Machinist vergeet te stoppen op Almelo Centraal
Forum: Algemeen - Algemeen
07-05-2010 20:43:46
gkw1969
gkw1969

Machinist intercity vergeet te stoppen op Almelo Centraal


ALMELO - Reizigers van de intercitytrein van Deventer naar Enschede, die in Almelo Centraal hadden willen uitstappen, konden er donderdagmiddag tot hun stomme verbazing pas bij station De Riet uit.

De machinist van de intercity, die om 16.49 uur uit Deventer vertrok, bleek te zijn vergeten bij Almelo Centraal te stoppen. Wel remde hij bij het naderen van Almelo af, maar het centraal station reed hij pardoes voorbij.

Hij besloot toen maar bij de volgende halte, Almelo De Riet, reizigers uit te laten stappen. „Hij is gewoon vergeten te stoppen op Almelo Centraal”, aldus een woordvoerder van Prorail, die de reden daarvoor niet kent.

Enkele reizigers waren verbolgen.

bron: www.tctubantia.nl
 

07-05-2010 20:53:16
dvdhoven
dvdhoven
Gruddepieten en zulke berichten halen de krant? Ik dacht dat Almelo iets meer dan een dorp is. Wat had die machinist dan moeten doen? Vol in de ankers? En vanaf de Riet hebben ze aansluiting op de 7000 terug. En de mensen, die naar Borne moeten hebben ook geen probleem, de 7900 zit erachter. Hooguit de mensen voor Almelo lokaal zitten wat later achter de Bokma. So what? Hebben ze het wonderschone de Riet ook eens gezien.


Dick van den Hoven
 

07-05-2010 21:13:29
1855
1855
Quote
dvdhoven: Gruddepieten en zulke berichten halen de krant? Ik dacht dat Almelo iets meer dan een dorp is.


Er is in Almelo (n)iets te doen...
 

07-05-2010 21:16:55
manuel25
manuel25
Inderdaad, wat een drukte om zo.n klein incident, maar aan de andere kant, hoe kun je Aml vergeten? Elke trein stopt er dus het zou routine moeten zijn. Of betrof het een stiekeme cargonaut?  


07-05-2010 21:17:22
dlm4yjp
dlm4yjp
Wat zei herman Finkers ook alweer?!

"In Almelo is altijd wat te doen, de ene dag staat het verkeerslicht op groen, de volgende dag op rood"

Kennelijk stond het sein vandaag op groen %08%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

07-05-2010 21:18:57
sik214
sik214
Als je nu door de mediaandacht maar niet hetzelfde kopieergedrag krijgt zoals de stoeptegels gooien naar auto's!  

07-05-2010 21:22:07
bruno
bruno
Dan mag Rotterdam Alexander wel iedere maand in de krant, want daar rijdt regelmatig een Intercitytje voorbij terwijl toch echt alles daar zou moetten stoppen!  

07-05-2010 21:24:32
ruud.h
ruud.h
Krijgt hij dan niet eerst een sein dat geel toont hier op de maaslijn is dat wel
dus dan moet je al automatie's afremmen naar 40 km lijkt


ruud.h
 

07-05-2010 21:45:35
mark
mark
Nee, als alles voor aankomst al veilig staat kun je Aml met 70 km/u passeren.  

07-05-2010 21:54:14
AlbertP
AlbertP
Quote
ruud.h: Krijgt hij dan niet eerst een sein dat geel toont hier op de maaslijn is dat wel
dus dan moet je al automatie's afremmen naar 40 km lijkt

Op de Maaslijn wordt het sein inderdaad vaak pas groen als de trein al in het station staat. Kon je ARI maar leren dat dat ook in Aml moet...
 

07-05-2010 21:58:17
mark
mark
Nou, de hele beveiliging aanpassen omdat er één trein vergeet te stoppen is toch ook niet meteen nodig?  

07-05-2010 22:44:57
bart84
Moderator
bart84
Quote
dlm4yjp: Wat zei herman Finkers ook alweer?!

"In Almelo is altijd wat te doen, de ene dag staat het verkeerslicht op groen, de volgende dag op rood"%08%

Andersom klinkt ie leuker (en is het een echte van Finkers):

In Almelo is altijd wat te doen, de ene dag staat het verkeerslicht op rood, de volgende dag op groen.


