ProRail wil minder wissels
Forum: Algemeen - Algemeen
21-01-2014 21:17:10
dennistd
dennistd
Volgens mij komt het er op neer dat er nog 500 wissels een dergelijke aansturing hebben, maar dat dit de enige wissels zijn wat betreft geometrie (de boogstralen e.d.)  

21-01-2014 22:22:11
sjoerd
sjoerd
Nee, hoor, er liggen wel meer wissels in een boog, waardoor het rechtdoorgaande deel ook in een boog komt te liggen. Uiteraard is dit qua aanschaf en onderhoud duurder, maar het kan soms niet anders. De ontwerper zal dit zoveel mogelijk vermijden in nieuwe ontwerpen, maar in oude spoorwegen of bij situaties met ruimtegebrek komt het vaker voor. Aan de westzijde van Naarden-Bussum ligt een oude boog (terwijl veel bogen in die lijn zoals bij Weesp in de loop van de jaren zijn verruimd), met aansluitend twee 1 : 15 wissels in de boog. In Tilburg bijvoorbeeld liggen ook veel wissels aan de westzijde in een flauwe boog. Dat betekent maatwerk en geen confectie.

Laatst bewerkt door sjoerd op 21-01-2014 22:35
 

21-01-2014 22:28:46
thom
thom
Het fysieke wissel is wel uniek want de ene boog is ook de andere nogeens niet, maar de betreffende soort wisselsteller is op 500 wissels gebruikt.

Laatst bewerkt door thom op 21-01-2014 22:30
 

21-01-2014 22:38:22
b2py
b2py
Quote
Nelis (di 21 jan 2014 16:33:28 https://www.somda.nl/forum/8617/p483633/): Hoor ik nu echt dat het grootste deel van de overloopwissels een kleinere aansluitingen opgelucht adem kunnen halen?

Nee.
Er is geen geld vrijgemaakt om het project uit te voeren. Dat in toekomstige bovenbouwvernieuwingen de wissels alsnog verdwijnen zou goed mogelijk zijn.
 


21-01-2014 23:32:44
kiekkiek
kiekkiek
Quote
sjoerd (di 21 jan 2014 22:22:11 https://www.somda.nl/forum/8617/p483681/): Nee, hoor, er liggen wel meer wissels in een boog, waardoor het rechtdoorgaande deel ook in een boog komt te liggen. Uiteraard is dit qua aanschaf en onderhoud duurder, maar het kan soms niet anders. De ontwerper zal dit zoveel mogelijk vermijden in nieuwe ontwerpen, maar in oude spoorwegen of bij situaties met ruimtegebrek komt het vaker voor. Aan de westzijde van Naarden-Bussum ligt een oude boog (terwijl veel bogen in die lijn zoals bij Weesp in de loop van de jaren zijn verruimd), met aansluitend twee 1 : 15 wissels in de boog. In Tilburg bijvoorbeeld liggen ook veel wissels aan de westzijde in een flauwe boog. Dat betekent maatwerk en geen confectie.

De meeste gebogen wissels in Nederland zijn niet ontworpen als gebogen wissel. Vaak wordt in een 'normaal' wissel (gedeeltelijk) een boog geschift. Dat het om 'normale' wissels gaat kun je zien aan het puntstuk. Dat is hetzelfde als bij wissels in recht spoor en is niet gebogen.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 21-01-2014 23:35
 

21-01-2014 23:38:43
broek53
broek53
Quote
b2py (di 21 jan 2014 22:38:22 https://www.somda.nl/forum/8617/p483686/):
Quote
Nelis (di 21 jan 2014 16:33:28 https://www.somda.nl/forum/8617/p483633/): Hoor ik nu echt dat het grootste deel van de overloopwissels een kleinere aansluitingen opgelucht adem kunnen halen?

Nee.
Er is geen geld vrijgemaakt om het project uit te voeren. Dat in toekomstige bovenbouwvernieuwingen de wissels alsnog verdwijnen zou goed mogelijk zijn.
Correct. Robuust Spoor als programma is dan wel gestopt, maar bij elke aanstaande wisselvernieuwing zal men zich afvragen of een wissel wel nodig is volgens de nieuwe ontwerpfilosofie. En in een aantal projecten die toch al uitgevoerd moeten worden, gaat de 'sanering' wel voort; ik noem Zwolle en Den Haag, en er hangt al vele jaren in de lucht dat er 'iets' met Amsterdam gedaan moet worden.
 

