Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Spoor over de Afsluitdijk

Dinsdag 25 mei 2010 - 22:08:29
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Goedendag allen,

Nadat de Zuiderzeelijn was afgeblazen zijn er (volgens verschillende krantenberichten) studies geweest over een spoorlijn over de Afsluitdijk, waarbij deze meteen opgehoogd kon worden. Weet iemand de uitkomsten hiervan, of weet iemand hoe het hier nu mee staat?

Groetjes, Hoera63


Dinsdag 25 mei 2010 - 22:16:09
manuel25
manuel25
Flickr 10678580@N06
Nooit van gehoord dat er recentelijk onderzoek naar is geweest. Kan me niet voorstellen dat er ooit een spoorlijn over de Afsluitdijk zal komen. De A7 neemt al teveel ruimte in om er nogeens een spoorlijn aan te leggen, dat zal enorm veel gaan kosten. Bovendien hebben we binnenkort de Hanzelijn al, die zorgt al voor een snellere verbinding van noord naar west Nederland. Het zou echter wel een goed idee zijn om de frequentie van de Qliner te verhogen, deze rijdt slechts 1x per uur. Oorzaak (of misschien gevolg?) is het lage reizigersaantal.

Dinsdag 25 mei 2010 - 22:27:24
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
A. OV fanaten; waarom zouden we van de A7 niet gewoon de N7 maken?
B. Als de dijk opgehoogd moet worden, zou de betreffende A7 niet gesloten mogen worden voor de milieuvervuilers in hun auto: Men zou maar om moeten rijden, of nog erger, de boot uit Stavoren moeten pakken, waarna de reis dan ook nog eens per trein vervolgd dient te worden! Kortom: Het is maatschappelijk niet wenselijk dat de A7 hiervoor afgesloten moet worden, dus zal de dijk aan de Noordzeekant ( Het Ijsselmeer kunnnen we immers zelf op peil houden ), verhoogd en zodoende verbreed worden, lijkt mij. Dan is er dus ruimte zat

Dinsdag 25 mei 2010 - 22:57:08
R-ekz
R-ekz
Quote
manuel25: Nooit van gehoord dat er recentelijk onderzoek naar is geweest. Kan me niet voorstellen dat er ooit een spoorlijn over de Afsluitdijk zal komen. De A7 neemt al teveel ruimte in om er nogeens een spoorlijn aan te leggen, dat zal enorm veel gaan kosten. Bovendien hebben we binnenkort de Hanzelijn al, die zorgt al voor een snellere verbinding van noord naar west Nederland. Het zou echter wel een goed idee zijn om de frequentie van de Qliner te verhogen, deze rijdt slechts 1x per uur. Oorzaak (of misschien gevolg?) is het lage reizigersaantal.
Met de bouw van de afsluitdijk is er rekening gehouden met een spoor. Daarom was de weg erover (toen nog geen A7) enkelbaans. Naarmate het drukker werd is de ruimte voor het spoor gebruikt voor de verdubbeling van de weg. Nu hoor je af en toe nog iets uit de politiek dat een snelweg over de afsluitdijk te duur is om te onderhouden omdat er niet genoeg verkeer overheengaat. Maar ik verwacht niet dat er ooit een spoor overheen komt.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 25 mei 2010 - 23:17:12
manuel25
manuel25
Flickr 10678580@N06
Inderdaad, als er al niet genoeg wegverkeer is voor een normale snelweg, hoe zou een peperdure spoorlijn dan rendabel kunnen zijn?

Dinsdag 25 mei 2010 - 23:35:12
broek53
broek53
Iemand al eens nagedacht wat het nut van zo'n lijn zou zijn?

Woensdag 26 mei 2010 - 01:16:40
treintim
treintim
Nee, als er ook gewoon een Qliner rijdt, een lekker snelle bus, lijkt het mij wel goed geregeld met OV. Verder zijn er niet zoveel belangen bij natuurlijk..

Laatst bewerkt door treintim op Woensdag 26 mei 2010 om 01:17:25

Woensdag 26 mei 2010 - 08:02:54
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Niet alleen bij de bouw van de Afsluitdijk is rekening gehouden met een evt. spoorlijn, ook in de jaren `60 dacht men serieus over een spoorlijn over deze dijk.

Woensdag 26 mei 2010 - 08:37:32
R-ekz
R-ekz
In de jaren 60 lag er ook nog geen snelweg overheen. Toen was er nog gewoon de ruimte voor een spoorlijn. De A7 zoals we haar nu kennen, is pas later verdubbeld. Een spoorlijn door het IJsselmeer zal er nooit komen gok ik, voor dat handjevol reizigers...

Woensdag 26 mei 2010 - 09:36:38
Nelis
Nelis
hehe als we toch geld willen verspillen waarom niet de spoorlijn in een tunnel onder de weg door. maar alle gekheid op een stokje het is een handig idee maar de kosten zullen nooit tegen de baten opwegen omdat het gaat om 2 niet zo dicht bevolkte gebieden. alleen voor noordholland noord, en friesland en groningen is dit een sterke verbetering. De Qliner over de dijk heen is geen feest omdat hij maar 1 keer per uur rijd en ook niet tot laat door gaat.

Laatst bewerkt door Nelis op Woensdag 26 mei 2010 om 09:37:04

Woensdag 26 mei 2010 - 10:16:23
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Het zal ook wel een reden hebben dat die bus maar 1x p/u rijdt.

'Okeh'

Woensdag 26 mei 2010 - 10:17:54
visscher
visscher
De OV-verbinding van Noord-Holland over de afsluitdijk is denk ik nu volledig afgestemd op de vraag. Ik weet niet wat de bezettingsgraad van de Qliner is, maar als er vraag zou zijn naar meer verbindingen dan zouden deze denk ik wel geboden worden. Je kan de bussen wel later door laten rijden, maar dan rij je wellicht met 1 of 2 passagiers over de afsluitdijk heen. Dit is voor de concessiehouder en verlener van deze Qliner niet echt rendabel te krijgen.

Zolang er op de afsluitdijk of aansluitende wegen geen dagelijkse files staan is het OV gewoon geen alternatief voor velen. De auto is meestal sneller van A naar B.

Een OV uitbreiding welke ik nog wel als wenselijk zou zien is een regelmatige OV verbinding op de andere belangrijke vervoersader over het ijselmeer, de N302 houtibdijk (Enkhuizen - Lelystad). Hier rijd nu 1x per dag een scholierenlijn. Ik denk dat een verbinding met een frequentie van 1x/uur of 1x/2uur wenselijker is. Maar dat is hier offtopic.

Woensdag 26 mei 2010 - 10:27:09
Nelis
Nelis
Die lijn over de n302 naar Lls kunnen ze wel aanpassen ja. hij komt nu vanuit wervershoof en daar stapt niemand in. Ik als (inmiddels ex)wervershover wil de buslijn naar Asd terug 1 keer per dag. maar nu weer on topic. ik zit in me hoofd nu sterk met 1 scenario, en dat is een 1 sporig lijntje naast het fietspad wat boven op de dijk ligt. met afhankelijk van de uit te voeren dienst 1 of 2 vliegende passeer mogelijkheden. Een beetje het idee van Ledn - Ut. er is wel potentieel voor goederen vervoer. de Lw shuttle en de veendam shuttle kunnen prima de dijk over. Er is aan dit idee 1 probleem. En dat is dat er altijd wind op de dijk staat, en dat de treinen onbeschut rijden.

Woensdag 26 mei 2010 - 10:34:20
john2
john2
Zo het een optie kunnen zijn om een continu passagiers veerdienst te laten varen in aansluiting op de aankomst treinen in Stavoren en Enkhuizen. Met de mogelijkheid om fietsen, reisbagage, kinderwagens en rolstoelers mee te nemen.

Woensdag 26 mei 2010 - 10:35:47
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Quote
Nelis: Er is aan dit idee 1 probleem. En dat is dat er altijd wind op de dijk staat, en dat de treinen onbeschut rijden.
Dan zou je daar weer hele constructies voor moeten bouwen, of het treinverkeer stil leggen als er teveel wind staat.
Daar staat tevens vaak veel wind.

Ik zit even te neuzen op internet, en vroeger bleek dit plan er al te zijn, bij aanleg van de dijk, maar de voet van de dijk was te zwak.
Vroeger hadden ze de dijk zelf al breder gemaakt voor het spoor, maar toen dat plan afgeblazen werd zijn die funderingen e.d. gebruikt voor het verbreden dan de weg.

Van mij mag het er ook wel komen, ben er een voorstander van. En dan de lijn laten aansluiten bij Harlingen, en Arriva dit lijntje gunnen

Woensdag 26 mei 2010 - 10:46:47
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Quote
Nelis: er is wel potentieel voor goederen vervoer. de Lw shuttle en de veendam shuttle kunnen prima de dijk over.
Iedereen met een beetje kennis van de topografie van Nederland weet dat de verbinding tussen Rotterdam en Veendam (provincie Groningen) nooit het kortste zal zijn via de Afsluitdijk...

Laatst bewerkt door nielske90 op Woensdag 26 mei 2010 om 10:47:47

Woensdag 26 mei 2010 - 11:02:06
Nelis
Nelis
iets met ontlasting van lijnen rond Ut ik weet dat Wd - Ut 4 sporig word. en je kan containers in de amsterdamse westhaven ophalen. Dus naar mijn idee heeft dit potentiaal. Is er eigenlijk een snelle mogelijkheid om van leer naar Hamburg te komen? want dan kan je een shuttle Asdwhv - Hamburg ontstaan.

Laatst bewerkt door Nelis op Woensdag 26 mei 2010 om 11:03:33

Woensdag 26 mei 2010 - 11:04:12
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Je moet dan wel die treinen tussen Hlg - Lw - Gn - Leer, samen met Arriva, over enkelbaans gooien.. Of verbreden.. Of het moet 's nachts rijden..

Laatst bewerkt door TheKnitter op Woensdag 26 mei 2010 om 11:04:33

Woensdag 26 mei 2010 - 11:12:14
manuel25
manuel25
Flickr 10678580@N06
Leer - Oldenburg is enkelsporig en er rijden al veel goedertreinen. In theorie is het er mogelijk om twee keer per uur een goederentrein te laten rijden. De andere baanvakken is niet zo'n probleem, dat is dubbelsporig en Bremen - Hamburg is zelfs vanaf Roterburg tot Tostedt driesporig.
Echt snel zal de verbinding van Amsterdam naar Hamburg via Leer niet zijn, je moet helemaal via Onnen, waarna je op (in mogelijkheden) zeer beperkt enkelspoor komt tussen Zuidbroek en Nieuweschans. Daarna moet je in Leer wachten op een gaatje naar Oldenburg, vervolgens rijdt het wel wat door.
Bovendien is het via Leer naar mijn inzicht in kilometers langer.
De snelste en makkelijkste route is gewoon bij Bentheim de grens over, en vanaf Osnabrück langs Bremen. Je kan dan mooi Bremen Hbf afsnijden via het spoor boven Mahndorf, en je zit meteen vanaf Sagehorn op de lijn Bremen - Hamburg.

Woensdag 26 mei 2010 - 11:47:38
R-ekz
R-ekz
Een enkelsporige lijn over de lelydijk? oké zou kunnen, in Enkhuizen valt de lijn nog wel aan te sluiten, maar waar moet je de lijn aansluiten in Lelystad? de Lelydijk bij heeft overigens ook nog een paar scherpe bochten, je zou dan een enorm dure oplossing moeten bedenken voor het spoor waarvan de kosten nooit opbaten voor die paar treintjes per dag.

