Veiligheidssystemen op en rond het spoor
Forum: Algemeen - Algemeen
07-06-2010 17:48:06
dlm4yjp
dlm4yjp
Per toeval kwam ik op YouTube dit http://www.youtube.com/watch?v=GBoQ5yNuhG0 filmpje tegen (is in het engels).

Gaat over het automatiseringssysteem wat Prorail in gebruik heeft m.b.t. calamiteiten/verstoringen. Voor de liefhebbers van wat er gebeurd tijdens een verstoring is dit erg leuk en interessant om te zien.

Graag zou ik meer van dit soort dingen te weten willen komen dus daarom heb ik dit topic maar aangemaakt


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-06-2010 17:56:40
dlm4yjp
dlm4yjp
In dit verlaten topic toch weer wat nieuws, bron: treinreiziger.nl (Rover).


Rover: ERTMS kost nog maar 800 miljoen
woensdag 30 juni 2010

De kosten voor de invoering van de Europese beveiliging ERTMS zijn in tien jaar tijd gedecimeerd naar 800 miljoen euro. Dat meldt Rover voorzitter Michael van der Vlis tegenover OV-Magazine. de invoering kost ongeveer een ton per kilometer spoor en 300 miljoen om alle treinen van NS geschikt te maken.

Tot die conclusie komt Van der Vlist na een rondje langs de Nederlandse hoofdkantoren van twee van de drie leveranciers (Alstom, Bombardier en Siemens). Hij wil nu graag de knoop doorhakken om over te stappen van de beperkte automatische treinbeïnvloeding naar het flexibeler ERTMS.

Capaciteit
“Alles wat je nu nog zit te ATB'en, kun je straks weggooien”, stelt Van der Vlis. Zonder extra seinen te plaatsen kan ERTMS de afstanden tussen de seinen halveren, zodat de capaciteit grofweg verdubbelt. Ook kan de beveiliging meer en hogere snelheden bewaken.

Kosten-batenanalyse
Volgens Brigit Gijsbers, waarnemend directeur Spoorvervoer op het ministerie van Verkeer en Waterstaat, krijgt de Tweede Kamer na de zomer de maatschappelijke kosten-batenanalyse van ERTMS.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-06-2010 18:30:21
john2
john2
Van der Vlis stelt, "Alles wat je nu nog zit te ATB'en, kun je straks weggooien. Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft onlangs voor véél geld ATB laten plaatsen in histoirisch materieel, dat dit materieel ook op het hoofdnet mag van de NS. Hoe stelt van der Vlis zich het dan met histoirisch materieel voor, als men de ATB weg kan gooien? Moet er dan weer veel geld gestoken worden in het histoirisch materieel, voor dit weer rijvaardig op het hoofdnet tekrijgen?

Laatst bewerkt door john2 op 01-07-2010 17:54, reden: type fout hersteld.
 

30-06-2010 18:33:32
mich
mich
Dat zou veel historisch materieel op de hoofdbaan de nek omdraaien, tenzei daarvoor speciale regelingen worden getroffen.  


30-06-2010 18:37:40
dlm4yjp
dlm4yjp
Gelukkig is ERMTS level 1 een systeem wat omweg kan met traditionele systemen


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

30-06-2010 20:12:56
gummbahla
gummbahla
800 miljoen is natuurlijk een koopje, maar welke berekening zit daar precies achter? Ik geloof er eerlijk gezegd heel weinig van, vooral als je bedenkt dat zo'n omzetting een project van hele lang adem is.
Ik neem aan dat zo'n omzetting per traject / corridor zal plaatsvinden. Dan betekent zoiets dat al het materiaal op die corridor omgebouwd moet zijn voordat de omschakeling kan plaatsvinden. De vervoerder zal dus een tijdje met ingebouwde ERTMS moeten rijden zonder dat deze gebruikt wordt. Bovendien kan er tijdens zo'n stapsgewijze invoering veel minder met materieel geschoven worden, wat de kosten voor de vervoerder alleen maar doet stijgen. Voordat het systeem in het hele land is ingevoerd, zijn er dus al een hoop afschrijvingskosten gemaakt. Zijn dit soort dingen ook verdisconteerd in de berekeningen?
 

30-06-2010 22:15:42
waalkade
waalkade
http://kn.theiet.org/news/sep09/denmark-ertms.cfm
Een kleiner land denkt 4 maal zo veel nodig te hebben voor ombouw naar ERTMS.
Ben ook benieuwd naar de kosten voor de reiziger.
De aansluiting van de Betuwe Route op de lijn Ah-Nm heeft mij toendertijd heel wat extra uurtjes reistijd gekost.
 

01-07-2010 00:21:38
dlm4yjp
dlm4yjp
Ook de Oosterburen zitten niet stil, eveneens ERMTS!

Hamburg sluit aan op Europees treinsysteem
30 juni 2010
Het spoor rond de haven van Hamburg sluit zich aan op het Europese spoorbeveiligingssysteem ERMTS. Dat heeft Hamburg Port Authority vandaag bekendgemaakt. Het European Rail Traffic Management System wordt het eerst toegepast op de Europese corridor Stockholm-Napels, die in Duitsland over Hamburg en München loopt. Vanaf 2020 wil Hamburg ERMTS ook op andere trajecten invoeren.
In Nederland is de Betuwelijn uitgerust met ERMTS. De Betuwelijn is onderdeel van de Europese corridor Rotterdam-Genua.

