen ter wereld) alleen mogelijk was een complete kopie van 30 april te maken, met alles erop en eraan.
Verder vermoed ik dan dat (zoals robbertc aangaf) er al heel wat is "bijgepuind", maar dat dat (nog) niet zichtbaar is in de reisplanner. Als mijn theorietje klopt, zou je mogelijk morgen de wijzigingen moeten kunnen zien, of althans: na het moment dat er een "afleiding" naar de reisplanner gemaakt is.
(bedenk wel dat dit een kaartenhuisredenering is; ik kom niet uit hgb IV-kringen. Het hoeft dus helemaal niet waar te zijn, maar dat is mijn analyse/redenering. En dat de reisplanner niet elke wijziging die in dagplan gemaakt wordt, kan tonen, is zeker en ook zeker logisch).

Vrijdag 09 jul 2010 - 22:27:26
j.jager
j.jager
Quote
Pim530: Voor Gn hanteert men een Zaterdagdienstregeling. Reizigers zijn hierdoor minimaal 1,5 uur later in de randstad...
Arriva hanteerd de doordeweekse planning. Bij de NS is treinserie 700 vernummerd naar 690700.

Vrijdag 09 jul 2010 - 22:28:21
keesje
keesje
@broek53: De opvolger van VPT is niet veel gebruikersvriendelijker hoor (integendeel), maar dat terzijde.
@j.jager: De andere vervoerders rijden wel hun eigen dienst, zoals het hoort eigenlijk.

Ik gok erop dat er dinsdag treinen zijn die waren opgeheven en door ingrijpen van de bijsturing toch weer gaan rijden en waar alleen de niet-oplettende reiziger van profiteert.

Het omzetten van een zaterdagse dienst naar een door-de-weekse dienst in de vroege morgen vergt natuurlijk nogal wat nadenk- en handwerk. En de tijd ontbreekt waarschijnlijk als dat nog tijdig naar VKL moet.

Wat wel een rotzooi wordt is dat die dinsdag ook aangepaste dienstregelingen worden overschreven t.b.v. onderhoudsroosters en werkzaamheden zoals die tussen Wt en Rm. Dat gaat natuurlijk op alle fronten conflicteren en ik denk niet dat menig post daarmee om kan gaan.

Laatst bewerkt door keesje op Vrijdag 09 jul 2010 om 22:31:21

Vrijdag 09 jul 2010 - 22:48:37
daniel
daniel
Quote
keesje:
@j.jager: De andere vervoerders rijden wel hun eigen dienst, zoals het hoort eigenlijk.
Eindelijk eens een reden om vóór marktwerking en kleine vervoereilandjes te zijn Veel makkelijker bij te sturen in zulke gevallen, en niet dat het hele land moet inleveren vanwege een feestje in Amsterdam


Vrijdag 09 jul 2010 - 22:51:02
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
ach, het verschil van het aantal reizigers extra valt dan ook niet op: 50 of 500.000 maar ben benieuwd wat het uiteindelijk word

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 09 jul 2010 - 22:54:04
keesje
keesje
Quote
daniel:
Quote
keesje:
@j.jager: De andere vervoerders rijden wel hun eigen dienst, zoals het hoort eigenlijk.
Eindelijk eens een reden om vóór marktwerking en kleine vervoereilandjes te zijn Veel makkelijker bij te sturen in zulke gevallen, en niet dat het hele land moet inleveren vanwege een feestje in Amsterdam
Past goed in het topic 'Als NS de gehele concessie had' inderdaad! Ja, dan waren ze op de plekken waar de overige vervoerders rijden dus ook aangewezen op die zaterdagse dienst en dus de pineut.

Maar NS of niet: dit wordt door een directie besloten en zullen dat vast weloverwogen gedaan hebben. (?)

Vrijdag 09 jul 2010 - 22:58:20
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Quote
keesje: Maar NS of niet: dit wordt door een directie besloten en zullen dat vast weloverwogen gedaan hebben. (?)
Zo nu en dan wil ik nog wel eens vraagtekens hebben bij bepaalde weloverwogen besluiten

Vrijdag 09 jul 2010 - 23:42:02
MasterE
MasterE
Misschien moeten we gewoon even afwachten en de planners wat tijd gunnen. Er hoeft hier niemand te huilen voordat hij geslagen wordt. Ik geef het je te doen om op donderdag te horen dat er komende dinsdag weet ik veel hoeveel mensen naar Amsterdam zullen komen en dan even een dienstregeling in elkaar te zetten dat wel iedereen netjes 's ochtends en 's middags van en naar z'n werk vervoerd wordt en ondertussen even zorgen dat iedereen veilig wordt aan- en afgevoerd voor het oranjefeestje. Maar ja de beste stuurlui staan natuurlijk aan de wal.
We zullen het wel zien dinsdag er zullen her en der vast klappen vallen, er moeten nou eenmaal keuzes gemaakt worden.

Vrijdag 09 jul 2010 - 23:49:53
mdj
mdj
-3700 en 4300 rijden niet, er rijdt een 694300 Hfd-Lls.
-700, 1500, 1600 en 2800 rijden niet, daarvoor rijdt er dus een 690700 Asd-Gn, 691600 Es-Asd elk uur, 692800 Amfs-Rtd. Amf-Asdz is via Ut overigens.

-De 7000 rijdt de zaterdienstregeling, maar wel de dienstregeling van voor 10 juli, maw: 1x/uur Apd-Es. Dat in tegenstelling tot de vakantiedienstregeling, dan gaat hij maar tot Aml.

Laatst bewerkt door mdj op Vrijdag 09 jul 2010 om 23:56:19

Bij twijfel: gebruik beton.

