22-05-2010 20:30:59 | ||
---|---|---|
treintim
|
Op http://lucpeulen.nl/ zijn bijzondere foto's te zien op de eerste pagina van locomotieven met maar liefst 4 Bs'en die door een Nedtrain-locje op de spoorlijn Maastricht-Lanaken worden voortgesleept. Gaan ze er eventjes mee naar België toe ofzo? Dit is mij in elk geval nog niet ter ore/oge gekomen op Somda, weet iemand wat meer hiervan, wat dit is? Conditierit voor de ICR Bs'en + locomotieven op een nogal aparte spoorlijn, of een testrit voor de (her)opening van dit tracé? Laatst bewerkt door spiketrain op 22-05-2010 23:08 |
22-05-2010 20:35:21 | ||
---|---|---|
keesje
|
Dit is onlangs wel in een van de OD-topics vermeld, maar weet niet meer wanneer. |
22-05-2010 20:51:03 | ||
---|---|---|
manuel25
|
Roestrijden.nl in actie? |
22-05-2010 20:56:03 | ||
---|---|---|
2296
|
Nee geen roestrijden.nl die hier achter zit. En de melding was in OD topic van maandag 17-5-2010. |
22-05-2010 21:11:48 | ||
---|---|---|
jeroen1990
|
Is dit niet toch gewoon een soort van roestrijden aangezien ze die lijn aan het reactiveren zijn. Zijn gelijk die bd'sen ook weer eens van hun plaats af%08%. |
22-05-2010 21:21:03 | ||
---|---|---|
treintim
|
Dank voor de antwoorden, dit mogen ze wat mij betreft wel vaker doen. Maar als ik de grens zie: http://www.panoramio.com/photo/28369635 ben ik toch bang dat van heractivering niet zo snel sprake zal zijn.. Wellicht dat de genoemde ICR-trein ook helemaal tot dit punt is doorgereden? En dus zou dezelfde foto als op de link mogelijk zijn geweest met een 1800/ICR op de rand van goed spoor-slecht spoor pal op de grens? Wel interessant allemaal in elk geval. Laatst bewerkt door treintim op 22-05-2010 21:23 |
22-05-2010 21:29:02 | ||
---|---|---|
timtrein
|
En van wanneer zijn die foto's? Dit voorjaar, of afgelopen zomer?? |
22-05-2010 21:31:15 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
Je leeft nog wat achter Tim http://www.kevinevers.nl/maastricht_hasselt.htm#Tijdens_het_reactiveren_de_lijn_Smeermaas-Lanaken @Tim en de rest: http://www.kevinevers.nl/IMG_0654.JPG Dit is ongeveer 100 meter meer België in dan de foto die Tim liet zien en is gemaakt op 9 mei 2010 Ze zijn nu ongeveer tot een 150/200 meter van station Lanaken met spoorleggen. Laatst bewerkt door kevinevers op 22-05-2010 21:38 |
22-05-2010 21:31:32 | ||
---|---|---|
manuel25
|
@ timtrein: Foto details: * Viewed 59 times * Uploaded on October 30, 2009 In ieder geval niet recenter dan afgelopen herfst Laatst bewerkt door manuel25 op 22-05-2010 21:33 |
22-05-2010 23:22:20 | ||
---|---|---|
himym
|
Wat doet die SLT op deze foto? http://www.lucpeulen.nl/site/permalink.php?ID=010753 Laatst bewerkt door himym op 22-05-2010 23:29 |
22-05-2010 23:31:09 | ||
---|---|---|
dlm4yjp
|
Off-rail roestrijden? %08% Maar ik vermoed dat deze even aan de kant is gezet omdat er elders geen plek meer was (het zijn er ook zoveel). Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen. |
22-05-2010 23:33:15 | ||
---|---|---|
luytjes
|
Dat is het eerste hybride stel dat wordt getest, speciaal voor Maastricht - Lanaken. Anders zou ik ook niet weten waarom het in dit topic moet Laatst bewerkt door luytjes op 22-05-2010 23:33 |
22-05-2010 23:54:18 | ||
---|---|---|
treintim
|
