Data van materieel
Forum: Algemeen - Algemeen
13-05-2010 23:00:45
TheKnitter
TheKnitter
Hoi ieder,

Ik ben op zoek naar data van het materieel wat de NS in gebruik heeft.
Het betreft de volgende data:
* Afleverdatum
* In dienst stellingsdatum
* Datum dat stel voor revisie binnen is genomen voor de laatste keer (indien van toepassing)
* Verlengingstermijn (Indien van toepassing)

Ook het materieel wat terzijde staat heeft mijn interesse:
* Datum terzijdestelling
* Waar terzijde
* Onttakeld (Ja,nee, en indien bekend de datum)
* Gesloopt (Ja, nee, en indien bekend de datum en waar)
Ook hier is afleverdatum e.d. ook handig.

Hierbij denk ik ook aan stammen waarbij rijtuigen tussen uit gehaald kunnen worden, zoals ICRm, DDM1, DD-AR, mDDM etc. Stellen zoals SGMm, Plan T/V etc. zijn ook van belang.
Ik heb al een aantal gegevens. Mijn vraag is, of er op internet nog informatie te vinden is.
Wat ik verder niet duidelijk op internet kan vinden, is jammer. Daarvoor ga ik dan uiteindelijk naar de NVBS bibliotheek.

Alvast enorm bedankt!

Laatst bewerkt door TheKnitter op 13-05-2010 23:02

13-05-2010 23:26:48
luytjes
luytjes
Tja, daar vraag je nogal wat. Exacte afleverdata, indienstellingsdata, etc. zijn bij mijn weten niet ergens op één grote hoop te vinden. Niet op internet, in ieder geval. Misschien zijn er mensen die het voor zichzelf hebben bijgehouden en die hun informatie wellicht met je willen delen. Anders zou wat informatie uit diverse boeken en tijdschriften kunnen halen, maar ook daarin staat alles verspreid en moet je dus alles langsgaan op mogelijke informatie.

Laatst bewerkt door luytjes op 13-05-2010 23:27

13-05-2010 23:28:54
TheKnitter
TheKnitter
Klopt. Er zullen vast ergens bronnen te vinden zijn.

Zoals ik al aangaf, ga ik een keer een middag of vaker bij de NVBS bibliotheek zitten, om o.a. OdR door te spitten.
Het zijn geen gegevens die je even zomaar bij de NS op kan vragen, en het research lijkt mij leuk werk.

Indien er mensen zijn die gegevens liever per mail sturen, mailen staat vrij!

Laatst bewerkt door TheKnitter op 13-05-2010 23:32

13-05-2010 23:32:10
Nelis
Nelis
OdR lijkt mij je grootste kans. Ik zou als ik jou was de lijsten van het SLT bijhouden, en misschien kan broek53 je verder helpen die heeft naar mijn idee veel weet van dit gebied.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


13-05-2010 23:33:08
TheKnitter
TheKnitter
SLT ben ik inderdaad al aan het bijhouden, en hier meerdere topics doorgespit (Mat'64 topic bijvoorbeeld..)
En zoals je zegt, er kunnen hier zijn die zelf hun administratie (gedeeltelijk) willen delen, zou fijn zijn.

Laatst bewerkt door TheKnitter op 13-05-2010 23:37

14-05-2010 08:19:25
taigagaai
Moderator
taigagaai
In de RailMagazine 160 van december 1998 staan een aantal afleverdata van de mDDM:
390 7739 10-9-1998
390 7740 24-9-1998
390 7741 24-9-1998
390 7742 8-10-1998
390 7743 8-10-1998
390 7744 15-10-1998
390 7745 22-10-1998
390 7746 29-10-1998
390 7747 5-11-1998

14-05-2010 13:44:18
aarclay
aarclay
Ikzelf heb ook een aantal data's kunnen vinden van de ICM 421x t/m 4250 en een aantal 1700-locs in een aantal HOV-RN uitgaves die ik heb overgekocht.

Van het weekend ga ik die eens doorspitten en documenteren.
Ook heb ik van iemand een 40 MB zware Access file gekregen waarin ook een heleboel leuke data's staan van div. materieel en reviseringen + schade en herstel vermeldingen tot 2005.

In ieder geval zijn mijn plannen om van elk NS materieel binnenkort de data's gepubliceerd te hebben voor op mijn vernieuwde Treinen-website die binnenkort een grote update zal krijgen.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-05-2010 13:49


Choo choo.....

