Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Heractivering Maastricht-Lanaken

Zaterdag 22 mei 2010 - 20:30:59
treintim
treintim
Op lucpeulen.nl zijn bijzondere foto's te zien op de eerste pagina van locomotieven met maar liefst 4 Bs'en die door een Nedtrain-locje op de spoorlijn Maastricht-Lanaken worden voortgesleept. Gaan ze er eventjes mee naar België toe ofzo?

Dit is mij in elk geval nog niet ter ore/oge gekomen op Somda, weet iemand wat meer hiervan, wat dit is? Conditierit voor de ICR Bs'en + locomotieven op een nogal aparte spoorlijn, of een testrit voor de (her)opening van dit tracé?

Laatst bewerkt door spiketrain op Zaterdag 22 mei 2010 om 23:08:28

Zaterdag 22 mei 2010 - 20:35:21
keesje
keesje
Dit is onlangs wel in een van de OD-topics vermeld, maar weet niet meer wanneer.

Zaterdag 22 mei 2010 - 20:51:03
manuel25
manuel25
Flickr 10678580@N06
Roestrijden.nl in actie?

Zaterdag 22 mei 2010 - 20:56:03
2296
2296
Nee geen roestrijden.nl die hier achter zit.

En de melding was in OD topic van maandag 17-5-2010.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 22 mei 2010 - 21:11:48
jeroen1990
jeroen1990
Is dit niet toch gewoon een soort van roestrijden aangezien ze die lijn aan het reactiveren zijn. Zijn gelijk die bd'sen ook weer eens van hun plaats af.

Zaterdag 22 mei 2010 - 21:21:03
treintim
treintim
Dank voor de antwoorden, dit mogen ze wat mij betreft wel vaker doen. Maar als ik de grens zie: www.panoramio.com ben ik toch bang dat van heractivering niet zo snel sprake zal zijn.. Wellicht dat de genoemde ICR-trein ook helemaal tot dit punt is doorgereden? En dus zou dezelfde foto als op de link mogelijk zijn geweest met een 1800/ICR op de rand van goed spoor-slecht spoor pal op de grens? Wel interessant allemaal in elk geval.

Laatst bewerkt door treintim op Zaterdag 22 mei 2010 om 21:23:22

Zaterdag 22 mei 2010 - 21:29:02
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
En van wanneer zijn die foto's? Dit voorjaar, of afgelopen zomer??

Zaterdag 22 mei 2010 - 21:31:15
kevinevers
kevinevers
Je leeft nog wat achter Tim www.kevinevers.nl

@Tim en de rest: www.kevinevers.nl Dit is ongeveer 100 meter meer België in dan de foto die Tim liet zien en is gemaakt op 9 mei 2010

Ze zijn nu ongeveer tot een 150/200 meter van station Lanaken met spoorleggen.

Laatst bewerkt door kevinevers op Zaterdag 22 mei 2010 om 21:38:40


Zaterdag 22 mei 2010 - 21:31:32
manuel25
manuel25
Flickr 10678580@N06
@ timtrein: Foto details:

* Viewed 59 times
* Uploaded on October 30, 2009

In ieder geval niet recenter dan afgelopen herfst

Laatst bewerkt door manuel25 op Zaterdag 22 mei 2010 om 21:33:58

Zaterdag 22 mei 2010 - 23:22:20
himym
himym
Wat doet die SLT op deze foto? www.lucpeulen.nl

Laatst bewerkt door himym op Zaterdag 22 mei 2010 om 23:29:38

Zaterdag 22 mei 2010 - 23:31:09
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Off-rail roestrijden?

Maar ik vermoed dat deze even aan de kant is gezet omdat er elders geen plek meer was (het zijn er ook zoveel).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zaterdag 22 mei 2010 - 23:33:15
luytjes
luytjes
Dat is het eerste hybride stel dat wordt getest, speciaal voor Maastricht - Lanaken. Anders zou ik ook niet weten waarom het in dit topic moet

Laatst bewerkt door luytjes op Zaterdag 22 mei 2010 om 23:33:54

Zaterdag 22 mei 2010 - 23:54:18
treintim
treintim
Mooi dat alles in een goed topic staat nu. Voor mij is dit een onbekende, waarom wordt de spoorlijn ge-re-activeerd? Om er vervolgens ook met passagierstreinen overheen te rijden, of alleen voor goederen? Ben benieuwd vanaf wanneer, we zullen het zien. Net als met die onverwachte testrit van 4 x 1800 en 4 x Bds..

