Controle door onderzoeksmedewerkers
Forum: Algemeen - Algemeen
11-06-2010 11:26:55
erwin
erwin
Steeds vaker kom je in de trein van die mensen tegen van een of ander onderzoeksbureau die dan je vervoersbewijs willen zien.

Mijn vraag is: Zijn zij echt bevoegd om mijn vervoersbewijs te controleren en mag ik dit ook weigeren door bijvoorbeeld te zeggen dat ik hieraan niet aan wens mee te werken?

Erwin

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-06-2010 13:00, reden: Aanpassing topictitel


Bezoek ook eens www.veenendaallijn.nl
 

11-06-2010 11:35:28
rh_ii
rh_ii
Nee, deze mensen zijn niet bevoegd om een vervoerbewijs te controleren. Daar zijn ze ook niet mee bezig Ze vragen je vervoerbewijs om te kunnen registreren wat voor soort vervoerbewijs het is (enkeltje of retourtje, met of zonder korting, maand/jaarkaart etc. etc.). Ze hebben geen controlerende functie en kunnen bijvoorbeeld ook geen boetes uitschrijven als iemand geen geldig vervoerbewijs heeft. Het onderzoek is NIET verplicht, maar ikzelf werk - als de personen in kwestie het een beetje aardig vragen - altijd wel mee.

Bas
 

11-06-2010 11:41:00
R-ekz
R-ekz
Wat willen ze trouwens berijken met die controles, de kaartautomaat geeft toch aan wat mensen kopen.  

11-06-2010 11:41:31
dwem
dwem
Waarom zou je zoiets weigeren?

D.
 


11-06-2010 11:43:53
dwem
dwem
Kun je aan de kaartenautomaat zien wie in welke trein op welk uur van de dag een reis maakt? Of hoeveel abonnementhouders de reis maken?
Je wilt toch dat treinen de juiste lengte hebben?

Als je goed OV wilt, werk je altijd mee aan dergelijke onderzoeken.

D.
 

11-06-2010 11:47:47
rh_ii
rh_ii
Quote
R-ekz: Wat willen ze trouwens berijken met die controles, de kaartautomaat geeft toch aan wat mensen kopen.

NS kan precies zien wat voor kaartjes er worden verkocht en wie er welk abonnement heeft, maar vervolgens hebben ze geen idee met welke treinen de mensen vervolgens reizen Door de kaartsoorten te registreren weet NS wat voor soort mensen in bepaalde treinen reizen. Ze weten bijvoorbeeld wel hoeveel blokker-kaartjes er verkocht worden, maar niet met welke treinen die mensen reizen. Als blijkt dat alle dagjesmensen het kaartje gebruiken voor een dagje Mt, dan kan men daar een mooie marketingactie op baseren Daarbij registreren de mensen van het onderzoeksbureau ook meteen hoeveel mensen er in de verschillende bakken zitten.

Bas

(ah, dit keer was ik te laat )

Laatst bewerkt door rh_ii op 11-06-2010 11:48
 

11-06-2010 11:49:54
R-ekz
R-ekz
Quote
dwem: Waarom zou je zoiets weigeren?

D.


Ik zeg toch niet dat ik het weiger, ik vroeg alleen wat ze ermee willen berijken. en dat heb ik keurig uitgelegd gekregen, dank.

Laatst bewerkt door R-ekz op 11-06-2010 11:50
 

11-06-2010 11:54:05
john2
john2
Hebben deze onderzoeks mensen ook een meld functie richting conducteur, als iemand zonder geldig papieren treinkaartje in de trein zit? Ik neem aan dat deze onderzoeksmensen ook een kaaartlezer bij zich hebben voor een OV chipkaart af te lezen. Dit voor hun onderzoek. En ook hier mijn vraag. Hebben deze mensen ook hier een meld functie richting conducteur als een reiziger zich niet heeft ingecheck.  

11-06-2010 11:56:22
rh_ii
rh_ii
Nee, bij mijn weten is het ze zelfs verboden om een conducteur te waarschuwen als ze op iemand stuiten zonder geldig vervoerbewijs. Bij agressief gedrag zal dat ongetwijfeld anders zijn.

Bas
 

11-06-2010 11:57:41
ruysdael
ruysdael
Quote
dwem: Waarom zou je zoiets weigeren?