14-05-2010 13:54:45
daniel81
daniel81
Rail Magazine is inderdaad een goede infobron

Nog een lijstje, RM 101 januari 1993
in dienst stelling
1708 31-10-92
1723 30-10-92
1729 26-11-92
6473 07-08-92
6474 21-08-92

RM 102, feb 1993
1732 02-12-92
1734 24-12-92
6479 30-10-92
6480 06-11-92
6481 25-11-92

Mij ontbreekt helaas de tijd om alle RM's over te typen

14-05-2010 14:13:08
dwem
dwem
Zie dat je ergens Het Openbaar Vervoer (HOV), later HOV/RN, nog later on-line, kunt lenen. Daar vind ja alles op de dag nauwkeurig, Tot details als schilderbeurten, inbouw ATB, schadeherstel, enz toe. Dat alles sinds 1966 tot een paar jaar geleden.

Dirk

14-05-2010 15:49:51
taigagaai
Moderator
taigagaai
Mocht iemand nog wat jaargangen van 1966 tot 1999 over hebben van HOV/Railnieuws, dan houdt ik mij aanbevolen.

14-05-2010 16:22:40
aarclay
aarclay
Ik heb er ook nog wel interesse in als iemand er nog wat over heeft.


Choo choo.....

14-05-2010 17:14:49
abcde
abcde
Hier nog de indienstdata van ICM-IV (zie topic ICMm)

4201-4214 1990
4215-4230 1991
4231-4249 1993
4250 werd tenslotte op 1 januari 1994 in dienst gesteld.

15-05-2010 16:23:11
aarclay
aarclay
Ik ben vanmiddag druk bezig geweest met doorspitten van de data van de ICM-III, 1700-locs, de DDM-2 rijtuigen, en de 6400.

Wel leuk detail is dat de DDM-2 rijtuigen er al eerder waren dan de 1700-locs.
Ik zal morgen eens een tussenstand uploaden denk ik.

Laatst bewerkt door aarclay op 15-05-2010 16:23


Choo choo.....

16-05-2010 18:28:40
jmt
jmt
Ik heb zelf jaren geleden (ca 10-15 jaar terug inmiddels) eens de maand/jaar-data genoteerd zoals er staat op alle bakken van de ddar's (en de toen in dienst zijnde 1700en met ddar), heb je hier ook wat aan?

16-05-2010 18:35:38
aarclay
aarclay
Ik in ieder geval wel..
Mail: somda.nl


De stand van zaken van: jan. 1991 t/m jan 1992 per 16 mei '10:
www.xs4all.nl

Laatst bewerkt door aarclay op 16-05-2010 18:41


Choo choo.....

16-05-2010 18:51:40
Nelis
Nelis
je moet in je document effe aanpassen dat de 1200'en bij acts uit dienst zijn.

16-05-2010 19:10:36
jmt
jmt
Ik moet je helaas teleurstellen, ik heb net speciaal ff gezocht naar m'n oude spotblaadjes etc, maar kan die ene met deze bedoelde afleverdata etc nu net niet vinden...
Grote kans dat dat nog wel ergens ligt in mn opslagbox, die zit alleen 8 etages onder me, dus op dit moment ga ik er eventjes niet naar toe, maar mocht het, blabla, bij toeval enzo blabla, wil ik best eens die gegevens overtypen en doormailen, zodra ik ze gevonden heb...

Laatst bewerkt door jmt op 16-05-2010 19:12

16-05-2010 22:40:05
TheKnitter
TheKnitter
Mijn vorderingen zijn al best ver. Ik zal later vanavond voorlopige overzichten proberen te uploaden van een groot tal materieel.
HOV-RN is een goede bron, de editie online.

16-05-2010 23:57:01
aarclay
aarclay
Voor mij ook, maar tot nu te de papieren versie van 1991 t/m maart 1995.
Ik ben nu bij feb. 1992.

Verder erg interessant wat er allemaal in staat voor details en data's.

Als iemand nog wat HOV-RN bezitten van voor of na de collectie die ik heb, dan hoor ik het graag.
Ook de ACTS vermelding zal ik even aanpassen voor de volgende versie.

Laatst bewerkt door aarclay op 16-05-2010 23:57


Choo choo.....

17-05-2010 08:43:50
taigagaai
Moderator
taigagaai
Hier zijn de data van de 1200'n:
1201 09-01-52
1202 09-01-52
1203 09-01-52
1204 18-02-52
1205 18-02-52
1206 18-02-52
1207 25-03-52
1208 25-03-52
1209 25-03-52
1210 25-03-52
1211 10-04-52
1212 10-04-52
1213 05-05-52
1214 08-09-52
1215 28-05-52
1216 28-05-52
1217 04-07-52
1218 04-07-52
1219 04-07-52
1220 25-07-52
1221 25-07-52
1222 25-07-52
1223 01-10-52
1224 19-01-53
1225 19-01-53

Waarom de 1214 zo veel later is afgeleverd, is mij niet duidelijk. Misschien dat dat in het 1200 boek van Bouman staat.