Woensdag 26 mei 2010 - 11:49:18
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
nielske90: Iedereen met een beetje kennis van de topografie van Nederland weet dat de verbinding tussen Rotterdam en Veendam (provincie Groningen) nooit het kortste zal zijn via de Afsluitdijk...
Het hoeft ook helemaal niet de kortste route te zijn, om een bruikbare route te zijn voor het goederenverkeer. De route van de Veendam-shuttle (via Woerden-Diemen Zuid-Amersfoort) is nu ook niet echt de kortste. Ik denk dat Rotterdam-Afsluitdijk-Leeuwarden-Groningen niet eens zo heel erg om zou zijn.

Maar om alleen daarvoor een hele nieuwe lijn aan te leggen (je hebt het dan niet alleen over de afsluitdijk zelf, maar ook de verbinding naar de dichtstbijzijnde bestaande lijnen) en de daarvoor nodige capaciteitsuitbreiding op veel bestaande lijnen (niet alleen in Friesland/Groningen maar ook Noord-Holland) zou het een forse investering vergen.

Woensdag 26 mei 2010 - 11:52:22
john2
john2
In Duitsland is er ook een treinverbinding met een waddeneiland. Als ik het goed heb, is dit Sylt. Dus er kan van alles.

Woensdag 26 mei 2010 - 11:53:45
mdj
mdj
Er wordt ook niet gezegd dat het niet mogelijk is, alleen dat het bijzonder onrealistisch is.

Bij twijfel: gebruik beton.

Woensdag 26 mei 2010 - 11:54:41
manuel25
manuel25
Flickr 10678580@N06
Sluit hem dan maar mooi aan op de waarschijnlijk toekomstige lijn van Groningen naar Heerenveen, Dan is Joure, Bolsward en Makkum ook gelijk aangesloten op het spoorwegnet. In Noord holland lijkt me het makkelijkst om aan te sluiten op Ana. Den Helder is een heel eind omrijden.

Woensdag 26 mei 2010 - 12:09:51
Nelis
Nelis
ze moeten de lijn zeker aansluiten rond Ana en dan dubbelspoor tot Sgn maken. maar het probleem is dat geen enkel dorp in die omliggende gemeenten op een normale manier aanspraak maakt op een spoor aansluiting. alleen den oever is een reeele mogelijkheid.

Woensdag 26 mei 2010 - 12:17:01
bart
bart
Ergens in de Helderse lijn is vroeger al rekening gehouden met een eventuele aansluiting naar de Afsluitdijk.

Woensdag 26 mei 2010 - 12:18:20
R-ekz
R-ekz
Als ze een tunnel kunnen boren onder Amsterdam, kan het ook onder het IJsselmeer, dus waarom niet 2 bestaande lijnen op elkaar aansluiten dan.. Enkhuizen-Stavoren bijv. Nu is dit plan al afgewezen, maar het lijkt me logischer dan een geheel nieuwe (langere) lijn aan te leggen. Als we toch aan het speculeren zijn...

Laatst bewerkt door R-ekz op Woensdag 26 mei 2010 om 12:21:31

Woensdag 26 mei 2010 - 12:26:41
Nelis
Nelis
we willen 20 miljard per jaar bezuinigen. en een tunnel onder het ijsselmeer is niet goedkoop laten we uit gaan van 3 miljard als alles mee zit en ze het nauwste stuk ijsselmeer pakken. dan is dat in perspectief gezien niet zo duur. Ware het niet dat deze lijn toch wel veel tijd nodig heeft om 3 miljard op te brengen als dt ooit al lukt. als je dat al wilt dan kan je er net zo goed een HSL lijn van maken. bijvoorbeeld het tracé Asd - Zd - Hn - Ekz - Meppel - Coevorden - hagen - Löningen - verder duitsland in. maar ja zo kunnen we in het rijk der ridiculiteit blijven denken.

Laatst bewerkt door Nelis op Woensdag 26 mei 2010 om 12:27:51

Woensdag 26 mei 2010 - 12:28:16
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
En als die spoorverbinding er komt tussen Ekz en Stv, moeten ze die veerboot maar opdoeken. Gelijk meer reizigers erbij

Laatst bewerkt door TheKnitter op Woensdag 26 mei 2010 om 12:28:37

Woensdag 26 mei 2010 - 12:30:53
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
En ik vroeg alleen maar wat de onderzoeksresultaten waren.

In ieder geval willen de noordelijke provincies na het afwijzen van de zuiderzeelijn een serieus onderzoek. En als je de dijk gaat verzwaren, waarom dan niet meteen een spoorlijn erover? Ik bedoel, A'dam - Amr - Ana - Lw lijkt mij sneller dan eerst naar Amf en dan naar het noorden (maar met de Hanzelijn wordt dat al een stuk korter). Over de goederen had ik nog niet nagedacht.

Het lijkt mij wel dat zo'n lijn rendabel is. Ik bedoel, een enkelspoor met enkele passeermogelijkheden en misschien een halte bij het monument kan makkelijk door NS worden gedaan, hebben die Buffeltjes ook weer wat te doen op een lijn zonder draad. Goederentreinen erover, worden de lijnen rond Amsterdam ook weer wat minder belast.

Bedankt voor alle reacties in ieder geval, ik ga eens verder zoeken of er nog resultaten zijn.

Laatst bewerkt door Hoera63 op Woensdag 26 mei 2010 om 12:34:34


Woensdag 26 mei 2010 - 12:41:01
john2
john2
Quote
R-ekz: Als ze een tunnel kunnen boren onder Amsterdam, kan het ook onder het IJsselmeer, dus waarom niet 2 bestaande lijnen op elkaar aansluiten dan.. Enkhuizen-Stavoren bijv. Nu is dit plan al afgewezen, maar het lijkt me logischer dan een geheel nieuwe (langere) lijn aan te leggen. Als we toch aan het speculeren zijn...
Als we toch aan het speculeren zijn. Dan zou het ook mogelijk kunnnen zijn om de waddeneilanden van een treinverbinding te voorzien. Iedere keer van en naar een waddeneiland met een tunnel onder de waddenzee door. Te beginnen vanaf station Den Helder naar Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en eindigen in Schiermonnikoog, waar kop gemaakt kan worden. Er zou ook nog met bruggen gewerkt kunnen worden tussen de waddeneilanden in. Heb ergens in het achterhoofd dat in de nabijheid van Denemarken ook een treintunnel is, die midden op zee over gaat in een spoorbrug.

Laatst bewerkt door john2 op Woensdag 26 mei 2010 om 12:45:42, reden: Info er bij gezet.

Woensdag 26 mei 2010 - 12:59:29
R-ekz
R-ekz
Je vergeet Griend

Woensdag 26 mei 2010 - 13:09:55
john2
john2
R-ekz, kun je mijn aadrijkskunde een beetje opfrissen, waar in de waddenzee Griend ligt?

Woensdag 26 mei 2010 - 13:32:00
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Ik zou toch echt willen pleiten voor een aparte vogelspotters-HSL die rechtstreeks van Asd naar Rottumeroog rijdt in een tunnelbuis die eerst via Reykjavik loopt (om zo problemen met vulkaanas te kunnen omzeilen). Laten we uitgaan dat dat maar 3 miljard kost als alles meezit, dat is toch best te doen voor die 'twee kippen en een paardenkop' die er mee reizen?

Alsjeblieft zeg, wat een gezwam in dit topic. Misschien tijd om eens reëel te blijven en gewoon onder ogen te zien dat er bar weinig vervoer zal zijn op een lijntje dat ergens in het noorden van niks naar nergens loopt. Een bus per uur kun je dus écht niet vervangen door een spoorlijn, anders liepen er nu bijvoorbeeld 6 spoorlijnen tussen Breda en Oosterhout om maar eens wat te noemen.

Laatst bewerkt door nielske90 op Woensdag 26 mei 2010 om 13:34:15

Woensdag 26 mei 2010 - 13:33:23
train85
train85
Quote
john2: R-ekz, kun je mijn aadrijkskunde een beetje opfrissen, waar in de waddenzee Griend ligt?
Tussen Vlieland en Terschelling, als je de boot pakt van Harlingen naar genoemde eilanden kom je griend aan je rechterhand tegen. Kun je ook opzoeken via Google Maps, via google.nl

www.mat64.nl

Woensdag 26 mei 2010 - 13:54:32
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Quote
john2: In Duitsland is er ook een treinverbinding met een waddeneiland. Als ik het goed heb, is dit Sylt. Dus er kan van alles.
Sylt is alleen maar per trein te bereiken (Hindenburgdamm). Omdat Sylt een groot waddeneiland is met veel toeristische voorzieningen en (relatief) grote plaatsen (Westerland en Kampen) is de Hindenburgdamm wel rendabel. Er rijden immers veel autotransporttreinen over deze dam van Niebüll naar Westerland en terug, want de auto is welkom op Sylt. Daarnaast beginnen nogal wat Intercities in Westerland. De A7 over de Afsluitdijk sluiten en alle auto's met autotransporttreinen over de dijk, lijkt mij echter niet reëel, dus een vergelijking met de Hindeburgdamm gaat een beetje mank.

Woensdag 26 mei 2010 - 14:21:25
visscher
visscher
Ik denk dat als er een uitbreiding of aanvulling van het OV over de afsluitdijk komt dat dit zeker niet in de vorm van een spoor verbinding zal zijn. De vervoersvraag is gewoon te laag om hier fatsoenlijk een treinverbinding te onderhouden. De huidige bus en vrachtwagen verbinding geven op dit moment voldoende verbindingen voor zowel vracht als passagiers. Pas wanneer de bussen in een kwartiersdienst rijden en dan moeite hebben om alle mensen mee te nemen over de afsluitdijk wordt het denk ik pas intressant om te beginnen met denken aan een spoor verbinding. Ook zolang het vrachtverkeer niet elke dag vastloopt midden in de spits (brugopeningen daargelaten)denk ik niet dat je iets zult uithalen met een spoorverbinding.

Er zijn in mijn ogen nuttigere trajecten om nieuw spoor aan te leggen, Breda - Utrecht bijvoorbeeld. Je kan immers elke Euro maar 1x uitgeven, dit kun je beter doen op plaatsen waar op dit moment al elke dag files staan dan op plaatsen waar de gemiddelde automobulist in de spits harder dan toegestaan over de snelweg rijdt (Afsluitdijk).

Woensdag 26 mei 2010 - 15:10:25
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
nielske90: Misschien tijd om eens reëel te blijven en gewoon onder ogen te zien dat er bar weinig vervoer zal zijn op een lijntje dat ergens in het noorden van niks naar nergens loopt.
Als je het als een los lijntje bekijkt lijkt het inderdaad vrij nutteloos. Daarom gaat iederen juist lange routes bedenken waarin zo'n lijn wel zinvol zou kunnen zijn.
Quote
visscher: De vervoersvraag is gewoon te laag om hier fatsoenlijk een treinverbinding te onderhouden.
Maar die vervoersvraag is waarschijnlijk voor een deel zo laag, doordat er nu alleen een bus rijdt. Het is gewoon niet zo'n aantrekkelijke verbinding omdat die bus veel langer doet over zo'n afstand dan een trein. Een trein over de afsluitdijk zou niet alleen de verbinding Alkmaar-Leeuwarden veel sneller maken maar ook handig kunnen zijn voor bijvoorbeeld Amsterdam-Leeuwarden of Haarlem-Groningen. Dat zal vast nog niet genoeg reizigers opleveren voor een hele nieuwe spoorlijn maar de vervoersvraag zal toch wel groter zijn dan bij een bus.