Zaterdag 10 jul 2010 - 00:21:09
Iceman
Iceman
4500 stopt weer op Pmo,Pmr en Pmw en keert te Asd op zichzelf. Misschien ook weer DDM-1, net als 30 april.

Herman rekent af en staat dan op, hij heeft eindelijk de wind weer in z'n kop.

Zaterdag 10 jul 2010 - 00:32:53
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Inmiddels is er alweer wat van de NS in mijn postvak gevallen:


NS rijdt dinsdag Oranje-dienstregeling

Beste meneer/mevrouw,

Wij zijn enorm trots op de eersteklas prestaties van ons Nederlands elftal. Dinsdag is de dag van de huldiging en kleurt Amsterdam oranje. Veel supporters zullen met de trein naar de hoofdstad reizen. NS-medewerkers doen er alles aan om Oranjefans vanuit het hele land naar Amsterdam te brengen. Dat is een enorme uitdaging. Om meer treinen naar Amsterdam te kunnen laten rijden, moeten wij de dienstregeling in heel Nederland aanpassen. Het wordt een zeer drukke dag op het spoor. Wij maken er graag samen met u een mooi feest van.

Kijk voor vertrek op ns.nl/oranje (www.ns.nl) voor meer informatie en een actueel reisadvies.

Geel en blauw houdt van Oranje!

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zaterdag 10 jul 2010 - 00:38:15
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
dlm4yjp: Maargoed, we zien wel wat er gebeurd, ben benieuwd of NS/Prorail ook al een nooddienstregeling klaar heeft liggen als het weer raak is bij Asd om dan te Ass, Asdm en Dvd te keren (metro overstap).
Ik kan gedachten lezen kennelijk


Maak van tevoren een keuze waar u naar toe gaat, het Museumplein of het centrum voor de grachtentocht.

Museumplein
Komt u:

* uit de richting Enkhuizen, Den Helder, Alkmaar, Zaandam en Haarlem, reis dan naar Amsterdam Sloterdijk en stap daar over op het aanvullend openbaar vervoer.
* uit de richting Rotterdam, Den Haag, Leiden via Schiphol, reis dan naar Amsterdam Zuid en stap daar over.
* uit de richting Flevoland, dan kunt u uitstappen op Duivendrecht en Amsterdam Zuid.
* uit de richting Noordoost Nederland, dan kunt u het beste via Utrecht naar Amsterdam Zuid reizen.
* uit de richting Utrecht (Eindhoven, 's Hertogenbosch, Nijmegen), kies dan voor Amsterdam Amstel of Amsterdam Zuid.

Centrum Amsterdam, grachtentocht
Komt u:

* uit de richting Enkhuizen, Den Helder, Alkmaar, Zaandam en Haarlem, reis dan naar Amsterdam Centraal en loop verder.
* uit de richting Rotterdam, Den Haag, Leiden via Schiphol, dan kunt u uitstappen op Amsterdam Centraal en verder lopen. U kunt ook naar Amsterdam Lelylaan en Amsterdam Sloterdijk reizen en daar overstappen.
* uit de richting Flevoland en Noord-Oost Nederland, reis dan naar Amsterdam Centraal en loop verder.
* uit de richting Utrecht (Eindhoven, 's-Hertogenbosch, Nijmegen), kies dan voor Amsterdam Amstel en stap daar over op het aanvullend openbaar vervoer.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zaterdag 10 jul 2010 - 10:04:40
rogier
rogier
Flickr rogierp
Quote
MasterE: Misschien moeten we gewoon even afwachten en de planners wat tijd gunnen. Er hoeft hier niemand te huilen voordat hij geslagen wordt. Ik geef het je te doen om op donderdag te horen dat er komende dinsdag weet ik veel hoeveel mensen naar Amsterdam zullen komen en dan even een dienstregeling in elkaar te zetten dat wel iedereen netjes 's ochtends en 's middags van en naar z'n werk vervoerd wordt en ondertussen even zorgen dat iedereen veilig wordt aan- en afgevoerd voor het oranjefeestje. Maar ja de beste stuurlui staan natuurlijk aan de wal.
Ach ach, deze mensen worden betaald om hun werk te doen, net zoals forensen betalen om op tijd op hun werk te komen. Bovendien is overwerken altijd een optie en is regeren vooruitzien... Na de wedstrijd tegen Uruguay of zelfs die tegen Brazilië had er al aan het werk begonnen kunnen worden...

Zaterdag 10 jul 2010 - 12:45:45
JcJay
JcJay
Zullen we de online verkoop van de zomertoer voor dinsdag maar niet promoten (met zn tweeën voor 40 euro in de 1e klas)...

Laatst bewerkt door JcJay op Zaterdag 10 jul 2010 om 12:46:41

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 10 jul 2010 - 14:37:09
dwem
dwem
Nederland teltr dus weer net zo veel dienstregelingsdeskundigen als coaches van het nationale elftal dit weekend......

Dirk

Zaterdag 10 jul 2010 - 15:16:58
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Toch opmerkelijk dan dat het nationale elftal al in de finale staat, terwijl de dienstregeling de kwalificatie zowat niet haalt

Zaterdag 10 jul 2010 - 16:38:04
R-ekz
R-ekz
Als er een zaterdagdienstregeling word gereden, is dan het voordeelurenabbonement ook de hele dag geldig? of is dat teveel gevraagd

Zaterdag 10 jul 2010 - 16:41:42
Dre
Dre
die is toch sowieso de hele dag geldig in juli en augustus?