17-05-2010 09:45:29
Apda
Apda
Ja, dat staat erin. De 1201 is bij Werkspoor Utrecht op de 1214 gebotst.

17-05-2010 12:57:28
dwem
dwem
HOV (papier) is (volgens mij volledig sinds 1966) in netjes ingebonden vorm aanwezig in de Bibliotheek van de NVBS in Amersfoort. Zaterdag nog gezien.
Net als heel veel ingebonden jaargangen van alle bekende en minder bekende bladen uit binnen- en buitenland trouwens.

Je kunt zoveel delen als je kunt tillen voor EUR 1,- per 2 maanden lenen als je lid bent.

dirk

Laatst bewerkt door dwem op 17-05-2010 12:58

17-05-2010 13:06:25
TheKnitter
TheKnitter
klopt, en dat was ik ook van plan, om te buurten.
Eerst via internet huiswerk in het voor doen, en dan later alles aanvullen.
Vanavond post ik een aantal data (excel) om een voorbeeld te geven wat ik ga maken, en later vrij publiceren

17-05-2010 20:23:00
TheKnitter
TheKnitter
Hierbij alvast een deel van hetgene wat ik rond heb.
Fouten en dergelijke gelieve melden, dan kan ik het aanpassen.

VIRM: www.durkhoutsma.nl

Plan V: www.durkhoutsma.nl

ICM(m): www.durkhoutsma.nl

SGM(m): www.durkhoutsma.nl
De SGM stellen staan er nog niet in, maar komt ook!

DM90: www.durkhoutsma.nl

Have fun!

Laatst bewerkt door TheKnitter op 17-05-2010 20:23

17-05-2010 20:40:28
kevinevers
kevinevers
web.archive.org

web.archive.org

Heb je hier wat aan?

17-05-2010 21:16:13
TheKnitter
TheKnitter
Super!

Daar heb ik zeker wat aan, en zal ik binnenkort ook even gaan nakijken/verwerken.

17-05-2010 21:53:35
kevinevers
kevinevers
web.archive.org

Dan kan je hier ook nog wat mee. Niet iedere pagina werkt er meer van maar dan moet je gewoon een andere datum proberen.

18-05-2010 15:57:23
TheKnitter
TheKnitter
Inmiddels is het Plan V gedeelte aangepast met nieuwere informatie; De link blijft hetzelfde: www.durkhoutsma.nl

18-05-2010 19:18:47
kevinevers
kevinevers
De Bk 424 ging niet naar de 523 maar naar de 528

24-05-2010 00:43:36
kevinevers
kevinevers
Deze vraag is denk ik ook wel gepast in dit topic:
In het boek elektrische locomotieven in Nederland staat op pagina 48 bij opmerkingen:

1122-1130: in mei 1951 werd om onduidelijke redenen de 1122 in gebruik genomen als de 1130; de orignele 1123 t/m 1130 werden vernummerd in 1122 t/m 1129.

Betekend dat:
1122 van het NSM (oorspronkelijk 1125) eigenlijk de 1124 is?
1122 van KLOK eigenlijk de 1123 is?

24-05-2010 08:20:40
treinfan
treinfan
Nee, de 1130 heeft nooit 1122 geheten, maar was wel het 22e exemplaar
De 1116 en 1117 zijn ook eerder geleverd dan de 1115 en de 1150 is ook eerder gekomen dan de 1146 t/m 1149, waarbij de 1150 symbolisch tegelijk met de 1301 binnenkwam. (bron: Drs. W.H. van den Dool sr. - Elektrische locomotieven NS-serie 1100, Uquilair, 2006)

Laatst bewerkt door treinfan op 24-05-2010 08:26

24-05-2010 11:11:52
kevinevers
kevinevers
Ik heb dat boek ook van de 1100 en daar had ik niets in kunnen vinden over deze wijziging vandaar dat ik het hier vraagde.

24-05-2010 11:27:15
AlbertP
AlbertP
Er zijn geen nummers gewijzigd, alleen is de 22e om een of andere reden met nummer 1130 afgeleverd, en de locs die eigenlijk de nummers 1123-1130 hadden moeten krijgen, zijn 1122-1129 genummerd om een dubbelnummer 1130 te voorkomen. Ze hebben de nummers 1123-1130 dus nooit gedragen.

Laatst bewerkt door AlbertP op 24-05-2010 11:27

26-05-2010 01:13:06
aarclay
aarclay
En nu even over de 6400 locjes:

Wikipedia:
In 2010 werden de eerste twee locomotieven van de serie 6400 gesloopt, te weten de 6415 en 6514 welke bij een botsing bij Barendrecht ernstig beschadigd raakten.
Zijn er nog meer 6400-jes gesloopt? En welke zijn ook alweer terzijde gesteld?