Mvg. Bart
 

07-05-2010 22:58:34
broek53
broek53
Quote
mark: Nou, de hele beveiliging aanpassen omdat er één trein vergeet te stoppen is toch ook niet meteen nodig?
Eens, uiteraard, maar met de kanttekening dat je aan de beveiliging niets hoeft te wijzigen. ARI (=VPT Procesleiding) is geen beveiligingssysteem, maar de bedienaar van het beveiligingssytseem. En die zou je kunnen leren (lees: programmeren) zoals je het hebben wilt - dus bijvoorbeeld een trein pas veilig zetten als hij ongeveer stilstaat.
Blijft het feit dat dat niet nodig is omdat er één trein vergeet te stoppen, dat vind ik ook.
 

08-05-2010 00:08:49
ruysdael
ruysdael
Almelo Centraal? Je blijft lachen om de pers...  

08-05-2010 09:37:01
klaass16
klaass16
het kan gebeuren zal je zeggen, maar een station vergeten als Aml vergeet je niet te stoppen:P

Laatst bewerkt door klaass16 op 08-05-2010 09:37
 

08-05-2010 10:33:39
bogger
bogger
Quote
bruno: Dan mag Rotterdam Alexander wel iedere maand in de krant, want daar rijdt regelmatig een Intercitytje voorbij terwijl toch echt alles daar zou moetten stoppen!


Zo ook de 2834 afgelopen dinsdag, deze reed met +10.

De omroep HC/Mcn had het over een foutje van de TRDL? Wat kan ik me hier bij voorstellen?

BVD:)
 

08-05-2010 10:52:44
Noodrem
Noodrem
Asdm mag zich dan ook in het rijtje scharen, die heb ik ook al 3x voorbij zien flitsen in de afgelopen 5 maanden, in de richting van Asd, waar zowel de 4000 als 14700 stoppen.
Wellicht komt dit ook door de vage constructie van de 4000 die wel stopt te Asdm en Asa en de 14700 die dit niet doet in de richting van Dvd.

Laatst bewerkt door Noodrem op 08-05-2010 10:53
 

08-05-2010 11:02:01
MCNAlkmaar
Is dit niet gewoon de 7400?


De groeten uit Schagen
 

08-05-2010 12:52:49
keesje
keesje
Wat betreft het al veilig zetten van een bediend uitrijsein voor aankomst in het station zoals in Aml: in heel veel gevallen is dit een bewuste keuze omdat de treinen dan veelal met hogere snelheid het station kunnen binnenrijden en niet altijd onnodig geel-rood krijgen en daarmee onnodig rijtijdverlies krijgt.

Laatst bewerkt door keesje op 08-05-2010 12:53
 

08-05-2010 13:26:30
keesje
keesje
Het houdt de gemoederen wel bezig daar (ongelofelijk!): http://www.tctubantia.nl/regio/twente/6657131/Machinisten-slapen-niet.ece

Wanneer komen de berichten van elke keer dat een buschauffeur per ongeluk een halte overslaat?
 

08-05-2010 13:41:34
TreinVids1
TreinVids1
Inmiddels is het breaking news ook landelijk doorgebroken. Zie de Telegraaf:

Machinist vergeet te stoppen ALMELO - Een machinist van de intercity tussen Deventer en Enschede is gistermiddag niet gestopt op station Almelo Centraal. Volgens een woordvoerder van Prorail is hij het simpelweg vergeten.


De reizigers waren verbaasd over de actie van de machinist, die wel afremde bij Almelo, maar vervolgens gewoon doorreed. Mensen die in Almelo eruit hadden gewild konden alsnog de trein verlaten op het volgende station, Almelo de Riet. "Hij is gewoon vergeten te stoppen op Almelo Centraal", zo verklaarde een zegsman tegenover TC Tubantia.
 

08-05-2010 14:04:07
keesje
keesje
Gelukkig is deze machinist ook de enige mens op aarde die een fout maakt.  

08-05-2010 14:44:48
bart84
Moderator
bart84
Niet om het een of ander, maar aangezien hier steeds gereageerd wordt op 'nieuwsmakende' media, doen wij net zo goed mee met de hype. Kunnen we dit niet gewoon laten rusten? Is voor die Mcn ook wel prettig lijkt me zo.


Mvg. Bart
 

08-05-2010 15:46:35
ns1700
ns1700
ik vind de reacties maar Negatief die er bij de Artikelen staan. bijvoorbeeld:''je weet toch dat een lang overdekt perron met veel mensen dat de trein er MOET stoppen? ik kan me wel een paar stations inschatten die dat hebben en waar volgens DGRL vrolijk word doorgereden en zoals ik zeg en vele anderen. we zijn mensen, gemaakt om fouten te maken. perfectie is fout want dat betekent dat men GEEN fout kan maken.