Zaterdag 10 jul 2010 - 16:53:20
treintim
treintim
Dat klopt, op de meeste (grote) stations in Nederland wordt dat ook op de digitale borden getoond en bij andere stations hangen er zelfs briefjes op de kaartautomaat (station Roermond bijv. op alle automaten) dat de voordeelurenkaart in juli en augustus ook vóór 9 uur geldig is. Dus als je dat nog over het hoofd ziet... Maargoed, dat terzijde.

Laatst bewerkt door treintim op Zaterdag 10 jul 2010 om 16:54:02

Zaterdag 10 jul 2010 - 18:55:04
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Nu moet het niet gekker worden. NS schrapt gewoon de eerste 3 treinen van de 7000 naar Almelo, en rijd om het uur!!! Terwijl er honderden mensen zijn die gewoon nog naar het werk moeten, en het een normale doordeweekse dag is. Ik vind het geen stijl.

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Zaterdag 10 jul 2010 - 21:00:03
MasterE
MasterE
Er wordt nog gewerkt aan de ochtendtreinen vanaf maandagmiddag staat de definitieve dienstregeling op ns.nl en in de reisplanners.

Zondag 11 jul 2010 - 17:51:56
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Dat is dan wel ernstig te hopen. De situatie is nu ronduit dramatisch. De eerste intercity uit Zwolle richting Amersfoort is 716 om 6:17, de eerste stopper uit Zwolle richting Utrecht is 5618 om 6:19. Dat betekent dat de reizigers van trein 514, 5614 en 5616 het maar uit moeten zoeken.
Vanuit Deventer richting Amersfoort is al net zo'n drama. Goed trein 1614 is heringelegd als trein 691614. Maar trein 1716 is weg en de eerste trein na 1614 is trein 691618 om 6:44.
Ik vind het schandalig dat je je vaste klanten eenvoudig het bos instuurt om wille van een stompzinnige voetbalgekte. Compleet idioot.

Dick van den Hoven

Zondag 11 jul 2010 - 17:56:25
mren
mren
Reisadvies op TT was vrijdag nog 'ga zo vroeg mogelijk op reis', mar dat hebben ze toch maar wat anders geformuleerd

Zondag 11 jul 2010 - 18:40:06
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Quote
dvdhoven: Ik vind het schandalig dat je je vaste klanten eenvoudig het bos instuurt om wille van een stompzinnige voetbalgekte. Compleet idioot.
Daar ben ik het helemaal met je eens!

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Zondag 11 jul 2010 - 18:49:10
keesje
keesje
Heb het idee dat de 'reparaties' in de dienstregeling met name zijn gebeurd op de belangrijkere corridors, zoals Ehv-Asd bijvoorbeeld.

Op de IJssellijn en in Zeeland mag je echt een uur minimaal wachten tot de eerste trein vertrekt. Inderdaad volslagen idioot als je je bedenkt dat het niets te maken heeft met de drukte later op de dag in Asd.

Zondag 11 jul 2010 - 18:55:17
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Huh, ik zag laatst nog in de reisplanner dat vanuit Vlissingen de eerste trein gewoon op hetzelfde tijdstip als normaal vertrekt. Eerste trein vanuit Bgn en Rsd ri. Ddr gaat wel later, maar da's geen Zeeland

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 11 jul 2010 - 19:08:45
mb90
mb90
De Hoekse Lijn komt er ook erg slecht vanaf door dit gebeuren. De eerste treinen gaan anderhalf uur later en in de ochtendspits wordt er 2x i.p.v. 4x per uur gereden.

Zondag 11 jul 2010 - 19:09:03
Dre
Dre
Quote
dvdhoven: Ik vind het schandalig dat je je vaste klanten eenvoudig het bos instuurt om wille van een stompzinnige voetbalgekte. Compleet idioot.
Tsja, NS denkt natuurlijk alleen maar aan de eigen beeldvorming. Er moet ogenschijnlijk ergens gesneden worden om het vervoer van de voetbalfans mogelijk te maken. Als je ervoor kiest om de gewone reiziger te dienen dan kom je tekort voor het vervoer van voetbalfans naar de hoofdstad en kun je er zeker van zijn dat de slechte aan- en afvoer een journaalitem wordt.

Snijdt je daarintegen in de mogelijkheden voor de (vaak solitaire, danwel minder gegroepeerde) beroepsreiziger, dan blijft het hooguit bij wat gemopper. Marketingtechnisch veel interessanter dus.

Zondag 11 jul 2010 - 21:00:13
j.jager
j.jager
Gelukkig heb ik dinsdag niks met de NS te maken. Ik reis met Arriva van Spm naar Gn en die hanteerd gewoon de normale dienstregeling, en kan ik gewoon de 37522 nemen. De 37522 rijd normaal dus niet op een zaterdagsgeling.

Laatst bewerkt door j.jager op Zondag 11 jul 2010 om 21:00:34

Zondag 11 jul 2010 - 23:11:33
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Volgens mij is er zojuist een flinke last van de schouders gevallen v.w.b. de treindienst...

'Okeh'

Zondag 11 jul 2010 - 23:44:22
nicospilt
nicospilt
Voetballiefhebbers, vergeef mij dit grapje: www.nicospilt.com

Zondag 11 jul 2010 - 23:51:18
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Mensen met zoveel gevoel voor humor moesten worden gehuldigd!
Hier op het dorp is er al weer een container en een kruispunt in de brand gezet. En die voetbalonzin kost al zoveel belastinggeld!

Wie durft er een wedje te sluiten dat er vanavond ook (een deel van) een trein sneuvelt?

Zondag 11 jul 2010 - 23:55:17
gertjan
gertjan
Eeh, 1 trein maar? En waarschijnlijk gaat het personeel ook niet meer door de trein Óf je wil agressie, dat krijg je nu heel makkelijk.