Laatst bewerkt door treintim op Zaterdag 22 mei 2010 om 23:54:48

Zondag 23 mei 2010 - 00:10:32
limbotrein
limbotrein
maastricht -lanaken wordt o.a gereaktiveerd voor goederen vervoer van en naar
de Sappi papierfabriek in lanaken.
Wanneer is niet bekend

Zondag 23 mei 2010 - 00:35:53
R-ekz
R-ekz
Er word toch ook gesproken over een lightrail verbinding?, meer dan dat weet ik ook niet..

Laatst bewerkt door R-ekz op Zondag 23 mei 2010 om 00:36:11

Zondag 23 mei 2010 - 07:49:44
lb
lb
Flickr lb-1975
Quote
himym: Wat doet die SLT op deze foto? www.lucpeulen.nl
Die SLT(2625) is in Kaldenkirchen daar achtergelaten omdat de Siemens-loc(MAK 800) eerst een SLT(2628) naar Wildenrath moest wegbrengen en het stel op de foto moest naar Krefeld, overigens was er bij het stel een beveiligingsbeambte van Siemens tot het moment van ophalen, de combinatie van treingewicht van 2xSLT-6 met de loc speelde ook nog een rol.

Laatst bewerkt door lb op Zondag 23 mei 2010 om 09:23:18

Zondag 23 mei 2010 - 11:55:02
luytjes
luytjes
Quote
R-ekz: Er word toch ook gesproken over een lightrail verbinding?
Er wordt gewerkt aan een netwerk van sneltrams/tramtreinen rondom het Belgische Hasselt, in het kader van het Spartacusplan. Dat hele plan omvat een netwerk van trein, sneltram en bus, met een gemiddelde reistijd van 20 minuten tussen elk knooppunt, waardoor overal een aansluiting ontstaat. Meer info: www.delijn.be

Laatst bewerkt door luytjes op Zondag 23 mei 2010 om 11:56:11

Zondag 23 mei 2010 - 12:39:05
Nelis
Nelis
spartacus valt binnen een mobiliteitsvisie naar 2020 toe maar mijn vraag is wanneer dit precies uitgevoerd gaat worden. want daar staat niets over opde site. maar dat het uitgevoerd gaat worden is zeker als ik de site lees.

Zondag 23 mei 2010 - 16:09:19
giuseppe
giuseppe
Viev komt ook regelmatig met updates uit Lanaken: www.viev.nl
Over Spartacus: de ruimtelijke en aanbestedingsprocedures lopen op het moment, meer info op hgbtf.net www.hgbtf.net
Info van de gemeente Diepenbeek www.diepenbeek.be

Laatst bewerkt door giuseppe op Zondag 23 mei 2010 om 16:37:26

Maandag 08 nov 2010 - 22:26:32
gummbahla
gummbahla
Zo, even wat nieuw leven inblazen in dit topic. www.hbvl.be meldt dat de reactivering van Maastricht - Lanaken voltooid is. Evenwel zal het nog tot mininaal januari 2011 duren voordat er een (goederen)trein gaat rijden, omdat men nog geen exploitant voor de containerterminal in Lanaken heeft gevonden.
Opvallend is dat het gerucht gaat dat de spoorlijn in de toekomst wellicht tóch medegebruikt zou mogen worden voor tramverkeer www.viev.nl

Zondag 13 feb 2011 - 14:11:39
john2
john2
Op TV Limburg was op 10 februari de volgende reportage. Het Belgisch De Lijn bouwt aan een tramlijn naar Maastricht. www.tvl.nl Aan het woord is de directrice van De Lijn in Belgie. Voor de liefhebbers die van leesvoer houden wat met treinen temaken heeft. Hier een link wat uitleg geeft wat het spartacus plan inhoud. www.delijn.be
Nog een link van een radio repartage van L1 dat de spoorlijn Maastricht Lanaken klaar is voor gebruik. www.l1.nl
En nog link van een televisie reportage van L1 over dat de spoorlijn Maastricht Lanaken klaar is voor gebruik. www.l1.nl
En nog een link naar een krantenartikel over Maastricht Lanaken. maastricht.nieuws.nl

Laatst bewerkt door john2 op Zaterdag 19 mrt 2011 om 10:19:11, reden: Meer informatie er bij gezet.

