Randstadspoor - algemene ontwikkelingen
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
23-06-2010 10:35:43
gummbahla
gummbahla
Hier en daar wordt er in wat losse draadjes al wel over Randstadspoor onderwerpen gesproken, maar het leek me handig om ook een centraal topic te hebben waar iedereen de voortgang van de verschillende deelprojecten een beetje kan volgen.

%01% Projectinformatie

Met Randstadspoor regio Utrecht ontstaat een uitgebreid regionaal treinnetwerk in de regio. Treinen stoppen vaker en op meer locaties. Een vijftal VINEX-locaties in de regio Utrecht wordt ontsloten. Tegelijkertijd kunnen, door de uitbreiding van het aantal sporen op het traject Vleuten-Utrecht-Houten, sneltreinen en intercity’s ongehinderd –op hun eigen spoor- doorrijden. Een aantal bestaande stations wordt vernieuwd.

De werkzaamheden op een rijtje:

De bouw van zeven nieuwe stations:

* Amersfoort Vathorst (in gebruik sinds mei 2006)
* Houten Castellum
* Utrecht Leidsche Rijn
* Utrecht Terwijde (in gebruik sinds november 2007)
* Utrecht Vaartsche Rijn
* Utrecht Zuilen (in gebruik sinds juni 2007)
* Tiel Passewaaij (in gebruik sinds april 2007)

Vernieuwing van drie bestaande stations:

* Houten
* Vleuten
* Utrecht Lunetten (verplaatsing, spoorverdubbeling, dive-under)

Verdubbeling van het spoor tussen:

* Vleuten en Utrecht Centraal: van twee naar vier sporen (in gebruik sinds juni 2010)
* Utrecht Centraal en Utrecht Lunetten: een aansluiting van vier naar minimaal zes sporen
* Utrecht Lunetten en Houten Castellum: van twee naar vier sporen

Voorzieningen:

* Woerden Molenvliet: keervoorziening

Behalve extra sporen en stations komen er ook keer- en parkeervoorzieningen voor de treinen. Voor de veiligheid worden alle overwegen verwijderd en komen er onderdoorgangen. Langs het hele traject komen geluidsmaatregelen.

%01% Planning (vanaf april 2010)

* 04-2010 Start ombouw station Utrecht Lunetten (dive-under, tijdelijke perrons)
* 04-2010 Start spooruitbreiding rond Utrecht Lunetten

* 12-2010 Viersporigheid Houten - Houten Castellum gereed
* 12-2010 Aanpassing Vleuten gereed
* 12-2010 Aanpassing Houten gereed
* 12-2010 (Her)opening Houten Castellum

* 01-2011 Start bouw station Utrecht Vaartsche Rijn
* 01-2011 Start spooruitbreiding Utrecht - Utrecht Lunetten

* 12-2011 Opening Utrecht Leidsche Rijn
* 12-2011 Keervoorziening Woerden Molenvliet gereed

* 12-2015 Opening Utrecht Vaartsche Rijn
* 12-2015 Viersporigheid Utrecht Lunetten - Houten Castellum gereed
* 12-2015 Zessporigheid Utrecht Centraal - Utrecht Lunetten gereed

%01% Bronnen

* http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Utrecht/Randstadspoor/ - Offiële website Prorail
* http://nl.wikipedia.org/wiki/Randstadspoor - Wikipedia over Randstadspoor
* http://www.randstadspoor.nl/ - Offiële Randstadspoor website
* http://www.youtube.com/watch?v=HlUe4wm6uDk , http://www.youtube.com/watch?v=2GwOacumkRE , http://www.youtube.com/watch?v=lmZCld6riO0 , http://www.youtube.com/watch?v=Z8EbiphweLI , http://www.youtube.com/watch?v=Ac2KcIzY41s filmpjes van de plannen rondom Utrecht Vaartsche Rijn / Lunetten

Laatst bewerkt door gummbahla op 23-06-2010 12:58
 

23-06-2010 10:53:20
microshit
microshit
Gaat dit nog wat betekenen voor de huidige of toekomstige treinseries? (Ik meende gelezen te hebben dat er een extra serie Ut - Htnc of Ut - Gdm zou kunnen komen)  

23-06-2010 11:36:38
luytjes
luytjes
Quote
gummbahla: * Utrecht Centraal en Utrecht Lunetten: een aansluiting van vier naar minimaal zes sporen
Minimaal, ja Want voor het corridorrijden zijn er wel acht nodig: 2x stop Gdm, 2x stop Rhn, 2x snel Ht, 2x snel Ah. Met minder sporen moet je dus corridors over dezelfde sporen leiden, bijvoorbeeld stop en doorgaand richting Rhn/Ah over dezelfde sporen.
Daarnaast moeten dan ook nog twee sporen voor de tramlijn naar De Uithof komen.

Laatst bewerkt door luytjes op 23-06-2010 11:37
 

23-06-2010 12:21:28
gummbahla
gummbahla
Quote
luytjes:
Quote
gummbahla: * Utrecht Centraal en Utrecht Lunetten: een aansluiting van vier naar minimaal zes sporen
Minimaal, ja Want voor het corridorrijden zijn er wel acht nodig: 2x stop Gdm, 2x stop Rhn, 2x snel Ht, 2x snel Ah. Met minder sporen moet je dus corridors over dezelfde sporen leiden, bijvoorbeeld stop en doorgaand richting Rhn/Ah over dezelfde sporen.
Daarnaast moeten dan ook nog twee sporen voor de tramlijn naar De Uithof komen.


In het Ontwerp Tracé Besluit http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Utrecht/Randstadspoor/utrecht-lunetten/Documents/TB_SIU_deeltrace%20Utrecht-Houten_web.pdf (p. 59) valt te zien dat het station Vaartsche Rijn 6 sporen krijgt, de buitensporen van Ut-Htn worden vlak voor het station samengevoegd met de sporen uit Arnhem.

Het is overigens officieel nog niet zeker dat er ook 2 tramsporen bijkomen. Pas begin 2011 wordt de definitieve beslissing genomen over het bouwen van een tramlijn naar de Uithof. Het alternatief zou een busverbinding zijn.

Quote
microshit: Gaat dit nog wat betekenen voor de huidige of toekomstige treinseries? (Ik meende gelezen te hebben dat er een extra serie Ut - Htnc of Ut - Gdm zou kunnen komen)


Ik heb er de details nog niet van (bovendien kan er tot 2015 nog een hoop veranderen), maar de volgende corridors staan gepland volgens http://www.randstadspoor.nl/:

* Corridor Woerden - Geldermalsen/Tiel
* Corridor Utrecht - Amersfoort Vathorst-Harderwijk/ Utrecht-Hilversum/ Utrecht-Baarn
* Corridor Breukelen – Driebergen (met uitloper naar Veenendaal/Rhenen)

Volgens mij is in ieder geval het plan om een aantal stoptreinseries niet meer in Ut te laten beginnen / eindigen.

Laatst bewerkt door gummbahla op 23-06-2010 12:24
 


23-06-2010 12:33:42
luytjes
luytjes
In het OTB tel ik zeven sporen met gereserveerde ruimte voor een achtste spoor. Kijk maar eens goed op de kaarten aan het eind van het document.  