Laatst bewerkt door ns1700 op 08-05-2010 15:49
 

08-05-2010 16:45:33
MCNAlkmaar
Helemaal mee eens. We maken allemaal wel eens een foutje. Ik reed laatst door Amsterdam RAI, ik was intercity. Er stond toch behoorlijk wat volk maar ik hoefde er toch echt niet te stoppen. Lang, overdekt en veel mensen op het perron maar ik hoefde toch echt niet te stoppen.


De groeten uit Schagen
 

08-05-2010 16:51:31
Jeffrenzo
Jeffrenzo
off topic:
Quote
bruno: Dan mag Rotterdam Alexander wel iedere maand in de krant, want daar rijdt regelmatig een Intercitytje voorbij terwijl toch echt alles daar zou moetten stoppen!


en terecht dat ze daar voorbij rijden, als Zoetermeer geen ic station is dan Alexander ook niet

on topic:
volgens mij gebeurt zoiets wel elke dag of iig meerdere keren per week


twitter: http://twitter.com/#!/Dr_Thodt hyves: http://drthodt.hyves.nl/
 

08-05-2010 16:57:35
AlbertP
AlbertP
Edit Mark: Laat het modereren a.u.b. aan het beheer over.

Laatst bewerkt door mark op 08-05-2010 17:35
 

08-05-2010 18:16:53
mren
mren
Quote
ns1700: ik vind de reacties maar Negatief die er bij de Artikelen staan. bijvoorbeeld:''je weet toch dat een lang overdekt perron met veel mensen dat de trein er MOET stoppen?.


Sja, achteraf en van de zijlijn is alles gemakkelijk he?

Misschien was de beste man/vrouw ook wel mcn op cargo's of was het de int. die in vroeger dagen niet stopte te Aml. Helaas voor de reizigers, maar er geen sts gemist ofzo dus op zich weinig schokkends.
 

08-05-2010 18:18:26
mren
mren
Quote
bart84: Niet om het een of ander, maar aangezien hier steeds gereageerd wordt op 'nieuwsmakende' media,

Mwa, Tubantia is gewoon de plaatselijke GPD-uitgave die ook wat over de regio moet melden omdat dat hun publiek is. En voor de Telegraaf is elke weggelopen kat nieuws. Als er ook nog mensen met Marokkaanse (groot)ouders bij betrokken zijn, komt die weggelopen kat op de voorpagina.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-05-2010 20:08:59
bart84
Moderator
bart84
Ik doelde inderdaad op de Telegraaf. Maar dat is even OT.


Mvg. Bart
 

09-05-2010 01:30:26
wadloper96
wadloper96
Die man is gewoon vergeten te stoppen om zo te zeggen. Iedereen vergeet soms dingen? En ik vind het wel overdreven waarom ze ''Almelo Centraal'' doen


26-10-2012 trein 2833 met DDZ 7527 Apd-Dv. 16-03-2013 trein 7055 met SLT 2453, mooie rit:P
 

09-05-2010 08:36:09
mren
mren
Waarom zou dat overdreven zijn? Omdat de hobbyisten hier weten dat er officieel maar vier Centrale Stations zijn? Who cares, iedereen weet wat er bedoeld wordt. Bij bussen in die regio heten de stations ook gewoon Enschede centraal enzo.  

09-05-2010 10:11:35
treinfan
treinfan
er zijn 5 stations die '... Centraal' heten, maar laten we vooral niet een discussie over het 'centraal' gaan houden  

09-05-2010 13:09:54
Noodrem
Noodrem
Quote
MCNAlkmaar: Is dit niet gewoon de 7400?


Inderdaad. Blijf het vergeten dat hij na Asd keert op de 7400 in de spits.
 

09-05-2010 16:02:42
RSK-Mat92
RSK-Mat92
Quote
treinfan: er zijn 5 stations die '... Centraal' heten, maar laten we vooral niet een discussie over het 'centraal' gaan houden

Strak plan, heb zo'n discussie laatst al gehad over 'Waddinxveen Centraal' %08%
 

09-05-2010 21:06:12
edje
edje
Quote
treinfan: er zijn 5 stations die '... Centraal' heten, maar laten we vooral niet een discussie over het 'centraal' gaan houden

Dat zijn dus
Amsterdam Centraal
Rotterdam Centraal
Utrecht Centraal
Den Haag Centraal
Geerdijk Centraal
Dat zijn de 5 centraal stations

Laatst bewerkt door edje op 09-05-2010 21:36, reden: zo lekker weer veranderd maar dan in een goede quo
 

09-05-2010 21:52:44
himym
himym
Leiden Centraal vergeten?  