22-01-2014 08:48:23
sjoerd
sjoerd
Quote
kiekkiek (di 21 jan 2014 23:32:44 https://www.somda.nl/forum/8617/p483689/):
Quote
sjoerd (di 21 jan 2014 22:22:11 https://www.somda.nl/forum/8617/p483681/): unquote%
De meeste gebogen wissels in Nederland zijn niet ontworpen als gebogen wissel. Vaak wordt in een 'normaal' wissel (gedeeltelijk) een boog geschift. Dat het om 'normale' wissels gaat kun je zien aan het puntstuk. Dat is hetzelfde als bij wissels in recht spoor en is niet gebogen.

Sjoerd: Uiteraard is het puntstuk bepalend voor de hoekverhouding en voor de functionaliteit erna. Hierboven (even terugscrollen) is al gesteld dat wissels met houten dwarsliggers in een flauwe boog vaak wat werden omgeschift waardoor ze ter plaatse passend werden gemaakt. Hierboven is ook gesteld dat wissels op betonnen dwarsliggers wel in een boog moeten zijn ontworpen omdat ze anders niet passend te maken zijn. Overigens zijn ook die contructies in bescheiden mate ter plaatse nog in te regelen.
Mijn reactie inzake wissels die in een boog liggen is overigens gegeven naar aanleiding van de stelling daarvoor dat er weinig wissels in een boog liggen en dat is niet zo.


Laatst bewerkt door sjoerd op 22-01-2014 08:49
 

23-01-2014 11:03:02
slifor2
slifor2
klaarblijkelijk betrof het defecte wissel er eentje met EBI-switch aandrijving.
Ik kan me nog herinneren dat enkele jaren geleden dit type aandrijving als het wondermiddel werd aangeprezen ten faveure van de bekende stangen. Gelukkig was Prorail al eerder op dit idee terug gekomen en werden dit type aandrijvingen al niet meer ingebouwd, naar nu blijkt zijn de nog aanwezige EBI's in de nacht van di/wo geklemd! Dit heeft behoorlijke gevolgen voor de treindienst:

- Kijfhoek, beperkingen in spoorgebruik
- Amsterdam Muiderpoort, wissel 455 is linksleidend geklemd. Geen stop mogelijk voor de stoptrein uit Amersfoort.
- Breukelen - Maarssen , wissel 3613 wordt geklemd, nog 1 stoptreinpad over.
- Schiedam - Hoek van Holland, de spits pendels treinserie 14100 in de ochtend en avond zijn opgeheven.
- Den Dolder - Soest zuid geen treinverkeer omdat wissels 113a/b en 114 RL zijn geklemd.
- Meppel - Koekange wissel 279 LL geklemd, 9100 serie Hgv - Zl opgeheven.
- Herfte aansluiting, wissel 219 hersteld met materiaal uit wissel 85. Anders beperkt treinverkeer naar Emmen.
- Hoofddorp, Wissel 1121A en 1117B worden geklemd. Treinserie 3100 wordt opgeheven van Utrecht naar Hoofddorp en Treinserie 2600 Van Leiden naar Haarlem wordt omgeleid via Haarlem

.......
 

23-01-2014 12:39:50
Hoera63
Hoera63
Wat is dit nou weer voor totale waanzin?  

23-01-2014 12:40:18
waalkade
waalkade
Dan zou ik maar eens op het CUP gaan kijken, die wissels worden alleen gebruikt om roest te rijden. Daar kan men makkelijk een paar onderdelen missen.  

23-01-2014 12:50:21
broek53
broek53
Het is de vraag of dat hetzelfde type wissel is als waarnaar men hier en daar op zoek is. Ik heb trouwens het idee (maar ook niet meer dan dat) dat de langdurige gevallen de wissels zijn waarin tongen vervangen moeten worden.  

