ProRail wil minder wissels
Forum: Algemeen - Algemeen
02-06-2010 22:02:40
keesje
keesje
Mocht er te Wt weer materieel worden opgesteld (en dat zit er wel in) dan is het te hopen dat Prorail de wissels niet opbreekt omdat ze niet of nauwelijks meer gebruikt worden! %08%  

02-06-2010 22:38:36
thom
thom
Quote
keesje: Zou dat nodig zijn met een kap erboven, zoals in Ut? Is daar over nagedacht?

Ik ben toch bang dat de meeste wissels buiten de kap liggen

Of wordt die kap langer om de wisselverwarming uit te sparen?
 

02-06-2010 22:43:04
kbrandsma
kbrandsma
Quote
luytjes: De werkzaamheden bij Lw hebben niet veel met dit onderwerp te maken, overigens. Het gaat om het verwijderen van de aansluitingen naar de voormalige raccordementen Schenkenschans en De Zwette. Daarnaast wordt de overloop tussen spoor 18 en 19 verwijderd, zodat spoor 19 een doorgaand beveiligd spoor wordt waardoor het aantal mogelijke treinbewegingen naar Hlg/Stv groter wordt.

Aansluitingen Schenkenschans en De Zwette zijn al ruim 2 jaar geleden verwijderd. De wissels 19 (Schenkenschans) en 37 (De Zwette) zijn nog altijd bestaand. Daarnaast hebben er werkzaamheden op het emplacement Schenkenschans plaatgevonden, waar inmiddels ook de nodige wissels (954, 955) kunnen worden verwijderd. Alleen het geëlektificeerde uithaalspoor is blijven bestaan.
 

03-06-2010 09:11:57
luytjes
luytjes
De aansluitingen naar die voormalige raccordementen worden dus verwijderd. Dat is exact hetgene wat ik heb geschreven, en niet wat anders waaruit je zou kunnen opmaken dat de raccordementen zelf worden opgeruimd  


03-06-2010 11:01:30
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
dlm4yjp: Maar aan de ene kant kan ik Prorail wel begrijpen, er liggen nog genoeg letterlijk ongebruikte wissels tussen (om er een te noemen: ga op Asd naar het uiteinde van spoor 4/5 aan de Ass zijde, daar ligt een volkomen verroeste wissel).
Is dat niet het wissel dat geklemd is, na dat trein 822 met de 1760 daar ontspoorde op 15 augusts 2005? Samen met de drukkende kracht van loc zorgde dat er voor dat rijtuig 10-77 318 uit de rails liep en rijtuig 20-70 256 op 2 sporen kwam te lopen. Of is dat wissel geen 1:8 wissel, wat door een trek-duw ICRm stam langzaam bereden dient te worden?
 

03-06-2010 19:22:57
AlbertP
AlbertP
Gaat dit op de Engelsman 95 / 97A?  

03-06-2010 21:38:56
kleine_man
kleine_man
Quote
taigagaai:
Quote
dlm4yjp: Maar aan de ene kant kan ik Prorail wel begrijpen, er liggen nog genoeg letterlijk ongebruikte wissels tussen (om er een te noemen: ga op Asd naar het uiteinde van spoor 4/5 aan de Ass zijde, daar ligt een volkomen verroeste wissel).
Is dat niet het wissel dat geklemd is, na dat trein 822 met de 1760 daar ontspoorde op 15 augusts 2005? Samen met de drukkende kracht van loc zorgde dat er voor dat rijtuig 10-77 318 uit de rails liep en rijtuig 20-70 256 op 2 sporen kwam te lopen. Of is dat wissel geen 1:8 wissel, wat door een trek-duw ICRm stam langzaam bereden dient te worden?


Zou kunnen, het is iig de rijweg waar binnen 1 maand 2 keer een Fccpps ontspoord is in beide richtingen.
 

03-06-2010 22:22:45
Jeffrenzo
Jeffrenzo
wat is een Fccpps


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

03-06-2010 22:34:05
kevinevers
kevinevers
Dit: http://www.kevinevers.nl/Goederen/F/23%2084%20643%207%20711-4%20-%20Fccpps%20-%20std%20-%201308.JPG  

03-06-2010 22:34:13
gertjan
gertjan
De Fccpps is een goederenwagon die gebruikt wordt voor het vervoer van ballastmateriaal. Het is een twee-assige wagon van het type zelflosser. De wagon is geschikt voor het lossen van ballastmateriaal in het "eigen" spoor door zwaartekracht. Hiertoe beschikt de wagon over twee afzonderlijk van elkaar handmatig te bedienen kleppen aan de onderzijde. Hiermee is het mogelijk om gedoseerd zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde van de spoorstaaf te lossen.

De typeaanduiding Fccpps heeft de volgende betekenis :
F = open stortwagen
cc = gecontroleerde zelflosser met kleppen aan beide zijden en in de vloer
pp = axiaal zelflossend en onderlossend
s = maximumsnelheid 100 km/h

Verder; De lengte over de buffers is 9640 mm
De nuttige inhoud: 22 m3
Het laadvermogen: 28.200 kg
Aantal assen: 2 stuks
Radafstand: 6000 mm
Eigen gewicht: 11.000 kg
Koppeling: schroefkoppeling

Oorspronkelijk waren de wagons eigendom van de Nederlandse Spoorwegen, maar tijdens de privatisering in 1998 zijn ze overgegaan naar Railpro. Wagons van het type Fccpps worden hoofdzakelijk gebruikt ten behoeve van onderhoud en vernieuwingen van het Nederlandse spoorwegnet.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/Fccpps_1_2008-12-04.jpg

EDIT: Kevin was me net te snel af

Laatst bewerkt door gertjan op 03-06-2010 22:36


- - - Hierlangs afscheuren - - -
 

03-06-2010 22:39:36
broek53
broek53
Quote
dlm4yjp: Zow, paar daagjes weggeweest van somda en dit topic telt 100 berichten extra

Maar aan de ene kant kan ik Prorail wel begrijpen, er liggen nog genoeg letterlijk ongebruikte wissels tussen (om er een te noemen: ga op Asd naar het uiteinde van spoor 4/5 aan de Ass zijde, daar ligt een volkomen verroeste wissel).

Dat is ongeveer het slechtste voorbeeld dat je kunt vinden. Er liggen daar wissels op de klem gedurende bijna VIJF JAAR, omdat ProRail een wissel niet goed vindt liggen (wsl 2557) en al vijf jaar geen beslissing kan nemen hoe verbetering kan plaatsvinden. De vertraging die er ontstaat doordat het wissel niet beschikbaar is, merk je niet omdat het een gelijktijdigheid betreft die je hier of daar een paar minuten kost. Wedden dat hij uiteindelijk gesaneerd wordt?
 

03-06-2010 22:43:46
broek53
broek53
Quote
taigagaai:
Quote
dlm4yjp: Maar aan de ene kant kan ik Prorail wel begrijpen, er liggen nog genoeg letterlijk ongebruikte wissels tussen (om er een te noemen: ga op Asd naar het uiteinde van spoor 4/5 aan de Ass zijde, daar ligt een volkomen verroeste wissel).
Is dat niet het wissel dat geklemd is, na dat trein 822 met de 1760 daar ontspoorde op 15 augusts 2005? Samen met de drukkende kracht van loc zorgde dat er voor dat rijtuig 10-77 318 uit de rails liep en rijtuig 20-70 256 op 2 sporen kwam te lopen. Of is dat wissel geen 1:8 wissel, wat door een trek-duw ICRm stam langzaam bereden dient te worden?
Neen, dat is het niet. Ik bedoel: er is op wsl 2557 nooit iets ontspoord, al denkt men dat voortdurend. Het is alleen bij het inmeten van het Westelijk Eiland ontdekt als wissel dat niet aan de boognormen voldoet. Diet trekduw is eruit gegaan op de wisselstraat ernaast, op een combinatie van een 1:8 met een scherpe tegenboog erachter.
 

03-06-2010 22:44:25
thom
thom
Mja, want de afgelopen 5 jaar is dat wisseltje niet bereden... %08%  

03-06-2010 23:19:33
kevinevers
kevinevers
@ GJ: Net te snel af maar jou aanvulling past er wel goed bij  

04-06-2010 09:54:16
Jeffrenzo
Jeffrenzo
Bedankt voor de uitleg %08%


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

04-06-2010 20:57:37
bernards
bernards
prorail wordt door de vervoerders betaald per treinkilometer. Dus met minder wissels slaan ze 2 vliegen in 1 klap. Minder onderhoudskosten en (bij een storing) extra omrijkilometers.  

04-06-2010 21:00:55
dlm4yjp
dlm4yjp
Dan vergeet je even dat een storing te verwijten aan prorail is, dat is dus ongeveer hetzelfde als bijvoorbeeld Zd-Hn er uit ligt en je word omgeleid via Amr, daarvoor hoef je ook geen treinkaartje voor Zd-Hn via Amr te kopen. Zo werkt het met prorail ook


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-06-2010 02:35:20
dlm4yjp
dlm4yjp
Okee, ik ben even de weg kwijt...