Woensdag 08 jun 2011 - 17:36:26
john2
john2
Volgens radio zender L1 zou er al een goederentrein over de lijn Maastricht - Lanaken hebben gereden. Deze trein zou vanaf Aken zijn gekomen en beladen met zand zijn geweest. www.l1.nl

Laatst bewerkt door john2 op Woensdag 08 jun 2011 om 17:39:07, reden: type fout hersteld.

Woensdag 08 jun 2011 - 18:53:31
maxime
maxime
Niet helemaal waar, het artikel heeft het duidelijk over belading in Lanaken morgen, waarna de trein naar Roemenië zal gaan.

Woensdag 08 jun 2011 - 19:47:09
ehbk2006
ehbk2006
Twitter spottinglimburg Youtube trainboy2004 Flickr trainboy2004
De lege trein is vandaag al aangeleverd rond 16:30 door Mt.

Er staat trouwens ook overduidelijk: maar treinverkeer is er tot woensdag niet geweest.

Laatst bewerkt door ehbk2006 op Woensdag 08 jun 2011 om 19:48:35

Woensdag 08 jun 2011 - 20:05:37
kevinevers
kevinevers
Gaat de terugrit ook via Mt?


Woensdag 08 jun 2011 - 20:45:56
wilcot
wilcot
op L1 teletekst staat dat hij vrijdag vertrekt met 22 wagens richting Roemenie. Wordt niet gemeld of dit over Mt is. Wel dat de aangevoerde trein uit aken kwam dus is de kans erop wel groter.

Woensdag 08 jun 2011 - 20:46:58
kevinevers
kevinevers
Dat word dus vrijdag kamperen daar ergens


Woensdag 08 jun 2011 - 21:02:16
limbotrein
limbotrein
vertek rond 10:00 uur in de ochtend via mt

Woensdag 08 jun 2011 - 21:11:04
spoorwegen
spoorwegen
Facebook http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=100003216645813
Kan die foto's niet vinden op die site!!!!!

Woensdag 08 jun 2011 - 21:19:44
mdewidt
mdewidt
Quote
kevinevers (wo 08 jun 2011 20:05:37 www.somda.nl): Gaat de terugrit ook via Mt?
Er is maar 1 weg terug vanaf de Railport Terminal Lanaken en dat is via Mt.


Woensdag 08 jun 2011 - 21:53:14
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Vind naar aanleiding van het video linkje hier een stukje boven dat de kosten aardig in onbalans zijn voor de reactivatie van een lijn die (nu dan blijkbaar wel)tot zover geen echt vervoer per spoor heeft beleeft.
NL heeft(als het klopt)€14,5 miljoen betaald vor het herstel en de B kant heeft maar € 1,5 miljoen betaald.
En dan zegt men stug in dat intervieuw dat men het van belang vind dat de lijn hersteld is (in B),das dan op de bijdrage die men heeft gedaan niet te merken
LIgt het aan mij of gaat het ergens krom,en nog beter gezegd waarom heeft NL zoveel betaald terwijl de Belgische zijde er vlot vanaf komt met een grijpstuiver ?
Ik ben daar erg benieuwd naar, hoe dat nou zit.

Woensdag 08 jun 2011 - 21:55:42
kniesoor
kniesoor
Omdat de lijn in Belgie er voor een groot deel nog lag, zo moeilijk is dat niet hoor.

Woensdag 08 jun 2011 - 22:19:45
bart84
Moderator
bart84
En een grote kostenpost is de brug over de maas geweest en naast de Sappi een stukje spoor over het water.