23-01-2014 12:51:51
dvdhoven
dvdhoven
Bij Sauwerd liggen ook wissels op de klem: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=129484


Dick van den Hoven
 

23-01-2014 14:27:39
waalkade
waalkade
Quote
broek53 (do 23 jan 2014 12:50:21 https://www.somda.nl/forum/8617/p483864/): Het is de vraag of dat hetzelfde type wissel is als waarnaar men hier en daar op zoek is. Ik heb trouwens het idee (maar ook niet meer dan dat) dat de langdurige gevallen de wissels zijn waarin tongen vervangen moeten worden.
Is het een krachtenspel tussen de (te slappe) tongen en de (te stijve) dubbele stangen die de niet aanliggende tong doet bewegen?

Laatst bewerkt door waalkade op 23-01-2014 14:36
 

23-01-2014 14:52:23
slifor2
slifor2
Quote
dvdhoven (do 23 jan 2014 12:51:51 https://www.somda.nl/forum/8617/p483865/): Bij Sauwerd liggen ook wissels op de klem: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=129484
En hetzelfde geldt voor Appingedam, waardoor Delfzijl ook niet bereikbaar is....

Blijkbaar is Prorail weer in een stuip geschoten.....

Laatst bewerkt door spiketrain op 23-01-2014 16:55, reden: Quoot hersteld.
 

23-01-2014 16:25:16
279
279
Quote
slifor2 (do 23 jan 2014 11:03:02 https://www.somda.nl/forum/8617/p483851/): klaarblijkelijk betrof het defecte wissel er eentje met EBI-switch aandrijving.
Ik kan me nog herinneren dat enkele jaren geleden dit type aandrijving als het wondermiddel werd aangeprezen ten faveure van de bekende stangen. Gelukkig was Prorail al eerder op dit idee terug gekomen en werden dit type aandrijvingen al niet meer ingebouwd, naar nu blijkt zijn de nog aanwezige EBI's in de nacht van di/wo geklemd! Dit heeft behoorlijke gevolgen voor de treindienst:

- Kijfhoek, beperkingen in spoorgebruik
- Amsterdam Muiderpoort, wissel 455 is linksleidend geklemd. Geen stop mogelijk voor de stoptrein uit Amersfoort.
- Breukelen - Maarssen , wissel 3613 wordt geklemd, nog 1 stoptreinpad over.
- Schiedam - Hoek van Holland, de spits pendels treinserie 14100 in de ochtend en avond zijn opgeheven.
- Den Dolder - Soest zuid geen treinverkeer omdat wissels 113a/b en 114 RL zijn geklemd.
- Meppel - Koekange wissel 279 LL geklemd, 9100 serie Hgv - Zl opgeheven.
- Herfte aansluiting, wissel 219 hersteld met materiaal uit wissel 85. Anders beperkt treinverkeer naar Emmen.
- Hoofddorp, Wissel 1121A en 1117B worden geklemd. Treinserie 3100 wordt opgeheven van Utrecht naar Hoofddorp en Treinserie 2600 Van Leiden naar Haarlem wordt omgeleid via Haarlem

.......


ik weet niet van wanneer deze opsomming is, maar geen beperkingen meer
op Asdm, Dld - St, Hfd(o) sinds donderdagmorgen.
wel nog op 483 LL Aswplz > alleen verkeer via spoor 90.
 

23-01-2014 17:09:47
kleine_man
kleine_man
Vandaag was al goed zichtbaar wat er gebeurd met minder wissels. Er redden treinen tussen Ht en Gdm omdat er een sein-/wisselstoring was tussen Ht en Bd.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

23-01-2014 17:17:35
thom
thom
Quote
Hoera63 (do 23 jan 2014 12:39:50 https://www.somda.nl/forum/8617/p483861/): Wat is dit nou weer voor totale waanzin?

Wat moet men dan doen als blijkt dat wissels onveilig zijn en de gebreken tot ontsporingen kunnen leiden, gewoon doorrijden alsof er niks aan de hand is?

En als er dan wél wat gebeurd met mogelijk alle gevolgen van dien (Stel eens dat die trein in Hvs een tegentrein was tegengekomen bv) dan kunnen we hier zeker roepen dat we dat allemaal al aan hadden zien komen?
 

23-01-2014 18:46:45
rogier
rogier
Het is Prorail zelf dat beweerde dat de wissels juist _niet_ onveilig waren: "Tijdens deze inspectie is geen wissel aangetroffen met een vergelijkbaar defect of een onveilige situatie."