09-05-2010 22:10:54
thom
thom
Beter lezen.... %08%  

10-05-2010 00:40:13
Nelis
Nelis
Vergeet vooral Hoogkarspel centraal niet. Maar ik vind dit echt hijsa om niets het komt wel vaker voor dat treinen vergeten te stoppen. Vooral ingelaste stops zoals bijvoorbeeld de 3000 die bij Bnk stopt als er sprinters uit gevallen zijn word vaak vergeten door machinisten omdat het sein gewoon groen geeft. Dit komt volgens mijn door ARI. Je kan ook een extra Arie bij de TRDL zetten maar de kosten van hem wegen niet op tegen de hoeveelheid fouten die er gemaakt worden. Machinisten zijn tenslotte professionals, die hun baan ook naar behoren uit willen voeren.

Laatst bewerkt door Nelis op 10-05-2010 00:49, reden: ik was een beetje dom zoals maxima zou zeggen
 

10-05-2010 00:48:29
gertjan
gertjan
Quote
Nelis: Vooral ingelaste stops zoals bijvoorbeeld de 3500 die bij Bnk stopt als er sprinters uit gevallen zijn word vaak vergeten door machinisten omdat het sein gewoon groen geeft. Dit komt volgens mijn door ARI.

1. De 3500 komt niet bij Bnk.
2. Bnk is een halte langs de vrije baan en heeft daardoor geen bediende seinen. Een Trdl kan deze dus niet op rood zetten voor een trein.
3. Een Trdl zal als de betreffende trein te laat was (Toen ik trdl was deed ik het in elk geval), de uitrijder alvast uit de stand stop gezet. Daardoor kan de trein harder binnen komen (geen ATB remdwang).
De Trdl is er niet voor verantwoordelijk of een Mcn op een station/halte stopt. Dat is echt de taak van de Mcn. En ja, dat is nogsteeds een mens, en vergissen is menselijk.
 

10-05-2010 08:30:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
gertjan: De Trdl is er niet voor verantwoordelijk of een Mcn op een station/halte stopt.
Deels wel... ooit meegemaakt dat de NoordOost na 'n storing extra op Wd zou stoppen. Dat stoppen deed de machinist ook keurig, om vervolgens excuses aan te bieden omdat de trdl een rijweg naar een perronloos spoor had ingesteld


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

10-05-2010 11:04:29
gertjan
gertjan
Ja oké, als je normaal niet langs het perron gaat wel natuurlijk ... maar dat was bij Almelo niet het geval  

10-05-2010 19:24:24
dh3201
dh3201
Kunnen ze de machinisten niet vervangen door een computergestuurde trein?

Duikt weg %08%


Shqiperise-lopers?
 

10-05-2010 19:31:27
edje
edje
tuurlijk kan dat
je zit alleen met
-mensen die op het spoor lopen
-overwegen
-goederentreinen

Als het met een metro kan, dan moet het met een trein ook wel kunnen
 

10-05-2010 20:25:49
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
dh3201: Kunnen ze de machinisten niet vervangen door een computergestuurde trein?

Duikt weg %08%


Ja, das een mooie, staat er een auto met pech op de rails, trek je aan de noodrem, krijg je dit op het RIS te zien:

"Kritieke Fout: Windows word nu afgesloten en opnieuw opgestart"

Dan hoop ik maar dat ze een goed herstelpunt hebben aangemaakt %08%


Maar On-Topic: Foutjes gebeuren eenmaal en van mij zou hier best wel een slotje op mogen aangezien hier nog weinig serieus over te praten valt


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

13-05-2010 11:00:18
MCNAlkmaar
Quote
dh3201: Kunnen ze de machinisten niet vervangen door een computergestuurde trein?


Goeie, reizigers willen iemand voorin zien zitten, geeft een veiliger gevoel!


De groeten uit Schagen
 

18-05-2010 13:14:48
wilco747
wilco747
Mark even op je reactie hierboven,

Almelo kun je doorheen rijden met 70 km/h maar als je inrij eerst geel 40 is en daarna groen, dan kun je denken oohw? dit is nog geen Almelo,

Maar een station als Almelo rijdt je toch echt niet makkelijk voorbij, als die collega een beetje kennis had van het baanvak dan had die er gestopt er liggen meerdere goedere sporen rondom Almelo en hebben 3 perrons en 4 doorgaande sporen die na station Almelo ri Amlri overgaan in 2 dan ga je met 80 het verdiepte spoor in.

