NS Dagkaart niet meer geldig bij Veolia?
Forum: Algemeen - Algemeen
10-04-2010 22:06:15
manuel25
manuel25
Een goedenavond,

Vanavond kreeg ik telefoon van medesomdagebruiker Ruud.H. Hij vertelde mij dat hij vandaag een reisje wilde maken. Hij had een normale NS dagkaart gekocht met korting, van 26,80 euro dus. Hij werd tussen Ck en Nm gecontroleerd door Veolia. De controleurs keurden het kaartje niet goed en namen het in . Gelukkig geen boete gekregen, maar hij is bij het eestvolgende station uitgestapt en terug gegaan op een enkele reis.

Onze vraag is nu: Zijn NS dagkaarten normaal tarief niet geldig bij Veolia, en andere vervoerders%03%, of is Ruud.H zwaar genaaid door de controleurs?
 

10-04-2010 22:09:05
mvd
mvd
Een normale dagkaart is gewoon geldig bij alle vervoerders (ik neem aan dat hij in het bezit was van een kortingskaart en dat het kaartje voorzien was van een datum). Dan kan hij een flinke klacht naar Veolia sturen.

Laatst bewerkt door mvd op 10-04-2010 22:09


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

10-04-2010 22:19:05
raymond16
raymond16
Vreemd verhaal om een dagkaart in te nemen, de reis had immers nog verder kunnen gaan buiten het Veolia traject om. Weet niet wat er nog meer meegespeeld heeft, want de tactiek is bij omreizende reizigers door werkzaamheden bijvoorbeeld dat er dan gelijk een boete wordt opgelegd. Eigenlijk is het nog vervelend ook dat je geen boete hebt gekregen, want ik vrees dat dat het aanvechten een stuk lastiger maakt. Die steward heeft nu immers het kaartje en je hebt verder geen bewijs. Dan moet er dus puur op de verhalen afgegaan worden. Als er procesverbaal was uitgeschreven had je een stuk sterker gestaan denk ik.

Laatst bewerkt door raymond16 op 10-04-2010 22:21
 

10-04-2010 22:20:10
NS-APD
NS-APD
ja, kijk dat de stewards het er niet mee eens waren met zo'n dagkaart oké, maar om hem in te nemen, dat kan niet!!


Werkzaam bij Arriva
 


10-04-2010 22:24:26
mvd
mvd
Een greep uit de productvoorwaarden:

- "Een Dagkaart geeft gedurende de op de kaart aangegeven datum tot de daarop volgende dag 04.00 uur, onbeperkt recht op het reizen in alle binnenlandse treinen die staan vermeld in het Spoorboekje."
- "Met ‘alle binnenlandse treinen die staan vermeld in het Spoorboekje’
worden treinen van NS, Syntus, Arriva, DB Regionalbahn Westfalen, Prignitzer Eisenbahngesellschaft, DB Euregiobahn / AVV, Connexxion en Veolia bedoeld."

Laatst bewerkt door mvd op 10-04-2010 22:24


Iech kom gelökkig oet Mestreech!
 

10-04-2010 22:26:41
aarclay
aarclay
Blijkbaar was die steward nog niet op de hoogte van de regel dat die dagkaarten bij Veolia geldig waren, en is Ruud dus zwaar genaaid. Het mag wel leuk op het talon-strookje staan dan hij niet geldig is, maar die ruzie tussen NS, Veolia, Arriva etc.. is inmiddels weer gewoon bijgelegd.

Ik raad Ruud aan om gewoon beklag te doen bij Veolia. Als hij kan omschrijven waneer en hoelaat dit incident geweest is kan Veolia die steward op de vingers tikken.

Dit had mij vandaag ook kunnen overkomen, had ook plannen met met Veolia te gaan reizen, maar een lange trip van Vl naar Nm, daar had ik niet echt veel zin meer in.


Choo choo.....
 

10-04-2010 22:28:17
raymond16
raymond16
Nu ben je in de war met de Kruidvatkaartjes waar inderdaad zo'n strook aanzit. Maar de gewone dagkaarten uit de automaat die zijn gewoon geldig bij alle vervoerders in Nederland.