Laatst bewerkt door rogier op 23-01-2014 18:47


Reiziger met hoofdletter R......
 

23-01-2014 20:04:26
MasterE
MasterE
Daarom liggen er nu wissels op de klem en moet er met spoed onderdelen worden vervangen.


Mcn Asd
 

23-01-2014 20:09:13
broek53
broek53
Dat is ook zo: het defect op zichzelf is namelijk heel recht-toe, rechtaan: de verbinding tussen steller, stangen en wisseltongen is in orde, of hij is het niet.
Er is echter een vermoeden waarom de verbinding bij het Hilversumse wissel stuk gegaan is, namelijk flenzen die langs de blinde kant van de afliggende wisseltong schuren. Als zo'n tong regelmatig wordt aangetikt, kan een van de verbindingen breken - zo is de gedachte. Men dacht waarschijnlijk vrijwel geen wissels aan te treffen waarbij dat het geval was, en dat viel blijkbaar zeer tegen. Wat nog meer tegengevallen is, is dat het opnieuw afstellen van de verbindingen en de tongen onvoldoende hielp. Dat zijn de wissels die op de klem zijn blijven liggen en waarin nu onderdelen vervangen worden; misschien wel hele tongbewegingen, maar dat weet ik niet.
 

23-01-2014 20:27:36
rogier
rogier
Betekent dit dat er geen sprake is van een onveilige situatie, maar wel van een situatie die dusdanig onveilig is dat men het niet vertrouwt om de wissels gewoon in gebruik te houden?


Reiziger met hoofdletter R......
 

23-01-2014 21:42:18
MasterE
MasterE
Kans op ontsporing als gevolg van slechte wissels lijkt mij toch behoorlijk onveilig. Al zal nooit iemand dit toegeven.


Mcn Asd
 

24-01-2014 11:46:53
waalkade
waalkade
Quote
broek53 (do 23 jan 2014 20:09:13 https://www.somda.nl/forum/8617/p483897/): Dat is ook zo: het defect op zichzelf is namelijk heel recht-toe, rechtaan: de verbinding tussen steller, stangen en wisseltongen is in orde, of hij is het niet.
Er is echter een vermoeden waarom de verbinding bij het Hilversumse wissel stuk gegaan is, namelijk flenzen die langs de blinde kant van de afliggende wisseltong schuren. Als zo'n tong regelmatig wordt aangetikt, kan een van de verbindingen breken - zo is de gedachte. Men dacht waarschijnlijk vrijwel geen wissels aan te treffen waarbij dat het geval was, en dat viel blijkbaar zeer tegen. Wat nog meer tegengevallen is, is dat het opnieuw afstellen van de verbindingen en de tongen onvoldoende hielp. Dat zijn de wissels die op de klem zijn blijven liggen en waarin nu onderdelen vervangen worden; misschien wel hele tongbewegingen, maar dat weet ik niet.
Op een filmpje (zie nieuws) is te zien dat men niet alleen de tongen uitwisselt.
Aanslagspoorstaaf, glijstoelen en tong worden als een unit losgenomen en vervangen.
 

24-01-2014 13:17:42
kiekkiek
kiekkiek
Quote
broek53 (do 23 jan 2014 20:09:13 https://www.somda.nl/forum/8617/p483897/): Dat is ook zo: het defect op zichzelf is namelijk heel recht-toe, rechtaan: de verbinding tussen steller, stangen en wisseltongen is in orde, of hij is het niet.
Er is echter een vermoeden waarom de verbinding bij het Hilversumse wissel stuk gegaan is, namelijk flenzen die langs de blinde kant van de afliggende wisseltong schuren. Als zo'n tong regelmatig wordt aangetikt, kan een van de verbindingen breken - zo is de gedachte. Men dacht waarschijnlijk vrijwel geen wissels aan te treffen waarbij dat het geval was, en dat viel blijkbaar zeer tegen. Wat nog meer tegengevallen is, is dat het opnieuw afstellen van de verbindingen en de tongen onvoldoende hielp. Dat zijn de wissels die op de klem zijn blijven liggen en waarin nu onderdelen vervangen worden; misschien wel hele tongbewegingen, maar dat weet ik niet.