D.
Omdat NS niet hoeft te weten welke reizen met welke trein ik maak? Ik betaal voor de trein en dan wil ik verder tijdens de reis niet lastig gevallen worden. Ze zoeken het maar op een andere manier uit. Gewoon door te tellen bijvoorbeeld.
 

11-06-2010 12:00:24
gertjan
gertjan
Quote
john2: Hebben deze onderzoeks mensen ook een meld functie richting conducteur, als iemand zonder geldig papieren treinkaartje in de trein zit?
Nee, ze mogen niets doorgeven aan controlepersoneel.

Quote
john2: Ik neem aan dat deze onderzoeksmensen ook een kaartlezer bij zich hebben voor een OV chipkaart af te lezen. Dit voor hun onderzoek. En ook hier mijn vraag. Hebben deze mensen ook hier een meld functie richting conducteur als een reiziger zich niet heeft ingecheck.
Mogen ze ook niet doorgeven.

Maar meestal komen ze wel zeuren dat mensen niet mee willen werken enzo.
Onderzoek is ook voor het verdelen van de openbare kaartjes. Dus inkomsten uit dagkaart, maand-/jaarnetkaart, OV-jaarkaart en Studenten-OV.

Je bent niet verplicht om je kaartje te laten zien, dus je hebt het recht om te weigeren. Soms gaan ze dan moeilijk doen, maar daar moet je je niets van aantrekken. Ze hebben GEEN Controlebevoegdheid, en kunnen je vervoerbewijs dus NIET vorderen. Controlepersoneel kan dit echter wel.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

11-06-2010 12:01:24
mikos
mikos
Zij melden inderdaad niet dat er iemand zonder geldig vervoersbewijs in de trein zit. Agressief gedrag of onregelmatigheden kunnen natuurlijk altijd gemeld worden, dat zou een 'gewone' reiziger ook moeten doen.

Ze hebben overigens wel toestemming namens de Nederlandse Spoorwegen de vervoersbewijzen te vragen en te noteren.

Overigens is het meewerken aan dergelijke onderzoeken altijd goed; op die manier zijn de cijfers betrouwbaarder en dat kan in de toekomst alleen maar een positieve uitwerking hebben.
 

11-06-2010 12:11:58
Noodrem
Noodrem
Ik heb meerdere malen meegemaakt dat die mensen (zijn ze niet van synovate?) agressief werden nadat een passagier weigerde zijn vervoersbewijs te tonen. Meestal gingen ze dan op zeer hogen poten met verheven stem staan blazen dat ze de bevoegdheid hadden om het vervoersbewijs in te zien.
Eenmaal heb ik gezien dat er zelfs een de HC ging halen, die de betreffende passagier om haar vervoersbewijs vroeg.

Maar ik zie het ook wel vaak gebeuren dat de complete coupé er netjes gehoor aan geeft. Ik heb er nooit zo'n problemen mee.

Ben ze echt nog nooit in de spits tegengekomen. Meten ze ook in de spits?
 

11-06-2010 12:20:27
rh_ii
rh_ii
Ja, ze meten zeker ook in de spits, maar in erg drukke treinen zullen ze niet meten En ja, er zitten ongetwijfeld mensen tussen die het niet kunnen hebben als iemand weigert mee te werken aan het onderzoek. Daar moet je je inderdaad niets van aantrekken. Ze hebben NIET de bevoegdheid je vervoerbewijs te controleren, dus je hoeft echt NIET mee te werken als je dat niet wilt. Mijn ervaring met de mensen van Synovate is dat vooral de jongere medewerkers hun werk prima doen. De oudere medewerkers zijn vaak niet de vrolijkste en vriendelijkste, maargoed...

Bas
 

11-06-2010 12:21:33
TheKnitter
TheKnitter
Ik kom ze ook regelmatig tegen. Laatst kwam er iemand de trein in, de coupé binnen:
"Wij doen een onderzoek voor de NS, en willen graag uw vervoersbewijs inzien. Dit bent u niet verplicht, maar met deze gegevens kan de NS een betere materieelinzet gaan plannen."
Niemand die klaagde, de kaartjes werden overhandigt. De conducteur liep er direct achteraan om te controleren.