Mooi dat alles in een goed topic staat nu. Voor mij is dit een onbekende, waarom wordt de spoorlijn ge-re-activeerd? Om er vervolgens ook met passagierstreinen overheen te rijden, of alleen voor goederen? Ben benieuwd vanaf wanneer, we zullen het zien. Net als met die onverwachte testrit van 4 x 1800 en 4 x Bds.. Laatst bewerkt door treintim op 22-05-2010 23:54 |
23-05-2010 00:10:32 | ||
---|---|---|
limbotrein
|
maastricht -lanaken wordt o.a gereaktiveerd voor goederen vervoer van en naar de Sappi papierfabriek in lanaken. Wanneer is niet bekend |
23-05-2010 00:35:53 | ||
---|---|---|
R-ekz
|
Er word toch ook gesproken over een lightrail verbinding?, meer dan dat weet ik ook niet.. Laatst bewerkt door R-ekz op 23-05-2010 00:36 |
23-05-2010 07:49:44 | ||
---|---|---|
lb
|
QuoteDie SLT(2625) is in Kaldenkirchen daar achtergelaten omdat de Siemens-loc(MAK 800) eerst een SLT(2628) naar Wildenrath moest wegbrengen en het stel op de foto moest naar Krefeld, overigens was er bij het stel een beveiligingsbeambte van Siemens tot het moment van ophalen, de combinatie van treingewicht van 2xSLT-6 met de loc speelde ook nog een rol. Laatst bewerkt door lb op 23-05-2010 09:23 |
23-05-2010 11:55:02 | ||
---|---|---|
luytjes
|
QuoteEr wordt gewerkt aan een netwerk van sneltrams/tramtreinen rondom het Belgische Hasselt, in het kader van het Spartacusplan. Dat hele plan omvat een netwerk van trein, sneltram en bus, met een gemiddelde reistijd van 20 minuten tussen elk knooppunt, waardoor overal een aansluiting ontstaat. Meer info: http://www.delijn.be/mobiliteitsvisie2020/spartacus/spartacusplan/index.htm#1 Laatst bewerkt door luytjes op 23-05-2010 11:56 |
23-05-2010 12:39:05 | ||
---|---|---|
Nelis
|
spartacus valt binnen een mobiliteitsvisie naar 2020 toe maar mijn vraag is wanneer dit precies uitgevoerd gaat worden. want daar staat niets over opde site. maar dat het uitgevoerd gaat worden is zeker als ik de site lees. |
23-05-2010 16:09:19 | ||
---|---|---|
giuseppe
|
Viev komt ook regelmatig met updates uit Lanaken: http://www.viev.nl/Page/OV_MH_Werkfoto's.htm Over Spartacus: de ruimtelijke en aanbestedingsprocedures lopen op het moment, meer info op hgbtf.net http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=20&t=35&start=105. Info van de gemeente Diepenbeek http://www.diepenbeek.be/169168.fil Laatst bewerkt door giuseppe op 23-05-2010 16:37 |
08-11-2010 22:26:32 | ||
---|---|---|
gummbahla
|
Zo, even wat nieuw leven inblazen in dit topic. http://www.hbvl.be/limburg/lanaken/lanaken-heeft-nieuw-spoor-naar-maastricht.aspx meldt dat de reactivering van Maastricht - Lanaken voltooid is. Evenwel zal het nog tot mininaal januari 2011 duren voordat er een (goederen)trein gaat rijden, omdat men nog geen exploitant voor de containerterminal in Lanaken heeft gevonden. Opvallend is dat het gerucht gaat dat de spoorlijn in de toekomst wellicht tóch medegebruikt zou mogen worden voor tramverkeer http://www.viev.nl/Page/OV_MH_Werkfoto%27s.htm. |
13-02-2011 14:11:39 | ||
---|---|---|
john2
|
Op TV Limburg was op 10 februari de volgende reportage. Het Belgisch De Lijn bouwt aan een tramlijn naar Maastricht. http://www.tvl.nl/nl/programmas/limburg-vandaag/rubrieken/gasten/het-belgische-de-lijn-bouwt-aan-een-tramlijn-naar-maastricht/ Aan het woord is de directrice van De Lijn in Belgie. Voor de liefhebbers die van leesvoer houden wat met treinen temaken heeft. Hier een link wat uitleg geeft wat het spartacus plan inhoud. http://www.delijn.be/images/folder_spartacusplan_tcm7-4628.pdf Nog een link van een radio repartage van L1 dat de spoorlijn Maastricht Lanaken klaar is voor gebruik. http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_5167559 En nog link van een televisie reportage van L1 over dat de spoorlijn Maastricht Lanaken klaar is voor gebruik. http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_5167718 En nog een link naar een krantenartikel over Maastricht Lanaken. http://maastricht.nieuws.nl/23376 Laatst bewerkt door john2 op 19-03-2011 10:19, reden: Meer informatie er bij gezet. |