Woensdag 26 mei 2010 - 15:38:16
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Quote
visscher: De vervoersvraag is gewoon te laag om hier fatsoenlijk een treinverbinding te onderhouden.
En wat gebeurt daar in het Noorden, degenen die naar de andere kant van de afsluitdijk willen?
Die gaan de auto juist in, omdat er geen busdienst geboden wordt die regelmatig rijdt, of daarnaast echt snel is.
Om van Lw naar Amr te gaan, ben je al 2 uren aan het reizen met de bus. Met de auto is dit amper 1uur en 15 minuten. Wanneer je een snelle OV-verbinding(Trein, traject maken voor 140km/h) creëert zullen deze mensen zich eerder getrokken voelen tot het Openbaar Vervoer..

Als ze deze lijn laten aansluiten bij Ana of Hdr in Noord-Holland, en in Friesland bij Hlg met een reële overstapgelegenheid op overige treinen in beide provincies, lok je mensen naar het OV toe.

Laatst bewerkt door TheKnitter op Woensdag 26 mei 2010 om 15:48:40

Woensdag 26 mei 2010 - 15:46:45
R-ekz
R-ekz
Ik denk dat de mensen uit Hgl liever via Asd blijven reizen naar Noord-Holland.

Woensdag 26 mei 2010 - 15:47:19
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
He, Hgl willen we in Twente houden hoor

Volgens mij is er gewoon heel weinig vraag, Noord-Holland is meer op Amsterdam gericht en Friesland meer op Leeuwarden.


Woensdag 26 mei 2010 - 15:48:21
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Quote
R-ekz: Ik denk dat de mensen uit Hgl liever via Asd blijven reizen naar Noord-Holland.
Ehm, ik bedoel Hlg natuurlijk..

Woensdag 26 mei 2010 - 15:57:54
maxim
maxim
Twitter @M4xxM Facebook M4xxM
Quote
dennistd:% Volgens mij is er gewoon heel weinig vraag, Noord-Holland is meer op Amsterdam gericht en Friesland meer op Leeuwarden.
Precies, en dat verander je niet zomaar. Voor een spoorlijn moet je toch minimaal 10.000 reizigers maar het liefst het dubbele of meer hebben, wil het enigszins "rendabel" zijn. En dat dan tussen haakjes omdat er sowieso altijd nog geld vanuit de overheid in wordt gepompt.

Oftewel, vanuit de cijfers gezien maakt zo'n verbinding nevernooit kans. Zeker niet omdat er daar ook geen files zijn en het OV dus nooit sneller zal worden dan de auto. Maar, politiek blijft een apart spelletje....

Woensdag 26 mei 2010 - 15:58:16
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Die lage reizigersaantallen komen idd door de busdienst, en dan nog eens de belachelijke toeslag die betaald dient te worden. Al het volk vanuit Lwd naar Randstad zal bij een goede treinverbinding waarschijnlijk sneller via de Dijk zijn. Om nog maar te zwijgen over West-Friesland.

Woensdag 26 mei 2010 - 16:00:02
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
Pim530: Al het volk vanuit Lwd naar Randstad zal bij een goede treinverbinding waarschijnlijk sneller via de Dijk zijn. Om nog maar te zwijgen over West-Friesland.
En om hoeveel mensen verwacht je dat dat gaat per dag?


Woensdag 26 mei 2010 - 16:18:02
ettenrail
ettenrail
'Al' het volk uit Lwd zal zeker weten niet sneller via de afsluitdijk in de randstad zijn denk ik zo.

Laatst bewerkt door ettenrail op Woensdag 26 mei 2010 om 16:18:12

Woensdag 26 mei 2010 - 16:25:53
R-ekz
R-ekz
Ik denk niet dat er dagelijks heel veel forenzen zijn die Leeuwarden-Amsterdam afleggen, werk zoek je meestal dichterbij op, of je gaat er dichterbij wonen.

Voor de verbinding Enkhuizen-Lelystad zou een halfuursdienst met aansluiting op treinen wellicht een oplossing zijn, waar je NS kaartje misschien dan gewoon geldig in is. Misschien een idee om NS zelf die bus te laten rijden

Woensdag 26 mei 2010 - 16:32:44
nielske90
nielske90
Facebook profile.php?id=100000795150858 Flickr nielske1990
Quote
ettenrail: 'Al' het volk uit Lwd zal zeker weten niet sneller via de afsluitdijk in de randstad zijn denk ik zo.
Dat begint al bij het instappen. Dat zal te Lwd niet echt lukken vermoed ik...

Laatst bewerkt door nielske90 op Woensdag 26 mei 2010 om 16:32:49

Woensdag 26 mei 2010 - 16:45:38
klaass16
klaass16
Voordeel is Lw-Hdr word wel korter:P

Nadeel is, het word een dure lijn.

Laatst bewerkt door klaass16 op Woensdag 26 mei 2010 om 16:45:52

Woensdag 26 mei 2010 - 16:58:36
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Zow, dit topic is ook niet meer bij te benen, maar ik zal even de boel hier wakker schudden:

Vanuit een betrouwbare bron (gesproken op de dag van de bouw bij het Naviduct in Enkhuizen):

Rond 1960 wou men inderdaad een enkelsporig goederenspoor over de afsluitdijk leggen, dit is toentertijd afgeblazen omdat de vraag naar goederen via het noorden op dat moment volledig ingestort was.
Behalve dat was er toen ook nog geen grote behoefte aan omdat er toen nog voldoende ruimte in de DRGL was om via "de onderkant (Amf/Ut)" te rijden.

Aan het eind van de '90-er jaren is dit idee weer boven water komen drijven omdat het "onderlangs" te druk werd, dit plan is vrij snel van de kaart geveegd om de volgende redenen:
-Spoor zou teveel last hebben van de weersinvloeden
-Het onbekend zou zijn hoe de dijk zou reageren als er een 2000ton zware trein er overheen ging
-Te gevaarlijk (Denk aan ontsporingen, Calamiteiten zoals: Terroristische aanslag (vergeet niet: Nederland is lege kom, gaat de kom kapot dan verzuipen we), Brand, en niet te vergeten: Ontsporingsgevaar door aangespoelde materialen.)

De bedoeling was om het spoor OP de dijk aan te leggen (dus niet naast de rijbaan zoals in 1960 wel het geval was).
Toen deze optie van de kaart was geveegd is er gekeken of er een spoor over de Houtribdijk (Enkhuizen-Lelystad) kon komen. Ook dit plan is groot en deels van de kaart geveegd omdat het niet financieel verantwoordelijk was.
Echter is bij de bouw van het Naviduct er wel rekening mee gehouden, en daarom heeft het betreffende viaduct ook enkele extra, momenteel ongebruikte, onderdoorgangen.

Echter, door de komst van de Hanzelijn is ook de laatst genoemde optie ook definitief voor de komende 20 jaar van de kaart geveegd.

De rede voor de bouw was overigens de uitbreiding van de Haventerminal in Amsterdam, deze is in 1960 van de kaart geveegd, maar in 2000 alsnog gebouwd.
Echter, word de nieuwe terminal vandaag de dag nog steeds matig gebruikt (sterker nog: de eerste 5 jaar heeft deze terminal maarliefst 3!!! schepen verwerkt).

Kortom: voorlopig zullen wij geen enkel spoortje op de Afsluitdijk of de Houtribdijk aantreffen

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 26 mei 2010 - 18:20:30
kleine_man
kleine_man
Quote
broek53: Iemand al eens nagedacht wat het nut van zo'n lijn zou zijn?
Dan ben je vanuit Stavoren lekker snel in Enkhuizen

De ruimte die in eerste instantie was gereserveerd op de afsluitdijk was toch voor een snellere verbinding van Groningen/Friesland naar Amsterdam. Een andere zinnige reden kan ik niet bedenken.

Woensdag 26 mei 2010 - 18:35:05
AlexNL
AlexNL
Het lijkt mij persoonlijk wel een interessante route voor een verdere ontsluiting richting Duitsland. Vanuit Amsterdam zou je dan richting het noorden rijden, vervolgens over de Afsluitdijk, en dan langs Leeuwarden, Groningen verder richting Hamburg.

Er ligt al redelijk wat spoor, dit zal wel opgewaardeerd moeten worden (dubbelspoor, elektrificatie, verhoging maximumsnelheid, ...) maar als dat er eenmaal is denk ik dat er best een mooie verbinding te maken is.

Door deze spoorlijn aan te leggen, maak je tevens de 'missing link' af op het hogesnelheidskaartje: de HSL-Zuid (eindpunt Amsterdam) sluit op zo'n manier verder aan op Hamburg. Door een baan aan te leggen die (deels) geschikt is voor 200 km/h of hoger kun je de reistijden op een behoorlijke manier terugbrengen wat ongetwijfeld voor een enorme stimulatie zorgt in het noorden van het land, vanwege de snellere verbinding met de Randstad (meer specifiek: Schiphol en Amsterdam).

Watbetreft materieel zou je kunnen denken aan ICE's en Thalys PBKA's, voor de verbinding met Duitsland. Voor het 'binnenverkeer' zou je een overeenstemming tussen NS en Arriva moeten bereiken i.v.m. de Noordelijke Nevenlijnen.

Woensdag 26 mei 2010 - 19:05:47
maxime
maxime
200 km/h...stimulatie Noorden van het land...klinkt als Hanzelijn?;)

Ben vandaag trouwens te weten gekomen dat de Afsluitdijk heel nodig verbreed en verhoogd dient te worden. De Dijk is al zo'n 10 jaar niet echt "veilig" meer (kijkend naar wat het water doet), echter verschuift het gereserveerde geld bij het Rijk telkens naar projecten met "meer prioriteit".

Wordt de Afsluitdijk versterkt dan is de kans dat er een spoorlijn komt zeer klein, laat staan een halve HSL. Velen opperen al het argument van de wind, die de betrouwbaarheid niet ten goede gaat komen als de treindienst telkens gestaakt moet worden. Daarnaast zijn de investeringskosten gewoon veel te hoog in verhouding tot de opbrengsten uit te vervoeren reizigers en goederen (vervoersvraag ligt niet hoog over de Afsluitdijk) en is er al een Hanzelijn tussen het Noorden en de noordelijke Randstad in aanleg die een evt. spoorlijn over de Afsluitdijk behoorlijk beconcurreert.

Woensdag 26 mei 2010 - 19:16:24
R-ekz
R-ekz
Het is nog uitgewerkt ook, niet mijn idee

infrastruct.wordpress.com

(...)

Laatst bewerkt door R-ekz op Woensdag 26 mei 2010 om 19:33:58

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 26 mei 2010 - 19:20:00
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Moeilijk hè, lezen, lees gewoon even het verhaaltje van mij door, dan had je allang begrepen dat zoiets never en nooit over een dijk komt, en al helemaal niet over de Afsluitdijk.

Dat verhaal van de HSL kun je al helemaal vergeten: er is simpelweg geen vraag naar. Kijk naar de ICE: die kwam laatst nog in het nieuws omdat deze niet winstgevend was... zegt genoeg dacht ik zo

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 26 mei 2010 - 19:41:52
MDDM
MDDM
Quote
dlm4yjp: Moeilijk hè, lezen,
Moeilijk he om een beetje met wat meer fatsoen en respect te reageren op een ander? En dat hele verhaal van jou staat hier www.somda.nl in het kort samengevat.

Gr Joop mcn Lls

Woensdag 26 mei 2010 - 19:50:39
maxime
maxime
Quote
R-ekz: Het is nog uitgewerkt ook, niet mijn idee

infrastruct.wordpress.com

(...)
Het is niet meer dan een voorstel. Daar zijn er meestal tal van, echter als er dan een haalbaarheidsonderzoek gedaan wordt, verdwijnen er veel in de prullenbak.