Laatst bewerkt door raymond16 op 10-04-2010 22:28
 

10-04-2010 22:42:42
j.jager
j.jager
In dit stukje van de site van veolia staat dat een NS vervoersewijs geldig is bij veolia. Die dagkaart in het geval van Ruud zal daar gewoon onder vallen.
http://www.veolia-transport.nl/vervoerbewijzen/specifieketarievenLimburg/kaartsoortentrein/
 

10-04-2010 22:51:01
nielske90
nielske90
Quote
raymond16: Die steward heeft nu immers het kaartje en je hebt verder geen bewijs.
Nou, in feite gaat het dan om het ongegrond innemen van je eigendom. Soms noemen ze dat "jatten" en dan kun je aangifte doen bij de politie.%08%
 

10-04-2010 22:56:43
rogier
rogier
Precies, niet kinderachtig doen:
- klacht naar Veolia en NS met cc naar Rover en OV-loket;
- aangifte tegen Veolia wegens diefstal en / of machtsmisbruik ofzo;
- en / of aangifte tegen NS wegens oplichting (immers men beweert dat een dagkaart geldig is bij Veolia, maar deze blijkt dat niet te zijn).

Dit soort fratsen moeten keihard aangepakt worden!
 

10-04-2010 23:44:12
manuel25
manuel25
Ruud heeft een verstandelijke beperking, heeft liever dat ik even voor hem spreekt. Hij gaat binnenkort met zijn begeleider een aanklacht indienen tegen veolia.

Ruud zegt dat hij wel degelijk zijn geldige kortingskaart mee had en er zeker van is dat het kaartje was gekocht met de datum van vandaag.

Zelf vind ik het schandalig, dat juist deze mensen het moet overkomen%07% Terwijl Ruud gewoon 100% goed bezig was%05% Veolia heeft flink zijn excuses aan te bieden aan Ruud en een vergoeding zou niet misplaatst zijn.

Laatst bewerkt door manuel25 op 10-04-2010 23:44
 

10-04-2010 23:46:11
treintim
treintim
Waarbij ik het verhaal zo gek vindt klinken dat ik stiekum twijfel of het wel échte Veolia-conducteurs waren. Hadden ze een boete uitgeschreven, dan was het duidelijk, maar een kaartje innemen kan iedereen.. Afijn, een bedrijf als Veolia kan dat natuurlijk wel uitzoeken, of er in desbetreffende trein controleurs zaten en wie dat dan waren, dus ik raad zeker aan om dit alleen al feitelijk te melden. Controleerden de controleurs trouwens ook door stempels te zetten op de kaartjes (met personeelsnummer is dat dan altijd)?

Laatst bewerkt door treintim op 10-04-2010 23:54
 

10-04-2010 23:50:10
Nelis
Nelis
Ja maar bij kopen zonder korting is het bij NS ook vaak de procedure om het kaartje in te nemen. Maar als dit verhaal zo is als het er staat is dit toch een grof schandaal van Veolia. Maar het is zeker een goede zaak dat Ruud dit samen met zijn begeleider uit gaat zoek want er zit zeker een luchtje aan deze zaak.  

11-04-2010 00:04:26
dh3201
dh3201
Moet het personeel bij inname van een vervoerbewijs ook een bewijs van inname aan de persoon afgeven?
Als de politie je rijbewijs inneemt schrijven ze ook een bewijs van inname die je dan mee krijgt.


Shqiperise-lopers?
 

11-04-2010 00:40:43
ettenrail
ettenrail
Maar mag een conducteur überhaupt een vervoersbewijs innemen? Een boete oké, maar een geheel kaartje innemen? %03%  

11-04-2010 01:17:24
mren
mren
Ja dat mag, bijvoorbeeld als je de datum hebt veranderd of aan een abonnement hebt lopen knoeien met foto's ofzo. Ook als je verkeerd kaartje hebt en hc schrijft nieuw vvb uit.  