Maar wat mijn punt nu eigenlijk is, het is gewoon hardstikke doem om dat station voorbij te rijden omdat je toch kan zien dat het station Almelo is en al rijdt je nog met 70 stoppen kun je al is het niet confortabel maar toch!!


Maar velen hier kletsen over dit station terwijl ze de situatie hier niet goed genoeg kennen, behalve Edje dan.
 

18-05-2010 13:29:13
nielske90
nielske90
Offtopic:
Quote
mcnEs: Maar velen hier kletsen over dit station terwijl ze de situatie hier niet goed genoeg kennen, behalve Edje dan.
En jij oordeelt nu dat andere mensen de situatie niet kennen zonder dat je hen goed kent, da's evenals de bewuste machinist ook niet erg slim...

Laatst bewerkt door nielske90 op 18-05-2010 13:29
 

18-05-2010 13:32:49
wilco747
wilco747
Inderdaad oordeel ik zo ja, ik hier bijna elke dag gemiddeld 3 a 4x langs die andere lulle uit hun nek, de enigste die de situatie hier goed kent zijn diegene die hier daags rijden. ben je mcn voor cxx of Ns of raillon of een andere spoorvervoeder dan ken je hier de situatie redelijk goed mag ik hopen

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-05-2010 15:12, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

18-05-2010 13:34:47
TheKnitter
TheKnitter
Ik meende ergens te lezen dat meneer er voor het eerst kwam, en geen bekendheid had in dat gebied.  

18-05-2010 13:42:18
R-ekz
R-ekz
Quote
mcnEs: Inderdaad oordeel ik zo ja, ik hier bijna elke dag gemiddeld 3 a 4x langs die andere lulle uit hun nek, de enigste die de situatie hier goed kent zijn diegene die hier daags rijden. ben je mcn voor cxx of Ns of raillon of een andere spoorvervoeder dan ken je hier de situatie redelijk goed mag ik hopen
Als Cxx station Almelo voorbij rijd, moet er wel iets heel geks aan de hand zijn.. Volgens mij ging het hier over NS. Overigens denk ik niet dat de meeste hier uit hun nek lullen, maar dat is mijn eigen mening.

Laatst bewerkt door spiketrain op 18-05-2010 15:13, reden: Quoot aangepast.
 

18-05-2010 13:53:45
wilco747
wilco747
Quote
TheKnitter: Ik meende ergens te lezen dat meneer er voor het eerst kwam, en geen bekendheid had in dat gebied.


Dan is hij helemaal fout geweest!!! net zoals die Thalys en ICM bij Gouda
 

18-05-2010 13:59:31
dvdhoven
dvdhoven
Quote
TheKnitter: Ik meende ergens te lezen dat meneer er voor het eerst kwam, en geen bekendheid had in dat gebied.
Eeuuh, ik meende altijd dat mcn'en wegbekendheid moesten hebben voor ze ergens mochten rijden. Dus voor de eerste keer?? Hc's wel. Ik herinner me altijd nog dat ik in Deventer op het perron liep en een hc op me af kwam: "Perronopzichter, waar hangt hier het vertreklicht?"


Dick van den Hoven
 

18-05-2010 14:09:30
edje
edje
Quote
TheKnitter: Ik meende ergens te lezen dat meneer er voor het eerst kwam, en geen bekendheid had in dat gebied.
Dan mag meneer van mij part zijn examen op nieuw doen als dat zo is.
Immers mag je een baanvak pas bereiden als je daarvoor hebt weggeleerd.
 


18-05-2010 15:06:29
mren
mren
Zelfs al ken je de weg (hoewel het verder maar een raar iets is, dat wegbekendheid, hoef ik als automobilist ook niet), dan nog kan je wat in gedachten verzonken zijn. Iedereen heeft wel eens iets aan zijn hoofd. Dan volg je min of meer op automatische piloot wel netjes de seinen op, maar vergeet je te stoppen. Gebeurde een collega van me deze week nog, gewoon door rood zonder het zelf te beseffen (met de auto dus).

Maar vanaf de zijlijn blijft het voor de meesten leuk meningen roepen, want iedereen is natuurlijk perfect....
 

18-05-2010 15:17:00
mich
mich
Quote
mren: (hoewel het verder maar een raar iets is, dat wegbekendheid, hoef ik als automobilist ook niet),


Die is goed, dus als ik met een goederentrein met 90km/h en een remweg van 700 meter ergens een bocht om kom is het niet zo belangrijk precies te weten wat er achter die bocht ligt? Zou een mooie puinhoop worden...al helemaal met mist.
 

