Groot onderhoud aan spoorbruggen
Forum: Algemeen - Algemeen
16-04-2010 16:37:00
john2
john2
Pro Rail wilt groot onderhoud doen aan spoorbruggen. Meer informatie via bijgevoegde tekst. De foto die hier bij hoort lukt me niet voor te plaatsen
Stuk heeft op 6 april 2010 in het Limburgs Dagblad gestaan. Oppassen geblazen voor de schilders

ONDERHOUD Verf- en opknapbeurt spoorbrug tussen Buggenum en Roermond neemt maanden in beslag

Voor het eerst sinds 35 jaar krijgt de spoorbrug bij Roermond groot onderhoud. Andere bruggen volgen.

door Paul Bots

Je zou er maar voor staan als schilder. Maar liefst 26.000 vierkante meter staal vol klinknagels schoonmaken, ontroesten en opnieuw schilderen. En dan niet één laagje verven, nee er zijn vier lagen nodig. Extra uitdaging: tijdens het werk komt ook nog om de haverklap met luid kabaal een trein voorbijrazen. Letterlijk in sneltreinvaart. Want het treinverkeer wordt zo lang mogelijk in ere gehouden. Welkom op de spoorbrug tussen Buggenum en Roermond. Deze week begint de grote onderhoudsbeurt voor deze stalen ‘oldie’. Gebouwd in 1916 met vier bogen van ieder 65 meter. Deels opgeblazen in de TweedeWereldoorlog, opnieuw opgebouwd en nog altijd zo degelijk als wat. Dat ondanks de kogelgaten die her en der nog zichtbaar zijn. „De originele menielagen zitten nog op het staal. En als die lagen nog goed zijn, blijven ze gewoon zitten”, vertelt Dirk van Krimpen, toezichthouder namens ingenieursbureau Iv-Infra. Niet alleen het verfwerk wordt overgedaan, ook de pijlers worden aangepakt. Het metselwerk heeft te lijden van het Maaswater. En een deel van de pijlers is gemaakt van poreuze steen. Van Krimpen: „Daar stroomt het water zo in.” Een impregneerlaag moet de pijlers beter tegen het water beschermen. De laatste keer dat de bovenkant van de brug onder handen werd genomen, was in 1975. ProRail is nu met een landelijk project gestart om spoorbruggen op te lappen. De spoorbrug Terhagen, bij Elsloo, komt daarbij ook nog aan de beurt, net als het stuk spoor boven de voetgangerstunnel op het Roermondse station.
Een spoorbrug verven is wat meer dan alleen een emmertje verf en een borstel pakken, zo wijst bouwmanager Peter Hagen van ProRail. Tijdens het overgrote deel werk rijden de treinen gewoon door, en staat er dus ook spanning op de bovenleiding. Alleen in de zomer gaat zes weken het ene, en vervolgens zes weken het andere spoor dicht om ook aan de binnenkant de verfborstel te kunnen hanteren. Maar tot die tijd is het dus oppassen geblazen. Speciaal voor deze klus zijn er enorme stalen balken gemonteerd tussen de bogen zodat er een steigerconstructie over de bovenkant van de brug kan hangen en rollen. Een constructie die ook speciaal op maat is gemaakt. Een verschuifbaar hekwerk tussen steiger, brug en spoor moet voorkomen dat een schilder z’n hand, of nog erger hoofd, te ver uitsteekt en wordt geraakt door een voorbijrazende trein. „Al die dingen zijn voor éénmalig gebruik”, stelt Van Krimpen.Want in 1916 was een brug nog maatwerk. En dat betekent dat een op maat gemaakte werksteiger niet past op andere spoorbruggen. Ter geruststelling. Het verfwerk in de komende maanden hoeft niet door één schilder gedaan te worden.

Buggenum waar de koek aan ene kant wordt gebakken.

Laatst bewerkt door john2 op 15-05-2010 10:40, reden: Infe er bij gezet.
 

16-04-2010 16:42:31
mren
mren
En dat is deels het gevolg van het afhouden van de TSA-coating (Thermal Sprayed Aluminum) bij ProRail waardoor dergelijke kostbare schilderbeurten regelmatig herhaald moeten worden. Ook bij de brug over de IJssel voor de Hanzelijn is wederom niet voor TSA gekozen. Dat is op de korte termijn misschien wel goedkoper, maar na de volgende schilderbeurt al niet meer...  

12-06-2010 10:50:50
john2
john2
Onderstaand bericht bij somda spoornieuws. Over de aansluitingen in Roermond vanwege de werkzaamheden aan de spoorbrug in Buggenum.
Komende maanden gewijzigde aansluitingen in Zuid-Nederland
vrijdag 11 juni 2010
Door werkzaamheden van Prorail aan de spoorbrug tussen Roermond en Buggenum komen de Intercity treinen uit de richting Eindhove de komende 12 weken 8 minuten later aan in Roermond, Sittard, Maastricht en Heerlen. Daardoor zijn sommige treintijden en aansluitingen aangepast. Richting de Randstad zijn er geen wijzigingen.

De aangepaste situatie gaat in per maandag 14 juni.

Heerlen
Zo kan Veolia de gebruikelijke aansluiting in Heerlen op de treinen in de richting van Kerkrade niet meer bieden. Om reizigers 28 minuten wachten te besparen, kunnen reizigers tussen Heerlen en Kerkrade ook gebruik maken van de Veolia bussen. Zo is stations Heerlen De Kissel bereikbaar via lijn 26. Dat geldt ook voor Eygelshoven, die eveneens door lijn 29 wordt bediend. Lijn 29 bediend verder station Kerkrade en Chèvremont. Reizigers naar Landgraaf kunnen gebruik maken van lijn 25.
De aansluiting op de trein naar Aken blijft ongewijzigd. Reizigers naar Schin op Geul, Voerendaal en Klimmen-Ransdaal moeten wel rekenen op een half uur extra reistijd.

Maastricht
In Maastricht vervalt de aansluiting van de intercity op de trein naar Luik. Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van 30 minuten. Reizigers richting Valkenburg hebben geen aansluiting op de Veolia stoptrein, maar wel op de Veolia sneltrein. Zodoende blijft de vertraging naar Meerssen en Valkenburg beperkt tot een kwartier. Dat geldt niet voor reizigers naar de stoptreinstations.

Sittard en Roermond
De gebruikelijke aansluitingen in Sittard en Roermond blijven. Wel zijn de tijden van de aansluitende treinen gewijzigd.

In Buggenum wordt de koek maar aan een kant gebakken.

Laatst bewerkt door john2 op 12-06-2010 11:05, reden: type fout hersteld.
 

12-06-2010 11:01:50
mvd
mvd
Quote
john2: Maastricht
In Maastricht vervalt de aansluiting van de intercity op de trein naar Luik. Reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van 30 minuten.
Ehhmmm, volgens mij rijdt deze trein maar één keer per uur en wordt de vertraging dus 30 tot 60 minuten...


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 


12-06-2010 11:27:48
john2
john2
Wordt er in de NS reisplanner en 9292ov er rekening mee gehouden dat er in Limburg andere aansluitingen zijn?  

12-06-2010 12:06:43
nielske90
nielske90
Volgens mij is daar niet zo moeilijk achter te komen, gewoon een kwestie van zelf een reis plannen na 14 juni plannen. Het antwoord luidt dan "ja, natuurlijk".  

14-06-2010 13:17:58
john2
john2
Hier een pers bericht wat bij Pro Rail op de website staat over het onderhoud van de spoorbrug over de Maas tussen Roermond en Buggenum.


ProRail werkt aan spoor in Limburg


Pers > Persberichten > Actueel > Regionaal >

Persbericht

08-06-2010
Groot onderhoud spoorbrug tussen Roermond en Buggenum
ProRail is bezig met een grote onderhoudsbeurt aan de spoorbrug tussen Roermond en Buggenum. Het staal van de bijna honderd jaar oude brug wordt schoongemaakt, ontroest en opnieuw geschilderd. Een mega klus waarmee vorig jaar al is begonnen. Na de buitenkant van de brug is vanaf aanstaande maandag de binnenkant aan de beurt. En dat heeft gevolgen voor het treinverkeer tussen Roermond en Weert vice versa.

De spoorbrug over de Maas is gebouwd in 1916 en telt vier bogen van ieder 65 meter. De brug, die deels werd opgeblazen in de Tweede Wereldoorlog, kreeg voor het laatst een verfbeurt in 1975. Nu werken er dagelijks 10 tot 12 schilders om de 26.000 vierkante meter staal weer te laten blinken. Daarbij gelden strenge veiligheidseisen. Mede vanwege de treinen die er een paar keer per uur overheen gaan.