08-06-2011 17:36:26 | ||
---|---|---|
john2
|
Volgens radio zender L1 zou er al een goederentrein over de lijn Maastricht - Lanaken hebben gereden. Deze trein zou vanaf Aken zijn gekomen en beladen met zand zijn geweest. http://www.l1.nl/L1NWS/_pid/links4/_rp_links4_firstElementId/1_5272980/_rp_links4_hasclickpage/1_1013 Laatst bewerkt door john2 op 08-06-2011 17:39, reden: type fout hersteld. |
08-06-2011 18:53:31 | ||
---|---|---|
maxime
|
Niet helemaal waar, het artikel heeft het duidelijk over belading in Lanaken morgen, waarna de trein naar Roemenië zal gaan. |
08-06-2011 19:47:09 | ||
---|---|---|
ehbk2006
|
De lege trein is vandaag al aangeleverd rond 16:30 door Mt. Er staat trouwens ook overduidelijk: maar treinverkeer is er tot woensdag niet geweest. Laatst bewerkt door ehbk2006 op 08-06-2011 19:48 |
08-06-2011 20:05:37 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
Gaat de terugrit ook via Mt? |
08-06-2011 20:45:56 | ||
---|---|---|
wilcot
|
op L1 teletekst staat dat hij vrijdag vertrekt met 22 wagens richting Roemenie. Wordt niet gemeld of dit over Mt is. Wel dat de aangevoerde trein uit aken kwam dus is de kans erop wel groter. |
08-06-2011 20:46:58 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
Dat word dus vrijdag kamperen daar ergens%08% |
08-06-2011 21:02:16 | ||
---|---|---|
limbotrein
|
vertek rond 10:00 uur in de ochtend via mt |
08-06-2011 21:11:04 | ||
---|---|---|
spoorwegen
|
Kan die foto's niet vinden op die site!!!!! |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
08-06-2011 21:19:44 | ||
---|---|---|
mdewidt
|
QuoteEr is maar 1 weg terug vanaf de Railport Terminal Lanaken en dat is via Mt. Groeten uit Haspengouw |
08-06-2011 21:53:14 | ||
---|---|---|
phantom
|
Vind naar aanleiding van het video linkje hier een stukje boven dat de kosten aardig in onbalans zijn voor de reactivatie van een lijn die (nu dan blijkbaar wel)tot zover geen echt vervoer per spoor heeft beleeft. NL heeft(als het klopt)€14,5 miljoen betaald vor het herstel en de B kant heeft maar € 1,5 miljoen betaald. En dan zegt men stug in dat intervieuw dat men het van belang vind dat de lijn hersteld is (in B),das dan op de bijdrage die men heeft gedaan niet te merken%03% LIgt het aan mij of gaat het ergens krom,en nog beter gezegd waarom heeft NL zoveel betaald terwijl de Belgische zijde er vlot vanaf komt met een grijpstuiver ? Ik ben daar erg benieuwd naar, hoe dat nou zit. |
08-06-2011 21:55:42 | ||
---|---|---|
kniesoor
|
Omdat de lijn in Belgie er voor een groot deel nog lag, zo moeilijk is dat niet hoor. |
08-06-2011 22:19:45 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
En een grote kostenpost is de brug over de maas geweest en naast de Sappi een stukje spoor over het water. Mvg. Bart |
08-06-2011 22:49:19 | ||
---|---|---|
phantom
|
