ICM-0
Forum: Algemeen - Algemeen
06-06-2010 12:24:15
aarclay
aarclay
Ik was bij deze even benieuwd of het klopt of de ICM-0 4005 nog steeds bij Stator (of Falck, hoe het nu tegenwoordig heet) in Utrecht staat.
Ik meen eerder in een topic hier op Somda (die ik niet meer kan vinden, helaas) dat er ter plekke al 1 kopbak van gesloopt is, en was benieuwd of de andere er nog staat.
Ik wou van dit inmiddels uitgewoonde en vergane treinstel graag nog een fotoreportage maken namelijk.

Uiteraard ben ik mijzelf bewust dat dit ding op prive-terrein staat, en dat ik toestemming zal vragen.

Dus kan iemand me meer vertellen? (En kan iemand een link geven naar het vorige topic, die ik niet kon vinden?)

Laatst bewerkt door spiketrain op 26-11-2013 20:02, reden: Topictitel gewijzigd


Choo choo.....
 

06-06-2010 12:29:25
kevinevers
kevinevers
Er staat nog 1 bak daar.
Zie: http://www.flickr.com/search/?q=4005+falck
IK had het geluk dat ik vorig jaar nog ben geweest toen ze er allebei nog stonden%02%: http://www.kevinevers.nl/IMG_1309.jpg
 

06-06-2010 12:48:55
Erikvd12
Erikvd12
Ik heb hem ook met 2 bakken nog eens uit de trein gezien, maar helaas geen foto van gemaakt.  

06-06-2010 12:54:10
mv
mv
Is er nog 1 van de tussenbakken van deze eerste serie bij het NSM beland?
Greetz:MV
 


06-06-2010 13:11:08
2296
2296
Die ene tussenbak bevindt zich nog altijd in Amf.  

06-06-2010 13:44:02
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Op de vraag of de kopbak er nog staat; gisteren nog wel, ik zag hem vanuit de ICE Asd-Ut-Ah  

06-06-2010 14:05:57
aarclay
aarclay
Op de Bokkeduinen als ik het goed heb. Ik meen dat deze eigendom is/wordt het het NSM.


Choo choo.....
 

06-06-2010 14:27:49
dh3201
dh3201
Op nmld staat de AB4005 er nog niet tussen, dus de bak zal nog wel van NSR zijn.


Shqiperise-lopers?
 

03-11-2010 19:15:42
aarclay
aarclay
Wat zou de NSM straks met een halve ICM bak willen doen?
Liever straks een hele ICM in het museum...

Maar goed, even een andere vraag als ik het ICM-0 topic mag kapen.
In Ahb schijnt nog een ICM-0 te staan. Wie is daar de eigenaar van?


Choo choo.....
 

03-11-2010 22:08:06
thom
thom
Hoe kom je op het idee dat het NSM een halve ICM bak heeft

Daarnaast, op Ahb staat geen ICM-0, dat is Ahge en betreft een niet-museale eigenaar.
 

03-11-2010 22:37:57
aarclay
aarclay
Ah, okee..
Nu ben ik benieuwd wie, want ik zou er graag wat foto-opnames van willen maken.

Laatst bewerkt door aarclay op 03-11-2010 22:38


Choo choo.....
 

03-11-2010 22:46:25
kevinevers
kevinevers
Je kan vanaf de andere kant van het water daar een foto maken. Er staat trouwens ook nog een ICM-0 bij de Politieacademie in Ossendrecht!  

03-11-2010 23:16:28
sik214
sik214
Bij Stator staat nog maar één (zwaar gehavende) kopbak van de 4005.

De ICM-0 bij Ahge (industrieterrein Kleefse Waard) is de 4001, bij de politieacademie de 4004 en de AB van de 4007 rijdt nog altijd in de 4044!
 

03-11-2010 23:41:58
mark
mark
En om het compleet te maken staat de AB 4005 op de Bkd  

03-11-2010 23:59:03
aarclay
aarclay
Heeft iemand daar nog foto's van?
Ben er wel een aantal keer langsgereden, maar helaas is deze bak is niet goed zichtbaar....


Choo choo.....
 

04-11-2010 08:04:56
tjabbe73
tjabbe73
Quote
thom: Hoe kom je op het idee dat het NSM een halve ICM bak heeft

Daarnaast, op Ahb staat geen ICM-0, dat is Ahge en betreft een niet-museale eigenaar.

Ahge?
 

04-11-2010 08:48:11
Jannn2009
Jannn2009
Quote
aarclay: Heeft iemand daar nog foto's van?
Ben er wel een aantal keer langsgereden, maar helaas is deze bak is niet goed zichtbaar....


Even voor je in de pc gekeken, en er even 3 geüpload. http://img220.imageshack.us/g/sany0691.jpg/

(Deze heb ik 15 september vorig jaar gemaakt)

Quote
kevinevers: Je kan vanaf de andere kant van het water daar een foto maken. Er staat trouwens ook nog een ICM-0 bij de Politieacademie in Ossendrecht!


