Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
WK_2010
RailWiki.nl
Voeg discussie toe aan je favorieten

Huldiging Oranje (13-07-2010)

Maandag 12 jul 2010 - 16:29:29
ruysdael
ruysdael
Buiten het feit dat dit de grootste fantasie is: de 800 komt toch in Asd?


Maandag 12 jul 2010 - 16:30:44
abbm
abbm
Ik bedoelde dat ze de VIRM maar uit de 800 halen en die elders inzetten en de Fyra stellen, inzetten in de 800.

Maandag 12 jul 2010 - 16:33:23
raymond16
raymond16
Gelukkig dat de NS dat niet van plan is. Dan zou je pas echt problemen krijgen met de capaciteit in de spits.

Laatst bewerkt door raymond16 op Maandag 12 jul 2010 om 16:33:44

Maandag 12 jul 2010 - 16:35:40
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
Duitje: Niks aan het handje hoor, DLM, de 4500 gaat met DDM-1 rijden, dus capaciteit genoeg in de ochtendspits
capaciteit is er genoeg nu, zag geloof ik vrijdag de 14523 rijden, meestal toch wel goed gevuld, nu kon je er net niet een kanon in afschieten

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 12 jul 2010 - 17:00:25
bjornl
bjornl
Quote
daniël_ddr: De Fyra is ook opgeheven morgen Ook weer niet helemaal logisch: wil je meer treinen naar Asd hebben, ga je er eentje opheffen
De FYRA wordt - volgens NS HiSpeed - opgeheven om perroncapaciteit vrij te maken te Asd.

Laatst bewerkt door bjornl op Maandag 12 jul 2010 om 17:46:01

Maandag 12 jul 2010 - 17:05:01
broek53
broek53
Ja, 6 ICR in de 800 als je massa-vervoer wilt plegen op Amsterdam, dat helpt! Kunnen we even met de benen op de grond blijven, ja?

Maandag 12 jul 2010 - 17:16:10
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
800 zal het hem niet worden, die is met V-IRM al overvol, een andere IC dienst misschien maar onwaarschijnlijk

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 12 jul 2010 - 18:32:43
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Wat ik al eerder gezegd heb; VIRM in de 8800 is (na ongeveer 10:00) behoorlijke overkill. Dan kunnen ze het vanuit Ut zo naar plaatsen brengen waar het meer nodig is

Maandag 12 jul 2010 - 19:27:29
bjornl
bjornl
Ik krijg zojuist ook nog een SMS van NS over de aangepaste dienstregeling.

Maandag 12 jul 2010 - 19:28:10
keesje
keesje
Wat stond daar precies in?
(Sorry, niet netjes om te vragen naar de inhoud van een sms!)

Maandag 12 jul 2010 - 19:44:10
bjornl
bjornl
Quote
Dinsdag rijdt NS aangepaste dienstregeling. In ochtend start aantal treinen later of rijdt niet om meer treinen naar Amsterdam te kunnen rijden. Zie www.ns.nl

Maandag 12 jul 2010 - 20:39:57
thom
thom
Quote
jorgo: Hier is misschien het scenario "wat als de NS nog functioneerde zoals de NMBS" interessant:

1 Dan zou de gewone dienstregeling voor de dinsdag gewoon doorgang vinden
2 er zouden lange extra treinen vanuit de provincie naar Amsterdam rijden met het reservematerieel
3 met personeel uit de reservepool en teruggeroepen van verlof, maar tegen een smakelijke overwerkbeloning.
4 opgesteld in plannen gemaakt door plannenmakers die rustig een paar dagen aan de extra bijsturing kunnen wijden.

Aangezien in Nederland dergelijke faciliteiten echter niet of nauwlijks meer bestaan is dat niet meer op die manier te regelen. De punten 2 t/m 4 impliceren een niet (meer) voorhanden reserve op alle gebied. We moeten het ermee doen en blij zijn dat er überhaupt nog iets te regelen valt.
Overdrijven is ook een kunst, met punt 2 en 3 doe je net alsof er een blik treinen en machinisten ergens rustig ligt te wachten tot het open getrokken wordt. Ik denk dat je daarmee een aanname maakt dat dat zo beschikbaar is, maar dat is allang niet meer zo.
En er worden best mensen teruggeroepen van verlof ed, maar dan moet dat wel mogen en moet het personeel dat zelf ook maar willen.