Choo choo.....

26-05-2010 08:35:47
mdj
mdj
rolandrail.net De ontbrekende nummers zijn dus gesloopt. Kun je ook meteen zien wat terzijde staat.


Bij twijfel: gebruik beton.

26-05-2010 10:33:16
Nelis
Nelis
189 080 189-VJ/ES 64 F4 rood geen Railion Siemens 2005/21065 9 december 2007
189 081 189-VJ/ES 64 F4 rood geen Railion Siemens 2005/21066 16 augustus 2009
189 082 189-VJ/ES 64 F4 rood geen Railion Siemens 2005/21067 9 december 2007

waarom zit er 2 jaar tussen het afleveren van de 189 080 en de 189 081? de rest van het lijstje loopt wel gelijk met elkaar.

26-05-2010 11:11:20
mdj
mdj
De DB / schenker heeft de eerste serie BR189 in december 2007 afgeleverd met ATB aan boord. Pas in 2009 heeft de tweede serie van 32 locs (189.024-189.054+189.081) omgebouwd.


Bij twijfel: gebruik beton.

26-05-2010 11:37:41
aarclay
aarclay
Quote
mdj: rolandrail.net De ontbrekende nummers zijn dus gesloopt. Kun je ook meteen zien wat terzijde staat.

hej thnx..
Dit overzicht kende ik nog niet.

Afgesteld = terzijde dus?


Choo choo.....

26-05-2010 11:42:40
broek53
broek53
Afgesteld = gewoon slecht Nederlands , namelijk een gruwelijk germanisme. Maar er wordt wel terzijde gesteld mee bedoeld, neem ik maar aan...

Laatst bewerkt door broek53 op 26-05-2010 11:42

26-05-2010 16:55:18
nielsie600
nielsie600
Er moet ergens in een spoorwegjournaal een stuk staan over 25 jaar koploper met alle afleveringsdata en ingebruikname bij de ns erbij

26-05-2010 18:35:17
aarclay
aarclay
Ik ben inmiddels al druk bezig met de ICM-data (en TheKnitter ook) maar mocht je (of iemand anders) de nummers terug kunnen vinden. Prima....

let it know.


Choo choo.....

26-05-2010 22:32:30
timtrein
timtrein
Als iemand even uitzoekt welke SJ het is (of anders kijk ik morgen even?) dan kan ik dat wel scannen.

27-05-2010 16:00:20
taigagaai
Moderator
taigagaai
SJ 129, pagina 63

27-05-2010 20:30:37
timtrein
timtrein
dit is 'm home.solcon.nl

27-05-2010 22:35:30
TheKnitter
TheKnitter
Waarvoor erg bedankt timtrein !
Hier kunnen we zeker ook wat mee %08%

27-05-2010 23:09:58
aarclay
aarclay
Hartelijk dankjewel Tim


Choo choo.....

09-08-2010 09:45:09
aarclay
aarclay
Is er ook wat bekend over de revisie van de Thalys-stellen? Ik heb gehoord dat de laatste Thalysen inmiddels onder handen worden genomen.


Choo choo.....

24-09-2010 13:17:36
aarclay
aarclay
Niemand die er wat vanaf weet?

En de sloopdata's van ICM-0? Weet iemand daar wat van?

Nummer Aflevering Dienst Afvoer
4001 28-2-1977 mrt-78 10-8-2003
4002 4-4-1977 jul-77 9-7-2003
4003 27-5-1977 jul-77 14-12-2003
4004 29-6-1977 aug-77 26-11-2003
4005 15-7-1977 aug-77 10-12-2003
4006 12-8-1977 sep-77 23-12-2002
4007 17-2-1977 okt-77 6-10-2003

Laatst bewerkt door aarclay op 24-09-2010 13:21


Choo choo.....

24-09-2010 13:39:31
Spionkop
Spionkop
Ja, ik.

Datum slooptransport cq afvoer:
4001 26-10-2004 (Arnhem Kleefse Waard)
4002 06-12-2004 (Maastricht Beatrixhaven)
4003 29-11-2004 (Maastricht Beatrixhaven)
4004 05-11-2004 (Politieacademie Woensdrecht)
4005 25-01-2004 (Utrecht Stator)
4006 29-11-2004 (Maastricht Beatrixhaven)
4007 28-05-2004 (Vlasman Alphen a/d Rijn)

Extra bijzonderheden:
De middenbak van de 4005 staat op Amersfoort Bokkeduinen.
De kopbakken van de 4005 zijn op 11-05-2007 overgebracht naar Utrecht Stator.
De SBk-kopbak is op 12-09-2009 terplekke gesloopt.
De middenbak van de 4007 fungeert momenteel als middenbak van de 4044.