18-05-2010 15:17:16
bjornl
bjornl
Wat ik me uit het begin van de thread meen te herinneren was dat het erom ging dat de mcn dacht dat hij niet op Almelo hoefde te stoppen; dan is het dus ook niet zo vreemd dat je doorrijdt. Daarna is de discussie alle kanten opgegaan en geëindigd in verwijten aan alles en iedereen, ja.  

18-05-2010 15:17:26
reisthijs
reisthijs
In plaats van zo te reageren op want iemand ergens gelezen meende te hebben, lees nog eens wat er echt in de krant stond. In een van de (hier eerder ter sprake gekomen) nieuwsberichten http://www.tctubantia.nl/regio/twente/6657131/Machinisten-slapen-niet.ece stond dat het een extra trein betrof en dat de machinist het traject 'minder goed' kende. Dat wil dus nog niet zeggen dat deze geen wegbekendheid had.  

18-05-2010 15:19:22
TheKnitter
TheKnitter
Quote
reisthijs:dat de machinist het traject 'minder goed' kende. Dat wil dus nog niet zeggen dat deze geen wegbekendheid had.


Zo was het ja, exact kon ik het mij niet herinneren %08%
 

18-05-2010 15:19:31
mren
mren
Quote
mich:
Quote
mren: (hoewel het verder maar een raar iets is, dat wegbekendheid, hoef ik als automobilist ook niet),


Die is goed, dus als ik met een goederentrein met 90km/h en een remweg van 700 meter ergens een bocht om kom is het niet zo belangrijk precies te weten wat er achter die bocht ligt? Zou een mooie puinhoop worden...al helemaal met mist.

Laat ik het anders zeggen: wegbekendheid een 'verzinsel' van de vervoerders en wordt nergens wettelijk vereist.

Als ProRail alle seinen netjes zichtbaar en logisch (geen verwarring over welk sein in een bocht voor welk spoor is bijvoorbeeld) zou plaatsen, heb je geen wegbekendheid nodig. Seinenstel is immers ingericht op de maatgevende treinen, dus je 3500tons goederentreintrein van 600m.
 

18-05-2010 15:30:07
mich
mich
Je weet niet wat je daar zegt. Iemand zonder wegbekendheid kan absoluut niet veilig trein rijden. Ik zal het je proberen duidelijke te maken aan de hand van een voorbeeld:
Rangeer van Nm spoor 1 naar Nm REP 7. Je vertrekt op geel, en komt via spoor 60 de REP op. Vervolgens weet je niet welke wissels je om moet gooien, en daarnaast heb je een STS aan de broek omdat je het S bord hangend aan een bovenleidingportaal verscholen achter een viaduct voorbij bent gereden: als je hem niet weet te hangen kijk je er gegarandeerd langs.
Zo kan ik nog wel even doorgaan, over het onontbeerlijk zijn van wegbekendheid. Het zijn niet alleen lichtseinen die je moet kennen, ook borden, wissels, sporen, viaducten, overgangen in beveiliging en gebied trdl, overwegen etc. En reken maar dat je met sneeuw en mist geen bord of kmbordje meer ziet.
 

18-05-2010 15:31:41
mren
mren
Ik weet wel wat ik zeg.
Quote
mich: en daarnaast heb je een STS aan de broek omdat je het S bord hangend aan een bovenleidingportaal verscholen achter een viaduct voorbij bent gereden: als je hem niet weet te hangen kijk je er gegarandeerd langs.

Ik zei namelijk ook: "geen verwarring over welk sein in een bocht voor welk spoor is bijvoorbeeld"
 

18-05-2010 15:36:32
edje
edje
wegbekendheid is zeker wel een verplicht iets bij het nederlands spoor

anders zou IVW zich er niet mee bemoeien

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/kennisplein/page_kennisplein.aspx?DossierURI=tcm:195-17870-4&Id=385601
 

18-05-2010 15:39:25
mich
mich
AL staat zo'n sein nog zo duidelijk, als je het niet ziet doordat het gedoofd is of vanwege vandalisme of sneeuw dat moet je weten waar het staat, anders ben je hem voorbij zonder dat je het in de gaten had.  

18-05-2010 15:48:30
mren
mren
Quote
edje: wegbekendheid is zeker wel een verplicht iets bij het nederlands spoor


Je hebt gelijk, sinds dec2004 geldt het Besluit spoorwegpersoneel waarin de wegbekendheid in art.24, tweede lid is opgenomen.