Woensdag 26 mei 2010 - 19:51:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
@ MDDM: sorry hoor maar als ik wat neerzet wat uit een betrouwbare bron komt en behoorlijk wat uitzoek werk heb voor moeten verrichten en vervolgens de eerst volgende berichten dat meteen negeren dan kun je zoiets verwachten...

Maargoed, ik hou mijn bek wel weer als het niet bevalt...

Bovendien komen mijn verhaal en dat verhaal wat jij verteld NIET overeen, maargoed...

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Woensdag 26 mei 2010 om 19:54:13

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 26 mei 2010 - 19:58:36
MDDM
MDDM
Google leverde het volgende verslag op www.wegenwiki.nl)#Afsluitdijk

Gr Joop mcn Lls

Woensdag 26 mei 2010 - 20:06:55
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Oftewel: exact hetzelfde wat in mijn verslag staat alleen dan in andere woorden zonder het houtribdijk verhaal...

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 26 mei 2010 - 20:14:07
MDDM
MDDM
Het gaat mij meer om het feit dat je niet op een normale manier, dus met fatsoen en enig respect naar een mede somda gebruiker reageerde. Het overige doet er weinig toe. Wat ik met het linkjes aan wilde geven is dat het helemaal geen vertrouwelijke info is die men jou toe gespeeld heeft zoals je in deze zin doet voorkomen : "Vanuit een betrouwbare bron (gesproken op de dag van de bouw bij het Naviduct in Enkhuizen):" En nu maar weer on topic.

Gr Joop mcn Lls

Woensdag 26 mei 2010 - 20:29:14
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Alsof wikipedia lekker betrouwbaar is...

En respect? Je kan respect krijgen als het andersom ook word toegespeeld: wie de bal kaatst kan hem terug verwachten...

Ik bedoel, die bron was van een persoon waar je echt U tegen spreekt kwa functie, wegens privacyredenen mag ik helaas niet meer vertellen dan dat. Leek mij aardig betrouwbaar, of dacht je er anders over?

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 26 mei 2010 - 20:34:21
R-ekz
R-ekz
Voor de mensen met ''zee''benen, een halfuursdienst Enkhuizen-Stavoren met zo'n vleugelboot, net als tussen Velsen en Amsterdam vaart zou kunnen. Alhoewel het IJsselmeer wel wat ruiger is. Ter vergelijking in het stoomtijdperk 1911:

Amsterdam-Leeuwarden via Enkhuizen : 3,5 uur (sneltrein)
Amsterdam-Leeuwarden via Amersfoort : 4,5 uur (sneltrein)

De trein via Enkhuizen deed er dus een uur korter over. Hou er daarbij rekening mee dat je van Enkhuizen tot Stavoren in een stoomboot over de woeste Zuiderzee zat. Dat moet nu toe wel sneller kunnen met een snelle boot.

Laatst bewerkt door R-ekz op Woensdag 26 mei 2010 om 20:35:06

Woensdag 26 mei 2010 - 23:36:18
thom
thom
Leuk om te lezen dat er gewoon mensen zijn die redenen gaan verzinnen om een spoorlijn aan te leggen.
Een spoorlijn moet voldoen aan een vraag en als die er niet is, dan valt er niemand te vervoeren, waarom moet je dan een spoorlijn aanleggen?

Het is een forum voor spoorhobïsme en we vinden het allemaal leuk, maar blijf wel realistisch

Donderdag 27 mei 2010 - 07:09:42
hansverker
hansverker
O zo!!!
Verder commentaar overbodig.
Laten we de ruimte gebruiken voor zinniger berichten!!!

Laatst bewerkt door spiketrain op Donderdag 27 mei 2010 om 07:24:52, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.

Donderdag 27 mei 2010 - 07:32:25
Dre
Dre
Quote
dlm4yjp: (vergeet niet: Nederland is lege kom, gaat de kom kapot dan verzuipen we), Brand, en niet te vergeten: Ontsporingsgevaar door aangespoelde materialen.)
Correctie, jullie verzuipen, hier op zo'n 50 meter boven NAP zal er weinig gebeuren.

Daarnaast is het ontbreken van een kering tussen Waddenzee en IJsselmeer alleen maar 'direct gevaarlijk' voor de gebieden die vóór de aanleg van de Afsluitdijk door het water bedreigd werden (+de Noordoostpolder en de Flevopolders)

Donderdag 27 mei 2010 - 08:24:05
manuel25
manuel25
Flickr 10678580@N06
Klopt inderdaad, Langs de zuidwest-friese kustlijn liggen de dijken er nogsteeds. Alleen mensen die aan de verkeerde kant van die dijk wonen zullen verzuipen.

Zondag 30 mei 2010 - 22:45:56
willy84
willy84
Je bedoelt dat de Friese dijken van het IJselmeer de Zee aankunnen?

Maandag 31 mei 2010 - 01:04:02
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Wat een topic is dit zeg, een beetje fantaseren over maffe spoorlijnen is leuk, maar hoe serieus sommige mensen het hier nemen is wel erg overdreven. Als er al een snellere spoorverbinding komt vanuit de Randstad naar het noorden (laten we hopen dat een volgend kabinet die visie heeft), dan zal dat de Zuiderzeelijn zijn. Dat is veel rendabeler omdat het de kortste en (zeker met de Flevolink) ook de snelste route vanuit de Randstad naar Groningen is.

De route over de Afsluitdijk is flink verder qua afstand en lastiger aan te leggen. Alleen voor de relatie Amsterdam-Leeuwarden kan dat interessant zijn, maar die relatie kun je ook prima bedienen met een aantakking vanaf de Zuiderzeelijn op de spoorlijn Zwolle-Leeuwarden bij Heerenveen.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Maandag 31 mei 2010 - 21:23:01
broek53
broek53
De Zuiderzeelijn is nu een keer of tien politiek afgeserveerd en het ervoor bestemde geld wordt verdeeld over de SAAL-corridor en de drie noordelijke provincies. De ZZL gaat er dus niet meer komen, de komende decennia.

Maandag 09 mei 2011 - 10:03:34
Lorenzo
Lorenzo
Hallo, Hoera63,

Aangaande onderzoeken naar Afsluitdijkspoor
het volgende

Gaf ik in 1999-2001 sturing aan een groep BaVAB-Studenten van de NHL betreffende de technische uitvoering van spooraanleg via de Afsluitdijk.
Optie voor spooraanleg:
Aan de IJsselmeerzijde vd dijk, incluis 2 ondertunnelingen te Den Oever en te Cornwerderzand
Materieel: IC-+ v/max 160 km/h, en goederentreinen
Aansluitingen te Harlingen-Haven (500.000 bootreizigers/jaar)
" " op spoor Harlingen- Duitsland via Nweschans-grens
" " Havens Noord Harlingen
De Zeehavenpolitiek door het VenW ministerie gedicteerd in Den Haag ging gepaard met het verlies van de zeehandelsfunctie Harlingen. Deze kan nu het best gecompenseerd worden door
a. Den Helder aanvullend op Harlingen als zeehandelshaven te ontwikkelen naast de off-shore en deels te ontmantelen marine
b. Den Helder via Staatslijn Harlingen op het Europees spoornet aan te sluiten via de Afsluitdijk- spoorlijn
c. Via een werk-met-werk situatie, met verbreding/verhoging vd Afsluitdijk, aanleg NAVI-ducten te Den Oever en Cornwerderzand ook aanleg van dubbel spoor mee te nemen.
Verdergaande onderzoeken spoor relatie Duitsland- Harlingen- Den Helder:
1. Jan Oosterhaven&Ward.E.Romp
"Ec. Effects of a rail link a long the Afsluitdijk"
Groningen/Schagen, maart 2001
2. Engberd Bonenskansker
"Spoor Harlingen-Leeuwarden, internationale treinverbinding of boemeltje tot Leeuwarden?"
Leeuwarden In opdracht van de Kamer v Koophandel BBO- rapportage 2004
Ondergetekende heeft bij de KvK Leeuwarden ook een Werkgroep Spoor Intermodaal opgericht voor het doen van onderzoeken in lijn met CPB en NEA voor een beter gebruik van de Noordwest- Oostelijke omloop van weg- en spoorweg infra, via de Afsluitdijk

Maandag 09 mei 2011 - 18:08:35
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Wat een paar mensen die een leuke maar niet rendabele spoorlijn zouden willen zien,teweeg kunnen brengen zeg.
Als er nu al geroepen wordt dat de Afsluitdijk niet echt veilig meer genoemd kan worden voor auto's en andere die de weg gebruiken,en dat de dijk eigenlijk moet worden aangepakt om weer echt veilig te zijn.
Dan lijkt me dat zeker tellen voor treinen die gemiddeld iets zwaarder wegen.
Natuurlijk is fantaseren/speculeren over zoiets leuk en soms ook nodig(de beste ideen ontstaan soms door te praten over (in het begin)te vergezochte mogelijkheden.
Maar persoonlijk denk ik dat dit nu hier tever doordramt naar een niveau waar bijna elk gevoel van realiteit,geld en de huidige economische situatie zo in het ijsselmeer wordt gemikt.
En dat is dan weer erg jammer te noemen,zeker als FYRA en andere zaken/bedrijven/consortiums het nu al niet echt dekkend krijgen qua geld/inkomsten op nu bestaande lijnen.
Of moet de overheid/lees de werkende Hollander dan maar nog meer nieuwe soorten belasting gaan betalen om dit soort fata morgana's te maken ??

Maandag 09 mei 2011 - 18:11:28
mren
mren
Quote
phantom (ma 09 mei 2011 18:08:35 www.somda.nl):
Of moet de overheid/lees de werkende Hollander dan maar nog meer nieuwe soorten belasting gaan betalen om dit soort fata morgana's te maken ??
Naast het feit dat dit een inhoudloos populistische reden is, is infrastructuur zelf niet rendabel te krijgen. Het gaat om de diensten er over.

Maandag 09 mei 2011 - 18:58:30
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
mren
Naast het feit dat dit een inhoudloos populistische reden is, is infrastructuur zelf niet rendabel te krijgen. Het gaat om de diensten er over.
Tja het hangt er vanaf hoe inhoudloos je t vind als je "meer"belasting moet gaan betalen voor nieuwe(zo goed als nooit kostende dekkende infrastructuur en het restje.
( en als de infra al nooit kosten dekkend is dan worden de uitgevoerde diensten over die infra dat toch automatisch ook niet ? ,of ben ik nou niet bij ?)
Dus betalen wij dat dan toch ook extra als het niet kosten dekkend wordt dmv belastingen ?
Klinkt miss populistisch maar zo is het toch ? ,hoelang moet de werkende man nog dokken voor zaken die een bodemloze put zijn of worden.
Het zogenaamde kwartje van Kok moeten we ook nog steeds terug krijgen,met de huidige rente van dat totale bedrag en looptijd(vanaf de belofte tot nu) kun je nu heel wat leuks doen hoor.
Miss zelfs wel die salarisverhoging krijgen zodat je is echt krijgt wat je verdient
Maar goed,kan zijn dat ik te zwart wit denk en men graag ook een spoorlijn wil laten aanleggen die we gaan betalen en die nooit iets op zal brengen over de afsluitdijk.
T lijkt op andere projecten ook al gelukt te zijn dus waarom niet ook dit nog is

Laatst bewerkt door phantom op Maandag 09 mei 2011 om 19:02:53

Maandag 09 mei 2011 - 19:56:17
mren
mren
Ik betaal ook voor de brandweer, die zolang IK (de hardwerkende veel te veel belastingbetalende burger) geen brand heb, niet nodig heb.