Mvg. Bart

Woensdag 08 jun 2011 - 22:49:19
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Heeft iemand ook nog enig idee waarom Sappi (starter van de reactivatie,zo goed als) er nu ineens vanaf ziet ?
Bedrijfs econnomische redenen zoals men roept is leuk,maar al erg lang gilt men erom en nu het klaar is wil men niet meer.
Blijkt ook uit het feit dat de aansluiting van Sappi op het nieuwe traject niet is hersteld,het is een beetje vreemd(vind ik dan tenminste)

Woensdag 08 jun 2011 - 23:12:37
mdewidt
mdewidt
Quote
ehbk2006 (wo 08 jun 2011 19:47:09 www.somda.nl): De lege trein is vandaag al aangeleverd rond 16:30 door Mt.
Zie o.a. www.flickr.com


Woensdag 08 jun 2011 - 23:21:43
ZJ37
ZJ37
Weet iemand naar welke plaats in Roemenie deze eerste beladen goederentrein heen gaat?

Woensdag 08 jun 2011 - 23:30:31
sik214
sik214
Hoe zal die machinist gewegleerd hebben? Lopend op Mt-Lan?

Donderdag 09 jun 2011 - 09:31:17
279
279
nee, met een railfiets.....

Donderdag 09 jun 2011 - 09:41:58
103 220-0
103 220-0
Flickr 99066558@N06
Quote
phantom (wo 08 jun 2011 22:49:19 somda.nl): Heeft iemand ook nog enig idee waarom Sappi (starter van de reactivatie,zo goed als) er nu ineens vanaf ziet ?
Bedrijfs econnomische redenen zoals men roept is leuk,maar al erg lang gilt men erom en nu het klaar is wil men niet meer.
Blijkt ook uit het feit dat de aansluiting van Sappi op het nieuwe traject niet is hersteld,het is een beetje vreemd(vind ik dan tenminste)
In de laatste Op de Rails stond een artikel over deze lijn, waarin ook op Sappi wordt ingegaan. Te bestellen via www.nvbs.com


Donderdag 09 jun 2011 - 20:33:28
6414
6414
Mocht iemand morgen foto's gaan maken: let er dan vooral op dat je duidelijk kunt zien dat dit het grensbaanvak naar Lanaken is. De foto's die ik er tot nu toe van gezien heb, zouden bij wijze van spreken overal gemaakt kunnen zijn...

Donderdag 09 jun 2011 - 21:18:04
sik214
sik214
Quote
phantom (wo 08 jun 2011 21:53:14 www.somda.nl): Vind naar aanleiding van het video linkje hier een stukje boven dat de kosten aardig in onbalans zijn voor de reactivatie van een lijn die (nu dan blijkbaar wel)tot zover geen echt vervoer per spoor heeft beleeft.
NL heeft(als het klopt)€14,5 miljoen betaald vor het herstel en de B kant heeft maar € 1,5 miljoen betaald.
En dan zegt men stug in dat intervieuw dat men het van belang vind dat de lijn hersteld is (in B),das dan op de bijdrage die men heeft gedaan niet te merken
LIgt het aan mij of gaat het ergens krom,en nog beter gezegd waarom heeft NL zoveel betaald terwijl de Belgische zijde er vlot vanaf komt met een grijpstuiver ?
Ik ben daar erg benieuwd naar, hoe dat nou zit.
Nederland heeft inderdaad zo'n 14,5 miljoen bijgedragen voor zo'n 4,5 km spoor inclusief bruggen!
België heeft 1,5 miljoen bijgedragen voor de 2 km lange lijn, maar óók 9,7 miljoen voor de rangeerbundel. Zonder die rangeerbundel heb je natuurlijk geen enkel nut van het opknappen van die lijn.

Ook Maastricht (of in ieder geval Nederland) heeft veel voordeel van het hele bedrijventerrein wat rondom de bundel verees, vereist en nog gaat vereisen!

E.e.a. gevonden op o.b5z.net

Donderdag 09 jun 2011 - 21:21:32
wilcot
wilcot
wagons werden vandaag mooi geladen. Lok was niet meer aanwezig. Wie de rapportage uit op de rails kent de wagons staan op de rails in het beton.