En wat betreft punt 4, dat is het probleem van het plannen juist, die "paar rustige dagen" zijn er gewoon niet in dit tijdsbestek...
NS Logistiek had ook maar beperkt de tijd om een dienstregeling te ontwepen, en die is simpelweg te kort geweest voor een totaal nieuw plan, vandaar een plan op basis van koninnedag...

Dinsdag 13 jul 2010 - 08:34:31
jorgo
jorgo
Dat zeg ik juíst niet, dat er ergens blikken liggen te wachten om opengrtrokken te worden! Ik zeg immers:
Quote
jorgo:
Aangezien in Nederland dergelijke faciliteiten echter niet of nauwelijks meer bestaan is dat niet meer op die manier te regelen. De punten 2 t/m 4 impliceren een niet (meer) voorhanden reserve op alle gebied.
En daarmee maak ik dezelfde relativering als jij.

Dinsdag 13 jul 2010 - 09:51:40
TreinVids1
TreinVids1
Vanavond geen Sprinters naar Alkmaar, maar volgens de reisplanner rijdt de 800 ook 's avonds van en naar Alkmaar.

Dinsdag 13 jul 2010 - 11:07:58
smarkie
smarkie
Quote
bjornl: De FYRA wordt - volgens NS HiSpeed - opgeheven om perroncapaciteit vrij te maken te Asd.
dit geld niet alleen voor de FYRA maar ook voor de benelux die rijdt niet tussen ASD-RTD en de thalys rijdt weer wel maar op de heenweg tot shl en terug vanaf ASD.
het gaat hier niet alleen om perroncapaciteit maar ook paden op het baanvak waardoor er mogelijk extra treinen kunnen (gaan) rijden

Mcn NS International Rtd

Dinsdag 13 jul 2010 - 13:07:38
jorgo
jorgo
Noem me naïef, maar ik kan niet terugvinden waar die vrijgemaakte perronsporen te Asd nou eigenlijk mee opgevuld gaan worden. Richting Amf, Ut en Alkmaar bijv. rijdt toch niks extra?

Ik lees alleen maar geschrapte treinen (spits) of bakken terug, maar geen extra treinen.

Dinsdag 13 jul 2010 - 19:54:01
keesje
keesje
www.treinreiziger.nl Het was erg gezellig vandaag! Ook in de ochtendspits ging alles uitstekend!

Laatst bewerkt door keesje op Dinsdag 13 jul 2010 om 20:55:40

Dinsdag 13 jul 2010 - 20:13:14
raymond16
raymond16
NS meldde zelf dat ze slechts 45.000 fans vervoerd hebben.

Dinsdag 13 jul 2010 - 20:57:48
MasterE
MasterE
Er rijdt weinig extra's maar als je doorgaande series nu wilt laten keren in Asd heb je dus meer perronruimte nodig. Daarnaast rijdt er ook een aantal series omgeleid via Asd of tot Asd.

Dinsdag 13 jul 2010 - 21:28:08
geert
geert
Ochtendspits Ut-Gvc/Rtd verliep ronduit chaotisch. Er reden treinen niet (zaterdagse dienstregeling) en wat reed, reed met losse stellen.... de (69)2820 met de losse 4012 was geen harden, de 2020 met 1xVIRM-IV pasten ze niet in enz enz enz. 19800 en 9700 reden helemaal niet. Dus hoop mensen stonden voor niets op hun trein te wachten. Schoot dus allemaal niet op deze ongein!
Kennelijk ging men er bij NS vanuit dat iedereen vrij had en naar Amsterdam ging. Helaas waren er ook mensen die moesten werken

Dinsdag 13 jul 2010 - 21:33:01
keesje
keesje
Waarschijnlijk meer dan het aantal mensen dat naar Asd moest.