23-06-2010 12:41:25
gummbahla
gummbahla
Sorry, je hebt gelijk, 7 sporen Volgens mij is dat 7e spoor er trouwens pas later bij bedacht. Het heeft ook een iets lichtere kleur in het diagram op p. 59

De uiteindelijke uitwerking hiervan kan wel eens samenhangen met de herinrichting van de wisselstraten rondom Utrecht.
 

23-06-2010 12:51:14
luytjes
luytjes
Die samenhang zal er ongetwijfeld zijn. In plannen die ik heb gezien moet het meeste straks zuidelijk langs Utoz geleid worden, zodat spoor 8 t/m 12 samen met Utoz gebruikt kunnen worden voor de kerende treinen van de Noord-Oost en de 8800. De rest van het (doorgaande) treinverkeer rijdt hier dan omheen. Ik weet alleen niet wat daar uiteindelijk van terecht gaat komen.

Laatst bewerkt door luytjes op 23-06-2010 12:52
 

23-06-2010 12:59:22
martw
martw
Ging de 8800 ook niet meedoen in de RandstadSpoor-plannen? Ik dacht ergens (misschien wel op dit forum) gelezen te hebben dat het mogelijk is dat de 8800 doorgetrokken zou worden naar Tiel (als 'Intercity', met stops in Houten en Culemborg).
Of was het juist de bedoeling de 9800 als Sprinter door te laten rijden naar Tiel (of Den Bosch)?

Martijn
 

23-06-2010 14:13:20
luytjes
luytjes
Het is uiteindelijk de bedoeling om de 8800 gewoon als Intercity Ut-Ledn te laten rijden. De Sprinterdienst Wd-Htn zou gevormd worden door de 6000 en 16000 door te koppelen aan de 9800 en een nieuwe Sprinterdienst naar Woerden Molenvliet, eventueel met nog een derde treinserie erbij om een tienminutendienst te kunnen bieden. Dat is het uiteindelijke plan zoals ik het heb begrepen.
Maar zoals we al langer weten heeft theorie bij het spoor geen enkele betekenis en kan het zomaar zijn dat er nu een afwijkende oplossing in de planning zit
 

23-06-2010 14:22:03
gummbahla
gummbahla
Quote
martw: Ging de 8800 ook niet meedoen in de RandstadSpoor-plannen? Ik dacht ergens (misschien wel op dit forum) gelezen te hebben dat het mogelijk is dat de 8800 doorgetrokken zou worden naar Tiel (als 'Intercity', met stops in Houten en Culemborg).

Martijn


Met alle onzekerheid over het traject Ledn-Ut (kwartiersdienst IC? verdubbeling spoor? ...) is daar op middellange termijn (2015) denk ik nog weinig zinnigs over te zeggen... Tot die tijd is zoiets in ieder geval niet aan de orde, simpelweg omdat er geen ruimte is voor nog meer IC's tussen Utl en Htn. %02%

Misschien wel aardig om -geheel tussendoor- even een kleine update te geven van de huidige situatie.
Inmiddels wordt er in omgeving Houten hard gewerkt aan de spoorse infra, de bovenleiding wordt opgehangen en bijna alle rails ligt op z'n plek. Het station is nog vol in verbouwing, maar de contouren beginnen duidelijk te worden.

Verder is men, lichtelijk tot mijn verbazing, al bezig met het verbreden van de spoordijk op het traject Utl-Htn. Maar goed, beter te vroeg dan te laat. Grappig om te weten is trouwens, dat bij Utl het bestaande wegviaduct over de A27 gebruikt wordt als spoorviaduct na de uitbreiding. Het is ooit al met die bestemming gebouwd, maar heeft tot nu toe slechts een weg mogen dragen. Diezelfde weg komt nu trouwens op een nieuw viaduct te liggen.

Laatst bewerkt door gummbahla op 23-06-2010 14:24
 

23-06-2010 19:47:16
bjornl
bjornl
Quote
gummbahla: Verder is men, lichtelijk tot mijn verbazing, al bezig met het verbreden van de spoordijk op het traject Utl-Htn. Maar goed, beter te vroeg dan te laat.
Zo'n spoordijk moet een aardig tijdje inklinken. Dat kan je versnellen door er water overheen te sproeien, maar zelfs dan duurt het nog een hele tijd.
 

23-06-2010 21:19:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat ik hier nog niet lees is wat ik gisteren in het regiokatern van het AD las: behalve het saneren van diverse wissels schijnen ook de nu banaanvormige perrons van Utrecht Centraal rechtgetrokken te worden zodat treinen sneller kunnen binnenkomen en vertrekken.
Dat rechttrekken is ook de reden dat de nieuwe Rabobrug (brug over de sporen aan de oostzijde) voorlopig nog niet gebouwd wordt. Het bleek namelijk niet mogelijk daar nu alvast steunpilaren voor neer te zetten omdat er welgeteld één plek zou zijn die nu én in de toekomst op een perron gelegen is.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

24-06-2010 00:13:57
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
gummbahla:
Quote
martw: Ging de 8800 ook niet meedoen in de RandstadSpoor-plannen? Ik dacht ergens (misschien wel op dit forum) gelezen te hebben dat het mogelijk is dat de 8800 doorgetrokken zou worden naar Tiel (als 'Intercity', met stops in Houten en Culemborg).

Martijn


Met alle onzekerheid over het traject Ledn-Ut (kwartiersdienst IC? verdubbeling spoor? ...) is daar op middellange termijn (2015) denk ik nog weinig zinnigs over te zeggen... Tot die tijd is zoiets in ieder geval niet aan de orde, simpelweg omdat er geen ruimte is voor nog meer IC's tussen Utl en Htn. %02%


Voor Ut-Ledn is er geen sprake van onzekerheid, maar van lage prioriteit. Volgens de laatste berichten wordt het groot onderhoud aan het spoor Wd-Ledn ruim een jaar uitgesteld tot eind 2011. En er staat me ook zeer levendig bij dat de minister had gezegd dat er tot 2020 geen geld voor spoorverdubbeling is.

Een kwartiersdienst IC op Ut-Ledn is overigens erg leuk en haalbaar; met kruisingen (minimaal) te Wd, Bdg én Apn. Foutmarge; ongeveer een minuut, misschien twee. Dat zie ik dus niet gebeuren, tenzij de baanvaksnelheid hoger kan, maar dan moet er eerst groot onderhoud komen

Het lijkt me niet waarschijnlijk dat de 8800 de komende 10 jaar ook maar iets gaat veranderen, dus ik denk niet dat het in deze plannen opgenomen is.
 

13-07-2010 13:06:35
gummbahla
gummbahla
Tijdens komend weekend wordt er als onderdeel van het vernieuwde station Lunetten een onderdoorgang gebouwd. Verder wordt het perron van Lunetten 'opgeschoven' in de richting van de uiteindelijke situatie.
Het storten van zand voor de extra sporen tussen Utl en Htn gaat ondertussen in hoog tempo door. Half augustus moet de complete spoordijk op dat traject klaar zijn.

