12-04-2010 13:39:47 | ||
---|---|---|
mren
|
"Kunt U dat met uw auto ook ? Dikwijls hoort men de vraag stellen: "Wat doet zoo'n locomotief nu eigenlijk per dag?" Uiteraard zijn de dienstprestaties der locomotieven, welke prestaties het best vergeleken kunnen worden door bestudeering van het aantal km dat eene locomotief per tijdseenheid aflegt (locomotietkilometers), zeer verschillend, in verband met de zoo sterk uit" eenloopende diensten der machines. Bij bestudeering van den staat van dienst der N.S. locomotieven over de afgeloopen 5 jaren, zooals opgegeven in de N.S. jaarverslagen, blijkt, dat het totaal aantal km per jaar door de gezamenlijke N.S. machines afgelegd met inbegrip van rangeerdienst (hierbij wordt 1 uur rangeerdienst gerekend op 10 afgelegde km) is teruggeloopen van 67.467.000 km (32.927 duizend km voor snel-, personen- en gemengde treinen, 14 595 duizend km voor goederen-, ballast- en weiktreinen, 2.776 duizend km als losse machine en voorspanlocomotief en 17.169 duizend km rangeerdienst) in 1931 tot 59.919.'00 km (31.844 duizend km voor snel-, personen-en gemengde treinen, 12.261 duizend km voor goederen-, ballast- en werktreinen, 3.013 duizend km als losse machine en voorspanlocomotief en 12.801 duizend km rangeerdienst) in 1935 waarbij dient opgemerkt te worden, dat van dezen teruggang van ca. 8 millioen km er ca 3 millioen komen ten laste van den treindienst en ca. 5 millioen ten laste van den rangeerdienst. Aan de stijging der ruim 200.000 km per jaar als losse machine en voorspanlocomotief is de opheffing der vele depots in de afgeloopen 5 jaren niet vreemd, terwijl de daling van de bijna 5 millioen rangeerdienstkilometers voor een belangrijk deel op rekening der locomotorer. komt. Tevens is echter het aantal beschikbare machines in eene grootere verhouding teruggeloopen dan het aantal afgelegde locomotie'kilometers. Hieruit volgt eene stijging van het aantal km dat eene locomotief gemiddeld per jaar aflegt, en wel van 54 000 km in 1931 tot 59.0C0 km in 1935. Deze stijging drukt geheel op de treindienstkm (41 duizend in 1931 tegen 46 duizend in 1935 ; het gemiddelde aantal per loc afgelegde rangeerkilometers is van 1931 tot 1935 vrijwel constant gebleven op 13.000 km. Om al die millioenen km af te leggen, werden in 1931 verstookt ruim 741 duizend ton brandstof tegen 682 duizend ton in 1935. Inclusief rangeerdienst werd in 1931 gemiddeldca. 11 kg per locomotiefkilometer verstookt. In 1935 is dit cijfer gestegen tot ca. 11.4 kg." Hele artikel inclusief tabellen over brandstofverbruik per kilometer en trekkracht, zie: http://home.student.utwente.nl/m.i.n.rorik/NVBS/OdR1937006-007.pdf Dit is het derde deel uit een serie van grepen uit oude versies van Op de Rails, reeds 79 jaar het maandelijkse tijdschrift van de NVBS. Omdat de gebruikers er positief op reageren, kom ik onregelmatig met wat artikeltjes op de proppen hier. Eerdere 'afleveringen': https://www.somda.nl/forum/8137/(Winter)omloop+19911992/ https://www.somda.nl/forum/6992/h_verslag/ |