Dinsdag 13 jul 2010 - 21:45:58
mdj
mdj
De 5800 (zowel de losse 9524, 9443+9549, 7433, 1855+DDM1, 1840+DDM1 en 1843+DDM1) reed zo goed als leeg, 690700 en 691600 zo goed als leeg, iig niet zo vol dat 9-10-11-12-13 bakken ICM gerechtvaardigd was.

Het moment dat het iets drukker begon te worden was tegen 17:00, maar dan wel de "verkeerde" kant op.

Bij twijfel: gebruik beton.

Dinsdag 13 jul 2010 - 21:52:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
En met de CTA's was men in Amf ook lekker duidelijk bezig...

Let op de omroep

19.29 IC Amsterdam C rijdt niet
19.24 IC Schiphol rijdt niet i.v.m. geplande werkzaamheden


...en dan verwacht je dat de reizigers snappen dat het de IC naar Amsterdam is? Tja, de 1500 rijdt inderdaad niet maar toon dan gewoon een bestemming voor de 690700/691600, de andere kant uit kon dat ook. De HC werd in ieder geval bestookt met vragen of de trein nu wel of niet reed.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 14 jul 2010 - 10:25:41
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Gisteren ben ik met de bus naar Asd gereisd vanaf Hn (gratis vervoer!) en het was gewoon de hele rit, zowel heen als terug, uitgestorven. Ook op het station bleef de drukte weg, ik telde slechts 17 oranje shirts o.i.d. herkenbaars. Dus voor mij de vraag: was deze dienstregeling wel nodig? Want ik zelf was vrij laat op het museumplein en kon evengoed nog een ruime plek, behoorlijk vooraan vinden. (m.a.w.: er werden veel meer mensen verwacht).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 14 jul 2010 - 10:44:14
robbertc
robbertc
Tja, achteraf praten is natuurlijk erg makkelijk.. Een paar dagen voor de finale moest een beslissing genomen worden, niet een dag na de huldiging

Woensdag 14 jul 2010 - 11:00:35
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dat is waar, het is alleen wel vreemd dat Arriva zich wel er goed op heeft ingespeeld Bovendien had het normale treinverkeer het overigens ook wel kunnen verwerken, op trajecten waar het dan wat drukker is zet je het toch GDST staande materieel in (Mat'64, DDM-1, etc).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 14 jul 2010 - 11:06:59
broek53
broek53
1. Arriva rijdt niet naar Amsterdam
2. Wijsheid achteraf; normaliter is dat op Koninginnedag (ook) niet voldoende.
3. Het Koninginnedagscenario gaat niet alleen over vervoercapaciteit, maar ook over een hogere mate van robuustheid in geval van stremmingen, vollopen van het station etc.

Woensdag 14 jul 2010 - 11:16:04
robbertc
robbertc
Men heeft blijkbaar van te voren ingeschat dat de toeloop naar Amsterdam de drukte van Koninginnedag wel eens zou kunnen evenaren / overschrijden. Met Koninginnedag is in de loop der jaren gebleken dat het niet mogelijk is de 'normale' drgl te rijden, met alleen versterkingen. Dus met deze huldiging (vooraf ingeschat) dus ook (zeker) niet.

Woensdag 14 jul 2010 - 11:20:48
Duitje
Duitje
@Broek Er rijden nog genoeg bussen van Arriva naar Amsterdam hoor!
Heb het even uitgezocht voor je:
-93 Landsmeer-Amsterdam CS
-173 Purmerend-Landsmeer-Amsterdam CS
-100 De Rijp-Middenbeemster-Purmerend-Amsterdam CS
-101/104/106/107/108 Purmerend-Amsterdam CS
-105/109 Purmerend-Amsterdam Buiksloterweg (pont)
-110/112/116/118 Edam en Volendam-Amsterdam CS
-111/115 Marken en Monnickendam-Amsterdam CS
-114/117 Hoorn-Edam-Amsterdam CS
-etc.

Laatst bewerkt door Duitje op Woensdag 14 jul 2010 om 11:28:51

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Woensdag 14 jul 2010 - 11:49:17
broek53
broek53
Bussen komen in mijn belevingswereld hier niet voor .