Wanneer afliggende wisseltongen niet in hun eindpositie komen kan die tong worden aangetikt met allerlei vervelende gevolgen. Een te kleine doorrijdopening zie je veel te vaak. Oorzaak zijn gebrek aan smering en/of onjuist afgestelde of defecte tongenrolsystemen. http://www.vtec-gmbh.de/pdf/rollTEC_nl.pdf
Kwalijk is natuurlijk dat dat tijdens schouw niet wordt gemerkt, of dat een defect niet of te laat wordt hersteld.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 24-01-2014 13:19
 

24-01-2014 13:41:42
Nelis
Nelis
Is de openings wijdte van het doorgaande spoor en de wisseltong geen criterium wat door een schouwtrein gemeten wordt? Of controleerd deze alleen de staat van het spoor en controleren ze op puntstuk haarscheurtjes?  

24-01-2014 14:40:12
kiekkiek
kiekkiek
Quote
Nelis (vr 24 jan 2014 13:41:42 https://www.somda.nl/forum/8617/p483968/): Is de openings wijdte van het doorgaande spoor en de wisseltong geen criterium wat door een schouwtrein gemeten wordt? Of controleerd deze alleen de staat van het spoor en controleren ze op puntstuk haarscheurtjes?

Als ik het goed heb is de minimum maat 38 mm. M.i. nogal weinig. Zeker als je weet dat een flens max. 35 mm dik is, de spoorbreedte in de wisselboog iets groter is en al helemaal wanneer het buitenbeen flink is versleten.
Een video schouwtrein maakt alleen plaatjes en meet niets. Wat de meettreinen van Eurailscout allemaal meten weet ik niet.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 24-01-2014 14:42
 

24-01-2014 15:13:52
Apda
Apda
Wisselmeting door Eurailscout: http://www.eurailscout.com/1-2-wisselmeting_nl.html  

24-01-2014 16:11:18
broek53
broek53
Hoe dan ook zijn het er nogal wat waarbij de afliggende tong danig is aangetikt. Alleen al in Randstad Noord lagen er vannacht nog 15 op de klem, waarvan 10 overloopwissels (dus eigenlijk 25 losse wissels). Sommige wissels die in de gewone dienstregeling niet nodig zijn, zijn gekanibaliseerd om andere wissels te herstellen. Op de klem zullen er bij gebrek aan onderdelen vast wel een aantal voor langere tijd blijven liggen.  

24-01-2014 16:20:06
trdl85
trdl85
Tot nu toe hebben de reizigers eigenlijk nog weinig last gehad van de EBI-problemen als je nagaat hoeveel wissels er nog steeds op de klem liggen.
Hopelijk beschouwd ProRail dit niet als kans om deze wissels te saneren, "we rijden nu toch ook zonder vertraging" (op de meeste trajecten)....
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-01-2014 16:26:57
martw
martw
Ik hoop juist dat ze inzien dat die wissels nuttig zijn om te blijven liggen. Zo vertrekt de 8800 naar Ledn in Wd nu van spoor 1 ipv 2 volgens de AV, en daarvoor worden wissels 2105A/B (bij Vtn) nu gebruikt om de 8800 de 6100 te laten inhalen. Als ik het mij goed herinner stonden deze wissels op de nominatie om weggehaald te worden, maar nu zijn ze een mooie backup voor wissels 1151A/B (bij Wd), die nu kennelijk niet gebruikt worden.


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

24-01-2014 21:46:59
train85
train85
Quote
trdl85 (vr 24 jan 2014 16:20:06 https://www.somda.nl/forum/8617/p483989/): Tot nu toe hebben de reizigers eigenlijk nog weinig last gehad van de EBI-problemen als je nagaat hoeveel wissels er nog steeds op de klem liggen.
Hopelijk beschouwd ProRail dit niet als kans om deze wissels te saneren, "we rijden nu toch ook zonder vertraging" (op de meeste trajecten)....
Heb mogen zien dat er de komende weken heel veel geklemde wissels zijn, gezien in de planningssystemen.
 

24-01-2014 22:45:00
AgentX
AgentX
Kun je overigens zien dat een wissel geklemd is? Hoe gaat dat in z'n werk?  