Laatst bewerkt door gummbahla op 13-07-2010 13:07
 

13-07-2010 13:16:02
Nelis
Nelis
waar komt die dive under dan precies te liggen. Ik heb 2 weken terug effe een studie er op gedaan maar ik kon niet echt tekenen vinden van de plek. laten ze eigenlijk het tunneltje wat er nu is open?  

13-07-2010 14:04:57
gummbahla
gummbahla
Het huidige tunneltje gaat dicht, in plaats daarvan komt er iets noordelijker een nieuwe tunnel. Zie ook http://www.youtube.com/watch?v=HlUe4wm6uDk voor een klein filmpje.  

18-07-2010 22:32:29
lekbrug
lekbrug
Er is dacht ik zelfs sprake geweest van het heraanleggen van het zakspoor te Gdm tussen spoor 3b en 4b (vgl de voormalige sporen 21 en 22 te Amf).

Wie goed kijkt, ziet dat tussen Cl en de spoorwegovergang van de Zeedijk (tussen Cl en Gdm, beginnend bij het melkbrugje) de baan gereed is voor een 3e westelijk spoor (qua onderbouw).


SGdm!
 

18-07-2010 22:44:23
lekbrug
lekbrug
Quote
RSK-Mat92:
Quote
gummbahla:
Quote
martw: Ging de 8800 ook niet meedoen in de RandstadSpoor-plannen? Ik dacht ergens (misschien wel op dit forum) gelezen te hebben dat het mogelijk is dat de 8800 doorgetrokken zou worden naar Tiel (als 'Intercity', met stops in Houten en Culemborg).

Martijn


Met alle onzekerheid over het traject Ledn-Ut (kwartiersdienst IC? verdubbeling spoor? ...) is daar op middellange termijn (2015) denk ik nog weinig zinnigs over te zeggen... Tot die tijd is zoiets in ieder geval niet aan de orde, simpelweg omdat er geen ruimte is voor nog meer IC's tussen Utl en Htn. %02%


Voor Ut-Ledn is er geen sprake van onzekerheid, maar van lage prioriteit. Volgens de laatste berichten wordt het groot onderhoud aan het spoor Wd-Ledn ruim een jaar uitgesteld tot eind 2011. En er staat me ook zeer levendig bij dat de minister had gezegd dat er tot 2020 geen geld voor spoorverdubbeling is.

Een kwartiersdienst IC op Ut-Ledn is overigens erg leuk en haalbaar; met kruisingen (minimaal) te Wd, Bdg én Apn. Foutmarge; ongeveer een minuut, misschien twee. Dat zie ik dus niet gebeuren, tenzij de baanvaksnelheid hoger kan, maar dan moet er eerst groot onderhoud komen

Het lijkt me niet waarschijnlijk dat de 8800 de komende 10 jaar ook maar iets gaat veranderen, dus ik denk niet dat het in deze plannen opgenomen is.


De spoorbaan tussen Wd en Gdg en tussen Wd-Bdg-Apn is geologisch en bodemkundig gezien zeer duur om te verdubbelen qua sporen. Want dat is klei op veen op klei op veen op klei op veen en de zandlaag pas op 10-16m diep (verende blubberlagen dus; grondwaterstand omlaag kan niet anders storten Gouda en Rotterdam in).
Het was de keuze: of Wd-Ap verdubbelen (en 2xIC, 2x Spr per uur) of RijnGouwelijn, de laatste `logaritmisch' goedkoper.

Laatst bewerkt door lekbrug op 18-07-2010 22:47


SGdm!
 

11-11-2010 21:07:27
gummbahla
gummbahla
Komend weekend gaan er weer een aantal belangrijke zaken gebeuren op het gebied van Randstadspoor.
Zo wordt de vierspoorigheid bij Houten definitief gereed. De twee nieuwe sporen zullen worden aangesloten op de bestaande sporen richting Utrecht en Den Bosch.
Verder worden er ter hoogte van het nieuwe station Vaartsche Rijn over een lengte van 130 meter stalen damwanden de grond ingetrild.

Door deze werkzaamheden is er komend weekend geen treinverkeer mogelijk tussen Ut en Ht. De werkzaamheden bij Vaartsche Rijn vinden alleen plaats aan de westkant van het spoor, zodat Ut-Ah gewoon in dienst kan blijven.
 

11-11-2010 22:14:20
microshit
microshit
Quote
lekbrug: Er is dacht ik zelfs sprake geweest van het heraanleggen van het zakspoor te Gdm tussen spoor 3b en 4b (vgl de voormalige sporen 21 en 22 te Amf).

Wie goed kijkt, ziet dat tussen Cl en de spoorwegovergang van de Zeedijk (tussen Cl en Gdm, beginnend bij het melkbrugje) de baan gereed is voor een 3e westelijk spoor (qua onderbouw).


Van een extra perronspoor te Gdm dacht ik inderdaad ook wel gelezen te hebben, voornamelijk om het Arriva-treintje "apart" te houden.
 

12-11-2010 09:24:25
AlbertP
AlbertP
Een zakspoor tussen 3b en 4b heeft voor Arriva geen zin. Arriva moet aan de A-zijde van het station zijn om de MLL te bereiken. Verder staat Arriva op 4a al aardig apart (treinen in de richting Tl/Bd gebruiken 4b). Treinen Ut-Ehv/Bd/Tl moeten Arriva toch altijd kruisen bij Gdma, dus zoveel maakt het niet uit als er een zakspoor ligt tussen 3a en 4a.

Laatst bewerkt door AlbertP op 12-11-2010 12:01
 

12-11-2010 10:20:53
TheKnitter
TheKnitter
En zo is het ook in Aml. De trein naar Mrb heeft ook een zakspoor maar heeft ook te maken met kruisende treinen.
Een zakspoor wou wel handig zijn, kan altijd problemen voorkomen.
 

12-11-2010 10:26:25
reisthijs
reisthijs
Quote
microshit: Van een extra perronspoor te Gdm dacht ik inderdaad ook wel gelezen te hebben, voornamelijk om het Arriva-treintje "apart" te houden.
Daarbij gaat het dus niet om een zakspoor, maar een extra perron aan de westzijde van het emplacement.

Het idee voor de aanleg van een zakspoor staat daar los van: dat was bedacht als keervoorziening voor de Sprinters uit de richting Utrecht (en zou dan natuurlijk tussen 3a en 4a komen te liggen). Als er een apart perron voor de MLL komt zou zo'n zakspoor niet echt nuttig meer zijn (NS kan dan 4a gebruiken).

Laatst bewerkt door reisthijs op 12-11-2010 10:30
 

12-11-2010 10:53:03
daniel_ddr
daniel_ddr
Een zakspoor voor de MLL mag dan geen kruisingen elimineren maar een extra perron aan de westzijde doet dat ook niet tenzij je een extra spoor over de brug gaat leggen%06%

Een zakspoor is daarbij wel veel praktischer qua aansluitingen aangezien dat dan zowel ri. Ht als ri. Ut cross-platform kan.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-11-2010 07:54:10
WesselE
WesselE
Een 3e spoor staat ook op de planning tussen Gdm en Gdma.