Woensdag 14 jul 2010 - 11:52:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
@ robbertc: Ja, maar dan is er 1 groot verschil: Dan is HEEL Amsterdam vol met mensen.
Tijdens zo'n event als dit maar een klein gedeelte (enkel de grachten en het museumplein waarvan op het museumplein toch nog een gedeelte is van de mensen die eerst langs de grachten stonden). Bovendien komt lang niet iedereen per trein, wat bij Koninginnedag wel anders is.

Bij zoiets als dit zou ik zelf mooi gedacht hebben aan 150.000 tot 200.000 max. waarvan 20 tot 30% per trein komt verspreid over een lange periode (museumplein vult over het algemeen heel geleidelijk).

Bij Koninginnedag toch al snel 350.000 tot 500.000 waarvan 60% per trein komt, en vaak zo vroeg mogelijk komt en zo laat mogelijk gaat. Dat is nogal een groot verschil dacht ik zo!

@Broek53: zie mijn bericht van 10:25

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Woensdag 14 jul 2010 om 11:54:23

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 14 jul 2010 - 12:04:31
keesje
keesje
Waarom zouden de maatregelen in de dienstregeling die zijn toegepast rondom Asd, niet op een door-de-weekse dag als gisteren kunnen worden gebruikt? Ik denk dat zo'n scenario gewoon niet bestond en dat dát de reden is dat de ochtendpits geschrapt werd omdat de Oranjedienstregeling nooit anders dan op een zaterdag is gereden.

De persvoorlichters hoeven dan ook niet meer te zwammen over dat het schrappen van de ochtendspits noodzakelijk is tbv de maatregelen rondom Asd.

Laatst bewerkt door keesje op Woensdag 14 jul 2010 om 12:05:21

Woensdag 14 jul 2010 - 12:18:12
broek53
broek53
Krek (want inhoudelijk is het inderdaad volkomen gezwam).

Laatst bewerkt door broek53 op Woensdag 14 jul 2010 om 12:52:35

Woensdag 14 jul 2010 - 13:27:28
visscher
visscher
Ik denk zelf dat de NS toch wel een beetje te kort is geschoten met de ochtendspits. De NS had best qua treinen de koninginnedag dienst als basis kunnen nemen. Ik had echter alleen hier nog wat aangepast, namelijk het toevoegen van de ochtendtreinen zodat deze rijden als op een normale werkdag.

Qua materieelplanning en robuustheid maakt dit niet heel veel verschil, het enige is dat er een aantal uur eerder wordt begonnen met rijden.

Donderdag 15 jul 2010 - 23:10:31
thom
thom
En je de machinisten van die treinen dus ook een paar uur eerder naar huis ziet vertrekken, en later o de dag dus mist...

Donderdag 15 jul 2010 - 23:13:47
broek53
broek53
Als je dat als vervoerbedrijf al niet kunt organiseren, kun je beter je concessie inleveren.

Donderdag 15 jul 2010 - 23:23:51
MDDM
MDDM
We kunnen er lang en kort over blijven door praten, maar het is allemaal prima verlopen. (minus die vroege treinen, dat was niet goed geregeld)

Gr Joop mcn Lls

Vrijdag 16 jul 2010 - 02:25:59
treintim
treintim
Iemand trouwens al opgevallen dat er tijdens de rondvaart over het IJ een Olympisch VIRM stond wortel te schieten tegenover de openbare bibliotheek van Amsterdam? Dat ding was vanaf het Nemo en het Batavia-schip gezien behoorlijk goed te zien en fotograferen met het Nederlands Elftal erbij en alle oranje mensen in bootjes, confetti, vlaggen etc. Toeval of niet... Ook is deze oranje VIRM goed zien op de luchtbeelden van de rondvaart die SBS-6 maakte. Wel toepasselijk vond ik. Eerder reed het stel in de 2600, maar tegen de tijd van de huldiging was het mooi afgerangeerd dus.

Laatst bewerkt door taigagaai op Vrijdag 16 jul 2010 om 13:13:35, reden: Juiste benaming van het treinstel gebruikt.
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina('s):
WK_2010
RailWiki.nl