Over meerdere wegen die ik berijd (bijvoorbeeld tussen kantoor en druk stuk snelweg) leveren 'de belastingbetaler' helemaal niets op. Een dijk kost ook alleen maar geld en levert aan direct opbrengsten ook niets op. Maar toch schijnen die dingen wel handig te zijn

Maandag 09 mei 2011 - 20:46:03
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
@phantom: hoe kom jij erbij dat die een wilde fantasie is?
Het project heeft een jarenlange studie gehad, dit was één van de vele oplossingen om het vervoer naar het Noorden te verbeteren.
Uit eindelijk is het de Hanzelijn geworden, een van de goedkopere oplossingen dus.
Het allerduurste voorstel wat er ooit is geweest, was het MagLev project (Asd-Lw-Gn-Hamh-Berhbl).
Echter wegens de hoge bouwkosten alsmede het fatale ongeval op de testbaan in Duitsland werd ook daar definitief een streep doorheen gezet.
En zo zijn er meer studies geweest, het begint ergens met grabbelton en uiteindelijk zoek men het beste er uit, zowel economisch verantwoord alsmede praktisch.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 09 mei 2011 - 22:16:09
kleine_man
kleine_man
Om al het gefantaseer gelijk een plaats te geven. Vanaf het moment dat er gesproken is over de afsluitdijk is er gesproken over een spoorlijn over de dijk zelf.

Met de aanleg is er zelfs rekening gehouden met de toekomstige aanleg van een spoorlijn naast de weg. Landhoofden waren al geplaatst.

Uit mijn hoofd zeg ik dat de plannen voor een spoorlijn in de '60 definitief van tafel geveegd waren en dat de vijgehouden ruimte beschikbaar is gesteld voor de weg die erover loopt.

Of het dagdromen is of niet. Feit is dat onze Randstad redelijk aan zijn grenzen zit. Willen "we" in de toekomst nog verder willen groeien met Nederland, zal er verder gekeken moeten worden. Momenteel is de afstand Randstad - Groningen/Leeuwarden nog relatief lang per trein. De Hanzelijn verkort de reis wel iets, maar kan nog niet tegen de auto op. De zuiderzeelijn en het spoor over de afsluitdijk --> met nadruk op

Maandag 09 mei 2011 - 23:29:15
sjoerd
sjoerd
Ik stel voor dat we ook eens gaan nadenken over krimp. Nu al zijn er in ons land vele regio-s waar scholen moeten fuseren, huizen onverkoopbaar blijken en winkels leegstaan, en uitbreidingsplannen of braakliggende terreinen zelfs nabij binnensteden als Breda niet meer in te vullen zijn. Dit heeft maar ten dele te maken met de zwakke economie. Hoe we omgaan met krimp komt nog in vrijwel geen enkel beleidsstuk voor en gek genoeg bestaan er vrijwel geen gedachten over bij opleidingen, laat staan bij Kamers van Koophandel en projectontwikkelaars.
Als we nog iets aanleggen of bouwen moeten we heel goed bedenken wie er wat aan kunnen hebben en hoe lang.
Uit de tekeningen van het dossier van de Afsluitdijklijn, dat ik bij NS ooit uit een afvalbak gered heb, blijkt dat de intakking aan de westzijde net benoorden Anna Paulowna viel en aan de oostzijde ten oosten van Harlingen. Uiteraard werd gedacht aan dubbelspoor. Behalve de landhoofden bij de sluizen in de Afsluitdijk is ook de ingraving gemaakt in het voormalige eiland Wieringen bij Den Oever. Daarna werd gericht op Van Ewijcksluis en Anna Paulowna. Hier ligt nu de N99. Het werk is niet afgemaakt.

Maandag 09 mei 2011 - 23:56:46
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Is het niet erg vroeg om al aan krimp te gaan denken. De randstad barst redelijk uit z'n voegen lijkt mij. Er kan wel wat naar het oosten des lands verplaatst worden. Plek zat. Oké, de overheid zal dit nooit meer stimuleren.
De Zuiderzeelijn was ook niet bedoeld om krimp tegen te gaan.

Dinsdag 10 mei 2011 - 00:01:31
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Quote
phantom (ma 09 mei 2011 18:08:35 www.somda.nl):
Als er nu al geroepen wordt dat de Afsluitdijk niet echt veilig meer genoemd kan worden voor auto's en andere die de weg gebruiken,en dat de dijk eigenlijk moet worden aangepakt om weer echt veilig te zijn.
Dan lijkt me dat zeker tellen voor treinen die gemiddeld iets zwaarder wegen.
Een kleine correctie lijkt mij hier wel op zijn plaats!
De veiligheid heeft niets te maken met het draagvermogen van de Afsluitdijk. Als deze geen treinen kan dragen was de dijk al binnen 10 jaar als een plumpudding in elkaar gezakt.
De veiligheid heeft alleen te maken met Deltahoogte in relatie tot een te verwachte stijging van de zeespiegel. Zo eenvoudig is het.

Dinsdag 10 mei 2011 - 00:01:38
aaron
aaron
Het aardige van infrastructuur is nu juist dat deze groei kan veroorzaken/stimuleren. Maar goed, daarbij kun je je afvragen of dit in moreel opzicht altijd wenselijk is... Maar dat is een vraag die, denk ik, niet op deze plek bediscussieerd behoort te worden.

Dinsdag 10 mei 2011 - 00:04:13
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Jongens, niet ruziën onder het vechten. Dit is exact waar ik een tijd geleden om vroeg: onderzoeksresultaten. Dit zijn dus onderzochte vormen.

Is hier nog uitgekomen dat een van de vormen mogelijk rendabel zou kunnen wezen (wat ik overigens niet denk)?


Dinsdag 10 mei 2011 - 00:05:45
mren
mren
Quote
alle46 (ma 09 mei 2011 23:56:46 www.somda.nl): Is het niet erg vroeg om al aan krimp te gaan denken.
Nee want infra wordt aangelegd met een verwachte levensduur van 60-100 jaar en woonwijken staan er meestal ook minstens 50 jaar.

In Zuid-Limburg (Voerstreek) en Groningen is krimp zeker al actueel en daar moet je nu al met de bouw van vanalles rekening mee gaan houden om de zaak leefbaar te houden.

Dinsdag 10 mei 2011 - 00:06:54
mren
mren
Quote
Hoera63 (di 10 mei 2011 00:04:13 www.somda.nl):
Is hier nog uitgekomen dat een van de vormen mogelijk rendabel zou kunnen wezen (wat ik overigens niet denk)?
Moet je eerst rendabel definiëren.

Qua directe opbrengsten verdient geen enkel stuk infra zich terug.

Dinsdag 10 mei 2011 - 00:18:01
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Quote
Qua directe opbrengsten verdient geen enkel stuk infra zich terug.
Daar moet ik je ongelijk in geven: De SNCF heeft de LGV Sud helemaal zelf gefinancierd en deze in ongeveer 10 jaar helemaal terugverdiend.

Interessant artikel: www1.fee.uva.nl

Hierin wordt dus de conclusie getrokken dat de Hanzelijn de beste oplossing is. Deze wordt nu gebouwd!


Dinsdag 10 mei 2011 - 00:43:32
mren
mren
Quote
Hoera63 (di 10 mei 2011 00:18:01 www.somda.nl):
Quote
Qua directe opbrengsten verdient geen enkel stuk infra zich terug.
Daar moet ik je ongelijk in geven: De SNCF heeft de LGV Sud helemaal zelf gefinancierd en deze in ongeveer 10 jaar helemaal terugverdiend.
Heb je daar ook onderbouwing voor?
Volgens wiki heeft de LGV Sud 3,5 miljard gekost. Wil je dat in 10 jaar terugverdienen, moet je een miljoen euro per dag (!) ophalen puur als dekking van de infrakosten, personeel voor het rijden van de trein moet er nog bij.

Van de andere kant, met 20 treinen per dag per richting met een prijs van 80 euro enkele reis zou je dat met zo'n 300 reizigers per trein inderdaad richting dat miljoen moeten komen.

Laatst bewerkt door mren op Dinsdag 10 mei 2011 om 00:50:22

Dinsdag 10 mei 2011 - 04:10:50
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Je vergeet alleen even dat je van die opbrengst niet alleen de infrastructuur moet betalen, maar ook de treinstellen, het personeel, enz..


Dinsdag 10 mei 2011 - 10:56:46
oudeaap
oudeaap
Quote
mren (di 10 mei 2011 00:05:45 www.somda.nl):
Quote
alle46 (ma 09 mei 2011 23:56:46 www.somda.nl): Is het niet erg vroeg om al aan krimp te gaan denken.
Nee want infra wordt aangelegd met een verwachte levensduur van 60-100 jaar en woonwijken staan er meestal ook minstens 50 jaar.

In Zuid-Limburg (Voerstreek) en Groningen is krimp zeker al actueel en daar moet je nu al met de bouw van vanalles rekening mee gaan houden om de zaak leefbaar te houden.
Er inderdaad zeer rekening gehouden worden met bevolkingskrimp, ook in Noord Holland Noord.Enkel de Randstad zal niet direct te maken krijgen met krimp. Daarnaast wil het niet zeggen dat wanneer er minder mensen wonen, er een kleinere mobiliteitsvraag is.
Dat je krimp etc niet in beleidsnotas terugvindt, heft voor een groot deel te maken dat het politiek gevoelig ligt (wie wil nou krimp), klikt als stagnatie, en dat wil niemand. Kan in de praktijk natuurlijk genuanceerder zijn;)

Dinsdag 10 mei 2011 - 16:09:22
6414
6414
Zonder me al te veel in de materie te willen verdiepen, kwam dit toch in me op naar aanleiding van de verwachte bevolkingskrimp: hoe zit die krimp in elkaar? Het aantal ouderen neemt toe, waardoor het aantal werkenden theoretisch gezien ook kleiner wordt in verhouding tot de rest van de bevolking. Maar neemt het aantal werkenden wel af, of krimpt vooral de groep ouderen de komende tijd? Werkenden (of de beroepsbevolking, als dat een beter begrip is) zal veel meer van de trein gebruik maken als de groep gepensioneerden. Door de lage grondprijzen in het noorden, bestaat er een kans dat veel bedrijven hier hun zetel zullen krijgen - en daarmee nieuwe werkenden aan zullen trekken. Dan kan het bevolkingsaantal in het noorden wel teruglopen, maar kan het aantal 'arbeiders' daar juist groeien. Met andere woorden: is het verantwoord om krimp mee te wegen bij de afweging van het aanleggen van een spoorlijn of niet aanleggen van een spoorlijn?

Dinsdag 10 mei 2011 - 16:28:00
mren
mren
Krimp in bevolkingsaantallen in Oost-Groningen in Zuid-Limburg komt momenteel vooral door het wegtrekken van jongeren. Die komen minder vaak terug (bijvoorbeeld na studie in andere stad) dan anderen, dus stichten elders een gezin.
In het algemeen krijgen mensen veel minder kinderen dan 60 jaar terug (vooral in het katholieke zuiden), waardoor je nu veel 55-65-jarigen hebt, die er over een jaar of 30 niet meer zullen zijn. Ook dat zorgt voor krimp. Tevens kent Nederland een emigratieoverschot; oftewel meer mensen vertrekken uit Nederland dan dat er binnen komen.
Ganzedijk (Gr) is het bekende verhaal: dat dorp zou gewoon opgeheven worden.

(Voorziene) krimp en wijzigende bevolkingssamenstelling leidt tot een ander voorzieningenniveau waar zeker het spoor ook mee te maken zal krijgen. Omdat met investeringsbeslissingen over infra minstens 50 jaar in de toekomst wordt gekeken, zal dat dus ook meegenomen worden.