Maar toch blijf ik bij het punt dat bij een goed ontworpen seinsysteem, dit systeem op een dusdanige wijze in elkaar moet zitten dat het automatisch veilig is en dat hulpmiddelen als wegbekendheid geen vereiste zouden moeten zijn. Dat je in de *huidige* situatie bijna niet buiten je wegbekendheid kunt door seinen in bovenleidingportalen en plaatsing in onverzichtelijke bochten, is (helaas) de praktijk.
 

18-05-2010 16:38:46
gertjan
gertjan
oed, dan heb je al je seinen leuk en overzichtelijk staan, mag je een keertje rijden in de dichte mist. Halte langs de vrije baan, zonder verkenbord, en je ziet geen hand voor ogen. Zeker te weten dat je met baanvaksnelheid door die halte gaat, want je weet niet exact waar je zit, en waar je rempunt is.
Als je wegbekendheid hebt weet je ongeveer waar je die halte kan verwachten, en kan je nog een remming inzetten.

Je mist je halte, maar je hebt wel netjes je seinen opgevolgt. (iets wat deze mcn ook gedaan heeft, want er is nergens sprake van een STS-passage)

Laatst bewerkt door gertjan op 18-05-2010 16:39
 

18-05-2010 16:49:54
mren
mren
Maar waar het om ging is dat wegbekendheid geen veiligheids-vereiste zou moeten zijn. Het wel of niet stoppen op een halte of station staat daar redelijk buiten. Tenzij je stops dmv de beveiliging af wil gaan dwingen, maar dat zou (net als in Baarn) bijna misbruik van de beveiliging zijn.  

18-05-2010 17:19:20
Pim530
Pim530
Quote
mcnEs: Inderdaad oordeel ik zo ja, ik hier bijna elke dag gemiddeld 3 a 4x langs die andere lulle uit hun nek, de enigste die de situatie hier goed kent zijn diegene die hier daags rijden. ben je mcn voor cxx of Ns of raillon of een andere spoorvervoeder dan ken je hier de situatie redelijk goed mag ik hopen


Die mensen die daar dagelijks komen zullen misschien wel de enigste zijn die dat baanvak kennen, maar zeker niet de enige. Spoorliefhebbers die daar op een reisje ook regelmatig, maar niet dagelijks komen, kennen de situatie daar ook prima lijkt me.
 

18-05-2010 17:39:12
MDDM
MDDM
Maar niet uit het oogpunt van de mcn die verschillende herkenningspunten heeft.
Gertjan legt het wat betreft de wegbekendheid prima uit.
Maar goed. Dit is allemaal redelijk off topic. Mcn is niet gestopt. Kan een keer gebeuren, of je er nu regelmatig of af en toe komt. Snap ook niet dat dit op zo'n discussie uit moet lopen.


Gr Joop mcn Lls
 

18-05-2010 22:59:28
timtrein
timtrein
Over wegbekendheid, ik vind dat er een beetje verschil zit tussen de vrije baan en de emplacementen. Die laatste kennen eigenaardigheden met wissels, borden, seinen etcetera, en dat kan ook niet anders, maar de vrije baan moet zo "basic" zijn in seinopstelling dat het weinig uitmaakt waar je rijdt.  

19-05-2010 10:44:19
jacokran
jacokran
Quote
mcnEs: Maar een station als Almelo rijdt je toch echt niet makkelijk voorbij, als die collega een beetje kennis had van het baanvak dan had die er gestopt er liggen meerdere goedere sporen rondom Almelo en hebben 3 perrons en 4 doorgaande sporen die na station Almelo ri Amlri overgaan in 2 dan ga je met 80 het verdiepte spoor in.

Maar wat mijn punt nu eigenlijk is, het is gewoon hardstikke doem om dat station voorbij te rijden omdat je toch kan zien dat het station Almelo is en al rijdt je nog met 70 stoppen kun je al is het niet confortabel maar toch!!

Ik rijd dagelijks met de auto over de A12 vanuit gvc ri Ut. Om thuis te komen moet ik dan de afrit De Meern hebben. Het is mij ook een keer gebeurd dat ik de afrit voorbij ben gereden. Ik heb mijn rijbewijs en "wegbekendheid". Ik wist ook dat ik afrit moest hebben. Is dat nu dom? Een beetje dom is het wel, ja. Ben ik nu ongeschikt om auto te rijden? Volgens mij niet. Waarom is een mcn die vergeet te stoppen bij een station terwijl hij verder geen verkeersregels overtreden heeft dan volgens sommigen wel ongeschikt?
 