Vrijdag 10 jun 2011 - 01:16:46
treintim
treintim
Quote
6414 (do 09 jun 2011 20:33:28 somda.nl): Mocht iemand morgen foto's gaan maken: let er dan vooral op dat je duidelijk kunt zien dat dit het grensbaanvak naar Lanaken is. De foto's die ik er tot nu toe van gezien heb, zouden bij wijze van spreken overal gemaakt kunnen zijn...
Helemaal mee eens, goed dat er iemand is die dat even durft te zeggen. Er zijn immers langs deze lijn genoeg zeer authentieke kenmerkende plekjes ervoor te vinden.

Laatst bewerkt door treintim op Vrijdag 10 jun 2011 om 01:18:22

Vrijdag 10 jun 2011 - 12:20:08
louis341
louis341
Losse Captrainloc in Mt aangekomen uit de richting Std om 9.55 op spoor 1 en vertrokken om 10.03 richting Lanaken. De beladen trein kwam in Mt om 11.23 binnen op spoor 4a/b en vertrok meteen om 11.25 richting Fvs. Trein bestond uit Tsjechische Tams.

Vrijdag 10 jun 2011 - 12:26:01
john2
john2
Moest die beladen trein persé over Maastricht naar Visé. In Lanaken kan een trein toch ook verder België in. Ik neem aan dat in Lanaken ook een aansluiting is op het hoofspoor in België is.

Vrijdag 10 jun 2011 - 12:31:43
kevinevers
kevinevers
Quote
mdewidt (wo 08 jun 2011 21:19:44 somda.nl):
Quote
kevinevers (wo 08 jun 2011 20:05:37 www.somda.nl): Gaat de terugrit ook via Mt?
Er is maar 1 weg terug vanaf de Railport Terminal Lanaken en dat is via Mt.
Verder een leuke happening daar..Best druk met daar.

Laatst bewerkt door kevinevers op Vrijdag 10 jun 2011 om 12:32:13


Vrijdag 10 jun 2011 - 12:34:08
jbt
jbt
Flickr BartGrunewold
Zie (globaal) een 10-tal posts hierboven: van Lanaken kun je niet meer richting de hoofdlijn Tongeren-Hasselt

Kevin Evers heeft die post even opnieuw opgehaald: zie hier direct boven

Laatst bewerkt door jbt op Vrijdag 10 jun 2011 om 12:36:03

Vrijdag 10 jun 2011 - 13:18:03
mdewidt
mdewidt
Quote
kevinevers (vr 10 jun 2011 12:31:43 www.somda.nl):
Quote
mdewidt (wo 08 jun 2011 21:19:44 somda.nl):
Quote
kevinevers (wo 08 jun 2011 20:05:37 www.somda.nl): Gaat de terugrit ook via Mt?
Er is maar 1 weg terug vanaf de Railport Terminal Lanaken en dat is via Mt.
Verder een leuke happening daar..Best druk met daar.
Ik ben maar uit de drukte gebleven: www.flickr.com


Vrijdag 10 jun 2011 - 16:22:24
Damian
Damian
www.modelspoormagazine.be

Vrijdag 10 jun 2011 - 20:38:11
kevinevers
kevinevers
Mijn bescheiden bijdrage:
www.kevinevers.nl , www.kevinevers.nl , www.kevinevers.nl


Vrijdag 10 jun 2011 - 21:08:19
limbotrein
limbotrein
Quote
john2 (vr 10 jun 2011 12:26:01 www.somda.nl): Moest die beladen trein persé over Maastricht naar Visé. In Lanaken kan een trein toch ook verder België in. Ik neem aan dat in Lanaken ook een aansluiting is op het hoofspoor in België is.
de trein gaat duitsland in hij moet via vise om naar monzen en aken te geraken

waar precies in duitsland weet ik ff niet.

Laatst bewerkt door limbotrein op Vrijdag 10 jun 2011 om 21:10:45

Vrijdag 10 jun 2011 - 21:47:05
kevinevers
kevinevers
Roemenië toch?


Vrijdag 10 jun 2011 - 22:15:33
daniel81
daniel81
Waarom eigenlijk niet via Hrl-Hz?