11-04-2010 01:26:04
treintim
treintim
Dankje, mren. Even jouw post samengevat: begrijp ik goed dat voorwaarde bij innemen is dat persoon in kwestie een nieuw vvb krijgt voor zijn afgelegde/nog te maken reis (standaard voorwaarde)? Net zoiets als dh3201 dus zegt..

Laatst bewerkt door treintim op 11-04-2010 01:27
 

11-04-2010 09:15:22
noof
noof
Bij kopen met korting terwijl daar geen recht op is is in elk geval wat ik heb gezien het inderdaad gebruikelijk dat het kaartje wordt ingenomen. In het geval van een retour krijgt men daar over het algemeen een enkeltje vol tarief voor terug. Hoe het met een kaartje voor een enkele reis gaat, geen idee.. ik gok dan gewoon een boete.

Laatst bewerkt door noof op 11-04-2010 09:15
 

11-04-2010 10:11:57
superboer
superboer
Quote
manuel25: Ruud zegt dat hij wel degelijk zijn geldige kortingskaart mee had en er zeker van is dat het kaartje was gekocht met de datum van vandaag.
Hier in de Achterhoek kun je alleen dagkaarten voor "vandaag" kopen. Zonder datum is niet meer mogelijk sinds de code-automaten zijn vervangen door nieuwe exemplaren.
 

11-04-2010 10:23:03
rh_ii
rh_ii
Dat lijkt me sterk. Uit de automaten met aanraakscherm kan je keurig een dagkaart zonder datum krijgen. Volgens mij zitten alle mogelijke kaartjes wel in het systeem. Zie ook http://webdemo.ns.nl/webdemo.e2000/ en probeer zelf

Bas
 

11-04-2010 10:27:36
superboer
superboer
Bij de automaten die ik heb geprobeerd (Aalten, Winterswijk en Amsterdam Sloterdijk) is of was het niet mogelijk.  

11-04-2010 11:39:13
ettenrail
ettenrail
Hier in Etten-Leur kan het ook niet, dus het lijkt te kloppen

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-04-2010 11:43, reden: Quoot verwijderd.
 

11-04-2010 11:53:03
rh_ii
rh_ii
Bizar! Als het inderdaad klopt is het wel een slechte zaak zeg %03% En onder de knop 'overig' -> 'dagkaart' verschijnt naast de keuze voor klasse, korting en het aantal kaartjes niet de keuze 'vandaag geldig' of 'zonder datum'?

Bas
 

11-04-2010 12:18:08
ettenrail
ettenrail
Nee, je kunt alleen maar 'vandaag geldig' kiezen, niks kiezen dus.  

11-04-2010 14:58:41
gertjan
gertjan
Klopt, zijn alleen nog maar gedateerde dagkaarten te koop in de automaat. Er was iets te veel fraude met de open-date dagkaarten.
Quote
treintim: Even jouw post samengevat: begrijp ik goed dat voorwaarde bij innemen is dat persoon in kwestie een nieuw vvb krijgt voor zijn afgelegde/nog te maken reis (standaard voorwaarde)?
Een Controleur OV (Waar HC, Controleur en steward onder vallen) mag een vvb innemen. Meestal doe je dit als er een redelijke verdenking van fraude is. Na het innemen van het vvb, schrijf je gelijk een alternatie vvb uit voor de verdachte zodat deze (een deel) van de reis af kan maken. (In dit geval dus een enkeltje naar Nm, omdat Veolia niet in het NS-gebied mag schrijven) Op dit vvb staat een bevestiging van het innemen van het vvb, inclusief het vvb nummer.
Het ingenomen vvb dient binnen 24 uur weer afgegeven te worden aan de (ass.) vestigingsmanager met een verklaring voor het innemen van het vvb.

Het zomaar innemen van een vvb is wel erg raar. Misschien dat er zich iets heeft afgespeeld in de trein, wat niet vermeld is.
 