Het ene bericht:
Prorail wilt minder wissels om verstoringen te minderen.

En het andere bericht:
Prorail heeft toestemming gekregen om zonder dienstregeling te rijden, hiervoor is geld vrij gemaakt om extra inhaalsporen aan te leggen en extra perrons.

Ligt het aan mij... Of hebben we hier 2 tegensprekende onderwerpen?!


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

05-06-2010 09:12:08
keesje
keesje
Het eerste zinnetje kun heel verschillend intepreteren:
Dat Prorail verstoringen wil minderen door minder wissels is al een hele vreemde. Het suggereert dat verstoringen worden veroorzaakt door wissels. En inderdaad, zijn er minder wissels dan kunnen er ook minder wissels defect gaan.

Maar wat Prorail nog eens moet uitleggen is dat áls er één cruciaal wissel defect is, de kans veel groter wordt dat de treindienst veel verder moet worden uitgedund dan vandaag de dag. De reden is heel simpel: minder wissels betekent ook minder mogelijkheden om een station/emplacement te bereiken.

Het andere punt:
Er wordt nooit zonder dienstregeling gereden. Dat zijn mooie sprookjes. Ik zou niet weten waar er extra inhaalsporen zouden moeten komen, of ze moeten de diverse uitbreidingsprojecten van dubbel- naar viersporigheid bedoelen. Heel veel extra perrons in dit kader komen er ook niet: bijvoorbeeld Htn gaat van 2 sporen en 2 perrons naar 4 sporen en één eilandperron.

Wat Prorail zo letterlijk communiceert roept voor menig buitenstaander meer vragen op dan het antwoorden geeft.

Laatst bewerkt door keesje op 05-06-2010 09:12
 

05-06-2010 12:32:26
mren
mren
Quote
keesje:
Er wordt nooit zonder dienstregeling gereden. Dat zijn mooie sprookjes.

Dat zelfs ProRail die termen niet uit elkaar kan houden. NS communiceert vrij duidelijk spoorboekloos reizen, voor de reiziger dus terwijl diverse media en nu ook ProRail dit blijkbaar vertalen als spoorboekloos rijden...
 

05-06-2010 14:22:36
keesje
keesje
Prorail maakt reizigers al zo veel wijs, dus waarom dat niet? Je vraagt je af waarom zo'n afdeling communicatie 0,0001 verstand hoeft te hebben van het spoor of dat op zo'n nivo communiceert...

Laatst bewerkt door keesje op 05-06-2010 14:23
 

06-06-2010 02:14:07
dlm4yjp
dlm4yjp
Zow, dat is wel heel erg laag dan als ze het daar hebben over nivo i.p.v. niveau %08%

Maargoed, ik wil het wel eens zien gebeuren, minder wissels...
Dat ongebruikte wissels, of ongeschikte wissels er uit gaan vind ik best logisch.
(kijk voor de gein naar de spoortjes bij Susteren.. Staafje roest iemand? )

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 06-06-2010 02:16


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

06-06-2010 09:56:19
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Hoe toevallig dat Srn hier aan bod komt. Daar was ik gisteren met AgentX om wat Mat '64 vast te leggen, en toen kwam die roestige toestand ook ter sprake.

Het is inderdaad opmerkelijk dat alles daar zo roestig is, terwijl het derde spoor wel recentelijk voorzien is van betonnen bielzen (uit 2007, dacht ik) Het lijkt mij dat daar een mogelijkheid tot inhalen komt. De meest logische situatie is dan m.i. dat de stoptrein Mtr-Rm op het nu verlaten spoor 3 stopt, en de IC Mt-Amr daar over spoor 2 voorbijraast.

Er zijn wat mij betreft interessantere wissels; Zo ligt er in Wd op spoor 1 (aan de kant van Ut) Een wissel met daarachter alleen een heel kort doodlopend spoortje. Daar zie ik dan weer het nut niet van in (of er moeten plannen zijn om Wd-Hmla zes-sporig te maken )
 

06-06-2010 10:15:41
Nelis
Nelis
Bij Zd ligt er ook zo'n kort uithaal spoortje waar net een loc op past en die nooit gebruikt word. als ze dat soort dingen nou saneren en er bijvoorbeeld de ouderwetse ontspoortong voor terug zouden leggen, spaar je weer onderhouds geld uit.  

06-06-2010 10:47:16
dennistd
dennistd
Dat is hetzelfde als het kleine spoortje in het verlengde van spoor 1 in Rsn, dat is ook een kort spoortje. Maar als ik me niet vergis is zelfs het recent aangelegde spoor 1 in Brn van zoiets voorzien, dus het zal wel een voorschrift zijn.  

06-06-2010 10:58:15
kleine_man
kleine_man
Vergeet niet dat er ook een aantal wissels liggen om te voorkomen dat een trein "zomaar" uit eigen beweging de hoofdbaan op rijdt. Dat een wissel niet vaak gebruikt wordt, wil niet zeggen dat deze niet nuttig is.

In Ah heb je de overkruising van spoor 5 naar 6. Enkele jaren terug werd deze niet tot nauwelijks gebruikt. Nu elk uur. Hetzelfde geldt voor het wissel tussen spoor 2 en 3. Werd altijd goed gebruikt, nu niet meer.
 

06-06-2010 12:22:15
kevinevers
kevinevers
Quote
RSK-Mat92:
Het is inderdaad opmerkelijk dat alles daar zo roestig is, terwijl het derde spoor wel recentelijk voorzien is van betonnen bielzen (uit 2007, dacht ik) Het lijkt mij dat daar een mogelijkheid tot inhalen komt. De meest logische situatie is dan m.i. dat de stoptrein Mtr-Rm op het nu verlaten spoor 3 stopt, en de IC Mt-Amr daar over spoor 2 voorbijraast.


Als de stoptrein in Srn op spoor 3 stopt moet je wel linkerspoor rijden tot Mbt dus zo logisch is dat niet omdat dan de IC naar het zuiden in Mbt staat te wachten al.

Als je de sporen naast het station bedoelt dat zijn de sporen 404 en 405. Daar kan de stoptrein wel stoppen alleen dan moeten de reizigers over het hek klimmen%08%. Jaren geleden toen een verwarde vrouw voor station Srn aan de Std kant zelfmoord wilde plegen maar ze had het geluk dat het de stoptrein naar Rm was die nog op tijd kon stoppen zijn we erna door gereden naar het perron zodat we even konden wachten op de politie om de vrouw mee te nemen heb ik toen wel de IC over spoor 404 zien komen. Verder heb ik het daar nooit zien gebeuren eigenlijk.

Laatst bewerkt door kevinevers op 06-06-2010 12:27
 

06-06-2010 13:08:00
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Ach zo; ik bedoel inderdaad het spoor waar nu een hek voor staat. Als daar gewoon het hek naar de andere kant van het perron wordt verplaatst, kan het nu roestige spoor (404 denk ik dan?) gebruikt worden voor de stoptreinen.

Wat betreft die nummers: er stond er geen bordje bij, dus ik ben er maar even van uitgegaan dat de nummering doorliep zoals bij de perronsporen; mijn fout

Edit: ik heb het even opgezocht, het is inderdaad spoor 404

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 06-06-2010 13:10
 

06-06-2010 14:59:02
john2
john2
Quote
kevinevers:
Quote
RSK-Mat92:
Het is inderdaad opmerkelijk dat alles daar zo roestig is, terwijl het derde spoor wel recentelijk voorzien is van betonnen bielzen (uit 2007, dacht ik) Het lijkt mij dat daar een mogelijkheid tot inhalen komt. De meest logische situatie is dan m.i. dat de stoptrein Mtr-Rm op het nu verlaten spoor 3 stopt, en de IC Mt-Amr daar over spoor 2 voorbijraast.


Als de stoptrein in Srn op spoor 3 stopt moet je wel linkerspoor rijden tot Mbt dus zo logisch is dat niet omdat dan de IC naar het zuiden in Mbt staat te wachten al.

Als je de sporen naast het station bedoelt dat zijn de sporen 404 en 405. Daar kan de stoptrein wel stoppen alleen dan moeten de reizigers over het hek klimmen%08%. Jaren geleden toen een verwarde vrouw voor station Srn aan de Std kant zelfmoord wilde plegen maar ze had het geluk dat het de stoptrein naar Rm was die nog op tijd kon stoppen zijn we erna door gereden naar het perron zodat we even konden wachten op de politie om de vrouw mee te nemen heb ik toen wel de IC over spoor 404 zien komen. Verder heb ik het daar nooit zien gebeuren eigenlijk.

Heb eens meegemaakt dat een IC vanuit Sittard, waar ik in zat, in Susteren over 404 of 405 ging. Het was het meest rechtse spoor dat vanuit Sittard gezien ligt.
En ook met een stopper over het middenspoor gereden in Susteren en Maasbracht.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-10-2011 22:34:06
kjansma
kjansma
Sorry voor het reactiveren van een oude discussie
Maar ik heb zojuist het Tracebesluit Sporen in Den Bosch bestudeerd.
Waar ik al zorgen maakte over het OTB qua flexibiliteit in de nieuwe situatie, is het in de uiteindelijke TB een flink stuk erger.