- - - Hierlangs afscheuren - - -

Maandag 12 jul 2010 - 00:01:28
keesje
keesje
Quote
Dre:
Quote
dvdhoven: Ik vind het schandalig dat je je vaste klanten eenvoudig het bos instuurt om wille van een stompzinnige voetbalgekte. Compleet idioot.
Tsja, NS denkt natuurlijk alleen maar aan de eigen beeldvorming. Er moet ogenschijnlijk ergens gesneden worden om het vervoer van de voetbalfans mogelijk te maken. Als je ervoor kiest om de gewone reiziger te dienen dan kom je tekort voor het vervoer van voetbalfans naar de hoofdstad en kun je er zeker van zijn dat de slechte aan- en afvoer een journaalitem wordt.
Dat is natuurlijk je reinste onzin.

NS kiest ervoor om het plan van Koninginnedag uit de kast te trekken en weet daarmee dat het kiest voor een zaterdagse dienstregeling die geldt op een dinsdag: dus latere opstart (ondanks het forensenverkeer), maar wel de maatregelen die ten goede zouden moeten komen voor het gebeuren in Asd.

Hoezo zou je moeten snijden (dus tussen 5.00 en 6.30 uur zo ongeveer) om extra vervoer mogelijk te maken? Er rijdt dan bijna niks en wat komt dat ten goede aan het extra vervoer later op de dag dag?

Niets dus.

Maar dat het een slecht-nieuws item wordt in het Journaal dat wil ik zeker geloven en dat is ook zeker terecht, maar dan doel ik met name op het moedwillig schrappen van de ochtendspits.

Laatst bewerkt door keesje op Maandag 12 jul 2010 om 00:03:13

Maandag 12 jul 2010 - 09:30:48
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Dinsdag dus weer DDM in de 5800?

Maandag 12 jul 2010 - 10:18:52
MCNAlkmaar
MCNAlkmaar
Quote
keesje:
Maar dat het een slecht-nieuws item wordt in het Journaal dat wil ik zeker geloven en dat is ook zeker terecht, maar dan doel ik met name op het moedwillig schrappen van de ochtendspits.
Ben ik met je eens.
De NS kiest ervoor om meer treinen 's avonds te laten rijden. Dus moet er ook personeel zijn om die treinen te laten rijden. Ze laten het personeel dus ook later beginnen 's ochtends zodat ze 's avonds meer overhouden.
Ik vind het ook raar dat voor een voetbalfeestje de normale forens moet boeten. Hier in de Noordkop gaat de eerste 3000 uit Hdr niet om 5.04 maar om 5.33. Is weliswaar 'maar' een half uur later, maar toch....

Laatst bewerkt door MCNAlkmaar op Maandag 12 jul 2010 om 10:19:19

De groeten uit Schagen

Maandag 12 jul 2010 - 10:27:25
raymond16
raymond16
Moet je eens hier rond Ehv kijken. De eerste 6400 uit Wt komt in Ehv niet rond 06.00 uur, maar om 07.30! Eerste 9600 uit Dn komt om 7.12 aan in Ehv ipv 6.12.
De 800 en 3500 zijn gelukkig aangepast waardoor die gewoon de doordeweekse dienstregeling rijden (inclusief spits 3500'en).
De eerste 1900 vanuit Ehv richting Bd is wel een uur later. Hopelijk valt er vandaag nog meer te repareren.

Laatst bewerkt door raymond16 op Maandag 12 jul 2010 om 10:28:00

Maandag 12 jul 2010 - 10:27:41
martijn
martijn
Misschien was het ook handig vanmorgen al forensen via de omroep te waarschuwen. Ik kan bijvoorbeeld pas een uur later naar m'n werk morgen. Benieuwd of al mijn medereizigers dat ook weten.

Maandag 12 jul 2010 - 10:36:31
ettenrail
ettenrail
Het werd afgelopen vrijdag zelfs al omgeroepen dat er vroege treinen zouden uitvallen, dus die informatievoorziening lijkt me wel goed.

Laatst bewerkt door ettenrail op Maandag 12 jul 2010 om 10:36:41

Maandag 12 jul 2010 - 10:39:39
keesje
keesje
Quote
raymond16:
De eerste 1900 vanuit Ehv richting Bd is wel een uur later. Hopelijk valt er vandaag nog meer te repareren.
Anderhalf uur later zelfs: 1914, 1916 en 1918 rijden allemaal niet. 1920 start in Ehv op.

Maandag 12 jul 2010 - 10:40:35
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
ettenrail: Het werd afgelopen vrijdag zelfs al omgeroepen dat er vroege treinen zouden uitvallen, dus die informatievoorziening lijkt me wel goed.
Ik betwijfel het. Ik sprak vanmorgen op station Deventer een vaste forens en die wist in ieder geval van niets.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Maandag 12 jul 2010 om 10:41:21

Dick van den Hoven

Maandag 12 jul 2010 - 10:41:54
ettenrail
ettenrail
Dan hebben ze het zeker alleen maar hier in de regio omgeroepen? Ik heb het in korte tijd verchillende malen gehoord op Zlw, Ddr, Rsd en Etn.

Maandag 12 jul 2010 - 10:43:49
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Dat is heel goed mogelijk. Dergelijke berichten worden in ieder geval niet door Tuf gedaan, dus is de omroep(st)er op de post, die het bericht moet omroepen.