Vrijdag 10 jun 2011 - 23:07:44
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Omdat het misschien via Visé een keer kopmaken scheelt? Ik ben daar verder niet bekend.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 10 jun 2011 - 23:14:19
daniel81
daniel81
Dat hangt er dan vanaf hoe-ie na Aachen verdergaat. Als-ie richting Mönchengladbach moet, heb je via Visé 1x kopmaken (Fvs) en via Hrl 2x (Mt en Aachen West). Maar moet-ie richting Keulen, dan is het andersom: via Visé 2x kopmaken (Fvs en Aachen west) en via Hrl 1x (Mt)

Vrijdag 10 jun 2011 - 23:47:00
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Bovendien heb je op de route Hrl-Hz een gewichtsbeperking voor treinen. Hierdoor worden treinen die vast van deze route worden ingelegd (keteltreinen Lutdsm-Dormagen), in de praktijk toch vaak via Vl geleid. Ik kan me zo voorstellen dat deze trein ook te zwaar is.

'Okeh'

Zaterdag 11 jun 2011 - 02:45:55
waalkade
waalkade
Quote
john2 (vr 10 jun 2011 12:26:01 www.somda.nl): Moest die beladen trein persé over Maastricht naar Visé. In Lanaken kan een trein toch ook verder België in. Ik neem aan dat in Lanaken ook een aansluiting is op het hoofspoor in België is.
Ik heb er afgelopen donderdag naar lopen zoeken, tussen de bomen vind je nog wat spoorrestanten. Het nieuwe spoor eindigt met een stootblok naast de N78. (iets voor km 8) Met de fiets te bereiken.

Zaterdag 11 jun 2011 - 19:55:52
6414
6414
Quote
WesselE (vr 10 jun 2011 23:47:00 somda.nl): Bovendien heb je op de route Hrl-Hz een gewichtsbeperking voor treinen. Hierdoor worden treinen die vast van deze route worden ingelegd (keteltreinen Lutdsm-Dormagen), in de praktijk toch vaak via Vl geleid. Ik kan me zo voorstellen dat deze trein ook te zwaar is.
Die beperkingen heb je op L24 (z'n huidige route) ook.

Zaterdag 11 jun 2011 - 21:44:42
tjabbe73
tjabbe73
Quote
daniel81 (vr 10 jun 2011 22:15:33 somda.nl): Waarom eigenlijk niet via Hrl-Hz?
In het verleden was de lengte van de goederentrein de beperking op Hz. Hier is de opstellengte op de sporen beperkt.
Tijdens de proeven met de autotreinen vanuit Nedcar door ACTS, was de passage via Hz ook alleen in de nachtelijke uren mogelijk.
Dus ik neem aan dat dit nog steeds zo zal zijn....

Zaterdag 11 jun 2011 - 21:50:41
guuglurg
guuglurg
en volgens dit artikel (www.mobimix.be) had de goederentrein een lengte van maar liefst 600 meter

Zondag 12 jun 2011 - 07:38:00
edje
edje
Flickr spoorkeerl
zijn 22 wagens gebruikt volgens mij van het type Eanos die is dacht ik iets meer dan 14 meter, dan kom ik niet op 600 meter, maar op 308 meter.
..
..
..
..
Of de lok moet 300 meter zijn


Zondag 12 jun 2011 - 09:32:22
waalkade
waalkade
Het is hier geen goederenwagenforum maar het waren Tams 107.9.
Met een lengte over de buffers van 14,04m.
Een laadvolume van 72m3.
Een laadoppervlakte van 35,5 m2.
Beladingslengte 12,8m en er gaat maximaal zo'n 56t in.
Over de lengte van de loc laat ik me niet uit

Zondag 12 jun 2011 - 10:04:56
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Flickr RSK1992
Loc was 20,1 meter

Met vriendelijke groet, Robin

Zondag 12 jun 2011 - 17:22:32
dennis82
dennis82
wat grens fotos's van afgelopen vrijdag
www.flickr.com
www.flickr.com
wat mij opviel de wagens Tams verloren veel zand aan de deuren

Zondag 12 jun 2011 - 17:51:48
sander14
sander14
Flickr 30449936@N02
Daarom zijn deze wagons ook niet geschikt voor het vervoer van zand. Hopelijk zat er nog wat in toen ze in Roemenië aan gekomen zijn.

