Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

ProRail wil minder wissels

Zondag 25 aug 2013 - 16:40:21
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Haha, als argument voor het verbouwen tot twee-sporig station wordt gebruikt dat de overwegen minder lang dicht zitten, en als dan gevraagd wordt in hoeverre die dichtligtijden door de treinen/sporen komen, word je afgewimpeld "omdat het nog onderzocht moet worden". Leuk dat ze die vragen beantwoordt, maar je hebt er weer niks aan

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zondag 25 aug 2013 - 16:52:48
Ron63
Ron63
Terwijl er een logica inzit. Of je een dichtligging hebt van een overweg van 5 sporen of één over 2 sporen. Er kan nu al aangegeven worden dat voor een doorijdende trein de dichtligtijd dan korter is. Hoeveel korter is iets wat inderdaad onderzocht moet worden. Tenslotte wil de politiek "harde" cijfers hebben en die zijn nu niet beschikbaar.

Zondag 25 aug 2013 - 17:35:32
sfj
sfj
Inderdaad, want de bediende overweg moet dichtliggen voordat een sein uit de stand stop kan komen. Voor een doorgaande ic moet die dan al dicht zijn als de trein bij Hvsn rijdt, andere kant op bij Keverdijk ... Anders dan een stop-door waarbij het sein groen kan zijn zonder dat de overweg dicht ligt.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zondag 25 aug 2013 - 18:26:54
treinfan
treinfan
Uhuh, voor de bediende overweg te Ndb is het op tijd wanneer deze dicht is als de trein de inrijder van Ndb (vanuit richting Bsmz of Kv) passeert. Overdrijven hoeft niet hoor

[Bezig met laden...]

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zondag 25 aug 2013 - 19:11:17
broek53
broek53
De fout doe de vragensteller gemaakt heeft, is juist het Robuust Spoor-station vermengen met de overwegenproblematiek in Bussum. Dat levert de minister alle gelegenheid om net zo wazig te antwoorden en het kluitje in het riet nu wel heel duidelijk te tonen. Het is jammer, want het zijn op zichzelf volstrekt gescheiden zaken. Dat een deel van de overwegen wat korter dicht zal liggen (alleen bij sneltreinen eigenlijk) is een soort van bijvangst, maar zeker geen doel. Kortom: de vragensteller had de vragen beter apart kunnen stellen.
(En wat de landelijke politiek ueberhaupt te maken heeft met de lokale overwegproblematiek in Bussum, ontgaat mij sowieso al helemaal).

Zondag 25 aug 2013 - 19:19:30
b2py
b2py
Quote
Bert13 (zo 25 aug 2013 16:40:21 somda.nl): Haha, als argument voor het verbouwen tot twee-sporig station wordt gebruikt dat de overwegen minder lang dicht zitten, en als dan gevraagd wordt in hoeverre die dichtligtijden door de treinen/sporen komen, word je afgewimpeld "omdat het nog onderzocht moet worden". Leuk dat ze die vragen beantwoordt, maar je hebt er weer niks aan
Welkom in politiek Den Haag. Alle vragen die aan de Staatssecretaris gesteld worden, worden zo beantwoord.

Zondag 25 aug 2013 - 19:23:20
broek53
broek53
Nou, ik heb wel heel wat concretere antwoorden dan deze gezien.

Zondag 25 aug 2013 - 22:34:00
sfj
sfj
Quote
treinfan (zo 25 aug 2013 18:26:54 somda.nl): Uhuh, voor de bediende overweg te Ndb is het op tijd wanneer deze dicht is als de trein de inrijder van Ndb (vanuit richting Bsmz of Kv) passeert. Overdrijven hoeft niet hoor
Ik probeer zeker niet te overdrijven. Maar om de overweg dicht te hebben voordat de machinist het gele sein ziet heb je daarvoor ook al zeker een minuut nodig.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Maandag 26 aug 2013 - 09:43:44
ZJ37
ZJ37
Een prachtig stukje proza: www.treinreiziger.nl


Vooral deze combinatie is lachwekkend:

Alhoewel ProRail de precieze cijfers niet kan bevestigen, erkent de spoorbeheerder dat reizigers tussen Utrecht en Schiphol het vaakst last hebben van de effecten van storingen. “Het spoor rond Schiphol is het drukst bereden traject van Europa. Doordat het zo druk bereden is, kan er eerder iets kapot gaan. Vergelijk het met het aantal files en ongelukken van wegen. Op snelwegen kunnen er ook vaker ongelukken en files voorkomen dan op B-weggetjes” reageert ProRail-woordvoerder Mercedes Grootscholten. "Dat neemt overigens niet weg dat storingen vervelend zijn en dat Schiphol goed bereikbaar moet zijn. Daarom werken we bijvoorbeeld keihard aan een betere doorstroming bij Utrecht Centraal en aan een spoorverdubbeling tussen Amsterdam en Schiphol.“

M.a.w.: als DSSU af is hebben we minder overlast tussen Ut en Shl. Dus bij verstoringen in, pak-em-beet Gdm of Ed, kunnen we zonder problemen treinen keren in Ut om de klanten tussen Ut en Shl niet tot last te zijn...

Onvoorstelbaar dit. En dat terwijl rondom Shl zelf zelden wat defect gaat...

Laatst bewerkt door ZJ37 op Maandag 26 aug 2013 om 09:45:39

Maandag 26 aug 2013 - 09:46:13
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Ja, als je het maar vaak genoeg tegen jezelf blijft zeggen, ga je er na een tijdje nog in geloven ook.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Maandag 26 aug 2013 - 09:47:49
ZJ37
ZJ37
Ik voorspel je - zonder te doemdenken - de overlast wordt alleen maar groter doordat je alle keervoorzieningen weghaalt. Meer hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen.

Maandag 26 aug 2013 - 10:08:48
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Wij zijn het (vast samen met veel logisch nadenkende mensen) dan ook helemaal met elkaar eens

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Maandag 26 aug 2013 - 14:08:39
sjoerd
sjoerd
Mee eens. Voorbeeldje: station Breda, aankomst van Roosendaal (meest zuidelijke spoor) en vertrek naar Tilburg via rechterspoor, dus de normale in- en uitrijpaden. Dankzij alle wissels zijn er nu liefst 22 verschillende mogelijkheden om het bovengenoemde pad tot stand te brengen. Zelfs nu het station verbouwd wordt en er beurtelings perrons met twee sporen buiten dienst gaan, is er altijd wel een mogelijkheid om het treinverkeer af te wikkelen.
Bij iedere wisselverbinding die je weghaalt zijn er twee tot vier mogelijkheden minder. Als er één wissel gestoord is, afhankelijk van de (on)misbaarheid ervan, blijven er altijd nog 20 tot 18 mogelijkheden over. Naarmate je wissels op de klem legt of verwijdert ontstaat al spoedig een onwerkbare situatie.
Meer wissels leggen of laten liggen betekent meer mogelijkheden hebben, en ja, ook iets meer kans op gestoorde mogelijkheden, maar de kans dat ze per tijdseenheid gestoord zijn is veel kleiner dan de kans dat ze niet gestoord zijn. Over storingspreventie zullen we het nog maar niet hebben.

Laatst bewerkt door sjoerd op Maandag 26 aug 2013 om 14:11:32

Maandag 26 aug 2013 - 14:30:39
charta
charta
Quote
ZJ37 (ma 26 aug 2013 09:47:49 www.somda.nl): Ik voorspel je - zonder te doemdenken - de overlast wordt alleen maar groter doordat je alle keervoorzieningen weghaalt. Meer hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen.
Alleen jammer dat het management bezorgde opmerkingen van deskundigen altijd naar de prullenbak verwees.

Maandag 26 aug 2013 - 15:30:09
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
charta (ma 26 aug 2013 14:30:39 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (ma 26 aug 2013 09:47:49 www.somda.nl): Ik voorspel je - zonder te doemdenken - de overlast wordt alleen maar groter doordat je alle keervoorzieningen weghaalt. Meer hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen.
Alleen jammer dat het management bezorgde opmerkingen van deskundigen altijd naar de prullenbak verwees.
Men hanteerd blijkbar vanuit de regel meer wissels is meer onderhoud.
Alleen jammer dat men niet beseft dat meer wissels ook betekend dat je in geval van problemen,sneller om dat probleem heen kan gaan
In het ergste geval haalt men nu overal wissels weg om ze over een jaar of 5 weer terug te leggen omdat ze merken dat ze fout zaten.
Al zal men dat natuurlijk nooit toegeven.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 26 aug 2013 - 15:34:49
ZJ37
ZJ37
Daar is ook een management-term voor: "Nieuwe inzichten"

Maandag 26 aug 2013 - 15:37:47
john2
john2
Quote
phantom (ma 26 aug 2013 15:30:09 www.somda.nl):
Quote
charta (ma 26 aug 2013 14:30:39 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (ma 26 aug 2013 09:47:49 www.somda.nl): Ik voorspel je - zonder te doemdenken - de overlast wordt alleen maar groter doordat je alle keervoorzieningen weghaalt. Meer hoef ik waarschijnlijk niet uit te leggen.
Alleen jammer dat het management bezorgde opmerkingen van deskundigen altijd naar de prullenbak verwees.
Men hanteerd blijkbar vanuit de regel meer wissels is meer onderhoud.
Alleen jammer dat men niet beseft dat meer wissels ook betekend dat je in geval van problemen,sneller om dat probleem heen kan gaan
In het ergste geval haalt men nu overal wissels weg om ze over een jaar of 5 weer terug te leggen omdat ze merken dat ze fout zaten.
Al zal men dat natuurlijk nooit toegeven.
En dan na 5 jaar weer terug leggen, dan lijkt het me dat dit duurder is dan de wissels laten liggen. Of zie ik dit verkeerd?

Maandag 26 aug 2013 - 15:44:28
broek53
broek53
Met vijf jaar zijn jullie wel erg optimistisch. Dat duurt het alleen al voordat het besef/de erkenning is doorgedrongen dat er wel wat teveel gesnoeid is, waarna het minstens vijf jaar duurt voordat een plan gemaakt, gefinancierd, goedgekeurd en utgevoerd is.
En dan heb ik het over iets eenvoudigs, niet over DSSU of SAAL. Tel daar maar rustig een jaar of tien bij. Tegen die tijd hoeft het overigens niet meer, want dan is iedereen aan de nieuwe situatie gewend en vindt de dan optredende treinuitval normaal.

Laatst bewerkt door broek53 op Maandag 26 aug 2013 om 15:46:23

Maandag 26 aug 2013 - 16:20:06
charta
charta
Misschien gaat er tegen die tijd een nieuwe generatie naar Japan om te zien hoe het daar gaat. "Want Japan is vergelijkbaar met Nederland en ze hebben daar veel bijsturingswissels. Hartstikke handig. Moeten we hier ook hebben!"

Maandag 26 aug 2013 - 16:34:46
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (ma 26 aug 2013 15:44:28 www.somda.nl): Met vijf jaar zijn jullie wel erg optimistisch. Dat duurt het alleen al voordat het besef/de erkenning is doorgedrongen dat er wel wat teveel gesnoeid is, waarna het minstens vijf jaar duurt voordat een plan gemaakt, gefinancierd, goedgekeurd en utgevoerd is.
En dan heb ik het over iets eenvoudigs, niet over DSSU of SAAL. Tel daar maar rustig een jaar of tien bij. Tegen die tijd hoeft het overigens niet meer, want dan is iedereen aan de nieuwe situatie gewend en vindt de dan optredende treinuitval normaal.
Dat valt te bezien zodra Asd ook op de schop gaat en hier eventueel alle kruiswissels en middensporen gaan verdwijnen. Er kan nagenoeg niets meer en in combinatie met doorstroomstations in de omgeving (Ut, Ht) wordt het een regelrechte ramp in ieder geval de mogelijkheden in de bijsturing.

Maandag 26 aug 2013 - 16:54:10
broek53
broek53
Uiteraard, en dan zwijgen we nog over het uit te kleden Den Haag Centraal.
Maar hoe rampzalig ook: binnen tien jaar verandert dat niet meer, en in die tien jaar is het instelniveau van de daadwerkelijk gereden teindienst zodanig gezakt dat we er weer aan gewend zijn. Inmiddels heeft dan een aantal klanten het spoor definitief de rug toegekeerd, dan heb je ook geen PHS meer nodig. Allemaal voordelen.

Maandag 26 aug 2013 - 18:16:40
ZJ37
ZJ37
Ik vraag me af of het niet eerder gebeurt. Door het ontbreken van keermogelijkheden zie ik het nog wel gebeuren dat een geval á la Koninginnedag zich gaat herhalen. Treinen kunnen bij de minste verstoring geen kant meer op en zijn op de grote knopen veroordeeld tot een minimaal aantal bereikbare perronsporen. Gevolg file's op de vrije baan die niet opgelost kunnen worden en ongeduldige reizigers die... (nou vul zelf maar in).

Maandag 26 aug 2013 - 18:30:38
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Och zoals min of meer al aangehaald is,lost het probleem zichzelf op.
Naarmate steeds meer reizigers zich gaan ergeren en een ander vervoermiddel nemen,wordt het steeds rustiger op t spoor.
Dus dat worden dan minder treinen rijden want de vraag verkleint,en dan ben je van het "probleem" af
Het kan dan aan 2 kanten wat anders teweeg brengen:
1)minder treinen is minder personeel nodig,dus ontslagen personeel zal dan gebeuren.
2)men zal nog wat meer asfalt moeten neer leggen om de file's te bestrijden die komen door treinreizigers die het "gezeik" met het spoor/NS zat zijn en een auto hebben gekocht
Afijn dat is zomaar een mogelijke uitkomst van wat men nu aan het uitvoeren is.
De toekomst zal uitwijzen of wij wijzer zijn dan een stel figuren die vinden dat Japan te vergelijken is met Nederland.
Ik zie in elk geval de voordelen niet en het vergelijk met Japan al helemaal niet.
*kijkt naar buiten maar ziet nog steeds geen rijstevelden,of winkels met vreemde tekens op de gevels die je vertellen wat t is *

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 26 aug 2013 - 19:00:30
michaben
michaben
Hoe groot is de kans eigenlijk dat een wissel die niet gebruikt wordt spontaan in storing treed? Bijsturingswissels zullen namelijk normaliter alleen in de daluren af en toe bediend worden voor roestrijden, maar zullen overdag onder normale omstandigheden niet bediend worden. Het weghalen van deze wissels heeft dus alleen nut om spontane wisselstoringen die ontstaan zonder dat een wissel bediend wordt te voorkomen.

Maandag 26 aug 2013 - 20:16:51
broek53
broek53
Daarom. Laat je niks wijsmaken over het tegengaan van wisselstoringen, het gaat uitsluitend en alleen om het verminderen van onderhoudskosten. De wissels die overblijven, zijn precies de wissels die nu ook af en toe (of regelmatig) gestoord zijn. En de wissels waar je dan niet omheen kunt, daar heb je pas echt last van. Bijvoorbeeld: die van de Utrechtboog...

Maandag 26 aug 2013 - 21:32:27
charta
charta
Heeft mevrouw Gout kort na haar aantreden niet beweerd dat er in 2015 geen wisselstoringen meer zouden zijn? Zo te zien krijgt ze nog gelijk ook. Alle wissels weg.

Maandag 26 aug 2013 - 21:43:22
ZJ37
ZJ37
Er zouden volgens haar geen verwijtbare storingen zijn. We gaan het allemaal meebeleven!

Maandag 26 aug 2013 - 22:19:05
train85
train85
Dat gaat ze nooit halen. Nu kun je nog bijsturen, straks niet meer. Dan krijg je de discussie weer van waarom hebben we geen wissels laten liggen.

Maandag 26 aug 2013 - 22:20:21
dh3201
dh3201
Tegen die tijd is zij allang weer ergens anders naar gejobhopt en is het haar pakkie an niet meer....

Shqiperise-lopers?

Maandag 26 aug 2013 - 22:22:56
Klaasje
Klaasje
Ik denk eigenlijk dat dat punt pas komt als ze bijna aan haar pensioen toe is.

Maandag 26 aug 2013 - 22:50:45
daniel81
daniel81
Quote
ZJ37 (ma 26 aug 2013 21:43:22 www.somda.nl): Er zouden volgens haar geen verwijtbare storingen zijn. We gaan het allemaal meebeleven!
Dat gaan ze gemakkelijk halen. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen is het begrip 'verwijtbaar' enorm in te perken.
Sneeuw, ijs, blaadjes, hitte, ongeduldige dronken reizigers, aannemers die met hun busje in de file staan, een minister die niet tijdig geld beschikbaar heeft voor de sanering, haperende stroomtoevoer van energiebedrijven, dat kun je Prorail niet verwijten

Maandag 26 aug 2013 - 22:51:57
Klaasje
Klaasje
En ja, dat een relais het opeens begeeft.. Daar kan je ook niets aan doen.

Dinsdag 27 aug 2013 - 22:04:06
charta
charta
Dan kun je altijd de fabrikant nog de schuld geven, want die heeft ondeugdelijk materiaal geleverd.

Dinsdag 27 aug 2013 - 22:19:20
broek53
broek53
Ja, in 1948

Woensdag 28 aug 2013 - 07:58:41
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
ZJ37 (ma 26 aug 2013 21:43:22 www.somda.nl): Er zouden volgens haar geen verwijtbare storingen zijn. We gaan het allemaal meebeleven!
Ja en het kwartje van Kok van de benzine gaan we ook vast nog terug kijken
Desnoods klem je toch gewoon de wissels die blijven liggen,als ze niet omgezet kunnen worden dan kun je er ook geen storing van krijgen
Men zal alles in t werk stellen om in de tijd dat de vrouw en dr uitspraak op die post zitten,dat die stelling wordt gehaald hoor.
Dat is tenslotte belangrijker dan reizigers gemak en beter dan mogelijkheden voor bijsturing

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 28 aug 2013 - 22:24:22
illyavaes
illyavaes
Ik zal niet beweren dat "geen verwijtbare storingen" op een zinvolle wijze bewaarheid wordt, maar ik zie zeker niet per definitie een tegenstelling tussen "geen verwijtbare storingen" en "reizigersgemak" c.q. "mogelijkheden voor bijsturing".
Overigens is het laatste weer vrijwel geheel interne processturing die niet nodig zou zijn als zowel infrabeheerder als materieeleigenaren zorgen dat hun spullenboel het gewoon altijd doet - het blijft nou eenmaal makkelijker in symtoombestrijding te denken dan de oorzaken werkelijk aan te pakken.
In zoverre vind ik de ambitie van Gout een heel goede: "zorg nou eens dat wij onze zaken voor elkaar hebben". Dat dit natuurlijk weer zeer technobureaucratisch, eigen-gemak- en heilige-totems-nastrevend wordt ingevuld... tja... zo'n dame zonder enig verstand van spoor, logistiek en dienstverlening laat zich natuurlijk ook van alles op de mouw spelden...

Donderdag 29 aug 2013 - 00:35:15
ZJ37
ZJ37
Tja, hoe overtuig je het management in de spoorbranche ervan dat het een tikkie lastiger wordt in de uitvoering als je nu met een Sprinter Bkl-Db in Ut via 8 perronsporen kan (oeps, nog naar 7, want overlopen te Utva kan ook niet meer via spoor 18) en in DSSU via welgeteld 1 perronspoor. Ik heb het inmiddels allang opgegeven.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Donderdag 29 aug 2013 om 00:36:58

Donderdag 29 aug 2013 - 05:28:28
robbertc
robbertc
Ik heb me laten vertellen dat je vanaf spoor 18 niet meer naar het rechterspoor ri Htn kan, bedoel je dat ook?

Donderdag 29 aug 2013 - 11:03:29
ZJ37
ZJ37
Je kon tot voor kort van 18 nog in Ah komen, maar na het saneren van wissels te Utva (vooruitlopend op DSSU) kan dat dus niet meer.

Donderdag 29 aug 2013 - 16:58:54
charta
charta
En als straks het buitenspoor Htn-Ut om de een of andere reden niet gebruikt kan worden, kun je van Ht niet meer naar Asd.

Donderdag 29 aug 2013 - 18:40:30
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Jep, dan krijg je dus storingen als "Geen treinen tussen Utrecht en Amsterdam vanwege een overwegstoring bij 's Hertogenbosch." Dat wordt lachen.

Donderdag 29 aug 2013 - 19:11:43
maigoda
maigoda
Quote
ZJ37 (do 29 aug 2013 11:03:29 www.somda.nl): Je kon tot voor kort van 18 nog in Ah komen, maar na het saneren van wissels te Utva (vooruitlopend op DSSU) kan dat dus niet meer.
Het is zelfs al iets erger, je kan vanaf spoor 15 al niet meer naar Ah.
Groetjes,
Emiel

Donderdag 29 aug 2013 - 20:15:21
Arjan73
Arjan73
Bij een storing tussen Nm en Ah is het nu toch ook al heel gebruikelijk om vervolgens tussen Ut en Shl geen treinen te laten rijden. Dit fenomeen haalde begin deze week zelfs nog het nieuws. Het DSSU is daar geen oorzaak van en mogelijk ook geen oplossing voor.

Donderdag 29 aug 2013 - 20:16:12
b2py
b2py
Quote
maigoda (do 29 aug 2013 19:11:43 somda.nl):
Quote
ZJ37 (do 29 aug 2013 11:03:29 www.somda.nl): Je kon tot voor kort van 18 nog in Ah komen, maar na het saneren van wissels te Utva (vooruitlopend op DSSU) kan dat dus niet meer.
Het is zelfs al iets erger, je kan vanaf spoor 15 al niet meer naar Ah.
Groetjes,
Emiel
Is het zo erg dan dat je niet meer vanaf 15 naar Ah kan? Valt allemaal wel weer mee hoor..

Donderdag 29 aug 2013 - 20:17:01
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Nou, succes met bijsturen! Maar als je een trein even niet op 14 kwijt kunt, moet je hem niet meer op 15 zetten. Maar dan blijven we wel nóg vier minuten langer voor de paal staan, of je heft de trein op natuurlijk, omdat er geen ruimte meer voor is. Eigenlijk is er geen probleem.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 29 aug 2013 - 20:26:30
b2py
b2py
3000 eruit tussen Asd en Ed en 3100 op 12.

Laatst bewerkt door b2py op Donderdag 29 aug 2013 om 20:26:42

Donderdag 29 aug 2013 - 20:31:24
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
En in dit hypothetische geval, mogen reizigers op Klp hopen dat er een kwartier later de 3100 een extra stop maakt, waarbij ik wel verwacht dat er wordt omgeroepen dat de normale trein niet rijdt omdat er één spoor op Utrecht Centraal buiten dienst is. Goh, dat we die kant op gaan...

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 29 aug 2013 - 20:37:22
train85
train85
Dit weekend rijdt de 3000 wel en de 3100 niet. In het weekend van 15 en 16 september doen ze het precies anders om. Enja als de vele wissels straks gesaneerd zijn verzinnen ze wel wat anders.

Donderdag 29 aug 2013 - 23:48:10
ZJ37
ZJ37
Pak de kaart van DSSU eens en doe een voorstel

Vrijdag 30 aug 2013 - 09:14:05
Harold27
Harold27
Grote verstoring te Utrecht CS momenteel en een redelijke puinhoop.
We weten natuurlijk nog niet precies waar de verstoring zit, maar als dat bekend is, zouden de deskundigen eens moeten filosoferen hoe het gegaan zou zijn, als het onzalige ProRail plan nu al was uitgevoerd.

Vrijdag 30 aug 2013 - 09:20:20
ZJ37
ZJ37
Gezien de mogelijkheden te Ut in DSSU, kun je nauwelijks nog iets rijden tussen Ut en Asd omdat er geen mogelijkheden zijn om te keren. Tenzij je linkerspoor terugrijdt richting Mas of iets dergelijks, maar de mogelijkheden om íets te kunnen rijden nemen daarmee ook behoorlijk af.

Vrijdag 30 aug 2013 - 13:15:22
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
-

Laatst bewerkt door rolandrail op Dinsdag 22 okt 2013 om 12:13:08

Vrijdag 30 aug 2013 - 14:40:57
ZJ37
ZJ37
Laat ze dat dan maar eens hard maken. Is alleen wat moeilijk als er enige vorm van realiteitszin ontbreekt.

Een trein defect tussen Bnk en Db betekent dus: Sprinter-corridor Bkl-Rhn plat, IC-corridor Ed-Asd/Shl plat. Immers: de treinen die hopen zich onderweg op in de file en daar waar ze nu nog enigzins verspreid op afwijkende sporen binnengenomen kunnen worden, sta je straks met je trein vol reizigers net zo lang op de vrije baan stil totdat de verstoring voorbij. De incidentjes onder reizigers 'het duurt allemaal zo lang, we gaan alvast spoorlopen' is een kwestie van tijd.

Vrijdag 30 aug 2013 - 15:01:50
maigoda
maigoda
Quote
b2py (do 29 aug 2013 20:16:12 www.somda.nl):
Quote
maigoda (do 29 aug 2013 19:11:43 somda.nl):
Quote
ZJ37 (do 29 aug 2013 11:03:29 www.somda.nl): Je kon tot voor kort van 18 nog in Ah komen, maar na het saneren van wissels te Utva (vooruitlopend op DSSU) kan dat dus niet meer.
Het is zelfs al iets erger, je kan vanaf spoor 15 al niet meer naar Ah.
Groetjes,
Emiel
Is het zo erg dan dat je niet meer vanaf 15 naar Ah kan? Valt allemaal wel weer mee hoor..
Je hebt vast nog nooit een treindienst hoeven bijsturen op Ut... Even een goederentrein voor de richting Ah aan de kant nemen op 16b of 17 kan niet, dus die moeten ze er gewoon even tussendoor proppen ergens via spoor 4 t/m 14. Of wat te denken van de ICE die enige tijd geleden per ongeluk bijgestuurd werd naar spoor 15. Is dat 'erg'? Tja, hij hoefde alleen maar even via de noordzijde om te rijden om alsnog naar Ah te kunnen. Dus ja: "wat is erg?".
Groetjes,
Emiel

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 30 aug 2013 - 20:28:54
dh3201
dh3201
Het is ook helemaal niet meer de bedoeling om goederentreinen in Utrecht aan de kant te gaan nemen. Utrecht wordt voor goederen enkel een doorgangsstation.

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 30 aug 2013 - 21:06:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
En de reizigerstreinen wachten dan maar even totdat lange kolenboer weer is voorbij is?
Ik dacht het even niet, utrecht heeft niet voor niets WACHTsporen voor goederentreinen

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Vrijdag 30 aug 2013 - 21:07:31
maigoda
maigoda
Quote
dh3201 (vr 30 aug 2013 20:28:54 www.somda.nl): Het is ook helemaal niet meer de bedoeling om goederentreinen in Utrecht aan de kant te gaan nemen. Utrecht wordt voor goederen enkel een doorgangsstation.
En tussen "bedoeling" en "uitvoering" zit een hele grote kloof die ze ook wel "praktijk" noemen. En die "praktijk" betekend nog wel eens dat er gewoon een goederentrein stilstaat voor een uitrijder en afhankelijk van de rijrichting de noordzijde, danwel de zuidzijde blokkeren. En dat met zo'n beetje in elke richting wel een kwartiersdienst overdag...
Groetjes,
Emiel

Vrijdag 30 aug 2013 - 21:42:31
Klaasje
Klaasje
Als die goederentreinen van "reizigerscorridor" wisselen kan je plannen wat je wilt maar vroeg of laat gaat het gewoon een keer gebeuren dat een goederentrein tot stilstand komt. En omdat ze van corridor wisselen is het de vraag of de dienstregeling het überhaupt mogelijk maakt om de goederentreinen zonder stop in te plannen. Zonder stop is inderdaad beter omdat die dingen dan minder capaciteit vreten maar dat moet ook maar net passen natuurlijk.

Vrijdag 30 aug 2013 - 23:22:33
b2py
b2py
De vraag is vooral wat een cargo daar te zoeken heeft met de BR en via Asb/Wp.

Vrijdag 30 aug 2013 - 23:39:26
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
RheinCargo en DB Schenker voeren nogal wat kolentreintjes uit, die bij Gdm de BR op gaan, en beginnen in de Awhv (of Hrp). Ik zie niet in hoe die Utrecht CS kunnen gaan ontwijken.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zaterdag 31 aug 2013 - 00:00:14
ZJ37
ZJ37
Goederentreinen die de A2 corridor volgen (Gdm-Ut-Asd) krijg je nog wel door Ut. Je hebt zelfs de keus om via de IC- of Sprintersporen te rijden. Moet niet gekker worden dus.

Cargo's die vanuit Gdm naar Amf moeten is wel bijzonder lastig. Deze krijg je er eigenlijk niet doorheen, in ieder geval niet volgens de geldende plannormen. Of je moet net die geluksfactor te pakken hebben dat je overal doorheen kan, maar dat is gezien de routering bijna onmogelijk. Het ontbreken van wachtsporen op de plek waarop van corridor wordt gewisseld is beslist een gemis.

Zaterdag 31 aug 2013 - 00:00:46
maigoda
maigoda
En wat te denken van een buitendienststelling op de BR? Dan kom je al snel tot het alternatief "via het gemengde net" rijden.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 31 aug 2013 - 21:03:40
illyavaes
illyavaes
Quote
dlm4yjp (vr 30 aug 2013 21:06:52 www.somda.nl): En de reizigerstreinen wachten dan maar even totdat lange kolenboer weer is voorbij is?
Ik dacht het even niet, utrecht heeft niet voor niets WACHTsporen voor goederentreinen
Think again, die wachtsporen verdwijnen met DSSU.

Zaterdag 31 aug 2013 - 21:09:04
illyavaes
illyavaes
Quote
rolandrail (vr 30 aug 2013 13:15:22 www.somda.nl): Helaas, juist verstoringen als deze zullen ze gebruiken om DSSU juist te promoten ("isoleren storing bladiebla").
Ik vrees het ook - alleen stelt het "isoleren" niet veel voor als je corridor het halve land omvat. Asd/Shl - Ut - Ht en Asd/Shl - Ut - Nm zijn namelijk één corridor, niet twee: door ProRail op hun fantastische infra Asd/Shl - Ut keihard verknoopt en door NS in hun zunige materieelomloop (personeelsdiensten [censored]).

Laatst bewerkt door illyavaes op Zaterdag 31 aug 2013 om 21:46:35

Zondag 01 sep 2013 - 00:09:47
ZJ37
ZJ37
Nou, aftrappen en bijplaatsen is er niet meer bij elk station dat wordt verheven tot doorstroomstation. Na Ut en Ht wordt het ook leuk als Asd zich mag scharen onder een dergelijk station (kogel is nog niet door de kerk, maar de trekker is al bijna overgehaald) en je kunt Ehv-Amr standaard met 1 samenstelling rijden omdat o.a. de opstelterrein ook al zo belabberd bereikbaar zijn in die stations. Alsof de zaagbewegingen die je in Ht van het opstelterrein moet maken om op een bepaald perronspoor te kunnen komen nou zo robuust is...

Zondag 01 sep 2013 - 20:13:56
illyavaes
illyavaes
Prima - als NS als een echt metrobedrijf alle treinen net zo lang gaat maken en voldoende voor de drukste tijden, dus 12 bakken IRM.
Maar dat wordt vast weer onwenselijk gevonden, klanten kwijt schijnt minder geld te kosten van papieren bakkilometers.

Zondag 01 sep 2013 - 20:45:38
pothuize
pothuize
Metro? Trolleybus volgens mij.....

adriaan

Zondag 01 sep 2013 - 21:27:22
broek53
broek53
Quote
illyavaes (zo 01 sep 2013 20:13:56 www.somda.nl): Prima - als NS als een echt metrobedrijf alle treinen net zo lang gaat maken en voldoende voor de drukste tijden, dus 12 bakken IRM.
Maar dat wordt vast weer onwenselijk gevonden, klanten kwijt schijnt minder geld te kosten van papieren bakkilometers.
Wat een nonsens. Kenmerk van een metro is nou juist de volnorm in de spits, en ook de metro rangeert af en plaatst bij.

Zondag 01 sep 2013 - 22:09:02
michaben
michaben
Volgens mij is het niet echt gebruikelijk bij metrobedrijven om tijdens de rit een rijtuig eraf te halen of erbij te plaatsen. Dat is meer iets voor op een eindpunt bij het begin of eind van de spits. Aftrappen en bijplaatsen is ook ongewenst met oog op de volnorm die men nastreeft, want je krijgt een ongelijkmatige verdeling van reizigers na het bijplaatsen, je hebt dan een stel dat vrijwel leeg zit en een ander stel dat al vrijwel helemaal vol zit op het moment dat je het drukste traject op gaat. Qua verdeling van reizigers is het dus gunstiger om de volledige lengte vanaf het beginstation in te zetten, of twee stellen te combineren vanaf verschillende beginpunten die een gelijkwaardige bezettingsgraad hebben aan doorgaande reizigers.

Materieelomlopen van metrosystemen en metroachtige corridorrijdende treinen zijn echter niet te vergelijken. Weliswaar zal de frequentie de richting van een metrosysteem uit gaan, de lijnen zijn dusdanig lang dat het omlooptechnisch een heel ander verhaal is. Spitsomlopen maken vaak maar twee volledige ritten per dag (heen in de ochtend en terug in de middag), terwijl bij een metro een voertuig enkele keren heen en weer kan rijden over de lijn gedurende de spits.

Er is dus wel wat voor te zeggen om het stel dan maar door te laten gaan tot het eindpunt en deze daar af te rangeren, want veel winst maak je niet door vroegtijdig af te trappen. Snel omlopen en weer aankoppelen voor de andere richting zit er niet in want tegen die tijd is de drukte al weer voorbij. En dat alle doorgaande reizigers gaan in het voorste treinstel gaan zitten wat daarvoor te vol zit is ook niet gewenst. Wat dat betreft was de oude 500/1700 met een deel Gvc/Rtd gunstiger, net als de oude 800 met Mt/Hrl, dan zaten de reizigers nog wel beter verdeeld over alle stellen.

Zondag 01 sep 2013 - 22:29:59
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Vergeet ook niet dat bij metroverkeer (en ook tramverkeer) vaak op de (spits)drukte wordt ingespeeld door meer te variëren met de frequentie dan met het materieel:

Voorbeeld uit Rotterdam (RET):
(Schattingen, gebaseerd op mijn regelmatige waarnemingen van het afgelopen jaar.)
- 's Ochtends tussen pakweg 7:00 en 9:00 rijden de metro's elke 2 minuten;
- Na de drukste spits rijdt het spul elke 5 minuten;
- Rond het middaguur rijdt alles om de 7 minuten;
- Eind van de middag en avond rijdt alles weer om de 2 à 3 minuten;
- Na 19:00 alles om de 10 minuten.
- Na 22:00 nog wat ritjes om het kwartier.

De materieellengte is gedurende de dag overal (per lijn dan) grofweg gelijk.

Alleen op slechts een paar eindpunten wordt afgetrapt en aangekoppeld.

Zondag 01 sep 2013 - 22:37:38
ZJ37
ZJ37
Alleen een metro is geen trein en reizigers beleven dat ook niet zo. Althans, ze willen het zo niet beleven (staan in de metro is geaccepteerd, in de trein niet).

Zondag 01 sep 2013 - 22:48:41
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
En daar ben ik het volledig mee eens. De metro wordt doorgaans gebruikt voor korte stukken, terwijl je met de trein het hele land door kan.

Het hoeft volgens mij echter niet van het materieel af te hangen. Kwestie van definitief splitsen en vaker gaan rijden met evenredig korter materieel.

Een halfuursdienst IC met 12 bakken VIRM of 8 bakken ICM kun je ook elk kwartier rijden met resp. 6 bakken VIRM en 4 bakken ICM. Of elke tien minuten met 4 bakken VIRM en 3 bakken ICM.

Akkoord, de huidige sprinters (en dan heb ik het met name over SLT6) zijn m.i. in bakaantallen te lang om een dergelijke wijziging door te voeren, maar gezien het feit dat de nieuwe sprinters (SNG) toch nog gebouwd moeten worden, zou je daar gewoon rekening mee kunnen houden.

Zondag 01 sep 2013 - 22:51:03
b2py
b2py
Waar stond je Agent? Metro A/B/C rijden op werkdagen zowel in de spits als in het dal 6x/uur. Volgens mij wordt er in het dal zelfs niet afgetrapt.

Zondag 01 sep 2013 - 22:53:29
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ik heb voornamelijk gereist op de D/E-lijn.

Zondag 01 sep 2013 - 22:55:26
b2py
b2py
D lijn heeft inderdaad spitsversterkers op centraal - slinge..

Zondag 01 sep 2013 - 23:00:11
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Gaarne weer terug naar de discussie over minder wissels.

Groet, Spiketrain

Vrijdag 11 okt 2013 - 11:47:32
broek53
broek53
ProRail wil nog steeds minder wissels, maar heeft daar organiosatorisch ook nog steeds grote moeite mee. Zo valt te constateren dat afgelopen weekend in Diemen o.a. wissel 479 vervangen is. Niets mis mee, ware het niet dat dat wissel op 9 december op de klem gaat en nooit meer in dienst zal komen, omdat het derde spoor in Diemen buiten exploitatie gesteld wordt en de overweginstallatie van de Ouddiemerlaan daarbij verplaatst wordt.
Opbreken van het wissel 479 had dus ietsje meer voor de hand gelegen...

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 11 okt 2013 om 11:47:45

Vrijdag 11 okt 2013 - 12:02:23
daniel81
daniel81
Deze week was in het nieuws dat bij Prorail 600 banen wegmoeten.
We weten nu in elk geval dat er nog enige ruimte is

Vrijdag 11 okt 2013 - 12:08:09
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Ik wil minder Prorail en meer klantvriendelijkheid. Laten we daar eens een actie voor opzetten. Luisteren naar de vervoerders...

Vrijdag 11 okt 2013 - 12:14:07
ZJ37
ZJ37
Het weghalen van de voorzieningen bij Dmn is sowieso onhandig met het oog op de mogelijke ombouw van Asd. Het had dan mooi als tijdelijke keervoorzieing kunnen dienen.

Daarnaast kan vanuit de Wgm alleen nog via linker spoor richting Wp gereden worden, dat past weer niet echt bij het stokpaardje van corridor-rijden, wat men daar ook exact onder moge verstaan.

Vrijdag 11 okt 2013 - 12:22:21
broek53
broek53
Keren kun je volgens mij beter op de Muiderpoort, zolang daar het omstreden overloopwissel tussen 2 en 3 nog ligt ten minste.
Vertrek uit de Wgm richting Weesp op de dag is nu onmogelijk geworden, want lsp red je nooit. Nu is de Wgm daarvoor ook niet gebouwd (om materieel op te stellen dat uit de richting Weesp komt), dus ik begrijp in de afweging wel dat deze uitgang eruit gaat, afgewogen tegen de extra opstelsporen die men op dit moment op de Wgm aan het bouwen is, o.a. op de plek waar spoor 320 lag (het verlengde van de toegang via spoor 3 / WB op het emplacement Wgm).
Vervoerders willen altijd alles en houden er niet van op voorhand keuzes te maken, dat mag ter verdediging van Prorail ook wel eens gezegd worden.

Het ging mij in het bericht in eerste instantie over het feit dat er een wissel vernieuwd wordt dat twee maanden zal functioneren en dan nooit meer. Het bekende effect - hier al vaker besproken - van de schilder en de sloper die bijna tegelijk aankomen

Vrijdag 11 okt 2013 - 12:22:34
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
mich (vr 11 okt 2013 12:08:09 www.somda.nl): Ik wil minder Prorail en meer klantvriendelijkheid. Laten we daar eens een actie voor opzetten. Luisteren naar de vervoerders...
En naar de reiziger. Daar doen ze het uiteindelijk allemaal voor.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Vrijdag 11 okt 2013 - 12:37:54
broek53
broek53
Hoho, dat is een enorme misvatting, die mede door Prorail zelf in stand wordt gehouden. Prorail is er NIET voor de reiziger (behalve als het over stationsoutillage gaat). ProRail faciliteert treindiensten die door vervoerders worden gespecificeerd. De vervoerders zijn er dus voor de reiziger, en in geval van aanbestedingen ook de vervoerders niet primair, maar de aanbestedende partij. Prorail zal er vast van alles van vinden, maar zij zijn er niet van.

Vrijdag 11 okt 2013 - 15:25:10
SchuurB
SchuurB
Dat vind ik te makkelijk.

Ondanks alle gratis WiFi-diensten, weiger ik in de trein mijn laptop te gebruiken, want zodra je begint te typen, moet je elk tweede woord herschrijven omdat je door het geschud constant misslaat.
Daarentegen kun je in de IC-Berlijn tussen Wolfsburg en Berlijn bij 200 km/h nog schoonschrijven met vulpen. Als de snelwegen er over het algemeen zo slecht inlagen als het Nederlandse spoor, dan was er allang een rel over ontstaan. M.i. valt dat toch echt ProRail aan te rekenen, en de vraag is of de vervoerders of de reizigers hier nu nadeel van ondervinden. (Beide, denk ik)

De aantrekkelijkheid van de trein wordt bepaald door het totaal, niet door alleen goede klantenservice.

Vrijdag 11 okt 2013 - 15:52:14
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Nou nou, dat eerste vind ik echt onzin. Ik werk regelmatig met mijn laptop in de tweede klasse, in praktisch elk materieel, en ik moet zeggen dat ik de trein een prima werkplek vind. Schrijven met een pen lukt niet altijd (eigenlijk alleen soms niet in VIRM), maar zo overdreven als jij het beschrijft, slaat werkelijk als een lul op een drumstel.

Vrijdag 11 okt 2013 - 16:09:40
Wellie
Wellie
Wat ook opvallend is dat bij een wisselstoring vaak het treinverkeer simpel weer kan worden hervat door het wissel te krukken ... alleen mogen NSR machinisten dit niet (meer) en sommige machinisten bij andere vervoerders weer wel. Niet handig lijkt mij!

Vrijdag 11 okt 2013 - 16:14:38
SchuurB
SchuurB
@ AgentX

De keren dat ik mijn laptop heb geprobeerd te gebruiken was het meestal VIRM, dat was echt het ergste. Maar ook ICMm was niet beter dan matig. Het was altijd op Zl - Gn, dat is qua bodemgesteldheid niet bepaald Zwammerdam.

Vrijdag 11 okt 2013 - 16:28:04
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ik dacht dat Zwammerdan (traject Wd-Apn) juist het ergste in heel het land was, en zelfs daar kan ik gewoon redelijk normaal werken.

Vrijdag 11 okt 2013 - 16:32:58
trdl85
trdl85
@Wellie Dat heeft meer met de keuze van NSR te maken dan met een verbod van ProRail.

Vrijdag 11 okt 2013 - 16:33:09
ZJ37
ZJ37
Laptop... wissels...?

Vrijdag 11 okt 2013 - 21:14:32
sik214
sik214
Quote
Wellie (vr 11 okt 2013 16:09:40 www.somda.nl): Wat ook opvallend is dat bij een wisselstoring vaak het treinverkeer simpel weer kan worden hervat door het wissel te krukken ... alleen mogen NSR machinisten dit niet (meer) en sommige machinisten bij andere vervoerders weer wel. Niet handig lijkt mij!
Volgens mij wil ProRail dat geen enkele machinist zelf gaat krukken, dat bepalen de vervoerders dus niet.

Vrijdag 11 okt 2013 - 22:06:45
drentheicm
drentheicm
Quote
SchuurB (vr 11 okt 2013 15:25:10 www.somda.nl): Dat vind ik te makkelijk.

Ondanks alle gratis WiFi-diensten, weiger ik in de trein mijn laptop te gebruiken, want zodra je begint te typen, moet je elk tweede woord herschrijven omdat je door het geschud constant misslaat.
Ik werd ook echt altijd met een laptop in de trein op verschillende trajecten en in verschillend materieel, maar ik heb er nooit last van, gaat altijd prima. Ik weet dus niet waar jouw problemen vandaan komen.

Vrijdag 11 okt 2013 - 23:22:18
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
We dwalen enigzins af. Een aantal reacties zijn daarom verwijderd.

Vrijdag 11 okt 2013 - 23:43:57
Wellie
Wellie
Quote
sik214 (vr 11 okt 2013 21:14:32 www.somda.nl):
Quote
Wellie (vr 11 okt 2013 16:09:40 www.somda.nl): Wat ook opvallend is dat bij een wisselstoring vaak het treinverkeer simpel weer kan worden hervat door het wissel te krukken ... alleen mogen NSR machinisten dit niet (meer) en sommige machinisten bij andere vervoerders weer wel. Niet handig lijkt mij!
Volgens mij wil ProRail dat geen enkele machinist zelf gaat krukken, dat bepalen de vervoerders dus niet.
NSR machinisten mogen niet meer krukken omdat ze niet (meer) worden opgeleid. Diverse andere vervoerders leiden machinisten nog wel op om wissels te krukken. Zie ook nog steeds het wiselkrukkast bord in het seinenboek.

Zaterdag 12 okt 2013 - 00:38:44
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Je bent sneller klaar met de opleiding wissels krukken dan met het lezen van dit topic...

Zaterdag 12 okt 2013 - 09:11:16
279
279
Quote
Wellie (vr 11 okt 2013 23:43:57 www.somda.nl):
Quote
sik214 (vr 11 okt 2013 21:14:32 www.somda.nl):
Quote
Wellie (vr 11 okt 2013 16:09:40 www.somda.nl): Wat ook opvallend is dat bij een wisselstoring vaak het treinverkeer simpel weer kan worden hervat door het wissel te krukken ... alleen mogen NSR machinisten dit niet (meer) en sommige machinisten bij andere vervoerders weer wel. Niet handig lijkt mij!
Volgens mij wil ProRail dat geen enkele machinist zelf gaat krukken, dat bepalen de vervoerders dus niet.
NSR machinisten mogen niet meer krukken omdat ze niet (meer) worden opgeleid. Diverse andere vervoerders leiden machinisten nog wel op om wissels te krukken. Zie ook nog steeds het wiselkrukkast bord in het seinenboek.
alsof iedereen het seinenboek thuis in de kast heeft staan...

Zaterdag 12 okt 2013 - 09:46:04
Apda
Apda
Quote
279 (za 12 okt 2013 09:11:16 www.somda.nl): alsof iedereen het seinenboek thuis in de kast heeft staan...
Iedereen heeft het op internet staan: even zoeken op "regeling spoorverkeer bijlage IV"

Zaterdag 12 okt 2013 - 11:11:09
koos
koos
heeft behoorlijk wat voeten in aarde. in hoeverre hebben vervoerders eigenlijk zeggenschap in het saneren van wissels? ook de minister zal zich wel weer flink laten verleiden door mooi weer praatjes van prorail. iets wat ooit voor miljoenen is neergelegd halen we rustig weg. met dienverstande dit niet altijd omstreden is, maar dit is toch wel een serieuze sanering dacht ik zo. sinds de plannen van dssu kijk ik echter nergens meer van op. we lachen er maar om.

Zaterdag 12 okt 2013 - 11:39:03
koos
koos
maar de treinen kunnen tussen gd en woerden elkaar toch al snel opvolgen? mocht er een trein defect raken is er altijd de mogelijkheid om in odw aan de kant te gaan. wissels saneren rondom woerden lijkt mij een minder sterk plan i.v.m. inhalen e.d. maar goed. ik ben geen spoortechnicus, dus ik mag er eigenlijk niet zoveel over zeggen. hoe vaak worden de inhaalsporen bij odw eigenlijk gebruikt?

Zaterdag 12 okt 2013 - 11:43:30
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Op Odw wordt vrij regelmatig nog een goederentrein aan de kant gezet - zo wordt er in ieder geval nog gepland.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015