Spoor 1,2,3 onbereikbaar vanuit Utrecht (nu en in OTB wel)
Utrecht onbereikbaar vanaf spoor 1,2,7 (nu nog wel)
Opstelterrein onbereikbaar vanaf spoor 6A,7 en andersom (nu nog wel)
En dit allemaal omdat Engelse wissels 'verboden' zijn geworden?

Kijk maar eens op pagina 79 (of 81 volgens PDF reader) van het Tracebesluit:
http://www.prorail.nl/Publiek/Infraprojecten/NoordBrabant/DenBosch/Documents/TB_SiDB-totaal_web.pdf

Iets zegt mij dat de oplossing bij een kleine verstoring het stilleggen van een deel van het treinverkeer is. Terwijl diezelfde kleine verstoring in de huidige situatie wellicht helemaal geen probleem is, omdat je makkelijk kunt uitwijken naar een ander perron.

Wie deelt mijn mening niet en waarom niet?

Laatst bewerkt door kjansma op 31-10-2011 22:35
 

31-10-2011 22:47:34
mdj
mdj
Waarom zouden engelse wissels "verboden" zijn? In Arnhem is er afgelopen zomer nog eentje geplaatst (bij Ahb, wissel 2013/2015).

Laatst bewerkt door mdj op 31-10-2011 22:47


Bij twijfel: gebruik beton.
 

01-11-2011 00:02:13
sjoerd
sjoerd
In het tracebesluit staan opties voor de layout. Geen aanlegtekeningen. Op www.sporenplan.nl staat ook een optie met meer realiteitswaarde. Toen ik voor Op de Rails het artikel over de nieuwe lay-out van Arnhem gereed had, bleek dat ik de tekening al weer moest aanpassen. Er kunnen tegenwoordig nog tijdens de uitvoering wijzigingen aangebracht worden. Vroeger werd er een NX- of AR-seintoestel gebouwd en lag de layout lang tevoren vast.
Voor Den Haag CS en Utrecht CS was de layout vorig jaar ook al "bekend" maar intussen zijn die al driemaal ingrijpend gewijzigd zonder dat er buiten veel is gebeurd.
Het is niet zo dat engelse wissels verboden zijn, maar in sporen die met hoge snelheid worden bereden heeft men ze liever niet. Daarnaast is Arnhem een goed voorbeeld van het vermijden van engelse wissels, terwijl tegelijkertijd veel wissels 1:15 (80 km/h, westzijde) en 1:12 (60 km/h, oostzijde) zijn ingebouwd. Dat zien we in het ontwerp van Den Bosch ook terug.
 

01-11-2011 06:06:08
ZJ37
ZJ37
Los van alle punten die genoemd zijn t.a.v. de slechte bereikbaarheid van sporen, vind ik een ander cruciaal geval ook nijpened.

Aan de noordzijde had het spoor naar Nm links moeten liggen van het spoor naar Ut en mee in de fly-over moeten komen.
Nu heb je een fly-over, maar blijven de kruisende bewegingen van treinen Ehv-Ut en Tb-Nm gewoon bestaan.

Voor een symmetrische dienstregeling wordt het nog ingewikkelder: Ehv-Ut en Tb-Nm kruisen aan de noordzijde en in omgekeerde richting juist aan de zuidzijde van Ht.
 

01-11-2011 17:48:10
anton_
anton_
Quote
ZJ37 (di 01 nov 2011 06:06:08 https://www.somda.nl/forum/8617/p362625/): Voor een symmetrische dienstregeling wordt het nog ingewikkelder: Ehv-Ut en Tb-Nm kruisen aan de noordzijde en in omgekeerde richting juist aan de zuidzijde van Ht.


Volgens mij gaat het verkeer Ut-Ehv en Nm-Tb juist aan de Noordzijde kruisen (ongelijkvloers)
Het verkeer Ehv-Ut en Tb-Nm kan zowel aan Noord als zuidzijde van het station kruisen.
 

01-11-2011 20:04:54
kleine_man
kleine_man
Quote
mdj (ma 31 okt 2011 22:47:34 https://www.somda.nl/forum/8617/p362607/): Waarom zouden engelse wissels "verboden" zijn? In Arnhem is er afgelopen zomer nog eentje geplaatst (bij Ahb, wissel 2013/2015).


Engelse wissels zijn nog niet verboden. Zover kan ProRail nog niet gaan.

Een (halve) Engelse wissel heeft wel enkele nadelen:

1A) De wissels kunnen volgens de ProRail-logica alleen in een hoekverhouding van 1:9 gebouwd worden. Dit houdt dat een wissel alleen met 40 km/u bereden kan worden in de gebogen stand.

1B) Door de bij 1A genoemde snelheidsbeperking wil ProRail ze niet, want ze houden op bij het inhalen van verloren rijtijd.

2) Het zijn in feite 2 wissels met extra kruisingen in het spoor. Dit is niet goed voor het materieel als de infra. Wielen krijgen extra klappen en ook het spoor krijgt extra klappen. Dit kost dus veel onderhoud.

3) Door de extra kruisingen zijn ze ook lawaaiiger dan "normale" wissels. Dan schijnen dus NIMBY's in actie te komen wat voor onnodige vertraging in het project zorgt.

Voordat ik afgeschoten word %01% Don't shoot the messenger, dit waren iig de overwegingen die men gehanteerd heeft bij de aanleg van het nieuwe emplacement van Arnhem. Die ene halve Engelse wissel dat nog over is, kon niet anders.
 

01-11-2011 20:26:44
sik214
sik214
Bij Amsterdam Muiderpoort is nog niet zo heel lang geleden zelfs een nieuwe engelsman geplaatst met beweegbaar puntstuk. Wat is daar de maximale snelheid voor?  

01-11-2011 20:26:47
mich
mich
Er liggen anders in Nl ook engels wissels met 60 of 80.  

01-11-2011 21:49:22
MCNAlkmaar
Over slechte wissels gesproken.
De wissels die ze nu hebben zijn her en der ook knap waardeloos. Wat dacht je van Hmta ? Vreselijk. Met de 3000 en 800 serie maak je lekkere klappers. En dan ga ik vaak niet eens harder dan 60: ik vind het te gek voor woorden.


De groeten uit Schagen
 

01-11-2011 22:01:30
timtrein
timtrein
In Rotterdam liggen dacht ik toch 1:12 Engelsmannen? Zijn wel een beetje duurder natuurlijk, dat wel...  

01-11-2011 22:08:52
b2py
b2py
Quote
MCNAlkmaar (di 01 nov 2011 21:49:22 https://www.somda.nl/forum/8617/p362774/): Over slechte wissels gesproken.
De wissels die ze nu hebben zijn her en der ook knap waardeloos. Wat dacht je van Hmta ? Vreselijk. Met de 3000 en 800 serie maak je lekkere klappers. En dan ga ik vaak niet eens harder dan 60: ik vind het te gek voor woorden.

Liggen idd wel een paar mooie, wat dacht je binnenkomst met 3000/800 op Asd uit de richting Ass. Vanaf Asdm zijn er ook een paar mooie..
 

02-11-2011 07:17:51
sik214
sik214
Quote
MCNAlkmaar (di 01 nov 2011 21:49:22 https://www.somda.nl/forum/8617/p362774/): Over slechte wissels gesproken.
De wissels die ze nu hebben zijn her en der ook knap waardeloos. Wat dacht je van Hmta ? Vreselijk. Met de 3000 en 800 serie maak je lekkere klappers. En dan ga ik vaak niet eens harder dan 60: ik vind het te gek voor woorden.

Ligt dit aan de wissels of de ligging. Misschien melding maken bij ProRail dat er liggingsonderhoud nodig is, na een stopmachine is eea misschien voorbij.
 

02-11-2011 08:10:56
ZJ37
ZJ37
Quote
anton_ (di 01 nov 2011 17:48:10 https://www.somda.nl/forum/8617/p362727/):
Quote
ZJ37 (di 01 nov 2011 06:06:08 https://www.somda.nl/forum/8617/p362625/): Voor een symmetrische dienstregeling wordt het nog ingewikkelder: Ehv-Ut en Tb-Nm kruisen aan de noordzijde en in omgekeerde richting juist aan de zuidzijde van Ht.


Volgens mij gaat het verkeer Ut-Ehv en Nm-Tb juist aan de Noordzijde kruisen (ongelijkvloers)
Het verkeer Ehv-Ut en Tb-Nm kan zowel aan Noord als zuidzijde van het station kruisen.
Het klopt uiteraard dat aan de noordzijde de treinen Nm-Tb en Ut-Ehv ongelijkvloers kruisen, echter is het aan de zuidzijde gebruikelijk dat treinen naar Ehv en Tb via het meest westelijk gelegen spoor naar Vga rijden. Dat betekent dus dat je aan de zuidkant geen gelijktijdigheid kan plannen in zuidelijke richting, maar wel in noordelijke richting (treinen uit Tb via het middelste spoor uit Vga en die uit Ehv via het oostelijke spoor).