'Okeh'
 

15-11-2010 09:10:09
gvttreinen
gvttreinen
..als project 'vrijleggen MLL'  

15-11-2010 10:37:18
dvdhoven
dvdhoven
Vanmorgen vroeg rond 5:30 stond stel 8659 in Deventer op spoor 6a. Apart, er overnacht normaal gesproken nooit materieel in Deventer. In ieder geval zullen de bewoners van de Diepenveenseweg afgelopen nacht niet blij zijn geweest.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 15-11-2010 10:39


Dick van den Hoven
 

15-11-2010 11:05:38
MDDM
MDDM
VIRM in sluimerstand hoor je nagenoeg niet. Stel zal niet voor overlast gezorgd hebben


Gr Joop mcn Lls
 

15-11-2010 11:08:16
microshit
microshit
En wat heeft dat exact met randstadspoor te maken? Of is Deventer naar het westen verplaatst?  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-11-2010 11:08:39
MDDM
MDDM
Helemaal niks. Goed gezien


Gr Joop mcn Lls
 

15-11-2010 11:45:25
dvdhoven
dvdhoven
Sorry, verkeerde topic.
Quote
MDDM: VIRM in sluimerstand hoor je nagenoeg niet. Stel zal niet voor overlast gezorgd hebben
Compressor stond flink te lawaaien en af en toe ook nog een flinke psssst van de lucht.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 15-11-2010 11:46


Dick van den Hoven
 

15-11-2010 15:03:10
gvttreinen
gvttreinen
Vraagje, is de viersporigheid Htn - Htnc nu volledig in dienst met uitgezonderd bediening halte Htnc?  

15-11-2010 15:35:36
microshit
microshit
Correct. Halte gaat 12/12 in dienst  

15-11-2010 15:40:50
gvttreinen
gvttreinen
Dan mogen de TRDL`s daar ook eens gebruik van maken want vanmorgen moest in Gdm mijn 6018 op vertraagde 818 wachten, had ook een mooie inhaling in Htn kunnen worden zodat er niet twee maar één trein vertraging heeft!  

15-11-2010 15:41:47
ijnte
ijnte
Quote
gvttreinen: Vraagje, is de viersporigheid Htn - Htnc nu volledig in dienst met uitgezonderd bediening halte Htnc?

Wat bedoel je precies met "volledig"? Alle infra elementen die buiten liggen (op 2 wissels en 2 seinen na) kunnen door de Trdl bediend worden. NSR maakt echter tot 13 december nog niet volledig gebruik van de capaciteit.

Trdl's moeten nog "wennen" aan de nieuwe baan, dat zag je ook bij Vtn. Ze moeten nog even goed de BVS doorlezen om alle "features" te leren kennen. Daarnaast moeten ze nu even wat minder op ARI bouwen.

Laatst bewerkt door ijnte op 15-11-2010 15:44
 

15-11-2010 15:44:00
gvttreinen
gvttreinen
Nou, of er gebruik gemaakt kan worden van de viersporigheid, handig bij inhalingen vanwege vertraagde IC`s.  

15-11-2010 15:44:42
ijnte
ijnte
Het antwoord is kort: Ja.  

15-11-2010 15:45:18
gvttreinen
gvttreinen
Thnx (nog korter )

Laatst bewerkt door gvttreinen op 15-11-2010 15:46
 

15-11-2010 16:02:52
reisthijs
reisthijs
Quote
ijnte: NSR maakt echter tot 13 december nog niet volledig gebruik van de capaciteit.
Ook in dienstregeling 2011 maakt NSR geen volledig gebruik van de extra capaciteit.
 

15-11-2010 16:13:03
gvttreinen
gvttreinen
NSR misschien niet maar de goederenvervoerders, kan dat ongelukkige pad Ut - Gdm dan misschien gewijzigd worden?  

16-11-2010 19:08:25
anton_
anton_
Quote
gvttreinen: Dan mogen de TRDL`s daar ook eens gebruik van maken want vanmorgen moest in Gdm mijn 6018 op vertraagde 818 wachten, had ook een mooie inhaling in Htn kunnen worden zodat er niet twee maar één trein vertraging heeft!

vanmorgen haalde trein 819 een stoptrein in te Htn
 

16-11-2010 19:48:53
ijnte
ijnte
Een aantal Trdl's zijn voor de IDS dit weekend ingelicht over de bedienmogelijkheden die ze vanaf maandag tot hun beschikking hadden. Je zult nu merken dat de komende dagen steeds meer gebruik gemaakt gaat worden van de mogelijkheden die deze uitbereiding biedt. Sommige zullen proberen te keren op Htnc bij een verstoring, maar zullen er dan achter komen dat dit niet kan%05%  

17-11-2010 00:40:07
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Htnc is toch gewoon een halte langs de vrije baan?

Laatst bewerkt door SleutelMan op 17-11-2010 00:40
 

17-11-2010 08:07:53
ijnte
ijnte
Nee, er staan bediende seinen. Daarnaast liggen er een aantal wissels waardoor de optie "halte langs de vrije baan" al afvalt. Je kan er volgens de regels gewoon niet keren.  

17-11-2010 08:12:57
gvttreinen
gvttreinen
Quote
SleutelMan: Htnc is toch gewoon een halte langs de vrije baan?
Htnc heeft alleen seinen richting Cl maar er kan wel kopgemaakt worden op Htn zelf.
 

17-11-2010 11:22:23
MasterE
MasterE
Als er bediende seinen staan kan je er gewoon keren. Het is trouwens overal mogelijk te keren, alleen moet je soms wat aanwijzingen aannemen om weer te kunnen vertrekken.

Mcn Asd.
 

17-11-2010 11:26:41
ijnte
ijnte
Daarom stel ik ook dat er volgens de "regels" niet te keren is. In de praktijk is dit natuurlijk best mogelijk, en er is zelfs als veiligheidsmaatregel in de beveiliging rekening mee gehouden dat dit voor kan komen (wissels blijven vastliggen). Over enkele jaren echter zal de situatie rondom Htnc nog iets veranderen.  

19-11-2010 13:28:29
gvttreinen
gvttreinen
Opmerkelijk, de baanvaksnelheid op de buitenste sporen van `t viersporige deel tussen Htnc en Htn is 140 km/h terwijl de rest (Ut - Gdm) 130 km/h is.
Voor de binnenste sporen (stoptreinsporen) is de max. snelheid 80 km/h.
Er staat een km (14) bij km 10.557 (spoor GF) en 6.205 (spoor GA1) maar geen snelheidsverhogingsbord (van 13 naar 14) of hoeft dat niet?
Wel staan er snelheidverlagingsborden (van 14 naar 13), bij km 6.460 en 9.905.
 

19-11-2010 14:06:35
dvdhoven
dvdhoven
Snelheidsverhogingsborden zijn er niet. Dat is het snelheidsbord zelf. Van daar af mag je sneller. Eerder kan ook niet, dan overschrijdt je de toegestane snelheid op het voorliggende gedeelte.