24-01-2014 22:54:03
sfj
De fysieke klem vind ik op een gewone lijmklem lijken. Die zit langs de onderkant van het wissel. Misschien zitten er ook wel twee. Zal ook wel iets in de verkeersleidingssystemen aangepast moeten worden zodat bediening proberen onmogelijk wordt.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

24-01-2014 22:56:37
rolandrail
rolandrail
Ja dat kan je zien. Er worden schroefklemmen gebruikt waarbij de wisseltong die aan moet sluiten tegen de spoorstaaf wordt vastgeschroefd met iets wat v.w.b. werking vergelijkbaar is met een lijmklem. De tong die niet moet aansluiten wordt uiteraard niet vastgeschroefd maar er wordt evt. wel een klem op de spoorstaaf geschroefd zodat die wisseltong nooit kan aansluiten. De klemmen kunnen worden voorzien van een hangslot zodat niet elke onverlaat ze los kan schroeven.  

25-01-2014 23:25:16
dlm4yjp
dlm4yjp
Een beeldje van een wisselklem http://www.dieseltreinen.nl/gallery2/d/3380-2/DSCN5144.jpg en een "alternatieve" wisselklem http://i67.photobucket.com/albums/h288/gilles111/Fo%202%20augustus%202010/DSC00650.jpg


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

26-01-2014 11:05:01
thom
thom
Die tweede zal werken, tot er een paar flenzen gepasseerd zijn...  

26-01-2014 11:08:28
john2
john2
Het lijkt me verstandig om de foto met "alternatieve" wisselklem niet buiten de Somda website te plaatsen. Er zouden anders personen kunnen zijn die op verkeerde gedachten kunnen komen. Of ziet een verkeersleider dat een wissel daadwerkelijk is om gegaan op zijn paneel? Zo niet omgegaan dat zou er geen veilige rijweg ingesteld kunnen worden. Dus rood sein.

Laatst bewerkt door john2 op 26-01-2014 11:12, reden: typ fout herstelt
 

26-01-2014 11:10:45
thom
thom
Als een wissel niet kan omlopen, dan zal hij dat terugmelden en zal de rijweg nooit veilig komen.

Daarnaast kan iedereen dit zelf wel bedenken als die dat zou willen
 

26-01-2014 12:14:27
sik214
sik214
Quote
rolandrail (vr 24 jan 2014 22:56:37 https://www.somda.nl/forum/8617/p484015/): Ja dat kan je zien. Er worden schroefklemmen gebruikt waarbij de wisseltong die aan moet sluiten tegen de spoorstaaf wordt vastgeschroefd met iets wat v.w.b. werking vergelijkbaar is met een lijmklem. De tong die niet moet aansluiten wordt uiteraard niet vastgeschroefd maar er wordt evt. wel een klem op de spoorstaaf geschroefd zodat die wisseltong nooit kan aansluiten. De klemmen kunnen worden voorzien van een hangslot zodat niet elke onverlaat ze los kan schroeven.
Juist a.g.v. "Hilversum" worden beide tongen geklemd. De één tegen de aanslagspoorstaaf en de andere tegen het voorkomen van het tegen de aanslagspoorstaaf lopen.
 

27-01-2014 09:30:13
slifor2
slifor2
Inmiddels op Kijfhoek en Rotterdam Centraal diverse EBI wissels geklemd. Zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor het treinverkeer....  

17-03-2014 17:37:22
Wellie
Wellie
Quote
kiekkiek (vr 24 jan 2014 13:17:42 https://www.somda.nl/forum/8617/p483964/):
Quote
broek53 (do 23 jan 2014 20:09:13 https://www.somda.nl/forum/8617/p483897/): Dat is ook zo: het defect op zichzelf is namelijk heel recht-toe, rechtaan: de verbinding tussen steller, stangen en wisseltongen is in orde, of hij is het niet.
Er is echter een vermoeden waarom de verbinding bij het Hilversumse wissel stuk gegaan is, namelijk flenzen die langs de blinde kant van de afliggende wisseltong schuren. Als zo'n tong regelmatig wordt aangetikt, kan een van de verbindingen breken - zo is de gedachte. Men dacht waarschijnlijk vrijwel geen wissels aan te treffen waarbij dat het geval was, en dat viel blijkbaar zeer tegen. Wat nog meer tegengevallen is, is dat het opnieuw afstellen van de verbindingen en de tongen onvoldoende hielp. Dat zijn de wissels die op de klem zijn blijven liggen en waarin nu onderdelen vervangen worden; misschien wel hele tongbewegingen, maar dat weet ik niet.