Aan de noordzijde kun je vervolgens in noordelijke richting geen gelijktijdig vertrek plannen van treinen die naar Nm en Ut gaan, omdat ze net voor de flyover nog gelijkvloers moeten kruisen. En zoals je zelf aan aangaf: bij binnenkomst uit Nm en uit Ut, kan de gelijktijdigheid weer wel.

Als je een symmetrische dienstregeling wilt maken en toepassen op Ht, kun je dus nooit gelijktijdigheden inplannen in alle genoemde situaties. Dat maakt de nieuwe layout van Ht mijn inziens niet veel meer flexibel dan vandaag de dag.
 

02-11-2011 09:53:07
broek53
broek53
Quote
sik214 (wo 02 nov 2011 07:17:51 https://www.somda.nl/forum/8617/p362812/):
Quote
MCNAlkmaar (di 01 nov 2011 21:49:22 https://www.somda.nl/forum/8617/p362774/): Over slechte wissels gesproken.
De wissels die ze nu hebben zijn her en der ook knap waardeloos. Wat dacht je van Hmta ? Vreselijk. Met de 3000 en 800 serie maak je lekkere klappers. En dan ga ik vaak niet eens harder dan 60: ik vind het te gek voor woorden.

Ligt dit aan de wissels of de ligging. Misschien melding maken bij ProRail dat er liggingsonderhoud nodig is, na een stopmachine is eea misschien voorbij.
De betreffende wissels zijn vorig jaar vernieuwd en zelfs het alignement van die wisselgroep is aangepast. Dat is uiteraard geen garantie voor een prettige ligging, maar veel meer zal er wel niet uit te halen zijn, denk ik.
 

02-11-2011 10:48:35
sneltram
sneltram
En als we het dan over harde klappen hebben. Bij Hfd ligt een wissel (1141?) waar al menig reiziger van de 2100/2600/9200 door de cabine is gevlogen.  

02-11-2011 11:01:08
Noodrem
Noodrem
Quote
MCNAlkmaar (di 01 nov 2011 21:49:22 https://www.somda.nl/forum/8617/p362774/): Over slechte wissels gesproken.
De wissels die ze nu hebben zijn her en der ook knap waardeloos. Wat dacht je van Hmta ? Vreselijk. Met de 3000 en 800 serie maak je lekkere klappers. En dan ga ik vaak niet eens harder dan 60: ik vind het te gek voor woorden.


Wordt daar regelmatig wel eens tegen het wandje aan gesmakt ja... Maar ik heb het ook bij de wissels tussen Asd en Ass, na de bocht bij de Zaanstraat. Daar wisselt de 4000 (800 ook?) tweemaal en ik vind dat er flink gesmakt wordt over die wissels. Bij SGMm zie je het helemaal mooi; daar helt de bak voor je flink over en de SLT'tjes piepen en kraken erover. Ervaar jij dit ook zo?
 

02-11-2011 12:40:06
Bert13
Bert13
Ik vind die met de Zaanstraat best meevallen (ervaar het zelf met 800/3000, bij staanplaatsen misschien even vasthouden, maar dat is met ieder wissel), die bij Hmta (alleen voor 800/3000, overige gaan direct over rechterspoor ri.Zd) is erger, daar dus inderdaad zelf een klap hoorbaar. Maar als daar vorig jaar nog iets aan gedaan is...


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

02-11-2011 14:52:07
sjoerd
sjoerd
Quote
timtrein (di 01 nov 2011 22:01:30 https://www.somda.nl/forum/8617/p362776/): In Rotterdam liggen dacht ik toch 1:12 Engelsmannen? Zijn wel een beetje duurder natuurlijk, dat wel...

Inderdaad liggen er aan de oostzijde van Rotterdam CS zes 1:12 engelse wissels. Een proef ermee (die geslaagd is) is voorafgaande aan de toepassing genomen op de Westelijke Splitsing bij dierentuin Blijdorp, waar de toen nog dubbelsporige verbindingsbaan naar Delfshavense Schie aansloot aan de sporen van Rotterdam Noord naar Rotterdam CS.
Engelse wissels 1:15 kennen we in Nederland niet (meer). Ze waren er ooit wel en nog wel met buitenliggende tongen, met iets minder kedeng kedeng. De beweegbare puntstukken in de 1:9 wissels die op vele plaatsen zijn toegepast, waren weliswaar minder luidruchtig en beter voor het materieel, maar ze waren kennelijk niet populair qua onderhoud want ze zijn vrijwel alle vroegtijdig weer vervangen door gewone puntstukken met kedeng kedeng.
 

02-11-2011 15:16:29
MCNAlkmaar
Quote
Noodrem (wo 02 nov 2011 11:01:08 https://www.somda.nl/forum/8617/p362864/): Ervaar jij dit ook zo?


Ja dat is daar ook erg. Heel vaak ga je (bijv. bij een rechtsleidend wissel) vlak voor het wissel nog heel eventjes naar links, en dan volgt er een flinke beweging, wat volgens mij niet echt goed voor het materieel is.
Bij Hmta is inderdaad er alles vorig jaar opnieuw ingelegd cq vervangen, maar zou het dan misschien aan de fabrikant van de wissels kunnen liggen want andere 80 km wissels zijn wel gewoon goed. Maar als ik er nou weer langs moet, en dat zal volgende week of het weekend zijn, dan ga ik het inderdaad eens doorgeven want het lijkt ook wel al erger te worden. Wissel 113A als ik het goed heb.

Laatst bewerkt door MCNAlkmaar op 02-11-2011 15:18


De groeten uit Schagen
 

02-11-2011 15:34:54
broek53
broek53
Ja, nieuwe wissels hebben juist wat meer de neiging om aan de wandel te gaan, dus in die zin zou het best eens kunnen zijn dat de wisselstopmachine er eens overheen gaat. Overigens zul je bij wissels altijd een relatieve "klap" krijgen, omdat je nu eenmaal abrupt aan een boog begint, zonder een echte overgangsboog en zonder verkanting (zoals een boog in een spoor altijd wel heeft).  

02-11-2011 17:11:01
MDDM
MDDM
Quote
sneltram (wo 02 nov 2011 10:48:35 https://www.somda.nl/forum/8617/p362862/): En als we het dan over harde klappen hebben. Bij Hfd ligt een wissel (1141?) waar al menig reiziger van de 2100/2600/9200 door de cabine is gevlogen.
Lijkt me sterk dat die door een cabine gevlogen zijn. %08%


Gr Joop mcn Lls
 

02-11-2011 17:20:51
MCNAlkmaar
Quote
broek53 (wo 02 nov 2011 15:34:54 https://www.somda.nl/forum/8617/p362908/): Ja, nieuwe wissels hebben juist wat meer de neiging om aan de wandel te gaan, dus in die zin zou het best eens kunnen zijn dat de wisselstopmachine er eens overheen gaat. Overigens zul je bij wissels altijd een relatieve "klap" krijgen, omdat je nu eenmaal abrupt aan een boog begint, zonder een echte overgangsboog en zonder verkanting (zoals een boog in een spoor altijd wel heeft).

Neem dan even de 40 km wissels. Er zijn er die er heel erg beroerd inliggen en je nog net even een klap krijgt als je het puntstuk nadert, terwijl bv in Ah alles er heel mooi inligt en je helemaal geen klap krijgt.
Kortom: het kan allemaal veel en veel beter.


De groeten uit Schagen
 

02-11-2011 17:38:39
broek53
broek53
Voor mij heb je gelijk - het onderhoud in dat opzicht kan stukken beter.
Overigens zijn we volslagen OT geraakt, inmiddels.
 

02-11-2011 18:21:48
MCNAlkmaar
Ja inderdaad.
Bij Asd kunnen wel een paar wissels minder. Aan de Westzijde bv hebben ze al een paar spoortjes opgebroken terwijl er nog wel wissels naartoe leiden. Die kunnen we dus wel missen.


De groeten uit Schagen
 

02-11-2011 20:21:32
broek53
broek53
U wordt op Uw wenken bediend: komend weekend, als ik mij goed herinner.  


04-11-2011 21:57:01
kjansma
kjansma
Quote
sjoerd (di 01 nov 2011 00:02:13 https://www.somda.nl/forum/8617/p362617/): In het tracebesluit staan opties voor de layout. Geen aanlegtekeningen. Op www.sporenplan.nl staat ook een optie met meer realiteitswaarde.


Wat op sporenplan staat, is juist oud (uit het OTB) en het TB is juist heel erg duidelijk, de derde 'optie' is definitief, ik heb niet alleen naar de plaatjes gelezen, ik heb ook de tekst gelezen.

Dat betekent dus dat in de toekomst het treinverkeer rond Ht sneller stilgelegd wordt bij een kleine verstoring.
 