Dinsdag 28 aug 2012 - 17:43:11
admin
Moderator
admin
admin: enkele berichten verwijderd, u mag weer fijn normaal tegen elkaar gaan doen!

Met vriendelijke groet, Peter van der Leek

Donderdag 07 mrt 2013 - 20:23:37
mijack1985
mijack1985
Lanaken anno 2013.

www.flickr.com

Donderdag 07 mrt 2013 - 23:02:41
mich
mich
Flickr 77593728@N08
dus toch recent bereden te zien aan de spoorstaven.

Donderdag 07 mrt 2013 - 23:41:11
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Ik zie niets glimmen.

Vrijdag 08 mrt 2013 - 09:32:59
gummbahla
gummbahla
Er heeft inderdaad al een tijd niets meer gereden naar Lanaken. De crisis sloeg voor deze terminal op een ongunstig moment toe, maar ook de missende aansluting met Lijn 20 zou een rol spelen (www.limburg-actueel.be).
Er is nog wel een klein lichtpuntje uit onverwachte hoek: door het schrappen van het in 1961 geplande Cabergkanaal (www.nieuwsblad.be), is er nu extra ruimte om het gebied rondom de terminal te ontwikkelen. Wellicht dat het ooit de nodige extra ondernemingen trekt om de terminal weer actief te maken.

Vrijdag 08 mrt 2013 - 14:06:39
waalkade
waalkade
Rond Genk ligt meer goederenspoor als in heel Amsterdam.
Waarom zal men nieuw ontwikkelen als straks met het wegvallen van Ford het een en ander vrij komt.

Dinsdag 30 jul 2013 - 16:41:33
john2
john2
Via de link een artikel op de website van L1. Dat een bureau met voorbereidingen mag beginnen voor de tramverbinding Maastricht - Hasselt. www.l1.nl

Woensdag 31 jul 2013 - 13:57:37
vislijntje
vislijntje
Heeft er de afgelopen maanden nog iets gereden naar Lanaken en omgekeerd? En ik ben ook wel benieuwd naar de staat van het spoor. Wordt het nog goed bijgehouden? Wellicht weet iemand die er weleens komt hier wat meer over.

Interessant stukje over de tramverbinding, dank. Er is dus grote kans dat het traject omgevormd wordt tot tramlijn?

Woensdag 31 jul 2013 - 14:14:28
john2
john2
De plaatsing van de link graag gedaan! Hoe groot de kans is dat de tramverbinding er komt is voor mij ook een vraagteken. En hoe het spoor er bij ligt waar dan de tram over moet gaan rijden weet ik niet. Volgens mij is het betreffende spoor nog niet zo gek lang geleden nagekeken.

Woensdag 31 jul 2013 - 15:57:48
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Er is laatst een werktrein naar lanaken geweest.

Woensdag 31 jul 2013 - 16:01:50
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
www.tramvlaanderenmaastricht.nl

Woensdag 31 jul 2013 - 16:49:49
gummbahla
gummbahla
Quote
john2 (wo 31 jul 2013 14:14:28 www.somda.nl): De plaatsing van de link graag gedaan! Hoe groot de kans is dat de tramverbinding er komt is voor mij ook een vraagteken.
Die kans is vrij groot, het plan is goedgekeurd en de financiering is rond. Alleen in Belgie is er nog wat gerommel (twijfels over de financiering), maar in september zou ook daar de definitieve handtekening gezet moeten worden.

Donderdag 01 aug 2013 - 11:19:50
vislijntje
vislijntje
Hmmm als er dus een tramverbinding komt betekent dit einde van goederenvervoer naar Lanaken? Want de spoorlijn gaat omgevormd worden als ik het goed begrijp?

Donderdag 01 aug 2013 - 11:33:16
john2
john2
Een tram heeft toch dezelfde spoorbreedte als een trein. Of is de bijbehoorde techniek anders bij een tramverbinding als bij een treinverbinding? Als de techniek anders is kan er dan geen trein meer over een tramverbinding en andersom?