Dick van den Hoven
 

19-11-2010 14:17:25
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Waar men waarschijnlijk op doelt, is dat er twee verschillende borden zijn:
1. Een groen driehoekig bord (punt wijst naar boven) met de snelheids-aanduiding.
2. Vierkante witte borden met de snelheids-aanduiding.
Dat ze hetzelfde betekenen is natuurlijk wat anders dan dat ze niet verschillen

In dit geval wordt dan waarschijnlijk het groene bord bedoeld.


Met vriendelijke groet, Robin
 

19-11-2010 14:21:14
gvttreinen
gvttreinen
Er staat wel een bord SR 314 voor 14(0) maar geen bord SR 316 voor snelheidsverhoging naar 14(0) op `t 130 km/h baanvak.  

19-11-2010 14:31:01
ijnte
ijnte
Ik meen dat bord SR 316 (het snelheidsverhogingsbord, groen driehoek punt omhoog met getal) niet meer toegepast wordt bij nieuwbouw. Daarvoor in de plaats is gewoon de SR 314, welke hetzelfde aangeeft.  

19-11-2010 14:33:54
gvttreinen
gvttreinen
Ok, is duidelijk.  

19-11-2010 14:53:46
broek53
broek53
SR 316 is het "baanvaksnelheidsbord" en het begrip baanvaksnelheid is dood verklaard in de railverkeerstechniek (al is het in de rest van ProRail nog niet erg doorgedrongen). Dat bord was dus nooit een "snelheidsverhogingsbord", al komt het er vaak wel op neer. Maar dat is een vierkant wit bord SR 314 vaak ook.  


19-11-2010 15:05:28
gvttreinen
gvttreinen
Ok, ik dacht dat je vanaf bord SR 316 de snelheid mocht verhogen om bij bord SR 314 de snelheid te bereiken.
SR 314 hoeft dus niet voorafgegaan worden door SR 316 maar andersom moet SR 314 wel voorafgegaan worden door SR 313 wanneer de snelheid begrenst moet worden of hoeft dat ook niet?
 

19-11-2010 15:47:28
broek53
broek53
Dat is helemaal juist. De enige variatie daarbij is dat de snelheidbegrenzing niet per bord SR 313 opgelegd hoeft te worden, maar ook in een seinbeeld (geel + cijfer) kan gebeuren, waarna een SR 314 volgt.
Kortom: een snelheidsverlaging wordt inderdaad altijd aangekondigd (en net als een geel sein eigenlijk belangrijker is dan een rood sein, is een afrembord of een beperkend seinbeeld belangrijker dan het punt waar je de snelheid bereikt moet hebben.

Laatst bewerkt door broek53 op 19-11-2010 15:51
 

21-12-2010 15:08:29
gummbahla
gummbahla
Even een kleine update:
- De werkzaamheden tussen de (toekomstige) stations Vaartsche Rijn en Lunetten zijn in volle gang, de contouren van de dive-under zijn al goed zichtbaar.
- Prorail maakte gisteren bekend (http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/Utrecht/Randstadspoor/utrecht-lunetten/Pages/Nieuws.aspx) dat ten behoeve van de werkzaamheden aan Randstadspoor, de zuidelijke helft van de Oosterspoorbaan als bouwweg zal worden ingericht. In ieder geval tussen 2012 en 2015 zal de Oosterspoorbaan dus onderbroken zijn. De bouwweg over de Oosterspoorbaan wordt tijdens de uitvoering gebruikt door aannemers voor de spoorverdubbeling, de aanleg van de HOV-baan en diverse onderaannemers.
In principe wordt het spoor achteraf weer herbouwd, maar ook een definitieve opheffing wordt niet uitgesloten.
 

21-12-2010 15:34:11
gvttreinen
gvttreinen
Hmmm, dat soort toezeggingen heeft men in Baarn ook gedaan...later is daar op veel verzoek en tegen hoge kosten spoor 1 herlegd!  

21-12-2010 15:37:05
luytjes
luytjes
Kortom: in 2015 zullen ze tot de constatering komen dat heraanleg van het spoor te duur is. Echt veel nut heeft de Oosterspoorweg ook niet.  

21-12-2010 22:50:54
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
even rekenen: geen goederenverkeer (meer), geen reizigerstreinen en de pendel gaat via de andere kant. Alleen wegens de indeling van het terrein bij het NSM wordt het nog wel eens gebruikt geloof ik? Als je met alle macht richting Ah moet dan kun je ook over Ut of Amf vanaf Utm. En de gemeente zal er ook om juichen, hoe minder spoor door de binnenstad, hoe beter.  

21-12-2010 22:53:43
thom
thom
Inprinciepe rijdt de pendel elke dag 1 maal via Lunetten nog om dat gedeelte ontroest te houden, zodat er met Heimwee Expresses geen lastgevingen af gegeven hoeven te worden.
Verder rijdt er eigenlijk niets.

Achterterrein van NSM is inderdaad alleen bereibaar via het spoor Ln > Bkp en ook alleen in die rijrichting.
Zou men Ln - Utm sluiten, moeten ze Bkp - Utm aanpassen om het NSM bereikbaar te houden of een wisselstraat aanleggen...
 

09-11-2011 11:39:07
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Heb even getwijfeld, maar toch een schopje.

De afgelopen dagen valt mij op dat de voorbereidende werkzaamheden voor Woerden Molenvliet waarschijnlijk aangevangen zijn. Er is inmiddels gedeeltelijk een zandbed klaargelegd, er is werkgebied afgezet en er zijn werklieden bezig.


Met vriendelijke groet, Robin
 

08-12-2011 16:51:01
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Er zijn weer ontwikkelingen bij Woerden Molenvliet; ProRail bracht eerder deze week een persbericht uit:
Quote
Van vrijdag 9 december 18.00 uur t/m maandag 12 december 5.00 uur is de overweg Waardsedijk in Woerden gesloten voor alle verkeer. ProRail plaatst dit weekend damwanden voor het keerspoor. Met het nieuwe keerspoor kunnen naast de intercity’s, vier stoptreinen per uur rijden tussen station Utrecht CS en station Woerden.

Bron: http://www.prorailpersberichten.nl/bericht/327/%/i


Het treinverkeer (de 8800) lijkt geen hinder van de werkzaamheden te ondervinden.


Met vriendelijke groet, Robin
 

09-12-2011 09:27:28
gvttreinen
gvttreinen
Misschien niet tot het aanleggen van `t aansluitwissel bij km 1.2 in spoor WD en een wissel bij km 1.86 en verder moet er nog een duiker bij km 1.4 onder het (hoofd)spoor worden aangelegd en worden diverse particuliere overwegen opgebroken (km`s 1.56, 1.87, 2.03 en 2.18)...buitendienststellingen zijn dus zeker te verwachten  

09-12-2011 09:31:42
gvttreinen
gvttreinen
Bij de weg, keerspoor eindigd bij km 2.22 en vanwege een tussenliggende wissel (1.86) heeft dit spoor twee 'keerfases'.  