Voor meer info, zie:

11-01-2011 07:01:59
taigagaai
Moderator
taigagaai
Nu las ik elders hier op het forum dat de NVBS bezig is met het digitaliseren van hun archief. Is er ook ergens een archief van Het Openbaar Vervoer en/of Railnieuws van de STERN? De jaargangen 2000 - 2008 weet ik online te vinden.

11-01-2011 13:54:47
mren
mren
Online weet ik niet, maar HOV staat (compleet denk ik) in ieder geval in de NVBS-bibliotheek te Amersfoort.

De NVBS is bij de digitalisering van Op de Rails inderdaad behoorlijk ver gevorderd, maar digitalisering van het archief (NVBS-term: railverzamelingen) is nog vrij non-existent. Vooral omdat die laatste zo'n enorme hoeveelheid data bevat, van materieeltekeningen tot tramfoto's en kwaliteitsnormen reizigersvervoer, etc. etc.

11-01-2011 19:49:23
taigagaai
Moderator
taigagaai
Het archief van Op de Rails bedoelde ik ook vanochtend. Dan wordt het toch eens tijd om naar Amersfoort te gaan voor de bibliotheek.

04-05-2011 20:44:00
taigagaai
Moderator
taigagaai
Halverwege de jaren '80 en begin jaren '90 zijn er TTA's (TTA1 en TTA2) uitgevoerd aan de ICR-1 en ICR-2 rijtuigen. In HOV uit die tijd (1985) wordt er gesproken over onderzoekresearch bij deze rijtuigen. Is deze benaming gelijk aan elkaar en zijn beide TTA's in Haarlem uitgevoerd? In een nummer van Op de Rails uit ik meen 1989 wordt over onderzoekresearch gesproken. Heeft ICR-3 en ICR-4 ook TTA gehad of hebben zij zonder enige vorm van revisie tot aan de modernisering rond gereden?

Dit heeft ook plaatsgevonden bij de locs serie 1600 en SGM. Foto's van revisiedata van o.a. 1608, 1610 en 1617 geven een TTA2 aan in 1991. Wanneer was TTA1 dan ongeveer? De revisiebeurten rond 2004 voor de 1600/1800 waren LT3 beurten. Wanneer hebben LT1 en LT2 plaats gevonden?

Kenden de 1700'n ook TTA's of niet? Of is de LT1 beurt de enige vorm van revisie geweest voor deze locs? Ik zelf heb namelijk geen foto's van revisiedata van 1700'n van voor de LT1 beurt, dus kan dat niet aan de revisiegegevens van de loc halen.

04-05-2011 22:10:20
aarclay
aarclay
LT = Lange Termijn (revisie), maar TTA?


Choo choo.....


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


04-05-2011 22:14:12
thom
thom
Tussen Tijdse Aanpak ?

04-05-2011 22:22:08
cuneo56
cuneo56
Tussen Tijdse Actie.
Extra binnen komst in een revisie bedrijf om gericht een of meer zaken aan te pakken zodat levensduur/ revisie termijn opgerekt wordt.
Is / kan het gevolg zijn van Onderhouds research waarbij een of meer exemplaren van een serie op "zwakke plekken"worden onderzocht.

04-05-2011 22:29:01
broek53
broek53
Bijna: TussenTijdse Actie.
Het tussentijds slaat erop dat het ging om een beurt tussen de gewone revisies in; het speelt dan ook in een tijd dat de maat der dingen revisies waren. De TTA's waren gerichte acties op bepaalde (kritische) onderdelen en daarmee luidden ze eigenlijk ook het eind van de ouderwetse revisies in. In feite zijn LT(voluit: LTO)-beurten niets anders; het gaat erom dat niet een hele loc of rijtuig wordt gereviseerd, maar slechts bepaalde delen worden vervangen, gereviseerd etcetera.
Wat er moet worden behandeld als het om een LTO gaat, wordt vantevoren (uiteraard) bepaald; zo is men nu bezig het pakket samen te stellen voor het LTO van de oudste VIRM's (neem ik aan, en voor zover het al niet gebeurd is.

Bij de TTA's is de inhoud van deze Actie vastgesteld door een representatief aantal rijtuigen te onderzoeken: de OHR = Onderhoudsresearch.

04-05-2011 22:40:02
thom
thom
En LTO is Lange Termijn Onderhoud toch?

05-05-2011 08:26:13
taigagaai
Moderator
taigagaai
Klopt.