Heeft iemand ook nog enig idee waarom Sappi (starter van de reactivatie,zo goed als) er nu ineens vanaf ziet ? Bedrijfs econnomische redenen zoals men roept is leuk,maar al erg lang gilt men erom en nu het klaar is wil men niet meer. Blijkt ook uit het feit dat de aansluiting van Sappi op het nieuwe traject niet is hersteld,het is een beetje vreemd(vind ik dan tenminste) |
08-06-2011 23:12:37 | ||
---|---|---|
mdewidt
|
QuoteZie o.a. http://www.flickr.com/photos/maartenschoubben/5812114245/in/photostream Groeten uit Haspengouw |
08-06-2011 23:21:43 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Weet iemand naar welke plaats in Roemenie deze eerste beladen goederentrein heen gaat? |
08-06-2011 23:30:31 | ||
---|---|---|
sik214
|
Hoe zal die machinist gewegleerd hebben? Lopend op Mt-Lan? |
09-06-2011 09:31:17 | ||
---|---|---|
279
|
nee, met een railfiets..... |
09-06-2011 09:41:58 | ||
---|---|---|
103 220-0
|
QuoteIn de laatste Op de Rails stond een artikel over deze lijn, waarin ook op Sappi wordt ingegaan. Te bestellen via www.nvbs.com |
09-06-2011 20:33:28 | ||
---|---|---|
6414
|
Mocht iemand morgen foto's gaan maken: let er dan vooral op dat je duidelijk kunt zien dat dit het grensbaanvak naar Lanaken is. De foto's die ik er tot nu toe van gezien heb, zouden bij wijze van spreken overal gemaakt kunnen zijn... |
09-06-2011 21:18:04 | ||
---|---|---|
sik214
|
Quote Nederland heeft inderdaad zo'n 14,5 miljoen bijgedragen voor zo'n 4,5 km spoor inclusief bruggen! België heeft 1,5 miljoen bijgedragen voor de 2 km lange lijn, maar óók 9,7 miljoen voor de rangeerbundel. Zonder die rangeerbundel heb je natuurlijk geen enkel nut van het opknappen van die lijn. Ook Maastricht (of in ieder geval Nederland) heeft veel voordeel van het hele bedrijventerrein wat rondom de bundel verees, vereist en nog gaat vereisen! E.e.a. gevonden op http://o.b5z.net/i/u/10008185/i/AGB_KRANT.pdf |
09-06-2011 21:21:32 | ||
---|---|---|
wilcot
|
wagons werden vandaag mooi geladen. Lok was niet meer aanwezig. Wie de rapportage uit op de rails kent de wagons staan op de rails in het beton. |
10-06-2011 01:16:46 | ||
---|---|---|
treintim
|
Quote Helemaal mee eens, goed dat er iemand is die dat even durft te zeggen. Er zijn immers langs deze lijn genoeg zeer authentieke kenmerkende plekjes ervoor te vinden. Laatst bewerkt door treintim op 10-06-2011 01:18 |
10-06-2011 12:20:08 | ||
---|---|---|
louis341
|
Losse Captrainloc in Mt aangekomen uit de richting Std om 9.55 op spoor 1 en vertrokken om 10.03 richting Lanaken. De beladen trein kwam in Mt om 11.23 binnen op spoor 4a/b en vertrok meteen om 11.25 richting Fvs. Trein bestond uit Tsjechische Tams. |
10-06-2011 12:26:01 | ||
---|---|---|
john2
|
Moest die beladen trein persé over Maastricht naar Visé. In Lanaken kan een trein toch ook verder België in. Ik neem aan dat in Lanaken ook een aansluiting is op het hoofspoor in België is. |
10-06-2011 12:31:43 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
Quote Verder een leuke happening daar..Best druk met daar. Laatst bewerkt door kevinevers op 10-06-2011 12:32 |
10-06-2011 12:34:08 | ||
---|---|---|
jbt
|
Zie (globaal) een 10-tal posts hierboven: van Lanaken kun je niet meer richting de hoofdlijn Tongeren-Hasselt Kevin Evers heeft die post even opnieuw opgehaald: zie hier direct boven Laatst bewerkt door jbt op 10-06-2011 12:36 |
10-06-2011 13:18:03 | ||
---|---|---|
mdewidt
|
QuoteIk ben maar uit de drukte gebleven: http://www.flickr.com/photos/68112437@N00/5817441875/sizes/l/in/photostream/ Groeten uit Haspengouw |