Volgens mij kun je hier niet in de buurt komen!;) tenzij je een ME-cursus gaat volgen!;)

Laatst bewerkt door Jannn2009 op 04-11-2010 08:50
 

04-11-2010 09:16:57
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Quote
tjabbe73:
Quote
thom: Hoe kom je op het idee dat het NSM een halve ICM bak heeft

Daarnaast, op Ahb staat geen ICM-0, dat is Ahge en betreft een niet-museale eigenaar.

Ahge?


Ahg dus
 

04-11-2010 10:26:13
aarclay
aarclay
Quote
Jannn2009: Volgens mij kun je hier niet in de buurt komen!;) tenzij je een ME-cursus gaat volgen!;)

Of hun een nette mail stuurt bijvoorbeeld. Of als iemand ergens nog foto's heeft?

Ben namelijk van plan om een review te schrijven over ICM-0, en ik kan alles wat met ICM-0 te maken heeft na zijn dienst wel gebruiken.

Laatst bewerkt door aarclay op 04-11-2010 10:29


Choo choo.....
 

04-11-2010 16:54:48
AlbertP
AlbertP
Quote
SleutelMan:
Quote
tjabbe73: Ahge?
Ahg dus

We hebben Utge, Amfge en Zlge, maar Ahg is zonder 'e'.
 

04-11-2010 20:50:29
tonnie12
tonnie12
deze icm-0 staat op het terrein van de akzo, te bereiken met bus 43 naar apeldoorn,uitstappen halte kleefsewaard.

Laatst bewerkt door tonnie12 op 16-02-2011 05:06
 

04-11-2010 22:14:01
thom
thom
Quote
AlbertPool:
Quote
SleutelMan:
Quote
tjabbe73: Ahge?
Ahg dus

We hebben Utge, Amfge en Zlge, maar Ahg is zonder 'e'.

Mja, tikfoutje is zo gemaakt
 

05-11-2010 08:26:54
kmark
kmark
Ik had ze al eens vaker geplaatst maar dan nog maar eens voor de liefhebber(s) een plaatje in Ossendrecht: http://www.flickr.com/photos/markrail/4845633153/ en een plaatje in Arnhem: http://www.flickr.com/photos/markrail/4846183508  

08-11-2010 17:37:00
wilcot
wilcot
voor mensen die zelf een plaatje willen schieten de icm te akzo is goed te zien vanaf de nieuwe haven te arnhem  

08-11-2010 18:55:15
thom
thom
Zie hierboven..
Quote
kevinevers: Je kan vanaf de andere kant van het water daar een foto maken. Er staat trouwens ook nog een ICM-0 bij de Politieacademie in Ossendrecht!
 

08-11-2010 19:06:04
wilcot
wilcot
De situatie daar is ligt veranderd de bomen zijn weg en hij is nu vrij zichtbaar. Als je op een dag gaat dat de waterscouts er zijn kun je nog meer zien. Hun terrein grenst aan dat van akzo. Akzo is trouwens erg groot in arnhem en daarom is het adres nieuwe haven makkelijker voor degene die wil kijken.  

23-03-2011 16:22:52
aarclay
aarclay
Even een schopje....
Zijn er eigenlijk nog plannen met de AB 4005 op de Bkd?
Dat ding staat al sinds 2003/'04 haast vastgeroest aan de rails, en is meen ik toch eigendom van het NSM?

Laatst bewerkt door aarclay op 23-03-2011 16:23


Choo choo.....
 

23-03-2011 18:13:56
tjabbe73
tjabbe73
Neuh, deze had al afgevoerd zullen zijn.
Samen met de plan V-stellen.

Dus volgt nog %08%
 

23-03-2011 18:27:50
rob46
rob46
Quote
kmark (vr 05 nov 2010 08:26:54 https://www.somda.nl/forum/8656/p299990/): Ik had ze al eens vaker geplaatst maar dan nog maar eens voor de liefhebber(s) een plaatje in Ossendrecht: http://www.flickr.com/photos/markrail/4845633153/ en een plaatje in Arnhem: http://www.flickr.com/photos/markrail/4846183508
Op beide locaties moet je wel een vette telelens meenemen want zo fraai als Mark ze in beeld brengt gaat voor de doorsnee fotograaf niet lukken.


57 jaar OV-fotografie.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-03-2011 23:31:13
broek53
broek53
Quote
tjabbe73 (wo 23 mrt 2011 18:13:56 https://www.somda.nl/forum/8656/p325295/): Neuh, deze had al afgevoerd zullen zijn. Samen met de plan V-stellen.Dus volgt nog %08%
Zeg je daarmee dat het Spoorwegmuseum de bak weer heeft ingeleverd?
 

24-03-2011 00:53:32
dh3201
dh3201
Of de beheerders van de Nederlandse Museummaterieel Database hebben het materieeloverzicht van het Spoorwegmuseum niet bijgewerkt, of de AB 4005 is nog nooit van het Spoorwegmuseum geweest.


Shqiperise-lopers?
 

07-07-2011 12:14:27
aarclay
aarclay
Gisteren ben ik met Agentx naar Falck in Utrecht geweest. Na toestemming te hebben gevraagd aan de locatiemanager mochten we de ICM-0 grondig gaan fotograferen. Er is inmiddels nog maar één bak van over, maar er viel zeker een hoop aan te fotograferen.

