Omlopen en voorspellingen
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
22-05-2010 14:51:07
fred67nl
fred67nl
Ik zie dat er veel in het forum wordt gediscussieerd over allerlei zaken maar er zijn in de doorkomststaten zeer weinig voorspellingen te zien, daarom de volgende vraag;
Hoe is de stand van zaken m.b.t. tot het (deels) herstellen van de omlopen en is het al mogelijk om redelijke voorspellingen te maken?
 

22-05-2010 15:32:55
treinfan
treinfan
vanuit somda uit wordt er (volgens mij, corrigeer mij als ik het fout heb) niet/nauwelijks gewerkt aan het construeren van omlopen. Voor zover ik eraan toe kom, ben ik wel bezig steeds dichter naar complete omlopen toe te werken en ik denk dat ik uiteindelijk wel overzichten als https://www.somda.nl/forum/6379/Omlopen+locs+in+reizigersdienst/ uit enkele scripts tevoorschijn kan toveren  

29-05-2010 11:08:42
admin
Moderator
admin
Als ik tijd heb bouw ik aan een omlopen systeem binnen Somda. De database structuur is niet zo moeilijk, want die is er ooit geweest. De moeilijkheid is het ontbreken van overgangen en met name de invoer door gebruikers.
Ik verwacht niet dat dit op korte termijn gerealiseerd wordt.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

29-05-2010 11:10:27
WesselE
WesselE
@Peter: veel moeite zou ik er niet in steken. Het idee is goed, maar de wil moet er wel zijn om ieder wijzigingsblad weer alle omlopen aan te gaan passen. Dat is gewoon niet te doen.


'Okeh'
 


29-05-2010 13:12:14
fred67nl
fred67nl
Ik denk dat de omlopen na een wijzigingsblad niet echt drastisch wijzigen. Vaak wordt er ander materieel in die omloop gezet, of een treinstel erbij dan wel minder. Voor volgend jaar zal er denk ik niet zo veel veranderen omdat de drgl nagenoeg gelijk blijft aan die van 2010.

Misschien een leuke doelstelling voor alle Somda gebruikers om in september de omlopen een beetje op een rijtje te hebben, zodat we voorlopig het volgende jaar makkelijk hebben. %02%
 

29-05-2010 13:26:23
jacokran
jacokran
Ik zou het leuk vinden als de omlopen weer online komen. Ik zou blij zijn als de omlopen in ieder geval voor de dag zelf weer online komen. Ik zou het een hele winst vinden als er gemakkelijk na te kijken zou zijn wat er voor een bepaalde dienst gepland is bijvoorbeeld.

Ik geef toe dat ik, niet gehinderd door enige kennis over database programmeren, makkelijk praten heb.
 

29-05-2010 13:45:55
AgentX
AgentX
Misschien een stomme vraag, maar kan NS dit soort dingen niet vrijgeven? Zij moeten toch een compleet overzicht van alle omlopen hebben?  

29-05-2010 14:09:01
rogier
rogier
Quote
jacokran: Ik zou het leuk vinden als de omlopen weer online komen. Ik zou blij zijn als de omlopen in ieder geval voor de dag zelf weer online komen. Ik zou het een hele winst vinden als er gemakkelijk na te kijken zou zijn wat er voor een bepaalde dienst gepland is bijvoorbeeld.

Ik vraag me ernstig af of de hoeveelheid werk die gaat zitten in het reconstrueren van de omlopen, opweegt tegen de voordelen.
Men zou wel de inzet kunnen richten op het reconstrueren van omlopen van materieel waar de meeste interesse naar uitgaat, bijvoorbeeld Plan T en DDM, die beide gepland zijn om binnenkort terzijde te gaan. Dit soort omlopen worden echter al gereconstrueerd en de resulten hiervan zijn te zien in het betreffende topic.
Als je een keer iets leuks ziet in een 'gewone' omloop, is het meestal niet al te veel moeite om op de dag zelf een omloop te maken aan de hand van overgangen op de diverse stations.

Kortom: zoals het nu is, is het eigenlijk best prima.
 

29-05-2010 14:17:47
train85
train85
Quote
AgentX: Misschien een stomme vraag, maar kan NS dit soort dingen niet vrijgeven? Zij moeten toch een compleet overzicht van alle omlopen hebben?
Dat mag niet, tijd geleden hadden we ook omlopen maar die zijn er toen uit gehaald nav gesprekken vanuit NS zelf.
 

29-05-2010 14:22:29
AgentX
AgentX
Je bedoelt dat we toen omlopen hadden die vanuit NS geleverd werden?
Ik neem aan dat zelf construeren van omlopen wél mag?
 

29-05-2010 14:31:04
train85
train85
Dat eerste is juist en je mag zelf omloopsysteem maken als je wil.  

29-05-2010 14:36:05
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Hmm, het klinkt allemaal wel begrijpelijk, maar ik vraag me toch af wat het probleem zou zijn met omlopen van de NS zelf. Het lijkt me nu niet echt staatsgeheim, of terrorisme-gevoelige informatie %03%  

29-05-2010 14:39:44
train85
train85
Er is binnen NS duidelijk 1 regel over dit alles wat er binnen NS gebeurd moet daar blijven en er mag geen info op straat komen of op internet komen. Is iedere NSer gezegd tijdens het tekenen van het contract.  