Het is alleen maar goed dat zulke onderzoeken gedaan worden. Dan kan de NS/Prorail ook beter aan deze gegevens dingen plannen.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 11-06-2010 12:22
 

11-06-2010 12:33:00
nohab
nohab
Quote
john2: Hebben deze onderzoeks mensen ook een meld functie richting conducteur, als iemand zonder geldig papieren treinkaartje in de trein zit? Ik neem aan dat deze onderzoeksmensen ook een kaaartlezer bij zich hebben voor een OV chipkaart af te lezen. Dit voor hun onderzoek. En ook hier mijn vraag. Hebben deze mensen ook hier een meldfunctie richting conducteur als een reiziger zich niet heeft ingecheck.
Geen idee of die enqueteurs uitleesapparatuur bij zich hebben, maar de OV-chipkaart is juist bedoeld om die enquetes overbodig te maken. Dan weten ze ook van de weigeraars (zoals ik altijd) ook waar en wanneer ze reizen. Het is puur commercieel onderzoek en daar ben ik nu eenmaal allergisch voor. De OV-chipkaart is richting de reiziger puur en alleen een betaalsysteem en voor de vervoerbedrijven vooral een marketinginstrument, daarom is het ook zo'n slecht systeem.

Laatst bewerkt door nohab op 11-06-2010 12:33
 

11-06-2010 12:36:04
Noodrem
Noodrem
Overigens vermoed ik dat ze in de toekomst verdwijnen uit de trein... Met de komst van de OV-chipkaart kan de NS precies inzien wie waar naar toe reist met welke kaartsoort...
Het enige is dat ze waarschijnlijk nog moeten tellen in de treinen. De OV-chipkaart laat de NS zien welke route jij hebt afgelegd. Echter de treinen die jij hebt genomen, kan de NS natuurlijk niet zien. Ze kunnen zich een 'waarschijnlijk' beeld vormen van welke treinen jij hebt genomen, maar hoe groter het aantal overstappen/afstand, hoe onnauwkeuriger die schatting natuurlijk wordt.
 

11-06-2010 12:41:05
Duitje
Duitje
Ik werk ook altijd mee, ik laat altijd mijn vrijvervoer zien van Connexxion. %08% Hebben ze tot mijn grote verbazing nooit moeilijk over gedaan..haha


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

11-06-2010 12:56:34
gertjan
gertjan
Quote
Noodrem: Overigens vermoed ik dat ze in de toekomst verdwijnen uit de trein...
Joepie!

Ik werk zelf ook nooit mee ... Maar dat komt omdat ze me allemaal wel kennen.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

11-06-2010 13:05:42
dwem
dwem
Je snapt er helemaal niks van als je zegt "laat ze maar gewoon tellen".

D.

Laatst bewerkt door dwem op 11-06-2010 13:06
 

11-06-2010 13:30:55
mark
mark
Ik werk altijd mee... is slechts een kleine moeite en je helpt het onderzoeksbureau er ook mee
Wel het ik ooit in een stoptrein tussen Ww en Ah een treinkaartje naar het Spoorwegmuseum overhandigd, die doodleuk gescand werd onder "overig" %08%
 

11-06-2010 14:13:35
kleine_man
kleine_man
Quote
dwem: Waarom zou je zoiets weigeren?

D.


Omdat als ik aan een onderzoek wil meewerken daar zelf voor wil gaan. Niet op elke ongewenste plek aangesproken wens te worden.
 

11-06-2010 15:26:45
dlm4yjp
dlm4yjp
Gewoon zeggen dat je zwart reist, hebben hun geen poot meer om op te staan, je hebt tenslotte gemeld hoe je reist
Helemaal leuk als de conducteur er achteraan loopt en je dan wel je kaartje laat zien, dan krijg je gegarandeerd een vuile blik terug van de onderzoek(st)er %08%

Nu wat minder OT:
Ik heb al is eens meegemaakt dat ze een zware controle doen (stuk of 10 controleurs) en ieder kaartje nakijken of hij wel geldig is en op de juiste manier is aangeschaft (kaartnummertjes worden ingevoerd en gecontroleerd).
Hoevaak word zoiets eigenlijk gedaan? Het is in iedergeval behoorlijk tijdrovend, je bent met 10 man toch bijna een kwartier bezig per rijtuig


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

11-06-2010 15:29:30
MDDM
MDDM
Quote
dlm4yjp: Hoevaak word zoiets eigenlijk gedaan?