Dick van den Hoven

Maandag 12 jul 2010 - 10:46:50
treinfan
treinfan
Genoemde omroep wordt gewoon overal omgeroepen, wel hebben de diverse regio's een ander bandje (omroepen te Wp, Asdm en Ot hadden wel dezelfde tekst, maar andere stem). Het probleem is dat de omroep elk half uur (of op sommige stations ook elk kwartier) wordt omgeroepen, waardoor de dagelijkse forens het bandje of elke keer hoort, of elke keer juist niet

[Bezig met laden...]

Maandag 12 jul 2010 - 10:53:01
keesje
keesje
Quote
MCNAlkmaar:
Quote
keesje:
Maar dat het een slecht-nieuws item wordt in het Journaal dat wil ik zeker geloven en dat is ook zeker terecht, maar dan doel ik met name op het moedwillig schrappen van de ochtendspits.
Ben ik met je eens.
De NS kiest ervoor om meer treinen 's avonds te laten rijden. Dus moet er ook personeel zijn om die treinen te laten rijden. Ze laten het personeel dus ook later beginnen 's ochtends zodat ze 's avonds meer overhouden.
Dan ben je slecht geïnformeerd, want hoe verklaar je dat er in de nacht van maandag op dinsdag een heus onzinnig nachtnet in Brabant rijdt tot ongeveer 4 á 5 uur en vervolgens de eerste anderhalf uur van de ochtenspits wordt geschrapt?

Maandag 12 jul 2010 - 11:10:22
MCNAlkmaar
MCNAlkmaar
Ja dat wist ik niet, maar voor de rest van het land dan...

De groeten uit Schagen

Maandag 12 jul 2010 - 11:47:38
jorgo
jorgo
Hier is misschien het scenario "wat als de NS nog functioneerde zoals de NMBS" interessant:

1 Dan zou de gewone dienstregeling voor de dinsdag gewoon doorgang vinden
2 er zouden lange extra treinen vanuit de provincie naar Amsterdam rijden met het reservematerieel
3 met personeel uit de reservepool en teruggeroepen van verlof, maar tegen een smakelijke overwerkbeloning.
4 opgesteld in plannen gemaakt door plannenmakers die rustig een paar dagen aan de extra bijsturing kunnen wijden.

Aangezien in Nederland dergelijke faciliteiten echter niet of nauwlijks meer bestaan is dat niet meer op die manier te regelen. De punten 2 t/m 4 impliceren een niet (meer) voorhanden reserve op alle gebied. We moeten het ermee doen en blij zijn dat er überhaupt nog iets te regelen valt.

Maandag 12 jul 2010 - 13:12:01
keesje
keesje
In het kader van klantje pesten rijden er nu ook in de paden van opgeheven treinen nu leeg materieeltreinen. Zo start 5616 niet in Zl maar in Amf op, maar komt het materieel daarvoor uit... jawel: Zl!

In het pad de opgeheven 1918 rijdt tussen Ehv en Bd trein 80222 t.b.v. 13622. En zo zijn er nog veel meer van die situaties.

Maandag 12 jul 2010 - 13:39:52
jorgo
jorgo
De 3526 en 3528 rijden dinsdag gewoon vanaf Mt. Dat is normaal toch niet op zaterdag? Of is dit één van de correcties?

Maandag 12 jul 2010 - 13:44:25
abbm
abbm
Lijkt me wel, ja.

Maandag 12 jul 2010 - 13:47:52
treintim
treintim
Het is trouwens goed mogelijk dat je het elftal nog kunt zien vanuit de trein, ze varen namelijk dicht in de buurt van het spoor en ook onder het spoor door. www.blikopnieuws.nl

Laatst bewerkt door treintim op Maandag 12 jul 2010 om 13:48:30

Maandag 12 jul 2010 - 13:50:12
jorgo
jorgo
Dacht dat in tegenstelling tot de Museumpleinhuldiging de vaarroute niet doorging vanwege 2e plaats?

Maandag 12 jul 2010 - 14:29:11
keesje
keesje
Quote
jorgo: De 3526 en 3528 rijden dinsdag gewoon vanaf Mt. Dat is normaal toch niet op zaterdag? Of is dit één van de correcties?
Klopt, maar ik heb de indruk dat die correcties op deze corridor alleen in de zuid-noord richting zijn gedaan.

In de andere richting starten 819 en 821 in Ehv op in plaats van Asd. En om het nog bonter te maken start 823 op in Asd, maar rijdt tussen Amr en Asd leeg als 810823. "Hé, daar gaat mijn trein!" zal veel te horen zijn morgenvroeg in o.a. Hlo en Cas.

Maandag 12 jul 2010 - 15:00:14
raymond16
raymond16
Quote
jorgo: Dacht dat in tegenstelling tot de Museumpleinhuldiging de vaarroute niet doorging vanwege 2e plaats?
Dat besluit is teruggedraaid. Er is vandaag alsnog besloten de grachtentocht door te laten gaan, ondanks de 2e plaats.

Maandag 12 jul 2010 - 16:17:08
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Gaat er lekker aan toe dus... gelukkig blijft het in Hn gewoon normaal, enkel de 14500 is opgeheven, welke nu zwaar onder zijn capaciteit rijdt.
Hadden ze gewoon niet beter de meest nutteloze trein, de FYRA, op kunnen heffen en het materieel daarvan gebruiken als extra treinen?

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 12 jul 2010 - 16:20:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
De Fyra is ook opgeheven morgen Ook weer niet helemaal logisch: wil je meer treinen naar Asd hebben, ga je er eentje opheffen

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Maandag 12 jul 2010 om 16:21:08

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 12 jul 2010 - 16:22:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Verrek dat is er dus ook nog er in geschoten dus, nouhjah, ben benieuwd wat het materieel daarvan gaat doen

En trouwens, wie gaat er nou met de FYRA? wel handig zo, extra materieel op de benodigde plekken

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Maandag 12 jul 2010 om 16:23:37

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 12 jul 2010 - 16:25:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Tja, die had je toeslagvrij kunnen laten rijden voor extra capaciteit bijvoorbeeld... 't materieel zal wel stil blijven staan gok ik zo...