11-04-2010 16:43:06
willy84
willy84
Het innemen van een kaartje vind ik echt ontzettend raar. Naar mijn weten mag dat alleen als er gefraudeerd is met een kaartje. Ik denk hierbij aan het met een vals abonnement reizen, foto's vervangen in een OV (wat nu dus niet meer kan), op andersmans abo reizen, of klooien met de datum.

Als je de datum "vergeet" te stempelen dan heb je gewoon geen vervoerbewijs en rijd je dus "zwart".

Als je met een kaartje reist dat niet geldig is, zoals een studenten OV in het weekend (of andersom natuurlijk), of een kaartje dat alleen geldig is bij de NS of Veolia etc dan reis je zonder vervoersbewijs en dus "zwart". Niks fraude achtigs aan dus. Je mag dan ook geen kaartje innemen.

Even aansluitend op het niet meer verkopen van dagkaarten zonder datum: ik vind dat wel een goede ontwikkeling want er zijn iets teveel blondjes die "vergeten"te stempelen. En volgens de verhalen om me heen komen ze daar heel vaak mee weg. Er zijn ook mensen die vinden dat als er niet gecontroleerd wordt dat je dan maar gratis mag reizen.

Ik vraag me wel of hoe bovenstaand verhaal precies is gelopen. Kan me toch niet voorstellen dat dit het enige aan het verhaal is. Hier moet dan ook zeker wat mee gedaan worden wat mij betreft. Stuur eens een brief/mail naar een lokaal dagblad ofzo.
 

11-04-2010 16:52:11
rick
rick
Quote
gertjan: Een Controleur OV (Waar HC, Controleur en steward onder vallen) mag een vvb innemen. Meestal doe je dit als er een redelijke verdenking van fraude is.
Maar mag een Veolia steward wel een geldig NS kaartje innemen? Of het wel of niet geldig is bij Veolia maakt niet uit, het is een geldig kaartje op het NS traject. Wat met deze redenatie mogen ze ook een strippenkaart of vliegticket (om maar wat te noemen) innemen.

'Hallo meneer, zie ik daar een KLM ticket? Ja? Geef maar hier, die geldt hier niet.'%08%
 

11-04-2010 16:56:26
willy84
willy84
Mwah dat voert wat ver. Ik denk dat het er om gaat dat je dat kaartje bij controlen overhandigd. Als je je vliegticket in de trein ter controle aanbiedt is het toch wat apart.  

11-04-2010 17:03:32
keesje
keesje
En dan nog kun je een verkeerd kaartje tonen. Sommige reizigers zijn ware verzamelaars die eerst 30 kaartjes moet doorspitten alvorens ze het juiste hebben gevonden. En als de verkeerde tonen (ander datum bv) dan ziet een HC dat ook wel en niet meteen een reden om dat kaartje in te nemen.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-04-2010 17:12:52
willy84
willy84
Ja idd. Het innemen van kaartjes is volgens mij pas rechtvaardig op het moment dat iemand zit te knoeien met die kaartjes.

Is hier niet iemand aanwezig die daar juridisch onderlegd in is?
 

11-04-2010 17:20:51
Rienketje
Rienketje
Veolia stewards / controleurs staan er ookwel om bekend dat ze totaal niks door de vingers zien en bij de kleinste verdenking het bonnenboekje er al bij pakken.

Edit door Spiketrain: respectloze passage verwijderd.

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-04-2010 17:40
 

11-04-2010 17:31:48
willy84
willy84
Mensen die zwart reizen, onder de spoorbomen doorlopen, voetjes op de bank of vernielingen aanrichten mogen wat mij betreft gewoon een boete krijgen.

Je kan overigens pas schrijven bij geconstateerde feiten en niet bij een verdenking ofzo.

Laatst bewerkt door spiketrain op 11-04-2010 17:41, reden: N.a.v. bewerking voorgaande bericht
 

11-04-2010 17:58:31
mark
mark
Quote
willy84: Ja idd. Het innemen van kaartjes is volgens mij pas rechtvaardig op het moment dat iemand zit te knoeien met die kaartjes.