04-11-2011 22:26:39
b2py
b2py
Wat hier misschien ook wel past.
Wat mij opvalt is dat er een hoop 'nutteloze' wissels liggen.
Als je bij Ut richting Wd de brug over bent, ligger er sporen met een stootblok en een wissel daarnaar toe. Is het niet veel makkelijker dat spoor naar het hoofdspoor te laten buigen? Scheelt je 2 wissels (allebei de kanten), die viel me ook al op bij Wd zelf, Bkl en Mas. Er zullen ongetwijfeld nog meer van dit soort plaatsen zijn. Van die wissels en dan in de rechtdoorrichting een doodlopend spoor met stootblok. Volkomen nutteloos wisseltje wat prima weg kan!
 

04-11-2011 22:36:21
dlm4yjp
dlm4yjp
Zijn dat niet ontsporingswissels?
(zonder ingelegt pad ligt het wissel afbuigend zodat een "runaway" zo van de spoorbaan af word gehaald, hardhandig dus.)


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

04-11-2011 22:39:47
sjoerd
sjoerd
Nou, nee, want op de eerste plaats worden er weer vaker veiligheidskopjes, zoals die heten, aangelegd. Vroeger had je ze aan het einde van elk spoor dat met een wisselverbinding toegang gaf tot het hoofdspoor. In de jaren 50 en daarna werden ze wel eens vervangen door stopontspoorblokken. Nu komen de kopjes weer terug, voor de veiligheid! Bovendien is het, zoals te Utrecht juist voor de brug over het Adam-Rijnkanaal een tijdelijke situatie. Die wissels blijven daar liggen als de brug in 2014 wordt verdubbeld. En dan is de beveiliging al grotendeels aanwezig.  

04-11-2011 22:44:21
sjoerd
sjoerd
Quote


Wat op sporenplan staat, is juist oud (uit het OTB) en het TB is juist heel erg duidelijk, de derde 'optie' is definitief, ik heb niet alleen naar de plaatjes gelezen, ik heb ook de tekst gelezen.



Zoals ik al betoogde, is het: in een tracenota staan geen ontwerpsporenplannen. Voor een emplacement worden ettelijke ontwerpen gemaakt, met bijbehorende kostenplaatjes. Het programma van eisen wordt tegen elk ontwerp gehouden en vervolgens wordt er een keuze gemaakt. In de latere overlegrondes kunnen wisselverbindingen worden toegevoegd of weggelaten. Zo is het ook met Den Bosch: het ontwerp op Sporenplan is inmiddels inderdaad achterhaald.
 

04-11-2011 23:19:32
AgentX
AgentX
Quote
b2py (vr 04 nov 2011 22:26:39 https://www.somda.nl/forum/8617/p363431/): Wat hier misschien ook wel past.
Wat mij opvalt is dat er een hoop 'nutteloze' wissels liggen.
Als je bij Ut richting Wd de brug over bent, ligger er sporen met een stootblok en een wissel daarnaar toe. Is het niet veel makkelijker dat spoor naar het hoofdspoor te laten buigen? Scheelt je 2 wissels (allebei de kanten), die viel me ook al op bij Wd zelf, Bkl en Mas. Er zullen ongetwijfeld nog meer van dit soort plaatsen zijn. Van die wissels en dan in de rechtdoorrichting een doodlopend spoor met stootblok. Volkomen nutteloos wisseltje wat prima weg kan!


Tja, bij Wd liggen ze bij zowel spoor 1 als spoor 6. Je kan die bij spoor 1 alleen vanuit de verkeerde richting bereiken, want het verkeer gaat vanaf daar richting Gd, en het spoortje ligt aan de andere kant, richting Ut. Vanaf spoor 6 kan het wel, maar ik denk dat er (qua lengte) slechts een loc 1600/1800 zou kunnen staan. Ik begreep het nut er nooit van, maar wellicht dat het inderdaad om 'ontsporingswissels' gaat. Alhoewel ik denk dat ze dan bij Wd niet helemaal juist zijn aangelegd, gezien de rijrichting van het treinverkeer.
 

05-11-2011 00:52:16
dionysus
dionysus
Toverwoord: Flankbeveiliging, als ik het goed heb  

05-11-2011 01:11:21
AgentX
AgentX
En dat is?  

05-11-2011 01:13:31
mren
mren
http://lmgtfy.com/?q=flankbeveiliging  

05-11-2011 01:41:11
AgentX
AgentX
Ja joh, maar ik begrijp het nut er niet van... Ik zie die wissel in bijvoorbeeld Woerden NOOIT omgezet worden. Hij staat altijd gericht op het doorgaande spoor en dat verandert naar mijn waarneming niet.

En die aan de andere kant, zelfde verhaal, en daarbij komt ook nog eens dat die zoals ik al zei niet in de rijrichting ligt... Als hij daadwerkelijk gebruikt zou worden heeft het alleen nut voor een trein op spoor 1 die achteruit rolt...

Waarom ligt het er dan?
 

05-11-2011 11:45:30
daniel81
daniel81
Naar mijn idee is voor de ligging van ontsporingswissels niet bepalend wat de rijrichting is, maar hoe het verticale alignement is.
Oftewel de hoogteligging; een ontsporingswissel zou dan bij het laagste punt moeten liggen. Want stel dat van een wachtende CARGO op spoor 1 te Wd de achterste wagen zou losraken, welke kant zou-ie dan oprollen?

Anderzijds; deze redenering maakt de ligging bij een brugoprit weer onlogisch )
 

05-11-2011 13:49:57
sjoerd
sjoerd
Lezen, mensen. Hierboven is het idee veiligheidskopjes al uitgelegd. En inderdaad helpen die mee aan de flankbeveiliging, maar die flankbeveiliging zit in elke wisselverbinding. De twee wissels van een verbinding lopen namelijk samen om en hadden daarom tot voor kort in relaisgestuurde beveiligingen dezelfde nummers, bijvoorbeeld 22A en 22B. In de aansturing in een softwarematige beveiliging worden ze apart aangestuurd, maar wel ongeveer tegelijk maar kunnen ze verschillende nummers hebben. Als de ene voor doorgaand spoor ligt, ligt de andere ook voor doorgaand spoor (al is dat een veiligheidskopje) en dat is de flankbeveiliging, omdat je dan geen zijdelingse aanrijding kunt krijgen terwijl er een sein veilig staat voor een doorgaand spoor.
Bij omgelegde wisselverbindingen is er uiteraard geen flankbeveiliging. En omdat beide wissels dan omlopen, kan het niet zo zijn dat er een wissel blijft leiden naar het veiligheidskopje. Die loopt dus altijd mee om, maar de normale stand is die welke leidt naar het kopspoor. Op een veiligheidskopje kan geen materieel achterblijven omdat dat stukje spoor deel uitmaakt van de wisselsectie. Dan zou het materieel de gehele sectie bezet houden en de wissels vergrendeld. Veiligheidskopjes zijn geen ontsporingswissels. Daartoe dient de ontspoortong, die goedkoper is dan een wissel omdat hij maar een enkele tong heeft. Ook kan een elektrisch of handbediend en vergrendeld stopontspoorblok worden toegepast.
 

05-11-2011 14:14:44
sjoerd
sjoerd
Alignement is ook een reden om een veiligheidskopje toe te passen. Zo ligt er aan het zuidelijk uiteinde van spoor 3 te Zaltbommel een kopspoortje omdat de gehele baan in de helling naar de Waalbrug ligt. Teruglopend materieel (dat niet op de handrem staat, zoals laatst nog te Zutphen een heel treinstel) rijdt dan niet het hoofdspoor op. Aan de westzijde van de brug te Utrecht liggen ze er omdat de sporen in 2014 worden doorgetrokken; de beveiliging is daarop dan al ingericht.
Losgeraakte wagens remmen zichzelf af omdat de treinleiding leegloopt als de koppeling breekt. Zoals Zutphen aantoont kan er altijd iets misgaan op een plek waar materieel wordt neergezet. Zoals gezegd: ooit had vrijwel elk zijspoor een kopje om te voorkomen dat materieel het hoofdspoor bereikte. Die zijn vrijwel allemaal wegbezuinigd, maar ze komen nu hier en daar terug. Storingsgevoelig? Ja, maar dat is alles wat we toepassen, van mobieltje tot cv-installatie. Er was een tijd dat preventief onderhoud het aantal storingen minimaliseerde...
 

09-11-2011 11:41:52
thom
thom
Quote
AgentX (za 05 nov 2011 01:41:11 https://www.somda.nl/forum/8617/p363454/): Ja joh, maar ik begrijp het nut er niet van... Ik zie die wissel in bijvoorbeeld Woerden NOOIT omgezet worden. Hij staat altijd gericht op het doorgaande spoor en dat verandert naar mijn waarneming niet.

En die aan de andere kant, zelfde verhaal, en daarbij komt ook nog eens dat die zoals ik al zei niet in de rijrichting ligt... Als hij daadwerkelijk gebruikt zou worden heeft het alleen nut voor een trein op spoor 1 die achteruit rolt...