Het lijkt er zelfs op dat deze kopbak nog regelmatig voor evacuatie-oefening gebruikt wordt. De ramen van de coupe waren met vast-getapete vuilniszakken geblindeerd en daar binnenin was het dan ook pik-donker, vermoedelijk voor een donkere evacuatieoefening?

De cabine zag er behoorlijk vervallen uit met hier en daar nog wat knopjes en hendels op de stuurstand. Ook was volgens Agentx een deur aan de kant van het struikgewas sinds kort verdwenen en met een slijptol weggezaagd.
De doorloopkop zat er overigens nog wel in de kop.

Ik vermoed dat deze bak over een jaar ook aan stukken zal worden/zijn geknipt gezien er steeds meer gesloopt wordt bij de (evacuatie)-oefeningen.

Foto's volgens op korte termijn op mijn site.

Laatst bewerkt door aarclay op 07-07-2011 12:20


Choo choo.....
 

07-07-2011 13:06:11
taigagaai
Moderator
taigagaai
Wie de 4001 nog wil fotograferen, die heeft geen grote telelens meer nodig. Het stel is nu ook al zichtbaar vanaf de Pleijweg (A325) Wanneer men naar de Nieuwe Havenweg rijdt en deze helemaal uitrijdt, komt men langs een inham en als je daar langs loopt, kan je hem goed fotograferen. Zie ook de boog achter de A op http://maps.google.nl/maps?q=nieuwe+havenweg+arnhem&hl=nl&ll=51.965198,5.938282&spn=0.009546,0.019033&sll=52.555468,6.633403&sspn=0.009419,0.019033&z=16

Laatst bewerkt door taigagaai op 07-07-2011 15:34
 

11-07-2011 00:18:23
aarclay
aarclay
Op Treinenweb is zojuist bij de artikelen aan de linkerkant een artikel verschenen van mijn en Agentx bezoek aan de ICM-0 bij Falk (met toestemming). Het stel ziet er hier erg verwaarloosd uit, maar dat is wel te verwachten.

Het was wel een kick om na 7 jaar weer eens een ICM-0 in te stappen om deze eens nader te bekijken, want 7 jaar geleden was mijn treinhobby maar net begonnen en was mijn interesse nog niet op een hoog punt zoals nu....


Choo choo.....
 

18-10-2011 22:44:56
2296
2296
Even een grote schop.
Quote
aarclay (wo 23 mrt 2011 16:22:52 https://www.somda.nl/forum/8656/p325273/): Even een schopje....
Zijn er eigenlijk nog plannen met de AB 4005 op de Bkd?
Dat ding staat al sinds 2003/'04 haast vastgeroest aan de rails, en is meen ik toch eigendom van het NSM?

Quote
tjabbe73 (wo 23 mrt 2011 18:13:56 https://www.somda.nl/forum/8656/p325295/): Neuh, deze had al afgevoerd zullen zijn.
Dus volgt nog %08%


Zag vanuit de trein dat SimmereN ter plekke bezig was om alle kasten er onder vandaan te halen. De bak zal eerdaags wel weer afreizen (over de weg welteverstaan) naar Groningen.
 

19-10-2011 07:46:01
aarclay
aarclay
Jammer dat de AB4005 ook verloren zal gaan. Maar goed, de 4005 had toch nooit meer compleet kunnen worden.


Choo choo.....
 

19-10-2011 09:45:23
110573
110573
Als de NSM ooit nog een ongereviseerde ICM in z'n bezit zou willen krijgen is er nog de 4001. Het zal wel niet gebeuren, maarja, het stel is volgens mij nog best in een redelijke staat%09%  

19-10-2011 10:28:41
dutchtrain
dutchtrain
Ergens hoop ik dat ze dat stel ook kiezen, het is namelijk ook het eerste ICM stel van allemaal, en nog wel van de protoserie. MET werkende kopdeuren...

Edit door Spiketrain: het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Laatst bewerkt door spiketrain op 19-10-2011 11:10
 

19-10-2011 11:04:30
salieri
salieri
Als ze hem al wilden hebben, hadden ze hem wel tijdens de terzijdestellingen kunnen regelen lijkt mij.  

19-10-2011 11:12:32
wilcot
wilcot
misschien is dit wel geregeld maar is er niks over bekend gemaakt  

19-10-2011 11:21:26
thom
thom
En misschien, willen ze hem wel helemaal niet %08%  

19-10-2011 12:38:43
aarclay
aarclay
Quote
dutchtrain (wo 19 okt 2011 10:28:41 https://www.somda.nl/forum/8656/p360753/): Ergens hoop ik dat ze dat stel ook kiezen, het is namelijk ook het eerste ICM stel van allemaal, en nog wel van de protoserie. MET werkende kopdeuren...

Ik neem aan dat die pneumatisch werken. Dat ding zal al jaren zonder prik staan?
Of hangt er nog een batterijtje aan om hem via de aansturing te regelen ofzo?

Wat versta jij onder werkend?

Laatst bewerkt door aarclay op 19-10-2011 12:40


Choo choo.....
 

19-10-2011 13:52:08
maigoda
maigoda
Voor de werking moet in één van de cabines de stuurstroom in te staan en heb je minimaal 8 bar hoofdreservoirdruk nodig en minimaal 80 volt batterijspanning, maar een werkende motorgenarator is uiteraard beter. Om het automatisch koppelen te kunnen starten, moeten beide doorloopkoppen in de beginstand staan. Verdere voorwaarde: de remkraan moet in een remstand staan (ongeacht P en EP), dus vooral niet tijdens het koppelen de remkraan achter de pal zetten, zoals een leerling ooit deed. Gevolg: het koppelen moest met de hand afgemaakt worden.
Groetjes,
Emiel
 

19-10-2011 14:02:00
mren
mren
Quote
dutchtrain (wo 19 okt 2011 10:28:41 https://www.somda.nl/forum/8656/p360753/): Ergens hoop ik dat ze dat stel ook kiezen, het is namelijk ook het eerste ICM stel van allemaal, en nog wel van de protoserie. MET werkende kopdeuren

Daar heb je ook niets aan als je niet twee stellen bewaart.

Even dit topic laten lopen en er zal wel iemand gaan roepen om een stichting behoud ICM en terugbouwen van een ICMm naar ICM met doorloopkop om twee stellen te kunnen combineren. Dan nog een discussie of ICMm niet net zo representatief is als ICM, gevolgd door een discussie over de juiste kleur geel, de juiste kleur blauw en afmeting van de raamrubbers en we hebben de obligate fantasieën weer gehad (en dan is het tijd voor de stichting behoud DD-AR)
 

19-10-2011 14:47:01
rob46
rob46
Plan was om vandaag de AB 4005 via Amfv op de dieplader naar SimmereN Gn af te voeren maar er bleek een vervroegde buitendienststelling op Bkd te zijn. Dus geen transport.


57 jaar OV-fotografie.
 

19-10-2011 15:41:09
Hoera63
Hoera63
Ach ja, ik vindt alles best. Als er maar een doorloopkopsysteem (of het liefst twee) bewaard blijven welke we over een X aantal jaren kunnen terugbouwen in een ICM-3 en ICM-4, welke dan met werkende deuren door het land kunnen zoeven.

Ja ik weet het, ruimtegebrek... Misschien moet het spoorwegmuseum maar verhuizen naar een plaats met meer opstelruimte... Maar dat is allemaal weer speculatie. Terug naar ICM-0.

Laatst bewerkt door Hoera63 op 19-10-2011 15:41
 

19-10-2011 18:14:51
edje
edje
Quote
maigoda (wo 19 okt 2011 13:52:08 https://www.somda.nl/forum/8656/p360787/): Voor de werking moet in één van de cabines de stuurstroom in te staan en heb je minimaal 8 bar hoofdreservoirdruk nodig en minimaal 80 volt batterijspanning, maar een werkende motorgenarator is uiteraard beter. Om het automatisch koppelen te kunnen starten, moeten beide doorloopkoppen in de beginstand staan. Verdere voorwaarde: de remkraan moet in een remstand staan (ongeacht P en EP), dus vooral niet tijdens het koppelen de remkraan achter de pal zetten, zoals een leerling ooit deed. Gevolg: het koppelen moest met de hand afgemaakt worden.
Groetjes,
Emiel


Koppelen en ontkoppelen met de hand, gebeurde eigenlijk de laatste periode vaker dan op de normale manier. Makkelijk om te doen met z'n tweeen, lastiger in je eentje, je blijft heen en weer rennen.
 

19-10-2011 18:28:02
zaza
zaza
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom nu ineens de beslissing is genomen deze bak na een jarenlang verblijf in Amersfoort toch te gaan slopen.

Wat betreft het een museum toekomst ben ik nuchter. Het is (helaas) onrealistisch om een stel of zelfs twee met weer werkende doorloopkoppen in actie te kunnen zien en voor de nog resterende bakken ICM-0 voorzie ik niets anders dan dat ze allemaal gesloopt gaan worden

Wel hoop en verwacht ik dat wanneer de ICM-2 serie (4051-4097) buitendienst gesteld gaat worden (volgens de huidige verwachting rond 2020-2025 heb ik wel eens ergens gelezen) het NSM een compleet stel uit deze serie zal bewaren. Het was ooit jarenlang het paradepaardje van de NS, heeft een bijzonder uiterlijk en vormt al ruim 25 jaar de ruugegraat van een van de grootste vervoerscorridors van Nederland, de Noord-Oost, daar kan men toch niet zomaar aan voorbij gaan.
 

19-10-2011 18:43:56
mren
mren
Quote
zaza (wo 19 okt 2011 18:28:02 https://www.somda.nl/forum/8656/p360819/): Het was ooit jarenlang het paradepaardje van de NS

SM'90 ook
 

19-10-2011 20:02:32
Harold27
Harold27
Quote
zaza (wo 19 okt 2011 18:28:02 https://www.somda.nl/forum/8656/p360819/):

Wat betreft het een museum toekomst ben ik nuchter. Het is (helaas) onrealistisch om een stel of zelfs twee met weer werkende doorloopkoppen in actie te kunnen zien en voor de nog resterende bakken ICM-0 voorzie ik niets anders dan dat ze allemaal gesloopt gaan worden




Eens, maar misschien is er wel een opstelling in het museum te maken waarin de werking van de doorloopkoppen wordt getoond. Daar heb je geen hele treinstellen voor nodig.
Maar dan moeten er nog wel minimaal 2 doorloopkoppen zijn tegen die tijd........
 