10-06-2011 16:22:24 | ||
---|---|---|
Damian
|
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=12720 |
10-06-2011 20:38:11 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
Mijn bescheiden bijdrage: http://www.kevinevers.nl/diverse/IMG_6966.JPG , http://www.kevinevers.nl/diverse/IMG_6961.JPG , http://www.kevinevers.nl/diverse/IMG_6990.JPG |
10-06-2011 21:08:19 | ||
---|---|---|
limbotrein
|
Quote de trein gaat duitsland in hij moet via vise om naar monzen en aken te geraken waar precies in duitsland weet ik ff niet. Laatst bewerkt door limbotrein op 10-06-2011 21:10 |
10-06-2011 21:47:05 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
Roemenië toch? |
10-06-2011 22:15:33 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Waarom eigenlijk niet via Hrl-Hz? |
10-06-2011 23:07:44 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Omdat het misschien via Visé een keer kopmaken scheelt? Ik ben daar verder niet bekend. |
10-06-2011 23:14:19 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Dat hangt er dan vanaf hoe-ie na Aachen verdergaat. Als-ie richting Mönchengladbach moet, heb je via Visé 1x kopmaken (Fvs) en via Hrl 2x (Mt en Aachen West). Maar moet-ie richting Keulen, dan is het andersom: via Visé 2x kopmaken (Fvs en Aachen west) en via Hrl 1x (Mt) |
10-06-2011 23:47:00 | ||
---|---|---|
WesselE
|
Bovendien heb je op de route Hrl-Hz een gewichtsbeperking voor treinen. Hierdoor worden treinen die vast van deze route worden ingelegd (keteltreinen Lutdsm-Dormagen), in de praktijk toch vaak via Vl geleid. Ik kan me zo voorstellen dat deze trein ook te zwaar is. 'Okeh' |
11-06-2011 02:45:55 | ||
---|---|---|
waalkade
|
QuoteIk heb er afgelopen donderdag naar lopen zoeken, tussen de bomen vind je nog wat spoorrestanten. Het nieuwe spoor eindigt met een stootblok naast de N78. (iets voor km 8) Met de fiets te bereiken. |
11-06-2011 19:55:52 | ||
---|---|---|
6414
|
QuoteDie beperkingen heb je op L24 (z'n huidige route) ook. |
11-06-2011 21:44:42 | ||
---|---|---|
tjabbe73
|
Quote In het verleden was de lengte van de goederentrein de beperking op Hz. Hier is de opstellengte op de sporen beperkt. Tijdens de proeven met de autotreinen vanuit Nedcar door ACTS, was de passage via Hz ook alleen in de nachtelijke uren mogelijk. Dus ik neem aan dat dit nog steeds zo zal zijn.... |
11-06-2011 21:50:41 | ||
---|---|---|
guuglurg
|
en volgens dit artikel (http://www.mobimix.be/inhoud/2011/6/10/2467) had de goederentrein een lengte van maar liefst 600 meter |
12-06-2011 07:38:00 | ||
---|---|---|
edje
|
zijn 22 wagens gebruikt volgens mij van het type Eanos die is dacht ik iets meer dan 14 meter, dan kom ik niet op 600 meter, maar op 308 meter. .. .. .. .. Of de lok moet 300 meter zijn %08% |
12-06-2011 09:32:22 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Het is hier geen goederenwagenforum maar het waren Tams 107.9. Met een lengte over de buffers van 14,04m. Een laadvolume van 72m3. Een laadoppervlakte van 35,5 m2. Beladingslengte 12,8m en er gaat maximaal zo'n 56t in. Over de lengte van de loc laat ik me niet uit%08% |
12-06-2011 10:04:56 | ||
---|---|---|
RSK-Mat92
|
Loc was 20,1 meter %08% Met vriendelijke groet, Robin |
12-06-2011 17:22:32 | ||
---|---|---|
dennis82
|
wat grens fotos's van afgelopen vrijdag http://www.flickr.com/photos/ijzerenrijn82/5824850900/in/photostream/ http://www.flickr.com/photos/ijzerenrijn82/5824868846/in/photostream/ wat mij opviel de wagens Tams verloren veel zand aan de deuren |