Op de Flevolijn zeker 1-2x per maand en 1x per kwartaal met allerlei andere overheidsinstanties.


Gr Joop mcn Lls
 

11-06-2010 15:39:38
mich
mich
Aan de hand van deze controles bepaald NS hoeveel reizigers er op een bepaald traject reizen, op welk tijdstip en met welk vervoersbewijs. Onder andere aan de hand hiervan word bijvoorbeeld bepaald hoeveel Veolia krijgt van de opbrengsten van de NS kaartautomaten. (dit zijn de controles door de mensen in de rode jassen.)  

11-06-2010 19:04:47
timtrein
timtrein
In mijn studententijd volstond meestal het noemen van Studenten-weekkaart wel. Een enkeling bleef doorzeuren, en daar heb ik dan niet altijd zin in (hou niet van mensen die me niet geloven).  

11-06-2010 19:10:22
rogier
rogier
Ik word vaak overmand door slaap als ik zo'n onderzoeker zie komen. Ben nog nooit wakker gemaakt %08%.

Laatst bewerkt door rogier op 11-06-2010 19:10
 

11-06-2010 20:16:16
bart84
Moderator
bart84
Bij zo'n driekwart van de onderzoeken werd er vrijwel meteen na het vertrek van de trein waar ik in zat door de HC omgeroepen dat er een onderzoek naar vervoersbewijzen wordt gedaan. En vervolgens komt de HC zelf niet meer langs.
Ik ben het wel met Timtrein eens, ik zei meestal ook netjes dat ik een studenten Week-OV heb, maar toch willen ze m zien. Om van veel gezeik af te zijn, laat ik m dan meestal gewoon zien, want heb geen zin in dat gezeur van die onderzoekers.


Mvg. Bart
 

12-06-2010 10:49:47
mikos
mikos
Er wordt toch een reizigersonderzoek gedaan naar de vervoersbewijzen die de reizigers hebben? Maar dan gaan jullie wel lopen klagen dat ze die vervoersbewijzen ook willen zien... Ja, hallo, daar gáát het nu juist om: Ze willen die vervoersbewijzen zien...

Ik weet wel wie er moeilijk doet, die onderzoekers of sommigen van hier... %03%
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-06-2010 10:52:48
dh3201
dh3201
Als je ze gewoon vertelt wat voor vervoerbewijs je hebt, weten ze het toch ook voor het onderzoek? Daarvoor hoeven ze het kaartje niet persoonlijk te zien. Toen ik zo'n onderzoek tegenkwam, vertelde ik gewoon eerlijk wat voor kaartje ik had, bijvoorbeeld retourtje Amersfoort - Zwolle met korting. Bliep en ze gingen weer verder.

Laatst bewerkt door dh3201 op 12-06-2010 10:53


Shqiperise-lopers?
 

12-06-2010 13:22:56
mren
mren
Maar sommigen gaan dan toch zeuren dat ze het willen zien...
Maar 'geen medewerking' is ook een optie die ze kunnen scannen
 

12-06-2010 14:06:28
mikos
mikos
Dan kan iedereen wel zeggen dat ze een Jaarkaart hebben, dat maakt het onderzoek nou juist zo nauwkeurig: Door het vervoersbewijs te zien, is het onderzoek nauwkeuriger.

De moeilijkdoenerij van sommigen... %09%
 

12-06-2010 14:17:27
ettenrail
ettenrail
Inderdaad, wat is er nou moeilijk aan om even je kaartje te pakken, dat doe je toch ook als er een conducteur komt? Of zeg je dan ook welk kaartje je hebt zonder het te laten zien?  

12-06-2010 17:35:06
kiekkiek
kiekkiek
Quote
maccerr:
Quote
dwem: Waarom zou je zoiets weigeren?

D.
Omdat NS niet hoeft te weten welke reizen met welke trein ik maak? Ik betaal voor de trein en dan wil ik verder tijdens de reis niet lastig gevallen worden. Ze zoeken het maar op een andere manier uit. Gewoon door te tellen bijvoorbeeld.


Volgens mij snap je het niet helemaal! Als NS laat bekijken met welk kaartje reizigers in een bepaalde trein zitten, dan wil dat niet zeggen dat ze vastleggen dat JIJ met DIE trein reist! Ja, en wat is lastig vallen? Als de conducteur komt? Als de koffie student komt? Als de machinist omroept? Als de HC niet komt is het ook niet goed.