Wanneer afliggende wisseltongen niet in hun eindpositie komen kan die tong worden aangetikt met allerlei vervelende gevolgen. Een te kleine doorrijdopening zie je veel te vaak. Oorzaak zijn gebrek aan smering en/of onjuist afgestelde of defecte tongenrolsystemen. http://www.vtec-gmbh.de/pdf/rollTEC_nl.pdf
Kwalijk is natuurlijk dat dat tijdens schouw niet wordt gemerkt, of dat een defect niet of te laat wordt hersteld.


Tijdens de schouw wordt alleen de bovenkant gecontroleerd, maar de schade was juist net aan zij/onderkant te zien. Schouwtreinen krijgen nu extra camera's die de EBI wissels beter kunnen controleren.
 

17-03-2014 20:42:15
broek53
broek53
Je kunt van een aanliggende tong nooit controleren of hij slijtage aan de aanliggende kant vertoont, lijkt mij.  

17-03-2014 20:53:21
sjoerd
sjoerd
Heb ik het goed begrepen dat de tongen schade vertonen door langsschurende wielflenzen, dus aan de zijde die moet aansluiten? Want de EBI-switches zouden de tongen onvoldoende strak openhouden, waardoor zij aan de open zijde tegen de passerende flenzen zwabberen. Als een tong daardoor dun wordt, ligt hij onvoldoende aan waardoor een tweede as van een draaistel met zijn flens achterlangs kan schieten als de eerste as deze tong juist heeft gevolgd en daarbij belast; dit lijkt te Hilversum te zijn gebeurd. Het is een oud probleem, waardoor versleten wissels tijdens de schouw werden aangemerkt als slechts geschikt voor zijsporen; afgekeurd in gewoon Nederlands.
Let wel: ik heb onvoldoende info om zeker te zijn van het bovenstaande. We zullen de onderzoeksuitslag van de Raad moeten afwachten.
 

17-03-2014 21:04:22
b2py
b2py
Quote
broek53 (ma 17 mrt 2014 20:42:15 https://www.somda.nl/forum/8617/p488897/): Je kunt van een aanliggende tong nooit controleren of hij slijtage aan de aanliggende kant vertoont, lijkt mij.
Als hij niet aan ligt wel.
 

17-03-2014 21:26:31
broek53
broek53
Het ligt nogal voor de hand: een tong die niet aanligt is geen aanliggende tong (maar een afliggende). Die kun je wel checken, maar dan moet je alle wissels dus minimaal tweemaal berijden. Gebeurt dat bij de videoschouw nu ook al?  

17-03-2014 21:41:49
sik214
sik214
Het is de bedoeling dat beide standen gecontroleerd worden en dus zo bereden. Er is nu inderdaad extra aandacht voor slijtage aan de binnenkant van de afliggende tong. Overigens hebben de VST's van Eurailscout daar geen extra apparatuur voor nodig zoals eerder genoemd.  

17-03-2014 21:44:15
b2py
b2py
Quote
broek53 (ma 17 mrt 2014 21:26:31 https://www.somda.nl/forum/8617/p488909/): Het ligt nogal voor de hand: een tong die niet aanligt is geen aanliggende tong (maar een afliggende). Die kun je wel checken, maar dan moet je alle wissels dus minimaal tweemaal berijden. Gebeurt dat bij de videoschouw nu ook al?
Zowel krom als rechtdoor, ja dus .
 

17-03-2014 22:04:29
Wellie
Wellie
Het probleem lag niet aan de tongen, maar aan de stellerstangen. Doordat deze de wisseltong niet op voldoende afstand werd gehouden werd deze keer op keer wegdruk de alle wielen die er langsreden. Doordat de voorlaatste trein dit ook weer deed knapte een beveiliging aan de stellerstang (die schade aan de wisselmotor bij open rijden moest voorkomen) en kwam het wissel aan beide kanten open te liggen.