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 12 jul 2010 - 16:26:17
Duitje
Duitje
Niks aan het handje hoor, DLM, de 4500 gaat met DDM-1 rijden, dus capaciteit genoeg in de ochtendspits

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Maandag 12 jul 2010 - 16:27:27
abbm
abbm
Van mij mogen ze gerust de Fyra stellen in de 800 zetten
Het vrijgekomen VIRM gaat maar ri Asd

Maandag 12 jul 2010 - 16:29:29
ruysdael
ruysdael
Buiten het feit dat dit de grootste fantasie is: de 800 komt toch in Asd?


Maandag 12 jul 2010 - 16:30:44
abbm
abbm
Ik bedoelde dat ze de VIRM maar uit de 800 halen en die elders inzetten en de Fyra stellen, inzetten in de 800.

Maandag 12 jul 2010 - 16:33:23
raymond16
raymond16
Gelukkig dat de NS dat niet van plan is. Dan zou je pas echt problemen krijgen met de capaciteit in de spits.

Laatst bewerkt door raymond16 op Maandag 12 jul 2010 om 16:33:44

Maandag 12 jul 2010 - 16:35:40
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
Duitje: Niks aan het handje hoor, DLM, de 4500 gaat met DDM-1 rijden, dus capaciteit genoeg in de ochtendspits
capaciteit is er genoeg nu, zag geloof ik vrijdag de 14523 rijden, meestal toch wel goed gevuld, nu kon je er net niet een kanon in afschieten

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 12 jul 2010 - 17:00:25
bjornl
bjornl
Quote
daniël_ddr: De Fyra is ook opgeheven morgen Ook weer niet helemaal logisch: wil je meer treinen naar Asd hebben, ga je er eentje opheffen
De FYRA wordt - volgens NS HiSpeed - opgeheven om perroncapaciteit vrij te maken te Asd.

Laatst bewerkt door bjornl op Maandag 12 jul 2010 om 17:46:01

Maandag 12 jul 2010 - 17:05:01
broek53
broek53
Ja, 6 ICR in de 800 als je massa-vervoer wilt plegen op Amsterdam, dat helpt! Kunnen we even met de benen op de grond blijven, ja?

Maandag 12 jul 2010 - 17:16:10
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
800 zal het hem niet worden, die is met V-IRM al overvol, een andere IC dienst misschien maar onwaarschijnlijk

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 12 jul 2010 - 18:32:43
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Wat ik al eerder gezegd heb; VIRM in de 8800 is (na ongeveer 10:00) behoorlijke overkill. Dan kunnen ze het vanuit Ut zo naar plaatsen brengen waar het meer nodig is

Maandag 12 jul 2010 - 19:27:29
bjornl
bjornl
Ik krijg zojuist ook nog een SMS van NS over de aangepaste dienstregeling.

Maandag 12 jul 2010 - 19:28:10
keesje
keesje
Wat stond daar precies in?
(Sorry, niet netjes om te vragen naar de inhoud van een sms!)

Maandag 12 jul 2010 - 19:44:10
bjornl
bjornl
Quote
Dinsdag rijdt NS aangepaste dienstregeling. In ochtend start aantal treinen later of rijdt niet om meer treinen naar Amsterdam te kunnen rijden. Zie www.ns.nl

Maandag 12 jul 2010 - 20:39:57
thom
thom
Quote
jorgo: Hier is misschien het scenario "wat als de NS nog functioneerde zoals de NMBS" interessant:

1 Dan zou de gewone dienstregeling voor de dinsdag gewoon doorgang vinden
2 er zouden lange extra treinen vanuit de provincie naar Amsterdam rijden met het reservematerieel
3 met personeel uit de reservepool en teruggeroepen van verlof, maar tegen een smakelijke overwerkbeloning.
4 opgesteld in plannen gemaakt door plannenmakers die rustig een paar dagen aan de extra bijsturing kunnen wijden.

Aangezien in Nederland dergelijke faciliteiten echter niet of nauwlijks meer bestaan is dat niet meer op die manier te regelen. De punten 2 t/m 4 impliceren een niet (meer) voorhanden reserve op alle gebied. We moeten het ermee doen en blij zijn dat er überhaupt nog iets te regelen valt.
Overdrijven is ook een kunst, met punt 2 en 3 doe je net alsof er een blik treinen en machinisten ergens rustig ligt te wachten tot het open getrokken wordt. Ik denk dat je daarmee een aanname maakt dat dat zo beschikbaar is, maar dat is allang niet meer zo.
En er worden best mensen teruggeroepen van verlof ed, maar dan moet dat wel mogen en moet het personeel dat zelf ook maar willen.

En wat betreft punt 4, dat is het probleem van het plannen juist, die "paar rustige dagen" zijn er gewoon niet in dit tijdsbestek...
NS Logistiek had ook maar beperkt de tijd om een dienstregeling te ontwepen, en die is simpelweg te kort geweest voor een totaal nieuw plan, vandaar een plan op basis van koninnedag...

Dinsdag 13 jul 2010 - 08:34:31
jorgo
jorgo
Dat zeg ik juíst niet, dat er ergens blikken liggen te wachten om opengrtrokken te worden! Ik zeg immers:
Quote
jorgo:
Aangezien in Nederland dergelijke faciliteiten echter niet of nauwelijks meer bestaan is dat niet meer op die manier te regelen. De punten 2 t/m 4 impliceren een niet (meer) voorhanden reserve op alle gebied.
En daarmee maak ik dezelfde relativering als jij.