Laatst bewerkt door john2 op Donderdag 01 aug 2013 om 11:33:34, reden: type fout hersteld.

Donderdag 01 aug 2013 - 11:47:00
NDS
NDS
Hangt er net vanaf wat welk bedrijf wil, het profiel van de spoorstaven wijkt soms af. Daarom zijn de normaalsporige tram/U-bahn lijnen van Duisburg en Essen niet koppelbaar. De Duisburg hanteerd tramprofiel op het hele net, Essen hanteerd spoorprofiel op haar normaalspoor net.

Dat tram en trein prima gemengt kan rijden is al lang geen vraag meer dat is al zo vaak bevestigt. Ook hier kan het dus prima samen, de sneltram ontstaat hier vanuit spoorlijnen dus zullen spoorstaven en wielen gewoon het spoorprofiel hebben en/of houden dus kan het ook prima gecombineerd worden.

Groetjes Michiel

NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

Donderdag 01 aug 2013 - 12:09:00
giuseppe
giuseppe
Quote
vislijntje (do 01 aug 2013 11:19:50 www.somda.nl): Hmmm als er dus een tramverbinding komt betekent dit einde van goederenvervoer naar Lanaken? Want de spoorlijn gaat omgevormd worden als ik het goed begrijp?
Nee op het Nederlands gedeelte is er sprake van medegebruik. Er zal ETCS aangelegd worden en bovenleiding (vooralsnog zou dat 750V moeten worden, maar daar is nog wat discussie over ivm richtlijnen Prorail) Vanaf de grens is er een splitsing in een tramspoor en een treinspoor, omdat infrabel geen medegebruik toestaat. Het gevolg hiervan is dat het terrein alleen vanaf Maastricht ontsloten blijft, toegang vanuit Bilzen voor goederentreinen blijft voor nu onmogelijk.

Donderdag 01 aug 2013 - 12:29:21
john2
john2
Als ik het goed begrijp dan is die splitsing geen wissel, maar de overgang van het enkelspoor voor trein naar enkelspoor voor tram. En dat toch de tram over treinspoor moet.

Donderdag 01 aug 2013 - 15:08:03
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Er zal toch een wissel moeten komen: goederentreinen moeten naar de terminal in Lanaken kunnen rijden, trams rechtdoor over het nieuwe spoor richting Hasselt.
Quote
giuseppe (do 01 aug 2013 12:09:00 somda.nl): Vanaf de grens is er een splitsing in een tramspoor en een treinspoor, omdat infrabel geen medegebruik toestaat. Het gevolg hiervan is dat het terrein alleen vanaf Maastricht ontsloten blijft, toegang vanuit Bilzen voor goederentreinen blijft voor nu onmogelijk.
Wordt de tramlijn tussen Bilzen en Lanaken dan zo ruim aangelegd dat er een goederentrein overheen past? Een tramlijn heeft daar normaal een veel te klein omgrenzingsprofiel voor.

Donderdag 01 aug 2013 - 15:11:41
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ach, het is al een spoorlijn, dus de ruimte is er, lijkt me.

Donderdag 01 aug 2013 - 17:54:47
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Een betere oplossing is volgens mij, om ondanks het geweldige succes van goederenvervoer op deze lijn (ahum ahum) dit op te heffen en de gehele lijn om te bouwen tot tramlijn.
Slijpen tot tramspoor, bovenleiding erboven en karren maar, o ja ook nog ergesn her en der paar stoeptegels en een halte bordje neerzetten.
Zo moeilijk kan het toch allemaal niet zijn mensen.


Dinsdag 27 sep 2016 - 10:37:29
jorgo
jorgo
Infrabel staakt het onderhoud.

"België geeft het op met spoor Maastricht-Lanaken." www.1limburg.nl

Ook in het draadje over de sneltram www.somda.nl wordt regelmatig op deze verbinding ingegaan, maar ik haal maar even het originele draadje aan.

Dinsdag 27 sep 2016 - 16:26:40
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Dan zijn we weer wat miljoenen armer en feitelijk geen steek verder,gaat lkkr zo
Iemand nog interesse om er een railfiets traject van te maken

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.