VSM spreekt ongenoegen uit over spotters
Forum: Algemeen - Algemeen
31-05-2010 12:28:55
TheKnitter
TheKnitter
VSM-Medewerkers spreken ongenoegen uit over spotters

Zondag 31 mei reed de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij een excursierit naar Corus Hoogovens in Beverwijk. De rit reed continu over de hoofdbaan, waar NS ook rijdt met treinen.
Tijdens deze rit waren er veel spotters aanwezig, op locaties die je niet verwacht. Gevaarlijke locaties kan je het noemen.

Een anonieme medewerker verteld mij: "Wij kwamen aan ter hoogte van Hilversum. Er hing een man in de paal van een sein. Gelukkig konden wij het sein nog goed zien, maar wij schrokken ons wezenloos. Hij zat daar met een camera."
Een andere anonieme medewerker vertelt: "Wij kwamen aanrijden, en zagen mensen langs de baan, tussen Apeldoorn en Amersfoort. Één van deze mannen stond midden op de spoorbaan, voor onze loc. Wij grepen direct naar onze rem, want je weet niet wat ze doen. Hij ging aan de kant, maar wij schrokken ons wezenloos."
Dezelfde medewerker vertelt nog iets: "Wij zijn vrijwilligers, doen dit mede om te overleven, en een fijne dag te bieden aan onze reizigers. Als een idiote spotter het verpest, door niet aan de kant te gaan, nemen wij dit hem enorm kwalijk. Je hoort niet over een hek te klimmen, en op de spoorbaan te staan. Wij rijden met 9 rijtuigen, namelijk 1 bagagewagen, 4 restauratiewagens, 1 personeelswagen en 4x een 3e klas rijtuig. Voorop zitten 2x een 23'er loc. Afremmen gaat niet snel."

Onderweg waren er meer gevaarlijke situaties, zoals een andere medewerker verteld: "Wij kwamen aanrijden, en zien een man op het spoor naast ons staan. Verderop doemen gele frontseinen op, op dat spoor. Een blik langs de trein geeft mij de indruk dat hij door mag rijden, want het sein staat op groen. De stoomfluit gebruiken, misschien dat hij schrikt. Nee, hij blijft staan filmen. De andere trein nadert snel. Zeer snel. De man springt op het laatste moment opzij. Wij rijden door, maar deze NS-trein trekt aan de noodrem, staat stil. Ging hij niet aan de kant, had hij er niet meer geweest. Wij hopen dat hij zijn lesje geleerd heeft, en desnoods een fikse boete er van over heeft gehouden."

Tijdens deze reis zijn er meerdere gevaarlijke situaties geweest. Alles vertellen wij niet. Dit was een kleine greep uit de ervaringen.

De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij wil hiermee duidelijk maken, dat het niet verstandig is, om over hekken te klimmen of op spoorbanen te gaan staan. Het schrikt niet alleen VSM-personeel, maar ook andere machinisten.

Hierom roept de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij reizigers nogmaals op: Wees voorzichtig, en klim niet over hekken. Ga op veilige locaties staan!

De ervaringen die er van overgehouden worden, zijn niet fijn. De machinist/stoker schrikken zich wezenloos, als ze dit zien gebeuren.

Dit bericht is gepost namens een aantal anonieme VSM-medewerkers.
Zelf ben ik geen medewerker bij VSM.
 

31-05-2010 12:45:34
edegroot
edegroot
Zo zie je maar weer.. kappen met dit soort ritjes. Blijkbaar zijn er een aantal spotters hier in dit land met het verstandelijk vermogen van een garnaal, wat maakt dat in alle rust en veiligheid dit soort ritjes niet meer mogelijk zijn.

Onverantwoord om er nog mee door te gaan, in mijn ogen.
 

31-05-2010 12:45:50
john2
john2
Een beetje Somda gebruiker houdt zich aan de veiligheid van andere en zich zelf. Hopelijk geeft Peter de Somda's gebruiker die onverwantwoord bezig zijn met hun hobby een verbanning op Somda! Want mensen die op een onverantwoorde bezig zijn met hun hobby verpesten het voor de goed willende, die op een verantwoorde wijze bezig zijn.  

31-05-2010 12:48:18
edegroot
edegroot
Gebruikers waarvan wij weten dat deze zich niet aan de veiligheidsregels houden, worden direct als gebruiker verwijderd en krijgen ook een ban.

Laatst bewerkt door edegroot op 31-05-2010 12:48
 


31-05-2010 12:51:22
mren
mren
Waarom eigenlijk?
Ik rij ook wel eens 160 op de snelweg, dat mag ook niet en is ook in potentie gevaarlijk.
 

31-05-2010 12:54:16
luytjes
luytjes
Spotters zorgen zo langzamerhand dus alleen nog maar voor overlast en is al lang geen leuke hobby meer waar je af en toe wat leuks voor organiseert. Dit met dank aan een stel egoïsten dat geen genoegen neemt met fatsoenlijke en veilige spotplekken. Erg jammer dat zelfs museumbedrijven zo over spotters denken.

Laatst bewerkt door luytjes op 31-05-2010 12:55
 

31-05-2010 12:54:38
edegroot
edegroot
Quote
mren: Waarom eigenlijk?
Ik rij ook wel eens 160 op de snelweg, dat mag ook niet en is ook in potentie gevaarlijk.

En daar krijg je ook in sommige gevallen als je geflitst wordt een boete voor, omdat het niet mag.
Het waarom ga ik verder niet op in, dit is een algemeen beleid van het beheer en daarover gaan we hier niet in discussie. Een aangezien dit soort zaken al vaak ontspoort in een eindeloze discussie, gaat hier nu ook een slotje op.

Laatst bewerkt door edegroot op 31-05-2010 12:57