12-06-2011 17:51:48 | ||
---|---|---|
sander14
|
Daarom zijn deze wagons ook niet geschikt voor het vervoer van zand. Hopelijk zat er nog wat in toen ze in Roemenië aan gekomen zijn. |
28-08-2012 17:43:11 | ||
---|---|---|
admin
Moderator |
admin: enkele berichten verwijderd, u mag weer fijn normaal tegen elkaar gaan doen! Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
07-03-2013 20:23:37 | ||
---|---|---|
mijack1985
|
Lanaken anno 2013. http://www.flickr.com/photos/lok1501/8537565818/in/photostream/ |
07-03-2013 23:02:41 | ||
---|---|---|
mich
|
dus toch recent bereden te zien aan de spoorstaven. |
07-03-2013 23:41:11 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Ik zie niets glimmen. |
08-03-2013 09:32:59 | ||
---|---|---|
gummbahla
|
Er heeft inderdaad al een tijd niets meer gereden naar Lanaken. De crisis sloeg voor deze terminal op een ongunstig moment toe, maar ook de missende aansluting met Lijn 20 zou een rol spelen (http://www.limburg-actueel.be/index.php?job=lve&id=4399#.UTmaj1cwJr0). Er is nog wel een klein lichtpuntje uit onverwachte hoek: door het schrappen van het in 1961 geplande Cabergkanaal (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130228_00487069), is er nu extra ruimte om het gebied rondom de terminal te ontwikkelen. Wellicht dat het ooit de nodige extra ondernemingen trekt om de terminal weer actief te maken. |
08-03-2013 14:06:39 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Rond Genk ligt meer goederenspoor als in heel Amsterdam. Waarom zal men nieuw ontwikkelen als straks met het wegvallen van Ford het een en ander vrij komt. |
30-07-2013 16:41:33 | ||
---|---|---|
john2
|
Via de link een artikel op de website van L1. Dat een bureau met voorbereidingen mag beginnen voor de tramverbinding Maastricht - Hasselt. http://www.l1.nl/nieuws/222234-arcadis-bereidt-tram-maastricht-hasselt-voor |
31-07-2013 13:57:37 | ||
---|---|---|
vislijntje
|
Heeft er de afgelopen maanden nog iets gereden naar Lanaken en omgekeerd? En ik ben ook wel benieuwd naar de staat van het spoor. Wordt het nog goed bijgehouden? Wellicht weet iemand die er weleens komt hier wat meer over. Interessant stukje over de tramverbinding, dank. Er is dus grote kans dat het traject omgevormd wordt tot tramlijn? |
31-07-2013 14:14:28 | ||
---|---|---|
john2
|
De plaatsing van de link graag gedaan! Hoe groot de kans is dat de tramverbinding er komt is voor mij ook een vraagteken. En hoe het spoor er bij ligt waar dan de tram over moet gaan rijden weet ik niet. Volgens mij is het betreffende spoor nog niet zo gek lang geleden nagekeken. |
31-07-2013 15:57:48 | ||
---|---|---|
mich
|
Er is laatst een werktrein naar lanaken geweest. |
31-07-2013 16:01:50 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
http://www.tramvlaanderenmaastricht.nl/ |
31-07-2013 16:49:49 | ||
---|---|---|
gummbahla
|
Quote Die kans is vrij groot, het plan is goedgekeurd en de financiering is rond. Alleen in Belgie is er nog wat gerommel (twijfels over de financiering), maar in september zou ook daar de definitieve handtekening gezet moeten worden. |
01-08-2013 11:19:50 | ||
---|---|---|
vislijntje
|
Hmmm als er dus een tramverbinding komt betekent dit einde van goederenvervoer naar Lanaken? Want de spoorlijn gaat omgevormd worden als ik het goed begrijp? |
01-08-2013 11:33:16 | ||
---|---|---|
john2
|