Werk gewoon effe mee. Wellicht ook in jouw belang!
 

12-06-2010 18:22:47
john2
john2
Vanmiddag om 12.47 uur met stopper naar Heerlen geweest. Op het plankje voor het raam lag een enquete formulier dat een eerdere reiziger had ingevuld. De trein liep bijna station Heerlen binnen, toen een mevrouw dit formulier kwam pakken. Dus er wordt de reiziger(s) ook gevraagd om hun mening te geven door een enquete in tevullen. Dit heb ik zelf ook al enkele malen gedaan.  

12-06-2010 19:15:13
kleine_man
kleine_man
Quote
ettenrail: Inderdaad, wat is er nou moeilijk aan om even je kaartje te pakken, dat doe je toch ook als er een conducteur komt? Of zeg je dan ook welk kaartje je hebt zonder het te laten zien?


In deze digitale tijd: Wat is er nu moeilijk om 1 keer te drukken bij NS om alle jaartrajectkaarten te kunnen zien? Om een kaartjes automaat in te zien qua verkopen?

Ik reis regelmatig onregelmatig. Daar kunnen ze dus geen touw aan vast knopen. %08%
 

12-06-2010 20:05:24
BJB83
BJB83
Met de OV-Studenkaart ben je niet verplicht in en uit te checken. Een conducteur kan zien dat je reisrecht hebt en in tegenstelling tot bijvoorbeeld bus/metro/tram is in de trein het bij je hebben van de kaart voldoende.  

12-06-2010 20:39:16
thom
thom
Quote
kleine_man:
Quote
ettenrail: Inderdaad, wat is er nou moeilijk aan om even je kaartje te pakken, dat doe je toch ook als er een conducteur komt? Of zeg je dan ook welk kaartje je hebt zonder het te laten zien?


In deze digitale tijd: Wat is er nu moeilijk om 1 keer te drukken bij NS om alle jaartrajectkaarten te kunnen zien? Om een kaartjes automaat in te zien qua verkopen?

Ik reis regelmatig onregelmatig. Daar kunnen ze dus geen touw aan vast knopen. %08%

Zoals je zegt, maar er zijn ook zat mensen waar er wél een touw aan vast te knopen is voor hun reispatroon, en daarmee is het dus wel degelijk intressant te weten op welk moment er hoeveel reizigers met een bepaald kaartje in de trein zitten.
Het is ook simpel te bedenken, als het tellen werkelijk geen nut zou hebben had dit allang wegbezuinigd geweest. Gezien het feit dat het nog steeds gebeurt, zijn die gegevens wel degelijk intressant voor NS...

@ Alle mensen die niet willen meewerken aan dit soort onderzoeken,
zondermeer je prima recht om er niet aan mee te werken, maar spreken we hier dan meteen ook af dat we hier in een volgend topic niet meer gaan mopperen over te korte treinen... ? %08%
 

12-06-2010 22:08:35
willy84
willy84
Waarom doen de conducteurs dit niet gelijk met de reguliere kaartcontroles??  

12-06-2010 22:37:20
edje
edje
zeg altijd dat ik een railrunner kaartje heb.%08%  

13-06-2010 02:10:29
mren
mren
Quote
thom:
@ Alle mensen die niet willen meewerken aan dit soort onderzoeken,
zondermeer je prima recht om er niet aan mee te werken, maar spreken we hier dan meteen ook af dat we hier in een volgend topic niet meer gaan mopperen over te korte treinen... ? %08%

Dat heeft niets met elkaar te maken.
Vaak hoeven de controleurs maar een klein deel van de trein te doen en kunnen ze 'geen medewerking' registreren.
Volgens mij is het in opdracht van NS maar ben ze ook wel eens bij Syntus langs zien komen geloof ik.
 

13-06-2010 02:42:54
thom
thom
Naar mijn weten horen ze gewoon een hele trein te tellen, en worden die tellers vast wel geinstrueerd om te zorgen dat zoveel mogelijk échte resultaten maken. Geen medewerking is danwel een optie, maar daar zit NS niet op te wachten natuurlijk

Laatst bewerkt door thom op 13-06-2010 02:43
 

13-06-2010 07:11:06
kleine_man
kleine_man
Maar dan ben je wel geregistreerd. Dus men weet aan het eind wel hoeveel mensen er in de trein aanwezig waren.