05-05-2011 10:16:35
rob46
rob46
HOV publiceerde jarenlang de z.g. "levensloop" van een treinstel. Nadat het betreffende treinstel was afgevoerd werd een complete uitdraai gegeven op data van indienstelling, in- en uitgaand Wph voor bots en/of revisies, eventuele bakwisselingen t/m Tz en sloop. De laatst gepubliceerde levenslopen betroffen het Mat'54.


57 jaar OV-fotografie.

05-05-2011 10:56:26
taigagaai
Moderator
taigagaai
Deze zijn mij bekend. Met een onderbreking tussen 1998 en 2003 zijn de levenslopen van het mat'54 tot in 2007 beschreven. Uitgezonderd de 766, meen ik. De 375 en 386 worden hierin wel beschreven.

05-05-2011 11:35:17
jeanne
jeanne
Quote
taigagaai (wo 04 mei 2011 20:44:00 www.somda.nl): Halverwege de jaren '80 en begin jaren '90 zijn er TTA's (TTA1 en TTA2) uitgevoerd aan de ICR-1 en ICR-2 rijtuigen. In HOV uit die tijd (1985) wordt er gesproken over onderzoekresearch bij deze rijtuigen. Is deze benaming gelijk aan elkaar en zijn beide TTA's in Haarlem uitgevoerd? In een nummer van Op de Rails uit ik meen 1989 wordt over onderzoekresearch gesproken. Heeft ICR-3 en ICR-4 ook TTA gehad of hebben zij zonder enige vorm van revisie tot aan de modernisering rond gereden?


Onderzoekresearch: Is het vooronderzoek voor het bepalen van wat er in de toekomst werkelijk gedaan moet gaan worden. De term werd als zodanig aan het einde van de '70-jaren geïntroduceerd maar de actie werd al langer uitgevoerd. Deze onderzoeken waren vaak nog veel uitgebreider dan de later uit te voeren actie's of constructie wijziging (CW). Niet altijd leide een research onderzoek ook direct tot het uitvoeren van een actie. Soms werden er een specifiek research onderzoeken gelast bij ouder materieel, om te kunnen bepalen hoe constructies in nog nieuw te bouwen materieel verbeter kon worden.

Laatst bewerkt door jeanne op 05-05-2011 11:42

14-05-2011 17:04:53
rob46
rob46
Kan iemand mij helpen aan de nummers van de terzijdegestelde 6400-en op Amf GE, (dus niet Vlasakkers) het gaat alleen om de rij die vanuit de trein zichtbaar zou moeten zijn, de rij begint met 6495+6468..........


57 jaar OV-fotografie.

14-05-2011 17:42:20
edward
edward
6495+6468+6463+6485+6488+6487+6486+6420+6402
Verder hebben de 6504 en 6517 ook in deze rij gestaan.

De 2e rij is zo te zien naar achter geschoven richting Hvs
Zichtbaar zijn 6408+6489+6409+6401+6410+6405+6481+6473+..... (7 loks)

Laatst bewerkt door edward op 16-05-2011 21:16, reden: aanvulling op loknummers

14-05-2011 17:55:43
rob46
rob46
Geweldig, hartelijk dank ben erg geholpen.


57 jaar OV-fotografie.

14-05-2011 21:23:41
taigagaai
Moderator
taigagaai
Het rijtje tot aan de 6420 klopt met mijn waarneming van vandaag. Vanmiddag zag ik er ook nog de 6401, 6472, 6473, 6403, 6481 en 6405 achter staan, maar die kunnen ook op een spoor er achter staan.

Laatst bewerkt door taigagaai op 14-05-2011 21:24

15-05-2011 10:21:38
TheKnitter
TheKnitter
Ik durf het niet zeker te zeggen, maar toen ik bij de 115 bezig was, leek het er erg op dat er twee rijen stonden ipv 1.


Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl

02-07-2011 16:25:48
edward
edward
Quote
edward (za 14 mei 2011 17:42:20 www.somda.nl): 6495+6468+6463+6485+6488+6487+6486+6420+6402
Verder hebben de 6504 en 6517 ook in deze rij gestaan.

De 2e rij is zo te zien naar achter geschoven richting Hvs
Zichtbaar zijn 6408+6489+6409+6401+6410+6405+6481+6473+..... (7 loks)


Afgelopen maand aan de 2 rijen 6400's in Amersfoort toegevoegd:
6509 aan rij verder met 6495+6468+.....
6461+6466+6467 aan rij verder met 6491+6497+.....

02-07-2011 16:38:21
sander14
sander14
Binnenkort zal de 6407 daar ook worden gezet, die staat nu nog op Whz met treinleidinglekkage, maar als die verholpen is, wordt deze (samen met nog wat locs van Whz) ook in Amersfoort neer gezet.

