Asb-Rtst voor bekerfinale 25-04-10
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Bijzondere ritten (DRGLs)
01-04-2010 23:10:22
gummbahla
gummbahla
Volgens het Parool http://www.parool.nl/parool/nl/13/AJAX/article/detail/286879/2010/03/31/NS-brengt-Ajax-fans-in-een-keer-naar-Kuip.dhtml gaat de NS proberen met 9 treinen 10.000 supporters te vervoeren van Amsterdam naar de Kuip.
Dat betekend toch ruim 1100 personen per trein en ik neem aan dat ze met het oog op veiligheid staanplaatsen en drukte toch liever voorkomen. Worden het dan 9 setjes van 2xVIRM-VI?
 

01-04-2010 23:14:40
keesje
keesje
Met 2x DDAR kun je ook een hoop verstouwen in ieder geval. Ik weet niet welk materieel vereist is of wordt in dit geval.

Vorig jaar was het veel VIRM en DDAR vanuit Es en Hr, maar Feyenoord-Ajax is een wedstrijd van een ander kaliber, ook al is het de bekerfinale. Bij VIRM kunnen de ramen niet open bijvoorbeeld en dat kan al een aspect zijn om voor dat materieel te kiezen, aangezien het spul ook door Rtd moet.
 

02-04-2010 06:05:02
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele berichten verwijderd. Houd het s.v.p. netjes.


Groet, Spiketrain
 

02-04-2010 08:23:58
visscher
visscher
Ik had zelf al het een en ander aan materieel proberen uit te rekenen op het OHIH forum:
Quote
Even een rekensommetje naar aanleiding van bovenstaande: 10.000 reizigers verdelen over 9 treinen betekend dat je per trein 1111.11 reizigers moet vervoeren.

Even de zitplaatsen welke de geschikte materieelsoorten hebben van wikipedia (excl klapstoelen)
DDAR+Loc = 108 (Bvk)+148 (Bv)+148 (Bv)+68 (ABv)+64(1e ABv) = 536
DDAR+Mddm = 108 (Bvk)+148 (Bv)+68 (ABV)+64 (1e ABv)+16 (1e Mddm)+32 (Mddm) = 436
VIRM 4 delig = 330 (2e)+63 (1e) = 393
VIRM 6 delig = 442 (2e)+132 (1e) = 574

Hieruit kan opgemaakt worden dat eigenlijk alleen VIRM geschikt is, immers 2 gekoppelde DDAR levert maximaal 1072 zitplaatsen. 3*VIRM 4 levert 1179 zitplaatsen en 2* VIRM 6 levert 1148 zitplaatsen. Natuurlijk kan je ook een mixbedrijf maken van VIRM en DDAR.
 


02-04-2010 11:57:19
bogger
bogger
Maar NS moet er toch ook rekening mee houden dat de desbetreffende stellen eerst een grondige schoonmaak-/inspectie-/reparatiebeurt nodig zullen hebben.

Niet omdat het Ajax supporters zijn, maar omdat het half-beschonken en gefrustreerde/superblije (aan het einde) supporters zijn.
Afgelopen zondag zat ik in de 7822, en dit leek me ook een supporterstrein, wat een bende.

Laatst bewerkt door bogger op 02-04-2010 11:58
 

02-04-2010 13:55:23
rick
rick
En DDM1 is ook nog een mogelijkheid, met 820 zitplaatsen per zesdelige stam of 952 als de NS ze hiervoor speciaal verlengd tot zevendelige stammen. In principe heeft het complete park DDM1 genoeg zitplaatsen hiervoor, maar dat zal wel niet gaan gebeuren.  

02-04-2010 14:17:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Het zal me niks verbazen als het DDM-1 word, aangezien dit materieel in Juni terzijde gaat (jammergenoeg), zo kan de reservevoorraad van DDM-1 onderdelen ook meteen een beetje opgeruimd worden


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

02-04-2010 18:05:19
willy84
willy84
Als er negen treinen rijden dan kost het heel wat tijd om al die passagiers in te laden. Vertrekken die van station Bijlmer of dat kleine perronnetje bij de Arena? Rijden ze dan om het kwartier of iets dergelijks? Als de eerste is aangekomen moet de laatste nog vertrekken. Dan zijn die mensen dus uren te vroeg in Rotterdam.  

02-04-2010 18:23:15
keesje
keesje
Daar ontkom je niet aan. Meestal is er rond de bekerfinale ook veel ander vertier voor de wedstrijd om supporters bezig te houden. Maar of ze in R'dam zitten te wachten op een extra lang verblijf van Ajax-supporters betwijfel ik.

En het vertrek vanuit A'dam is ongetwijfeld Asdar, want als dat in Asb moet gebeuren dan verstoor je daar de reguliere treindienst mee en zadel je ook andere reizigers op met die enorme drukte.
 

02-04-2010 21:43:02
mark
mark
Vorig jaar was de operatie groter, toen er duizenden supporters per trein vanaf Es en Hr naar Rtst zijn vervoerd. Dat is ook redelijk gladjes verlopen  

03-04-2010 09:02:48
TheKnitter
TheKnitter
Maar dan heb je het (o.a.) ook over Heerenveen, die supportergroep is heel anders..  

09-04-2010 16:02:10
gummbahla
gummbahla
Inmiddels heeft Ajax bekend gemaakt met ´slechts´ 7.700 fans te komen (http://www.fcupdate.nl/voetbalnieuws/143550/ajax-met-slechts-7-700-fans-naar-bekerfinale/). Lijkt me in ieder geval een verstandige beslissing.
Nu nog zien welke extra ritten het gaat opleveren...
 

09-04-2010 16:04:07
mren
mren
De vraag is natuurlijk of 2300 man op zo'n hoeveelheid mensen nog echt veel uit gaat maken, het is allebei een aardige mensenmasse en als de verkeerden er tussen zitten, is het toch wel raak.  

09-04-2010 16:09:50
MDDM
MDDM
Lekker duidelijke berichtgevingen weer. Ene media heeft het over 7700 en een andere over 8800 http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?p=281688#p281688 %03% Zo weten die supporters ook niet waar ze aan toe zijn.


Gr Joop mcn Lls
 

09-04-2010 16:13:33
gummbahla
gummbahla
Quote
mren: De vraag is natuurlijk of 2300 man op zo'n hoeveelheid mensen nog echt veel uit gaat maken, het is allebei een aardige mensenmasse en als de verkeerden er tussen zitten, is het toch wel raak.

Dat is waar, maar het had vooral te maken met de vroege aankomst van de eerste treinen bij 10.000 supporters (al om 09.00, terwijl de wedstrijd om 14.00 begint). Hoe minder treinen, hoe korter het volk ´in bedwang´ moet worden gehouden.
 

15-04-2010 14:45:08
mdj
mdj
Hele feest gaat 25 april anders:

De KNVB heeft besloten dat DE wedstrijd wordt gesplitst: 25 april in Amsterdam een helft, op 6 mei in Rotterdam de andere helft.

Overigens is nog onbekend of er met uit-publiek gespeeld gaan worden,ivm met rellen (en daarmee on-topic; of er uberhaupt treinen gaan rijden)


Bij twijfel: gebruik beton.
 

15-04-2010 14:47:53
mren
mren
Als ze twee wedstrijden gaan doen, lijkt het me voor de hand te liggen dat beide wedstrijden zonder supporters van de bezoekende club gespeeld gaan worden, anders heb je nog twee keer potentieel gedonder.

En inderdaad:
"Rotterdam, 15 april. De omstreden bekerfinale tussen Feyenoord en Ajax wordt over twee duels gespeeld. Dit heeft de voetbalbond KNVB besloten na een wekenlang debat over veiligheid en de kosten die ermee gemoeid zijn. Uitsupporters zijn bij beide wedstrijden niet welkom."

Hele artikel, zie http://www.nrc.nl/binnenland/article2525152.ece/Bekerfinale_Feyenoord-Ajax_in_twee_wedstrijden

En voor de geïnteresseerden: vergelijking Nederland met bv. Spanje en Engeland op het gebied van voetbalgeweld: http://www.nrc.nl/binnenland/article2524996.ece/Voetbal_in_Nederland_is_alleen_voor_hooligans

Laatst bewerkt door mren op 15-04-2010 14:49
 

15-04-2010 14:59:32
keesje
keesje
Overigens zou het vervoer van Ajax-supporters met 5 treinen plaatsvinden van Asdar naar Rtst die elk uit 2x VIRM VI bestaan.

Dat plan kan nu in de prullenbak in ieder geval.
 

15-04-2010 15:03:37
mren
mren
Kan NedTrain de order voor nieuwe ruiten en zittingen ook weer annuleren  

15-04-2010 15:09:31
mich
mich
Daar hebben ze wel een voorraadje van liggen hoor  

15-04-2010 15:18:20
mren
mren
Ja, ik weet het.
Bij een rondleiding na het NVBS Treintrekken in Leidschendam een aardige collectie aan zittingen, deuren en ander interieurmateriaal gezien.

Foto: http://www.nvbs.com/NVBS75/Treintrekken/images/RN_Treintrekken060916205.jpg
Verslag en meer foto's: http://www.nvbs.com/NVBS75/Treintrekken/
 

15-04-2010 15:18:48
willy84
willy84
Dit is goed nieuws voor iederen. Scheelt de inzet van 10 peletons aan ME die agenten kunnen dus voor nuttig werk worden ingezet en heel wat schade aan treinen.  

15-04-2010 15:20:13
mren
mren
Bovendien scheelt het elke burger in Nederland 10 cent waar weer iets nuttigs mee gedaan kan worden.  

15-04-2010 15:24:13
willy84
willy84
Dat bedoel ik! En mensen kunnen 2 keer voetbal kijken/bezoeken met een vol stadion ipv halfvol. Er is 2 keer werk voor een hoop mensen in het stadion/horeca en OV.  

15-04-2010 21:49:00
keesje
keesje
Het is inderdaad ook weer een uitdaging om de volgende dag (maandag 26/4) 10 stellen VIRM VI weer op de juiste plek én heel te krijgen. Het spul is namelijk uit diverse hoeken van het land gehaald (zoals Gv/Rsd bijvoorbeeld).

Maar het is eigenlijk niets vergeleken met de operatie van vorig jaar, toen er VIRM en DDAR allemaal naar Hr en Es moesten, waarbij een hele vloot VIRM vanuit Mt/Hrl naar Es werd gedirigeerd (zelfs via Rtd ivm werkzaamheden Vga-Ht!) en 's nachts weer retour moest.
 

15-04-2010 22:42:20
mark
mark
Quote
willy84: Dit is goed nieuws voor iederen.
Nee. Ik vind het echt dood- en doodzonde dat de KNVB het voetbal wederom verder kapot maakt

Quote
willy84: Dat bedoel ik! En mensen kunnen 2 keer voetbal kijken/bezoeken met een vol stadion ipv halfvol. Er is 2 keer werk voor een hoop mensen in het stadion/horeca en OV.
Euh, beide finales bezoeken gaat een beetje lastig zonder uitpubliek he...

Laatst bewerkt door mark op 15-04-2010 22:43
 

15-04-2010 23:29:14
dlm4yjp
dlm4yjp
Eehm Pardon? De KNVB of de Hooligans? volgensmij toch echt het laatste hoor...


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

15-04-2010 23:33:50
mark
mark
De overdreven maatregelen over het algemeen... wat inderdaad aan de relschoppers van voorgaande jaren te wijten valt.

Maargoed, we raken off-topic, de extra treinen zullen niet meer rijden, dus ik draai deze topic maar eens op slot