@ Waalkade: dat heeft te maken dat er in nederland iets makkelijker ermts aan te leggen is omdat de infrastructuur momenteel voldoende capaciteit kan leveren. Verder liggen er overal voedingskabels en zijn er vele verdeelstations. Denemarken heeft dat een stuk minder. Bovendien worden de ERMTS installaties in o.a. Nederland gemaakt.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-07-2010 16:51:06
AlbertP
AlbertP
Quote
waalkade: Een kleiner land denkt 4 maal zo veel nodig te hebben voor ombouw naar ERTMS.

Sorry, maar Denemarken is toch echt 1566 vierkante kilometer groter. Dat het ruim 10 miljoen minder inwoners heeft, wil niet zeggen dat het kleiner is.
 

01-07-2010 16:52:30
dlm4yjp
dlm4yjp
zozo, daar zit rekenwerk achter %08% maar gaat meer om de spoorkilometers


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-07-2010 16:54:11
AlbertP
AlbertP
Gewoon simpel oppervlakte van wikipedia halen. Ik wist al dat Denemarken iets groter dan Nederland was. Maar dan had waalkade 'een land met minder spoor' moeten zeggen.  

01-07-2010 20:13:43
gummbahla
gummbahla
Quote
dlm4yjp: zozo, daar zit rekenwerk achter %08% maar gaat meer om de spoorkilometers


Denmark : 2667 km (kilometers) (2008 estimate)
Netherlands : 2811 km (kilometers) (2008 estimate)

Bron: http://www.wolframalpha.com/input/?i=rail+denmark+netherlands

Zoveel scheelt het dus niet
 

02-07-2010 00:23:37
thom
thom
Quote
dlm4yjp:
@ Waalkade: dat heeft te maken dat er in nederland iets makkelijker ermts aan te leggen is omdat de infrastructuur momenteel voldoende capaciteit kan leveren. Verder liggen er overal voedingskabels en zijn er vele verdeelstations. Denemarken heeft dat een stuk minder. Bovendien worden de ERMTS installaties in o.a. Nederland gemaakt.

Euhm wat hebben voedingskabels en verdeel stations te maken met ERMTS ?

Volgens mij zijn eerst 2 genoemde onderdeel van de voeding van de NL´se bovenleidingen en hebben die weinig relativiteit met welk type beveiliging je op die spoorbaan installeert...

Daarnaast, dat het in NL gemaakt zou worden (is dat zo?), is tegenwoordig natuurlijk ook geen issue meer sinds we via internet gewoon in Amerika aanschaffen en dat vanzelf in onze brievenbus zien...

Ik ben bang dat je vergelijking een beetje gebaseerd is op wat aannames...

Ik denk trouwens dat Mren bedoeld dat we in NL 1 van de meeste intensieve spoorwegdiensten hebben, dus de stelling dat we zo makkelijk capaciteit over hebben klinkt wat ´simpel´...

Laatst bewerkt door thom op 02-07-2010 00:25
 

02-07-2010 00:32:31
dlm4yjp
dlm4yjp
Of dat denk je Toen er toentertijd voor de BR die systemen werden aangelegd kreeg ik op mijn stageplek regelmatig een aantal kasten voor mijn neus (meer mag ik er helaas niet over vertellen i.v.m. geheimhoudingsplicht van het bedrijf).

De voedingskabels hebben er wel degelijk mee te maken, al helemaal de verdeelstations, aangezien Denemarken vele malen meer dieseltrajecten heeft en hier dus geen (voldoende) voeding aanwezig is voor de beveiliging. Ik heb al is eens eerder in een order lopen snuffelen en daaruit bleek dat de overgang naar ERMTS kwa computerapparatuur simpel is: naast/in het verdeelstation komt een nieuwe voedingskabel, welke daarna weer word aangepast op de voeding van de computersystemen, daarom is het dus iets goedkoper in nederland dan in Denemarken.

Misschien nu iets geloofwaardiger?

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 02-07-2010 00:34


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-07-2010 00:33:56
thom
thom
Als ze er op diesel trajecten geen voeding hebben, werken ze daar dan nog met armseinen ofzo %08%

Weinig verschil wat dat betreft in een geëlektrificeerd baanvak of niet, met 1800 volt stuur je echt geen beveiliging aan, dus dat is zowieso een apart netwerk....

Laatst bewerkt door thom op 02-07-2010 00:35
 

02-07-2010 00:41:59
dlm4yjp
dlm4yjp
Nee, dat klopt, maar er is dan geen voldoende voeding, de seinen werken daar maar op een spanning van 300 volt zover ik begreep.

Verder moet je niet denken aan de 1800 volt maar aan de échte hoogspanning. Zoals ik al zei: het word doorgelust naar de nieuwe installatie en daar weer aangepast aan de geschikte voeding voor de systemen, of dat nou 250Kv direct van het net is of 1800volt, of 25kv is mij niet bekend, zover was de order niet.

Maar als je graag eigenwijs wilt doen, doe dat vooral, maar ik heb het wél zwart op wit gezien


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-07-2010 09:15:24
waalkade
waalkade
Waarschijnlijk heeft Yorick het over de 3kV 50Hz middenspanningskabel die langs de baan ligt om de relaiskasten te voeden.  

02-07-2010 17:13:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik weet niet precies welke voedingskabel het was welke het ERMTS zou gaan voeden, maar er zou hergebruikt gemaakt worden van het huidige systeem om kosten ruimschoots te besparen (een omvormer is goedkoper dan een volledig nieuw netwerk).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-07-2010 20:19:01
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. On-topic blijven a.u.b..


Groet, Spiketrain