Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

DD-AR en BSI-koppelingen

Zaterdag 15 mei 2010 - 14:54:31
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Heeft iemand soms enig idee waarom er op de DD-AR vanaf begin af aan altijd BSI-koppelingen zijn gemonteerd i.p.v. de bekende Scharfenberg koppelingen? Had dit te maken met de ruimte van inbouw van de koppelingen? Was dit niet mogelijk voor de 1700-locs die net later na de instroom van de eerste Bv-treinstellen eind okt. 1991 in dienst kwamen?

Choo choo.....

Zaterdag 15 mei 2010 - 15:59:49
taigagaai
Moderator
taigagaai
Flickr taigagaai-83
Met een Scharfenberger is er geen ruimte voor normaal stoot en trekwerk aan de loc. De BSI koppelingen nemen een stuk minder ruimte in beslag dan een Scharfenberger.

Zaterdag 15 mei 2010 - 17:51:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Klopt helemaal, boven de BSI zit namelijk altijd nog de sleephaak bij de Bvk's en bij de meeste loc's zelfs nog de schroefkoppeling (en anders ligt deze in de loc zelf). Dit komt omdat het DDM-1 vroeger als rijtuig heeft gereden en hier ook het materieel op word aangepast, aangezien DD-AR, ook wel DDM-2/3 genoemd, de opvolger van is. Deze heeft de BSI koppeling gekregen omdat via de schroefkoppeling teveel tijd en personeel kostte.

De DDM-1 stam heeft deze niet omdat deze in normaal gebruik niet gekoppeld mogen/kunnen rijden. Echter ging de NS er van uit dat het wel is eens kon gebeuren dat een loc toch wat moest slepen, en zo is het idee gekomen van de BSI koppeling. Dit zal in de toekomst hoogstwaarschijnlijk verdwijnen omdat de NS alleen maar treinstellen met eigen krachtbron wilt, welke dus geen uitwisselbare Loc meer hebben.

Het zal mij dan ook niet verbazen als DDZ een Scharfenberg-koppeling heeft bij de aflevering.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zaterdag 15 mei 2010 - 20:49:53
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Zoals al gezegd, een Scharffenberg-koppeling past niet. En ik denk niet dat ze de moeite gaan nemen om de stuurstanden en mDDM's speciaal om te bouwen op Scharfenberg-koppelingen...

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 15 mei 2010 - 20:51:11
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Nee de koppeling zal wel gewoon blijven zitten, kost anders te veel. Immers de kopvorm bleef gelijk. Dus dan kun je aannemen de koppeling ook.


Zaterdag 15 mei 2010 - 22:04:44
MasterE
MasterE
Het lijkt mij ook een dure en onzinnige investering. Deze koppelingen zijn prima.

Maandag 17 mei 2010 - 17:52:18
thom
thom
Quote
taigagaai: Met een Scharfenberger is er geen ruimte voor normaal stoot en trekwerk aan de loc. De BSI koppelingen nemen een stuk minder ruimte in beslag dan een Scharfenberger.
Een Scharfenberger word normaal op een trekboom gemonteerd die een stuk dieper in de bak ligt.
Die kun je op een lok natuurlijk niet kwijt...

Maandag 17 mei 2010 - 18:44:48
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Kijk maar naar de Belgische oplossing (HLE27 met automatische koppeling van het type GF
De zit in een soort van frame voor op de lok, waardoor je een soort van stormram krijgt op de lok.
overigens geeft dit ook problemen met de draagconstructie van het frame van de lok, alle verhoudingen zijn weg, en de krachten lopen niet zoals het hoort te lopen in een frame, waardoor je haarscheuren krijgt.

lh4.ggpht.com

upload.wikimedia.org

lh5.ggpht.com

Laatst bewerkt door edje op Maandag 17 mei 2010 om 18:54:34