02-07-2011 20:39:09
john563
john563
TTA bestaan niet meer, ze noemen het tegenwoordig verbeterplan, tenminste zoals nu bij de VIRM,nog 3 stellen.

Maar sinds de ICR/SGM bestaan er geen vaste revisie termijnen zoals mat 64 (elke 7 jaar), nu gaat het volgens een slijtage,verbeter cluster.
Er zit wel een vreselijk addertje onder het gras, sommige clusters werden/zijn uitbesteed maar daarbij is nog wel eens ruimdenkend gedaan over de montage (niet als slecht maar anders) hier liepen we tegenop bok de ICMm waarbij een wijziging verkeerd ging omdat de interpretatie bij een oude wijziging dat dus in de weg zat.

Je kan dus tegenwoordig niet meer jaren van te voren zeggen wanneer en welk actie.

21-07-2011 14:47:19
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
taigagaai (wo 04 mei 2011 20:44:00 www.somda.nl): Halverwege de jaren '80 en begin jaren '90 zijn er TTA's (TTA1 en TTA2) (...) Dit heeft ook plaatsgevonden bij de locs serie 1600 en SGM. Foto's van revisiedata van o.a. 1608, 1610 en 1617 geven een TTA2 aan in 1991. Wanneer was TTA1 dan ongeveer? De revisiebeurten rond 2004 voor de 1600/1800 waren LT3 beurten. Wanneer hebben LT1 en LT2 plaats gevonden?
Inmiddels aan de hand van HOV weet ik dat de TTA 1 van de locs rond het najaar 1987 zijn begonnen. Kan het zijn dat de beurten opeenvolgend genummerd zijn bij deze locs? Dus eerst TTA 1, TTA 2, LT 3 en de volgende beurt zou XX 4 moeten zijn, als de locs nog ingezet zouden worden?

Weet iemand of er in het 1200 boek van Bouman een tabel staat met revisiegegevens, zoals deze ook in het 1300 boek van Bouman te vinden is? Indien dit het geval zou ik daar graag een scan van ontvangen.

21-07-2011 15:13:04
mren
mren
Ik heb het boek helaas niet, maar de NVBS bibliotheek wel (Plaatsnummer boek: Sm-100.021). Die is vandaag tot 21:00 open en er staan ook een kopieerapparaat en scanner. Mocht iemand je uit de brand willen helpen

21-07-2011 15:50:01
HansBeeker
HansBeeker
Taigagaai, ik heb je een e-mail gestuurd. Als je mij een reactie stuurt, kan ik je deze data vanavond of morgen ochtend toemailen. Het 1200 boek heb ik namelijk in mijn bezit.

21-07-2011 19:21:34
1855
1855
Quote
taigagaai (do 21 jul 2011 14:47:19 somda.nl): Inmiddels aan de hand van HOV weet ik dat de TTA 1 van de locs rond het najaar 1987 zijn begonnen. Kan het zijn dat de beurten opeenvolgend genummerd zijn bij deze locs? Dus eerst TTA 1, TTA 2, LT 3 en de volgende beurt zou XX 4 moeten zijn, als de locs nog ingezet zouden worden?

Dat is correct, TTA was inderdaad de toenmalige benaming voor een 'grote revisie'. De TTA1 bij de 1600 was niet zozeer een revisie maar meer een pakket CW's en kleine herstellingen die men uitvoerde naar aanleiding van inmiddels opgedane ervaring met de locomotieven. De TTA2 was wel een revisie, doch ook weer met een aantal CW's en verbeterpunten.

Laatst bewerkt door spiketrain op 21-07-2011 19:24, reden: Quoot aangepast.

22-07-2011 09:18:22
taigagaai
Moderator
taigagaai
Dank voor verduidelijking.

22-07-2011 19:10:39
timtrein
timtrein
Quote
1855 (do 21 jul 2011 19:21:34 www.somda.nl): Dat is correct, TTA was inderdaad de toenmalige benaming voor een 'grote revisie'.

Kleione revisie toch? (daarom TussenTijdse Actie)

22-07-2011 23:00:06
1855
1855
Het verschil tussen groot en klein is natuurlijk een grijs gebied, maar de TTA2 begin jaren'90 was een revisie die in de oude benaming (H1, H2, enz.) "groot" genoemd zou worden.

23-07-2011 00:36:46
broek53
broek53
Een H3 dus %06%

29-07-2011 21:03:37
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik heb getracht het te vinden, maar kom niet tot een datum.

De 893 raakte in de nacht van 1 op 2 januari 1987 in brand bij Den Dolder. De BPk brand nagenoeg volledig uit en de ABk loopt ook flinke schade op. Op 5 januari 1987 wordt het stel van Amersfoort naar Haarlem gesleept door de 531. In afwachting van een beslissing tot herstel of sloop is het tijdelijk ter zijde gesteld. In februari 1987 wordt tot herstel besloten, waarna revisie zal volgen.