Is hier niet iemand aanwezig die daar juridisch onderlegd in is?
Voor wat Veolia betreft:
Quote
1. Tegen afgifte van een ontvangstbewijs kan de vervoerder een vervoerbewijs
van de reiziger intrekken en de reiziger uit het vervoermiddel verwijderen,
danwel doen verwijderen indien:
a. de reiziger een wettelijk danwel een contractuele bepaling betreffende
het vervoer overtreedt danwel niet nakomt en in redelijkheid
van de vervoerder niet verlangd kan worden de reiziger verder te vervoeren;
b. de reiziger zich bedient van een niet geldig vervoerbewijs danwel het
vervoerbewijs misbruikt of de controle van zijn vervoerbewijs belemmert
of verhindert;
c. niet is voldaan aan de voorwaarden voor het verkrijgen of betalen
van het vervoerbewijs.

2. Een vervoerbewijs is in elk geval niet geldig indien:
a. zulks uit de dagaanduiding volgt;
b. dit onbevoegd is gewijzigd;
c. dit bewerkt of verminkt is;
d. dit niet danwel onvoldoende leesbaar (meer) is;
e. of de zich onder een beschermlaag bevindende pasfoto eenvoudig
bereikbaar is geworden.


Bron: http://www.veolia-transport.nl/pays-bas/ressources/documents/1/248,Algemene_vervoervoorwaarden.pdf

Of het kaartje moet bewerkt zijn, of de datum moet niet kloppen, of er moet mee geknoeid zijn, of het moet onleesbaar zijn, dan mag het ingetrokken worden.
Als het verhaal uit de OP klopt dan was dat niet het geval en heeft Veolia het kaartje onterecht ingetrokken, en daarmee de eigen algemene voorwaarden geschonden.

Ik ben ook geen jurist, maar volgens mij zijn de Algemene vervoersvoorwaarden van KNV/Mobis leidend hier...

Laatst bewerkt door mark op 11-04-2010 18:01
 

11-04-2010 18:23:01
spiketrain
Moderator
spiketrain
Ik sprak Ruud zojuist ook nog even door de telefoon. Uit zijn verhaal valt op te maken dat hij te maken heeft gehad met iemand die zich onterecht uitgaf als controleur van Veolia. Laten we hopen dat het niet meer gebeurt.


Groet, Spiketrain
 

11-04-2010 18:39:42
raymond16
raymond16
In dat geval natuurlijk wel heel snel melden bij Veolia (telefonisch vanwege de haast), dan kunnen de camerabeelden wellicht nog worden veiliggesteld. (ik weet niet hoe lang die opgeslagen blijven, maar dat zal niet al te lang zijn)  

11-04-2010 18:40:11
j.jager
j.jager
Is het dan ook zo dat een controleur van een vervoerder ook een legitimatie bij zich moet hebben dat die van de bertreffende vervoerder is?  

11-04-2010 18:41:16
keesje
keesje
Zo'n controleur moet in ieder geval kunnen aantonen dat hij BOA is, anders valt er helemaal niks aan boetes uit te schrijven bijvoorbeeld.  

11-04-2010 18:41:22
rogier
rogier
Ja, een opsporingsambtenaar (in uniform) dient zich desgevraagd te legitimeren.  

11-04-2010 18:54:56
mren
mren
In uniform desgevraagd, in burger moet hij dat uit zichzelf doen.  

11-04-2010 19:22:42
dh3201
dh3201
Quote
rick: 'Hallo meneer, zie ik daar een KLM ticket? Ja? Geef maar hier, die geldt hier niet.'%08%

Quote
willy84: Mwah dat voert wat ver. Ik denk dat het er om gaat dat je dat kaartje bij controlen overhandigd. Als je je vliegticket in de trein ter controle aanbiedt is het toch wat apart.

KLM had eens een actie dat een vliegticket van Schiphol tevens geldig was als treinkaartje van/naar Schiphol.


Shqiperise-lopers?
 