Dinsdag 13 jul 2010 - 09:51:40
TreinVids1
TreinVids1
Vanavond geen Sprinters naar Alkmaar, maar volgens de reisplanner rijdt de 800 ook 's avonds van en naar Alkmaar.

Dinsdag 13 jul 2010 - 11:07:58
smarkie
smarkie
Quote
bjornl: De FYRA wordt - volgens NS HiSpeed - opgeheven om perroncapaciteit vrij te maken te Asd.
dit geld niet alleen voor de FYRA maar ook voor de benelux die rijdt niet tussen ASD-RTD en de thalys rijdt weer wel maar op de heenweg tot shl en terug vanaf ASD.
het gaat hier niet alleen om perroncapaciteit maar ook paden op het baanvak waardoor er mogelijk extra treinen kunnen (gaan) rijden

Mcn NS International Rtd

Dinsdag 13 jul 2010 - 13:07:38
jorgo
jorgo
Noem me naïef, maar ik kan niet terugvinden waar die vrijgemaakte perronsporen te Asd nou eigenlijk mee opgevuld gaan worden. Richting Amf, Ut en Alkmaar bijv. rijdt toch niks extra?

Ik lees alleen maar geschrapte treinen (spits) of bakken terug, maar geen extra treinen.

Dinsdag 13 jul 2010 - 19:54:01
keesje
keesje
www.treinreiziger.nl Het was erg gezellig vandaag! Ook in de ochtendspits ging alles uitstekend!

Laatst bewerkt door keesje op Dinsdag 13 jul 2010 om 20:55:40

Dinsdag 13 jul 2010 - 20:13:14
raymond16
raymond16
NS meldde zelf dat ze slechts 45.000 fans vervoerd hebben.

Dinsdag 13 jul 2010 - 20:57:48
MasterE
MasterE
Er rijdt weinig extra's maar als je doorgaande series nu wilt laten keren in Asd heb je dus meer perronruimte nodig. Daarnaast rijdt er ook een aantal series omgeleid via Asd of tot Asd.

Dinsdag 13 jul 2010 - 21:28:08
geert
geert
Ochtendspits Ut-Gvc/Rtd verliep ronduit chaotisch. Er reden treinen niet (zaterdagse dienstregeling) en wat reed, reed met losse stellen.... de (69)2820 met de losse 4012 was geen harden, de 2020 met 1xVIRM-IV pasten ze niet in enz enz enz. 19800 en 9700 reden helemaal niet. Dus hoop mensen stonden voor niets op hun trein te wachten. Schoot dus allemaal niet op deze ongein!
Kennelijk ging men er bij NS vanuit dat iedereen vrij had en naar Amsterdam ging. Helaas waren er ook mensen die moesten werken

Dinsdag 13 jul 2010 - 21:33:01
keesje
keesje
Waarschijnlijk meer dan het aantal mensen dat naar Asd moest.

Dinsdag 13 jul 2010 - 21:45:58
mdj
mdj
De 5800 (zowel de losse 9524, 9443+9549, 7433, 1855+DDM1, 1840+DDM1 en 1843+DDM1) reed zo goed als leeg, 690700 en 691600 zo goed als leeg, iig niet zo vol dat 9-10-11-12-13 bakken ICM gerechtvaardigd was.

Het moment dat het iets drukker begon te worden was tegen 17:00, maar dan wel de "verkeerde" kant op.

Bij twijfel: gebruik beton.

Dinsdag 13 jul 2010 - 21:52:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
En met de CTA's was men in Amf ook lekker duidelijk bezig...

Let op de omroep

19.29 IC Amsterdam C rijdt niet
19.24 IC Schiphol rijdt niet i.v.m. geplande werkzaamheden


...en dan verwacht je dat de reizigers snappen dat het de IC naar Amsterdam is? Tja, de 1500 rijdt inderdaad niet maar toon dan gewoon een bestemming voor de 690700/691600, de andere kant uit kon dat ook. De HC werd in ieder geval bestookt met vragen of de trein nu wel of niet reed.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 14 jul 2010 - 10:25:41
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Gisteren ben ik met de bus naar Asd gereisd vanaf Hn (gratis vervoer!) en het was gewoon de hele rit, zowel heen als terug, uitgestorven. Ook op het station bleef de drukte weg, ik telde slechts 17 oranje shirts o.i.d. herkenbaars. Dus voor mij de vraag: was deze dienstregeling wel nodig? Want ik zelf was vrij laat op het museumplein en kon evengoed nog een ruime plek, behoorlijk vooraan vinden. (m.a.w.: er werden veel meer mensen verwacht).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 14 jul 2010 - 10:44:14
robbertc
robbertc
Tja, achteraf praten is natuurlijk erg makkelijk.. Een paar dagen voor de finale moest een beslissing genomen worden, niet een dag na de huldiging

Woensdag 14 jul 2010 - 11:00:35
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dat is waar, het is alleen wel vreemd dat Arriva zich wel er goed op heeft ingespeeld Bovendien had het normale treinverkeer het overigens ook wel kunnen verwerken, op trajecten waar het dan wat drukker is zet je het toch GDST staande materieel in (Mat'64, DDM-1, etc).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 14 jul 2010 - 11:06:59
broek53
broek53
1. Arriva rijdt niet naar Amsterdam
2. Wijsheid achteraf; normaliter is dat op Koninginnedag (ook) niet voldoende.
3. Het Koninginnedagscenario gaat niet alleen over vervoercapaciteit, maar ook over een hogere mate van robuustheid in geval van stremmingen, vollopen van het station etc.