@Thom: voor wat betreft langere treinen, wie het ooit verzonnen heeft om op zondagmorgen de 3000 met 4 bakken VIRM te rijden, heeft dus niet naar die tellingen gekeken (of die treinen worden niet geteld?)

Laatst bewerkt door kleine_man op 13-06-2010 07:11
 

13-06-2010 10:24:06
gmambi
gmambi
Quote
Duitje: Ik werk ook altijd mee, ik laat altijd mijn vrijvervoer zien van Connexxion. %08% Hebben ze tot mijn grote verbazing nooit moeilijk over gedaan..haha



Dat is het leuke dus...
Vorig jaar moest ik een op een zondag werken en vanuit Amstelveen naar Station Bijlmer was het voor mij toch makkelijker om de metro naar Amsterdam Zuid te nemen en daar op de trein naar Bijlmer.
En in die trein was er ook reizigersonderzoek gaande.

De vrouw beweerde (en hield ook vol) dat mijn GVB-bedrijfspas niet geldig is. Op een gegeven moment heb ik haar maar uitgelegd dat ik, die dagelijks met vervoersbewijzen te maken heb, wel degelijk zou moeten weten dat mijn GVB-bedrijfspas officieel geldig is in de trein binnen Amsterdam...

Toen was ze eindelijk van d'r stuk gebracht en liep ze weg mompelend: "nou, ik kan er niks mee"...


Verder kom ik ze bijna nooit tegen, terwijl ik vrijwel dagelijks in de trein zit (binnen Amsterdam).
 

13-06-2010 11:34:02
dlm4yjp
dlm4yjp
haha, komt mij bekend voor, maar ook een leuke in de fyra samen met een klasgenoot:
-2 studentenkaarten
-2 overgangen 2-1
-2 40% korting toeslagen
-1 voordeelurenjaarkaart

na een verbaasd gezicht die overduidelijk af te lezen was: wat moet ik hier nu weer mee?!
Na een lange discussie is het uiteindelijk ingevuld als: overig %08%

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 13-06-2010 11:35


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-06-2010 11:58:02
Duitje
Duitje
@DLM Das niet zo heel moeilijk toch? Gewoon studentenkaart+overgang.


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

13-06-2010 12:06:15
dlm4yjp
dlm4yjp
met de studentenkaart mag je niet met korting reizen in de fyra (als toeslag of/en overgang).
Overgangen waren btw ook met korting


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-06-2010 12:14:21
timtrein
timtrein
Studentenkaart en VDU-kaart? Dan heb je die laatste toch niet meer nodig?  

13-06-2010 12:25:38
Duitje
Duitje
Quote
dlm4yjp: met de studentenkaart mag je niet met korting reizen in de fyra (als toeslag of/en overgang).
Overgangen waren btw ook met korting



1 woord: BELACHELIJK!!!!!!!!!!!!!!!!!


Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

13-06-2010 12:54:49
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
timtrein: Studentenkaart en VDU-kaart? Dan heb je die laatste toch niet meer nodig?


De VDU is wat anders dan een voordeelurenjaarkaart
Niet in vergissen dus!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-06-2010 15:48:40
timtrein
timtrein
? Wat voor kaart is het dan? Geloof niet dat ik er dan al van gehoord heb?  

13-06-2010 22:20:10
manuel25
manuel25
VDU = Voordeelurenjaarkaart Yorick

In mijn SOV tijd zei ik vaak gewoon wat ik had, geen zin om hem er bij te pakken, meer dan de helft gelooft het niet en rekende mij niet mee.

Gisteren wilden ze ook nog mijn kortingskaart zien. Ik liet mijn kaartje zien (retour Sneek - Harlingen Haven met korting) Gevraagd werd wat voor kortingskaart ik had, ik zei: "NS voordeeluren" "Ja, maar mag ik hem zien?" "Nee, ga weg viezerik"%08%
 

14-06-2010 01:18:20
dlm4yjp
dlm4yjp
mooi niet manuel de voordeelurenjaarabonnement is indentiek aan een normaal jaarabonnement, behalve dat deze doordeweeks na 9 uur geldig is. Verder zijn de voorwaarden indentiek,
ook de kortingen, zoals de meereiskorting, maar ook toeslagvrij in de ICE, met korting de fyra toeslag en met 40% korting de overgang natuurlijk.
Wel wat anders dan de VDU hè?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-06-2010 08:43:53
taigagaai
Moderator
taigagaai
Je kan nooit voor 9 uur 's ochtends met korting reizen, behalve in juli/augustus en de kerstvakantie.
Haal je nu niet een jaartrajectkaart en een voordeelurenabonnement door elkaar?
 