11-04-2010 19:42:48
maurits
maurits
Een vliegticket aanbieden ter controle zal moeilijk gaan, echte vliegtickets bestaan namelijk niet meer, je kunt tegenwoordig met je paspoort inchecken en hebt daarbij geen fysieke tickets meer nodig. Vaak krijg je nog wel een kopie van de bevestiging, vluchtnummers, vertrek- en aakomsttijden op een A-4tje, maar dat heeft geen geldigheid.

Laatst bewerkt door maurits op 11-04-2010 19:46


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

11-04-2010 19:45:57
mren
mren
De proef is ook al lang en breed weer afgelopen.  

11-04-2010 20:14:33
orselinus
orselinus
Quote
spiketrain: Ik sprak Ruud zojuist ook nog even door de telefoon. Uit zijn verhaal valt op te maken dat hij te maken heeft gehad met iemand die zich onterecht uitgaf als controleur van Veolia. Laten we hopen dat het niet meer gebeurt.
Daar wordt ik nou kots misselijk (sorry voor de uitspraak)Ik ben zelf werkzaam voor een S.W. bedrijf en heb genoeg collega's die door dit soort figuren laten overdonderen%07%%07%. Mocht dat figuur opgespoord worden dan mag hij wat mij betreft voor lange weg blijven uit het O.V. Tenslote hoop ik dat Ruud niet al te overstuur is en wens hem sterkte toe.

Laatst bewerkt door orselinus op 11-04-2010 20:15
 

11-04-2010 20:18:49
R-ekz
R-ekz
Quote
willy84: Mwah dat voert wat ver. Ik denk dat het er om gaat dat je dat kaartje bij controlen overhandigd. Als je je vliegticket in de trein ter controle aanbiedt is het toch wat apart.


Met Air Transat stond ook op me kaartje, geldig vanaf elk station in nederland naar schiphol, dus ik moest me vliegticket laten zien.. conducteur had het nog nooit eerder gezien maar accepteerde het wel. (2 jaar terug)
 

11-04-2010 20:34:12
kleine_man
kleine_man
Quote
rick:
Quote
gertjan: Een Controleur OV (Waar HC, Controleur en steward onder vallen) mag een vvb innemen. Meestal doe je dit als er een redelijke verdenking van fraude is.
Maar mag een Veolia steward wel een geldig NS kaartje innemen? Of het wel of niet geldig is bij Veolia maakt niet uit, het is een geldig kaartje op het NS traject. Wat met deze redenatie mogen ze ook een strippenkaart of vliegticket (om maar wat te noemen) innemen.

'Hallo meneer, zie ik daar een KLM ticket? Ja? Geef maar hier, die geldt hier niet.'%08%


Dat mag zolang de persoon in het bezit is van een BOA, anders is het ordinair diefstal. Ik weet dat de controleurs van Syntus een BOA hebben. Over Veolia en Arriva (en allerlei andere vervoerders) kan ik niets zeggen. Er dient altijd een bewijs van inname af gegeven te worden!!

Een boete is niets meer dan een schikking. Als je het als burger niet eens bent met deze beschikking, ga je naar de rechter (heel zwart-wit).
 

11-04-2010 21:00:33
keesje
keesje
En als je een boete krijgt dient de BOA altijd te vragen naar de reden waarom de reiziger niet in het bezit was van een geldig plaatsbewijs en dit te vermelden op het PV.

Laatst bewerkt door keesje op 11-04-2010 21:00
 

11-04-2010 22:02:34
mich
mich
Quote
kleine_man: Ik weet dat de controleurs van Syntus een BOA hebben. Over Veolia en Arriva (en allerlei andere vervoerders) kan ik niets zeggen.


Alle of bijna alle Veolia controleurs zijn BOA.
 

12-04-2010 01:10:39
scooter
scooter
Om even terug te komen op het korting verhaal:Het innemen van een kaartje met korting als de korting (nog)niet geldig is,is geen standaard procedure.
Vaak is dit een middel van de conducteur om een redelijk alternatief te bieden aan de klant als hij vindt dat een boete van 35 euro te zwaar weegt.
Officieel moet hij namelijk een nieuw kaartje plus 35 euro boete uitschrijven.
Door een kaartje in te nemen betaald de klant dan alsnog extra,maar nog altijd minder dan de 35 euro boete.
Feitelijk geldt dit alleen voor retourtjes,bij enkeltjes is de reiziger immers reeds bijna op zijn bestemming.Tenzij de reiziger nog moet overstappen en zo het risico loopt nieuwe controle tegen te komen.
 

12-04-2010 01:28:59
treintim
treintim
Wat balen dat mijn vermoeden dus toch juist was (had ik liever ook niet) en Ruud dus toch tegen een nep-controleur is aangelopen. Ruud, sterkte gewenst met het verwerken van dit incident, ik neem aan dat dit soort dingen je toch niet snel in de koude kleren gaan zitten. Goed dat je dit alles even hebt aangekaart via Internet. Nu nog aankaarten bij Veolia/politie, want alle geregistreerde incidenten tellen (heel veel mensen doen geen aangifte bij misdrijven als diefstal, dus zo weet de politie/vervoerder helemaal niet wat er speelt onder de zon.. Stel nou dat die nep-controleur nog 10 mensen heeft opgelicht, en maar één iemand meldt het, dan wordt hier dus niet zo heel veel werk van gemaakt... bij alle tien wel en zijn de opsporingskansen ook groter).

Quote
keesje: En dan nog kun je een verkeerd kaartje tonen. Sommige reizigers zijn ware verzamelaars die eerst 30 kaartjes moet doorspitten alvorens ze het juiste hebben gevonden.


Heb je mij een keer gecontroleerd ofzo?%08% Nee, ondanks dat ik een oerwoud van kaartjes in mijn portemonnee heb, bewaar ik het juiste kaartje altijd helemaal onderop of bovenop de stapel, dus hoef je zo ook niet lang te spitten.
Bij mensen die dat wel moeten doen... arme conducteur die zo lang staande moet wachten op volle snelheid van 140 km/u met alle hobbels en bobbels in een spoortraject.

Laatst bewerkt door treintim op 12-04-2010 01:45
 

12-04-2010 08:39:57
taigagaai
Moderator
taigagaai
Gelukkig hebben we straks de OV-Chipkaart (ahum) en dan hoef je niet meer tussen alle kaartjes te zoeken naar de juiste.  

12-04-2010 08:48:06
keesje
keesje
Behalve steeds in- en uitchecken en je financieel laten belazeren...  

12-04-2010 09:39:02
AlbertP
AlbertP
Quote
taigagaai: (ahum)

Inderdaad, en NS maar zeggen dat het veel goedkoper is. Het is duidelijk, ik reis nog met treinkaartjes en niet met OV-chip.

Laatst bewerkt door AlbertP op 12-04-2010 09:39
 

12-04-2010 09:59:12
edje
edje
Zelfs met de bus is de ov-chipkaart duurder.
Voorbeeld:
Stadsritje door Hengelo.
Met OV-chipkaart = 3,32
Rechtstreeks betalen aan chaufeur = 3,20
Heb je een strippenkaart met 45 strippen, dan is het nog maar 1,80 per retourrit.
 

12-04-2010 10:10:48
MDDM
MDDM
Volgens mij gaat het hier niet over de ov-chipkaart maar over het betreurenswaardige akkefietje wat Ruud H heeft mogen ondergaan. zie https://www.somda.nl/forum/8411/p263882/NS+Dagkaart+niet+meer+geldig+bij+Veolia%3F/

Laatst bewerkt door MDDM op 12-04-2010 10:11


Gr Joop mcn Lls
 


12-04-2010 13:14:19
john2
john2
Wat Ruud H is overkomen is ronduit schandalig. De zogenaamde controleurs hebben in de smiezen gehad hoe het met Ruud H gesteld is en toen hem uitgebuit door een dagkaart voor niks in tepikken. Dat de zogenaamde controleurs al geen boete oplegde geeft al te denken! Ruud H sterkte met het vervolg hierop.  