09-12-2011 17:45:25
stephan90
stephan90
Nu het topic over Randstadspoor toch weer actueel is. Het spoor Utrecht - Woerden is deels nog tweesporig. Lijkt me enorme flessenhals in de doorgang. Er zijn wel plannen voor een verdubbeling van het laatste stukje tussen het kanaal en CS, maar echt concreet zijn ze nog niet.
Maar ik zit me iedere weer af te vragen hoe dat moet passen. Er komt een tweede spoorbrug, maar daarna (in richting CS) neemt de, een paar jaar geleden geopende, busbaan nogal veel ruimte in. Het lijkt me sterk dat er nog twee sporen tussen de busbaan en het huidige trace passen. Zijn daar al ideeën over?
 

09-12-2011 21:29:40
sjoerd
sjoerd
Dat is mij ook al eens opgevallen. Ik ben op de rechter stoeprand van de busbaan gaan staan en heb toen naar het westen gekeken, tussen de spoorbrug en de verkeersbrug door. De linker mastrij van de bovenleidingsportalen in de richting van Vleuten zou een aardige indicatie zijn voor de zuidelijke grens busbaan-spoor maar dat past inderdaad niet. (De huidige originele tekeningen van de situatie geven onvoldoende aanknopingspunten buiten het spoortracé zelf).
Verder is het thans zo dat de huidige spoorbrug qua as in het verlengde ligt van de twee meest noordelijke sporen naar Vleuten. Dat betekent dat een tweede spoorbrug tussen de huidige twee bruggen komt, maar dat kan alleen als de beide bruggen iets gedraaid worden in noordoostelijke richting. Ook naar Utrecht CS toe is er meer ruimte aan de noordzijde van de huidige baan, en qua geluidshinder zou men liever verder weg van de woningen aan de zuidkant willen gaan, dan er naar toe kruipen.
Dan zal de huidige brug wel naar nieuwe zuidelijker landhoofden gaan opschuiven omdat er tussen de bruggen nauwelijks plaats is om een nieuwe brug voor te bouwen.
 

09-12-2011 22:02:01
daniel81
daniel81
Mijn grote vraag is dan: 'is dat allemaal nou wel nodig?'
Momenteel is er nog een drgl alsof Ut-Hmla dubbelsporig is, de capaciteit wordt dus niet volledig benut.
Als je de stopper 4 minuten voor de IC uit laat gaan, kun je in Utlr aan de kant en kan de IC er ongehinderd door. Doordat je vier stops hebt (Utlr, Utt, Vtn en Wd) kan de 2e IC je ook nog wel voorbij voordat je in Wd weer op de 'hoofdbaan' belandt, en dan kun je bij het eerstvolgende station (Gdg) alweer opzij voor een achteropkomende IC.
Ik weet wel dat het de bedoeling is om tussen Ut en Utlr er nog 2 stationnetjes tussen te proppen, maar als de 2e brug enkel en alleen nodig is voor die stationnetjes is elke verhouding zoek lijkt mij.
 

09-12-2011 22:09:54
martw
martw
Sterker nog, die extra stoppers staan gepland dat ze maar tot Woerden gaan (keren bij keerpunt Molenvliet).
Dus inderdaad kun je ze (bij wijze van spreke) zelfs nog 2 minuten voor de IC uitsturen, het eerste station is Utlr en daar kan de IC er al langs. Daarna heb je er helemaal geen last meer van.

Martijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

09-12-2011 23:03:11
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
daniel81 (vr 09 dec 2011 22:02:01 https://www.somda.nl/forum/8728/p368897/): Ik weet wel dat het de bedoeling is om tussen Ut en Utlr er nog 2 stationnetjes tussen te proppen
TWEE stations daartussen? Dat komt volgens mij zo'n beetje neer op het doortrekken van het perron van Utlr tot aan de wisselstraat van Ut


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

09-12-2011 23:07:49
Nelis
Nelis
2 stations? Er was toch alleen station utrecht majella gepland ter hoogte van Utctw. Ben je niet in de war met Leidsche Rijn die nog gebouwd / geopend moet worden.  

09-12-2011 23:58:30
daniel81
daniel81
Twee is inderdaad wel wat veel van het goede
Ik meende dat ooit ergens hier gelezen te hebben maar ik hoop dat ik ongelijk heb
 

10-12-2011 00:44:06
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Het viel mij laatst op dat bij spoor 20 goed te zien is dat er vroeger twee sporen liepen. Dan denk ik aan ballastbed en dubbele bovenleidingsportalen. Wellicht dat een van de twee sporen van de nieuwe brug straks weer die kant op gaat?


Met vriendelijke groet, Robin
 

10-12-2011 04:29:15
maigoda
maigoda
Dat stamt nog uit de tijd dat de sporen 20 en 21 nog gelijkvloers aansloot en er maar 1 spoor bovenlangs liep richting Vtn. Spoor 21 loopt nu onder het viaduct door onder spoor 22 en 24. Vandaar dat daar terplaatse nog maar één spoor ligt, maar wel portalen voor twee sporen.

Wat betreft de twee stations, dat worden inderdaad Marjellapark en Leidsche Rijn. Leidsche Rijn is in ruwbouw al klaar en hoeft alleen nog maar afgebouwd te worden. De halte Marjellapark moet nog helemaal gebouwd worden en wordt (net als Zuilen) een viaductstation over de Cartesiusweg/Thomas à Kempisweg.

Hoe die nieuwe brug precies moet komen te liggen heb ik me ook al eens afgevraagd. Ik ben kennelijk niet de enige die het idee had dat die busbaan wat in de weg ligt. Qua ruimte moet een tweede spoorbrug wel passen tussen de huidige bruggen in. Daar lag tenslotte tot enige jaren geleden de oude autobrug. Overigens is het niet echt een probleem om het spoor met brug en al iets noordwaards op te schuiven. Op die plek lag tot in de jaren 60/70 de oude spoorbrug. Dat kun je nog steeds zien aan de flauwe knik zuidwaards langs de Galjoenstraat ( http://maps.google.nl/?ll=52.097852,5.081027&spn=0.00431,0.010879&t=h&z=17&vpsrc=6 LET OP: hier staat ook de oude autobrug nog op!).

Maar goed, wat het ook gaat worden, er komt een tweede spoorbrug bij en ik meen ergens het jaar 2014 gelezen of gehoord te hebben. Afwachten maar.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op 10-12-2011 04:30
 

10-12-2011 09:50:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Op streetview kan je de huidige situatie wel aardig bekijken... lijkt me dat hier ( http://maps.google.nl/?ll=52.097615,5.078666&spn=0.000013,0.013036&t=h&vpsrc=0&z=17&layer=c&cbll=52.097868,5.078002&panoid=8_ZDCVwd3LYO6qE6nz7qMg&cbp=12,92.27,,0,-11.74 ) nog wel wat tussen past aan sporen.
Als je het op Google Maps zichtbare ballastbed van de nieuwe zuidelijke sporen volgt lijkt grotendeels binnen de ruimte die de oude verkeersbrug innam te vallen.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-12-2011 11:02:13
sjoerd
sjoerd
Even teruglezen Daniel, het probleem dat werd geopperd was niet, dat er tussen de bruggen geen plaats was, maar dat ten oosten van de brug de busbaan op het spoortracé lijkt te liggen.  

10-12-2011 11:14:45
stephan90
stephan90
Quote
daniel81 (vr 09 dec 2011 22:02:01 https://www.somda.nl/forum/8728/p368897/): Mijn grote vraag is dan: 'is dat allemaal nou wel nodig?'



Ik denk van wel. In december 2012 komen er twee Sprinters per uur bij tussen Woerden en Utrecht. Het stuk wordt dan nog wat drukker. Natuurlijk, met een goed uitgekiemde dienstregeling rijdt alles moeiteloos door, maar ik zie toch vaak genoeg nu al treinen voor een rood licht staan wanneer ze moeten ritsen bij de DE- fabriek.

Verder, vanaf Utrecht CS wordt zo beetje in alle richtingen het spoor verdubbeld om IC's en Sprinters (Randstadspoor) gescheiden te houden. Dan mag dit laatste stuk natuurlijk ook niet missen om de betrouwbaarheid zo hoog mogelijk te houden. Afijn, er zijn wel plannen. Nu nog uitvoeren!
 

10-12-2011 11:25:34
tochjo
tochjo
Ik dacht dat er nog onderzoek gedaan werd naar station Utrecht Majella, en dat opening ervan allerminst zeker is.  

10-12-2011 12:12:00
Nelis
Nelis
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Het staat met potlood in de planning. Dit heeft mede te maken met dat er wordt getwijfeld aan het aantal instappers, en omdat de wijk oude rijn en de schepenbuurt al een uitstekende verbinding hebben met utrecht centraal (met de bus vanaf nagenoeg overal in de wijk binnen 10 min op Ut). Ook wordt er getwijfeld aan het nut voor winkeliers omdat de kanaalstraat (de multiculturele winkelstraat die het dichtst bij het nieuwe station moet komen te liggen)Dichter bij Ut ligt dan het nieuw te openen Utrecht Majella. Kortom dit station ligt er voorlopig nog niet.  

10-12-2011 12:40:53
martw
martw
Zou het niet een mogelijkheid zijn dat, als het spoor verdubbeld wordt, de busbaan en autoweg ook (weer) verplaatst worden?
Ik heb dat stuk vaak genoeg gereden met rijles (over de autoweg dus, niet over de busbaan ) en er zit (als ik het me goed herinner) aan de Utrechtse kant van de brug een S-bocht die naar links loopt (in de richting van het spoor dus).
Met andere woorden: de brug voor het wegverkeer is al opgeschoven om ruimte te maken voor het toekomstige spoor, maar de weg is dat dus nog niet.
Ik vraag me dan alleen af of dat wel past omdat de DE-fabriek ook vrij dicht langs de weg staat.

Martijn


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

10-12-2011 22:14:54
reisthijs
reisthijs
Ik heb het ontwerp-tracébesluit 'sporen in Utrecht' er even bijgepakt daarin kwam dit probleem ook ter sprake. Inderdaad is er tussen de busbaan en de bestaande sporen geen ruimte om die nieuwe sporen op een dijk te leggen, maar met een keerwand tussen busbaan en spoor zou het allemaal net moeten passen.

Majella is inderdaad een van de vele stations (naast ideeën als Oudenoord, Lage Weide enz.) die aan het begin van het Randstadspoorproject zijn bedacht maar voorlopig niet worden aangelegd.
 

11-12-2011 01:42:07
microshit
microshit
Een station Oudenoord zou ook niet echt noodzakelijk zijn, vanaf daar kun je bij wijze van spreken Uto al zien liggen. En aangezien de HU-locaties aldaar over een jaar of 5 weggaan, is de vervoersvraag al helemaal te betwijfelen: er komen immers ook al zat bussen langs.

Wellicht heeft het kans als "Randstadspoor" een compleet vervoersproduct op zich wordt, beetje metro-achtig. Maar dat zijn voorlopig wilde fantasieën.
 

05-06-2013 23:48:00
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Volgens mij is dit de beste plek om een recente ontwikkeling m.b.t. de keervoorziening Molenvliet te bespreken. Vanaf komend weekend zal de keervoorziening Molenvliet bij Woerden in gebruik worden genomen. Nu lees ik in lokale media dat onder de inwoners van Waarder een gigantische ophef is ontstaan, omdat de Waardsedijk wordt afgesloten voor vrijwel al het verkeer. Dit betekent dat mensen die van Waarder naar Woerden willen, straks zo'n 10km om moeten rijden. De emoties lopen in zo'n verhaal natuurlijk al snel op, en de afsluiting is daarom voorlopig uitgesteld.

Het merkwaardige hieraan vond ik, dat de wegafsluiting verband zou houden met de veiligheid. De afsluiting schijnt op aandringen van ProRail en de gemeente Woerden tot stand te zijn gekomen. Nu de afsluiting van de overweg is uitgesteld, is in overleg met ProRail besloten om tot de afsluiting verkeersregelaars bij de overweg te zetten.

Het lijkt mij tamelijk absurd dat twee extra treinen per uur ertoe leiden dat een overweg 'onmogelijk' onveilig wordt. De berichtgeving geeft echter geen details. Heeft iemand enig idee wat er precies speelt rond deze overweg?


Met vriendelijke groet, Robin
 

06-06-2013 00:18:49
AgentX
AgentX
Bovendien is het idee achter een AHOB juist dat de veiligheid niet in het geding komt bij een gelijkvloerse kruising van spoor en weg...  

06-06-2013 17:26:59
roeter
roeter
Quote
maigoda (za 10 dec 2011 04:29:15 https://www.somda.nl/forum/8728/p368918/):
Hoe die nieuwe brug precies moet komen te liggen heb ik me ook al eens afgevraagd. Ik ben kennelijk niet de enige die het idee had dat die busbaan wat in de weg ligt. Qua ruimte moet een tweede spoorbrug wel passen tussen de huidige bruggen in. Daar lag tenslotte tot enige jaren geleden de oude autobrug. Overigens is het niet echt een probleem om het spoor met brug en al iets noordwaards op te schuiven. Op die plek lag tot in de jaren 60/70 de oude spoorbrug. Dat kun je nog steeds zien aan de flauwe knik zuidwaards langs de Galjoenstraat ( http://maps.google.nl/?ll=52.097852,5.081027&spn=0.00431,0.010879&t=h&z=17&vpsrc=6 LET OP: hier staat ook de oude autobrug nog op!).
Groetjes,
Emiel


Deze reactie is 'wat' laat , maar beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Bovenstaande had ik toevallig nog niet eerder gezien, maar is niet geheel correct.
De 'knik' is ontstaan doordat het viaduct over de Cartesiusweg ten noorden van het oude 'bruggetje' (met geen mogelijkheid als viaduct te bestempelen) is gebouwd. De brug over het kanaal ligt exact op dezelfde plek als de oude brug - die brug is nl. voor de werkzaamheden een eindje 'opgeschoven' (letterlijk!), juist om de nieuwe brug op de bestaande plaats te leggen.
Wat dat betreft is het vreemd dat de 2e brug ten zuiden van de huidige is gepland omdat voor een 'recht' tracé eigenlijk een 2e brug ten noorden van de huidige zou moeten komen - immers, tussen Ut en de 'knik' kunnen 2 sporen worden gelegd ten zuiden van het huidige baanvak die recht op de huidige brug aansluiten (dat is de plaats van het oorspronkelijke tracé tot 1968), vanaf de 'knik' kunnen 2 sporen ten noorden van de huidige sporen worden gelegd op het tracé zoals dat in 1967/1968 voor de tijdelijke brug is gebruikt, wat dus recht aansluit op het huidige tracé vanaf Ut.
Maar goed, men zal er wel een reden voor hebben.

Groet,
Rob Roeterdink
 

06-06-2013 18:50:18
joahn93
joahn93
Quote
RSK-Mat92 (wo 05 jun 2013 23:48:00 https://www.somda.nl/forum/8728/p453440/): Volgens mij is dit de beste plek om een recente ontwikkeling m.b.t. de keervoorziening Molenvliet te bespreken. Vanaf komend weekend zal de keervoorziening Molenvliet bij Woerden in gebruik worden genomen. Nu lees ik in lokale media dat onder de inwoners van Waarder een gigantische ophef is ontstaan, omdat de Waardsedijk wordt afgesloten voor vrijwel al het verkeer. Dit betekent dat mensen die van Waarder naar Woerden willen, straks zo'n 10km om moeten rijden. De emoties lopen in zo'n verhaal natuurlijk al snel op, en de afsluiting is daarom voorlopig uitgesteld.

Het merkwaardige hieraan vond ik, dat de wegafsluiting verband zou houden met de veiligheid. De afsluiting schijnt op aandringen van ProRail en de gemeente Woerden tot stand te zijn gekomen. Nu de afsluiting van de overweg is uitgesteld, is in overleg met ProRail besloten om tot de afsluiting verkeersregelaars bij de overweg te zetten.

Het lijkt mij tamelijk absurd dat twee extra treinen per uur ertoe leiden dat een overweg 'onmogelijk' onveilig wordt. De berichtgeving geeft echter geen details. Heeft iemand enig idee wat er precies speelt rond deze overweg?


Zo ongeveer 1,5 week geleden mocht ik met de sherloc van inspectations het spoor daar niet betreden van de Trdl omdat de veiligheid (of werking) niet gegarandeerd kon


FR1908
 

06-06-2013 19:55:34
Ron63
Ron63
De Waardsedijk is een vrij smalle weg (een voormalige B-weg). Aangezien de overweg, door de aanleg van een extra spoor, vrij breed is geworden, bestaat het risico dat verkeer juist op die plek elkaar gaat passeren, omdat er op de rest van de weg vrijwel geen ruimte is. Overigens is dit in de praktijk ook vastgesteld. De weg wordt intensief gebruikt door schoolgaande jeugd, personenauto's en vrachtverkeer (kiepwagens en tractoren met aanhangers)naar een gronddepot.

Het idee van de gemeente is de weg af te sluiten behalve voor bestemmingsverkeer, hierdoor neemt de intensiteit van het wegverkeer af en bestaat er minder kans van passeren op de overweg!

Aangezien dit niet te realiseren valt voor 9 juni, worden er verkeersregelaars ingezet om de boel te observeren en zonodig aan te sturen.

Het heeft dus niets met een veilige werking (technisch probleem)te maken maar met het gebruik van de overweg.

Laatst bewerkt door Ron63 op 06-06-2013 19:57
 

06-06-2013 20:07:49
daniel81
daniel81
Ik was al bang dat het een bureaucratisch gedrocht was maar gelukkig is er wel een argument dat hout snijdt Hoewel de oplossing dan wel weer een gedrocht is: op 'bestemmingsverkeer' valt door de politie niet te bekeuren. Als jouw bestemming de overweg is om treinen te spotten is daar niks mis mee. Zijn er op dat moment net geen treinen dus rijd je door, dan kunnen ze je ook niks maken.
Daarbij komt nog dat ook bij alleen bestemmingsverkeer, er nog steeds een reële kans op passages is, zeker na een overwegsluiting is de overweg zelf dan de enige passeermogelijkheid.
De enige werkbare oplossing is voor en na de overweg de boel verbreden maar dat zal ongetwijfeld letterlijk teveel voeten in de aarde hebben.
 

06-06-2013 20:25:05
Ron63
Ron63
Daniel,

klopt bestemmingsverkeer valt niet (of lastig)te controleren. Het idee van de gemeente is dan ook het plaatsen van een dynamische 24/7 paal. Alleen "bestemmingsverkeer" met een transponder kan dan nog gebruik maken van de (over)weg.

Het verbreden van de toe- en afleidende wegen is ook bekeken, echter er is ruimte gebrek. Je hebt een behoorlijke lengte nodig. Overigens wil de gemeente het karakter van de weg niet aanpassen.

Uiteindelijk komt er een andere oplossing, men is bezig met de aanleg van een provinciale weg evenwijdig aan de A12. Ter hoogte van de Waardsedijk komt een aansluiting.In 2015/16 zou doorgaand verkeer dan niet meer over de overweg hoeven te rijden en wordt het ook voor het langzaam verkeer een stuk veiliger.
 

06-06-2013 21:36:24
daniel81
daniel81
Dank voor de toelichting, met zo'n paal gaat het inderdaad een stuk beter.  

06-06-2013 22:49:21
AgentX
AgentX
Sterker nog: die paal is er al enkele jaren en wel hier: http://goo.gl/maps/VI8Mg.
Dus wat er nou concreet veranderd wordt...?
 

06-06-2013 22:51:46
martw
martw
RTV Utrecht heeft ook iets nieuws te melden: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1012717/nieuwe-spoorbrug-over-amsterdamrijnkanaal.html
De tweede spoorbrug gaat er dus echt een keer komen, er is in ieder geval geld voor beschikbaar. Het duurt alleen nog wel een jaar of 6 voordat hij klaar is...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-06-2013 23:08:02
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Verder komt station Utlr er ook slecht af in het artikel; "Vanaf het station, dat zaterdag officieel wordt geopend, rijden straks twee treinen per uur." Waren dat er geen vier per uur per richting?


Met vriendelijke groet, Robin
 

06-06-2013 23:09:41
martw
martw
Nee, 2x per uur per richting. Als de 6100 rijdt, stopt die er (de 9800 stopt dan niet). Als de 6100 niet rijdt, stopt de 9800 er.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

08-11-2013 13:05:34
RSK-Mat92
RSK-Mat92
5 juni meldde ik hier dat er verkeersregelaars bij de Waardsedijk werden gestationeerd. De gemeente Bodegraven-Reeuwijk laat nu weten:

Quote
In opdracht van ProRail wordt van zondag 10 t/m uiterlijk 22 november de Waardsedijk aan weerszijden van de overweg verbreed. Tegemoetkomend verkeer kan elkaar dan veilig passeren, zodat verkeersregelaars niet langer nodig zijn.


Toch mooi dat het 'probleem' al na 7 maanden wordt opgelost. %09%


Met vriendelijke groet, Robin
 

06-03-2014 16:34:37
tochjo
tochjo
Beetje stof wegblazen: ik zag vanochtend dat te Utl het nieuw gebouwde perron naast spoor 1 richting Ut verlengd is aan de kant van Ut met een soort noodperronachtige constructie. Is dit tijdelijk? Stoppen er nu langere treinen dan in de toekomst?