29-05-2010 14:45:04
broek53
broek53
Sure, maar het is maar net hoe men dat interpreteert. Dat soort bepalingen gaat uiteraard op voor de financiële handel en wandel of het beleid ten aanzien van loketsluitingen of zo. De materieelomloop ligt, net als de dienstregeling, zo dicht tegen de vrije nieuwsgaring aan dat je je sterk kunt afvragen wat dáár nu zo speciaal aan is dat het "geheim" zou moeten worden gehouden. En decennia lang is daar dan ook naar gehandeld; de paranoia is iets van de laatste vijf jaar.

Laatst bewerkt door broek53 op 29-05-2010 14:46
 

29-05-2010 15:55:16
admin
Moderator
admin
Voor alle duidelijkheid: we hebben de omlopen nooit rechtstreeks van NSR gekregen, maar van bronnen binnen NSR.
Ook hebben zij ons nooit gesproken over de omlopen danwel verboden deze te publiceren. Er was intern bij NSR zoveel gaande (onderzoeken naar bepaalde publicaties, niet primair gericht op omlopen) dat het niet meer verantwoord was onze bronnen de info te laten doorgeven.


Met vriendelijke groet, Peter van der Leek
 

29-05-2010 18:23:54
fred67nl
fred67nl
Quote
WesselE: @Peter: veel moeite zou ik er niet in steken. Het idee is goed, maar de wil moet er wel zijn om ieder wijzigingsblad weer alle omlopen aan te gaan passen. Dat is gewoon niet te doen.


Ik ben blij dat er nog mensen voor Somda aan het hobbyen zijn om toch te proberen om zo veel mogelijk de omlopen weer te herstellen. Als we allemaal gaan denken zoals WesslE dan kunnen we beter ook de naam veranderen in SpoDa ( Spots Database)

Wat betreft de wil, kwestie van vragen aan de Somda-gebruikers om dit te doen want zo is dat ook gedaan bij invoeren van de drgl voor 2010. Op de radio hoor ik dan ook regelmatig een toepasselijke slogan, "Van A naar Beter, Samen komen we er wel"

Ik ben zelf zo nu en dan bezig met de ICM omlopen en het is lastig ze te vinden en ja, de wijzigingsbladen leveren soms weer nieuwe puzzels op. Het is dan ook een illusie om te denken dat het allemaal weer zo als "vroeger" wordt. Ik heb echter geleerd dat de aanhouder wint dus ga ik er stug mee door.
 

29-05-2010 18:50:48
TheKnitter
TheKnitter
Zo houd ik mij ook bezig met omlopen van onder andere de 5100. Zit ik nu helemaal uit te pluizen.

Het zou voor veel mensen goed zijn dat het omlopen gedeelte er weer komt. Zelf heb ik het niet gekend voorheen, maar de verhalen die ik hoorde waren goed.

En als er meer mensen zich hier mee bezig houden, kan je het goed reconstrueren, lijkt mij. Vooral wanneer je weet wanneer iets weggerangeerd word, maar ook waarop hij keert (zichzelf of andere serie?) en dergelijke.
 

29-05-2010 20:05:23
Nelis
Nelis
Ik heb bijna de omlopen van de 1500/4500 rond. Die is met een combinatie van eigen waarnemingen en somda vrij makkelijk te construeren omdat zo goed als al het materieel op dezelfde serie keert. ook zal ik de 14500 mee nemen.  

30-05-2010 10:01:26
treinfan
treinfan
Quote
fred67nl: Ik denk dat de omlopen na een wijzigingsblad niet echt drastisch wijzigen. Vaak wordt er ander materieel in die omloop gezet, of een treinstel erbij dan wel minder. Voor volgend jaar zal er denk ik niet zo veel veranderen omdat de drgl nagenoeg gelijk blijft aan die van 2010.

Misschien een leuke doelstelling voor alle Somda gebruikers om in september de omlopen een beetje op een rijtje te hebben, zodat we voorlopig het volgende jaar makkelijk hebben. %02%
Schrik niet hoeveel er verandert per wijzigingsblad. Ik zal mijn doelstelling op september zetten om in ieder geval al een deel van de omlopen geautomatiseerd te laten construeren.
Overigens is in treinseries denken lang niet altijd goed, wie bedenkt een omloop als dit nou: 75725, 5725v, 76367, 6367, 6356, 6375, 2672, 2191 of als dit: 80008 4308, 74308, 73521, 3521
 

30-05-2010 10:25:21
fred67nl
fred67nl
Dat doen ze gewoon om ons te pesten!%02%  

30-05-2010 15:37:02
broek53
broek53
Als je echt wilt schrikken, moet je straks het wijzingingsblad september eens zien. Als de voortekenen niet bedriegen, gaat er bijzonder veel "over de kop" om o.a. met behulp van SLT via DDAR DDM-1 te vervangen.  

30-05-2010 17:03:37
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Dat is op zich iets om naar uit te kijken; hoewel het weer behoorlijk wat werk vergt in het kloppend krijgen van omloop-bestanden voor de hobbyist, zorgt het wel voor wat variatie op het spoor.

Wat ik me alleen afvraag; zodra het DDM-1 eruit is, is er dan nog DDM dat rondtuft met een 1700?
 

30-05-2010 17:05:51
broek53
broek53
[OT] Ja, dat is immers DDAR (officieel: DDM-2 en DDM-3).  

30-05-2010 18:07:06
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Ach, dat is waar ook. Ik dacht dat het juist andersom was met de 1700 en 1800. Bedankt voor de reactie, tot zover dit dwaalspoortje in dit topic.