Een tram heeft toch dezelfde spoorbreedte als een trein. Of is de bijbehoorde techniek anders bij een tramverbinding als bij een treinverbinding? Als de techniek anders is kan er dan geen trein meer over een tramverbinding en andersom? Laatst bewerkt door john2 op 01-08-2013 11:33, reden: type fout hersteld. |
01-08-2013 11:47:00 | ||
---|---|---|
NDS
|
Hangt er net vanaf wat welk bedrijf wil, het profiel van de spoorstaven wijkt soms af. Daarom zijn de normaalsporige tram/U-bahn lijnen van Duisburg en Essen niet koppelbaar. De Duisburg hanteerd tramprofiel op het hele net, Essen hanteerd spoorprofiel op haar normaalspoor net. Dat tram en trein prima gemengt kan rijden is al lang geen vraag meer dat is al zo vaak bevestigt. Ook hier kan het dus prima samen, de sneltram ontstaat hier vanuit spoorlijnen dus zullen spoorstaven en wielen gewoon het spoorprofiel hebben en/of houden dus kan het ook prima gecombineerd worden. Groetjes Michiel NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort |
01-08-2013 12:09:00 | ||
---|---|---|
giuseppe
|
Quote Nee op het Nederlands gedeelte is er sprake van medegebruik. Er zal ETCS aangelegd worden en bovenleiding (vooralsnog zou dat 750V moeten worden, maar daar is nog wat discussie over ivm richtlijnen Prorail) Vanaf de grens is er een splitsing in een tramspoor en een treinspoor, omdat infrabel geen medegebruik toestaat. Het gevolg hiervan is dat het terrein alleen vanaf Maastricht ontsloten blijft, toegang vanuit Bilzen voor goederentreinen blijft voor nu onmogelijk. |
01-08-2013 12:29:21 | ||
---|---|---|
john2
|
Als ik het goed begrijp dan is die splitsing geen wissel, maar de overgang van het enkelspoor voor trein naar enkelspoor voor tram. En dat toch de tram over treinspoor moet. |
01-08-2013 15:08:03 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Er zal toch een wissel moeten komen: goederentreinen moeten naar de terminal in Lanaken kunnen rijden, trams rechtdoor over het nieuwe spoor richting Hasselt.QuoteWordt de tramlijn tussen Bilzen en Lanaken dan zo ruim aangelegd dat er een goederentrein overheen past? Een tramlijn heeft daar normaal een veel te klein omgrenzingsprofiel voor. |
01-08-2013 15:11:41 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Ach, het is al een spoorlijn, dus de ruimte is er, lijkt me. |
01-08-2013 17:54:47 | ||
---|---|---|
edje
|
Een betere oplossing is volgens mij, om ondanks het geweldige succes van goederenvervoer op deze lijn (ahum ahum) dit op te heffen en de gehele lijn om te bouwen tot tramlijn. Slijpen tot tramspoor, bovenleiding erboven en karren maar, o ja ook nog ergesn her en der paar stoeptegels en een halte bordje neerzetten. Zo moeilijk kan het toch allemaal niet zijn mensen. |
27-09-2016 10:37:29 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Infrabel staakt het onderhoud. "België geeft het op met spoor Maastricht-Lanaken." http://www.1limburg.nl/belgie-geeft-het-op-met-spoor-maastricht-lanaken?context=latestarticles Ook in het draadje over de sneltram https://www.somda.nl/forum/8284/Trein+of+sneltram+Maastricht-Hasselt/ wordt regelmatig op deze verbinding ingegaan, maar ik haal maar even het originele draadje aan. |
27-09-2016 16:26:40 | ||
---|---|---|
phantom
|
Dan zijn we weer wat miljoenen armer en feitelijk geen steek verder,gaat lkkr zo %03% Iemand nog interesse om er een railfiets traject van te maken %04% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |