Wijzigingsblad 13 juni 2010
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
27-04-2010 14:23:32
keesje
keesje
Een paar bijzonderheden alvast voor het wijzigingsblad juni:

* Plan T's blijft ongewijzigd zoals nu in Limburg.
* Van de Plan V's blijft het aantal diensten ongewijzigd, al verschuift de inzet enigzins.
* Deels SGM in de 16000/13600/6000.
* Bezuinigingen (of foutjes?) in de 800, waarbij het opvalt dat een paar 'zware' treinen zoals 818 en 863 nog maar met 8 bakken ipv met 12 bakken VIRM rijdt. Dat lijkt me vragen om problemen...
* Aantal diensten SLT: 25 voor de vieren en ook 25 voor de zessen.
 

27-04-2010 14:31:43
jorgo
jorgo
Apart dat men met mat '64 nog geen slagen in de afvoer durft te maken. Het reservepark wordt dus almaar groter. Hoe lang loopt het blad? September?  

27-04-2010 14:33:12
ruysdael
ruysdael
In de Zomervakantie nog Mat'64 op de Zaanlijn zou wel heerlijk zijn, dan hoeven de treinen in de spits toch niet noodzakelijk op sterkte te zijn.  

27-04-2010 14:35:01
WesselE
WesselE
Opvallende wijziging, SGM in de 13600/(1)6000! Gaat dat Plan V diensten vervangen of toch weer wat DD-AR vrijmaken?


'Okeh'
 


27-04-2010 14:42:51
qj7141
qj7141
Quote
jorgo: Hoe lang loopt het blad? September?

Vanaf 6 september is het volgende wijzigingsblad geldig.
 

27-04-2010 15:18:58
microshit
microshit
Quote
WesselE: Opvallende wijziging, SGM in de 13600/(1)6000! Gaat dat Plan V diensten vervangen of toch weer wat DD-AR vrijmaken?

Voor zo ver ik weet zullen zo ongeveer de eerste DD-AR's omgebouwd gaan worden naar DDZ.
Plan V mag van mij daar prima blijven, hebben tenminste wat fatsoenlijkere banken dan de welbekende groene planken

Waar is eigenlijk het "officiële" wijzigingsblad te vinden?

Laatst bewerkt door microshit op 27-04-2010 15:19
 

27-04-2010 15:44:53
gvttreinen
gvttreinen
Quote
microshit: Waar is eigenlijk het "officiële" wijzigingsblad te vinden?
niet buiten de NS organisatie.
Anders het LOCOV (adviesaanvragen e.d.) volgen.

Dubbeldekkers zijn misschien niet zo hard nodig tijdens de zomer(vakanties) dus zal het wel een Sprinter/mat`64 mix worden....

Laatst bewerkt door gvttreinen op 27-04-2010 15:48
 

27-04-2010 19:42:53
Joey666
Joey666
Ik denk dat er ook weer wat Plan V eruit gaat.
Zeker als de nieuwe SLT definitief op pijl is.
En zullen weer stellen van Plan V tegen hun revisie termijn aan lopen.
Denk aan stellen vanaf 840 tot 850 in die richting.

Hoe zit het met de DDAR's en de MDDM's in de 4900/5000/5700 serie?
Blijft die het zelfde of gaat daar ook iets veranderen?
En de 5800 sprinter serie die bijna integraal DDAR/MDDM rijdt?

Laatst bewerkt door Joey666 op 27-04-2010 19:45
 

27-04-2010 19:49:51
Pijnackerb
Pijnackerb
Quote
gvttreinen:
Quote
microshit: Waar is eigenlijk het "officiële" wijzigingsblad te vinden?
niet buiten de NS organisatie.
Anders het LOCOV (adviesaanvragen e.d.) volgen.


Op de site van het LOCOV is in elk geval nog niks van een adviesaanvraag te vinden.
 

27-04-2010 20:30:46
Joey666
Joey666
Hier zo zijn de wijzigingen te vinden. http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2010.htm

Let op, de wijzigingsblad van 13 juni staat er nog niet op.
Daar moeten we nog effe geduld voor hebben totdat de site maker hem op heeft gepost.
 

27-04-2010 20:50:46
TheKnitter
TheKnitter
Mij lijkt dat wbl 13 juni ook nog niet gesloten is, en dus nog wel wat aanpassingen kan krijgen.. Of zie ik dat fout?  

27-04-2010 21:45:27
broek53
broek53
Dat zie je fout, ja. De wijzigingsbladen sluiten (in vergelijking met vroeger) heel erg vroeg. Dat is ten diepste ook de reden dat ze ten aanzien van de SLT's en mat '64 in de praktijk erg onbetrouwbaar zijn, en het gros daarvan uiteindelijk in dagplan geregeld wordt. Op het gebied van de inzet van dat materieel zou ik mij niet te zeer blindstaren, laat staan erop blind varen.%09%  

27-04-2010 21:46:10
keesje
keesje
Dat wijzigingsblad is wel gesloten voor de jaardienst, maar dat neemt niet weg dat dagplan er nog van alles in kan gaan doen.  

27-04-2010 21:52:24
broek53
broek53
Neen, dat kan niet. Dagplan kan van alles doen, maar niet in een wijzigingsblad wijzigen.  

27-04-2010 22:14:10
Jack5812
Jack5812
Quote
keesje: Een paar bijzonderheden alvast voor het wijzigingsblad juni:
* Bezuinigingen (of foutjes?) in de 800, waarbij het opvalt dat een paar 'zware' treinen zoals 818 en 863 nog maar met 8 bakken ipv met 12 bakken VIRM rijdt. Dat lijkt me vragen om problemen...


Tr 856 mag ook daarbij toegevoegd worden. Deze rijdt sinds de winterse problemen al met 8 bakken ipv 12 wat in de praktijk te weinig is.
 

27-04-2010 22:54:18
keesje
keesje
Quote
broek53: Neen, dat kan niet. Dagplan kan van alles doen, maar niet in een wijzigingsblad wijzigen.


Nooit van langlopers gehoord?
 

27-04-2010 23:00:09
broek53
broek53
Ik schei ermee uit, het is mooi geweest.  

27-04-2010 23:05:18
keesje
keesje
Juni is nu open voor Dagplan. Waarom zou Dagplan geen last-minute wijzigingen kunnen doorvoeren voor een trein x, y of z in alle weken gedurende dat wijzigingsblad voordat het juni is?  

27-04-2010 23:07:44
woepje
woepje
Quote
keesje: * Bezuinigingen (of foutjes?) in de 800, waarbij het opvalt dat een paar 'zware' treinen zoals 818 en 863 nog maar met 8 bakken ipv met 12 bakken VIRM rijdt. Dat lijkt me vragen om problemen...
Das niet fijn. Enige troost dat het in de zomerperiode is en het dan wellicht iets minder druk is qua studenten/scholieren.

Staat er nog wat voor de NoordOost in de planning of gebeurd daar (voorlopig) even weinig mee?
 

27-04-2010 23:09:26
broek53
broek53
Daar heb ik het nou steeds over, verdorie! Maar daarmee zit Dagplan niet in het Wijzigingsblad, daar gaat het om. M.a.w. zolang je leest in en citeert uit wat er in de jaardienst staat (lees: het vigerende of komende wijzigingsblad) weet je nog niks, ervan uitgaande dat er een vracht dagplanwijzigingen overheen komt. En dat is wat er constant gebeurt rond SLT en mat '64, en dat al ruim een jaar.  

27-04-2010 23:26:23
keesje
keesje
Oké, zitten we weer op één lijn (tis al laat). Om terug te keren naar het bericht waarmee ik het topic opende: die info komt uit dagplan en is dus betrouwbaarder dan hetgeen waar de jaardienst het wbl al heeft afgesloten.  

28-04-2010 11:16:53
robbertc
robbertc
Over het algemeen: In dit Wbl wordt er rekening gehouden met een andere verdeling van de reizigers als gevolg van de zomer/vakantie-periode.  

02-05-2010 22:23:51
superboer
superboer
-De zondagse DDAR omloop in de 4500 wordt eindelijk vervangen door VIRM.
-Het SGM in de (1)6000 vervangt mat'64, er staan nogsteeds DDAR's gepland.
-15400, 5100 en 28300(museumpendel) staan met SLT gepland.

Laatst bewerkt door superboer op 02-05-2010 22:56
 

02-05-2010 22:47:17
treinfan
treinfan
en ik kan weer tegen iedereen verder zeggen: Have Fun! http://waarisdetrein.nl/treinfan/drgl/2010.htm

- De omloop mat '64 in de 5700/4900/5000 is verschoven.

Laatst bewerkt door treinfan op 02-05-2010 22:58
 

02-05-2010 23:01:02
raymond16
raymond16
Planmatig SGMm in Ehv op Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag in de 9689. Zal wel richting kuilwielenbank gestuurd worden dan? En net zoals andere jaren zijn er weer twee ICRm omlopen in de 1900 vervangen door VIRM.  

02-05-2010 23:06:00
ns1700
ns1700
verdorie, moet nu de MAT maar eens gaan filmen voordat ze grotendeels zijn vervangen door SLT. echter vind ik het een Slechte zaak dat trein 5118 ook SLT is omdat die altijd VOL zit met 2 maal MDDM  

02-05-2010 23:11:41
broek53
broek53
Het is het voorland van alle treinen die door 2x DDAR gereden worden; wen er dus maar aan....  

02-05-2010 23:14:18
mdj
mdj
-SLT uit de 4000/7400/17400/14700, nog wel in de 9700/9800/19800.
-De MAT-omloop in de 2200 op zondag is vervangen door een DDAR.
-Ook is het MAT uit de 5600 (late treinen)
-De gehele 4800/5400 -op de vroege en late treinen na- geheel met DDAR ipv gemengd met MDDM.
-De DD-AR in de 2072 is er ook uit. De 2672/2191 rijden o de eerdere dagen nog wel met een DD-AR.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

02-05-2010 23:30:50
Lucchese
Lucchese
Klein detail: er zit geen mDDM meer in trein 2072 op maandag t/m donderdag. Dit is gewoon weer VIRM. En SLT in de museum pendel.

EDIT: mdj was eerder

Laatst bewerkt door Lucchese op 02-05-2010 23:32
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-05-2010 23:32:19
WesselE
WesselE
Wow, dit had ik niet verwacht: al het Mat'64 weg in de ruil voor SGM. Zal wel even wennen worden!


'Okeh'
 

02-05-2010 23:38:30
Noodrem
Noodrem
Quote
mdj: -SLT uit de 4000/7400/17400/14700, nog wel in de 9700/9800/19800.
-De MAT-omloop in de 2200 op zondag is vervangen door een DDAR.
-Ook is het MAT uit de 5600 (late treinen)
-De gehele 4800/5400 -op de vroege en late treinen na- geheel met DDAR ipv gemengd met MDDM.
-De DD-AR in de 2072 is er ook uit. De 2672/2191 rijden o de eerdere dagen nog wel met een DD-AR.


Ah, ze hebben de SLT er voor de 4000/7400/17400/14700 toch maar uit gegooid. 3e wijzigingsblad is scheepsrecht? %08%
Ik lees dat er in enkele series Mat'64 verdwijnt. Gaat die andere series versterken, of staan er weer grote rondes terzijdestellingen op de agenda?

Wordt de hoeveelheid materieel per trein eigenlijk geregeld via het dag/weekplan of via een wijzigingsblad?
 

02-05-2010 23:43:50
himym
himym
Quote
mdj: -SLT uit de 4000/7400/17400/14700, nog wel in de 9700/9800/19800.
-De MAT-omloop in de 2200 op zondag is vervangen door een DDAR.
-Ook is het MAT uit de 5600 (late treinen)
-De gehele 4800/5400 -op de vroege en late treinen na- geheel met DDAR ipv gemengd met MDDM.
-De DD-AR in de 2072 is er ook uit. De 2672/2191 rijden o de eerdere dagen nog wel met een DD-AR.


Waarom nu alweer SLT uit de 4000/7400/17400/14700 gehaald? Ik hoopte eindelijk meer SLT voor de deur langs te krijgen. Hoe lang blijft het Mat'64 hier nog rondzwerven?
 

03-05-2010 08:57:55
treinfan
treinfan
Quote
Noodrem: Wordt de hoeveelheid materieel per trein eigenlijk geregeld via het dag/weekplan of via een wijzigingsblad?
Omlopen staan gewoon vast in het wijzigingsblad, dus ook de lengte van treinen. Natuurlijk kan er altijd nog in het dagplan gewijzigd worden en ook de bijsturing kan nog op het laatste moment inzetten wijzigen
 

03-05-2010 18:19:10
raymond16
raymond16
Quote
broek53: Het is het voorland van alle treinen die door 2x DDAR gereden worden; wen er dus maar aan....

Geldt daarbij grofweg hetzelfde als bij de omschakeling mat'64 naar SLT dat 1 bak mat'64 vervangen wordt door 1 bak SLT? Dus in dit geval 1 DDAR bak door 1 SLT bak?
 

03-05-2010 19:46:48
lint27
lint27
Dat zou wel erg rigoureus zijn, gezien dat 1 bak SGM evenveel capaciteit heeft als 1 bak DDAR. 8 bakken DDAR zouden dan eerder 10-12 bakken SLT moeten worden

Laatst bewerkt door spiketrain op 03-05-2010 19:57, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

03-05-2010 20:18:42
timtrein
timtrein
12 bakjes SLT betekent dat je dezelfde lengte hebt als 2x DDAR, alleen dan enkeldeks. Dus dat levert in elk geval een hoop staanplaatsen op.
14 bakjes SLT kan natuurlijk ook nog.
 

03-05-2010 22:21:28
broek53
broek53
Vervanging gaat niet op bakniveau, maar op het niveau van het aantal reizigers. Dat kan voor elke trein/omloop waarin 2xDDAR zit anders uitpakken, ik bedoel: er kunnen verschillen van enkele honderden reizigers zitten in de feitelijke bezetting van zo'n trein. Blijft het al vaker hier besproken feit dat SLT aanzienlijk meer staanplaatsen kent dan DDAR en dat die staanplaatsen gewoon tot de capaciteit gerekend worden. Zo heeft 2 DDAR (met mDDM) een capaciteit van een kleine 1100 plaatsen (vol-norm), waarvan dan een kleine 300 staanplaatsen, terwijl 14 bakken SLT ruim 1100 capaciteit heeft, waarvan een kleine 500 staanplaatsen.  

04-05-2010 00:07:40
willy84
willy84
Ja, zo is het! En hoeveel zou het schelen als alle stoelen eruit gaan? Hoeveel staanplaatsen zou je dan hebben?  

04-05-2010 00:19:14
broek53
broek53
Geen idee - maar dan zou een dubbeldekker het weer winnen van een enkeldekker  

04-05-2010 16:20:07
MCNAlkmaar
Dit is mij opgevallen:
IRM IC 20831 11:31 Std 11:46 Hrl
IRM IC 20844 11:53 Hrl 12:08 Std
Die serie heeft dus nog maar een keertijd van 7 minuten!
De IC naar Mt uit Std vertrekt om .59 en .29.
Wat is hier de reden van? Langer onderweg naar het zuiden dus?


De groeten uit Schagen
 

04-05-2010 16:42:43
mvd
mvd
Waarschijnlijk een wijziging omdat er gewerkt wordt aan de brug in Buggenum. Vanaf Wt vertrekt de IC richting zuiden zo'n 8 minuten later.


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

04-05-2010 17:43:30
john2
john2
Dit heeft te maken met de werkzaamheden aan de brug in Buggenum. Omdat de brug maar enkelsporig gebruik kan worden. Heb ik in een gelijksoortig krantenartikel gelezen zoals ik in het forum heb geplaats. Aansluitingen vervallen richting noorden, Weert/Eindhoven en richting zuiden Roermond.

Laatst bewerkt door john2 op 04-05-2010 18:14, reden: meer info er bij gezet
 

04-05-2010 23:05:43
nielske90
nielske90
Als ik het goed begrijp dan veranderd er in noordelijke richting niks. 8 minuten wachttijd in Weert voor de IC naar het zuiden is immers precies genoeg om de IC in noordelijke richting net vóór Haelen te kruisen zodat je vervolgens bij Haelen kan doorwisselen. Niks geen vervallen aansluitingen in Weert/Eindhoven dus.  

05-05-2010 10:55:36
willy84
willy84
Hoelang gaan die werkzaamheden duren?  

05-05-2010 11:13:28
john2
john2
Volgens het betreffend krantenartikel maanden. Maar om hoeveel maanden het gaat, staat in dit krantenartikel er niet bij.

Laatst bewerkt door john2 op 05-05-2010 11:13, reden: type fout hersteld.
 

05-05-2010 11:37:26
kevinevers
kevinevers
Hoe gaat het dan met de overstap 800>6800 in Rm? Blijft de 6800 daar op wachten?  

05-05-2010 12:42:01
raymond16
raymond16
Ja, de 6800 komt immers normaal gesproken aan in Std om .28/.58 terwijl het Mt deel al om .29/.59 vertrekt. Die is dus al eerder in Std als de 6800. De 6800 rijdt dan op z'n minst met +6 tov normaal om direct achter de 800 te komen. Daarmee krijg je een kering van 3 minuten in Mtr (iets meer als de halteringen in Std en Mt worden teruggebracht van 2 naar 1 minuut).

Laatst bewerkt door raymond16 op 05-05-2010 12:42
 

05-05-2010 13:23:48
Chopper
Chopper
Waarom wordt de 9689 in vredesnaam gereden met SGMm? Is dat niet, hoe zullen we het eens zeggen... Belachelijk?  

05-05-2010 13:33:31
kevinevers
kevinevers
Ideaal%08% Dat scheelt weer 24 minuten wachten als ik van het werk kom.

Laatst bewerkt door kevinevers op 05-05-2010 13:34
 

05-05-2010 13:36:28
WesselE
WesselE
Quote
Chopper: Waarom wordt de 9689 in vredesnaam gereden met SGMm? Is dat niet, hoe zullen we het eens zeggen... Belachelijk?
Kennelijk is belachelijk een relatief begrip. Wat dacht je van opstelmogelijkheden en de kuiwielenbank in Eindhoven?


'Okeh'
 

05-05-2010 14:51:27
Chopper
Chopper
Dat is ook weer waar, maar waarom wordt de 9689 daarvoor gebruikt en niet bijvoorbeeld de laatste trein? Dat lijkt mij een stuk logischer.  

05-05-2010 14:54:18
nielske90
nielske90
Wat maakt dat nou weer uit? Het komt kennelijk omloop technisch beter zo uit, lijkt me toch niet zo moeilijk te begrijpen...

Laatst bewerkt door nielske90 op 05-05-2010 14:54
 

05-05-2010 15:00:25
Chopper
Chopper
Niet dat het wat "uitmaakt", maar het staat gewoon wat merkwaardig als er de hele dag met Mat '64 gereden wordt en er planmatig één SGMm tussen zit per dag, op een aantal vaste dagen in de week (en niet op de laatste plaats omdat SGMm normaal gesproken (gelukkig) niet voorkomt in dat gebied).

Maar goed, het is ook waar dat ik gewoon een gloeiende hekel heb aan SGMm, dus dat verklaart waarschijnlijk ook het "moeilijk doen" van mijn kant.
 

05-05-2010 17:38:50
robbertc
robbertc
9689 in Ht komt al een hele tijd af van een 16000 uit Ut. In die 16000 rijdt nu SGMm. En dat is ook nodig. Op sommige dagen komt de eerste 13600 vanuit Tb uit Ehv. En die hoort te rijden met... SGMm! Daarom is er 1 stel SGMm in Ehv nodig.  


05-05-2010 17:49:49
ns1700
ns1700
ik reis vaak met de 13600 vanaf Bd tot Ht maar of ik ooit zal wennen aan SGMm?  

05-05-2010 17:51:49
superboer
superboer
Het zal inderdaad een ramp zijn als dat niet gaat lukken.  

05-05-2010 21:48:22
timtrein
timtrein
Gelukkig ben je er in een jaar of 10, 15 wel vanaf. Ik zou maar vast gaan aftellen.  

05-05-2010 21:51:03
MCNAlkmaar
Quote
raymond16: Ja, de 6800 komt immers normaal gesproken aan in Std om .28/.58 terwijl het Mt deel al om .29/.59 vertrekt. Die is dus al eerder in Std als de 6800. De 6800 rijdt dan op z'n minst met +6 tov normaal om direct achter de 800 te komen. Daarmee krijg je een kering van 3 minuten in Mtr (iets meer als de halteringen in Std en Mt worden teruggebracht van 2 naar 1 minuut).

Hier zijn 2 ritten van de 6800:
MAT ST 6834 09:04 Mtr 09:51 Rm
MAT ST 6827 10:15 Rm 10:59 Mtr

Dus 5 minuten keertijd in Mtr en 24 min. in Rm.

Laatst bewerkt door MCNAlkmaar op 05-05-2010 21:51


De groeten uit Schagen
 

05-05-2010 21:57:53
abbm
abbm
Kunnen ze daar niet iets mee klooien als er sneller materieel rijdt?

Laatst bewerkt door spiketrain op 05-05-2010 21:59, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

06-05-2010 00:18:24
scooter
scooter
Quote
robbertc: 9689 in Ht komt al een hele tijd af van een 16000 uit Ut. In die 16000 rijdt nu SGMm. En dat is ook nodig. Op sommige dagen komt de eerste 13600 vanuit Tb uit Ehv. En die hoort te rijden met... SGMm! Daarom is er 1 stel SGMm in Ehv nodig.

Dat klopt inderdaad,de 13613 begint in Tb en komt dan leeg uit Ehv(In het verleden kwam er ook weleens uit Rsd).Op sommige dagen werd er in Tb eerst nog gesplitst met het mat voor de 5213,die in Tbwt begint.Die koppeling is nu dus losgelaten.
 

07-05-2010 00:28:28
treintim
treintim
De strandpendel Hlm-Zvt is ook uitgevoerd met SLT zie ik (had stilletjes gehoopt op MAT door de duinen).

Laatst bewerkt door treintim op 07-05-2010 01:04
 

07-05-2010 11:58:40
AlbertP
AlbertP
Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Verder ligt de prioriteit bij NS niet op tevreden treinspotters maar op een voor het bedrijf zo optimaal mogelijke materieelinzet.

Laatst bewerkt door AlbertP op 07-05-2010 11:58
 

08-05-2010 01:14:45
ruysdael
ruysdael
Quote
treintim: De strandpendel Hlm-Zvt is ook uitgevoerd met SLT zie ik (had stilletjes gehoopt op MAT door de duinen).
Ik heb daar stilletjes nie top gehoopt. Met goed weer zitten die strandtreinen altijd stampend vol, dan heb ik liever een trein met veel staanplaatsen door die duinen.
 

16-05-2010 19:27:12
Damian
Damian
Quote
mdj: -SLT uit de 4000/7400/17400/14700, nog wel in de 9700/9800/19800.



Er komt volgens mijn informatie ook SLT in de 5500 serie.
 

16-05-2010 19:35:40
mdj
mdj
Ja, maar dat was al zo vaak gemeld dat het niet nieuwswaardig zou zijn dat ik het nog een keer meldde.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-05-2010 09:24:53
Lenney
Lenney
Quote
raymond16: Planmatig SGMm in Ehv op Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag in de 9689. Zal wel richting kuilwielenbank gestuurd worden dan? En net zoals andere jaren zijn er weer twee ICRm omlopen in de 1900 vervangen door VIRM.

Voor mijn gevoel zijn het zelfs 3 omlopen, maargoed worden deze VIRM treinen VIRM IV of VIRM VI?
 

17-05-2010 10:44:20
Chopper
Chopper
Het zijn er inderdaad (minstens) drie; de 1932, 1934 en 1969 worden nu nog gereden met ICRm, na 13 juni zal dat (helaas) VIRM zijn.  

17-05-2010 10:48:10
nielske90
nielske90
Ware het niet dat de 1932 nog altijd dezelfde omloop is als de 1969 en het er dus toch echt 2 zijn...  

17-05-2010 12:16:04
Chopper
Chopper
Oh, op die manier. Dan zijn het er inderdaad twee. Ik dacht dat het bericht om het aantal treinnummers per dag ging.  

17-05-2010 19:29:19
timtrein
timtrein
En waar blijft al dat ICR dan? In mijn beleving zijn er hele sloten ICR, of zijn die verder allemaal nodig voor het FYRA-verhaal en de Benelux?  

17-05-2010 20:43:22
Jack5812
Jack5812
Sowieso kunnen de ICR stammen die in de 1900 en 3600 rijden niet aangepast worden voor Fyra en Beneluxdiensten aangezien deze de zogenaamde treinstelmodus hebben herkenbaar aan de knoppen voor het openen van de ipv het handgreepje.
Ik denk dat we de reden voor de vervanging van 2 omlopen ICR inde 1900 door VIRM moeten zoeken in de vakantiedienstregeling. En ja, al dat ICR staat dan helaas aan de kant
Gr Jack
 

17-05-2010 20:53:20
broek53
broek53
Er is een aardig aantal rijtuigen bezig over te gaan van NSR naar Hispeed, die inderdaad voor inzet in de Fyra en/of de Benelux aangepast worden. Afhankelijk van de uiteindelijke plannen van Hispeed zijn dat er nog heel wat; de stand in aantallen weet ik niet, maar de stand voor de dienst in 2011 is de Beneluxdienst onveranderd (en dus traag) over de bestaande route, en een halfuurdienst Fyra Amsterdam - Breda. Daabij is het dan nog even de vraag of er zes of zeven rijtuigen per stam gesteld worden (Benelux en/of Fyra).  

17-05-2010 20:58:24
Chopper
Chopper
Nu we het toch over ICRm/VIRM hebben in (onder andere) de 1900, er is iets dat me ontgaat.


Men roept massaal dat VIRM meer capaciteit heeft dan ICRm, en dat het daarom per sé overal ingezet moet worden om alle reizigers aan te kunnen. ICRm wordt volgens velen ingezet op rustigere tijden omdat er met VIRM tijdens die uren sprake zou zijn van overcapaciteit.
Maar, tijdens rustigere perioden zoals vakanties, weekends en feestdagen, wordt er massaal VIRM ingezet "vanwege de vakantie/het weekend/de feestdagen! Alleen maar VIRM. Wat is dan het excuus? Sorry, maar dat verhaal rijmt niet...


Nu heeft ICRm überhaupt duidelijk meer capaciteit dan VIRM, maar dat terzijde. Willen ze het land nou echt ZO graag verVIRMen dat er allerlei kromme redeneringen moeten worden opgehangen?

Laatst bewerkt door Chopper op 17-05-2010 20:59
 

17-05-2010 21:00:38
oudeaap
oudeaap
Dat ICRm bestaat nou eenmaal uit grote eenheden TD10 vooral, terwijl je met VIRM een aardig eind flexibeler bent.  

17-05-2010 21:01:15
JdJ
JdJ
Een ICRm stam heeft volgens mij een hc extra nodig. Een VIRM kan rijden met 1 hc en voldoende capaciteit, dus dat is even wat goedkoper

Laatst bewerkt door JdJ op 17-05-2010 21:02
 

17-05-2010 21:11:04
woepje
woepje
Quote
Chopper: Maar, tijdens rustigere perioden zoals vakanties, weekends en feestdagen, wordt er massaal VIRM ingezet "vanwege de vakantie/het weekend/de feestdagen! Alleen maar VIRM. Wat is dan het excuus? Sorry, maar dat verhaal rijmt niet...
Doordeweeks tijdens de spits heb je geen mogelijkheid om met IRM het ICR in bijvoorbeeld de 1900 te vervangen omdat de 800, 3000 etc. dan dringend behoefte heeft aan versterking. Dat houdt in dat op rustige momenten (weekend, vakantie) er minder versterkt hoeft te worden en er dus massa's IRM's GDST moeten staan. Juist dan kan men dus deze IRM's inzetten en daarmee bijvoorbeeld ICR vrijspelen (flexibiliteit en om te besparen op HC's en dus kosten zoals hierboven gemeld is).
 

17-05-2010 21:12:11
broek53
broek53
Quote
Chopper: Nu we het toch over ICRm/VIRM hebben in (onder andere) de 1900, er is iets dat me ontgaat.
Men roept massaal dat VIRM meer capaciteit heeft dan ICRm, en dat het daarom per sé overal ingezet moet worden om alle reizigers aan te kunnen. ICRm wordt volgens velen ingezet op rustigere tijden omdat er met VIRM tijdens die uren sprake zou zijn van overcapaciteit.
Maar, tijdens rustigere perioden zoals vakanties, weekends en feestdagen, wordt er massaal VIRM ingezet "vanwege de vakantie/het weekend/de feestdagen! Alleen maar VIRM. Wat is dan het excuus? Sorry, maar dat verhaal rijmt niet...
Nu heeft ICRm überhaupt duidelijk meer capaciteit dan VIRM, maar dat terzijde. Willen ze het land nou echt ZO graag verVIRMen dat er allerlei kromme redeneringen moeten worden opgehangen?
Ah, een echte Nederlander: vol complottheorieën en wantrouwen. Je maakt een belangrijke denkfout. De drukste treinen in de spitsuren hebben VIRM nodig om voldoende zitplaatsen te leveren. Tien en twaalf bakken VIRM hebben nu eenmaal belangrijk meer plaatsen dan een TD 10.
In de rustige uren en tijden daarentegen is een TD10 weer behoorlijk te groot en kun je vaak beter met een VIRM VI (of zelfs IV) rijden. Dat scheelt bakkilometers en conducteurs.
In algemene zin kun je sowieso zeggen dat je beter met treinstellen dan getrekduwde treinen kunt rijden als je aan de eindpunten of onderweg kunt rangeren; dan kun je treinstellen tussen de spitsen afrangeren.
 

17-05-2010 21:12:25
rick
rick
Quote
Chopper: Nu heeft ICRm überhaupt duidelijk meer capaciteit dan VIRM
Nu ligt dat vooral aan wat je van beide inzet, maar in de rustiger periode kan je in plaats van een VIRM VI + IV alleen een losse VI inzetten. Dat zal een reden ervoor zijn.
 

17-05-2010 21:21:49
abbm
abbm
Waarom herstellen ze de oude 800 en 900 niet?

Maar dan ipv Hlm naar Amr/Sgn vanuit Mt of Hrl.
 

17-05-2010 21:23:38
mdj
mdj
Waarom zouden ze dat doen?


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-05-2010 21:23:59
rick
rick
Dat hebben ze nu zo rijden, of bedoel je iets anders?  

17-05-2010 21:25:28
woepje
woepje
Quote
abbm: Waarom herstellen ze de oude 800 en 900 niet?

Maar dan ipv Hlm naar Amr/Sgn vanuit Mt of Hrl.
Dus 1x per uur een IC vanaf Mt en 1x per uur een IC vanaf Hrl? Daar maak je vrienden mee daar %08%

Of gaan we voor een vette kwartierdienst vanaf Std richting Randstad?
 

17-05-2010 21:28:51
Chopper
Chopper
Quote
broek53: Ah, een echte Nederlander:


Als ik iets niet ben is het wel een echte Nederlander, godzijdank!


Maar goed, ik snap het punt wel, en het feit dat er met ICRm twee HC's nodig zijn en dat dat duurder is kan ik ook wel begrijpen. Maar het blijft toch een enigszins dubbel verhaal.
Ook is het wel degelijk zo dat ICRm meer capaciteit heeft dan VIRM; om één stam ICRm (10 bakken) te vervangen heb je een bak of 14, 15 aan VIRM nodig, wat uiteraard geen optie is.

Quote
woepje: Dus 1x per uur een IC vanaf Mt en 1x per uur een IC vanaf Hrl? Daar maak je vrienden mee daar %08%


Bij mij wel, mits er gereden wordt met alles wat geen VIRM heet. De goeie ouwe tijd... %08%

Laatst bewerkt door Chopper op 17-05-2010 21:31
 

17-05-2010 21:30:03
robbertc
robbertc
Gelijk doen, kun je heel wat effciënter rijden dan nu met die 'verplichte' dubbele stellen in de 800..

Je krijgt dan inderdaad wel ruzie in Zuid-Limburg..
 

17-05-2010 21:33:59
scooter
scooter
@ Chopper,14 of 15 bakken VIRM is beduidend meer dan een TD 10.
Ik geloof dat een bak of 6 a 7 ongeveer overeenkomt(diegene met precieze cijfers kunnen aanvullen)

Laatst bewerkt door scooter op 17-05-2010 21:37
 

17-05-2010 21:34:19
rick
rick
Quote
Chopper: Ook is het wel degelijk zo dat ICRm meer capaciteit heeft dan VIRM; om één stam ICRm (10 bakken) te vervangen heb je een bak of 14, 15 aan VIRM nodig, wat uiteraard geen optie is.

Dat is zo'n 820 zitplaatsen voor een TD-10 tegen 1200 voor twee IRM VI.
 

17-05-2010 21:34:40
abbm
abbm
Quote
woepje:
Of gaan we voor een vette kwartierdienst vanaf Std richting Randstad?


Dat bedoelde ik. Dan heb je toch ook weer VIRM vrij voor andere series?

Zullen we trouwens een apart draadje maken voor dit gesprek?

Laatst bewerkt door abbm op 17-05-2010 21:35
 

17-05-2010 21:35:33
woepje
woepje
Quote
Chopper: Ook is het wel degelijk zo dat ICRm meer capaciteit heeft dan VIRM; om één TD10 te vervangen heb je een bak of 14, 15 aan VIRM nodig, wat uiteraard geen optie is.
Huh?