19-10-2011 20:02:36
maigoda
maigoda
Quote
edje (wo 19 okt 2011 18:14:51 https://www.somda.nl/forum/8656/p360818/): %quoteKoppelen en ontkoppelen met de hand, gebeurde eigenlijk de laatste periode vaker dan op de normale manier. Makkelijk om te doen met z'n tweeen, lastiger in je eentje, je blijft heen en weer rennen.

Dat klopt inderdaad. Daarom was ik er ook redelijk bedreven geraakt in de handbediening. Zelfs alleen ging het opzich redelijk snel. Zodra de eerste twee deuren open waren, kon al binnendoor lopen.
Groetjes,
Emiel
 

20-10-2011 14:46:08
jordy13
jordy13
Quote
mren (wo 19 okt 2011 18:43:56 https://www.somda.nl/forum/8656/p360822/):
Quote
zaza (wo 19 okt 2011 18:28:02 https://www.somda.nl/forum/8656/p360819/): Het was ooit jarenlang het paradepaardje van de NS

SM'90 ook
Daar is wel nog wat van over, als die kop ook niet al gesloopt is.
 

20-10-2011 15:15:58
thom
thom
Die kop is er zeker nog, zou ook niet weten waarom ie gesloopt zou moeten zijn...

En SM-90 een paradepaardje noemen vind ik wel wat riskant, daar is NS redelijk snel op terug gekomen...

Quote
aarclay (wo 19 okt 2011 12:38:43 https://www.somda.nl/forum/8656/p360778/):
Quote
dutchtrain (wo 19 okt 2011 10:28:41 https://www.somda.nl/forum/8656/p360753/): Ergens hoop ik dat ze dat stel ook kiezen, het is namelijk ook het eerste ICM stel van allemaal, en nog wel van de protoserie. MET werkende kopdeuren...

Ik neem aan dat die pneumatisch werken. Dat ding zal al jaren zonder prik staan?
Of hangt er nog een batterijtje aan om hem via de aansturing te regelen ofzo?

Wat versta jij onder werkend?

Tuurlijk staat dat ding daar zonder prik, d'r hangt geen Bvl of niks boven

Er wordt gewoon bedoeld dat die installatie er nog inzit en werkend is toen dat stel buiten dienst gegaan is, niks meer niks minder...

Laatst bewerkt door thom op 20-10-2011 15:18
 

02-11-2011 17:31:59
Spionkop
Spionkop
Quote
rob46 (wo 19 okt 2011 14:47:01):
Plan was om vandaag de AB 4005 via Amfv op de dieplader naar SimmereN Gn af te voeren maar er bleek een vervroegde buitendienststelling op Bkd te zijn. Dus geen transport.

Is de middenbak van de 4005 inmiddels al overgebracht naar SimmereN?
Ik heb er (nog) niets over gelezen of gehoord.
 


02-11-2011 17:45:10
bossie186
bossie186
Zaterdag stond de AB 4005 nog gewoon nog op z,n oude plekkie op Bkd.  

02-11-2011 20:11:06
Spionkop
Spionkop
Ok, dank!
(wel benieuwd wat de nieuwe datum wordt...)
 

25-11-2013 10:53:21
rob46
rob46
Afgelopen week is mBk 4005 van Falck (v/h Stator) aan de snijbranders ten offer gevallen. Ook de andere objecten (ketelwagens)op het terrein, als mede het spoor, zijn gesloopt.

Laatst bewerkt door rob46 op 26-11-2013 11:59


57 jaar OV-fotografie.
 

25-11-2013 11:37:00
bnv
bnv
Er stonden toch twee bakken? Is die andere, de mBk er dan nog wel, of ook niet meer.
De tusenbak staat volgens mij nog steeds op de Bokkeduinen (Amf).
 

25-11-2013 11:45:07
rob46
rob46
Nee hoor, de sBk was al gesloopt en de AB inderdaad op Bkd.

Laatst bewerkt door rob46 op 26-11-2013 11:59


57 jaar OV-fotografie.
 

25-11-2013 13:09:30
aarclay
aarclay
Quote
rob46 (ma 25 nov 2013 10:53:21 https://www.somda.nl/forum/8656/p476859/): Afgelopen week is sBk 4005 van Falck (v/h Stator) aan de snijbranders ten offer gevallen. Ook de andere objecten (ketelwagens)op het terrein, als mede het spoor, zijn gesloopt.

De trein was al behoorlijk gevaarlijk te noemen. Tijdens het maken van een reportage (met toestemming!) was de vloer al behoorlijk doorgezat, en moest je echt heel voorzichtig zijn. Verder is dit ook voor evacuatieoefeningen al levensgevaarlijk.

Het spoor is ook weggesaneerd, lees ik dat goed?

