DD-AR en BSI-koppelingen
Forum: Algemeen - Algemeen
15-05-2010 14:54:31
aarclay
aarclay
Heeft iemand soms enig idee waarom er op de DD-AR vanaf begin af aan altijd BSI-koppelingen zijn gemonteerd i.p.v. de bekende Scharfenberg koppelingen? Had dit te maken met de ruimte van inbouw van de koppelingen? Was dit niet mogelijk voor de 1700-locs die net later na de instroom van de eerste Bv-treinstellen eind okt. 1991 in dienst kwamen?


Choo choo.....
 

15-05-2010 15:59:49
taigagaai
Moderator
taigagaai
Met een Scharfenberger is er geen ruimte voor normaal stoot en trekwerk aan de loc. De BSI koppelingen nemen een stuk minder ruimte in beslag dan een Scharfenberger.  

15-05-2010 17:51:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Klopt helemaal, boven de BSI zit namelijk altijd nog de sleephaak bij de Bvk's en bij de meeste loc's zelfs nog de schroefkoppeling (en anders ligt deze in de loc zelf). Dit komt omdat het DDM-1 vroeger als rijtuig heeft gereden en hier ook het materieel op word aangepast, aangezien DD-AR, ook wel DDM-2/3 genoemd, de opvolger van is. Deze heeft de BSI koppeling gekregen omdat via de schroefkoppeling teveel tijd en personeel kostte.

De DDM-1 stam heeft deze niet omdat deze in normaal gebruik niet gekoppeld mogen/kunnen rijden. Echter ging de NS er van uit dat het wel is eens kon gebeuren dat een loc toch wat moest slepen, en zo is het idee gekomen van de BSI koppeling. Dit zal in de toekomst hoogstwaarschijnlijk verdwijnen omdat de NS alleen maar treinstellen met eigen krachtbron wilt, welke dus geen uitwisselbare Loc meer hebben.

Het zal mij dan ook niet verbazen als DDZ een Scharfenberg-koppeling heeft bij de aflevering.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-05-2010 20:49:53
timtrein
timtrein
Zoals al gezegd, een Scharffenberg-koppeling past niet. En ik denk niet dat ze de moeite gaan nemen om de stuurstanden en mDDM's speciaal om te bouwen op Scharfenberg-koppelingen...  


15-05-2010 20:51:11
edje
edje
Nee de koppeling zal wel gewoon blijven zitten, kost anders te veel. Immers de kopvorm bleef gelijk. Dus dan kun je aannemen de koppeling ook.  

15-05-2010 22:04:44
MasterE
MasterE
Het lijkt mij ook een dure en onzinnige investering. Deze koppelingen zijn prima.  

17-05-2010 17:52:18
thom
thom
Quote
taigagaai: Met een Scharfenberger is er geen ruimte voor normaal stoot en trekwerk aan de loc. De BSI koppelingen nemen een stuk minder ruimte in beslag dan een Scharfenberger.

Een Scharfenberger word normaal op een trekboom gemonteerd die een stuk dieper in de bak ligt.
Die kun je op een lok natuurlijk niet kwijt...
 

17-05-2010 18:44:48
edje
edje
Kijk maar naar de Belgische oplossing (HLE27 met automatische koppeling van het type GF
De zit in een soort van frame voor op de lok, waardoor je een soort van stormram krijgt op de lok.
overigens geeft dit ook problemen met de draagconstructie van het frame van de lok, alle verhoudingen zijn weg, en de krachten lopen niet zoals het hoort te lopen in een frame, waardoor je haarscheuren krijgt.

http://lh4.ggpht.com/_bV6jEcG7qs4/Sqv0FsCC1BI/AAAAAAAABNE/qS-G-0HA9kU/DSC_0066.JPG

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c8/M6_Class27.JPG/800px-M6_Class27.JPG

http://lh5.ggpht.com/_bV6jEcG7qs4/Sqv0HytaTTI/AAAAAAAABNM/mPEdN62NcFw/s720/DSC_0068.JPG

Laatst bewerkt door edje op 17-05-2010 18:54