Schilderen binnenkant
Nu de buitenkant is gedaan, beginnen de schilders maandag 14 juni aan de binnenkant van de brug. Vanaf dat moment zal er in verband met de veiligheid gedurende twaalf weken steeds één spoor beschikbaar zijn. Dat heeft ook gevolgen voor het treinverkeer.

Gevolgen treinverkeer
De trein uit Weert zal vanaf maandag acht minuten later aankomen in Roermond. Omgekeerd komt de trein vanuit Roermond één minuut later aan in Eindhoven. Voor de juiste aankomst- en
vertrektijden adviseren wij u uw reis te plannen op www.ns.nl. U kunt ook bellen met het informatienummer 0900-9292 (€ 0,70 p.m.).

Buggenum waar de koek maar van ene kant wordt gebakken.

Laatst bewerkt door john2 op 14-06-2010 13:21, reden: Bijgewerkt
 

14-06-2010 15:58:32
Lenny
Lenny
Die minuut later in Ehv is nogal onlogisch. Volgens de reisplanner is het vertrek in Wt namelijk gewoon normaal om .12/.42. Dus omdat ze bij Rm een brug aan het schilderen zijn krijg je tussen Wt en Ehv een minuut vertraging.


The idea is to die young as late as possible.
 

14-06-2010 16:25:11
berkel73
berkel73
Quote
john2: Buggenum waar de koek maar van ene kant wordt gebakken.
Wat heeft die koek er toch steeds mee te maken %08%?

Laatst bewerkt door berkel73 op 14-06-2010 16:25
 

14-06-2010 16:38:56
raymond16
raymond16
Quote
Lenny: Die minuut later in Ehv is nogal onlogisch. Volgens de reisplanner is het vertrek in Wt namelijk gewoon normaal om .12/.42. Dus omdat ze bij Rm een brug aan het schilderen zijn krijg je tussen Wt en Ehv een minuut vertraging.

En dat heeft weer te maken met de opening van Mz. Dat de praktijk anders zal zijn omdat de stoptrein nog steeds zeeen van rijtijd heeft op Gp-Ehv maakt blijkbaar niet uit.
 

14-06-2010 17:07:33
nielske90
nielske90
Quote
raymond16: Dat de praktijk anders zal zijn omdat de stoptrein nog steeds zeeen van rijtijd heeft op Gp-Ehv maakt blijkbaar niet uit.
Inderdaad, dat maakt 'blijkbaar' niet uit... Dat die stoptrein te vroeg in Ehv aankomt wil niet zeggen dat je maar gewoon een conflict in je drgl moet inbouwen (hoewel ze daar in het verleden bij Vga anders over dachten).
 

14-06-2010 18:30:00
john2
john2
Quote
berkel73:
Quote
john2: Buggenum waar de koek maar van ene kant wordt gebakken.
Wat heeft die koek er toch steeds mee te maken %08%?

Even een uitleg geven wat niks met treinen te maken heeft. Omdat er een vraag kwam. Dit is een uitdrukking wat in Buggenum wordt gebruik en wat te maken heeft met de Maas overstromingen. Langs enkele kilometers weg tussen spoorlijn en Maas, staan de huizen maar van ene kant van de weg. Aan de andere kant van de weg zijn weilanden. Als de Maas overstroomt kan het water zijn weg vinden in deze weilanden. Bij enkele grote overstromingen zijn beganegrond van deze huizen toch onder gelopen. Omdat er dus maar van ene kant huis bebouwing is, zegt men in Buggenum, dat in Buggenum de koek maar van ene kant gebakken is.

Laatst bewerkt door john2 op 14-06-2010 18:30
 

14-06-2010 19:07:09
john2
john2
Hier een link met een video verslag over de betreffende spoorbrug. Bron L1. http://www.l1.nl/popups/mediaplayerpopup/_rp_comm_lsvideoId/1_4614678  

02-09-2010 14:04:04
john2
john2
Vanaf maandag 6 september 2010, gelijk met het wijzingsblad van 6 september. Is de treindienst van de I.C van Weert naar Roermond, Sittard en Heerlen/Maastricht weer normaal. Dit geld ook voor de stoppers van Roermond naar Maastricht Randwyck en de stoppers van Sittard naar Roermond. Als ik abuis ben dan merken we het wel aan de reactie van Keesje.