19-05-2010 11:06:27
edje
edje
Volgens mij denken de meeste mensen hier een beetje te makkelijk over het fenomeen wegleren en wegbekendheid.
Het gaat er om het wegleren en wegbekendheid niet alleen om waar de seinen staan.
Maar ook om het feit dat je weet waar de overwegen zitten, waar je rempunt is voor het volgende station. Een S bord is namelijk niet altijd de juiste richtlijn ervoor, en geeft alleen maar een indicatie van een station, Een SGM zul je later kunnen later remen dan een getrokken stam rijtuigen.

Met de wegbekendheid moet je in staat zijn om je dienst in dichte mist op volle snelheid te kunnen uitvoeren. En dat is apart om een keer mee te maken, kan ik je zeggen, met 130km/h de mist induiken en niet verder kunnen kijken dan 100 meter, wat bij 130 wel 50 meter lijkt.

Ook de in en uitschakemomenten van de tractie is iets wat bij je wegbekendheid leert. een voorbeeld is het baanvak Apeldoorn - Amersfoort.
Als je aan na Stroe tractie uitschakeld bij 130 km/h rij je bij de bocht bij barneveld precies 110km/h. Zeer comfortabel voor de reizigers, die geen schokken in de trein krijgen van het op het laatste moment remmen.

een treinrijden kun je niet vergelijken met rijden van een auto.
 

19-05-2010 11:16:13
Nelis
Nelis
Ik denk dat de discussies niets meer op gaan leveren, dus een slotje op dit topic a.u.b. De situatie is klip en klaar de machinist in kwestie reed een extra trein en is door een fout of onduidelijkheid niet gestopt. Hij heeft netjes de seinen opgevolgd en was bevoegd te rijden op dit trajact.  

19-05-2010 11:19:03
edje
edje
nee AUB geen slotjes...  

19-05-2010 11:49:26
gvttreinen
gvttreinen
Quote
jacokran: Het is mij ook een keer gebeurd dat ik de afrit voorbij ben gereden. Ik heb mijn rijbewijs en "wegbekendheid". Ik wist ook dat ik afrit moest hebben. Is dat nu dom? Een beetje dom is het wel, ja. Ben ik nu ongeschikt om auto te rijden? Volgens mij niet.?
Van deze 'domme' handeling ben jij alleen (of je enkele medepassagier) de dupe, een trein die niet stopt dupeerd echt wel meer mensen.
Ondanks dat het een kleine 'domme' fout was is de 'ramp' groter.
 

19-05-2010 11:50:01
luytjes
luytjes
@edje: Helemaal mee eens. Ik heb dit topic met veel interesse gevolgd en een slotje zou erg jammer zijn. Sowieso vind ik inbreken in een topic en vragen om een slotje vrij zinloos, tenzij de starter van een topic zelf om een slotje vraagt. Ik hoop dat de beheerders van dit forum dat met mij eens zijn

Laatst bewerkt door luytjes op 19-05-2010 11:50
 

19-05-2010 18:05:25
dlm4yjp
dlm4yjp
Nou, van mij betreft mag hier wel een slotje op hoor, ik bedoel, het gaat bijna nergens over.. M.a.w.: Vrij weinig bruikbare informatie.

Een foutje kan gebeuren, en ik geloof dat er hier meer ophef is dan bij de NS...

Ik bedoel, bij deze gebeurtenis is meteen al een oplossing gevonden die de MCN ter plekke al had uitgevoerd: eerst volgend station halteren.
Nette oplossing en bovendien, er is hier niks verkeerds gebeurd m.b.t. de veiligheid, ik vind dit net zo interessant als een S&V medewerker die je niet helpt...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

19-05-2010 18:23:56
manuel25
manuel25
Waarom lees je het dan? Het is best interessant om te leren van (ex-)spoorpersoneel wat weg- en materieelbekendheid nu precies inhoudt, wat er in diegene om kan gaan waardoor hij/zij onbedoeld een station voorbij rijdt en wat een drama reizigers kunnen maken van zo'n klein voorval...

Laatst bewerkt door manuel25 op 19-05-2010 18:24
 

19-05-2010 18:36:13
WesselE
WesselE
Ik voel een slotje opkomen!


'Okeh'
 

19-05-2010 18:56:23
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: de discussie over het slotje wordt nu beëindigd. De topic blijft open en modereren is voorbehouden aan het beheer!


Groet, Spiketrain