De BPk 959 zal in mei 1987 gesloopt worden. Geen idee of deze mogelijk een rol heeft gespeeld bij het herstel van de 893? De ongevallen met de 938 en 839 (What's in a number?) spelen nog geen rol van betekenis in dit verhaal.

Medio juni 1987 staat het nog in Haarlem voor schade herstel. Vervolgens kom ik pas een melding van aflevering na revisie tegen op 31 december 1987.

Heeft iemand misschien een datum van aflevering schade herstel en inname revisie? Op de Rails en HOV uit 1987 heb ik al doorgenomen, evenals Ongevallen op Nederlands spoor. Het kan zijn dat ik er gewoon over heen heb gelezen, of dat er destijds geen melding van gemaakt is.

Laatst bewerkt door taigagaai op 29-07-2011 21:12

15-08-2011 14:04:26
taigagaai
Moderator
taigagaai
Op welke data zijn de 2848, 2851, 2854 en 2863 naar Denemarken vertrokken voor hun revisie? De recente spots, het forum, Op de Rails, HOV en OVL geven geen antwoord hierop.

En wanneer zijn de 2936-2939 en 2941 in dienst gesteld? Ook hier heb ik geen antwoord op kunnen vinden.

15-08-2011 14:22:55
dwem
dwem
Ik vraag het na bij een deskundige
Dirk

27-09-2011 13:28:57
taigagaai
Moderator
taigagaai
De indienststellings data van de 2900'n heb ik inmiddels. Zie ook de railwiki. De data van vertrek van de 2800'n heb ik nog niet, evenals de indienststellingsdata van een aantal 2100'n.

27-09-2011 17:01:03
aarclay
aarclay
Wat niet op de RailWiki staat, maar waar ik wel benieuwd naar ben, wanneer zijn de A32 lightrails gebouwd en in dienst gekomen? Is dit nieuwbouw of zijn ze overgekocht?


Choo choo.....

27-09-2011 17:48:32
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Staat ergens in OdR meen ik me te herinneren... alleen heb ik de afgelopen nummers hier niet zo bij de hand.

27-09-2011 19:52:13
timtrein
timtrein
In dienst hier maart 2003, bouw zal dus wel 2002 zijn geweest. Online te vinden op nl.wikipedia.org en anders idd in OdR maar da's me nu te ver lopen

28-09-2011 16:23:29
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
aarclay (di 27 sep 2011 17:01:03 www.somda.nl): Wat niet op de RailWiki staat, maar waar ik wel benieuwd naar ben, wanneer zijn de A32 lightrails gebouwd en in dienst gekomen? Is dit nieuwbouw of zijn ze overgekocht?
Zal er ooit wel een keer gaan komen.

28-09-2011 18:26:17
thom
thom
Quote
timtrein (di 27 sep 2011 19:52:13 somda.nl): In dienst hier maart 2003, bouw zal dus wel 2002 zijn geweest. Online te vinden op nl.wikipedia.org en anders idd in OdR maar da's me nu te ver lopen

Waren die dingen niet tweedehands uit Stockholm oid?

28-09-2011 19:02:14
broek53
broek53
De HTM heeft de trams (nieuw) aangeschaft op een optie van het Stockholmse vervoerbedrijf op meerdere stuks van dat type. In 2009 zijn ze dan ook doorverkocht naar Stockholm.

Laatst bewerkt door broek53 op 28-09-2011 19:03

30-09-2011 21:20:48
taigagaai
Moderator
taigagaai
Hoe zit het eigenlijk met het revisie schema van Plan U? Ongeveer vergelijkbaar met de 501 van Plan T? Aflevering rond 1960, de eerste H2 beurt rond 1964, de tweede H2 beurt rond 1968. De derde beurt vond plaats vanaf 1972. Dit was dan ook nog een H2 beurt? Bij het eerste stel, de 114, is het nummer namelijk niet onderstreept in HOV. Dan zou er een grote revisie geweest zijn ergens rond 1976? Is dit dan de R4 of nog een H3?
Rond 1981 weer een kleine revisie? De R5? In 1986 beginnen weer een serie kleine revisie's. Dit zou dan volgens de doortelling de R6 moeten zijn. Dan zou er halverwege de jaren '90 nog een revisie moeten zijn geweest. Ik neem aan de R7? Welke voor de helft van de stellen de laatste was, terwijl de andere helft nog een renovatie in het verschiet lag begin deze eeuw. De renovatie zou dan de R8 moeten zijn.

Kloppen mijn vermoedens en aannames?