Laatst bewerkt door aarclay op 25-11-2013 13:11


Choo choo.....
 

25-11-2013 14:22:58
bnv
bnv
Quote
Spionkop (wo 02 nov 2011 17:31:59 https://www.somda.nl/forum/8656/p362938/):
Quote
rob46 (wo 19 okt 2011 14:47:01):
Plan was om vandaag de AB 4005 via Amfv op de dieplader naar SimmereN Gn af te voeren maar er bleek een vervroegde buitendienststelling op Bkd te zijn. Dus geen transport.

Is de middenbak van de 4005 inmiddels al overgebracht naar SimmereN?
Ik heb er (nog) niets over gelezen of gehoord.


Staat er dus nog (steeds). Oorspronkelijke bestemming Spoorwegmuseum voor wat voor doeleinden dan ook. In 2011 blijkbaar besloten tot sloop, dus geen belangstelling meer. Nog steeds voor sloop aangewezen?
Laatste bericht alweer twee jaar geleden, in die bak is blijkbaar maar weinig beweging te krijgen. Gaat mogelijk mee met het eerstvolgende sloopcircus met oa.Plan V. (?).

Laatst bewerkt door bnv op 25-11-2013 14:27
 

25-11-2013 15:03:57
mich
mich
Die op de bkd moet naar de sloop maar is niet loopvaardig. Zal op een dieplader moeten. Wellicht stootjuk verwijderen en eraf trekken.  

25-11-2013 15:54:34
110573
110573
Is er een datum van sloop bekend voor sBk 4005?  

25-11-2013 16:30:04
rob46
rob46
De lijst met alle data staat uiteraard in de nieuwste editie SPOOR 25, ook alle wetenswaardigheden van afvoer, sloop en verkoop van al het mat.: zoals gebruikelijk zou ik zeggen. Uitgave ergens in april 2014. De afvoer van AB 4005 hoort nog altijd bij de komende afvoergolf, hoewel die nog even op z'n laat wachten.

Laatst bewerkt door rob46 op 25-11-2013 16:31


57 jaar OV-fotografie.
 

25-11-2013 16:43:06
rolandrail
rolandrail
Quote
aarclay (ma 25 nov 2013 13:09:30 https://www.somda.nl/forum/8656/p476882/):
Quote
rob46 (ma 25 nov 2013 10:53:21 https://www.somda.nl/forum/8656/p476859/): Afgelopen week is sBk 4005 van Falck (v/h Stator) aan de snijbranders ten offer gevallen. Ook de andere objecten (ketelwagens)op het terrein, als mede het spoor, zijn gesloopt.
Het spoor is ook weggesaneerd, lees ik dat goed?
Correct, vanochtend even langsgefietst, ook het spoor geheel verwijderd. Vanochtend werden o.a. ook nog een containers die als oefenhuis fungeerde aan stukken geknipt door een sloper, het terrein wordt dus flink opgeschoond.
 

25-11-2013 16:51:42
aarclay
aarclay
Quote
mich (ma 25 nov 2013 15:03:57 https://www.somda.nl/forum/8656/p476900/): Die op de bkd moet naar de sloop maar is niet loopvaardig. Zal op een dieplader moeten. Wellicht stootjuk verwijderen en eraf trekken.

Hoe weet je dat hij niet meer loopvaardig is?
Een paar remrijtuigen erachter, lokje ervoor, en in een nacht karren met die hap, lijkt me.

Een dieplader lijkt me overigens wel zinniger uiteraard.

Laatst bewerkt door aarclay op 25-11-2013 16:52


Choo choo.....
 

25-11-2013 17:22:30
dlm4yjp
dlm4yjp
Wat denk je zelf? Een MCN met verstand van zaken weet het vast wel beter dan de gemiddelde spotter hier.
Een van de redenen is simpelweg de lange stilstand: 100% garantie op doorgezakte lagers en de zeer slechte staat van het casco.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-11-2013 17:36:33
aarclay
aarclay
Rustig.... niet aanvallen

Er zijn treinen die ook lang hebben stilgestaan, en toch nog gesleept werden, zoals de TEE en binnenkort mogelijk ook de Benelux-Mat'56 vanuit de zuiderburen, en dan praat ik over een langere stilstand dan die 10 jaar dat deze hier zal staan.

Maar goed, ik durf te wedden dat deze uiteindelijk ook op een dieplader terrecht komt vanaf zijn huidige locatie. Misschien nog wel met een kraantje? We merken het wel.

Laatst bewerkt door aarclay op 25-11-2013 17:38


Choo choo.....
 

25-11-2013 18:19:09
dlm4yjp
dlm4yjp
Was ook niet aanvallend bedoeld
Maar even 2x nadenken is wel zo prettig
(Het is immers niet de eerste keer dat gemeld word dat stilstaand materieel gerold moet worden i.v.m. vlakke plaatsen op de lagers, wat een vastloper kan veroorzaken).

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 25-11-2013 18:19


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

25-11-2013 18:46:58
dh3201
dh3201
Bij afvoer per dieplader vanaf de Bokkeduinen zal de bak eerst in twee stukken geknipt moeten worden. De bochten in de weg zijn te krap voor lange diepladers.
Daar kwam men bij de afvoer van de 501 ook op 't laatst achter en moest er in allereil nog een knipper geregeld worden. %08%


Shqiperise-lopers?
 

25-11-2013 19:33:23
maigoda
maigoda
Quote
aarclay (ma 25 nov 2013 16:51:42 https://www.somda.nl/forum/8656/p476918/):
Quote
mich (ma 25 nov 2013 15:03:57 https://www.somda.nl/forum/8656/p476900/): Die op de bkd moet naar de sloop maar is niet loopvaardig. Zal op een dieplader moeten. Wellicht stootjuk verwijderen en eraf trekken.

Hoe weet je dat hij niet meer loopvaardig is?
Een paar remrijtuigen erachter, lokje ervoor, en in een nacht karren met die hap, lijkt me.

Een dieplader lijkt me overigens wel zinniger uiteraard.

Een paar remrijtuigen en een loc ervoor is niet meer zomaar even geregeld. De bak is opzich al niet eens meer toegelaten, laat staan dat er iemand te vinden zou zijn die ervoor wil tekenen dat de bak voldoende loopvaardig is. En wat dat laatste betreft: ik heb de bak zelf van dichtbij gezien en die wil je echt niet meer over de baan vervoeren. Afvoeren per dieplader is bovendien het goedkoopste.
Groetjes,
Emiel
 

25-11-2013 19:49:17
edje
edje
Hoe wil je de bak ook meeslepen, het is geen normaal trekwerk maar ook geen schaku wat er op zit.
Knipmachine ernaast en op de bokkeduinen in stukken knippen en in containers afvoeren, lijkt mij de makkelijkste manier om van dat ding af te komen.
Zo zijn de rijtuigen bij Stator ook aan hun einde gekomen.

Laatst bewerkt door edje op 25-11-2013 19:49
 

25-11-2013 19:51:52
thom
thom
Och, die bak zal nogwel rollen, dat zal zo'n vaart allemaal niet lopen met rollagers. Er zijn wel dingen versleept die langer stilgestaan hebben

Erger is, en dat valt kennelijk niemand op, dat er totaal géén stoot- en trekwerk aan de bak zit en het ding dus gewoon onverplaatsbaar
 

25-11-2013 21:26:39
mich
mich
Precies. Wegtrekken met een ketting ofzo gaat wel, maar daarmee ga je niet op pad door de wissels in Amf. Opladen op een dieplader kan niet zomaar vanaf de plek waar die nu staat.  

25-11-2013 21:30:34
mich
mich
Quote
aarclay (ma 25 nov 2013 16:51:42 https://www.somda.nl/forum/8656/p476918/):
Quote
mich (ma 25 nov 2013 15:03:57 https://www.somda.nl/forum/8656/p476900/): Die op de bkd moet naar de sloop maar is niet loopvaardig. Zal op een dieplader moeten. Wellicht stootjuk verwijderen en eraf trekken.

Hoe weet je dat hij niet meer loopvaardig is?
Een paar remrijtuigen erachter, lokje ervoor, en in een nacht karren met die hap, lijkt me.

Een dieplader lijkt me overigens wel zinniger uiteraard.


Ik mag loopvaardigheidskeuringen uitvoeren en heb het ding laatst bekeken en hij viel op meerdere punten finaal door de mand. Al zou die het kunnen hij mag geen meter het spoor over.
 

25-11-2013 21:35:48
110573
110573
De bak is van buiten helemaal kaal gemaakt. Er zitten bij wijze van spreken alleen nog wielen onder (zeker geen toereikend koppeling). Bovendien is van alles los aan de binnenkant.

Ik zeg knippen op locatie. Er is best plaats voor aan de achterkant van de Bkd.
 

25-11-2013 22:15:32
maigoda
maigoda
Quote
thom (ma 25 nov 2013 19:51:52 https://www.somda.nl/forum/8656/p476937/):
Erger is, en dat valt kennelijk niemand op, dat er totaal géén stoot- en trekwerk aan de bak zit en het ding dus gewoon onverplaatsbaar

Dat die bak geen stoot- en trekwerk heeft, is opzich niet het probleem. Die bak is ook op de Bokkeduinen gekomen per spoor, dus als het echt moet, is er wel wat op te bedenken om hem daar ook weer weg te krijgen. Alleen is dat de moeite niet, vanwege de kosten die er aan zitten.
Groetjes,
Emiel
 

25-11-2013 22:27:28
aarclay
aarclay
Quote
mich (ma 25 nov 2013 21:26:39 https://www.somda.nl/forum/8656/p476954/): Opladen op een dieplader kan niet zomaar vanaf de plek waar die nu staat.

Huur een kraan, zou ik zeggen. Die tilt hem wel over het hek heen, op een dieplader.

Laatst bewerkt door aarclay op 25-11-2013 22:27


Choo choo.....
 

25-11-2013 22:34:14
mich
mich
Bovenleiding?  

25-11-2013 22:34:56
AgentX
AgentX
Het is toch allemaal zo makkelijk niet. Dat blijkt maar...  

25-11-2013 22:54:33
edje
edje
Ongevallenbestrijding kan hem toch zo met het hersporingsspul naast het spoor schuiven. Ik zie het probleem niet, zo.
Leuke oefening voor die gasten.
 

25-11-2013 23:03:23
dh3201
dh3201
Op dezelfde plek is de 501 ook in acht stukjes op diepladers gehezen, dus dat op een dieplader hijzen is het probleem niet daar. Eerder de krappe bochten waar lange diepladers niet langs kunnen. Dat is bij de 501 opgelost om halve bakken op een dieplader te plaatsen.

Als het over beperkte afstand rollen nog wel mogelijk blijkt zou er de bak nog naar de Birkt gerolt kunnen worden en daar op een dieplader gehezen worden. Ook daar is de bocht niet al te ruim, maar een hele bak ICR paste daar nog net op een dieplader de bocht om.

Desondanks lijkt me twee diepladers met halve bakken vanaf de Bokkeduinen het meest voor de hand liggend, of gelijk in nog kleinere stukjes in containers.


Shqiperise-lopers?
 

25-11-2013 23:36:14
thom
thom
Quote
maigoda (ma 25 nov 2013 22:15:32 https://www.somda.nl/forum/8656/p476960/):
Quote
thom (ma 25 nov 2013 19:51:52 https://www.somda.nl/forum/8656/p476937/):
Erger is, en dat valt kennelijk niemand op, dat er totaal géén stoot- en trekwerk aan de bak zit en het ding dus gewoon onverplaatsbaar

Dat die bak geen stoot- en trekwerk heeft, is opzich niet het probleem. Die bak is ook op de Bokkeduinen gekomen per spoor, dus als het echt moet, is er wel wat op te bedenken om hem daar ook weer weg te krijgen. Alleen is dat de moeite niet, vanwege de kosten die er aan zitten.
Groetjes,
Emiel

Heel simpel, toen die het terrein daar opkwam was het nog een compleet 3 delig stel.

En de enige manier om hem te kunnen verslepen is er een kopbak bij te halen want sleepkoppelingen zijn er niet voor deze tussenbakkoppelingen, maar dat is natuurlijk een absurt plan.

Nee, als het zo allemaal zo simpel was geweest, dan had de bak jaren geleden al verschroot geweest kan ik je vertellen...

Laatst bewerkt door thom op 25-11-2013 23:38
 

26-11-2013 08:32:10
rolandrail
rolandrail
Dit gaat al lang niet meer over de ICM bij het Falck Trainingscentrum...  

26-11-2013 11:17:39
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
rob46 (ma 25 nov 2013 10:53:21 https://www.somda.nl/forum/8656/p476859/): Afgelopen week is sBk 4005 van Falck (v/h Stator) aan de snijbranders ten offer gevallen. Ook de andere objecten (ketelwagens)op het terrein, als mede het spoor, zijn gesloopt.
Volgens mij wordt hier de mBk bedoeld. De sBk is reeds in september 2009 verschrot. Zie ook http://www.flickr.com/photos/64443529@N03/7752359828/in/photolist-cP3Sum-aar1iE-eidTS2-hQSmbu-8oeXw5-8oc8Vc voor een foto van de mBk in 2012.
 

26-11-2013 11:52:56
rob46
rob46
Oeps, tikfoutje. Bedankt Martin.


57 jaar OV-fotografie.
 

26-11-2013 19:32:11
Jannn2009
Jannn2009
Quote
rolandrail (di 26 nov 2013 08:32:10 https://www.somda.nl/forum/8656/p476996/): Dit gaat al lang niet meer over de ICM bij het Falck Trainingscentrum...


Eens. Wellicht kunnen we het topic maar "ICM-0" noemen, want er zijn verspreid door het land nog wel enkele bakken te vinden waar iets over te vertellen is.
 

26-11-2013 20:04:06
spiketrain
Moderator
spiketrain
Bij deze gewijzigd.


Groet, Spiketrain
 

23-07-2015 09:42:22
Jelmer
Jelmer
even een oude topic opgezocht.

Weet iemand hoe het nu staat met de AB van de 4005? Volgens Wikipedia zou deze van het Spoorwegmuseum zijn, maar op hun site vind je er niks over.
 

23-07-2015 09:49:51
aarclay
aarclay
Ik zet erin dat het Spoorwegmuseum er geen waarde aan hecht gezien dit de enige overgebleven bak van de 4005 is. Ik vind het meer klinken als 'geruchten' dat deze overgenomen zou zijn door het spoorwegmuseum, want anders hadden ze er allang wat mee gedaan, zoals verhuizen naar het museum of de loods in Blerick.

Wat al eerder besproken is, is dat dit rijtuig op de lijst staat om gesloopt te worden.


Choo choo.....
 

23-07-2015 09:57:26
JuliandeB
JuliandeB
1. Hij staat nog in Amersfoort
2. NSM heeft er geen interesse meer in na het ontvangen van een benelux koprijtuig met een goed interieur.

Laatst bewerkt door JuliandeB op 23-07-2015 09:58
 

23-07-2015 10:37:43
thom
thom
Die middenbak stond al op de sloop nominatie voordat die Bs zelfs maar in beeld kwam.