Dinsdag 10 mei 2011 - 17:31:39
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
alle46 (di 10 mei 2011 00:01:31 www.somda.nl):
Quote
phantom (ma 09 mei 2011 18:08:35 www.somda.nl):
Als er nu al geroepen wordt dat de Afsluitdijk niet echt veilig meer genoemd kan worden voor auto's en andere die de weg gebruiken,en dat de dijk eigenlijk moet worden aangepakt om weer echt veilig te zijn.
Dan lijkt me dat zeker tellen voor treinen die gemiddeld iets zwaarder wegen.
Een kleine correctie lijkt mij hier wel op zijn plaats!
De veiligheid heeft niets te maken met het draagvermogen van de Afsluitdijk. Als deze geen treinen kan dragen was de dijk al binnen 10 jaar als een plumpudding in elkaar gezakt.
De veiligheid heeft alleen te maken met Deltahoogte in relatie tot een te verwachte stijging van de zeespiegel. Zo eenvoudig is het.
Ik was dan ook niet degene die riep dat de Dijk nodig aangepakt moet worden ivm verzakking e.d. ,daarvoor moet je bij Maxime zijn.

Dinsdag 10 mei 2011 - 17:39:39
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Quote
kleine_man (ma 09 mei 2011 22:16:09 www.somda.nl): Om al het gefantaseer gelijk een plaats te geven. Vanaf het moment dat er gesproken is over de afsluitdijk is er gesproken over een spoorlijn over de dijk zelf.

Met de aanleg is er zelfs rekening gehouden met de toekomstige aanleg van een spoorlijn naast de weg. Landhoofden waren al geplaatst.

Uit mijn hoofd zeg ik dat de plannen voor een spoorlijn in de '60 definitief van tafel geveegd waren en dat de vijgehouden ruimte beschikbaar is gesteld voor de weg die erover loopt.

Of het dagdromen is of niet. Feit is dat onze Randstad redelijk aan zijn grenzen zit. Willen "we" in de toekomst nog verder willen groeien met Nederland, zal er verder gekeken moeten worden. Momenteel is de afstand Randstad - Groningen/Leeuwarden nog relatief lang per trein. De Hanzelijn verkort de reis wel iets, maar kan nog niet tegen de auto op. De zuiderzeelijn en het spoor over de afsluitdijk --> met nadruk op
Hanzelijn kan niet op tegen de auto? Redelijk knap als je in twee uur met je wagentje van Gn naar Shl rijdt...

Laatst bewerkt door Pim530 op Dinsdag 10 mei 2011 om 17:40:04


Dinsdag 10 mei 2011 - 17:41:09
jorgo
jorgo
Quote
mren (di 10 mei 2011 00:05:45 www.somda.nl):
Quote
alle46 (ma 09 mei 2011 23:56:46 www.somda.nl): Is het niet erg vroeg om al aan krimp te gaan denken.
Nee want infra wordt aangelegd met een verwachte levensduur van 60-100 jaar en woonwijken staan er meestal ook minstens 50 jaar.

In Zuid-Limburg (Voerstreek) en Groningen is krimp zeker al actueel en daar moet je nu al met de bouw van vanalles rekening mee gaan houden om de zaak leefbaar te houden.
Even ter correctie: de Voerstreek ligt in België. De grootste krimp in Limburg vinden we met name in het zuiden en dan in de regio Parkstad (oa Brunssum/Kerkrade/Landgraaf/Heerlen) en diverse Mergellandgemeenten (mn. Vaals) in het bijzonder.

Ter geruststelling wordt er terdege met dit verschijnsel rekening gehouden. Ik ben werkzaam in een non-profit adviesorganisatie van overheden, en krimp staat bij de betrokken overheden inmiddels bijna dagelijks op de agenda.

Wat betreft openbaar vervoer wordt er wel getracht innovatie aan te wenden om het platteland bereikbaar en aantrekkelijk te houden, cq om mensen te kunnen brengen naar de voorzieningen die ze in hun eigen dorp niet meer vinden.

In Limburg wordt dan niet zozeer de lange afstand (vgl. een afsluitdijk) onder de aandacht gesteld (wat overigens antieke reistijd tot de Randstad tot gevolg heeft) maar vooral, en dat is zeker zo belangrijk, lokale en Euregionale lightrail.

Dinsdag 10 mei 2011 - 17:45:05
jorgo
jorgo
Quote
mren (di 10 mei 2011 16:28:00 www.somda.nl): Krimp in bevolkingsaantallen in Oost-Groningen in Zuid-Limburg komt momenteel vooral door het wegtrekken van jongeren. Die komen minder vaak terug (bijvoorbeeld na studie in andere stad) dan anderen, dus stichten elders een gezin.
In het algemeen krijgen mensen veel minder kinderen dan 60 jaar terug (vooral in het katholieke zuiden), waardoor je nu veel 55-65-jarigen hebt, die er over een jaar of 30 niet meer zullen zijn. Ook dat zorgt voor krimp.
Negatieve migratie is zelfs een kleiner verschijnsel dan een laag geboortecijfer in de context van krimp.

Dinsdag 10 mei 2011 - 18:19:45
maxime
maxime
Quote
Ik was dan ook niet degene die riep dat de Dijk nodig aangepakt moet worden ivm verzakking e.d. ,daarvoor moet je bij Maxime zijn.
Helaas phantom. Lees nog eens goed wat ik schreef.;) Niets over verzakking..alleen dat de Dijk niet zou voldoen aan de eisen wanneer de zeespiegel blijft stijgen. Dat gaat over waterhoogte en niet over draagvermogen van infra.

Dinsdag 10 mei 2011 - 18:51:52
oudeaap
oudeaap
Verder, nog even inhakend op een prognose over gebruik van infra, de toekomst is lastig te voorspellen. Veel factoren hebben invloed, zoals de digitalisatie (thuiswerken, telezorg etc). Door snelle virtuele netwerken worden afstanden in kilometers minder belangrijk. De rol van zulke dingen is niet exact te bepalen.

Dinsdag 10 mei 2011 - 19:04:39
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Ha, krimp in relatie tot voorzieningen, m'n afstudeerscriptie!
De krimp is de afgelopen jaren begonnen, inderdaad als eerste in de Parkstad Limburg en in Oost-Groningen en Delfzijl. De komende decennia zet het door naar het halve land (het grootste gedeelte, behalve de meeste grote steden). Verhoudingsgewijs groeit de groep ouderen t.o.v. de beroepsbevolking zeer sterk. De bevolkingsomvang is omstreeks 2038 op z'n grootst, en rond dat jaartal is ook de vergrijzing het grootst.
"Het aantal ouderen bedraagt dan zo'n 25% van de bevolking, tegenover 14% anno 2007. Tegelijkertijd vindt een afname van de beroepsbevolking plaats en een lichte afname van het aantal jongeren"
Voeg daarbij nog maatschappelijke veranderingen als de trek van jongeren én ouderen naar de steden, en je ziet in het landelijk gebied forse wijzigingen ontstaan, ook op het gebied van OV heeft dat een flinke betekenis.

Dinsdag 10 mei 2011 - 19:14:10
oudeaap
oudeaap
Voor welke opleiding als ik vragen mag? Erg interessant namelijk!

Dinsdag 10 mei 2011 - 21:10:49
Lorenzo
Lorenzo
Quote
Pim530 (di 10 mei 2011 17:39:39 www.somda.nl): Hanzelijn kan niet op tegen de auto? Redelijk knap als je in twee uur met je wagentje van Gn naar Shl rijdt...
Met de auto via Zwolle AF Gng naar Schhl is inderdaad geen optie t/o de trein
dat verlies je (File's rond Zwolle en richting Amersfoort-Schiphol)

Wat Pim bedoeld, is met de auto Af Gng via de A7, de Afsluitdijk naar Asd-Schhl
via die route win je het altijd, van de Q-liner via Alkmaar-Schiphol

Het Afsluitdijk-spoor levert OOK Groningen een tijdswinst van 20 minuten op,
AF Lwd zelfs meer dan een uur, AF Sneek/Harlingen meer dan 1,5 uur
Andere relevantie vh Afsluitdijk-spoor is het verlies van zeehandelsfunctie Harlingen vanaf 4000 tons beladingen, over te hevelen naar Den Helder
waar net als in Beverwijk/Velzen tot 16.000 ton beladen kan worden
Belangrijk voor 80% van de Nederlandse landbouw-teelgebieden in Groningen, Friesland NOP en Kop-Noord-Holland. De overige 20% hiervan: In Zeeland via Vlissingen.....
In deze discussie mis ik het belang van binnenlands railgoederenvv AF Regio's Noord/Noord-Oost naar/via de Wadden zeehavens Eemsmond, Harlingen en Den helder.

Laatst bewerkt door spiketrain op Dinsdag 10 mei 2011 om 21:18:22, reden: Quoot aangepast.

Dinsdag 10 mei 2011 - 22:18:49
thom
thom
Quote
Pim530 (di 10 mei 2011 17:39:39 somda.nl):
Hanzelijn kan niet op tegen de auto? Redelijk knap als je in twee uur met je wagentje van Gn naar Shl rijdt...
Volgens ANWB.nl is de afstond zonder vertraging onderweg precies 1:56
En da's via Heerenveen en Lelystad via de A6.

Die opgegeven tijd is dan natuurlijk als je je correct aan de snelheid houdt, dus kan zéker korter

Laatst bewerkt door thom op Dinsdag 10 mei 2011 om 22:20:31

Dinsdag 10 mei 2011 - 22:23:42
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
De trein doet het dan ook in 0:46-2:39 = 1:53

Maar het kan ook zeker langzamer, even tanken, file hier, file daar, Dynamische borden die je vragen je snelheid te minderen...


Dinsdag 10 mei 2011 - 22:26:39
thom
thom
Jou stelling was dat het knap was als je het in minder dan 2 uur redde, dat kan dus

Dinsdag 10 mei 2011 - 22:35:29
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Sowieso is de trein richting het Noorden nu echt niet sneller. Met de trein van Zwijndrecht naar Leeuwarden is iets meer dan 3 uur, als je de (20/10)500 neemt. Met de stopper vanaf Zwolle nog eens 10 minuten langer.
Met de auto sta je er in 2 uur en 3 minuten.

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Dinsdag 10 mei 2011 - 23:10:00
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Ligt eraan vanaf waar hè...


Woensdag 11 mei 2011 - 06:53:03
TheKnitter
TheKnitter
Twitter Du_Knitter
Laten we zeggen, Rtd-Lw. Met de auto 1 uur en 58 minuten. Met de trein 2 uur en 39 minuten. Ut-Lw is zelfs met de auto 1 uur en 32 minuten, met de trein 1 uur en 53 minuten.
Ut-Gn is met de trein 1:51, met de auto, met de auto een klein verschil, 1:46
De auto voor de NoostOost kan dus nog best een goede "concurrent" zijn.

Laatst bewerkt door TheKnitter op Woensdag 11 mei 2011 om 06:53:31

Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

Woensdag 11 mei 2011 - 07:49:25
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Op een zondag dan hè, als alles goed gaat. Desondanks stel ik voor de bochten bij Mp en Hgv zsm te ontwijken d.m.v. een speciaal IC-spoor dat niet door de centra van deze plaatsen komt, en de boel op te schroeven naar 160 km/h


Woensdag 11 mei 2011 - 22:48:02
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
SleutelMan: Heren, gaan we niet teveel afdwalen en speculeren?