Waarom ligt het er dan?

Dar spoor is gewoon ingericht om in 2 richtingen bereden te worden, dat er veelal maar 1 rijrichting geldt op het spoor wil niet zeggen dat het in de andere richting niet veilig ingericht hoeft te worden natuurlijk.

Maar ik zou maareens opletten, als er een rijweg ligt over het doorgaande hoofdspoor, zal het wissel zondermeer in de richting van het kopspoortje lijden.
 

09-11-2011 19:16:29
mren
mren
ProRail: verstoringen sneller oplossen

Den Haag. Spoorbeheerder ProRail wil het aantal kleine verstoringen op het spoornet eind 2015 tot nul hebben teruggebracht. ProRail gaat veel meer preventief onderhoud doen en sneller investeren. Dat beloofde ProRail-directeur Marion Gout gisteren in een hoorzitting in de Tweede Kamer. Gout wil kleine problemen gelijk oplossen en niet wachten tot het project volgens de planning aan de beurt is. (NRC 8/11)
 

09-11-2011 19:59:01
sjoerd
sjoerd
Quote: Maar ik zou maar eens opletten, als er een rijweg ligt over het doorgaande hoofdspoor, zal het wissel zonder meer in de richting van het kopspoortje leiden. Unquote.

Ja, nogal wiedes, dat is nu juist wat er is uitgelegd over de flankdekking. Dan moet het wissel ook leiden naar het kopspoortje. Als je vertrekt van het zijspoor loopt het wissel om, net zoals het wissel in het hoofdspoor, anders kun je niet eens van het zijspoor af. Daarmee heeft zowel het kopspoortje als het wissel een belangrijk nut en kunnen ze dus niet weg.
 

09-11-2011 20:22:12
gummbahla
gummbahla
Quote
mren (wo 09 nov 2011 19:16:29 https://www.somda.nl/forum/8617/p364287/): ProRail: verstoringen sneller oplossen

Den Haag. Spoorbeheerder ProRail wil het aantal kleine verstoringen op het spoornet eind 2015 tot nul hebben teruggebracht. ProRail gaat veel meer preventief onderhoud doen en sneller investeren. Dat beloofde ProRail-directeur Marion Gout gisteren in een hoorzitting in de Tweede Kamer. Gout wil kleine problemen gelijk oplossen en niet wachten tot het project volgens de planning aan de beurt is. (NRC 8/11)


Ik weet wie er in 2015 z'n ontslag mag indienen... een nobel streven, maar realistisch?
 

09-11-2011 22:04:47
thom
thom
Quote
sjoerd (wo 09 nov 2011 19:59:01 https://www.somda.nl/forum/8617/p364299/): Quote: Maar ik zou maar eens opletten, als er een rijweg ligt over het doorgaande hoofdspoor, zal het wissel zonder meer in de richting van het kopspoortje leiden. Unquote.

Ja, nogal wiedes, dat is nu juist wat er is uitgelegd over de flankdekking. Dan moet het wissel ook leiden naar het kopspoortje. Als je vertrekt van het zijspoor loopt het wissel om, net zoals het wissel in het hoofdspoor, anders kun je niet eens van het zijspoor af. Daarmee heeft zowel het kopspoortje als het wissel een belangrijk nut en kunnen ze dus niet weg.

De werking snapte ik, ik bedoelde even te zeggen dat het niet kan dat iemand het wissel nooit om zag gaan
 

30-03-2012 10:10:51
slifor2
slifor2
En het begin is gemaakt van de Prorail operatie: Minder wissels is minder storingen..... %04%

Te Best zullen worden gesaneerd de wissels:
1301 A/B
1303 A/B
1305 A/B
1307 A/B
1309 A/B
1311
1313 A/B
1315 A/B

inclusief keerspoor 425

Uitvoering in de zomer van 2012!

Hierdoor zal het onmogelijk worden om stoptreinen door te laten rijden tot Best en daar kop te maken........ daarnaast zal bij een verstoring in de tunnel de achterliggende trein ook niet meer verder kunnen. Ben benieuwd wanneer NSR wakker word...

Laatst bewerkt door slifor2 op 30-03-2012 10:17
 

30-03-2012 10:28:11
ZJ37
ZJ37
NSR is wel wakker maar het is een beetje vechten tegen de bierkaai. Overigens wel apart dat deze sporen worden gesaneerd en dus nooit zijn gebruikt.  

30-03-2012 10:28:11
MDDM
MDDM
Denk je werkelijk dat NSR zit te slapen? Kom op zeg.... Die zullen heus wel hun ongenoegen hierover uitgesproken hebben. Maar Prorail naar de argumenten van NSR zullen luisteren......betwijfel het.


Gr Joop mcn Lls
 

30-03-2012 10:28:29
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
NSR is denk ik wel wakker, maar volgens mij wordt er wel vaker door Prorail gesaneerd ondanks protest van vervoerders...  

30-03-2012 10:42:33
Klaasje
Klaasje
Het aparte van die kant van Best dat het allemaal best wat minder kan qua mogelijkheden maar het is wat vreemd om het dan helemaal meteen zonder te doen. Ik zou toch dat keerspoortje houden en bereikbaar laten zijn vanaf de middensporen met de mogelijkheid om tegelijkertijd een IC nog voor de keervoorziening naar de buitensporen over te laten lopen. Dan hebben we het over toch redelijk wat minder wissels maar over een zekere functionaliteit om vrij van de rest van de treinenloop te kunnen keren. Het zal wel aan mij liggen...  

30-03-2012 10:44:38
ZJ37
ZJ37
Wat betreft de wissels in Best zal NSR er denk ik niet zo wakker van liggen. Zover ik weet zijn er geen plannen om een soort van hoogfrequente dienst te gaan opzetten tussen Ehv en Best die dan zouden moeten keren op dat kopspoor. Ik kan niks anders bedenken dan dat die wissels en het kopspoor voor zo'n doel zijn aangelegd.

Veel kwalijker zijn situaties zoals in Hrl (zie ook topic drgl 2013) waarbij een ontwerp niet eens meer kan vanwege het saneren van een aantal wissels die benodigde gelijktijdigheden onmogelijk maken.
 

30-03-2012 10:50:14
ZJ37
ZJ37
Quote
slifor2 (vr 30 mrt 2012 10:10:51 https://www.somda.nl/forum/8617/p385053/): En het begin is gemaakt van de Prorail operatie: Minder wissels is minder storingen..... %04%

Te Best zullen worden gesaneerd de wissels:
inclusief keerspoor 425

Uitvoering in de zomer van 2012!

Keerspoor is 423.
 

30-03-2012 11:38:40
javanree
javanree
Te Acht heb je alle mogelijke overloopjes ook al, evenals te Boxtel. Dat ligt 15km uit elkaar. Als er dan een keer een spoor versperd is heb je er nog 3 over om de treindienst mee uit te voeren. Misschien was het handig geweest 1301, 1303, 1313 en 1315 te laten liggen, maar de rest doet wel erg overdadig aan.  

30-03-2012 14:12:47
raymond16
raymond16
Het was wel een optie geweest om het keerspoor in Bet te gaan gebruiken als ooit de sprinter Dn - Ehv 4x per uur gaat rijden, om zo de perroncapaciteit van Ehv te ontlasten (en dus ook Ehv-Bet 6x per uur een sprinter te geven). Met 4x per uur zou de trein vlak voor de huidige IC-knoop uitkomen dus keercapaciteit is er dan niet in Ehv. Maar ook met in gebruikname van het keerspoor ben ik het er wel mee eens dat een groot gedeelte van de wissels in Best zonder problemen kan verdwijnen. At en Lpe liggen voldoende bij elkaar in de buurt en mocht een tunnelbuis in Bet helemaal dicht zijn dan maakt het ook weinig uit of de treinen over twee sporen moeten tussen At en Beto of tussen At en Lpe.  

30-03-2012 14:19:07
ZJ37
ZJ37
Sterker nog: als iemand een scheet laat in de tunnel van Best of daar een brandmelderskastje inslaat, worden er toch complete series van - laat ik zeggen - Shl tot Ehv eruit geknikkerd.  

30-03-2012 14:55:36
gvttreinen
gvttreinen
Misschien beter om die tunnel te saneren (spoorbaan dus gelijkvloers leggen) in plaats van een aantal onbeduidende wissels te Beto verwijderen, scheelt een hele hoop TAO`s!

(TAO = Treindienst Aantastende Onregelmatigheid, verstoringen die de treindienst hinderd.)

Laatst bewerkt door gvttreinen op 30-03-2012 14:58
 

30-03-2012 18:19:35
Klaasje
Klaasje
Voor de liefhebbers.. Japan wordt door Prorail vaak aangehaald als voorbeeld met minder wissels maar lees eens goed wat het doel van een bepaald stationsuitbreidingsproject is: http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=66662987&postcount=60 (Engels op skyscrapercity)  

30-03-2012 20:00:57
sjoerd
sjoerd
Leuk, Klaasje, al gaat het niet alleen over het inbouwen van meer wissels, dat element komt er zeker in voor.  