14-06-2010 11:07:29
mikos
mikos
Quote
manuel25:"Nee, ga weg viezerik"%08%


En da's dan de toekomst... Stoer...
 

14-06-2010 15:28:47
dlm4yjp
dlm4yjp
@ taigagaai:

Dat klopt helemaal, en dat is ook precies hetgene wat ik zeg. Het abonnement wat ik heb (geen VDU o.i.d. dus) is ook wat minder bekend en niet zomaar te verkrijgen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

14-06-2010 16:24:38
berkel73
berkel73
Is het een Bijkaart van een NS-jaarkaart?  

14-06-2010 18:20:06
manuel25
manuel25
Nu we het over voordeeluren hebben: Ik weet nog dat je vroeger met de goeie oude studenten OV kaart op maandagochtend voor 9 uur met korting kon reizen indien je een weekendabonnement hebt. Is dat met de komst van de chip ook zo gebleven?  

14-06-2010 19:29:32
tochjo
tochjo
Ja, zie http://www.ib-groep.nl/particulieren/reizen/week_of_weekend.asp.  

14-06-2010 21:56:09
eix
eix
Quote
dlm4yjp: met de studentenkaart mag je niet met korting reizen in de fyra (als toeslag of/en overgang).
Overgangen waren btw ook met korting

Leg uit? De ene keer dat ik Fyra heb gereisd was mijn toeslag met korting gewoon akkoord in combinatie met een studentenOV-week.
 

14-06-2010 23:19:41
Nelis
Nelis
Ach ja die ene persoon die in de fyra zit willen ze er vast niet uit jagen om zo'n kwestie. Maar ik denk dat het succes van de fyra hier niet besproken hoeft te worden.  

15-06-2010 11:30:49
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
berkel73: Is het een Bijkaart van een NS-jaarkaart?


Check, was de naam kwijt, maar als ik ze tegen kom hoor ik ze altijd mompelen over NS-Voordeelurenjaarkaart, dus vandaar


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-06-2010 11:51:19
Pim530
Pim530
Huh? de toeslag Fyra is toch alleen vol tarief verkrijgbaar?  

15-06-2010 14:03:53
eix
eix
Inderdaad, excuses heb me daarin inderdaad vergist. Het is ook weer een tijd geleden. Maar sinds wanneer mag je niet met korting reizen per Fyra in combinatie met een studentenkaart?

Laatst bewerkt door eix op 15-06-2010 14:04
 

15-06-2010 18:45:15
gertjan
gertjan
Omdat je met een geldige Studentenkaart jezelf geen korting kan geven Ook geen overgang 2-1 o.i.d.


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

15-06-2010 18:47:37
dlm4yjp
dlm4yjp
Ben ik blij dat ik ook nog een bijkaart heb %08%
(ik kan eigenlijk 24/7 treinen droom van iedere spotter denk ik zo %08%).

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 15-06-2010 18:47


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-06-2010 20:28:00
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
Pim530: Huh? de toeslag Fyra is toch alleen vol tarief verkrijgbaar?


Ik heb toevallig vanmiddag op Dvd gekeken in de automaat en inderdaad was deze niet meer met korting te verkrijgen... Echter ligt er nog een toeslagkaartje op me bureau mét korting, kennelijk hebben ze dit stiekem weg gehaald


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-06-2010 21:57:03
willy84
willy84
Quote
taigagaai: Je kan nooit voor 9 uur 's ochtends met korting reizen, behalve in juli/augustus en de kerstvakantie.


Je vergeet de OV studenten weekend kaart op de maandag morgen. Veel conducteurs weten dat ook niet en dat leverde me altijd vervelende situaties op. Dat ze me op de bon wilde slingere etc. Toen stond het nog achterop de kaart maar nu niet meer. Gedoe altijd.
 

19-06-2010 15:04:36
admin
Moderator
admin
admin: deze discussie gaat niet over kaarttypen en de verkrijgbaarheid!


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek