Spoor over de Afsluitdijk
Forum: Algemeen - Algemeen
10-05-2011 22:23:42
Pim530
Pim530
De trein doet het dan ook in 0:46-2:39 = 1:53 %08%

Maar het kan ook zeker langzamer, even tanken, file hier, file daar, Dynamische borden die je vragen je snelheid te minderen...
 

10-05-2011 22:26:39
thom
thom
Jou stelling was dat het knap was als je het in minder dan 2 uur redde, dat kan dus  

10-05-2011 22:35:29
TheKnitter
TheKnitter
Sowieso is de trein richting het Noorden nu echt niet sneller. Met de trein van Zwijndrecht naar Leeuwarden is iets meer dan 3 uur, als je de (20/10)500 neemt. Met de stopper vanaf Zwolle nog eens 10 minuten langer.
Met de auto sta je er in 2 uur en 3 minuten.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

10-05-2011 23:10:00
Pim530
Pim530
Ligt eraan vanaf waar hè...  


11-05-2011 06:53:03
TheKnitter
TheKnitter
Laten we zeggen, Rtd-Lw. Met de auto 1 uur en 58 minuten. Met de trein 2 uur en 39 minuten. Ut-Lw is zelfs met de auto 1 uur en 32 minuten, met de trein 1 uur en 53 minuten.
Ut-Gn is met de trein 1:51, met de auto, met de auto een klein verschil, 1:46
De auto voor de NoostOost kan dus nog best een goede "concurrent" zijn.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 11-05-2011 06:53


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl
 

11-05-2011 07:49:25
Pim530
Pim530
Op een zondag dan hè, als alles goed gaat. Desondanks stel ik voor de bochten bij Mp en Hgv zsm te ontwijken d.m.v. een speciaal IC-spoor dat niet door de centra van deze plaatsen komt, en de boel op te schroeven naar 160 km/h  

11-05-2011 22:48:02
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
SleutelMan: Heren, gaan we niet teveel afdwalen en speculeren?  

12-05-2011 14:51:24
mv
mv
Om even een duitje in het zakkie te doen:
Er is destijds rekening mee gehouden om daar een spoorlijn aan te leggen.
Het schijnt zelfs (uit verhalen) dat er al een aftakking gedeeldte heeft gelegen van Harlingen naar Zurich (NL) tot aan de 1e sluis.Volledige bevestiging heb ik daar tot opheden nog niet van gekregen. Men doet nogal wat vaag over deze kwestie.Ik ben hier al vanaf 2000 mee bezig omdat boven water te krijgen maar stuit iedere keer op dikke muren of gesloten deuren.
Greetz:MV
 

12-05-2011 15:54:53
mren
mren
Op de Rails heeft wel artikelen:
22 documenten gevonden.

Anna Paulowna - Harlingen (een spoorweg die overbodig werd) / Kok, J. - (1974:237ev)
Anna Paulowna - Harlingen (een spoorweg die overbodig werd) (vervolg) / (1975:034)

Waarin onder andere: "In de schutsluizen bij Den Oever en Kornwerderzand
werden dubbelsporige beweegbare spoorbruggen
gebouwd en een — eveneens dubbelsporige
— basculebrug zou worden gebouwd over
het Balgzandkanaal. Over de uitwateringssluizen
zouden vaste spoorbruggen komen. De onderbouw
voor al deze bruggen is inderdaad aangelegd
door de Maatschappij tot Uitvoering van de Zuiderzeewerken
( M U Z ) te Wieringen."

Tevens wordt er in het artikel melding gemaakt over diverse kunstwerken en aanleg aardenbaan, maar er staat ook dat er nooit een meter spoor is gelegd.

Laatst bewerkt door mren op 12-05-2011 16:07
 

12-05-2011 17:59:24
phantom
phantom
Klinkt erg interessant als blijkt dat een deel van een nieuwe lijn er al ligt(bijna kant en klaar) voor inrichten en ingebruikname
Kortom wat is er dan nog nodig qua infra (grond en sporen)om dit realiseerbaar te maken ?
En nogmaals (sorry maxime voor de foute persoons toewijzing)als de afsluitdijk nodig zou moeten worden aangepakt,om verzakking en uitbreiding met sporen te doorstaan moeten kosten.
De originele (geplande optie) om sporen over die dijk te leggen zijn weg omdat men er asfalt op heeft gedraaid,dus wat zou de kosten post worden om die dijk alsnog(weer) gereed te maken voor spoor ?
 

12-05-2011 18:39:08
Pim530
Pim530
Aangezien we hier in Nederland iedereen zoveel mogelijk mensen in het OV willen lokken is op de dijk zelf de ruimte maar gebruikt voor de vrebreding van de Autosnelweg. Moet dus behoorlijk wat gebeuren, om daar spoor te krijgen.  

12-05-2011 18:39:08
MDDM
MDDM
Quote
SleutelMan (wo 11 mei 2011 22:48:02 https://www.somda.nl/forum/8605/p334443/): SleutelMan: Heren, gaan we niet teveel afdwalen en speculeren?
Dit hele topic is één en al speculatie en wishfull thinking. Het traject is al meerdere malen af geserveerd, ondanks allerlei studies


Gr Joop mcn Lls
 

12-05-2011 21:59:06
kleine_man
kleine_man
Quote
phantom (do 12 mei 2011 17:59:24 https://www.somda.nl/forum/8605/p334555/): Klinkt erg interessant als blijkt dat een deel van een nieuwe lijn er al ligt(bijna kant en klaar) voor inrichten en ingebruikname
Kortom wat is er dan nog nodig qua infra (grond en sporen)om dit realiseerbaar te maken ?
En nogmaals (sorry maxime voor de foute persoons toewijzing)als de afsluitdijk nodig zou moeten worden aangepakt,om verzakking en uitbreiding met sporen te doorstaan moeten kosten.
De originele (geplande optie) om sporen over die dijk te leggen zijn weg omdat men er asfalt op heeft gedraaid,dus wat zou de kosten post worden om die dijk alsnog(weer) gereed te maken voor spoor ?


* Het bovendijk lichaam moet opnieuw aangelegd worden om plaats te kunnen bieden aan een 2 sporige lijn en de huidige autosnelweg.
* Sluizen + landhoofden moeten aangepast worden.
* Er moet grond aangekocht worden aan beide zijden van de afsluitdijk
* Er moet een MER opgesteld worden
* De gemeenten moeten op 1 lijn gebracht worden.

Ik denk niet dat je voor €5 miljard klaar bent.

Nu is dat bedrag nog niet zo heel erg, maar wel als je bedenkt dat de spoorlijn over de afsluitdijk zijn potentie verliest als de hanzelijn in dienst is. Als de Zuiderzeelijn ooit nog eens doorgang vind, word de waarde helemaal laag. Dan is het alleen handig voor goederentreinen tussen Hamburg en Amsterdam en voor het lokale vervoer tussen de Frieslanden.
 

13-05-2011 12:56:37
maurits
maurits
Het lokale goederenvervoer tussen de beide Frieslanden? Volgens mij rijdt er boven Bevewijk/Uitgeest geen reguliere goederentrein meer en staat de Leeuwardenshuttle van ACTS ook op de helling, waarmee het laatste goederenvevoer uit Friesland gaat verdwijnen.

(Onzinmodus: )Mocht het toch ooit zo ver komen, dan lijkt het me nuttiger om de spoorpont tussen Stavoren en Enkhuizen weer in dienst te stellen (/onzinmodus)

Laatst bewerkt door maurits op 13-05-2011 12:56


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

13-05-2011 14:22:52
mv
mv
Leeuwarden shuttle op de helling?? Waar is dat opgebaseerd?
Op Frieslandrail staat het meest recente antwoord.
De gegevens zijn onjuist!!
Maar nu weer back to topic!!
Greetz:MV

Laatst bewerkt door mv op 13-05-2011 14:29
 

13-05-2011 16:48:19
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele off-topic berichten verwijderd. On-topic blijven a.u.b..


Groet, Spiketrain
 

29-05-2011 17:23:34
Lorenzo
Lorenzo
Maurits,

Met je pleidooi voor herstel vd -stoom-treinpont Starum-Enkhuizen ga je 100 jaar weêrom in de tijd.
Je gaat ook voor bij aan de havenbelangen van Harlingen en Den Helder en daarmee indirect ook aan een meer leefbaarder Randstad.
De relevantie van het Afsluitdijk-spoor IS ruimschoots aangetekend met studies vd RuG-Groningen door E.Ward, Romp en J.Oosterhaven in 2004, zonder daar het -rail-goederenvv bij te betrekken in relatie Randstad-Noord AF A'dam-IJ-mond-
Groente/landbouwtuin N-Holland midden/noord in aansluiting via Afsluitdijk op de spoorlijn Harlingen-Duitsland
Heus, ik gun Sneek e.o. t/m Medemblik-Hoorn hun stoomlijntje maar zie het wel even in perspectief.
Den Helder raakt veel v. haar marinewerk kwijt, en wil meer export van AGRI-
Wat Harlingen niet kan verwerken kan dan via Den Helder uitgevoerd worden
(15 meter diep water voor de kant, en daarmee beter dan A'dam, Velzen/Beverwijk bereikbaar door ontbreken van zeesluisen (IJmuiden)
Bovendien ligt 80 % vh Landbouw-teelgebied rond Harlingen, naast Delfzijl/Eemwhaven en Vlissingen en NIET rond A'dam/IJ-mond...
Spoor via Afsluitdijk scheelt A'dam- Randstad ook veel treingedender doorheen A'dam- CS.
 

29-05-2011 18:28:31
john2
john2
In plaats van een spoorlijn over de afsluitdijk. Zou er ook gedacht kunnen worden aan een reguliere veerdienst tussen Enkhuizen en Stavoren v.v. Zoals naar en van de Waddeneilanden.

Laatst bewerkt door john2 op 29-05-2011 18:47, reden: type fout hersteld.
 

29-05-2011 18:34:48
daniel81
daniel81
@Lorenzo
Graag toch even back to reality. In een land waar al een hele (financiële) discussie is geweest over de Betuwelijn die nooit rendabel zal zijn, met een gigantisch grotere vervoervraag dan een lijn over de Afsluitdijk, kun je toch moeilijk volhouden dat zo'n lijn economisch verantwoord is? Dan maar een paar extra vrachtwagens over de Afsluitdijk, files en leefbaarheidsproblemen zijn daar toch niet.
 

29-05-2011 21:09:51
edje
edje
Quote
john2 (zo 29 mei 2011 18:28:31 https://www.somda.nl/forum/8605/p337423/): In plaats van een spoorlijn over de afsluitdijk. Zou er ook gedacht kunnen worden aan een reguliere veerdienst tussen Enkhuizen en Stavoren v.v. Zoals naar en van de Waddeneilanden.


Waarom met een boot, als je met een bus via de afsluitdijk ook kunt reizen
Ze moeten gewoon een type bus hebben die snel en ruim is.
gelede dubbeldeks touringcars die 100km/h kunnen lijkt me prima.

http://citytransport.info/NotMine/jumbocruiser.jpg http://www.bussales.nl/images/cmsseries/180/croppedjumbo.jpg

Laatst bewerkt door edje op 29-05-2011 21:13
 

29-05-2011 21:14:52
john563
john563
Ik lees toch iets niet wat heel belangrijk is, bij hypolitushoef ligt een geul die bedoelt was voor de spoorlijn deze de laatste 10 jaar steeds meer volgebouwd, maar er schijnt toch nog een gedeelte te zijn die dus nog van het spoor is.  

29-05-2011 21:58:24
mren
mren
Quote
daniel81 (zo 29 mei 2011 18:34:48 https://www.somda.nl/forum/8605/p337427/): @Lorenzo
Graag toch even back to reality. In een land waar al een hele (financiële) discussie is geweest over de Betuwelijn die nooit rendabel zal zijn, met een gigantisch grotere vervoervraag dan een lijn over de Afsluitdijk, kun je toch moeilijk volhouden dat zo'n lijn economisch verantwoord is?

Terzijde: vrijwel geen enkel stuk infrastructuur is economisch verantwoord in de zin dat het zichzelf terugverdient.
Maar om een of andere reden wordt die eis bij spoor wel gesteld en bij wegen niet.
 

29-05-2011 21:59:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Er waren ooooooit (de zoveelste) om een hogesnelheidsbus over de afsluitdijk te laten rijden richting Leeuwarden, het prototype is ook daadwerkelijk gemaakt: http://images.mds.prd.skynet.be/NewsFolder/original/SKY20110408012154CV.jpg
Vmax: 220km/u aantal passagiers: 18 tot 22 (afhankelijk van de stoelindeling).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

29-05-2011 22:17:29
sjoerd
sjoerd
Quote
mren (zo 29 mei 2011 21:58:24 https://www.somda.nl/forum/8605/p337473/): Terzijde: vrijwel geen enkel stuk infrastructuur is economisch verantwoord in de zin dat het zichzelf terugverdient.
Maar om een of andere reden wordt die eis bij spoor wel gesteld en bij wegen niet.

Ah, een geestverwant (dacht ik eerder!). De vraag of iets rendabel is, is vaak niet relevant. Een stoeptegel, lantaarnpaal, havenkade, straatkolk, dijk of hoogspanningsleiding zijn ook niet rendabel. Sterker nog: die kosten alleen maar geld. Maar ze helpen ons aan veiligheid en stellen ons in staat om geld te verdienen. En dan zou een spoorweg wel altijd rendabel moeten zijn?
 

29-05-2011 22:31:55
mdj
mdj
Quote
edje (zo 29 mei 2011 21:09:51 https://www.somda.nl/forum/8605/p337458/):
gelede dubbeldeks touringcars die 100km/h kunnen lijkt me prima.

Indicatie.. Er rijdt nu een Qliner van 12 meter lang, enkeldeks.. En ik heb nu niet echt het gevoel dat die uursdienst daar niet voor niets is, dat er zoveel mensen vervoerd moeten worden...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

29-05-2011 23:34:12
dh3201
dh3201
Als iemand zonodig een spoorlijn via de Afsluitdijk wil, waarom legt diegene die lijn dan niet voor eigen rekening aan? Desnoods over een tweede parallelle Afluitdijk, want de huidige ligt al vol met asfalt.


Shqiperise-lopers?
 

30-05-2011 08:36:29
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Of je legt een spoor aan over de dijk Enkhuizen-Lelystad, met daar een goede aansluiting op de Hanzelijn. Alles mooi een prachtig, maar ik denk dat er helaas niet zo veel gaat komen van alle geopperde plannen hier. Als de regering immers 18 miljard moet bezuinigen, en daar ook nog een financieel stropje uit Griekenland bij krijgt, dan is het niet realistisch om zo'n kapitaalintensief project op te starten op dit moment.

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op 30-05-2011 08:36


Met vriendelijke groet, Robin
 

13-06-2011 11:55:24
Somda
Somda
Over paar jaar schiet de olieprijs door het plafond. Dan is trein een zuiniger alternatief. Je ziet de onrust in het midden oosten. Zo, n Grieks stropje is niks bij een stijging van de olieprijs. Dat wil niet zeggen dat het spoor er op de afsluitdijk komt of het zal nog zeker tientallen jaren duren aan voorbereiding, procedures en bouw. Ook zij er nog plannen om de afsluitdijk zelf aan te pakken om dat deze volgens de huidige en toekomstige overstromingsberekeningen te laag is. Misschien opent dat bij de heren in Den Haag de ogen om alsnog een spoor over de dijk te leggen. Maar waar sluit het spoor dan aan in Noord Holland bij Hoorn,Alkmaar of den Helder. Die spoorlijn komt er ook nog bij. Dat zijn ook weer kosten. Dus het wordt als het spoor er ooit komt een kostbaar project. Ook in de toekomst  

13-06-2011 13:12:19
dlm4yjp
dlm4yjp
Volgens de plannen hadden ze 2 opties:
-Spoorverdubbeling naar Ana, vanaf daar een nieuw spoor langs de N99.
- 4 sporigheid van Asd naar Bkg, vanaf daar aftakking naar het noorden
- Andere optie is om via de Houtribdijk te gaan (bij het naviduct is daar ook rekening mee gehouden ).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-06-2011 21:45:14
Somda
Somda
Natuurlijk zijn zulke plannen leuk maar een spoorlijn aansluiten lijkt mij het probleem niet. Er komt bij beide varianten een stuk spoorlijn van 20 tot 30 km bij en 32 km over de afsluitdijk. Plus een aansluitspoorlijn naar Harlingen van zo,n 15km. Dan kom de verdubbeling van de spoorlijnen harlingen- Leeuwarden en Leeuwarden -Groningen nog bij. Plus de Elektrificatie van deze lijnen. Dus je ziet van megaoperatie zo,n project is. De vraag is of dat door de huidige en toekomstige staat van budget van de spoorwegen opgebracht kan worden. Hoeveel euro gaat dit allemaal kosten?? of krijgen we net zoals bij de de Betuwelijn enorme kostenoverschrijdingen  

15-06-2011 00:53:08
dlm4yjp
dlm4yjp
Kortweg klopt je verhaal, ja dat geld is geinvesteerd...
In de hanzelijn dan.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-06-2011 13:46:25
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
dlm4yjp (ma 13 jun 2011 13:12:19 https://www.somda.nl/forum/8605/p339800/):
- Andere optie is om via de Houtribdijk te gaan (bij het naviduct is daar ook rekening mee gehouden ).

Wat wil je daar precies mee bereiken? Een betere bereikbaarheid van Noord-Holland vanuit Flevoland? Want ik zie met geen mogelijkheid in hoe dit een echt alternatief zou zijn voor een spoor over de Afsluitdijk.


Met vriendelijke groet, Robin
 

15-06-2011 18:11:18
FourRoses
FourRoses
Een halfuursdienst met de bus Enkhuizen-Lelystad v.v. waarin je treinkaartje/ov chipkaart geldig in is zal voldoende zijn. Wellicht verlicht dat de drukte op de flevolijn.  

15-06-2011 18:56:33
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Volgens mij mis je mijn punt compleet. Wat ik probeer te zeggen, is dat het via Ekz een flinke omweg is naar Lls ten opzichte van de huidige verbinding. Het gaat hier immers over een spoorlijn over de Afsluitdijk of de alternatieven daarvoor. Dan denk ik grofweg aan de verbinding Asd - Lw/Gn.

Even een vergelijking: Een trein Asd - Lls is op dit moment 54,5 kilometer onderweg. De intercity doet dat in 39 minuten, en zonder overstap. Een bus Ekz - Lls moet 32,5 km over de weg en doet daar grofweg 30 minuten over. Daarbij komt nog het tracé Asd - Ekz, wat voor de trein 63,5 km is en momenteel met de snelste verbinding 57 minuten duurt. Als we nog 3 minuten rekenen voor in- en uitstappen van de bus, dan komen we op een reistijd van 90 minuten.

Je creëert dus een verbinding Asd - Lls van 90 minuten over 94 km, waar nu een verbinding van 39 minuten is over een afstand van 54,5 km. Een tijdverlies van 51 minuten voor een omweg van 39,5 kilometer! Natuurlijk zorg je wel voor een kleine doelgroep treinreizigers dat ze sneller in Lls zijn, maar dat omslagpunt ligt bij Zd. Eerlijk gezegd denk ik niet dat je van de reizigers tussen Zd en Ekz die naar Lls en verder moeten een rendabele busdienst op kunt zetten. Ook op het traject Hdr - Lls (- Lw/Gn) is de tijdwinst slechts 40 minuten.


Met vriendelijke groet, Robin
 

15-06-2011 20:07:24
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
RSK-Mat92 (wo 15 jun 2011 13:46:25 https://www.somda.nl/forum/8605/p340149/):
Quote
dlm4yjp (ma 13 jun 2011 13:12:19 https://www.somda.nl/forum/8605/p339800/):
- Andere optie is om via de Houtribdijk te gaan (bij het naviduct is daar ook rekening mee gehouden ).

Wat wil je daar precies mee bereiken? Een betere bereikbaarheid van Noord-Holland vanuit Flevoland? Want ik zie met geen mogelijkheid in hoe dit een echt alternatief zou zijn voor een spoor over de Afsluitdijk.


Dat zag de overheid dus ook niet, daarom ligt de hanzelijn nu dus ook tussen Lelystad en Zwolle i.p.v. de houtribdijk.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-06-2011 20:17:42
broek53
broek53
Er is overigens geen sprake van dat er ooit een plan geweest is een spoorlijn over de Houtribdijk aan te leggen. Althans zeker geen serieus plan.
Een verbinding van niks naar nergens (met respect) over een dijk die daarvoor niet bedoeld, maar ook zeker niet geschikt is - hij is te smal en te bochtig - wat erop neerkomt dat je een tweede dijk zou moeten aanleggen.
(Toen de dijk gebouwd werd, zou hij het noordelijk deel van de ringdijk van de Markerwaard worden. Anders zou hij sowieso al helemaal niet zijn aangelegd.)
 

15-06-2011 20:22:17
dlm4yjp
dlm4yjp
Die knik zou dan niet worden aangelegd ja
De dijk zelf wel, en dat hij nodig was is dagelijks duidelijk te zien.
Maargoed, ik verzin het ook niet, de bouwers van het Naviduct echter wel (in opdracht van de overheid), de hellingshoek, de extra ruimte aan weerszijde (2 extra rijstroken + 2 extra sporen) zijn het bewijs


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-06-2011 20:25:25
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Nu ik nog eens een blik op de kaart werp, snap ik hoe je aan een spoorlijn over de Houtribdijk kunt komen; als je de lijn doortrekt van Ekz over Medemblik en Wieringermeer naar de Afsluitdijk, en dan door naar Lw en Gn. Maar laten we het er op houden dat men niet voor niks voor de aanleg van de Hanzelijn heeft gekozen


Met vriendelijke groet, Robin
 

15-06-2011 20:37:00
broek53
broek53
Quote
dlm4yjp (wo 15 jun 2011 20:22:17 https://www.somda.nl/forum/8605/p340206/): Die knik zou dan niet worden aangelegd ja
De dijk zelf wel, en dat hij nodig was is dagelijks duidelijk te zien.
Maargoed, ik verzin het ook niet, de bouwers van het Naviduct echter wel (in opdracht van de overheid), de hellingshoek, de extra ruimte aan weerszijde (2 extra rijstroken + 2 extra sporen) zijn het bewijs
Welnee, de dijk zou er nooit gekomen zijn zonder de Markerwaard-plannen (die afgeblazen werden toen de dijk er eenmaal lag). Het Naviduct is echt onzin. De hellingen in dat tracé zijn voor een trein volstrekt onneembaar, en de bogen die ervoor gemaakt zouden moeten worden ook - tenzij je van een leuk bergtrajectje houdt.
Men heeft je iets op de mouw gespeld, neem dat maar van mij aan.
 

15-06-2011 20:40:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Lijkt mij stug, stond in de informatieboekjes bij de dag van de bouw, vlak voor dat het water in het Naviduct werd gezet
Maargoed, ik zag toen het nut er ook niet van in (behalve dat het spoor erg dicht bij de dijk ligt... maarjah, wat heb je aan spoor dichtbij de dijk als de dijk zelf niet breed genoeg is?)

Overigens zie ik inmiddels ook de mafste studie's voorbij komen, een aquatrain %09% http://www.energie-technologie.nl/innovaties/aquatrain-over-afsluitdijk.html

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 15-06-2011 20:40


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

16-06-2011 21:43:36
Somda
Somda
Dan moet je dijk verbreden en dat zijn weer extra eurootjes. Volgens mij was de lijn over de afsluitdijk nu juist bedoelt om het noorden een kortere reistijd te geven inplaats van lange weg via Amersfoort en Zwolle. Niet om Lelystad sneller bereikbaar te maken. Zoals via evt spoor over de houtribdijk.  

20-07-2011 21:06:39
christrein
christrein
Sterker nog; er hangt zélfs al een stukje bovenleiding onder het viaduct in Harlingen! Weet niet of het nog bruikbaar is; zo oud!  

20-07-2011 21:36:58
dlm4yjp
dlm4yjp
jij bedoeld dit http://maps.google.be/maps?hl=nl&ll=53.17074,5.430841&spn=0.005743,0.016512&t=h&z=17&layer=c&cbll=53.17074,5.430841&panoid=LiOiytqBaHV7q1KHEyMhaQ&cbp=12,246.53,,1,-1.08 viaduct?


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

21-07-2011 14:25:35
HansBeeker
HansBeeker
Niet meer bruikbaar. Dat de koperdieven nog niet bezig geweest zijn daar..

Laatst bewerkt door HansBeeker op 21-07-2011 14:25
 

21-07-2011 15:08:01
Hoera63
Hoera63
Dat zijn slechts bevestigingspunten voor bovenleiding. Maar waarschijnlijk zover verouderd dat ze niet meer bruikbaar zijn.

En ik denk dat koperdieven eerder voor beveiliging gaan... Daarboven hangt zo weinig. %03%

Laatst bewerkt door Hoera63 op 21-07-2011 15:08
 

21-07-2011 21:42:18
thom
thom
Daarnaast, de bevestigings bouten zijn echt niet van koper hoor