Donderdag 12 mei 2011 - 14:51:24
mv
mv
Om even een duitje in het zakkie te doen:
Er is destijds rekening mee gehouden om daar een spoorlijn aan te leggen.
Het schijnt zelfs (uit verhalen) dat er al een aftakking gedeeldte heeft gelegen van Harlingen naar Zurich (NL) tot aan de 1e sluis.Volledige bevestiging heb ik daar tot opheden nog niet van gekregen. Men doet nogal wat vaag over deze kwestie.Ik ben hier al vanaf 2000 mee bezig omdat boven water te krijgen maar stuit iedere keer op dikke muren of gesloten deuren.
Greetz:MV

Donderdag 12 mei 2011 - 15:54:53
mren
mren
Op de Rails heeft wel artikelen:
22 documenten gevonden.

Anna Paulowna - Harlingen (een spoorweg die overbodig werd) / Kok, J. - (1974:237ev)
Anna Paulowna - Harlingen (een spoorweg die overbodig werd) (vervolg) / (1975:034)

Waarin onder andere: "In de schutsluizen bij Den Oever en Kornwerderzand
werden dubbelsporige beweegbare spoorbruggen
gebouwd en een — eveneens dubbelsporige
— basculebrug zou worden gebouwd over
het Balgzandkanaal. Over de uitwateringssluizen
zouden vaste spoorbruggen komen. De onderbouw
voor al deze bruggen is inderdaad aangelegd
door de Maatschappij tot Uitvoering van de Zuiderzeewerken
( M U Z ) te Wieringen."

Tevens wordt er in het artikel melding gemaakt over diverse kunstwerken en aanleg aardenbaan, maar er staat ook dat er nooit een meter spoor is gelegd.

Laatst bewerkt door mren op Donderdag 12 mei 2011 om 16:07:21

Donderdag 12 mei 2011 - 17:59:24
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Klinkt erg interessant als blijkt dat een deel van een nieuwe lijn er al ligt(bijna kant en klaar) voor inrichten en ingebruikname
Kortom wat is er dan nog nodig qua infra (grond en sporen)om dit realiseerbaar te maken ?
En nogmaals (sorry maxime voor de foute persoons toewijzing)als de afsluitdijk nodig zou moeten worden aangepakt,om verzakking en uitbreiding met sporen te doorstaan moeten kosten.
De originele (geplande optie) om sporen over die dijk te leggen zijn weg omdat men er asfalt op heeft gedraaid,dus wat zou de kosten post worden om die dijk alsnog(weer) gereed te maken voor spoor ?

Donderdag 12 mei 2011 - 18:39:08
MDDM
MDDM
Quote
SleutelMan (wo 11 mei 2011 22:48:02 www.somda.nl): SleutelMan: Heren, gaan we niet teveel afdwalen en speculeren?
Dit hele topic is één en al speculatie en wishfull thinking. Het traject is al meerdere malen af geserveerd, ondanks allerlei studies

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 12 mei 2011 - 18:39:08
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Aangezien we hier in Nederland iedereen zoveel mogelijk mensen in het OV willen lokken is op de dijk zelf de ruimte maar gebruikt voor de vrebreding van de Autosnelweg. Moet dus behoorlijk wat gebeuren, om daar spoor te krijgen.


Donderdag 12 mei 2011 - 21:59:06
kleine_man
kleine_man
Quote
phantom (do 12 mei 2011 17:59:24 www.somda.nl): Klinkt erg interessant als blijkt dat een deel van een nieuwe lijn er al ligt(bijna kant en klaar) voor inrichten en ingebruikname
Kortom wat is er dan nog nodig qua infra (grond en sporen)om dit realiseerbaar te maken ?
En nogmaals (sorry maxime voor de foute persoons toewijzing)als de afsluitdijk nodig zou moeten worden aangepakt,om verzakking en uitbreiding met sporen te doorstaan moeten kosten.
De originele (geplande optie) om sporen over die dijk te leggen zijn weg omdat men er asfalt op heeft gedraaid,dus wat zou de kosten post worden om die dijk alsnog(weer) gereed te maken voor spoor ?
* Het bovendijk lichaam moet opnieuw aangelegd worden om plaats te kunnen bieden aan een 2 sporige lijn en de huidige autosnelweg.
* Sluizen + landhoofden moeten aangepast worden.
* Er moet grond aangekocht worden aan beide zijden van de afsluitdijk
* Er moet een MER opgesteld worden
* De gemeenten moeten op 1 lijn gebracht worden.

Ik denk niet dat je voor €5 miljard klaar bent.

Nu is dat bedrag nog niet zo heel erg, maar wel als je bedenkt dat de spoorlijn over de afsluitdijk zijn potentie verliest als de hanzelijn in dienst is. Als de Zuiderzeelijn ooit nog eens doorgang vind, word de waarde helemaal laag. Dan is het alleen handig voor goederentreinen tussen Hamburg en Amsterdam en voor het lokale vervoer tussen de Frieslanden.

Vrijdag 13 mei 2011 - 12:56:37
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Het lokale goederenvervoer tussen de beide Frieslanden? Volgens mij rijdt er boven Bevewijk/Uitgeest geen reguliere goederentrein meer en staat de Leeuwardenshuttle van ACTS ook op de helling, waarmee het laatste goederenvevoer uit Friesland gaat verdwijnen.

(Onzinmodus: )Mocht het toch ooit zo ver komen, dan lijkt het me nuttiger om de spoorpont tussen Stavoren en Enkhuizen weer in dienst te stellen (/onzinmodus)

Laatst bewerkt door maurits op Vrijdag 13 mei 2011 om 12:56:47

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Vrijdag 13 mei 2011 - 14:22:52
mv
mv
Leeuwarden shuttle op de helling?? Waar is dat opgebaseerd?
Op Frieslandrail staat het meest recente antwoord.
De gegevens zijn onjuist!!
Maar nu weer back to topic!!
Greetz:MV

Laatst bewerkt door mv op Vrijdag 13 mei 2011 om 14:29:29

Vrijdag 13 mei 2011 - 16:48:19
spiketrain
Moderator
spiketrain
Twitter Spiketrain Facebook frank.rijsdijk.5 Flickr spiketrain2008/
Spiketrain: enkele off-topic berichten verwijderd. On-topic blijven a.u.b..

Groet, Spiketrain

Zondag 29 mei 2011 - 17:23:34
Lorenzo
Lorenzo
Maurits,

Met je pleidooi voor herstel vd -stoom-treinpont Starum-Enkhuizen ga je 100 jaar weêrom in de tijd.
Je gaat ook voor bij aan de havenbelangen van Harlingen en Den Helder en daarmee indirect ook aan een meer leefbaarder Randstad.
De relevantie van het Afsluitdijk-spoor IS ruimschoots aangetekend met studies vd RuG-Groningen door E.Ward, Romp en J.Oosterhaven in 2004, zonder daar het -rail-goederenvv bij te betrekken in relatie Randstad-Noord AF A'dam-IJ-mond-
Groente/landbouwtuin N-Holland midden/noord in aansluiting via Afsluitdijk op de spoorlijn Harlingen-Duitsland
Heus, ik gun Sneek e.o. t/m Medemblik-Hoorn hun stoomlijntje maar zie het wel even in perspectief.
Den Helder raakt veel v. haar marinewerk kwijt, en wil meer export van AGRI-
Wat Harlingen niet kan verwerken kan dan via Den Helder uitgevoerd worden
(15 meter diep water voor de kant, en daarmee beter dan A'dam, Velzen/Beverwijk bereikbaar door ontbreken van zeesluisen (IJmuiden)
Bovendien ligt 80 % vh Landbouw-teelgebied rond Harlingen, naast Delfzijl/Eemwhaven en Vlissingen en NIET rond A'dam/IJ-mond...
Spoor via Afsluitdijk scheelt A'dam- Randstad ook veel treingedender doorheen A'dam- CS.

Zondag 29 mei 2011 - 18:28:31
john2
john2
In plaats van een spoorlijn over de afsluitdijk. Zou er ook gedacht kunnen worden aan een reguliere veerdienst tussen Enkhuizen en Stavoren v.v. Zoals naar en van de Waddeneilanden.

Laatst bewerkt door john2 op Zondag 29 mei 2011 om 18:47:39, reden: type fout hersteld.

Zondag 29 mei 2011 - 18:34:48
daniel81
daniel81
@Lorenzo
Graag toch even back to reality. In een land waar al een hele (financiële) discussie is geweest over de Betuwelijn die nooit rendabel zal zijn, met een gigantisch grotere vervoervraag dan een lijn over de Afsluitdijk, kun je toch moeilijk volhouden dat zo'n lijn economisch verantwoord is? Dan maar een paar extra vrachtwagens over de Afsluitdijk, files en leefbaarheidsproblemen zijn daar toch niet.

Zondag 29 mei 2011 - 21:09:51
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
john2 (zo 29 mei 2011 18:28:31 www.somda.nl): In plaats van een spoorlijn over de afsluitdijk. Zou er ook gedacht kunnen worden aan een reguliere veerdienst tussen Enkhuizen en Stavoren v.v. Zoals naar en van de Waddeneilanden.
Waarom met een boot, als je met een bus via de afsluitdijk ook kunt reizen
Ze moeten gewoon een type bus hebben die snel en ruim is.
gelede dubbeldeks touringcars die 100km/h kunnen lijkt me prima.

citytransport.info www.bussales.nl

Laatst bewerkt door edje op Zondag 29 mei 2011 om 21:13:42


Zondag 29 mei 2011 - 21:14:52
john563
john563
Ik lees toch iets niet wat heel belangrijk is, bij hypolitushoef ligt een geul die bedoelt was voor de spoorlijn deze de laatste 10 jaar steeds meer volgebouwd, maar er schijnt toch nog een gedeelte te zijn die dus nog van het spoor is.

Zondag 29 mei 2011 - 21:58:24
mren
mren
Quote
daniel81 (zo 29 mei 2011 18:34:48 www.somda.nl): @Lorenzo
Graag toch even back to reality. In een land waar al een hele (financiële) discussie is geweest over de Betuwelijn die nooit rendabel zal zijn, met een gigantisch grotere vervoervraag dan een lijn over de Afsluitdijk, kun je toch moeilijk volhouden dat zo'n lijn economisch verantwoord is?
Terzijde: vrijwel geen enkel stuk infrastructuur is economisch verantwoord in de zin dat het zichzelf terugverdient.
Maar om een of andere reden wordt die eis bij spoor wel gesteld en bij wegen niet.

Zondag 29 mei 2011 - 21:59:52
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Er waren ooooooit (de zoveelste) om een hogesnelheidsbus over de afsluitdijk te laten rijden richting Leeuwarden, het prototype is ook daadwerkelijk gemaakt: images.mds.prd.skynet.be
Vmax: 220km/u aantal passagiers: 18 tot 22 (afhankelijk van de stoelindeling).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zondag 29 mei 2011 - 22:17:29
sjoerd
sjoerd
Quote
mren (zo 29 mei 2011 21:58:24 www.somda.nl): Terzijde: vrijwel geen enkel stuk infrastructuur is economisch verantwoord in de zin dat het zichzelf terugverdient.
Maar om een of andere reden wordt die eis bij spoor wel gesteld en bij wegen niet.
Ah, een geestverwant (dacht ik eerder!). De vraag of iets rendabel is, is vaak niet relevant. Een stoeptegel, lantaarnpaal, havenkade, straatkolk, dijk of hoogspanningsleiding zijn ook niet rendabel. Sterker nog: die kosten alleen maar geld. Maar ze helpen ons aan veiligheid en stellen ons in staat om geld te verdienen. En dan zou een spoorweg wel altijd rendabel moeten zijn?

Zondag 29 mei 2011 - 22:31:55
mdj
mdj
Quote
edje (zo 29 mei 2011 21:09:51 somda.nl):
gelede dubbeldeks touringcars die 100km/h kunnen lijkt me prima.
Indicatie.. Er rijdt nu een Qliner van 12 meter lang, enkeldeks.. En ik heb nu niet echt het gevoel dat die uursdienst daar niet voor niets is, dat er zoveel mensen vervoerd moeten worden...

Bij twijfel: gebruik beton.

Zondag 29 mei 2011 - 23:34:12
dh3201
dh3201
Als iemand zonodig een spoorlijn via de Afsluitdijk wil, waarom legt diegene die lijn dan niet voor eigen rekening aan? Desnoods over een tweede parallelle Afluitdijk, want de huidige ligt al vol met asfalt.

Shqiperise-lopers?

Maandag 30 mei 2011 - 08:36:29
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Of je legt een spoor aan over de dijk Enkhuizen-Lelystad, met daar een goede aansluiting op de Hanzelijn. Alles mooi een prachtig, maar ik denk dat er helaas niet zo veel gaat komen van alle geopperde plannen hier. Als de regering immers 18 miljard moet bezuinigen, en daar ook nog een financieel stropje uit Griekenland bij krijgt, dan is het niet realistisch om zo'n kapitaalintensief project op te starten op dit moment.

Laatst bewerkt door RSK-Mat92 op Maandag 30 mei 2011 om 08:36:46

Met vriendelijke groet, Robin

Maandag 13 jun 2011 - 11:55:24
Somda
Somda
Over paar jaar schiet de olieprijs door het plafond. Dan is trein een zuiniger alternatief. Je ziet de onrust in het midden oosten. Zo, n Grieks stropje is niks bij een stijging van de olieprijs. Dat wil niet zeggen dat het spoor er op de afsluitdijk komt of het zal nog zeker tientallen jaren duren aan voorbereiding, procedures en bouw. Ook zij er nog plannen om de afsluitdijk zelf aan te pakken om dat deze volgens de huidige en toekomstige overstromingsberekeningen te laag is. Misschien opent dat bij de heren in Den Haag de ogen om alsnog een spoor over de dijk te leggen. Maar waar sluit het spoor dan aan in Noord Holland bij Hoorn,Alkmaar of den Helder. Die spoorlijn komt er ook nog bij. Dat zijn ook weer kosten. Dus het wordt als het spoor er ooit komt een kostbaar project. Ook in de toekomst

Maandag 13 jun 2011 - 13:12:19
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Volgens de plannen hadden ze 2 opties:
-Spoorverdubbeling naar Ana, vanaf daar een nieuw spoor langs de N99.
- 4 sporigheid van Asd naar Bkg, vanaf daar aftakking naar het noorden
- Andere optie is om via de Houtribdijk te gaan (bij het naviduct is daar ook rekening mee gehouden ).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Dinsdag 14 jun 2011 - 21:45:14
Somda
Somda
Natuurlijk zijn zulke plannen leuk maar een spoorlijn aansluiten lijkt mij het probleem niet. Er komt bij beide varianten een stuk spoorlijn van 20 tot 30 km bij en 32 km over de afsluitdijk. Plus een aansluitspoorlijn naar Harlingen van zo,n 15km. Dan kom de verdubbeling van de spoorlijnen harlingen- Leeuwarden en Leeuwarden -Groningen nog bij. Plus de Elektrificatie van deze lijnen. Dus je ziet van megaoperatie zo,n project is. De vraag is of dat door de huidige en toekomstige staat van budget van de spoorwegen opgebracht kan worden. Hoeveel euro gaat dit allemaal kosten?? of krijgen we net zoals bij de de Betuwelijn enorme kostenoverschrijdingen

Woensdag 15 jun 2011 - 00:53:08
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Kortweg klopt je verhaal, ja dat geld is geinvesteerd...
In de hanzelijn dan.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 15 jun 2011 - 13:46:25
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Quote
dlm4yjp (ma 13 jun 2011 13:12:19 somda.nl):
- Andere optie is om via de Houtribdijk te gaan (bij het naviduct is daar ook rekening mee gehouden ).
Wat wil je daar precies mee bereiken? Een betere bereikbaarheid van Noord-Holland vanuit Flevoland? Want ik zie met geen mogelijkheid in hoe dit een echt alternatief zou zijn voor een spoor over de Afsluitdijk.

Met vriendelijke groet, Robin

Woensdag 15 jun 2011 - 18:11:18
FourRoses
FourRoses
Een halfuursdienst met de bus Enkhuizen-Lelystad v.v. waarin je treinkaartje/ov chipkaart geldig in is zal voldoende zijn. Wellicht verlicht dat de drukte op de flevolijn.

Woensdag 15 jun 2011 - 18:56:33
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Volgens mij mis je mijn punt compleet. Wat ik probeer te zeggen, is dat het via Ekz een flinke omweg is naar Lls ten opzichte van de huidige verbinding. Het gaat hier immers over een spoorlijn over de Afsluitdijk of de alternatieven daarvoor. Dan denk ik grofweg aan de verbinding Asd - Lw/Gn.

Even een vergelijking: Een trein Asd - Lls is op dit moment 54,5 kilometer onderweg. De intercity doet dat in 39 minuten, en zonder overstap. Een bus Ekz - Lls moet 32,5 km over de weg en doet daar grofweg 30 minuten over. Daarbij komt nog het tracé Asd - Ekz, wat voor de trein 63,5 km is en momenteel met de snelste verbinding 57 minuten duurt. Als we nog 3 minuten rekenen voor in- en uitstappen van de bus, dan komen we op een reistijd van 90 minuten.

Je creëert dus een verbinding Asd - Lls van 90 minuten over 94 km, waar nu een verbinding van 39 minuten is over een afstand van 54,5 km. Een tijdverlies van 51 minuten voor een omweg van 39,5 kilometer! Natuurlijk zorg je wel voor een kleine doelgroep treinreizigers dat ze sneller in Lls zijn, maar dat omslagpunt ligt bij Zd. Eerlijk gezegd denk ik niet dat je van de reizigers tussen Zd en Ekz die naar Lls en verder moeten een rendabele busdienst op kunt zetten. Ook op het traject Hdr - Lls (- Lw/Gn) is de tijdwinst slechts 40 minuten.

Met vriendelijke groet, Robin

Woensdag 15 jun 2011 - 20:07:24
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
RSK-Mat92 (wo 15 jun 2011 13:46:25 www.somda.nl):
Quote
dlm4yjp (ma 13 jun 2011 13:12:19 somda.nl):
- Andere optie is om via de Houtribdijk te gaan (bij het naviduct is daar ook rekening mee gehouden ).
Wat wil je daar precies mee bereiken? Een betere bereikbaarheid van Noord-Holland vanuit Flevoland? Want ik zie met geen mogelijkheid in hoe dit een echt alternatief zou zijn voor een spoor over de Afsluitdijk.
Dat zag de overheid dus ook niet, daarom ligt de hanzelijn nu dus ook tussen Lelystad en Zwolle i.p.v. de houtribdijk.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 15 jun 2011 - 20:17:42
broek53
broek53
Er is overigens geen sprake van dat er ooit een plan geweest is een spoorlijn over de Houtribdijk aan te leggen. Althans zeker geen serieus plan.
Een verbinding van niks naar nergens (met respect) over een dijk die daarvoor niet bedoeld, maar ook zeker niet geschikt is - hij is te smal en te bochtig - wat erop neerkomt dat je een tweede dijk zou moeten aanleggen.
(Toen de dijk gebouwd werd, zou hij het noordelijk deel van de ringdijk van de Markerwaard worden. Anders zou hij sowieso al helemaal niet zijn aangelegd.)

Woensdag 15 jun 2011 - 20:22:17
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Die knik zou dan niet worden aangelegd ja
De dijk zelf wel, en dat hij nodig was is dagelijks duidelijk te zien.
Maargoed, ik verzin het ook niet, de bouwers van het Naviduct echter wel (in opdracht van de overheid), de hellingshoek, de extra ruimte aan weerszijde (2 extra rijstroken + 2 extra sporen) zijn het bewijs

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 15 jun 2011 - 20:25:25
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Nu ik nog eens een blik op de kaart werp, snap ik hoe je aan een spoorlijn over de Houtribdijk kunt komen; als je de lijn doortrekt van Ekz over Medemblik en Wieringermeer naar de Afsluitdijk, en dan door naar Lw en Gn. Maar laten we het er op houden dat men niet voor niks voor de aanleg van de Hanzelijn heeft gekozen

Met vriendelijke groet, Robin

Woensdag 15 jun 2011 - 20:37:00
broek53
broek53
Quote
dlm4yjp (wo 15 jun 2011 20:22:17 www.somda.nl): Die knik zou dan niet worden aangelegd ja
De dijk zelf wel, en dat hij nodig was is dagelijks duidelijk te zien.
Maargoed, ik verzin het ook niet, de bouwers van het Naviduct echter wel (in opdracht van de overheid), de hellingshoek, de extra ruimte aan weerszijde (2 extra rijstroken + 2 extra sporen) zijn het bewijs
Welnee, de dijk zou er nooit gekomen zijn zonder de Markerwaard-plannen (die afgeblazen werden toen de dijk er eenmaal lag). Het Naviduct is echt onzin. De hellingen in dat tracé zijn voor een trein volstrekt onneembaar, en de bogen die ervoor gemaakt zouden moeten worden ook - tenzij je van een leuk bergtrajectje houdt.
Men heeft je iets op de mouw gespeld, neem dat maar van mij aan.

Woensdag 15 jun 2011 - 20:40:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Lijkt mij stug, stond in de informatieboekjes bij de dag van de bouw, vlak voor dat het water in het Naviduct werd gezet
Maargoed, ik zag toen het nut er ook niet van in (behalve dat het spoor erg dicht bij de dijk ligt... maarjah, wat heb je aan spoor dichtbij de dijk als de dijk zelf niet breed genoeg is?)

Overigens zie ik inmiddels ook de mafste studie's voorbij komen, een aquatrain www.energie-technologie.nl

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Woensdag 15 jun 2011 om 20:40:46

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 16 jun 2011 - 21:43:36
Somda
Somda
Dan moet je dijk verbreden en dat zijn weer extra eurootjes. Volgens mij was de lijn over de afsluitdijk nu juist bedoelt om het noorden een kortere reistijd te geven inplaats van lange weg via Amersfoort en Zwolle. Niet om Lelystad sneller bereikbaar te maken. Zoals via evt spoor over de houtribdijk.

Woensdag 20 jul 2011 - 21:06:39
christrein
christrein
Sterker nog; er hangt zélfs al een stukje bovenleiding onder het viaduct in Harlingen! Weet niet of het nog bruikbaar is; zo oud!

Woensdag 20 jul 2011 - 21:36:58
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
jij bedoeld dit maps.google.be viaduct?

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Donderdag 21 jul 2011 - 14:25:35
HansBeeker
HansBeeker
Niet meer bruikbaar. Dat de koperdieven nog niet bezig geweest zijn daar..

Laatst bewerkt door HansBeeker op Donderdag 21 jul 2011 om 14:25:59

Donderdag 21 jul 2011 - 15:08:01
Hoera63
Hoera63
Twitter Koplopermau Youtube Koplopermau Flickr Koplopermau
Dat zijn slechts bevestigingspunten voor bovenleiding. Maar waarschijnlijk zover verouderd dat ze niet meer bruikbaar zijn.

En ik denk dat koperdieven eerder voor beveiliging gaan... Daarboven hangt zo weinig.

Laatst bewerkt door Hoera63 op Donderdag 21 jul 2011 om 15:08:34


Donderdag 21 jul 2011 - 21:42:18
thom
thom
Daarnaast, de bevestigings bouten zijn echt niet van koper hoor