Perron op station Düren
Forum: Algemeen - Algemeen
10-05-2010 10:56:55
aarclay
aarclay
Enige tijd geleden heb ik met Stefanvdw o.a station Duren bezocht:
http://fotoalbum.claij.nl/Dagjetreinenmaart09/enkelegoederenwagonsinduren.html
http://fotoalbum.claij.nl/Dagjetreinenmaart09/hetgoederenemplacement.html
etc...

Nu was mijn vraag, ik meen dat op het spoor naast de goederenwagons toch ook een reguliere reizigers trein stopte, volgens mij die naar Linnich? Kan iemand dat bevestigen? En is deze nog steeds in gebruik?

Ik ben namelijk van plan een leuk artikeltje te gaan schrijven over hoe Duren onstaan is, wat er allemaal bij de draaischijf stond die inmiddels aan het wegroesten is etc....

Laatst bewerkt door mark op 11-05-2010 18:24


Choo choo.....
 

10-05-2010 11:16:32
luytjes
luytjes
Allereerst schrijf je Düren met een Umlaut (puntjes op de u). Dat moet je natuurlijk sowieso goed doen als je er een artikel over wil schrijven

Over de spoorlijn Düren - Linnich is genoeg te vinden op Wikipedia.

http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_J%C3%BClich%E2%80%93D%C3%BCren%E2%80%93Heimbach

Düren - Linnich is dus nog in gebruik en wordt in een uursdienst bereden door RB21a van de Rurtalbahn die hier rijdt met RegioSprinters. In de spits wordt er tussen Düren en Jülich Nord een halfuursdienst gereden.

Als je het sporenplan van Düren bekijkt op www.sporenplan.nl zie je dat het perronspoor dat je bedoelt het enige perronspoor is dat vanuit de richting Linnich bereikbaar is.

Ik hoop dat je met deze informatie verder geholpen bent.
 

10-05-2010 11:53:29
aarclay
aarclay
Thnx voor de info. Hier kom ik verder mee.
En ja, ik wist dat Duren met umlaut is, maar de exacte ASCII code was mij even ontgaan.
(Hoewel 'shift+double quote' + u ook nog had gekund, bedenk ik me net...)

Laatst bewerkt door aarclay op 10-05-2010 11:54


Choo choo.....
 

10-05-2010 15:45:19
AlbertP
AlbertP
Op het spoor naast de goederensporen (het achterste van de 2 (nr 23), de voorste (22) is begroeid en afgezet met gekruiste biels) keert inderdaad de RB 21a uit Linnich. Sporenplan klopt overigens niet helemaal in Düren, maar inderdaad is 23 het enige spoor, bereikbaar vanuit Linnich.

Laatst bewerkt door AlbertP op 10-05-2010 17:53, reden: spoornummers aangepast
 


10-05-2010 16:08:18
luytjes
luytjes
Quote
aarclay: En ja, ik wist dat Duren met umlaut is, maar de exacte ASCII code was mij even ontgaan. (Hoewel 'shift+double quote' + u ook nog had gekund, bedenk ik me net...)

Shift + dubbele aanhalingstekens en vervolgens "u" werkt inderdaad het makkelijkste. Hoef je niet allerlei ASCII-codes te onthouden.
En kun je om een bepaalde reden echt geen Umlaut toe passen, dan voeg je een "e" achter de letter die een Umlaut had moeten krijgen. Düren kun je dus ook schrijven als Dueren.
Tot zover deze korte off-topic uitleg over Umlauten en toetsencombinaties

Laatst bewerkt door luytjes op 10-05-2010 16:08
 

10-05-2010 17:11:07
Noodrem
Noodrem
Het valt mij altijd op dat de Duitsers op een heel andere manier omgaan met hun spoor? In Duitsland heb ik nu al een hoop overwoekerde sporen / vervallen stations gebouwen gezien?

Is hun mentaliteit zoveel anders, of hebben wij gewoon een ruimtetekort?
 

10-05-2010 17:52:42
AlbertP
AlbertP
Duitsers laten meestal erg veel oud spoor liggen. Viel me meteen op toen ik de noordzijde van Düren zag. Er ligt zelfs nog een oude draaischijf !
Op een groot aantal borden staan nog niet meer bestaande spoornummers 19 t/m 21 vermeld.
Er zijn echter plannen om van Düren noordzijde een moderner station te maken.

Laatst bewerkt door AlbertP op 10-05-2010 17:59
 

10-05-2010 18:05:43
mren
mren
Quote
luytjes:
Quote
aarclay: En ja, ik wist dat Duren met umlaut is, maar de exacte ASCII code was mij even ontgaan. (Hoewel 'shift+double quote' + u ook nog had gekund, bedenk ik me net...)

Shift + dubbele aanhalingstekens en vervolgens "u" werkt inderdaad het makkelijkste.

Nee hoor, dat is die achterlijke toetsenbordinstelling waardoor je achter elk aanhalingsteken een spatie moet geven omdat je anders allerlei ongewenst accenttekens krijgt. De veel gebruikte codes weet je zo (zeker als je vroeger gewoon WP4 of 5 gebruikte zoals half Nederland).
 

10-05-2010 21:33:19
luytjes
luytjes
Één kleine opmerking over een Umlaut en ik krijg meteen half oldskool WP4 en 5 gebruikend Nederland over me heen Vind je het goed als ik verder niet aan deze discussie mee doe? Iedereen gebruikt de toetsenbordinstelling die hij zelf het fijnste vindt werken

Laatst bewerkt door luytjes op 10-05-2010 21:33
 

11-05-2010 09:45:35
edegroot
edegroot
edegroot: en bij deze is het ook meteen klaar, graag weer ontopic aub  

11-05-2010 14:35:06
Eindhoven
Eindhoven
Er is ook een spoorverbinding geweest van Duren naar Euskirchen,weet niet sinds wanner die buiten dienst is,wordt nu onderhouden door een uurbusdienst via Zulpich,in Euskirchen kun je door naar Koln,Bonn,en Trier (Eifelbahn
Duren heeft nu een rechtstreekse uurverbinding met Heerlen (RB 20)
 

11-05-2010 17:57:50
spotter83
spotter83
Voor meer info kun je ook eens kijken op www.vonderruhren.de. Deze Duitse site beschrijft de historie van onder andere Düren en die lijnen die er van uit gaan.  

11-05-2010 18:47:51
berkel73
berkel73
@Eindhoven: Het traject Düren-Euskirchen is niet helemaal buiten dienst, er kan op bepaalde dagen nog steeds met een speciale trein overheen gereden worden. Zie http://www.boerdeexpress.de/fahrplan.html . Interessant is dat het Euregio-Ticket er ook geldig is, dus vanuit Heerlen is een (goedkoop) dagtochtje prima te doen.

Laatst bewerkt door berkel73 op 11-05-2010 18:49