12-04-2010 16:05:41
gertjan
gertjan
Quote
keesje: Zo'n controleur moet in ieder geval kunnen aantonen dat hij BOA is, anders valt er helemaal niks aan boetes uit te schrijven bijvoorbeeld.
Helaas, alleen bij NSR en Veolia heb je BOA nodig om een alternatief vvb uit te schrijven. Dit omdat het voorgebrukte mini PV's zijn. Bij andere vervoerders zijn dit geen PV's, alleen kaartjes met een administratieve verhoging Het is een slim spel wat de vervoerders spelen, en volgens de WP2000 is het toegestaan. Zie daarvoor Artikel 87 lid 3; "Onverminderd het bepaalde in het eerste en tweede lid zijn met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de artikelen 70 tot en met 74 bepaalde mede belast personen die daartoe door de vervoerder zijn aangewezen. Het enige probleem is dat een controleur zonder BOA (OV) niet mag aanhouden, alleen staandehouden. Alleen als de zaak echt uit de hand loopt mag deze je wel aanhouden op artikel 73 van de WP2000, en over te dragen op de plaats van aanhouding aan een BOA óf politie. Bij overtreding van Artikel 8a van het strafrecht kan je ook aangehouden worden.

Volgens mijn handboek staat er het volgende over het innemen van een vvb;
Innemen van vervoerbewijzen is zonder toestemming van de reiziger alleen toegestaan wanneer het aantoonbaar vals is, of als er een redelijke verdenking van fraude bestaat én bij misbruik van het vervoerbewijs. (Schakel in deze gevallen ook assistentie in)
In alle andere gevallen, zoals een verlopen geldigheidsdatum, dient de reiziger het vervoerbewijs vrijwillig af te staan alvorens het in te nemen en over te dragen aaan de (Ass.) Vestigingsmanager.
Bij afgifte van een vervoerbewijs zal de steward altijd een vermelding moeten maken van een ingetrokken kaart in de PVU en een melding maken in het logblad.
Niet afgestempelde vervoerbewijzen dienen dan ook niet te worden ingenomen. Deze zijn en blijven, met uitgezonderd fraude en vervalsing, eigendom van de reiziger.


Kortom, BOA of geen BOA. Als je een echte controleur hebt, met legitimatiebewijs dat deze belast is met het houden van toezicht op de artikelen 70 - 74 van de wet personenvervoer 2000 gewoon meewerken. Dan voorkom je een hoop problemen.

Nog een tip voor de mensen; vraag bij inname van het vvb altijd naar een bewijs van inname. Kan degene die het vvb inneemt dat niet geven, geef dan je vervoerbewijs niet af.
 

12-04-2010 16:41:27
ruud.h
ruud.h
Quote
gertjan: Nog een tip voor de mensen; vraag bij inname van het vvb altijd naar een bewijs van inname. Kan degene die het vvb inneemt dat niet geven, geef dan je vervoerbewijs niet af.
dit zal ik zeker de volgende keer doen sorry dit wist ik niet
maar zal het wel onthouden hoor
bedankt hier voor

Laatst bewerkt door spiketrain op 12-04-2010 18:01, reden: Quoot ingekort.


ruud.h
 

12-04-2010 21:18:14
AlbertP
AlbertP
Ik heb hier geen ander woord voor dan misbruik van je beperking. Je hebt net zo goed het recht om met Veolia te reizen als iedere andere Nederlander. Verder vind ik dat mensen rekening moeten houden met iemands beperking en die dus niet moeten uitbuiten. Het is gewoonweg vreselijk dat iemand zich als Veolia-controleur heeft kunnen voordoen.  

12-04-2010 21:23:07
keesje
keesje
Zoiets hoor je bij niemand te doen.  

12-04-2010 22:35:24
spiketrain
Moderator
spiketrain
Daar zijn we het allemaal mee eens. Ruud is inmiddels bezig er werk van te maken, waarmee succes gewenst. Mede op verzoek van hem gaat deze topic op slot.


Groet, Spiketrain