Woensdag 14 jul 2010 - 11:16:04
robbertc
robbertc
Men heeft blijkbaar van te voren ingeschat dat de toeloop naar Amsterdam de drukte van Koninginnedag wel eens zou kunnen evenaren / overschrijden. Met Koninginnedag is in de loop der jaren gebleken dat het niet mogelijk is de 'normale' drgl te rijden, met alleen versterkingen. Dus met deze huldiging (vooraf ingeschat) dus ook (zeker) niet.

Woensdag 14 jul 2010 - 11:20:48
Duitje
Duitje
@Broek Er rijden nog genoeg bussen van Arriva naar Amsterdam hoor!
Heb het even uitgezocht voor je:
-93 Landsmeer-Amsterdam CS
-173 Purmerend-Landsmeer-Amsterdam CS
-100 De Rijp-Middenbeemster-Purmerend-Amsterdam CS
-101/104/106/107/108 Purmerend-Amsterdam CS
-105/109 Purmerend-Amsterdam Buiksloterweg (pont)
-110/112/116/118 Edam en Volendam-Amsterdam CS
-111/115 Marken en Monnickendam-Amsterdam CS
-114/117 Hoorn-Edam-Amsterdam CS
-etc.

Laatst bewerkt door Duitje op Woensdag 14 jul 2010 om 11:28:51

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Woensdag 14 jul 2010 - 11:49:17
broek53
broek53
Bussen komen in mijn belevingswereld hier niet voor .

Woensdag 14 jul 2010 - 11:52:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
@ robbertc: Ja, maar dan is er 1 groot verschil: Dan is HEEL Amsterdam vol met mensen.
Tijdens zo'n event als dit maar een klein gedeelte (enkel de grachten en het museumplein waarvan op het museumplein toch nog een gedeelte is van de mensen die eerst langs de grachten stonden). Bovendien komt lang niet iedereen per trein, wat bij Koninginnedag wel anders is.

Bij zoiets als dit zou ik zelf mooi gedacht hebben aan 150.000 tot 200.000 max. waarvan 20 tot 30% per trein komt verspreid over een lange periode (museumplein vult over het algemeen heel geleidelijk).

Bij Koninginnedag toch al snel 350.000 tot 500.000 waarvan 60% per trein komt, en vaak zo vroeg mogelijk komt en zo laat mogelijk gaat. Dat is nogal een groot verschil dacht ik zo!

@Broek53: zie mijn bericht van 10:25

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Woensdag 14 jul 2010 om 11:54:23

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 14 jul 2010 - 12:04:31
keesje
keesje
Waarom zouden de maatregelen in de dienstregeling die zijn toegepast rondom Asd, niet op een door-de-weekse dag als gisteren kunnen worden gebruikt? Ik denk dat zo'n scenario gewoon niet bestond en dat dát de reden is dat de ochtendpits geschrapt werd omdat de Oranjedienstregeling nooit anders dan op een zaterdag is gereden.

De persvoorlichters hoeven dan ook niet meer te zwammen over dat het schrappen van de ochtendspits noodzakelijk is tbv de maatregelen rondom Asd.

Laatst bewerkt door keesje op Woensdag 14 jul 2010 om 12:05:21

Woensdag 14 jul 2010 - 12:18:12
broek53
broek53
Krek (want inhoudelijk is het inderdaad volkomen gezwam).

Laatst bewerkt door broek53 op Woensdag 14 jul 2010 om 12:52:35

Woensdag 14 jul 2010 - 13:27:28
visscher
visscher
Ik denk zelf dat de NS toch wel een beetje te kort is geschoten met de ochtendspits. De NS had best qua treinen de koninginnedag dienst als basis kunnen nemen. Ik had echter alleen hier nog wat aangepast, namelijk het toevoegen van de ochtendtreinen zodat deze rijden als op een normale werkdag.

Qua materieelplanning en robuustheid maakt dit niet heel veel verschil, het enige is dat er een aantal uur eerder wordt begonnen met rijden.

Donderdag 15 jul 2010 - 23:10:31
thom
thom
En je de machinisten van die treinen dus ook een paar uur eerder naar huis ziet vertrekken, en later o de dag dus mist...

Donderdag 15 jul 2010 - 23:13:47
broek53
broek53
Als je dat als vervoerbedrijf al niet kunt organiseren, kun je beter je concessie inleveren.

Donderdag 15 jul 2010 - 23:23:51
MDDM
MDDM
We kunnen er lang en kort over blijven door praten, maar het is allemaal prima verlopen. (minus die vroege treinen, dat was niet goed geregeld)

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 16 jul 2010 - 02:25:59
treintim
treintim
Iemand trouwens al opgevallen dat er tijdens de rondvaart over het IJ een Olympisch VIRM stond wortel te schieten tegenover de openbare bibliotheek van Amsterdam? Dat ding was vanaf het Nemo en het Batavia-schip gezien behoorlijk goed te zien en fotograferen met het Nederlands Elftal erbij en alle oranje mensen in bootjes, confetti, vlaggen etc. Toeval of niet... Ook is deze oranje VIRM goed zien op de luchtbeelden van de rondvaart die SBS-6 maakte. Wel toepasselijk vond ik. Eerder reed het stel in de 2600, maar tegen de tijd van de huldiging was het mooi afgerangeerd dus.

Laatst bewerkt door taigagaai op Vrijdag 16 jul 2010 om 13:13:35, reden: Juiste benaming van het treinstel gebruikt.
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
WK_2010
RailWiki.nl