30-03-2012 20:17:50
Klaasje
Klaasje
Het kunnen keren van meer treinen bij calamiteiten en dergelijke is een functie waar in gesnoeid wordt. In die zin is staat dat haaks op wat er in dit Japanse voorbeeld gebeurd.  

30-03-2012 21:49:58
sjoerd
sjoerd
Helemaal mee eens.  

09-07-2012 09:47:10
broek53
broek53
De Volkskrant heeft vandaag een voorpagina over de wisselopruimwoede van ProRail en dan met name over de vrees van het - inmiddels kennelijk wakker geworden - NS ervoor.

Helaas wordt een en ander om te beginnen in het licht gezet van de problemen met de bereikbaarheid van de Watergraafsmeer tijdens het defect aan de Oosterdoksluisbrug. Anonieme NS-ers doen daar de bewering dat de wissels om de Watergraafsmeer te bereiken via Muiderpoort "gesaneerd" zouden zijn, en dat is nou net (helemaal) niet waar. Ze zijn er niet meer omdat ze niet passen in een emplacement dat geheel is omgebouwd, en dat is heel wat anders.

Verder staat het arikel helaas meteen al vol met retorische flauwekul en leugens (in Naarden-Bussum dienen 20 wissels alleen om de chocoladefabriek te bereiken), dus de discussie is op voorhand al zwaar vertroebeld - maar hoe dan ook: het is goed dat de discussie ten minste eens naar buiten komt.

Laatst bewerkt door broek53 op 09-07-2012 09:50
 

09-07-2012 09:58:04
ZJ37
ZJ37
Zie: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3283658/2012/07/09/NS-vreest-ProRail-plannen-om-wissels-te-schrappen.dhtml  

09-07-2012 10:32:38
ZJ37
ZJ37
En de rest van het artikel:

ProRail moet storingen beperken, NS moet punctualiteit nastreven.

ProRail wil honderden wissels saneren, NS is kritisch. 'Het is een schip met twee kapiteins, met ieder hun eigen orders.'

HHe hadden er al voor gewaarschuwd, zeggen medewerkers van NS in de regio Amsterdam. Wissels op spooremplacementen kun je niet straffeloos saneren. 'Ook niet wanneer je deze voor de reguliere dienstregeling niet nodig hebt.'De spoorwegmedewerkers zagen hun gelijk bevestigd, toen ze op maandagmorgen 18 juni de dienstregeling van de hogesnelheidstreinen Fyra naar Breda en Thalys naar Parijs wilden opstarten. De flitstreinen staan 's nachts op een rangeerterrein in Watergraafsmeer, een paar kilometer oostelijk van Amsterdam Centraal. Om het station te bereiken moeten de flitstreinen zich, net als al het andere treinverkeer, over één van de zes sporen door Amsterdam-Oost wurmen.Een paar honderd meter voor het station kruisen de sporen de Oosterdoksluis. Het water wordt overbrugd door drie naast elkaar gelegen spoorbruggen, met elk twee sporen. In de nacht van 17 op 18 juni is de meest noordelijke van de drie bruggen waarover de flitstreinen naar het station rijden defect geraakt. Nog niet zo heel lang geleden was dit geen probleem geweest. De treinen konden eenvoudig worden omgeleid via de naastgelegen brug. 'Dit deden we met wissels', zegt een NS-medewerker die niet met zijn naam in de krant wil.Maar laat het nu net NS zelf zijn die de cruciale wissel bij Amsterdam liet weghalen. Om aan de wensen van zowel de gewone NS-treinen als de treinen van de hogesnelheidslijn tegemoet te komen, diende NS enkele jaren geleden een verzoek in om de wissel te schrappen. Niet doen, zeiden de techneuten van ProRail, zo blijkt uit interne documenten. 'Dus lijkt het me in ieder geval zaak dit formeel vast te leggen en expliciet te maken als NS het huidige plan wil doorzetten', scheef een medewerker.

Treinreizigers ondervonden de gevolgen van de wisselsanering op maandagochtend 18 juni. De Fyra en de Thalys konden het station Amsterdam Centraal niet bereiken. De treinen vertrokken leeg via de sporen aan de zuidkant van de stad naar Schiphol. Pas op de luchthaven werd de normale dienstregeling opgepakt. Tussen Amsterdam en Schiphol waren de passagiers op gewone treinen aangewezen.Het herstel van de brug heeft ruim twee weken geduurd. De flitstreinen rijden sinds 4 juli weer volgens de normale dienstregeling. Al die tijd heeft NS noodgedwongen met een uitgeklede dienstregeling tussen Amsterdam Centraal en Schiphol gereden. Met, op sommige tijdstippen, lange wachttijden, volle perrons en grote irritatie onder reizigers als gevolg.

Zwakke plek

Wissels zijn de achilleshiel van het Nederlandse spoor. Drie winters op rij kwam het treinverkeer tijdens sneeuwbuien tot stilstand. De verstoringen hadden verscheidene oorzaken, maar steevast speelden vastgevroren wissels een belangrijke rol. Ook bij temperaturen boven nul zijn wissels, en de bijbehorende seinen, een belangrijke bron van verstoringen.ProRail heeft plannen om landelijk honderden wissels te saneren. Niet alle wisselsaneringen zijn omstreden. Zoals de twintig wissels tussen Naarden en Bussum, die vertakken naar een chocoladefabriek die al in de jaren tachtig de deuren heeft gesloten. De wissels worden nooit gebruikt, maar kunnen de dienstregeling wel in de war sturen. Zodra het systeem detecteert dat een wissels defect is, mag geen trein de wissel passeren tot het euvel is verholpen.

Het saneren van de overbodige wissels in het Gooi heeft meer voordelen. Over de wissels die er nu liggen, mogen treinen maximaal 80 kilometer per uur rijden. Zonder de wissels wordt dit 130 kilometer per uur. Reistijden worden zo korter en NS kan meer treinen per uur op het traject laten rijden. Op de lange termijn scheelt de saneringsoperatie ook in de kosten. Gesaneerde wissels hebben geen onderhoud nodig.Het saneren van wissels op de spooremplacementen is daarentegen wel een constante bron van spanning tussen NS en ProRail.Tegenstrijdige belangenNa drie chaotisch verlopen spoorwinters staat zowel NS als ProRail onder grote politieke druk om de dienstregeling robuuster te maken. Beide bedrijven zijn eigendom van de overheid. Toch hebben NS en ProRail deels tegenstrijdige belangen.

NS wordt door het Rijk afgerekend op punctualiteit en klantoordeel. Wanneer het aantal vertragingen te hoog oploopt, legt het ministerie NS boetes op die tot enkele miljoenen euro's kunnen oplopen. NS heeft belang bij een zo flexibel mogelijk spoorwegenstelsel, met voldoende wissels om in geval van nood te improviseren en de dienstregeling op gang te houden.
ProRail wordt geacht het aantal storingen tot een minimum te beperken. Daarnaast mag het spooronderhoud niet te veel kosten. De onderhoudskosten van de circa zevenduizend wissels, en bijbehorende seinen, bedragen jaarlijkse honderden miljoenen euro's. Door het spoorwegstelsel te vereenvoudigen, kan ProRail kosten besparen én potentiële storingsbronnen elimineren. Bovendien is een spoorwegstelsel met minder wissels makkelijker aan te sturen.

Achter de schermen leidt de discussie over betrouwbaarheid versus flexibiliteit zo nu en dan tot stevige botsingen tussen de directies van NS en ProRail, zeggen ingewijden. Zoals een maand geleden, nadat logistiek experts van NS in een interne memo stelden geen vertrouwen meer te hebben in ProRail. Aanleiding waren voorstellen van ProRail om vele honderden wissels op grote spooremplacementen te saneren. De plannen zouden er volgens de logistiek experts van NS toe leiden dat de dienstregeling van 2013 rond Amsterdam en Utrecht niet uitvoerbaar zou zijn.

Het mandaat waarmee de directie van NS de onderhandelingen met ProRail inging was eenduidig. ProRail moest hoe dan ook inbinden. Ingewijden bevestigen dat 'de spanning' tijdens die gesprekken hoog opliep. Uiteindelijk bereikten de twee spoorbedrijven een compromis; een deel van de voorgestelde wisselsaneringen is van tafel, waardoor de dienstregeling voor 2013 is gered.'Van mijn leden krijg ik de indruk dat ProRail vooral wissels wil saneren en dat NS dan weer op de rem moet trappen', zegt Roel Berghuis van FNV Spoor. De vakbondsman vindt dat dit de directies van NS en ProRail nauwelijks te verwijten valt. 'Bij het splitsen van NS en ProRail heeft het Rijk een schip gecreëerd met twee kapiteins met ieder hun eigen stalorders', aldus Berghuis. 'Dat is vragen om moeilijkheden.

'Kortere reistijd'

Het saneren van wissels is geen doel op zich', zegt directeur Vervoer en Dienstregeling Pieter Kraaijeveld van ProRail. In zijn werkkamer in het hoofdkantoor van de spoorbeheerder in Utrecht legt hij uit waarom ProRail het aantal wissels wil reduceren.Kraaijeveld tekent met een blauwe viltstift op een flipover schematisch de twaalf sporen van station Den Haag Centraal. 'Hier liggen nu genoeg wissels om van spoor 1 naar spoor 7 te komen', zegt Kraaijeveld, terwijl hij met zijn stift de route aflegt. 'We doen dit praktisch nooit.'Met een rode stift deelt hij de sporen op in drie clusters van vier. In de plannen van de spoorbeheerder is het noordelijke cluster gereserveerd voor het treinverkeer richting Haarlem. De middelste sporen ontvangen treinen van en naar Utrecht en Gouda. Het zuidelijke cluster is bestemd voor treinen van en naar Rotterdam. De treinen kunnen straks niet meer van het noordelijkste naar het zuidelijkste spoor kruisen (zie graphic). Het aantal wissels voor station Den Haag Centraal wordt van 60 terug gebracht naar 25.

Het verdelen van de verkeersstromen in aparte bundels heeft twee grote voordelen, zegt Kraaijeveld. Zodra de bundels gereed zijn, kunnen treinen met een grotere snelheid van en naar Den Haag Centraal rijden. Kraaijeveld: 'Nu moeten treinen vanwege het grote aantal wissels al vanaf Nootdorp 40 kilometer per uur rijden, dat is een stuk van 5 kilometer.' Ook voor veel andere stations moeten treinen de laatste kilometers boemelen.'Door de lay-out van de sporen strak te trekken, kunnen treinen straks tot vlak voor de stations 80 kilometer per uur blijven rijden', zegt Kraaijeveld. De voordelen van de hogere snelheid: kortere reistijd en een grotere spoorcapaciteit.

Kraaijeveld noemt het robuuster maken van het spoor als tweede argument om wissels te saneren. De plannen voorzien in meer onderhoud voor de resterende wissels en extra storingsploegen voor noodgevallen. ProRail verwacht zo meer grip op het spoor te krijgen.Kraaijeveld verzekert dat treinreizigers gaan profiteren van aanpassingen aan het spoor. Wanneer, kan hij nog niet zeggen. Hij vergelijkt het met het groeien van haar. Het gaat geleidelijk dus je merkt het niet meteen. Over een tijdje zal het reizigers opvallen dat de dienstregeling stipter wordt uitgevoerd.

Onenigheid binnen NS

Werknemers van NS zijn nog niet overtuigd van de plannen. De eerder genoemde NS'er pakt de spoorkaart van Amsterdam-Oost.'Ga eens met je vinger naar het rangeerterrein van de flitstreinen in de Watergraafsmeer.' De kaart toont dat de treinen door de kapotte brug inderdaad niet meer bij het station kunnen komen. De wissels die dat vroeger mogelijk maakten, zijn gesaneerd. Het is bij deze wissels juist NS geweest die aandrong op schrappen. Het is een aanwijzing dat er binnen NS onenigheid is over welke wissels moeten verdwijnen.En dan is het nog een geluk bij een ongeluk dat de zuidelijke brug niet kapot is gegaan, zegt de NS'er. Na de ontsporing van een goederentrein, een paar geleden, werden enkele wissels bij het station Amsterdam Muiderpoort gesaneerd. 'Leg je vinger eens op de lijn naar Utrecht en probeer Amsterdam Centraal te bereiken zonder de zuidelijke brug over de Oosterdoksluis te passeren.' De opdracht blijkt onmogelijk. 'Als de zuidelijke brug kapot was gegaan, was het treinverkeer van Utrecht naar Amsterdam ruim twee weken onmogelijk geweest.

'Pikant detail: de spoorbruggen over het Oosterdoksluis uit 1937 staan op de nominatie om te worden vervangen. Spoorverkeer tussen Amsterdam Centraal en Utrecht is tijdens de verbouwing van de bruggen door de wisselsaneringen onmogelijk geworden. De lijn Amsterdam-Utrecht is een van de drukste spoorverbindingen van Nederland.Naast onderhoud kunnen spoorlijnen om tal van andere reden versperd raken. Treinen kunnen stranden met pech. Bovenleidingen kunnen knappen door storm of koperdiefstal. En, erkent ook ProRail, wisselstoringen zullen nooit volledig worden uitgebannen.Met minder wissels neemt de impact van stremmingen op de dienstregeling toe. Verkeersleiders hebben minder mogelijkheden om treinen om te leiden, waardoor op het druk bereden Nederlandse spoor al snel een file ontstaat.

Treinstellen, machinisten en conducteurs rijden in Nederland steeds andere routes. Als de treinen van Utrecht naar Amsterdam in de file staan, heeft dit grote gevolgen voor de rest van de dienstregeling. Want als die treinen vervolgens staan ingeroosterd op het traject naar Den Haag of Alkmaar, vallen deze lijnen uit. Door de wisselsaneringen hebben treinen minder mogelijkheden files op het spoor te ontwijken, zegt de NS'er. De olievlek ontstaat dan alsnog.

Dit verhaal is gebaseerd op documenten van NS en gesprekken met betrokkenen. Sommige sprekers zijn anoniem omdat ze niet op eigen initiatief met de pers mogen praten. NS laat in een officiële reactie weten soms van mening te verschillen over het nut van individuele wissels, maar altijd in goed en constructief overleg samen te werken. Volgens Prorail is er geen meningsverschil over de sanering van wissels.
 

09-07-2012 10:44:41
rolandrail
rolandrail
-

Laatst bewerkt door rolandrail op 22-10-2013 12:17
 

09-07-2012 11:42:07
ZJ37
ZJ37
Denk dat meneer Kraaijeveld ook maar eens buiten moet gaan kijken. Vanaf Nootdorp al naar 40 km/u? Zover ik weet staat het snelheidsbord zo'n 1,5 kilometer voor station Gvc t.h.v. Bkh en dus niet 5 kilometer voor station Gvc. Waarom bazuint ProRail zulke verhalen de wereld in?  

09-07-2012 13:08:43
maigoda
maigoda
En wat te denken van die 80 km/h bij Ndb. Die wordt niet primair door de wissels opgelegd, maar door de aan de noordzijde liggende boog van 80 km/h. Als je wissels weg zou halen, dan kun je hooguit iets voor het station het bord 130 km/h neerzetten i.p.v. de huidige plaats net voorbij de overweg bij het station. Daadwerkelijk doorrijden met 130 km/h door Ndb ga je dus nooit halen.
Groetjes,
Emiel
 

09-07-2012 14:04:44
Klaasje
Klaasje
Wanneer je die wissels weghaalt heb je aan de stationkant een dwangpunt minder om de boog wat op te rekken. Aan de andere kant van de boog zit er eigenlijk alleen een weiland. Je kan de boog dan dus ook wat ruimer terugleggen waardoor de snelheid behoorlijk omhoog kan.  

09-07-2012 15:54:57
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Daar zal ProRail ook echt op zitten te wachten... Als ze de wissels al weg willen halen om te besparen, dan denk ik niet dat ze zomaar een heel stuk spoor opnieuw aanleggen om iets aan snelheid te winnen.


Met vriendelijke groet, Robin
 

09-07-2012 16:12:00
MDDM
MDDM
En spitten in het aangrenzende natuurgebied zal men ook niet goedkeuren..


Gr Joop mcn Lls
 

09-07-2012 18:34:45
thieskes
thieskes
als ze de grond al voor een redelijk bedrag in bezit kunnen krijgen


http://www.flickr.com/photos/thieske_1987
 

10-07-2012 00:53:31
broek53
broek53
Het zal jullie allemaal tegenvallen gezien het bovenstaande, maar de plannen voor Naarden-Bussum voorzien nu in ombouw naar een halte met twee sporen (huidig 1 en 2) met integraal 130 km/h. De boogstraal van de grote boog door Naarden is daar ruim genoeg voor, en dankzij het verdwijnen van de wissels erin kan deze hier en daar een metertje verlegd worden en over de volle lengte op hogere verkanting gebracht worden, waardoor 130 gereden kan worden - zelfs volgens de akelig strenge normen die daarvoor in Nederland gehanteerd worden.  

10-07-2012 01:29:57
maigoda
maigoda
Begrijp ik hieruit dat te Ndb spoor 3 komt te vervallen?
Groetjes,
Emiel
 

10-07-2012 06:09:30
ZJ37
ZJ37
En hoe staat het met het 5 km lange boemelstukje van Nootdorp naar Gvc?
Wat ik in alle opbeurende verhalen overigens mis zijn de plannen om bij Gpda de hsl-wissels te vervangen door 80 km/u wissels, al dan niet tijdelijk ivm de bouw van een onderdoorgang aldaar. Of is dat van tafel?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 10-07-2012 06:11