Juist die beveiliging moest worden gecontroleerd door de schouwtreinen, maar deze doen dat alleen aan de bovenzijde. Alleen aan de zijkant en onderzijde was de slijtage te zien, daardoor worden er nu extra camera geplaatst om dit ook te kunnen controleren.

Ook worden er vanaf nu ook geen EBI wissels meer geplaatst, maar gewoon weer de conventionele.

Laatst bewerkt door Wellie op 17-03-2014 22:08
 

17-03-2014 22:12:10
sik214
sik214
Die openrijdbeveiliging is niet visueel van buiten af te bekijken, ook niet met extra camera's. Je kan hooguit op de mate van aanrijden van de binnenkant afliggende tong afgaan hoe het ijzer op 'z'n donder' krijgt.  

17-03-2014 22:53:56
thom
thom
Het klinkt een beetje als een vervormd "van horen zeggen" verhaal, en dat maakt het er niet duidelijker op en lijkt me verstandiger te wachten op een officiële uitspraak om zo stellig te zeggen wat hier gebeurd is.

Verder lijkt het me een vreemd verhaal van Wellie (No offensee), juist bij een EBI switch zit er zo veel mogelijk beschermd in de behuizing dus lijkt mij er maar weinig aan te zien en dus aan te schouwen.
Verder kan ik me niet voorstellen dat er iets met de stangen van de steller aan de hand zou zijn en het wissel gewoon in de controle zou blijven.
Eveneens lijkt met me vreemd dat als er wat met de openrijdt beveiliging zou zijn daardoor de beide tongen een eigen leven zouden kunnen gaan leiden.

Ik voel meer voor wat Michiel zei, een tong die aan de verkeerde zijde verslijt waardoor een flens niet goed meegepakt wordt door een aanliggende tong. Immers blijft in dat geval het wissel gewoon in de controle.

Laatst bewerkt door thom op 17-03-2014 22:57
 

18-03-2014 00:33:48
broek53
broek53
Het wordt nu ingewikkelder gemaakt dan het is.
Wat Wellie zegt, is waar. Althans: het is precies waarop de EBI-switch-gestuurde wissels na "Hilversum" zijn gecheckt. Kort gezegd dus: de afliggende tong wordt aan de achterzijde geraakt door passerende wielflenzen en die tikken tegen het mechanisme kunnen de openrijdbeveiliging laten aanspreken, met als gevolg dat het verband tussen de wisselsteller en de tongbeweging wordt verbroken. Heel gevaarlijk inderdaad - vandaar ook de rigoureuze acties toen men daar achter kwam.

EBI-switch wordt overigens al een tijd niet meer in nieuwbouw toegepast.
 

18-03-2014 01:18:32
kiekkiek
kiekkiek
De Hanzelijn ligt er vol mee.  

18-03-2014 11:50:28
timtrein
timtrein
Is het zo dat, als er eenmaal iets is afgeknapt, dit pas gemerkt wordt zodra het wissel weer wordt omgelegd? Dat is namelijk een goede verklaring waarom het zo mis kan gaan...  

18-03-2014 12:11:07
broek53
broek53
Of het ook effect heeft op de wisselcontrole, weet ik niet. Maar het effect is in ieder geval wel dat de tong(en) niet meer aangedrukt of aangetrokken ligt (liggen). De ontsporing in Hilversum was dus een gevolg van een "klapperende tong" of "klapperende tongen" (zeg ik onder het voorbehoud dat je altijd moet maken, maar alles interpreterend wat er daarna gebeurd en bekend gemaakt is).

Het wrange lijkt mij dat er juist een openrijdbeveiliging in die wisselconfiguratie zit om te voorkomen dat een trein ontspoort op een tong die door openrijden krom is gebogen...

Laatst bewerkt door broek53 op 18-03-2014 12:12
 


18-03-2014 15:23:25
thom
thom
Dank voor de opheldering over de EBI switchen Michiel:)!

Laatst bewerkt door thom op 18-03-2014 15:30
 

18-03-2014 17:40:58
sjoerd
sjoerd
Ah, dan had ik het in mijn bijdrage van 17 maart in dit topic toch goed begrepen.  

21-03-2014 20:20:40
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Discussie omtrent STS afgeplitst: https://www.somda.nl/forum/14717/p488993