10 bakken enkeldeks is gelijk aan 14 bakken dubbeldeks qua capaciteit? Hoe krijg je dat voor elkaar? Ik vraag me dan af waarom men dan met 12 bakken IRM gaat rijden in de 800 als het makkelijk af kan met 8 bakken ICR (volgens jouw vergelijking dan)
 

17-05-2010 21:36:50
mdj
mdj
TD7 = VIRM VI, om en nabij. TD10= 8,5 bak VIRM.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-05-2010 21:42:26
Chopper
Chopper
Voor degenen die me niet geloven: bekijk het aantal zitplaatsen maar eens. Bovendien zie ik nauwelijks mensen staan in een ICRm tijdens de spits (in bijvoorbeeld de 3557), bij een VIRM daarentegen is het al een "haringen in een ton-verhaal" aan het begin en het einde van de spits.  

17-05-2010 21:42:52
woepje
woepje
@ mdj

Dat lijkt mij toch even wat beter ja. Zou wat zijn; je hebt meer bakken nodig bij een dubbeldekker dan het aantal bakken bij een gewone trein om op dezelfde capaciteit te komen. Het nut van een dubbeldekker vervalt hierdoor ook lichtelijk, dus dan kan al het dubbeldeksmat wel per direct opgedoekt worden.

Laatst bewerkt door woepje op 17-05-2010 21:43
 

17-05-2010 21:43:57
rick
rick
De zitplaatsen heb ik net al vergeleken. Verder zegt jouw voorbeeld weinig over de capaciteit van een trein.

edit: @Chopper dus.

Laatst bewerkt door rick op 17-05-2010 21:44
 

17-05-2010 21:47:41
Chopper
Chopper
Quote
woepje: Dat lijkt mij toch even wat beter ja. Zou wat zijn; je hebt meer bakken nodig bij een dubbeldekker dan het aantal bakken bij een gewone trein om op dezelfde capaciteit te komen. Het nut van een dubbeldekker vervalt hierdoor ook lichtelijk, dus dan kan al het dubbeldeksmat wel per direct opgedoekt worden.


Dat mag dan wel verre van aannemelijk klinken, toch is het wel degelijk zo. Bij ICRm staan de stoelen veel dichter op elkaar, en bovendien wordt er geen ruimte verspild aan trappen en railcateringliften. Mijn theorie is dan wel geen wiskundige berekening, maar met observatievermogen kom je ook een heel eind...
 

17-05-2010 21:47:44
keesje
keesje
Quote
Chopper: Voor degenen die me niet geloven: bekijk het aantal zitplaatsen maar eens. Bovendien zie ik nauwelijks mensen staan in een ICRm tijdens de spits (in bijvoorbeeld de 3557), bij een VIRM daarentegen is het al een "haringen in een ton-verhaal" aan het begin en het einde van de spits.


Hoe heb je dat kunnen vergelijken in trein 3557 dan? Er zit geen VIRM in namelijk...

Neem trein 1961 eens tussen Rtd en Bd: dat is met ICR pas haringen-vervoer. Hier smacht menig reiziger wel eens naar 8 of 10 bakken VIRM!

Laatst bewerkt door keesje op 17-05-2010 21:51
 

17-05-2010 21:50:58
Chopper
Chopper
Dat bedoel ik juist; die wordt gereden door ICRm, bij vergelijkbare treinen (qua tijd, traject en drukte) die met VIRM worden gereden mag je vaak al blij zijn als je er nog bij kunt.  

17-05-2010 21:54:28
woepje
woepje
Chopper, geloof het nu maar. Je hebt geen 14 bakken IRM tegenover 10 bakken ICR nodig om op hetzelfde niveau qua capaciteit te komen. En daar valt geen wiskundige berekening of observatie op los te laten, het is gewoon een feit  

17-05-2010 21:59:54
mdj
mdj
8 bak VIRM: 2*(61-63)+(326-330) +16 = 2*(62+328+16) = 812. Op 8 bakken is dat zo'n 100 zitplaatsen per bak. Dat haalt ICR niet, de A-bak is slechts 60 zitplaatsen, B-bak 90, Bf iets van 60? evenals de BD en Bs? In iedergeval geen 100 van het VIRM...


Bij twijfel: gebruik beton.
 

17-05-2010 22:00:51
keesje
keesje
En hier komt die lastige berekening dan:

10 bakken ICR (3x BAB en 1x Bs): 3x 219 + 64 = 721 zitplaatsen.
2x VIRM IV (= 8 bakken VIRM): 2x 393 = 786 zitplaatsen.

VIRM IV of VIRM VI heeft dus minder zitplaatsen dan 10 bakken ICR. Acht bakken of meer VIRM heeft meer capaciteit dan een TD10 ICR.

@mdj: jij hebt de klapzittingen zeker nog meegerekend? %08%

Laatst bewerkt door keesje op 17-05-2010 22:01
 

17-05-2010 22:04:04
ns1700
ns1700
Spiketrain: modereren is voorbehouden aan het beheer.

Laatst bewerkt door spiketrain op 17-05-2010 22:08
 

17-05-2010 22:06:35
keesje
keesje
De ICR-fans doen zich wel erg laten spreken in dit topic! Fijn dat juist die mensen verstand hebben van de materieelplanning en de (on)mogelijkheden daartoe...